Postin kulkemisen vaikeus

Sitten varmaan kannattaa tarkistaa keneltä paketti on ja mitä sen sisällöksi on kerrottu ja jos ei ole koskaan tilannut mitään moisia, niin ilmoittaa asiasta myös tulliin, että tietävät jatkotoimenpiteet(mitä ne sitten onkaan).
Lähetystunnuksella saa korkeintaan lähettäjän nimen, ja vaikka Aliexpressistä tilatessa, lähettäjä on joku Hing Tsung Tsang Zing eikä kerro mitään mistä Aliexpress-kaupasta olet tilannut. Sisältöä ei mistään saa tietää lähetystunnuksen perusteella ja sekin voi muuttua matkan varrella. Itsellekin saapuneen lähetystunnus ei täsmää mihinkään, minkä lähettäjä on lähettäessä ilmoittanut.
 
Lähetystunnuksella saa korkeintaan lähettäjän nimen, ja vaikka Aliexpressistä tilatessa, lähettäjä on joku Hing Tsung Tsang Zing eikä kerro mitään mistä Aliexpress-kaupasta olet tilannut. Sisältöä ei mistään saa tietää lähetystunnuksen perusteella ja sekin voi muuttua matkan varrella. Itsellekin saapuneen lähetystunnus ei täsmää mihinkään, minkä lähettäjä on lähettäessä ilmoittanut.
Aivan, kannattaa siis olla yhteydessä suoraan tulliin asiassa, niin selvinnee paremmin kuin täällä.
 
Lähetystunnuksella saa korkeintaan lähettäjän nimen, ja vaikka Aliexpressistä tilatessa, lähettäjä on joku Hing Tsung Tsang Zing eikä kerro mitään mistä Aliexpress-kaupasta olet tilannut. Sisältöä ei mistään saa tietää lähetystunnuksen perusteella ja sekin voi muuttua matkan varrella. Itsellekin saapuneen lähetystunnus ei täsmää mihinkään, minkä lähettäjä on lähettäessä ilmoittanut.
Juu, ja ainakaan Aliexpressistä tilattujen pakettien sisältö -tieto ei ole kovin tarkasti pitänyt ainakaan itselläni paikkansa mitä paketin päällä lukee, ihan randomilla on ollut jotain vähän samaan tuotekategoriaan viittaavaa lukenut sisältönä. Vastuslajitelmassa taisi lukea capacitors, kaapelilähetyksessä resistors, anturitilauksessa connectors, mikrokontrollereissa eri kerroilla ainakin electronics ja mounting accessories. Arvaile nyt sitten noiden perusteella sisältöä...
 
Näin on minullakin.
Postin maksullinen tulliselvityspalvelukin tietysti toimii niin, että he kysyvät vastaanottajalta mitä siellä on ja mitä se on maksanut ja lähetä joku kuitti ja sitten ne näppäilee ne sinne Tullin palveluun hintaan 20€, johon ne voi itse näppäillä ilmaiseksi. Paha vain kenenkään näppäillä mitään, kun tietoa sisällöstä ei ole.
 
Postin maksullinen tulliselvityspalvelukin tietysti toimii niin, että he kysyvät vastaanottajalta mitä siellä on ja mitä se on maksanut ja lähetä joku kuitti ja sitten ne näppäilee ne sinne Tullin palveluun hintaan 20€, johon ne voi itse näppäillä ilmaiseksi. Paha vain kenenkään näppäillä mitään, kun tietoa sisällöstä ei ole.
Lähetyksen tutkiminen -lisäpalvelu tullaukselle on 13,50€: Tullaus- ja huolintapalvelujen hinnat - Posti
 
Eikös tulli pengo luvatta tai luvalla ihmisten tavaroita. Tuota hinnastoa kun nyt vilkaisin. Mitä jos ilmoittaa tullille että jotain täysin epämääräistä on tulossa, ei tilattu eikä tietoa mitä huumeita siellä voi olla. Jos yrittää vielä tuossa kohtaa jotain hintaa kyniä niin sanoo vaan että unohtakaa koko homma, ja tehkööt lähetykselle mitä lystää.

Voihan sitä vielä sanoa että epäilys identiteettivarkaudesta ja jotain kirjepostia ehkä kadonnut. Mistäs sitä tavan tallaaja voi tietää miten nuo hommat toimii, ja vaikka tietääkin niin siitä ei tarvi sanoa mitään.
 
Eikös tulli pengo luvatta tai luvalla ihmisten tavaroita. Tuota hinnastoa kun nyt vilkaisin. Mitä jos ilmoittaa tullille että jotain täysin epämääräistä on tulossa, ei tilattu eikä tietoa mitä huumeita siellä voi olla. Jos yrittää vielä tuossa kohtaa jotain hintaa kyniä niin sanoo vaan että unohtakaa koko homma.
Tullikaan ei saa aukoa paketteja luvatta. Läpivalaista voi ja jos esim. koira havaitsee epämääräistä, joka ei läpivalaisussa selviä, niin silloin voidaan avata. Jotain vielä n. 10 vuotta sitten, kun kiinasta tilaaminen ei ollut vielä niin yleistä, niin tulliin jääneet paketit piti itse noutaa tullista tai pyytää siirtoa lähempään tullin pisteeseen (maksusta) ja mennä itse paikan päälle ensin kertomaan mitä lähetys sisältää ja sen jälkeen paketti avattiin tiskillä ja katsotiin sisälsikö se sitä mitä kerrottiin, ja kuitit piti myös olla mukana ja maksaa tullit ja/tai verot paikan päällä että paketin sai mukaan.

Nykyäänhän itsetullaus menee läpi sukkana suoraan itsetullauspalveluun syötetyillä randomeilla tiedoilla ja arvoilla ja "päätös" tulee suoraan laskurilla jääkö maksettavaa vai ei. Kukaan ei niitä tarkista tai avaa.
 
DHL tullauspalvelu joskus arpoi tullausarvon paketin lähettäjän antamilla tiedoilla (mikä oli huomattavasti alakanttiin). Eiköhän ne kiinalaiset kirjoittele noihin just mitä sattuu, jotta eri maiden tullit hämääntyisivät sen paketin arvosta.
 
DHL tullauspalvelu joskus arpoi tullausarvon paketin lähettäjän antamilla tiedoilla (mikä oli huomattavasti alakanttiin). Eiköhän ne kiinalaiset kirjoittele noihin just mitä sattuu, jotta eri maiden tullit hämääntyisivät sen paketin arvosta.
Tulli juuri nimenomaan ei mitenkään hämäänny mitä kiinalainen paketin kylkeen rustaa. Yleensä niissä lukee "gift" tai mitä tahansa, eikä se ole peruste jääkö tulliin vai ei. Ei Tulli niitä paketin kylkiä lue. Pistokokeilla niitä sinne jää, ja sen takia tulliselvitys tehdään, että siinä vastaanottaja selvittää sisällön ja arvon. Jos jää, niin vastaanottaja itse selvittää sen arvon, eikä edes kuittia tarvitse itsetullauspalvelussa selvitykseen liittää. Kai sitäkin voidaan pistokokeilla kysyä, kun vastaanottaja on velvollinen säilyttämään kuitit 5 vuoden ajan. Ja jokainenhan tietää, että kaikki lähetykset täytyy jälkitullata, vaikkei ne tulliin jäisikään, että pääsee maksamaan ainakin verot ja mahdollisesti tullit myös.
 
Tullikaan ei saa aukoa paketteja luvatta. Läpivalaista voi ja jos esim. koira havaitsee epämääräistä, joka ei läpivalaisussa selviä, niin silloin voidaan avata. Jotain vielä n. 10 vuotta sitten, kun kiinasta tilaaminen ei ollut vielä niin yleistä, niin tulliin jääneet paketit piti itse noutaa tullista tai pyytää siirtoa lähempään tullin pisteeseen (maksusta) ja mennä itse paikan päälle ensin kertomaan mitä lähetys sisältää ja sen jälkeen paketti avattiin tiskillä ja katsotiin sisälsikö se sitä mitä kerrottiin, ja kuitit piti myös olla mukana ja maksaa tullit ja/tai verot paikan päällä että paketin sai mukaan.

Nykyäänhän itsetullaus menee läpi sukkana suoraan itsetullauspalveluun syötetyillä randomeilla tiedoilla ja arvoilla ja "päätös" tulee suoraan laskurilla jääkö maksettavaa vai ei. Kukaan ei niitä tarkista tai avaa.
Miksi annat ihan väärää tietoa? Tulli saa halutessaan avata minkä tahansa lähetyksen jos pitävät sitä epäilyttävänä eikä siihen mitään koiraa tarvita. Ei ne sun matkatavaroiden tutkimiseenkaan mitään lupaa tarvitse vaan matkustajia otetaan ihan jo pelkän ulkoisen olemuksen perusteella tutkittaviksi.
 
Miksi annat ihan väärää tietoa? Tulli saa halutessaan avata minkä tahansa lähetyksen jos pitävät sitä epäilyttävänä eikä siihen mitään koiraa tarvita. Ei ne sun matkatavaroiden tutkimiseenkaan mitään lupaa tarvitse vaan matkustajia otetaan ihan jo pelkän ulkoisen olemuksen perusteella tutkittaviksi.
Ei tässä ollut matkatavaroista kyse. Ja perusteet siihenkin tarvitaan. Ei huvikseen tai pistokokeilla mitään pengota tai avata. Joku epäilys tai ennakkoprofilointi pitää olla. Valtio joutuu korvaamaan, jos joku epäilyttäväksi tulkittu lähetys on avattu ja pengottu mahdollisesti niin syvällisesti, ettei sitä ole enää saatu kasattua alkuperäiseen kuntoon. Pelkästään "halutessaan" ei todellakaan. Miksi annat väärää tietoa?
 
Tulli juuri nimenomaan ei mitenkään hämäänny mitä kiinalainen paketin kylkeen rustaa. Yleensä niissä lukee "gift" tai mitä tahansa, eikä se ole peruste jääkö tulliin vai ei. Ei Tulli niitä paketin kylkiä lue. Pistokokeilla niitä sinne jää, ja sen takia tulliselvitys tehdään, että siinä vastaanottaja selvittää sisällön ja arvon. Jos jää, niin vastaanottaja itse selvittää sen arvon, eikä edes kuittia tarvitse itsetullauspalvelussa selvitykseen liittää. Kai sitäkin voidaan pistokokeilla kysyä, kun vastaanottaja on velvollinen säilyttämään kuitit 5 vuoden ajan. Ja jokainenhan tietää, että kaikki lähetykset täytyy jälkitullata, vaikkei ne tulliin jäisikään, että pääsee maksamaan ainakin verot ja mahdollisesti tullit myös.

Olisi pitänyt sanoa tullit. Suomi varmaan on 0,1% noiden myynnistä ja toi show voi toimia paremmin joidenkin muiden ei-EU maiden tullien kanssa eikä lähettäjä välttämättä tiedä mitään suomesta tai sen tullin toiminnasta joten samalla kaavalla kaikkiin paketteihin giftit vaan kylkeen.
 
Ei tässä ollut matkatavaroista kyse. Ja perusteet siihenkin tarvitaan. Ei huvikseen tai pistokokeilla mitään pengota tai avata. Joku epäilys tai ennakkoprofilointi pitää olla. Valtio joutuu korvaamaan, jos joku epäilyttäväksi tulkittu lähetys on avattu ja pengottu mahdollisesti niin syvällisesti, ettei sitä ole enää saatu kasattua alkuperäiseen kuntoon. Pelkästään "halutessaan" ei todellakaan. Miksi annat väärää tietoa?
Ei ehkä huvikseen tai pistokokeilla mutta jos esim läpivalaisussa näkyy jotain poikkeuksellista niin tulli saa avata ja tutkia paketin. Meillä on esim duunissa yksi erään laitteen varaosa joka lähes joka lennolla saa "Opened by customs" -tarran kylkeen kun ilmeisesti näyttää jollakin tavalla epäilyttävältä skannerissa ja paketti on avattu mutta onneksi itse varaosa on ollut ehjä tullin käsittelyn jäljiltä.
 
Ei ehkä huvikseen tai pistokokeilla mutta jos esim läpivalaisussa näkyy jotain poikkeuksellista niin tulli saa avata ja tutkia paketin. Meillä on esim duunissa yksi erään laitteen varaosa joka lähes joka lennolla saa "Opened by customs" -tarran kylkeen kun ilmeisesti näyttää jollakin tavalla epäilyttävältä skannerissa ja paketti on avattu mutta onneksi itse varaosa on ollut ehjä tullin käsittelyn jäljiltä.
Tottakai. Eli epäilys, esim. läpivalaisun perusteella pitää olla. Ei välttämättä koiran merkkaama, mutta jokin epäilys ja jokin peruste. Ei, että "otetaas nyt vaikka toi ja avataas ja katotaas muuten vaan", eli ei pelkästään "halutessaan".
 
Tottakai. Eli epäilys, esim. läpivalaisun perusteella pitää olla. Ei välttämättä koiran merkkaama, mutta jokin epäilys ja jokin peruste. Ei, että "otetaas nyt vaikka toi ja avataas ja katotaas muuten vaan", eli ei pelkästään "halutessaan".
Tuosta heräsikin sitten kysymys että jos tullijoskus aukaisee jonkun paketin ja tutkii sitä ja toteaa että kyseisessä paketissa ei olekaan mitään laitonta ja tullihenkilöt sattuvatkin samalla tuhoamaan kyseisen lähetyksen käyttökelvottomaksi esim varomattomalla käsittelyllä tai porailemalla reikiä siihen niin mitenkäs noiden korvauspolitiikka? Ainakin kun on katsellut noita tulli- ja rajatarkastusohjelmia niin aika rankalla kädellä kurittavat noita tutkittavia asioita tutkiessaan niitä. Jos esim ottavat jonkun 1000e tuotteen ja tuhoavat tutkimuksillaan sen niin saako tuosta korvauksen täydestä hinnasta?
 
Tuosta heräsikin sitten kysymys että jos tullijoskus aukaisee jonkun paketin ja tutkii sitä ja toteaa että kyseisessä paketissa ei olekaan mitään laitonta ja tullihenkilöt sattuvatkin samalla tuhoamaan kyseisen lähetyksen käyttökelvottomaksi esim varomattomalla käsittelyllä tai porailemalla reikiä siihen niin mitenkäs noiden korvauspolitiikka? Ainakin kun on katsellut noita tulli- ja rajatarkastusohjelmia niin aika rankalla kädellä kurittavat noita tutkittavia asioita tutkiessaan niitä. Jos esim ottavat jonkun 1000e tuotteen ja tuhoavat tutkimuksillaan sen niin saako tuosta korvauksen täydestä hinnasta?
En tiedä miten Suomen tullissa tuo korvausasia menee, mutta yleisesti taitaa kyllä olla että eivät tullit korvaile pahemmin. Esim. monet retrotubettajat tilanneet jotain super harvinaisia unboxed pelejä tai laitteita jostain Japanista, ja sitten tullin käsittelyn jälkeen siitä on muovit otettu pois ja jopa puukolla vedetty viiltoja laatikkoon joka itsessään voi olla lähes se arvokkain osa.

Kai sieltä jonkun markkinahintaan perustuvan korvauksen saa jos reklamoi, mutta tuskinpa täydestä arvosta ja mitään tunnearvoasioita tms. ei varmastikaan huomioida. Varmaan jos jotkut merkkilenkkarit (aidot) leikataan kappaleiksi huumeiden etsinnän takia eikä mitään löydykään, voidaan ne varmaan hyvittää listahinnalla suoraan. Jostain ming-vaasista tai vaikka jostain prototyyppipelikonsolista voi olla vaikeampi saada sen todellisen arvon mukaista korvausta. Mutta täyttä mutua, kannattaa kysyä Tullilta faktatietoa.
 
Ei ehkä huvikseen tai pistokokeilla mutta jos esim läpivalaisussa näkyy jotain poikkeuksellista niin tulli saa avata ja tutkia paketin. Meillä on esim duunissa yksi erään laitteen varaosa joka lähes joka lennolla saa "Opened by customs" -tarran kylkeen kun ilmeisesti näyttää jollakin tavalla epäilyttävältä skannerissa ja paketti on avattu mutta onneksi itse varaosa on ollut ehjä tullin käsittelyn jäljiltä.
Itsellä on läppäreiden yksittäiset näppäimet saaneet saman käsittelyn Suomen tullilta.
 
Tulli maksettu ja postin käsittelymaksu myös ja siellä se on paketti neljä päivää ollut liikkumatta. Suomeen tuli neljässä päivässä ja suomen sisällä eivät saa liikuteltua edes samaan aikaan.
Oma paketti on maannut Vantaalla 27. Pvä lähtien. Tullit maksettu..
 
Pitäisi tullata paketti, mutten tiedä mitä siinä on tai keneltä se tulee. Mitä teen?
Seurannan mukaan se on lähetetty Kiinasta heinäkuun alussa, mutta mitään tilausta ei ole tulematta.
Itellä on sama homma yhestä lähetyksestä ja ilmesty kaa OmaPostiin. Se tosin on vielä matkalla ja lähetyksen painoksi ilmoitettu 0.03 Kg...
Onkohan tässä taas joku uus massa huijaus/kiusaus yritys menossa jonkuin tahon toimesta!?
 
Tuosta heräsikin sitten kysymys että jos tullijoskus aukaisee jonkun paketin ja tutkii sitä ja toteaa että kyseisessä paketissa ei olekaan mitään laitonta ja tullihenkilöt sattuvatkin samalla tuhoamaan kyseisen lähetyksen käyttökelvottomaksi esim varomattomalla käsittelyllä tai porailemalla reikiä siihen niin mitenkäs noiden korvauspolitiikka? Ainakin kun on katsellut noita tulli- ja rajatarkastusohjelmia niin aika rankalla kädellä kurittavat noita tutkittavia asioita tutkiessaan niitä. Jos esim ottavat jonkun 1000e tuotteen ja tuhoavat tutkimuksillaan sen niin saako tuosta korvauksen täydestä hinnasta?
En tiedä miten Suomen tullissa tuo korvausasia menee, mutta yleisesti taitaa kyllä olla että eivät tullit korvaile pahemmin. Esim. monet retrotubettajat tilanneet jotain super harvinaisia unboxed pelejä tai laitteita jostain Japanista, ja sitten tullin käsittelyn jälkeen siitä on muovit otettu pois ja jopa puukolla vedetty viiltoja laatikkoon joka itsessään voi olla lähes se arvokkain osa.

Kai sieltä jonkun markkinahintaan perustuvan korvauksen saa jos reklamoi, mutta tuskinpa täydestä arvosta ja mitään tunnearvoasioita tms. ei varmastikaan huomioida. Varmaan jos jotkut merkkilenkkarit (aidot) leikataan kappaleiksi huumeiden etsinnän takia eikä mitään löydykään, voidaan ne varmaan hyvittää listahinnalla suoraan. Jostain ming-vaasista tai vaikka jostain prototyyppipelikonsolista voi olla vaikeampi saada sen todellisen arvon mukaista korvausta. Mutta täyttä mutua, kannattaa kysyä Tullilta faktatietoa.
Menee samalla tavalla, kuin missä tahansa asiassa kansalainen vs. valtio. Eli jollain valtion geneerisellä laskurilla, josta kukaan ei ole missään vastuussa, eli kansalainen jää kyykkyyn. Valtion taksojen tuntien, todennäköisesti painon mukaan, todellisesta arvosta tai sisällöstä riippumatta, ja virkamieshän on aina oikeassa, josta kansalainen voi valittaa hallinto-oikeuteen, jossa kansalainen häviää juttunsa, koska hallinto-oikeus on aina valtion puolella. Eli ts. Tulli voi kurittaa lähetyksiä miten haluaa, jos on "epäilys" ja mihinkään todelliseen vastuuseen ei joudu eikä vastaanottaja tule samaan korvausta todellisen arvon mukaan.

Tästähän oli Suomen Tulli -sarjassakin yksi tapaus, että koira merkkasi, läpivalaisussa ei näkynyt mitään, koira merkkasi senkin jälkeen, ja tullimies sönköttää, että avataan ja puretaan silti ja jos ei sieltä mitään löydy, niin valtio korvaa. Lopputulos: ei löytynyt ja valtio korvasi varmasti helvetin hyvin tullin avaaman ja tuhoaman lähetyksen.

Nuo välillä purkaa noita autojakin siihen malliin, ettei niillä ole mitään mahdollisuuksia kasata niitä enää ennalleen ja "valtio korvaa", eli maksaa vähän jotain millä rahalla sitä autoa ei saa kuitenkaan samaan kuntoon, ellei itse tee.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi tullata paketti, mutten tiedä mitä siinä on tai keneltä se tulee. Mitä teen?
Seurannan mukaan se on lähetetty Kiinasta heinäkuun alussa, mutta mitään tilausta ei ole tulematta.
Itellä on sama homma yhestä lähetyksestä ja ilmesty kaa OmaPostiin. Se tosin on vielä matkalla ja lähetyksen painoksi ilmoitettu 0.03 Kg...
Onkohan tässä taas joku uus massa huijaus/kiusaus yritys menossa jonkuin tahon toimesta!?
Näitä on nyt näköjään paljon. Voiko tämä olla huijaus, ja ketä ja mitä tässä yritetään huijata? Näkyy kuitenkin OmaPostissakin nuo. Tullut ilmoitus saapuvasta tulliselvitetävästä lähetyksestä sekä tekstiviestillä, että OmaPostiin, mutta ei tietoa mikä lähetys on kyseessä, lähettäjän nimenä "NULL" ja kaikki omassa tiedossa olevat tilaukset ovat jo saapuneet. Kuka tässä siis yrittää huijata ja miten? Linkki tuossa on, että aloita tullaus OmaPostissa ja siellä on seurantatiedot että "lähetystä odotetaan" ja "vastaanottajaa on yritetty tavoittaa tekstiviestitse" ja kokona 0,272kg. Sieltä voi klikata, että "aloita tullaus". Saman tunnuksen kun syöttää itse suoraan Tullin itsetullauspalveluun, niin tullausta ei voi aloittaa, koska "lähetys ei ole vielä saapunut". Lähetystunnus on UV[nnnnnnnnn]DE.
 
Näitä on nyt näköjään paljon. Voiko tämä olla huijaus, ja ketä ja mitä tässä yritetään huijata? Näkyy kuitenkin OmaPostissakin nuo. Tullut ilmoitus saapuvasta tulliselvitetävästä lähetyksestä sekä tekstiviestillä, että OmaPostiin, mutta ei tietoa mikä lähetys on kyseessä, lähettäjän nimenä "NULL" ja kaikki omassa tiedossa olevat tilaukset ovat jo saapuneet. Kuka tässä siis yrittää huijata ja miten? Linkki tuossa on, että aloita tullaus OmaPostissa ja siellä on seurantatiedot että "lähetystä odotetaan" ja "vastaanottajaa on yritetty tavoittaa tekstiviestitse" ja kokona 0,272kg. Sieltä voi klikata, että "aloita tullaus". Saman tunnuksen kun syöttää itse suoraan Tullin itsetullauspalveluun, niin tullausta ei voi aloittaa, koska "lähetys ei ole vielä saapunut". Lähetystunnus on UV[nnnnnnnnn]DE.
Jotain joka luulee lähetyksen olevan jokin jota odotta. Tämä valtuuttaa postin tullaamaan lähetyksen halpaan 0,90€ hintaan. Tullauksen jälkeen posti veloittaa ALV:t ja tullit 1000€ arvoksi lähettäjän ilmoittamasta kerran käytetystä paskapaperista joka lopulta lähetyksestä sen saavuttuaan paljastuu.
 
Jospa nuo "null" lähetykset ovat taas joku softabugi, eikös Posti juuri vapauttanut paketteja jotka pyöri viikkoja lajittelussa? Oliko "null" paketitkin joskus siellä ja nyt sitten tulee turhia ilmoituksia.
 
Jotain joka luulee lähetyksen olevan jokin jota odotta. Tämä valtuuttaa postin tullaamaan lähetyksen halpaan 0,90€ hintaan. Tullauksen jälkeen posti veloittaa ALV:t ja tullit 1000€ arvoksi lähettäjän ilmoittamasta kerran käytetystä paskapaperista joka lopulta lähetyksestä sen saavuttuaan paljastuu.
Ahaa, siis meinaat, että Suomen Posti yrittää tässä huijata?
 
Sitä ihmeellistä niissä kuitenkin on, että lähetystunnus ei täsmää mihinkään jo saapuneeseen lähetykseen eikä lähettäessä ilmoitettuun lähetystunnukseen, ainakaan omassa tapauksessani.
Ei varmaan ole uutta, että ne tunnukset voi matkalla vaihtua ja sitä ei välttämättä mistään saa tietoonsa, että muutos on tapahtunut ja onko jotain lähetyksiä mitkä eivät ole tulleet perille ja rahat saatu takaisin? Tänne on tullut lähetyksiä jopa vuoden takaa mistä rahat saatu takaisin.
 
Ei varmaan ole uutta, että ne tunnukset voi matkalla vaihtua ja sitä ei välttämättä mistään saa tietoonsa, että muutos on tapahtunut ja onko jotain lähetyksiä mitkä eivät ole tulleet perille ja rahat saatu takaisin? Tänne on tullut lähetyksiä jopa vuoden takaa mistä rahat saatu takaisin.
Ei ole uutta, mutta miksi tunnus vaihtuisi siinä vaiheessa kun lähetys on jo tullut perille ja pitäisihän siinä paketin kyljessäkin olla se muuttunut lähetystunnus, mikäli tuo "null"-lähetys nyt on oikeasti jo saapunut ja luovutettu lähetys.
 
Ikeasta 79€ postin kotiinkuljetus, tuovat vain pihaan eivätkä kanna sisällä?! Huomiselle otin kuljetuksen ja emäntä itekseen vastassa. Yli tonnilla kaappeja ja lipastoja
 
Ikeasta 79€ postin kotiinkuljetus, tuovat vain pihaan eivätkä kanna sisällä?! Huomiselle otin kuljetuksen ja emäntä itekseen vastassa. Yli tonnilla kaappeja ja lipastoja
Niin? Sisäänkanto pitää yleensä erikseen tilata. En tiedä saako ko. Palvelua edes Postilta?
 
Ikeasta 79€ postin kotiinkuljetus, tuovat vain pihaan eivätkä kanna sisällä?! Huomiselle otin kuljetuksen ja emäntä itekseen vastassa. Yli tonnilla kaappeja ja lipastoja

Varmaan tulevat kuormalavalla pakattuna, tänne sai peruutettua rekalla pihaan ja pumppukärryllä veti siihen asti mihin sai.
 
Ikeasta 79€ postin kotiinkuljetus, tuovat vain pihaan eivätkä kanna sisällä?! Huomiselle otin kuljetuksen ja emäntä itekseen vastassa. Yli tonnilla kaappeja ja lipastoja

Varmaan tulevat kuormalavalla pakattuna, tänne sai peruutettua rekalla pihaan ja pumppukärryllä veti siihen asti mihin sai.

Pitää maksaa enempi. Tolla hinnalla periferiaan vetävät lavan pihaan, pari kymppiä muistaakseni lisää niin kantavat sisään asti.
 
Ikeasta 79€ postin kotiinkuljetus, tuovat vain pihaan eivätkä kanna sisällä?! Huomiselle otin kuljetuksen ja emäntä itekseen vastassa. Yli tonnilla kaappeja ja lipastoja

Tämä nyt ei varmaan pitäisi tulla yllätyksenä kun tilausvaiheessa asia ilmaistaan kuten alla?
ikea_toimitustapa.png


IKEA:n kotiintoimitukset on kyllä noin muutoin ihan silkkaa syöpää, oli sisäänkantoa tai ei. Uuteen kämppään muutaman tilauksen tehnyt, yksikään ei ole tullut valitussa aikaikkunassa, eikä Ikeaa kiinnosta ilmoitella asiasta etukäteen vaikka lupaavatkin niin tehdä mikäli arvioitu aika ei pidäkään paikkaansa. Siinähän sitten päivystät toimitusta mitä ei ole tulossakaan ko. päivänä.
 
Tämä nyt ei varmaan pitäisi tulla yllätyksenä kun tilausvaiheessa asia ilmaistaan kuten alla?
ikea_toimitustapa.png


IKEA:n kotiintoimitukset on kyllä noin muutoin ihan silkkaa syöpää, oli sisäänkantoa tai ei. Uuteen kämppään muutaman tilauksen tehnyt, yksikään ei ole tullut valitussa aikaikkunassa, eikä Ikeaa kiinnosta ilmoitella asiasta etukäteen vaikka lupaavatkin niin tehdä mikäli arvioitu aika ei pidäkään paikkaansa. Siinähän sitten päivystät toimitusta mitä ei ole tulossakaan ko. päivänä.
Tuon pitäisi olla pihaankuljetus ennemmin, liekö näin ennen koronaa kantaneet sisälle? Pitää sanoo emännälle, että laittaa jonkun tissitopin päälle niin tarjoavat apua herkemmin:rofl:
 
Tuon pitäisi olla pihaankuljetus ennemmin, liekö näin ennen koronaa kantaneet sisälle? Pitää sanoo emännälle, että laittaa jonkun tissitopin päälle niin tarjoavat apua herkemmin:rofl:

Eivät kyllä ole, voin varmuudella sanoa että ainakin 4 vuotta ollut erikseen valittavina vaihtoehtoina sisäänkannollisia toimituksia, pihaantoimituksia ja jopa kadunvarsitoimituksia. Nimim. hyötyliikunta kunniaan.
 
IKEA:n kotiintoimitukset on kyllä noin muutoin ihan silkkaa syöpää, oli sisäänkantoa tai ei. Uuteen kämppään muutaman tilauksen tehnyt, yksikään ei ole tullut valitussa aikaikkunassa, eikä Ikeaa kiinnosta ilmoitella asiasta etukäteen vaikka lupaavatkin niin tehdä mikäli arvioitu aika ei pidäkään paikkaansa. Siinähän sitten päivystät toimitusta mitä ei ole tulossakaan ko. päivänä.
Tämä lienee varmaan sitten myös paikallista? Olen kaksi kertaa tilannut sisäänkannolla Ikeasta ja molemmat tulivat etukäteen ilmoitettuna päivänä sopivaan aikaan jonkun paikallisen firman kuskaamina. Kantoivat sievästi juuri mihin käskin kaikki paketit.
 
Tämä lienee varmaan sitten myös paikallista? Olen kaksi kertaa tilannut sisäänkannolla Ikeasta ja molemmat tulivat etukäteen ilmoitettuna päivänä sopivaan aikaan jonkun paikallisen firman kuskaamina. Kantoivat sievästi juuri mihin käskin kaikki paketit.
Ei ollut jyväskylässä moista palvelua, nouto olisi ollu jostain teollisuusalueen periltä. Omakotitalo hiekkapihalla niin ei paljoo hulilla tuota kuljeteta. Saakohan sen kuormalavan kaupanpäälle, saa emäntä peitellä pressulla sitten niin kannan sisää. Ulkolaiset kuljetusfirmat tuonu aina tuohon kylmäeteiseen tavarat kun en ole kotona.
 
Tämä lienee varmaan sitten myös paikallista? Olen kaksi kertaa tilannut sisäänkannolla Ikeasta ja molemmat tulivat etukäteen ilmoitettuna päivänä sopivaan aikaan jonkun paikallisen firman kuskaamina. Kantoivat sievästi juuri mihin käskin kaikki paketit.

Voi olla paikallistakin, tämä Helsingissä siis Postin kuljetuksilla. Ja voi toki olla sattumaakin, mutta siinä kohtaa kun kolmatta kertaa putkeen osuu sama kohdille niin sitä varmaan saa jo alkaa epäillä että jos ei kuitenkaan olisi sattumasta kyse.
 
Mikä siinä on, että 95% smartpostiin tialtuista lähetyksistä menee tiskille, kun lokeroissa ei ole tilaa...tämä ei ole mikään uusi juttu, joten pystyisikö tähän varautumaan? Luulisi olevan halvempaakin?

Tiskille kun menee, niin kestää n. päivän pitempään saapuminen ja joutuu toki jonottamaan välillä.
 
Ei ollut jyväskylässä moista palvelua, nouto olisi ollu jostain teollisuusalueen periltä. Omakotitalo hiekkapihalla niin ei paljoo hulilla tuota kuljeteta. Saakohan sen kuormalavan kaupanpäälle, saa emäntä peitellä pressulla sitten niin kannan sisää.

Ne kadunvarsi-/pihatoimitukset tulee sellaisen pahvilavan päällä mikä just kestää sen kuorman mitä lastattu. Tai viimeksi tuli melkeen 300kg tavaraa ja kuski antoi Ikealle vähän noottia kun ilm. 100kg olisi max. mitä saisi lastailla sille. Veteli se sen meidän sepelitietä pihaan kymmenisen metriä.
 
Ei ollut jyväskylässä moista palvelua, nouto olisi ollu jostain teollisuusalueen periltä. Omakotitalo hiekkapihalla niin ei paljoo hulilla tuota kuljeteta. Saakohan sen kuormalavan kaupanpäälle, saa emäntä peitellä pressulla sitten niin kannan sisää. Ulkolaiset kuljetusfirmat tuonu aina tuohon kylmäeteiseen tavarat kun en ole kotona.
Se on kertalava, ei pantillinen euro- tai fin-lava, joten saat ja jopa joudut hävittämään sen itse.
 
Kellään muulla Posti asiasta mitään ilmoittamatta yksoikoisesti lakannut jakamasta "sinulle on paketti tai ylikokoinen kirje" -lappusia kotiin?

Allekirjoittanut alkoi ihmettelemään kun kesäkuun jälkeen ensimmäinenkään lähetys ei ole tullut perille, ja nyt lähettäjiltä on alkanut tulla viestejä noutamattomana palautuneista paketeista. Noh, yhteydenotto postiin ja vastauksena "ilman lähetystunnuksia emme valitettavasti pysty selvittämään asiaa".

Niin kai minä niillä lähetystynnuksilla olisin itsekkin voinut ne paketit seurata ja noutaa, mutta eihän kiinasta/japanista/mistäikinä tulevissa sellaisia koskaan kerrota, tai jos kerrotaan niin eivät kuitenkaan toimi euroopassa.
 
Kellään muulla Posti asiasta mitään ilmoittamatta yksoikoisesti lakannut jakamasta "sinulle on paketti tai ylikokoinen kirje" -lappusia kotiin?

Allekirjoittanut alkoi ihmettelemään kun kesäkuun jälkeen ensimmäinenkään lähetys ei ole tullut perille, ja nyt lähettäjiltä on alkanut tulla viestejä noutamattomana palautuneista paketeista. Noh, yhteydenotto postiin ja vastauksena "ilman lähetystunnuksia emme valitettavasti pysty selvittämään asiaa".

Niin kai minä niillä lähetystynnuksilla olisin itsekkin voinut ne paketit seurata ja noutaa, mutta eihän kiinasta/japanista/mistäikinä tulevissa sellaisia koskaan kerrota, tai jos kerrotaan niin eivät kuitenkaan toimi euroopassa.
Hyvin ainakin AliExpressin lähetystunnukset toimivat. Ei toki välttämättä Postin tai Matkahuollon sivuilla, ainakaan aluksi mutta voi noita paketteja seurata muillakin sivuilla.

Ja kannattaa varmistaa että lähettäjällä on sinun puhelinnumerosi ja sähköpostiosoitteesi, niiden perusteella esimerkiksi Posti lähettää saapumisilmoituksen ja paketti tulee OmaPostiin.
 
Hyvin ainakin AliExpressin lähetystunnukset toimivat. Ei toki välttämättä Postin tai Matkahuollon sivuilla, ainakaan aluksi mutta voi noita paketteja seurata muillakin sivuilla.
Enemmän itse tullut esim. ebayn kautta tilattua, ja kyllä ne järjestäen tuntuivat toimivan ainoastaan kiinan sisällä tai puoliväliin matkaa, ja sitten europassa viimeistään lakkasivat päivittymästä.

Ja kannattaa varmistaa että lähettäjällä on sinun puhelinnumerosi ja sähköpostiosoitteesi, niiden perusteella esimerkiksi Posti lähettää saapumisilmoituksen ja paketti tulee OmaPostiin.
OmaPostia en käytä, ja tähän saakka ovat osanneet laittaa paperilapun postiluukusta...? Palvelumuutokset eivät sinänsä niin pahasti nakerra, mutta jos tuollaisia muutoksia tehdään mitenkään asiasta kertomatta niin paljon helpommin kyllä alkaa otsasuoni pullistumaan.
 
Mjahash. Nyt sitten jäi ensimmäistä kertaa alta kympin amazon.de tilaus joka tuli amazonin kauppapaikalta. Tuote lähetettiin briteistä ja pyydellään minulta jostain syystä tuota 2.9e "käsittelymaksua" ja alveetäkin päälle.

Invoicesta kuitenkin näkyy että amazon perinyt täysin normaalit 24% ja myyjältä asiaa tiedusteltaessa kaikki pitäis olla IOSS:n mukaan hoidettu. Lähestytty tullia "vanhalla" lentoposti at tulli josta vastauksena vaan rebouncena että me ei enää vastailla sähköpostiin vaan ne maksut tuplana.

No laitellut sitten "uuteen" huolinta at posti fi osoitteeseen samat tarinat ja invoice + myyjän sähköpostivastaus liiteenä. Jos näillä ei aukea niin lähtee jonnekin asianosaiseen valtion virastoon valitus sen sijaan että postin "tulosta" avittaisin millään tapaa sillä tähän ei edelleenkään ole mitään perusteita.

Kysymys kuuluukin että vastaako posti ylipäänsä noihin huolinnan viesteihin missä ajassa ja tai onko kukaan kokenut saavansa asiakaspalvelua muulla tavoin kun maksamalla heille siitä että eivät saa järjestelmiään toimimaan?

Sinällään itselle ei ole merkitystä mitä paketille lähteköön vaikka takaisin. Kyseessä niinkin mielenkiintoinen partikkeli kuin 1U-räkkinaamalevy 8:lle xlr liitimelle. Taidan tehdä saman tilauksen kiinasta ihan vittuillesani jos palautuu takaisin britteihin. Todennäköisesti tulee ilman ongelmia läpi vaikka vähän enemmän saattaa maksaakin.

Mitä tästä tulemme todennäköisesti oppimaan 1) tullia ei kiinnosta paskanvertaa asiakaspalvelu koska lentoposti osoite on suljettu 2) posti tuskin kykekee mitään asiakaspalvelua tarjoamaan vaan kaikki on riippuvainen siitä maksatko heille rahaa. Aikamoista kiristystä sanoisinko. Toivottavasti tämä postin kädettömyys ampuu jossain vaiheessa heitä jalkaan.
 
Mjahash. Nyt sitten jäi ensimmäistä kertaa alta kympin amazon.de tilaus joka tuli amazonin kauppapaikalta. Tuote lähetettiin briteistä ja pyydellään minulta jostain syystä tuota 2.9e "käsittelymaksua" ja alveetäkin päälle.

Invoicesta kuitenkin näkyy että amazon perinyt täysin normaalit 24% ja myyjältä asiaa tiedusteltaessa kaikki pitäis olla IOSS:n mukaan hoidettu. Lähestytty tullia "vanhalla" lentoposti at tulli josta vastauksena vaan rebouncena että me ei enää vastailla sähköpostiin vaan ne maksut tuplana.

No laitellut sitten "uuteen" huolinta at posti fi osoitteeseen samat tarinat ja invoice + myyjän sähköpostivastaus liiteenä. Jos näillä ei aukea niin lähtee jonnekin asianosaiseen valtion virastoon valitus sen sijaan että postin "tulosta" avittaisin millään tapaa sillä tähän ei edelleenkään ole mitään perusteita.

Kysymys kuuluukin että vastaako posti ylipäänsä noihin huolinnan viesteihin missä ajassa ja tai onko kukaan kokenut saavansa asiakaspalvelua muulla tavoin kun maksamalla heille siitä että eivät saa järjestelmiään toimimaan?

Sinällään itselle ei ole merkitystä mitä paketille lähteköön vaikka takaisin. Kyseessä niinkin mielenkiintoinen partikkeli kuin 1U-räkkinaamalevy 8:lle xlr liitimelle. Taidan tehdä saman tilauksen kiinasta ihan vittuillesani jos palautuu takaisin britteihin. Todennäköisesti tulee ilman ongelmia läpi vaikka vähän enemmän saattaa maksaakin.

Mitä tästä tulemme todennäköisesti oppimaan 1) tullia ei kiinnosta paskanvertaa asiakaspalvelu koska lentoposti osoite on suljettu 2) posti tuskin kykekee mitään asiakaspalvelua tarjoamaan vaan kaikki on riippuvainen siitä maksatko heille rahaa. Aikamoista kiristystä sanoisinko. Toivottavasti tämä postin kädettömyys ampuu jossain vaiheessa heitä jalkaan.
Eikös tuon hoitaminen onnistu ihan vaan sen IOSS-numeron ilmoittamisella tullille ja sitten postille vapautuspyyntö?
 
Eikös tuon hoitaminen onnistu ihan vaan sen IOSS-numeron ilmoittamisella tullille ja sitten postille vapautuspyyntö?
Joo lähetin just tuolle myyjälle viestin amazonissa että tarvii tuon IOSS numeron. Amazonin invoice kaavake ei suoraan sisällä tuota IOSS numeroa vaan kys lapukkeessa on eritelty vaan seuraavasti:

USt-IDNr Import-OSS

Kieltämättä erittäin haista-vittu systeemi tämä tullauskäytäntö tällä hetkellä jos tieto ei "välity" postille/tullille.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
288 909
Viestejä
4 952 862
Jäsenet
79 553
Uusin jäsen
s168

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom