Postin kulkemisen vaikeus

Perjantaina jaetaan myös jotain aikakauslehtiä, esim Suomen kuvalehti, Taloussanomat ja joku lääkärilehti. Myös postimerkilliset kirjeet. Toki ohjeet on voinut muuttua loman aikana ja tieto ei ole tullut jokaiseen jakeluun.
 
En tiedä mistä johtuu, mutta minulle tuli täällä maaseudun idylissä postia viime tiistaina. Kiinapaketti ja parikirjettä. Perjantaina taasen ei tullut mitään, mutta en toki tiedä oliko mitään jaettavaakaan. Kiinapaketteja on kuitenkin tullut tilattua useita kymmeniä, että eiköhän niitä valu vielä monta kuukautta :D
 
Perjantaina jaetaan myös jotain aikakauslehtiä, esim Suomen kuvalehti, Taloussanomat ja joku lääkärilehti. Myös postimerkilliset kirjeet. Toki ohjeet on voinut muuttua loman aikana ja tieto ei ole tullut jokaiseen jakeluun.

Oletko varma, että postimerkilliset kirjeet tulisi ti ja pe? Itselle ja firmalle ei ainakaan ole tullut yhtään mitään koko vuonna pl. Kauppalehti joka tulee myös ti ja pe. Tehokasta jakelua kun tähän meidän taloon ei taida kenellekään muulle tulla tiistaisin ja perjantaisin kuin mun Kauppalehti, tulee jakominuutteja aikalailla kun saa tulla hissillä 7. kerrokseen ja takas pelkän ohuen Kauppalehden takia :cool:
 
Oletko varma, että postimerkilliset kirjeet tulisi ti ja pe? Itselle ja firmalle ei ainakaan ole tullut yhtään mitään koko vuonna pl. Kauppalehti joka tulee myös ti ja pe. Tehokasta jakelua kun tähän meidän taloon ei taida kenellekään muulle tulla tiistaisin ja perjantaisin kuin mun Kauppalehti, tulee jakominuutteja aikalailla kun saa tulla hissillä 7. kerrokseen ja takas pelkän ohuen Kauppalehden takia :cool:

Säästöjä, säästöjä. :psmoke:
 
Oletko varma, että postimerkilliset kirjeet tulisi ti ja pe? Itselle ja firmalle ei ainakaan ole tullut yhtään mitään koko vuonna pl. Kauppalehti joka tulee myös ti ja pe. Tehokasta jakelua kun tähän meidän taloon ei taida kenellekään muulle tulla tiistaisin ja perjantaisin kuin mun Kauppalehti, tulee jakominuutteja aikalailla kun saa tulla hissillä 7. kerrokseen ja takas pelkän ohuen Kauppalehden takia :cool:
Postimerkilliset vain perjantaina, mutta se edellyttää että ne lajiteltu perjantain kuormaan.

Omalla maaseutu painoitteisella alueella ajetaan pahimmillaan 100 km noin 20 sanomalehden takia. Tämä sen takia että Posti vie ne lehdet joita yksityiset jakeluyhtiöt eivät halua viedä huonon kannattavuuden takia. Tässä touhussa ei ole mitään järkeä. Kolmena päivänä tehdään 9-10 tunnin päiviä+ noiden tuntien päälle ylitöitä ja kahtena kurvaillaan lähes tyhjällä autolla sama lenkki. Rasittaa jakajia aika lailla ja aiheuttaa sitä laadun laskua lisää. Itsekkin lähden tästä firmasta heti kun löydän lähialueelta omaa koulutusta vastaavaa työtä.
 
Soittelinpa Postille sellaisen lähetyksen perään, mikä nyt on seurannan mukaan maannut kohta pari viikkoa Hki-Vantaan ulkomaanterminaalissa. Kuulemma saattaa olla niin että lähetys jatkaakin (tai on jatkanut) matkaa maxi-kirjeenä ilman seurantaa. Mutta ei kuulemma voi tietää onko näin vai ei. Joka tapauksessa lähetyksen olisi Postin mukaan jo pitänyt sieltä liikkua, ja ilman seurantaakin olevalla toimitustavalla olla kuulemma jo perillä. Pahasti nyt kuulostaa siltä ettei tarvii ootella saapuvaksi ees enää. :thumbsdown:

Tuollakin lähetyksellä ainoa seurantamerkintä on tuo kirjaus ulkomaanterminaalissa. Tavallaan tietenkin ihan kiva tietää että se on sinne asti päässyt, mutta onhan tuo nyt vähän surkuhupaisaa antaa yksi leimaus seurantaan ja sitten ilman mitään eri merkintää/ilmoitusta vaihtaa toimitusmuotoon missä sitä ei ole. Tai siis vieläpä niin että ehkä on vaihdettu, eivätkä itsekään sitä tiedä. Kirjaisivat edes sen että lähetys jatkaa matkaa ilman seurantaa, niin ei tarttis ihmetellä.
 
Viimeksi muokattu:
Pari viikko on vielä aika vaatimaton aika pienelle kiinapaskalle, näitä tulee joskus huomattavasti pidemmän ajan päästäkin. Nopeiten tuntuu menevän läpi pakettikokoluokan lähetykset jotka menee Vantaalle käsittelyyn, nyt tuli yhdeksän lähetystä viime viikolla tyyliin: saapuminen 01000 lentokenttä, siitä 1-2 päivää ja käsittely Vantaalla, siitä seuraavana päivänä (tai jopa samana päivänä jos lajitteluaika osui hyvin yksiin kuljetuksen kanssa) noudettavissa lähikaupasta.
 
Pari viikko on vielä aika vaatimaton aika pienelle kiinapaskalle, näitä tulee joskus huomattavasti pidemmän ajan päästäkin. Nopeiten tuntuu menevän läpi pakettikokoluokan lähetykset jotka menee Vantaalle käsittelyyn, nyt tuli yhdeksän lähetystä viime viikolla tyyliin: saapuminen 01000 lentokenttä, siitä 1-2 päivää ja käsittely Vantaalla, siitä seuraavana päivänä (tai jopa samana päivänä jos lajitteluaika osui hyvin yksiin kuljetuksen kanssa) noudettavissa lähikaupasta.

Ihan totta kyllä että paketit yleensä liikkuu vikkelämmin. Mutta harvemmin nuo seurantaan päätyneet kuitenkaan on itellä jäänyt lojumaan mihinkään, tosin tässä nyt sitten toi seurantasekoilu varmaan selittää tätä hommaa. Lähinnä piti varmistaa että eihän ne nyt kuitenkin odottele siellä jotain tullauksia tms. (mitä tuolle nyt ei arvon takia tarvii tehdä) mutta olisivat vaan olleet lähettämättä sitä sähköistä saapumisilmoa siitä, koska tuossa tilanteessahan paketti lähtisi jossain vaiheessa paluumatkalle.

Joka tapauksessa pidän aika ongelmallisena että Postilla saattaa seurannassa oleva lähetys muuttua ilman seurantaa olevaksi, siten että siitä ei jää mitään jälkeä minnekään, eikä Posti tosiaan suoraan osaa sanoa että kuuluisko sen nyt olla seurannassa vai ei. Eri asia sitten normi kiinakirjeet missä sitä seurantaa ei missään vaiheessa (ainakaan Suomessa) olekaan, ne saapuu sitten kun saapuu.
 
On itsellä lukuisia lähetyksiä juurikin Kiinasta missä on saapuminen 01000 lentokentällä ja siihen se sitten onkin jäänyt. 0-3kk:den päästä lähetys on runtattu postiluukusta sisään nipussa missä on 2-9kpl lähetyksiä samassa. Kerran hain lähikaupasta nipun kiinalähetyksiä missä taisi olla seitsemän erillistä lähetystä vedettynä kuminauhalla yhteen.
 
En tiedä mistä johtuu, mutta minulle tuli täällä maaseudun idylissä postia viime tiistaina. Kiinapaketti ja parikirjettä. Perjantaina taasen ei tullut mitään, mutta en toki tiedä oliko mitään jaettavaakaan. Kiinapaketteja on kuitenkin tullut tilattua useita kymmeniä, että eiköhän niitä valu vielä monta kuukautta :D
Mitä postia tuli. Käsittääkseni noita jakelijoita on muitakin kuin Posti, niitä pitäisi kai olla yhteensä 15 toimijaa. Ilmeisesti kirjekuoresta pitäisi pystyä tunnistamaan jotenkin jos on jonkun muun kuin Postin jakelema.
 
Mitä postia tuli. Käsittääkseni noita jakelijoita on muitakin kuin Posti, niitä pitäisi kai olla yhteensä 15 toimijaa. Ilmeisesti kirjekuoresta pitäisi pystyä tunnistamaan jotenkin jos on jonkun muun kuin Postin jakelema.
Ilmeisesti jotenkin tunnistaa juu. Kirjeet olivat postin saapumisilmoituksia, enkä kiinapaketistakaan huomannut katsoa mitään merkintöjä
 
Tuo Jenkkilän paketti mistä kyselin täällä aiemmin tuli tänään. Mutta siinä oli sama homma että Posti oli hävittänyt seurannan, eli kun katsoo seurantakoodilla niin jakeluosoite on oikea mutta seuranta väittää ettei Posti ole saanut pakettia. Noh, tuli ihan jees toimitusajalla mutta kummallista tuo seurannan katkeaminen.
 
Kokemuksia paketin lähettämisestä jenkkeihin?
Pitäis paketti lähettää, mut mietityttää et meneekö ihan vaan "gift" tai "personal shipment" ja mukaan CN22 tulliluettelo?
 
Kokemuksia paketin lähettämisestä jenkkeihin?
Pitäis paketti lähettää, mut mietityttää et meneekö ihan vaan "gift" tai "personal shipment" ja mukaan CN22 tulliluettelo?
Oon lähetellyt jenkkeihin mutta en koskaan lahjana. Sovi vastaanottajan kanssa tuotteen arvo ja kirjaa tulliluetteloon ja mikäli asiassa raha vaihtaa omistajaa niin ota kahdessa erässä joista toinen mätsää sopimaanne summaan.
 
Oon lähetellyt jenkkeihin mutta en koskaan lahjana. Sovi vastaanottajan kanssa tuotteen arvo ja kirjaa tulliluetteloon ja mikäli asiassa raha vaihtaa omistajaa niin ota kahdessa erässä joista toinen mätsää sopimaanne summaan.

Miksi ihmeessä leikkimään useamman erän kanssa? Samahan se lähettäjälle on maksaako vastaanottaja tullia ja arvonlisäveroa vaiko ei. Onhan se lähettäjän rike merkitä sisältö väärin, sehän vakuutetaan oikeaksi allekirjoituksella. Kiva ottaa joku maahantulokielto/kuulustelu jenkkeihin jonkun tuommoisen takia jos huonoin tuuri käy. :rofl:
 
Miksi ihmeessä leikkimään useamman erän kanssa? Samahan se lähettäjälle on maksaako vastaanottaja tullia ja arvonlisäveroa vaiko ei. Onhan se lähettäjän rike merkitä sisältö väärin, sehän vakuutetaan oikeaksi allekirjoituksella. Kiva ottaa joku maahantulokielto/kuulustelu jenkkeihin jonkun tuommoisen takia jos huonoin tuuri käy. :rofl:

Juu, pahimmillaan pääsee jollekin kivalle jenkkien listalle vuosikymmeniksi joka voi vaikeuttaa esimerkiksi matkustelua. Ihan turhaa muutaman roposen takia.
 
N
Juu, pahimmillaan pääsee jollekin kivalle jenkkien listalle vuosikymmeniksi joka voi vaikeuttaa esimerkiksi matkustelua. Ihan turhaa muutaman roposen takia.
No ei todellakaan pääse millekään listalle. Eihän siihen pakettiin tarvi edes laittaa oikeaa nimeään jos ei halua. Pointti oli se, että jos myyt sinne jotain, vaikkapa jonkun arvikkaan vinyylilevyn tms (mitään nykyaikaista kaupasta saatavaa tavaraa ei kuluttajan kannata lähettää) niin tavaran tullattava arvo perustuu kauppasummaan. Mikäli ostaja ja myyjä yhteisymmärryksessä toteavat, että 400€ + 30€ postit maksellaan erässä 40€ + 30€ postit + 360€ erikseen, jotta tulliselvityksen arvoksi voidaan kirjata 40€ ja tämän tueksi sielä päässä tullatessa löytyy dokumentaatio tuon suuruisesta maksusta niin ei siinä ole mitään isompaa ongelmaa, sanonpahan vaan.
 
Oon lähetellyt jenkkeihin mutta en koskaan lahjana. Sovi vastaanottajan kanssa tuotteen arvo ja kirjaa tulliluetteloon ja mikäli asiassa raha vaihtaa omistajaa niin ota kahdessa erässä joista toinen mätsää sopimaanne summaan.

Raha on jo vaihtamassa omistajaa, en voi siihen vaikuttaa, mut tarviiko noita proforma tai kauppalaskuja tehdä kun ei ole mitään yritystäkään minkä kautta kauppaa olisi tehty tms?
Ja muuten tuleekohan tuotteelle tullia jenkeissä jos se on alunperinkin valmistettu siellä?
 
Raha on jo vaihtamassa omistajaa, en voi siihen vaikuttaa, mut tarviiko noita proforma tai kauppalaskuja tehdä kun ei ole mitään yritystäkään minkä kautta kauppaa olisi tehty tms?
Ja muuten tuleekohan tuotteelle tullia jenkeissä jos se on alunperinkin valmistettu siellä?
Ei tarvi mitään kuluttajakaupassa. Postin täti saattaa pyytämään tulliluettelolapon täyttämistä eli tavara ja arvo ja loppu hoituu sitten ihan vastaanottajan toimesta. Sama kun ostaisit ebaysta yksityiseltä myyjältä jotain niin saat ihan random paketin jonka tullaat ja jos lisäselvitystä tulli pyytää niin laitat paypal kuittikopion tms.
 
N

No ei todellakaan pääse millekään listalle. Eihän siihen pakettiin tarvi edes laittaa oikeaa nimeään jos ei halua. Pointti oli se, että jos myyt sinne jotain, vaikkapa jonkun arvikkaan vinyylilevyn tms (mitään nykyaikaista kaupasta saatavaa tavaraa ei kuluttajan kannata lähettää) niin tavaran tullattava arvo perustuu kauppasummaan. Mikäli ostaja ja myyjä yhteisymmärryksessä toteavat, että 400€ + 30€ postit maksellaan erässä 40€ + 30€ postit + 360€ erikseen, jotta tulliselvityksen arvoksi voidaan kirjata 40€ ja tämän tueksi sielä päässä tullatessa löytyy dokumentaatio tuon suuruisesta maksusta niin ei siinä ole mitään isompaa ongelmaa, sanonpahan vaan.
Alle $800 kaupallisista tuontilähetyksistä ei mene USAssa mitään tuontimaksuja joten lain rikkominen on esimerkissäsi täysin turhaa (virallinen lähde: Internet Purchases | U.S. Customs and Border Protection).
 
Soittelinpa Postille sellaisen lähetyksen perään, mikä nyt on seurannan mukaan maannut kohta pari viikkoa Hki-Vantaan ulkomaanterminaalissa.
Itselläkin makaa parhaillaan pari kiinalähetystä ulkomaanterminaalissa, molemmat 2.9.2020 kirjattu kohdemaahan saapuneiksi vaikka tilattu n. viikon sisällä toisistaan. Ennen näitä tilatut muutamat tulivat sutjakasti, ja jopa tuon 2.9 jälkeen tilattu kiinajätesäkki saapui jo. Varmaan joku rullakko unohtunut nurkkaan häpeämään missä nuokin on, mikä käydään läpi kun jaksetaan ja muistetaan. Postilla tuntuu kyllä olevan ihan yleinen ongelma että heillä ei ole hajuakaan missä ne kirjeet/paketit _oikeasti_ menee. Menee vähän koko seurantajärjestelmän idea hukkaan jos se toimii vain hyvin satunnaisesti joidenkin lähetysten kohdalla.
 
Pari viikko on vielä aika vaatimaton aika pienelle kiinapaskalle...
Kun asenne on tuo "kiinanpaska" ja myös "asiakas on aina väärässä, posti oikeassa" niin on pakko tiedustella, minkälaisia sidonnaisuuksia omaat ko firman suuntaan?

Itselläkin makaa parhaillaan pari kiinalähetystä ulkomaanterminaalissa, molemmat 2.9.2020 kirjattu kohdemaahan saapuneiksi vaikka tilattu n. viikon sisällä toisistaan. Ennen näitä tilatut muutamat tulivat sutjakasti, ja jopa tuon 2.9 jälkeen tilattu kiinajätesäkki saapui jo. Varmaan joku rullakko unohtunut nurkkaan häpeämään missä nuokin on, mikä käydään läpi kun jaksetaan ja muistetaan. Postilla tuntuu kyllä olevan ihan yleinen ongelma että heillä ei ole hajuakaan missä ne kirjeet/paketit _oikeasti_ menee. Menee vähän koko seurantajärjestelmän idea hukkaan jos se toimii vain hyvin satunnaisesti joidenkin lähetysten kohdalla.
On aivan arvalla heittämistä nykyään tuo puoli ainakin omien kokemusten mukaan. Eikä sitä juurikaan muuta se, onko Kiinasta vai Euroopasta. Voi saapua samalla koneella ja minuutin erolla toisistaan kirjattu kohdemaahan tms ja kuitenkin toinen jätetään helposti viikoksi roikkumaan toisen tullessa suoraan.

Ja seuranta nyt toimii edelleen itsellä miten toimii. Välillä kertoo heti "ennakkotieto saapunut postille" jopa niistä, jotka muuttuvat Suomessa "ei me tiedetä, missä menee" ja välillä taas ei tietoa tule ollenkaan tai se tulee myöhässä. Eikä ole kyse virheellisestä numerosta tms vaan kuten täällä on ennenkin todettu, homma ei vaan aina toimi.


Kun tässä noita edellisiä postauksia luin kolmisen sivua läpi, jäin kyllä ihmettelemään myös sitä, miten joku voi pitää asiallisena sitä arpomista niiden toimituspisteiden välillä ja samaan aikaan ehdottaa "pari päivää riittää noutamiseen". Miksi jo nyt surullista palvelua on katsottava läpi sormien ja sallittava entisestään heikentäminen? Kaikilla ei yksinkertaisesti ole aikaa / mahdollisuuksia parin päivän sisällä kiertää ties montako kymmentä kilometriä lenkkiä ihan vaan sillä, kun Posti ei hoida asioitaan. Ja jos tieto paketista tuleekin paperipostina, sehän ei ehdi edes aina siinä viikossa. Siitä huolimatta Postin tulisi palvella kaikkia joten jos eivät kykene hoitamaan muulla tavoin saapumisilmoitusta, saisi paperisena ilmoittamisen tapauksessa säilytysaika olla nykyistä pidempi.
Se lyhyempi säilytysaika voisi olla perusteltua ainoastaan siinä harvinaisessa tapauksessa jossa paketin tuloajasta olisi jotakin tietoa. Nyt luvattu voi olla tosiaan useammassa kohdassa mainittuun tapaan "viivästynyt parillä työpäivällä" tms joten pelkästään se tekee kovin vaikeaksi sovittaa aikataulu hakemiseen.

@hsalonen esimerkki oli kyllä todella kuvaava siitä, mitä Postin toiminta on. Ei siis puhuta mistään kiusanteosta Kiinapakettien osalta vaan myös kalliimman taksan mukaisesti maksettuja toimitetaan miten sattuu ja minne sattuu. Samaan aikaan ihmetellään, miten liiketoiminta kuivuu kasaan.
Tilailen ehkä kerran kuussa esim TME:ltä Puolasta tavaraa. Se ei asiakkaana itselleni kuulu, millaisen sopparin ovat tehneet mutta 7,90 lähetyskulut ja DHL tuo käytännössä 24h kuluessa paketin käteen. Ja jos et ole paikalla, voit sopia ihan ilmaiseksi uuden ajankohdan tai paikankin. Samaan aikaan Posti arpoo moninkertaisellakin hinnalla, viitsivätkö toimittaa paketin joskus vai eivät.
Ja jos teet vielä sen virheen kuin itse taannoin että annat luvan jättää ilman kuittausta niin "ovelle jättäminen" tarkoittaa sen kolmisen metriä ovesta jotta varmasti on vesisateessa. Valitus on ollut pari kuukautta vetämässä, en pidätä henkeäni vastausta odottessa. Seuraava "voi jättää ilman kuittausta" tuli muuten kappaleiksi heiteltynä ja tavaraa puuttui sisältä. Kiinnostiko Postia? No ei tietenkään, Jättivät vielä varmuuden vuoksi kirjaamatta toimitetuksi joten sekin meni pieleen. Oliko pakattu oikein? Sen kokoinen lähettäjä että samaan tapaan pakattuja lähtee varmuudella aivan järjettömiä määriä joten kyllä, eivätköhän tiedä, mitä tekevät.

Postin puolustukseksi on pakko toki sanoa siellä olevan vielä toistaiseksi jokusia oikein asiallisia postinjakajia. Mutta ihan se ei pidä kyllä tuota laivaa enää kauaa pinnalla. Ongelmia vaan on liikaa ja aivan liian usein.
 
Postin puolustukseksi on pakko toki sanoa siellä olevan vielä toistaiseksi jokusia oikein asiallisia postinjakajia. Mutta ihan se ei pidä kyllä tuota laivaa enää kauaa pinnalla. Ongelmia vaan on liikaa ja aivan liian usein.

Tämä. Oma postinkantajanikin on todellinen helmi ja tuo joskus jopa paketin mukana päiväpostinkin kouraan. Ja soittaa aina ennen tuloaan. Yleisemmällä tasolla ei ole myöskään kadonnut koskaan kotimaanpaketti mennessä eikä tullessa ja niitä on kyllä vuosien varrella kulkenut paljon. Kerran 1 paketti seilasi Lahti-Helsinki väliä pari viikkoa, kun ilmeisesti käsialani postinumerossa oli epäselvää onko 1 numero 0 vai 8. Pääsi sekin sitten lopulta perille.

Täytyy todeta, että olen kyllä tyytyväinen myös lähipostiini. Tokikin, tuo pakettiautomaattiasia on kyllä surkealla tolalla isoissa kaupungeissa. Onneksi meillä ei ole Mynämäellä kuin 1 automaatti ja 1 posti...
 
Tämä. Oma postinkantajanikin on todellinen helmi ja tuo joskus jopa paketin mukana päiväpostinkin kouraan. Ja soittaa aina ennen tuloaan. Yleisemmällä tasolla ei ole myöskään kadonnut koskaan kotimaanpaketti mennessä eikä tullessa ja niitä on kyllä vuosien varrella kulkenut paljon. Kerran 1 paketti seilasi Lahti-Helsinki väliä pari viikkoa, kun ilmeisesti käsialani postinumerossa oli epäselvää onko 1 numero 0 vai 8. Pääsi sekin sitten lopulta perille.

Täytyy todeta, että olen kyllä tyytyväinen myös lähipostiini. Tokikin, tuo pakettiautomaattiasia on kyllä surkealla tolalla isoissa kaupungeissa. Onneksi meillä ei ole Mynämäellä kuin 1 automaatti ja 1 posti...
Ilmeisesti soittamista ei ole kielletty vaikka sellaista lisäpalvelua ei olisi erikseen maksettu. Nimittäin noin on itselläkin useamman kerran ollut eli soitetaan kun ollaan tulossa. Ei toki aina eikä siis aikataulua voi siinä sopia mutta "ois iso paketti, oon vartin päästä. Ootko kotona tai haluutko että jätän sen johonkin?". Itseasiassa potkulautakin tuli tuolla tavalla ja pyynnöstä varastoon toimitettuna.
Ja nuo päiväposti on aika normaali kyllä. Paketti tulee aamulla ja päiväposti samalla käteen. Kun kuitenkin muut lähilaatikot saavat postinsa vasta myöhemmin niin en oikein edes tiedä, miten tuo toimii. Tuskin lajittelussa eli lienee pakko haluta itse katsoa, onko jotain muutakin kuin paketti.
Sama isompaa jakeluautoa ajava ja työpaikalle postia tuova. Mahdoton keksiä mitään negatiivista sanottavaa edes yrittämällä.

Sitä joka tapauksessa odotellessa tai pelätessä, onko asiallisella tullut mitta täyteen lopullisesti vai olivatko nuo pari metsään mennyttä kotiin tuotua pakettia jonkun kesätuuraajan aikaansaannoksia. Menetys on kyllä melkoinen jos joku "ei mitään väliä" on tullut tilalle.

Monesti se lähipostikin on ihan ok jos olet pienemmällä paikkakunnalla. Tutut asiakkaat ja halu palvella niitä. Kaupungissa meno voi olla sitten ihan muuta, tosin todella paljon riippuu siitä tiskin takana olevasta. Toisaalta "ei me piipattu niitä vielä eikä jakseta ettiä, tuu huomenna uusiks" on myös pienessä postissa koettu. Kyllä siinä verenpaine nousee kun oikeasti pienessä toimipisteessä ei jakseta ottaa sitä ISOA pakettia siitä rullakosta ja antaa asiakkaalle. Ja kun joku kysyy niin ei, ei ollut jouluruuhkan aika. Ja kyllä, paketti oli jo valmiiksi viivästynyt riittävästi ja olin poistumassa paikkakunnalta eli jonkinlaiset perusteetkin kysyä.

Mitä taas automaatteihin tulee, on kaupungissa silti onneksi etäisyys monesti seuraaviin maltillinen. Harrastavat kuitenkin sitä "lähimpään" viemistä myös maalla joten se paketti voikin olla yllättäen todella kaukana, pohjoisesta puhumattakaan.
 
Kun asenne on tuo "kiinanpaska" ja myös "asiakas on aina väärässä, posti oikeassa" niin on pakko tiedustella, minkälaisia sidonnaisuuksia omaat ko firman suuntaan?

Niin, vastaanotan vuodessa noin pari sataa lähetystä, yleensä 16-tuotteilla, mutta myös kiinapaskana, 14, ja 21 -tuotteina. Idiotismia on ollut helppo tässä ketjussa oikoa, suurimmalla ei ole mitään hajua mitä tarkoittaa logistiikka ja miten yhden yksittäisen lähetyksen suhteen ihmisillä on epätoivoisen typeriä toiveita, että joku niitä kerkiäisi suurilla volyymeillä toimittamaan ohi prosessin. Jos oma lähetys kusee toimituksen suhteen, niin ei se viive ole juuri koskaan päivää pidempää ja väärin vietyjä on tasan yksi tänä vuonna, eli 1:150 olisi suhta oikein ja väärin toimitetuille. Pystyn elämään, en olisi kauhean huolestunut vaikka lukema olisi isompikin. Mitä kiinapaskoihin tulee, niin eiköhän ne ole juuri sitä, haitallisia jokaiselle muulle maalle paitsi Kiinalle joka tukee myyjiä lähetyskulujen osalta ja ei maksa tarpeeksi korvauksia muiden maiden posteille vieläkään sen paskojen käsittelystä. Lopettelen itse näillä näppäimillä kaiken kiinatilailun ellei joku erikoinen tarve ilmene.

Jännä, tuo hsalosen sekoilu oli erikoista ja hauskaa viihdettä ja nostit sen esimerkiksi. Siinähän oli kyse PostNL:n lähetyksestä ja huolimatta siitä mitä kuluttaja siitä tavaran myyjälle maksaa, se lienee ihan sitä halvinta bulkkia mitä pakettipuolella on. Siinä keississä oli kyllä joku käpy käynyt varmaan lajittelussa/toimituksessakin, mutta semmosta se on kun pienipalkkaiset vuokratyöntekijät heittelevät paketteja ja halvimmat virolaiset alihankkijat ajavat niitä lokerikkoihin. Kysehän on monesti siitä, että miten kukin osaa sen oman ’hätänsä’ suhteuttaa yhteen realismin kanssa.

Moni juttu olisi hirveän mukava asia saada yhteiskunnan palvelujen suhteen, mutta minusta etenkin kirjepuolen palveluista pitäisi tinkiä edelleen jos se ei kerran ole kunnolla kannattavaa. Mieluummin arvostan kohtuullisia lähetyskuluja pakettien osalta kuin alkaisin niissä maksaa jyvitystä rahti-, kirje- ja lehtipuolelle. Nämä pitäisikin eriyttää niin, että hoitakoot velvoitteet minimiä hipoen ja erillisestä budjetista. Kuluttajana tästä on myös vaikea pysyä kärryillä mikä osa-alue on hyvää bisnestä ja mikä ei koska Posti ei erittele tulojaan julkisuuteen.

Ainakin omat PostNL:t tulee äärimmäisen laiskasti aina Suomeen ja lähetysmaan ja Suomen välillä ei ole mitään seurantaa. Suomessa ne toimiikin sitten kuluttajan kantilta hyvin, ainakin pk-seutulaisen ei kannata nopeampia tuotteita ostaa, 16 lähetykset tulee välillä kaikista nopeiten omiin käsiin, joskus se kotitoimitus kusee, mutta niin se kusee PostNordilla, DHL:llä, UPS:lla ja pienemmillä kiskoilla. Juuri kamppailin DHL:n kanssa kun kuulemma ensin auto oli rikki ja sovittu toimituskkkuna oli mahdoton siirtää seuraavalle päivälle, tänään jo onnistui kun ’vakikuski’ oli tullut vapailta töihin. PostNord ja UPS ovat paskimmat kotiinkuljettajat, tai siis kotikuljetusta yrittävät, ikinä ei vain ole vastaanottaja kotona tai muuten ei osoitetta löydy.

Matkahuollon kotiintoimituksia en ole ikinä kokeillut, ainoastaan yleensä autokemikaaleja tulee Matkahuollon kautta noutopaikkaan, muuten välttelen sitä, aivan kuten Schenkeriäkin.
 
Niin, vastaanotan vuodessa noin pari sataa lähetystä, yleensä 16-tuotteilla, mutta myös kiinapaskana, 14, ja 21 -tuotteina. Idiotismia on ollut helppo tässä ketjussa oikoa, suurimmalla ei ole mitään hajua mitä tarkoittaa logistiikka ja miten yhden yksittäisen lähetyksen suhteen ihmisillä on epätoivoisen typeriä toiveita, että joku niitä kerkiäisi suurilla volyymeillä toimittamaan ohi prosessin. Jos oma lähetys kusee toimituksen suhteen, niin ei se viive ole juuri koskaan päivää pidempää ja väärin vietyjä on tasan yksi tänä vuonna, eli 1:150 olisi suhta oikein ja väärin toimitetuille. Pystyn elämään, en olisi kauhean huolestunut vaikka lukema olisi isompikin.
Tuota määrää ei paketteja itselle tule mutta omat ja työhön liittyvät yhteensä niin kyllä niitäkin väkisin kertyy ja hyvin laidasta laitaan sekä rahtifirman että haluttujen palveluiden osalta.
Mutta miksi kuluttajan / palveluita käyttävän tulisi tietää logistiikasta yhtään mitään? Ei, en keksi ainoatakaan hyvää syytä. Sille lähetykselle on ostettu ja maksettu kuljetus välillä A to B ja luvattu jonkinlainen toimitusaika. Jos lähetys onkin aikaikkunan ulkopuolella paikassa C niin pieleen meni, syyllä ei ole kuluttajalle tai edes lähetyksen lähettäneelle minkäänlaista merkitystä.

Eikä kuluttajaa myöskään tarvitse kiinnostaa logistiikka millään tasolla edes silloin, kun Posti uudelleenjärjestelee palveluitaan. Ei, kaikkea ei tietenkään voi saada mutta helppo esimerkki ja nykypäivää monin paikoin: Paikallista palvelupistettä ei ole, pakettiautomaatti on. Posti yrittää toimittaa lähetyksen kotiin, vastaanottaja ei ole paikalla. Jakaja kiikuttaa sen lähetyksen noudettavaksi xx kilometrin päähän lähimpään toimipaikkaan sen sijaan että jättäisi noutoon siihen lähiautomaattiin. Reitistä riippuen automaattiin jättäminen olisi jo ajallisesti perusteltavissa oleva tapa ja samalla kuluttajaa paremmin palveleva.

Hyvällä prosentilla olet kuitenkin selvinnyt. Vain päivän viive on Postin osalta turhan usein jo ihme.

Mitä kiinapaskoihin tulee, niin eiköhän ne ole juuri sitä, haitallisia jokaiselle muulle maalle paitsi Kiinalle joka tukee myyjiä lähetyskulujen osalta ja ei maksa tarpeeksi korvauksia muiden maiden posteille vieläkään sen paskojen käsittelystä. Lopettelen itse näillä näppäimillä kaiken kiinatilailun ellei joku erikoinen tarve ilmene.
Oudoksun kyllä yleistystä edelleen. Ja sitä enemmän, mitä suuremmassa mitassa se "kiinanpaska" muuttuu kullaksi kun täkäläinen toimija laivaa kontillisen samaa tavaraa ja myy 10 kertaisella hinnalla. Todellisuus on kuitenkin jonkinlaisessa osassa tuotteita juuri tämä.

Ja se taas ei ole millään tasolla kuluttajan ongelma jos maailmanlaajuisesti ei saada maksuliikennettä kuntoon kaikkia osapuolia palvelevalla tavalla. Hoitakoot asiansa kuntoon ja sitä odottaessa kuljettavat kuluttajien tilaamat tuotteet asiallisesti perille. Varsin yksinkertainen asia johon kuluttajalla ei ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa. Paitsi se ikuinen "ei ole pakko tilata Kiinasta".

Jännä, tuo hsalosen sekoilu oli erikoista ja hauskaa viihdettä ja nostit sen esimerkiksi. Siinähän oli kyse PostNL:n lähetyksestä ja huolimatta siitä mitä kuluttaja siitä tavaran myyjälle maksaa, se lienee ihan sitä halvinta bulkkia mitä pakettipuolella on. Siinä keississä oli kyllä joku käpy käynyt varmaan lajittelussa/toimituksessakin, mutta semmosta se on kun pienipalkkaiset vuokratyöntekijät heittelevät paketteja ja halvimmat virolaiset alihankkijat ajavat niitä lokerikkoihin. Kysehän on monesti siitä, että miten kukin osaa sen oman ’hätänsä’ suhteuttaa yhteen realismin kanssa.
Kuvasit juuri oikein mainiosti sen, miten paljon korjattavaa olisi. Jälleen, kuluttajaa ei tarvitse kiinnostaa yhtään pätkää, toimittaako sen paketin vuokratyöntekijä ja onko hän mahdollisesti virolainen (en tosin ymmärrä noitakaan varsin tyhjänaikaisin viittauksia). Palvelusta on maksettu joten kyllä, sen tulee toimia. Jos ei toimi, lähettäjä ja kuljetuksen hoitava siitä ovat vastuussa, ei se loppuasiakas. Vastaavasti, ei sen loppuasiakkaan myöskään tarvitse olla tyytyväinen kelvottomaan palveluun.

Moni juttu olisi hirveän mukava asia saada yhteiskunnan palvelujen suhteen, mutta minusta etenkin kirjepuolen palveluista pitäisi tinkiä edelleen jos se ei kerran ole kunnolla kannattavaa. Mieluummin arvostan kohtuullisia lähetyskuluja pakettien osalta kuin alkaisin niissä maksaa jyvitystä rahti-, kirje- ja lehtipuolelle. Nämä pitäisikin eriyttää niin, että hoitakoot velvoitteet minimiä hipoen ja erillisestä budjetista. Kuluttajana tästä on myös vaikea pysyä kärryillä mikä osa-alue on hyvää bisnestä ja mikä ei koska Posti ei erittele tulojaan julkisuuteen.
Postilla on velvoitteensa joten niiden mukaan toimitaan siihen asti, kunnes velvoitteita muutetaan. Hyvin yksinkertainen kuvio. Ja kirjeitä jaetaan jo nykyisellään pääasiassa kolmena päivänä viikossa joten ei, siitä ei toistaiseksi ainakaan ole syytä tinkiä. Tai oikeammin ei edes voida jos velvoitteita ei muuteta.
Mutta mistä tiedät, mihin suuntaan jyvitetään maksuja? Nythän paketteja jaetaan niinäkin päivinä, jolloin kirjepostia ei. Maksaako varsinkin haja-asutusalueilla se pakettipuoli tässä kohden omat kulunsa?

Enkä oikein näe sitäkään, miksi kuluttajan tulisi olla kiinnostunut Postin budjetista, kuluttajalle riittää se paikasta A paikkaan B siirtynyt lähetys. Yleisellä tasolla taas on vaikea ymmärtää ettei lukuja avata yhtään paremmin. Koska edes omistaja ei tätä halua, lienee luvuissa enemmänkin sellaista, joka halutaan pitää peitossa.


Harva miettii tuotetta x lähimmästä kaupasta ostaessaan sitä, saiko jokainen osapuoli riittävän korvauksen. Tai sitä, millainen logistiikkaketju on taustalla ennen sitä kaupan hyllyä. Ja yhtä harva miettii koko ketjua tilatessaan lähipizzeriasta lätyn kotiin toimitettuna. Riittää, kun se lätty on lämpimänä ja ajallaan perillä. Jos ei ole, ei asiakas korjaa ongelmaa vaan sen tekee joku aivan muu.
Miksi Postin lopultakaan tulisi olla minkäänlainen poikkeus? Ei mistään syystä. Ei sen lähetys- ja vastaanottopisteen välisen edes kuulu näkyä kuluttajalle mutta toimia sen kuuluu.

Ainakin omat PostNL:t tulee äärimmäisen laiskasti aina Suomeen ja lähetysmaan ja Suomen välillä ei ole mitään seurantaa. Suomessa ne toimiikin sitten kuluttajan kantilta hyvin, ainakin pk-seutulaisen ei kannata nopeampia tuotteita ostaa, 16 lähetykset tulee välillä kaikista nopeiten omiin käsiin, joskus se kotitoimitus kusee, mutta niin se kusee PostNordilla, DHL:llä, UPS:lla ja pienemmillä kiskoilla. Juuri kamppailin DHL:n kanssa kun kuulemma ensin auto oli rikki ja sovittu toimituskkkuna oli mahdoton siirtää seuraavalle päivälle, tänään jo onnistui kun ’vakikuski’ oli tullut vapailta töihin. PostNord ja UPS ovat paskimmat kotiinkuljettajat, tai siis kotikuljetusta yrittävät, ikinä ei vain ole vastaanottaja kotona tai muuten ei osoitetta löydy.

Matkahuollon kotiintoimituksia en ole ikinä kokeillut, ainoastaan yleensä autokemikaaleja tulee Matkahuollon kautta noutopaikkaan, muuten välttelen sitä, aivan kuten Schenkeriäkin.
Ei Posti ole ainoa, jolla on ongelmia. Kaikki rahtifirmat eivät vaan niin suoraan näy kuluttajapuolella joten niin paljoa ei niistä luonnollisesti ole keskustelua. Menee kuitenkin ketjun ulkopuolelle joten ei kuulune tähän keskusteluun.
 
Niin, vastaanotan vuodessa noin pari sataa lähetystä, yleensä 16-tuotteilla, mutta myös kiinapaskana, 14, ja 21 -tuotteina. Idiotismia on ollut helppo tässä ketjussa oikoa, suurimmalla ei ole mitään hajua mitä tarkoittaa logistiikka ja miten yhden yksittäisen lähetyksen suhteen ihmisillä on epätoivoisen typeriä toiveita, että joku niitä kerkiäisi suurilla volyymeillä toimittamaan ohi prosessin. Jos oma lähetys kusee toimituksen suhteen, niin ei se viive ole juuri koskaan päivää pidempää ja väärin vietyjä on tasan yksi tänä vuonna, eli 1:150 olisi suhta oikein ja väärin toimitetuille. Pystyn elämään, en olisi kauhean huolestunut vaikka lukema olisi isompikin. Mitä kiinapaskoihin tulee, niin eiköhän ne ole juuri sitä, haitallisia jokaiselle muulle maalle paitsi Kiinalle joka tukee myyjiä lähetyskulujen osalta ja ei maksa tarpeeksi korvauksia muiden maiden posteille vieläkään sen paskojen käsittelystä. Lopettelen itse näillä näppäimillä kaiken kiinatilailun ellei joku erikoinen tarve ilmene.

Jännä, tuo hsalosen sekoilu oli erikoista ja hauskaa viihdettä ja nostit sen esimerkiksi. Siinähän oli kyse PostNL:n lähetyksestä ja huolimatta siitä mitä kuluttaja siitä tavaran myyjälle maksaa, se lienee ihan sitä halvinta bulkkia mitä pakettipuolella on. Siinä keississä oli kyllä joku käpy käynyt varmaan lajittelussa/toimituksessakin, mutta semmosta se on kun pienipalkkaiset vuokratyöntekijät heittelevät paketteja ja halvimmat virolaiset alihankkijat ajavat niitä lokerikkoihin. Kysehän on monesti siitä, että miten kukin osaa sen oman ’hätänsä’ suhteuttaa yhteen realismin kanssa.

Moni juttu olisi hirveän mukava asia saada yhteiskunnan palvelujen suhteen, mutta minusta etenkin kirjepuolen palveluista pitäisi tinkiä edelleen jos se ei kerran ole kunnolla kannattavaa. Mieluummin arvostan kohtuullisia lähetyskuluja pakettien osalta kuin alkaisin niissä maksaa jyvitystä rahti-, kirje- ja lehtipuolelle. Nämä pitäisikin eriyttää niin, että hoitakoot velvoitteet minimiä hipoen ja erillisestä budjetista. Kuluttajana tästä on myös vaikea pysyä kärryillä mikä osa-alue on hyvää bisnestä ja mikä ei koska Posti ei erittele tulojaan julkisuuteen.

Ainakin omat PostNL:t tulee äärimmäisen laiskasti aina Suomeen ja lähetysmaan ja Suomen välillä ei ole mitään seurantaa. Suomessa ne toimiikin sitten kuluttajan kantilta hyvin, ainakin pk-seutulaisen ei kannata nopeampia tuotteita ostaa, 16 lähetykset tulee välillä kaikista nopeiten omiin käsiin, joskus se kotitoimitus kusee, mutta niin se kusee PostNordilla, DHL:llä, UPS:lla ja pienemmillä kiskoilla. Juuri kamppailin DHL:n kanssa kun kuulemma ensin auto oli rikki ja sovittu toimituskkkuna oli mahdoton siirtää seuraavalle päivälle, tänään jo onnistui kun ’vakikuski’ oli tullut vapailta töihin. PostNord ja UPS ovat paskimmat kotiinkuljettajat, tai siis kotikuljetusta yrittävät, ikinä ei vain ole vastaanottaja kotona tai muuten ei osoitetta löydy.

Matkahuollon kotiintoimituksia en ole ikinä kokeillut, ainoastaan yleensä autokemikaaleja tulee Matkahuollon kautta noutopaikkaan, muuten välttelen sitä, aivan kuten Schenkeriäkin.
Se on ihan kiva että omalla kohdallasi viiveet juuri koskaan ei ole päivää pidempää, mutta sitten samaan aikaan toteat ettei pari viikkoa makuutusta ulkomaanterminaalissa ole aika eikä mikään. Vaikka en logistiikasta ihan pienimpiä yksityiskohtia tunnekaan, mielestäni ei ole kovinkaan epätoivoisen typerää toivoa että Postin prosessiin ei kuuluisi esim. seuraavanlaisia vaiheita (kun nyt valitettiin siitä että toivottaisiin toimitettavan ohi prosessin):
-Makuutetaan lähetystä paikassa X useita viikkoja ilman että sille tapahtuu mitään.
-Vaihdetaan seurannallinen paketti ilman seurantaa olevaksi, ilman mitään merkintöjä sinne seurantaan.

Tässä omassakaan tapauksessa ei alunperin olisi ollut edes mitään ihmeteltävää, jos se lähetys olisi tullut normaalina seurannattomana lähetyksenä perille asti. Korkeintaan ehkä arvailisin että siellä se valuu Kazakstanissa jonkun rekan perässä tällä hetkellä Suomea kohti. Mutta siinä kohtaa kun Posti ilmoittaa että hei tänne se on meille tullut, eikä mitään sen jälkeen pariin viikkoon, niin se on ainakin omalla kohdallani poikkeavaa toimintaa jopa parjatulta Postilta. Ja kun sitten tuota lähti selvittämään niin paljastui vielä tuo epäkohta että seuranta voidaan milloin vain katkaista ilman mitään ilmoituksia siitä.

Yleisesti ottaen Posti on omalla kohdallani toiminut hyvin. Poikkeamien määrä on kuitenkin omalla kohdalla tässä viime vuosina kasvanut aika merkittävästi. Pahimpana se että entisen asuinalueeni jakelussa oli pahimmillaan sellaisia häiriöitä että posti tuli lähes järjestelmällisesti vasta kuukauden-kahden päästä lähettämisestä perille. Onneksi kaikki laskut ja muu virallinen on nykyään sähköisenä, olisi muuten saattanut vituttaa aika huolella.
 
Viimeksi muokattu:
Se on ihan kiva että omalla kohdallasi viiveet juuri koskaan ei ole päivää pidempää, mutta sitten samaan aikaan toteat ettei pari viikkoa makuutusta ulkomaanterminaalissa ole aika eikä mikään.

Niin, minä tässä puhuin eri tuotteista lähetyslajien osalta. Miten joku kehitysmaasta tuleva lähetys josta en todennäköisesti ole sen kummemmin maksanut postikuluja haittaisi minua kunhan se saapuu säällisessä käsittelyajassa sitten kun se lopulta tulee? Mitä seurantaan tulee, niin tällekin on varmaan looginen selitys jossain sopimuksissa/ehdoissa, halvimmissa lähetyslajeissa sitä ei yleensä ole kuin maahantulon osalta. Oma veikkaus on myös lähetyksen koko, että voidaanko se koneellisesti käsitellä, onko viivakoodit lukukelpoisia jne. että onko seurantaa järkevää tai edes mahdollista saavuttaa. Omalla kohdalla aivan pienimmistä se yleensä uupuu, seuraava kokoluokka käsitellään Helsingissä, eli vielä ns. kirjepuolella, niihin tulee järjestään lajittelu/rekisteröinti ja sitten ns. pakettilähetykset jotka käsitellään Vantaalla, näissä on täysi seuranta maahantulosta käsittelyyn ja sieltä toimitukseen noutopisteeseen.

Yleensähän näiden makuutettavien osalta puhutaan halvimmasta bulkista mitä planeetalta löytyy ja sillä ainakin minusta pitää olla alhainen prioriteetti, resurssit kun ovat rajalliset, on minusta taas kerran ihan ok pistää paukut siihen ’normaaliin’ pakettiprosessiin koska sen taloudellisesti kannattava toiminta mahdollistaa myös näiden alemman prioriteetin kannattamattomien palveluiden tarjoamisen ilman, että Postia pitäisi tukea verovaroista.

Minun intresseissä on saada Suomesta ja lähimaista tulevat ’oikeat’ paketit säällisessä ajassa ja ilman viiveitä, koska yleensä niissä on ainakin itsellä kalliimpia asioita sisällä ja joita haluaisi käyttää mahdollisimman nopeasti. Minun oletukseni kiinakaman saapumiselle on 1-3kk tilaushetkestä, jos tilaan Suomesta jotain vaikkapa tänään klo 12, mielelläni haluan sen huomenna noutaa smartista tai viimeistään ylihuomenna noutopisteestä.
 
Lähetys on saapunut kohdemaahan.

17.8.2020 klo 12:34
HKI VANTAA, ULKOMAANTERMINAALI
Eilen oli laatikossa

2vk kiinasta suomeen ja 4vk viimeiset 300km
 
Viimeksi muokattu:
Onko kukaan onnistunut lähettelemään lähiaikoina mitään jenkkien suuntaan? Itellä kaks viikkoa terminaalissa istunut lähetys, kaiketi lentoa venaamassa, mutta kyrpii kun Posti ei tiedota tilanteesta mitään eikä aspassakaan kukaan mitään tiedä mistään.
 
Onko kukaan onnistunut lähettelemään lähiaikoina mitään jenkkien suuntaan? Itellä kaks viikkoa terminaalissa istunut lähetys, kaiketi lentoa venaamassa, mutta kyrpii kun Posti ei tiedota tilanteesta mitään eikä aspassakaan kukaan mitään tiedä mistään.
Edelliset viime kuussa eri päivinä lähetetyt Priority-paketit (CE-alku) odottivat 13 ja 16 kalenterivuorokautta terminaalissa jatkoyhteyttä. Samaa luokkaa olleet jonot nyt muutaman kuukauden, mutta aika harvakseltaan tulee lähetettyä.
 
Mulla käynyt samaa, paketit jää viikoiksi jumiin. Lieneekö sattumaa vai ei, mutta kaikki jumittavat paketit ovat olleet China post registered air mail toimitustavalla. Aliexpress standardilla ei ole jäänyt vielä yksikään jumiin.

En ole siis ainoa. Mulla on ollut tässä melko hiljattain kaksi pakettia jotka viettivät tullien maksun jälkeen n. kuukauden jossakin postin varaston nurkassa, eilen niistä lähti lopulta toinenkin liikkeelle. Kumpikin oli tosin lähetetty Aliexpress Standardilla.
 
Ehkäpä uskaltaa: 26.8. tilasin halvimmalla rahdilla, 27.8. lähti matkaan, 31.8. oli viimeinen käsittelymerkintä jenkeissä ja nyt 4.9. oli ilmestynyt Saksaan. Toki tuossa on vielä matkaa ja Suomen Posti välissä (ja tulli, jota tuosta ei mene, mutta saattaa silti mennä tulliin)..
Tuo iHerbin paketti on nyt 15.9. saapunut Suomeen. Ei tainnut mennä tulliin. Eli tuurilla 3 viikon toimitusaika tuolle tulisi.
 
Edelliset viime kuussa eri päivinä lähetetyt Priority-paketit (CE-alku) odottivat 13 ja 16 kalenterivuorokautta terminaalissa jatkoyhteyttä. Samaa luokkaa olleet jonot nyt muutaman kuukauden, mutta aika harvakseltaan tulee lähetettyä.
Jees, tänks. Maltetaan siis vielä.
 
Niin, minä tässä puhuin eri tuotteista lähetyslajien osalta. Miten joku kehitysmaasta tuleva lähetys josta en todennäköisesti ole sen kummemmin maksanut postikuluja haittaisi minua kunhan se saapuu säällisessä käsittelyajassa sitten kun se lopulta tulee?
Kuluttaja on maksanut siitä lähetyksesstä tasan sen, mitä on pyydetty. Kun sillä luvataan lähetys toimittaa, on jälleen aivan muiden tahojen asia hoitaa rahaliikenne kaikkia osapuolia tyydyttäväksi. Ja jos sitä ei syytä tai toisesta tehdä, ei asiaa kuulu "kostaa" kuluttajalle vaikeuttamalla pakettien kulkua.

Enkä tiedä, oletko tietoinen tämän Kiina-nimisen kehitysmaan tuottavan todella paljon tavaraa. Ihan sitä samaa tavaraa voi hankkia kalliilla täältä tai halvalla Kiinasta. Ja ihan samalla tapaa ne kuuluu kuljettaa perille.

Mitä seurantaan tulee, niin tällekin on varmaan looginen selitys jossain sopimuksissa/ehdoissa, halvimmissa lähetyslajeissa sitä ei yleensä ole kuin maahantulon osalta. Oma veikkaus on myös lähetyksen koko, että voidaanko se koneellisesti käsitellä, onko viivakoodit lukukelpoisia jne. että onko seurantaa järkevää tai edes mahdollista saavuttaa. Omalla kohdalla aivan pienimmistä se yleensä uupuu, seuraava kokoluokka käsitellään Helsingissä, eli vielä ns. kirjepuolella, niihin tulee järjestään lajittelu/rekisteröinti ja sitten ns. pakettilähetykset jotka käsitellään Vantaalla, näissä on täysi seuranta maahantulosta käsittelyyn ja sieltä toimitukseen noutopisteeseen.
Eli mielestäsi seurattava lähetys voidaan muuttaa ei-seurattavaksi esimerkiksi sillä syullä, ettei posti pidä seurantaa järkevänä? Hyvin mielenkiintoinen näkemys asiaan.
Ja jos nyt puhutaan Kiinasta tulevista, varsin moni pieni on kirjattua kirjettä joten kyllä sen seurannan hävittäminen on varsin erikoinen toimenpide. Tosin myös itselle tällaisia tulee joskus ihan suoraan postilaatikkoon, samoin näin on käynyt muualta kuin Kiinasta tulevan osalta. Kyse on aivan yksiselitteisesti virheellisestä toimintamallista, ei mistään muusta. Siis siitä huolimatta, että sitä Kiinasta tullutta ei kiinnostaisi hakea toimipaikasta vaan postilaatikko olisi toki helpoin.

Sitä en tiedä, eikä toisaalta edes tarvitse tietää, missä Kiinasta(kin) tuleviin isketään uusi viivakooditarra. Voisi olettaa maahantulon yhdeydessä heti. Joka tapauksessa käytönnössä poikkeuksetta näin on tuntunut viimeaikoina olevan joten ei sen uuden tarran luku voi olla ylittämätön haaste.

Yleensähän näiden makuutettavien osalta puhutaan halvimmasta bulkista mitä planeetalta löytyy ja sillä ainakin minusta pitää olla alhainen prioriteetti, resurssit kun ovat rajalliset, on minusta taas kerran ihan ok pistää paukut siihen ’normaaliin’ pakettiprosessiin koska sen taloudellisesti kannattava toiminta mahdollistaa myös näiden alemman prioriteetin kannattamattomien palveluiden tarjoamisen ilman, että Postia pitäisi tukea verovaroista.
Yleensä <> aina. Ja jos resurssit eivät riitä, niitä hankitaan lisää. Kuluttaja ei voi tilannetta korjata, sen tekee Posti itse. Eikä toisaalta Postin tehtävä ole arpoa, mikä lähetys on halvinta ja mikä ei. Postin tehtävä on kuljettaa ne perille sovitun mukaan ja siinä kaikki. Sovittu taas on se, millainen palvelu lähetykselle on lähettälle luvattu. Jos lupaus on 6kk varastossa täällä päässä niin ok, muussa tapauksessa näin ei ole.
Ja jos nyt ei riitä resurssi niin Postin on aivan sopivaa vähentää vielä lisää porukkaa ja tappaa Kiinasta tuleva pakettiliikenne yksinkertaisesti jättämällä ne kokonaan jakamatta? Omaan korvaan kuulostaa kyllä varsin älyttömältä.

Ihan yleisellä tasolla siellä Postissa tuntuu makaavan Kiinasta tulevaksi arvottu (ihan sama jos Eurooppa mutta näyttää Kiinapaketilta) aivan riippumatta siitä, onko kyse minkä kokoisesta tai minkä arvoiseksi merkitystä lähetyksestä. Omissa skaala on ollut tyyliin eurosta satojen eurojen paketteihin ja aivan samaan tapaan niitä tunnutaan kohdeltavan.
Ja kyllä, myös Kiinasta voi tilata kalliimpaa tavaraa. Siihen taas on monia syitä jotka eivät tähän ketjuun kuulu mutta tulisi joka tapauksessa ymmärtää, ettei aina (vaikka varmasti usein näin onkin) se Kiinasta tuleva ole "kehitysmaa, bulkki, kiinakura" tai mikään muukaan vastaava.
Minun intresseissä on saada Suomesta ja lähimaista tulevat ’oikeat’ paketit säällisessä ajassa ja ilman viiveitä, koska yleensä niissä on ainakin itsellä kalliimpia asioita sisällä ja joita haluaisi käyttää mahdollisimman nopeasti.
Mikä lienee tämä oikea paketti? Miten itse sen määrittelisit? Vain omat pakettisi ovat tällaisia oikeita, muut eivät?
 
Mikä lienee tämä oikea paketti? Miten itse sen määrittelisit? Vain omat pakettisi ovat tällaisia oikeita, muut eivät?

Mistä näin päättelit? Oikeat paketit ovat minusta pakettituotteen omaavia lähetyksiää. Esim. ihan kotimaiset eri pakettituotteet, Bringin, UPS:n, DHL:n yms lähetykset + kansainväliset Priority ja EMS -lähetykset jotka ohjataan Postin lajitteluun ja tavaravirtaan. Miten sinä asian käsität, on sinun asiasi ja asiasta saa olla eri mieltä kanssani ihan vapaasti.


Yleensä <> aina. Ja jos resurssit eivät riitä, niitä hankitaan lisää. Kuluttaja ei voi tilannetta korjata, sen tekee Posti itse. Eikä toisaalta Postin tehtävä ole arpoa, mikä lähetys on halvinta ja mikä ei. Postin tehtävä on kuljettaa ne perille sovitun mukaan ja siinä kaikki. Sovittu taas on se, millainen palvelu lähetykselle on lähettälle luvattu. Jos lupaus on 6kk varastossa täällä päässä niin ok, muussa tapauksessa näin ei ole.
Ja jos nyt ei riitä resurssi niin Postin on aivan sopivaa vähentää vielä lisää porukkaa ja tappaa Kiinasta tuleva pakettiliikenne yksinkertaisesti jättämällä ne kokonaan jakamatta? Omaan korvaan kuulostaa kyllä varsin älyttömältä.

Resurssien lisähankinta on aina bisneslähtöinen ratkaisu, siis lakisääteisen jakeluvelvoitteen lisäksi. Jos joku pakkotoiminto ei ole kannattavaa, miksi ihmeessä lyödä paukkuja siihen? Vetää sen minimikustanteilla ja ottaa rahan sitten muualta jotta taas kerran, ei tarvitse pyytää veronmaksajaa avuksi. Eli Postin tehtävä nimenomaan on tehdä se ratkaisu mihin paukkuja laitetaan niin kauan kun se ei ole valtion liikelaitoksenomaisesti toimiva taho jolle ei ole asetettu tuottotavoitteita valtion budjetissa. Tavoitteet asettaa kukin istuva hallitus aina ajallaan.


Eli mielestäsi seurattava lähetys voidaan muuttaa ei-seurattavaksi esimerkiksi sillä syullä, ettei posti pidä seurantaa järkevänä? Hyvin mielenkiintoinen näkemys asiaan.
Ja jos nyt puhutaan Kiinasta tulevista, varsin moni pieni on kirjattua kirjettä joten kyllä sen seurannan hävittäminen on varsin erikoinen toimenpide. Tosin myös itselle tällaisia tulee joskus ihan suoraan postilaatikkoon, samoin näin on käynyt muualta kuin Kiinasta tulevan osalta. Kyse on aivan yksiselitteisesti virheellisestä toimintamallista, ei mistään muusta. Siis siitä huolimatta, että sitä Kiinasta tullutta ei kiinnostaisi hakea toimipaikasta vaan postilaatikko olisi toki helpoin.

Niin, eiköhän noista ole sovittu kansainvälisesti, että millä statuksella lähetykset kulkevat missäkin ja etenkin kohdemaissa? Jos vähäpätöisten pikkulähetysten seuranta maksaa jotain ylimääräistä, en itse kokisi tarpeelliseksi sitä seurantaa jatkaa, suurin osa näistä mainitaan myös olevan ilman seurantaa jo ostopaikassa, esim. Alissa. Varmaan meillä on näkemysero aiheeseen tämän osalta, minusta noiden seurantaan ei kannata panostaa ja sinä panostaisit. Mainitsitkin jo sen kääntöpuolen, oikea kirjattu kirje pitää noutaa noutopisteestä kotiinkannon sijasta, vai onko tässä rusinat pullasta ilmiö, olis niinkuin kirjattu, mutta ei kirjattu lopulta?


Kuluttaja on maksanut siitä lähetyksesstä tasan sen, mitä on pyydetty. Kun sillä luvataan lähetys toimittaa, on jälleen aivan muiden tahojen asia hoitaa rahaliikenne kaikkia osapuolia tyydyttäväksi. Ja jos sitä ei syytä tai toisesta tehdä, ei asiaa kuulu "kostaa" kuluttajalle vaikeuttamalla pakettien kulkua.

Enkä tiedä, oletko tietoinen tämän Kiina-nimisen kehitysmaan tuottavan todella paljon tavaraa. Ihan sitä samaa tavaraa voi hankkia kalliilla täältä tai halvalla Kiinasta. Ja ihan samalla tapaa ne kuuluu kuljettaa perille.

En usko mihinkään ’kostoon’ kenenkään toimesta enkä usko, että noiden vähäarvoisten lähetysten kulkua tavoitteellisesti hankaloitetaan. Niitä vain tulee niin paljon ja mitä lukenut mediastakin, niiden käsittely on työlästä ja hidasta. Koneellinen käsittely ei ainakaan vielä ole täysin mahdollista ja isossa mittakaavassa automatisoitua. Postihan ulkoisti jonkun lehtijutun mukaan homman Pasilassa jollekin paskafirmalle kuten SOL koska sitä ei halunnut Postille sen enempää tekijät kuin työnantajakaan. Että en tiedä miten supervittumaista homman pitää olla. :rofl: Ottaen huomioon volyymit, eiköhän joku automaatioratkaisu ole työnalla jotta siitä voisi jopa kerryttää fyrkkaa viivan alle ja saada käsittelyaikaa nopeammaksi?

Minulle on täysin mysteeri missä näitä niputettuja aivan pienimpiä ja halvimpia lähetyksiä säilötään koska ne järjestään tulevat nipuissa kotiin -> on vastoin kaikkia todennäköisyyksiä, että ne vain tulisivat maahan näissä nipuissa. En kuitenkaan ole tästä harmissani koska asennoituminen jo tilausvaiheessa on, että jos se 1-3kk:ssa tulisi perille.
 
Mutta miksi kuluttajan / palveluita käyttävän tulisi tietää logistiikasta yhtään mitään? Ei, en keksi ainoatakaan hyvää syytä. Sille lähetykselle on ostettu ja maksettu kuljetus välillä A to B ja luvattu jonkinlainen toimitusaika. Jos lähetys onkin aikaikkunan ulkopuolella paikassa C niin pieleen meni, syyllä ei ole kuluttajalle tai edes lähetyksen lähettäneelle minkäänlaista merkitystä.
Kuljetusyritykset kuljettavat tavaraa ihan selkeillä ehdoilla ja niihin ehtoihin kuuluu mahdollisuus siitä että toimitukset epäonnistuvat kuvaamallasi tavalla. Epäonnistuminen silloin tällöin on luonnollinen osa palvelua. Ilmeisesti palveluita käyttävät ja kuluttajat haluavat mieluummin kohtuullisia hintoja kuin 100% toimitusvarmuuden.

Jos haluaa keskustella jostain aiheesta, niin on hyvä tietää aiheesta jotain. Muutenhan kirjoittaminen tällaiseen "postin kulkemisen vaikeus" ketjuunkin on vaan turhaa länkyttämistä.

Siinä olet ihan oikeassa, että epäonnistumisen syy ei ole olennainen jos lähettäjä (tai vastaanottaja) ei voi siihen vaikuttaa. Palvelun ostajan kannalta olisi kuitenkin hyödyllistä tietää paljonko epäonnistumisprosentti milläkin kuljetusvaihtoehdolla on, että osaa valita kokonaisjärkevimmän toimijan.
 
Mistä näin päättelit? Oikeat paketit ovat minusta pakettituotteen omaavia lähetyksiää. Esim. ihan kotimaiset eri pakettituotteet, Bringin, UPS:n, DHL:n yms lähetykset + kansainväliset Priority ja EMS -lähetykset jotka ohjataan Postin lajitteluun ja tavaravirtaan. Miten sinä asian käsität, on sinun asiasi ja asiasta saa olla eri mieltä kanssani ihan vapaasti.
Jatkatko vielä sen, mistä kuluttaja voi olla varma siitä tuotteesta? @hsalonen esimerkiksi laittoi esimerkin, mistä oli maksanut mutta selvisikö lopulta tuote miten hyvin? Ei oikeastaan.

Ja kuten jo todettua, Kiinasta tulevilla on kummallinen tapa viivästyä extraa tms aivan riippumatta siitä tuotteesta.

Resurssien lisähankinta on aina bisneslähtöinen ratkaisu, siis lakisääteisen jakeluvelvoitteen lisäksi. Jos joku pakkotoiminto ei ole kannattavaa, miksi ihmeessä lyödä paukkuja siihen? Vetää sen minimikustanteilla ja ottaa rahan sitten muualta jotta taas kerran, ei tarvitse pyytää veronmaksajaa avuksi. Eli Postin tehtävä nimenomaan on tehdä se ratkaisu mihin paukkuja laitetaan niin kauan kun se ei ole valtion liikelaitoksenomaisesti toimiva taho jolle ei ole asetettu tuottotavoitteita valtion budjetissa. Tavoitteet asettaa kukin istuva hallitus aina ajallaan.
Monessa bisneksessä ei oteta sellaisia tehtäviä hoidettavaksi, joita ei kyetä hoitamaan. Jos siis Posti ei kykene hoitamaan Kiinasta tulevia lähetyksiä, miettikööt ratkaisun, jolla voi niiltä välttyä.

Siihen et vastannut, miten homma hoidetaan sitten jos vähän vielä vähennetään resursseja / lähetysten määrä kasvaa. Tilojakaan ei varmasti ole määrättömän pitkiin säilytysaikoihin joten silläkään asia ei korjaannu.
Tosin tietysti riittävän pitkällä viiveellä myyjät joutuvat hyvittämään tavaroita ja jossakin kohden myynti loppuu tai ainakin vähenee. Sen tuolla nykyisellä mallilla voi toki saavuttaa.

Niin, eiköhän noista ole sovittu kansainvälisesti, että millä statuksella lähetykset kulkevat missäkin ja etenkin kohdemaissa? Jos vähäpätöisten pikkulähetysten seuranta maksaa jotain ylimääräistä, en itse kokisi tarpeelliseksi sitä seurantaa jatkaa, suurin osa näistä mainitaan myös olevan ilman seurantaa jo ostopaikassa, esim. Alissa. Varmaan meillä on näkemysero aiheeseen tämän osalta, minusta noiden seurantaan ei kannata panostaa ja sinä panostaisit. Mainitsitkin jo sen kääntöpuolen, oikea kirjattu kirje pitää noutaa noutopisteestä kotiinkannon sijasta, vai onko tässä rusinat pullasta ilmiö, olis niinkuin kirjattu, mutta ei kirjattu lopulta?
Kyse ei ollut siitä, mitä on kansainvälisesti sovittu. Jos siis maksat lähetyksestä ilman seurantaa, et sitä tietenkään voi vaatia. Ei alussa, ei välillä eikä edes loppumetreillä.
Mutta edellä oli muiden toimesta jo kerrottu, miten se seuranta katkeaa Suomen päässä. Onko siis niin että sekä lähettäjä että muut välietappimaat hoitavat hyväntahtoisuuttaan seurannan ja vasta meillä todetaan "ei ole maksettu, ei seurata enää"? Auttamatta jää ainakin itselle ajatus Postin ihan omasta sooloilusta tuon asian osalta. Jos taas näin ei ole, olisi ehkä aivan aiheellista avata niitä seikkoja, miten toimitaan minkäkin lähetyksen osalta. Näin ei jää epäselvyyttä.

Kustannusrakennetta tuntematta taas on vaikea sanoa, maksaako se kirjattuna Kiinasta tuleva enemmän toimipaikkatyönä vai jakajan pidottaessa laatikkoon. Jos jälkimmäinen on halvempi, se selittäisi toimintatapoja mutta siitä riippumatta kirjattu on lähetys on kirjattu ja sen mukaisesti tulisi toimia.

Postihan ulkoisti jonkun lehtijutun mukaan homman Pasilassa jollekin paskafirmalle kuten SOL koska sitä ei halunnut Postille sen enempää tekijät kuin työnantajakaan. Että en tiedä miten supervittumaista homman pitää olla. :rofl: Ottaen huomioon volyymit, eiköhän joku automaatioratkaisu ole työnalla jotta siitä voisi jopa kerryttää fyrkkaa viivan alle ja saada käsittelyaikaa nopeammaksi?
Näistähän emme tiedä kun asioita ei avata tarkemmin. Mutta vaikken näe tässäkään tarpeen huutaa paskaa yhtään mistään firmasta niin eipä ulkoistaminen automaattisesti mikään tilannetta korjaava ratkaisu ole. Ei aina lopulta edes halvin.

Minulle on täysin mysteeri missä näitä niputettuja aivan pienimpiä ja halvimpia lähetyksiä säilötään koska ne järjestään tulevat nipuissa kotiin -> on vastoin kaikkia todennäköisyyksiä, että ne vain tulisivat maahan näissä nipuissa. En kuitenkaan ole tästä harmissani koska asennoituminen jo tilausvaiheessa on, että jos se 1-3kk:ssa tulisi perille.
Tuota pienintä, postilaatikkokoa on tulee itselle niin vähän etten oikein voi niputukseen kantaa ottaa. Mutta ne kerrat, kun on tullut, on monesti sitten useampi samalla kertaa mutta fyysisesti niputettuja eivät ole olleen. Mutta tuosta mysteeristä olemme samaa mieltä. En myöskään usko lähtöpäässä tehtävän mitään "turhaa" työtä eli jotain niputtamista mutta tuntuu kyllä resurssien väärinkäytöltä jos täällä päässä sellaista tehdään.


Kuljetusyritykset kuljettavat tavaraa ihan selkeillä ehdoilla ja niihin ehtoihin kuuluu mahdollisuus siitä että toimitukset epäonnistuvat kuvaamallasi tavalla. Epäonnistuminen silloin tällöin on luonnollinen osa palvelua. Ilmeisesti palveluita käyttävät ja kuluttajat haluavat mieluummin kohtuullisia hintoja kuin 100% toimitusvarmuuden.
En tiedä, miten luit lainaamaasi tekstiä mutta siinä luki aivan selvästi
Jos lähetys onkin aikaikkunan ulkopuolella paikassa C niin pieleen meni
Kyllä sille tarjottavalle palvelulle annetaan siellä ehdoissa jokin toimitusaika (xx% viimeistään tms) ja jos tämän ikkunan ulkopuolelle mennään, meni pieleen. Eikö näin ole myös siinä tapauksessa että epäonnistuminen kuuluu asiaan? Väärään paikkaan toimitettu taas on ainakin omasta mielestäni automaattisesti pieleen mennyt, tapahtui se millä tahansa aikataululla.

Tuon "silloin tällöin" kumosit oikeastaan itse epäkelpona määritelmänä.

Jos haluaa keskustella jostain aiheesta, niin on hyvä tietää aiheesta jotain. Muutenhan kirjoittaminen tällaiseen "postin kulkemisen vaikeus" ketjuunkin on vaan turhaa länkyttämistä.
Joudun valitettavasti tuottamaan pettymyksen ja toteamaan valitettavasti joutuneeni lukemaan niitä toimitusehtoja yllättävän moneen kertaan ja monen toimijan osalta.
Mutta... Jos puhutaan Kiinasta tulevasta pikkutavarasta, onkin jo huomattavasti haastavampaa löytää tietoa siitä, mitä oikeasti luvataan ja mitä ei. Kertonet paikat, joista löytyy muutakin kuin arvauksia jollakin lukukelpoisella (<> kiina) kielellä.

Siinä olet ihan oikeassa, että epäonnistumisen syy ei ole olennainen jos lähettäjä (tai vastaanottaja) ei voi siihen vaikuttaa. Palvelun ostajan kannalta olisi kuitenkin hyödyllistä tietää paljonko epäonnistumisprosentti milläkin kuljetusvaihtoehdolla on, että osaa valita kokonaisjärkevimmän toimijan.
Aivan. Pidän sitä rahtiputkea toimivana jos se ei käytännössä näy lähettäjälle tai vastaanottajalle mitenkään. Siksi en koe tarpeelliseksi miettiä tosiaan edelläkin kirjoiteltuja viittauksia niin virolaisiin kuin paskafirmoihin. Kyllä se palvelun tuottaja vastaa niistä, ei asiakas.

Prosentteja on vaikeampi etsiä monen toimijan kohdalta ja niiden paikkaansapitävyydestä voi myös esittää oikeutetusti joissakin kohdin epäilyksiä. Samoin jo se voidaan tulkita monin tavoin, mikä on epäonnistuminen ja mikä ei. Monen mielestä on epäonnistuttu jos paketti ei ole siinä lähimmässä pakettiautomaatissa mutta Postin silmissä tilanne lienee aivan toinen.
Mutta kyllä, noita on pakko ainakin yrittää selvittää jos on tarpeen lähettää / vastaanottaa mitään kriittisempää. Onneksi lähetystarvetta ulkomaille ei juuri itsellä ole joten säästyy siltä osalta.
 
Väärään paikkaan toimitettu taas on ainakin omasta mielestäni automaattisesti pieleen mennyt, tapahtui se millä tahansa aikataululla.

Tuon "silloin tällöin" kumosit oikeastaan itse epäkelpona määritelmänä.
Joo siis "silloin tällöin" tarkoitin sitä että paketteja hukkuu, tuhoutuu, menee vääriin paikkoihin. Pieni viivästyminen katsotaan esim. Postin toimitusehdoissa niin mitättömäksi ongelmaksi, että sitä ei edes korvata. Kokonaan katoamisesta (jos se on todistettavasti lähetty) tai tuhoutumisesta voi sentään saada muutaman kympin per kilo korvausta. (tiekuljetussopimuslaki esim määrittää korvaussumaksi kotimaisesta kuljetuksesta enintään 20 euroa kiloa kohti)

Ja sama koskee siis käytännössä kaikkia toimijoita. Eli pyritään pääsääntöisesti saamaan perille mutta jos epäonnistuu, niin sitten korvaillaan jotain hiluja. Useimmat toimijat tarjoavat lisähinnasta myös vakuutusmahdollisuutta niille asiakkailleen, jotka eivät halua ottaa itse riskiä toimituksen perillemenemättömyydestä. Ja toki vaikka toimija ei tarjoaisi vakuutusta itse niin sellaisen voi ostaa vakuutusyhtiöstä (perus kuluttajat ehkä käytännössä eivät voi)

Eli pointti oli että yksikään toimija ei lupaa että kuljetus aina onnistuu, koska eihän sellainen olisi edes realistinen tavoite. Yleisesti ottaen kun sen onnistumisprosentin 99 jälkeen aletaan lisäilemään numeroita desimaalipilkun jälkeen niin lähetysten hintakin lähtee lentoon. Hyvin nopeasti tulee halvemmaksi maksaa korvaus mahdollisesta virheestä kuin estää virhe kokonaan. Eli on järkevää vaan vakuuttaa ne mitkä on niin arvokkaita että vakuuttaminen kannattaa.

Jos mietitään vaikka jotain kiinasta krääsää toimittavaa putiikkia, niin heille on todennäköisesti halvinta laittaa vaan uutta tulemaan jos lähetys katoaa matkalla. Näin ollen tällaisesta kiinankrääsäputiikista tilaavan pitää jossain määrin ymmärtää että on mahdollista että toimitusaika on silloin tällöin esim. 2 tai 3 kertaa se, mitä putiikin sivuilla luvataan. Tai voi olla että tavaraa ei koskaan tule mutta rahat saa ehkä takaisin sitten joskus.

Ja samoin se kuljetuksen hitaudesta valittaminen on jokseenkin absurdia. Jos valitsee "ilmaisen" tai 70 sentin postituksen, niin saa sen mistä maksaa. Jos pitää saada tavara Kiinasta Suomeen suurella varmuudella kahdessa päivässä niin se onnistuu tietenkin ja maksaa jotain muuta.
 
Viimeksi muokattu:
Ensin oli valelääkäreitä ja nyt on niiden lisäksi valejakajia.

Jakelutyöstä tuli kauppatavaraa – Näin Postin lehdenjakaja välittää työtään pimeästi eteenpäin
Pääkaupunkiseudulla on törmätty uuteen ilmiöön: osa alueen lehdenjakajista on välittänyt töitään eteenpäin ihmisille, jotka eivät ole Postin palveluksessa. Sähköisiä jakolupia tai postin yleisavaimia on päätynyt jopa ihmisille, joilla ei ole työlupaa Suomessa.

”Työn välittämisestä ulkopuolisille seuraa irtisanominen, mutta olen kohdannut tällaisia tapauksia. En tiedä, maksetaanko heille pimeästi”, Uudenmaan alueen varhaisjakelijoiden luottamusmies Álvaro Corredor Ochoa sanoo.

Ilmiöstä puhutaan alalla paljon, mutta sen todellista suuruutta ei tiedetä. Jotain kertoo sekin, että Ochoa on ollut luottamusmiehenä vasta tammikuusta asti, mutta joutunut ratkomaan jo kolmea paljastunutta tapausta.
 
Toimiiko muilla Omapostista löytyvä chatti? Tai itse chatti toimii, mutta koko kahden päivän aikana ei ole ollut kukaan paikalla. Kokeiltu sekä appin kautta että parilla eri selaimella.

Olen yrittänyt parina päivänä ottaa yhteyttä sen kautta, kun ostamani ser-näyttis on jumissa Tampereella. Ollut siis jo viime perjantaista asti. Omapostissa lukee, että toimitetaan 14.9.

Ei nyt taas oikein mennyt putkeen tämäkään toimitus. Soittaa en viitsisi, mutta kai se on huomenna pakko.
 
Toimiiko muilla Omapostista löytyvä chatti? Tai itse chatti toimii, mutta koko kahden päivän aikana ei ole ollut kukaan paikalla. Kokeiltu sekä appin kautta että parilla eri selaimella.

Olen yrittänyt parina päivänä ottaa yhteyttä sen kautta, kun ostamani ser-näyttis on jumissa Tampereella. Ollut siis jo viime perjantaista asti. Omapostissa lukee, että toimitetaan 14.9.

Ei nyt taas oikein mennyt putkeen tämäkään toimitus. Soittaa en viitsisi, mutta kai se on huomenna pakko.
Itse kun yritin joku aika sitten käyttää, valitti kokoajan että ei ole agentteja paikalla, mutta kun rämppäsi sitä yritä uudelleen -namiskaa niin aina satunnaisesti pääsi jonoon. Taitaa olla vaan buginen roska tuokin. Katsoo vaan että se Chat on "Online", muuten ei varmaan agenttejakaan löydy.
 
Mitenkäs nuo ulkomailta tulevat seurannalla varustetut kirjelähetykset nykyään toimivat? Latviasta on tulossa Nillkinin suojakuori DHL:n kautta lähetettynä ja postin seuranta tunnistaa koodin. Tullut maahan viimeviikon lopulla ja maanantaina "Lähetys luovutettu vastaanottajalle" postinumerossa joka vastaa sitä asiamiespistettä jonne postini normaalisi menee jos sitä ei jaeta kotiin asti. Mitään saapumisilmoitusta ei vielä ole näkynyt joten ilmeisesti pitää sitä odotella?
 
Yleensä niistä tulee ilmoitus "luovutettu vastaanottajalle" kun postinjakaja on jättänyt sen postilaatikkoon.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 254
Viestejä
4 501 848
Jäsenet
74 375
Uusin jäsen
wookie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom