Postin kulkemisen vaikeus

Ei mitään ryöstömaksua ole tulossa, arvonlisäveron alaraja kyllä poistuu 1.7.2021 lähtien. Tämähän ei käytännössä isoimmilla toimijoilla muuta sinänsä mitään, maksat alvin jo ostohetkellä kuten esim. Amazon DE:llä, poistetaan Saksan ALV ja lisätään Suomen ALV. Yhtälailla esim. Ali sen veron kerää jo ostohetkellä kohdemaan mukaan ja tilittää kohdemaahan.

Toinen vaihtoehto on hoitaa se esim. vasta Suomessa, aivan pienimpiä paskoja Tulli ei kyllä tule hoitamaan koska tuskinpa riittää haluja ja henkilöstöä. Eiköhän ne vähäarvoiset turhakkeet jää Postin käsiteltäviksi.
Eli suomi noudattaa EY:n ohjeistusta tuossa aikataulu muutoksessa? 1.1.2021 -> 1.7.2021 ?
 
Eli suomi noudattaa EY:n ohjeistusta tuossa aikataulu muutoksessa? 1.1.2021 -> 1.7.2021 ?

Kyllä, komission päätöshän tuo oli siirtää kuudella kuukaudella. Samaan aikaan tulee EU-alueella myös muuten arvonlisäveroon liittyviä muutoksia esim. ALV erityisjärjestelmän muodossa. Yhtenä osa-alueena on EU:n ulkopuolisten osalta minimiraja 22 euron poisto.
 
Selkeästi hajuakaan kokonaisuudesta ja volyymien tuomista rajoitteista ajankäytön suhteen per yksi lähetys. Niitä edelleen toimitetaan smarttien osalta reiteittäin, alihankkijoiden toimesta. Alihankkijako sitten oma-aloitteisesti lisäisi omaa ajankäyttöään ilman että siltä tulee korvausta lisäpolttoaineista ja ajasta? Tuskinpa on oma arvaus, en itse ainakaan tuossa tilanteessa tekisi mitään muuta kuin sopimusvelvoitteen.

Jos valitset halvimman mahdollisen palvelun jonka ehdot ovat etukäteen tiedossa, ei tuossa ole ongelmaa. Jos se laatikosto on täynnä mihin lähetys on menossa, niin se ei oletettavasti mahdu siihen ilman väkivaltaa? Koska kyseessä on edelleen se halvin lähetyslaji, pitää siinä varmaan Postinkin minimoida kulut niiden kuljetuksessakin sekä mihin niitä viedään? Eli asiamiespostiin noudettavaksi viemistä varmaan vältellään jossain määrin, eiköhän he ota korvauksen per käsitelty lähetys, reitin varrella oleva toinen automaatti primäärin ohella voi olla myös suurimmalle osalle asiakkaita ihan ok.

Tämä täyttöaste on osaltaan tiedossa joko lähetyksen lajitteluhetkellä -> se ohjautuu noutopisteeseen, popuppiin tms. ruuhka-aikana, normaaliaikana yleensä noutopisteeseen jos siellä on tilaa. Sitä onko tässä kohtaa vaihtoehtona myös ohjautuminen toiseen smartlaatikostoon, ei hajuakaan, voisi kuvitella että ei.

Jos taas se laatikosto on täynnä kun sitä ollaan sinne viemässä (lajitteluhetkellä tyhjät laatikostot ovatkin täyttyneet ihmisten jättämistä lähetyksistä), pitää sen kuljettajan varmaan a) yrittää jonnekin muualle reittinsä varrella jos etäisyys on jonkun rajan alla (arvaus, en jakele lähetyksiä) b) kuten ennen vanhaan, lähetys meni takaisin Vantaalle ja sitä yritettiin uudestaan seuraavana päivänä.

Ainahan on mahdollista myös inhimillinen virhe, jotain matalapalkkaista, matalan koulutuksen omaavaa, hetken Suomessa asunutta vuokratyöntekijää lajitteluvaiheessa varmaan paljon napostelee yksi lähetys päivittäisten tuhansien joukossa, sen lajitteluun lienee aikaa joitakin sekunteja. Se voi siis herkästi mennä myös siinä kohtaa väärään rullakkoon jolloin se tulee vastaanottajaan nähden väärään laatikostoon/noutopisteeseen.

Onneksi noita ei kauhean usein näy, toistaiseksi tänä vuonna +150 lähetyksestä ainoastaan yksi meni itsellä muutaman kilometrin päähän eri noutopisteeseen. Minusta tuo on hyvä prosentti.

DB Schenkerin sekoilut esim. omaan postinumeroon ovat semmoisia, että jos noutopisteen saa valita ostohetkellä, tuota lähintä noutopistettä ei ikinä edes anneta valita. Niissä verkkokaupoissa missä sitä ei valita, meni itsellä Stockan kaksi eri lähetystä lähes 10km päässä olevaan K-kauppaan. En enää käytä heidän palvelujaan vaikka ilmaiseksi saisi, mieluummin maksaa muutaman euron siitä, että kamat tulee nopeasti ja järjestään oikein tohon lähimpään noutopisteeseen Postin tuomina.

Tiedän kyllä miten systeemi toimii. Minä en ole vastaanottajana mitään kuljetuspalvelua valinnut. Tämä kyseinen lähetys tuli ulkomailta, voinen olettaa että lähettäjällä ei ole minkäänlaista käsitystä Suomen pään toiminnasta, saatika mistään automaateista. Postin oma päätös oli yrittää toimittaa sitä lähetystä täyteen automaattiin, jonka (yllätys yllätys) ollessa täysi sitä ei voitukaan sinne toimittaa. Alatko ymmärtämään jutun juonen?

Seurannan aikajana:
9:15 Lajittelussa
17:41 Kuljetuksessa
18:41 Näkyi lokerokoodi, mutta samalla ilmoitus että smart-laatikot täynnä (ollaanko tässä kohtaa oltu paikalla? Todennäköisesti... 2m päässä asiamiespostin tiskistä, 10m päässä toisesta automaatista)
20:08 Lähetys on noudettavissa 5km päästä toisesta asiamiespostista (ts. ei vältelty semmoiseen viemistä)

Ihan sama missä niiden kuljettajien reitit menee, mutta luulisi olevan taas kustannustehokasta jos tuo sama kuljettaja hoitaisi vaikka sen Smartin pakettien lisäksi myös asiamiespostin lähetykset (ja mahdollisesti viereisen smartin). Automaattihan on tässä todennäköisesti täyttynyt lajittelun jälkeen, mutta ennen ulkomaan lähetyksiä ei niihin edes yritetty tunkea.
 
Tiedän kyllä miten systeemi toimii. Minä en ole vastaanottajana mitään kuljetuspalvelua valinnut. Tämä kyseinen lähetys tuli ulkomailta, voinen olettaa että lähettäjällä ei ole minkäänlaista käsitystä Suomen pään toiminnasta, saatika mistään automaateista. Postin oma päätös oli yrittää toimittaa sitä lähetystä täyteen automaattiin, jonka (yllätys yllätys) ollessa täysi sitä ei voitukaan sinne toimittaa. Alatko ymmärtämään jutun juonen?

Seurannan aikajana:
9:15 Lajittelussa
17:41 Kuljetuksessa
18:41 Näkyi lokerokoodi, mutta samalla ilmoitus että smart-laatikot täynnä (ollaanko tässä kohtaa oltu paikalla? Todennäköisesti... 2m päässä asiamiespostin tiskistä, 10m päässä toisesta automaatista)
20:08 Lähetys on noudettavissa 5km päästä toisesta asiamiespostista (ts. ei vältelty semmoiseen viemistä)

Ihan sama missä niiden kuljettajien reitit menee, mutta luulisi olevan taas kustannustehokasta jos tuo sama kuljettaja hoitaisi vaikka sen Smartin pakettien lisäksi myös asiamiespostin lähetykset (ja mahdollisesti viereisen smartin). Automaattihan on tässä todennäköisesti täyttynyt lajittelun jälkeen, mutta ennen ulkomaan lähetyksiä ei niihin edes yritetty tunkea.

Ulkomaanlähetys siis kyseessä, se toimitetaan Postin ja toisen logistiikkayrityksen välisen sopimuksen mukaisesti tai vaihtoehtoisesti kansainvälisten postisopimusten mukaisesti.

Jos sitä yritetään boksiin, lienet tehnyt uudelleenohjauksen 16-lähetyksille? Noutopisteeseen nuo vakiona tulee ainakin itsellä kaikki. Jos et ole tehnyt, viittaus edelliseen vastaukseeni sinulle, se on lajiteltu väärin mitä todennäköisimmin jo Vantaalla sen vuokraspeden toimesta tai, se noutopiste on ihan oikeasti täynnä ja järjestelmä ohjasi lähetyksen siihen viereiseen lokerikkoon.

Paikanpäällä kuski on lokerikon varmaan todennut täydeksi kun sinun lähetyksesi aika on tullut päästä lokerikkoon.

Läheisen laatikoston statusta sinulla ei ole tiedossa, ei myöskään läheisen noutopisteen tilannetta, nekin katsos täyttyy joskus kun hyllytystila loppuu.

Noita noutopisteisiin meneviä lähetyksiä on niin paljon, että ne hoituu ihan eri organisaation toimesta ja erilaisella kalustollakin. Smarttikuskit vetää semmoisille pulla-autoilla vs toimipaikkojen jakeluautot. Eiköhän nuo joku ole laskenut mitä ja miten lajitellaan + jaetaan jotta viivan alle voi jotain jäädä.

Ainahan on mahdollista myös tapahtumaketju missä useampi taho on mokannut, mutta noin järjestään aika hyvinhän noi liikkuu, tänäänkin kolme lähetystä hakenut joista yksi smartti. Harvoin tuo meidän smart on täynnä koska tässä on useammassa talossa ihan omat rappukohtaiset boksitkin, mutta joskus näinkin on käynyt. Pahimpana korona-aikaan noutopistekin oli täynnä ja osan kamat menivät ihan muualle.
 
Ihan mielenkiinnosta: Mitähän mahtaa postin seurannassa tarkoittaa?

'Smart dynamic tallennuspiste'
 
Höh...hiton rumaks pinkiksi meni päivittymään OmaPosti sovelluksen kuvake!
Mikähän järki oli sekin mennä muuttamaan?!
 
Oli muuten kiinnostavaa lähettää 20 kiitoskorttia. Ensimmäisenä perillä olivat pienille paikkakunnille lähetyt kortit (toinen työpäivä postituksen jälkeen), kun taas jos vastaanottaja asui samassa kaupungissa kuin mistä postitettiin, niin jakamiseen meni melkein viikko. Yksi myös katosi kokonaan postissa tai ei ole ainakaan vielä löytänyt neljässä viikossa perille.
 
Muilla OmaPostin seuranta jälleen ihan juntturassa? Mä tilasin toissapäivänä Puolasta tavaraa, seurannassa se "edistymispalkki" näyttää, että paketti ois ollut jo seuraavana päivänä matkalla, kun taas tilannetiedoissa lukee edelleen, ettei paketti ole edes saapunut Postille. Mihin tässä nyt uskoa :D
 
Muilla OmaPostin seuranta jälleen ihan juntturassa? Mä tilasin toissapäivänä Puolasta tavaraa, seurannassa se "edistymispalkki" näyttää, että paketti ois ollut jo seuraavana päivänä matkalla, kun taas tilannetiedoissa lukee edelleen, ettei paketti ole edes saapunut Postille. Mihin tässä nyt uskoa :D
Siihen sanalliseen kuvaukseen/vaiheisiin. Sehän on graafin mukaan jo matkalla kun tunnus vain löytyy postin seurannasta
 
Siihen sanalliseen kuvaukseen/vaiheisiin. Sehän on graafin mukaan jo matkalla kun tunnus vain löytyy postin seurannasta
Joo, sehä tässä onki kun se graafikin oli tietyn aikaa siinä "ekassa kohdassa", ja sitten n. 10h jälkeen pomppasi "matkalla" kohtaan, että ei kai se periaatteessa mahdottomuus olisi, että olisi tullu Puolasta Suomeen 10 tunnissa, mut nähtäväksi jää. Luotto tähän softaan ei oo järin kova :D
 
Ulkomaanterminaalissa ruuhkaa?
Paketti seissy viikon liikkumatta mihinkään...
 
Ulkomaanterminaalissa ruuhkaa?
Paketti seissy viikon liikkumatta mihinkään...

Sama homma. Ketuttaa että paketti saadaan toiselta puolen palloa rahdattua viikossa sinne, ja sitten jumittuu tänne vähintään yhtä pitkäksi aikaa.
 
En kyl kans ymmärrä, miks tuo Postin sovellus on pitänyt aktivoida käyttöön jo nyt, kerta paketti ei vielä ole edes Suomessa. Turhaa toivoa antaa tuo graafi, joka lupailis et paketti ois Suomen päässä jo matkalla, vaikka teksteissä "ei ole saapunut Postille", ottais sit vasta käyttöön ku todellisuudessa on.
 
Tietääkö kukaan mitä tämä tasan tarkoittaa? Minulle on tulossa virtalähde... tai ainakin niin oli tarkoitus?

Posti.png
 
Niin eli ainakun paketti menee automaattisen tilavuusmittauksen läpi "väärin päin" niin paketti menee hylkyyn koska mitat on väärässä järjestyksessä?
Mistähän se tuon "oikean" suunnan ottaa, siitä mihin osoitelappu on laitettu?
 
Ei nyt tainnut taas mennä kuin Strömsössä Postilla. Ostin tuotteen Espoolaiselta yksityishenkilöltä ja paketti lähti Vantaalle lajitteluun. OmaPosti ennusti jo että tälle päivälle olisi noudettavissa Hyvinkäältä, mutta nyt ennuste on kadonnut ja tilalle ilmestynyt kirjaus "Lähetys on lähetetty vastaanottajan uuteen osoitteeseen. 60 TAMMISAARI".

Miksi ihmeessä ne ovat sen Tammisaareen roudanneet, hieman väärässä suunnassa noin logistisesti. Ja vähän ihmetyttää tuo kirjauskin, eipä ole osoitetta vaihdettu moniin vuosiin saati että olisin asunut Tammisaaressa. Vai onko tämä taas jotain käsittämätöntä jargonia ja oikeasti se nyt on vaan sattunut menemään jonkun runkokuljetuksen kyytiin mikä koukkaa rannikon kautta ja siitä vasta lähtee kohti pohjoista? Ihme touhua yhtä kaikki... Yleensä kuitenkin pks lähetetyt paketit tulleet tänne melko hätäisesti ilman sen kummempia välikirjauksia.
Nyt alkaa jo kyrpä otsassa hipomaan kattoa. Paketti oli muutaman päivän päästä Tammisaaren keikasta palautunut lajitteluun, jossa yhteydessä oli ilmestynyt sille paino ja mitat mutta kohdepostinumero kadonnut kokonaan näkyvistä. Siitä parin päivän päästä se oli jälleen rekisteröity, ja tunnin päästä tästä ilmestyi mystinen "Lähetyksen toimitus on keskeytynyt sen sisällön tai puutteellisten asiakirjojen vuoksi. Asiaa selvitetään. " viesti seurantaan. Kohdepostinumeroksi arpoutui taas jossain välissä Hyvinkääläinen postinumero, joka viittaa kuitenkin toiselle puolelle kaupunkia kuin pääposti tai valittu noutopisteeni.

Tässä tilassa se on ollut Maanantaista asti, ja kehtaavat vielä mainostaa tekstillä että "Toimitus 7.9.2020 mennessä". Postin chatissa tulee vaan tylyjä vastauksia että ei voida auttaa, asia on selvityksessä ja samantien katkaisevat yhteyden. Sitäkin saa rämpätä puoli tuntia että saa agentin edes paikalle, jotta pääsee jonottamaan. Valehtelivat myös olleensa yhteydessä lähettäjään jonka pitäisi asia hoitaa, mutta lähettäjälle juuri pistin viestiä tänään niin ei oltu postilta tavoiteltu. Hän itse soitti sinne ja sai kanssa vastauksen että ei voi asialle mitään, pitää vaan odotella että selviää itsekseen. Luotan kyllä lähettäjään että tiedot on hyvin esillä, aiemmista kokemuksista.

Lisäksi pakkohan heillä on olla ollut yhteys paketin ja seurantakoodin välillä, koska ovat painotkin sinne keksineet ym. jotka suunnilleen jemptaavat tilatun tavaran kanssa. Chatissa vielä kyselin että onko mahdollista että paketti on hävöksissä, kuulemma ei missään tapauksessa voi olla näin mutta silti eivät osanneet sanoa syytä että mikä siinä nyt kiikastaa miksei sitä saada nytkäytettyä liikkeelle. Suomipaketeissa kun ei mitään sen kummempia asiakirjojakaan tarvitse, ja viekööt sen vaikka mihin päin kaupunkia niin voin sen sieltä koukata hakemassa.

Eiköhän ne ole sen vaan hävittäneet, tai sitten joku työntekijä pöllinyt. Jos, niin toivottavasti runkkari saa tavaroista paljon iloa!
 
Oon oppinut postin kanssa, että jokaiseen pakettiin kannattaa selkeästi tussilla laittaa vähintään vastaanottajan puhelinnumero ja kohdepostinumero, koska jos sellanen liimattava tarra irtoaa tai vaurioituu, niin ompahan sitten jotain kättä pidempää saatavilla itse pakkauksessa.
 
Oon oppinut postin kanssa, että jokaiseen pakettiin kannattaa selkeästi tussilla laittaa vähintään vastaanottajan puhelinnumero ja kohdepostinumero, koska jos sellanen liimattava tarra irtoaa tai vaurioituu, niin ompahan sitten jotain kättä pidempää saatavilla itse pakkauksessa.
Noh, toisaalta jos posti sen haluaa hukata niin kyllä ne nuokin saa sutattua lukukelvottomiksi. Itse olen yleensä vaan tulostanut A5 lapun johon printannut isolla kaikki mahdolliset tiedot ja päällystänyt sen osaksi pakettia läpinäkyvällä pakkausteipillä moneen kerrokseen, ja sen lisäksi tullut vielä se liimalappunen. Että jos senkin haluaa siitä irroittaa niin täytyy melkein koko paketti pistää päreiksi että siinä onnistuu. Pelkän liimalapun varaan en minäkään jättäisi, töihin tulevissa paketeissa ne usein repsottaa ja on töhriintyneet varsinkin talvella lumisen/märän auton lattialla tai raapiutuneet jossain rullakossa.

Helposti lähetyksissä yrittänyt sitä koodia laittaa moneen paikkaan että jos vaan joku nurkka jää ehjäksi niin pitäisi olla luettavissa.
 
Outoa on kyllä postin toiminta. Sulkivat viimekuun lopussa Tapiolan postin ja muuttivat sen pakettiautomaattih**vetiksi.

Ei siinä mitään, mutta aikaisemmin meille tulevia lähetyksiä eivät suostuneet toimittamaan Tapiolan postiin kirveelläkään vaan ohjasivat ne väkisin Sellon asiamiespostiin, joka oli
a) Kauempana
b) Aina ihan tukossa

Nyt sitten, kun saivat oikean postin suljettua niin väkisin ohjaavat postit - ei arvasitte väärin - asiamiespostiin Tapiolassa olevaan erilliseen ostoskeskukseen ja siellä olevaan k-markettiin.

Itse olen asettanut aina lähetyksiin toimitusosoitteeksi lähimmän pakettiautomaatin, joka on 100m päässä kotiosoitteesta. Lisäksi tuo on tullut aikoinaan asetettua "omaksi postiksi".

Nyt viimeisiä edeltävät viisi lähetystä ovat kaikki tulleet aivan randomilla pitkin poikin Espoota (n. 10km säteellä) ja sitten kaksi viimeistä tuonne pieneen yhden k:n k-markettiin.

Aivan mahtava logistiikkatalo. Ei voi kuin ihailla. Ohjataan kaikki lähetykset ensin pois omasta konttorista, jotta se voidaan sulkea vähäisen käytön takia ja sitten pykäävät sinne automaattikeskittymän, johon eivät ohjaa paketteja.

Tai niinkuin posti asian nykyisen linjan mukaan viestisi: "mä funtsasin, että niinko toi lodju touhu on sellast säätämist, joten siilleen ku päätettiin säätää lisää. Koit vaan kestää tai sit ei - suhan on ne fyrkat"
 
Mahdolliset tullimaksut hoidettu?

Ei ole arvoltaan tullattava paketti. Ja jos olisi, niin tuosta toki pitäisi tulla tullattavan lähetyksen saapumisilmoitus, mitä nyt ei ole tullut, eikä siis pitäisikään. Ja nuo ko. ilmoituksetkin tulee mulle sähköisenä, eli ei edes oo sitä mahdollisuutta että Posti olisi paperisen version siitä hukannut.

Mutta lähetys istuu tukevasti jo toista viikkoa Hki-Vantaan ulkomaanterminaalissa.
 
Mitenkäs nyt, paketti tulossa usasta fedexillä ja sieltä tuli email tullauksesta. Mutta ei näkynyt HINTAA tälle tullauspalvelulle, eli repivätkö siitä ryöstöhinnan ja voiko sen tehdä jotenkin itse ?
eikös dhl perinyt useita kymppejä tuosta?
 
Nyt alkaa jo kyrpä otsassa hipomaan kattoa.
Päivitystä tähän caseen, eli tänään aamulla sitten ihme ja kumma nytkähti liikkeelle, viestillä "Lähetyksen toimituksessa on tapahtunut lajitteluvirhe. Lähetys voi viivästyä työpäivällä.". Kuitenkin muutaman tunnin päästä tuli uusi kirjaus nimellä "Tapahtuma" ja siitä kymmenisen minuutin päästä tuli lajittelukirjaus, 20min päästä kuljetusilmoitus Helsingissä, ja 6h päästä olikin jo täällä kotikunnan kuljettajan kyydissä. Matkaan mahtui vielä yksi välikirjaus "Pakettiautomaatti on täynnä, Toimitus postiin. Lähetys voi viivästyä työpäivällä." Kuitenkin puolisen tunnin päästä tuli ilmoitus että on noudettavissa postista.

Eipä ole näin takkuista kulkemista osunut vielä kotimaan lähetyksiin, mutta loppu hyvin kaikki hyvin ja pakettikin oli ehyenä. Näköjään jos halutaan hoitaa ripeästi, niin kyllä se saadaan lajiteltua ja toimitettua nopsaankin. Ja harvoin se enää loppupäässä on takunnutkaan, kun on selvinnyt hesakuskin käsistä eteenpäin. Mutta olisihan tuossa vielä ollut mahdollisuus että ei olisi ehtinyt tälle päivälle, jos olisi ollut vähemmän noheva kuski joka ei olisi enää pakettiautomaatin epäonnistumisen jälkeen jaksanut ajella postille. Tai ehkä kuski tiesi jo etukäteen että ei mahdu, miten lie nuo toimii.

Paketissa oli kolmea eri Postin tarraa, sekä kissan kokoisilla kirjaimilla mustalla tussilla nimi/osoite/puhelinnumero ja Helposti-koodi. Tarroista kaksi päälimmäistä oli isoja lähetteitä, joissa oli kyllä täysin samat ja oikeat tiedot molemmissa kerroksissa, sekä identtinen viivakoodi. Niiden alla oli semmoinen pieni tarra missä oli siinäkin sekä lähettäjän että vastaanottajan tiedot, ja molemmat ihan oikein. Ei noilla eväillä luulisi kyllä kovin kauaksi katoavan, liekö kone vai lukutaidoton ihmisoletettu sitten tehnyt mokan. No, pääasia että löysi perille, mutta täytyy seuraavalla kerralla kyllä miettiä kun jotain vähän arvokkaampaa ostelee, että pitäisikö sittenkin käydä vaan hakemassa autolla.
 
Tilasin eBaysta paketin jenkkilästä 1.9 ja paketti oli saapunut Helsinkiin 9.9.
eBayssa oli arvioitu toimituspäivä joskus Joulukuun alussa tai puolivälissä... ei kai posti nyt odota oikeasti jouluun asti kun näyttää ettei paketti ole liikkunut minnekään vielä...? Postin seuranta löytää kyllä paketin ja tietää mihin se on menossa, mutta ilmoittaa ettei ole saanut pakettia vielä. Voi olla että tuosta pitää maksaa 4e tullia mutta hirvittää ajatus että pitää jouluun asti odottaa....
 
Niin, mitä se seuranta näyttää? Sähköinen EDI-tieto voi olla saapunut missä lukee lähettäjä, vastaanottaja jne tiedot, mutta jos sille ei sijaintia löydy Suomesta, ei se myöskään ole fyysisesti Suomessa.

Postilla ei myöskään ole mitään varastointipalvelua yksityisasiakkaille, ei sitä hillota jouluun. Se joulu on lähettäjän arvio toimitusajasta.
 
Tilasin eBaysta paketin jenkkilästä 1.9 ja paketti oli saapunut Helsinkiin 9.9.
eBayssa oli arvioitu toimituspäivä joskus Joulukuun alussa tai puolivälissä... ei kai posti nyt odota oikeasti jouluun asti kun näyttää ettei paketti ole liikkunut minnekään vielä...? Postin seuranta löytää kyllä paketin ja tietää mihin se on menossa, mutta ilmoittaa ettei ole saanut pakettia vielä. Voi olla että tuosta pitää maksaa 4e tullia mutta hirvittää ajatus että pitää jouluun asti odottaa....
Ei seurannassa näkyminen tarkoita, että paketti olisi Suomessa. Pelkällä ennakkotiedolla paketti tulee jo seurantaan näkyviin.
 
Näkyy kyllä tarkat liikkeet jenkkilässä että paketti on lähtenyt ja sitten saapunut Helsinkiin. Mutta nyt makaa siellä, ehkä odottaa tullausta tms. Sielläkin on luultavasti jonoa käsittelyssä. Mutta toivottavasti tullaus ei tapahdu sen arvioidun toimituspäivän mukaan... muuten saa odotella vielä pitkään.
 
Se kerkiää jo lähtemään takaisin alle kuukaudessa jos se siis oikeasti on Suomessa ja odottaa vastaanottajan tulliselvitystä.
 
Tiistaina Danske Bank laittoi viestin että uusi korttisi on matkalla.

Ei perjantaiksi kerennyt tänne suomen yhteen suurimmista kaupungeista.
 
Suoraan sanottuna vituttaa. Tiistaina ja Perjantaina ei enää jaeta kirjeitä, tuo on monen päivän lisäys jakoaikoihin.
Joskus hyvänä vanhana aikana nakkasit kirjeen postiin maanantaina päivällä ja se oli tiistaina perillä, nyt se on perillä torstaina tai ens viikon maanantaina.

Hinnat on noussut yli 50% ja palvelu on heikentynyt yli 50%, jotenkin helvetin turhauttavaa.
 
Postittaako Danske korttinsa Postin jakelun kautta vai jonkun muun jakeluyrityksen kautta?
Tänne tuli toisen pankin kortti sen aamujakelufirman heittämänä postilaaatikkoon.
 
Tiistaina Danske Bank laittoi viestin että uusi korttisi on matkalla.

Ei perjantaiksi kerennyt tänne suomen yhteen suurimmista kaupungeista.

Postihan jakaa kirjeitä nykyään ma, ke, to. Vitut siitä koska kirje tulee perille, kunhan joskus viikon päästä tulee. Palvelua nääs.
 
Postihan jakaa kirjeitä nykyään ma, ke, to. Vitut siitä koska kirje tulee perille, kunhan joskus viikon päästä tulee. Palvelua nääs.
Kirjeiden toimitusaika on nykyään 4 työpäivää, aiemman 1-2 sijaan. Mutta lasketaanko tiistaita ja perjantaita Postilla edes työpäiviin...?
 
Kirjeiden toimitusaika on nykyään 4 työpäivää, aiemman 1-2 sijaan. Mutta lasketaanko tiistaita ja perjantaita Postilla edes työpäiviin...?
Lasketaan kyllä.

Eli jos esim. lähettää keskiviikkona kirjeen, pitäisi sen mennä perille viimeistään tiistaina (eli käytännössä jaetaan yleensä viimeistään maanantaina).

Toki välillä kirjeet myöhästyvät luvatusta ajasta.

edit: parempi esimerkki
 
Viimeksi muokattu:
Kirjeiden toimitusaika on nykyään 4 työpäivää, aiemman 1-2 sijaan. Mutta lasketaanko tiistaita ja perjantaita Postilla edes työpäiviin...?

Kyllä siellä lehtiä jaetaan tiistaisin ja perjantaisin. Ei vaan kirjeitä. Järkeä tossa ei ole, mutta missä nykyään on?
 
Paketissa oli kolmea eri Postin tarraa, sekä kissan kokoisilla kirjaimilla mustalla tussilla nimi/osoite/puhelinnumero ja Helposti-koodi. Tarroista kaksi päälimmäistä oli isoja lähetteitä, joissa oli kyllä täysin samat ja oikeat tiedot molemmissa kerroksissa, sekä identtinen viivakoodi. Niiden alla oli semmoinen pieni tarra missä oli siinäkin sekä lähettäjän että vastaanottajan tiedot, ja molemmat ihan oikein. Ei noilla eväillä luulisi kyllä kovin kauaksi katoavan, liekö kone vai lukutaidoton ihmisoletettu sitten tehnyt mokan. No, pääasia että löysi perille, mutta täytyy seuraavalla kerralla kyllä miettiä kun jotain vähän arvokkaampaa ostelee, että pitäisikö sittenkin käydä vaan hakemassa autolla.

Ei välttämättä koske tätä tapausta, mutta on hyvin yleistä, että pakettia järjestelmään kirjatessa tulee virheellinen postinumero sähköisiin tietoihin. Joko Postin tai asiakkaan toimesta. Ja paketit ohjautuu sähköisten tietojen mukaan eikä niitä yleensä tarkisteta kesken matkan eli moka huomataan vasta jossain toimipaikassa. Näitä tapauksia on päivittäin ja tämä on pienen jakelualueen havaintojen perusteella. Tähän vielä lisätään se osa työntekijöistä tällä matalapalkka alalla on aivan pihalla koko järjestelmästä niin eivät osaa edes korjata tilannetta.
 
Kyllä siellä lehtiä jaetaan tiistaisin ja perjantaisin. Ei vaan kirjeitä. Järkeä tossa ei ole, mutta missä nykyään on?
Lehtia ei jaeta, paitsi sanomalehtiä. Tuo 2017 tilanne ja nyt perjantai kuten tiistai aiemmin.
Tietoa ei ole jos jossain taajama alueen ulkopuolella sävelletään oman tavan mukaan.
1599894824679.png


"Nyt tehtävä muutos toteutetaan puuttumatta jakelupäivien määrään. Kesällä 2017 voimaan tuleva postilaki mahdollistaa 3-päiväisen jakelun taajama-alueella. Tätä mahdollisuutta Posti ei ota vielä käyttöön. "

eli nykyisin pitäisi olla tämä käytäntö, epävirallinen versio.

1599895359137.png
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 201
Viestejä
4 489 439
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom