Itse tullaan noita arpomalla, kun tilailen käytettyjä sarjiksia amazonista ja joskus saattaa olla toistakymmentä kirjaa kerralla tulossa. Ei niihin välillä saa varmuutta mistään, että mikä koodi kuuluu millekkin paketille.
Oma mielipide on, että saatavilla olevan tiedon perusteella tehty hyvä yritys toimia oikein pitää olla riittävä. Tosiaan tuollaisia tilanteita nykyaikana nettikaupoissa tulee ettei voi varmasti tietää mitä paketissa on ja tulli on tehnyt paikan päällä selvittelyn vaikeaksi (ennen itsekin olisin voinut mennä kaupungin keskustan tullin pisteeseen selvittämään asiaa).
Lisäksi kun tullinkin kanta on, että ihan pieniä väärin perittyjä maksuja ei palauteta kuin hakemuksesta, niin miksei myös näin asiakaspuolella toimittaisi näin.
Oma mielipide on, että saatavilla olevan tiedon perusteella tehty hyvä yritys toimia oikein pitää olla riittävä. Tosiaan tuollaisia tilanteita nykyaikana nettikaupoissa tulee ettei voi varmasti tietää mitä paketissa on ja tulli on tehnyt paikan päällä selvittelyn vaikeaksi (ennen itsekin olisin voinut mennä kaupungin keskustan tullin pisteeseen selvittämään asiaa).
Lisäksi kun tullinkin kanta on, että ihan pieniä väärin perittyjä maksuja ei palauteta kuin hakemuksesta, niin miksei myös näin asiakaspuolella toimittaisi näin.
Joo välillä pitää yrittää pakettien koon, painon tai saapumispäivän avulla päätellä mikä lähetys olisi kyseessä ja tällöin on pakko joskus arpoa lähetyksiä käsillä olevan tiedon perusteella.
Kiinan paketti tulossa DHL ecommercellä Suomeen ja vissiin Postin pitäisi se kuskata se sitten perille. Postin appsiin paketti tuli näkyviin kuun alussa ja tilana on ollut kokoajan "Posti odotaa lähetystä". No äsken tungin sen Postin apsissa näkyvän seurantanumeron, joka on siis eri kuin mikä näkyy Ebayn seurannassaseurannassa, 17trackiin. No siellä näkyy että paketti on tullut Vantaalle 9.8. Jokin DHL ecommerce asiakaspalvelu löytyi hetken metsästyksen jälkeen ja pistin sinne viestiä. Saa nähdä vieläkö paketti löytyy jostain. Paketti on lähtenyt liikkeelle Kiinasta 1.8., joten ihan kivasti se tuli tuohon muutaman sadan kilometrin päähän...
Viesti 24.7. "Lähetyksen ALV on maksettu ostovaiheessa. Posti hoitaa tulli-ilmoituksen puolestasi." kertoo, että Postilla on IOSS ja tullauskoodi. Nyt 37 päivää, ja kolme puhelua Postin kanssa sekä yksi tullin kanssa lähetys on edelleen matkalla(*). Tässä välissä Posti on kaksi kertaa vaatinut Postin käsittelymaksun maksamista, vaikka heillä täysin selvästi on tiedossa ettei siihen ole oikeutta.
Eikö perusteettomien maksujen vaatiminen vastoin parempaa tietoa täytä rikoslain petoksen tunnusmerkit?
(*) Olen itse reagoinut aina viiveettä ja mm. lähettänyt tullidokumentit Postille heti, kun sen Postin aspan antamista vääristä ohjeista huolimatta sain Postin puolesta tehtyä valmiiksi.
Soittelin tonne aspaan, kun paketti on odottanut viikon ajan vapautusta toimitukseen. Kolmelle eri asiakaspalvelijalle pääsin puhumaan yhden puhelun aikana, eikä kukaan tiennyt mitään, kun maksi kirjeen seuranta jotenkin kuulemma häviää.
Jotain kuitenkin tästä taas opin. Jos tuota pakettia ei tule, niin minun täytyy olla yhteydessä lähettäjään, jonka sitten tulisi kai ottaa yhteyttä postiin. Ja on aika varmaa, että se Kiinalainen ei minnekkään postiin soita... Ja kuulemma käsittelymaksut ja alvit voin hakea takaisin! Olispa lohduttavaa jos olisi joku tonnin paketti hukassa! Ja tämä lähetys on kaikenlisäksi tullut jo Suomeen eli Posti on sen hukannut ja minun pitäisi hoitaa tätä lähettäjän kanssa... On aika hyvin pesty kädet Postin toimesta! Muistakaa seurata niitä lähetyksiä ja laittakaa niitä disputeja ennen kuin on myöhäistä... Onneksi ei ollut nyt kalliit kaapelit, mutta olis voinut olla jotain arvokastakin
Tältä näyttää tuon tilaukseni tilausseuranta tällä hetkellä (alkaen saapumisesta Suomeen). Ei oo hauskaa Siellä on jo yli 70 eventtiä seurannassa. 3 kertaa olen ottanut aspaan yhteyttä, mutta ei vaan homma etene. Jossain kohtaa pitää viheltää peli poikki ja ottaa myyjäliikkeeseen yhteyttä.
Mielessäni kuvittelen kuinka tuo paketti kiertää kehää loputonta liukuhihnarataa pitkin ja sen viivakoodi luetaan uudestaan ja uudestaan ja aina syötetään takaisin alkupisteeseen. Missäköhän kunnossa paketti on jos sen vielä saan
31.08.2021 15:01
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
31.08.2021 14:49
Lähetys ohjataan Postin toimipisteeseen henkilökohtaista luovutusta varten.
31.08.2021 14:50
Lähetys on lajiteltu.
Posti Logistiikkakeskus
31.08.2021 12:07
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
31.08.2021 11:50
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
31.08.2021 11:49
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
31.08.2021 10:41
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
31.08.2021 10:38
Lähetys ohjataan Postin toimipisteeseen henkilökohtaista luovutusta varten.
31.08.2021 10:27
Lähetys on lajiteltu.
Posti Logistiikkakeskus
31.08.2021 09:24
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
31.08.2021 09:23
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
31.08.2021 09:18
Lähetys ohjataan Postin toimipisteeseen henkilökohtaista luovutusta varten.
31.08.2021 09:18
Lähetys on lajiteltu.
Posti Logistiikkakeskus
31.08.2021 03:34
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
31.08.2021 02:50
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
31.08.2021 02:43
Lähetys ohjataan Postin toimipisteeseen henkilökohtaista luovutusta varten.
31.08.2021 02:42
Lähetys on lajiteltu.
Posti Logistiikkakeskus
30.08.2021 13:48
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
30.08.2021 13:44
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
30.08.2021 13:42
Lähetys ohjataan Postin toimipisteeseen henkilökohtaista luovutusta varten.
30.08.2021 13:28
Lähetys on lajiteltu.
Posti Logistiikkakeskus
30.08.2021 10:20
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
28.08.2021 03:36
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
28.08.2021 03:36
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
28.08.2021 03:30
Lähetys ohjataan Postin toimipisteeseen henkilökohtaista luovutusta varten.
28.08.2021 00:26
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
28.08.2021 00:25
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
28.08.2021 00:19
Lähetys ohjataan Postin toimipisteeseen henkilökohtaista luovutusta varten.
28.08.2021 00:15
Lähetys on lajiteltu.
Posti Logistiikkakeskus
27.08.2021 21:15
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
27.08.2021 21:09
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
27.08.2021 21:02
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
27.08.2021 21:06
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
27.08.2021 21:00
Lähetys ohjataan Postin toimipisteeseen henkilökohtaista luovutusta varten.
27.08.2021 20:43
Lähetys on lajiteltu.
Posti Logistiikkakeskus
27.08.2021 05:05
Lähetyksen toimituksessa on tapahtunut lajitteluvirhe. Lähetys voi viivästyä työpäivällä.
Posti Logistiikkakeskus
26.08.2021 10:51
Lähetys on rekisteröity.
Asiakaspalvelu Postintaival
26.08.2021 09:24
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
26.08.2021 09:24
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
26.08.2021 09:18
Lähetys ohjataan Postin toimipisteeseen henkilökohtaista luovutusta varten.
26.08.2021 09:17
Lähetys on lajiteltu.
Posti Logistiikkakeskus
25.08.2021 16:49
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
25.08.2021 16:49
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
25.08.2021 14:58
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
25.08.2021 14:57
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
25.08.2021 14:57
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
25.08.2021 14:48
Lähetys ohjataan Postin toimipisteeseen henkilökohtaista luovutusta varten.
25.08.2021 14:40
Lähetys on lajiteltu.
Posti Logistiikkakeskus
25.08.2021 10:25
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
25.08.2021 10:20
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
25.08.2021 10:14
Lähetys ohjataan Postin toimipisteeseen henkilökohtaista luovutusta varten.
25.08.2021 10:12
Lähetys on lajiteltu.
Posti Logistiikkakeskus
25.08.2021 08:35
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
25.08.2021 08:29
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
25.08.2021 08:29
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
25.08.2021 08:28
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
25.08.2021 08:27
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
25.08.2021 08:25
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
25.08.2021 08:21
Lähetys ohjataan Postin toimipisteeseen henkilökohtaista luovutusta varten.
25.08.2021 08:21
Lähetys on lajiteltu.
Posti Logistiikkakeskus
24.08.2021 10:25
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
24.08.2021 10:28
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
24.08.2021 10:19
Lähetys ohjataan Postin toimipisteeseen henkilökohtaista luovutusta varten.
24.08.2021 10:17
Lähetys on lajiteltu.
Posti Logistiikkakeskus
24.08.2021 04:10
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
24.08.2021 03:50
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
24.08.2021 03:40
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
24.08.2021 03:36
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
24.08.2021 03:34
Lähetys ohjataan Postin toimipisteeseen henkilökohtaista luovutusta varten.
24.08.2021 03:25
Lähetys on lajiteltu.
Posti Logistiikkakeskus
23.08.2021 12:18
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
23.08.2021 12:18
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
23.08.2021 12:16
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
23.08.2021 12:15
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
23.08.2021 12:06
Lähetys ohjataan Postin toimipisteeseen henkilökohtaista luovutusta varten.
Tältä näyttää tuon tilaukseni tilausseuranta tällä hetkellä (alkaen saapumisesta Suomeen). Ei oo hauskaa Siellä on jo yli 70 eventtiä seurannassa. 3 kertaa olen ottanut aspaan yhteyttä, mutta ei vaan homma etene. Jossain kohtaa pitää viheltää peli poikki ja ottaa myyjäliikkeeseen yhteyttä.
Mielessäni kuvittelen kuinka tuo paketti kiertää kehää loputonta liukuhihnarataa pitkin ja sen viivakoodi luetaan uudestaan ja uudestaan ja aina syötetään takaisin alkupisteeseen. Missäköhän kunnossa paketti on jos sen vielä saan
31.08.2021 15:01
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
31.08.2021 14:49
Lähetys ohjataan Postin toimipisteeseen henkilökohtaista luovutusta varten.
31.08.2021 14:50
Lähetys on lajiteltu.
Posti Logistiikkakeskus
31.08.2021 12:07
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
31.08.2021 11:50
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
31.08.2021 11:49
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
31.08.2021 10:41
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
31.08.2021 10:38
Lähetys ohjataan Postin toimipisteeseen henkilökohtaista luovutusta varten.
31.08.2021 10:27
Lähetys on lajiteltu.
Posti Logistiikkakeskus
31.08.2021 09:24
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
31.08.2021 09:23
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
31.08.2021 09:18
Lähetys ohjataan Postin toimipisteeseen henkilökohtaista luovutusta varten.
31.08.2021 09:18
Lähetys on lajiteltu.
Posti Logistiikkakeskus
31.08.2021 03:34
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
31.08.2021 02:50
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
31.08.2021 02:43
Lähetys ohjataan Postin toimipisteeseen henkilökohtaista luovutusta varten.
31.08.2021 02:42
Lähetys on lajiteltu.
Posti Logistiikkakeskus
30.08.2021 13:48
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
30.08.2021 13:44
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
30.08.2021 13:42
Lähetys ohjataan Postin toimipisteeseen henkilökohtaista luovutusta varten.
30.08.2021 13:28
Lähetys on lajiteltu.
Posti Logistiikkakeskus
30.08.2021 10:20
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
28.08.2021 03:36
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
28.08.2021 03:36
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
28.08.2021 03:30
Lähetys ohjataan Postin toimipisteeseen henkilökohtaista luovutusta varten.
28.08.2021 00:26
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
28.08.2021 00:25
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
28.08.2021 00:19
Lähetys ohjataan Postin toimipisteeseen henkilökohtaista luovutusta varten.
28.08.2021 00:15
Lähetys on lajiteltu.
Posti Logistiikkakeskus
27.08.2021 21:15
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
27.08.2021 21:09
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
27.08.2021 21:02
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
27.08.2021 21:06
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
27.08.2021 21:00
Lähetys ohjataan Postin toimipisteeseen henkilökohtaista luovutusta varten.
27.08.2021 20:43
Lähetys on lajiteltu.
Posti Logistiikkakeskus
27.08.2021 05:05
Lähetyksen toimituksessa on tapahtunut lajitteluvirhe. Lähetys voi viivästyä työpäivällä.
Posti Logistiikkakeskus
26.08.2021 10:51
Lähetys on rekisteröity.
Asiakaspalvelu Postintaival
26.08.2021 09:24
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
26.08.2021 09:24
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
26.08.2021 09:18
Lähetys ohjataan Postin toimipisteeseen henkilökohtaista luovutusta varten.
26.08.2021 09:17
Lähetys on lajiteltu.
Posti Logistiikkakeskus
25.08.2021 16:49
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
25.08.2021 16:49
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
25.08.2021 14:58
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
25.08.2021 14:57
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
25.08.2021 14:57
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
25.08.2021 14:48
Lähetys ohjataan Postin toimipisteeseen henkilökohtaista luovutusta varten.
25.08.2021 14:40
Lähetys on lajiteltu.
Posti Logistiikkakeskus
25.08.2021 10:25
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
25.08.2021 10:20
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
25.08.2021 10:14
Lähetys ohjataan Postin toimipisteeseen henkilökohtaista luovutusta varten.
25.08.2021 10:12
Lähetys on lajiteltu.
Posti Logistiikkakeskus
25.08.2021 08:35
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
25.08.2021 08:29
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
25.08.2021 08:29
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
25.08.2021 08:28
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
25.08.2021 08:27
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
25.08.2021 08:25
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
25.08.2021 08:21
Lähetys ohjataan Postin toimipisteeseen henkilökohtaista luovutusta varten.
25.08.2021 08:21
Lähetys on lajiteltu.
Posti Logistiikkakeskus
24.08.2021 10:25
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
24.08.2021 10:28
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
24.08.2021 10:19
Lähetys ohjataan Postin toimipisteeseen henkilökohtaista luovutusta varten.
24.08.2021 10:17
Lähetys on lajiteltu.
Posti Logistiikkakeskus
24.08.2021 04:10
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
24.08.2021 03:50
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
24.08.2021 03:40
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
24.08.2021 03:36
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
24.08.2021 03:34
Lähetys ohjataan Postin toimipisteeseen henkilökohtaista luovutusta varten.
24.08.2021 03:25
Lähetys on lajiteltu.
Posti Logistiikkakeskus
23.08.2021 12:18
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
23.08.2021 12:18
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
23.08.2021 12:16
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
23.08.2021 12:15
Lähetys on rekisteröity.
Vantaa Voutila VDL
23.08.2021 12:06
Lähetys ohjataan Postin toimipisteeseen henkilökohtaista luovutusta varten.
Postin korvaukset ovat vieläpä painon mukaan, eivät arvon. Terveisin näyttö paskaksi vuosi sitten (paketti U-mutkalle) ja 400€ kaarevasta näytöstä korvattiin 30€. Postin omien sanojen mukaan "paketin pitää kestää koneellista käsittelyä, eli muutamasta metristä tiputtaminen..." jne. jne.
No, kohta alkaa taas täälläkin päin se aika että yksi paketti menee yhteen asiamiespostiin, toinen toiseen liki 10km päässä olevaan ja kolmas pakettiautomaattiin jossain aivan muualla... Kesästä asti täällä sentään on tullut paketit oikeastaan vain tuohon lähiautomaattiin tai lähimpään asiamiespostiin mutta kun jouluruuhka alkaa niin saa taas ajella putket punaisena ympäri kyliä poimimassa lähetyksiä ties mistä väliaikaisista noutopisteistä. Saisi tuo Posti kyllä laajentaa noita ruuhkaisimpia automaatteja reilulla kädellä ettei taas tulisi hirveää pakettikaaosta.
Ei varsinaisesti kulkemisen vaikeuteen liity, mutta ihmetyttää toi OmaPosti välillä. Taas tulossa Amazonista paketti, ja tänään aamulla oli arvioitu toimitusaika tälle päivälle, vaikka paketti ei ollut vielä Saksasta lähdön jälkeen kirjautunut mihinkään muualle. Tänään sitten iltapäivällä tuli kirjaus Kaunasiin ja toimitusaika siirtyi huomiselle.
Mikä järki arvioida saapumisaika ylipäänsä tälle päivälle, kun Postilla ei edes ole hajua missä se seilaa, ja tiesin itsekin että se ei varmasti tänään vielä tule...
Ei varsinaisesti kulkemisen vaikeuteen liity, mutta ihmetyttää toi OmaPosti välillä. Taas tulossa Amazonista paketti, ja tänään aamulla oli arvioitu toimitusaika tälle päivälle, vaikka paketti ei ollut vielä Saksasta lähdön jälkeen kirjautunut mihinkään muualle. Tänään sitten iltapäivällä tuli kirjaus Kaunasiin ja toimitusaika siirtyi huomiselle.
Mikä järki arvioida saapumisaika ylipäänsä tälle päivälle, kun Postilla ei edes ole hajua missä se seilaa, ja tiesin itsekin että se ei varmasti tänään vielä tule...
Musta muutenkin tuntuu, et tuo softa välillä bugaa ihan huolella. Vai liekö edes bugia, mut joskus pomppaa siitä "ei ole saapunut Postille" -kohdasta siihen, että "kuljetuksessa kohdepostiin", eli joskus jäänyt välistä kaikki vaiheet lajittelusta jne.
Ei varsinaisesti kulkemisen vaikeuteen liity, mutta ihmetyttää toi OmaPosti välillä. Taas tulossa Amazonista paketti, ja tänään aamulla oli arvioitu toimitusaika tälle päivälle, vaikka paketti ei ollut vielä Saksasta lähdön jälkeen kirjautunut mihinkään muualle. Tänään sitten iltapäivällä tuli kirjaus Kaunasiin ja toimitusaika siirtyi huomiselle.
Mikä järki arvioida saapumisaika ylipäänsä tälle päivälle, kun Postilla ei edes ole hajua missä se seilaa, ja tiesin itsekin että se ei varmasti tänään vielä tule...
Postilla näyttää useasti amazonin paketit ainakin omalla kohdalla arvoitua toimitusaikaa seuraavaksi päiväksi, siirtyen aina seuraavaan päivään viikon ajan kunnes lopulta sitten saapuu.
Jaahas, kiinasta tilatttu härpäke jäi postin luuppiin. Tullaus - ja postin käsittelymaksut on maksettu aikapäiviä sitten, kuittaukset suorituksista saatu ja paketti oli olevinaan lähdössä kuljetukseen kunnes tuli pyyntö maksaa tullaus- ja postin käsittelymaksut uudelleen ja tavara palautui varastoon.
Soitto asiakaspalveluun ja asiakaspalvelija ihmetteli että miksi se oli palautettu varastoon ja miksi jo maksettuja suorituksia pyydetään uudelleen..? Lupasi ilmoittaa jollekkin että laitetaan kuljetukseen. En pidätä hengitystä odotellessani pakettia saapuvaksi.
Tein tuon jälkimmäisen, ja pian tuli 3 viestiä tullaukseen liittyen ja kaikki vaikuttaisi olevan kunnossa. Seuranta päivittyi, että paketti olisi kuljetuksessa. Saa nähdä, Postin ohjeen mukaan tuo ei liikkuisi ilman 2.90 euron maksamista?
Tein tuon jälkimmäisen, ja pian tuli 3 viestiä tullaukseen liittyen ja kaikki vaikuttaisi olevan kunnossa. Seuranta päivittyi, että paketti olisi kuljetuksessa. Saa nähdä, Postin ohjeen mukaan tuo ei liikkuisi ilman 2.90 euron maksamista?
Nuo on kaksi vaihtoehtoista tapaa toimia, joista voit valita kumman haluat. Olet valinnut viestin 2 mukaisen toimintatavan, joten viestin 1 mukainen toimintatapa ei kosketa sinua enää.
(Jos olit maksanut ALV:n jo kiinakaupalle maksaessasi, niin maksoit ne uudestaan turhaan. Mutta voihan olla, että tilasit kiinakaupasta, joka ei kuulu IOSS-järjestelmään...)
Jahas, nyt kun Ebaysta tilatut mutta verot maksettu tilausvaiheessa olevat lähetykset joille Posti vinkuu että tullaus pitää tehdä on tullattu niin eipä menekään suoraan läpi vaan Tullin sivuilla tulee tämmöinen:
"Tullaustasi käsitellään.
Tulli lähettää sinulle sähköpostia heti, kun tullauksesi on käsitelty. Pyrimme vastaamaan sinulle yhden päivän kuluessa. Odota vastausta ja toimi saamiesi ohjeiden mukaan."
Muilla kokemuksia kauanko tuo yleensä kestää? Olen tullannut kymmeniä kertoja mutta tämä on ensimmäinen kerta kun ei mene ns "laakista läpi" vaan menee johonkin käsittelyyn. Onko tuo nyt jäänyt johonkin seulaan missä ne kyselee tavaran arvon osoittavaa dokumenttia vai mikä homma?
Itse olin perjantaina yhteydessä postin asiakaspalveluun kun tuli pyyntö maksaa toiseen kertaan vaaditut maksut.
Asia korjaantui ja tänään paketti lähtenyt yllättäen kuljetukseen. ALV-neuvonta EU:n ulkopuolisista lähetyksistä
puh 0100 2215
Jahas, nyt kun Ebaysta tilatut mutta verot maksettu tilausvaiheessa olevat lähetykset joille Posti vinkuu että tullaus pitää tehdä on tullattu niin eipä menekään suoraan läpi vaan Tullin sivuilla tulee tämmöinen:
"Tullaustasi käsitellään.
Tulli lähettää sinulle sähköpostia heti, kun tullauksesi on käsitelty. Pyrimme vastaamaan sinulle yhden päivän kuluessa. Odota vastausta ja toimi saamiesi ohjeiden mukaan."
Muilla kokemuksia kauanko tuo yleensä kestää? Olen tullannut kymmeniä kertoja mutta tämä on ensimmäinen kerta kun ei mene ns "laakista läpi" vaan menee johonkin käsittelyyn. Onko tuo nyt jäänyt johonkin seulaan missä ne kyselee tavaran arvon osoittavaa dokumenttia vai mikä homma?
Tuo ilmoituksessa mainittu yksi työpäivä on pitänyt itselläni aina paikkaansa, ja tosiaan dokumenttikysely aina tullut seuraavaksi. Kaikki caset ovat kuitenkin yli vuoden vanhoja, eli ei tietoa onko nyt ruuhkaisempi.
Joo-o. Edelleen odottelen pakettia joka saapunut postiin 20.8. Mitään ei tapahtunut tai kuulunut seurannan osalta, joten live chat uus yritys. Vihdoin saan vastauksen, että lähetyksen tiedot puutteelliset eikä posti voi tullata sitä puolestani(?). Tässä on siis verot maksettu jo tilausvaiheessa suoraan kauppaan. Ja tätä tietoa ei seurantaan voinut päivittää.. Miksi? Mitään kirjettä on myöskään ole saanut? Jos en itse kyselisi perään niin paketti lähtisi takaisin koska posti ei asiasta viitsi minulle ilmoittaa? Mitä vittua?
Nojoo, tein tullauksen sit itse viime viikolla. Myös lähetin postiin sen käsittelymaksun vapautuspyynnön. Ja nyt eilen seurantaan ilmestynyt "Declare the item and pay Posti's handling fee within 20 days of arrival." Ja tuota edeltävä tieto parin päivän takaa on "Item has been declared". Eli posti tietää että on tullattu mut silti pyytää tullaamaan???
Mitä? Mitä vittua nyt oikeasti? Se lähetys on jo tullattu ja en taatusti maksa sitä maksua. Tavaran saapumisesta maahan on kohta 20 päivää eli pahimmillaan paketti lähtee kohta takaisin postin takia? Mitä helvettiä nyt oikeasti.
Mitä varten verot pitää maksaa suoraan kauppaan jos sen helvetin paketin saaminen on Suomessa tällaista säätöä? Ennemmin olisin maksamatta ja maksan sit itse ja tullaan itse heti kun saapuu suomeen, kuten ennenkin. Mut ei. Kaupat vittu pakottaa maksamaan nuo verot nyt esim Amazonissa.
Tällä hetkellä minulla näkyy OmaPostissa kaksi tullausta vaatinutta pakettia.
Paketti 1: tein OmaPostin digitaalisen tullauksen ja maksoin maksut 3.9.
Seuranta näyttää, että "Lähetyksen käsittelymaksu maksettu Postille" ja "Lähetys on tullattu", myös tullauspäätös on omana kirjeenään. Ja lähetyksen tiedoissakin näkyy "Tullaus on valmis".
Nyt kuitenkin 5.9. tuli uusi tekstiviestimuistutus, että tullata pitäisi, ja seurantakin vahvistaa "Lähetyksen vastaanottajaa on tavoiteltu uudelleen tekstiviestitse".
Eikä paketti näytä liikkuneen. Odottaakohan tuo systeemi nyt oikeasti vielä tullausta vai mitä ihmettä?
Paketti 2: tein tullauksen tullin palvelussa ja maksoin Postille "käsittelymaksun". Tämä tapahtui vasta eilen, joten en vielä ole huolissani vaikka paketti ei ole liikkunut toistaiseksi, mutta huomasin että OmaPosti tarjoaa digitaalista tullausta. Eli mahdollisesti tullauksen voisi epähuomiossa tehdä molemmissa paikoissa? En lähde kokeilemaan onko siellä mitään tarkistuksia....
Ajattelin nyt vielä jonkun päivän odotella ja katsoa, mutta jos ei auta, niin jonnekin pitäisi kai koittaa olla yhteydessä.
Löytyy minulta kyllä ymmärrystä sovelluskehityksen ongelmille, mutta näin laajasti käytetyltä ja oikeastaan yhteiskunnan perusinfraan kuuluvalta softalta edellyttäisin kyllä vähän parempaa. Vaikuttaa perinteiseltä "testaus ulkoistettu loppukäyttäjille" -ratkaisulta.
Nyt kun käsittäisi, että miten tuo postin tullaus toimii. Digitaalisen tullauksen voi tehdä postin kautta vaikka paketti olisi jo saapunut maahan? Ainakin sain tehtyä sen. Tullin sivuilla en jostain syystä saanut tullausta tehtyä kun tulli valitti virhettä. Ja jos teen digitaalisen tullauksen, niin minun ei tarvitse maksaa 2,9€:n postin käsittelymaksua? Maksoin nyt sitten senkin...
Eli maksoin 0,9€ digitaalisesta tullauksesta ja sitten vielä päälle tuon 2,9€:n postin käsittelymaksun. Pieleen meni?
Kuten täällä on useamminkin mainittu, kannattaa kokeilla muutamaa yleispaketinseurantaa kuten ParcelsApp, 17track tai Postal Ninja, ne yleensä kertovat huomattavasti enemmän paketin liikkeistä. Tuo ilmoitus saattaa tarkoittaa noissa paketeissa oikeastaan mitä tahansa, kuten että paketti on siirtymässä toiselle pakettioperaattorille tai että se on oikeasti saapunut noudettavaksi.
Kuten täällä on useamminkin mainittu, kannattaa kokeilla muutamaa yleispaketinseurantaa kuten ParcelsApp, 17track tai Postal Ninja, ne yleensä kertovat huomattavasti enemmän paketin liikkeistä. Tuo ilmoitus saattaa tarkoittaa noissa paketeissa oikeastaan mitä tahansa, kuten että paketti on siirtymässä toiselle pakettioperaattorille tai että se on oikeasti saapunut noudettavaksi.
Tuo teksti on selvästi Postin englanninkielisestä seurannasta. Seurantanumero on kuitenkin vaihtunut jos sieltä ei kerran samalla numerolla löydy.
Joko paperinen saapumisilmoitus viipyy matkalla tai on kadonnut, tai paketissa oli puhelinnumero/sähköposti (eikä paperi-ilmoitusta) mutta se oli väärä eikä ilmoitus siten tullut perille.
Tuo teksti on selvästi Postin englanninkielisestä seurannasta. Seurantanumero on kuitenkin vaihtunut jos sieltä ei kerran samalla numerolla löydy.
Joko paperinen saapumisilmoitus viipyy matkalla tai on kadonnut, tai paketissa oli puhelinnumero/sähköposti (eikä paperi-ilmoitusta) mutta se oli väärä eikä ilmoitus siten tullut perille.
Joo minustakin olen täsmälleen samaa sanamuotoa nähnyt Postin omassa seurannassa. Uskoisin että olet oikeassa tuon saapumisilmoituksen suhteen. 4.9 oli viime lauantai, eihän sitä nyt voida olettaa että paperinen ilmoitus olisi vielä torstaihin mennessä ehtinyt..
Nyt kun käsittäisi, että miten tuo postin tullaus toimii. Digitaalisen tullauksen voi tehdä postin kautta vaikka paketti olisi jo saapunut maahan? Ainakin sain tehtyä sen. Tullin sivuilla en jostain syystä saanut tullausta tehtyä kun tulli valitti virhettä. Ja jos teen digitaalisen tullauksen, niin minun ei tarvitse maksaa 2,9€:n postin käsittelymaksua? Maksoin nyt sitten senkin...
Eli maksoin 0,9€ digitaalisesta tullauksesta ja sitten vielä päälle tuon 2,9€:n postin käsittelymaksun. Pieleen meni?
Eihän tuosta tosiaan ota mitään selvää, Postin oma "digitaalinen tullaus" näyttää heittäneen koko tullauskuvion lopullisesti kaaokseen.
Minun kaksi pakettiani, joista kirjoittelin tuossa muuta viesti sitten, ovat edelleen samassa tilassa parin päivän odottelun jälkeen. En kyllä edes yritä tullata samaa pakettia eri paikoissa, vaikka OmaPosti tyrkyttääkin edelleen mahdollisuutta tullata tullattu paketti.
Kai tästä täytyy pian lähteä jonottelemaan chattiin tai jonnekin, kun tullauspäätökset on saatu mutta mitään ei tapahdu.
Nyt kun käsittäisi, että miten tuo postin tullaus toimii. Digitaalisen tullauksen voi tehdä postin kautta vaikka paketti olisi jo saapunut maahan? Ainakin sain tehtyä sen. Tullin sivuilla en jostain syystä saanut tullausta tehtyä kun tulli valitti virhettä. Ja jos teen digitaalisen tullauksen, niin minun ei tarvitse maksaa 2,9€:n postin käsittelymaksua? Maksoin nyt sitten senkin...
Eli maksoin 0,9€ digitaalisesta tullauksesta ja sitten vielä päälle tuon 2,9€:n postin käsittelymaksun. Pieleen meni?
Mutta ehkä kannattaa ensin katsoa että saat sen paketin ja sitten jälkikäteen setviä palautukset ylimääräisistä maksuista (jos vaikka digitaalinen tullaus ei onnistukaan ja saat siitä palautuksen, jolloin käsittelymaksu pitääkin maksaa).
Mutta ehkä kannattaa ensin katsoa että saat sen paketin ja sitten jälkikäteen setviä palautukset ylimääräisistä maksuista (jos vaikka digitaalinen tullaus ei onnistukaan ja saat siitä palautuksen, jolloin käsittelymaksu pitääkin maksaa).
Ei kannata pidätellä hengitystä rahojen takaisin saamiseksi. Oma paketti lähti tullauksen jälkeen Postin virheen seurauksesta takaisin lähettäjälle ja nyt on mennyt kuukausi rahojen takaisinpyytämisestä. Tilinumerokin on toimitettu jo kahteen kertaan.
Ei kannata pidätellä hengitystä rahojen takaisin saamiseksi. Oma paketti lähti tullauksen jälkeen Postin virheen seurauksesta takaisin lähettäjälle ja nyt on mennyt kuukausi rahojen takaisinpyytämisestä. Tilinumerokin on toimitettu jo kahteen kertaan.
Juu, noissa rahojen saamisessa Postilta kestää. Kaveri kanssa odotteli vissiin liki 3kk rahoja jostakin Postin virheestä, olikohan joku posti- tai palvelumaksu kahteen kertaan tms. Tuo tapahtui jo ennen tuota tullausmuutosta ja nyt varmaan on vielä enemmän ruuhkaa tuolla palautuspuolella.