Postin kulkemisen vaikeus

Ekan kerran jäi ns. nalkkiin alle tullirajan oleva lähetys Hong Kongista. Hoidin tulliselvityksen ja OmaPosti apista chatti auki koska en ollut aikeissa maksaa turhaan Postin palvelumaksua. Sain sijan 7. chatissa ja alle 10min odottelua ja siihen allaoleva keskustelu, lopputuloksena ei tarvitse tuota palvelumaksua maksaa.

DA2828D1-7091-49F9-AB4E-B2156DFDC07A.jpeg
 
Tuohan on ihan normaalia ollu ravintola ja siivous alalla.
Katsotaan vain että joku mustamies tuli töihin eikä niin suurta väliä vaikka pituus vaihtelee päivittäin.

Tuota on ilmeisesti vuosia jo tapahtunut Postilla. Toisaalla kertoi, kuinka joku venäläinen pariskunta jakoi postia öisin (toinen vain oli töissä Postilla), samalla trokasivat viinaa halukkaille sivubisneksenä.

Pk-seudulla 2016 ainakin jo vastaavaa ollut, että työntekijä lähtee esim. kotiseuduilleen ulkomaille lomailemaan, ja värvää alihankintana kaverinsa (joka ei tiedä postinjaosta mitään) jakamaan postia hänen sijalleen.

Milläs tuota estät, et millään?
 
Ei tämä vielä Postilla ole mutta mielenkiintoisia luentoja, tuskin nyt kaikki sentään oikeasti lähtömaassa olleita ns lähtöluentoja vaan ehkäpä seuranta tuon osalta kusee ja kaikki välietapit ovat ’lähtömaita’? Ekaa kertaa tämmönen.
 

Liitteet

  • 4DE9301D-A918-4863-ADFB-EE9B5F4665C0.jpeg
    4DE9301D-A918-4863-ADFB-EE9B5F4665C0.jpeg
    229,8 KB · Luettu: 128
Ei tämä vielä Postilla ole mutta mielenkiintoisia luentoja, tuskin nyt kaikki sentään oikeasti lähtömaassa olleita ns lähtöluentoja vaan ehkäpä seuranta tuon osalta kusee ja kaikki välietapit ovat ’lähtömaita’? Ekaa kertaa tämmönen.

Pyöräytäpä se seurantakoodi esim. 17Trackin kautta, niin saat varmasti vähän paremmin dataa noista leimauksista ja siellä saattaa näkyä sellaisiakin mitä Postille asti ei näy. MONIPUOLINEN LÄHETYSTEN SEURANTA | 17TRACK
 
Joo, tuotakin kattelin, melkosta karusellia sielläkin on, helpotti vähän kun huomasi käännöskohdan, oli defaulttina kiinaksi. Nauratti nuo security returnit, lähetyksessä on autoon etupenkkien ja keskialakonsolin väliin ns. taskut, pieni lisäpehmuste/koroke etupenkkien väliseen käsinojaan, sekä etupenkkien taakse tulevia koukkuja kaksi kappaletta mitkä tulee päänojan tankoihin, saa kauppakassin taakse roikkumaan. Eli eihän se paska ole mihinkään vielä Kiinasta liikahtanut, pari viikkoa hierottu ympyrää.

karuselli.JPG
 
Toimiiko muilla Omapostista löytyvä chatti? Tai itse chatti toimii, mutta koko kahden päivän aikana ei ole ollut kukaan paikalla. Kokeiltu sekä appin kautta että parilla eri selaimella.

Olen yrittänyt parina päivänä ottaa yhteyttä sen kautta, kun ostamani ser-näyttis on jumissa Tampereella. Ollut siis jo viime perjantaista asti. Omapostissa lukee, että toimitetaan 14.9.

Ei nyt taas oikein mennyt putkeen tämäkään toimitus. Soittaa en viitsisi, mutta kai se on huomenna pakko.
Soitin sitten tänään siihen ylihintaiseen numeroon. Paketti oli maannut paikallisessa asiamiespostissa maanantaista asti, mutta Postin sivut jostain syystä jääneet päivittymättä. Plussat asiakaspalvelulle tuli takaisin soittamisesta ja kertomalla mistä paketti löytyy. Chatti ei toiminut vielä tänäänkään.
 
Kyllä se chatti todistetusti toimii kuten ylle screenshotinkin laitoin. Kävi varmaan hyvä onni. :kahvi:
 
Ei tämä vielä Postilla ole mutta mielenkiintoisia luentoja, tuskin nyt kaikki sentään oikeasti lähtömaassa olleita ns lähtöluentoja vaan ehkäpä seuranta tuon osalta kusee ja kaikki välietapit ovat ’lähtömaita’? Ekaa kertaa tämmönen.
@mölyä jo tuossa totesikin yhden tavan avata noita. Osa aukeaa, osa ei ja Posti käyttää jotain sumeaa logiikkaa, miten tulkitsee mitäkin.

Mutta sikäli mielenkiintoista, jos ensimmäistä kertaa kohtaat tuollaisen. Nykyään tuntuu olevan sääntö eikä poikkeus kasa tuollaisia. Mutta pykälää parempi lähetys (jos nyt niin voi sanoa) lähtee "Lähetys ei ole vielä saapunut Postille"-tiedosta ja tämän jälkeen jokainen Postin kautta näkyvä steppi on järkevä. Näissä 17Track tai muu ei tunnu antavan yhtään enempää tai tarkempaa infoa.
Eli tässä voidaan olla aikaisemmin keskustellussa. Ehkä kyseessä on lähetys, josta ei lähettäjä maksa kuin halvimman mukaan eik ä Postia kiinnosta seurannan oikeellisuus / ei edes saa parempaa tietoa.

Soitin sitten tänään siihen ylihintaiseen numeroon. Paketti oli maannut paikallisessa asiamiespostissa maanantaista asti, mutta Postin sivut jostain syystä jääneet päivittymättä. Plussat asiakaspalvelulle tuli takaisin soittamisesta ja kertomalla mistä paketti löytyy. Chatti ei toiminut vielä tänäänkään.
Näitä korostaa mukavasti vielä se, kun siellä paikallisessa toimipaikassa kirjataan saapuneiksi viiveellä ja välillä joku sitten unohtuu. Osa on ystävällisiä ja tarkistaa selvässä tilanteessa asian mutta osa on "Joo, ei kuulu meille. Tuu myöhemmin uudelleen". Lisää kuitenkin haasteita hoitaa asioita.

Osaako muuten joku vahvistaa, onko toimipaikoilla oikeasti 24h aikaa piipata ne sisään tulevat saapuneiksi? Näin on annettu ymmärtää mutta näkemättä Postin soppareita ja muuta, on paha sanoa, onko paikkaansa pitävä tieto. Pari kertaa olen myös kysynyt, havaitaanko noita automaattisesti jos kuljetuksen lähtemisestä toimipaikkaan ja siellä saapuneeksi kuittaamisen väli ylittää ajan x. Yllättäen vastaukset ovat aika heikossa ja vedotaan "ei voida kertoa". Tästä paremmin tietoa jollakin?
 
Ainakin joskus aikanaan Postilla oli sellainen systeemi että vaikka piippailisi kuinka noita päivän mittaan niin lähetykset siirtyvät järjestelmään vasta kun lukija asetetaan takaisin lataustelineeseen. Ja tietty joissakin toimipaikoissa viivakoodilukija on aina yöllä lataustelineessä ja aamulla kun se ekan kerran otetaan siitä kouraan niin sen jälkeen se majailee jossain pöydänkulmalla eikä skannatut tiedot siirry järjestelmään kuin vasta kun toimipaikka menee kiinni ja lukija laitetaan lataukseen. Toivottavasti tuosta älyttömyyestä on jo päästy eroon...
 
Kyllä se chatti todistetusti toimii kuten ylle screenshotinkin laitoin. Kävi varmaan hyvä onni. :kahvi:
Oman kokemuksen perusteella noin 100 kertaa yhteyttä chattiin tänään yrittäneenä sanoisin, että käytit kyllä yhden lottovoiton siihen. Koko viikon hakannut sitä yritä uudelleen nappia ja ei onnistunut :facepalm:

Sovellus on siis täysi paske chatin osalta, miten voi olla tuollaisesssa yhtiössä noin huonolla tasolla appi?
 
Mutta sikäli mielenkiintoista, jos ensimmäistä kertaa kohtaat tuollaisen. Nykyään tuntuu olevan sääntö eikä poikkeus kasa tuollaisia. Mutta pykälää parempi lähetys (jos nyt niin voi sanoa) lähtee "Lähetys ei ole vielä saapunut Postille"-tiedosta ja tämän jälkeen jokainen Postin kautta näkyvä steppi on järkevä. Näissä 17Track tai muu ei tunnu antavan yhtään enempää tai tarkempaa infoa.
Eli tässä voidaan olla aikaisemmin keskustellussa. Ehkä kyseessä on lähetys, josta ei lähettäjä maksa kuin halvimman mukaan eik ä Postia kiinnosta seurannan oikeellisuus / ei edes saa parempaa tietoa.

Ei minulla ennen ole lähetys pyörinyt ympyrää Kiinassa lajittelukeskuksen, lentocargon ja taas lajittelukeskuksen väliä. Eikä Posti noita sinänsä näytä keksineen itse seurantaan, samat rivit näkyvät myös tuolla 17-trackilla, tarkemmat tekstit olivat eri laatikossa ja ne piti erikseen kääntää englanniksi.

Nostin tuon lähinnä hauskana kuriositeettina esille koska seurantaan tulee tasaisesti päivityksiä mutta aina samalla tekstillä. Saas nähdä kauanko kinuskit pallottelevat lähetystä.


Ainakin joskus aikanaan Postilla oli sellainen systeemi että vaikka piippailisi kuinka noita päivän mittaan niin lähetykset siirtyvät järjestelmään vasta kun lukija asetetaan takaisin lataustelineeseen.

Tuosta taitaa olla ’hetki’? Joku SIM-korttihan noissa kapuloissa on koska kuskienkin tuomat ovat muutaman minuutin sisällä myös seurannassa luovutettuja kun olet lähetyksen saanut. Sama kaupassa, toki siellä voi olla WiFi-yhteyskin, mutta hieman epäilen mobiilin olevan helpompaa ja kustannustehokkaampa.


Oman kokemuksen perusteella noin 100 kertaa yhteyttä chattiin tänään yrittäneenä sanoisin että käytit kyllä yhden lottovoiton siihen. Koko viikon hakannut sitä yritä uudelleen nappia ja ei onnistunut :facepalm:

Sovellus on siis täysi paske chatin osalta, miten voi olla tuollaisesssa yhtiössä noin huonolla tasolla appi?

Minusta tuo appi toimii tosi hyvin, ne joskus näkyvät mainokset vituttaa kyllä kun pitää rastista tökätä pois. Luulen, että chattiporukkaa pitäisi olla enemmän duunissa eikä niinkään apin vika?
 
Ei minulla ennen ole lähetys pyörinyt ympyrää Kiinassa lajittelukeskuksen, lentocargon ja taas lajittelukeskuksen väliä. Eikä Posti noita sinänsä näytä keksineen itse seurantaan, samat rivit näkyvät myös tuolla 17-trackilla, tarkemmat tekstit olivat eri laatikossa ja ne piti erikseen kääntää englanniksi.

Nostin tuon lähinnä hauskana kuriositeettina esille koska seurantaan tulee tasaisesti päivityksiä mutta aina samalla tekstillä. Saas nähdä kauanko kinuskit pallottelevat lähetystä.
Ymmärsin kyllä pointtisi. Mutta tosiaan vastaavia, postille tuntemattomia tulee muutoinkin.
Ja kyllä, välillä tuntuu että pelaavat lentopalloa paketilla ja molemmin puolin verkkoa piipataan uusi note asiaan. Taitaa olla poistunut se oma, jossa lista oli todella pitkä enkä oikein osannut uskoa paketin kiertäneen ikuisesti Kiinaa.

Tuosta taitaa olla ’hetki’? Joku SIM-korttihan noissa kapuloissa on koska kuskienkin tuomat ovat muutaman minuutin sisällä myös seurannassa luovutettuja kun olet lähetyksen saanut. Sama kaupassa, toki siellä voi olla WiFi-yhteyskin, mutta hieman epäilen mobiilin olevan helpompaa ja kustannustehokkaampa.
Syystä tai toisesta välillä näin on edelleen. Ihan siis kiinnostuksesta seuraan tuota "luovutettu"-tietoa ja toimipaikasta poistuessa on usein jo ajan tasalla mutta jos saat käteesi paketin, voi viive olla yllättävänkin pitkä.

Minusta tuo appi toimii tosi hyvin, ne joskus näkyvät mainokset vituttaa kyllä kun pitää rastista tökätä pois. Luulen, että chattiporukkaa pitäisi olla enemmän duunissa eikä niinkään apin vika?
Mainoksista on moni muu itseni lisäksi puhunut. En muista yhdenkään hyväksyneen niiden olemassaoloa tuon kaltaisessa apissa.
Oikeassa olet varmasti myös chattiin vastaajien määrässä. Jos sitä tarjotaan kanavana, tulisi sen myös toimia. Eihän se aspatyyppi voi loputtoman montaa chattia samaan aikaan hoitaa mutta puhelua enemmän varmasti kuitenkin. Plus jää pois ne lähetystunnuksien tavaamiset jne.
Mutta kyllä, itsellä myös chat on turha. Lotossa voittaa varmemmin kuin sitä kautta saa ketään kiinni.

Itse apin osalta on aikaisemmin jo kommentteja suuntaan ja toiseen. Ei juuri lisättävää mutta ihmetyttää edelleen, miten osalla ei ole mitään ongelmaa ja osalla on aivan toivoton.
 
Syystä tai toisesta välillä näin on edelleen. Ihan siis kiinnostuksesta seuraan tuota "luovutettu"-tietoa ja toimipaikasta poistuessa on usein jo ajan tasalla mutta jos saat käteesi paketin, voi viive olla yllättävänkin pitkä.
Huomannut itse että kun haen paikallisesta asiamiespostista niin tulee huvikseen kurkattua aina autolle kävellessä seuranta, ja aina on "Luovutettu" tilassa jo n. minuutin päästä paketin saamisesta. Sitten taas pakettiautomaatista haettaessa voi viive olla pitempi, tänään hain yhden Puuilosta ja kesti n. 2h että seuranta päivittyi. Mitään merkitystähän tuolla ei ole sinänsä kun paketti on jo hyppysissä, mutta saattaahan se olla että kuskien tai lajittelupisteiden skannerit saattavat joskus tulla samanlaisella viiveellä. Mielestäni joskus sinne seurantaan ilmestyy rivejä esim. klo 16 että "lähetys on rekisteröity 14:21" joka viittaisi jonkin sortin viivemahdollisuuteen.

Luulisin kyllä että nykyään nuo menee kaikki silti suht reaaliajassa, eikä enää mitään telakkahärdelleitä ole ellei sitten jakeluautoissa. Joku Postilla töissä oleva voisi tämän selventää miten tuo toimii, ihan vaan teknisestä mielenkiinnosta olisi hauska ymmärtää miten tuo oikeasti toimii.
 
Minusta tuo appi toimii tosi hyvin, ne joskus näkyvät mainokset vituttaa kyllä kun pitää rastista tökätä pois. Luulen, että chattiporukkaa pitäisi olla enemmän duunissa eikä niinkään apin vika?

Hyvä jos sulla toimii. Meillä muilla ei?

Toivoisin tähän alle kokemuksia viimeisen viikon sisältä sekä apista että selaimella yrittämisestä. Joo ei ole apin vika, jos ei ole porukkaa chatissa töissä. Mutta jossain vika on, Postin rakenteessa jne.
 
En osaa sanoa apin ongelmista kun niitä ei ole iOS versiossa ainakaan itsellä ollut oikeastaan ikinä. Joskus vuosi kaksi takaperin joku apin update särki sen niin, että poistin sen ja asensin uusiksi. Tuon lisäksi ei mitään, käytän sitä lähes tulkoon päivittäin.

Teknisesti tuo chat toimi sekin hyvin, oma veikkaus on, että jos se ei avaa chattia, siellä on määritelty jonon osalta joku raja kenties eikä typerästi kerrota siitä käyttäjälle ja/tai lasketa jonoon vaikka siellä olisi sitä jonoa enemmänkin?

Pakko tunnustaa, että en ollut ennen tätä viikkoa edes huomannut koko chatti-mahdollisuutta apissa, ei sillä, että olisi ollut tarvettakaan. Yleensä olen mennyt selaimella jos tarvetta, adblockit vaan pois päältä ja skulaa sen jälkeen kun olet hakenut seurannasta lähetystunnuksella lähetystä ensin. Adblockit yms. päällä, ei sitä chatin nappulaa tule näkyviin.
 
Huomannut itse että kun haen paikallisesta asiamiespostista niin tulee huvikseen kurkattua aina autolle kävellessä seuranta, ja aina on "Luovutettu" tilassa jo n. minuutin päästä paketin saamisesta. Sitten taas pakettiautomaatista haettaessa voi viive olla pitempi, tänään hain yhden Puuilosta ja kesti n. 2h että seuranta päivittyi. Mitään merkitystähän tuolla ei ole sinänsä kun paketti on jo hyppysissä, mutta saattaahan se olla että kuskien tai lajittelupisteiden skannerit saattavat joskus tulla samanlaisella viiveellä. Mielestäni joskus sinne seurantaan ilmestyy rivejä esim. klo 16 että "lähetys on rekisteröity 14:21" joka viittaisi jonkin sortin viivemahdollisuuteen.

Luulisin kyllä että nykyään nuo menee kaikki silti suht reaaliajassa, eikä enää mitään telakkahärdelleitä ole ellei sitten jakeluautoissa. Joku Postilla töissä oleva voisi tämän selventää miten tuo toimii, ihan vaan teknisestä mielenkiinnosta olisi hauska ymmärtää miten tuo oikeasti toimii.
Noissa pakettiautomaateissa on selvä ero siinä, onko se näytöllinen automaatti vai se, jossa on napit ja äly joka luukussa. Jälkimmäisen osalta viive on yleensä huomattava joten selkeästi paristokäyttöisinä kertovat tilansa eteenpäin vain tietyin väliajoin.

Tiskiltä hakiessa taas on käytännössä aina heti kuitattu. Kuten todettua, seuraan näitä jo mielenkiinnostakin. Ja merkitys? No ei kovinkaan suuri mutta jos kyse on pakettiautomaatista niin sen osalta voi merkitystä kyllä olla. Paketteja sinne kuljettava kun palauttaa toimipaikkaan jos tietoa vapaista lokeroista ei ole. Mikäli viive on merkittävä, voi se näkyä tuossa.

Hyvä jos sulla toimii. Meillä muilla ei?

Toivoisin tähän alle kokemuksia viimeisen viikon sisältä sekä apista että selaimella yrittämisestä. Joo ei ole apin vika, jos ei ole porukkaa chatissa töissä. Mutta jossain vika on, Postin rakenteessa jne.
Siis chatin osalta? Ei, se ei toimi. Tosin osan yrityksistä karsii jo osa selaimista, ei näy ollenkaan. Ja lopuilla jono on ikuinen.
Ei alle viikon ole kokemusta mutta sitä edeltävältä ajalta voin allekirjoittaa vikaa olevan. Aivan turha kuvitella saavansa ketään kiinni.
 
Noissa pakettiautomaateissa on selvä ero siinä, onko se näytöllinen automaatti vai se, jossa on napit ja äly joka luukussa. Jälkimmäisen osalta viive on yleensä huomattava joten selkeästi paristokäyttöisinä kertovat tilansa eteenpäin vain tietyin väliajoin.
Joo, nyt kun sanoit niin kosketusnäytöllisissä on tainnut tulla aina nopeammin kuittaus noudosta. Eilen haettu oli lokerokohtaisilla hipaisu-keypadeilla oleva pönttö, ja selvää viivettä myös eräässä vasta avatussa K-marketissa olevassa automaatissa, missä on lokerokohtaiset mininäppäimillä olevat näppikset. Kai nuokin nyt sentään verkkovirrassa on, vai tosiaanko paristoilla toimivat?
 
Joo, nyt kun sanoit niin kosketusnäytöllisissä on tainnut tulla aina nopeammin kuittaus noudosta. Eilen haettu oli lokerokohtaisilla hipaisu-keypadeilla oleva pönttö, ja selvää viivettä myös eräässä vasta avatussa K-marketissa olevassa automaatissa, missä on lokerokohtaiset mininäppäimillä olevat näppikset. Kai nuokin nyt sentään verkkovirrassa on, vai tosiaanko paristoilla toimivat?
Noita mininäppisversioita olen vasta jokusen kerran itse käyttänyt mutta tuntuma / ajatus on paristokäyttöisen oloinen. Paremmin ei oikein ole kehdannut asiaan jäädä tutkimaan. Mutta joku varmaan varmistaa tämän?
Se kostetusnäyttöversio tosiaan on selvästi erovava ja osa niistä jopa palvelin niin, että voit maksaa lähetyksen.

Ero kuittauksissa on joka tapauksessa ollut todella selvä. Ajatus siis on vahvasti paristokäyttöisen ja vain harvoin tilansa päivittävän suuntaan. Toistuu jokaisella kerralla joten mistään satunnaisesta ei puhuta.
 
Vaikea se on USPS:lläkin
:sdarra:


Wildfires Delays
"The Postal Service has temporarily closed several Post Offices in California, Washington and Oregon due to wildfires and high winds." - USPS

Estimated Delay: Additional 5-10 business days

Hurricane Delays
"Hurricane Sally is expected to strike Louisiana, Alabama, and Mississippi today. There are multiple Post Office closures and postal facility disruptions as a result. As we monitor conditions in the region our top priority is the safety of customers and employees." -USPS

Estimated Delay: Additional 7-15 business days

Covid Delays
Orders take 2-5 business days to process before they are shipped.
Please expect delays due to Covid-19. To see how this will affect your order click ear.
 
Sunnuntaina tehty tilaus EK:lle ja samana iltana jätetty Vantaalla paketti postin huomaan joka tulossa minulle Ouluun. Sloveniasta tulevaa paketti on kuriirin kyydissä tulossa minulle päin(eli tänään/kohta käsissä). Vantaalla jätetty paketti on tässä ajassa liikkunu postin pisteestä jakelukeskukseen...
Aika haipakkaa paketti kyllä liikkunu DHL kyydissä Sloveniasta Ouluun kun kuitenkin Helsingin ja Tampereen kautta tullut, mutta luulisi että nyt saisi kahdessa työpäivässä paketin vantaalta liikkumaan eteenpäin...
 
^ ei oikein mielekästä verrata kuriirilähetystä minkään maan postilähetyksiin, nehän toimivat ihan eri lähtökohdista, volyymeilla ja tavoilla. Voihan tietty kurpitsaa ja kurkkuakin vertailla keskenään. Mikäs sulla on ensimmäinen lajittelutieto seurannassa postilähetyksen osalta? Vähän epäilen tuota, että lähetys olisi sunnuntaina tuotu jo lajittelukeskukseen. Noin järjestään yleensä ainoat mitkä liikkuu on sunnuntaina on esim. Telian tilaukset jotka lähtee Toijalasta, monesti voi tilata sunnuntaina ja saa noudettua Espoossa maanantaina iltapäivällä smartista. Sekin on testattu, että tilasin Verkkiksestä pe-yönä, se lajiteltiin lauantaina ja sain noudettua samana iltapäivänä, joku Elisan lähetys tuli myös lauantaina vauhdilla noudettavaksi samaan tyyliin.
 
Mitenkäs nuo ulkomailta tulevat seurannalla varustetut kirjelähetykset nykyään toimivat? Latviasta on tulossa Nillkinin suojakuori DHL:n kautta lähetettynä ja postin seuranta tunnistaa koodin. Tullut maahan viimeviikon lopulla ja maanantaina "Lähetys luovutettu vastaanottajalle" postinumerossa joka vastaa sitä asiamiespistettä jonne postini normaalisi menee jos sitä ei jaeta kotiin asti. Mitään saapumisilmoitusta ei vielä ole näkynyt joten ilmeisesti pitää sitä odotella?
Tästä näyttää tulevan mielenkiintoinen keissi. Posti pesee toistaiseksi kätensä, eivät tiedä lähetyksen kohtaloa. Lähettäjä Nillkin Baltic taas sanoo että heidän näkökulmastaan lähetys on toimitettu ja minun pitäisi "haastaa" toimitus Postin/DHL:n kanssa jotta he voisivat tehdä jotain.

Yksi vaihtoehto on tietysti tehdä luottokorttimaksulle dispute ja unohtaa asia, mutta voiko tuosta tulla jotain seuraamuksia jos lähettäjä katsoo että dispute on tehty väärin perustein? Minähän en voi mitenään toistaiseksi todistaa että en ole vastaanottanut lähetystä. Kyseessä on vain ~30 euroa mutta periaatteesta en voi hyväksyä tätä asian tilaa.
 
^ Sinä reklamoit myyjälle, tämä DHL:lle, tämä mahdollisesti Postille. Samalla tosiaan esim. Paypalille disputea vetämään tai korttifirmalle. Seuraamattomat paskeet ovat joskus työläitä vastaanottajalle, mutta ei tuossa sinänsä mitään ylitsepääsemätöntä ole.
 
^ Sinä reklamoit myyjälle, tämä DHL:lle, tämä mahdollisesti Postille. Samalla tosiaan esim. Paypalille disputea vetämään tai korttifirmalle. Seuraamattomat paskeet ovat joskus työläitä vastaanottajalle, mutta ei tuossa sinänsä mitään ylitsepääsemätöntä ole.
Tuo oli nimenomaan seurantakoodilla varustettu kirje ja seurannan mukaan lähetys on luovutettu vastaanottajalle. Ja myyjä ei ensimmäisellä yhteydenotolla vaikuttanut kovin yhteistyöhaluiselta vaan halusi että "haastan" toimitusmerkinnän oikeellisuuden. Mutta nyt sain postilta tiedon että selvitys on yhä kesken joten odottelen sen tulosta.

[edit] Ja postin vastaus on että ei tietoa, lisätutkimukset edellyttävät että lähettäjä tekee virallisen selvityspyynnön...

[edit2] Ja Nillkin jatkaa jankkausta että minun pitää selvittää asia DHL:n ja Postin kanssa...
 
Viimeksi muokattu:
Maanantaina 14.9. oli jätetty mulle tuleva yksityishenkilön lähettämä lähetys smart postiin. Mitään merkintää ei seurannassa tuosta sen koommin ole kuulunut. Soitin edellisenä perjantaina postiin ja tiedustelin tilannetta, niin laittoivat seurantaan ja sanoivat, että ilmottelevat, kun jotain tietoa on. Soittelin nyt keskiviikkona sitten uudestaan, eikä homma ollut edennyt mihinkään suuntaan... Sanoivat myös, että ihan turha sinne on soitella eivätkä aio soitella takaisin väliaikatiedoista, vaan käskivät päivittämään seurantaa ja paketista tulee saapumisilmoitus sitten kun on noudettavissa, jos tulee...
 
11.9. Kelasta lähetetty kirje tuli tänään perille!
Eihän siinä menny kuin ~9 arkipäivää. :D
Vaikka eipähän toi mikään kovin tärkeä kirje ollu, kun sähkösenä näki jo aikoja sitten tuon sisällön.
 
edit] Ja postin vastaus on että ei tietoa, lisätutkimukset edellyttävät että lähettäjä tekee virallisen selvityspyynnön...

[edit2] Ja Nillkin jatkaa jankkausta että minun pitää selvittää asia DHL:n ja Postin kanssa...

Niin, jos myyjä ei reklamoi DHL, ei DHL voi reklamoida Postille eikä Posti ala tutkimaan asiaa. Sinähän et ole se asiakas, eli lähettäjä.

Vastaanottajalla ei oikein ole mitään keinoa tutkituttaa asiaa, sama kaikilla logistiikkafirmoilla, yritin DHL aiemmin saada tutkimaan hajotettua kuriirilähetystä missä puolet sisällöstä oli varastettu, pahoittelivat vain tapahtunutta. Reklamoin myyjälle joka sitten reklamoi DHL (kuulemma), lähettivät toki puuttuvat kamppeet minulle uudestaan ilman veloituksia. Mutta samalla kaavalla nämä aina etenevät.
 
Ekan kerran jäi ns. nalkkiin alle tullirajan oleva lähetys Hong Kongista. Hoidin tulliselvityksen ja OmaPosti apista chatti auki koska en ollut aikeissa maksaa turhaan Postin palvelumaksua. Sain sijan 7. chatissa ja alle 10min odottelua ja siihen allaoleva keskustelu, lopputuloksena ei tarvitse tuota palvelumaksua maksaa.

DA2828D1-7091-49F9-AB4E-B2156DFDC07A.jpeg

Tänään samaa hommaa yritin tehdä ja oli chattivirkailija niin pihalla.
En tiedä vapauttiko ollenkaan pakettia.. katotaan mitä seuranta sanoo huomenna.
 
Tänään samaa hommaa yritin tehdä ja oli chattivirkailija niin pihalla.
En tiedä vapauttiko ollenkaan pakettia.. katotaan mitä seuranta sanoo huomenna.

Jos se aspahenkilö tajusi, aika nopeasti näkyy seurannassa rekisteröinti. Tullimaksun ’maksaminen’ oli lähinnä tekemäni tuonti-ilmoitus.

8044A59F-2563-4CDC-BF90-B614B26E6E61.jpeg
 
Jos se aspahenkilö tajusi, aika nopeasti näkyy seurannassa rekisteröinti. Tullimaksun ’maksaminen’ oli lähinnä tekemäni tuonti-ilmoitus.

8044A59F-2563-4CDC-BF90-B614B26E6E61.jpeg
Nuo samat tiedot näkyy nyt. Eri järjestyksessä tosin. Kahden maissa tein tullauksen.
Ootellaan mitä tapahtuu :rolleyes:
 

Liitteet

  • SmartSelect_20200923-191030_OmaPosti.jpg
    SmartSelect_20200923-191030_OmaPosti.jpg
    205,3 KB · Luettu: 40
Tuo oli nimenomaan seurantakoodilla varustettu kirje ja seurannan mukaan lähetys on luovutettu vastaanottajalle. Ja myyjä ei ensimmäisellä yhteydenotolla vaikuttanut kovin yhteistyöhaluiselta vaan halusi että "haastan" toimitusmerkinnän oikeellisuuden. Mutta nyt sain postilta tiedon että selvitys on yhä kesken joten odottelen sen tulosta.

[edit] Ja postin vastaus on että ei tietoa, lisätutkimukset edellyttävät että lähettäjä tekee virallisen selvityspyynnön...

[edit2] Ja Nillkin jatkaa jankkausta että minun pitää selvittää asia DHL:n ja Postin kanssa...
Tätä olen pitäny pitkään ongelmana asiakkaan kannalta että posti jakaa seurantakoodilliset lähetykset kirjeinä laatikkoon valmiiksi kuitattuna.

Tänään samaa hommaa yritin tehdä ja oli chattivirkailija niin pihalla.
En tiedä vapauttiko ollenkaan pakettia.. katotaan mitä seuranta sanoo huomenna.
Kannattaa toimia ihan ohjeiden mukaan ja lähettää vapautuspyyntö. Itsellä toiminu 2 tai 3 kertaa ja tuote jatkaa matkaa seuravana päivänä.
Kuitti ja seurantakoodi vain sähköposti osoitteeseen eikä muuta säätöä tarvita.
1600878785861.png
 
Viimeksi muokattu:
Tätä olen pitäny pitkään ongelmana asiakkaan kannalta että posti jakaa seurantakoodilliset lähetykset kirjeinä laatikkoon valmiiksi kuitattuna.


Kannattaa toimia ihan ohjeiden mukaan ja lähettää vapautuspyyntö. Itsellä toiminu 2 tai 3 kertaa ja tuote jatkaa matkaa seuravana päivänä.
Kuitti ja seurantakoodi vain sähköposti osoitteeseen eikä muuta säätöä tarvita.
1600878785861.png

Jahas. Tommonenkin osoite olemassa. Tullin sivulta on linkki vain suoraan tuohon kiristysmaksun suorittamiseen. Laitetaan tonnekki nyt varmistukseksi vaikka ei Postin osoite olekaan..
 
^ ei oikein mielekästä verrata kuriirilähetystä minkään maan postilähetyksiin, nehän toimivat ihan eri lähtökohdista, volyymeilla ja tavoilla. Voihan tietty kurpitsaa ja kurkkuakin vertailla keskenään. Mikäs sulla on ensimmäinen lajittelutieto seurannassa postilähetyksen osalta? Vähän epäilen tuota, että lähetys olisi sunnuntaina tuotu jo lajittelukeskukseen. Noin järjestään yleensä ainoat mitkä liikkuu on sunnuntaina on esim. Telian tilaukset jotka lähtee Toijalasta, monesti voi tilata sunnuntaina ja saa noudettua Espoossa maanantaina iltapäivällä smartista. Sekin on testattu, että tilasin Verkkiksestä pe-yönä, se lajiteltiin lauantaina ja sain noudettua samana iltapäivänä, joku Elisan lähetys tuli myös lauantaina vauhdilla noudettavaksi samaan tyyliin.
Siis ihan ihmisen postin pisteeseen jättämä paketti.
Eihän nuita periaatteessa voi verrata postia ja kuriiria, mutta vois olettaa että postilla ei hirveen kauan kauemmin kestä kuljettaa vantaalta pakettia ouluun kuin kuriirilla Sloveniasta...

Noh dhl toi paketin tänään ovelle ja postin paketti edelleen vantaan lajittelu keskuksessa.

Taidan siirtyä matkahuoltoa käyttämään. Tuntuu postilla nykyään venyvän myöa nuiden pakettien kulku
 
Siis ihan ihmisen postin pisteeseen jättämä paketti.
Eihän nuita periaatteessa voi verrata postia ja kuriiria, mutta vois olettaa että postilla ei hirveen kauan kauemmin kestä kuljettaa vantaalta pakettia ouluun kuin kuriirilla Sloveniasta...

Noh dhl toi paketin tänään ovelle ja postin paketti edelleen vantaan lajittelu keskuksessa.

Taidan siirtyä matkahuoltoa käyttämään. Tuntuu postilla nykyään venyvän myöa nuiden pakettien kulku

Sunnuntaina ’Postin pisteeseen’ jätetty lähetys lähtee sieltä yleensä klo 16-17 aikaan kohti lajittelukeskusta maanantaina, eihän sen tarvitse kauan odotella lajittelua vuoroaan, kun se ei enää kerkiä seuraaviin Oulun runkokuljetuksiin illalla/yöllä, joten ainakin sen kaksi arkipäivää siihen voi helposti laskea toimitukselle aikaa + jako sitten Tundralla. Omavastuun piikkiinhän tuo sijaintisi pitää laskea. :kahvi:

Jos on vielä Helposti -koodillinen eikä lähettäjä ole jaksanut siihen tulostaa oikeanlaista osoitekorttia, voi tuoda lisäpäivän koska joku sen osoitelapun siihen tulostaa lajittelukeskuksessa.
 
Sunnuntaina ’Postin pisteeseen’ jätetty lähetys lähtee sieltä yleensä klo 16-17 aikaan kohti lajittelukeskusta maanantaina, eihän sen tarvitse kauan odotella lajittelua vuoroaan, kun se ei enää kerkiä seuraaviin Oulun runkokuljetuksiin illalla/yöllä, joten ainakin sen kaksi arkipäivää siihen voi helposti laskea toimitukselle aikaa + jako sitten Tundralla. Omavastuun piikkiinhän tuo sijaintisi pitää laskea. :kahvi:

Jos on vielä Helposti -koodillinen eikä lähettäjä ole jaksanut siihen tulostaa oikeanlaista osoitekorttia, voi tuoda lisäpäivän koska joku sen osoitelapun siihen tulostaa lajittelukeskuksessa.
Aikaisemmin tänne tundralle on lähes poikkeuksetta paketit tullu seuraavana päivänä noudettavaksi, oikeastaan mistä päin Suomea tahansa jos kerennyt päivän jakeluun mukaan. Aika paljon lähetän ja vastaanotan paketteja tasaisesti niin aika hyvä mutu tuntuma näistä. Viime aikoina alkaa nuo "seuraavana päivänä" perillä olemaan havinaisempia.

Eli postikin pystyy tänne tundralle sieltä etelän auringostakin paketit toimittamaan, mutta hitaaksi on mennyt viime kuukausina
 
Eiköhän nuo kohonneet lähetysmäärät ole se perimmäinen syy jos kestää nykyään kauemmin? Voisi kuvitella että ihan herkästi runkovuoroja ei kuitenkaan lisätä ennen kuin on varmaa, että niissä ei ilmaa kuljeteta? Perinteisen 16-lähetyksen toimitusaika taisi olla jotain kolmen arkipäivän luokkaa? Ainakin joskus oli.
 
Laitoin tiistai-aamuna Lahdesta EMS-paketin menemään Ranskaan. 1-3pv lupasi toimitusaikaa.

No nyt 2 vuorokautta mennyt, ja paketti ei ole Vantaata pitemmälle päässyt.. Miten voi olla taas näin vaikeaa kaikki?
 
Laitoin tiistai-aamuna Lahdesta EMS-paketin menemään Ranskaan. 1-3pv lupasi toimitusaikaa.

No nyt 2 vuorokautta mennyt, ja paketti ei ole Vantaata pitemmälle päässyt.. Miten voi olla taas näin vaikeaa kaikki?
Nuo ulkomaan pakettien toimitusajat eivät pidä pääosin ollenkaan paikkaansa nyt koronan aikana (mm. vähentyneet lennot). Menee kuitenkin EU:n sisällä pääsääntöisesti 1-3vk aikana perille.
 
Tilasin pari osaa Saksan Amazonista. Toinen lähti Italiasta liikkeelle ja tuli Saksan ja Tanskan kautta Suomeen aika nopeasti.

Toinen jota odottelen vieläkin, Lähti Barcelonasta ja parin eri Saksan kaupungin jälkeen se on nyt Liettuan Kaunasissa.

Toivottavasti Liettua-Helsinki välillä paketit liikkuu vauhdilla ...
 
Täytyy nyt vaihtelun vuoksi kehaista palvelua kun kerrankin osui tähdet kohdalleen. Tilasin eilen illalla klo 20 jälkeen tabletin Veikon Koneesta, ja tänään päivällä töissä ihmettelin kun puhelin piippasi tekstaria, ja siellä oli viesti että noudettavissa automaatista. Näemmä lähettäjänä oli oikeasti F9 Distribution, ja lähetys oli lajittelussa Vantaalla jo klo 4 yöllä joten ehti aamun kuljetuksiin mukaan.

Duuniinkin tulee IT-kamat ja kännykät F9:n kautta ja kyllä nekin on pirun hätäiseen liikkuneet, yleensä seuraavan päivän aamuposti tuonut pöydälle. Ilmeisesti heillä on logistiikkasopimukset kunnossa ja/tai ihanteellinen sijainti varastolla.
 
Tilasin pari osaa Saksan Amazonista. Toinen lähti Italiasta liikkeelle ja tuli Saksan ja Tanskan kautta Suomeen aika nopeasti.

Toinen jota odottelen vieläkin, Lähti Barcelonasta ja parin eri Saksan kaupungin jälkeen se on nyt Liettuan Kaunasissa.

Toivottavasti Liettua-Helsinki välillä paketit liikkuu vauhdilla ...

Reiteistä päätelleen oletettavasti Italiasta tuleva tulee UPS:lla ja Espanjasta tuleva ainakin Liettuasta lähtien Postin kyydillä, yleensä tuosta Kaunas rekisteröinnistä on 2 arkipäivän kuluttua tullut kotiin/noutopaikkaan. Jos sillä on JJFI-alkuinen koodi näkyy OmaPostissakin ja pitäisi tulla kysely haluatko kotiin vai noutaa toimipaikasta, jos puhelinnumero on oikein.
 
Juuri näin. Italiasta Upsilla ja Barcelonasta sain Posti JJFI-koodin mutta se ei näyttänyt mitään ennen Kaunasia. Ainoa mistä näki, oli Amazonin my orders - track package - details. Emolevyä odotellaan, kun kaverilta hajosi.
 
Oma vanha postitoimisto oli muuttunut OmaPosti-kioskiksi, eli pelkkiä pakettiautomaatteja ja ei henkilökuntaa. Pitää varmaan opetella joskus noiden käyttämistä jos paketteja haluaa tästälähin lähettää.
 
Ajattelin tilata puhelimen netistä että voisi tästä vierestä postista hakea mutta toimitti vähän väärään osoitteeseen ja nyt olisi sinne matkaa 400 kilometriä
 
Ajattelin tilata puhelimen netistä että voisi tästä vierestä postista hakea mutta toimitti vähän väärään osoitteeseen ja nyt olisi sinne matkaa 400 kilometriä

Ota yhteyttä Postiin niin lähettävät sen kyllä sieltä väärästä postitoimipaikasta oikeaan. Tota sattuu silloin jos siinä lähetyksen paketissa on esim. vanha viivakoodi jostain aiemmasta pakettikuljetuksesta.
 
Kyllähän meinaa taas pistää vituttelemaan. Eilen 24.9.2020 klo 11:53 lähetys lajiteltu tuossa 15km päässä sijaitsevassa logistiikkakeskuksessa niin eivät sitten saaneet tuotua pakettia tänään tuohon noutopisteelle noudettavaksi. Eikä ole Postilla ensimmäinen kerta, että tuo 15km matka ottaa sen pari vuorokautta.
 
Lähetys saapunut 2.päivä suomeen ja makuuttavat sitä vieläkin terminaalissa :mad:

Luulisi, ettei tässä olisi logistisesti mitään järkeä, vaan laittaisivat kaikki lähetykset mahdollisimman nopeasti liikkeelle ja jakaisivat heti vastaanottajille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 280
Viestejä
4 502 694
Jäsenet
74 376
Uusin jäsen
wookie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom