Postin kulkemisen vaikeus

Ei ehkä huvikseen tai pistokokeilla mutta jos esim läpivalaisussa näkyy jotain poikkeuksellista niin tulli saa avata ja tutkia paketin. Meillä on esim duunissa yksi erään laitteen varaosa joka lähes joka lennolla saa "Opened by customs" -tarran kylkeen kun ilmeisesti näyttää jollakin tavalla epäilyttävältä skannerissa ja paketti on avattu mutta onneksi itse varaosa on ollut ehjä tullin käsittelyn jäljiltä.
Tottakai. Eli epäilys, esim. läpivalaisun perusteella pitää olla. Ei välttämättä koiran merkkaama, mutta jokin epäilys ja jokin peruste. Ei, että "otetaas nyt vaikka toi ja avataas ja katotaas muuten vaan", eli ei pelkästään "halutessaan".
 
Tottakai. Eli epäilys, esim. läpivalaisun perusteella pitää olla. Ei välttämättä koiran merkkaama, mutta jokin epäilys ja jokin peruste. Ei, että "otetaas nyt vaikka toi ja avataas ja katotaas muuten vaan", eli ei pelkästään "halutessaan".
Tuosta heräsikin sitten kysymys että jos tullijoskus aukaisee jonkun paketin ja tutkii sitä ja toteaa että kyseisessä paketissa ei olekaan mitään laitonta ja tullihenkilöt sattuvatkin samalla tuhoamaan kyseisen lähetyksen käyttökelvottomaksi esim varomattomalla käsittelyllä tai porailemalla reikiä siihen niin mitenkäs noiden korvauspolitiikka? Ainakin kun on katsellut noita tulli- ja rajatarkastusohjelmia niin aika rankalla kädellä kurittavat noita tutkittavia asioita tutkiessaan niitä. Jos esim ottavat jonkun 1000e tuotteen ja tuhoavat tutkimuksillaan sen niin saako tuosta korvauksen täydestä hinnasta?
 
Tuosta heräsikin sitten kysymys että jos tullijoskus aukaisee jonkun paketin ja tutkii sitä ja toteaa että kyseisessä paketissa ei olekaan mitään laitonta ja tullihenkilöt sattuvatkin samalla tuhoamaan kyseisen lähetyksen käyttökelvottomaksi esim varomattomalla käsittelyllä tai porailemalla reikiä siihen niin mitenkäs noiden korvauspolitiikka? Ainakin kun on katsellut noita tulli- ja rajatarkastusohjelmia niin aika rankalla kädellä kurittavat noita tutkittavia asioita tutkiessaan niitä. Jos esim ottavat jonkun 1000e tuotteen ja tuhoavat tutkimuksillaan sen niin saako tuosta korvauksen täydestä hinnasta?
En tiedä miten Suomen tullissa tuo korvausasia menee, mutta yleisesti taitaa kyllä olla että eivät tullit korvaile pahemmin. Esim. monet retrotubettajat tilanneet jotain super harvinaisia unboxed pelejä tai laitteita jostain Japanista, ja sitten tullin käsittelyn jälkeen siitä on muovit otettu pois ja jopa puukolla vedetty viiltoja laatikkoon joka itsessään voi olla lähes se arvokkain osa.

Kai sieltä jonkun markkinahintaan perustuvan korvauksen saa jos reklamoi, mutta tuskinpa täydestä arvosta ja mitään tunnearvoasioita tms. ei varmastikaan huomioida. Varmaan jos jotkut merkkilenkkarit (aidot) leikataan kappaleiksi huumeiden etsinnän takia eikä mitään löydykään, voidaan ne varmaan hyvittää listahinnalla suoraan. Jostain ming-vaasista tai vaikka jostain prototyyppipelikonsolista voi olla vaikeampi saada sen todellisen arvon mukaista korvausta. Mutta täyttä mutua, kannattaa kysyä Tullilta faktatietoa.
 
Ei ehkä huvikseen tai pistokokeilla mutta jos esim läpivalaisussa näkyy jotain poikkeuksellista niin tulli saa avata ja tutkia paketin. Meillä on esim duunissa yksi erään laitteen varaosa joka lähes joka lennolla saa "Opened by customs" -tarran kylkeen kun ilmeisesti näyttää jollakin tavalla epäilyttävältä skannerissa ja paketti on avattu mutta onneksi itse varaosa on ollut ehjä tullin käsittelyn jäljiltä.
Itsellä on läppäreiden yksittäiset näppäimet saaneet saman käsittelyn Suomen tullilta.
 
Tulli maksettu ja postin käsittelymaksu myös ja siellä se on paketti neljä päivää ollut liikkumatta. Suomeen tuli neljässä päivässä ja suomen sisällä eivät saa liikuteltua edes samaan aikaan.
Oma paketti on maannut Vantaalla 27. Pvä lähtien. Tullit maksettu..
 
Pitäisi tullata paketti, mutten tiedä mitä siinä on tai keneltä se tulee. Mitä teen?
Seurannan mukaan se on lähetetty Kiinasta heinäkuun alussa, mutta mitään tilausta ei ole tulematta.
Itellä on sama homma yhestä lähetyksestä ja ilmesty kaa OmaPostiin. Se tosin on vielä matkalla ja lähetyksen painoksi ilmoitettu 0.03 Kg...
Onkohan tässä taas joku uus massa huijaus/kiusaus yritys menossa jonkuin tahon toimesta!?
 
Tuosta heräsikin sitten kysymys että jos tullijoskus aukaisee jonkun paketin ja tutkii sitä ja toteaa että kyseisessä paketissa ei olekaan mitään laitonta ja tullihenkilöt sattuvatkin samalla tuhoamaan kyseisen lähetyksen käyttökelvottomaksi esim varomattomalla käsittelyllä tai porailemalla reikiä siihen niin mitenkäs noiden korvauspolitiikka? Ainakin kun on katsellut noita tulli- ja rajatarkastusohjelmia niin aika rankalla kädellä kurittavat noita tutkittavia asioita tutkiessaan niitä. Jos esim ottavat jonkun 1000e tuotteen ja tuhoavat tutkimuksillaan sen niin saako tuosta korvauksen täydestä hinnasta?
En tiedä miten Suomen tullissa tuo korvausasia menee, mutta yleisesti taitaa kyllä olla että eivät tullit korvaile pahemmin. Esim. monet retrotubettajat tilanneet jotain super harvinaisia unboxed pelejä tai laitteita jostain Japanista, ja sitten tullin käsittelyn jälkeen siitä on muovit otettu pois ja jopa puukolla vedetty viiltoja laatikkoon joka itsessään voi olla lähes se arvokkain osa.

Kai sieltä jonkun markkinahintaan perustuvan korvauksen saa jos reklamoi, mutta tuskinpa täydestä arvosta ja mitään tunnearvoasioita tms. ei varmastikaan huomioida. Varmaan jos jotkut merkkilenkkarit (aidot) leikataan kappaleiksi huumeiden etsinnän takia eikä mitään löydykään, voidaan ne varmaan hyvittää listahinnalla suoraan. Jostain ming-vaasista tai vaikka jostain prototyyppipelikonsolista voi olla vaikeampi saada sen todellisen arvon mukaista korvausta. Mutta täyttä mutua, kannattaa kysyä Tullilta faktatietoa.
Menee samalla tavalla, kuin missä tahansa asiassa kansalainen vs. valtio. Eli jollain valtion geneerisellä laskurilla, josta kukaan ei ole missään vastuussa, eli kansalainen jää kyykkyyn. Valtion taksojen tuntien, todennäköisesti painon mukaan, todellisesta arvosta tai sisällöstä riippumatta, ja virkamieshän on aina oikeassa, josta kansalainen voi valittaa hallinto-oikeuteen, jossa kansalainen häviää juttunsa, koska hallinto-oikeus on aina valtion puolella. Eli ts. Tulli voi kurittaa lähetyksiä miten haluaa, jos on "epäilys" ja mihinkään todelliseen vastuuseen ei joudu eikä vastaanottaja tule samaan korvausta todellisen arvon mukaan.

Tästähän oli Suomen Tulli -sarjassakin yksi tapaus, että koira merkkasi, läpivalaisussa ei näkynyt mitään, koira merkkasi senkin jälkeen, ja tullimies sönköttää, että avataan ja puretaan silti ja jos ei sieltä mitään löydy, niin valtio korvaa. Lopputulos: ei löytynyt ja valtio korvasi varmasti helvetin hyvin tullin avaaman ja tuhoaman lähetyksen.

Nuo välillä purkaa noita autojakin siihen malliin, ettei niillä ole mitään mahdollisuuksia kasata niitä enää ennalleen ja "valtio korvaa", eli maksaa vähän jotain millä rahalla sitä autoa ei saa kuitenkaan samaan kuntoon, ellei itse tee.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi tullata paketti, mutten tiedä mitä siinä on tai keneltä se tulee. Mitä teen?
Seurannan mukaan se on lähetetty Kiinasta heinäkuun alussa, mutta mitään tilausta ei ole tulematta.
Itellä on sama homma yhestä lähetyksestä ja ilmesty kaa OmaPostiin. Se tosin on vielä matkalla ja lähetyksen painoksi ilmoitettu 0.03 Kg...
Onkohan tässä taas joku uus massa huijaus/kiusaus yritys menossa jonkuin tahon toimesta!?
Näitä on nyt näköjään paljon. Voiko tämä olla huijaus, ja ketä ja mitä tässä yritetään huijata? Näkyy kuitenkin OmaPostissakin nuo. Tullut ilmoitus saapuvasta tulliselvitetävästä lähetyksestä sekä tekstiviestillä, että OmaPostiin, mutta ei tietoa mikä lähetys on kyseessä, lähettäjän nimenä "NULL" ja kaikki omassa tiedossa olevat tilaukset ovat jo saapuneet. Kuka tässä siis yrittää huijata ja miten? Linkki tuossa on, että aloita tullaus OmaPostissa ja siellä on seurantatiedot että "lähetystä odotetaan" ja "vastaanottajaa on yritetty tavoittaa tekstiviestitse" ja kokona 0,272kg. Sieltä voi klikata, että "aloita tullaus". Saman tunnuksen kun syöttää itse suoraan Tullin itsetullauspalveluun, niin tullausta ei voi aloittaa, koska "lähetys ei ole vielä saapunut". Lähetystunnus on UV[nnnnnnnnn]DE.
 
Näitä on nyt näköjään paljon. Voiko tämä olla huijaus, ja ketä ja mitä tässä yritetään huijata? Näkyy kuitenkin OmaPostissakin nuo. Tullut ilmoitus saapuvasta tulliselvitetävästä lähetyksestä sekä tekstiviestillä, että OmaPostiin, mutta ei tietoa mikä lähetys on kyseessä, lähettäjän nimenä "NULL" ja kaikki omassa tiedossa olevat tilaukset ovat jo saapuneet. Kuka tässä siis yrittää huijata ja miten? Linkki tuossa on, että aloita tullaus OmaPostissa ja siellä on seurantatiedot että "lähetystä odotetaan" ja "vastaanottajaa on yritetty tavoittaa tekstiviestitse" ja kokona 0,272kg. Sieltä voi klikata, että "aloita tullaus". Saman tunnuksen kun syöttää itse suoraan Tullin itsetullauspalveluun, niin tullausta ei voi aloittaa, koska "lähetys ei ole vielä saapunut". Lähetystunnus on UV[nnnnnnnnn]DE.
Jotain joka luulee lähetyksen olevan jokin jota odotta. Tämä valtuuttaa postin tullaamaan lähetyksen halpaan 0,90€ hintaan. Tullauksen jälkeen posti veloittaa ALV:t ja tullit 1000€ arvoksi lähettäjän ilmoittamasta kerran käytetystä paskapaperista joka lopulta lähetyksestä sen saavuttuaan paljastuu.
 
Jospa nuo "null" lähetykset ovat taas joku softabugi, eikös Posti juuri vapauttanut paketteja jotka pyöri viikkoja lajittelussa? Oliko "null" paketitkin joskus siellä ja nyt sitten tulee turhia ilmoituksia.
 
Jotain joka luulee lähetyksen olevan jokin jota odotta. Tämä valtuuttaa postin tullaamaan lähetyksen halpaan 0,90€ hintaan. Tullauksen jälkeen posti veloittaa ALV:t ja tullit 1000€ arvoksi lähettäjän ilmoittamasta kerran käytetystä paskapaperista joka lopulta lähetyksestä sen saavuttuaan paljastuu.
Ahaa, siis meinaat, että Suomen Posti yrittää tässä huijata?
 
Sitä ihmeellistä niissä kuitenkin on, että lähetystunnus ei täsmää mihinkään jo saapuneeseen lähetykseen eikä lähettäessä ilmoitettuun lähetystunnukseen, ainakaan omassa tapauksessani.
Ei varmaan ole uutta, että ne tunnukset voi matkalla vaihtua ja sitä ei välttämättä mistään saa tietoonsa, että muutos on tapahtunut ja onko jotain lähetyksiä mitkä eivät ole tulleet perille ja rahat saatu takaisin? Tänne on tullut lähetyksiä jopa vuoden takaa mistä rahat saatu takaisin.
 
Ei varmaan ole uutta, että ne tunnukset voi matkalla vaihtua ja sitä ei välttämättä mistään saa tietoonsa, että muutos on tapahtunut ja onko jotain lähetyksiä mitkä eivät ole tulleet perille ja rahat saatu takaisin? Tänne on tullut lähetyksiä jopa vuoden takaa mistä rahat saatu takaisin.
Ei ole uutta, mutta miksi tunnus vaihtuisi siinä vaiheessa kun lähetys on jo tullut perille ja pitäisihän siinä paketin kyljessäkin olla se muuttunut lähetystunnus, mikäli tuo "null"-lähetys nyt on oikeasti jo saapunut ja luovutettu lähetys.
 
Ikeasta 79€ postin kotiinkuljetus, tuovat vain pihaan eivätkä kanna sisällä?! Huomiselle otin kuljetuksen ja emäntä itekseen vastassa. Yli tonnilla kaappeja ja lipastoja
 
Ikeasta 79€ postin kotiinkuljetus, tuovat vain pihaan eivätkä kanna sisällä?! Huomiselle otin kuljetuksen ja emäntä itekseen vastassa. Yli tonnilla kaappeja ja lipastoja
Niin? Sisäänkanto pitää yleensä erikseen tilata. En tiedä saako ko. Palvelua edes Postilta?
 
Ikeasta 79€ postin kotiinkuljetus, tuovat vain pihaan eivätkä kanna sisällä?! Huomiselle otin kuljetuksen ja emäntä itekseen vastassa. Yli tonnilla kaappeja ja lipastoja

Varmaan tulevat kuormalavalla pakattuna, tänne sai peruutettua rekalla pihaan ja pumppukärryllä veti siihen asti mihin sai.
 
Ikeasta 79€ postin kotiinkuljetus, tuovat vain pihaan eivätkä kanna sisällä?! Huomiselle otin kuljetuksen ja emäntä itekseen vastassa. Yli tonnilla kaappeja ja lipastoja

Varmaan tulevat kuormalavalla pakattuna, tänne sai peruutettua rekalla pihaan ja pumppukärryllä veti siihen asti mihin sai.

Pitää maksaa enempi. Tolla hinnalla periferiaan vetävät lavan pihaan, pari kymppiä muistaakseni lisää niin kantavat sisään asti.
 
Ikeasta 79€ postin kotiinkuljetus, tuovat vain pihaan eivätkä kanna sisällä?! Huomiselle otin kuljetuksen ja emäntä itekseen vastassa. Yli tonnilla kaappeja ja lipastoja

Tämä nyt ei varmaan pitäisi tulla yllätyksenä kun tilausvaiheessa asia ilmaistaan kuten alla?
ikea_toimitustapa.png


IKEA:n kotiintoimitukset on kyllä noin muutoin ihan silkkaa syöpää, oli sisäänkantoa tai ei. Uuteen kämppään muutaman tilauksen tehnyt, yksikään ei ole tullut valitussa aikaikkunassa, eikä Ikeaa kiinnosta ilmoitella asiasta etukäteen vaikka lupaavatkin niin tehdä mikäli arvioitu aika ei pidäkään paikkaansa. Siinähän sitten päivystät toimitusta mitä ei ole tulossakaan ko. päivänä.
 
Tämä nyt ei varmaan pitäisi tulla yllätyksenä kun tilausvaiheessa asia ilmaistaan kuten alla?
ikea_toimitustapa.png


IKEA:n kotiintoimitukset on kyllä noin muutoin ihan silkkaa syöpää, oli sisäänkantoa tai ei. Uuteen kämppään muutaman tilauksen tehnyt, yksikään ei ole tullut valitussa aikaikkunassa, eikä Ikeaa kiinnosta ilmoitella asiasta etukäteen vaikka lupaavatkin niin tehdä mikäli arvioitu aika ei pidäkään paikkaansa. Siinähän sitten päivystät toimitusta mitä ei ole tulossakaan ko. päivänä.
Tuon pitäisi olla pihaankuljetus ennemmin, liekö näin ennen koronaa kantaneet sisälle? Pitää sanoo emännälle, että laittaa jonkun tissitopin päälle niin tarjoavat apua herkemmin:rofl:
 
Tuon pitäisi olla pihaankuljetus ennemmin, liekö näin ennen koronaa kantaneet sisälle? Pitää sanoo emännälle, että laittaa jonkun tissitopin päälle niin tarjoavat apua herkemmin:rofl:

Eivät kyllä ole, voin varmuudella sanoa että ainakin 4 vuotta ollut erikseen valittavina vaihtoehtoina sisäänkannollisia toimituksia, pihaantoimituksia ja jopa kadunvarsitoimituksia. Nimim. hyötyliikunta kunniaan.
 
IKEA:n kotiintoimitukset on kyllä noin muutoin ihan silkkaa syöpää, oli sisäänkantoa tai ei. Uuteen kämppään muutaman tilauksen tehnyt, yksikään ei ole tullut valitussa aikaikkunassa, eikä Ikeaa kiinnosta ilmoitella asiasta etukäteen vaikka lupaavatkin niin tehdä mikäli arvioitu aika ei pidäkään paikkaansa. Siinähän sitten päivystät toimitusta mitä ei ole tulossakaan ko. päivänä.
Tämä lienee varmaan sitten myös paikallista? Olen kaksi kertaa tilannut sisäänkannolla Ikeasta ja molemmat tulivat etukäteen ilmoitettuna päivänä sopivaan aikaan jonkun paikallisen firman kuskaamina. Kantoivat sievästi juuri mihin käskin kaikki paketit.
 
Tämä lienee varmaan sitten myös paikallista? Olen kaksi kertaa tilannut sisäänkannolla Ikeasta ja molemmat tulivat etukäteen ilmoitettuna päivänä sopivaan aikaan jonkun paikallisen firman kuskaamina. Kantoivat sievästi juuri mihin käskin kaikki paketit.
Ei ollut jyväskylässä moista palvelua, nouto olisi ollu jostain teollisuusalueen periltä. Omakotitalo hiekkapihalla niin ei paljoo hulilla tuota kuljeteta. Saakohan sen kuormalavan kaupanpäälle, saa emäntä peitellä pressulla sitten niin kannan sisää. Ulkolaiset kuljetusfirmat tuonu aina tuohon kylmäeteiseen tavarat kun en ole kotona.
 
Tämä lienee varmaan sitten myös paikallista? Olen kaksi kertaa tilannut sisäänkannolla Ikeasta ja molemmat tulivat etukäteen ilmoitettuna päivänä sopivaan aikaan jonkun paikallisen firman kuskaamina. Kantoivat sievästi juuri mihin käskin kaikki paketit.

Voi olla paikallistakin, tämä Helsingissä siis Postin kuljetuksilla. Ja voi toki olla sattumaakin, mutta siinä kohtaa kun kolmatta kertaa putkeen osuu sama kohdille niin sitä varmaan saa jo alkaa epäillä että jos ei kuitenkaan olisi sattumasta kyse.
 
Mikä siinä on, että 95% smartpostiin tialtuista lähetyksistä menee tiskille, kun lokeroissa ei ole tilaa...tämä ei ole mikään uusi juttu, joten pystyisikö tähän varautumaan? Luulisi olevan halvempaakin?

Tiskille kun menee, niin kestää n. päivän pitempään saapuminen ja joutuu toki jonottamaan välillä.
 
Ei ollut jyväskylässä moista palvelua, nouto olisi ollu jostain teollisuusalueen periltä. Omakotitalo hiekkapihalla niin ei paljoo hulilla tuota kuljeteta. Saakohan sen kuormalavan kaupanpäälle, saa emäntä peitellä pressulla sitten niin kannan sisää.

Ne kadunvarsi-/pihatoimitukset tulee sellaisen pahvilavan päällä mikä just kestää sen kuorman mitä lastattu. Tai viimeksi tuli melkeen 300kg tavaraa ja kuski antoi Ikealle vähän noottia kun ilm. 100kg olisi max. mitä saisi lastailla sille. Veteli se sen meidän sepelitietä pihaan kymmenisen metriä.
 
Ei ollut jyväskylässä moista palvelua, nouto olisi ollu jostain teollisuusalueen periltä. Omakotitalo hiekkapihalla niin ei paljoo hulilla tuota kuljeteta. Saakohan sen kuormalavan kaupanpäälle, saa emäntä peitellä pressulla sitten niin kannan sisää. Ulkolaiset kuljetusfirmat tuonu aina tuohon kylmäeteiseen tavarat kun en ole kotona.
Se on kertalava, ei pantillinen euro- tai fin-lava, joten saat ja jopa joudut hävittämään sen itse.
 
Kellään muulla Posti asiasta mitään ilmoittamatta yksoikoisesti lakannut jakamasta "sinulle on paketti tai ylikokoinen kirje" -lappusia kotiin?

Allekirjoittanut alkoi ihmettelemään kun kesäkuun jälkeen ensimmäinenkään lähetys ei ole tullut perille, ja nyt lähettäjiltä on alkanut tulla viestejä noutamattomana palautuneista paketeista. Noh, yhteydenotto postiin ja vastauksena "ilman lähetystunnuksia emme valitettavasti pysty selvittämään asiaa".

Niin kai minä niillä lähetystynnuksilla olisin itsekkin voinut ne paketit seurata ja noutaa, mutta eihän kiinasta/japanista/mistäikinä tulevissa sellaisia koskaan kerrota, tai jos kerrotaan niin eivät kuitenkaan toimi euroopassa.
 
Kellään muulla Posti asiasta mitään ilmoittamatta yksoikoisesti lakannut jakamasta "sinulle on paketti tai ylikokoinen kirje" -lappusia kotiin?

Allekirjoittanut alkoi ihmettelemään kun kesäkuun jälkeen ensimmäinenkään lähetys ei ole tullut perille, ja nyt lähettäjiltä on alkanut tulla viestejä noutamattomana palautuneista paketeista. Noh, yhteydenotto postiin ja vastauksena "ilman lähetystunnuksia emme valitettavasti pysty selvittämään asiaa".

Niin kai minä niillä lähetystynnuksilla olisin itsekkin voinut ne paketit seurata ja noutaa, mutta eihän kiinasta/japanista/mistäikinä tulevissa sellaisia koskaan kerrota, tai jos kerrotaan niin eivät kuitenkaan toimi euroopassa.
Hyvin ainakin AliExpressin lähetystunnukset toimivat. Ei toki välttämättä Postin tai Matkahuollon sivuilla, ainakaan aluksi mutta voi noita paketteja seurata muillakin sivuilla.

Ja kannattaa varmistaa että lähettäjällä on sinun puhelinnumerosi ja sähköpostiosoitteesi, niiden perusteella esimerkiksi Posti lähettää saapumisilmoituksen ja paketti tulee OmaPostiin.
 
Hyvin ainakin AliExpressin lähetystunnukset toimivat. Ei toki välttämättä Postin tai Matkahuollon sivuilla, ainakaan aluksi mutta voi noita paketteja seurata muillakin sivuilla.
Enemmän itse tullut esim. ebayn kautta tilattua, ja kyllä ne järjestäen tuntuivat toimivan ainoastaan kiinan sisällä tai puoliväliin matkaa, ja sitten europassa viimeistään lakkasivat päivittymästä.

Ja kannattaa varmistaa että lähettäjällä on sinun puhelinnumerosi ja sähköpostiosoitteesi, niiden perusteella esimerkiksi Posti lähettää saapumisilmoituksen ja paketti tulee OmaPostiin.
OmaPostia en käytä, ja tähän saakka ovat osanneet laittaa paperilapun postiluukusta...? Palvelumuutokset eivät sinänsä niin pahasti nakerra, mutta jos tuollaisia muutoksia tehdään mitenkään asiasta kertomatta niin paljon helpommin kyllä alkaa otsasuoni pullistumaan.
 
Mjahash. Nyt sitten jäi ensimmäistä kertaa alta kympin amazon.de tilaus joka tuli amazonin kauppapaikalta. Tuote lähetettiin briteistä ja pyydellään minulta jostain syystä tuota 2.9e "käsittelymaksua" ja alveetäkin päälle.

Invoicesta kuitenkin näkyy että amazon perinyt täysin normaalit 24% ja myyjältä asiaa tiedusteltaessa kaikki pitäis olla IOSS:n mukaan hoidettu. Lähestytty tullia "vanhalla" lentoposti at tulli josta vastauksena vaan rebouncena että me ei enää vastailla sähköpostiin vaan ne maksut tuplana.

No laitellut sitten "uuteen" huolinta at posti fi osoitteeseen samat tarinat ja invoice + myyjän sähköpostivastaus liiteenä. Jos näillä ei aukea niin lähtee jonnekin asianosaiseen valtion virastoon valitus sen sijaan että postin "tulosta" avittaisin millään tapaa sillä tähän ei edelleenkään ole mitään perusteita.

Kysymys kuuluukin että vastaako posti ylipäänsä noihin huolinnan viesteihin missä ajassa ja tai onko kukaan kokenut saavansa asiakaspalvelua muulla tavoin kun maksamalla heille siitä että eivät saa järjestelmiään toimimaan?

Sinällään itselle ei ole merkitystä mitä paketille lähteköön vaikka takaisin. Kyseessä niinkin mielenkiintoinen partikkeli kuin 1U-räkkinaamalevy 8:lle xlr liitimelle. Taidan tehdä saman tilauksen kiinasta ihan vittuillesani jos palautuu takaisin britteihin. Todennäköisesti tulee ilman ongelmia läpi vaikka vähän enemmän saattaa maksaakin.

Mitä tästä tulemme todennäköisesti oppimaan 1) tullia ei kiinnosta paskanvertaa asiakaspalvelu koska lentoposti osoite on suljettu 2) posti tuskin kykekee mitään asiakaspalvelua tarjoamaan vaan kaikki on riippuvainen siitä maksatko heille rahaa. Aikamoista kiristystä sanoisinko. Toivottavasti tämä postin kädettömyys ampuu jossain vaiheessa heitä jalkaan.
 
Mjahash. Nyt sitten jäi ensimmäistä kertaa alta kympin amazon.de tilaus joka tuli amazonin kauppapaikalta. Tuote lähetettiin briteistä ja pyydellään minulta jostain syystä tuota 2.9e "käsittelymaksua" ja alveetäkin päälle.

Invoicesta kuitenkin näkyy että amazon perinyt täysin normaalit 24% ja myyjältä asiaa tiedusteltaessa kaikki pitäis olla IOSS:n mukaan hoidettu. Lähestytty tullia "vanhalla" lentoposti at tulli josta vastauksena vaan rebouncena että me ei enää vastailla sähköpostiin vaan ne maksut tuplana.

No laitellut sitten "uuteen" huolinta at posti fi osoitteeseen samat tarinat ja invoice + myyjän sähköpostivastaus liiteenä. Jos näillä ei aukea niin lähtee jonnekin asianosaiseen valtion virastoon valitus sen sijaan että postin "tulosta" avittaisin millään tapaa sillä tähän ei edelleenkään ole mitään perusteita.

Kysymys kuuluukin että vastaako posti ylipäänsä noihin huolinnan viesteihin missä ajassa ja tai onko kukaan kokenut saavansa asiakaspalvelua muulla tavoin kun maksamalla heille siitä että eivät saa järjestelmiään toimimaan?

Sinällään itselle ei ole merkitystä mitä paketille lähteköön vaikka takaisin. Kyseessä niinkin mielenkiintoinen partikkeli kuin 1U-räkkinaamalevy 8:lle xlr liitimelle. Taidan tehdä saman tilauksen kiinasta ihan vittuillesani jos palautuu takaisin britteihin. Todennäköisesti tulee ilman ongelmia läpi vaikka vähän enemmän saattaa maksaakin.

Mitä tästä tulemme todennäköisesti oppimaan 1) tullia ei kiinnosta paskanvertaa asiakaspalvelu koska lentoposti osoite on suljettu 2) posti tuskin kykekee mitään asiakaspalvelua tarjoamaan vaan kaikki on riippuvainen siitä maksatko heille rahaa. Aikamoista kiristystä sanoisinko. Toivottavasti tämä postin kädettömyys ampuu jossain vaiheessa heitä jalkaan.
Eikös tuon hoitaminen onnistu ihan vaan sen IOSS-numeron ilmoittamisella tullille ja sitten postille vapautuspyyntö?
 
Eikös tuon hoitaminen onnistu ihan vaan sen IOSS-numeron ilmoittamisella tullille ja sitten postille vapautuspyyntö?
Joo lähetin just tuolle myyjälle viestin amazonissa että tarvii tuon IOSS numeron. Amazonin invoice kaavake ei suoraan sisällä tuota IOSS numeroa vaan kys lapukkeessa on eritelty vaan seuraavasti:

USt-IDNr Import-OSS

Kieltämättä erittäin haista-vittu systeemi tämä tullauskäytäntö tällä hetkellä jos tieto ei "välity" postille/tullille.
 
Viimeksi muokattu:
Mjahash. Nyt sitten jäi ensimmäistä kertaa alta kympin amazon.de tilaus joka tuli amazonin kauppapaikalta. Tuote lähetettiin briteistä ja pyydellään minulta jostain syystä tuota 2.9e "käsittelymaksua" ja alveetäkin päälle.

Invoicesta kuitenkin näkyy että amazon perinyt täysin normaalit 24% ja myyjältä asiaa tiedusteltaessa kaikki pitäis olla IOSS:n mukaan hoidettu. Lähestytty tullia "vanhalla" lentoposti at tulli josta vastauksena vaan rebouncena että me ei enää vastailla sähköpostiin vaan ne maksut tuplana.
...
Itse kanssa tilasin alkukesästä Amazon.de:stä muksulle jotain leluja. Postilta tuli ilmoitus että pitää tehdä tulli-ilmoitus EU:n ulkopuolelta tulleesta paketista. No eipä se auttanut kuin mennä tullin sivuille tekemään ilmoitus. Ensimmäinen ongelma oli, että ei ollut hajuakaan mistä tuo on lähetetty ja tulli kyselee lähetysmaata. Soitin tulliin että mistäs tuon lähetysmaan tietää, kun mielestäni en sitä EU:n ulkopuolelta tilannut ja lähetystunnusksessa komeilee NL. Tulli oli sitä mieltä että Hollannista on tullut ja pitää olla Postiin yhteydessä, että saa vapautettua. Posti kertoi että oikeasti on tullut Kiinasta vaikka onkin Hollannin tunnus. Seuraavaksi piti sitten kysyä myyjältä IOSS-numero, joka tulikin helposti. Tullauskustannukset oli 0€, joka hieman ihmetytti. No tuli kuitenkin viesti, että tulli-ilmoitus hyväksytty maksa 2,9€ käsittelymaksu. Parisen viikkoa sen on ollut nyt kuljetuksessa ja eilen status muuttui "Matkalla kohdemaahan". Soitto Postille ja epäili virhettä, että pitäisi olla saman päivän aikana noudettavissa ja lupasi soitella takaisin. Ei ollu noudettavissa, eikä ole soiteltu.
 
Itse kanssa tilasin alkukesästä Amazon.de:stä muksulle jotain leluja. Postilta tuli ilmoitus että pitää tehdä tulli-ilmoitus EU:n ulkopuolelta tulleesta paketista. No eipä se auttanut kuin mennä tullin sivuille tekemään ilmoitus. Ensimmäinen ongelma oli, että ei ollut hajuakaan mistä tuo on lähetetty ja tulli kyselee lähetysmaata. Soitin tulliin että mistäs tuon lähetysmaan tietää, kun mielestäni en sitä EU:n ulkopuolelta tilannut ja lähetystunnusksessa komeilee NL. Tulli oli sitä mieltä että Hollannista on tullut ja pitää olla Postiin yhteydessä, että saa vapautettua. Posti kertoi että oikeasti on tullut Kiinasta vaikka onkin Hollannin tunnus. Seuraavaksi piti sitten kysyä myyjältä IOSS-numero, joka tulikin helposti. Tullauskustannukset oli 0€, joka hieman ihmetytti. No tuli kuitenkin viesti, että tulli-ilmoitus hyväksytty maksa 2,9€ käsittelymaksu. Parisen viikkoa sen on ollut nyt kuljetuksessa ja eilen status muuttui "Matkalla kohdemaahan". Soitto Postille ja epäili virhettä, että pitäisi olla saman päivän aikana noudettavissa ja lupasi soitella takaisin. Ei ollu noudettavissa, eikä ole soiteltu.
Teitkö vapautuspyynnön Postille?

Jos saat Tullilta ilmoituksen, ettei lähetyksestä tarvitse maksaa veroja, siitä ei tarvitse maksaa Postin käsittelymaksua. Tee meille vapautuspyyntö käsittelymaksusta osoitteessa posti.fi/palaute. Kirjaa lomakkeelle lähetyksen lähetystunnus, kerro että pyydät vapautusta käsittelymaksusta ja lisää liitteeksi Tullilta saamasi tullauspäätös.
 
Teitkö vapautuspyynnön Postille?

En tehnyt mitään erillistä vapautuspyyntöä, vaan maksoin sen 2.9€ jonka Posti halusi ja sen pitäisi olla sillä selvä.
Just soitin uudelleen Postille ja totesivat että heidän moka ja opasti mistä saa hakea tuonkäsittelymaksun takaisin. Sitähän ei millään voi palauttaa muuten kuin täyttämällä hakemuksen Postin nettisivuilla ja se hakemus on piilotettu sellaiseen paikkaan että ei sitä sieltä ihan helposti löydä. Itse en ainakaan ensimmäisenä olisi lähtenyt etsimään kohdasta yrityksen tiedot.
 
1628760881341.png


Nyt on kyllä joko Prisma tai Posti vetänyt vahvasti. 3.8. tehdylle tilaukselle tuli jo ennestään käytössä ollut lähetystunnus ja lopputulos on tässä.
Postin aspa ohjeisti olemaan lähettäjään yhteydessä mutta Prismasta ei ole pariin yhteydenottoon vastattu mitenkään. Nyt ei ole tietoa milloin tämä paketti liikkuu ja mihin suuntaan.
 
Postin prosesseissa tuntuisi olevan parantamisen varaa. Kirjattu kirje x 2 jaettiin tavallisena postina postiluukkuun.
 
Postin prosesseissa tuntuisi olevan parantamisen varaa. Kirjattu kirje x 2 jaettiin tavallisena postina postiluukkuun.
Ehdottomasti reklamaatio. Maksettu palvelu ja kirjattu kirje lisäksi iso ongelma jos jaetaan ilman allekirjoitusta. Täysin sääntöjen vastaista toimintaa.
 
Postin prosesseissa tuntuisi olevan parantamisen varaa. Kirjattu kirje x 2 jaettiin tavallisena postina postiluukkuun.

Jos tuo on Kiinasta tullut ”kirjattu kirje” niin nykyään Postin ohjeistus on, että luukkuun mahtuvat jaetaan sinne päiväpostin mukana.

Jos taas Suomi-Suomi kirje niin väärin tehty.
 
Ei ollut kiinakirje, mutta EU:n ulkopuolelta kyllä. Postilta tuli ilmoitus että pitää selvittää tullaus eli maksoin alv:n ja postin maksun 90 snt. Omapostissa on edelleen että tulliselvitys on ns. vaiheessa. Heräsikin kysymys, että olisiko tuo jaettu joka tapauksessa, vaikka tullaselvitysviesti tuli ja olisin nonsenleerannut sen?

Huomasin uutisvirrasta, että Posti muuttaa takaisin Postitaloon Helsingin keskustaan. Kysyn vain, että kannattiko sieltä yleensä ottaen lähteä. Keskeinen paikkal, johon kaikki helsinkiläiset ja suomalaiset pääsevät kaikilla liikennevälineillä. Postimaksujen korottamista odotellessa.
 
Viimeksi muokattu:
Unohdin jälleen, miksi en tilaa mitään Postin kotiinkuljetuksella... Maanantaina tilattu paketti, torstaina lähtenyt ja tänään perjantai-aamuna klo 7 tulee viesti: Lähetyksesi on kohta ovella! Valitse toimitusaika: Ja ensimmäinen vaihtoehto on maanantai klo 11.

Paketti on rekisteröity tänne jo tuolloin klo 7 mutta nyt se lojuu viikonlopun yli jossain varastossa ilman että voin edes sitä itse noutaa. Helvetin hienoa.

E: jotain positiivista; otin postin chattiin yhteyttä ja sieltä sanottiin, että voin noutaa paketin terminaalista tai he voivat terminaalista ehkä toimittaa noutopisteeseen. Terminaalista soitettiin että ei ehdi enää lähettämään, mutta voin tulla noutamaan sieltä paketin.
 
Viimeksi muokattu:
Tein 6.8. Oma Postissa sen uuden digitaalisen tullauksen ja ALVin yhteydessä maksoin sen 0,90e käsittelymaksun. Virhe.

8.8. päivittyi 2 kertaan tieto seurantaan tullauksen hyväksynnästä. Tullauspäätöstä ei ole tullut nähtäväksi. 13.8. paketti on edelleen jumissa ja Oma Postissa komeilee palkki "tullaus on käynnissä". Vastaanottajaakin on muka uudelleen tavoiteltu sähköpostitse (ei ole tullut yhtään uutta sähköpostia aiheeseen liittyen, ei myöskään roskaposteihin). Postiin on kokeiltu olla yhteydessä kaikilla mahdollisilla tavoilla mutta siellä keskitytään muniin puhalteluun.

Kävin myös katselemassa Tullista näkyisikö siellä tuota tullaustapahtumaa omissa tullauksissa mutta näemmä ne ei sinne listaudu, kun Posti on tehnyt tullauksen.

Nyt sitten kukaan ei tunnu tietävän miksi tullaus on hyväksytty ja samaan aikaan ei ole hyväksytty. VMP.
 
Tein 6.8. Oma Postissa sen uuden digitaalisen tullauksen ja ALVin yhteydessä maksoin sen 0,90e käsittelymaksun. Virhe.

8.8. päivittyi 2 kertaan tieto seurantaan tullauksen hyväksynnästä. Tullauspäätöstä ei ole tullut nähtäväksi. 13.8. paketti on edelleen jumissa ja Oma Postissa komeilee palkki "tullaus on käynnissä". Vastaanottajaakin on muka uudelleen tavoiteltu sähköpostitse (ei ole tullut yhtään uutta sähköpostia aiheeseen liittyen, ei myöskään roskaposteihin). Postiin on kokeiltu olla yhteydessä kaikilla mahdollisilla tavoilla mutta siellä keskitytään muniin puhalteluun.

Kävin myös katselemassa Tullista näkyisikö siellä tuota tullaustapahtumaa omissa tullauksissa mutta näemmä ne ei sinne listaudu, kun Posti on tehnyt tullauksen.

Nyt sitten kukaan ei tunnu tietävän miksi tullaus on hyväksytty ja samaan aikaan ei ole hyväksytty. VMP.
Itsellä OmaPosti jäi tuohon "Tullaus on käynnissä" -tilaan vaikka tullaus hyväksyttiin, sain tullauspäätöksen OmaPosti-kirjeenä, ja paketti toimitettiin ihan normaalisti. Eli se ei välttämättä vaihdu vaikka kaikki muuten toimisikin.
 
Itsellä OmaPosti jäi tuohon "Tullaus on käynnissä" -tilaan vaikka tullaus hyväksyttiin, sain tullauspäätöksen OmaPosti-kirjeenä, ja paketti toimitettiin ihan normaalisti. Eli se ei välttämättä vaihdu vaikka kaikki muuten toimisikin.
Kauanko sinulla meni saada tullauspäätös? Viikossa eivät sitä ole saaneet ilmestymään tuonne.
 
Mikä siinä on, että 95% smartpostiin tialtuista lähetyksistä menee tiskille, kun lokeroissa ei ole tilaa...tämä ei ole mikään uusi juttu, joten pystyisikö tähän varautumaan? Luulisi olevan halvempaakin?

Tiskille kun menee, niin kestää n. päivän pitempään saapuminen ja joutuu toki jonottamaan välillä.

Se että jengi ei nouda paketteja ajoissa smartposteista. Ne on yksinkertaisesti täynnä vaikka säilytysaikaa lyhennettiin kahdesta viikosta viikkoon. Itse en tätä ymmärrä mut näin se toimii, porukka jättää kaiken viimeseen päivään tai sitten jättävät hakematta koko lähetystä. Niitä palautuu järjettömästi takas.

Kaippa se riippuu paikasta meneekö tiskille heti vai seuraavana päivänä. Ainakin Tampereella on vuosikausia viety paketit samana päivänä noudettavaks johkin tiskille, viimeistään illalla "pääpostiin".
 
Itselläni meni lähikaupan automaattiin tilatuista paketeista yli puolet aina alueen asiamiespostiin, mutta sen jälkeen kun kaupan automaatin kapasiteetti tuplattiin niin kaikki lähetykset ovat tulleet sinne. Eli kyse lienee ihan puhtaasti automaatin käyttöasteesta ja siitä kuinka nopeasti paketit haetaan automaatista.
 
On tämä postin kulku Suomessa päätä huimaavan nopeaa. Päästäänköhän kohta kuukauden toimitusaikaan Helsingistä Pirkanmaalle. Tullit ja käsittelymaksut maksoin 10min niiden saapumisen jälkeen.

27.07.2021 08:02
Lähetys on saapunut kohdemaahan.
HKI VANTAA, ULKOMAANTERMINAALI

27.07.2021 19:32
Lähetys on rekisteröity.

27.07.2021 19:49
Lähetys on rekisteröity.

04.08.2021 20:59
Lähetys on lajiteltu.
VANTAA

04.08.2021 21:07
Tulli-ilmoitus on hyväksytty

04.08.2021 21:18
Lähetyksen käsittelymaksu maksettu Postille

11.08.2021 21:37
Lähetys on rekisteröity.
Tietojen tallennus

12.08.2021 07:22
Lähetys on rekisteröity.
Tietojen tallennus
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 365
Viestejä
4 493 078
Jäsenet
74 195
Uusin jäsen
J2323

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom