Postin kulkemisen vaikeus

No juu ehkä huono vertaus, mutta idea siinä oli että pakettipalvelut eivät ole edes ole postilain piiriin kuluva palvelu. Vaan sen Posti voisi vaikka lopettaa jos niin haluaisi toisin kuin kirjepostin. Eli ei mitenkään vertaudu tuohon tieverkoston hoitoon.
Peruspalveluilta esim kirjepostin osalta mielestäni vertautuu kuitenkin, sillä kyseessä on valtion alaisuudessa toimiva organisaatio, joka hoitaa kirjeiden kuskausta. Jokatapauksessa esimerkiksi kirjepostin kuljettamisen ei tarvitse olla postille mitenkään absoluuttisesti tuottavaa, sillä valtio voi verorahoin myös tukea tuota, mikäli aihetta on.
 
Peruspalveluilta esim kirjepostin osalta mielestäni vertautuu kuitenkin, sillä kyseessä on valtion alaisuudessa toimiva organisaatio, joka hoitaa kirjeiden kuskausta. Jokatapauksessa esimerkiksi kirjepostin kuljettamisen ei tarvitse olla postille mitenkään absoluuttisesti tuottavaa, sillä valtio voi verorahoin myös tukea tuota, mikäli aihetta on.
Juu kirjepalvelu vertautuu kyllä, mutta viesti jota lainasin liittyi vahvasti pakettipalveluihin.
 
En tiedä meneekö upsin vai postin piikkiin mutta ensimmäistä kertaa hävisi lähetys logistiikka eetteriin. Viimeinen havainto oli ups kuljettamassa postiin mutta seurantakoodi ei ikinä postille päivittynyt.
 
En tiedä meneekö upsin vai postin piikkiin mutta ensimmäistä kertaa hävisi lähetys logistiikka eetteriin. Viimeinen havainto oli ups kuljettamassa postiin mutta seurantakoodi ei ikinä postille päivittynyt.

Mistä lähtien UPS on Postiin/Postille toimittanut mitään? :confused:
 
Perähikiälle posti hoitaa loppukuljetuksen ja ups seurantakoodi toimii postin seurannassa.

Jaa niin aivan, olihan se tiedossa että yhteistyökumppanit niitä toimittaa perähikiöillä ym. mutta en arvannut että siellä Postikin on joukossa. :tup:
 
Toukokuun lopulla jenkeistä lähtenyt ja Uuden-Seelannin kautta koukannut paketti saapui viime torstaina Suomeen. Ulkomaan terminaalissa se on maannut tähän asti, eikä edes tullauspyyntöäkään vielä tullut. Tätä menoa pakettia ei saa näppeihinsä edes tämän viikon aikana.

Sentään Saksasta tuleva paketti, joka saapui tänään Suomeen, eikä kierrä Ulkomaan terminaalin kautta, kun EU alueelta tulee, niin seurannan mukaan paketti on lajiteltu ja huomenissa noudettavissa. Tosin en ne paketit ennenkin annetuista ajoista viivästyny vielä seuraavalle päivälle
 
Näyttäisi pelottavasti vähän siltä, että Posti onnistui ensimmäistä kertaa omalle kohdalle tultaessa kusemaan hommat eli lyhykäisyydessään koko tarina nykyhetkeen asti;

Pari päivää sitten kävin postin tiskiltä lähettämässä kirjeen plus-merkillä varustettuna normaaliin tapaan MUTTA nyt parin päivän luvatun toimitusajan päätteeksi seuranta näyttää kirjeen toimitetuksi/vastaanottajalle luovutetuksi, vaikka finaali postinumero on täysin eri mitä sen pitäisi olla ja tämän "uuden" postinumeron sijainti heittää n. 15km matkan verran versus siitä missä sen pitäisi olla.

Kirjeeseen on laitettuna omani sekä vastaanottajan puhelinnumerot, vaikka näitä nyt ei 'normaalisti' tarvitsekaan, mutta koen ne hyväksi lisäksi laittaa, mitään yhteydenottoja uusista numeroista yllätykselliseen kirjeeseen liittyen ei ole tosin vielä kuulunut..

Olen ollut alkuperäiseen vastaanottajaan jo yhteyksissä, mutta kyseistä kirjettä ei ainakaan vielä ole oikeaan postiluukkuun tipahtanut, eli nyt kysymys kuuluukin, että mitäs seuraavaksi?
Postin aspa on jo tältä päivältä kiinni eli huomennako sinne vain soittoa ja juttelemaan syvällisiä vai mitä helvettiä nyt pitäisi tehdä? :confused:
 
Näyttäisi pelottavasti vähän siltä, että Posti onnistui ensimmäistä kertaa omalle kohdalle tultaessa kusemaan hommat eli lyhykäisyydessään koko tarina nykyhetkeen asti;

Pari päivää sitten kävin postin tiskiltä lähettämässä kirjeen plus-merkillä varustettuna normaaliin tapaan MUTTA nyt parin päivän luvatun toimitusajan päätteeksi seuranta näyttää kirjeen toimitetuksi/vastaanottajalle luovutetuksi, vaikka finaali postinumero on täysin eri mitä sen pitäisi olla ja tämän "uuden" postinumeron sijainti heittää n. 15km matkan verran versus siitä missä sen pitäisi olla.

Kirjeeseen on laitettuna omani sekä vastaanottajan puhelinnumerot, vaikka näitä nyt ei 'normaalisti' tarvitsekaan, mutta koen ne hyväksi lisäksi laittaa, mitään yhteydenottoja uusista numeroista yllätykselliseen kirjeeseen liittyen ei ole tosin vielä kuulunut..

Olen ollut alkuperäiseen vastaanottajaan jo yhteyksissä, mutta kyseistä kirjettä ei ainakaan vielä ole oikeaan postiluukkuun tipahtanut, eli nyt kysymys kuuluukin, että mitäs seuraavaksi?
Postin aspa on jo tältä päivältä kiinni eli huomennako sinne vain soittoa ja juttelemaan syvällisiä vai mitä helvettiä nyt pitäisi tehdä? :confused:
En itse ongelmasta tiedä mitään, mutta soittamista kannattaa välttää(koska aivan pirun kallis hinta) ja pistää ennemmin viestiä omapostin chatissä tai sähköpostia
 
En itse ongelmasta tiedä mitään, mutta soittamista kannattaa välttää(koska aivan pirun kallis hinta) ja pistää ennemmin viestiä omapostin chatissä tai sähköpostia
Lähipostissa kävin jo aiemmin tänään kysymässä, että olisiko heidän mahdollista auttaa niin ohjasivat suoraan numeron kanssa soittamaan, siihen perään kysyin vielä, että kuinka paljon tuosta huvista köyhtyy niin 1,84€ pitäisi olla per vastattu puhelu ja siihen päälle normaalit paikallisverkkomaksut. :btooth:

Koitan vielä huomenna jos saisin chattiin yhteyttä, tänään jokaisessa chatissa se turhake-botti on ollut jakelemassa mikkihiirivastauksia.
 
Näyttäisi pelottavasti vähän siltä, että Posti onnistui ensimmäistä kertaa omalle kohdalle tultaessa kusemaan hommat eli lyhykäisyydessään koko tarina nykyhetkeen asti;

Pari päivää sitten kävin postin tiskiltä lähettämässä kirjeen plus-merkillä varustettuna normaaliin tapaan MUTTA nyt parin päivän luvatun toimitusajan päätteeksi seuranta näyttää kirjeen toimitetuksi/vastaanottajalle luovutetuksi, vaikka finaali postinumero on täysin eri mitä sen pitäisi olla ja tämän "uuden" postinumeron sijainti heittää n. 15km matkan verran versus siitä missä sen pitäisi olla.

Kirjeeseen on laitettuna omani sekä vastaanottajan puhelinnumerot, vaikka näitä nyt ei 'normaalisti' tarvitsekaan, mutta koen ne hyväksi lisäksi laittaa, mitään yhteydenottoja uusista numeroista yllätykselliseen kirjeeseen liittyen ei ole tosin vielä kuulunut..

Olen ollut alkuperäiseen vastaanottajaan jo yhteyksissä, mutta kyseistä kirjettä ei ainakaan vielä ole oikeaan postiluukkuun tipahtanut, eli nyt kysymys kuuluukin, että mitäs seuraavaksi?
Postin aspa on jo tältä päivältä kiinni eli huomennako sinne vain soittoa ja juttelemaan syvällisiä vai mitä helvettiä nyt pitäisi tehdä? :confused:
Tämä keissi saatiin onnellisesti päätökseen ja kyseessä oli enemmänkin puoliksi väärä hälytys. :nb:

Sain Postin aspaan chatin kautta aamulla yhteyden ja soittelivat vähän myöhemmin sen jälkeen perään, että eilen tälle kirjeelle oli käynyt lajitteluvirhe ja ettei koko jakeluprosessi jumittaisi tästä johtuen paikalleen niin kirje oli merkattu "ennakkoon" vastaanottajalle luovutetuksi tuolla väärällä postinumerolla ja tästä syystä seuranta tipahti jo eilen kokonaan pois kärryiltä.

Mutta tänään vastaanottaja sai kun saikin tuon kirjeen ja homma on täten ainakin minun puolestani kuosissa. :kahvi:
 
Tämä keissi saatiin onnellisesti päätökseen ja kyseessä oli enemmänkin puoliksi väärä hälytys. :nb:

Sain Postin aspaan chatin kautta aamulla yhteyden ja soittelivat vähän myöhemmin sen jälkeen perään, että eilen tälle kirjeelle oli käynyt lajitteluvirhe ja ettei koko jakeluprosessi jumittaisi tästä johtuen paikalleen niin kirje oli merkattu "ennakkoon" vastaanottajalle luovutetuksi tuolla väärällä postinumerolla ja tästä syystä seuranta tipahti jo eilen kokonaan pois kärryiltä.

Mutta tänään vastaanottaja sai kun saikin tuon kirjeen ja homma on täten ainakin minun puolestani kuosissa. :kahvi:
Okei, eli posti pitää toimitusaikalupauksestaan kiinni ilmoittamalla lähettäjälle kirjeen päässeen perille vaikkei noin olisikaan :hmm:
 
Okei, eli posti pitää toimitusaikalupauksestaan kiinni ilmoittamalla lähettäjälle kirjeen päässeen perille vaikkei noin olisikaan :hmm:
Jos sen noin tulkitsee niin tuo luvattu parin päivän plus-merkin toimitusaika tuli täyteen seurannan "päättyessä" eilen, ja todellisuudella seuraavana päivänä kirje sitten luukusta sisään. :D
 
Uskaltaakohan iHerbistä jo tilata? Tilasin joskus helmikuussa, eikä se paketti ole ainakaan vielä tullut perille. Nyt varmaan ei ole ihan niin tukossa linjat?
Ehkäpä uskaltaa: 26.8. tilasin halvimmalla rahdilla, 27.8. lähti matkaan, 31.8. oli viimeinen käsittelymerkintä jenkeissä ja nyt 4.9. oli ilmestynyt Saksaan. Toki tuossa on vielä matkaa ja Suomen Posti välissä (ja tulli, jota tuosta ei mene, mutta saattaa silti mennä tulliin)..
 
Ehkäpä uskaltaa: 26.8. tilasin halvimmalla rahdilla, 27.8. lähti matkaan, 31.8. oli viimeinen käsittelymerkintä jenkeissä ja nyt 4.9. oli ilmestynyt Saksaan. Toki tuossa on vielä matkaa ja Suomen Posti välissä (ja tulli, jota tuosta ei mene, mutta saattaa silti mennä tulliin)..

iHerb tilaus on lähtenyt Saksasta viikko sitten eikä siitä ole sen koommin kuulunut mitään eli kyllä toimituksessa on edelleen jotain pielessä.
 
iHerb tilaus on lähtenyt Saksasta viikko sitten eikä siitä ole sen koommin kuulunut mitään eli kyllä toimituksessa on edelleen jotain pielessä.
No niinpä tietenkin... Eikö näy Postin seurannassa, ettei ole tullausta odottamassa?
 
Jaa niin aivan, olihan se tiedossa että yhteistyökumppanit niitä toimittaa perähikiöillä ym. mutta en arvannut että siellä Postikin on joukossa. :tup:

Postihan on suurin UPS:n toimittaja Suomessa. Suurin osa UPS Standard -lähetyksistä menee Postin verkossa. UPS:n oma kapasiteetti ei riitä edes pk-seudulla, naurettavia selityksiä kyllä riittää miksi ei lähetystä milläkin kerralla saada vastaanottajalle.:rofl:

iHerb tilaus on lähtenyt Saksasta viikko sitten eikä siitä ole sen koommin kuulunut mitään eli kyllä toimituksessa on edelleen jotain pielessä.

Jos otit sen halvimman DHL-kuljetuksen niin siinä kestää kyllä. Meni reilu viikko siinä kun se ilmaantui taas Suomessa seurantaan. Tulliinhan nämä kaikki järjestään menee iHerbiltä myös bonuksena.
 
No niinpä tietenkin... Eikö näy Postin seurannassa, ettei ole tullausta odottamassa?

Ei näy missään mitään. Normaalistihan tuohon vesistön ylitykseen on mennyt se 2-3 päivää. Ei pitäisi edes ylittää tullausrajaa joten ei sekään tätä selitä.
 
Toukokuun lopulla jenkeistä lähtenyt ja Uuden-Seelannin kautta koukannut paketti saapui viime torstaina Suomeen. Ulkomaan terminaalissa se on maannut tähän asti, eikä edes tullauspyyntöäkään vielä tullut. Tätä menoa pakettia ei saa näppeihinsä edes tämän viikon aikana.

Sentään Saksasta tuleva paketti, joka saapui tänään Suomeen, eikä kierrä Ulkomaan terminaalin kautta, kun EU alueelta tulee, niin seurannan mukaan paketti on lajiteltu ja huomenissa noudettavissa. Tosin en ne paketit ennenkin annetuista ajoista viivästyny vielä seuraavalle päivälle

Tähän sen verran päivitystä, että maanantaina iltapäivällä pääsin viimein tekemään sen tullauksen. Eilen tullu merkintä, että lajiteltu Helsingissä, jonka jälkeen merkintä viime yöltä, että lähetys rekisteröity.

Mahtaakohan vielä koukata lajittelukeskusen kautta, josta ei vielä ainakaan ole merkintää. Jos näin käy, niin menee vielä ens viikolle, ennen kuin paketti kotona. No, onneks sentään sähköisenä näkee, koska paketti noudettavissa, sillä muuten varmaan menis vielä 1-2 päivää lisää, ennen kuin pakettia pääsis hakemaan.

Minkä vitun takia pitää näin paljon huonontuneesta palvelusta pitää maksaa vielä ylimääräiset 2,90€, kun saa toista viikkoa odotella, että paketti matkaa sen 10km. Palkkaisivat noilla maksuilla lisää porukkaa käsittelemään paketteja, jos ei nykyisellään riitä.
 
^ selvyyden vuoksi voisi keskustella paketeista oikeiden pakettituotteiden osalta ja kirjeinä + muina lähetyksinä sitten muut. Jos lajittelu on Helsingissä, kyseessä ei ole paketti. Käytännössä paketit lajitellaan Vantaalla, Liedossa ja Tampereella + perähikiöiden postikeskukset.

Koitan välttää kaikessa itse kirjetuotteita koska: a) ei kiinnosta miten nopeasti se koko paska alana ajetaan alas b) paketit tarjoavat nopeaa toimitusvarmuutta ja paremman seurannan. Ensimmäiseen ei enää panosteta laisinkaan, sen sijaan pakettipuoleen satsataan.
 
Saako matkahuollon lokeroa auki mitenkään, kun tekstiviesti joka saapui puhelimeen jossa koodi on niin ei näy.
 
Ei nyt tainnut taas mennä kuin Strömsössä Postilla. Ostin tuotteen Espoolaiselta yksityishenkilöltä ja paketti lähti Vantaalle lajitteluun. OmaPosti ennusti jo että tälle päivälle olisi noudettavissa Hyvinkäältä, mutta nyt ennuste on kadonnut ja tilalle ilmestynyt kirjaus "Lähetys on lähetetty vastaanottajan uuteen osoitteeseen. 60 TAMMISAARI".

Miksi ihmeessä ne ovat sen Tammisaareen roudanneet, hieman väärässä suunnassa noin logistisesti. Ja vähän ihmetyttää tuo kirjauskin, eipä ole osoitetta vaihdettu moniin vuosiin saati että olisin asunut Tammisaaressa. Vai onko tämä taas jotain käsittämätöntä jargonia ja oikeasti se nyt on vaan sattunut menemään jonkun runkokuljetuksen kyytiin mikä koukkaa rannikon kautta ja siitä vasta lähtee kohti pohjoista? Ihme touhua yhtä kaikki... Yleensä kuitenkin pks lähetetyt paketit tulleet tänne melko hätäisesti ilman sen kummempia välikirjauksia.
 
Kaupan (jossa muuten toimii asiamiesposti) aulassa oleva pakettiautomaatti oli täynnä. Lähetys toimitetaan Postiin. Viereisessä liikkeessä, siis fyysisesti alle 10 metrin päässä sijaitsee toinen automaatti. 500m säteellä sijaitsee vielä 2 automaattia.

Minulle olisi ihan sama mihin näistä lähetys olisi toimitettu. Helpointa Postille olisi varmaan viedä se automaatista noin kahden metrin päässä sijaitsevalle asiamiespostin tiskille tai siihen 10m kävelymatkan päässä olevaan toiseen automaattiin. Sen sijaan Posti toimitti lähetyksen noudettavaksi toiseen asiamiespostiin, 4.9km alkuperäisestä pakettiautomaatista. Onko Postilla ihan oikeasti suoritettu joku joukkolobotomia? Kysyn siis tosissani, sillä tuota toimintaa ei voi kukaan tässä ketjussa perustella ajoreiteillä tai kustannusten minimoinnilla.
 
  • Tykkää
Reactions: Rxd
Kaupan (jossa muuten toimii asiamiesposti) aulassa oleva pakettiautomaatti oli täynnä. Lähetys toimitetaan Postiin. Viereisessä liikkeessä, siis fyysisesti alle 10 metrin päässä sijaitsee toinen automaatti. 500m säteellä sijaitsee vielä 2 automaattia.

Minulle olisi ihan sama mihin näistä lähetys olisi toimitettu. Helpointa Postille olisi varmaan viedä se automaatista noin kahden metrin päässä sijaitsevalle asiamiespostin tiskille tai siihen 10m kävelymatkan päässä olevaan toiseen automaattiin. Sen sijaan Posti toimitti lähetyksen noudettavaksi toiseen asiamiespostiin, 4.9km alkuperäisestä pakettiautomaatista. Onko Postilla ihan oikeasti suoritettu joku joukkolobotomia? Kysyn siis tosissani, sillä tuota toimintaa ei voi kukaan tässä ketjussa perustella ajoreiteillä tai kustannusten minimoinnilla.
Kyllä asiaa voi mielestäni hyvinkin perustella ajoreiteillä. Et voi tietää, kävikö kuski reitillään lähelläkään tuota täynnä ollutta pakettiautomaattia. Jos ei käynyt, niin tuo kauempi posti saattoi hyvin olla lyhyemmän ajon päässä => lyhyempi ajoreitti, säästetty aikaa, pienemmät kustannukset.

Toinen mahdollinen perustelulähtökohta on se, että lähempi postitoimipaikka saattoi lähestyä täyttymistä, joten paketteja vietiin kauemmaksi.
 
Kyllä asiaa voi mielestäni hyvinkin perustella ajoreiteillä. Et voi tietää, kävikö kuski reitillään lähelläkään tuota täynnä ollutta pakettiautomaattia. Jos ei käynyt, niin tuo kauempi posti saattoi hyvin olla lyhyemmän ajon päässä => lyhyempi ajoreitti, säästetty aikaa, pienemmät kustannukset.

Toinen mahdollinen perustelulähtökohta on se, että lähempi postitoimipaikka saattoi lähestyä täyttymistä, joten paketteja vietiin kauemmaksi.

Jos se oli tarkoitus viedä sinne täynnä olevaan automaattiin, niin kai se kuski nyt siellä kävi.
 
Jos se oli tarkoitus viedä sinne täynnä olevaan automaattiin, niin kai se kuski nyt siellä kävi.
Paketit ohjataan käsittääkseni nykyään usein suoraan varapaikkaan ilman että kuski käy turhaan yrittämässä täyteen automaattiin. Postilla kuitenkin on yleensä tieto tilanteesta jo etukäteen.
 
Posti kyseli keskiviikkona tekstarilla, että ihanko kotiin asti haluaan kotiin toimitettavan paketin, kun he voisivat hyvää hyvyyttään viedä sen noutopisteelle. :rofl:
Omapostissa näyttää edelleen "Arvioitu saapumisaika 4.9.", vaikka em. tekstarissa sanottiin toimitusajan olevan klo. 8-16 ja viimeisin päivitys paketille on eilen Liettuassa.

Ihan kuus/viis toimintaa siis.:thumbsup:
 
Kaupan (jossa muuten toimii asiamiesposti) aulassa oleva pakettiautomaatti oli täynnä. Lähetys toimitetaan Postiin. Viereisessä liikkeessä, siis fyysisesti alle 10 metrin päässä sijaitsee toinen automaatti. 500m säteellä sijaitsee vielä 2 automaattia.

Minulle olisi ihan sama mihin näistä lähetys olisi toimitettu. Helpointa Postille olisi varmaan viedä se automaatista noin kahden metrin päässä sijaitsevalle asiamiespostin tiskille tai siihen 10m kävelymatkan päässä olevaan toiseen automaattiin. Sen sijaan Posti toimitti lähetyksen noudettavaksi toiseen asiamiespostiin, 4.9km alkuperäisestä pakettiautomaatista. Onko Postilla ihan oikeasti suoritettu joku joukkolobotomia? Kysyn siis tosissani, sillä tuota toimintaa ei voi kukaan tässä ketjussa perustella ajoreiteillä tai kustannusten minimoinnilla.
Kaveri kertoi joskus, että postilla jopa optimoidaan reitit niin, että. Tulisi mahdollisimman paljon käännöksiä oikealle->mahdollisimman vähän väistämisvelvollisuudesta johtuvaa odottamista. En tiedä liekö legendaa, mutta asiakas ei varmasti ole nykypäivänäkään siinä heidän fokuksensa keskipisteessä..
 
Kyllä asiaa voi mielestäni hyvinkin perustella ajoreiteillä. Et voi tietää, kävikö kuski reitillään lähelläkään tuota täynnä ollutta pakettiautomaattia. Jos ei käynyt, niin tuo kauempi posti saattoi hyvin olla lyhyemmän ajon päässä => lyhyempi ajoreitti, säästetty aikaa, pienemmät kustannukset.

Toinen mahdollinen perustelulähtökohta on se, että lähempi postitoimipaikka saattoi lähestyä täyttymistä, joten paketteja vietiin kauemmaksi.
Edelleen, lähellä olisi ollut kolme muuta automaattia sekä asiamiesposti, jossa varmasti olisi lähetykselle tilaa. Voi olla että ovat katsoneet automaatin olevan täynnä ja sitten laittaneet lähetyksen toisen auton kyytiin. Tässä kohtaa Posti olisi kuitenkin voinut miettiä että mihin autoon paketti laitetaan, nyt päätyi siis täysin eri postinumeron alueelle.


Ilmainen liiketoimintaidea Postille: Miksi niitä paketteja pitäisi ylipäätään kuljettaa mihinkään, vastaanottajahan voisi noutaa paketin vaikka lähettäjän takapihalta? Postimaksun voi hoitaa verkossa, jolloin lähettäjänkään ei tarvitse vaivautua Postiin. Seuraavaksi voidaan sitten vaikka irtisanoa koko henkilöstö.
 
Edelleen, lähellä olisi ollut kolme muuta automaattia sekä asiamiesposti, jossa varmasti olisi lähetykselle tilaa.

Mitä sitten? Ne kuskithan ajaa reittejä, eivät lähde poukkoilemaan muihin kohteisiin kuin niihin mitä heidän reitillään on.
 
Itsellä oli 1 odotettu (skootterin jarrukahva)
kiinapaketti joka tuli helsinkiin ja sieltä 5vrk että sain paketin käteen (tänään) . Mielestäni ihan hyvä suoritus postilta. Toivottavasti jo tulossa olevat n. 30kpl muita paketteja menee samalla systeemillä ja löytävät siististi perille :)

Btw. Tulikos ensi vuoden alussa postin ryöstömaksu kaikkiin euroopan ulkopuolemta tuleviin paketteihin? Mitä jos paketti on tilattu jo vaikkapa heinäkuussa, mutta toimitus venyy..
 
Tulikos ensi vuoden alussa postin ryöstömaksu kaikkiin euroopan ulkopuolemta tuleviin paketteihin? Mitä jos paketti on tilattu jo vaikkapa heinäkuussa, mutta toimitus venyy..

Ei mitään ryöstömaksua ole tulossa, arvonlisäveron alaraja kyllä poistuu 1.7.2021 lähtien. Tämähän ei käytännössä isoimmilla toimijoilla muuta sinänsä mitään, maksat alvin jo ostohetkellä kuten esim. Amazon DE:llä, poistetaan Saksan ALV ja lisätään Suomen ALV. Yhtälailla esim. Ali sen veron kerää jo ostohetkellä kohdemaan mukaan ja tilittää kohdemaahan.

Toinen vaihtoehto on hoitaa se esim. vasta Suomessa, aivan pienimpiä paskoja Tulli ei kyllä tule hoitamaan koska tuskinpa riittää haluja ja henkilöstöä. Eiköhän ne vähäarvoiset turhakkeet jää Postin käsiteltäviksi.
 
No nyt ei ole (vielä) postin vika että paketilla kestää, oli maininta "toimitus 1-5 päivässä" ja nyt on tuo viides päivä ja tänään vasta tuli seurantakoodi joka sanoo "EDI-sanoma vastaanotettu" tms eli prkl paketti ei ole vielä edes oikeasti lähtenyt 5 päivän aikana lähettäjältä... Tilauspäivänä oli tarvis tuotteelle oikeasti 10 päivän päästä eli ajattelin että hyvin kerkiää mutta kattoo nyt saavatko 5 päivän sisällä toimitettua. Tietty olisin saanut saman tuotteen muutaman kilsan päästä noudettuna samaan hintaan heti mukaan kuin tuolta tuotteen postikuluineen mutta laiskuus iski jne.
 
Mitä sitten? Ne kuskithan ajaa reittejä, eivät lähde poukkoilemaan muihin kohteisiin kuin niihin mitä heidän reitillään on.

Kuten jo aiemmin totesin; on täysin turhaa kuljetella niitä paketteja ympäriinsä jos sitä ei voida asiakkaalle toimittaa sen valitun noutopisteen lähistölle ja 5km ei ole enää kohtuullisen matkan päässä kun lähellä on useita muitakin vaihtoehtoja.

Mielestäsi ei siis ole ongelmallista jos asiakas on nimenomaan valinnut toimituksen tiettyyn paikkaan, mutta joutuu silti hakemaan paketin jostain muualta? Tämä kaikki vain koska lajittelukeskuksessa tms. ei osattu laittaa pakettia sen auton kyytiin, joka ajaa sitä reittiä, minkä varrelle ne lähemmät pisteet osuvat (ja minne se paketti olisi joka tapauksessa alunperin ollut matkalla, ts. kustannukset eivät tästä lisäänny).

Antaisivat sitten edes vaikka sen vaihtoehdon maksaa ekstraa toimituksesta tiettyyn automaattiin myöhempänä ajankohtana...
 
Kuten jo aiemmin totesin; on täysin turhaa kuljetella niitä paketteja ympäriinsä jos sitä ei voida asiakkaalle toimittaa sen valitun noutopisteen lähistölle ja 5km ei ole enää kohtuullisen matkan päässä kun lähellä on useita muitakin vaihtoehtoja.

Mielestäsi ei siis ole ongelmallista jos asiakas on nimenomaan valinnut toimituksen tiettyyn paikkaan, mutta joutuu silti hakemaan paketin jostain muualta? Tämä kaikki vain koska lajittelukeskuksessa tms. ei osattu laittaa pakettia sen auton kyytiin, joka ajaa sitä reittiä, minkä varrelle ne lähemmät pisteet osuvat (ja minne se paketti olisi joka tapauksessa alunperin ollut matkalla, ts. kustannukset eivät tästä lisäänny).

Antaisivat sitten edes vaikka sen vaihtoehdon maksaa ekstraa toimituksesta tiettyyn automaattiin myöhempänä ajankohtana...

Postille asiakkaat ovat vain tarpeellinen paha. Asiakaspalvelu? Mitä se on?
 
Mielestäsi ei siis ole ongelmallista jos asiakas on nimenomaan valinnut toimituksen tiettyyn paikkaan, mutta joutuu silti hakemaan paketin jostain muualta? Tämä kaikki vain koska lajittelukeskuksessa tms. ei osattu laittaa pakettia sen auton kyytiin, joka ajaa sitä reittiä, minkä varrelle ne lähemmät pisteet osuvat (ja minne se paketti olisi joka tapauksessa alunperin ollut matkalla, ts. kustannukset eivät tästä lisäänny).

Selkeästi hajuakaan kokonaisuudesta ja volyymien tuomista rajoitteista ajankäytön suhteen per yksi lähetys. Niitä edelleen toimitetaan smarttien osalta reiteittäin, alihankkijoiden toimesta. Alihankkijako sitten oma-aloitteisesti lisäisi omaa ajankäyttöään ilman että siltä tulee korvausta lisäpolttoaineista ja ajasta? Tuskinpa on oma arvaus, en itse ainakaan tuossa tilanteessa tekisi mitään muuta kuin sopimusvelvoitteen.

Jos valitset halvimman mahdollisen palvelun jonka ehdot ovat etukäteen tiedossa, ei tuossa ole ongelmaa. Jos se laatikosto on täynnä mihin lähetys on menossa, niin se ei oletettavasti mahdu siihen ilman väkivaltaa? Koska kyseessä on edelleen se halvin lähetyslaji, pitää siinä varmaan Postinkin minimoida kulut niiden kuljetuksessakin sekä mihin niitä viedään? Eli asiamiespostiin noudettavaksi viemistä varmaan vältellään jossain määrin, eiköhän he ota korvauksen per käsitelty lähetys, reitin varrella oleva toinen automaatti primäärin ohella voi olla myös suurimmalle osalle asiakkaita ihan ok.

Tämä täyttöaste on osaltaan tiedossa joko lähetyksen lajitteluhetkellä -> se ohjautuu noutopisteeseen, popuppiin tms. ruuhka-aikana, normaaliaikana yleensä noutopisteeseen jos siellä on tilaa. Sitä onko tässä kohtaa vaihtoehtona myös ohjautuminen toiseen smartlaatikostoon, ei hajuakaan, voisi kuvitella että ei.

Jos taas se laatikosto on täynnä kun sitä ollaan sinne viemässä (lajitteluhetkellä tyhjät laatikostot ovatkin täyttyneet ihmisten jättämistä lähetyksistä), pitää sen kuljettajan varmaan a) yrittää jonnekin muualle reittinsä varrella jos etäisyys on jonkun rajan alla (arvaus, en jakele lähetyksiä) b) kuten ennen vanhaan, lähetys meni takaisin Vantaalle ja sitä yritettiin uudestaan seuraavana päivänä.

Ainahan on mahdollista myös inhimillinen virhe, jotain matalapalkkaista, matalan koulutuksen omaavaa, hetken Suomessa asunutta vuokratyöntekijää lajitteluvaiheessa varmaan paljon napostelee yksi lähetys päivittäisten tuhansien joukossa, sen lajitteluun lienee aikaa joitakin sekunteja. Se voi siis herkästi mennä myös siinä kohtaa väärään rullakkoon jolloin se tulee vastaanottajaan nähden väärään laatikostoon/noutopisteeseen.

Onneksi noita ei kauhean usein näy, toistaiseksi tänä vuonna +150 lähetyksestä ainoastaan yksi meni itsellä muutaman kilometrin päähän eri noutopisteeseen. Minusta tuo on hyvä prosentti.

DB Schenkerin sekoilut esim. omaan postinumeroon ovat semmoisia, että jos noutopisteen saa valita ostohetkellä, tuota lähintä noutopistettä ei ikinä edes anneta valita. Niissä verkkokaupoissa missä sitä ei valita, meni itsellä Stockan kaksi eri lähetystä lähes 10km päässä olevaan K-kauppaan. En enää käytä heidän palvelujaan vaikka ilmaiseksi saisi, mieluummin maksaa muutaman euron siitä, että kamat tulee nopeasti ja järjestään oikein tohon lähimpään noutopisteeseen Postin tuomina.
 
Posti toimi hyvin tällä viikolla, tilaukseni kuljetus Helsingistä Pirkanmaalle tapahtui alle vuorokaudessa ja se saapui ehjänä perille, vieläpä haluamaani noutopisteeseen. Paketti löytyi sutjakasti hyllystä, eikä saapumisilmoituksenkaan kanssa ollut mitään ongelmia. Jopa seuranta paketin liikkeistä päivittyi ajallaan.

Tämähän meni ...erinomaisesti!
 
Ehkä joskus tulee perille asti

Aika tasan kuukausi meni omalla jenkkilästä elokuun alussa saapuneella paketilla selvitä ulkomaanterminaalista postin jakeluun.

Tuohon pakettiautomaattikeskusteluun: automaattien saapuessa hyppäsin melkein heti kelkkaan ja olen käyttänyt lähes yksinomaan automaatteja sekä vastaanottamiseen, että lähettämiseen. Tänä vuonna on kuitenkin tullut vastaan tasaisesti ongelmia ongelmien perään, eli siis täysiä automaatteja, joten tässä kesän aikana olen yksinkertaisesti lopettanut automaattien käytön ja tilannut paketit taas suoraan postiin noudettavaksi. Samoin vien kaikki lähetettävät postiin, toki etukäteen ostan lähetyksen netistä. Kun ei automaatti enää palvele, niin pakko siirtyä vanhempaan malliin joka vielä toimii. Tosin sikäli onnekas, että lähellä on ylipäätään vielä postin piste, monille sitä vaihtoehtoa ei enää ole.
 
Niin, noi Postin volyymit taisivat pakettien osalta kasvaa aika rajusti tänä vuonna sattuneesta syystä, luulen, että myös monelle kokemattomalle smartit tulivat tutuksi -> niiden volyymi ei vain riitä kun niitä ns. tavakansakin jo käyttää.

Hyvä jos saavat kapasiteettia lisättyä nykyisiin, en itse ainakaan kaipaa useampia pisteitä, mutta lisävolyymi laatikostojen määrässä varmaan parantaisi tilannetta + aiemmin ketjussa pohdittu tilanne missä säilytysaikaa lyhennettäisiin esim. kolmeen vuorokauteen jonka jälkeen se maksaisi vaikka pari euroa per vrk. Se kansanosa joka ei saa noudettua edes viikossa lähetystään noutopisteestä, ei toivottavasti ikinä siirry smart-asiakkaaksi tukkimaan niitä.
 
Ei mitään ryöstömaksua ole tulossa, arvonlisäveron alaraja kyllä poistuu 1.7.2021 lähtien. Tämähän ei käytännössä isoimmilla toimijoilla muuta sinänsä mitään, maksat alvin jo ostohetkellä kuten esim. Amazon DE:llä, poistetaan Saksan ALV ja lisätään Suomen ALV. Yhtälailla esim. Ali sen veron kerää jo ostohetkellä kohdemaan mukaan ja tilittää kohdemaahan.

Toinen vaihtoehto on hoitaa se esim. vasta Suomessa, aivan pienimpiä paskoja Tulli ei kyllä tule hoitamaan koska tuskinpa riittää haluja ja henkilöstöä. Eiköhän ne vähäarvoiset turhakkeet jää Postin käsiteltäviksi.
Eli suomi noudattaa EY:n ohjeistusta tuossa aikataulu muutoksessa? 1.1.2021 -> 1.7.2021 ?
 
Eli suomi noudattaa EY:n ohjeistusta tuossa aikataulu muutoksessa? 1.1.2021 -> 1.7.2021 ?

Kyllä, komission päätöshän tuo oli siirtää kuudella kuukaudella. Samaan aikaan tulee EU-alueella myös muuten arvonlisäveroon liittyviä muutoksia esim. ALV erityisjärjestelmän muodossa. Yhtenä osa-alueena on EU:n ulkopuolisten osalta minimiraja 22 euron poisto.
 
Selkeästi hajuakaan kokonaisuudesta ja volyymien tuomista rajoitteista ajankäytön suhteen per yksi lähetys. Niitä edelleen toimitetaan smarttien osalta reiteittäin, alihankkijoiden toimesta. Alihankkijako sitten oma-aloitteisesti lisäisi omaa ajankäyttöään ilman että siltä tulee korvausta lisäpolttoaineista ja ajasta? Tuskinpa on oma arvaus, en itse ainakaan tuossa tilanteessa tekisi mitään muuta kuin sopimusvelvoitteen.

Jos valitset halvimman mahdollisen palvelun jonka ehdot ovat etukäteen tiedossa, ei tuossa ole ongelmaa. Jos se laatikosto on täynnä mihin lähetys on menossa, niin se ei oletettavasti mahdu siihen ilman väkivaltaa? Koska kyseessä on edelleen se halvin lähetyslaji, pitää siinä varmaan Postinkin minimoida kulut niiden kuljetuksessakin sekä mihin niitä viedään? Eli asiamiespostiin noudettavaksi viemistä varmaan vältellään jossain määrin, eiköhän he ota korvauksen per käsitelty lähetys, reitin varrella oleva toinen automaatti primäärin ohella voi olla myös suurimmalle osalle asiakkaita ihan ok.

Tämä täyttöaste on osaltaan tiedossa joko lähetyksen lajitteluhetkellä -> se ohjautuu noutopisteeseen, popuppiin tms. ruuhka-aikana, normaaliaikana yleensä noutopisteeseen jos siellä on tilaa. Sitä onko tässä kohtaa vaihtoehtona myös ohjautuminen toiseen smartlaatikostoon, ei hajuakaan, voisi kuvitella että ei.

Jos taas se laatikosto on täynnä kun sitä ollaan sinne viemässä (lajitteluhetkellä tyhjät laatikostot ovatkin täyttyneet ihmisten jättämistä lähetyksistä), pitää sen kuljettajan varmaan a) yrittää jonnekin muualle reittinsä varrella jos etäisyys on jonkun rajan alla (arvaus, en jakele lähetyksiä) b) kuten ennen vanhaan, lähetys meni takaisin Vantaalle ja sitä yritettiin uudestaan seuraavana päivänä.

Ainahan on mahdollista myös inhimillinen virhe, jotain matalapalkkaista, matalan koulutuksen omaavaa, hetken Suomessa asunutta vuokratyöntekijää lajitteluvaiheessa varmaan paljon napostelee yksi lähetys päivittäisten tuhansien joukossa, sen lajitteluun lienee aikaa joitakin sekunteja. Se voi siis herkästi mennä myös siinä kohtaa väärään rullakkoon jolloin se tulee vastaanottajaan nähden väärään laatikostoon/noutopisteeseen.

Onneksi noita ei kauhean usein näy, toistaiseksi tänä vuonna +150 lähetyksestä ainoastaan yksi meni itsellä muutaman kilometrin päähän eri noutopisteeseen. Minusta tuo on hyvä prosentti.

DB Schenkerin sekoilut esim. omaan postinumeroon ovat semmoisia, että jos noutopisteen saa valita ostohetkellä, tuota lähintä noutopistettä ei ikinä edes anneta valita. Niissä verkkokaupoissa missä sitä ei valita, meni itsellä Stockan kaksi eri lähetystä lähes 10km päässä olevaan K-kauppaan. En enää käytä heidän palvelujaan vaikka ilmaiseksi saisi, mieluummin maksaa muutaman euron siitä, että kamat tulee nopeasti ja järjestään oikein tohon lähimpään noutopisteeseen Postin tuomina.

Tiedän kyllä miten systeemi toimii. Minä en ole vastaanottajana mitään kuljetuspalvelua valinnut. Tämä kyseinen lähetys tuli ulkomailta, voinen olettaa että lähettäjällä ei ole minkäänlaista käsitystä Suomen pään toiminnasta, saatika mistään automaateista. Postin oma päätös oli yrittää toimittaa sitä lähetystä täyteen automaattiin, jonka (yllätys yllätys) ollessa täysi sitä ei voitukaan sinne toimittaa. Alatko ymmärtämään jutun juonen?

Seurannan aikajana:
9:15 Lajittelussa
17:41 Kuljetuksessa
18:41 Näkyi lokerokoodi, mutta samalla ilmoitus että smart-laatikot täynnä (ollaanko tässä kohtaa oltu paikalla? Todennäköisesti... 2m päässä asiamiespostin tiskistä, 10m päässä toisesta automaatista)
20:08 Lähetys on noudettavissa 5km päästä toisesta asiamiespostista (ts. ei vältelty semmoiseen viemistä)

Ihan sama missä niiden kuljettajien reitit menee, mutta luulisi olevan taas kustannustehokasta jos tuo sama kuljettaja hoitaisi vaikka sen Smartin pakettien lisäksi myös asiamiespostin lähetykset (ja mahdollisesti viereisen smartin). Automaattihan on tässä todennäköisesti täyttynyt lajittelun jälkeen, mutta ennen ulkomaan lähetyksiä ei niihin edes yritetty tunkea.
 
Tiedän kyllä miten systeemi toimii. Minä en ole vastaanottajana mitään kuljetuspalvelua valinnut. Tämä kyseinen lähetys tuli ulkomailta, voinen olettaa että lähettäjällä ei ole minkäänlaista käsitystä Suomen pään toiminnasta, saatika mistään automaateista. Postin oma päätös oli yrittää toimittaa sitä lähetystä täyteen automaattiin, jonka (yllätys yllätys) ollessa täysi sitä ei voitukaan sinne toimittaa. Alatko ymmärtämään jutun juonen?

Seurannan aikajana:
9:15 Lajittelussa
17:41 Kuljetuksessa
18:41 Näkyi lokerokoodi, mutta samalla ilmoitus että smart-laatikot täynnä (ollaanko tässä kohtaa oltu paikalla? Todennäköisesti... 2m päässä asiamiespostin tiskistä, 10m päässä toisesta automaatista)
20:08 Lähetys on noudettavissa 5km päästä toisesta asiamiespostista (ts. ei vältelty semmoiseen viemistä)

Ihan sama missä niiden kuljettajien reitit menee, mutta luulisi olevan taas kustannustehokasta jos tuo sama kuljettaja hoitaisi vaikka sen Smartin pakettien lisäksi myös asiamiespostin lähetykset (ja mahdollisesti viereisen smartin). Automaattihan on tässä todennäköisesti täyttynyt lajittelun jälkeen, mutta ennen ulkomaan lähetyksiä ei niihin edes yritetty tunkea.

Ulkomaanlähetys siis kyseessä, se toimitetaan Postin ja toisen logistiikkayrityksen välisen sopimuksen mukaisesti tai vaihtoehtoisesti kansainvälisten postisopimusten mukaisesti.

Jos sitä yritetään boksiin, lienet tehnyt uudelleenohjauksen 16-lähetyksille? Noutopisteeseen nuo vakiona tulee ainakin itsellä kaikki. Jos et ole tehnyt, viittaus edelliseen vastaukseeni sinulle, se on lajiteltu väärin mitä todennäköisimmin jo Vantaalla sen vuokraspeden toimesta tai, se noutopiste on ihan oikeasti täynnä ja järjestelmä ohjasi lähetyksen siihen viereiseen lokerikkoon.

Paikanpäällä kuski on lokerikon varmaan todennut täydeksi kun sinun lähetyksesi aika on tullut päästä lokerikkoon.

Läheisen laatikoston statusta sinulla ei ole tiedossa, ei myöskään läheisen noutopisteen tilannetta, nekin katsos täyttyy joskus kun hyllytystila loppuu.

Noita noutopisteisiin meneviä lähetyksiä on niin paljon, että ne hoituu ihan eri organisaation toimesta ja erilaisella kalustollakin. Smarttikuskit vetää semmoisille pulla-autoilla vs toimipaikkojen jakeluautot. Eiköhän nuo joku ole laskenut mitä ja miten lajitellaan + jaetaan jotta viivan alle voi jotain jäädä.

Ainahan on mahdollista myös tapahtumaketju missä useampi taho on mokannut, mutta noin järjestään aika hyvinhän noi liikkuu, tänäänkin kolme lähetystä hakenut joista yksi smartti. Harvoin tuo meidän smart on täynnä koska tässä on useammassa talossa ihan omat rappukohtaiset boksitkin, mutta joskus näinkin on käynyt. Pahimpana korona-aikaan noutopistekin oli täynnä ja osan kamat menivät ihan muualle.
 
Ihan mielenkiinnosta: Mitähän mahtaa postin seurannassa tarkoittaa?

'Smart dynamic tallennuspiste'
 
Höh...hiton rumaks pinkiksi meni päivittymään OmaPosti sovelluksen kuvake!
Mikähän järki oli sekin mennä muuttamaan?!
 
Oli muuten kiinnostavaa lähettää 20 kiitoskorttia. Ensimmäisenä perillä olivat pienille paikkakunnille lähetyt kortit (toinen työpäivä postituksen jälkeen), kun taas jos vastaanottaja asui samassa kaupungissa kuin mistä postitettiin, niin jakamiseen meni melkein viikko. Yksi myös katosi kokonaan postissa tai ei ole ainakaan vielä löytänyt neljässä viikossa perille.
 
Muilla OmaPostin seuranta jälleen ihan juntturassa? Mä tilasin toissapäivänä Puolasta tavaraa, seurannassa se "edistymispalkki" näyttää, että paketti ois ollut jo seuraavana päivänä matkalla, kun taas tilannetiedoissa lukee edelleen, ettei paketti ole edes saapunut Postille. Mihin tässä nyt uskoa :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 141
Viestejä
4 573 016
Jäsenet
75 383
Uusin jäsen
Lelu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom