Niin, vastaanotan vuodessa noin pari sataa lähetystä, yleensä 16-tuotteilla, mutta myös kiinapaskana, 14, ja 21 -tuotteina. Idiotismia on ollut helppo tässä ketjussa oikoa, suurimmalla ei ole mitään hajua mitä tarkoittaa logistiikka ja miten yhden yksittäisen lähetyksen suhteen ihmisillä on epätoivoisen typeriä toiveita, että joku niitä kerkiäisi suurilla volyymeillä toimittamaan ohi prosessin. Jos oma lähetys kusee toimituksen suhteen, niin ei se viive ole juuri koskaan päivää pidempää ja väärin vietyjä on tasan yksi tänä vuonna, eli 1:150 olisi suhta oikein ja väärin toimitetuille. Pystyn elämään, en olisi kauhean huolestunut vaikka lukema olisi isompikin.
Tuota määrää ei paketteja itselle tule mutta omat ja työhön liittyvät yhteensä niin kyllä niitäkin väkisin kertyy ja hyvin laidasta laitaan sekä rahtifirman että haluttujen palveluiden osalta.
Mutta miksi kuluttajan / palveluita käyttävän tulisi tietää logistiikasta yhtään mitään? Ei, en keksi ainoatakaan hyvää syytä. Sille lähetykselle on ostettu ja maksettu kuljetus välillä A to B ja luvattu jonkinlainen toimitusaika. Jos lähetys onkin aikaikkunan ulkopuolella paikassa C niin pieleen meni, syyllä ei ole kuluttajalle tai edes lähetyksen lähettäneelle minkäänlaista merkitystä.
Eikä kuluttajaa myöskään tarvitse kiinnostaa logistiikka millään tasolla edes silloin, kun Posti uudelleenjärjestelee palveluitaan. Ei, kaikkea ei tietenkään voi saada mutta helppo esimerkki ja nykypäivää monin paikoin: Paikallista palvelupistettä ei ole, pakettiautomaatti on. Posti yrittää toimittaa lähetyksen kotiin, vastaanottaja ei ole paikalla. Jakaja kiikuttaa sen lähetyksen noudettavaksi xx kilometrin päähän lähimpään toimipaikkaan sen sijaan että jättäisi noutoon siihen lähiautomaattiin. Reitistä riippuen automaattiin jättäminen olisi jo ajallisesti perusteltavissa oleva tapa ja samalla kuluttajaa paremmin palveleva.
Hyvällä prosentilla olet kuitenkin selvinnyt. Vain päivän viive on Postin osalta turhan usein jo ihme.
Mitä kiinapaskoihin tulee, niin eiköhän ne ole juuri sitä, haitallisia jokaiselle muulle maalle paitsi Kiinalle joka tukee myyjiä lähetyskulujen osalta ja ei maksa tarpeeksi korvauksia muiden maiden posteille vieläkään sen paskojen käsittelystä. Lopettelen itse näillä näppäimillä kaiken kiinatilailun ellei joku erikoinen tarve ilmene.
Oudoksun kyllä yleistystä edelleen. Ja sitä enemmän, mitä suuremmassa mitassa se "kiinanpaska" muuttuu kullaksi kun täkäläinen toimija laivaa kontillisen samaa tavaraa ja myy 10 kertaisella hinnalla. Todellisuus on kuitenkin jonkinlaisessa osassa tuotteita juuri tämä.
Ja se taas ei ole millään tasolla kuluttajan ongelma jos maailmanlaajuisesti ei saada maksuliikennettä kuntoon kaikkia osapuolia palvelevalla tavalla. Hoitakoot asiansa kuntoon ja sitä odottaessa kuljettavat kuluttajien tilaamat tuotteet asiallisesti perille. Varsin yksinkertainen asia johon kuluttajalla ei ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa. Paitsi se ikuinen "ei ole pakko tilata Kiinasta".
Jännä, tuo hsalosen sekoilu oli erikoista ja hauskaa viihdettä ja nostit sen esimerkiksi. Siinähän oli kyse PostNL:n lähetyksestä ja huolimatta siitä mitä kuluttaja siitä tavaran myyjälle maksaa, se lienee ihan sitä halvinta bulkkia mitä pakettipuolella on. Siinä keississä oli kyllä joku käpy käynyt varmaan lajittelussa/toimituksessakin, mutta semmosta se on kun pienipalkkaiset vuokratyöntekijät heittelevät paketteja ja halvimmat virolaiset alihankkijat ajavat niitä lokerikkoihin. Kysehän on monesti siitä, että miten kukin osaa sen oman ’hätänsä’ suhteuttaa yhteen realismin kanssa.
Kuvasit juuri oikein mainiosti sen, miten paljon korjattavaa olisi. Jälleen, kuluttajaa ei tarvitse kiinnostaa yhtään pätkää, toimittaako sen paketin vuokratyöntekijä ja onko hän mahdollisesti virolainen (en tosin ymmärrä noitakaan varsin tyhjänaikaisin viittauksia). Palvelusta on maksettu joten kyllä, sen tulee toimia. Jos ei toimi, lähettäjä ja kuljetuksen hoitava siitä ovat vastuussa, ei se loppuasiakas. Vastaavasti, ei sen loppuasiakkaan myöskään tarvitse olla tyytyväinen kelvottomaan palveluun.
Moni juttu olisi hirveän mukava asia saada yhteiskunnan palvelujen suhteen, mutta minusta etenkin kirjepuolen palveluista pitäisi tinkiä edelleen jos se ei kerran ole kunnolla kannattavaa. Mieluummin arvostan kohtuullisia lähetyskuluja pakettien osalta kuin alkaisin niissä maksaa jyvitystä rahti-, kirje- ja lehtipuolelle. Nämä pitäisikin eriyttää niin, että hoitakoot velvoitteet minimiä hipoen ja erillisestä budjetista. Kuluttajana tästä on myös vaikea pysyä kärryillä mikä osa-alue on hyvää bisnestä ja mikä ei koska Posti ei erittele tulojaan julkisuuteen.
Postilla on velvoitteensa joten niiden mukaan toimitaan siihen asti, kunnes velvoitteita muutetaan. Hyvin yksinkertainen kuvio. Ja kirjeitä jaetaan jo nykyisellään pääasiassa kolmena päivänä viikossa joten ei, siitä ei toistaiseksi ainakaan ole syytä tinkiä. Tai oikeammin ei edes voida jos velvoitteita ei muuteta.
Mutta mistä tiedät, mihin suuntaan jyvitetään maksuja? Nythän paketteja jaetaan niinäkin päivinä, jolloin kirjepostia ei. Maksaako varsinkin haja-asutusalueilla se pakettipuoli tässä kohden omat kulunsa?
Enkä oikein näe sitäkään, miksi kuluttajan tulisi olla kiinnostunut Postin budjetista, kuluttajalle riittää se paikasta A paikkaan B siirtynyt lähetys. Yleisellä tasolla taas on vaikea ymmärtää ettei lukuja avata yhtään paremmin. Koska edes omistaja ei tätä halua, lienee luvuissa enemmänkin sellaista, joka halutaan pitää peitossa.
Harva miettii tuotetta x lähimmästä kaupasta ostaessaan sitä, saiko jokainen osapuoli riittävän korvauksen. Tai sitä, millainen logistiikkaketju on taustalla ennen sitä kaupan hyllyä. Ja yhtä harva miettii koko ketjua tilatessaan lähipizzeriasta lätyn kotiin toimitettuna. Riittää, kun se lätty on lämpimänä ja ajallaan perillä. Jos ei ole, ei asiakas korjaa ongelmaa vaan sen tekee joku aivan muu.
Miksi Postin lopultakaan tulisi olla minkäänlainen poikkeus? Ei mistään syystä. Ei sen lähetys- ja vastaanottopisteen välisen edes kuulu näkyä kuluttajalle mutta toimia sen kuuluu.
Ainakin omat PostNL:t tulee äärimmäisen laiskasti aina Suomeen ja lähetysmaan ja Suomen välillä ei ole mitään seurantaa. Suomessa ne toimiikin sitten kuluttajan kantilta hyvin, ainakin pk-seutulaisen ei kannata nopeampia tuotteita ostaa, 16 lähetykset tulee välillä kaikista nopeiten omiin käsiin, joskus se kotitoimitus kusee, mutta niin se kusee PostNordilla, DHL:llä, UPS:lla ja pienemmillä kiskoilla. Juuri kamppailin DHL:n kanssa kun kuulemma ensin auto oli rikki ja sovittu toimituskkkuna oli mahdoton siirtää seuraavalle päivälle, tänään jo onnistui kun ’vakikuski’ oli tullut vapailta töihin. PostNord ja UPS ovat paskimmat kotiinkuljettajat, tai siis kotikuljetusta yrittävät, ikinä ei vain ole vastaanottaja kotona tai muuten ei osoitetta löydy.
Matkahuollon kotiintoimituksia en ole ikinä kokeillut, ainoastaan yleensä autokemikaaleja tulee Matkahuollon kautta noutopaikkaan, muuten välttelen sitä, aivan kuten Schenkeriäkin.
Ei Posti ole ainoa, jolla on ongelmia. Kaikki rahtifirmat eivät vaan niin suoraan näy kuluttajapuolella joten niin paljoa ei niistä luonnollisesti ole keskustelua. Menee kuitenkin ketjun ulkopuolelle joten ei kuulune tähän keskusteluun.