- Liittynyt
- 29.08.2020
- Viestejä
- 598
Sanomalehti on lehti.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Perjantaina jaetaan myös jotain aikakauslehtiä, esim Suomen kuvalehti, Taloussanomat ja joku lääkärilehti. Myös postimerkilliset kirjeet. Toki ohjeet on voinut muuttua loman aikana ja tieto ei ole tullut jokaiseen jakeluun.
Oletko varma, että postimerkilliset kirjeet tulisi ti ja pe? Itselle ja firmalle ei ainakaan ole tullut yhtään mitään koko vuonna pl. Kauppalehti joka tulee myös ti ja pe. Tehokasta jakelua kun tähän meidän taloon ei taida kenellekään muulle tulla tiistaisin ja perjantaisin kuin mun Kauppalehti, tulee jakominuutteja aikalailla kun saa tulla hissillä 7. kerrokseen ja takas pelkän ohuen Kauppalehden takia
Postimerkilliset vain perjantaina, mutta se edellyttää että ne lajiteltu perjantain kuormaan.Oletko varma, että postimerkilliset kirjeet tulisi ti ja pe? Itselle ja firmalle ei ainakaan ole tullut yhtään mitään koko vuonna pl. Kauppalehti joka tulee myös ti ja pe. Tehokasta jakelua kun tähän meidän taloon ei taida kenellekään muulle tulla tiistaisin ja perjantaisin kuin mun Kauppalehti, tulee jakominuutteja aikalailla kun saa tulla hissillä 7. kerrokseen ja takas pelkän ohuen Kauppalehden takia
Pari viikko on vielä aika vaatimaton aika pienelle kiinapaskalle, näitä tulee joskus huomattavasti pidemmän ajan päästäkin. Nopeiten tuntuu menevän läpi pakettikokoluokan lähetykset jotka menee Vantaalle käsittelyyn, nyt tuli yhdeksän lähetystä viime viikolla tyyliin: saapuminen 01000 lentokenttä, siitä 1-2 päivää ja käsittely Vantaalla, siitä seuraavana päivänä (tai jopa samana päivänä jos lajitteluaika osui hyvin yksiin kuljetuksen kanssa) noudettavissa lähikaupasta.
Mitä postia tuli. Käsittääkseni noita jakelijoita on muitakin kuin Posti, niitä pitäisi kai olla yhteensä 15 toimijaa. Ilmeisesti kirjekuoresta pitäisi pystyä tunnistamaan jotenkin jos on jonkun muun kuin Postin jakelema.En tiedä mistä johtuu, mutta minulle tuli täällä maaseudun idylissä postia viime tiistaina. Kiinapaketti ja parikirjettä. Perjantaina taasen ei tullut mitään, mutta en toki tiedä oliko mitään jaettavaakaan. Kiinapaketteja on kuitenkin tullut tilattua useita kymmeniä, että eiköhän niitä valu vielä monta kuukautta
Ilmeisesti jotenkin tunnistaa juu. Kirjeet olivat postin saapumisilmoituksia, enkä kiinapaketistakaan huomannut katsoa mitään merkintöjäMitä postia tuli. Käsittääkseni noita jakelijoita on muitakin kuin Posti, niitä pitäisi kai olla yhteensä 15 toimijaa. Ilmeisesti kirjekuoresta pitäisi pystyä tunnistamaan jotenkin jos on jonkun muun kuin Postin jakelema.
Oon lähetellyt jenkkeihin mutta en koskaan lahjana. Sovi vastaanottajan kanssa tuotteen arvo ja kirjaa tulliluetteloon ja mikäli asiassa raha vaihtaa omistajaa niin ota kahdessa erässä joista toinen mätsää sopimaanne summaan.Kokemuksia paketin lähettämisestä jenkkeihin?
Pitäis paketti lähettää, mut mietityttää et meneekö ihan vaan "gift" tai "personal shipment" ja mukaan CN22 tulliluettelo?
Oon lähetellyt jenkkeihin mutta en koskaan lahjana. Sovi vastaanottajan kanssa tuotteen arvo ja kirjaa tulliluetteloon ja mikäli asiassa raha vaihtaa omistajaa niin ota kahdessa erässä joista toinen mätsää sopimaanne summaan.
Miksi ihmeessä leikkimään useamman erän kanssa? Samahan se lähettäjälle on maksaako vastaanottaja tullia ja arvonlisäveroa vaiko ei. Onhan se lähettäjän rike merkitä sisältö väärin, sehän vakuutetaan oikeaksi allekirjoituksella. Kiva ottaa joku maahantulokielto/kuulustelu jenkkeihin jonkun tuommoisen takia jos huonoin tuuri käy.
No ei todellakaan pääse millekään listalle. Eihän siihen pakettiin tarvi edes laittaa oikeaa nimeään jos ei halua. Pointti oli se, että jos myyt sinne jotain, vaikkapa jonkun arvikkaan vinyylilevyn tms (mitään nykyaikaista kaupasta saatavaa tavaraa ei kuluttajan kannata lähettää) niin tavaran tullattava arvo perustuu kauppasummaan. Mikäli ostaja ja myyjä yhteisymmärryksessä toteavat, että 400€ + 30€ postit maksellaan erässä 40€ + 30€ postit + 360€ erikseen, jotta tulliselvityksen arvoksi voidaan kirjata 40€ ja tämän tueksi sielä päässä tullatessa löytyy dokumentaatio tuon suuruisesta maksusta niin ei siinä ole mitään isompaa ongelmaa, sanonpahan vaan.Juu, pahimmillaan pääsee jollekin kivalle jenkkien listalle vuosikymmeniksi joka voi vaikeuttaa esimerkiksi matkustelua. Ihan turhaa muutaman roposen takia.
Oon lähetellyt jenkkeihin mutta en koskaan lahjana. Sovi vastaanottajan kanssa tuotteen arvo ja kirjaa tulliluetteloon ja mikäli asiassa raha vaihtaa omistajaa niin ota kahdessa erässä joista toinen mätsää sopimaanne summaan.
Ei tarvi mitään kuluttajakaupassa. Postin täti saattaa pyytämään tulliluettelolapon täyttämistä eli tavara ja arvo ja loppu hoituu sitten ihan vastaanottajan toimesta. Sama kun ostaisit ebaysta yksityiseltä myyjältä jotain niin saat ihan random paketin jonka tullaat ja jos lisäselvitystä tulli pyytää niin laitat paypal kuittikopion tms.Raha on jo vaihtamassa omistajaa, en voi siihen vaikuttaa, mut tarviiko noita proforma tai kauppalaskuja tehdä kun ei ole mitään yritystäkään minkä kautta kauppaa olisi tehty tms?
Ja muuten tuleekohan tuotteelle tullia jenkeissä jos se on alunperinkin valmistettu siellä?
Alle $800 kaupallisista tuontilähetyksistä ei mene USAssa mitään tuontimaksuja joten lain rikkominen on esimerkissäsi täysin turhaa (virallinen lähde: Internet Purchases | U.S. Customs and Border Protection).N
No ei todellakaan pääse millekään listalle. Eihän siihen pakettiin tarvi edes laittaa oikeaa nimeään jos ei halua. Pointti oli se, että jos myyt sinne jotain, vaikkapa jonkun arvikkaan vinyylilevyn tms (mitään nykyaikaista kaupasta saatavaa tavaraa ei kuluttajan kannata lähettää) niin tavaran tullattava arvo perustuu kauppasummaan. Mikäli ostaja ja myyjä yhteisymmärryksessä toteavat, että 400€ + 30€ postit maksellaan erässä 40€ + 30€ postit + 360€ erikseen, jotta tulliselvityksen arvoksi voidaan kirjata 40€ ja tämän tueksi sielä päässä tullatessa löytyy dokumentaatio tuon suuruisesta maksusta niin ei siinä ole mitään isompaa ongelmaa, sanonpahan vaan.
Joo, no en ollut täysin selvillä tai muistanut oikein. Vuosia sitten lähettelin jotain keräilytavaroita ulkomaille ja ostin ulkomailta niin silloin joskus jotain ton tapaisia kikkailuja harrasteltiin.Alle $800 kaupallisista tuontilähetyksistä ei mene USAssa mitään tuontimaksuja joten lain rikkominen on esimerkissäsi täysin turhaa (virallinen lähde: Internet Purchases | U.S. Customs and Border Protection).
Itselläkin makaa parhaillaan pari kiinalähetystä ulkomaanterminaalissa, molemmat 2.9.2020 kirjattu kohdemaahan saapuneiksi vaikka tilattu n. viikon sisällä toisistaan. Ennen näitä tilatut muutamat tulivat sutjakasti, ja jopa tuon 2.9 jälkeen tilattu kiinajätesäkki saapui jo. Varmaan joku rullakko unohtunut nurkkaan häpeämään missä nuokin on, mikä käydään läpi kun jaksetaan ja muistetaan. Postilla tuntuu kyllä olevan ihan yleinen ongelma että heillä ei ole hajuakaan missä ne kirjeet/paketit _oikeasti_ menee. Menee vähän koko seurantajärjestelmän idea hukkaan jos se toimii vain hyvin satunnaisesti joidenkin lähetysten kohdalla.Soittelinpa Postille sellaisen lähetyksen perään, mikä nyt on seurannan mukaan maannut kohta pari viikkoa Hki-Vantaan ulkomaanterminaalissa.
Kun asenne on tuo "kiinanpaska" ja myös "asiakas on aina väärässä, posti oikeassa" niin on pakko tiedustella, minkälaisia sidonnaisuuksia omaat ko firman suuntaan?Pari viikko on vielä aika vaatimaton aika pienelle kiinapaskalle...
On aivan arvalla heittämistä nykyään tuo puoli ainakin omien kokemusten mukaan. Eikä sitä juurikaan muuta se, onko Kiinasta vai Euroopasta. Voi saapua samalla koneella ja minuutin erolla toisistaan kirjattu kohdemaahan tms ja kuitenkin toinen jätetään helposti viikoksi roikkumaan toisen tullessa suoraan.Itselläkin makaa parhaillaan pari kiinalähetystä ulkomaanterminaalissa, molemmat 2.9.2020 kirjattu kohdemaahan saapuneiksi vaikka tilattu n. viikon sisällä toisistaan. Ennen näitä tilatut muutamat tulivat sutjakasti, ja jopa tuon 2.9 jälkeen tilattu kiinajätesäkki saapui jo. Varmaan joku rullakko unohtunut nurkkaan häpeämään missä nuokin on, mikä käydään läpi kun jaksetaan ja muistetaan. Postilla tuntuu kyllä olevan ihan yleinen ongelma että heillä ei ole hajuakaan missä ne kirjeet/paketit _oikeasti_ menee. Menee vähän koko seurantajärjestelmän idea hukkaan jos se toimii vain hyvin satunnaisesti joidenkin lähetysten kohdalla.
Postin puolustukseksi on pakko toki sanoa siellä olevan vielä toistaiseksi jokusia oikein asiallisia postinjakajia. Mutta ihan se ei pidä kyllä tuota laivaa enää kauaa pinnalla. Ongelmia vaan on liikaa ja aivan liian usein.
Ilmeisesti soittamista ei ole kielletty vaikka sellaista lisäpalvelua ei olisi erikseen maksettu. Nimittäin noin on itselläkin useamman kerran ollut eli soitetaan kun ollaan tulossa. Ei toki aina eikä siis aikataulua voi siinä sopia mutta "ois iso paketti, oon vartin päästä. Ootko kotona tai haluutko että jätän sen johonkin?". Itseasiassa potkulautakin tuli tuolla tavalla ja pyynnöstä varastoon toimitettuna.Tämä. Oma postinkantajanikin on todellinen helmi ja tuo joskus jopa paketin mukana päiväpostinkin kouraan. Ja soittaa aina ennen tuloaan. Yleisemmällä tasolla ei ole myöskään kadonnut koskaan kotimaanpaketti mennessä eikä tullessa ja niitä on kyllä vuosien varrella kulkenut paljon. Kerran 1 paketti seilasi Lahti-Helsinki väliä pari viikkoa, kun ilmeisesti käsialani postinumerossa oli epäselvää onko 1 numero 0 vai 8. Pääsi sekin sitten lopulta perille.
Täytyy todeta, että olen kyllä tyytyväinen myös lähipostiini. Tokikin, tuo pakettiautomaattiasia on kyllä surkealla tolalla isoissa kaupungeissa. Onneksi meillä ei ole Mynämäellä kuin 1 automaatti ja 1 posti...
Kun asenne on tuo "kiinanpaska" ja myös "asiakas on aina väärässä, posti oikeassa" niin on pakko tiedustella, minkälaisia sidonnaisuuksia omaat ko firman suuntaan?
Tuota määrää ei paketteja itselle tule mutta omat ja työhön liittyvät yhteensä niin kyllä niitäkin väkisin kertyy ja hyvin laidasta laitaan sekä rahtifirman että haluttujen palveluiden osalta.Niin, vastaanotan vuodessa noin pari sataa lähetystä, yleensä 16-tuotteilla, mutta myös kiinapaskana, 14, ja 21 -tuotteina. Idiotismia on ollut helppo tässä ketjussa oikoa, suurimmalla ei ole mitään hajua mitä tarkoittaa logistiikka ja miten yhden yksittäisen lähetyksen suhteen ihmisillä on epätoivoisen typeriä toiveita, että joku niitä kerkiäisi suurilla volyymeillä toimittamaan ohi prosessin. Jos oma lähetys kusee toimituksen suhteen, niin ei se viive ole juuri koskaan päivää pidempää ja väärin vietyjä on tasan yksi tänä vuonna, eli 1:150 olisi suhta oikein ja väärin toimitetuille. Pystyn elämään, en olisi kauhean huolestunut vaikka lukema olisi isompikin.
Oudoksun kyllä yleistystä edelleen. Ja sitä enemmän, mitä suuremmassa mitassa se "kiinanpaska" muuttuu kullaksi kun täkäläinen toimija laivaa kontillisen samaa tavaraa ja myy 10 kertaisella hinnalla. Todellisuus on kuitenkin jonkinlaisessa osassa tuotteita juuri tämä.Mitä kiinapaskoihin tulee, niin eiköhän ne ole juuri sitä, haitallisia jokaiselle muulle maalle paitsi Kiinalle joka tukee myyjiä lähetyskulujen osalta ja ei maksa tarpeeksi korvauksia muiden maiden posteille vieläkään sen paskojen käsittelystä. Lopettelen itse näillä näppäimillä kaiken kiinatilailun ellei joku erikoinen tarve ilmene.
Kuvasit juuri oikein mainiosti sen, miten paljon korjattavaa olisi. Jälleen, kuluttajaa ei tarvitse kiinnostaa yhtään pätkää, toimittaako sen paketin vuokratyöntekijä ja onko hän mahdollisesti virolainen (en tosin ymmärrä noitakaan varsin tyhjänaikaisin viittauksia). Palvelusta on maksettu joten kyllä, sen tulee toimia. Jos ei toimi, lähettäjä ja kuljetuksen hoitava siitä ovat vastuussa, ei se loppuasiakas. Vastaavasti, ei sen loppuasiakkaan myöskään tarvitse olla tyytyväinen kelvottomaan palveluun.Jännä, tuo hsalosen sekoilu oli erikoista ja hauskaa viihdettä ja nostit sen esimerkiksi. Siinähän oli kyse PostNL:n lähetyksestä ja huolimatta siitä mitä kuluttaja siitä tavaran myyjälle maksaa, se lienee ihan sitä halvinta bulkkia mitä pakettipuolella on. Siinä keississä oli kyllä joku käpy käynyt varmaan lajittelussa/toimituksessakin, mutta semmosta se on kun pienipalkkaiset vuokratyöntekijät heittelevät paketteja ja halvimmat virolaiset alihankkijat ajavat niitä lokerikkoihin. Kysehän on monesti siitä, että miten kukin osaa sen oman ’hätänsä’ suhteuttaa yhteen realismin kanssa.
Postilla on velvoitteensa joten niiden mukaan toimitaan siihen asti, kunnes velvoitteita muutetaan. Hyvin yksinkertainen kuvio. Ja kirjeitä jaetaan jo nykyisellään pääasiassa kolmena päivänä viikossa joten ei, siitä ei toistaiseksi ainakaan ole syytä tinkiä. Tai oikeammin ei edes voida jos velvoitteita ei muuteta.Moni juttu olisi hirveän mukava asia saada yhteiskunnan palvelujen suhteen, mutta minusta etenkin kirjepuolen palveluista pitäisi tinkiä edelleen jos se ei kerran ole kunnolla kannattavaa. Mieluummin arvostan kohtuullisia lähetyskuluja pakettien osalta kuin alkaisin niissä maksaa jyvitystä rahti-, kirje- ja lehtipuolelle. Nämä pitäisikin eriyttää niin, että hoitakoot velvoitteet minimiä hipoen ja erillisestä budjetista. Kuluttajana tästä on myös vaikea pysyä kärryillä mikä osa-alue on hyvää bisnestä ja mikä ei koska Posti ei erittele tulojaan julkisuuteen.
Ei Posti ole ainoa, jolla on ongelmia. Kaikki rahtifirmat eivät vaan niin suoraan näy kuluttajapuolella joten niin paljoa ei niistä luonnollisesti ole keskustelua. Menee kuitenkin ketjun ulkopuolelle joten ei kuulune tähän keskusteluun.Ainakin omat PostNL:t tulee äärimmäisen laiskasti aina Suomeen ja lähetysmaan ja Suomen välillä ei ole mitään seurantaa. Suomessa ne toimiikin sitten kuluttajan kantilta hyvin, ainakin pk-seutulaisen ei kannata nopeampia tuotteita ostaa, 16 lähetykset tulee välillä kaikista nopeiten omiin käsiin, joskus se kotitoimitus kusee, mutta niin se kusee PostNordilla, DHL:llä, UPS:lla ja pienemmillä kiskoilla. Juuri kamppailin DHL:n kanssa kun kuulemma ensin auto oli rikki ja sovittu toimituskkkuna oli mahdoton siirtää seuraavalle päivälle, tänään jo onnistui kun ’vakikuski’ oli tullut vapailta töihin. PostNord ja UPS ovat paskimmat kotiinkuljettajat, tai siis kotikuljetusta yrittävät, ikinä ei vain ole vastaanottaja kotona tai muuten ei osoitetta löydy.
Matkahuollon kotiintoimituksia en ole ikinä kokeillut, ainoastaan yleensä autokemikaaleja tulee Matkahuollon kautta noutopaikkaan, muuten välttelen sitä, aivan kuten Schenkeriäkin.
Se on ihan kiva että omalla kohdallasi viiveet juuri koskaan ei ole päivää pidempää, mutta sitten samaan aikaan toteat ettei pari viikkoa makuutusta ulkomaanterminaalissa ole aika eikä mikään. Vaikka en logistiikasta ihan pienimpiä yksityiskohtia tunnekaan, mielestäni ei ole kovinkaan epätoivoisen typerää toivoa että Postin prosessiin ei kuuluisi esim. seuraavanlaisia vaiheita (kun nyt valitettiin siitä että toivottaisiin toimitettavan ohi prosessin):Niin, vastaanotan vuodessa noin pari sataa lähetystä, yleensä 16-tuotteilla, mutta myös kiinapaskana, 14, ja 21 -tuotteina. Idiotismia on ollut helppo tässä ketjussa oikoa, suurimmalla ei ole mitään hajua mitä tarkoittaa logistiikka ja miten yhden yksittäisen lähetyksen suhteen ihmisillä on epätoivoisen typeriä toiveita, että joku niitä kerkiäisi suurilla volyymeillä toimittamaan ohi prosessin. Jos oma lähetys kusee toimituksen suhteen, niin ei se viive ole juuri koskaan päivää pidempää ja väärin vietyjä on tasan yksi tänä vuonna, eli 1:150 olisi suhta oikein ja väärin toimitetuille. Pystyn elämään, en olisi kauhean huolestunut vaikka lukema olisi isompikin. Mitä kiinapaskoihin tulee, niin eiköhän ne ole juuri sitä, haitallisia jokaiselle muulle maalle paitsi Kiinalle joka tukee myyjiä lähetyskulujen osalta ja ei maksa tarpeeksi korvauksia muiden maiden posteille vieläkään sen paskojen käsittelystä. Lopettelen itse näillä näppäimillä kaiken kiinatilailun ellei joku erikoinen tarve ilmene.
Jännä, tuo hsalosen sekoilu oli erikoista ja hauskaa viihdettä ja nostit sen esimerkiksi. Siinähän oli kyse PostNL:n lähetyksestä ja huolimatta siitä mitä kuluttaja siitä tavaran myyjälle maksaa, se lienee ihan sitä halvinta bulkkia mitä pakettipuolella on. Siinä keississä oli kyllä joku käpy käynyt varmaan lajittelussa/toimituksessakin, mutta semmosta se on kun pienipalkkaiset vuokratyöntekijät heittelevät paketteja ja halvimmat virolaiset alihankkijat ajavat niitä lokerikkoihin. Kysehän on monesti siitä, että miten kukin osaa sen oman ’hätänsä’ suhteuttaa yhteen realismin kanssa.
Moni juttu olisi hirveän mukava asia saada yhteiskunnan palvelujen suhteen, mutta minusta etenkin kirjepuolen palveluista pitäisi tinkiä edelleen jos se ei kerran ole kunnolla kannattavaa. Mieluummin arvostan kohtuullisia lähetyskuluja pakettien osalta kuin alkaisin niissä maksaa jyvitystä rahti-, kirje- ja lehtipuolelle. Nämä pitäisikin eriyttää niin, että hoitakoot velvoitteet minimiä hipoen ja erillisestä budjetista. Kuluttajana tästä on myös vaikea pysyä kärryillä mikä osa-alue on hyvää bisnestä ja mikä ei koska Posti ei erittele tulojaan julkisuuteen.
Ainakin omat PostNL:t tulee äärimmäisen laiskasti aina Suomeen ja lähetysmaan ja Suomen välillä ei ole mitään seurantaa. Suomessa ne toimiikin sitten kuluttajan kantilta hyvin, ainakin pk-seutulaisen ei kannata nopeampia tuotteita ostaa, 16 lähetykset tulee välillä kaikista nopeiten omiin käsiin, joskus se kotitoimitus kusee, mutta niin se kusee PostNordilla, DHL:llä, UPS:lla ja pienemmillä kiskoilla. Juuri kamppailin DHL:n kanssa kun kuulemma ensin auto oli rikki ja sovittu toimituskkkuna oli mahdoton siirtää seuraavalle päivälle, tänään jo onnistui kun ’vakikuski’ oli tullut vapailta töihin. PostNord ja UPS ovat paskimmat kotiinkuljettajat, tai siis kotikuljetusta yrittävät, ikinä ei vain ole vastaanottaja kotona tai muuten ei osoitetta löydy.
Matkahuollon kotiintoimituksia en ole ikinä kokeillut, ainoastaan yleensä autokemikaaleja tulee Matkahuollon kautta noutopaikkaan, muuten välttelen sitä, aivan kuten Schenkeriäkin.
Se on ihan kiva että omalla kohdallasi viiveet juuri koskaan ei ole päivää pidempää, mutta sitten samaan aikaan toteat ettei pari viikkoa makuutusta ulkomaanterminaalissa ole aika eikä mikään.
Eilen oli laatikossaLähetys on saapunut kohdemaahan.
17.8.2020 klo 12:34
HKI VANTAA, ULKOMAANTERMINAALI
Edelliset viime kuussa eri päivinä lähetetyt Priority-paketit (CE-alku) odottivat 13 ja 16 kalenterivuorokautta terminaalissa jatkoyhteyttä. Samaa luokkaa olleet jonot nyt muutaman kuukauden, mutta aika harvakseltaan tulee lähetettyä.Onko kukaan onnistunut lähettelemään lähiaikoina mitään jenkkien suuntaan? Itellä kaks viikkoa terminaalissa istunut lähetys, kaiketi lentoa venaamassa, mutta kyrpii kun Posti ei tiedota tilanteesta mitään eikä aspassakaan kukaan mitään tiedä mistään.
Mulla käynyt samaa, paketit jää viikoiksi jumiin. Lieneekö sattumaa vai ei, mutta kaikki jumittavat paketit ovat olleet China post registered air mail toimitustavalla. Aliexpress standardilla ei ole jäänyt vielä yksikään jumiin.
Tuo iHerbin paketti on nyt 15.9. saapunut Suomeen. Ei tainnut mennä tulliin. Eli tuurilla 3 viikon toimitusaika tuolle tulisi.Ehkäpä uskaltaa: 26.8. tilasin halvimmalla rahdilla, 27.8. lähti matkaan, 31.8. oli viimeinen käsittelymerkintä jenkeissä ja nyt 4.9. oli ilmestynyt Saksaan. Toki tuossa on vielä matkaa ja Suomen Posti välissä (ja tulli, jota tuosta ei mene, mutta saattaa silti mennä tulliin)..
Jees, tänks. Maltetaan siis vielä.Edelliset viime kuussa eri päivinä lähetetyt Priority-paketit (CE-alku) odottivat 13 ja 16 kalenterivuorokautta terminaalissa jatkoyhteyttä. Samaa luokkaa olleet jonot nyt muutaman kuukauden, mutta aika harvakseltaan tulee lähetettyä.
Kuluttaja on maksanut siitä lähetyksesstä tasan sen, mitä on pyydetty. Kun sillä luvataan lähetys toimittaa, on jälleen aivan muiden tahojen asia hoitaa rahaliikenne kaikkia osapuolia tyydyttäväksi. Ja jos sitä ei syytä tai toisesta tehdä, ei asiaa kuulu "kostaa" kuluttajalle vaikeuttamalla pakettien kulkua.Niin, minä tässä puhuin eri tuotteista lähetyslajien osalta. Miten joku kehitysmaasta tuleva lähetys josta en todennäköisesti ole sen kummemmin maksanut postikuluja haittaisi minua kunhan se saapuu säällisessä käsittelyajassa sitten kun se lopulta tulee?
Eli mielestäsi seurattava lähetys voidaan muuttaa ei-seurattavaksi esimerkiksi sillä syullä, ettei posti pidä seurantaa järkevänä? Hyvin mielenkiintoinen näkemys asiaan.Mitä seurantaan tulee, niin tällekin on varmaan looginen selitys jossain sopimuksissa/ehdoissa, halvimmissa lähetyslajeissa sitä ei yleensä ole kuin maahantulon osalta. Oma veikkaus on myös lähetyksen koko, että voidaanko se koneellisesti käsitellä, onko viivakoodit lukukelpoisia jne. että onko seurantaa järkevää tai edes mahdollista saavuttaa. Omalla kohdalla aivan pienimmistä se yleensä uupuu, seuraava kokoluokka käsitellään Helsingissä, eli vielä ns. kirjepuolella, niihin tulee järjestään lajittelu/rekisteröinti ja sitten ns. pakettilähetykset jotka käsitellään Vantaalla, näissä on täysi seuranta maahantulosta käsittelyyn ja sieltä toimitukseen noutopisteeseen.
Yleensä <> aina. Ja jos resurssit eivät riitä, niitä hankitaan lisää. Kuluttaja ei voi tilannetta korjata, sen tekee Posti itse. Eikä toisaalta Postin tehtävä ole arpoa, mikä lähetys on halvinta ja mikä ei. Postin tehtävä on kuljettaa ne perille sovitun mukaan ja siinä kaikki. Sovittu taas on se, millainen palvelu lähetykselle on lähettälle luvattu. Jos lupaus on 6kk varastossa täällä päässä niin ok, muussa tapauksessa näin ei ole.Yleensähän näiden makuutettavien osalta puhutaan halvimmasta bulkista mitä planeetalta löytyy ja sillä ainakin minusta pitää olla alhainen prioriteetti, resurssit kun ovat rajalliset, on minusta taas kerran ihan ok pistää paukut siihen ’normaaliin’ pakettiprosessiin koska sen taloudellisesti kannattava toiminta mahdollistaa myös näiden alemman prioriteetin kannattamattomien palveluiden tarjoamisen ilman, että Postia pitäisi tukea verovaroista.
Mikä lienee tämä oikea paketti? Miten itse sen määrittelisit? Vain omat pakettisi ovat tällaisia oikeita, muut eivät?Minun intresseissä on saada Suomesta ja lähimaista tulevat ’oikeat’ paketit säällisessä ajassa ja ilman viiveitä, koska yleensä niissä on ainakin itsellä kalliimpia asioita sisällä ja joita haluaisi käyttää mahdollisimman nopeasti.
Mikä lienee tämä oikea paketti? Miten itse sen määrittelisit? Vain omat pakettisi ovat tällaisia oikeita, muut eivät?
Yleensä <> aina. Ja jos resurssit eivät riitä, niitä hankitaan lisää. Kuluttaja ei voi tilannetta korjata, sen tekee Posti itse. Eikä toisaalta Postin tehtävä ole arpoa, mikä lähetys on halvinta ja mikä ei. Postin tehtävä on kuljettaa ne perille sovitun mukaan ja siinä kaikki. Sovittu taas on se, millainen palvelu lähetykselle on lähettälle luvattu. Jos lupaus on 6kk varastossa täällä päässä niin ok, muussa tapauksessa näin ei ole.
Ja jos nyt ei riitä resurssi niin Postin on aivan sopivaa vähentää vielä lisää porukkaa ja tappaa Kiinasta tuleva pakettiliikenne yksinkertaisesti jättämällä ne kokonaan jakamatta? Omaan korvaan kuulostaa kyllä varsin älyttömältä.
Eli mielestäsi seurattava lähetys voidaan muuttaa ei-seurattavaksi esimerkiksi sillä syullä, ettei posti pidä seurantaa järkevänä? Hyvin mielenkiintoinen näkemys asiaan.
Ja jos nyt puhutaan Kiinasta tulevista, varsin moni pieni on kirjattua kirjettä joten kyllä sen seurannan hävittäminen on varsin erikoinen toimenpide. Tosin myös itselle tällaisia tulee joskus ihan suoraan postilaatikkoon, samoin näin on käynyt muualta kuin Kiinasta tulevan osalta. Kyse on aivan yksiselitteisesti virheellisestä toimintamallista, ei mistään muusta. Siis siitä huolimatta, että sitä Kiinasta tullutta ei kiinnostaisi hakea toimipaikasta vaan postilaatikko olisi toki helpoin.
Kuluttaja on maksanut siitä lähetyksesstä tasan sen, mitä on pyydetty. Kun sillä luvataan lähetys toimittaa, on jälleen aivan muiden tahojen asia hoitaa rahaliikenne kaikkia osapuolia tyydyttäväksi. Ja jos sitä ei syytä tai toisesta tehdä, ei asiaa kuulu "kostaa" kuluttajalle vaikeuttamalla pakettien kulkua.
Enkä tiedä, oletko tietoinen tämän Kiina-nimisen kehitysmaan tuottavan todella paljon tavaraa. Ihan sitä samaa tavaraa voi hankkia kalliilla täältä tai halvalla Kiinasta. Ja ihan samalla tapaa ne kuuluu kuljettaa perille.
Kuljetusyritykset kuljettavat tavaraa ihan selkeillä ehdoilla ja niihin ehtoihin kuuluu mahdollisuus siitä että toimitukset epäonnistuvat kuvaamallasi tavalla. Epäonnistuminen silloin tällöin on luonnollinen osa palvelua. Ilmeisesti palveluita käyttävät ja kuluttajat haluavat mieluummin kohtuullisia hintoja kuin 100% toimitusvarmuuden.Mutta miksi kuluttajan / palveluita käyttävän tulisi tietää logistiikasta yhtään mitään? Ei, en keksi ainoatakaan hyvää syytä. Sille lähetykselle on ostettu ja maksettu kuljetus välillä A to B ja luvattu jonkinlainen toimitusaika. Jos lähetys onkin aikaikkunan ulkopuolella paikassa C niin pieleen meni, syyllä ei ole kuluttajalle tai edes lähetyksen lähettäneelle minkäänlaista merkitystä.
Jatkatko vielä sen, mistä kuluttaja voi olla varma siitä tuotteesta? @hsalonen esimerkiksi laittoi esimerkin, mistä oli maksanut mutta selvisikö lopulta tuote miten hyvin? Ei oikeastaan.Mistä näin päättelit? Oikeat paketit ovat minusta pakettituotteen omaavia lähetyksiää. Esim. ihan kotimaiset eri pakettituotteet, Bringin, UPS:n, DHL:n yms lähetykset + kansainväliset Priority ja EMS -lähetykset jotka ohjataan Postin lajitteluun ja tavaravirtaan. Miten sinä asian käsität, on sinun asiasi ja asiasta saa olla eri mieltä kanssani ihan vapaasti.
Monessa bisneksessä ei oteta sellaisia tehtäviä hoidettavaksi, joita ei kyetä hoitamaan. Jos siis Posti ei kykene hoitamaan Kiinasta tulevia lähetyksiä, miettikööt ratkaisun, jolla voi niiltä välttyä.Resurssien lisähankinta on aina bisneslähtöinen ratkaisu, siis lakisääteisen jakeluvelvoitteen lisäksi. Jos joku pakkotoiminto ei ole kannattavaa, miksi ihmeessä lyödä paukkuja siihen? Vetää sen minimikustanteilla ja ottaa rahan sitten muualta jotta taas kerran, ei tarvitse pyytää veronmaksajaa avuksi. Eli Postin tehtävä nimenomaan on tehdä se ratkaisu mihin paukkuja laitetaan niin kauan kun se ei ole valtion liikelaitoksenomaisesti toimiva taho jolle ei ole asetettu tuottotavoitteita valtion budjetissa. Tavoitteet asettaa kukin istuva hallitus aina ajallaan.
Kyse ei ollut siitä, mitä on kansainvälisesti sovittu. Jos siis maksat lähetyksestä ilman seurantaa, et sitä tietenkään voi vaatia. Ei alussa, ei välillä eikä edes loppumetreillä.Niin, eiköhän noista ole sovittu kansainvälisesti, että millä statuksella lähetykset kulkevat missäkin ja etenkin kohdemaissa? Jos vähäpätöisten pikkulähetysten seuranta maksaa jotain ylimääräistä, en itse kokisi tarpeelliseksi sitä seurantaa jatkaa, suurin osa näistä mainitaan myös olevan ilman seurantaa jo ostopaikassa, esim. Alissa. Varmaan meillä on näkemysero aiheeseen tämän osalta, minusta noiden seurantaan ei kannata panostaa ja sinä panostaisit. Mainitsitkin jo sen kääntöpuolen, oikea kirjattu kirje pitää noutaa noutopisteestä kotiinkannon sijasta, vai onko tässä rusinat pullasta ilmiö, olis niinkuin kirjattu, mutta ei kirjattu lopulta?
Näistähän emme tiedä kun asioita ei avata tarkemmin. Mutta vaikken näe tässäkään tarpeen huutaa paskaa yhtään mistään firmasta niin eipä ulkoistaminen automaattisesti mikään tilannetta korjaava ratkaisu ole. Ei aina lopulta edes halvin.Postihan ulkoisti jonkun lehtijutun mukaan homman Pasilassa jollekin paskafirmalle kuten SOL koska sitä ei halunnut Postille sen enempää tekijät kuin työnantajakaan. Että en tiedä miten supervittumaista homman pitää olla. Ottaen huomioon volyymit, eiköhän joku automaatioratkaisu ole työnalla jotta siitä voisi jopa kerryttää fyrkkaa viivan alle ja saada käsittelyaikaa nopeammaksi?
Tuota pienintä, postilaatikkokoa on tulee itselle niin vähän etten oikein voi niputukseen kantaa ottaa. Mutta ne kerrat, kun on tullut, on monesti sitten useampi samalla kertaa mutta fyysisesti niputettuja eivät ole olleen. Mutta tuosta mysteeristä olemme samaa mieltä. En myöskään usko lähtöpäässä tehtävän mitään "turhaa" työtä eli jotain niputtamista mutta tuntuu kyllä resurssien väärinkäytöltä jos täällä päässä sellaista tehdään.Minulle on täysin mysteeri missä näitä niputettuja aivan pienimpiä ja halvimpia lähetyksiä säilötään koska ne järjestään tulevat nipuissa kotiin -> on vastoin kaikkia todennäköisyyksiä, että ne vain tulisivat maahan näissä nipuissa. En kuitenkaan ole tästä harmissani koska asennoituminen jo tilausvaiheessa on, että jos se 1-3kk:ssa tulisi perille.
En tiedä, miten luit lainaamaasi tekstiä mutta siinä luki aivan selvästiKuljetusyritykset kuljettavat tavaraa ihan selkeillä ehdoilla ja niihin ehtoihin kuuluu mahdollisuus siitä että toimitukset epäonnistuvat kuvaamallasi tavalla. Epäonnistuminen silloin tällöin on luonnollinen osa palvelua. Ilmeisesti palveluita käyttävät ja kuluttajat haluavat mieluummin kohtuullisia hintoja kuin 100% toimitusvarmuuden.
Kyllä sille tarjottavalle palvelulle annetaan siellä ehdoissa jokin toimitusaika (xx% viimeistään tms) ja jos tämän ikkunan ulkopuolelle mennään, meni pieleen. Eikö näin ole myös siinä tapauksessa että epäonnistuminen kuuluu asiaan? Väärään paikkaan toimitettu taas on ainakin omasta mielestäni automaattisesti pieleen mennyt, tapahtui se millä tahansa aikataululla.Jos lähetys onkin aikaikkunan ulkopuolella paikassa C niin pieleen meni
Joudun valitettavasti tuottamaan pettymyksen ja toteamaan valitettavasti joutuneeni lukemaan niitä toimitusehtoja yllättävän moneen kertaan ja monen toimijan osalta.Jos haluaa keskustella jostain aiheesta, niin on hyvä tietää aiheesta jotain. Muutenhan kirjoittaminen tällaiseen "postin kulkemisen vaikeus" ketjuunkin on vaan turhaa länkyttämistä.
Aivan. Pidän sitä rahtiputkea toimivana jos se ei käytännössä näy lähettäjälle tai vastaanottajalle mitenkään. Siksi en koe tarpeelliseksi miettiä tosiaan edelläkin kirjoiteltuja viittauksia niin virolaisiin kuin paskafirmoihin. Kyllä se palvelun tuottaja vastaa niistä, ei asiakas.Siinä olet ihan oikeassa, että epäonnistumisen syy ei ole olennainen jos lähettäjä (tai vastaanottaja) ei voi siihen vaikuttaa. Palvelun ostajan kannalta olisi kuitenkin hyödyllistä tietää paljonko epäonnistumisprosentti milläkin kuljetusvaihtoehdolla on, että osaa valita kokonaisjärkevimmän toimijan.
Joo siis "silloin tällöin" tarkoitin sitä että paketteja hukkuu, tuhoutuu, menee vääriin paikkoihin. Pieni viivästyminen katsotaan esim. Postin toimitusehdoissa niin mitättömäksi ongelmaksi, että sitä ei edes korvata. Kokonaan katoamisesta (jos se on todistettavasti lähetty) tai tuhoutumisesta voi sentään saada muutaman kympin per kilo korvausta. (tiekuljetussopimuslaki esim määrittää korvaussumaksi kotimaisesta kuljetuksesta enintään 20 euroa kiloa kohti)Väärään paikkaan toimitettu taas on ainakin omasta mielestäni automaattisesti pieleen mennyt, tapahtui se millä tahansa aikataululla.
Tuon "silloin tällöin" kumosit oikeastaan itse epäkelpona määritelmänä.
TI ja PE taitaa olla päivät jolloin ei jaeta.Jaetaanko kirjepostia 3 päivänä vai 4 päivänä viikossa?
Pääkaupunkiseudulla on törmätty uuteen ilmiöön: osa alueen lehdenjakajista on välittänyt töitään eteenpäin ihmisille, jotka eivät ole Postin palveluksessa. Sähköisiä jakolupia tai postin yleisavaimia on päätynyt jopa ihmisille, joilla ei ole työlupaa Suomessa.
”Työn välittämisestä ulkopuolisille seuraa irtisanominen, mutta olen kohdannut tällaisia tapauksia. En tiedä, maksetaanko heille pimeästi”, Uudenmaan alueen varhaisjakelijoiden luottamusmies Álvaro Corredor Ochoa sanoo.
Ilmiöstä puhutaan alalla paljon, mutta sen todellista suuruutta ei tiedetä. Jotain kertoo sekin, että Ochoa on ollut luottamusmiehenä vasta tammikuusta asti, mutta joutunut ratkomaan jo kolmea paljastunutta tapausta.
Tuohan on ihan normaalia ollu ravintola ja siivous alalla.Ensin oli valelääkäreitä ja nyt on niiden lisäksi valejakajia.
Jakelutyöstä tuli kauppatavaraa – Näin Postin lehdenjakaja välittää työtään pimeästi eteenpäin
Itse kun yritin joku aika sitten käyttää, valitti kokoajan että ei ole agentteja paikalla, mutta kun rämppäsi sitä yritä uudelleen -namiskaa niin aina satunnaisesti pääsi jonoon. Taitaa olla vaan buginen roska tuokin. Katsoo vaan että se Chat on "Online", muuten ei varmaan agenttejakaan löydy.Toimiiko muilla Omapostista löytyvä chatti? Tai itse chatti toimii, mutta koko kahden päivän aikana ei ole ollut kukaan paikalla. Kokeiltu sekä appin kautta että parilla eri selaimella.
Olen yrittänyt parina päivänä ottaa yhteyttä sen kautta, kun ostamani ser-näyttis on jumissa Tampereella. Ollut siis jo viime perjantaista asti. Omapostissa lukee, että toimitetaan 14.9.
Ei nyt taas oikein mennyt putkeen tämäkään toimitus. Soittaa en viitsisi, mutta kai se on huomenna pakko.