• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Presidentinvaalit 2024

JLM

Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 806
Tarkalleen ottaen juuri noin, olihan se ensimmäinen Friedrich jo ihan hilkulla tullakin tänne. Onneksi kohtalo puuttui peliin ja koko älyttömyys peruuntui :)
No jos sitä nyt mietitään vähän muusta näkökulmasta kuin siitä että itseään kunnioittavan liberaalin nyt kuuluu dissata monarkiaa niin oli siinä logiikkaakin. Koska Saksaa pidettiin silloin(kin) sen kaltaisena voimatekijänä, minkä kanssa haluttiin lähentyä siinä toivossa, että se antaisi etäisyyttä ja suojaa Venäjältä, niin sen takia haluttiin saksalainen kuningas. Sitten kun Saksa hävisi ja tuo motiivi katosi, niin valittiin ennemmin tasavalta.

Ja jos vähän kovapäisempiä oikeistolaisia ei olisi ollut, niin Suomi ei olisi koskaan itsenäistynyt.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 199
Itse näin persuna kävin tänään äänestämässä EU-federalisti -Stubbia ja kyllä teki pahaa :). Täällä kun spekuloitiin persujen kannattajien äänestämisestä, niin voin itse sanoa tuntevani usean persun ja ketkään heistä ei 100% varmuudella äänestä al-hol-Pekkaa. Mieluummin ovat kotona.
Molemmat ovat erittäin maahanmuuttomyönteisiä ja olisivat molemmat tuoneet al-holista ainakin lapset. Stubb on sanonut, ettei käännyttäisi Venäjän rajalta naisia taikka lapsia. Uskoisin että ei Haavistokaan. Tuossa asiassa ei ehdokkaissa ole eroa. Onko EU:n suhteenkaan? Stubb taitaa ajaa Turkin jäsenyyttä kovemmin, mutta molemmat ovat EU:n laajentumisen kannalla, mikä on mielestäni huono asia.
 
Liittynyt
13.11.2021
Viestejä
1 569
Itse näin persuna kävin tänään äänestämässä EU-federalisti -Stubbia ja kyllä teki pahaa :). Täällä kun spekuloitiin persujen kannattajien äänestämisestä, niin voin itse sanoa tuntevani usean persun ja ketkään heistä ei 100% varmuudella äänestä al-hol-Pekkaa. Mieluummin ovat kotona.
Kai kehotit äänestämään Stubbia, kotiin jääminen on ääni Pekalle. :)
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 199
Ja jos vähän kovapäisempiä oikeistolaisia ei olisi ollut, niin Suomi ei olisi koskaan itsenäistynyt.
Demarit ajoivat vuonna 1917 itsenäisyyttä oikeistolaisia kovemmin
"Sosialidemokraattien ja aktivistien mielestä Suomen suuriruhtinaana toimineen keisarin erottua korkein valta tulisi siirtää Suomessa eduskunnalle, kun taas pääosa porvareista kannatti yhteistoimintaa Venäjän hallituksen kanssa."

En kyllä ymmärrä miten tuo liittyy Haavisto vs Stubb asetelmaan. Näin ne asiat koetaan fiiliksen pohjalta? Minelle kyseessä tunnevaali.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 627
Demarit ajoivat vuonna 1917 itsenäisyyttä oikeistolaisia kovemmin
"Sosialidemokraattien ja aktivistien mielestä Suomen suuriruhtinaana toimineen keisarin erottua korkein valta tulisi siirtää Suomessa eduskunnalle, kun taas pääosa porvareista kannatti yhteistoimintaa Venäjän hallituksen kanssa
Paitsi kun venjäjällä valta vaihtui, niin itsenäisyys ei enään kiinnostanut. Ja pian tämän jälkeen SDP aloitti kapinan. SDP on suomen ainut puolue, joka on yrittänyt vallankaappausta. Onneksi se jäi yrityksen asteelle, oltaisiin muutoin oltu osa neuvostoliittoa.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 624
Heikompaa ei auta toinen heikompi (ei ole mistä auttaa), vaan se jolla on millä auttaa. Ei kannata siksi poltella niitä "rikkaita" roviolla.
Väittäisin pitkälti yleiseksi harhaluuloksi. Ite kun tuun varsin vauraasta yrittäjäperheestä ja on sitä muidenkin menestyneiden yrittäjäperheiden, tukkureiden ja sijoittajien touhua lähempää nähnyt niin on tullut huomattua, että kellään ei ole niin vähää annettavana eikä kukaan ole niin persaukinen kuin se, jonka ei tarvitse miettiä onko kissalle varaa syöttää päivittäin lihatiskistä valmiiksi pihveiksi leikattua naudan sisäfilettä vai ei.

Mitä enemmän ihmisellä on paalua sitä kovempaa se siitä kynsin hampain pitää kiinni peläten sen (ja samalla itsensä) arvon katoamista. Köyhä sen sijaan antaa vähästään, kun sillä ei ole samanlaista suhdetta rahaan vaan se tietää, että se selviää tarvittaessa hengissä ilmankin, koska se on sitä sen arkea. Toki niissä rikkaissa on hyvää tekeviä poikkeuksiakin, mutta ne on yleensä aika harvassa eikä yleensä ainakaan sukunsa paaluja perinneitä.

Voit kysyä itseltäsi olisiko Nalle Wahlroos nyt jonkinlaisessa taloudellisessa hengenvaarassa, jos olisi päättänyt jatkaa verojen maksamista Suomeen tulojensa maksimoimisen sijaan. Ei olisi. Eikä olisi ne muutkaan vauhdilla rikastuneet ja sillä kaalinsa jumiin saaneet ja kirjansa veroparatiiseihin siirtäneet. Ja totta kai siitä kaikesta syytetään liian korkeaa verotusta. Aina ihminen ahneudelleen jonkun verukkeen keksii miksi hänen ei tarvitse ottaa perusteltua osaa yhteiskunnan ylläpitoon. Ja monet rikkauksista haaveilevat urpot vielä ihailevat sellaista osoittaen syyttävän sormensa mieluummin vähävaraisien suuntaan.
 

Pitkä_ja_hikinen_hevari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
11.08.2023
Viestejä
460
Hyvä antaa vähästään, paha ei paljostaan. Niin se menee että rikkaat ovat rikkaita koska eivät tuhlaa. Köyhällä tili tulee tili menee, kun rikas taas sijoittaa sen tuottaisaan kohteeseen.

Matteuksen laki pätee. Niillä joilla on, niille annetaan lisää. Joilla ei ole mitään, viedään loputkin pois.

Itse jos tarvin johonkin hyvän työkalun niin ostan sen. Mutta olen minimalisti luonteeltani. Tuhansien tavararoiden omistaminen on stressaavaa. Minun omaisuus on osakkeissa joita ei ole tarkoitus ikinä kotiuttaa.
Kun saan hilloa, ostan osakkeita ja unohdan ne.

Kun kävin tässä hiljan isossa kaupungissa 2x punaisen ristin kerjääjä tuli kysymään avustuksia. Ties mihin bullshittiin. Ja joku nuori suomalainen mies tuli pyytämään rahaa punkkupulloon.
Kieltäydyin. Mietin olenko nyt huonompi "kristitty" kun en antanut mitään. Joku raha on kasvotonta. Auttaisin mieluummin ihmistä itse suoraan. Kuin jokin sosiaalitantta minun hilloillani.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
867
Väittäisin pitkälti yleiseksi harhaluuloksi.
Väittäisin että sekoitat (samoin kuin minä aikaisemmassa postauksessa) tässä luonteen ja omaisuuden keskenään, eikä asia ole noin simppeli. Oma tausta on lyhyesti suht. samantyylinen kuin sinulla, ja tiedän paljonkin ihmisiä jotka auttavat ja antavat (joilla on enempi tai vähempi omaisuutta), toisaalta tiedän persaukisia jotka eivät auta tai ajattele tasan ketään muita kuin itseään. Eivät auta edes fyysisesti, vaikka aikaa olisi ja sei maksaisi mitään. Sitten taas sellaisia joille "aika on rahaa", ja ne notkuu talkoissa ja auttamassa toisia vailla korvausta.

Siksi tuo "rikkaita" oli lainausmerkeissä, että suomessahan ollaan aika hämärä yhteiskunta kun täällä ei kauheasti oikeasti rikkaita ole. Demarin (Urpilainen aikoinaan) mielestä olet rikas ja hyvätuloinen jos tienaat yli 3keur kuussa, mutta nyt kun se itse tienaa yli 20keur/kk hän ei olekaan rikas, korkeintaan hyvätuloinen. "Rikkaalla" tarkoitin tässä siis sellaista jolla on millä auttaa, ja se on tosi että toiset antaa vähästään ja taas jotkut eivät paljostakaan. Monimutkainen aihe kaikenkaikkiaan, mutta tämä "rikkaiden" keskiluokkahan suomea pystyssä pitää ja kantaa valtaosan verokuormasta. Eli se porukka joka tienaa nettona 3keur +/- 2keur :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 541
Auttaisin mieluummin ihmistä itse suoraan. Kuin jokin sosiaalitantta minun hilloillani.
Tuossa yllähän ketjussa oli asiaan jo ratkaisu. Jos haluaa auttaa esim. suomalaisia orpoja, niin lähi-itään mars. Etenkin, jos kerran auttaisi mieluummin ihmistä itse suoraan. Lienee tehokkainta, ei välikäsiä. Konkreettinen apu tietysti voi vähän syödä aikaa ja rahaa, ellei tarkoitus ole kerran etsiä joku koditon ja ostaa sille hamppari ja kokea auttaneensa.

Ties mihin bullshittiin.
Onhan noita. Kotimaassa ensiaputaitojen opetusta ja jotain valmiutta auttaa hätätilanteissa. Ensiapuklinikoita Ukrainassa. Ruokaa, juotavaa, terveydenhoitoa maanjäristysalueille. Ja sitten toki varmaan se mikä estää monilla tässä lahjoituksen, "Apumme on aina puolueetonta, tasapuolista ja riippumatonta", joten väärätkin siviilit saavat apua, ja ties vaikka osa avusta varastetaan.

Nimimerkillä, ostan itse pienellä lahjoituksellani parempaa omaatuntoa, etenkin, kun uutisissa sen näkee, että vaikka jossain maanjäristyksen jälkeen, tai jotain epidemiaa hoitamassa on punaisen ristin väkeä. Parempi kai sitten olisi, että nekin tulisi Suomeen, että voisi olla auttamatta niitä täällä suoraan. Niin, ja katson, että kirkkoon kuulumalla tämä ateisti auttaa (epäkohdat tiedostaen) enemmän ja laajemmin ja kustannustehokkaammin, kuin kuulumatta[*]. Ja kai minä olen 'rikas' yllä mainituilla rajoilla.

Jos en kuullut väärin, kun oli vähän sivussa auki tuo eilinen vaaliväittely, niin Stubb sivusi aihetta todeten eilen, että Suomi on empaattinen maa (tjsp, en löytänyt nopeasti). Toisinaan vähän epäilen. Mutta sidotaan nyt sentään vähän aiheeseen keskustelua.

e. [*] Lisäksi, minun 'pet theory' on, että melko iso osa ihmisistä nyt vaan uskoo asioihin, joten tuollainen edes kohtuullisen harmiton kohde mistä voi vängätä on parempi kuin käyttää kaikki se energia salaliittoihin tai muhin absoluuttisiin uskomuksiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
867
Ei tarvitse olla mikään antifeministi todetakseen että syrjivää ja seksististä.
Jännästi näitä ei paremmistossa välttämättä mielletä tuollaiseksi, mitä ne itsestään selvästi ovat. Koska samat valheet pyörii vuodesta toiseen kuinka naisen euro on 80 senttiä jne.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 341
Itse näin persuna kävin tänään äänestämässä EU-federalisti -Stubbia ja kyllä teki pahaa :). Täällä kun spekuloitiin persujen kannattajien äänestämisestä, niin voin itse sanoa tuntevani usean persun ja ketkään heistä ei 100% varmuudella äänestä al-hol-Pekkaa. Mieluummin ovat kotona.
Yksi persuihin ihan virallisestikin kuuluva kaverini taisi äänestää Pekkaa, ainakin sanoi tehneensä niin, mutta pieni mahdollisuus, että vaan vitsaili/trollasi.

Kyseinen kaveri on ihan täysin hurahtanut Trumpistiksi/MAGA-hörhöksi ja ilmeisesti Stubb menee hänelle liikaa sinne establishment-/reptiliaaniosastolle ja Haavisto myös persoonallisuudeltaan muistuttaa enemmän Trumpia. Tosin tuon kaverin viimeaikaisten juttujen perusteella varmaan puoluekin vaihtuu persuista VKKhon/vapauden liittoon tms. hörhöpuolueeseen pian.

Samassa kaveriporukassa on myös monta muuta melko persuihin kallellaanolevaa ihmistä ja heille Stubbin äänestäminen kakkoskierroksella on itsestäänselvyys.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 624
Väittäisin että sekoitat (samoin kuin minä aikaisemmassa postauksessa) tässä luonteen ja omaisuuden keskenään, eikä asia ole noin simppeli. Oma tausta on lyhyesti suht. samantyylinen kuin sinulla, ja tiedän paljonkin ihmisiä jotka auttavat ja antavat (joilla on enempi tai vähempi omaisuutta), toisaalta tiedän persaukisia jotka eivät auta tai ajattele tasan ketään muita kuin itseään. Eivät auta edes fyysisesti, vaikka aikaa olisi ja sei maksaisi mitään. Sitten taas sellaisia joille "aika on rahaa", ja ne notkuu talkoissa ja auttamassa toisia vailla korvausta.

Siksi tuo "rikkaita" oli lainausmerkeissä, että suomessahan ollaan aika hämärä yhteiskunta kun täällä ei kauheasti oikeasti rikkaita ole. Demarin (Urpilainen aikoinaan) mielestä olet rikas ja hyvätuloinen jos tienaat yli 3keur kuussa, mutta nyt kun se itse tienaa yli 20keur/kk hän ei olekaan rikas, korkeintaan hyvätuloinen. "Rikkaalla" tarkoitin tässä siis sellaista jolla on millä auttaa, ja se on tosi että toiset antaa vähästään ja taas jotkut eivät paljostakaan. Monimutkainen aihe kaikenkaikkiaan, mutta tämä "rikkaiden" keskiluokkahan suomea pystyssä pitää ja kantaa valtaosan verokuormasta. Eli se porukka joka tienaa nettona 3keur +/- 2keur :)
Joka tapauksessa se, että Stubbin taustajoukoissa on rikkaita kampanjantukijoita on todella huono peruste äänestää heille lisää valtaa eli vapauksia. Vaurauden valumaefekti ei tutkitusti toimi vaan itse asiassa toimii talouskasvun vastaisesti.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 818
Yksi persuihin ihan virallisestikin kuuluva kaverini taisi äänestää Pekkaa, ainakin sanoi tehneensä niin, mutta pieni mahdollisuus, että vaan vitsaili/trollasi.

Kyseinen kaveri on ihan täysin hurahtanut Trumpistiksi/MAGA-hörhöksi ja ilmeisesti Stubb menee hänelle liikaa sinne establishment-/reptiliaaniosastolle ja Haavisto myös persoonallisuudeltaan muistuttaa enemmän Trumpia. Tosin tuon kaverin viimeaikaisten juttujen perusteella varmaan puoluekin vaihtuu persuista VKKhon/vapauden liittoon tms. hörhöpuolueeseen pian.

Samassa kaveriporukassa on myös monta muuta melko persuihin kallellaanolevaa ihmistä ja heille Stubbin äänestäminen kakkoskierroksella on itsestäänselvyys.
Ekalla kierroksella varmasti tosi moni äänesti Haavistoa Halla-ahoa vastaan. Toisella kierroksella tosi moni äänestää Stubbia Haavistoa vastaan.

Eka kierros meni hyvin tasoihin, toisella kierroksella Haavisto kärsii rökaletappion.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 624
Eka kierros meni hyvin tasoihin, toisella kierroksella Haavisto kärsii rökaletappion.
En olisi tästä rökäletappiosta enää yhtään niin varma. Tappion varmaankin kärsii, mutta Haavisto tuntuu pärjänneen useampien epävarmojen äänestäjien mielestä Stubbia paremmin viimeisissä tenteissä, mitä olen tässä kuunnellut muiden arvioita. Stubbin toisia asioita kohtaan mustavalkoisuus ja ehdottoomuus, mutta toisaalta joihinkin asioihin täysi kantaaottamattomuus sekä itsensä toisteleminen tuntuu hämmentävän tai ärsyttävän monia.

Varmasti osa Halla-ahon äänestäjistä on juossut saman tien antamaan äänensä Stubbille, mutta moni on vielä epävarma kannastaan. Samalla yksikin Halla-ahoa ekalla kiekalla äänestänyt naispuolinen ystäväni yritti juuri eilen puhua minua ympäri äänestämään nyt Haavistoa kun mainitsin, etten ole päätöstäni vielä tehnyt. En pitäisi mahdottomana sitä, että Haavisto voisi voittaa vaalipäivän äänissä, jos osaa pelata korttinsa oikein ja Stubbin päästelemät sammakot alkaa kasvaa ensi viikon suuremmissa tenteissä.
 

emagdnim

Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 210
En olisi tästä rökäletappiosta enää yhtään niin varma. Tappion varmaankin kärsii, mutta Haavisto tuntuu pärjänneen useampien epävarmojen äänestäjien mielestä Stubbia paremmin viimeisissä tenteissä, mitä olen tässä kuunnellut muiden arvioita. Stubbin toisia asioita kohtaan mustavalkoisuus ja ehdottoomuus, mutta toisaalta joihinkin asioihin täysi kantaaottamattomuus sekä itsensä toisteleminen tuntuu hämmentävän tai ärsyttävän monia.

Varmasti osa Halla-ahon äänestäjistä on juossut saman tien antamaan äänensä Stubbille, mutta moni on vielä epävarma kannastaan. Samalla yksikin Halla-ahoa ekalla kiekalla äänestänyt naispuolinen ystäväni yritti juuri eilen puhua minua ympäri äänestämään nyt Haavistoa kun mainitsin, etten ole päätöstäni vielä tehnyt. En pitäisi mahdottomana sitä, että Haavisto voisi voittaa vaalipäivän äänissä, jos osaa pelata korttinsa oikein ja Stubbin päästelemät sammakot alkaa kasvaa ensi viikon suuremmissa tenteissä.
Justhan yksi kysely tuli, jossa oli ihan päinvastaisia tuloksia. Haavisto on tällähetkellä se "inhokki". Toki eos/ei äänestänyt joukossa on enempi Stubbin vastustusta kuten sanoitkin.

Vain Urpilaisen, Anderssonin ja Haaviston kannattajat ekalta kierrokselta ei äänestäis missään nimessä Stubbia. +ne, jotka ei äänestäny. Toisaalta Anderssonia ja Haavistoa äänestäneissä on myös eniten niitä joilla ei ole "inhokkia".

Loput meneeki heittämällä Stubbin hyväksi.

"Onko toisen kierroksen ehdokkaissa sellaisia, joita et voisi missään oloissa äänestää Suomen presidentiksi"



e: jaa ei täällä enää pressavaaleista puhuttukkaan, sori.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 624
Justhan yksi kysely tuli, jossa oli ihan päinvastaisia tuloksia. Haavisto on tällähetkellä se "inhokki". Toki eos/ei äänestänyt joukossa on enempi Stubbin vastustusta kuten sanoitkin.
Niin puhuin just niistä palautteista mitä on tässä parin viime päivän aikana tullut sen jälkeen kuin tuo kysely on tehty. Kuten sanoin varmaankin Stubb voittaa, mutta ei millään rökäletappiolla vaan lähempänä luokkaa 55-45, jos molemmat jatkaa samaa linjaa. Ja tilanne voi vielä kääntyä vaalipäivän äänissä Haavistonkin eduksi, koska silloin toistaiseksi kannastaan epävarmoja äänestäjiä on enemmän liikkeellä. Luonnollisesti tää tarkoittaa sitä, että Haaviston pitää onnistua seuraavan viikon aikana hyvin ja Stubbin sitten vähän huonommin. Ennakkoäänissä Haavisto varmasti häviää.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 336
Niin puhuin just niistä palautteista mitä on tässä parin viime päivän aikana tullut sen jälkeen kuin tuo kysely on tehty. Kuten sanoin varmaankin Stubb voittaa, mutta ei millään rökäletappiolla vaan lähempänä luokkaa 55-45, jos molemmat jatkaa samaa linjaa. Ja tilanne voi vielä kääntyä vaalipäivän äänissä Haavistonkin eduksi, koska silloin toistaiseksi kannastaan epävarmoja äänestäjiä on enemmän liikkeellä. Luonnollisesti tää tarkoittaa sitä, että Haaviston pitää onnistua seuraavan viikon aikana hyvin ja Stubbin sitten vähän huonommin. Ennakkoäänissä Haavisto varmasti häviää.
Ihan tenttien perusteella Haavistolla on ollut vähän helpompaa tarvittaessa olla jotain mieltä jostain arvoasioihin liittyvästä. Ja miksei olisi, kun oma puolue on oppositiossa ja Stubbin täytyy näköjään samalla varoa, ettei heitä kokoomusta bussin alle.

Yleisesti ottaen on mielestäni hyvä, jos presidentti on arvojohtajana sellainen, ettei herkästi ärähtele ja ota kantaa jyrkästi kaikkeen, mutta näin vaalien alla olisi hyvä saada edes vähän sitä arvojen maailmaa raotettua vaikka se menisikin hallituksen kanssa ristiin.

Olen samaa mieltä, että Haavistolle ei välttämättä rökäletappiota ole tulossa. Toivottavasti ei.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 199
Itse veikkaan 60-40 Stubbin voittoa. Persuista valtaosa äänestänee Stubbia niistä, jotka ylipäätään äänestävät. Kokoomustausta viehättää heitä kuitenkin vihreää taustaa enemmän.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 395
Niin puhuin just niistä palautteista mitä on tässä parin viime päivän aikana tullut sen jälkeen kuin tuo kysely on tehty. Kuten sanoin varmaankin Stubb voittaa, mutta ei millään rökäletappiolla vaan lähempänä luokkaa 55-45, jos molemmat jatkaa samaa linjaa. Ja tilanne voi vielä kääntyä vaalipäivän äänissä Haavistonkin eduksi, koska silloin toistaiseksi kannastaan epävarmoja äänestäjiä on enemmän liikkeellä. Luonnollisesti tää tarkoittaa sitä, että Haaviston pitää onnistua seuraavan viikon aikana hyvin ja Stubbin sitten vähän huonommin. Ennakkoäänissä Haavisto varmasti häviää.
Tiukkaennuste on Stubbille eduksi, siis oletan että häntä äänestävät lähtevän silloin paremmin uurnalle.

Haavisto tosiaan tarvii Stubbilta jonkin oikean mokan.
 
Liittynyt
11.07.2017
Viestejä
6 671
Itse veikkaan 60-40 Stubbin voittoa. Persuista valtaosa äänestänee Stubbia niistä, jotka ylipäätään äänestävät. Kokoomustausta viehättää heitä kuitenkin vihreää taustaa enemmän.
Tuohan se taisi olla jo ennen ykköskierrosta. Toki noin selkeä ero voi laskea äänestysprosenttia koska homma on selvä eli olla käänteisesti itseään toteuttava, mutta tuskin kahtakymmentä pinnaa
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 395
Tuohan se taisi olla jo ennen ykköskierrosta. Toki noin selkeä ero voi laskea äänestysprosenttia koska homma on selvä eli olla käänteisesti itseään toteuttava, mutta tuskin kahtakymmentä pinnaa
Kuinkapaljon ensimmäisellä kierroksella Haavistoa äänestäneitä jotka siirtyy Stubbin taakse, ja toisinpäin.
Liittyy lähinnä taktisesta äänestämisestä puhumiseen, toki yksilöitä jotka ihan mieltämuuttaneet, ja osa joilla ei aikomusta äänestää toisella kierroksella.
 
Liittynyt
11.07.2017
Viestejä
6 671
Kuinkapaljon ensimmäisellä kierroksella Haavistoa äänestäneitä jotka siirtyy Stubbin taakse, ja toisinpäin.
Liittyy lähinnä taktisesta äänestämisestä puhumiseen, toki yksilöitä jotka ihan mieltämuuttaneet, ja osa joilla ei aikomusta äänestää toisella kierroksella.
Haavistolta Stubbille ehkä jos tarkoitus oli tiputtaa JHa jatkosta. Mutta sanotaan vahvalla stetson harrisonilla että puhutaan alle 50k äänestä. Toisinpäin tuskin kukaan koska Aleksi oli jo voittamassa niin en näe syytä äänestää häntä taktisesti. Sanotaan 5k.

Ja vaikka 20k jotka muuttavat mieltään näiden viimeisten haastattelujen perusteella. Kaikki mutua mutta en näe kallistavan vaakakuppia
 

emagdnim

Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 210
Kuinkapaljon ensimmäisellä kierroksella Haavistoa äänestäneitä jotka siirtyy Stubbin taakse, ja toisinpäin.
Liittyy lähinnä taktisesta äänestämisestä puhumiseen, toki yksilöitä jotka ihan mieltämuuttaneet, ja osa joilla ei aikomusta äänestää toisella kierroksella.
Vois kuvitella ton "~70% ei inhokkia" Haaviston kohdalla johtuvan juurikin tosta "taktisesta äänestämisestä". Näissä oli paljon vissii Halla-Ahoa inhoavia ja nyt on heidän mielestään mieleiset ehdokkaat.
 
Liittynyt
13.07.2020
Viestejä
710
Saas nähdä onnistuuko Haavisto jotenkin kääntämään lakot itsensä eduksi varsinkin jos äityvät pahaksi kun kuitenkin niiden perussyyt voidaan laskea kuuluvaksi nykyisen kokoomushallituksen oikeistopoliitikalle.

Melkein ainoa itselle mieleen tuleva realistinen skenaario ja varsin ajankohtainen mahdollisuus, jolla voisi Haavisto kääntää vielä pelin. Stubb toki pelannut varman päälle ja kommentoinut äärimmäisen neutraalisti jos ollenkaan ja vedonnut jatkuvasti siihen, etteivät kuulu presidentin vastuualueelle, joten osannut pelata sitä peliä vastaan jo ennakkoon. Haavisto ei ole kyllä vaikuttanut ikinä oppurtunistiselta ja toisaalta helposti saisi ehdokkaan vaikuttamaan epätoivoiselta, joten ei missään nimessä helppo homma käytännössä.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
227
Saas nähdä onnistuuko Haavisto jotenkin kääntämään lakot itsensä eduksi varsinkin jos äityvät pahaksi kun kuitenkin niiden perussyyt voidaan laskea kuuluvaksi nykyisen kokoomushallituksen oikeistopoliitikalle.
Noin kokee vain ne äänestäjät jotka ovat muutenkin Haaviston puolella eli vasemmisto.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 395
Saas nähdä onnistuuko Haavisto jotenkin kääntämään lakot itsensä eduksi varsinkin jos äityvät pahaksi kun kuitenkin niiden perussyyt voidaan laskea kuuluvaksi nykyisen kokoomushallituksen oikeistopoliitikalle.

Melkein ainoa realistinen skenaario, jolla voisi Haavisto kääntää vielä pelin. Stubb toki pelannut varman päälle ja kommentoinut äärimmäisen neutraalisti jos ollenkaan ja vedonnut jatkuvasti siihen, etteivät kuulu presidentin vastuualueelle, joten osannut pelannut vastaan sitä potentiaalista peliä jo ennakkoon.
Demari AY liikkeellä on kova kamppania menossa, siis muutenkin kuin varsinaisena lakkoiluna, tosin ei ne lakotkaan sattummalta nyt ole.

Mutta ei Haavistolle ole pelkkä mahdollisuus, jos on varma häviöstä, niin voi toki aattona kokeilla epätoivoista, muuten siihen sekaantuminen on hänelle ongelmallista, Haavisto on monelle porvarille neuvottelia, rauhan mies, (joka vei myös Natoon), jos se liikaa sekaantuu kamppiksessa lakkoihin, niin tuo kuva kärsii. Miten tuossa voisi auttaa mies joka on lakkolaisten puolella halitusta ja eduskuntaa vastaan.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 336
Noin kokee vain ne äänestäjät jotka ovat muutenkin Haaviston puolella eli vasemmisto.
Oman kokemukseni mukaan myös osa yleensä persuja/kokoomusta äänestäneistä on lakkojen puolella ja erityisen pettyneitä hallituksen suunnitelmiin. Tosin oma otanta on pientä, mutta ei voi kuitenkaan sanoa ettäkö kaikki näistä nykyisiä oikeistotoimia vastustavista olisivat vasemmistoa.
 
Liittynyt
06.02.2023
Viestejä
1 218
Kyllähän nämä viimeaikaiset irtisanomisuutiset tuovat oman mausteensa tilanteeseen. Monen persun liikuttavan vankka tuki tiukalle oikeistopolitiikalle saattaa alkaa horjua siinä vaiheessa, kun oma pomminvarma työpaikka ei olekaan enää pomminvarma ja samaan aikaan hallitus kohtelee työttömiä kuin rikollisia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
867
Kyllähän nämä viimeaikaiset irtisanomisuutiset tuovat oman mausteensa tilanteeseen. Monen persun liikuttavan vankka tuki tiukalle oikeistopolitiikalle saattaa alkaa horjua siinä vaiheessa, kun oma pomminvarma työpaikka ei olekaan enää pomminvarma ja samaan aikaan hallitus kohtelee työttömiä kuin rikollisia.
Kyllä ne duunarit ymmärtävät miksi niitä irtisanomisuutisia satelee. Niitä työpaikkoja ei aja ulkomaille oikeistopolitiikka, vaan eräs toinen voima. Vinkkinä voin kertoa sen liittyvän lakkoihin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 421
En olisi tästä rökäletappiosta enää yhtään niin varma. Tappion varmaankin kärsii, mutta Haavisto tuntuu pärjänneen useampien epävarmojen äänestäjien mielestä Stubbia paremmin viimeisissä tenteissä, mitä olen tässä kuunnellut muiden arvioita. Stubbin toisia asioita kohtaan mustavalkoisuus ja ehdottoomuus, mutta toisaalta joihinkin asioihin täysi kantaaottamattomuus sekä itsensä toisteleminen tuntuu hämmentävän tai ärsyttävän monia.
Kuinka montaa ihmistä olet kuunnellut?

Ylen mukaan Pekka Haaviston puoliso on iso este Haaviston menestykselle:
Kolmannes Helsingin yliopiston kansalaisbarometriin vastanneista äänestäjistä kertoo, että Pekka Haaviston kumppani on syy olla äänestämättä häntä. Asiasta kirjoittaa Svenska Yle, jolle yliopisto on näyttänyt tulokset ennen barometrin julkaisua.
Seksuaalisen suuntautumisen merkitys näkyi kansalaisbarometrissa, jossa Helsingin yliopisto antoi äänestäjille mahdollisuuden arvioida eri syitä olla äänestämättä ehdokkaita presidentinvaaleissa. Ehdokkaiden puolisot oli yksi valittavissa oleva syy.
– Erityisesti Haaviston kohdalla suhteellisen suuri osa vastaajista sanoo, että ehdokkaan puoliso on syy olla äänestämättä häntä. Puhumme kolmasosasta kaikista vastaajista, sanoo yliopistonlehtori Jaakko Hillo.
Hillo näytti vielä julkaisemattomat ja alustavat tulokset tietokoneeltaan Svenska Ylelle.
Haaviston puoliso oli barometrissa punainen vaate jopa osalle itseään vasemmistoliberaaleiksi kuvaileville äänestäjille. Oikeistokonservatiiviksi itsensä määrittelevien osuus näin vastanneista on kuitenkin suurempi.
On outoa, että puoliso voisi ratkaista näin paljon. Itse en tuollaista asiaa edes ajattele. Haaviston al-Hol-toiminta merkitsee itselleni eniten.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 395
On outoa, että puoliso voisi ratkaista näin paljon. Itse en tuollaista asiaa edes ajattele. Haaviston al-Hol-toiminta merkitsee itselleni eniten.
Niinistön puoli oli aika paljon esillä ja ehkä siitä pidettiin. Nyky ehdokkaiden puolisot ovat aika tuntemattomia, Stubbin puoliso on koulutettu ja ura ehkä turavallisempi, mutta julkisesti hän ei ole ainakaan ottamassa isoa roolia. Joten ei ei aiheuta potenttiaalisille äänestäjille hylkimistä.

Haaviston puolisi ehä vähän enemmän ollut esille, Wikipedian mukaan jotain tosi tv juttuja, ja ammatti meikkaaja kampaaja, no onneksi ei ole siivoja, tiedä sitten onko hanakas vastaileen Pekan puhelimeen. Mutta joka tapauksessa moni äänekäs pitää häntä jonain riskinä, siis ihan näissä ketjuissa ja jossain esson kahviloissa. Osa varmasti menee ihan pelkkään homofobiaan, mutta ei kai kaikilla, mutta silti voi tomia perusteluina, oman toisen valinnan vahvistajana. Onko sitten fiksua on eriasia.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 624
Kuinka montaa ihmistä olet kuunnellut?

Ylen mukaan Pekka Haaviston puoliso on iso este Haaviston menestykselle:


On outoa, että puoliso voisi ratkaista näin paljon. Itse en tuollaista asiaa edes ajattele. Haaviston al-Hol-toiminta merkitsee itselleni eniten.
Olen kuunnellut kourallista ihmistä omassa "kuplassani", enkä väitäkään sen edustavan mitään ehdotonta todellisuutta. Mutta lähinnä kyse on ollut tosiaan näistä epävarmoista äänestäjistä.

Tää Ylen selvitys puolisoasioista tuli itsellekin uutena tietona pari tuntia sitten vastaan ja täytyy sanoa, että tuo kyllä aivan varmasti vaikuttaa lopputulokseen ratkaisevasti. Olisin takapuolituntumalta arvioinut, että asia häiritsee luokkaa joka viidettä tai joka kymmenettä, mutta joka kolmas on kyllä todella kova tulos surullisella tavalla. Se aiemmin mainitsemani 55-45 häviö olisi tuon tiedon valossa jo melkoinen saavutus Haavistolle, mihin on vaikea enää uskoa.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 535
Kuinkahan paljon tuossa on sitten sitä homoa verrattuna hulivilin vauhdikkaaseen hahmoon? Ehkä joku pahastuu että tätä on edes kyselty Ylen toimesta.
Opportunistin hajuinen slick Stubb vai epäilyttävä b-rapun Haavisto? Alhol vs väärin tulkittu geopolitiikka? No silti meillä on asiat melko kivasti kun näinkin pienistä miinuksista pitää jurputtaa.
 

Pitkä_ja_hikinen_hevari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
11.08.2023
Viestejä
460
Tuossa yllähän ketjussa oli asiaan jo ratkaisu. Jos haluaa auttaa esim. suomalaisia orpoja, niin lähi-itään mars. Etenkin, jos kerran auttaisi mieluummin ihmistä itse suoraan. Lienee tehokkainta, ei välikäsiä. Konkreettinen apu tietysti voi vähän syödä aikaa ja rahaa, ellei tarkoitus ole kerran etsiä joku koditon ja ostaa sille hamppari ja kokea auttaneensa.



Onhan noita. Kotimaassa ensiaputaitojen opetusta ja jotain valmiutta auttaa hätätilanteissa. Ensiapuklinikoita Ukrainassa. Ruokaa, juotavaa, terveydenhoitoa maanjäristysalueille. Ja sitten toki varmaan se mikä estää monilla tässä lahjoituksen, "Apumme on aina puolueetonta, tasapuolista ja riippumatonta", joten väärätkin siviilit saavat apua, ja ties vaikka osa avusta varastetaan.

Nimimerkillä, ostan itse pienellä lahjoituksellani parempaa omaatuntoa, etenkin, kun uutisissa sen näkee, että vaikka jossain maanjäristyksen jälkeen, tai jotain epidemiaa hoitamassa on punaisen ristin väkeä. Parempi kai sitten olisi, että nekin tulisi Suomeen, että voisi olla auttamatta niitä täällä suoraan. Niin, ja katson, että kirkkoon kuulumalla tämä ateisti auttaa (epäkohdat tiedostaen) enemmän ja laajemmin ja kustannustehokkaammin, kuin kuulumatta[*]. Ja kai minä olen 'rikas' yllä mainituilla rajoilla.

Jos en kuullut väärin, kun oli vähän sivussa auki tuo eilinen vaaliväittely, niin Stubb sivusi aihetta todeten eilen, että Suomi on empaattinen maa (tjsp, en löytänyt nopeasti). Toisinaan vähän epäilen. Mutta sidotaan nyt sentään vähän aiheeseen keskustelua.

e. [*] Lisäksi, minun 'pet theory' on, että melko iso osa ihmisistä nyt vaan uskoo asioihin, joten tuollainen edes kohtuullisen harmiton kohde mistä voi vängätä on parempi kuin käyttää kaikki se energia salaliittoihin tai muhin absoluuttisiin uskomuksiin.
Jos haluaa auttaa suomalaisia orpoja niin Lähi-itään mars? Ovat suomalaiset orvot Lähi-idässä?
Jos minun apuni tai rukoukseni eivät kelpaa vaan ainoastaan rahani. Niin voivat pitää tunkkinsa.
Sitä sietää miettiä mikä on se ROI tällä toiminnalla. Kai sillä jotain saadaan aikaan. Mutta näiden tanttojen lennättäminen Lähi-itään halaamaan lapsia maksaa...

Mikäs kiristys tämä on: Jos et lahjoita niin tulemme kaikki Suomeen! Lällällää!

Se että Stubbin mielestä: Suomi on empaattinen maa johtaa tämänkaltaiseen kiristystoimintaan: Ollaan pumpulissa kasvaneita pullamössöpoikia joita on helppo potkia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 848
Vituttaa jo tämä Haaviston ympärillä pyörivä tappiomentaliteetti mitä mediassa pusketaan ulos, osaan jo ennustaa vaalitulosten jälkeisen ajan mediassa ja kaikki ne klassiset liirumlaarumit sekä asiantuntijoiden asiantuntijan kommentit mitä pusketaan ulos joka tuutista.

Presidentin puolisosta saa keskustella, se on osa presidentti-instituutiota, niin puhuttiin Tarja Halosen yksinhuoltajuudesta. Ja kun puhumme samaa sukupuolta olevasta pariskunnasta, on mahdotonta välttää puhetta seksuaali-identiteetistä. Ei meillä ole edes rajattu keskusteluista kansanedustajien puolisoja ja perheitä, on käyty läpi sateenkaariperheet sekä avioliiton ulkopuoliset lapset. Mutta pälätys jatkuu ja tuskin laantuu.

Tietysti hieman surullista, että jonkun puoliso on näin tärkeä asia äänestämisen kannalta, mutta ehkä pitkäjänteisellä työllä asia joskus muuttuu.
 
Liittynyt
09.03.2018
Viestejä
1 150
Poliittisen historian oppituntiin on nyt ihan pakko lisätä - aasinsiltana takaisin aiheeseen - että jos oikeistokonservatiivit olisivat saaneet tahtonsa läpi niin mitään presidentinvaaleja ei edes olisi. Olisi joku Friedrich VIII ja verovaroin ylläpidetty sirkus nimeltä monarkia.

Otetaas tasavallalle :kippis:
Vastaavasti jos Sdp olisi saanut tahtonsa läpi, olisi Suomi liittynyt Neuvostoliittoon ja saisimme maaliskuussa äänestää Putinia presidentiksi.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 916
Eiköhän se ole aika varma että Stubbista tulee pressa jo siksi, että Kepun ja persujen kannattajat äänestää tätä ihan puoluepolitiikan takia mieluummin kuin Haavistoa. :kahvi:
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 395
Vituttaa jo tämä Haaviston ympärillä pyörivä tappiomentaliteetti mitä mediassa pusketaan ulos, osaan jo ennustaa vaalitulosten jälkeisen ajan mediassa ja kaikki ne klassiset liirumlaarumit sekä asiantuntijoiden asiantuntijan kommentit mitä pusketaan ulos joka tuutista.
Toki lypsävät loppuun asti, mutta tämänkierroksen jälkeen , käy miten käy, niin ehdokkaat kiittää kannattajia ja kilpailiaa ja ovat sitä mieltä että reilut vaalit, eikä itketä että häviö muiden syy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 421
Tamperelainen vihreiden paikallispolitiikko Julia Sangervo on innostunut ja julistaa X:ssä:
" Nyt on kova. Suomen viisain talousosaaja tukee Haavistoa presidentiksi. "

En tietänytkään, että Bengt Holmström on liittynyt Haaviston joukkoihin. Totuus onkin, että demari Sixten Korkman on liittynyt Haaviston tukijoihin. Ei ole suuri yllätys.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 395
Tamperelainen vihreiden paikallispolitiikko Julia Sangervo on innostunut ja julistaa X:ssä:
" Nyt on kova. Suomen viisain talousosaaja tukee Haavistoa presidentiksi. "

En tietänytkään, että Bengt Holmström on liittynyt Haaviston joukkoihin. Totuus onkin, että demari Sixten Korkman on liittynyt Haaviston tukijoihin. Ei ole suuri yllätys.
Bengt on ollut Stubbin tukijoina.
Korkman on toki kova nimi, ja jos tosiaan on nimensä antannut Haavistolle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 421
Viron entinen presidentti ilmoittautuu Stubbin tukijaksi:



Taitaa olla historiallinen tapaus. Ensimmäisen kerran Neuvostoliiton jälkeen meidän vaalimme kiinnostaa julkisesti näin paljon jotakin isoa vaikuttajaa Suomen ulkopuolella.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 379
Viron entinen presidentti ilmoittautuu Stubbin tukijaksi:



Taitaa olla historiallinen tapaus. Ensimmäisen kerran Neuvostoliiton jälkeen meidän vaalimme kiinnostaa julkisesti näin paljon jotakin isoa vaikuttajaa Suomen ulkopuolella.
Stubb on varmaan luvannut edistää virolaisten työllistymistä suomeen suomalaisten tilalle. ;)
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
246 176
Viestejä
4 301 762
Jäsenet
71 797
Uusin jäsen
Cale77

Hinta.fi

Ylös Bottom