Mistä näin päättelit? Oikeat paketit ovat minusta pakettituotteen omaavia lähetyksiää. Esim. ihan kotimaiset eri pakettituotteet, Bringin, UPS:n, DHL:n yms lähetykset + kansainväliset Priority ja EMS -lähetykset jotka ohjataan Postin lajitteluun ja tavaravirtaan. Miten sinä asian käsität, on sinun asiasi ja asiasta saa olla eri mieltä kanssani ihan vapaasti.
Jatkatko vielä sen, mistä kuluttaja voi olla varma siitä tuotteesta?
@hsalonen esimerkiksi laittoi esimerkin, mistä oli maksanut mutta selvisikö lopulta tuote miten hyvin? Ei oikeastaan.
Ja kuten jo todettua, Kiinasta tulevilla on kummallinen tapa viivästyä extraa tms aivan riippumatta siitä tuotteesta.
Resurssien lisähankinta on aina bisneslähtöinen ratkaisu, siis lakisääteisen jakeluvelvoitteen lisäksi. Jos joku pakkotoiminto ei ole kannattavaa, miksi ihmeessä lyödä paukkuja siihen? Vetää sen minimikustanteilla ja ottaa rahan sitten muualta jotta taas kerran, ei tarvitse pyytää veronmaksajaa avuksi. Eli Postin tehtävä nimenomaan on tehdä se ratkaisu mihin paukkuja laitetaan niin kauan kun se ei ole valtion liikelaitoksenomaisesti toimiva taho jolle ei ole asetettu tuottotavoitteita valtion budjetissa. Tavoitteet asettaa kukin istuva hallitus aina ajallaan.
Monessa bisneksessä ei oteta sellaisia tehtäviä hoidettavaksi, joita ei kyetä hoitamaan. Jos siis Posti ei kykene hoitamaan Kiinasta tulevia lähetyksiä, miettikööt ratkaisun, jolla voi niiltä välttyä.
Siihen et vastannut, miten homma hoidetaan sitten jos vähän vielä vähennetään resursseja / lähetysten määrä kasvaa. Tilojakaan ei varmasti ole määrättömän pitkiin säilytysaikoihin joten silläkään asia ei korjaannu.
Tosin tietysti riittävän pitkällä viiveellä myyjät joutuvat hyvittämään tavaroita ja jossakin kohden myynti loppuu tai ainakin vähenee. Sen tuolla nykyisellä mallilla voi toki saavuttaa.
Niin, eiköhän noista ole sovittu kansainvälisesti, että millä statuksella lähetykset kulkevat missäkin ja etenkin kohdemaissa? Jos vähäpätöisten pikkulähetysten seuranta maksaa jotain ylimääräistä, en itse kokisi tarpeelliseksi sitä seurantaa jatkaa, suurin osa näistä mainitaan myös olevan ilman seurantaa jo ostopaikassa, esim. Alissa. Varmaan meillä on näkemysero aiheeseen tämän osalta, minusta noiden seurantaan ei kannata panostaa ja sinä panostaisit. Mainitsitkin jo sen kääntöpuolen, oikea kirjattu kirje pitää noutaa noutopisteestä kotiinkannon sijasta, vai onko tässä rusinat pullasta ilmiö, olis niinkuin kirjattu, mutta ei kirjattu lopulta?
Kyse ei ollut siitä, mitä on kansainvälisesti sovittu. Jos siis maksat lähetyksestä ilman seurantaa, et sitä tietenkään voi vaatia. Ei alussa, ei välillä eikä edes loppumetreillä.
Mutta edellä oli muiden toimesta jo kerrottu, miten se seuranta katkeaa Suomen päässä. Onko siis niin että sekä lähettäjä että muut välietappimaat hoitavat hyväntahtoisuuttaan seurannan ja vasta meillä todetaan "ei ole maksettu, ei seurata enää"? Auttamatta jää ainakin itselle ajatus Postin ihan omasta sooloilusta tuon asian osalta. Jos taas näin ei ole, olisi ehkä aivan aiheellista avata niitä seikkoja, miten toimitaan minkäkin lähetyksen osalta. Näin ei jää epäselvyyttä.
Kustannusrakennetta tuntematta taas on vaikea sanoa, maksaako se kirjattuna Kiinasta tuleva enemmän toimipaikkatyönä vai jakajan pidottaessa laatikkoon. Jos jälkimmäinen on halvempi, se selittäisi toimintatapoja mutta siitä riippumatta kirjattu on lähetys on kirjattu ja sen mukaisesti tulisi toimia.
Postihan ulkoisti jonkun lehtijutun mukaan homman Pasilassa jollekin paskafirmalle kuten SOL koska sitä ei halunnut Postille sen enempää tekijät kuin työnantajakaan. Että en tiedä miten supervittumaista homman pitää olla.
Ottaen huomioon volyymit, eiköhän joku automaatioratkaisu ole työnalla jotta siitä voisi jopa kerryttää fyrkkaa viivan alle ja saada käsittelyaikaa nopeammaksi?
Näistähän emme tiedä kun asioita ei avata tarkemmin. Mutta vaikken näe tässäkään tarpeen huutaa paskaa yhtään mistään firmasta niin eipä ulkoistaminen automaattisesti mikään tilannetta korjaava ratkaisu ole. Ei aina lopulta edes halvin.
Minulle on täysin mysteeri missä näitä niputettuja aivan pienimpiä ja halvimpia lähetyksiä säilötään koska ne järjestään tulevat nipuissa kotiin -> on vastoin kaikkia todennäköisyyksiä, että ne vain tulisivat maahan näissä nipuissa. En kuitenkaan ole tästä harmissani koska asennoituminen jo tilausvaiheessa on, että jos se 1-3kk:ssa tulisi perille.
Tuota pienintä, postilaatikkokoa on tulee itselle niin vähän etten oikein voi niputukseen kantaa ottaa. Mutta ne kerrat, kun on tullut, on monesti sitten useampi samalla kertaa mutta fyysisesti niputettuja eivät ole olleen. Mutta tuosta mysteeristä olemme samaa mieltä. En myöskään usko lähtöpäässä tehtävän mitään "turhaa" työtä eli jotain niputtamista mutta tuntuu kyllä resurssien väärinkäytöltä jos täällä päässä sellaista tehdään.
Kuljetusyritykset kuljettavat tavaraa ihan selkeillä ehdoilla ja niihin ehtoihin kuuluu mahdollisuus siitä että toimitukset epäonnistuvat kuvaamallasi tavalla. Epäonnistuminen silloin tällöin on luonnollinen osa palvelua. Ilmeisesti palveluita käyttävät ja kuluttajat haluavat mieluummin kohtuullisia hintoja kuin 100% toimitusvarmuuden.
En tiedä, miten luit lainaamaasi tekstiä mutta siinä luki aivan selvästi
Jos lähetys onkin aikaikkunan ulkopuolella paikassa C niin pieleen meni
Kyllä sille tarjottavalle palvelulle annetaan siellä ehdoissa jokin toimitusaika (xx% viimeistään tms) ja jos tämän ikkunan ulkopuolelle mennään, meni pieleen. Eikö näin ole myös siinä tapauksessa että epäonnistuminen kuuluu asiaan? Väärään paikkaan toimitettu taas on ainakin omasta mielestäni automaattisesti pieleen mennyt, tapahtui se millä tahansa aikataululla.
Tuon "silloin tällöin" kumosit oikeastaan itse epäkelpona määritelmänä.
Jos haluaa keskustella jostain aiheesta, niin on hyvä tietää aiheesta jotain. Muutenhan kirjoittaminen tällaiseen "postin kulkemisen vaikeus" ketjuunkin on vaan turhaa länkyttämistä.
Joudun valitettavasti tuottamaan pettymyksen ja toteamaan valitettavasti joutuneeni lukemaan niitä toimitusehtoja yllättävän moneen kertaan ja monen toimijan osalta.
Mutta... Jos puhutaan Kiinasta tulevasta pikkutavarasta, onkin jo huomattavasti haastavampaa löytää tietoa siitä, mitä oikeasti luvataan ja mitä ei. Kertonet paikat, joista löytyy muutakin kuin arvauksia jollakin lukukelpoisella (<> kiina) kielellä.
Siinä olet ihan oikeassa, että epäonnistumisen syy ei ole olennainen jos lähettäjä (tai vastaanottaja) ei voi siihen vaikuttaa. Palvelun ostajan kannalta olisi kuitenkin hyödyllistä tietää paljonko epäonnistumisprosentti milläkin kuljetusvaihtoehdolla on, että osaa valita kokonaisjärkevimmän toimijan.
Aivan. Pidän sitä rahtiputkea toimivana jos se ei käytännössä näy lähettäjälle tai vastaanottajalle mitenkään. Siksi en koe tarpeelliseksi miettiä tosiaan edelläkin kirjoiteltuja viittauksia niin virolaisiin kuin paskafirmoihin. Kyllä se palvelun tuottaja vastaa niistä, ei asiakas.
Prosentteja on vaikeampi etsiä monen toimijan kohdalta ja niiden paikkaansapitävyydestä voi myös esittää oikeutetusti joissakin kohdin epäilyksiä. Samoin jo se voidaan tulkita monin tavoin, mikä on epäonnistuminen ja mikä ei. Monen mielestä on epäonnistuttu jos paketti ei ole siinä lähimmässä pakettiautomaatissa mutta Postin silmissä tilanne lienee aivan toinen.
Mutta kyllä, noita on pakko ainakin yrittää selvittää jos on tarpeen lähettää / vastaanottaa mitään kriittisempää. Onneksi lähetystarvetta ulkomaille ei juuri itsellä ole joten säästyy siltä osalta.