Postin kulkemisen vaikeus

Vihdoinkin mun paketti pääsi kotiin, eikä mennyt suomessa kun kuukausi. Soitin itse kaksi kertaa postille ja posti soitti mulle yhden kerran ja pahoitteli. Jos oikein ymmärin niin lähetyksessa voi olla jotain data-merkintöjä useampia jotka piti nollata että päästiin ulos sakkokierrokselta.

Saa ihastella / kauhistella

Lähetys on luovutettu vastaanottajalle. 02.8.2021 klo 18:22
Lähetyksen vastaanottajaa on tavoiteltu kirjeitse 02.8.2021 klo 09:26
Lähetys on noudettavissa Postin noutopisteestä saapumisilmoituksella tai lähetystunnuksella. Pakettiautomaatista nouto vain lokerokoodilla. 02.8.2021 klo 09:20 Posti, Sokos Tampere / asiakaspalvelupiste
Lähetys on kuljetuksessa. 02.8.2021 klo 04:49 PIRKKALA 33960
Lähetys on lajiteltu. 30.7.2021 klo 21:21 VANTAA 01530
Lähetys on lajiteltu. 30.7.2021 klo 17:57 VANTAA 01530
Lähetys on rekisteröity. 30.7.2021 klo 13:34 Asiakaspalvelu Postintaival
Lähetys on lajiteltu. 30.7.2021 klo 04:00 VANTAA 01530
Lähetys on lajiteltu. 29.7.2021 klo 16:51 VANTAA 01530
Lähetys on lajiteltu. 29.7.2021 klo 01:37 VANTAA 01530
Lähetys on lajiteltu. 28.7.2021 klo 09:07 VANTAA 01530
Lähetys on rekisteröity. 28.7.2021 klo 09:05 VANTAA 01530
Lähetys on lajiteltu. 27.7.2021 klo 16:27 VANTAA 01530
Lähetys on lajiteltu. 26.7.2021 klo 23:34 VANTAA 01530
Lähetys on lajiteltu. 26.7.2021 klo 07:18 VANTAA 01530
Lähetys on rekisteröity. 24.7.2021 klo 13:37 Asiakaspalvelu Postintaival
Lähetys on lajiteltu. 23.7.2021 klo 23:41 VANTAA 01530
Lähetys on lajiteltu. 23.7.2021 klo 23:41 VANTAA 01530
Lähetys on lajiteltu. 23.7.2021 klo 01:36 VANTAA 01530
Lähetys on lajiteltu. 22.7.2021 klo 12:44 VANTAA 01530
Lähetys on lajiteltu. 21.7.2021 klo 23:01 VANTAA 01530
Lähetys on lajiteltu. 21.7.2021 klo 11:46 VANTAA 01530
Lähetys on rekisteröity. 21.7.2021 klo 11:37 VANTAA 01530
Lähetys on lajiteltu. 20.7.2021 klo 12:40 VANTAA 01530
Lähetys on lajiteltu. 12.7.2021 klo 22:32 VANTAA 01530
Lähetys on rekisteröity. 10.7.2021 klo 05:51 VANTAA 01530
Lähetys on lajiteltu. 06.7.2021 klo 08:34 VANTAA 01530
Lähetyksen käsittelymaksu maksettu Postille 05.7.2021 klo 22:48
Tulli-ilmoitus on hyväksytty 05.7.2021 klo 22:44
Lähetyksen vastaanottajaa on tavoiteltu kirjeitse 02.7.2021 klo 06:10 NTF Notification Tool
Lähetyksen vastaanottajan puhelinnumeroa ei ole saatu 02.7.2021 klo 06:10 NTF Notification Tool
Tee tullaus ja maksa Postin käsittelymaksu 20 päivän kuluessa saapumisesta. 02.7.2021 klo 06:10
Lähetys on lajiteltu. 01.7.2021 klo 18:06 VANTAA 01530
Lähetys on saapunut kohdemaahan. 01.7.2021 klo 18:05 VANTAA 01530
 
Teenkö jotain väärin, vai onko postin palvelussa oikeasti ongelmaa. Yritän tullata tullin sivuilla amazon.de kautta tilattua pakettia. Tuo toki ilman tullimaksua kun tuo on jo maksettu tilauksen yhteydessä.
Kun syötän tullin alotussivulle Saapumistunnus tai lähetystunnuksen, osaa palvelu hakea oikein tiedon, että posti toimittaa tuota, mutta sitten tuo valittelee

"Tietojen hakemisessa kuljetusyritykseltä on häiriöitä. Jos palvelussa on julkaistu häiriötiedote, toimi ohjeen mukaan. Jos palvelussa ei ole julkaistu häiriötiedotta, on kyseessä lyhytkestoinen häiriö. Ole hyvä ja kokeile vähän ajan kuluttua uudelleen. "

No ei siinä mitään. Mutta se on sitä valitellut jo viimoisen 6h kun olen tasasin väliajoin tuota kokeillut. Eli nyt täytyy tarkastaa etten itse mitään tee väärin. Lähetystunnus on mitä postin oma mobiiliappia tarjoaa sekä mistä tuli postin tekstiviesti myös. RV alkuinen tunnus
 
Teenkö jotain väärin, vai onko postin palvelussa oikeasti ongelmaa. Yritän tullata tullin sivuilla amazon.de kautta tilattua pakettia. Tuo toki ilman tullimaksua kun tuo on jo maksettu tilauksen yhteydessä.
Kun syötän tullin alotussivulle Saapumistunnus tai lähetystunnuksen, osaa palvelu hakea oikein tiedon, että posti toimittaa tuota, mutta sitten tuo valittelee

"Tietojen hakemisessa kuljetusyritykseltä on häiriöitä. Jos palvelussa on julkaistu häiriötiedote, toimi ohjeen mukaan. Jos palvelussa ei ole julkaistu häiriötiedotta, on kyseessä lyhytkestoinen häiriö. Ole hyvä ja kokeile vähän ajan kuluttua uudelleen. "

No ei siinä mitään. Mutta se on sitä valitellut jo viimoisen 6h kun olen tasasin väliajoin tuota kokeillut. Eli nyt täytyy tarkastaa etten itse mitään tee väärin. Lähetystunnus on mitä postin oma mobiiliappia tarjoaa sekä mistä tuli postin tekstiviesti myös. RV alkuinen tunnus

Minulle se valitti jo tuota samaa eilen.
 
  • Tykkää
Reactions: Jke
VMP.

Posti hukkasi toukokuussa automaattiin jättämäni paketin. Olin myynyt pyörän osia fillaritorissa ja saanut maksun 90e+pk:t. Paketti näkyy jätetyn automaattii, mutta sitten on hukkunut.
Ensin odotettiin viikkoja, josko paketti löytyisi. Ei löytynyt. Sitten piti tehdä korvausvaatimus, jota käsiteltiin 5vko. Tänään tuli kielteinen päätös.

"Emme hyväksy korvausvaatimusta, koska lähetys JJFIxxxxxxxxxx, koska lähetyksen postitusta ei ole todennettu."

Tässähän on kyse siitä, että jos postin työntekijä hukkaa/varastaa/jättää skannaamatta paketin, se ei tallennu postin järjestelmään ja silloin ei korvata häviämistä.

Onhan se toki mahdollista, että en ole pakettia laittanut automaattiin tai ovi jäänyt sulkematta ja joku paketin varastanut. En tiedä hälyttääkkö laatikko, jos sitä ei sulje tai jääkö lokiin joku merkintä? Jos jää, niin luulisi postin siitä minulle maininneen. Luulisi automaatissa olevan jonkun tunnistimen, että 1) laitetaanko ovi kiinni 2)onko laatikko tyhjä?

Eli käytännössä Posti syyttää minua huijauksesta.

Raha ei nyt tässä ole se pääasia, vaan periaate.
 
VMP.

Posti hukkasi toukokuussa automaattiin jättämäni paketin. Olin myynyt pyörän osia fillaritorissa ja saanut maksun 90e+pk:t. Paketti näkyy jätetyn automaattii, mutta sitten on hukkunut.
Ensin odotettiin viikkoja, josko paketti löytyisi. Ei löytynyt. Sitten piti tehdä korvausvaatimus, jota käsiteltiin 5vko. Tänään tuli kielteinen päätös.

"Emme hyväksy korvausvaatimusta, koska lähetys JJFIxxxxxxxxxx, koska lähetyksen postitusta ei ole todennettu."

Pitää siis ilmeisesti alkaa videoimaan noita lähetystilanteita (ensin päivän lehteä ja sitten laatikkoa) että jää todisteita lähettämisestä. Todellakin VMP. Tehdä ns. "Viherahot".
 
Pitää siis ilmeisesti alkaa videoimaan noita lähetystilanteita (ensin päivän lehteä ja sitten laatikkoa) että jää todisteita lähettämisestä. Todellakin VMP. Tehdä ns. "Viherahot".
Luulis Postin kuskin paketteja noutaessa raportoivan, jos laatikko on tyhjä...
 
Johan noista pakettiautomaateista oli aiemmin uutinen että jotkut on murtanut niitä luukkuja ja varastanut paketteja ja postin kanta asiaan taisi olla että sekin on lähettäjän vastuulla jos varastetaan.

Pitää vissiin palkata vartija siihen luukulle paketin jättämisen jälkeen?
 
Luulis Postin kuskin paketteja noutaessa raportoivan, jos laatikko on tyhjä...

Muutaman kerran tuossa lähi KCM:ssä tuon automaatin täyttöä/tyhjennystä seuranneena se on noilla nykyautomaateilla (joissa se koodilukko siis joka lokerossa) sellaista tetristä kuskien kannalta, että ihmeen vähän niitä paketteja eksyy vääriin lokeroihin..

Tuo on kyllä oikeudellisesti aika mielenkiintoinen keissi. Lähetyksestähän ei saa mitään kuittia tms. mutta jääkö seurantaan joku jälki, että lähetys on jätetty automaattiin vai vasta kun se skannataan lajittelukeskuksessa?

Käytitkö lähetykseen sitä Helposti-koodia vai oliko ihan printattava osoitekortti? Vai onko enää edes mahdollista itse printata mitään.. :D
 
Onko muilla paketit jumissa Helsingissä? Olen nyt kaksi kertaa kysynyt, ja vastaus on ollut "tutkitaan". Mitään ei tunnu tapahtuvan.

27.07.2021 19:49
Lähetys on rekisteröity.

27.07.2021 19:32
Lähetys on rekisteröity.

27.07.2021 08:02
Lähetys on saapunut kohdemaahan.
HKI VANTAA, ULKOMAANTERMINAALI
 
Muutaman kerran tuossa lähi KCM:ssä tuon automaatin täyttöä/tyhjennystä seuranneena se on noilla nykyautomaateilla (joissa se koodilukko siis joka lokerossa) sellaista tetristä kuskien kannalta, että ihmeen vähän niitä paketteja eksyy vääriin lokeroihin..

Tuo on kyllä oikeudellisesti aika mielenkiintoinen keissi. Lähetyksestähän ei saa mitään kuittia tms. mutta jääkö seurantaan joku jälki, että lähetys on jätetty automaattiin vai vasta kun se skannataan lajittelukeskuksessa?

Käytitkö lähetykseen sitä Helposti-koodia vai oliko ihan printattava osoitekortti? Vai onko enää edes mahdollista itse printata mitään.. :D
Välillä laittanut helposti koodin ja välillä en mitään. Kymmeniä lähetyksiä kyllä mennyt ihan hienosti aina. Nyt kävi sitten näin.
 
Välillä laittanut helposti koodin ja välillä en mitään. Kymmeniä lähetyksiä kyllä mennyt ihan hienosti aina. Nyt kävi sitten näin.

Olet siis jättänyt paketin automaattiin ilman pakettikorttia taikka helpostikoodia paketin päällä? Se saattaa aiheuttaa automaatista riippuen melkoisia ongelmia.

Vanhimmissa automaateissa (niissä, jossa on iso kosketusnäyttö) on tarratulostin integroituna ja pakettikortit tulostuvat aina lähteviä paketteja haettaessa.

Automaateissa, joissa joka ovessa on oma lukkonsa, ei tarratulostinta ole. Tällöin lähettäjän on pitänyt itse tulostaa ja kiinnittää pakettikortti lähetykseen taikka kirjoittaa helpostikoodi paketin päälle. Näiden automaattien pakettien pakettikortit tulostetaan vasta lajittelukeskuksissa. Jos paketin päällä ei ole mitään tietoja, on hiukan vaikea tulostaa pakettikorttia ja laittaa pakettia kohti vastaanottajaa.
 
Mulla ainakin on niin mitätön luotto suomen postilaitokseen että printtaan pakettikortin aina itse, laitan sen minigrip-pussiin ettei automaattia tyhjentävä autisti tuhri lappua lukukelvottomaksi kuolallaan ja teippaan pussitetun pakettikortin tiukasti kiinni laatikkoon joka hiton laidasta.
 
Mulla ainakin on niin mitätön luotto suomen postilaitokseen että printtaan pakettikortin aina itse, laitan sen minigrip-pussiin ettei automaattia tyhjentävä autisti tuhri lappua lukukelvottomaksi kuolallaan ja teippaan pussitetun pakettikortin tiukasti kiinni laatikkoon joka hiton laidasta.

Niin minäkin, paitsi ilman tuota pussia. Enkä ole kuullutkaan että jotkut automaatit mitään tulostaisi. En kyllä pariin vuoteen mitään ole lähettänytkään. Paitsi R kiskalla jotain palautuksia, mutta ne on mennyt ilman omaa vaivaa sen kummempia säätämättä. On tää vaikeaa nykyään.
 
Milläs tavalla ja mistä tulee lähetys kun seurantatunnus alkaa "RO" ja loppuu "EE"? Pitäisi tulla kiinasta mutta eikös tuo EE viittaa eestiin?
 
Milläs tavalla ja mistä tulee lähetys kun seurantatunnus alkaa "RO" ja loppuu "EE"? Pitäisi tulla kiinasta mutta eikös tuo EE viittaa eestiin?
Tuo tulee todennäköisesti Kiinasta Tallinnan kautta Matkahuollolle ja sitä kautta joko noutoautomaattiin tai MH-asiamiehen luo noudettavaksi. Tuo EE minun käsittääkseni viittaa siihen minkä maan kautta tuo pakettikoodi on luotu, Itsellekin on tullut JJFI-alkuisia paketteja esim Tanskasta kun suomalainen firma on paketin lähettäjänä Tanskan varastoltaan.
 
Tuo tulee todennäköisesti Kiinasta Tallinnan kautta Matkahuollolle ja sitä kautta joko noutoautomaattiin tai MH-asiamiehen luo noudettavaksi. Tuo EE minun käsittääkseni viittaa siihen minkä maan kautta tuo pakettikoodi on luotu, Itsellekin on tullut JJFI-alkuisia paketteja esim Tanskasta kun suomalainen firma on paketin lähettäjänä Tanskan varastoltaan.
Hmm, tuote tilattu AliExpressistä, just katoin cainiao.com seurannasta, että kiinasta tosiaan näyttäisi lähteneen ("Hangzhou - Shipped by air") ja seuraava tapahtuma onkin tullut aivan hiljattain jo suomesta ("Arrive at destination" ja destination on "Finland Itella Posti"). Ei noihin lopun tunnuksiin sitten oikein voi luottaa, luulin aiemmin että aina kertovat lähtömaan.
 
No, muutenkaan tuohon cainiaon omaan seurantaan en liiemmin luottaisi, välillä näyttää ihan höpöhöpöä ja päivittyy joskus ja kun jaksaa. Parcelsapp, PostalNinja tai 17track kertoo aika paljon enemmän paketin matkasta niin pysyy vähän kärryillä missä paketti jumittaa.
 
No, muutenkaan tuohon cainiaon omaan seurantaan en liiemmin luottaisi, välillä näyttää ihan höpöhöpöä ja päivittyy joskus ja kun jaksaa. Parcelsapp, PostalNinja tai 17track kertoo aika paljon enemmän paketin matkasta niin pysyy vähän kärryillä missä paketti jumittaa.
17track oli aiemmin tuttu, se näyttää ihan samat kuin cainiao, tietenkin kun 17trackista piti se valita, että jotain tapahtumia edes näki.

Parcelsapp näyttää että kiinasta suomeen, tapahtumat otettu cainiaosta, pari paktrack tapahtumaa välissä jotka vastaavat cainiaon tapahtumia ja lopussa yksi jossa sanotaan, että olisi tullut perille riikaan.

PostalNinja sanoo että lähetys olisi eestistä suomeen, tapahtumissa taas cainiaon kaikki tapahtumat, ja lisäksi jotain 4PX Express ja OTX Logistics tapahtumia jotka ovat cainiaon tapahtumia vastaavia. Lopuksi taas tapahtuma että olisi riikaan tullut perille.

Aika sekavia ovat kaikki. Näköjään parempi vaan odotella että suomen päässä alkaa jotain tapahtumaan..
 
Teenkö jotain väärin, vai onko postin palvelussa oikeasti ongelmaa. Yritän tullata tullin sivuilla amazon.de kautta tilattua pakettia. Tuo toki ilman tullimaksua kun tuo on jo maksettu tilauksen yhteydessä.
Kun syötän tullin alotussivulle Saapumistunnus tai lähetystunnuksen, osaa palvelu hakea oikein tiedon, että posti toimittaa tuota, mutta sitten tuo valittelee

"Tietojen hakemisessa kuljetusyritykseltä on häiriöitä. Jos palvelussa on julkaistu häiriötiedote, toimi ohjeen mukaan. Jos palvelussa ei ole julkaistu häiriötiedotta, on kyseessä lyhytkestoinen häiriö. Ole hyvä ja kokeile vähän ajan kuluttua uudelleen. "

No ei siinä mitään. Mutta se on sitä valitellut jo viimoisen 6h kun olen tasasin väliajoin tuota kokeillut. Eli nyt täytyy tarkastaa etten itse mitään tee väärin. Lähetystunnus on mitä postin oma mobiiliappia tarjoaa sekä mistä tuli postin tekstiviesti myös. RV alkuinen tunnus

Soittelin tuonne postin neuvontanumeroon 0100 2215 ja ei kuulemma mitään häiriötä heidän järjestelmissään. No asiakaspalvelija kokeili ja eikä silläkään tuo toiminut. Ei osannut sanoa mistä johtuu. Jotain ongelmaa on. Laitto jotain selvitystä eteenpäin. Tiedot kuulemma oli oikein. Hieno järjestelmä
 
Posti pyytää tekemään tullauksen lähetyksestä, mutta itellä ei oo mitään hajua mistähän lähetyksestä on oikeen kyse.
Mitenköhän tollasen sitten tullaat, kun ei ole mitään tietoa koko lähetyksestä?
Ja kaikista tulevista lähetyksistä on jo maksettu vero tilatessa.
 
Ebay paketti meni tulliin, Ebay kuitista löytyy IOSS numero mikä kelpasi Tullin sivuilla. Laitoin tuon vapauttamisesta Postin aspaan viestiä mutta päivän kuluttua automaattiviesti kinusi sitä 2,90e maksua niin maksoin ja paketti tuli siitä kahdessa päivässä perille.
 
Ebay paketti meni tulliin, Ebay kuitista löytyy IOSS numero mikä kelpasi Tullin sivuilla. Laitoin tuon vapauttamisesta Postin aspaan viestiä mutta päivän kuluttua automaattiviesti kinusi sitä 2,90e maksua niin maksoin ja paketti tuli siitä kahdessa päivässä perille.
Täysin identtinen keissi täällä, sillä erotuksella etten suostu maksamaan tuota kiristysmaksua. Posti kun saa periä sen ainoastaan lähetyksistä, joista verot maksetaan tullille. Nyt tulli on vapauttanut lähetyksen saatuaan jonnekin matkalle hukkuneen IOSS-numeron mutta Posti ei suostu toimittamaan lähetystä perille.

Postin aspa levitteli käsiään ja antoi vaan jonkun maksullisen puhelinnumeron, että kysy tuolta.

Taitaa olla aika tehdä rikosilmoitus valelaskusta ja kiristyksestä.
 
Täysin identtinen keissi täällä, sillä erotuksella etten suostu maksamaan tuota kiristysmaksua. Posti kun saa periä sen ainoastaan lähetyksistä, joista verot maksetaan tullille. Nyt tulli on vapauttanut lähetyksen saatuaan jonnekin matkalle hukkuneen IOSS-numeron mutta Posti ei suostu toimittamaan lähetystä perille.

Postin aspa levitteli käsiään ja antoi vaan jonkun maksullisen puhelinnumeron, että kysy tuolta.

Taitaa olla aika tehdä rikosilmoitus valelaskusta ja kiristyksestä.
Tähän on mielestäni selkeä ohjeistus Postin sivuilla:

Jos saat Tullilta ilmoituksen, ettei lähetyksestä tarvitse maksaa veroja, siitä ei tarvitse maksaa Postin käsittelymaksua. Tee meille vapautuspyyntö käsittelymaksusta posti.fi/palaute -lomakkeella. Kirjaa lomakkeelle lähetyksen lähetystunnus, kerro että pyydät vapautusta käsittelymaksusta ja lisää liitteeksi Tullilta saamasi tullauspäätös.

Oletko toiminut noin?
 
Tähän on mielestäni selkeä ohjeistus Postin sivuilla:

Jos saat Tullilta ilmoituksen, ettei lähetyksestä tarvitse maksaa veroja, siitä ei tarvitse maksaa Postin käsittelymaksua. Tee meille vapautuspyyntö käsittelymaksusta posti.fi/palaute -lomakkeella. Kirjaa lomakkeelle lähetyksen lähetystunnus, kerro että pyydät vapautusta käsittelymaksusta ja lisää liitteeksi Tullilta saamasi tullauspäätös.

Oletko toiminut noin?
Löysin tuon itsekin hetki sitten Googlella. Miksi Postin oma asiakaspalvelu ei osannut kertoa tuosta mitään, vaan ainoastaan vaatia maksamaan käsittelymaksua? Ja miksi tuo tieto ei välity suoraan Tullilta Postille?
 
Vähän ketutti kun Posti taas vähän pyöritteli paketteja Tikkurilantiellä väärän rekan kyytiin ja en saanutkaan perjantaina Amazonista tilaamani airfryeriä. :) Seurannassa "lajitteluvirhe" ja paketti toistasataa kilsaa pohjoisempana kuin pitäisi. "Toimitus saattaa viivästyä yhdellä arkipäivällä". Pyytäisivät p**keleet edes anteeksi.
 
Löysin tuon itsekin hetki sitten Googlella. Miksi Postin oma asiakaspalvelu ei osannut kertoa tuosta mitään, vaan ainoastaan vaatia maksamaan käsittelymaksua? Ja miksi tuo tieto ei välity suoraan Tullilta Postille?
Koko systeemi on todella kankea, vaikka sen kehitykseen ollut aikaa vuosia, nykyään ku pitää säästää kaikessa ja täten palvelut senkus huononee. Kyllähän sitä olettaisi että nykyään digitaalisessa maailmassa tiedot siirtyisi helposti eri järjestelmien välillä, mutta totuus on kyllä aivan muuta...
 
Koko systeemi on todella kankea, vaikka sen kehitykseen ollut aikaa vuosia, nykyään ku pitää säästää kaikessa ja täten palvelut senkus huononee. Kyllähän sitä olettaisi että nykyään digitaalisessa maailmassa tiedot siirtyisi helposti eri järjestelmien välillä, mutta totuus on kyllä aivan muuta...
Tämä tässä, Postin kanssa asioiminen aiheuttaa kerta toisensa jälkeen päänsärkyä. Nytkin kyllä maksoin Jenkkilästä tulevalle paketille kuriirista mutta UPS päätti tyrkätä sen Sveitsissä sikäläisen postilaitoksen kyytiin. Tätä prklettä kun ei tunnu pystyvän välttelemään edes rahalla. Eniten tässä ärsyttää se, että ylipäätään pitää olla missään tekemisissä Postin kanssa. :mad:
 
Tulli maksettu ja postin käsittelymaksu myös ja siellä se on paketti neljä päivää ollut liikkumatta. Suomeen tuli neljässä päivässä ja suomen sisällä eivät saa liikuteltua edes samaan aikaan.
 
Täysin identtinen keissi täällä, sillä erotuksella etten suostu maksamaan tuota kiristysmaksua. Posti kun saa periä sen ainoastaan lähetyksistä, joista verot maksetaan tullille. Nyt tulli on vapauttanut lähetyksen saatuaan jonnekin matkalle hukkuneen IOSS-numeron mutta Posti ei suostu toimittamaan lähetystä perille.

Postin aspa levitteli käsiään ja antoi vaan jonkun maksullisen puhelinnumeron, että kysy tuolta.

Taitaa olla aika tehdä rikosilmoitus valelaskusta ja kiristyksestä.
Olen saanut muutaman kerran Postin kiristysmaksun perittyä takaisin korvausvaatimuslomakkeella, koska lähetyksestä ei jäänyt tulleja eikä veroja maksettavaksi ja Posti omien ohjeidensa mukaan perii kiristysmaksun vain tulli/veronalaisista lähetyksistä. Päätös on ollut kutakuinkin, että "emme hyväksy korvausvaatimustasi, koska oikeus korvauksiin on vain lähettäjällä, mutta palautamme teille takaisin aiheettomasti perimämme 2,90€˝.

No, en minä mitään muuta korvausta ole halunnutkaan, kuin aiheettomasti perimänne kiristysmaksun, eli hyväksyitte kuitenkin, ääliöt, mutta silti piti päästä kuittaamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi tullata paketti, mutten tiedä mitä siinä on tai keneltä se tulee. Mitä teen?
Seurannan mukaan se on lähetetty Kiinasta heinäkuun alussa, mutta mitään tilausta ei ole tulematta.
 
Pitäisi tullata paketti, mutten tiedä mitä siinä on tai keneltä se tulee. Mitä teen?
Seurannan mukaan se on lähetetty Kiinasta heinäkuun alussa, mutta mitään tilausta ei ole tulematta.
Varmaan huijaus? Noitahan satelee nykyään paljon. Jos linkki on muualle kuin jakelu.posti.fi niin melkovarmasti siis huijaus.
 
Tuli Omapostiin.
Sitten varmaan kannattaa tarkistaa keneltä paketti on ja mitä sen sisällöksi on kerrottu ja jos ei ole koskaan tilannut mitään moisia, niin ilmoittaa asiasta myös tulliin, että tietävät jatkotoimenpiteet(mitä ne sitten onkaan).
 
Pitäisi tullata paketti, mutten tiedä mitä siinä on tai keneltä se tulee. Mitä teen?
Seurannan mukaan se on lähetetty Kiinasta heinäkuun alussa, mutta mitään tilausta ei ole tulematta.
Sama kävi itselle. Ihan todistettavasti aidosti Postilta saapunut viesti, että sinulle on saapumassa tulliselvitettävä lähetys, mene Omapostiin ja aloita tullaus (palvelu on maksullinen).

Kaikki tilaamani ovat jo saapuneet eikä aavistustakaan mikä tuo on. Lähettäjän nimenä näkyy "NULL".

En todellakaan maksa postille että he alkavat maksusta tulliselvittämään lähetystä, josta en itsekään tiedä mikä se on.

Itsetullauksena olen kaikki aiemmat tullaukset maksutta Tullin sivuilla tehnyt, mutta tällä lähetystunnuksella itsetullauspalvelu sanoo, että et voi vielä tehdä tullausta, koska lähetys ei ole vielä saapunut.

Miten voisin muutenkaan tulliselvitystä tehdä, eli selvittää sisältöä ja arvoa, kun ei harmainta aavistusta mitä siellä on. Ja miten Postikaan maksusta voi vastaanottajan puolesta sitä kun he vielä vähemmän tietävät mitä siellä on tai mikä sen on arvo on?

Onko tuo joku viivästyneesti tullut ilmoitus, jossa lähetys on päästetty jo läpi, mutta nyt testataan tekeekö vastaanottaja jälkitullauksen, joka lain mukaan pitää tehdä, vaikka lähetys ei tulliin jäisikään, ja nykyään siis kaiken arvoisista lähetyksistä.
 
Sitten varmaan kannattaa tarkistaa keneltä paketti on ja mitä sen sisällöksi on kerrottu ja jos ei ole koskaan tilannut mitään moisia, niin ilmoittaa asiasta myös tulliin, että tietävät jatkotoimenpiteet(mitä ne sitten onkaan).
Lähetystunnuksella saa korkeintaan lähettäjän nimen, ja vaikka Aliexpressistä tilatessa, lähettäjä on joku Hing Tsung Tsang Zing eikä kerro mitään mistä Aliexpress-kaupasta olet tilannut. Sisältöä ei mistään saa tietää lähetystunnuksen perusteella ja sekin voi muuttua matkan varrella. Itsellekin saapuneen lähetystunnus ei täsmää mihinkään, minkä lähettäjä on lähettäessä ilmoittanut.
 
Lähetystunnuksella saa korkeintaan lähettäjän nimen, ja vaikka Aliexpressistä tilatessa, lähettäjä on joku Hing Tsung Tsang Zing eikä kerro mitään mistä Aliexpress-kaupasta olet tilannut. Sisältöä ei mistään saa tietää lähetystunnuksen perusteella ja sekin voi muuttua matkan varrella. Itsellekin saapuneen lähetystunnus ei täsmää mihinkään, minkä lähettäjä on lähettäessä ilmoittanut.
Aivan, kannattaa siis olla yhteydessä suoraan tulliin asiassa, niin selvinnee paremmin kuin täällä.
 
Lähetystunnuksella saa korkeintaan lähettäjän nimen, ja vaikka Aliexpressistä tilatessa, lähettäjä on joku Hing Tsung Tsang Zing eikä kerro mitään mistä Aliexpress-kaupasta olet tilannut. Sisältöä ei mistään saa tietää lähetystunnuksen perusteella ja sekin voi muuttua matkan varrella. Itsellekin saapuneen lähetystunnus ei täsmää mihinkään, minkä lähettäjä on lähettäessä ilmoittanut.
Juu, ja ainakaan Aliexpressistä tilattujen pakettien sisältö -tieto ei ole kovin tarkasti pitänyt ainakaan itselläni paikkansa mitä paketin päällä lukee, ihan randomilla on ollut jotain vähän samaan tuotekategoriaan viittaavaa lukenut sisältönä. Vastuslajitelmassa taisi lukea capacitors, kaapelilähetyksessä resistors, anturitilauksessa connectors, mikrokontrollereissa eri kerroilla ainakin electronics ja mounting accessories. Arvaile nyt sitten noiden perusteella sisältöä...
 
Näin on minullakin.
Postin maksullinen tulliselvityspalvelukin tietysti toimii niin, että he kysyvät vastaanottajalta mitä siellä on ja mitä se on maksanut ja lähetä joku kuitti ja sitten ne näppäilee ne sinne Tullin palveluun hintaan 20€, johon ne voi itse näppäillä ilmaiseksi. Paha vain kenenkään näppäillä mitään, kun tietoa sisällöstä ei ole.
 
Postin maksullinen tulliselvityspalvelukin tietysti toimii niin, että he kysyvät vastaanottajalta mitä siellä on ja mitä se on maksanut ja lähetä joku kuitti ja sitten ne näppäilee ne sinne Tullin palveluun hintaan 20€, johon ne voi itse näppäillä ilmaiseksi. Paha vain kenenkään näppäillä mitään, kun tietoa sisällöstä ei ole.
Lähetyksen tutkiminen -lisäpalvelu tullaukselle on 13,50€: Tullaus- ja huolintapalvelujen hinnat - Posti
 
Eikös tulli pengo luvatta tai luvalla ihmisten tavaroita. Tuota hinnastoa kun nyt vilkaisin. Mitä jos ilmoittaa tullille että jotain täysin epämääräistä on tulossa, ei tilattu eikä tietoa mitä huumeita siellä voi olla. Jos yrittää vielä tuossa kohtaa jotain hintaa kyniä niin sanoo vaan että unohtakaa koko homma, ja tehkööt lähetykselle mitä lystää.

Voihan sitä vielä sanoa että epäilys identiteettivarkaudesta ja jotain kirjepostia ehkä kadonnut. Mistäs sitä tavan tallaaja voi tietää miten nuo hommat toimii, ja vaikka tietääkin niin siitä ei tarvi sanoa mitään.
 
Eikös tulli pengo luvatta tai luvalla ihmisten tavaroita. Tuota hinnastoa kun nyt vilkaisin. Mitä jos ilmoittaa tullille että jotain täysin epämääräistä on tulossa, ei tilattu eikä tietoa mitä huumeita siellä voi olla. Jos yrittää vielä tuossa kohtaa jotain hintaa kyniä niin sanoo vaan että unohtakaa koko homma.
Tullikaan ei saa aukoa paketteja luvatta. Läpivalaista voi ja jos esim. koira havaitsee epämääräistä, joka ei läpivalaisussa selviä, niin silloin voidaan avata. Jotain vielä n. 10 vuotta sitten, kun kiinasta tilaaminen ei ollut vielä niin yleistä, niin tulliin jääneet paketit piti itse noutaa tullista tai pyytää siirtoa lähempään tullin pisteeseen (maksusta) ja mennä itse paikan päälle ensin kertomaan mitä lähetys sisältää ja sen jälkeen paketti avattiin tiskillä ja katsotiin sisälsikö se sitä mitä kerrottiin, ja kuitit piti myös olla mukana ja maksaa tullit ja/tai verot paikan päällä että paketin sai mukaan.

Nykyäänhän itsetullaus menee läpi sukkana suoraan itsetullauspalveluun syötetyillä randomeilla tiedoilla ja arvoilla ja "päätös" tulee suoraan laskurilla jääkö maksettavaa vai ei. Kukaan ei niitä tarkista tai avaa.
 
DHL tullauspalvelu joskus arpoi tullausarvon paketin lähettäjän antamilla tiedoilla (mikä oli huomattavasti alakanttiin). Eiköhän ne kiinalaiset kirjoittele noihin just mitä sattuu, jotta eri maiden tullit hämääntyisivät sen paketin arvosta.
 
DHL tullauspalvelu joskus arpoi tullausarvon paketin lähettäjän antamilla tiedoilla (mikä oli huomattavasti alakanttiin). Eiköhän ne kiinalaiset kirjoittele noihin just mitä sattuu, jotta eri maiden tullit hämääntyisivät sen paketin arvosta.
Tulli juuri nimenomaan ei mitenkään hämäänny mitä kiinalainen paketin kylkeen rustaa. Yleensä niissä lukee "gift" tai mitä tahansa, eikä se ole peruste jääkö tulliin vai ei. Ei Tulli niitä paketin kylkiä lue. Pistokokeilla niitä sinne jää, ja sen takia tulliselvitys tehdään, että siinä vastaanottaja selvittää sisällön ja arvon. Jos jää, niin vastaanottaja itse selvittää sen arvon, eikä edes kuittia tarvitse itsetullauspalvelussa selvitykseen liittää. Kai sitäkin voidaan pistokokeilla kysyä, kun vastaanottaja on velvollinen säilyttämään kuitit 5 vuoden ajan. Ja jokainenhan tietää, että kaikki lähetykset täytyy jälkitullata, vaikkei ne tulliin jäisikään, että pääsee maksamaan ainakin verot ja mahdollisesti tullit myös.
 
Tullikaan ei saa aukoa paketteja luvatta. Läpivalaista voi ja jos esim. koira havaitsee epämääräistä, joka ei läpivalaisussa selviä, niin silloin voidaan avata. Jotain vielä n. 10 vuotta sitten, kun kiinasta tilaaminen ei ollut vielä niin yleistä, niin tulliin jääneet paketit piti itse noutaa tullista tai pyytää siirtoa lähempään tullin pisteeseen (maksusta) ja mennä itse paikan päälle ensin kertomaan mitä lähetys sisältää ja sen jälkeen paketti avattiin tiskillä ja katsotiin sisälsikö se sitä mitä kerrottiin, ja kuitit piti myös olla mukana ja maksaa tullit ja/tai verot paikan päällä että paketin sai mukaan.

Nykyäänhän itsetullaus menee läpi sukkana suoraan itsetullauspalveluun syötetyillä randomeilla tiedoilla ja arvoilla ja "päätös" tulee suoraan laskurilla jääkö maksettavaa vai ei. Kukaan ei niitä tarkista tai avaa.
Miksi annat ihan väärää tietoa? Tulli saa halutessaan avata minkä tahansa lähetyksen jos pitävät sitä epäilyttävänä eikä siihen mitään koiraa tarvita. Ei ne sun matkatavaroiden tutkimiseenkaan mitään lupaa tarvitse vaan matkustajia otetaan ihan jo pelkän ulkoisen olemuksen perusteella tutkittaviksi.
 
Miksi annat ihan väärää tietoa? Tulli saa halutessaan avata minkä tahansa lähetyksen jos pitävät sitä epäilyttävänä eikä siihen mitään koiraa tarvita. Ei ne sun matkatavaroiden tutkimiseenkaan mitään lupaa tarvitse vaan matkustajia otetaan ihan jo pelkän ulkoisen olemuksen perusteella tutkittaviksi.
Ei tässä ollut matkatavaroista kyse. Ja perusteet siihenkin tarvitaan. Ei huvikseen tai pistokokeilla mitään pengota tai avata. Joku epäilys tai ennakkoprofilointi pitää olla. Valtio joutuu korvaamaan, jos joku epäilyttäväksi tulkittu lähetys on avattu ja pengottu mahdollisesti niin syvällisesti, ettei sitä ole enää saatu kasattua alkuperäiseen kuntoon. Pelkästään "halutessaan" ei todellakaan. Miksi annat väärää tietoa?
 
Tulli juuri nimenomaan ei mitenkään hämäänny mitä kiinalainen paketin kylkeen rustaa. Yleensä niissä lukee "gift" tai mitä tahansa, eikä se ole peruste jääkö tulliin vai ei. Ei Tulli niitä paketin kylkiä lue. Pistokokeilla niitä sinne jää, ja sen takia tulliselvitys tehdään, että siinä vastaanottaja selvittää sisällön ja arvon. Jos jää, niin vastaanottaja itse selvittää sen arvon, eikä edes kuittia tarvitse itsetullauspalvelussa selvitykseen liittää. Kai sitäkin voidaan pistokokeilla kysyä, kun vastaanottaja on velvollinen säilyttämään kuitit 5 vuoden ajan. Ja jokainenhan tietää, että kaikki lähetykset täytyy jälkitullata, vaikkei ne tulliin jäisikään, että pääsee maksamaan ainakin verot ja mahdollisesti tullit myös.

Olisi pitänyt sanoa tullit. Suomi varmaan on 0,1% noiden myynnistä ja toi show voi toimia paremmin joidenkin muiden ei-EU maiden tullien kanssa eikä lähettäjä välttämättä tiedä mitään suomesta tai sen tullin toiminnasta joten samalla kaavalla kaikkiin paketteihin giftit vaan kylkeen.
 
Ei tässä ollut matkatavaroista kyse. Ja perusteet siihenkin tarvitaan. Ei huvikseen tai pistokokeilla mitään pengota tai avata. Joku epäilys tai ennakkoprofilointi pitää olla. Valtio joutuu korvaamaan, jos joku epäilyttäväksi tulkittu lähetys on avattu ja pengottu mahdollisesti niin syvällisesti, ettei sitä ole enää saatu kasattua alkuperäiseen kuntoon. Pelkästään "halutessaan" ei todellakaan. Miksi annat väärää tietoa?
Ei ehkä huvikseen tai pistokokeilla mutta jos esim läpivalaisussa näkyy jotain poikkeuksellista niin tulli saa avata ja tutkia paketin. Meillä on esim duunissa yksi erään laitteen varaosa joka lähes joka lennolla saa "Opened by customs" -tarran kylkeen kun ilmeisesti näyttää jollakin tavalla epäilyttävältä skannerissa ja paketti on avattu mutta onneksi itse varaosa on ollut ehjä tullin käsittelyn jäljiltä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 348
Viestejä
4 492 360
Jäsenet
74 193
Uusin jäsen
Polkupoika

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom