Postin kulkemisen vaikeus

Tänään tuli luukusta noutolippulappunen yhdestä "2.9.2020" ulkomaanterminaaliin hävinneestä UJ-kiinamaxista. Pussukassa oli lisättynä uusi MC-alkuinen seurantatarra sekä noutolapussa k.o. seurantakoodi, jonka sai lisättyä käsin OmaPostiin. Ainoat vaiheet sillä tosin olivat "rekisteröity Helsingissä" ja "noudettavissa". Alkuperäinen UJ-alkuinen seurantakoodi näyttää vielä samaa kuin ennen eli matkalla ja terminaalissa. Näköjään noissa sitten vaihtuu lennossa nuo seurantakoodit aina välillä, sen takia ei päivity data?

Pari UJ:ta samalla päiväyksellä on vielä tulematta, liekö nekin sieltä uudella koodilla joskus ilmaantuvat.

Samalla päiväyksellä mullakin kamaa jumissa, edelleen. Toivotaan että jouluksi jaksaisivat toimittaa.
 
Tänään tuli luukusta noutolippulappunen yhdestä "2.9.2020" ulkomaanterminaaliin hävinneestä UJ-kiinamaxista. Pussukassa oli lisättynä uusi MC-alkuinen seurantatarra sekä noutolapussa k.o. seurantakoodi, jonka sai lisättyä käsin OmaPostiin. Ainoat vaiheet sillä tosin olivat "rekisteröity Helsingissä" ja "noudettavissa". Alkuperäinen UJ-alkuinen seurantakoodi näyttää vielä samaa kuin ennen eli matkalla ja terminaalissa. Näköjään noissa sitten vaihtuu lennossa nuo seurantakoodit aina välillä, sen takia ei päivity data?

Pari UJ:ta samalla päiväyksellä on vielä tulematta, liekö nekin sieltä uudella koodilla joskus ilmaantuvat.
U-alkuiset ovat seuraamattomia kirjeitä (untracked, koodi on tullimuodollisuuksia varten mutta on joskus maasta ym. riippuen seurattavakin) joten niille käy ainakin oman kokemukseni mukaan aina noin. Omat U-kirjeeni ovat kyllä melko harvoin näkyneet Postin seurannassa ollenkaan, mutta silloin kuin ovat näkyneet niin vain 1-2 lajittelua/rekisteröintiä näkyy, ei muuta.
 
Onko muilla pakettiautomaatin paketit ohjattu usein toiseen toimipisteeseen, kun alkuperäisen toimipisteen automaatti on (käsittääkseni) ollut täynnä? Taas kävi itsellä näin, ja se toinen toimipiste sattuu olemaan moninverroin kauempana ja "väärässä" suunnassa.
 
Onko muilla pakettiautomaatin paketit ohjattu usein toiseen toimipisteeseen, kun alkuperäisen toimipisteen automaatti on (käsittääkseni) ollut täynnä? Taas kävi itsellä näin, ja se toinen toimipiste sattuu olemaan moninverroin kauempana ja "väärässä" suunnassa.

Kyllä. Juuri tänään ja eilen tuli ilmoitukset kun tilasin tuotteet toiseen markettiin jossa käymme nykyään useammin (sen sijaan että olisin tilannut kotimme lähellä sijaitsevaan pikkukauppaan). Näköjään käy moni muukin. Nyt paketit on viety keskustan pääpostiin jossa ei ole pysäköintipaikkoja vaan pitäisi ajaa toriparkkiin. Perkele että vituttaa...
 
Onko muilla pakettiautomaatin paketit ohjattu usein toiseen toimipisteeseen, kun alkuperäisen toimipisteen automaatti on (käsittääkseni) ollut täynnä? Taas kävi itsellä näin, ja se toinen toimipiste sattuu olemaan moninverroin kauempana ja "väärässä" suunnassa.
+90% on mennyt oikeaan automaattiin niistä jotka automaattiin on alunperin tilannut, noutopistekään ei haittaa koska se on noin viiden metrin päässä automaatista. Lokeroihin olen tilannut joskus myös kummilapsille yms. lahjoja pidemmällekin esim. Elisa/Telia -akselilta koska näissä ei voi tilata eri osoitteeseen kuin mitä ostaja, ellet tosiaan valitse smarttia toimitustavaksi ja valitse sitten automaatti läheltä vastaanottajaa.
 
Olen sattuneesta syystä postittanut lähiaikoina lähes 40 XXS-pakettia Helsingistä eri puolille maata. On ollut ihan mielenkiintoista seurata pakettien liikkeitä OmaPosti-sovelluksessa.

Näköjään Helsingistä pääkaupunkiseudulle lähetetty paketti tekee keskimäärin yhden arkipäivän verran kauemmin matkaa kuin muualle Suomeen suuntautuva lähetys. Lisäksi pääkaupunkiseudulle lähteneistä viidestä paketista peräti kolmella tuli jonkinlaisia mutkia matkaan kuljetuksen aikana; yksi jäi lähipostiin virumaan pariksi päiväksi, yksi juuttui jonkinlaiseen rekisteröintilimboon logistiikkakeskukselle ja yksi toimitettiin vastaanottajalle OmaPostin mukaan peräti kahdesti.

Yllä olevia yskimisiä lukuun ottamatta paketit ovat kulkeneet yllättävän hyvin perille, joten sen kunniaksi varovainen peukalonkohotus. :tup:
 
^ Laitoitko pelkän helpostikoodin vai tulostitko itse lapun niihin? Järjestään jos ei jaksa tulostaa osoitekorttia -> yksi lisäpäivä, joku sen joutuu Postilla tulostamaan vs. tilanne missä se suoraan lajittelukoneelta menee oikeaan ohjaukseen.
 
^ Laitoitko pelkän helpostikoodin vai tulostitko itse lapun niihin? Järjestään jos ei jaksa tulostaa osoitekorttia -> yksi lisäpäivä, joku sen joutuu Postilla tulostamaan vs. tilanne missä se suoraan lajittelukoneelta menee oikeaan ohjaukseen.
Kaikkiin lähetyksiin tulostin osoitekortin ja kaikki olivat vielä käytännössä identtisesti pakattuja, joten siinä mielessä paketit lähtivät matkaan samalta viivalta.
 
Vanhemmat raportoivat kuljetusongelmista. Olivat tilanneet kotiinkuljetuksella tavaraa ja toimitus piti olla yhdeksään mennessä illalla. Vähän yhdeksän jälkeen oli Postin auto ilmestynyt pihaan, seissyt siinä hetken ja lähtenyt pois. Olikohan paketti unohtunut kyydistä :whistling:
 
Vanhemmat raportoivat kuljetusongelmista. Olivat tilanneet kotiinkuljetuksella tavaraa ja toimitus piti olla yhdeksään mennessä illalla. Vähän yhdeksän jälkeen oli Postin auto ilmestynyt pihaan, seissyt siinä hetken ja lähtenyt pois. Olikohan paketti unohtunut kyydistä :whistling:

Tai sitten kävi vaan jättämässä "valitettavasti ette olleet kotona" -lapun laatikkoon... Meille näitäkin sattuu tämän tästä. :)
 
Tällä viikolla teki Posti huonoimman suorituksensa omalla kohdallani. Tilasin paketin postin toimipisteelle S-marketiin Joensuussa. Posti päättikin viedä paketin kodistani nähden useamman kilometrin päähän Prisman automaattiin!? :hmm: Tässä keskustassa olisi ollut ainakin 4 automaattia tarjolla lähellä minua.

Enemmän olisi tullut kirosanoja vain, jos olisin tilannut jotakin painavaa - en omista autoa.

Eikö nykyään voi välttyä automaattiperseilyltä edes tilaamalla paketit konttorille? Kohta varmaan kotiintoimituksetkin ohjataan mahdollisimman kaukaiseen automaattiin...
 
Tällä viikolla teki Posti huonoimman suorituksensa omalla kohdallani. Tilasin paketin postin toimipisteelle S-marketiin Joensuussa. Posti päättikin viedä paketin kodistani nähden useamman kilometrin päähän Prisman automaattiin!? :hmm: Tässä keskustassa olisi ollut ainakin 4 automaattia tarjolla lähellä minua.

Enemmän olisi tullut kirosanoja vain, jos olisin tilannut jotakin painavaa - en omista autoa.
Pysyi kuitenkin samassa kaupungissa? Mulla vei pari viikkoa sitten eri kaupunkiin asiamiespostiin kun smartpost oli ilmeisesti täynnä. Oman kaupungin smartposteja on paljon ja asiamiespostikin löytyy, mutta ei ollut kelvannut...
 
Pysyi kuitenkin samassa kaupungissa? Mulla vei pari viikkoa sitten eri kaupunkiin asiamiespostiin kun smartpost oli ilmeisesti täynnä. Oman kaupungin smartposteja on paljon ja asiamiespostikin löytyy, mutta ei ollut kelvannut...

No huhhuh! Mikähän robotti noita ohjailee, kun tuntuu hommasta maalaisjärki katoavan. Saako noin paljon väärään paikkaan menneen paketin jotenkin uudelleenohjattua ilmaiseksi?
 
PostNordin näköjään tekee myös kotitoimituksia. Hienoa! Vielä kun osaisivat toimittaa oikeaaseen osoitteeseen. Onneksi oli "vain" 70 € paketti, toinen saa mennä toimipisteeseen.

edit. Väärä hälytys. Paketti oli jätetty sivuovelle.
 
Viimeksi muokattu:
Kaippa sillä on valtavasti merkitystä missä alueella asustelee, että miten pakettien toimitukset toimivat. Itse tilasin tiistai aamuyöstä tavaraa eräästä firmasta, paketoivat heti seuraavana aamuna ja tuli ilmoitus että paketti lähtee heiltä tulemaan. Postin seurannassa näkyy merkintä tiistaina klo 17:51 että paketti lajiteltu, sitten kuljetuksessa ja seuraavana päivänä olikin paketti noudettavissa valitusta lokerosta klo 16:30.

Mitä paketteja itse olen tilaillut (Suomen sisällä), niin aina tullut seuraavaksi päiväksi (ja haluttuun lokeroon), liekkö sitten Keski-Suomi sen verta keskeisessä paikassa, että paketit liikkuu hyvin...
 
Viimeksi muokattu:
Onko kenelläkään osunut silmään että missä voisi valita mitä kaikkia saapumisilmoituksia tulee noista postin kautta tulevista pakettilähetyksistä? Sovelluksen kautta ei ainakaan näkyisi onnistuvan.
Hieman raastaa kun alkuviikosta tuli samana päivänä kolme aliexpressin lähetystä noudettavaksi asiamiespostiin, näistä napsahti ensin kolme kappaletta push-ilmoituksia kännykkään, sen jälkeen kolme tekstiviestiä ja heti perään kolme kappaletta sähköposteja. Eilen sitten kolahti postiluukusta kolme kappaletta paperisia saapumisilmoituksia. Itselle ainakin riittäisi pelkkä sovelluksen ilmoitus kun tuota paskapostia tulee muutenkin joka tuutista.
 
Montako rekisteröintiä tarvitaan.
Mikähän häiriö on iskenyt.

posti.666.PNG
 
17.9. tilattu Aliexpress paketti saapui 25.9. Suomeen, joten aika hyvä suoritus siihen mennessä. Mutta meidän rakas Postimme pääsee taas loistamaan, kun vielä tiistaina kaikki näytti periaatteessa hyvältä. 28.9. paketti oli lajiteltu ja 29.9. kuljetuksessa ja tämän jälkeen ei paketista ole havaintoja. Nyt jänätään meneeko viimeisellä 10 kilometrillä taas enemmän aikaa, kuin Kiinasta Suomeen.
 
1601896324996.png


Kuinkaha isolla todennäköisyydellä Posti on hukannu tuon paketin? On jo kohta kuukauden ollut Suomessa tuo Kiinan tilpehööri, eikä Postin seurannassa näy vieläkään mitään.
 
Näissä kahdessa viimeisessä viestissä, saattaapi olla että tuo "Finland" on vähän lavea käsite. Mulle ainakin joskus tullut jotain nyssäkkää mitkä aliexpressin mukaan on Suomessa lentokentällä, vaikka todellisuudessa paketti tullut jonnekin Amsterdamiin ja sieltä lähtee kirjepostilla ilman seurantaa eteenpäin..
 
Näissä kahdessa viimeisessä viestissä, saattaapi olla että tuo "Finland" on vähän lavea käsite. Mulle ainakin joskus tullut jotain nyssäkkää mitkä aliexpressin mukaan on Suomessa lentokentällä, vaikka todellisuudessa paketti tullut jonnekin Amsterdamiin ja sieltä lähtee kirjepostilla ilman seurantaa eteenpäin..
Samoiten tullut muutama paketti joissa lukee seurannassa että tullut suomeen->Seuranta katkennut eikä mitään merkintöjä enää vaikka paketti on postilaatikossa. Tosin, minullakin on paketteja 15, 16 ja 17 suomeen "tulleina", jotka eivät näytä saapuvan. Eipä auta kuin odotella ja laitaa disputea aikanaan kun aikaraja saavutetaan. Toivoni olen aikalailla menettänyt noiden saamiseen
 
Vittu että syö miestä "lähetyksesi on ohjattu lähimpään saatavilla olevaan noutopisteeseen"

Varmaan 3/5 kerroista nykyään kun tilaan paketin smartiin niin ehei, postista haettava. Vittu.

:sangry:

Toihan on jo tosi hyvin. Itse sain vasta viime viikolla vuoden ensimmäisen pakettiautomaattitoimituksen, vaikka aina tilaan automaattiin, jos mahdollista :rofl:
 
Itselläkin noista tilauksista menee ainakin 2/3 jonnekin muualle kuin haluttuun paikkaan. Aina on automaatti täynnä, lähetys muka liian kookas automaattiin tms. Se vielä olisi ok jos ne menisivät vaihtoehtoisesti aina samaan vaihtoehtoiseen paikkaan mutta kun aina mahdollisimman eri puolelle kylää niin saa keräillä paketteja ties mistä.
 
Samaa vikaa täälläkin. Automaattiin tilatut tuotteet sinne harvemmin päätyy ja se on yleensä sellainen JES!-hetki kun paketti saapuu sinne mihin se on tilattu :D

Nyt ihmetystä herättää kotiinkuljetuspaketti. Aamulla 7 maissa tuli valittavaksi toimitusaika, mutta ei tälle päivälle, lista alkaa huomisesta. Mikä logiikka seisottaa pakettia yli päivä? :hmm: Tämä on käynyt aikasemminkin ja silloin valitsin ensimmäisen ajan eli seuraavan päivän. Sitten tuli jossain kohtaa puhelu jossa kyseltiin sopivaa aikaa toimittaa vaikka se oli valittu jo. Nyt jätin valitsematta, että soitelkoot sopiakseen ja jos puhelua ei tässä muutamassa tunnissa kuulu niin teen sitten valinnan huomiselle.
 
Juu, ja välillä noita toimitusaikakyselyitä tekstarilla on tullut sellaisella aikataululla että viestin saapumisesta aikaa vastata on ollut joitakin minuutteja eli jos ei salamana avaa viestiä ja suoraan tiedä seuraavan päivän ohjelmaa selailematta kalenteria, ei voi keritä vastaamaan tuohon kyselyyn ajoissa.
 
Jep. Tässä vielä kummallisena lisänä se, että toimitusaikavalinta on mahdollinen vain OmaPostilla tai sähköpostilinkin kautta. Eli tekstaria ei tullut ollenkaan. Jos muistini ei huijaa niin viestissä on yleensä ollut vaihtoehto pyytää soittamaan ajan sopimiseksi. Nyt vaihtoehdot oli vain kalenteriin merkityt ajat alkaen huomisesta tai "Jättäkää paketti ovelle 1-3 päivän sisään".

Mietin puuttuisiko paketista numero, mutta eikö tuo ilmesty OmaPostiin juuri puh nron perusteella?
 
Jep. Tässä vielä kummallisena lisänä se, että toimitusaikavalinta on mahdollinen vain OmaPostilla tai sähköpostilinkin kautta. Eli tekstaria ei tullut ollenkaan. Jos muistini ei huijaa niin viestissä on yleensä ollut vaihtoehto pyytää soittamaan ajan sopimiseksi. Nyt vaihtoehdot oli vain kalenteriin merkityt ajat alkaen huomisesta tai "Jättäkää paketti ovelle 1-3 päivän sisään".

Mietin puuttuisiko paketista numero, mutta eikö tuo ilmesty OmaPostiin juuri puh nron perusteella?
Veikkaan että SMS jätetään automaattisesti näistä toimitusaikakyselyistä nykyään pois jos ilmoitus menee perille OmaPostiin, tai itsellekään ainakaan ei ole viime aikoina enää tullut.
 
Aamulla 7 maissa tuli valittavaksi toimitusaika, mutta ei tälle päivälle, lista alkaa huomisesta. Mikä logiikka seisottaa pakettia yli päivä? :hmm:
Tämä on muuttunut tällaiseksi jo useampi kuukausi sitten ainakin Tampereen alueella.

Aiemmin tosiaan tuli SMS ja sai vastata viestillä tyyliin "A, B, C, D" joissa A-C oli aikaikkunoita (SAMALLE päivälle kaksi aikaikkunaa ja seuraavalle päivällle yksi) ja D oli "soittakaa ja ottakaa yhteyttä minuun"

Jokunen kuukausi sitten tuli vielä SMS, mutta sisälsi vain webbilinkin aikaikkunan valintaan, ja AIKAISINTAAN pystyi valitsemaan seuraavan päivän.

Nyt tulee enää OmaPostiin tieto, ei enää SMS:ää.

Eli Postin palvelut pakettienkin osalta huonontunut. Makuuttavat pakettia yli 24h tuosta OmaPostiin toimitusajan valitsemisen jälkeen (minulla tulee noin klo 7 aamulla se).

Ennen vanhaan sai kotiin tuoduksi aamutekstarin jälkeen jo 13-16 tai 17-21... samalle päivälle.
 
Tämä on muuttunut tällaiseksi jo useampi kuukausi sitten ainakin Tampereen alueella.

Aiemmin tosiaan tuli SMS ja sai vastata viestillä tyyliin "A, B, C, D" joissa A-C oli aikaikkunoita (SAMALLE päivälle kaksi aikaikkunaa ja seuraavalle päivällle yksi) ja D oli "soittakaa ja ottakaa yhteyttä minuun"

Jokunen kuukausi sitten tuli vielä SMS, mutta sisälsi vain webbilinkin aikaikkunan valintaan, ja AIKAISINTAAN pystyi valitsemaan seuraavan päivän.

Nyt tulee enää OmaPostiin tieto, ei enää SMS:ää.

Eli Postin palvelut pakettienkin osalta huonontunut. Makuuttavat pakettia yli 24h tuosta OmaPostiin toimitusajan valitsemisen jälkeen (minulla tulee noin klo 7 aamulla se).

Ennen vanhaan sai kotiin tuoduksi aamutekstarin jälkeen jo 13-16 tai 17-21... samalle päivälle.
Itselle tavaraa tulee pääasiassa ulkomailta ja tuo postin kysely tulee kun paketti lähtee virosta. Siitä menee siis joka tapauksessa 1vrk tai jopa 2 ennenkuin paketti pääsee jakeluun. Omalla kohdalla ei siis ainakaan ole tullut viivästystä nykyisestä mallista, mutta varmaankin sitten suomen sisällä tuo aiheuttaa tuon vuorokauden viivästyksen?
 
On siis tuokin asia huonompaan mennyt jos kerta tuo saman päivän toimitus ei onnistu enää. Liekö sen takia sitten poistunut kun siinä viestissäkin oli aika lyhyt aikaikkuna suorittaa valinta, ja aika harva jaksaa OmaPostia pollata 5min välein pitkin päivää. Etenkin jos on sellainen paketti mikä seikkailee tai jumittaa jossain pitkään ja sitten yhtäkkiä alkaa ryminällä tulla perille, pitäisikö viikko jaksaa aamusta iltaan refreshata appia jos sen tavaran haluaisi mahdollisimman pian haltuunsa. Toki jos tuosta sähköposti tulee että "käy omapostissa", ajaa se nyt ainakin itselle ihan saman asian kuin SMS.

Siinä tapauksessahan en näe tuota ongelmaksi jos tieto paketin tuloillaan olosta ja kysely tulee sen verran ajoissa ettei se muutenkaan samalle päivälle ehtisi. Mutta usein tuntuu että Posti järjestää noita "extrapäiviä" monella eri tavalla, vaikka muuten paketin olisi jo saanut käsiinsä vaikka postikonttorilta.

Nyt kun muistelen niin pitkäänhän tuo toimitusaikakysely on tainnut tulla sekä SMS:llä että näkyä OmaPostissa, ja itse olen yleensä vastannut tekstariin, mutta silti OmaPostissa aika on ollut vielä valittavana, vaikkei sitä kai voi muuttaa ekan kerran jälkeen.

Suurin osa viimeaikoina on itselle tainnut tulla tekstillä "Sinulle on saapumassa lähipäivinä lähetys klo 8-16 välillä" ja sen on voinut muuttaa linkin kautta esim. että vievät postiin tai maattiin eivätkä yritä toimitusta. En muista että noissa olisi voinut aikaa edes vaihtaa, se taitaa olla kalliimpi lähetystapa missä voi.
 
On siis tuokin asia huonompaan mennyt jos kerta tuo saman päivän toimitus ei onnistu enää. Liekö sen takia sitten poistunut kun siinä viestissäkin oli aika lyhyt aikaikkuna suorittaa valinta, ja aika harva jaksaa OmaPostia pollata 5min välein pitkin päivää. Etenkin jos on sellainen paketti mikä seikkailee tai jumittaa jossain pitkään ja sitten yhtäkkiä alkaa ryminällä tulla perille, pitäisikö viikko jaksaa aamusta iltaan refreshata appia jos sen tavaran haluaisi mahdollisimman pian haltuunsa. Toki jos tuosta sähköposti tulee että "käy omapostissa", ajaa se nyt ainakin itselle ihan saman asian kuin SMS.

Siinä tapauksessahan en näe tuota ongelmaksi jos tieto paketin tuloillaan olosta ja kysely tulee sen verran ajoissa ettei se muutenkaan samalle päivälle ehtisi. Mutta usein tuntuu että Posti järjestää noita "extrapäiviä" monella eri tavalla, vaikka muuten paketin olisi jo saanut käsiinsä vaikka postikonttorilta.

Nyt kun muistelen niin pitkäänhän tuo toimitusaikakysely on tainnut tulla sekä SMS:llä että näkyä OmaPostissa, ja itse olen yleensä vastannut tekstariin, mutta silti OmaPostissa aika on ollut vielä valittavana, vaikkei sitä kai voi muuttaa ekan kerran jälkeen.

Suurin osa viimeaikoina on itselle tainnut tulla tekstillä "Sinulle on saapumassa lähipäivinä lähetys klo 8-16 välillä" ja sen on voinut muuttaa linkin kautta esim. että vievät postiin tai maattiin eivätkä yritä toimitusta. En muista että noissa olisi voinut aikaa edes vaihtaa, se taitaa olla kalliimpi lähetystapa missä voi.
Kyllä tuosta minulle siis aina ihan sovellusilmoitus tulee, ei tarvitse itse availla OmaPosti-sovellusta.
 
Kyllä tuosta minulle siis aina ihan sovellusilmoitus tulee, ei tarvitse itse availla OmaPosti-sovellusta.
Nuo sovellusilmoitukset vaan kun toimii vähän miten toimii riippuen puhelimesta, käyttisversiosta ja niin edelleen, joten ei ole sähköpostin tai SMS:n voittanutta tavoitettavuudessa. Lisäksi itse haluan pitää sovellusilmoitukset melko pienellä merkkiäänellä koska en voi sitä omassa luurissani vaihtaa sovelluskohtaiseksi, ja sitten joku hevonhemmetin sää-appi tyyliin herättää keskellä yötä jonkun liukkausvaroituksen takia. Nuo varsinaiset viestit saa sitten taas kajauttaa kovemmalla voluumilla koska ne voi sisältää jotain akuuttia.

Ja siis näkeehän tuon jälkikäteen juu kun avaa näytön, mutta itse en puhelinta räpläile läheskään jatkuvasti ellei se piippaile. Jotkut tietysti viihtyy näytön äärellä 22/7 niin heille ne tulee reaaliajassa.
 
Muutenkin näiden appien pakotus on mielestäni persiistä, kyllä siellä edelleen pitäisi olla mahdollisuus saada vanhalla tavalla ilmoitus, jos asiakas näin haluaa. Tällä menolla puhelimessa pyörii tusina eri appia erinäisten palveluiden takia ja luuri vilkkuu ja huttaa vähänväliä ku tulee notifikaatiota, ja tottakai siinä samalla sivussa on helppo näiden firmojen pistää mainoksiakin...
 
Nyt tulee enää OmaPostiin tieto, ei enää SMS:ää.

Eli Postin palvelut pakettienkin osalta huonontunut. Makuuttavat pakettia yli 24h tuosta OmaPostiin toimitusajan valitsemisen jälkeen (minulla tulee noin klo 7 aamulla se).

Ennen vanhaan sai kotiin tuoduksi aamutekstarin jälkeen jo 13-16 tai 17-21... samalle päivälle.

Erikoinen johtopäätelmä, minusta tuo on selkeä parannus, lähetykset tulevat ainakin pk-seudulla nopeammin kuin ennen, sillä, että milloin vastaat, ei ole vitunkaan merkitystä kokonaiskestossa, se merkitsee milloin sen lähetyksen saa.

Se kysely tulee nykyään aikaisemmin kuin ennen 21-lähetyksissä, ulkomailta tulevissa esim. Amazonin ja Saksan DHL:n osalta se kysely tulee ennen kuin se lähetys on edes Suomessa. Aiemmin lähetys tuli Suomeen, se käsiteltiin logistiikkakeskuksessa -> sen jälkeen tuli tekstiviestiä milloin lähetystä voitaisiin tuoda, päiväaikoja ei käytännössä saanut ikinä seuraavalle päivälle, ensimmäisen lajittelun ja jakelun välillä oli yleensä lähes kaksi vuorokautta jos iltajakelu ei käynyt. Lopetin tuon takia parhaani mukaan suosimasta näitä lähetysmuotoja, nykyäänhän tuo on taas ihan hyvä ja kotiinkantoja voi jopa suosia jos pikkurahalla saa ja/tai se muuten tarjotaan.
 
Erikoinen johtopäätelmä, minusta tuo on selkeä parannus, lähetykset tulevat ainakin pk-seudulla nopeammin kuin ennen, sillä, että milloin vastaat, ei ole vitunkaan merkitystä kokonaiskestossa, se merkitsee milloin sen lähetyksen saa.

Se kysely tulee nykyään aikaisemmin kuin ennen 21-lähetyksissä, ulkomailta tulevissa esim. Amazonin ja Saksan DHL:n osalta se kysely tulee ennen kuin se lähetys on edes Suomessa. Aiemmin lähetys tuli Suomeen, se käsiteltiin logistiikkakeskuksessa -> sen jälkeen tuli tekstiviestiä milloin lähetystä voitaisiin tuoda, päiväaikoja ei käytännössä saanut ikinä seuraavalle päivälle, ensimmäisen lajittelun ja jakelun välillä oli yleensä lähes kaksi vuorokautta jos iltajakelu ei käynyt. Lopetin tuon takia parhaani mukaan suosimasta näitä lähetysmuotoja, nykyäänhän tuo on taas ihan hyvä ja kotiinkantoja voi jopa suosia jos pikkurahalla saa ja/tai se muuten tarjotaan.
En tiedä oletko Postilla töissä vai kuinka pirussa näet nykytilanteen (Tampereella) parempana:

Nyt puhutaan siis Suomen sisäisistä lähetyksistä. Ulkomailta tullessa tilanne onkin parantunut.

ENNEN VANHAAN:

Yritys lähetti 21 kotiinkuljetuksena maanantaina paketin Tampereelle.

Tiistaiaamuna klo 7.30 tuli tekstari, jossa oli vaihtoehdot A, B, C, D.

A ja B oli 13-16 sekä 17-21 välille kotiinkuljetus SAMALLE PÄIVÄLLE (tiistai). C oli seuraavalle päivälle aamulle klo 9-12 tms. D oli "soittakaa minulle ja sopikaa eri aika"

Tekstarilla vastasit siis kirjaimen. Ja paketin tuonti onnistui AINA samana päivänä kun tuo tekstari tuli.

Eli toimitusaika oli parhaillaan alle 24h lähetyksestä kotiinkantoon.

NYKYÄÄN:

Yritys lähettää vastaavanlaisena kotiinkuljetuksena maanantaina paketin Tampereelle.

Tiistaiaamuna klo 7.xx tulee OmaPostiin kohta, josta voi valita toimitusajan.

Ensimmäinen toimitusikkuna on AINA vasta keskiviikkoaamupäivällä, VAIKKA kävisi tuolla OmaPostissa jo tiistaina klo 7.50 aamulla sen valitsemassa.

IKINÄ et voi saada pakettia kotiintuotuna tiistain aikana nykyään.


Näin siis vain esimerkkinä, nämä maanantait ja tiistait voit vaihtaa päikseen vaikka torstaihin ja perjantaihin.

Jos torstaina joku lähettää sulle paketin Tampereelle 21 kotiinkuljetuksena (vai mikä lie nykyään nimeltään onkaan), saat perjantaiaamuna OmaPostiin toimitusaikavalinnan, ja AIKAISINTAAN saat paketin kotiin maanantaiaamulla.

Ennen vanhaan (yli 6kk sitten) olisit saanut paketin kotiin jo perjantaina.

Jos toi on sun mielestäs parannus, niin sun palkanmaksajas on Posti.
 
Juuri noin. Mullakin oli arvioitu toimitusaika tänään, mutta aikaisin valinta huomenna 16-19. Avasin sovelluksen ilmoituksen muutaman minuutin sisällä sen saapumisesta, eli tuskin myöhässäkään olin. Paketti on kuitenkin jo samassa kaupungissa ollut aamuyöllä, joten nyt se on siellä reilusti yli 24h vain paikallaan.

Joka tapauksessa pitää yrittää muistaa tämä kun seuraavan kerran tilailee.
 
Vittu että syö miestä "lähetyksesi on ohjattu lähimpään saatavilla olevaan noutopisteeseen"
Eniten näissä vituttaa se, että noutopiste ei taatusti ole lähin saatavilla oleva alkuperäiseen nähden, vaan joku mihin se helvetin saamaton postin urpo on jaksanut paketin kiikuttaa ennen kahvitaukoa. Ite asun Turussa keskustassa. Paketin käännöt on tehty Länsikeskuksen Citymarkettiin, jonka ohi ajan päivittäin ja jossa käyn kaupassa, eli paketit sais nopeasti mukaan. Siinä on siis iso posti samassa, mut siellä on myös erikseen automaatit eri firmoille. Käytännössä aina valitsen toimituksen tonne automaattiin, ja ennen jos automaatti oli täysi, sen paketin sai vierestä tiskiltä. Mut ei enää. Tän vuoden aikana Postin vatipäät on tunkenut väkisin niitä toimituksia johonkin parin neliön R-kioskille ydinkeskustaan, käytännössä vaihdellen Humalistonkadun ja Yliopistonkadun kioskien välillä, jonne ei vahingossakaan pääse järkevästi autolla ja ylipäätään pitää erikseen lähteä hakemaan. Parhaimmillaan saman päivän paketit toimitettu kahteen tai kolmeen eri paikkaan. Siinä väliin jäävällä n. 4km matkalla olis aika monta automaattia vielä. Vaikea uskoa, että jossain random pikkukioskissa olis enemmän tilaa, ku noissa isoissa "oikeissa" posteissa. Niin ja jäähän siinä väliin vielä vanha "pääpostikin", eli viimeinen postin oma myymälä. Ilmeisesti katsovat postinumeron perusteella "lähimmän vapaan", eikä sen alunperin valitun toimituspisteen perusteella. Eli toimivat ihan päin helvettiä.

Jos postilla olis yhtään normaali aivotoiminnalla varustettua päättävässä asemassa olevaa henkilöä, niin tota oma noutopistepalvelua /paketin ohjausta laajennettais niin, että ne "ylivuotoautomaatit" vois valita, eli useampi preferoitu noutopiste jos kerran kapasiteetti on jatkuvasti loppu. Ihan vaikka kolme parasta vaihtoehtoa sinne omaan listaan, niin olis jo parempi ku tää saatanan arpominen ja paketinmetsästys ympäri kaupunkia. Vähän meinaa hermo mennä, kun paketteja tulee paljon ja 75% jaetaan päin helvettiä. Vastaavasti matkahuolto on onnistunut toimittamaan paketit aika tasan 100% tarkkuudella saman automarketin automaattiin tai minne olen valinnutkin. Tästä syystä ko. firmaa suosinkin aina kun mahdollista.
 
En tiedä oletko Postilla töissä vai kuinka pirussa näet nykytilanteen (Tampereella) parempana:

Nyt puhutaan siis Suomen sisäisistä lähetyksistä. Ulkomailta tullessa tilanne onkin parantunut.

ENNEN VANHAAN:

Yritys lähetti 21 kotiinkuljetuksena maanantaina paketin Tampereelle.

Tiistaiaamuna klo 7.30 tuli tekstari, jossa oli vaihtoehdot A, B, C, D.

A ja B oli 13-16 sekä 17-21 välille kotiinkuljetus SAMALLE PÄIVÄLLE (tiistai). C oli seuraavalle päivälle aamulle klo 9-12 tms. D oli "soittakaa minulle ja sopikaa eri aika"

Tekstarilla vastasit siis kirjaimen. Ja paketin tuonti onnistui AINA samana päivänä kun tuo tekstari tuli.

Eli toimitusaika oli parhaillaan alle 24h lähetyksestä kotiinkantoon.

NYKYÄÄN:

Yritys lähettää vastaavanlaisena kotiinkuljetuksena maanantaina paketin Tampereelle.

Tiistaiaamuna klo 7.xx tulee OmaPostiin kohta, josta voi valita toimitusajan.

Ensimmäinen toimitusikkuna on AINA vasta keskiviikkoaamupäivällä, VAIKKA kävisi tuolla OmaPostissa jo tiistaina klo 7.50 aamulla sen valitsemassa.

IKINÄ et voi saada pakettia kotiintuotuna tiistain aikana nykyään.


Näin siis vain esimerkkinä, nämä maanantait ja tiistait voit vaihtaa päikseen vaikka torstaihin ja perjantaihin.

Jos torstaina joku lähettää sulle paketin Tampereelle 21 kotiinkuljetuksena (vai mikä lie nykyään nimeltään onkaan), saat perjantaiaamuna OmaPostiin toimitusaikavalinnan, ja AIKAISINTAAN saat paketin kotiin maanantaiaamulla.

Ennen vanhaan (yli 6kk sitten) olisit saanut paketin kotiin jo perjantaina.

Jos toi on sun mielestäs parannus, niin sun palkanmaksajas on Posti.

Kiinnosta vittuakaan Tampereen tilanne. :hungry:

Mutta vaikuttaa siinä oleellisesti se mistä se lähetys lähtee ja mitä aikaikkunaa jakelulle käytetään vuorokaudesta vastaanottajan valitsemana.

Pk-seudulla ainakin ennen toimi hitaammin tuo kotimaisten toimitus, nykyään niistä on se odottelupäivå poistunut.
 
Kiinnosta vittuakaan Tampereen tilanne. :hungry:

Mutta vaikuttaa siinä oleellisesti se mistä se lähetys lähtee ja mitä aikaikkunaa jakelulle käytetään vuorokaudesta vastaanottajan valitsemana.

Pk-seudulla ainakin ennen toimi hitaammin tuo kotimaisten toimitus, nykyään niistä on se odottelupäivå poistunut.
Kyllä ainakin minulle Helsingissä on ihan samalla lailla tullut extra päivä noihin toimituksiin juurikin tuon aikaisintaan seuraavalle päivälle valinnan myötä.
 
Kuulostaapa erikoiselta, jotain esimerkkejä seurannasta miten ja missä tilanteissa ylimääräinen päivä on ilmennyt? Ei mulla nyt tämä vuonna ole himaan toimitettuja ollut kuin noin 10% 200kpl yhteismäärästä ja lähes järjestään on se aiempi extrapäivä poistunut kuvioista.

Edelleen se nopein on normaali ns. 16 lähetys joka noudetaan itse ma-la kuljetusten jälkeen.
 
Kuulostaapa erikoiselta, jotain esimerkkejä seurannasta miten ja missä tilanteissa ylimääräinen päivä on ilmennyt? Ei mulla nyt tämä vuonna ole himaan toimitettuja ollut kuin noin 10% 200kpl yhteismäärästä ja lähes järjestään on se aiempi extrapäivä poistunut kuvioista.

Edelleen se nopein on normaali ns. 16 lähetys joka noudetaan itse ma-la kuljetusten jälkeen.
Ilmennyt siinä, missä tuosta jo mainittiinkin, eli aiemmin sai tekstarilla valita aamulla toimituksen samalle päivälle, mutta omapostin kautta on valinnat aikaisintaan seuraavalle päivälle.
 
Ah, okei, itse järjestään en ikinä valitse iltajakelua vaan ensimmäisen mahdollisen aamu/päiväjakelun, niin tuommoiseen ei ole tullut edes kiinnitettyä huomiota.

Vähän kyllä epäilen, että noita omia lähetyksiä ei kyllä enää samana päivänä olisi iltasellakaan tuotu jos ne on lajiteltu päivällä/iltapäivällä, vaan ne aiemminkin aikaisintaan seuraavana päivänä olisi viety vastaanottajalle.

Eli palaan edelleen siihen milloin lähetyksen lajittelu on tapahtunut lähinnä olevassa keskuksessa, yleensähän aiemmin se tekstari tuli lajittelua seuraavan arkipäivän aamuna/aamupäivällä, jolloin iltajakelu onnistui samalle päivälle, nyt se kysely tulee jo lajittelun tapahduttua ja saan esim. sen seuraavan arkipäivän 08-12 tai 12-16 slotin valittua, mikä aiemmin ei olisi onnistunut, vaan ainostaan ilta-aika olisi ensimmäinen mahdollinen.

Minä tuon viiveen takia joidenkin toimijoiden kohdalla valitsin jopa UPS:n esim. Tommy Hilfigerin tilausten suhteen koska vitutti extraodottelut tuon päivätoimituksen takia siirtymisellä aina vähintään arkipäivällä. Palaan edelleen siihen, että halvempi 16-tuote pesi kalliimman nopeudessa + toimitukset myös lauantaisin.
 
Postin express-rahti taas on jossain limbossa Vantaan ja Jyväskylän välillä. Tavan paketit tulevat postin kautta n. päivässä pääkaupunkiseudulta tänne keskelle ei-mitään, mutta televisio on tietymättömissä. Vantaalla on kyllä paketin lähtö rekisteröity systeemeihin, mutta sitten tod.näk. Jyväskylän rahtiterminaalissa se lojuu jossain nurkassa eivätkä ole edes skannanneet sitä. Ei ole ensimmäinen kerta, onkohan tuolla Jyväskylän puolella säästetty pistämällä kaikki väki pihalle?

Ei uskaltanut tilata Matkahuollon kautta, kun edellinen Matkahuollon kautta tullut, särkyväksi rekisteröity ja sellaiseksi Matkahuollon itse selkeästi merkitsemä paketti, tuli ihan lyttyyn painettuna perille.

Pitää varmaan ostaa pakettiauto.
 
Onko jengillä ollut hidasteluja tullin kanssa? Tullit ja postin kiristysmaksu maksettu heti kun tuli tullauspyyntö, mutta ei vaan liiku tullista ulos. DHL seurantaan tuli sentään tuon jälkeen "cleared customs" teksti, vaikka postin seurantaan ei ole mitään uutta infoa tulllut.
 
Onko jengillä ollut hidasteluja tullin kanssa? Tullit ja postin kiristysmaksu maksettu heti kun tuli tullauspyyntö, mutta ei vaan liiku tullista ulos. DHL seurantaan tuli sentään tuon jälkeen "cleared customs" teksti, vaikka postin seurantaan ei ole mitään uutta infoa tulllut.
Viimeksi taisi mennä 3-4 arkipäivää, ennen kuin paketti liikahti minnekkään ja liki kaksi viikkoa, ennen kuin paketti oli noudettavissa.
 
Onko jengillä ollut hidasteluja tullin kanssa? Tullit ja postin kiristysmaksu maksettu heti kun tuli tullauspyyntö, mutta ei vaan liiku tullista ulos. DHL seurantaan tuli sentään tuon jälkeen "cleared customs" teksti, vaikka postin seurantaan ei ole mitään uutta infoa tulllut.
Omat paketit on välillä lojunu yli viikon helsinki-vantaalla ennen kuin liikahtavat tullauksen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
286 260
Viestejä
4 913 197
Jäsenet
79 170
Uusin jäsen
Mestari22

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom