Postin kulkemisen vaikeus

Liittynyt
16.04.2017
Viestejä
736
Saksasta on tulossa paketti ja posti kyselee tekstarilla:
A: Kotiinkuljetus, ark 8-16, "Vaihtoehto myös jättää ovelle"
B: Noutopiste

Kummallakohan tuo on nopeammin perillä ja ennen kaikkea osaako postin lähetit käyttää ovipuhelinta?
Joo, noutopiste todellakin nopeempi. Tullu lukuisia paketteja tolla systeemilla DHL:n (ei Express) ja Postin toimittamana. Keväällä ja sitä aiemmin meni aina niin että ku toi viesti tuli paketin lähettyä Saksasta ni kaks päivää meni et Suomessa, sit siitä seuraavana päivänä noudettavissa Treellä. Nykyisin ottanu viimeset kerrat kolme päivää tulo Saksasta Helsinki-Vantaalle mut sieltä aina sit päivässä Treelle.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 804
Ei ne Postin hoitamat DHL:t Helsinki-Vantaalla käy hetkeäkään, kumipyörillä laivaan Saksassa, laiva Hankoon ja sieltä Vantaalle käsittelyyn. Minä valitsisin tietysti ensin kotijaon, jos ei ole paikalla ko. aikana, se viedään noutopisteeseen joka tapauksessa, jos siis näin valitsee apissa

Aika hyvin tuo kama Suomen sisällä kyllä kulkee, tarjousketjun innostamana tilaus Carlsonille torstaina klo 18.30, saivat kamat pakattua ja Postin järjestelmiin sähköisen ennakkotiedon puoli kahden aikaan iltapäivällä eilen perjantaina. Lajittelu Kuopiossa illalla ja tänään tulossa lähikauppaan noudettavaksi Espoossa.

Olin ihan varma, että tuo siirtymä Kuopiosta ei enää tapahdu säällisessä ajassa ja maanantaille menisi, mutta ei. Jos ei ole mitään helvetin painavaa ja/tai liikuntakyvytön, ei kannata mitään pikatuotteita valita ja maksaa ylimääräistä, ainakaan pk-seudulla, jos siis haluaa tilatut romut mahdollisimman nopeasti.

A65AC96E-89B0-4233-B059-C0A951BED58C.jpeg
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
619
Semmonen juttu myös että ns. omaa noutopistettä ei kannata laittaa postin sivuille. Jos olet joskus muinoin valinnut jonkun tuppukylän pikkumarketin siihen - niin nykyään käy niin, että kun sinne markettiin ei se paketti mahdukkaan - tulee lisäpäiviä kun postipaku pyörii tyhjää viedessään sen paketin sitten postiin (kun ne olisivat muuten vieneet sen paketin sinne postiin).
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 360
Valkataan nyt tuo noutopiste. Sekään ei ole kaukana, eikä mitään isoa tai aikakriittistä ole tulossa.
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Semmonen juttu myös että ns. omaa noutopistettä ei kannata laittaa postin sivuille. Jos olet joskus muinoin valinnut jonkun tuppukylän pikkumarketin siihen - niin nykyään käy niin, että kun sinne markettiin ei se paketti mahdukkaan - tulee lisäpäiviä kun postipaku pyörii tyhjää viedessään sen paketin sitten postiin (kun ne olisivat muuten vieneet sen paketin sinne postiin).
Ei täällä ainakaan. Menee suoraan ärrälle (100m automaatista) jos naatti on täynnä.
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
1 130
Ja nyt vielä yllätti saapumalla lauantaina postiin.
Paketteja on toimitettu noutopisteisiiin lauantaisin lokakuusta 2015 lähtien. Toki vaihtelee noutopisteittäin ja paikkakunnittain että mitkä ovat jakelun piirissä, mutta vuosien varrella on laajentunut tuo toiminta.
 
Liittynyt
05.08.2020
Viestejä
52
Ei useasti käy niin, että menee paketti väärään postinumeroon. Nyt siten meni 00504 kun piti mennä 00300. Siellä se ärrällä on. Postin chatissa sanoin asiasta, ja myönsivät virheensä ja ilmoittivat että vaihtavat oikeaan postinumeroon.
Tuleekohan tuohon seurantaan joskus jotain, että lähtee eteenpäin ärrältä? Varmaankin se postin kuski sitten etsii minun pakettini huomenna ja sitten vasta tulee seurantaan merkinnät uudelleen reitityksesta? Vai unohtiko chatti aspa tehdä tuon muutoksen?
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Ei helvetti, onko ne nyt mennyt uusimaan tuon toimitustilapalkinkin... Pistetään rankan työpäivän, väsymyksen ja orastavan humalan piikkiin mutta ensimmäinen mielikuva tuosta sydämestä ja pakettiautosta on että tuo parrakas pakettisetä harrastaa jotain siveetöntä sen paketin kanssa pakussaan... :D
Mun mielestä toi on rasistinen kun ei ole monikulttuurinen, pitääpä laittaa viestiä postille asiasta!
 
Liittynyt
11.12.2018
Viestejä
837
Semmonen juttu myös että ns. omaa noutopistettä ei kannata laittaa postin sivuille. Jos olet joskus muinoin valinnut jonkun tuppukylän pikkumarketin siihen - niin nykyään käy niin, että kun sinne markettiin ei se paketti mahdukkaan - tulee lisäpäiviä kun postipaku pyörii tyhjää viedessään sen paketin sitten postiin (kun ne olisivat muuten vieneet sen paketin sinne postiin).
Ja jos joskus haluat tarkoituksella tilata johonkin muualle kuin omaan osoitteeseen, niin se menee silti sinne valittuun noutopisteeseen. Kerran halusin tilata tavaraa mökkipaikkakunnan K-Markettiin ja olin mennyt tuon "oman noutopisteen" joskus asettamaan, enkä asiaa silloin muistanut, niin sehän meni tietenkin sinne. Ja niinä kertoina kun olen tavaran sinne "omaan noutopisteeseen" halunnut, niin se onkin ollut täynnä ja tavara on mennyt seuraavan lähimpään paikkaan, joka on minulle ollut joku mahdollisimman huono paikka noutaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 733
Ja jos joskus haluat tarkoituksella tilata johonkin muualle kuin omaan osoitteeseen, niin se menee silti sinne valittuun noutopisteeseen. Kerran halusin tilata tavaraa mökkipaikkakunnan K-Markettiin ja olin mennyt tuon "oman noutopisteen" joskus asettamaan, enkä asiaa silloin muistanut, niin sehän meni tietenkin sinne. Ja niinä kertoina kun olen tavaran sinne "omaan noutopisteeseen" halunnut, niin se onkin ollut täynnä ja tavara on mennyt seuraavan lähimpään paikkaan, joka on minulle ollut joku mahdollisimman huono paikka noutaa.
Ei sen kuuluisi noin toimia, ja tuollaisesta voi tietenkin jo reklamoida että tuokaa sinne minne pitääkin.

Täällä avattu se miten tuo toimii, ja ainakin omalla kohdalla ihan mallikkaasti on tuon mukaan mennykin: Nouda lähetyksesi valitsemastasi noutopisteestä - Posti - Henkilöille
 

atomi

tieteen hypoteesi
Liittynyt
11.07.2017
Viestejä
1 895
Matkahuolto alkaa pikkuhiljaa käymää kans hermojenpäälle. Pe ois pitäny tulla pakettia kotiikuletuksella, se jäikin 100km päähän . Aspa ehottaa haluatko käydä noutamassa sieltä. Uuden toimitus ajan ehottaa maanantai klo 9-10 ei näy eikä kuulu vieläkää.

edit: 3tunnin etsiskelyn jälkee löyty paketti joka oli jo matkalla lapissa. Joku nakannu väärän auton kyytii ja saapitaas ootella pari työpäivää lisää
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.01.2017
Viestejä
18
abcd.png


Tuleekohan tuo koskaan perille? Hämää kun ei ole mitään merkintöjä tuon kahdeksannen päivän jälkeen...
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
619
Toihan on ihan ilmoituksen mukaisessa aikataulussa vielä, 1-2 TYÖpäivän kuluessa..
 
Liittynyt
25.09.2019
Viestejä
359
Lähiposti (tai no R-kioski) kunnostautui.

Kävin lauantaina hakemassa yhden Aliexpress-paketin sieltä. No nyt vasta pari päivää myöhemmin oli ajatus avata paketti, niin huomasin että sehän on ihan väärä. :) Väärä nimi, väärä osoite ja seurantanumerokaan ei sinnepäinkään. Olivat sitten jonkun toisen ihmisen paketin lykänneet mulle!

Nyt vein sen takaisin, päivittelivät että voi voi sentään ja harmin paikka, ja ottivat paketin takaisin. No sitä mun omaa ei sitten löytynytkään mistään. Ottivat kyllä puhelinnumeron talteen..

Hienoa vaan kun seurannan mukaan tuo mun paketti on nyt luovutettu.. Hyvä taas näillä näytöillä yrittää reklamoida aliexpressiin jos pakettia ei ala löytymään.
 
Liittynyt
11.12.2018
Viestejä
837
Lähiposti (tai no R-kioski) kunnostautui.

Kävin lauantaina hakemassa yhden Aliexpress-paketin sieltä. No nyt vasta pari päivää myöhemmin oli ajatus avata paketti, niin huomasin että sehän on ihan väärä. :) Väärä nimi, väärä osoite ja seurantanumerokaan ei sinnepäinkään. Olivat sitten jonkun toisen ihmisen paketin lykänneet mulle!

Nyt vein sen takaisin, päivittelivät että voi voi sentään ja harmin paikka, ja ottivat paketin takaisin. No sitä mun omaa ei sitten löytynytkään mistään. Ottivat kyllä puhelinnumeron talteen..

Hienoa vaan kun seurannan mukaan tuo mun paketti on nyt luovutettu.. Hyvä taas näillä näytöillä yrittää reklamoida aliexpressiin jos pakettia ei ala löytymään.
Näitä on näköjään alkanut tapahtumaan useammin, että paketti näyttää menevän johonkin ihan väärään paikkaan ja näkyy, että luovutettu. Tuossa tapauksessa sain disputella rahat takaisin, kun oli mennyt johonkin ihan eri kaupunkiin ja näkyi että on luovutettu siellä. Ei koskaan selvinnyt mikä oli syynä. Noutiko joku muu oikeasti sen minun pakettini, vai oliko myyjä antanut minulle laittanut väärän lähetystunnuksen vai mistä oli kyse.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
136
Näitä on näköjään alkanut tapahtumaan useammin, että paketti näyttää menevän johonkin ihan väärään paikkaan ja näkyy, että luovutettu. Tuossa tapauksessa sain disputella rahat takaisin, kun oli mennyt johonkin ihan eri kaupunkiin ja näkyi että on luovutettu siellä. Ei koskaan selvinnyt mikä oli syynä. Noutiko joku muu oikeasti sen minun pakettini, vai oliko myyjä antanut minulle laittanut väärän lähetystunnuksen vai mistä oli kyse.
Yleensä myyjä antanut väärän koodin, sitä sattuu todella paljon.
 
Liittynyt
11.12.2018
Viestejä
837
Voihan se vielä tupsahtaa jostain. Kauanko tilauksesta on aikaa?
Varmaan yli puoli vuotta. Ei se enää tule, mutta ihan sama kun rahat on saatu takaisin. Ei nuo kiinalaiset kyllä yleensä yritä huijatakaan laittamalla tahalteen väärän tunnuksen. Jäänee ikuiseksi mysteeriksi mitä on tapahtunut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 460
Varmaan yli puoli vuotta. Ei se enää tule, mutta ihan sama kun rahat on saatu takaisin. Ei nuo kiinalaiset kyllä yleensä yritä huijatakaan laittamalla tahalteen väärän tunnuksen. Jäänee ikuiseksi mysteeriksi mitä on tapahtunut.
Voi se sieltä vielä jostakin putkahtaakin, emännällekin tuli viime- tai toissavuonna yksi kiinapaketti noin 9kk tilauksen jälkeen. Oli jo kokonaan unohtanut koko homman ja saanut rahat takaisin mutta yhtäkkiä tuli paljon elämää nähneen näköinen lähetys. Oli kyllä sen näköinen että oli seissyt jossain varaston nurkassa kuukausikaupalla ja matkustellut edestakaisin ties missä.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
27
CN-loppuisia kiinapaketteja, joiden seuranta nykyisin loppuu Ulkomaanterminaaliin. Tänään tuli paketti, joka oli Vantaalla 8.9. Kesti siis viisi viikkoa saada se sieltä laatikkoon. Toinen on ollut 23.9. eli kolme viikkoa sitten, ei ole vielä tullut. Yksi tämmönen katosi kokonaan joku aika sitten. Hyvin tuntuu toimivan. Ja kaikki nuo juuri noita CN-loppuisia, muut tulleet suhteellisen ok.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
136
CN-loppuisia kiinapaketteja, joiden seuranta nykyisin loppuu Ulkomaanterminaaliin. Tänään tuli paketti, joka oli Vantaalla 8.9. Kesti siis viisi viikkoa saada se sieltä laatikkoon. Toinen on ollut 23.9. eli kolme viikkoa sitten, ei ole vielä tullut. Yksi tämmönen katosi kokonaan joku aika sitten. Hyvin tuntuu toimivan. Ja kaikki nuo juuri noita CN-loppuisia, muut tulleet suhteellisen ok.
2-kirjainta lopussa on maatunnus (CN = kiina), seurantakoodin ensimmäinen kirjain kertoo lähetyksen tyypin. Varmaan ollut U-alkuisia joiden seuranta on olematonta (lähdön jälkeen seuranta taitaa olla vain kuljetusyksikkö/kontti tasolla).
 
Liittynyt
11.12.2018
Viestejä
837
Ilmeisesti tuo Aliexpressin seuranta on seonnut siitä, että tavara on palautunut lähettäjälle, eli se on "toimitettu", mutta lähettäjälle.
Sen verran päivitystä tähän, että paketti todellakin oli palautunut myyjälle joka lupasi palauttaa rahat. Syy taas ei tiedossa, että miksi yhä useampi lähetys nykyään palautuu, vaikka mitään epäilyttävää ei pitäisi olla. Aliexpressille tästä lähtee pitkä miinus, että oman virheellisen seurantansa takia ("saapunut kohdemaahan, toimitettu") ei anna tehdä disputea.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 502
Mikähän näiden postin automaattien pointti on, jotka eivät selvästikään ole missään yhteydessä postin järjestelmiin? On siis niitä perinteisiä postin omia smartposteja, ja sitten on näitä ruskean värisiä, joihin pitää erikseen tilata lokerokoodi ja joista ei saa mitään vahvistusta lähetyksestä ennen lajittelua.

Paketti viety muistaakseni keskiviikkona tämmöiseen lokerokoodilliseen, eikä edelleenkään näy lajittelussa. Miten helvetissä tämmöistä lähtee ratkomaan postin asiakaspalvelusta, jos lähetyksestä ei kirjaudu mitään tapahtumaa suoraan postin järjestelmiin?
 
Liittynyt
13.08.2017
Viestejä
293
Tuntuu olevan postilla vaikeaa jakaa sitä perinteistäkin postia. Maanantaisin jo pitemmän aikaa meille on saapunut posti 20.00-21.45 aikana. Eilen tuli sitten ylläri ja postia ei jaettu ollenkaan. Suuressa kaupungissa ihan taajaman suurella asutusalueella näköjään postin saaminen ja jakaminen on vaikeaa. Tiistaisinhan ei täällä jaeta normaalisti postia niin odotan innolla saadaanko sitä edes sitten keskiviikkona.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 804
Tuntuu olevan postilla vaikeaa jakaa sitä perinteistäkin postia. Maanantaisin jo pitemmän aikaa meille on saapunut posti 20.00-21.45 aikana. Eilen tuli sitten ylläri ja postia ei jaettu ollenkaan. Suuressa kaupungissa ihan taajaman suurella asutusalueella näköjään postin saaminen ja jakaminen on vaikeaa. Tiistaisinhan ei täällä jaeta normaalisti postia niin odotan innolla saadaanko sitä edes sitten keskiviikkona.
Mistä tiedät pitäisikö sieltä tulla jotain jaettavaa edes? Jos katson omaa kirjepostin jakelua, minun silmin sitä ei tapahdu lähes laisinkaan koska ei ole mitään jaettavaa oikeastaan Skrolli -lehden lisäksi + jotkut random kiinapaskat + muut satunnaiset kirjelähetykset esim. vakuutusyhtiöltä jonkun ehtojen tms. osalta tyyliin kerran vuodessa kahdessa. Elämä on aika simppeliä jos kiinnittää edes huomiota milloin jaetaan postia ja milloin ei. :rofl2:
 
Liittynyt
13.08.2017
Viestejä
293
Mistä tiedät pitäisikö sieltä tulla jotain jaettavaa edes? Jos katson omaa kirjepostin jakelua, minun silmin sitä ei tapahdu lähes laisinkaan koska ei ole mitään jaettavaa oikeastaan Skrolli -lehden lisäksi + jotkut random kiinapaskat + muut satunnaiset kirjelähetykset esim. vakuutusyhtiöltä jonkun ehtojen tms. osalta tyyliin kerran vuodessa kahdessa. Elämä on aika simppeliä jos kiinnittää edes huomiota milloin jaetaan postia ja milloin ei. :rofl2:
Taloudessa on kaksi yritystä, joten kirjepostia tulee jatkuvaan. Sekä täälläpäin tulee aina maanantaisin sellainen nippu mainoksia myös postin mukana.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 502
Jotta täällä joku voisi avustaa, niin vaatinee hieman tarkempia kuvailuja.

Ruskeaa automaattia en tunne tai ole koskaan nähnytkään.
Puhe ei siis ole tällaisesta?:


Ja pitää siis tilata lokerokoodi? Mistä tämä lokerokoodi tilataan ja tilaako sen siis vastaanottaja?
Juurikin tuollainen, väritys vaan taitaa olla ruskea (näin ainakin akselilla LPR - PKS). Lokerokoodi tilataan helposti-koodin saamisen jälkeen tilauksen yhteenveto -sivulta.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 502
Ja tuonkaltaisiin lokerikkoihinhan ei tietenkään tilata lähteville paketeille koodia, vaan ne lyödään tuosta paketit ja palautukset luukusta sisään.
Tuollaista lähes vastaaviin se juuri tilataan ja tilauksen jälkeen saa ohjeet paketin jättöön lokerikkoihin.

Esim. automaattihaulla löytyy erilaisia automaatteja:
  • Perinteisiä, joihin ei varata lokerikkoa (koko lokerikkoa hallitaan kosketusnäytöllisen keskustietokoneen kautta).
  • Näitä erilaisia, joissa jokaisessa on erillinen lukituskoodi, joka haetaan postin sivuilta lokeron varauksen jälkeen.
  • Kolmannen tyyppisiä, joissa on erillinen pakettiluukku kaikille lähetyksille.
1602588212037.png


Esim.


1602588634541.png

1602588513872.png

1602588588358.png


Kummastakaan jälkimmäisestä ei saa mitään kuittausta paketin jättämisestä, koska laite ei ole ilmeisesti missään suorassa yhteydessä postin järjestelmiin. Kuljettaja päivittää lukkoihin uudet koodit laitteilla käydessään, ja kuljettajalla oleva lukija (joka puolestaan on yhteydessä postin järjestelmiin) tulostaa paketteihin osoitekortit ennen niiden siirtoa ja jättää näin ensimmäisen lokimerkinnän seurantaankin.

Itse en ymmärrä, miksi näitäkin pitää olla nyt vähintään kolmea eri mallia. Kaikissa erilainen toiminta lähettämisen suhteen, enkä todellakaan koe luotettavaksi jättää pakettia automaattiin, mistä ei saa mitään kuittausta paketin vastaanottamisesta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 502
Noista lokerikoista on vielä kolmaskin tyyppi, niissäkin on lokeroissa erillinen lukko ja ei mitään koodeja tosissaan tarvita (tai käytetä), koska kaikki koodataan käsin ja rekisteröidään täyttäjän toimesta puhelimella. Näissä on samantyyppinen lukko kuin aiemmassa kuvassani, mutta lukon yhteydestä löytyy syvennys, jossa on kolme kuparin väristä pistettä, joiden kautta lokerikon yleisavainta voi käyttää.
Tuon kuvan kaltaisista automaateista ei tarkkaa tietoa ole, mutta olettaisin, että nekin toimivat samalla periaatteella.

Ja päinvastoin kuin sanoit, niin nimenomaan noihin keskuskoneella varustettuihin on tarvinnut aiemmin automaattikoodin, koska niissä ei ole yleistä lokerikkoa lähteville paketeille.
Korjasin tuota viestiäni hieman. Perinteisiin keskustietokoneella varustettuihin malleihin ei tarvitse automaattikohtaista koodia, vaan pakettiinkin merkattava helposti-koodi riittää lokeroiden avaamiseen lähetystapauksessa. Erillinen lokerokoodi pitää erikseen pyytää postin verkkopalvelusta varaus-ominaisuutta käyttämällä tuossa keskimmäisessä tapauksessa. Keskimmäisessä versiossa on vielä automaatin kylkeen tulostettu ohjeistus, jossa pyydetään hakemaan koodi ennakkoon postin verkkopalvelusta.

Helposti-koodi != lokerokoodi näissä malleissa. Helposti-koodihan luodaan automaattisesti kaikille paketeille ja sillä voi jättää paketin niin kivijalkapostiin, kuin tuollaiseen keskustietokoneelliseenkin, joka on suoraan yhteydessä postin järjestelmiin.

Anyway pointti oli ihmetellä, miten voidaan tarjota pakettiautomaatteja, joista ei suoraan lähde mitään lokimerkintää paketin ensirekisteröinnistä?
 
Liittynyt
18.09.2017
Viestejä
30
Suomesta ulkomaille lähetetyt paketit ovat myös melkoisessa limbossa ja tulevat usein kolhuja saaneena perille. Minun tapauksessa kohdemaana Itävalta. Pari kertaa olen reklamoinut ja molempien maiden postit syyttävät toisiaan niin kauan, että asiakkaalta loppuu into reklamointiin.

Tällä kertaa paketti lähetetty 04.10. iltana, lajiteltu 05.10. Vantaalla ja 06.10. lähtenyt Helsingistä. Paketti ei ole Itävaltaan seurantatietojen mukaan saapunut. Eiköhän se taas kulmat rikottuna ensi viikolla löydä perille... Onko vaihtoehtoisia ideoita pakettien lähettämiseen suht samoilla kustannuksilla?

Toisinpäin paketit saapuvat yleensä 2-3päivän sisällä Suomeen ja katoavat sitten useammaksi päiväksi postin limboon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 663
Ei nyt postiin liity, mutta aattelin kokeilla matkahuoltoa nyt vaihteeks kun kulut oli samat postin kotiinkuljetuksen kanssa. Vissiin ei ois pitäny, koska täähän on ihan kauhee paska koko matkahuolto. Eilen lähetetty Jimmsin tilaus, mutta matkahuollon sivuilla edelleen näkyy et odottavat lähetystä kuljetettavaksi. Jimms pisti tilauksen liikkeelle about kaheltatoista, enkä oikeen usko etteikö se matkahuollolle olis jo kerinnyt, ellei kyseessä ole se ettei niillä vaan oo tilaa kuljettaa noita paketteja siinä määrin missä tartteis. Jos tänäänkään ei lähe liikkeelle, niin tais olla vika kerta kun matkahuoltoa käytän. Posti sentään saa paketit liikkeelle 24h sisällä :kahvi:
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
1 130
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
27
2-kirjainta lopussa on maatunnus (CN = kiina), seurantakoodin ensimmäinen kirjain kertoo lähetyksen tyypin. Varmaan ollut U-alkuisia joiden seuranta on olematonta (lähdön jälkeen seuranta taitaa olla vain kuljetusyksikkö/kontti tasolla).
Joo U-alkusia. Enpä ole aiemmin tullut ajatelleeksi, että tuo eka kirjain tarkottaa jotain, koska aiemmin kaikki on liikkuneet suhteellisen hyvin. Mutta joo, tollanen kolme tai viisi viikkoa Suomessa alkaa olemaan aika perseestä ja tuon vaan huomasin, että noi on noita kiinan postin lähetyksiä, esim. singaporet on tulleet normaalisti.
 
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
58
Tuollaista lähes vastaaviin se juuri tilataan ja tilauksen jälkeen saa ohjeet paketin jättöön lokerikkoihin.

Esim. automaattihaulla löytyy erilaisia automaatteja:
  • Perinteisiä, joihin ei varata lokerikkoa (koko lokerikkoa hallitaan kosketusnäytöllisen keskustietokoneen kautta).
  • Näitä erilaisia, joissa jokaisessa on erillinen lukituskoodi, joka haetaan postin sivuilta lokeron varauksen jälkeen.
  • Kolmannen tyyppisiä, joissa on erillinen pakettiluukku kaikille lähetyksille.


Esim.






Kummastakaan jälkimmäisestä ei saa mitään kuittausta paketin jättämisestä, koska laite ei ole ilmeisesti missään suorassa yhteydessä postin järjestelmiin. Kuljettaja päivittää lukkoihin uudet koodit laitteilla käydessään, ja kuljettajalla oleva lukija (joka puolestaan on yhteydessä postin järjestelmiin) tulostaa paketteihin osoitekortit ennen niiden siirtoa ja jättää näin ensimmäisen lokimerkinnän seurantaankin.

Itse en ymmärrä, miksi näitäkin pitää olla nyt vähintään kolmea eri mallia. Kaikissa erilainen toiminta lähettämisen suhteen, enkä todellakaan koe luotettavaksi jättää pakettia automaattiin, mistä ei saa mitään kuittausta paketin vastaanottamisesta.
Noita alimman kuvan mukaisia laitteita ei pitäisi olla enää käytössä. Ne on vaihdettu suurelta osin toiseksi alimman kuvan malliin ja niiden lukot on yhteydessä Postin järjestelmiin.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 502
Noita alimman kuvan mukaisia laitteita ei pitäisi olla enää käytössä. Ne on vaihdettu suurelta osin toiseksi alimman kuvan malliin ja niiden lukot on yhteydessä Postin järjestelmiin.
Vaan tuon keskimmäisen kuvan mukaiset eivät ole missään yhteydessä, tämä on nyt tänään käynyt ilmi kauppiaalta ja Postilta. Automaatti on muuten asennettu viime viikolla, eli pitäisi olla uusinta uutta.
 
Liittynyt
11.12.2018
Viestejä
837
En ole tuollaista ruskeana koskaan nähnyt, enkä tiedä, että sellaisia olisi olemassa. Oranssina taitaa samantyyppistä lokerikkoa löytyä.
Ja tuonkaltaisiin lokerikkoihinhan ei tietenkään tilata lähteville paketeille koodia, vaan ne lyödään tuosta paketit ja palautukset luukusta sisään.

Jos lähettäjä on lyönyt paketin lokerikkoon esim. oman paketin haun yhteydessä, niin se lähtee liikkeelle siinä kohtaa, kun alkuperäisen paketin säilytysaika on mennyt umpeen.
Vaan tuon keskimmäisen kuvan mukaiset eivät ole missään yhteydessä, tämä on nyt tänään käynyt ilmi kauppiaalta ja Postilta. Automaatti on muuten asennettu viime viikolla, eli pitäisi olla uusinta uutta.
Noita ylimmän kuvan mukaisia ei pitäisi olla enää käytössä. Korttipäätteet on poistettu ja lähetys ja sen maksaminen onnistuu vain mobiilin kautta. Lisäksi Posti on uusinut värityksensä, niin mitään oranssiin ja siniseen viittaavaa ei pitäisi muutenkaan enää juurikaan näkyä noissa automaateissa.
 
Liittynyt
25.04.2019
Viestejä
11
Miten mun kannattais toimia jos lähetyksen seuranata sanoo että he ei ole saanut vastaanottajan puhelinnumeroa? Tuleeko paketti normaalisti perille?



  • Lähetyksen vastaanottajan puhelinnumeroa ei ole saatu

    13.10.2020 klo 01:43

  • Lähetyksen käsittelymaksu maksettu Postille

    13.10.2020 klo 01:21

  • Lähetyksen vastaanottajaa on tavoiteltu uudelleen sähköpostitse

    11.10.2020 klo 16:51

  • Lähetyksen vastaanottajan puhelinnumeroa ei ole saatu

    10.10.2020 klo 16:40

  • Lähetyksen tullimaksu maksettu

    10.10.2020 klo 16:39

  • Lähetys on rekisteröity


    08.10.2020 klo 07:33
    HKI VANTAA, ULKOMAANTERMINAALI
  • Lähetys odottaa tullaustasi. Hoida tullaus ja Postin käsittelymaksu 20 päivän sisällä saapumisesta.


    07.10.2020 klo 14:05
    TULLIPOSTI / Vantaa 01530
 
Liittynyt
11.12.2018
Viestejä
837
Miten mun kannattais toimia jos lähetyksen seuranata sanoo että he ei ole saanut vastaanottajan puhelinnumeroa? Tuleeko paketti normaalisti perille?



  • Lähetyksen vastaanottajan puhelinnumeroa ei ole saatu

    13.10.2020 klo 01:43

  • Lähetyksen käsittelymaksu maksettu Postille

    13.10.2020 klo 01:21

  • Lähetyksen vastaanottajaa on tavoiteltu uudelleen sähköpostitse

    11.10.2020 klo 16:51

  • Lähetyksen vastaanottajan puhelinnumeroa ei ole saatu

    10.10.2020 klo 16:40

  • Lähetyksen tullimaksu maksettu

    10.10.2020 klo 16:39

  • Lähetys on rekisteröity


    08.10.2020 klo 07:33
    HKI VANTAA, ULKOMAANTERMINAALI
  • Lähetys odottaa tullaustasi. Hoida tullaus ja Postin käsittelymaksu 20 päivän sisällä saapumisesta.


    07.10.2020 klo 14:05
    TULLIPOSTI / Vantaa 01530
Pari kertaa on käynyt niin, että paketti olisi muka noudettavissa automaatista, mutta noutokoodia ei ole tullut. Aikamoinen selvittely ollut. Lopputulos on ollut, että joko se ei ole edes ollut automaatissa, vaan löytynyt jostain hyllystä myöhemmin, ja toisella kerralla kävivät läpi kaikki kyseisen Postin n. 370 lokeroa, josta se sitten yhdestä löytyi.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
759
Tuollaista lähes vastaaviin se juuri tilataan ja tilauksen jälkeen saa ohjeet paketin jättöön lokerikkoihin.

Esim. automaattihaulla löytyy erilaisia automaatteja:
  • Perinteisiä, joihin ei varata lokerikkoa (koko lokerikkoa hallitaan kosketusnäytöllisen keskustietokoneen kautta).
  • Näitä erilaisia, joissa jokaisessa on erillinen lukituskoodi, joka haetaan postin sivuilta lokeron varauksen jälkeen.
  • Kolmannen tyyppisiä, joissa on erillinen pakettiluukku kaikille lähetyksille.


Esim.






Kummastakaan jälkimmäisestä ei saa mitään kuittausta paketin jättämisestä, koska laite ei ole ilmeisesti missään suorassa yhteydessä postin järjestelmiin. Kuljettaja päivittää lukkoihin uudet koodit laitteilla käydessään, ja kuljettajalla oleva lukija (joka puolestaan on yhteydessä postin järjestelmiin) tulostaa paketteihin osoitekortit ennen niiden siirtoa ja jättää näin ensimmäisen lokimerkinnän seurantaankin.

Itse en ymmärrä, miksi näitäkin pitää olla nyt vähintään kolmea eri mallia. Kaikissa erilainen toiminta lähettämisen suhteen, enkä todellakaan koe luotettavaksi jättää pakettia automaattiin, mistä ei saa mitään kuittausta paketin vastaanottamisesta.
Parasta on, kun näitä alimman kuvan mallisia smartteja on kaksi tai kolme saman kauppakeskuksen sisällä +asiamiesposti. Laatikoiden numerointi vielä sama, ettei edes siitä tiedä onko oikealla laatikolla ilman kokeilemista. Siinä alkaa olla normaali ihmisen vähintään sekaisin, mistä paketti pitäisi noutaa.

Ylimmän kuvan mukaisia, paitsi ilman korttipäätettä taitavat olla lähes kaikki loput.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 663
Ei nyt postiin liity, mutta aattelin kokeilla matkahuoltoa nyt vaihteeks kun kulut oli samat postin kotiinkuljetuksen kanssa. Vissiin ei ois pitäny, koska täähän on ihan kauhee paska koko matkahuolto. Eilen lähetetty Jimmsin tilaus, mutta matkahuollon sivuilla edelleen näkyy et odottavat lähetystä kuljetettavaksi. Jimms pisti tilauksen liikkeelle about kaheltatoista, enkä oikeen usko etteikö se matkahuollolle olis jo kerinnyt, ellei kyseessä ole se ettei niillä vaan oo tilaa kuljettaa noita paketteja siinä määrin missä tartteis. Jos tänäänkään ei lähe liikkeelle, niin tais olla vika kerta kun matkahuoltoa käytän. Posti sentään saa paketit liikkeelle 24h sisällä :kahvi:
Jooh, maanantaina puolenpäivän aikaan tosiaan lähetetty. Eilen vasta lähti matkahuollon kyydissä määränpäähän, saapui illalla ja ei tietenkään laittaneet tekstiviestiä samana päivänä et sais kuljetuksen tälle päivälle sovittua. Laittoivat viestin äsken missä valittiin toimitusaika, mutta eihän siinä tietenkään saanu valita tätä päivää, vaan meni automaattisesti huomiselle. Ei sinänsä mikään hoppu tilauksella, mut onhan tää nopeudessa selkeesti huonompi kun posti, joka kuljettaa kotimaan paketit pääasiassa yhdessä päivässä. Matkahuollolla menee tässä siis kolme. Vittu mikä paskalafka, ei tarvi toiste kokeilla.
 
Liittynyt
18.09.2017
Viestejä
30
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 059
Jooh, maanantaina puolenpäivän aikaan tosiaan lähetetty. Eilen vasta lähti matkahuollon kyydissä määränpäähän, saapui illalla ja ei tietenkään laittaneet tekstiviestiä samana päivänä et sais kuljetuksen tälle päivälle sovittua. Laittoivat viestin äsken missä valittiin toimitusaika, mutta eihän siinä tietenkään saanu valita tätä päivää, vaan meni automaattisesti huomiselle. Ei sinänsä mikään hoppu tilauksella, mut onhan tää nopeudessa selkeesti huonompi kun posti, joka kuljettaa kotimaan paketit pääasiassa yhdessä päivässä. Matkahuollolla menee tässä siis kolme. Vittu mikä paskalafka, ei tarvi toiste kokeilla.
Ite suosin Matkahuoltoa. Paketit tulevat yhdessä päivässä perille ja aina haluttuun noutopisteeseen. Ainut miinus on siinä, etteivät paketit liiku viikonloppuna, joten perjantaina postitettu on maanantaina noudettavissa. Postille pisteet lauantaijakelusta ja miinukset siitä että pakettiautomaatit ovat lähes aina täynnä, joten ihan sama minne pakettiautomaattiin sen paketin tilaa, se menee 90% tapauksista paikalliseen pääpostiin noudettavaksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 663
Ite suosin Matkahuoltoa. Paketit tulevat yhdessä päivässä perille ja aina haluttuun noutopisteeseen. Ainut miinus on siinä, etteivät paketit liiku viikonloppuna, joten perjantaina postitettu on maanantaina noudettavissa. Postille pisteet lauantaijakelusta ja miinukset siitä että pakettiautomaatit ovat lähes aina täynnä, joten ihan sama minne pakettiautomaattiin sen paketin tilaa, se menee 90% tapauksista paikalliseen pääpostiin noudettavaksi.
PK seudulla matkahuollolla kyllä vissiin on jotain toimintaa viikonloppusinkin. Kuljetuksen oisin noille saanu lauantaillekkin valita. Eri asia sit liikkuuko ne paketit noutopisteisiin lauantaisin. Itekin huomasin et posti kulkee nykyään lauantaisinkin, ihan kiva uudistus siinä mielessä et kärsimättömänä persläpenä viikonloput saattaa pakettia venatessa tuntua hyvinkin pitkiltä.

Ja joo, toi pakettiautomaattien täynnä oleminen korostuu varsinkin tässä korona-aikana. Siitä ei toisaalta postia voi ihan kauheasti syyttää, ihmiset ei vaan hae tilaamiansa kamoja, mikä on mun mielestä sinänsä vähän outoa, tilaako porukka niin paljon kaikkea turhaa paskaa ettei sitä edes halua heti noutaa? Laatikkojen lisääminenkään tuskin ratkasis ongelmaa, nekin olis täynnä aika nopeesti. Säilytysajan lyhentämisellähän tosta selviäis, mutta nykyäänkin on vaan se viikon säilytysaika, kun se tais ennen olla kaks viikkoa? Viikosta paha oikeen enää lähteä lyhentämään.

Ei kyllä sillä et itteä kauheasti haittais toi et menee laatikon sijasta tiskiltä noudettavaks. Samassa rakennuksessa molemmat, ainut vaan et joutuu venailemaan jonossa sit. Kaikkiallahan näin ei oo, niin ihan ymmärrettävää et toi ihmisten perseily noiden pakettiautomaattien kanssa ottaa päähän.
 

atomi

tieteen hypoteesi
Liittynyt
11.07.2017
Viestejä
1 895
mitenpäin posti ilmotti nää pakettikoot, onks tää leveys korkeus pituus .Enintään 59 x 36 x 60 cm
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 743
Mistä voi katsoa mikä on oletuspostisi? Tiedän että tuon oma posti palvelun kautta voi määritellä haluamansa mutta mikä se oletuksena on, kai sen pystyy jostain tarkistamaan. Meneekö noi postinumeroiden mukaan vai täsmällisten etäisyyksien.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 265
Mistä voi katsoa mikä on oletuspostisi? Tiedän että tuon oma posti palvelun kautta voi määritellä haluamansa mutta mikä se oletuksena on, kai sen pystyy jostain tarkistamaan. Meneekö noi postinumeroiden mukaan vai täsmällisten etäisyyksien.
Postinumeron/etäisyyden mukaan se noutopaikka määrittyy ainakin ja useammista kaupoista voi jo tilatessa valita mihin sen paketin haluaa. Postin sivuilla on palvelupistehaku mihin postinumerolla voi hakea ja ainakin täällä se näyttää ensimmäisenä sen mihin paketit tulevat, kun se on myös lähin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 645
Viestejä
4 219 862
Jäsenet
71 091
Uusin jäsen
TiieM

Hinta.fi

Ylös Bottom