Postin kulkemisen vaikeus

Tullasin heti kun sain myyjältä IOSS koodin. Tullimaksu 0€. Paketin seurantaan tuli merkintä onnistuneesta tullauksesta, joten luulin, että asia hoitui kuntoon.

Olisi silti pitänyt maksaa postille se 2,90€, mitä en tajunnut tehdä. Vuorokauden jälkeen Postin seurannassa pyydettiin uudestaan tullausta ja maksamista.

Otin yhteyttä postiin, ja asiakaspalvelu vapautti paketin vuorokausi sitten.

Ehdin jo kysyä paketin perään, kun se ei ole liikkunut. Neuvo on sama kuin muille, eli rauhassa odottelu. Yllättävän turhauttavaa.

Tänään Posti yllätti positiivisesti ja postilaatikosta löytyi paljon odotettu paketti. Viime viikolla oli paljon selvitystä Postin kanssa tullauksesta ja käsittelymaksusta, mutta nyt yllättävän nopeasti se kuitenkin tuli perille. Mukavaa yllättyä näinkin päin :)
 
Voi elämän kevät... Paketti ei ole vielä päässyt edes Vantaalle. Se on seissyt nyt maanantaista lähtien Chronopostin Tanskan toimipisteessä. Edellinen paketti tuli Tanskasta päivässä Suomeen...
Pitää varmaan taas maanantaina laittaa viestiä, jospa se sitten parin viikon päästä liikahtaisi Suomen maaperälle. En tule enää ikinä tilaamaan mitään isompaa pakettia sellaiselta taholta, joka käyttää Chronopostia eikä muita vaihtoehtoja ole. Alkuperäinen luvattu toimituspäivä oli 8.7 eli ollaan yli 2 viikkoa myöhässä jo tässä vaiheessa.
21 päivää siinä kesti, mutta saivat lopulta toimitettua. Huh kun oli stressaava kuukausi tämän sekoilun vuoksi.
 
Omakohtaisen kokemuksen perusteella sattumanvaraisesti, tosin kokemus rajoittuu kahteen viimeisimpään tullattavaan pakettiin. Ensimmäisellä paketilla meni liki kaksi viikkoa, ennen kuin pääsin tullaamaan ja toista pääsin tullaamaan samana päivänä Suomeen saapumisesta.

Vastaavasti taas tullauksen jälkeen toimituksessa ensimmäisellä paketilla meni sen pari päivää tullauksesta, että saapui noudettavaksi ja toisella pari viikkoa. Hetki sitten siis sain tästä viimeisimmästä lähetyksestä ilmoituksen, että lähetys on noudettavissa paikalliselta noutopisteeltä.

6 päivää riitti venailua. Eilen kyselin chätissä paketista, neuvoi soittaa johki ilmeisesti ilmaseen ALV-numeroon (tätä tulliuudistusta varten perustettu). Siellä sanottiin et luultavasti ruuhkan takia myöhässä mut lupas laittaa paketista selvityspyynnön. Tänään sit klo 5 aamulla oli tullu tekstiviesti ko. paketin tullauksesta ja nyt homma jo hoidossa ja paketti liikenteessä.:thumbsup:
 
Osaako kukaan sanoa, että mikä on paras tapa ottaa yhteys Royal Mailiin? Mitään sähköpostiosoitetta sinne ei ilmeisesti ole?
Koitin soittaa numeroon 03457 740 740, mutta en onnistunut siinä. Tämän sivun ohjeiden mukaan toimin: Maakohtainen suuntanumero Iso-Britannia (suunta).

edit.
Ongelma on siis siinä, että minulle lähetettiin Briteistä paketti 2.7. ja se vastaanotettiin Shanghaissa 7.7. ja ei ole liikkunut vielä sieltä mihinkään. Ja asun siis Suomessa, en Kiinassa.
 
Osaako kukaan sanoa, että mikä on paras tapa ottaa yhteys Royal Mailiin? Mitään sähköpostiosoitetta sinne ei ilmeisesti ole?
Koitin soittaa numeroon 03457 740 740, mutta en onnistunut siinä. Tämän sivun ohjeiden mukaan toimin: Maakohtainen suuntanumero Iso-Britannia (suunta).

edit.
Ongelma on siis siinä, että minulle lähetettiin Briteistä paketti 2.7. ja se vastaanotettiin Shanghaissa 7.7. ja ei ole liikkunut vielä sieltä mihinkään. Ja asun siis Suomessa, en Kiinassa.
Auttaisiko tämä:
Contact Us
 
Osaako kukaan sanoa, että mikä on paras tapa ottaa yhteys Royal Mailiin? Mitään sähköpostiosoitetta sinne ei ilmeisesti ole?
Koitin soittaa numeroon 03457 740 740, mutta en onnistunut siinä. Tämän sivun ohjeiden mukaan toimin: Maakohtainen suuntanumero Iso-Britannia (suunta).

edit.
Ongelma on siis siinä, että minulle lähetettiin Briteistä paketti 2.7. ja se vastaanotettiin Shanghaissa 7.7. ja ei ole liikkunut vielä sieltä mihinkään. Ja asun siis Suomessa, en Kiinassa.

Tuollainen numero saattaisi toimia ulkomailta: +44 1782 668 007
Seuraava mailiosoite on ollut joskus käytössä, toimivuudesta ei tietoa: customer.service.team@royalmail.com
Portaali yhteydenottoja varten: Help and Support - Personal Customers | Royal Mail Group Ltd

Postilähetyksien selvittelypyynnöt, reklamaatiot, jne. pitäisi pääsääntöisesti tehdä lähettäjän toimesta, koska lähettäjä on se asiakas, joka on palvelusta tehnyt sopimuksen ja sen maksanut. Voihan asiaa kuitenkin yrittää kysellä, mutta ei pidä yllättyä, jos sanovat, että eivät voi auttaa asiassa.
 
UK Amazonista tilattu tuote, Royal Maililla saapui Suomeen. Postilta tuli pyyntö tullata. ALVit peritty jo Suomen 24% verokannan mukaan Amazonin laskulla. Laskussa näin.

1627539576677.png


Saako tuota IOSS numeroa jälkikäteen esim. Amazonin chatista ja tuutata se tullille vai pitääkö tuo nyt tullata uudestaan ja periä Amazonilta kulungit takaisin? En löytänyt viimeisten sivujen keskusteluista oikeaa ratkaisua.
 
UK Amazonista tilattu tuote, Royal Maililla saapui Suomeen. Postilta tuli pyyntö tullata. ALVit peritty jo Suomen 24% verokannan mukaan Amazonin laskulla. Laskussa näin.

1627539576677.png


Saako tuota IOSS numeroa jälkikäteen esim. Amazonin chatista ja tuutata se tullille vai pitääkö tuo nyt tullata uudestaan ja periä Amazonilta kulungit takaisin? En löytänyt viimeisten sivujen keskusteluista oikeaa ratkaisua.

Itselläni UKsta postitettu Amazon.de kirja jäi tulliin. Sain myyjältä (viikon odottelun jälkeen) IOSS-tunnuksen, jolloin tullimaksu oli 0€. Koska en hoksannut maksaa Postin käsittelykulua, paketti ei heti lähtenyt liikkeelle, vaan asiasta piti vielä soitella, jolloin se vapautettiin kuljetukseen.

Edit: Netistä löytyi tällainen lista. Olisko siitä hyötyä? Alimpana Amazon S.a.r.l.


MonkeyBoy
28d
Region Storefront(s) IOSS Number
Europe Amazon.co.uk 16 IM4420001201
Europe Amazon.de 16 IM4420001201
Europe Amazon.es IM4420001201
Europe Amazon.fr IM4420001201
Europe Amazon.it IM4420001201
Europe Amazon.nl IM4420001201
Europe Amazon.pl IM4420001201
Europe Amazon.se IM4420001201
US Amazon.com 6 IM4420001234
Canada Amazon.ca IM4420001223
Japan Amazon.co.jp IM4420001008


Silver_Sports_fashio
28d
More details
Tax Collection Model: MarketplaceFacilitator
IOSS VAT identification number: IM4420001201
Legislation: EU Deemed Reseller 17
Tax Collection Responsible Party: Amazon Services Europe S.a.r.L.
 
Viimeksi muokattu:
Itselläni UKsta postitettu Amazon.de kirja jäi tulliin. Sain myyjältä (viikon odottelun jälkeen) IOSS-tunnuksen, jolloin tullimaksu oli 0€. Koska en hoksannut maksaa Postin käsittelykulua, paketti ei heti lähtenyt liikkeelle, vaan asiasta piti vielä soitella, jolloin se vapautettiin kuljetukseen.

Edit: Netistä löytyi tällainen lista. Olisko siitä hyötyä? Alimpana Amazon S.a.r.l.

Ainakin tullaus meni sukkana läpi tuolla IOSS-numerolla. Katsotaan nytkähtääkö Postilta eteenpäin vai täytyykö laittaa mailia/chättiä sinne ja/tai maksaa tuo kiristysmaksu.
 
Ainakin tullaus meni sukkana läpi tuolla IOSS-numerolla. Katsotaan nytkähtääkö Postilta eteenpäin vai täytyykö laittaa mailia/chättiä sinne ja/tai maksaa tuo kiristysmaksu.
Itselleni tuli tullauksen jälkeen merkintä onnistuneesta tullauksesta. Päivän kuluttua tuli uusi merkintä, että pitää tullata ja maksaa maksut. Siis itsellä tullaus ilman Postin maksua ei ilmoituksesta huolimatta saanut pakettia liikkeelle. Eli turhaan meni pari päivää ylimääräistä sen takia.
 
Onko kukaan jättänyt tullaamatta ihan vaan testi mielessä että lähteekö paketit takaisin ja mitä ilmotuksia siitä vastaanottajalle tulee?
 
Onko kukaan jättänyt tullaamatta ihan vaan testi mielessä että lähteekö paketit takaisin ja mitä ilmotuksia siitä vastaanottajalle tulee?
Muistelisin lukeneeni täällä tai aliexpress/ebay ketjussa joku kertoi kiinapaketin jäävän postiin odottamaan tullausta ja käsittelymaksua, oli jättänyt maksamatta ja tyyliin muutaman viikon jälkeen paketti olikin postilaatikossa/noudettavissa.
 
Jaahas oliko jo neljäs väärin jaettu kirje tälle kesälle kun tippui luukusta. Olisiko 2,90€ varastointi ja käsittelykuluista pikkuhiljaa ok. Samaan rappuun väärin jaetut oon vieny ihan ilmasiks perille tähän asti, mutta nyt on väärä talokin. En todellakaan enää tee postin duuneja ilmasiks kertaakaan.
 
Jaahas oliko jo neljäs väärin jaettu kirje tälle kesälle kun tippui luukusta. Olisiko 2,90€ varastointi ja käsittelykuluista pikkuhiljaa ok. Samaan rappuun väärin jaetut oon vieny ihan ilmasiks perille tähän asti, mutta nyt on väärä talokin. En todellakaan enää tee postin duuneja ilmasiks kertaakaan.
Noista kannattaa tehdä ilmoitus postille. Jakeluvirheet loppuvat nopeasti. Jos ei ilmoita, niin sitten joutuu itse kärsimään, koska prosessi virheen korjaamiseksi ei lähde käyntiin.
 
Noista kannattaa tehdä ilmoitus postille. Jakeluvirheet loppuvat nopeasti. Jos ei ilmoita, niin sitten joutuu itse kärsimään, koska prosessi virheen korjaamiseksi ei lähde käyntiin.

Se on juurikin näin, paitsi vaikka sitä palautettakin laittaa, niin hutilointi voi jatkua uudestaan ja uudestaan.


Itse olen ollut turhankin laiska laittamaan sitä palautetta. Tosin edelleenkin korpeaa se yksi kadonnut kirje kaikkine mun tietoineen...
 
Olen tässä odotellut pakettia kun posti ilmoitti että se toimitetaan tänään. Nyt sitten omapostiin on päivittynyt "Lähetystä on yritetty luovuttaa, mutta vastaanottajaa ei ole tavoitettu". :facepalm:
 
Olen tässä odotellut pakettia kun posti ilmoitti että se toimitetaan tänään. Nyt sitten omapostiin on päivittynyt "Lähetystä on yritetty luovuttaa, mutta vastaanottajaa ei ole tavoitettu". :facepalm:
Kesähessu ei ole jaksanu käydä pihassa ja on kiire kaljan hakuun ku perjantai. Kuitaa softaan vaan et ei näkyny. :P
 
Briteistä ostettu kaasuvaijeri on saapunut Suomeen 14.7. Tulli-ilmoitus piti myös toimittaa Postille kahteen kertaan ja kysellä kahdesti miten käsittelymaksun vapautuspyynnön kanssa, kun eivät ilmoittaneet minulle mitään asiasta. Jotenkin se vaan on postilla hankalaa saada paketti Vantaalta eteenpäin. :smoke:
1627889005772.png

1627889204547.png
 

Liitteet

  • 1627889179510.png
    1627889179510.png
    32,8 KB · Luettu: 11
Briteistä ostettu kaasuvaijeri on saapunut Suomeen 14.7. Tulli-ilmoitus piti myös toimittaa Postille kahteen kertaan ja kysellä kahdesti miten käsittelymaksun vapautuspyynnön kanssa, kun eivät ilmoittaneet minulle mitään asiasta. Jotenkin se vaan on postilla hankalaa saada paketti Vantaalta eteenpäin. :smoke:
1627889005772.png

1627889204547.png

No nyt ainakin voi sanoa että on saatu vastinetta palvelumaksulle. :kahvi:
 
No nyt ainakin voi sanoa että on saatu vastinetta palvelumaksulle. :kahvi:

Tai sitten palvelun taso on tämä, kun törkeä asiakas kehtasi pyytää vapautusta käsittelymaksusta. Samaan aikaan tilattu kaasari tuli kiinasta jo viimeviikolla, eikä sitä tarvinnut edes tullata. Aikamoista arpapeliä tällä hetkellä.
 
Pitkällisen odotuksen jälkeen pakettini saapui viikko sitten Suomen ja tullasin sen heti. Yritin myös maksaa käsittelymaksun, mutta se ei onnistunut, koska tiedot eivät vielä olleet saapuneet tullilta.

Olen sen jälkeen joka päivä koittanut tuota käsittelymaksua, mutta se ei ole onnistunut. Nyt viikon odottelun jälkeen soitin sinne Ja kysyin tilanyeesra: tullaus on tehty niinkuin piti, mutta paketti odottaa hyllyssä. Kysyin, että koska paketti lähtisi liikkeelle, niin sitä voi odottaa aikaisintaan perjantaina, mutta todennäköisesti menee ensi viikolle.

Tiedän, että siellä on varmasti tuhansia paketteja odottamassa jatkoa, mutta ei tuo toiminta nyt hyvältä kuulostanut.
 
Vihdoinkin mun paketti pääsi kotiin, eikä mennyt suomessa kun kuukausi. Soitin itse kaksi kertaa postille ja posti soitti mulle yhden kerran ja pahoitteli. Jos oikein ymmärin niin lähetyksessa voi olla jotain data-merkintöjä useampia jotka piti nollata että päästiin ulos sakkokierrokselta.

Saa ihastella / kauhistella

Lähetys on luovutettu vastaanottajalle. 02.8.2021 klo 18:22
Lähetyksen vastaanottajaa on tavoiteltu kirjeitse 02.8.2021 klo 09:26
Lähetys on noudettavissa Postin noutopisteestä saapumisilmoituksella tai lähetystunnuksella. Pakettiautomaatista nouto vain lokerokoodilla. 02.8.2021 klo 09:20 Posti, Sokos Tampere / asiakaspalvelupiste
Lähetys on kuljetuksessa. 02.8.2021 klo 04:49 PIRKKALA 33960
Lähetys on lajiteltu. 30.7.2021 klo 21:21 VANTAA 01530
Lähetys on lajiteltu. 30.7.2021 klo 17:57 VANTAA 01530
Lähetys on rekisteröity. 30.7.2021 klo 13:34 Asiakaspalvelu Postintaival
Lähetys on lajiteltu. 30.7.2021 klo 04:00 VANTAA 01530
Lähetys on lajiteltu. 29.7.2021 klo 16:51 VANTAA 01530
Lähetys on lajiteltu. 29.7.2021 klo 01:37 VANTAA 01530
Lähetys on lajiteltu. 28.7.2021 klo 09:07 VANTAA 01530
Lähetys on rekisteröity. 28.7.2021 klo 09:05 VANTAA 01530
Lähetys on lajiteltu. 27.7.2021 klo 16:27 VANTAA 01530
Lähetys on lajiteltu. 26.7.2021 klo 23:34 VANTAA 01530
Lähetys on lajiteltu. 26.7.2021 klo 07:18 VANTAA 01530
Lähetys on rekisteröity. 24.7.2021 klo 13:37 Asiakaspalvelu Postintaival
Lähetys on lajiteltu. 23.7.2021 klo 23:41 VANTAA 01530
Lähetys on lajiteltu. 23.7.2021 klo 23:41 VANTAA 01530
Lähetys on lajiteltu. 23.7.2021 klo 01:36 VANTAA 01530
Lähetys on lajiteltu. 22.7.2021 klo 12:44 VANTAA 01530
Lähetys on lajiteltu. 21.7.2021 klo 23:01 VANTAA 01530
Lähetys on lajiteltu. 21.7.2021 klo 11:46 VANTAA 01530
Lähetys on rekisteröity. 21.7.2021 klo 11:37 VANTAA 01530
Lähetys on lajiteltu. 20.7.2021 klo 12:40 VANTAA 01530
Lähetys on lajiteltu. 12.7.2021 klo 22:32 VANTAA 01530
Lähetys on rekisteröity. 10.7.2021 klo 05:51 VANTAA 01530
Lähetys on lajiteltu. 06.7.2021 klo 08:34 VANTAA 01530
Lähetyksen käsittelymaksu maksettu Postille 05.7.2021 klo 22:48
Tulli-ilmoitus on hyväksytty 05.7.2021 klo 22:44
Lähetyksen vastaanottajaa on tavoiteltu kirjeitse 02.7.2021 klo 06:10 NTF Notification Tool
Lähetyksen vastaanottajan puhelinnumeroa ei ole saatu 02.7.2021 klo 06:10 NTF Notification Tool
Tee tullaus ja maksa Postin käsittelymaksu 20 päivän kuluessa saapumisesta. 02.7.2021 klo 06:10
Lähetys on lajiteltu. 01.7.2021 klo 18:06 VANTAA 01530
Lähetys on saapunut kohdemaahan. 01.7.2021 klo 18:05 VANTAA 01530
 
Teenkö jotain väärin, vai onko postin palvelussa oikeasti ongelmaa. Yritän tullata tullin sivuilla amazon.de kautta tilattua pakettia. Tuo toki ilman tullimaksua kun tuo on jo maksettu tilauksen yhteydessä.
Kun syötän tullin alotussivulle Saapumistunnus tai lähetystunnuksen, osaa palvelu hakea oikein tiedon, että posti toimittaa tuota, mutta sitten tuo valittelee

"Tietojen hakemisessa kuljetusyritykseltä on häiriöitä. Jos palvelussa on julkaistu häiriötiedote, toimi ohjeen mukaan. Jos palvelussa ei ole julkaistu häiriötiedotta, on kyseessä lyhytkestoinen häiriö. Ole hyvä ja kokeile vähän ajan kuluttua uudelleen. "

No ei siinä mitään. Mutta se on sitä valitellut jo viimoisen 6h kun olen tasasin väliajoin tuota kokeillut. Eli nyt täytyy tarkastaa etten itse mitään tee väärin. Lähetystunnus on mitä postin oma mobiiliappia tarjoaa sekä mistä tuli postin tekstiviesti myös. RV alkuinen tunnus
 
Teenkö jotain väärin, vai onko postin palvelussa oikeasti ongelmaa. Yritän tullata tullin sivuilla amazon.de kautta tilattua pakettia. Tuo toki ilman tullimaksua kun tuo on jo maksettu tilauksen yhteydessä.
Kun syötän tullin alotussivulle Saapumistunnus tai lähetystunnuksen, osaa palvelu hakea oikein tiedon, että posti toimittaa tuota, mutta sitten tuo valittelee

"Tietojen hakemisessa kuljetusyritykseltä on häiriöitä. Jos palvelussa on julkaistu häiriötiedote, toimi ohjeen mukaan. Jos palvelussa ei ole julkaistu häiriötiedotta, on kyseessä lyhytkestoinen häiriö. Ole hyvä ja kokeile vähän ajan kuluttua uudelleen. "

No ei siinä mitään. Mutta se on sitä valitellut jo viimoisen 6h kun olen tasasin väliajoin tuota kokeillut. Eli nyt täytyy tarkastaa etten itse mitään tee väärin. Lähetystunnus on mitä postin oma mobiiliappia tarjoaa sekä mistä tuli postin tekstiviesti myös. RV alkuinen tunnus

Minulle se valitti jo tuota samaa eilen.
 
  • Tykkää
Reactions: Jke
VMP.

Posti hukkasi toukokuussa automaattiin jättämäni paketin. Olin myynyt pyörän osia fillaritorissa ja saanut maksun 90e+pk:t. Paketti näkyy jätetyn automaattii, mutta sitten on hukkunut.
Ensin odotettiin viikkoja, josko paketti löytyisi. Ei löytynyt. Sitten piti tehdä korvausvaatimus, jota käsiteltiin 5vko. Tänään tuli kielteinen päätös.

"Emme hyväksy korvausvaatimusta, koska lähetys JJFIxxxxxxxxxx, koska lähetyksen postitusta ei ole todennettu."

Tässähän on kyse siitä, että jos postin työntekijä hukkaa/varastaa/jättää skannaamatta paketin, se ei tallennu postin järjestelmään ja silloin ei korvata häviämistä.

Onhan se toki mahdollista, että en ole pakettia laittanut automaattiin tai ovi jäänyt sulkematta ja joku paketin varastanut. En tiedä hälyttääkkö laatikko, jos sitä ei sulje tai jääkö lokiin joku merkintä? Jos jää, niin luulisi postin siitä minulle maininneen. Luulisi automaatissa olevan jonkun tunnistimen, että 1) laitetaanko ovi kiinni 2)onko laatikko tyhjä?

Eli käytännössä Posti syyttää minua huijauksesta.

Raha ei nyt tässä ole se pääasia, vaan periaate.
 
VMP.

Posti hukkasi toukokuussa automaattiin jättämäni paketin. Olin myynyt pyörän osia fillaritorissa ja saanut maksun 90e+pk:t. Paketti näkyy jätetyn automaattii, mutta sitten on hukkunut.
Ensin odotettiin viikkoja, josko paketti löytyisi. Ei löytynyt. Sitten piti tehdä korvausvaatimus, jota käsiteltiin 5vko. Tänään tuli kielteinen päätös.

"Emme hyväksy korvausvaatimusta, koska lähetys JJFIxxxxxxxxxx, koska lähetyksen postitusta ei ole todennettu."

Pitää siis ilmeisesti alkaa videoimaan noita lähetystilanteita (ensin päivän lehteä ja sitten laatikkoa) että jää todisteita lähettämisestä. Todellakin VMP. Tehdä ns. "Viherahot".
 
Pitää siis ilmeisesti alkaa videoimaan noita lähetystilanteita (ensin päivän lehteä ja sitten laatikkoa) että jää todisteita lähettämisestä. Todellakin VMP. Tehdä ns. "Viherahot".
Luulis Postin kuskin paketteja noutaessa raportoivan, jos laatikko on tyhjä...
 
Johan noista pakettiautomaateista oli aiemmin uutinen että jotkut on murtanut niitä luukkuja ja varastanut paketteja ja postin kanta asiaan taisi olla että sekin on lähettäjän vastuulla jos varastetaan.

Pitää vissiin palkata vartija siihen luukulle paketin jättämisen jälkeen?
 
Luulis Postin kuskin paketteja noutaessa raportoivan, jos laatikko on tyhjä...

Muutaman kerran tuossa lähi KCM:ssä tuon automaatin täyttöä/tyhjennystä seuranneena se on noilla nykyautomaateilla (joissa se koodilukko siis joka lokerossa) sellaista tetristä kuskien kannalta, että ihmeen vähän niitä paketteja eksyy vääriin lokeroihin..

Tuo on kyllä oikeudellisesti aika mielenkiintoinen keissi. Lähetyksestähän ei saa mitään kuittia tms. mutta jääkö seurantaan joku jälki, että lähetys on jätetty automaattiin vai vasta kun se skannataan lajittelukeskuksessa?

Käytitkö lähetykseen sitä Helposti-koodia vai oliko ihan printattava osoitekortti? Vai onko enää edes mahdollista itse printata mitään.. :D
 
Onko muilla paketit jumissa Helsingissä? Olen nyt kaksi kertaa kysynyt, ja vastaus on ollut "tutkitaan". Mitään ei tunnu tapahtuvan.

27.07.2021 19:49
Lähetys on rekisteröity.

27.07.2021 19:32
Lähetys on rekisteröity.

27.07.2021 08:02
Lähetys on saapunut kohdemaahan.
HKI VANTAA, ULKOMAANTERMINAALI
 
Muutaman kerran tuossa lähi KCM:ssä tuon automaatin täyttöä/tyhjennystä seuranneena se on noilla nykyautomaateilla (joissa se koodilukko siis joka lokerossa) sellaista tetristä kuskien kannalta, että ihmeen vähän niitä paketteja eksyy vääriin lokeroihin..

Tuo on kyllä oikeudellisesti aika mielenkiintoinen keissi. Lähetyksestähän ei saa mitään kuittia tms. mutta jääkö seurantaan joku jälki, että lähetys on jätetty automaattiin vai vasta kun se skannataan lajittelukeskuksessa?

Käytitkö lähetykseen sitä Helposti-koodia vai oliko ihan printattava osoitekortti? Vai onko enää edes mahdollista itse printata mitään.. :D
Välillä laittanut helposti koodin ja välillä en mitään. Kymmeniä lähetyksiä kyllä mennyt ihan hienosti aina. Nyt kävi sitten näin.
 
Välillä laittanut helposti koodin ja välillä en mitään. Kymmeniä lähetyksiä kyllä mennyt ihan hienosti aina. Nyt kävi sitten näin.

Olet siis jättänyt paketin automaattiin ilman pakettikorttia taikka helpostikoodia paketin päällä? Se saattaa aiheuttaa automaatista riippuen melkoisia ongelmia.

Vanhimmissa automaateissa (niissä, jossa on iso kosketusnäyttö) on tarratulostin integroituna ja pakettikortit tulostuvat aina lähteviä paketteja haettaessa.

Automaateissa, joissa joka ovessa on oma lukkonsa, ei tarratulostinta ole. Tällöin lähettäjän on pitänyt itse tulostaa ja kiinnittää pakettikortti lähetykseen taikka kirjoittaa helpostikoodi paketin päälle. Näiden automaattien pakettien pakettikortit tulostetaan vasta lajittelukeskuksissa. Jos paketin päällä ei ole mitään tietoja, on hiukan vaikea tulostaa pakettikorttia ja laittaa pakettia kohti vastaanottajaa.
 
Mulla ainakin on niin mitätön luotto suomen postilaitokseen että printtaan pakettikortin aina itse, laitan sen minigrip-pussiin ettei automaattia tyhjentävä autisti tuhri lappua lukukelvottomaksi kuolallaan ja teippaan pussitetun pakettikortin tiukasti kiinni laatikkoon joka hiton laidasta.
 
Mulla ainakin on niin mitätön luotto suomen postilaitokseen että printtaan pakettikortin aina itse, laitan sen minigrip-pussiin ettei automaattia tyhjentävä autisti tuhri lappua lukukelvottomaksi kuolallaan ja teippaan pussitetun pakettikortin tiukasti kiinni laatikkoon joka hiton laidasta.

Niin minäkin, paitsi ilman tuota pussia. Enkä ole kuullutkaan että jotkut automaatit mitään tulostaisi. En kyllä pariin vuoteen mitään ole lähettänytkään. Paitsi R kiskalla jotain palautuksia, mutta ne on mennyt ilman omaa vaivaa sen kummempia säätämättä. On tää vaikeaa nykyään.
 
Milläs tavalla ja mistä tulee lähetys kun seurantatunnus alkaa "RO" ja loppuu "EE"? Pitäisi tulla kiinasta mutta eikös tuo EE viittaa eestiin?
 
Milläs tavalla ja mistä tulee lähetys kun seurantatunnus alkaa "RO" ja loppuu "EE"? Pitäisi tulla kiinasta mutta eikös tuo EE viittaa eestiin?
Tuo tulee todennäköisesti Kiinasta Tallinnan kautta Matkahuollolle ja sitä kautta joko noutoautomaattiin tai MH-asiamiehen luo noudettavaksi. Tuo EE minun käsittääkseni viittaa siihen minkä maan kautta tuo pakettikoodi on luotu, Itsellekin on tullut JJFI-alkuisia paketteja esim Tanskasta kun suomalainen firma on paketin lähettäjänä Tanskan varastoltaan.
 
Tuo tulee todennäköisesti Kiinasta Tallinnan kautta Matkahuollolle ja sitä kautta joko noutoautomaattiin tai MH-asiamiehen luo noudettavaksi. Tuo EE minun käsittääkseni viittaa siihen minkä maan kautta tuo pakettikoodi on luotu, Itsellekin on tullut JJFI-alkuisia paketteja esim Tanskasta kun suomalainen firma on paketin lähettäjänä Tanskan varastoltaan.
Hmm, tuote tilattu AliExpressistä, just katoin cainiao.com seurannasta, että kiinasta tosiaan näyttäisi lähteneen ("Hangzhou - Shipped by air") ja seuraava tapahtuma onkin tullut aivan hiljattain jo suomesta ("Arrive at destination" ja destination on "Finland Itella Posti"). Ei noihin lopun tunnuksiin sitten oikein voi luottaa, luulin aiemmin että aina kertovat lähtömaan.
 
No, muutenkaan tuohon cainiaon omaan seurantaan en liiemmin luottaisi, välillä näyttää ihan höpöhöpöä ja päivittyy joskus ja kun jaksaa. Parcelsapp, PostalNinja tai 17track kertoo aika paljon enemmän paketin matkasta niin pysyy vähän kärryillä missä paketti jumittaa.
 
No, muutenkaan tuohon cainiaon omaan seurantaan en liiemmin luottaisi, välillä näyttää ihan höpöhöpöä ja päivittyy joskus ja kun jaksaa. Parcelsapp, PostalNinja tai 17track kertoo aika paljon enemmän paketin matkasta niin pysyy vähän kärryillä missä paketti jumittaa.
17track oli aiemmin tuttu, se näyttää ihan samat kuin cainiao, tietenkin kun 17trackista piti se valita, että jotain tapahtumia edes näki.

Parcelsapp näyttää että kiinasta suomeen, tapahtumat otettu cainiaosta, pari paktrack tapahtumaa välissä jotka vastaavat cainiaon tapahtumia ja lopussa yksi jossa sanotaan, että olisi tullut perille riikaan.

PostalNinja sanoo että lähetys olisi eestistä suomeen, tapahtumissa taas cainiaon kaikki tapahtumat, ja lisäksi jotain 4PX Express ja OTX Logistics tapahtumia jotka ovat cainiaon tapahtumia vastaavia. Lopuksi taas tapahtuma että olisi riikaan tullut perille.

Aika sekavia ovat kaikki. Näköjään parempi vaan odotella että suomen päässä alkaa jotain tapahtumaan..
 
Teenkö jotain väärin, vai onko postin palvelussa oikeasti ongelmaa. Yritän tullata tullin sivuilla amazon.de kautta tilattua pakettia. Tuo toki ilman tullimaksua kun tuo on jo maksettu tilauksen yhteydessä.
Kun syötän tullin alotussivulle Saapumistunnus tai lähetystunnuksen, osaa palvelu hakea oikein tiedon, että posti toimittaa tuota, mutta sitten tuo valittelee

"Tietojen hakemisessa kuljetusyritykseltä on häiriöitä. Jos palvelussa on julkaistu häiriötiedote, toimi ohjeen mukaan. Jos palvelussa ei ole julkaistu häiriötiedotta, on kyseessä lyhytkestoinen häiriö. Ole hyvä ja kokeile vähän ajan kuluttua uudelleen. "

No ei siinä mitään. Mutta se on sitä valitellut jo viimoisen 6h kun olen tasasin väliajoin tuota kokeillut. Eli nyt täytyy tarkastaa etten itse mitään tee väärin. Lähetystunnus on mitä postin oma mobiiliappia tarjoaa sekä mistä tuli postin tekstiviesti myös. RV alkuinen tunnus

Soittelin tuonne postin neuvontanumeroon 0100 2215 ja ei kuulemma mitään häiriötä heidän järjestelmissään. No asiakaspalvelija kokeili ja eikä silläkään tuo toiminut. Ei osannut sanoa mistä johtuu. Jotain ongelmaa on. Laitto jotain selvitystä eteenpäin. Tiedot kuulemma oli oikein. Hieno järjestelmä
 
Posti pyytää tekemään tullauksen lähetyksestä, mutta itellä ei oo mitään hajua mistähän lähetyksestä on oikeen kyse.
Mitenköhän tollasen sitten tullaat, kun ei ole mitään tietoa koko lähetyksestä?
Ja kaikista tulevista lähetyksistä on jo maksettu vero tilatessa.
 
Ebay paketti meni tulliin, Ebay kuitista löytyy IOSS numero mikä kelpasi Tullin sivuilla. Laitoin tuon vapauttamisesta Postin aspaan viestiä mutta päivän kuluttua automaattiviesti kinusi sitä 2,90e maksua niin maksoin ja paketti tuli siitä kahdessa päivässä perille.
 
Ebay paketti meni tulliin, Ebay kuitista löytyy IOSS numero mikä kelpasi Tullin sivuilla. Laitoin tuon vapauttamisesta Postin aspaan viestiä mutta päivän kuluttua automaattiviesti kinusi sitä 2,90e maksua niin maksoin ja paketti tuli siitä kahdessa päivässä perille.
Täysin identtinen keissi täällä, sillä erotuksella etten suostu maksamaan tuota kiristysmaksua. Posti kun saa periä sen ainoastaan lähetyksistä, joista verot maksetaan tullille. Nyt tulli on vapauttanut lähetyksen saatuaan jonnekin matkalle hukkuneen IOSS-numeron mutta Posti ei suostu toimittamaan lähetystä perille.

Postin aspa levitteli käsiään ja antoi vaan jonkun maksullisen puhelinnumeron, että kysy tuolta.

Taitaa olla aika tehdä rikosilmoitus valelaskusta ja kiristyksestä.
 
Täysin identtinen keissi täällä, sillä erotuksella etten suostu maksamaan tuota kiristysmaksua. Posti kun saa periä sen ainoastaan lähetyksistä, joista verot maksetaan tullille. Nyt tulli on vapauttanut lähetyksen saatuaan jonnekin matkalle hukkuneen IOSS-numeron mutta Posti ei suostu toimittamaan lähetystä perille.

Postin aspa levitteli käsiään ja antoi vaan jonkun maksullisen puhelinnumeron, että kysy tuolta.

Taitaa olla aika tehdä rikosilmoitus valelaskusta ja kiristyksestä.
Tähän on mielestäni selkeä ohjeistus Postin sivuilla:

Jos saat Tullilta ilmoituksen, ettei lähetyksestä tarvitse maksaa veroja, siitä ei tarvitse maksaa Postin käsittelymaksua. Tee meille vapautuspyyntö käsittelymaksusta posti.fi/palaute -lomakkeella. Kirjaa lomakkeelle lähetyksen lähetystunnus, kerro että pyydät vapautusta käsittelymaksusta ja lisää liitteeksi Tullilta saamasi tullauspäätös.

Oletko toiminut noin?
 
Tähän on mielestäni selkeä ohjeistus Postin sivuilla:

Jos saat Tullilta ilmoituksen, ettei lähetyksestä tarvitse maksaa veroja, siitä ei tarvitse maksaa Postin käsittelymaksua. Tee meille vapautuspyyntö käsittelymaksusta posti.fi/palaute -lomakkeella. Kirjaa lomakkeelle lähetyksen lähetystunnus, kerro että pyydät vapautusta käsittelymaksusta ja lisää liitteeksi Tullilta saamasi tullauspäätös.

Oletko toiminut noin?
Löysin tuon itsekin hetki sitten Googlella. Miksi Postin oma asiakaspalvelu ei osannut kertoa tuosta mitään, vaan ainoastaan vaatia maksamaan käsittelymaksua? Ja miksi tuo tieto ei välity suoraan Tullilta Postille?
 
Vähän ketutti kun Posti taas vähän pyöritteli paketteja Tikkurilantiellä väärän rekan kyytiin ja en saanutkaan perjantaina Amazonista tilaamani airfryeriä. :) Seurannassa "lajitteluvirhe" ja paketti toistasataa kilsaa pohjoisempana kuin pitäisi. "Toimitus saattaa viivästyä yhdellä arkipäivällä". Pyytäisivät p**keleet edes anteeksi.
 
Löysin tuon itsekin hetki sitten Googlella. Miksi Postin oma asiakaspalvelu ei osannut kertoa tuosta mitään, vaan ainoastaan vaatia maksamaan käsittelymaksua? Ja miksi tuo tieto ei välity suoraan Tullilta Postille?
Koko systeemi on todella kankea, vaikka sen kehitykseen ollut aikaa vuosia, nykyään ku pitää säästää kaikessa ja täten palvelut senkus huononee. Kyllähän sitä olettaisi että nykyään digitaalisessa maailmassa tiedot siirtyisi helposti eri järjestelmien välillä, mutta totuus on kyllä aivan muuta...
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 310
Viestejä
4 867 880
Jäsenet
78 630
Uusin jäsen
Nafu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom