Juuri näin. Ja taitaa olla vielä niin että tuo siirto asiamiespostiin on maksullinen, ja lähettäjä on velvollinen tuon maksamaan. Tuo puhelinnumeron muutospyynti oli sentään ilmainen.
Siirto asiamiespostiin kannattaa pyytää Postin aspasta, jos paketista uhkaa tulla sähköisten yhteystietojen puuttumisen takia ikiliikkuja, kuten minulla. Asiamiespostista paketin saa henkilöllisyystodistuksella ja seurantanumerolla. Ei pitäisi tulla kuluja.
Itselleni oli tulossa eBay-paketti Saksasta, tilattu osoitteineen kaikkineen erääseen Espoossa silaitsevaan yliopistoon minun nimelläni. Seurannan mukaan kaikki oli ihan OK, kunnes alkoi tulla herjoja: "Saapumisilmoitusta ei voitu toimittaa vastaanottajalle..." jne ja paketti päätyi lopulta Tapiolan postiin Espoossa. No sieltähän sen on aina ennenkin saanut noudettua, paitsi että... kyseinen posti on hiljan automatisoitu OmaPosti-kioskiksi lokeroineen ja asiakaspalveluhenkilökunta potkittu pois. Paketti oli siis lokerossa, mutta lokerokoodia ei voitu millään keinoin toimittaa asiakkaalle (saksalainen myyjä joko ei osannut tai kehdannut laittaa niin henkilökohtaisia tietoja kuin sähköpostia tai puhelinnumeroa pakettikorttiin, tai sitten tieto ei kulkenut Suomeen saakka). Kyseisessä postikonttorissa oli useamman sadan OmaPosti-lokeron lisäksi näppärä asiakaspalvelupääte, josta sai yhteyden videopuhelulla oikeaan ihmiseen. Hän totesi, että tilanne on nyt tämä, puhelinnumeroksi on ilmoitettu Nolla ja sähköpostiosoitteeksi "NOT AVAILABLE" ja lokerokoodia ei siksi voi antaa vaikka kuinka näyttäisi henkilöllisyystodistusta kameralle. Mutta paketin voisi kuitenkin siirtää johonkin miehitettyyn toimipisteeseen. Ehdotti jotain random asiamiespostia, jota en osannut helsinkiläisenä yhdistää mihinkään tuttuun paikkaan Espoossa (se oli K-market Pohjantähti ihan siinä lähellä, olisi pitänyt tajuta).
Pyysin siirron itselleni tutumpaan paikkaan eli kotikulmille Helsingin ainoaan (?) miehitettyyn postiin, Kasarmitorille. Tämähän kävi asiakaspalvelijalle, joten kiitin ja kumarsin, ja aloin innokkaasti seurata paketin liikkeitä. Varsin nopeasti se olikin siirtynyt Vantaan lajittelukeskukseen ja jo viikon sisällä oli siirtynyt Kasarmitorin postiin. Tosin vain infinitesimaalisen lyhyeksi hetkeksi, sillä mainitusta konttorista se pomppasi bumerangina takaisin Vantaan lajittelukeskukseen ja sitä tietä surullisen tuttuun Tapiolan miehittämättömään pakettiautomaattiin. Olihan paketissa espoolainen osoite, oikein yliopistolle osoitettu. Ja lokerokoodi jäi taas puuttumaan, koska saapumisilmoitusta ei voitu toimittaa jne...
Pitkän ja hartaan jonotuksen jälkeen sain Postin aspan langan päähän, kerroin asiani ja vaadin saada paketin itselleni ennen kuin Järjestelmä palauttaa sen Saksaan tai johonkin muuhun singulariteettiin. Aspa lupasi selvittää asiaa, ja soittelikin jo parin tunnin kuluttua takaisin. Hän ehdotti, että paketti lähetettäisiin edelleen johonkin asiamiespostiin, josta vastaanottajan niminen henkilö sen hänen mukaansa saisi seurantanumerolla ulos. Näin myös tehtiin.
Tosin olin siinä samaan aikaan saanut aikaiseksi ihan Varmuuden vuoksi lähettää sakemannille englanninkielisen linkin Postin lomakkeeseen, jossa paketin lähettäjä voi muuttaa vastaanottajan puhelinnumeron. Kielivaikeuksista huolimatta hän ilmeisesti onnistui tässä, sillä pian puhelimeeni tupsahti Postin lähettämä lokerokoodi! Ja sitten olikin ns. Kiire hakea paketti sieltä Tapiolan postin automaatista ennen kuin se lähti matkalle kohti seuraavaa etappia... Onnistui.
Mutta tarinan opetus on se, että lokerokoodittoman ikiliikkujan pysäyttää helpoimmin pyytämällä ilmaisen siirron johonkin asiamiespostiin. Se K-kauppias tuskin pystyy pakettia edelleenlähettämään enää mihinkään mielenkiintoiseen noutopisteeseen. Liitteenä paketin matkaraportti, matkailusta kiinnostuneille.