Postin kulkemisen vaikeus

Ei ollut jyväskylässä moista palvelua, nouto olisi ollu jostain teollisuusalueen periltä. Omakotitalo hiekkapihalla niin ei paljoo hulilla tuota kuljeteta. Saakohan sen kuormalavan kaupanpäälle, saa emäntä peitellä pressulla sitten niin kannan sisää. Ulkolaiset kuljetusfirmat tuonu aina tuohon kylmäeteiseen tavarat kun en ole kotona.
Se on kertalava, ei pantillinen euro- tai fin-lava, joten saat ja jopa joudut hävittämään sen itse.
 
Kellään muulla Posti asiasta mitään ilmoittamatta yksoikoisesti lakannut jakamasta "sinulle on paketti tai ylikokoinen kirje" -lappusia kotiin?

Allekirjoittanut alkoi ihmettelemään kun kesäkuun jälkeen ensimmäinenkään lähetys ei ole tullut perille, ja nyt lähettäjiltä on alkanut tulla viestejä noutamattomana palautuneista paketeista. Noh, yhteydenotto postiin ja vastauksena "ilman lähetystunnuksia emme valitettavasti pysty selvittämään asiaa".

Niin kai minä niillä lähetystynnuksilla olisin itsekkin voinut ne paketit seurata ja noutaa, mutta eihän kiinasta/japanista/mistäikinä tulevissa sellaisia koskaan kerrota, tai jos kerrotaan niin eivät kuitenkaan toimi euroopassa.
 
Kellään muulla Posti asiasta mitään ilmoittamatta yksoikoisesti lakannut jakamasta "sinulle on paketti tai ylikokoinen kirje" -lappusia kotiin?

Allekirjoittanut alkoi ihmettelemään kun kesäkuun jälkeen ensimmäinenkään lähetys ei ole tullut perille, ja nyt lähettäjiltä on alkanut tulla viestejä noutamattomana palautuneista paketeista. Noh, yhteydenotto postiin ja vastauksena "ilman lähetystunnuksia emme valitettavasti pysty selvittämään asiaa".

Niin kai minä niillä lähetystynnuksilla olisin itsekkin voinut ne paketit seurata ja noutaa, mutta eihän kiinasta/japanista/mistäikinä tulevissa sellaisia koskaan kerrota, tai jos kerrotaan niin eivät kuitenkaan toimi euroopassa.
Hyvin ainakin AliExpressin lähetystunnukset toimivat. Ei toki välttämättä Postin tai Matkahuollon sivuilla, ainakaan aluksi mutta voi noita paketteja seurata muillakin sivuilla.

Ja kannattaa varmistaa että lähettäjällä on sinun puhelinnumerosi ja sähköpostiosoitteesi, niiden perusteella esimerkiksi Posti lähettää saapumisilmoituksen ja paketti tulee OmaPostiin.
 
Hyvin ainakin AliExpressin lähetystunnukset toimivat. Ei toki välttämättä Postin tai Matkahuollon sivuilla, ainakaan aluksi mutta voi noita paketteja seurata muillakin sivuilla.
Enemmän itse tullut esim. ebayn kautta tilattua, ja kyllä ne järjestäen tuntuivat toimivan ainoastaan kiinan sisällä tai puoliväliin matkaa, ja sitten europassa viimeistään lakkasivat päivittymästä.

Ja kannattaa varmistaa että lähettäjällä on sinun puhelinnumerosi ja sähköpostiosoitteesi, niiden perusteella esimerkiksi Posti lähettää saapumisilmoituksen ja paketti tulee OmaPostiin.
OmaPostia en käytä, ja tähän saakka ovat osanneet laittaa paperilapun postiluukusta...? Palvelumuutokset eivät sinänsä niin pahasti nakerra, mutta jos tuollaisia muutoksia tehdään mitenkään asiasta kertomatta niin paljon helpommin kyllä alkaa otsasuoni pullistumaan.
 
Mjahash. Nyt sitten jäi ensimmäistä kertaa alta kympin amazon.de tilaus joka tuli amazonin kauppapaikalta. Tuote lähetettiin briteistä ja pyydellään minulta jostain syystä tuota 2.9e "käsittelymaksua" ja alveetäkin päälle.

Invoicesta kuitenkin näkyy että amazon perinyt täysin normaalit 24% ja myyjältä asiaa tiedusteltaessa kaikki pitäis olla IOSS:n mukaan hoidettu. Lähestytty tullia "vanhalla" lentoposti at tulli josta vastauksena vaan rebouncena että me ei enää vastailla sähköpostiin vaan ne maksut tuplana.

No laitellut sitten "uuteen" huolinta at posti fi osoitteeseen samat tarinat ja invoice + myyjän sähköpostivastaus liiteenä. Jos näillä ei aukea niin lähtee jonnekin asianosaiseen valtion virastoon valitus sen sijaan että postin "tulosta" avittaisin millään tapaa sillä tähän ei edelleenkään ole mitään perusteita.

Kysymys kuuluukin että vastaako posti ylipäänsä noihin huolinnan viesteihin missä ajassa ja tai onko kukaan kokenut saavansa asiakaspalvelua muulla tavoin kun maksamalla heille siitä että eivät saa järjestelmiään toimimaan?

Sinällään itselle ei ole merkitystä mitä paketille lähteköön vaikka takaisin. Kyseessä niinkin mielenkiintoinen partikkeli kuin 1U-räkkinaamalevy 8:lle xlr liitimelle. Taidan tehdä saman tilauksen kiinasta ihan vittuillesani jos palautuu takaisin britteihin. Todennäköisesti tulee ilman ongelmia läpi vaikka vähän enemmän saattaa maksaakin.

Mitä tästä tulemme todennäköisesti oppimaan 1) tullia ei kiinnosta paskanvertaa asiakaspalvelu koska lentoposti osoite on suljettu 2) posti tuskin kykekee mitään asiakaspalvelua tarjoamaan vaan kaikki on riippuvainen siitä maksatko heille rahaa. Aikamoista kiristystä sanoisinko. Toivottavasti tämä postin kädettömyys ampuu jossain vaiheessa heitä jalkaan.
 
Mjahash. Nyt sitten jäi ensimmäistä kertaa alta kympin amazon.de tilaus joka tuli amazonin kauppapaikalta. Tuote lähetettiin briteistä ja pyydellään minulta jostain syystä tuota 2.9e "käsittelymaksua" ja alveetäkin päälle.

Invoicesta kuitenkin näkyy että amazon perinyt täysin normaalit 24% ja myyjältä asiaa tiedusteltaessa kaikki pitäis olla IOSS:n mukaan hoidettu. Lähestytty tullia "vanhalla" lentoposti at tulli josta vastauksena vaan rebouncena että me ei enää vastailla sähköpostiin vaan ne maksut tuplana.

No laitellut sitten "uuteen" huolinta at posti fi osoitteeseen samat tarinat ja invoice + myyjän sähköpostivastaus liiteenä. Jos näillä ei aukea niin lähtee jonnekin asianosaiseen valtion virastoon valitus sen sijaan että postin "tulosta" avittaisin millään tapaa sillä tähän ei edelleenkään ole mitään perusteita.

Kysymys kuuluukin että vastaako posti ylipäänsä noihin huolinnan viesteihin missä ajassa ja tai onko kukaan kokenut saavansa asiakaspalvelua muulla tavoin kun maksamalla heille siitä että eivät saa järjestelmiään toimimaan?

Sinällään itselle ei ole merkitystä mitä paketille lähteköön vaikka takaisin. Kyseessä niinkin mielenkiintoinen partikkeli kuin 1U-räkkinaamalevy 8:lle xlr liitimelle. Taidan tehdä saman tilauksen kiinasta ihan vittuillesani jos palautuu takaisin britteihin. Todennäköisesti tulee ilman ongelmia läpi vaikka vähän enemmän saattaa maksaakin.

Mitä tästä tulemme todennäköisesti oppimaan 1) tullia ei kiinnosta paskanvertaa asiakaspalvelu koska lentoposti osoite on suljettu 2) posti tuskin kykekee mitään asiakaspalvelua tarjoamaan vaan kaikki on riippuvainen siitä maksatko heille rahaa. Aikamoista kiristystä sanoisinko. Toivottavasti tämä postin kädettömyys ampuu jossain vaiheessa heitä jalkaan.
Eikös tuon hoitaminen onnistu ihan vaan sen IOSS-numeron ilmoittamisella tullille ja sitten postille vapautuspyyntö?
 
Eikös tuon hoitaminen onnistu ihan vaan sen IOSS-numeron ilmoittamisella tullille ja sitten postille vapautuspyyntö?
Joo lähetin just tuolle myyjälle viestin amazonissa että tarvii tuon IOSS numeron. Amazonin invoice kaavake ei suoraan sisällä tuota IOSS numeroa vaan kys lapukkeessa on eritelty vaan seuraavasti:

USt-IDNr Import-OSS

Kieltämättä erittäin haista-vittu systeemi tämä tullauskäytäntö tällä hetkellä jos tieto ei "välity" postille/tullille.
 
Viimeksi muokattu:
Mjahash. Nyt sitten jäi ensimmäistä kertaa alta kympin amazon.de tilaus joka tuli amazonin kauppapaikalta. Tuote lähetettiin briteistä ja pyydellään minulta jostain syystä tuota 2.9e "käsittelymaksua" ja alveetäkin päälle.

Invoicesta kuitenkin näkyy että amazon perinyt täysin normaalit 24% ja myyjältä asiaa tiedusteltaessa kaikki pitäis olla IOSS:n mukaan hoidettu. Lähestytty tullia "vanhalla" lentoposti at tulli josta vastauksena vaan rebouncena että me ei enää vastailla sähköpostiin vaan ne maksut tuplana.
...
Itse kanssa tilasin alkukesästä Amazon.de:stä muksulle jotain leluja. Postilta tuli ilmoitus että pitää tehdä tulli-ilmoitus EU:n ulkopuolelta tulleesta paketista. No eipä se auttanut kuin mennä tullin sivuille tekemään ilmoitus. Ensimmäinen ongelma oli, että ei ollut hajuakaan mistä tuo on lähetetty ja tulli kyselee lähetysmaata. Soitin tulliin että mistäs tuon lähetysmaan tietää, kun mielestäni en sitä EU:n ulkopuolelta tilannut ja lähetystunnusksessa komeilee NL. Tulli oli sitä mieltä että Hollannista on tullut ja pitää olla Postiin yhteydessä, että saa vapautettua. Posti kertoi että oikeasti on tullut Kiinasta vaikka onkin Hollannin tunnus. Seuraavaksi piti sitten kysyä myyjältä IOSS-numero, joka tulikin helposti. Tullauskustannukset oli 0€, joka hieman ihmetytti. No tuli kuitenkin viesti, että tulli-ilmoitus hyväksytty maksa 2,9€ käsittelymaksu. Parisen viikkoa sen on ollut nyt kuljetuksessa ja eilen status muuttui "Matkalla kohdemaahan". Soitto Postille ja epäili virhettä, että pitäisi olla saman päivän aikana noudettavissa ja lupasi soitella takaisin. Ei ollu noudettavissa, eikä ole soiteltu.
 
Itse kanssa tilasin alkukesästä Amazon.de:stä muksulle jotain leluja. Postilta tuli ilmoitus että pitää tehdä tulli-ilmoitus EU:n ulkopuolelta tulleesta paketista. No eipä se auttanut kuin mennä tullin sivuille tekemään ilmoitus. Ensimmäinen ongelma oli, että ei ollut hajuakaan mistä tuo on lähetetty ja tulli kyselee lähetysmaata. Soitin tulliin että mistäs tuon lähetysmaan tietää, kun mielestäni en sitä EU:n ulkopuolelta tilannut ja lähetystunnusksessa komeilee NL. Tulli oli sitä mieltä että Hollannista on tullut ja pitää olla Postiin yhteydessä, että saa vapautettua. Posti kertoi että oikeasti on tullut Kiinasta vaikka onkin Hollannin tunnus. Seuraavaksi piti sitten kysyä myyjältä IOSS-numero, joka tulikin helposti. Tullauskustannukset oli 0€, joka hieman ihmetytti. No tuli kuitenkin viesti, että tulli-ilmoitus hyväksytty maksa 2,9€ käsittelymaksu. Parisen viikkoa sen on ollut nyt kuljetuksessa ja eilen status muuttui "Matkalla kohdemaahan". Soitto Postille ja epäili virhettä, että pitäisi olla saman päivän aikana noudettavissa ja lupasi soitella takaisin. Ei ollu noudettavissa, eikä ole soiteltu.
Teitkö vapautuspyynnön Postille?

Jos saat Tullilta ilmoituksen, ettei lähetyksestä tarvitse maksaa veroja, siitä ei tarvitse maksaa Postin käsittelymaksua. Tee meille vapautuspyyntö käsittelymaksusta osoitteessa posti.fi/palaute. Kirjaa lomakkeelle lähetyksen lähetystunnus, kerro että pyydät vapautusta käsittelymaksusta ja lisää liitteeksi Tullilta saamasi tullauspäätös.
 
Teitkö vapautuspyynnön Postille?

En tehnyt mitään erillistä vapautuspyyntöä, vaan maksoin sen 2.9€ jonka Posti halusi ja sen pitäisi olla sillä selvä.
Just soitin uudelleen Postille ja totesivat että heidän moka ja opasti mistä saa hakea tuonkäsittelymaksun takaisin. Sitähän ei millään voi palauttaa muuten kuin täyttämällä hakemuksen Postin nettisivuilla ja se hakemus on piilotettu sellaiseen paikkaan että ei sitä sieltä ihan helposti löydä. Itse en ainakaan ensimmäisenä olisi lähtenyt etsimään kohdasta yrityksen tiedot.
 
1628760881341.png


Nyt on kyllä joko Prisma tai Posti vetänyt vahvasti. 3.8. tehdylle tilaukselle tuli jo ennestään käytössä ollut lähetystunnus ja lopputulos on tässä.
Postin aspa ohjeisti olemaan lähettäjään yhteydessä mutta Prismasta ei ole pariin yhteydenottoon vastattu mitenkään. Nyt ei ole tietoa milloin tämä paketti liikkuu ja mihin suuntaan.
 
Postin prosesseissa tuntuisi olevan parantamisen varaa. Kirjattu kirje x 2 jaettiin tavallisena postina postiluukkuun.
 
Postin prosesseissa tuntuisi olevan parantamisen varaa. Kirjattu kirje x 2 jaettiin tavallisena postina postiluukkuun.
Ehdottomasti reklamaatio. Maksettu palvelu ja kirjattu kirje lisäksi iso ongelma jos jaetaan ilman allekirjoitusta. Täysin sääntöjen vastaista toimintaa.
 
Postin prosesseissa tuntuisi olevan parantamisen varaa. Kirjattu kirje x 2 jaettiin tavallisena postina postiluukkuun.

Jos tuo on Kiinasta tullut ”kirjattu kirje” niin nykyään Postin ohjeistus on, että luukkuun mahtuvat jaetaan sinne päiväpostin mukana.

Jos taas Suomi-Suomi kirje niin väärin tehty.
 
Ei ollut kiinakirje, mutta EU:n ulkopuolelta kyllä. Postilta tuli ilmoitus että pitää selvittää tullaus eli maksoin alv:n ja postin maksun 90 snt. Omapostissa on edelleen että tulliselvitys on ns. vaiheessa. Heräsikin kysymys, että olisiko tuo jaettu joka tapauksessa, vaikka tullaselvitysviesti tuli ja olisin nonsenleerannut sen?

Huomasin uutisvirrasta, että Posti muuttaa takaisin Postitaloon Helsingin keskustaan. Kysyn vain, että kannattiko sieltä yleensä ottaen lähteä. Keskeinen paikkal, johon kaikki helsinkiläiset ja suomalaiset pääsevät kaikilla liikennevälineillä. Postimaksujen korottamista odotellessa.
 
Viimeksi muokattu:
Unohdin jälleen, miksi en tilaa mitään Postin kotiinkuljetuksella... Maanantaina tilattu paketti, torstaina lähtenyt ja tänään perjantai-aamuna klo 7 tulee viesti: Lähetyksesi on kohta ovella! Valitse toimitusaika: Ja ensimmäinen vaihtoehto on maanantai klo 11.

Paketti on rekisteröity tänne jo tuolloin klo 7 mutta nyt se lojuu viikonlopun yli jossain varastossa ilman että voin edes sitä itse noutaa. Helvetin hienoa.

E: jotain positiivista; otin postin chattiin yhteyttä ja sieltä sanottiin, että voin noutaa paketin terminaalista tai he voivat terminaalista ehkä toimittaa noutopisteeseen. Terminaalista soitettiin että ei ehdi enää lähettämään, mutta voin tulla noutamaan sieltä paketin.
 
Viimeksi muokattu:
Tein 6.8. Oma Postissa sen uuden digitaalisen tullauksen ja ALVin yhteydessä maksoin sen 0,90e käsittelymaksun. Virhe.

8.8. päivittyi 2 kertaan tieto seurantaan tullauksen hyväksynnästä. Tullauspäätöstä ei ole tullut nähtäväksi. 13.8. paketti on edelleen jumissa ja Oma Postissa komeilee palkki "tullaus on käynnissä". Vastaanottajaakin on muka uudelleen tavoiteltu sähköpostitse (ei ole tullut yhtään uutta sähköpostia aiheeseen liittyen, ei myöskään roskaposteihin). Postiin on kokeiltu olla yhteydessä kaikilla mahdollisilla tavoilla mutta siellä keskitytään muniin puhalteluun.

Kävin myös katselemassa Tullista näkyisikö siellä tuota tullaustapahtumaa omissa tullauksissa mutta näemmä ne ei sinne listaudu, kun Posti on tehnyt tullauksen.

Nyt sitten kukaan ei tunnu tietävän miksi tullaus on hyväksytty ja samaan aikaan ei ole hyväksytty. VMP.
 
Tein 6.8. Oma Postissa sen uuden digitaalisen tullauksen ja ALVin yhteydessä maksoin sen 0,90e käsittelymaksun. Virhe.

8.8. päivittyi 2 kertaan tieto seurantaan tullauksen hyväksynnästä. Tullauspäätöstä ei ole tullut nähtäväksi. 13.8. paketti on edelleen jumissa ja Oma Postissa komeilee palkki "tullaus on käynnissä". Vastaanottajaakin on muka uudelleen tavoiteltu sähköpostitse (ei ole tullut yhtään uutta sähköpostia aiheeseen liittyen, ei myöskään roskaposteihin). Postiin on kokeiltu olla yhteydessä kaikilla mahdollisilla tavoilla mutta siellä keskitytään muniin puhalteluun.

Kävin myös katselemassa Tullista näkyisikö siellä tuota tullaustapahtumaa omissa tullauksissa mutta näemmä ne ei sinne listaudu, kun Posti on tehnyt tullauksen.

Nyt sitten kukaan ei tunnu tietävän miksi tullaus on hyväksytty ja samaan aikaan ei ole hyväksytty. VMP.
Itsellä OmaPosti jäi tuohon "Tullaus on käynnissä" -tilaan vaikka tullaus hyväksyttiin, sain tullauspäätöksen OmaPosti-kirjeenä, ja paketti toimitettiin ihan normaalisti. Eli se ei välttämättä vaihdu vaikka kaikki muuten toimisikin.
 
Itsellä OmaPosti jäi tuohon "Tullaus on käynnissä" -tilaan vaikka tullaus hyväksyttiin, sain tullauspäätöksen OmaPosti-kirjeenä, ja paketti toimitettiin ihan normaalisti. Eli se ei välttämättä vaihdu vaikka kaikki muuten toimisikin.
Kauanko sinulla meni saada tullauspäätös? Viikossa eivät sitä ole saaneet ilmestymään tuonne.
 
Mikä siinä on, että 95% smartpostiin tialtuista lähetyksistä menee tiskille, kun lokeroissa ei ole tilaa...tämä ei ole mikään uusi juttu, joten pystyisikö tähän varautumaan? Luulisi olevan halvempaakin?

Tiskille kun menee, niin kestää n. päivän pitempään saapuminen ja joutuu toki jonottamaan välillä.

Se että jengi ei nouda paketteja ajoissa smartposteista. Ne on yksinkertaisesti täynnä vaikka säilytysaikaa lyhennettiin kahdesta viikosta viikkoon. Itse en tätä ymmärrä mut näin se toimii, porukka jättää kaiken viimeseen päivään tai sitten jättävät hakematta koko lähetystä. Niitä palautuu järjettömästi takas.

Kaippa se riippuu paikasta meneekö tiskille heti vai seuraavana päivänä. Ainakin Tampereella on vuosikausia viety paketit samana päivänä noudettavaks johkin tiskille, viimeistään illalla "pääpostiin".
 
Itselläni meni lähikaupan automaattiin tilatuista paketeista yli puolet aina alueen asiamiespostiin, mutta sen jälkeen kun kaupan automaatin kapasiteetti tuplattiin niin kaikki lähetykset ovat tulleet sinne. Eli kyse lienee ihan puhtaasti automaatin käyttöasteesta ja siitä kuinka nopeasti paketit haetaan automaatista.
 
On tämä postin kulku Suomessa päätä huimaavan nopeaa. Päästäänköhän kohta kuukauden toimitusaikaan Helsingistä Pirkanmaalle. Tullit ja käsittelymaksut maksoin 10min niiden saapumisen jälkeen.

27.07.2021 08:02
Lähetys on saapunut kohdemaahan.
HKI VANTAA, ULKOMAANTERMINAALI

27.07.2021 19:32
Lähetys on rekisteröity.

27.07.2021 19:49
Lähetys on rekisteröity.

04.08.2021 20:59
Lähetys on lajiteltu.
VANTAA

04.08.2021 21:07
Tulli-ilmoitus on hyväksytty

04.08.2021 21:18
Lähetyksen käsittelymaksu maksettu Postille

11.08.2021 21:37
Lähetys on rekisteröity.
Tietojen tallennus

12.08.2021 07:22
Lähetys on rekisteröity.
Tietojen tallennus
 
Kauanko sinulla meni saada tullauspäätös? Viikossa eivät sitä ole saaneet ilmestymään tuonne.
Se tuli heti (tai ainakin samana päivänä) kun seurantaan tuli "Tulli-ilmoitus hyväksytty", joka tuli ilmeisesti aika pian sen jälkeen kun paketti saapui Suomeen, josta taas ei tällä kertaa tullut erillistä merkintää.

Alla seuranta. Tein digitullauksen 27.7., sain tuolloin OmaPosti-kirjeenä kuitin tullauksesta, ja tullauspäätös tuli 31.7. OmaPosti-kirjeenä. Kyseessä oli kirjattu kirje Hong Kongista.
  • Lähetys on luovutettu vastaanottajalle.
    04.8.2021 klo 15:59
  • Lähetystä kuljetetaan vastaanottajalle.
    04.8.2021 klo 15:17
    TAMPERE
  • Lähetys on rekisteröity.
    03.8.2021 klo 01:01
    TAMPERE
  • Lähetys on rekisteröity.
    02.8.2021 klo 20:53
    HELSINKI
  • Lähetys on rekisteröity.
    02.8.2021 klo 10:35
  • Tulli-ilmoitus on hyväksytty
    31.7.2021 klo 13:36
  • Tulli-ilmoitus on hyväksytty
    31.7.2021 klo 10:42
  • Lähetyksen käsittelymaksu maksettu Postille
    31.7.2021 klo 10:42
  • Lähetys on lähtenyt lähtömaasta
    28.7.2021 klo 15:10
    Skannaus ulkomailla IPS
  • Lähetys on otettu kuljetukseen lähtömaassa.
    27.7.2021 klo 16:14
    Skannaus ulkomailla IPS
  • Lähetyksen vastaanottajaa on tavoiteltu OmaPostissa
    27.7.2021 klo 15:21
 
Se tuli heti (tai ainakin samana päivänä) kun seurantaan tuli "Tulli-ilmoitus hyväksytty", joka tuli ilmeisesti aika pian sen jälkeen kun paketti saapui Suomeen, josta taas ei tällä kertaa tullut erillistä merkintää.

Noniin, eli koska se ei ole viikkoon tuonne tullut, niin kyllä siellä jotain häsläystä on tullauksen kanssa. Tämä on kirjattu kirje Briteistä.
 
Miksette tee tullausta itse Tullin sivuilla, vaan maksatte Postille, että joku siellä Postilla näpyttelee ne samat tiedot sinne? Tullin itsetullaus menee läpi samantien eikä se mene mihinkään käsittelyyn, kuin poikkeustapauksessa ja vapautuspyyntö lähtee Postille välittömästi.
 
UK tullut ebay paketti, alvit maksettu myyjän palvelussa ja IOSS koodi annettu tullille. Postille tehty vapautuspyyntö mutta silti kinuavat 2.9€ käsittelymaksua? Mitäs ihmettä.
 
UK tullut ebay paketti, alvit maksettu myyjän palvelussa ja IOSS koodi annettu tullille. Postille tehty vapautuspyyntö mutta silti kinuavat 2.9€ käsittelymaksua? Mitäs ihmettä.
Kannattaa ne postin sivut lukea ja täälläkin sama asia kerrottu

Jos saat Tullilta ilmoituksen, ettei lähetyksestä tarvitse maksaa veroja, siitä ei tarvitse maksaa Postin käsittelymaksua. Tee meille vapautuspyyntö käsittelymaksusta posti.fi/palaute -lomakkeella. Kirjaa lomakkeelle lähetyksen lähetystunnus, kerro että pyydät vapautusta käsittelymaksusta ja lisää liitteeksi Tullilta saamasi tullauspäätös.
 
Miksette tee tullausta itse Tullin sivuilla, vaan maksatte Postille, että joku siellä Postilla näpyttelee ne samat tiedot sinne? Tullin itsetullaus menee läpi samantien eikä se mene mihinkään käsittelyyn, kuin poikkeustapauksessa ja vapautuspyyntö lähtee Postille välittömästi.
Koska Postin digitullaus on halvempi (0,90€ vs 2,90€) ja minulla se on toiminut nopeammin kuin Tullin kautta tehty.

Nopeutta tulee myös siitä, että sen voi tehdä jo paketin ollessa matkalla eikä paketin tarvitse jäädä Suomen päässä enää odottamaan tullauspyyntöä ja tullaustani, jota en välttämättä ehtisi tehdä ennen iltaa.
 
Postin tullauspalvelu maksaa siis vain 0,90€ ja silloin eivät peri "käsittelymaksuaan" siitä että vastaanottaja tekee tullauksen itse? Mikä logiikka tuossa on? Veloittavat vähemmän siitä, että heiltä tilaa jonkun palvelun ja rankaisevat siitä, jos ei tilaa?

Alan siis itsekin tilaamaan tullauspalvelun Postilta.
 
Postin tullauspalvelu maksaa siis vain 0,90€ ja silloin eivät peri "käsittelymaksuaan" siitä että vastaanottaja tekee tullauksen itse? Mikä logiikka tuossa on? Veloittavat vähemmän siitä, että heiltä tilaa jonkun palvelun ja rankaisevat siitä, jos ei tilaa?
Postin digitullauksen voi tehdä vain, jos paketin lähetystiedot ovat sääntöjenmukaiset. Postille on tullut kustannuksia epäselvien lähetysmerkintöjen tulkitsemisesta. Tällä maksulla kannustetaan muun muassa huolehtimaan lähetysmerkintöjen asianmukaisuudesta.
 
Postin digitullauksen voi tehdä vain, jos paketin lähetystiedot ovat sääntöjenmukaiset. Postille on tullut kustannuksia epäselvien lähetysmerkintöjen tulkitsemisesta. Tällä maksulla kannustetaan muun muassa huolehtimaan lähetysmerkintöjen asianmukaisuudesta.
Niin vastaanottajan kustannuksella! :smoke:
Vastaanottajahan se, jolle tämä maksu lankeaa, niistä lähetysmerkinnöistä huolehtii...
 
Eilen tuli omakohtainen ennätys, 17 päivää kesti sähkölaskun kulkeminen. "economy" Posti Oy - pääsääntöisesti neljänteen päivään mennessä.
 
Nyt sitten odotellaan kuinka kauan Posti hautoo tuota pakettia.
Ei kannata odottaa, että niitä kiinnostaa noiden jakeleminen.

Screenshot 2021-08-17 at 20-24-45 OmaPosti.png

Tänään Postin aspassa osasivat sanoa kaikkien tullimuodollisuuksien olevan kunnossa ja paketin olevan vapautettu tullin puolesta. Kysellessäni mikähän tässä nyt sitten mahtaa kestää, niin aspa totesi "koska se on sellainen Briteistä tuleva pikakirje". No ei tunnu kovin pikaiselta minusta.
 
Vähän jumitti seurantapalvelu. Maanantai aamusta alkaen äskeiseen asti Logistiikkakeskuksessa, nyt noudettavissa. Logistiikkakeskuksen ja noutopisteen välissä on vielä yksi lajittelupiste, jossa se olisi normaalisti ainakin kahdesti vielä rekisteröinnyt tapahtuman.
 
Jahas, nyt pääsin testailemaan OmaPostin kuuluisaa itsepalvelutullausta ("digitullausta") ensimmäistä kertaa. Vähemmän yllättävästi eipä ollut täysin sujuva kokemus.

Ensinnäkin lähetyksen lähettäjäksi oli merkitty ytimekkäästi "XX XX", joten piti harrastaa vähän päättelyä, ennen kuin pystyin aloittamaan operaation.

Hieman kyllä hämmensi, että nyt piti täyttää samat tiedot ja enemmänkin kuin Tullin sovelluksessa. Käsittääkseni tilausvahvistus tms. oli pakko liittää mukaan toisin kuin Tullilla, ja kaikkein järkyttävintä oli että JOKAISELLE tavaralle piti arpoa erillinen paino. Voinen tässä luottamuksellisesti tunnustaa, että hihasta tuli nuo vedettyä...

Käyttökokemus oli muutenkin huonompi kuin Tullin sovelluksessa, varsinkin alkuperämaiden listaa piti manuaalisesti selata pitkään jokaisen tavaran kohdalla.

No lopuksi kun olin korttimaksun maksanut, niin tuli joku virheilmoitus "pieleen meni" tms., mutta kun etenin siitä, niin sitten softa julistikin operaation onnistuneen?
Ilmeisesti onnistuikin, sillä nyt seurannassa näkyy Tullin tullauspäätös (eli ihan sellainen tullin logolla varustettu "virtuaalinen lomake").

Pienenä outoutena paketin seurannassa kellonajat ovat miten sattuu, eli näyttää että olisin maksanut maksuni kolme tuntia aiemmin kuin oikeasti tein tullauksen. Pikkuvikoja...

Lopulta vielä sellainen huomio, että nyt OmaPostissa näkyy kaksi "kirjeeksi" luokiteltua tähän liittyen, toinen tuo edellä mainittu tullauspäätös, ja toinen on Postin kuitti digitaalisesta tullauksesta. Niissä vain on semmoinen outous, että Postin kuitissa sanotaan "Tullin perimät maksut 16.99 €", kun taas tullauspäätöksessä näkyy "Kannettava määrä (€) 16,97". Kai tälle on joku selitys, mutta eipä kyllä (tämäkään) lisää luottamusta näihin systeemeihin.

Nyt sitten enää jännätään, miten paketin tarina jatkuu fyysisessä maailmassa. :)
 
Viimeksi muokattu:
Vähän jumitti seurantapalvelu. Maanantai aamusta alkaen äskeiseen asti Logistiikkakeskuksessa, nyt noudettavissa. Logistiikkakeskuksen ja noutopisteen välissä on vielä yksi lajittelupiste, jossa se olisi normaalisti ainakin kahdesti vielä rekisteröinnyt tapahtuman.

Vähän tökkii joo pääkaupunkiseudulla, kaksi pakettia jumissa, tai toinen nyt vihdoin tulossa, pari ylimääräistä päivää otti sieltä läpimeno.
 
Nyt sitten odotellaan kuinka kauan Posti hautoo tuota pakettia.
Tuntuu aika tuuripeliltä. Pahimmillaan hautoivat lajittelussa 4 viikkoa lähetystä, ja nyt sit viimeisin lähetys tulikin parissa päivässä tullauksen jälkeen. Postin digitullausta en oo kokeillut, sujuvin vaihtoehto näyttää olevan edelleen Tullin nettitullaus.
 
Vähän tökkii joo pääkaupunkiseudulla, kaksi pakettia jumissa, tai toinen nyt vihdoin tulossa, pari ylimääräistä päivää otti sieltä läpimeno.
Viime viikon perjantaina paketti saapui Suomeen Logistiikkakeskukseen, eikä ole liikkunut sieltä mihinkään.

Selkeästi ongelmia pk-seudulla, kuten sanoit.

Torstaiedit. Ei liiku niin ei liiku ‍
 
Viimeksi muokattu:
Posti toimitti suoraan kotiin kohtuu sutjakasti tilaamani Eccon sandaalit (tuntemattomasta syystä Ecco kauppa lähetti kotiinkuljetuksella ilmainen toimitus paketin). Jostain syystä tosin kuljetusta ei edelleenkään saa samalla päivälle vaan kotiinkuljetus viivästyttää paketin toimitusta vuorokaudella. Hetken päästä kuskin lähdettyä
tuli tekstiviesti: "Hyvä asiakkaamme X X, lähetyksenne KOODI on toimitettu. Kiitos, että valitsitte palvelumme. Arvioi suorituksemme ja kerro mielipiteesti tämän linkin kautta. Terveisin Posti." Mitään linkkiä tosin ei ole. Ainakaan negatiivista palautetta ei kyllä tällä metodilla saa.
 
Lähetin auton osan Puolaan korjausta varten.
Posti lupaa hienosti: "Pohjoismaat 2–5 työpäivää, muu Eurooppa 3–8 työpäivää, muu maailma 6–14 työpäivää. "

Kyllähän siinä helposti saa sen 8 päivää kulumaan toimituksessa, kun kaksi päivää menee ensin samalla paikkakunnalla mähmiessä pakettia, että mitäs tälle tehtäis.
Paketin osoitetiedot ja kaikki on kunnossa ja tehty etukäteen ja pudotettu pakettiautomaattiin.
Kuljetuksessa
19.08.2021 08:38
Lähetys on lajiteltu.
Posti Logistiikkakeskus
18.08.2021 18:03
Lähetys on lajiteltu.
KUOPIO
16.08.2021 11:31
Lähetys on vastaanotettu kuljetettavaksi.
Postin automaatti, ABC Pitkälahti

Eihän siinä muuten mitään, mutta kun olis hieman kiire ja auto seisoo... :facepalm:
 
Täällä kaksi pakettia olleet samassa tilassa viime perjantaista lähtien, toinen lajiteltu vantaalla ja toinen vapautettu kuljetettavaksi tullista ja yksi paketti ollut kuljetettavana tilassa 10 päivä lähtien. Ei nyt oikein toimi taas postilla tämä paketin kuljetus
 
Mitähän hittoa taas. Lähetyksen tiedoissa lukee ensimmäisenä:
"Lähetyksen ALV on maksettu ostovaiheessa. Posti hoitaa tulli-ilmoituksen puolestasi."
Lähetys on saapunut maahan kolme viikkoa sitten ja sen jälkeen sitä on muutaman kerran pyöritelty ja rekisteröity, mutta ei ole saatu liikkeelle. Nyt seurannassa lukee, että paketti pitäisi tullata ja vastaanottajaa on tavoiteltu kirjeitse. Eikö tämän pitänyt jo olla valmiiksi maksettu paketti? Mitä ne siellä vielä kaipaa?
 
Lähetys, jolle tein Postin oman digitullauksen (ja Posti jopa sen säädyllisessä ajassa toimitti perille) alkoi nyt saamaan sähköposti- ja tekstiviestimuistuksia siitä, että lähetys tulee tullata. Upea järjestelmä.
 
Lähetys, jolle tein Postin oman digitullauksen (ja Posti jopa sen säädyllisessä ajassa toimitti perille) alkoi nyt saamaan sähköposti- ja tekstiviestimuistuksia siitä, että lähetys tulee tullata. Upea järjestelmä.
Juu, pikkuisen voisi koittaa fiksailla tuota Postin järjestelmää. Minulle tuli maanantaina sähköinen saapuisilmoitus (eli tekstari, omapostin ilmoitus jne.) ja noudin paketin pari tuntia ilmoituksen jälkeen. No, perjantaina tuli paperinen saapumisilmoitus ja olin jo melkein kenkiä vetämässä jalkaan kun kurkkasin tarkemmin tuota paperia. No, sehän oli siitä jo maanantaina haetusta paketista. Samoin se tullauksen vapautuspyyntö voisi kyllä mennä mielestäni jotenkin automaattisesti, turhaan vaan ylimääräistä manuaalista työtä ja sekoilun mahdollisuuksia. Samoin joskus saapuneet paketit jäävät kummittelemaan OmaPostiin jopa viikoiksi. Noista vaikka voisi aloittaa tuon järjestelmän parsimisen, eiköhän sitä muutakin fiksailtavaa vielä olisi...
 
Hetken päästä kuskin lähdettyä
tuli tekstiviesti: "Hyvä asiakkaamme X X, lähetyksenne KOODI on toimitettu. Kiitos, että valitsitte palvelumme. Arvioi suorituksemme ja kerro mielipiteesti tämän linkin kautta. Terveisin Posti." Mitään linkkiä tosin ei ole. Ainakaan negatiivista palautetta ei kyllä tällä metodilla saa.
Tekstiviestissä oli aiemmin linkki, mutta siitä tuli Postille palautetta, että se muistuttaa liikaa kalasteluviestejä, joita on Postin nimissä lähetetty. Olisiko linkki poistettu, mutta viestiä ei ole muuten muistettu muokata.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 276
Viestejä
4 866 945
Jäsenet
78 628
Uusin jäsen
karskikatti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom