Mielestäsi ei siis ole ongelmallista jos asiakas on nimenomaan valinnut toimituksen tiettyyn paikkaan, mutta joutuu silti hakemaan paketin jostain muualta? Tämä kaikki vain koska lajittelukeskuksessa tms. ei osattu laittaa pakettia sen auton kyytiin, joka ajaa sitä reittiä, minkä varrelle ne lähemmät pisteet osuvat (ja minne se paketti olisi joka tapauksessa alunperin ollut matkalla, ts. kustannukset eivät tästä lisäänny).
Selkeästi hajuakaan kokonaisuudesta ja volyymien tuomista rajoitteista ajankäytön suhteen per yksi lähetys. Niitä edelleen toimitetaan smarttien osalta reiteittäin, alihankkijoiden toimesta. Alihankkijako sitten oma-aloitteisesti lisäisi omaa ajankäyttöään ilman että siltä tulee korvausta lisäpolttoaineista ja ajasta? Tuskinpa on oma arvaus, en itse ainakaan tuossa tilanteessa tekisi mitään muuta kuin sopimusvelvoitteen.
Jos valitset halvimman mahdollisen palvelun jonka ehdot ovat etukäteen tiedossa, ei tuossa ole ongelmaa. Jos se laatikosto on täynnä mihin lähetys on menossa, niin se ei oletettavasti mahdu siihen ilman väkivaltaa? Koska kyseessä on edelleen se halvin lähetyslaji, pitää siinä varmaan Postinkin minimoida kulut niiden kuljetuksessakin sekä mihin niitä viedään? Eli asiamiespostiin noudettavaksi viemistä varmaan vältellään jossain määrin, eiköhän he ota korvauksen per käsitelty lähetys, reitin varrella oleva toinen automaatti primäärin ohella voi olla myös suurimmalle osalle asiakkaita ihan ok.
Tämä täyttöaste on osaltaan tiedossa joko lähetyksen lajitteluhetkellä -> se ohjautuu noutopisteeseen, popuppiin tms. ruuhka-aikana, normaaliaikana yleensä noutopisteeseen jos siellä on tilaa. Sitä onko tässä kohtaa vaihtoehtona myös ohjautuminen toiseen smartlaatikostoon, ei hajuakaan, voisi kuvitella että ei.
Jos taas se laatikosto on täynnä kun sitä ollaan sinne viemässä (lajitteluhetkellä tyhjät laatikostot ovatkin täyttyneet ihmisten jättämistä lähetyksistä), pitää sen kuljettajan varmaan a) yrittää jonnekin muualle reittinsä varrella jos etäisyys on jonkun rajan alla (arvaus, en jakele lähetyksiä) b) kuten ennen vanhaan, lähetys meni takaisin Vantaalle ja sitä yritettiin uudestaan seuraavana päivänä.
Ainahan on mahdollista myös inhimillinen virhe, jotain matalapalkkaista, matalan koulutuksen omaavaa, hetken Suomessa asunutta vuokratyöntekijää lajitteluvaiheessa varmaan paljon napostelee yksi lähetys päivittäisten tuhansien joukossa, sen lajitteluun lienee aikaa joitakin sekunteja. Se voi siis herkästi mennä myös siinä kohtaa väärään rullakkoon jolloin se tulee vastaanottajaan nähden väärään laatikostoon/noutopisteeseen.
Onneksi noita ei kauhean usein näy, toistaiseksi tänä vuonna +150 lähetyksestä ainoastaan yksi meni itsellä muutaman kilometrin päähän eri noutopisteeseen. Minusta tuo on hyvä prosentti.
DB Schenkerin sekoilut esim. omaan postinumeroon ovat semmoisia, että jos noutopisteen saa valita ostohetkellä, tuota lähintä noutopistettä ei ikinä edes anneta valita. Niissä verkkokaupoissa missä sitä ei valita, meni itsellä Stockan kaksi eri lähetystä lähes 10km päässä olevaan K-kauppaan. En enää käytä heidän palvelujaan vaikka ilmaiseksi saisi, mieluummin maksaa muutaman euron siitä, että kamat tulee nopeasti ja järjestään oikein tohon lähimpään noutopisteeseen Postin tuomina.