Postin kulkemisen vaikeus

En muista että olisin nähnyt aikaisemmin tätä ilmoitusta seurannassa.
2020-10-08_22-16-58.png
Joskus tuota tapahtumatekstiä näkee, kun lähtevä paketti jätetään toimipisteeseen illalla niin ettei ehdi enää päivän kuljetukseen, mutta oman kokemukseni perusteella nykyään yleensä merkitään silloinkin vain "Lähetys on rekisteröity".

Itse olen pari kertaa viimeisen muutaman vuoden aikana nähnyt tuon tapahtumatekstin - sellainen mielikuva minulla on että ~10 vuotta sitten tuo oli yleisempi, mutta muisti voi hyvin pettää (tai sitten on aluekohtaista).

Itsellä nyt viime lauantaina 3.9 "Arrived at airport" kiinan EMS-paketti ilman edes rekisteröitymistä Postin järjestelmiin. Japanista tuli EMS päivässä kaiken läpi, mutta tämä on varmaan taas tippunut rullakosta. Luulisi että nykyään on helppoa ja hauskaa kun paketteja tulee heillekin vähemmän :rolleyes: Tämän perään nyt on tietty mahdoton muutenkaan kysellä. Ei sinänsä vituttaisi ellei olisi 60usd+ maksanut tuosta pelkästä toimituksesta.

Alkaa menemään hermot Kiinan touhuun jo. Jo kaksi kertaa käynyt niin, että seuranta näyttää että tavara on saapunut, toimitettu ja noudettu, vaikka ei ole. Aliexpress ei tee enää mitään, jos seuranta näyttää noin. Et voi enää avata disputea jos seurannan mukaan tavara on toimitettu. Myyjä nyt ei luonnollisesti tee mitään.

Itsellä poistunut kaikki ärsytys postin kanssa kun muutettiin paritaloon, kaikki paketit ohjaan suoraan jättämään kuistille ja nyt niitä ei tarvitse enää hakea mistään.

Kuistille ei näe mistään yleiseltä paikalta ja videovalvonta huolehtii lopusta.

Alkaa menemään hermot Kiinan touhuun jo. Jo kaksi kertaa käynyt niin, että seuranta näyttää että tavara on saapunut, toimitettu ja noudettu, vaikka ei ole. Aliexpress ei tee enää mitään, jos seuranta näyttää noin. Et voi enää avata disputea jos seurannan mukaan tavara on toimitettu. Myyjä nyt ei luonnollisesti tee mitään.

Pari kertaa käynyt noin, kummallakin kerralla otin yhteyttä Postin aspaliin ja kyselin lähetyksestä kun ne oli luovutettu eri kaupungissa kuin missä itse asun. Kertoivat lähetyksen oikean postinumeron mihin se ohjattu ja luovutettu, ilmoitin nämä Alille ja homma oli sillä selvä. Myyjä oli minulle ilmoittanut väärän seurantakoodin kummallakin kerralla. Nykyäänhän OmaPostissa näkyy myös tuo noutopiste minne lähetys on ohjattu, siitäkin saa varmaan suoraan screenshotin disputea varten. Disputen avaamista ei kyllä ole mitenkään estetty jos et ole järjestelmässä sitä vastaanottanut ja senkin jälkeen dispute onnistuu jos tuote on väärä tai viallinen.

Pari kertaa käynyt noin, kummallakin kerralla otin yhteyttä Postin aspaliin ja kyselin lähetyksestä kun ne oli luovutettu eri kaupungissa kuin missä itse asun. Kertoivat lähetyksen oikean postinumeron mihin se ohjattu ja luovutettu, ilmoitin nämä Alille ja homma oli sillä selvä. Myyjä oli minulle ilmoittanut väärän seurantakoodin kummallakin kerralla. Nykyäänhän OmaPostissa näkyy myös tuo noutopiste minne lähetys on ohjattu, siitäkin saa varmaan suoraan screenshotin disputea varten. Disputen avaamista ei kyllä ole mitenkään estetty jos et ole järjestelmässä sitä vastaanottanut ja senkin jälkeen dispute onnistuu jos tuote on väärä tai viallinen.
Postin seuranta ei näytä tuolle koodille mitään. Aliexpressin oma seuranta näyttää että onnistuneesti toimitettu eikä anna avata disputea. Ei Alille pysty ilmoittamaan mitään muuten kuin disputen kautta. Aspa on pelkkä botti ja antaa automaattivastauksia.

En Alin aspaan tarkoittanutkaan yhteydenottoa. Mitäs 17track sanoo aiheesta? Näkyykö edes Suomeen tulo ja onko missään vaiheessa mainintaa esim. seurantakoodin vaihtumisesta?

En Alin aspaan tarkoittanutkaan yhteydenottoa. Mitäs 17track sanoo aiheesta? Näkyykö edes Suomeen tulo ja onko missään vaiheessa mainintaa esim. seurantakoodin vaihtumisesta?
17Track näyttää että "alert" ja jos tuosta kiina-käännöksestä pitäisi jotain tulkita, niin palautunut lähettäjälle?

2020-10-09 13:03
Shenzhen City, return to the proper investment.

Mihin tuosta nyt sitten ottaa yhteyttä?

Aliexpressin oma seuranta näyttää, että toimitettu omassa kaupungissani Suomessa.

Siis, avaat disputen aiheesta. Se on ainoa yhteydenotto mitä sattumalta tajuavat.

No kun ei anna avata disputea, kun ei anna laittaa vaihtoehtoa "i have not received the order", koska Aliexpressin seuranta näyttää, että toimitettu.

Hieman luovuutta ja joku toinen syy + selite 17track screenshotein, että kama ei ole tullut perille. Siellähän on mm. se tracking tietoihin perustuva disputesyy.

Hieman luovuutta ja joku toinen syy + selite 17track screenshotein, että kama ei ole tullut perille. Siellähän on mm. se tracking tietoihin perustuva disputesyy.
Ensin valitaan, oletko vastaanottanut tuotteen vai et. Jos valitsee "en", ei anna jatkaa siitä eteenpäin eikä näytä enää muita vaihtoehtoja. Jos vastaa "kyllä", antaa sellaisia vaihtoehtoja syiksi, jotka eivät sovellu tähän yhtään. Aliexpress ei tee mitään, jos tunnustat, että olet vastaanottanut tuotteen ja sitten yrität, että "enpäs olekaan".

Ilmeisesti tuo Aliexpressin seuranta on seonnut siitä, että tavara on palautunut lähettäjälle, eli se on "toimitettu", mutta lähettäjälle.

Mitä meinaat tällä, pakettivolyymithan ovat kasvussa koronan vuoksi?
Lähinnä tuo että lentojen määrän romahduksen vuoksi ei tavaraa tulisi kuitenkaan niin paljoa sisään, mutta rahtilentoja taitaa tulla senkin edestä nyt. Sitten on tietysti rajoituksia vieläkin päällä maiden välillä esim. minulla on EMS-paketti jumissa Taiwanissa. Tässä taitaa kyllä olla suurvaltapolitiikkaa pelissä.

Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti tuo Aliexpressin seuranta on seonnut siitä, että tavara on palautunut lähettäjälle, eli se on "toimitettu", mutta lähettäjälle.
Minulla on ollut vastaavallainen tapaus siinä meni todella kauan ennen kuin Ali antoi tehdä disputen etten ole saanut kyseistä tavaraa. Siitä on aikaa jonkin verran, joten en muista tarkkaan kauanko sai päivittäin käydä testaamassa ennen kuin se onnistui.

Ei helvetti, onko ne nyt mennyt uusimaan tuon toimitustilapalkinkin... Pistetään rankan työpäivän, väsymyksen ja orastavan humalan piikkiin mutta ensimmäinen mielikuva tuosta sydämestä ja pakettiautosta on että tuo parrakas pakettisetä harrastaa jotain siveetöntä sen paketin kanssa pakussaan... :D

Saksasta on tulossa paketti ja posti kyselee tekstarilla:
A: Kotiinkuljetus, ark 8-16, "Vaihtoehto myös jättää ovelle"
B: Noutopiste

Kummallakohan tuo on nopeammin perillä ja ennen kaikkea osaako postin lähetit käyttää ovipuhelinta?

Saksasta on tulossa paketti ja posti kyselee tekstarilla:
A: Kotiinkuljetus, ark 8-16, "Vaihtoehto myös jättää ovelle"
B: Noutopiste

Kummallakohan tuo on nopeammin perillä ja ennen kaikkea osaako postin lähetit käyttää ovipuhelinta?

Joo, noutopiste todellakin nopeempi. Tullu lukuisia paketteja tolla systeemilla DHL:n (ei Express) ja Postin toimittamana. Keväällä ja sitä aiemmin meni aina niin että ku toi viesti tuli paketin lähettyä Saksasta ni kaks päivää meni et Suomessa, sit siitä seuraavana päivänä noudettavissa Treellä. Nykyisin ottanu viimeset kerrat kolme päivää tulo Saksasta Helsinki-Vantaalle mut sieltä aina sit päivässä Treelle.

Ei ne Postin hoitamat DHL:t Helsinki-Vantaalla käy hetkeäkään, kumipyörillä laivaan Saksassa, laiva Hankoon ja sieltä Vantaalle käsittelyyn. Minä valitsisin tietysti ensin kotijaon, jos ei ole paikalla ko. aikana, se viedään noutopisteeseen joka tapauksessa, jos siis näin valitsee apissa

Aika hyvin tuo kama Suomen sisällä kyllä kulkee, tarjousketjun innostamana tilaus Carlsonille torstaina klo 18.30, saivat kamat pakattua ja Postin järjestelmiin sähköisen ennakkotiedon puoli kahden aikaan iltapäivällä eilen perjantaina. Lajittelu Kuopiossa illalla ja tänään tulossa lähikauppaan noudettavaksi Espoossa.

Olin ihan varma, että tuo siirtymä Kuopiosta ei enää tapahdu säällisessä ajassa ja maanantaille menisi, mutta ei. Jos ei ole mitään helvetin painavaa ja/tai liikuntakyvytön, ei kannata mitään pikatuotteita valita ja maksaa ylimääräistä, ainakaan pk-seudulla, jos siis haluaa tilatut romut mahdollisimman nopeasti.

A65AC96E-89B0-4233-B059-C0A951BED58C.jpeg

Semmonen juttu myös että ns. omaa noutopistettä ei kannata laittaa postin sivuille. Jos olet joskus muinoin valinnut jonkun tuppukylän pikkumarketin siihen - niin nykyään käy niin, että kun sinne markettiin ei se paketti mahdukkaan - tulee lisäpäiviä kun postipaku pyörii tyhjää viedessään sen paketin sitten postiin (kun ne olisivat muuten vieneet sen paketin sinne postiin).

Valkataan nyt tuo noutopiste. Sekään ei ole kaukana, eikä mitään isoa tai aikakriittistä ole tulossa.

Semmonen juttu myös että ns. omaa noutopistettä ei kannata laittaa postin sivuille. Jos olet joskus muinoin valinnut jonkun tuppukylän pikkumarketin siihen - niin nykyään käy niin, että kun sinne markettiin ei se paketti mahdukkaan - tulee lisäpäiviä kun postipaku pyörii tyhjää viedessään sen paketin sitten postiin (kun ne olisivat muuten vieneet sen paketin sinne postiin).
Ei täällä ainakaan. Menee suoraan ärrälle (100m automaatista) jos naatti on täynnä.

Ja nyt vielä yllätti saapumalla lauantaina postiin.
Paketteja on toimitettu noutopisteisiiin lauantaisin lokakuusta 2015 lähtien. Toki vaihtelee noutopisteittäin ja paikkakunnittain että mitkä ovat jakelun piirissä, mutta vuosien varrella on laajentunut tuo toiminta.

Ei useasti käy niin, että menee paketti väärään postinumeroon. Nyt siten meni 00504 kun piti mennä 00300. Siellä se ärrällä on. Postin chatissa sanoin asiasta, ja myönsivät virheensä ja ilmoittivat että vaihtavat oikeaan postinumeroon.
Tuleekohan tuohon seurantaan joskus jotain, että lähtee eteenpäin ärrältä? Varmaankin se postin kuski sitten etsii minun pakettini huomenna ja sitten vasta tulee seurantaan merkinnät uudelleen reitityksesta? Vai unohtiko chatti aspa tehdä tuon muutoksen?

Ei helvetti, onko ne nyt mennyt uusimaan tuon toimitustilapalkinkin... Pistetään rankan työpäivän, väsymyksen ja orastavan humalan piikkiin mutta ensimmäinen mielikuva tuosta sydämestä ja pakettiautosta on että tuo parrakas pakettisetä harrastaa jotain siveetöntä sen paketin kanssa pakussaan... :D
Mun mielestä toi on rasistinen kun ei ole monikulttuurinen, pitääpä laittaa viestiä postille asiasta!

Ja jos joskus haluat tarkoituksella tilata johonkin muualle kuin omaan osoitteeseen, niin se menee silti sinne valittuun noutopisteeseen. Kerran halusin tilata tavaraa mökkipaikkakunnan K-Markettiin ja olin mennyt tuon "oman noutopisteen" joskus asettamaan, enkä asiaa silloin muistanut, niin sehän meni tietenkin sinne. Ja niinä kertoina kun olen tavaran sinne "omaan noutopisteeseen" halunnut, niin se onkin ollut täynnä ja tavara on mennyt seuraavan lähimpään paikkaan, joka on minulle ollut joku mahdollisimman huono paikka noutaa.

Ja jos joskus haluat tarkoituksella tilata johonkin muualle kuin omaan osoitteeseen, niin se menee silti sinne valittuun noutopisteeseen. Kerran halusin tilata tavaraa mökkipaikkakunnan K-Markettiin ja olin mennyt tuon "oman noutopisteen" joskus asettamaan, enkä asiaa silloin muistanut, niin sehän meni tietenkin sinne. Ja niinä kertoina kun olen tavaran sinne "omaan noutopisteeseen" halunnut, niin se onkin ollut täynnä ja tavara on mennyt seuraavan lähimpään paikkaan, joka on minulle ollut joku mahdollisimman huono paikka noutaa.

Ei sen kuuluisi noin toimia, ja tuollaisesta voi tietenkin jo reklamoida että tuokaa sinne minne pitääkin.

Täällä avattu se miten tuo toimii, ja ainakin omalla kohdalla ihan mallikkaasti on tuon mukaan mennykin: Nouda lähetyksesi valitsemastasi noutopisteestä - Posti - Henkilöille

Matkahuolto alkaa pikkuhiljaa käymää kans hermojenpäälle. Pe ois pitäny tulla pakettia kotiikuletuksella, se jäikin 100km päähän . Aspa ehottaa haluatko käydä noutamassa sieltä. Uuden toimitus ajan ehottaa maanantai klo 9-10 ei näy eikä kuulu vieläkää.

edit: 3tunnin etsiskelyn jälkee löyty paketti joka oli jo matkalla lapissa. Joku nakannu väärän auton kyytii ja saapitaas ootella pari työpäivää lisää

Viimeksi muokattu:
abcd.png

Tuleekohan tuo koskaan perille? Hämää kun ei ole mitään merkintöjä tuon kahdeksannen päivän jälkeen...

Toihan on ihan ilmoituksen mukaisessa aikataulussa vielä, 1-2 TYÖpäivän kuluessa..

Lähiposti (tai no R-kioski) kunnostautui.

Kävin lauantaina hakemassa yhden Aliexpress-paketin sieltä. No nyt vasta pari päivää myöhemmin oli ajatus avata paketti, niin huomasin että sehän on ihan väärä. :) Väärä nimi, väärä osoite ja seurantanumerokaan ei sinnepäinkään. Olivat sitten jonkun toisen ihmisen paketin lykänneet mulle!

Nyt vein sen takaisin, päivittelivät että voi voi sentään ja harmin paikka, ja ottivat paketin takaisin. No sitä mun omaa ei sitten löytynytkään mistään. Ottivat kyllä puhelinnumeron talteen..

Hienoa vaan kun seurannan mukaan tuo mun paketti on nyt luovutettu.. Hyvä taas näillä näytöillä yrittää reklamoida aliexpressiin jos pakettia ei ala löytymään.

Lähiposti (tai no R-kioski) kunnostautui.

Kävin lauantaina hakemassa yhden Aliexpress-paketin sieltä. No nyt vasta pari päivää myöhemmin oli ajatus avata paketti, niin huomasin että sehän on ihan väärä. :) Väärä nimi, väärä osoite ja seurantanumerokaan ei sinnepäinkään. Olivat sitten jonkun toisen ihmisen paketin lykänneet mulle!

Nyt vein sen takaisin, päivittelivät että voi voi sentään ja harmin paikka, ja ottivat paketin takaisin. No sitä mun omaa ei sitten löytynytkään mistään. Ottivat kyllä puhelinnumeron talteen..

Hienoa vaan kun seurannan mukaan tuo mun paketti on nyt luovutettu.. Hyvä taas näillä näytöillä yrittää reklamoida aliexpressiin jos pakettia ei ala löytymään.
Näitä on näköjään alkanut tapahtumaan useammin, että paketti näyttää menevän johonkin ihan väärään paikkaan ja näkyy, että luovutettu. Tuossa tapauksessa sain disputella rahat takaisin, kun oli mennyt johonkin ihan eri kaupunkiin ja näkyi että on luovutettu siellä. Ei koskaan selvinnyt mikä oli syynä. Noutiko joku muu oikeasti sen minun pakettini, vai oliko myyjä antanut minulle laittanut väärän lähetystunnuksen vai mistä oli kyse.

Näitä on näköjään alkanut tapahtumaan useammin, että paketti näyttää menevän johonkin ihan väärään paikkaan ja näkyy, että luovutettu. Tuossa tapauksessa sain disputella rahat takaisin, kun oli mennyt johonkin ihan eri kaupunkiin ja näkyi että on luovutettu siellä. Ei koskaan selvinnyt mikä oli syynä. Noutiko joku muu oikeasti sen minun pakettini, vai oliko myyjä antanut minulle laittanut väärän lähetystunnuksen vai mistä oli kyse.

Yleensä myyjä antanut väärän koodin, sitä sattuu todella paljon.

Voihan se vielä tupsahtaa jostain. Kauanko tilauksesta on aikaa?
Varmaan yli puoli vuotta. Ei se enää tule, mutta ihan sama kun rahat on saatu takaisin. Ei nuo kiinalaiset kyllä yleensä yritä huijatakaan laittamalla tahalteen väärän tunnuksen. Jäänee ikuiseksi mysteeriksi mitä on tapahtunut.

Varmaan yli puoli vuotta. Ei se enää tule, mutta ihan sama kun rahat on saatu takaisin. Ei nuo kiinalaiset kyllä yleensä yritä huijatakaan laittamalla tahalteen väärän tunnuksen. Jäänee ikuiseksi mysteeriksi mitä on tapahtunut.
Voi se sieltä vielä jostakin putkahtaakin, emännällekin tuli viime- tai toissavuonna yksi kiinapaketti noin 9kk tilauksen jälkeen. Oli jo kokonaan unohtanut koko homman ja saanut rahat takaisin mutta yhtäkkiä tuli paljon elämää nähneen näköinen lähetys. Oli kyllä sen näköinen että oli seissyt jossain varaston nurkassa kuukausikaupalla ja matkustellut edestakaisin ties missä.

CN-loppuisia kiinapaketteja, joiden seuranta nykyisin loppuu Ulkomaanterminaaliin. Tänään tuli paketti, joka oli Vantaalla 8.9. Kesti siis viisi viikkoa saada se sieltä laatikkoon. Toinen on ollut 23.9. eli kolme viikkoa sitten, ei ole vielä tullut. Yksi tämmönen katosi kokonaan joku aika sitten. Hyvin tuntuu toimivan. Ja kaikki nuo juuri noita CN-loppuisia, muut tulleet suhteellisen ok.

CN-loppuisia kiinapaketteja, joiden seuranta nykyisin loppuu Ulkomaanterminaaliin. Tänään tuli paketti, joka oli Vantaalla 8.9. Kesti siis viisi viikkoa saada se sieltä laatikkoon. Toinen on ollut 23.9. eli kolme viikkoa sitten, ei ole vielä tullut. Yksi tämmönen katosi kokonaan joku aika sitten. Hyvin tuntuu toimivan. Ja kaikki nuo juuri noita CN-loppuisia, muut tulleet suhteellisen ok.

2-kirjainta lopussa on maatunnus (CN = kiina), seurantakoodin ensimmäinen kirjain kertoo lähetyksen tyypin. Varmaan ollut U-alkuisia joiden seuranta on olematonta (lähdön jälkeen seuranta taitaa olla vain kuljetusyksikkö/kontti tasolla).

Sen verran päivitystä tähän, että paketti todellakin oli palautunut myyjälle joka lupasi palauttaa rahat. Syy taas ei tiedossa, että miksi yhä useampi lähetys nykyään palautuu, vaikka mitään epäilyttävää ei pitäisi olla. Aliexpressille tästä lähtee pitkä miinus, että oman virheellisen seurantansa takia ("saapunut kohdemaahan, toimitettu") ei anna tehdä disputea.

Mikähän näiden postin automaattien pointti on, jotka eivät selvästikään ole missään yhteydessä postin järjestelmiin? On siis niitä perinteisiä postin omia smartposteja, ja sitten on näitä ruskean värisiä, joihin pitää erikseen tilata lokerokoodi ja joista ei saa mitään vahvistusta lähetyksestä ennen lajittelua.

Paketti viety muistaakseni keskiviikkona tämmöiseen lokerokoodilliseen, eikä edelleenkään näy lajittelussa. Miten helvetissä tämmöistä lähtee ratkomaan postin asiakaspalvelusta, jos lähetyksestä ei kirjaudu mitään tapahtumaa suoraan postin järjestelmiin?

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
286 420
Jäsenet
79 183
Uusin jäsen
Gosse

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom