Oli tylsää näin lauantain aamukahveja juodessa niin laitoin TL;DR version Pullo-keissistä tähän mennessä, voi olla että missasin jotain steppejä kun poimin näitä täältä keskustelusta kun itse en ehtinyt mukaan tähän ilotteluun ennen kuin alekampanjat loppui
Pullo24.fi -huijaus 101:
> perusta pöytälaatikkoyritys x, tee nettisivut muutamassa tunnissa valmiilla moottorilla ja kopioi esim. toimitusehdot Alkon sivuilta (muista klassinen replace alko with Pullo24, "Pullo24tuotteita" jne. hienot kukkaset)
> tee soppari klarnan kanssa maksunvälityksestä
> mainosta somessa muutamalla eurolla, palkkaa hybridikeskuksen Igor sissimarkkinoimaan io-techissä edullisia hintoja (aikajanalla tämä taisi olla joulukuun 2021 puolivälissä)
> asiakkaat tekee tilauksia
> laita vielä pieni lisäale ja lupaus "uuden vuoden toimituksesta" -> lisää asiakkaita
> tässä kohtaa rekisteröi Fastline Logisticsille domain (domain rekisteröity 5.1.2022) ja tee sinne lorem lipsum -copypaste-sisältöä (tähän palataan myöhemmässä kohdassa tarinaa)
> päivitä statuksia nettikaupan moottorin kautta viikon ajan: 1) Packaging 2) Processing in progress
3) In Sorting Center 4) Shipped
> viikon päästä ensimmäiset asiakkaat kyselee missä tuotteet menee kun lähetetty, mutta ei seurantakoodia jne.
> selitä, että on ollut ongelma ja väärinkäsitys kuljetusyrityksen kanssa ja paketit ovat palautuneet "Riian terminaaliin" ja ole sopinut toimituksesta toisen kuljetusyhtiön kanssa, tässä kohtaa aiemmin "perustettu" Fastlines Logistics astuu kuvaan
> toimita asiakkaalle fastlinesin seurantakoodi ja linkki kuvitteelliseen seurantaan
> aikaa kuluu, asiakas on yhteydessä Pulloon ja Klarnaan. Seuranta päivittyy aina mystisesti sen jälkeen kun asiakas on kysynyt Pullolta tilauksen statusta tai Klarna kysyy asiaa Pullolta
> Fastline Logisticsin terminaaliverkosto on ilmeisesti laajempi kuin Postilla ja Matkahuollolla yhteensä, löytyy terminaaleja Turusta, Helsingistä, Lahdesta, Mikkelistä, Forssasta, Pieksämäeltä jne. joiden kautta paketit kulkee, mutta pakettia ei voi noutaa mistään vaan Fastlinen työntekijä noutaa sen terminaalista ja toimittaa kotiisi
> tähän väliin useita viestejä niin Pullolle kuin Klarnallekin
> Klarnan tier-1 aspan Pamela laittaa laskua taukotilaan
> Klarnan tier-1 aspan Pamela laittaa laskun taas auki kun Fastlines kertoo että paketti noudettavissa "parcel pick-up pointista"
> Klarnan tier-1 aspan Pamela laittaa laskun taas taukotilaan
> toista x kertaa
> Aikaa kuluu, ja jopa Fastline Logisticsin "toimitusjohtaja" kiinnostuu asiasta ja lähtee itse Suomeen selvittelemään missä asiakkaiden paketit oikein ovat ja miksi niitä ei ole toimitettu
> tässä vaiheessa ostosta on kulunut jo reilu 2kk, kukaan ostajista ei tiettävästi ole saanut ainuttakaan tuotetta
> osalle Klarnan tier-1 Marjatta on taas kerran vastannut, että lasku tulee maksaa koska toimitettu - osalla lasku vielä taukotilassa
> saaga jatkuu
Alle vielä muutama mukava lainaus Klarnan sivuilta:
"Klarnan ostajan turva on tukenasi ongelmatilanteissa kaupan kanssa, kun olet ostanut fyysisen tavaran ja maksanut jollain Klarnan maksutavoista. Jos et saa ostamiasi tuotteita, tai jos ne ovat viallisia, sinun ei tarvitse maksaa ennen kuin ongelma on ratkaistu. Asetamme laskusi taukotilaan, jotta saat lisäaikaa tuotteiden vastaanottamiseen ennen maksua tai ongelman selvittämiseen kaupan kanssa. Jos et pysty ratkaisemaan ongelmaa kaupan kanssa,
asiakaspalvelumme voi auttaa.
Jos olet joutunut petoksen kohteeksi, et ole maksuvelvollinen. Klarna pyrkii jatkuvasti estämään, tunnistamaan ja torjumaan petollista toimintaa, jotta voit tehdä ostoksia turvallisin mielin maksutapojamme käyttäen. Jos näytetään toteen, että olet joutunut petoksen kohteeksi, poistamme maksuvelvollisuutesi tai hyvitämme tekemäsi maksun.
Pienimmänkin epäkohdan havaittuamme, pysäytämme ja tarkistamme ostoksen. Siinä epätodennäköisessä tapauksessa, että petos kuitenkin onnistuisi, takaa Klarnan ostajan turva ettei yksikään rikoksen uhri kärsi taloudellisesti. Lisäksi teemme perusteellisen tutkimuksen tapaukseen parantaaksemme entisestään petosten ennaltaehkäisemisessä."