Postin kulkemisen vaikeus

Kun asenne on tuo "kiinanpaska" ja myös "asiakas on aina väärässä, posti oikeassa" niin on pakko tiedustella, minkälaisia sidonnaisuuksia omaat ko firman suuntaan?

Niin, vastaanotan vuodessa noin pari sataa lähetystä, yleensä 16-tuotteilla, mutta myös kiinapaskana, 14, ja 21 -tuotteina. Idiotismia on ollut helppo tässä ketjussa oikoa, suurimmalla ei ole mitään hajua mitä tarkoittaa logistiikka ja miten yhden yksittäisen lähetyksen suhteen ihmisillä on epätoivoisen typeriä toiveita, että joku niitä kerkiäisi suurilla volyymeillä toimittamaan ohi prosessin. Jos oma lähetys kusee toimituksen suhteen, niin ei se viive ole juuri koskaan päivää pidempää ja väärin vietyjä on tasan yksi tänä vuonna, eli 1:150 olisi suhta oikein ja väärin toimitetuille. Pystyn elämään, en olisi kauhean huolestunut vaikka lukema olisi isompikin. Mitä kiinapaskoihin tulee, niin eiköhän ne ole juuri sitä, haitallisia jokaiselle muulle maalle paitsi Kiinalle joka tukee myyjiä lähetyskulujen osalta ja ei maksa tarpeeksi korvauksia muiden maiden posteille vieläkään sen paskojen käsittelystä. Lopettelen itse näillä näppäimillä kaiken kiinatilailun ellei joku erikoinen tarve ilmene.

Jännä, tuo hsalosen sekoilu oli erikoista ja hauskaa viihdettä ja nostit sen esimerkiksi. Siinähän oli kyse PostNL:n lähetyksestä ja huolimatta siitä mitä kuluttaja siitä tavaran myyjälle maksaa, se lienee ihan sitä halvinta bulkkia mitä pakettipuolella on. Siinä keississä oli kyllä joku käpy käynyt varmaan lajittelussa/toimituksessakin, mutta semmosta se on kun pienipalkkaiset vuokratyöntekijät heittelevät paketteja ja halvimmat virolaiset alihankkijat ajavat niitä lokerikkoihin. Kysehän on monesti siitä, että miten kukin osaa sen oman ’hätänsä’ suhteuttaa yhteen realismin kanssa.

Moni juttu olisi hirveän mukava asia saada yhteiskunnan palvelujen suhteen, mutta minusta etenkin kirjepuolen palveluista pitäisi tinkiä edelleen jos se ei kerran ole kunnolla kannattavaa. Mieluummin arvostan kohtuullisia lähetyskuluja pakettien osalta kuin alkaisin niissä maksaa jyvitystä rahti-, kirje- ja lehtipuolelle. Nämä pitäisikin eriyttää niin, että hoitakoot velvoitteet minimiä hipoen ja erillisestä budjetista. Kuluttajana tästä on myös vaikea pysyä kärryillä mikä osa-alue on hyvää bisnestä ja mikä ei koska Posti ei erittele tulojaan julkisuuteen.

Ainakin omat PostNL:t tulee äärimmäisen laiskasti aina Suomeen ja lähetysmaan ja Suomen välillä ei ole mitään seurantaa. Suomessa ne toimiikin sitten kuluttajan kantilta hyvin, ainakin pk-seutulaisen ei kannata nopeampia tuotteita ostaa, 16 lähetykset tulee välillä kaikista nopeiten omiin käsiin, joskus se kotitoimitus kusee, mutta niin se kusee PostNordilla, DHL:llä, UPS:lla ja pienemmillä kiskoilla. Juuri kamppailin DHL:n kanssa kun kuulemma ensin auto oli rikki ja sovittu toimituskkkuna oli mahdoton siirtää seuraavalle päivälle, tänään jo onnistui kun ’vakikuski’ oli tullut vapailta töihin. PostNord ja UPS ovat paskimmat kotiinkuljettajat, tai siis kotikuljetusta yrittävät, ikinä ei vain ole vastaanottaja kotona tai muuten ei osoitetta löydy.

Matkahuollon kotiintoimituksia en ole ikinä kokeillut, ainoastaan yleensä autokemikaaleja tulee Matkahuollon kautta noutopaikkaan, muuten välttelen sitä, aivan kuten Schenkeriäkin.
 
Niin, vastaanotan vuodessa noin pari sataa lähetystä, yleensä 16-tuotteilla, mutta myös kiinapaskana, 14, ja 21 -tuotteina. Idiotismia on ollut helppo tässä ketjussa oikoa, suurimmalla ei ole mitään hajua mitä tarkoittaa logistiikka ja miten yhden yksittäisen lähetyksen suhteen ihmisillä on epätoivoisen typeriä toiveita, että joku niitä kerkiäisi suurilla volyymeillä toimittamaan ohi prosessin. Jos oma lähetys kusee toimituksen suhteen, niin ei se viive ole juuri koskaan päivää pidempää ja väärin vietyjä on tasan yksi tänä vuonna, eli 1:150 olisi suhta oikein ja väärin toimitetuille. Pystyn elämään, en olisi kauhean huolestunut vaikka lukema olisi isompikin.
Tuota määrää ei paketteja itselle tule mutta omat ja työhön liittyvät yhteensä niin kyllä niitäkin väkisin kertyy ja hyvin laidasta laitaan sekä rahtifirman että haluttujen palveluiden osalta.
Mutta miksi kuluttajan / palveluita käyttävän tulisi tietää logistiikasta yhtään mitään? Ei, en keksi ainoatakaan hyvää syytä. Sille lähetykselle on ostettu ja maksettu kuljetus välillä A to B ja luvattu jonkinlainen toimitusaika. Jos lähetys onkin aikaikkunan ulkopuolella paikassa C niin pieleen meni, syyllä ei ole kuluttajalle tai edes lähetyksen lähettäneelle minkäänlaista merkitystä.

Eikä kuluttajaa myöskään tarvitse kiinnostaa logistiikka millään tasolla edes silloin, kun Posti uudelleenjärjestelee palveluitaan. Ei, kaikkea ei tietenkään voi saada mutta helppo esimerkki ja nykypäivää monin paikoin: Paikallista palvelupistettä ei ole, pakettiautomaatti on. Posti yrittää toimittaa lähetyksen kotiin, vastaanottaja ei ole paikalla. Jakaja kiikuttaa sen lähetyksen noudettavaksi xx kilometrin päähän lähimpään toimipaikkaan sen sijaan että jättäisi noutoon siihen lähiautomaattiin. Reitistä riippuen automaattiin jättäminen olisi jo ajallisesti perusteltavissa oleva tapa ja samalla kuluttajaa paremmin palveleva.

Hyvällä prosentilla olet kuitenkin selvinnyt. Vain päivän viive on Postin osalta turhan usein jo ihme.

Mitä kiinapaskoihin tulee, niin eiköhän ne ole juuri sitä, haitallisia jokaiselle muulle maalle paitsi Kiinalle joka tukee myyjiä lähetyskulujen osalta ja ei maksa tarpeeksi korvauksia muiden maiden posteille vieläkään sen paskojen käsittelystä. Lopettelen itse näillä näppäimillä kaiken kiinatilailun ellei joku erikoinen tarve ilmene.
Oudoksun kyllä yleistystä edelleen. Ja sitä enemmän, mitä suuremmassa mitassa se "kiinanpaska" muuttuu kullaksi kun täkäläinen toimija laivaa kontillisen samaa tavaraa ja myy 10 kertaisella hinnalla. Todellisuus on kuitenkin jonkinlaisessa osassa tuotteita juuri tämä.

Ja se taas ei ole millään tasolla kuluttajan ongelma jos maailmanlaajuisesti ei saada maksuliikennettä kuntoon kaikkia osapuolia palvelevalla tavalla. Hoitakoot asiansa kuntoon ja sitä odottaessa kuljettavat kuluttajien tilaamat tuotteet asiallisesti perille. Varsin yksinkertainen asia johon kuluttajalla ei ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa. Paitsi se ikuinen "ei ole pakko tilata Kiinasta".

Jännä, tuo hsalosen sekoilu oli erikoista ja hauskaa viihdettä ja nostit sen esimerkiksi. Siinähän oli kyse PostNL:n lähetyksestä ja huolimatta siitä mitä kuluttaja siitä tavaran myyjälle maksaa, se lienee ihan sitä halvinta bulkkia mitä pakettipuolella on. Siinä keississä oli kyllä joku käpy käynyt varmaan lajittelussa/toimituksessakin, mutta semmosta se on kun pienipalkkaiset vuokratyöntekijät heittelevät paketteja ja halvimmat virolaiset alihankkijat ajavat niitä lokerikkoihin. Kysehän on monesti siitä, että miten kukin osaa sen oman ’hätänsä’ suhteuttaa yhteen realismin kanssa.
Kuvasit juuri oikein mainiosti sen, miten paljon korjattavaa olisi. Jälleen, kuluttajaa ei tarvitse kiinnostaa yhtään pätkää, toimittaako sen paketin vuokratyöntekijä ja onko hän mahdollisesti virolainen (en tosin ymmärrä noitakaan varsin tyhjänaikaisin viittauksia). Palvelusta on maksettu joten kyllä, sen tulee toimia. Jos ei toimi, lähettäjä ja kuljetuksen hoitava siitä ovat vastuussa, ei se loppuasiakas. Vastaavasti, ei sen loppuasiakkaan myöskään tarvitse olla tyytyväinen kelvottomaan palveluun.

Moni juttu olisi hirveän mukava asia saada yhteiskunnan palvelujen suhteen, mutta minusta etenkin kirjepuolen palveluista pitäisi tinkiä edelleen jos se ei kerran ole kunnolla kannattavaa. Mieluummin arvostan kohtuullisia lähetyskuluja pakettien osalta kuin alkaisin niissä maksaa jyvitystä rahti-, kirje- ja lehtipuolelle. Nämä pitäisikin eriyttää niin, että hoitakoot velvoitteet minimiä hipoen ja erillisestä budjetista. Kuluttajana tästä on myös vaikea pysyä kärryillä mikä osa-alue on hyvää bisnestä ja mikä ei koska Posti ei erittele tulojaan julkisuuteen.
Postilla on velvoitteensa joten niiden mukaan toimitaan siihen asti, kunnes velvoitteita muutetaan. Hyvin yksinkertainen kuvio. Ja kirjeitä jaetaan jo nykyisellään pääasiassa kolmena päivänä viikossa joten ei, siitä ei toistaiseksi ainakaan ole syytä tinkiä. Tai oikeammin ei edes voida jos velvoitteita ei muuteta.
Mutta mistä tiedät, mihin suuntaan jyvitetään maksuja? Nythän paketteja jaetaan niinäkin päivinä, jolloin kirjepostia ei. Maksaako varsinkin haja-asutusalueilla se pakettipuoli tässä kohden omat kulunsa?

Enkä oikein näe sitäkään, miksi kuluttajan tulisi olla kiinnostunut Postin budjetista, kuluttajalle riittää se paikasta A paikkaan B siirtynyt lähetys. Yleisellä tasolla taas on vaikea ymmärtää ettei lukuja avata yhtään paremmin. Koska edes omistaja ei tätä halua, lienee luvuissa enemmänkin sellaista, joka halutaan pitää peitossa.


Harva miettii tuotetta x lähimmästä kaupasta ostaessaan sitä, saiko jokainen osapuoli riittävän korvauksen. Tai sitä, millainen logistiikkaketju on taustalla ennen sitä kaupan hyllyä. Ja yhtä harva miettii koko ketjua tilatessaan lähipizzeriasta lätyn kotiin toimitettuna. Riittää, kun se lätty on lämpimänä ja ajallaan perillä. Jos ei ole, ei asiakas korjaa ongelmaa vaan sen tekee joku aivan muu.
Miksi Postin lopultakaan tulisi olla minkäänlainen poikkeus? Ei mistään syystä. Ei sen lähetys- ja vastaanottopisteen välisen edes kuulu näkyä kuluttajalle mutta toimia sen kuuluu.

Ainakin omat PostNL:t tulee äärimmäisen laiskasti aina Suomeen ja lähetysmaan ja Suomen välillä ei ole mitään seurantaa. Suomessa ne toimiikin sitten kuluttajan kantilta hyvin, ainakin pk-seutulaisen ei kannata nopeampia tuotteita ostaa, 16 lähetykset tulee välillä kaikista nopeiten omiin käsiin, joskus se kotitoimitus kusee, mutta niin se kusee PostNordilla, DHL:llä, UPS:lla ja pienemmillä kiskoilla. Juuri kamppailin DHL:n kanssa kun kuulemma ensin auto oli rikki ja sovittu toimituskkkuna oli mahdoton siirtää seuraavalle päivälle, tänään jo onnistui kun ’vakikuski’ oli tullut vapailta töihin. PostNord ja UPS ovat paskimmat kotiinkuljettajat, tai siis kotikuljetusta yrittävät, ikinä ei vain ole vastaanottaja kotona tai muuten ei osoitetta löydy.

Matkahuollon kotiintoimituksia en ole ikinä kokeillut, ainoastaan yleensä autokemikaaleja tulee Matkahuollon kautta noutopaikkaan, muuten välttelen sitä, aivan kuten Schenkeriäkin.
Ei Posti ole ainoa, jolla on ongelmia. Kaikki rahtifirmat eivät vaan niin suoraan näy kuluttajapuolella joten niin paljoa ei niistä luonnollisesti ole keskustelua. Menee kuitenkin ketjun ulkopuolelle joten ei kuulune tähän keskusteluun.
 
Niin, vastaanotan vuodessa noin pari sataa lähetystä, yleensä 16-tuotteilla, mutta myös kiinapaskana, 14, ja 21 -tuotteina. Idiotismia on ollut helppo tässä ketjussa oikoa, suurimmalla ei ole mitään hajua mitä tarkoittaa logistiikka ja miten yhden yksittäisen lähetyksen suhteen ihmisillä on epätoivoisen typeriä toiveita, että joku niitä kerkiäisi suurilla volyymeillä toimittamaan ohi prosessin. Jos oma lähetys kusee toimituksen suhteen, niin ei se viive ole juuri koskaan päivää pidempää ja väärin vietyjä on tasan yksi tänä vuonna, eli 1:150 olisi suhta oikein ja väärin toimitetuille. Pystyn elämään, en olisi kauhean huolestunut vaikka lukema olisi isompikin. Mitä kiinapaskoihin tulee, niin eiköhän ne ole juuri sitä, haitallisia jokaiselle muulle maalle paitsi Kiinalle joka tukee myyjiä lähetyskulujen osalta ja ei maksa tarpeeksi korvauksia muiden maiden posteille vieläkään sen paskojen käsittelystä. Lopettelen itse näillä näppäimillä kaiken kiinatilailun ellei joku erikoinen tarve ilmene.

Jännä, tuo hsalosen sekoilu oli erikoista ja hauskaa viihdettä ja nostit sen esimerkiksi. Siinähän oli kyse PostNL:n lähetyksestä ja huolimatta siitä mitä kuluttaja siitä tavaran myyjälle maksaa, se lienee ihan sitä halvinta bulkkia mitä pakettipuolella on. Siinä keississä oli kyllä joku käpy käynyt varmaan lajittelussa/toimituksessakin, mutta semmosta se on kun pienipalkkaiset vuokratyöntekijät heittelevät paketteja ja halvimmat virolaiset alihankkijat ajavat niitä lokerikkoihin. Kysehän on monesti siitä, että miten kukin osaa sen oman ’hätänsä’ suhteuttaa yhteen realismin kanssa.

Moni juttu olisi hirveän mukava asia saada yhteiskunnan palvelujen suhteen, mutta minusta etenkin kirjepuolen palveluista pitäisi tinkiä edelleen jos se ei kerran ole kunnolla kannattavaa. Mieluummin arvostan kohtuullisia lähetyskuluja pakettien osalta kuin alkaisin niissä maksaa jyvitystä rahti-, kirje- ja lehtipuolelle. Nämä pitäisikin eriyttää niin, että hoitakoot velvoitteet minimiä hipoen ja erillisestä budjetista. Kuluttajana tästä on myös vaikea pysyä kärryillä mikä osa-alue on hyvää bisnestä ja mikä ei koska Posti ei erittele tulojaan julkisuuteen.

Ainakin omat PostNL:t tulee äärimmäisen laiskasti aina Suomeen ja lähetysmaan ja Suomen välillä ei ole mitään seurantaa. Suomessa ne toimiikin sitten kuluttajan kantilta hyvin, ainakin pk-seutulaisen ei kannata nopeampia tuotteita ostaa, 16 lähetykset tulee välillä kaikista nopeiten omiin käsiin, joskus se kotitoimitus kusee, mutta niin se kusee PostNordilla, DHL:llä, UPS:lla ja pienemmillä kiskoilla. Juuri kamppailin DHL:n kanssa kun kuulemma ensin auto oli rikki ja sovittu toimituskkkuna oli mahdoton siirtää seuraavalle päivälle, tänään jo onnistui kun ’vakikuski’ oli tullut vapailta töihin. PostNord ja UPS ovat paskimmat kotiinkuljettajat, tai siis kotikuljetusta yrittävät, ikinä ei vain ole vastaanottaja kotona tai muuten ei osoitetta löydy.

Matkahuollon kotiintoimituksia en ole ikinä kokeillut, ainoastaan yleensä autokemikaaleja tulee Matkahuollon kautta noutopaikkaan, muuten välttelen sitä, aivan kuten Schenkeriäkin.
Se on ihan kiva että omalla kohdallasi viiveet juuri koskaan ei ole päivää pidempää, mutta sitten samaan aikaan toteat ettei pari viikkoa makuutusta ulkomaanterminaalissa ole aika eikä mikään. Vaikka en logistiikasta ihan pienimpiä yksityiskohtia tunnekaan, mielestäni ei ole kovinkaan epätoivoisen typerää toivoa että Postin prosessiin ei kuuluisi esim. seuraavanlaisia vaiheita (kun nyt valitettiin siitä että toivottaisiin toimitettavan ohi prosessin):
-Makuutetaan lähetystä paikassa X useita viikkoja ilman että sille tapahtuu mitään.
-Vaihdetaan seurannallinen paketti ilman seurantaa olevaksi, ilman mitään merkintöjä sinne seurantaan.

Tässä omassakaan tapauksessa ei alunperin olisi ollut edes mitään ihmeteltävää, jos se lähetys olisi tullut normaalina seurannattomana lähetyksenä perille asti. Korkeintaan ehkä arvailisin että siellä se valuu Kazakstanissa jonkun rekan perässä tällä hetkellä Suomea kohti. Mutta siinä kohtaa kun Posti ilmoittaa että hei tänne se on meille tullut, eikä mitään sen jälkeen pariin viikkoon, niin se on ainakin omalla kohdallani poikkeavaa toimintaa jopa parjatulta Postilta. Ja kun sitten tuota lähti selvittämään niin paljastui vielä tuo epäkohta että seuranta voidaan milloin vain katkaista ilman mitään ilmoituksia siitä.

Yleisesti ottaen Posti on omalla kohdallani toiminut hyvin. Poikkeamien määrä on kuitenkin omalla kohdalla tässä viime vuosina kasvanut aika merkittävästi. Pahimpana se että entisen asuinalueeni jakelussa oli pahimmillaan sellaisia häiriöitä että posti tuli lähes järjestelmällisesti vasta kuukauden-kahden päästä lähettämisestä perille. Onneksi kaikki laskut ja muu virallinen on nykyään sähköisenä, olisi muuten saattanut vituttaa aika huolella.
 
Viimeksi muokattu:
Se on ihan kiva että omalla kohdallasi viiveet juuri koskaan ei ole päivää pidempää, mutta sitten samaan aikaan toteat ettei pari viikkoa makuutusta ulkomaanterminaalissa ole aika eikä mikään.

Niin, minä tässä puhuin eri tuotteista lähetyslajien osalta. Miten joku kehitysmaasta tuleva lähetys josta en todennäköisesti ole sen kummemmin maksanut postikuluja haittaisi minua kunhan se saapuu säällisessä käsittelyajassa sitten kun se lopulta tulee? Mitä seurantaan tulee, niin tällekin on varmaan looginen selitys jossain sopimuksissa/ehdoissa, halvimmissa lähetyslajeissa sitä ei yleensä ole kuin maahantulon osalta. Oma veikkaus on myös lähetyksen koko, että voidaanko se koneellisesti käsitellä, onko viivakoodit lukukelpoisia jne. että onko seurantaa järkevää tai edes mahdollista saavuttaa. Omalla kohdalla aivan pienimmistä se yleensä uupuu, seuraava kokoluokka käsitellään Helsingissä, eli vielä ns. kirjepuolella, niihin tulee järjestään lajittelu/rekisteröinti ja sitten ns. pakettilähetykset jotka käsitellään Vantaalla, näissä on täysi seuranta maahantulosta käsittelyyn ja sieltä toimitukseen noutopisteeseen.

Yleensähän näiden makuutettavien osalta puhutaan halvimmasta bulkista mitä planeetalta löytyy ja sillä ainakin minusta pitää olla alhainen prioriteetti, resurssit kun ovat rajalliset, on minusta taas kerran ihan ok pistää paukut siihen ’normaaliin’ pakettiprosessiin koska sen taloudellisesti kannattava toiminta mahdollistaa myös näiden alemman prioriteetin kannattamattomien palveluiden tarjoamisen ilman, että Postia pitäisi tukea verovaroista.

Minun intresseissä on saada Suomesta ja lähimaista tulevat ’oikeat’ paketit säällisessä ajassa ja ilman viiveitä, koska yleensä niissä on ainakin itsellä kalliimpia asioita sisällä ja joita haluaisi käyttää mahdollisimman nopeasti. Minun oletukseni kiinakaman saapumiselle on 1-3kk tilaushetkestä, jos tilaan Suomesta jotain vaikkapa tänään klo 12, mielelläni haluan sen huomenna noutaa smartista tai viimeistään ylihuomenna noutopisteestä.
 
Lähetys on saapunut kohdemaahan.

17.8.2020 klo 12:34
HKI VANTAA, ULKOMAANTERMINAALI
Eilen oli laatikossa

2vk kiinasta suomeen ja 4vk viimeiset 300km
 
Viimeksi muokattu:
Onko kukaan onnistunut lähettelemään lähiaikoina mitään jenkkien suuntaan? Itellä kaks viikkoa terminaalissa istunut lähetys, kaiketi lentoa venaamassa, mutta kyrpii kun Posti ei tiedota tilanteesta mitään eikä aspassakaan kukaan mitään tiedä mistään.
 
Onko kukaan onnistunut lähettelemään lähiaikoina mitään jenkkien suuntaan? Itellä kaks viikkoa terminaalissa istunut lähetys, kaiketi lentoa venaamassa, mutta kyrpii kun Posti ei tiedota tilanteesta mitään eikä aspassakaan kukaan mitään tiedä mistään.
Edelliset viime kuussa eri päivinä lähetetyt Priority-paketit (CE-alku) odottivat 13 ja 16 kalenterivuorokautta terminaalissa jatkoyhteyttä. Samaa luokkaa olleet jonot nyt muutaman kuukauden, mutta aika harvakseltaan tulee lähetettyä.
 
Mulla käynyt samaa, paketit jää viikoiksi jumiin. Lieneekö sattumaa vai ei, mutta kaikki jumittavat paketit ovat olleet China post registered air mail toimitustavalla. Aliexpress standardilla ei ole jäänyt vielä yksikään jumiin.

En ole siis ainoa. Mulla on ollut tässä melko hiljattain kaksi pakettia jotka viettivät tullien maksun jälkeen n. kuukauden jossakin postin varaston nurkassa, eilen niistä lähti lopulta toinenkin liikkeelle. Kumpikin oli tosin lähetetty Aliexpress Standardilla.
 
Ehkäpä uskaltaa: 26.8. tilasin halvimmalla rahdilla, 27.8. lähti matkaan, 31.8. oli viimeinen käsittelymerkintä jenkeissä ja nyt 4.9. oli ilmestynyt Saksaan. Toki tuossa on vielä matkaa ja Suomen Posti välissä (ja tulli, jota tuosta ei mene, mutta saattaa silti mennä tulliin)..
Tuo iHerbin paketti on nyt 15.9. saapunut Suomeen. Ei tainnut mennä tulliin. Eli tuurilla 3 viikon toimitusaika tuolle tulisi.
 
Edelliset viime kuussa eri päivinä lähetetyt Priority-paketit (CE-alku) odottivat 13 ja 16 kalenterivuorokautta terminaalissa jatkoyhteyttä. Samaa luokkaa olleet jonot nyt muutaman kuukauden, mutta aika harvakseltaan tulee lähetettyä.
Jees, tänks. Maltetaan siis vielä.
 
Niin, minä tässä puhuin eri tuotteista lähetyslajien osalta. Miten joku kehitysmaasta tuleva lähetys josta en todennäköisesti ole sen kummemmin maksanut postikuluja haittaisi minua kunhan se saapuu säällisessä käsittelyajassa sitten kun se lopulta tulee?
Kuluttaja on maksanut siitä lähetyksesstä tasan sen, mitä on pyydetty. Kun sillä luvataan lähetys toimittaa, on jälleen aivan muiden tahojen asia hoitaa rahaliikenne kaikkia osapuolia tyydyttäväksi. Ja jos sitä ei syytä tai toisesta tehdä, ei asiaa kuulu "kostaa" kuluttajalle vaikeuttamalla pakettien kulkua.

Enkä tiedä, oletko tietoinen tämän Kiina-nimisen kehitysmaan tuottavan todella paljon tavaraa. Ihan sitä samaa tavaraa voi hankkia kalliilla täältä tai halvalla Kiinasta. Ja ihan samalla tapaa ne kuuluu kuljettaa perille.

Mitä seurantaan tulee, niin tällekin on varmaan looginen selitys jossain sopimuksissa/ehdoissa, halvimmissa lähetyslajeissa sitä ei yleensä ole kuin maahantulon osalta. Oma veikkaus on myös lähetyksen koko, että voidaanko se koneellisesti käsitellä, onko viivakoodit lukukelpoisia jne. että onko seurantaa järkevää tai edes mahdollista saavuttaa. Omalla kohdalla aivan pienimmistä se yleensä uupuu, seuraava kokoluokka käsitellään Helsingissä, eli vielä ns. kirjepuolella, niihin tulee järjestään lajittelu/rekisteröinti ja sitten ns. pakettilähetykset jotka käsitellään Vantaalla, näissä on täysi seuranta maahantulosta käsittelyyn ja sieltä toimitukseen noutopisteeseen.
Eli mielestäsi seurattava lähetys voidaan muuttaa ei-seurattavaksi esimerkiksi sillä syullä, ettei posti pidä seurantaa järkevänä? Hyvin mielenkiintoinen näkemys asiaan.
Ja jos nyt puhutaan Kiinasta tulevista, varsin moni pieni on kirjattua kirjettä joten kyllä sen seurannan hävittäminen on varsin erikoinen toimenpide. Tosin myös itselle tällaisia tulee joskus ihan suoraan postilaatikkoon, samoin näin on käynyt muualta kuin Kiinasta tulevan osalta. Kyse on aivan yksiselitteisesti virheellisestä toimintamallista, ei mistään muusta. Siis siitä huolimatta, että sitä Kiinasta tullutta ei kiinnostaisi hakea toimipaikasta vaan postilaatikko olisi toki helpoin.

Sitä en tiedä, eikä toisaalta edes tarvitse tietää, missä Kiinasta(kin) tuleviin isketään uusi viivakooditarra. Voisi olettaa maahantulon yhdeydessä heti. Joka tapauksessa käytönnössä poikkeuksetta näin on tuntunut viimeaikoina olevan joten ei sen uuden tarran luku voi olla ylittämätön haaste.

Yleensähän näiden makuutettavien osalta puhutaan halvimmasta bulkista mitä planeetalta löytyy ja sillä ainakin minusta pitää olla alhainen prioriteetti, resurssit kun ovat rajalliset, on minusta taas kerran ihan ok pistää paukut siihen ’normaaliin’ pakettiprosessiin koska sen taloudellisesti kannattava toiminta mahdollistaa myös näiden alemman prioriteetin kannattamattomien palveluiden tarjoamisen ilman, että Postia pitäisi tukea verovaroista.
Yleensä <> aina. Ja jos resurssit eivät riitä, niitä hankitaan lisää. Kuluttaja ei voi tilannetta korjata, sen tekee Posti itse. Eikä toisaalta Postin tehtävä ole arpoa, mikä lähetys on halvinta ja mikä ei. Postin tehtävä on kuljettaa ne perille sovitun mukaan ja siinä kaikki. Sovittu taas on se, millainen palvelu lähetykselle on lähettälle luvattu. Jos lupaus on 6kk varastossa täällä päässä niin ok, muussa tapauksessa näin ei ole.
Ja jos nyt ei riitä resurssi niin Postin on aivan sopivaa vähentää vielä lisää porukkaa ja tappaa Kiinasta tuleva pakettiliikenne yksinkertaisesti jättämällä ne kokonaan jakamatta? Omaan korvaan kuulostaa kyllä varsin älyttömältä.

Ihan yleisellä tasolla siellä Postissa tuntuu makaavan Kiinasta tulevaksi arvottu (ihan sama jos Eurooppa mutta näyttää Kiinapaketilta) aivan riippumatta siitä, onko kyse minkä kokoisesta tai minkä arvoiseksi merkitystä lähetyksestä. Omissa skaala on ollut tyyliin eurosta satojen eurojen paketteihin ja aivan samaan tapaan niitä tunnutaan kohdeltavan.
Ja kyllä, myös Kiinasta voi tilata kalliimpaa tavaraa. Siihen taas on monia syitä jotka eivät tähän ketjuun kuulu mutta tulisi joka tapauksessa ymmärtää, ettei aina (vaikka varmasti usein näin onkin) se Kiinasta tuleva ole "kehitysmaa, bulkki, kiinakura" tai mikään muukaan vastaava.
Minun intresseissä on saada Suomesta ja lähimaista tulevat ’oikeat’ paketit säällisessä ajassa ja ilman viiveitä, koska yleensä niissä on ainakin itsellä kalliimpia asioita sisällä ja joita haluaisi käyttää mahdollisimman nopeasti.
Mikä lienee tämä oikea paketti? Miten itse sen määrittelisit? Vain omat pakettisi ovat tällaisia oikeita, muut eivät?
 
Mikä lienee tämä oikea paketti? Miten itse sen määrittelisit? Vain omat pakettisi ovat tällaisia oikeita, muut eivät?

Mistä näin päättelit? Oikeat paketit ovat minusta pakettituotteen omaavia lähetyksiää. Esim. ihan kotimaiset eri pakettituotteet, Bringin, UPS:n, DHL:n yms lähetykset + kansainväliset Priority ja EMS -lähetykset jotka ohjataan Postin lajitteluun ja tavaravirtaan. Miten sinä asian käsität, on sinun asiasi ja asiasta saa olla eri mieltä kanssani ihan vapaasti.


Yleensä <> aina. Ja jos resurssit eivät riitä, niitä hankitaan lisää. Kuluttaja ei voi tilannetta korjata, sen tekee Posti itse. Eikä toisaalta Postin tehtävä ole arpoa, mikä lähetys on halvinta ja mikä ei. Postin tehtävä on kuljettaa ne perille sovitun mukaan ja siinä kaikki. Sovittu taas on se, millainen palvelu lähetykselle on lähettälle luvattu. Jos lupaus on 6kk varastossa täällä päässä niin ok, muussa tapauksessa näin ei ole.
Ja jos nyt ei riitä resurssi niin Postin on aivan sopivaa vähentää vielä lisää porukkaa ja tappaa Kiinasta tuleva pakettiliikenne yksinkertaisesti jättämällä ne kokonaan jakamatta? Omaan korvaan kuulostaa kyllä varsin älyttömältä.

Resurssien lisähankinta on aina bisneslähtöinen ratkaisu, siis lakisääteisen jakeluvelvoitteen lisäksi. Jos joku pakkotoiminto ei ole kannattavaa, miksi ihmeessä lyödä paukkuja siihen? Vetää sen minimikustanteilla ja ottaa rahan sitten muualta jotta taas kerran, ei tarvitse pyytää veronmaksajaa avuksi. Eli Postin tehtävä nimenomaan on tehdä se ratkaisu mihin paukkuja laitetaan niin kauan kun se ei ole valtion liikelaitoksenomaisesti toimiva taho jolle ei ole asetettu tuottotavoitteita valtion budjetissa. Tavoitteet asettaa kukin istuva hallitus aina ajallaan.


Eli mielestäsi seurattava lähetys voidaan muuttaa ei-seurattavaksi esimerkiksi sillä syullä, ettei posti pidä seurantaa järkevänä? Hyvin mielenkiintoinen näkemys asiaan.
Ja jos nyt puhutaan Kiinasta tulevista, varsin moni pieni on kirjattua kirjettä joten kyllä sen seurannan hävittäminen on varsin erikoinen toimenpide. Tosin myös itselle tällaisia tulee joskus ihan suoraan postilaatikkoon, samoin näin on käynyt muualta kuin Kiinasta tulevan osalta. Kyse on aivan yksiselitteisesti virheellisestä toimintamallista, ei mistään muusta. Siis siitä huolimatta, että sitä Kiinasta tullutta ei kiinnostaisi hakea toimipaikasta vaan postilaatikko olisi toki helpoin.

Niin, eiköhän noista ole sovittu kansainvälisesti, että millä statuksella lähetykset kulkevat missäkin ja etenkin kohdemaissa? Jos vähäpätöisten pikkulähetysten seuranta maksaa jotain ylimääräistä, en itse kokisi tarpeelliseksi sitä seurantaa jatkaa, suurin osa näistä mainitaan myös olevan ilman seurantaa jo ostopaikassa, esim. Alissa. Varmaan meillä on näkemysero aiheeseen tämän osalta, minusta noiden seurantaan ei kannata panostaa ja sinä panostaisit. Mainitsitkin jo sen kääntöpuolen, oikea kirjattu kirje pitää noutaa noutopisteestä kotiinkannon sijasta, vai onko tässä rusinat pullasta ilmiö, olis niinkuin kirjattu, mutta ei kirjattu lopulta?


Kuluttaja on maksanut siitä lähetyksesstä tasan sen, mitä on pyydetty. Kun sillä luvataan lähetys toimittaa, on jälleen aivan muiden tahojen asia hoitaa rahaliikenne kaikkia osapuolia tyydyttäväksi. Ja jos sitä ei syytä tai toisesta tehdä, ei asiaa kuulu "kostaa" kuluttajalle vaikeuttamalla pakettien kulkua.

Enkä tiedä, oletko tietoinen tämän Kiina-nimisen kehitysmaan tuottavan todella paljon tavaraa. Ihan sitä samaa tavaraa voi hankkia kalliilla täältä tai halvalla Kiinasta. Ja ihan samalla tapaa ne kuuluu kuljettaa perille.

En usko mihinkään ’kostoon’ kenenkään toimesta enkä usko, että noiden vähäarvoisten lähetysten kulkua tavoitteellisesti hankaloitetaan. Niitä vain tulee niin paljon ja mitä lukenut mediastakin, niiden käsittely on työlästä ja hidasta. Koneellinen käsittely ei ainakaan vielä ole täysin mahdollista ja isossa mittakaavassa automatisoitua. Postihan ulkoisti jonkun lehtijutun mukaan homman Pasilassa jollekin paskafirmalle kuten SOL koska sitä ei halunnut Postille sen enempää tekijät kuin työnantajakaan. Että en tiedä miten supervittumaista homman pitää olla. :rofl: Ottaen huomioon volyymit, eiköhän joku automaatioratkaisu ole työnalla jotta siitä voisi jopa kerryttää fyrkkaa viivan alle ja saada käsittelyaikaa nopeammaksi?

Minulle on täysin mysteeri missä näitä niputettuja aivan pienimpiä ja halvimpia lähetyksiä säilötään koska ne järjestään tulevat nipuissa kotiin -> on vastoin kaikkia todennäköisyyksiä, että ne vain tulisivat maahan näissä nipuissa. En kuitenkaan ole tästä harmissani koska asennoituminen jo tilausvaiheessa on, että jos se 1-3kk:ssa tulisi perille.
 
Mutta miksi kuluttajan / palveluita käyttävän tulisi tietää logistiikasta yhtään mitään? Ei, en keksi ainoatakaan hyvää syytä. Sille lähetykselle on ostettu ja maksettu kuljetus välillä A to B ja luvattu jonkinlainen toimitusaika. Jos lähetys onkin aikaikkunan ulkopuolella paikassa C niin pieleen meni, syyllä ei ole kuluttajalle tai edes lähetyksen lähettäneelle minkäänlaista merkitystä.
Kuljetusyritykset kuljettavat tavaraa ihan selkeillä ehdoilla ja niihin ehtoihin kuuluu mahdollisuus siitä että toimitukset epäonnistuvat kuvaamallasi tavalla. Epäonnistuminen silloin tällöin on luonnollinen osa palvelua. Ilmeisesti palveluita käyttävät ja kuluttajat haluavat mieluummin kohtuullisia hintoja kuin 100% toimitusvarmuuden.

Jos haluaa keskustella jostain aiheesta, niin on hyvä tietää aiheesta jotain. Muutenhan kirjoittaminen tällaiseen "postin kulkemisen vaikeus" ketjuunkin on vaan turhaa länkyttämistä.

Siinä olet ihan oikeassa, että epäonnistumisen syy ei ole olennainen jos lähettäjä (tai vastaanottaja) ei voi siihen vaikuttaa. Palvelun ostajan kannalta olisi kuitenkin hyödyllistä tietää paljonko epäonnistumisprosentti milläkin kuljetusvaihtoehdolla on, että osaa valita kokonaisjärkevimmän toimijan.
 
Mistä näin päättelit? Oikeat paketit ovat minusta pakettituotteen omaavia lähetyksiää. Esim. ihan kotimaiset eri pakettituotteet, Bringin, UPS:n, DHL:n yms lähetykset + kansainväliset Priority ja EMS -lähetykset jotka ohjataan Postin lajitteluun ja tavaravirtaan. Miten sinä asian käsität, on sinun asiasi ja asiasta saa olla eri mieltä kanssani ihan vapaasti.
Jatkatko vielä sen, mistä kuluttaja voi olla varma siitä tuotteesta? @hsalonen esimerkiksi laittoi esimerkin, mistä oli maksanut mutta selvisikö lopulta tuote miten hyvin? Ei oikeastaan.

Ja kuten jo todettua, Kiinasta tulevilla on kummallinen tapa viivästyä extraa tms aivan riippumatta siitä tuotteesta.

Resurssien lisähankinta on aina bisneslähtöinen ratkaisu, siis lakisääteisen jakeluvelvoitteen lisäksi. Jos joku pakkotoiminto ei ole kannattavaa, miksi ihmeessä lyödä paukkuja siihen? Vetää sen minimikustanteilla ja ottaa rahan sitten muualta jotta taas kerran, ei tarvitse pyytää veronmaksajaa avuksi. Eli Postin tehtävä nimenomaan on tehdä se ratkaisu mihin paukkuja laitetaan niin kauan kun se ei ole valtion liikelaitoksenomaisesti toimiva taho jolle ei ole asetettu tuottotavoitteita valtion budjetissa. Tavoitteet asettaa kukin istuva hallitus aina ajallaan.
Monessa bisneksessä ei oteta sellaisia tehtäviä hoidettavaksi, joita ei kyetä hoitamaan. Jos siis Posti ei kykene hoitamaan Kiinasta tulevia lähetyksiä, miettikööt ratkaisun, jolla voi niiltä välttyä.

Siihen et vastannut, miten homma hoidetaan sitten jos vähän vielä vähennetään resursseja / lähetysten määrä kasvaa. Tilojakaan ei varmasti ole määrättömän pitkiin säilytysaikoihin joten silläkään asia ei korjaannu.
Tosin tietysti riittävän pitkällä viiveellä myyjät joutuvat hyvittämään tavaroita ja jossakin kohden myynti loppuu tai ainakin vähenee. Sen tuolla nykyisellä mallilla voi toki saavuttaa.

Niin, eiköhän noista ole sovittu kansainvälisesti, että millä statuksella lähetykset kulkevat missäkin ja etenkin kohdemaissa? Jos vähäpätöisten pikkulähetysten seuranta maksaa jotain ylimääräistä, en itse kokisi tarpeelliseksi sitä seurantaa jatkaa, suurin osa näistä mainitaan myös olevan ilman seurantaa jo ostopaikassa, esim. Alissa. Varmaan meillä on näkemysero aiheeseen tämän osalta, minusta noiden seurantaan ei kannata panostaa ja sinä panostaisit. Mainitsitkin jo sen kääntöpuolen, oikea kirjattu kirje pitää noutaa noutopisteestä kotiinkannon sijasta, vai onko tässä rusinat pullasta ilmiö, olis niinkuin kirjattu, mutta ei kirjattu lopulta?
Kyse ei ollut siitä, mitä on kansainvälisesti sovittu. Jos siis maksat lähetyksestä ilman seurantaa, et sitä tietenkään voi vaatia. Ei alussa, ei välillä eikä edes loppumetreillä.
Mutta edellä oli muiden toimesta jo kerrottu, miten se seuranta katkeaa Suomen päässä. Onko siis niin että sekä lähettäjä että muut välietappimaat hoitavat hyväntahtoisuuttaan seurannan ja vasta meillä todetaan "ei ole maksettu, ei seurata enää"? Auttamatta jää ainakin itselle ajatus Postin ihan omasta sooloilusta tuon asian osalta. Jos taas näin ei ole, olisi ehkä aivan aiheellista avata niitä seikkoja, miten toimitaan minkäkin lähetyksen osalta. Näin ei jää epäselvyyttä.

Kustannusrakennetta tuntematta taas on vaikea sanoa, maksaako se kirjattuna Kiinasta tuleva enemmän toimipaikkatyönä vai jakajan pidottaessa laatikkoon. Jos jälkimmäinen on halvempi, se selittäisi toimintatapoja mutta siitä riippumatta kirjattu on lähetys on kirjattu ja sen mukaisesti tulisi toimia.

Postihan ulkoisti jonkun lehtijutun mukaan homman Pasilassa jollekin paskafirmalle kuten SOL koska sitä ei halunnut Postille sen enempää tekijät kuin työnantajakaan. Että en tiedä miten supervittumaista homman pitää olla. :rofl: Ottaen huomioon volyymit, eiköhän joku automaatioratkaisu ole työnalla jotta siitä voisi jopa kerryttää fyrkkaa viivan alle ja saada käsittelyaikaa nopeammaksi?
Näistähän emme tiedä kun asioita ei avata tarkemmin. Mutta vaikken näe tässäkään tarpeen huutaa paskaa yhtään mistään firmasta niin eipä ulkoistaminen automaattisesti mikään tilannetta korjaava ratkaisu ole. Ei aina lopulta edes halvin.

Minulle on täysin mysteeri missä näitä niputettuja aivan pienimpiä ja halvimpia lähetyksiä säilötään koska ne järjestään tulevat nipuissa kotiin -> on vastoin kaikkia todennäköisyyksiä, että ne vain tulisivat maahan näissä nipuissa. En kuitenkaan ole tästä harmissani koska asennoituminen jo tilausvaiheessa on, että jos se 1-3kk:ssa tulisi perille.
Tuota pienintä, postilaatikkokoa on tulee itselle niin vähän etten oikein voi niputukseen kantaa ottaa. Mutta ne kerrat, kun on tullut, on monesti sitten useampi samalla kertaa mutta fyysisesti niputettuja eivät ole olleen. Mutta tuosta mysteeristä olemme samaa mieltä. En myöskään usko lähtöpäässä tehtävän mitään "turhaa" työtä eli jotain niputtamista mutta tuntuu kyllä resurssien väärinkäytöltä jos täällä päässä sellaista tehdään.


Kuljetusyritykset kuljettavat tavaraa ihan selkeillä ehdoilla ja niihin ehtoihin kuuluu mahdollisuus siitä että toimitukset epäonnistuvat kuvaamallasi tavalla. Epäonnistuminen silloin tällöin on luonnollinen osa palvelua. Ilmeisesti palveluita käyttävät ja kuluttajat haluavat mieluummin kohtuullisia hintoja kuin 100% toimitusvarmuuden.
En tiedä, miten luit lainaamaasi tekstiä mutta siinä luki aivan selvästi
Jos lähetys onkin aikaikkunan ulkopuolella paikassa C niin pieleen meni
Kyllä sille tarjottavalle palvelulle annetaan siellä ehdoissa jokin toimitusaika (xx% viimeistään tms) ja jos tämän ikkunan ulkopuolelle mennään, meni pieleen. Eikö näin ole myös siinä tapauksessa että epäonnistuminen kuuluu asiaan? Väärään paikkaan toimitettu taas on ainakin omasta mielestäni automaattisesti pieleen mennyt, tapahtui se millä tahansa aikataululla.

Tuon "silloin tällöin" kumosit oikeastaan itse epäkelpona määritelmänä.

Jos haluaa keskustella jostain aiheesta, niin on hyvä tietää aiheesta jotain. Muutenhan kirjoittaminen tällaiseen "postin kulkemisen vaikeus" ketjuunkin on vaan turhaa länkyttämistä.
Joudun valitettavasti tuottamaan pettymyksen ja toteamaan valitettavasti joutuneeni lukemaan niitä toimitusehtoja yllättävän moneen kertaan ja monen toimijan osalta.
Mutta... Jos puhutaan Kiinasta tulevasta pikkutavarasta, onkin jo huomattavasti haastavampaa löytää tietoa siitä, mitä oikeasti luvataan ja mitä ei. Kertonet paikat, joista löytyy muutakin kuin arvauksia jollakin lukukelpoisella (<> kiina) kielellä.

Siinä olet ihan oikeassa, että epäonnistumisen syy ei ole olennainen jos lähettäjä (tai vastaanottaja) ei voi siihen vaikuttaa. Palvelun ostajan kannalta olisi kuitenkin hyödyllistä tietää paljonko epäonnistumisprosentti milläkin kuljetusvaihtoehdolla on, että osaa valita kokonaisjärkevimmän toimijan.
Aivan. Pidän sitä rahtiputkea toimivana jos se ei käytännössä näy lähettäjälle tai vastaanottajalle mitenkään. Siksi en koe tarpeelliseksi miettiä tosiaan edelläkin kirjoiteltuja viittauksia niin virolaisiin kuin paskafirmoihin. Kyllä se palvelun tuottaja vastaa niistä, ei asiakas.

Prosentteja on vaikeampi etsiä monen toimijan kohdalta ja niiden paikkaansapitävyydestä voi myös esittää oikeutetusti joissakin kohdin epäilyksiä. Samoin jo se voidaan tulkita monin tavoin, mikä on epäonnistuminen ja mikä ei. Monen mielestä on epäonnistuttu jos paketti ei ole siinä lähimmässä pakettiautomaatissa mutta Postin silmissä tilanne lienee aivan toinen.
Mutta kyllä, noita on pakko ainakin yrittää selvittää jos on tarpeen lähettää / vastaanottaa mitään kriittisempää. Onneksi lähetystarvetta ulkomaille ei juuri itsellä ole joten säästyy siltä osalta.
 
Väärään paikkaan toimitettu taas on ainakin omasta mielestäni automaattisesti pieleen mennyt, tapahtui se millä tahansa aikataululla.

Tuon "silloin tällöin" kumosit oikeastaan itse epäkelpona määritelmänä.
Joo siis "silloin tällöin" tarkoitin sitä että paketteja hukkuu, tuhoutuu, menee vääriin paikkoihin. Pieni viivästyminen katsotaan esim. Postin toimitusehdoissa niin mitättömäksi ongelmaksi, että sitä ei edes korvata. Kokonaan katoamisesta (jos se on todistettavasti lähetty) tai tuhoutumisesta voi sentään saada muutaman kympin per kilo korvausta. (tiekuljetussopimuslaki esim määrittää korvaussumaksi kotimaisesta kuljetuksesta enintään 20 euroa kiloa kohti)

Ja sama koskee siis käytännössä kaikkia toimijoita. Eli pyritään pääsääntöisesti saamaan perille mutta jos epäonnistuu, niin sitten korvaillaan jotain hiluja. Useimmat toimijat tarjoavat lisähinnasta myös vakuutusmahdollisuutta niille asiakkailleen, jotka eivät halua ottaa itse riskiä toimituksen perillemenemättömyydestä. Ja toki vaikka toimija ei tarjoaisi vakuutusta itse niin sellaisen voi ostaa vakuutusyhtiöstä (perus kuluttajat ehkä käytännössä eivät voi)

Eli pointti oli että yksikään toimija ei lupaa että kuljetus aina onnistuu, koska eihän sellainen olisi edes realistinen tavoite. Yleisesti ottaen kun sen onnistumisprosentin 99 jälkeen aletaan lisäilemään numeroita desimaalipilkun jälkeen niin lähetysten hintakin lähtee lentoon. Hyvin nopeasti tulee halvemmaksi maksaa korvaus mahdollisesta virheestä kuin estää virhe kokonaan. Eli on järkevää vaan vakuuttaa ne mitkä on niin arvokkaita että vakuuttaminen kannattaa.

Jos mietitään vaikka jotain kiinasta krääsää toimittavaa putiikkia, niin heille on todennäköisesti halvinta laittaa vaan uutta tulemaan jos lähetys katoaa matkalla. Näin ollen tällaisesta kiinankrääsäputiikista tilaavan pitää jossain määrin ymmärtää että on mahdollista että toimitusaika on silloin tällöin esim. 2 tai 3 kertaa se, mitä putiikin sivuilla luvataan. Tai voi olla että tavaraa ei koskaan tule mutta rahat saa ehkä takaisin sitten joskus.

Ja samoin se kuljetuksen hitaudesta valittaminen on jokseenkin absurdia. Jos valitsee "ilmaisen" tai 70 sentin postituksen, niin saa sen mistä maksaa. Jos pitää saada tavara Kiinasta Suomeen suurella varmuudella kahdessa päivässä niin se onnistuu tietenkin ja maksaa jotain muuta.
 
Viimeksi muokattu:
Ensin oli valelääkäreitä ja nyt on niiden lisäksi valejakajia.

Jakelutyöstä tuli kauppatavaraa – Näin Postin lehdenjakaja välittää työtään pimeästi eteenpäin
Pääkaupunkiseudulla on törmätty uuteen ilmiöön: osa alueen lehdenjakajista on välittänyt töitään eteenpäin ihmisille, jotka eivät ole Postin palveluksessa. Sähköisiä jakolupia tai postin yleisavaimia on päätynyt jopa ihmisille, joilla ei ole työlupaa Suomessa.

”Työn välittämisestä ulkopuolisille seuraa irtisanominen, mutta olen kohdannut tällaisia tapauksia. En tiedä, maksetaanko heille pimeästi”, Uudenmaan alueen varhaisjakelijoiden luottamusmies Álvaro Corredor Ochoa sanoo.

Ilmiöstä puhutaan alalla paljon, mutta sen todellista suuruutta ei tiedetä. Jotain kertoo sekin, että Ochoa on ollut luottamusmiehenä vasta tammikuusta asti, mutta joutunut ratkomaan jo kolmea paljastunutta tapausta.
 
Toimiiko muilla Omapostista löytyvä chatti? Tai itse chatti toimii, mutta koko kahden päivän aikana ei ole ollut kukaan paikalla. Kokeiltu sekä appin kautta että parilla eri selaimella.

Olen yrittänyt parina päivänä ottaa yhteyttä sen kautta, kun ostamani ser-näyttis on jumissa Tampereella. Ollut siis jo viime perjantaista asti. Omapostissa lukee, että toimitetaan 14.9.

Ei nyt taas oikein mennyt putkeen tämäkään toimitus. Soittaa en viitsisi, mutta kai se on huomenna pakko.
 
Toimiiko muilla Omapostista löytyvä chatti? Tai itse chatti toimii, mutta koko kahden päivän aikana ei ole ollut kukaan paikalla. Kokeiltu sekä appin kautta että parilla eri selaimella.

Olen yrittänyt parina päivänä ottaa yhteyttä sen kautta, kun ostamani ser-näyttis on jumissa Tampereella. Ollut siis jo viime perjantaista asti. Omapostissa lukee, että toimitetaan 14.9.

Ei nyt taas oikein mennyt putkeen tämäkään toimitus. Soittaa en viitsisi, mutta kai se on huomenna pakko.
Itse kun yritin joku aika sitten käyttää, valitti kokoajan että ei ole agentteja paikalla, mutta kun rämppäsi sitä yritä uudelleen -namiskaa niin aina satunnaisesti pääsi jonoon. Taitaa olla vaan buginen roska tuokin. Katsoo vaan että se Chat on "Online", muuten ei varmaan agenttejakaan löydy.
 
Mitenkäs nuo ulkomailta tulevat seurannalla varustetut kirjelähetykset nykyään toimivat? Latviasta on tulossa Nillkinin suojakuori DHL:n kautta lähetettynä ja postin seuranta tunnistaa koodin. Tullut maahan viimeviikon lopulla ja maanantaina "Lähetys luovutettu vastaanottajalle" postinumerossa joka vastaa sitä asiamiespistettä jonne postini normaalisi menee jos sitä ei jaeta kotiin asti. Mitään saapumisilmoitusta ei vielä ole näkynyt joten ilmeisesti pitää sitä odotella?
 
Yleensä niistä tulee ilmoitus "luovutettu vastaanottajalle" kun postinjakaja on jättänyt sen postilaatikkoon.
 
Ekan kerran jäi ns. nalkkiin alle tullirajan oleva lähetys Hong Kongista. Hoidin tulliselvityksen ja OmaPosti apista chatti auki koska en ollut aikeissa maksaa turhaan Postin palvelumaksua. Sain sijan 7. chatissa ja alle 10min odottelua ja siihen allaoleva keskustelu, lopputuloksena ei tarvitse tuota palvelumaksua maksaa.

DA2828D1-7091-49F9-AB4E-B2156DFDC07A.jpeg
 
Tuohan on ihan normaalia ollu ravintola ja siivous alalla.
Katsotaan vain että joku mustamies tuli töihin eikä niin suurta väliä vaikka pituus vaihtelee päivittäin.

Tuota on ilmeisesti vuosia jo tapahtunut Postilla. Toisaalla kertoi, kuinka joku venäläinen pariskunta jakoi postia öisin (toinen vain oli töissä Postilla), samalla trokasivat viinaa halukkaille sivubisneksenä.

Pk-seudulla 2016 ainakin jo vastaavaa ollut, että työntekijä lähtee esim. kotiseuduilleen ulkomaille lomailemaan, ja värvää alihankintana kaverinsa (joka ei tiedä postinjaosta mitään) jakamaan postia hänen sijalleen.

Milläs tuota estät, et millään?
 
Ei tämä vielä Postilla ole mutta mielenkiintoisia luentoja, tuskin nyt kaikki sentään oikeasti lähtömaassa olleita ns lähtöluentoja vaan ehkäpä seuranta tuon osalta kusee ja kaikki välietapit ovat ’lähtömaita’? Ekaa kertaa tämmönen.
 

Liitteet

  • 4DE9301D-A918-4863-ADFB-EE9B5F4665C0.jpeg
    4DE9301D-A918-4863-ADFB-EE9B5F4665C0.jpeg
    229,8 KB · Luettu: 133
Ei tämä vielä Postilla ole mutta mielenkiintoisia luentoja, tuskin nyt kaikki sentään oikeasti lähtömaassa olleita ns lähtöluentoja vaan ehkäpä seuranta tuon osalta kusee ja kaikki välietapit ovat ’lähtömaita’? Ekaa kertaa tämmönen.

Pyöräytäpä se seurantakoodi esim. 17Trackin kautta, niin saat varmasti vähän paremmin dataa noista leimauksista ja siellä saattaa näkyä sellaisiakin mitä Postille asti ei näy. MONIPUOLINEN LÄHETYSTEN SEURANTA | 17TRACK
 
Joo, tuotakin kattelin, melkosta karusellia sielläkin on, helpotti vähän kun huomasi käännöskohdan, oli defaulttina kiinaksi. Nauratti nuo security returnit, lähetyksessä on autoon etupenkkien ja keskialakonsolin väliin ns. taskut, pieni lisäpehmuste/koroke etupenkkien väliseen käsinojaan, sekä etupenkkien taakse tulevia koukkuja kaksi kappaletta mitkä tulee päänojan tankoihin, saa kauppakassin taakse roikkumaan. Eli eihän se paska ole mihinkään vielä Kiinasta liikahtanut, pari viikkoa hierottu ympyrää.

karuselli.JPG
 
Toimiiko muilla Omapostista löytyvä chatti? Tai itse chatti toimii, mutta koko kahden päivän aikana ei ole ollut kukaan paikalla. Kokeiltu sekä appin kautta että parilla eri selaimella.

Olen yrittänyt parina päivänä ottaa yhteyttä sen kautta, kun ostamani ser-näyttis on jumissa Tampereella. Ollut siis jo viime perjantaista asti. Omapostissa lukee, että toimitetaan 14.9.

Ei nyt taas oikein mennyt putkeen tämäkään toimitus. Soittaa en viitsisi, mutta kai se on huomenna pakko.
Soitin sitten tänään siihen ylihintaiseen numeroon. Paketti oli maannut paikallisessa asiamiespostissa maanantaista asti, mutta Postin sivut jostain syystä jääneet päivittymättä. Plussat asiakaspalvelulle tuli takaisin soittamisesta ja kertomalla mistä paketti löytyy. Chatti ei toiminut vielä tänäänkään.
 
Kyllä se chatti todistetusti toimii kuten ylle screenshotinkin laitoin. Kävi varmaan hyvä onni. :kahvi:
 
Ei tämä vielä Postilla ole mutta mielenkiintoisia luentoja, tuskin nyt kaikki sentään oikeasti lähtömaassa olleita ns lähtöluentoja vaan ehkäpä seuranta tuon osalta kusee ja kaikki välietapit ovat ’lähtömaita’? Ekaa kertaa tämmönen.
@mölyä jo tuossa totesikin yhden tavan avata noita. Osa aukeaa, osa ei ja Posti käyttää jotain sumeaa logiikkaa, miten tulkitsee mitäkin.

Mutta sikäli mielenkiintoista, jos ensimmäistä kertaa kohtaat tuollaisen. Nykyään tuntuu olevan sääntö eikä poikkeus kasa tuollaisia. Mutta pykälää parempi lähetys (jos nyt niin voi sanoa) lähtee "Lähetys ei ole vielä saapunut Postille"-tiedosta ja tämän jälkeen jokainen Postin kautta näkyvä steppi on järkevä. Näissä 17Track tai muu ei tunnu antavan yhtään enempää tai tarkempaa infoa.
Eli tässä voidaan olla aikaisemmin keskustellussa. Ehkä kyseessä on lähetys, josta ei lähettäjä maksa kuin halvimman mukaan eik ä Postia kiinnosta seurannan oikeellisuus / ei edes saa parempaa tietoa.

Soitin sitten tänään siihen ylihintaiseen numeroon. Paketti oli maannut paikallisessa asiamiespostissa maanantaista asti, mutta Postin sivut jostain syystä jääneet päivittymättä. Plussat asiakaspalvelulle tuli takaisin soittamisesta ja kertomalla mistä paketti löytyy. Chatti ei toiminut vielä tänäänkään.
Näitä korostaa mukavasti vielä se, kun siellä paikallisessa toimipaikassa kirjataan saapuneiksi viiveellä ja välillä joku sitten unohtuu. Osa on ystävällisiä ja tarkistaa selvässä tilanteessa asian mutta osa on "Joo, ei kuulu meille. Tuu myöhemmin uudelleen". Lisää kuitenkin haasteita hoitaa asioita.

Osaako muuten joku vahvistaa, onko toimipaikoilla oikeasti 24h aikaa piipata ne sisään tulevat saapuneiksi? Näin on annettu ymmärtää mutta näkemättä Postin soppareita ja muuta, on paha sanoa, onko paikkaansa pitävä tieto. Pari kertaa olen myös kysynyt, havaitaanko noita automaattisesti jos kuljetuksen lähtemisestä toimipaikkaan ja siellä saapuneeksi kuittaamisen väli ylittää ajan x. Yllättäen vastaukset ovat aika heikossa ja vedotaan "ei voida kertoa". Tästä paremmin tietoa jollakin?
 
Ainakin joskus aikanaan Postilla oli sellainen systeemi että vaikka piippailisi kuinka noita päivän mittaan niin lähetykset siirtyvät järjestelmään vasta kun lukija asetetaan takaisin lataustelineeseen. Ja tietty joissakin toimipaikoissa viivakoodilukija on aina yöllä lataustelineessä ja aamulla kun se ekan kerran otetaan siitä kouraan niin sen jälkeen se majailee jossain pöydänkulmalla eikä skannatut tiedot siirry järjestelmään kuin vasta kun toimipaikka menee kiinni ja lukija laitetaan lataukseen. Toivottavasti tuosta älyttömyyestä on jo päästy eroon...
 
Kyllä se chatti todistetusti toimii kuten ylle screenshotinkin laitoin. Kävi varmaan hyvä onni. :kahvi:
Oman kokemuksen perusteella noin 100 kertaa yhteyttä chattiin tänään yrittäneenä sanoisin, että käytit kyllä yhden lottovoiton siihen. Koko viikon hakannut sitä yritä uudelleen nappia ja ei onnistunut :facepalm:

Sovellus on siis täysi paske chatin osalta, miten voi olla tuollaisesssa yhtiössä noin huonolla tasolla appi?
 
Mutta sikäli mielenkiintoista, jos ensimmäistä kertaa kohtaat tuollaisen. Nykyään tuntuu olevan sääntö eikä poikkeus kasa tuollaisia. Mutta pykälää parempi lähetys (jos nyt niin voi sanoa) lähtee "Lähetys ei ole vielä saapunut Postille"-tiedosta ja tämän jälkeen jokainen Postin kautta näkyvä steppi on järkevä. Näissä 17Track tai muu ei tunnu antavan yhtään enempää tai tarkempaa infoa.
Eli tässä voidaan olla aikaisemmin keskustellussa. Ehkä kyseessä on lähetys, josta ei lähettäjä maksa kuin halvimman mukaan eik ä Postia kiinnosta seurannan oikeellisuus / ei edes saa parempaa tietoa.

Ei minulla ennen ole lähetys pyörinyt ympyrää Kiinassa lajittelukeskuksen, lentocargon ja taas lajittelukeskuksen väliä. Eikä Posti noita sinänsä näytä keksineen itse seurantaan, samat rivit näkyvät myös tuolla 17-trackilla, tarkemmat tekstit olivat eri laatikossa ja ne piti erikseen kääntää englanniksi.

Nostin tuon lähinnä hauskana kuriositeettina esille koska seurantaan tulee tasaisesti päivityksiä mutta aina samalla tekstillä. Saas nähdä kauanko kinuskit pallottelevat lähetystä.


Ainakin joskus aikanaan Postilla oli sellainen systeemi että vaikka piippailisi kuinka noita päivän mittaan niin lähetykset siirtyvät järjestelmään vasta kun lukija asetetaan takaisin lataustelineeseen.

Tuosta taitaa olla ’hetki’? Joku SIM-korttihan noissa kapuloissa on koska kuskienkin tuomat ovat muutaman minuutin sisällä myös seurannassa luovutettuja kun olet lähetyksen saanut. Sama kaupassa, toki siellä voi olla WiFi-yhteyskin, mutta hieman epäilen mobiilin olevan helpompaa ja kustannustehokkaampa.


Oman kokemuksen perusteella noin 100 kertaa yhteyttä chattiin tänään yrittäneenä sanoisin että käytit kyllä yhden lottovoiton siihen. Koko viikon hakannut sitä yritä uudelleen nappia ja ei onnistunut :facepalm:

Sovellus on siis täysi paske chatin osalta, miten voi olla tuollaisesssa yhtiössä noin huonolla tasolla appi?

Minusta tuo appi toimii tosi hyvin, ne joskus näkyvät mainokset vituttaa kyllä kun pitää rastista tökätä pois. Luulen, että chattiporukkaa pitäisi olla enemmän duunissa eikä niinkään apin vika?
 
Ei minulla ennen ole lähetys pyörinyt ympyrää Kiinassa lajittelukeskuksen, lentocargon ja taas lajittelukeskuksen väliä. Eikä Posti noita sinänsä näytä keksineen itse seurantaan, samat rivit näkyvät myös tuolla 17-trackilla, tarkemmat tekstit olivat eri laatikossa ja ne piti erikseen kääntää englanniksi.

Nostin tuon lähinnä hauskana kuriositeettina esille koska seurantaan tulee tasaisesti päivityksiä mutta aina samalla tekstillä. Saas nähdä kauanko kinuskit pallottelevat lähetystä.
Ymmärsin kyllä pointtisi. Mutta tosiaan vastaavia, postille tuntemattomia tulee muutoinkin.
Ja kyllä, välillä tuntuu että pelaavat lentopalloa paketilla ja molemmin puolin verkkoa piipataan uusi note asiaan. Taitaa olla poistunut se oma, jossa lista oli todella pitkä enkä oikein osannut uskoa paketin kiertäneen ikuisesti Kiinaa.

Tuosta taitaa olla ’hetki’? Joku SIM-korttihan noissa kapuloissa on koska kuskienkin tuomat ovat muutaman minuutin sisällä myös seurannassa luovutettuja kun olet lähetyksen saanut. Sama kaupassa, toki siellä voi olla WiFi-yhteyskin, mutta hieman epäilen mobiilin olevan helpompaa ja kustannustehokkaampa.
Syystä tai toisesta välillä näin on edelleen. Ihan siis kiinnostuksesta seuraan tuota "luovutettu"-tietoa ja toimipaikasta poistuessa on usein jo ajan tasalla mutta jos saat käteesi paketin, voi viive olla yllättävänkin pitkä.

Minusta tuo appi toimii tosi hyvin, ne joskus näkyvät mainokset vituttaa kyllä kun pitää rastista tökätä pois. Luulen, että chattiporukkaa pitäisi olla enemmän duunissa eikä niinkään apin vika?
Mainoksista on moni muu itseni lisäksi puhunut. En muista yhdenkään hyväksyneen niiden olemassaoloa tuon kaltaisessa apissa.
Oikeassa olet varmasti myös chattiin vastaajien määrässä. Jos sitä tarjotaan kanavana, tulisi sen myös toimia. Eihän se aspatyyppi voi loputtoman montaa chattia samaan aikaan hoitaa mutta puhelua enemmän varmasti kuitenkin. Plus jää pois ne lähetystunnuksien tavaamiset jne.
Mutta kyllä, itsellä myös chat on turha. Lotossa voittaa varmemmin kuin sitä kautta saa ketään kiinni.

Itse apin osalta on aikaisemmin jo kommentteja suuntaan ja toiseen. Ei juuri lisättävää mutta ihmetyttää edelleen, miten osalla ei ole mitään ongelmaa ja osalla on aivan toivoton.
 
Syystä tai toisesta välillä näin on edelleen. Ihan siis kiinnostuksesta seuraan tuota "luovutettu"-tietoa ja toimipaikasta poistuessa on usein jo ajan tasalla mutta jos saat käteesi paketin, voi viive olla yllättävänkin pitkä.
Huomannut itse että kun haen paikallisesta asiamiespostista niin tulee huvikseen kurkattua aina autolle kävellessä seuranta, ja aina on "Luovutettu" tilassa jo n. minuutin päästä paketin saamisesta. Sitten taas pakettiautomaatista haettaessa voi viive olla pitempi, tänään hain yhden Puuilosta ja kesti n. 2h että seuranta päivittyi. Mitään merkitystähän tuolla ei ole sinänsä kun paketti on jo hyppysissä, mutta saattaahan se olla että kuskien tai lajittelupisteiden skannerit saattavat joskus tulla samanlaisella viiveellä. Mielestäni joskus sinne seurantaan ilmestyy rivejä esim. klo 16 että "lähetys on rekisteröity 14:21" joka viittaisi jonkin sortin viivemahdollisuuteen.

Luulisin kyllä että nykyään nuo menee kaikki silti suht reaaliajassa, eikä enää mitään telakkahärdelleitä ole ellei sitten jakeluautoissa. Joku Postilla töissä oleva voisi tämän selventää miten tuo toimii, ihan vaan teknisestä mielenkiinnosta olisi hauska ymmärtää miten tuo oikeasti toimii.
 
Minusta tuo appi toimii tosi hyvin, ne joskus näkyvät mainokset vituttaa kyllä kun pitää rastista tökätä pois. Luulen, että chattiporukkaa pitäisi olla enemmän duunissa eikä niinkään apin vika?

Hyvä jos sulla toimii. Meillä muilla ei?

Toivoisin tähän alle kokemuksia viimeisen viikon sisältä sekä apista että selaimella yrittämisestä. Joo ei ole apin vika, jos ei ole porukkaa chatissa töissä. Mutta jossain vika on, Postin rakenteessa jne.
 
En osaa sanoa apin ongelmista kun niitä ei ole iOS versiossa ainakaan itsellä ollut oikeastaan ikinä. Joskus vuosi kaksi takaperin joku apin update särki sen niin, että poistin sen ja asensin uusiksi. Tuon lisäksi ei mitään, käytän sitä lähes tulkoon päivittäin.

Teknisesti tuo chat toimi sekin hyvin, oma veikkaus on, että jos se ei avaa chattia, siellä on määritelty jonon osalta joku raja kenties eikä typerästi kerrota siitä käyttäjälle ja/tai lasketa jonoon vaikka siellä olisi sitä jonoa enemmänkin?

Pakko tunnustaa, että en ollut ennen tätä viikkoa edes huomannut koko chatti-mahdollisuutta apissa, ei sillä, että olisi ollut tarvettakaan. Yleensä olen mennyt selaimella jos tarvetta, adblockit vaan pois päältä ja skulaa sen jälkeen kun olet hakenut seurannasta lähetystunnuksella lähetystä ensin. Adblockit yms. päällä, ei sitä chatin nappulaa tule näkyviin.
 
Huomannut itse että kun haen paikallisesta asiamiespostista niin tulee huvikseen kurkattua aina autolle kävellessä seuranta, ja aina on "Luovutettu" tilassa jo n. minuutin päästä paketin saamisesta. Sitten taas pakettiautomaatista haettaessa voi viive olla pitempi, tänään hain yhden Puuilosta ja kesti n. 2h että seuranta päivittyi. Mitään merkitystähän tuolla ei ole sinänsä kun paketti on jo hyppysissä, mutta saattaahan se olla että kuskien tai lajittelupisteiden skannerit saattavat joskus tulla samanlaisella viiveellä. Mielestäni joskus sinne seurantaan ilmestyy rivejä esim. klo 16 että "lähetys on rekisteröity 14:21" joka viittaisi jonkin sortin viivemahdollisuuteen.

Luulisin kyllä että nykyään nuo menee kaikki silti suht reaaliajassa, eikä enää mitään telakkahärdelleitä ole ellei sitten jakeluautoissa. Joku Postilla töissä oleva voisi tämän selventää miten tuo toimii, ihan vaan teknisestä mielenkiinnosta olisi hauska ymmärtää miten tuo oikeasti toimii.
Noissa pakettiautomaateissa on selvä ero siinä, onko se näytöllinen automaatti vai se, jossa on napit ja äly joka luukussa. Jälkimmäisen osalta viive on yleensä huomattava joten selkeästi paristokäyttöisinä kertovat tilansa eteenpäin vain tietyin väliajoin.

Tiskiltä hakiessa taas on käytännössä aina heti kuitattu. Kuten todettua, seuraan näitä jo mielenkiinnostakin. Ja merkitys? No ei kovinkaan suuri mutta jos kyse on pakettiautomaatista niin sen osalta voi merkitystä kyllä olla. Paketteja sinne kuljettava kun palauttaa toimipaikkaan jos tietoa vapaista lokeroista ei ole. Mikäli viive on merkittävä, voi se näkyä tuossa.

Hyvä jos sulla toimii. Meillä muilla ei?

Toivoisin tähän alle kokemuksia viimeisen viikon sisältä sekä apista että selaimella yrittämisestä. Joo ei ole apin vika, jos ei ole porukkaa chatissa töissä. Mutta jossain vika on, Postin rakenteessa jne.
Siis chatin osalta? Ei, se ei toimi. Tosin osan yrityksistä karsii jo osa selaimista, ei näy ollenkaan. Ja lopuilla jono on ikuinen.
Ei alle viikon ole kokemusta mutta sitä edeltävältä ajalta voin allekirjoittaa vikaa olevan. Aivan turha kuvitella saavansa ketään kiinni.
 
Noissa pakettiautomaateissa on selvä ero siinä, onko se näytöllinen automaatti vai se, jossa on napit ja äly joka luukussa. Jälkimmäisen osalta viive on yleensä huomattava joten selkeästi paristokäyttöisinä kertovat tilansa eteenpäin vain tietyin väliajoin.
Joo, nyt kun sanoit niin kosketusnäytöllisissä on tainnut tulla aina nopeammin kuittaus noudosta. Eilen haettu oli lokerokohtaisilla hipaisu-keypadeilla oleva pönttö, ja selvää viivettä myös eräässä vasta avatussa K-marketissa olevassa automaatissa, missä on lokerokohtaiset mininäppäimillä olevat näppikset. Kai nuokin nyt sentään verkkovirrassa on, vai tosiaanko paristoilla toimivat?
 
Joo, nyt kun sanoit niin kosketusnäytöllisissä on tainnut tulla aina nopeammin kuittaus noudosta. Eilen haettu oli lokerokohtaisilla hipaisu-keypadeilla oleva pönttö, ja selvää viivettä myös eräässä vasta avatussa K-marketissa olevassa automaatissa, missä on lokerokohtaiset mininäppäimillä olevat näppikset. Kai nuokin nyt sentään verkkovirrassa on, vai tosiaanko paristoilla toimivat?
Noita mininäppisversioita olen vasta jokusen kerran itse käyttänyt mutta tuntuma / ajatus on paristokäyttöisen oloinen. Paremmin ei oikein ole kehdannut asiaan jäädä tutkimaan. Mutta joku varmaan varmistaa tämän?
Se kostetusnäyttöversio tosiaan on selvästi erovava ja osa niistä jopa palvelin niin, että voit maksaa lähetyksen.

Ero kuittauksissa on joka tapauksessa ollut todella selvä. Ajatus siis on vahvasti paristokäyttöisen ja vain harvoin tilansa päivittävän suuntaan. Toistuu jokaisella kerralla joten mistään satunnaisesta ei puhuta.
 
Vaikea se on USPS:lläkin
:sdarra:


Wildfires Delays
"The Postal Service has temporarily closed several Post Offices in California, Washington and Oregon due to wildfires and high winds." - USPS

Estimated Delay: Additional 5-10 business days

Hurricane Delays
"Hurricane Sally is expected to strike Louisiana, Alabama, and Mississippi today. There are multiple Post Office closures and postal facility disruptions as a result. As we monitor conditions in the region our top priority is the safety of customers and employees." -USPS

Estimated Delay: Additional 7-15 business days

Covid Delays
Orders take 2-5 business days to process before they are shipped.
Please expect delays due to Covid-19. To see how this will affect your order click ear.
 
Sunnuntaina tehty tilaus EK:lle ja samana iltana jätetty Vantaalla paketti postin huomaan joka tulossa minulle Ouluun. Sloveniasta tulevaa paketti on kuriirin kyydissä tulossa minulle päin(eli tänään/kohta käsissä). Vantaalla jätetty paketti on tässä ajassa liikkunu postin pisteestä jakelukeskukseen...
Aika haipakkaa paketti kyllä liikkunu DHL kyydissä Sloveniasta Ouluun kun kuitenkin Helsingin ja Tampereen kautta tullut, mutta luulisi että nyt saisi kahdessa työpäivässä paketin vantaalta liikkumaan eteenpäin...
 
^ ei oikein mielekästä verrata kuriirilähetystä minkään maan postilähetyksiin, nehän toimivat ihan eri lähtökohdista, volyymeilla ja tavoilla. Voihan tietty kurpitsaa ja kurkkuakin vertailla keskenään. Mikäs sulla on ensimmäinen lajittelutieto seurannassa postilähetyksen osalta? Vähän epäilen tuota, että lähetys olisi sunnuntaina tuotu jo lajittelukeskukseen. Noin järjestään yleensä ainoat mitkä liikkuu on sunnuntaina on esim. Telian tilaukset jotka lähtee Toijalasta, monesti voi tilata sunnuntaina ja saa noudettua Espoossa maanantaina iltapäivällä smartista. Sekin on testattu, että tilasin Verkkiksestä pe-yönä, se lajiteltiin lauantaina ja sain noudettua samana iltapäivänä, joku Elisan lähetys tuli myös lauantaina vauhdilla noudettavaksi samaan tyyliin.
 
Mitenkäs nuo ulkomailta tulevat seurannalla varustetut kirjelähetykset nykyään toimivat? Latviasta on tulossa Nillkinin suojakuori DHL:n kautta lähetettynä ja postin seuranta tunnistaa koodin. Tullut maahan viimeviikon lopulla ja maanantaina "Lähetys luovutettu vastaanottajalle" postinumerossa joka vastaa sitä asiamiespistettä jonne postini normaalisi menee jos sitä ei jaeta kotiin asti. Mitään saapumisilmoitusta ei vielä ole näkynyt joten ilmeisesti pitää sitä odotella?
Tästä näyttää tulevan mielenkiintoinen keissi. Posti pesee toistaiseksi kätensä, eivät tiedä lähetyksen kohtaloa. Lähettäjä Nillkin Baltic taas sanoo että heidän näkökulmastaan lähetys on toimitettu ja minun pitäisi "haastaa" toimitus Postin/DHL:n kanssa jotta he voisivat tehdä jotain.

Yksi vaihtoehto on tietysti tehdä luottokorttimaksulle dispute ja unohtaa asia, mutta voiko tuosta tulla jotain seuraamuksia jos lähettäjä katsoo että dispute on tehty väärin perustein? Minähän en voi mitenään toistaiseksi todistaa että en ole vastaanottanut lähetystä. Kyseessä on vain ~30 euroa mutta periaatteesta en voi hyväksyä tätä asian tilaa.
 
^ Sinä reklamoit myyjälle, tämä DHL:lle, tämä mahdollisesti Postille. Samalla tosiaan esim. Paypalille disputea vetämään tai korttifirmalle. Seuraamattomat paskeet ovat joskus työläitä vastaanottajalle, mutta ei tuossa sinänsä mitään ylitsepääsemätöntä ole.
 
^ Sinä reklamoit myyjälle, tämä DHL:lle, tämä mahdollisesti Postille. Samalla tosiaan esim. Paypalille disputea vetämään tai korttifirmalle. Seuraamattomat paskeet ovat joskus työläitä vastaanottajalle, mutta ei tuossa sinänsä mitään ylitsepääsemätöntä ole.
Tuo oli nimenomaan seurantakoodilla varustettu kirje ja seurannan mukaan lähetys on luovutettu vastaanottajalle. Ja myyjä ei ensimmäisellä yhteydenotolla vaikuttanut kovin yhteistyöhaluiselta vaan halusi että "haastan" toimitusmerkinnän oikeellisuuden. Mutta nyt sain postilta tiedon että selvitys on yhä kesken joten odottelen sen tulosta.

[edit] Ja postin vastaus on että ei tietoa, lisätutkimukset edellyttävät että lähettäjä tekee virallisen selvityspyynnön...

[edit2] Ja Nillkin jatkaa jankkausta että minun pitää selvittää asia DHL:n ja Postin kanssa...
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
286 220
Viestejä
4 915 579
Jäsenet
79 146
Uusin jäsen
munk

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom