Tuossa yllähän ketjussa oli asiaan jo ratkaisu. Jos haluaa auttaa esim. suomalaisia orpoja, niin lähi-itään mars. Etenkin, jos kerran auttaisi mieluummin ihmistä itse suoraan. Lienee tehokkainta, ei välikäsiä. Konkreettinen apu tietysti voi vähän syödä aikaa ja rahaa, ellei tarkoitus ole kerran etsiä joku koditon ja ostaa sille hamppari ja kokea auttaneensa.
Onhan noita. Kotimaassa ensiaputaitojen opetusta ja jotain valmiutta auttaa hätätilanteissa. Ensiapuklinikoita Ukrainassa. Ruokaa, juotavaa, terveydenhoitoa maanjäristysalueille. Ja sitten toki varmaan se mikä estää monilla tässä lahjoituksen, "Apumme on aina puolueetonta, tasapuolista ja riippumatonta", joten väärätkin siviilit saavat apua, ja ties vaikka osa avusta varastetaan.
Nimimerkillä, ostan itse pienellä lahjoituksellani parempaa omaatuntoa, etenkin, kun uutisissa sen näkee, että vaikka jossain maanjäristyksen jälkeen, tai jotain epidemiaa hoitamassa on punaisen ristin väkeä. Parempi kai sitten olisi, että nekin tulisi Suomeen, että voisi olla auttamatta niitä täällä suoraan. Niin, ja katson, että kirkkoon kuulumalla tämä ateisti auttaa (epäkohdat tiedostaen) enemmän ja laajemmin ja kustannustehokkaammin, kuin kuulumatta[*]. Ja kai minä olen 'rikas' yllä mainituilla rajoilla.
Jos en kuullut väärin, kun oli vähän sivussa auki tuo eilinen vaaliväittely, niin Stubb sivusi aihetta todeten eilen, että Suomi on empaattinen maa (tjsp, en löytänyt nopeasti). Toisinaan vähän epäilen. Mutta sidotaan nyt sentään vähän aiheeseen keskustelua.
e. [*] Lisäksi, minun 'pet theory' on, että melko iso osa ihmisistä nyt vaan uskoo asioihin, joten tuollainen edes kohtuullisen harmiton kohde mistä voi vängätä on parempi kuin käyttää kaikki se energia salaliittoihin tai muhin absoluuttisiin uskomuksiin.