Postin kulkemisen vaikeus

Nyt alkaa jo kyrpä otsassa hipomaan kattoa.
Päivitystä tähän caseen, eli tänään aamulla sitten ihme ja kumma nytkähti liikkeelle, viestillä "Lähetyksen toimituksessa on tapahtunut lajitteluvirhe. Lähetys voi viivästyä työpäivällä.". Kuitenkin muutaman tunnin päästä tuli uusi kirjaus nimellä "Tapahtuma" ja siitä kymmenisen minuutin päästä tuli lajittelukirjaus, 20min päästä kuljetusilmoitus Helsingissä, ja 6h päästä olikin jo täällä kotikunnan kuljettajan kyydissä. Matkaan mahtui vielä yksi välikirjaus "Pakettiautomaatti on täynnä, Toimitus postiin. Lähetys voi viivästyä työpäivällä." Kuitenkin puolisen tunnin päästä tuli ilmoitus että on noudettavissa postista.

Eipä ole näin takkuista kulkemista osunut vielä kotimaan lähetyksiin, mutta loppu hyvin kaikki hyvin ja pakettikin oli ehyenä. Näköjään jos halutaan hoitaa ripeästi, niin kyllä se saadaan lajiteltua ja toimitettua nopsaankin. Ja harvoin se enää loppupäässä on takunnutkaan, kun on selvinnyt hesakuskin käsistä eteenpäin. Mutta olisihan tuossa vielä ollut mahdollisuus että ei olisi ehtinyt tälle päivälle, jos olisi ollut vähemmän noheva kuski joka ei olisi enää pakettiautomaatin epäonnistumisen jälkeen jaksanut ajella postille. Tai ehkä kuski tiesi jo etukäteen että ei mahdu, miten lie nuo toimii.

Paketissa oli kolmea eri Postin tarraa, sekä kissan kokoisilla kirjaimilla mustalla tussilla nimi/osoite/puhelinnumero ja Helposti-koodi. Tarroista kaksi päälimmäistä oli isoja lähetteitä, joissa oli kyllä täysin samat ja oikeat tiedot molemmissa kerroksissa, sekä identtinen viivakoodi. Niiden alla oli semmoinen pieni tarra missä oli siinäkin sekä lähettäjän että vastaanottajan tiedot, ja molemmat ihan oikein. Ei noilla eväillä luulisi kyllä kovin kauaksi katoavan, liekö kone vai lukutaidoton ihmisoletettu sitten tehnyt mokan. No, pääasia että löysi perille, mutta täytyy seuraavalla kerralla kyllä miettiä kun jotain vähän arvokkaampaa ostelee, että pitäisikö sittenkin käydä vaan hakemassa autolla.
 
Tilasin eBaysta paketin jenkkilästä 1.9 ja paketti oli saapunut Helsinkiin 9.9.
eBayssa oli arvioitu toimituspäivä joskus Joulukuun alussa tai puolivälissä... ei kai posti nyt odota oikeasti jouluun asti kun näyttää ettei paketti ole liikkunut minnekään vielä...? Postin seuranta löytää kyllä paketin ja tietää mihin se on menossa, mutta ilmoittaa ettei ole saanut pakettia vielä. Voi olla että tuosta pitää maksaa 4e tullia mutta hirvittää ajatus että pitää jouluun asti odottaa....
 
Niin, mitä se seuranta näyttää? Sähköinen EDI-tieto voi olla saapunut missä lukee lähettäjä, vastaanottaja jne tiedot, mutta jos sille ei sijaintia löydy Suomesta, ei se myöskään ole fyysisesti Suomessa.

Postilla ei myöskään ole mitään varastointipalvelua yksityisasiakkaille, ei sitä hillota jouluun. Se joulu on lähettäjän arvio toimitusajasta.
 
Tilasin eBaysta paketin jenkkilästä 1.9 ja paketti oli saapunut Helsinkiin 9.9.
eBayssa oli arvioitu toimituspäivä joskus Joulukuun alussa tai puolivälissä... ei kai posti nyt odota oikeasti jouluun asti kun näyttää ettei paketti ole liikkunut minnekään vielä...? Postin seuranta löytää kyllä paketin ja tietää mihin se on menossa, mutta ilmoittaa ettei ole saanut pakettia vielä. Voi olla että tuosta pitää maksaa 4e tullia mutta hirvittää ajatus että pitää jouluun asti odottaa....
Ei seurannassa näkyminen tarkoita, että paketti olisi Suomessa. Pelkällä ennakkotiedolla paketti tulee jo seurantaan näkyviin.
 
Näkyy kyllä tarkat liikkeet jenkkilässä että paketti on lähtenyt ja sitten saapunut Helsinkiin. Mutta nyt makaa siellä, ehkä odottaa tullausta tms. Sielläkin on luultavasti jonoa käsittelyssä. Mutta toivottavasti tullaus ei tapahdu sen arvioidun toimituspäivän mukaan... muuten saa odotella vielä pitkään.
 
Se kerkiää jo lähtemään takaisin alle kuukaudessa jos se siis oikeasti on Suomessa ja odottaa vastaanottajan tulliselvitystä.
 
Tiistaina Danske Bank laittoi viestin että uusi korttisi on matkalla.

Ei perjantaiksi kerennyt tänne suomen yhteen suurimmista kaupungeista.
 
Suoraan sanottuna vituttaa. Tiistaina ja Perjantaina ei enää jaeta kirjeitä, tuo on monen päivän lisäys jakoaikoihin.
Joskus hyvänä vanhana aikana nakkasit kirjeen postiin maanantaina päivällä ja se oli tiistaina perillä, nyt se on perillä torstaina tai ens viikon maanantaina.

Hinnat on noussut yli 50% ja palvelu on heikentynyt yli 50%, jotenkin helvetin turhauttavaa.
 
Postittaako Danske korttinsa Postin jakelun kautta vai jonkun muun jakeluyrityksen kautta?
Tänne tuli toisen pankin kortti sen aamujakelufirman heittämänä postilaaatikkoon.
 
Tiistaina Danske Bank laittoi viestin että uusi korttisi on matkalla.

Ei perjantaiksi kerennyt tänne suomen yhteen suurimmista kaupungeista.

Postihan jakaa kirjeitä nykyään ma, ke, to. Vitut siitä koska kirje tulee perille, kunhan joskus viikon päästä tulee. Palvelua nääs.
 
Postihan jakaa kirjeitä nykyään ma, ke, to. Vitut siitä koska kirje tulee perille, kunhan joskus viikon päästä tulee. Palvelua nääs.
Kirjeiden toimitusaika on nykyään 4 työpäivää, aiemman 1-2 sijaan. Mutta lasketaanko tiistaita ja perjantaita Postilla edes työpäiviin...?
 
Kirjeiden toimitusaika on nykyään 4 työpäivää, aiemman 1-2 sijaan. Mutta lasketaanko tiistaita ja perjantaita Postilla edes työpäiviin...?
Lasketaan kyllä.

Eli jos esim. lähettää keskiviikkona kirjeen, pitäisi sen mennä perille viimeistään tiistaina (eli käytännössä jaetaan yleensä viimeistään maanantaina).

Toki välillä kirjeet myöhästyvät luvatusta ajasta.

edit: parempi esimerkki
 
Viimeksi muokattu:
Kirjeiden toimitusaika on nykyään 4 työpäivää, aiemman 1-2 sijaan. Mutta lasketaanko tiistaita ja perjantaita Postilla edes työpäiviin...?

Kyllä siellä lehtiä jaetaan tiistaisin ja perjantaisin. Ei vaan kirjeitä. Järkeä tossa ei ole, mutta missä nykyään on?
 
Paketissa oli kolmea eri Postin tarraa, sekä kissan kokoisilla kirjaimilla mustalla tussilla nimi/osoite/puhelinnumero ja Helposti-koodi. Tarroista kaksi päälimmäistä oli isoja lähetteitä, joissa oli kyllä täysin samat ja oikeat tiedot molemmissa kerroksissa, sekä identtinen viivakoodi. Niiden alla oli semmoinen pieni tarra missä oli siinäkin sekä lähettäjän että vastaanottajan tiedot, ja molemmat ihan oikein. Ei noilla eväillä luulisi kyllä kovin kauaksi katoavan, liekö kone vai lukutaidoton ihmisoletettu sitten tehnyt mokan. No, pääasia että löysi perille, mutta täytyy seuraavalla kerralla kyllä miettiä kun jotain vähän arvokkaampaa ostelee, että pitäisikö sittenkin käydä vaan hakemassa autolla.

Ei välttämättä koske tätä tapausta, mutta on hyvin yleistä, että pakettia järjestelmään kirjatessa tulee virheellinen postinumero sähköisiin tietoihin. Joko Postin tai asiakkaan toimesta. Ja paketit ohjautuu sähköisten tietojen mukaan eikä niitä yleensä tarkisteta kesken matkan eli moka huomataan vasta jossain toimipaikassa. Näitä tapauksia on päivittäin ja tämä on pienen jakelualueen havaintojen perusteella. Tähän vielä lisätään se osa työntekijöistä tällä matalapalkka alalla on aivan pihalla koko järjestelmästä niin eivät osaa edes korjata tilannetta.
 
Kyllä siellä lehtiä jaetaan tiistaisin ja perjantaisin. Ei vaan kirjeitä. Järkeä tossa ei ole, mutta missä nykyään on?
Lehtia ei jaeta, paitsi sanomalehtiä. Tuo 2017 tilanne ja nyt perjantai kuten tiistai aiemmin.
Tietoa ei ole jos jossain taajama alueen ulkopuolella sävelletään oman tavan mukaan.
1599894824679.png


"Nyt tehtävä muutos toteutetaan puuttumatta jakelupäivien määrään. Kesällä 2017 voimaan tuleva postilaki mahdollistaa 3-päiväisen jakelun taajama-alueella. Tätä mahdollisuutta Posti ei ota vielä käyttöön. "

eli nykyisin pitäisi olla tämä käytäntö, epävirallinen versio.

1599895359137.png
 
Viimeksi muokattu:
Perjantaina jaetaan myös jotain aikakauslehtiä, esim Suomen kuvalehti, Taloussanomat ja joku lääkärilehti. Myös postimerkilliset kirjeet. Toki ohjeet on voinut muuttua loman aikana ja tieto ei ole tullut jokaiseen jakeluun.
 
En tiedä mistä johtuu, mutta minulle tuli täällä maaseudun idylissä postia viime tiistaina. Kiinapaketti ja parikirjettä. Perjantaina taasen ei tullut mitään, mutta en toki tiedä oliko mitään jaettavaakaan. Kiinapaketteja on kuitenkin tullut tilattua useita kymmeniä, että eiköhän niitä valu vielä monta kuukautta :D
 
Perjantaina jaetaan myös jotain aikakauslehtiä, esim Suomen kuvalehti, Taloussanomat ja joku lääkärilehti. Myös postimerkilliset kirjeet. Toki ohjeet on voinut muuttua loman aikana ja tieto ei ole tullut jokaiseen jakeluun.

Oletko varma, että postimerkilliset kirjeet tulisi ti ja pe? Itselle ja firmalle ei ainakaan ole tullut yhtään mitään koko vuonna pl. Kauppalehti joka tulee myös ti ja pe. Tehokasta jakelua kun tähän meidän taloon ei taida kenellekään muulle tulla tiistaisin ja perjantaisin kuin mun Kauppalehti, tulee jakominuutteja aikalailla kun saa tulla hissillä 7. kerrokseen ja takas pelkän ohuen Kauppalehden takia :cool:
 
Oletko varma, että postimerkilliset kirjeet tulisi ti ja pe? Itselle ja firmalle ei ainakaan ole tullut yhtään mitään koko vuonna pl. Kauppalehti joka tulee myös ti ja pe. Tehokasta jakelua kun tähän meidän taloon ei taida kenellekään muulle tulla tiistaisin ja perjantaisin kuin mun Kauppalehti, tulee jakominuutteja aikalailla kun saa tulla hissillä 7. kerrokseen ja takas pelkän ohuen Kauppalehden takia :cool:

Säästöjä, säästöjä. :psmoke:
 
Oletko varma, että postimerkilliset kirjeet tulisi ti ja pe? Itselle ja firmalle ei ainakaan ole tullut yhtään mitään koko vuonna pl. Kauppalehti joka tulee myös ti ja pe. Tehokasta jakelua kun tähän meidän taloon ei taida kenellekään muulle tulla tiistaisin ja perjantaisin kuin mun Kauppalehti, tulee jakominuutteja aikalailla kun saa tulla hissillä 7. kerrokseen ja takas pelkän ohuen Kauppalehden takia :cool:
Postimerkilliset vain perjantaina, mutta se edellyttää että ne lajiteltu perjantain kuormaan.

Omalla maaseutu painoitteisella alueella ajetaan pahimmillaan 100 km noin 20 sanomalehden takia. Tämä sen takia että Posti vie ne lehdet joita yksityiset jakeluyhtiöt eivät halua viedä huonon kannattavuuden takia. Tässä touhussa ei ole mitään järkeä. Kolmena päivänä tehdään 9-10 tunnin päiviä+ noiden tuntien päälle ylitöitä ja kahtena kurvaillaan lähes tyhjällä autolla sama lenkki. Rasittaa jakajia aika lailla ja aiheuttaa sitä laadun laskua lisää. Itsekkin lähden tästä firmasta heti kun löydän lähialueelta omaa koulutusta vastaavaa työtä.
 
Soittelinpa Postille sellaisen lähetyksen perään, mikä nyt on seurannan mukaan maannut kohta pari viikkoa Hki-Vantaan ulkomaanterminaalissa. Kuulemma saattaa olla niin että lähetys jatkaakin (tai on jatkanut) matkaa maxi-kirjeenä ilman seurantaa. Mutta ei kuulemma voi tietää onko näin vai ei. Joka tapauksessa lähetyksen olisi Postin mukaan jo pitänyt sieltä liikkua, ja ilman seurantaakin olevalla toimitustavalla olla kuulemma jo perillä. Pahasti nyt kuulostaa siltä ettei tarvii ootella saapuvaksi ees enää. :thumbsdown:

Tuollakin lähetyksellä ainoa seurantamerkintä on tuo kirjaus ulkomaanterminaalissa. Tavallaan tietenkin ihan kiva tietää että se on sinne asti päässyt, mutta onhan tuo nyt vähän surkuhupaisaa antaa yksi leimaus seurantaan ja sitten ilman mitään eri merkintää/ilmoitusta vaihtaa toimitusmuotoon missä sitä ei ole. Tai siis vieläpä niin että ehkä on vaihdettu, eivätkä itsekään sitä tiedä. Kirjaisivat edes sen että lähetys jatkaa matkaa ilman seurantaa, niin ei tarttis ihmetellä.
 
Viimeksi muokattu:
Pari viikko on vielä aika vaatimaton aika pienelle kiinapaskalle, näitä tulee joskus huomattavasti pidemmän ajan päästäkin. Nopeiten tuntuu menevän läpi pakettikokoluokan lähetykset jotka menee Vantaalle käsittelyyn, nyt tuli yhdeksän lähetystä viime viikolla tyyliin: saapuminen 01000 lentokenttä, siitä 1-2 päivää ja käsittely Vantaalla, siitä seuraavana päivänä (tai jopa samana päivänä jos lajitteluaika osui hyvin yksiin kuljetuksen kanssa) noudettavissa lähikaupasta.
 
Pari viikko on vielä aika vaatimaton aika pienelle kiinapaskalle, näitä tulee joskus huomattavasti pidemmän ajan päästäkin. Nopeiten tuntuu menevän läpi pakettikokoluokan lähetykset jotka menee Vantaalle käsittelyyn, nyt tuli yhdeksän lähetystä viime viikolla tyyliin: saapuminen 01000 lentokenttä, siitä 1-2 päivää ja käsittely Vantaalla, siitä seuraavana päivänä (tai jopa samana päivänä jos lajitteluaika osui hyvin yksiin kuljetuksen kanssa) noudettavissa lähikaupasta.

Ihan totta kyllä että paketit yleensä liikkuu vikkelämmin. Mutta harvemmin nuo seurantaan päätyneet kuitenkaan on itellä jäänyt lojumaan mihinkään, tosin tässä nyt sitten toi seurantasekoilu varmaan selittää tätä hommaa. Lähinnä piti varmistaa että eihän ne nyt kuitenkin odottele siellä jotain tullauksia tms. (mitä tuolle nyt ei arvon takia tarvii tehdä) mutta olisivat vaan olleet lähettämättä sitä sähköistä saapumisilmoa siitä, koska tuossa tilanteessahan paketti lähtisi jossain vaiheessa paluumatkalle.

Joka tapauksessa pidän aika ongelmallisena että Postilla saattaa seurannassa oleva lähetys muuttua ilman seurantaa olevaksi, siten että siitä ei jää mitään jälkeä minnekään, eikä Posti tosiaan suoraan osaa sanoa että kuuluisko sen nyt olla seurannassa vai ei. Eri asia sitten normi kiinakirjeet missä sitä seurantaa ei missään vaiheessa (ainakaan Suomessa) olekaan, ne saapuu sitten kun saapuu.
 
On itsellä lukuisia lähetyksiä juurikin Kiinasta missä on saapuminen 01000 lentokentällä ja siihen se sitten onkin jäänyt. 0-3kk:den päästä lähetys on runtattu postiluukusta sisään nipussa missä on 2-9kpl lähetyksiä samassa. Kerran hain lähikaupasta nipun kiinalähetyksiä missä taisi olla seitsemän erillistä lähetystä vedettynä kuminauhalla yhteen.
 
En tiedä mistä johtuu, mutta minulle tuli täällä maaseudun idylissä postia viime tiistaina. Kiinapaketti ja parikirjettä. Perjantaina taasen ei tullut mitään, mutta en toki tiedä oliko mitään jaettavaakaan. Kiinapaketteja on kuitenkin tullut tilattua useita kymmeniä, että eiköhän niitä valu vielä monta kuukautta :D
Mitä postia tuli. Käsittääkseni noita jakelijoita on muitakin kuin Posti, niitä pitäisi kai olla yhteensä 15 toimijaa. Ilmeisesti kirjekuoresta pitäisi pystyä tunnistamaan jotenkin jos on jonkun muun kuin Postin jakelema.
 
Mitä postia tuli. Käsittääkseni noita jakelijoita on muitakin kuin Posti, niitä pitäisi kai olla yhteensä 15 toimijaa. Ilmeisesti kirjekuoresta pitäisi pystyä tunnistamaan jotenkin jos on jonkun muun kuin Postin jakelema.
Ilmeisesti jotenkin tunnistaa juu. Kirjeet olivat postin saapumisilmoituksia, enkä kiinapaketistakaan huomannut katsoa mitään merkintöjä
 
Tuo Jenkkilän paketti mistä kyselin täällä aiemmin tuli tänään. Mutta siinä oli sama homma että Posti oli hävittänyt seurannan, eli kun katsoo seurantakoodilla niin jakeluosoite on oikea mutta seuranta väittää ettei Posti ole saanut pakettia. Noh, tuli ihan jees toimitusajalla mutta kummallista tuo seurannan katkeaminen.
 
Kokemuksia paketin lähettämisestä jenkkeihin?
Pitäis paketti lähettää, mut mietityttää et meneekö ihan vaan "gift" tai "personal shipment" ja mukaan CN22 tulliluettelo?
 
Kokemuksia paketin lähettämisestä jenkkeihin?
Pitäis paketti lähettää, mut mietityttää et meneekö ihan vaan "gift" tai "personal shipment" ja mukaan CN22 tulliluettelo?
Oon lähetellyt jenkkeihin mutta en koskaan lahjana. Sovi vastaanottajan kanssa tuotteen arvo ja kirjaa tulliluetteloon ja mikäli asiassa raha vaihtaa omistajaa niin ota kahdessa erässä joista toinen mätsää sopimaanne summaan.
 
Oon lähetellyt jenkkeihin mutta en koskaan lahjana. Sovi vastaanottajan kanssa tuotteen arvo ja kirjaa tulliluetteloon ja mikäli asiassa raha vaihtaa omistajaa niin ota kahdessa erässä joista toinen mätsää sopimaanne summaan.

Miksi ihmeessä leikkimään useamman erän kanssa? Samahan se lähettäjälle on maksaako vastaanottaja tullia ja arvonlisäveroa vaiko ei. Onhan se lähettäjän rike merkitä sisältö väärin, sehän vakuutetaan oikeaksi allekirjoituksella. Kiva ottaa joku maahantulokielto/kuulustelu jenkkeihin jonkun tuommoisen takia jos huonoin tuuri käy. :rofl:
 
Miksi ihmeessä leikkimään useamman erän kanssa? Samahan se lähettäjälle on maksaako vastaanottaja tullia ja arvonlisäveroa vaiko ei. Onhan se lähettäjän rike merkitä sisältö väärin, sehän vakuutetaan oikeaksi allekirjoituksella. Kiva ottaa joku maahantulokielto/kuulustelu jenkkeihin jonkun tuommoisen takia jos huonoin tuuri käy. :rofl:

Juu, pahimmillaan pääsee jollekin kivalle jenkkien listalle vuosikymmeniksi joka voi vaikeuttaa esimerkiksi matkustelua. Ihan turhaa muutaman roposen takia.
 
N
Juu, pahimmillaan pääsee jollekin kivalle jenkkien listalle vuosikymmeniksi joka voi vaikeuttaa esimerkiksi matkustelua. Ihan turhaa muutaman roposen takia.
No ei todellakaan pääse millekään listalle. Eihän siihen pakettiin tarvi edes laittaa oikeaa nimeään jos ei halua. Pointti oli se, että jos myyt sinne jotain, vaikkapa jonkun arvikkaan vinyylilevyn tms (mitään nykyaikaista kaupasta saatavaa tavaraa ei kuluttajan kannata lähettää) niin tavaran tullattava arvo perustuu kauppasummaan. Mikäli ostaja ja myyjä yhteisymmärryksessä toteavat, että 400€ + 30€ postit maksellaan erässä 40€ + 30€ postit + 360€ erikseen, jotta tulliselvityksen arvoksi voidaan kirjata 40€ ja tämän tueksi sielä päässä tullatessa löytyy dokumentaatio tuon suuruisesta maksusta niin ei siinä ole mitään isompaa ongelmaa, sanonpahan vaan.
 
Oon lähetellyt jenkkeihin mutta en koskaan lahjana. Sovi vastaanottajan kanssa tuotteen arvo ja kirjaa tulliluetteloon ja mikäli asiassa raha vaihtaa omistajaa niin ota kahdessa erässä joista toinen mätsää sopimaanne summaan.

Raha on jo vaihtamassa omistajaa, en voi siihen vaikuttaa, mut tarviiko noita proforma tai kauppalaskuja tehdä kun ei ole mitään yritystäkään minkä kautta kauppaa olisi tehty tms?
Ja muuten tuleekohan tuotteelle tullia jenkeissä jos se on alunperinkin valmistettu siellä?
 
Raha on jo vaihtamassa omistajaa, en voi siihen vaikuttaa, mut tarviiko noita proforma tai kauppalaskuja tehdä kun ei ole mitään yritystäkään minkä kautta kauppaa olisi tehty tms?
Ja muuten tuleekohan tuotteelle tullia jenkeissä jos se on alunperinkin valmistettu siellä?
Ei tarvi mitään kuluttajakaupassa. Postin täti saattaa pyytämään tulliluettelolapon täyttämistä eli tavara ja arvo ja loppu hoituu sitten ihan vastaanottajan toimesta. Sama kun ostaisit ebaysta yksityiseltä myyjältä jotain niin saat ihan random paketin jonka tullaat ja jos lisäselvitystä tulli pyytää niin laitat paypal kuittikopion tms.
 
N

No ei todellakaan pääse millekään listalle. Eihän siihen pakettiin tarvi edes laittaa oikeaa nimeään jos ei halua. Pointti oli se, että jos myyt sinne jotain, vaikkapa jonkun arvikkaan vinyylilevyn tms (mitään nykyaikaista kaupasta saatavaa tavaraa ei kuluttajan kannata lähettää) niin tavaran tullattava arvo perustuu kauppasummaan. Mikäli ostaja ja myyjä yhteisymmärryksessä toteavat, että 400€ + 30€ postit maksellaan erässä 40€ + 30€ postit + 360€ erikseen, jotta tulliselvityksen arvoksi voidaan kirjata 40€ ja tämän tueksi sielä päässä tullatessa löytyy dokumentaatio tuon suuruisesta maksusta niin ei siinä ole mitään isompaa ongelmaa, sanonpahan vaan.
Alle $800 kaupallisista tuontilähetyksistä ei mene USAssa mitään tuontimaksuja joten lain rikkominen on esimerkissäsi täysin turhaa (virallinen lähde: Internet Purchases | U.S. Customs and Border Protection).
 
Soittelinpa Postille sellaisen lähetyksen perään, mikä nyt on seurannan mukaan maannut kohta pari viikkoa Hki-Vantaan ulkomaanterminaalissa.
Itselläkin makaa parhaillaan pari kiinalähetystä ulkomaanterminaalissa, molemmat 2.9.2020 kirjattu kohdemaahan saapuneiksi vaikka tilattu n. viikon sisällä toisistaan. Ennen näitä tilatut muutamat tulivat sutjakasti, ja jopa tuon 2.9 jälkeen tilattu kiinajätesäkki saapui jo. Varmaan joku rullakko unohtunut nurkkaan häpeämään missä nuokin on, mikä käydään läpi kun jaksetaan ja muistetaan. Postilla tuntuu kyllä olevan ihan yleinen ongelma että heillä ei ole hajuakaan missä ne kirjeet/paketit _oikeasti_ menee. Menee vähän koko seurantajärjestelmän idea hukkaan jos se toimii vain hyvin satunnaisesti joidenkin lähetysten kohdalla.
 
Pari viikko on vielä aika vaatimaton aika pienelle kiinapaskalle...
Kun asenne on tuo "kiinanpaska" ja myös "asiakas on aina väärässä, posti oikeassa" niin on pakko tiedustella, minkälaisia sidonnaisuuksia omaat ko firman suuntaan?

Itselläkin makaa parhaillaan pari kiinalähetystä ulkomaanterminaalissa, molemmat 2.9.2020 kirjattu kohdemaahan saapuneiksi vaikka tilattu n. viikon sisällä toisistaan. Ennen näitä tilatut muutamat tulivat sutjakasti, ja jopa tuon 2.9 jälkeen tilattu kiinajätesäkki saapui jo. Varmaan joku rullakko unohtunut nurkkaan häpeämään missä nuokin on, mikä käydään läpi kun jaksetaan ja muistetaan. Postilla tuntuu kyllä olevan ihan yleinen ongelma että heillä ei ole hajuakaan missä ne kirjeet/paketit _oikeasti_ menee. Menee vähän koko seurantajärjestelmän idea hukkaan jos se toimii vain hyvin satunnaisesti joidenkin lähetysten kohdalla.
On aivan arvalla heittämistä nykyään tuo puoli ainakin omien kokemusten mukaan. Eikä sitä juurikaan muuta se, onko Kiinasta vai Euroopasta. Voi saapua samalla koneella ja minuutin erolla toisistaan kirjattu kohdemaahan tms ja kuitenkin toinen jätetään helposti viikoksi roikkumaan toisen tullessa suoraan.

Ja seuranta nyt toimii edelleen itsellä miten toimii. Välillä kertoo heti "ennakkotieto saapunut postille" jopa niistä, jotka muuttuvat Suomessa "ei me tiedetä, missä menee" ja välillä taas ei tietoa tule ollenkaan tai se tulee myöhässä. Eikä ole kyse virheellisestä numerosta tms vaan kuten täällä on ennenkin todettu, homma ei vaan aina toimi.


Kun tässä noita edellisiä postauksia luin kolmisen sivua läpi, jäin kyllä ihmettelemään myös sitä, miten joku voi pitää asiallisena sitä arpomista niiden toimituspisteiden välillä ja samaan aikaan ehdottaa "pari päivää riittää noutamiseen". Miksi jo nyt surullista palvelua on katsottava läpi sormien ja sallittava entisestään heikentäminen? Kaikilla ei yksinkertaisesti ole aikaa / mahdollisuuksia parin päivän sisällä kiertää ties montako kymmentä kilometriä lenkkiä ihan vaan sillä, kun Posti ei hoida asioitaan. Ja jos tieto paketista tuleekin paperipostina, sehän ei ehdi edes aina siinä viikossa. Siitä huolimatta Postin tulisi palvella kaikkia joten jos eivät kykene hoitamaan muulla tavoin saapumisilmoitusta, saisi paperisena ilmoittamisen tapauksessa säilytysaika olla nykyistä pidempi.
Se lyhyempi säilytysaika voisi olla perusteltua ainoastaan siinä harvinaisessa tapauksessa jossa paketin tuloajasta olisi jotakin tietoa. Nyt luvattu voi olla tosiaan useammassa kohdassa mainittuun tapaan "viivästynyt parillä työpäivällä" tms joten pelkästään se tekee kovin vaikeaksi sovittaa aikataulu hakemiseen.

@hsalonen esimerkki oli kyllä todella kuvaava siitä, mitä Postin toiminta on. Ei siis puhuta mistään kiusanteosta Kiinapakettien osalta vaan myös kalliimman taksan mukaisesti maksettuja toimitetaan miten sattuu ja minne sattuu. Samaan aikaan ihmetellään, miten liiketoiminta kuivuu kasaan.
Tilailen ehkä kerran kuussa esim TME:ltä Puolasta tavaraa. Se ei asiakkaana itselleni kuulu, millaisen sopparin ovat tehneet mutta 7,90 lähetyskulut ja DHL tuo käytännössä 24h kuluessa paketin käteen. Ja jos et ole paikalla, voit sopia ihan ilmaiseksi uuden ajankohdan tai paikankin. Samaan aikaan Posti arpoo moninkertaisellakin hinnalla, viitsivätkö toimittaa paketin joskus vai eivät.
Ja jos teet vielä sen virheen kuin itse taannoin että annat luvan jättää ilman kuittausta niin "ovelle jättäminen" tarkoittaa sen kolmisen metriä ovesta jotta varmasti on vesisateessa. Valitus on ollut pari kuukautta vetämässä, en pidätä henkeäni vastausta odottessa. Seuraava "voi jättää ilman kuittausta" tuli muuten kappaleiksi heiteltynä ja tavaraa puuttui sisältä. Kiinnostiko Postia? No ei tietenkään, Jättivät vielä varmuuden vuoksi kirjaamatta toimitetuksi joten sekin meni pieleen. Oliko pakattu oikein? Sen kokoinen lähettäjä että samaan tapaan pakattuja lähtee varmuudella aivan järjettömiä määriä joten kyllä, eivätköhän tiedä, mitä tekevät.

Postin puolustukseksi on pakko toki sanoa siellä olevan vielä toistaiseksi jokusia oikein asiallisia postinjakajia. Mutta ihan se ei pidä kyllä tuota laivaa enää kauaa pinnalla. Ongelmia vaan on liikaa ja aivan liian usein.
 
Postin puolustukseksi on pakko toki sanoa siellä olevan vielä toistaiseksi jokusia oikein asiallisia postinjakajia. Mutta ihan se ei pidä kyllä tuota laivaa enää kauaa pinnalla. Ongelmia vaan on liikaa ja aivan liian usein.

Tämä. Oma postinkantajanikin on todellinen helmi ja tuo joskus jopa paketin mukana päiväpostinkin kouraan. Ja soittaa aina ennen tuloaan. Yleisemmällä tasolla ei ole myöskään kadonnut koskaan kotimaanpaketti mennessä eikä tullessa ja niitä on kyllä vuosien varrella kulkenut paljon. Kerran 1 paketti seilasi Lahti-Helsinki väliä pari viikkoa, kun ilmeisesti käsialani postinumerossa oli epäselvää onko 1 numero 0 vai 8. Pääsi sekin sitten lopulta perille.

Täytyy todeta, että olen kyllä tyytyväinen myös lähipostiini. Tokikin, tuo pakettiautomaattiasia on kyllä surkealla tolalla isoissa kaupungeissa. Onneksi meillä ei ole Mynämäellä kuin 1 automaatti ja 1 posti...
 
Tämä. Oma postinkantajanikin on todellinen helmi ja tuo joskus jopa paketin mukana päiväpostinkin kouraan. Ja soittaa aina ennen tuloaan. Yleisemmällä tasolla ei ole myöskään kadonnut koskaan kotimaanpaketti mennessä eikä tullessa ja niitä on kyllä vuosien varrella kulkenut paljon. Kerran 1 paketti seilasi Lahti-Helsinki väliä pari viikkoa, kun ilmeisesti käsialani postinumerossa oli epäselvää onko 1 numero 0 vai 8. Pääsi sekin sitten lopulta perille.

Täytyy todeta, että olen kyllä tyytyväinen myös lähipostiini. Tokikin, tuo pakettiautomaattiasia on kyllä surkealla tolalla isoissa kaupungeissa. Onneksi meillä ei ole Mynämäellä kuin 1 automaatti ja 1 posti...
Ilmeisesti soittamista ei ole kielletty vaikka sellaista lisäpalvelua ei olisi erikseen maksettu. Nimittäin noin on itselläkin useamman kerran ollut eli soitetaan kun ollaan tulossa. Ei toki aina eikä siis aikataulua voi siinä sopia mutta "ois iso paketti, oon vartin päästä. Ootko kotona tai haluutko että jätän sen johonkin?". Itseasiassa potkulautakin tuli tuolla tavalla ja pyynnöstä varastoon toimitettuna.
Ja nuo päiväposti on aika normaali kyllä. Paketti tulee aamulla ja päiväposti samalla käteen. Kun kuitenkin muut lähilaatikot saavat postinsa vasta myöhemmin niin en oikein edes tiedä, miten tuo toimii. Tuskin lajittelussa eli lienee pakko haluta itse katsoa, onko jotain muutakin kuin paketti.
Sama isompaa jakeluautoa ajava ja työpaikalle postia tuova. Mahdoton keksiä mitään negatiivista sanottavaa edes yrittämällä.

Sitä joka tapauksessa odotellessa tai pelätessä, onko asiallisella tullut mitta täyteen lopullisesti vai olivatko nuo pari metsään mennyttä kotiin tuotua pakettia jonkun kesätuuraajan aikaansaannoksia. Menetys on kyllä melkoinen jos joku "ei mitään väliä" on tullut tilalle.

Monesti se lähipostikin on ihan ok jos olet pienemmällä paikkakunnalla. Tutut asiakkaat ja halu palvella niitä. Kaupungissa meno voi olla sitten ihan muuta, tosin todella paljon riippuu siitä tiskin takana olevasta. Toisaalta "ei me piipattu niitä vielä eikä jakseta ettiä, tuu huomenna uusiks" on myös pienessä postissa koettu. Kyllä siinä verenpaine nousee kun oikeasti pienessä toimipisteessä ei jakseta ottaa sitä ISOA pakettia siitä rullakosta ja antaa asiakkaalle. Ja kun joku kysyy niin ei, ei ollut jouluruuhkan aika. Ja kyllä, paketti oli jo valmiiksi viivästynyt riittävästi ja olin poistumassa paikkakunnalta eli jonkinlaiset perusteetkin kysyä.

Mitä taas automaatteihin tulee, on kaupungissa silti onneksi etäisyys monesti seuraaviin maltillinen. Harrastavat kuitenkin sitä "lähimpään" viemistä myös maalla joten se paketti voikin olla yllättäen todella kaukana, pohjoisesta puhumattakaan.
 
Kun asenne on tuo "kiinanpaska" ja myös "asiakas on aina väärässä, posti oikeassa" niin on pakko tiedustella, minkälaisia sidonnaisuuksia omaat ko firman suuntaan?

Niin, vastaanotan vuodessa noin pari sataa lähetystä, yleensä 16-tuotteilla, mutta myös kiinapaskana, 14, ja 21 -tuotteina. Idiotismia on ollut helppo tässä ketjussa oikoa, suurimmalla ei ole mitään hajua mitä tarkoittaa logistiikka ja miten yhden yksittäisen lähetyksen suhteen ihmisillä on epätoivoisen typeriä toiveita, että joku niitä kerkiäisi suurilla volyymeillä toimittamaan ohi prosessin. Jos oma lähetys kusee toimituksen suhteen, niin ei se viive ole juuri koskaan päivää pidempää ja väärin vietyjä on tasan yksi tänä vuonna, eli 1:150 olisi suhta oikein ja väärin toimitetuille. Pystyn elämään, en olisi kauhean huolestunut vaikka lukema olisi isompikin. Mitä kiinapaskoihin tulee, niin eiköhän ne ole juuri sitä, haitallisia jokaiselle muulle maalle paitsi Kiinalle joka tukee myyjiä lähetyskulujen osalta ja ei maksa tarpeeksi korvauksia muiden maiden posteille vieläkään sen paskojen käsittelystä. Lopettelen itse näillä näppäimillä kaiken kiinatilailun ellei joku erikoinen tarve ilmene.

Jännä, tuo hsalosen sekoilu oli erikoista ja hauskaa viihdettä ja nostit sen esimerkiksi. Siinähän oli kyse PostNL:n lähetyksestä ja huolimatta siitä mitä kuluttaja siitä tavaran myyjälle maksaa, se lienee ihan sitä halvinta bulkkia mitä pakettipuolella on. Siinä keississä oli kyllä joku käpy käynyt varmaan lajittelussa/toimituksessakin, mutta semmosta se on kun pienipalkkaiset vuokratyöntekijät heittelevät paketteja ja halvimmat virolaiset alihankkijat ajavat niitä lokerikkoihin. Kysehän on monesti siitä, että miten kukin osaa sen oman ’hätänsä’ suhteuttaa yhteen realismin kanssa.

Moni juttu olisi hirveän mukava asia saada yhteiskunnan palvelujen suhteen, mutta minusta etenkin kirjepuolen palveluista pitäisi tinkiä edelleen jos se ei kerran ole kunnolla kannattavaa. Mieluummin arvostan kohtuullisia lähetyskuluja pakettien osalta kuin alkaisin niissä maksaa jyvitystä rahti-, kirje- ja lehtipuolelle. Nämä pitäisikin eriyttää niin, että hoitakoot velvoitteet minimiä hipoen ja erillisestä budjetista. Kuluttajana tästä on myös vaikea pysyä kärryillä mikä osa-alue on hyvää bisnestä ja mikä ei koska Posti ei erittele tulojaan julkisuuteen.

Ainakin omat PostNL:t tulee äärimmäisen laiskasti aina Suomeen ja lähetysmaan ja Suomen välillä ei ole mitään seurantaa. Suomessa ne toimiikin sitten kuluttajan kantilta hyvin, ainakin pk-seutulaisen ei kannata nopeampia tuotteita ostaa, 16 lähetykset tulee välillä kaikista nopeiten omiin käsiin, joskus se kotitoimitus kusee, mutta niin se kusee PostNordilla, DHL:llä, UPS:lla ja pienemmillä kiskoilla. Juuri kamppailin DHL:n kanssa kun kuulemma ensin auto oli rikki ja sovittu toimituskkkuna oli mahdoton siirtää seuraavalle päivälle, tänään jo onnistui kun ’vakikuski’ oli tullut vapailta töihin. PostNord ja UPS ovat paskimmat kotiinkuljettajat, tai siis kotikuljetusta yrittävät, ikinä ei vain ole vastaanottaja kotona tai muuten ei osoitetta löydy.

Matkahuollon kotiintoimituksia en ole ikinä kokeillut, ainoastaan yleensä autokemikaaleja tulee Matkahuollon kautta noutopaikkaan, muuten välttelen sitä, aivan kuten Schenkeriäkin.
 
Niin, vastaanotan vuodessa noin pari sataa lähetystä, yleensä 16-tuotteilla, mutta myös kiinapaskana, 14, ja 21 -tuotteina. Idiotismia on ollut helppo tässä ketjussa oikoa, suurimmalla ei ole mitään hajua mitä tarkoittaa logistiikka ja miten yhden yksittäisen lähetyksen suhteen ihmisillä on epätoivoisen typeriä toiveita, että joku niitä kerkiäisi suurilla volyymeillä toimittamaan ohi prosessin. Jos oma lähetys kusee toimituksen suhteen, niin ei se viive ole juuri koskaan päivää pidempää ja väärin vietyjä on tasan yksi tänä vuonna, eli 1:150 olisi suhta oikein ja väärin toimitetuille. Pystyn elämään, en olisi kauhean huolestunut vaikka lukema olisi isompikin.
Tuota määrää ei paketteja itselle tule mutta omat ja työhön liittyvät yhteensä niin kyllä niitäkin väkisin kertyy ja hyvin laidasta laitaan sekä rahtifirman että haluttujen palveluiden osalta.
Mutta miksi kuluttajan / palveluita käyttävän tulisi tietää logistiikasta yhtään mitään? Ei, en keksi ainoatakaan hyvää syytä. Sille lähetykselle on ostettu ja maksettu kuljetus välillä A to B ja luvattu jonkinlainen toimitusaika. Jos lähetys onkin aikaikkunan ulkopuolella paikassa C niin pieleen meni, syyllä ei ole kuluttajalle tai edes lähetyksen lähettäneelle minkäänlaista merkitystä.

Eikä kuluttajaa myöskään tarvitse kiinnostaa logistiikka millään tasolla edes silloin, kun Posti uudelleenjärjestelee palveluitaan. Ei, kaikkea ei tietenkään voi saada mutta helppo esimerkki ja nykypäivää monin paikoin: Paikallista palvelupistettä ei ole, pakettiautomaatti on. Posti yrittää toimittaa lähetyksen kotiin, vastaanottaja ei ole paikalla. Jakaja kiikuttaa sen lähetyksen noudettavaksi xx kilometrin päähän lähimpään toimipaikkaan sen sijaan että jättäisi noutoon siihen lähiautomaattiin. Reitistä riippuen automaattiin jättäminen olisi jo ajallisesti perusteltavissa oleva tapa ja samalla kuluttajaa paremmin palveleva.

Hyvällä prosentilla olet kuitenkin selvinnyt. Vain päivän viive on Postin osalta turhan usein jo ihme.

Mitä kiinapaskoihin tulee, niin eiköhän ne ole juuri sitä, haitallisia jokaiselle muulle maalle paitsi Kiinalle joka tukee myyjiä lähetyskulujen osalta ja ei maksa tarpeeksi korvauksia muiden maiden posteille vieläkään sen paskojen käsittelystä. Lopettelen itse näillä näppäimillä kaiken kiinatilailun ellei joku erikoinen tarve ilmene.
Oudoksun kyllä yleistystä edelleen. Ja sitä enemmän, mitä suuremmassa mitassa se "kiinanpaska" muuttuu kullaksi kun täkäläinen toimija laivaa kontillisen samaa tavaraa ja myy 10 kertaisella hinnalla. Todellisuus on kuitenkin jonkinlaisessa osassa tuotteita juuri tämä.

Ja se taas ei ole millään tasolla kuluttajan ongelma jos maailmanlaajuisesti ei saada maksuliikennettä kuntoon kaikkia osapuolia palvelevalla tavalla. Hoitakoot asiansa kuntoon ja sitä odottaessa kuljettavat kuluttajien tilaamat tuotteet asiallisesti perille. Varsin yksinkertainen asia johon kuluttajalla ei ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa. Paitsi se ikuinen "ei ole pakko tilata Kiinasta".

Jännä, tuo hsalosen sekoilu oli erikoista ja hauskaa viihdettä ja nostit sen esimerkiksi. Siinähän oli kyse PostNL:n lähetyksestä ja huolimatta siitä mitä kuluttaja siitä tavaran myyjälle maksaa, se lienee ihan sitä halvinta bulkkia mitä pakettipuolella on. Siinä keississä oli kyllä joku käpy käynyt varmaan lajittelussa/toimituksessakin, mutta semmosta se on kun pienipalkkaiset vuokratyöntekijät heittelevät paketteja ja halvimmat virolaiset alihankkijat ajavat niitä lokerikkoihin. Kysehän on monesti siitä, että miten kukin osaa sen oman ’hätänsä’ suhteuttaa yhteen realismin kanssa.
Kuvasit juuri oikein mainiosti sen, miten paljon korjattavaa olisi. Jälleen, kuluttajaa ei tarvitse kiinnostaa yhtään pätkää, toimittaako sen paketin vuokratyöntekijä ja onko hän mahdollisesti virolainen (en tosin ymmärrä noitakaan varsin tyhjänaikaisin viittauksia). Palvelusta on maksettu joten kyllä, sen tulee toimia. Jos ei toimi, lähettäjä ja kuljetuksen hoitava siitä ovat vastuussa, ei se loppuasiakas. Vastaavasti, ei sen loppuasiakkaan myöskään tarvitse olla tyytyväinen kelvottomaan palveluun.

Moni juttu olisi hirveän mukava asia saada yhteiskunnan palvelujen suhteen, mutta minusta etenkin kirjepuolen palveluista pitäisi tinkiä edelleen jos se ei kerran ole kunnolla kannattavaa. Mieluummin arvostan kohtuullisia lähetyskuluja pakettien osalta kuin alkaisin niissä maksaa jyvitystä rahti-, kirje- ja lehtipuolelle. Nämä pitäisikin eriyttää niin, että hoitakoot velvoitteet minimiä hipoen ja erillisestä budjetista. Kuluttajana tästä on myös vaikea pysyä kärryillä mikä osa-alue on hyvää bisnestä ja mikä ei koska Posti ei erittele tulojaan julkisuuteen.
Postilla on velvoitteensa joten niiden mukaan toimitaan siihen asti, kunnes velvoitteita muutetaan. Hyvin yksinkertainen kuvio. Ja kirjeitä jaetaan jo nykyisellään pääasiassa kolmena päivänä viikossa joten ei, siitä ei toistaiseksi ainakaan ole syytä tinkiä. Tai oikeammin ei edes voida jos velvoitteita ei muuteta.
Mutta mistä tiedät, mihin suuntaan jyvitetään maksuja? Nythän paketteja jaetaan niinäkin päivinä, jolloin kirjepostia ei. Maksaako varsinkin haja-asutusalueilla se pakettipuoli tässä kohden omat kulunsa?

Enkä oikein näe sitäkään, miksi kuluttajan tulisi olla kiinnostunut Postin budjetista, kuluttajalle riittää se paikasta A paikkaan B siirtynyt lähetys. Yleisellä tasolla taas on vaikea ymmärtää ettei lukuja avata yhtään paremmin. Koska edes omistaja ei tätä halua, lienee luvuissa enemmänkin sellaista, joka halutaan pitää peitossa.


Harva miettii tuotetta x lähimmästä kaupasta ostaessaan sitä, saiko jokainen osapuoli riittävän korvauksen. Tai sitä, millainen logistiikkaketju on taustalla ennen sitä kaupan hyllyä. Ja yhtä harva miettii koko ketjua tilatessaan lähipizzeriasta lätyn kotiin toimitettuna. Riittää, kun se lätty on lämpimänä ja ajallaan perillä. Jos ei ole, ei asiakas korjaa ongelmaa vaan sen tekee joku aivan muu.
Miksi Postin lopultakaan tulisi olla minkäänlainen poikkeus? Ei mistään syystä. Ei sen lähetys- ja vastaanottopisteen välisen edes kuulu näkyä kuluttajalle mutta toimia sen kuuluu.

Ainakin omat PostNL:t tulee äärimmäisen laiskasti aina Suomeen ja lähetysmaan ja Suomen välillä ei ole mitään seurantaa. Suomessa ne toimiikin sitten kuluttajan kantilta hyvin, ainakin pk-seutulaisen ei kannata nopeampia tuotteita ostaa, 16 lähetykset tulee välillä kaikista nopeiten omiin käsiin, joskus se kotitoimitus kusee, mutta niin se kusee PostNordilla, DHL:llä, UPS:lla ja pienemmillä kiskoilla. Juuri kamppailin DHL:n kanssa kun kuulemma ensin auto oli rikki ja sovittu toimituskkkuna oli mahdoton siirtää seuraavalle päivälle, tänään jo onnistui kun ’vakikuski’ oli tullut vapailta töihin. PostNord ja UPS ovat paskimmat kotiinkuljettajat, tai siis kotikuljetusta yrittävät, ikinä ei vain ole vastaanottaja kotona tai muuten ei osoitetta löydy.

Matkahuollon kotiintoimituksia en ole ikinä kokeillut, ainoastaan yleensä autokemikaaleja tulee Matkahuollon kautta noutopaikkaan, muuten välttelen sitä, aivan kuten Schenkeriäkin.
Ei Posti ole ainoa, jolla on ongelmia. Kaikki rahtifirmat eivät vaan niin suoraan näy kuluttajapuolella joten niin paljoa ei niistä luonnollisesti ole keskustelua. Menee kuitenkin ketjun ulkopuolelle joten ei kuulune tähän keskusteluun.
 
Niin, vastaanotan vuodessa noin pari sataa lähetystä, yleensä 16-tuotteilla, mutta myös kiinapaskana, 14, ja 21 -tuotteina. Idiotismia on ollut helppo tässä ketjussa oikoa, suurimmalla ei ole mitään hajua mitä tarkoittaa logistiikka ja miten yhden yksittäisen lähetyksen suhteen ihmisillä on epätoivoisen typeriä toiveita, että joku niitä kerkiäisi suurilla volyymeillä toimittamaan ohi prosessin. Jos oma lähetys kusee toimituksen suhteen, niin ei se viive ole juuri koskaan päivää pidempää ja väärin vietyjä on tasan yksi tänä vuonna, eli 1:150 olisi suhta oikein ja väärin toimitetuille. Pystyn elämään, en olisi kauhean huolestunut vaikka lukema olisi isompikin. Mitä kiinapaskoihin tulee, niin eiköhän ne ole juuri sitä, haitallisia jokaiselle muulle maalle paitsi Kiinalle joka tukee myyjiä lähetyskulujen osalta ja ei maksa tarpeeksi korvauksia muiden maiden posteille vieläkään sen paskojen käsittelystä. Lopettelen itse näillä näppäimillä kaiken kiinatilailun ellei joku erikoinen tarve ilmene.

Jännä, tuo hsalosen sekoilu oli erikoista ja hauskaa viihdettä ja nostit sen esimerkiksi. Siinähän oli kyse PostNL:n lähetyksestä ja huolimatta siitä mitä kuluttaja siitä tavaran myyjälle maksaa, se lienee ihan sitä halvinta bulkkia mitä pakettipuolella on. Siinä keississä oli kyllä joku käpy käynyt varmaan lajittelussa/toimituksessakin, mutta semmosta se on kun pienipalkkaiset vuokratyöntekijät heittelevät paketteja ja halvimmat virolaiset alihankkijat ajavat niitä lokerikkoihin. Kysehän on monesti siitä, että miten kukin osaa sen oman ’hätänsä’ suhteuttaa yhteen realismin kanssa.

Moni juttu olisi hirveän mukava asia saada yhteiskunnan palvelujen suhteen, mutta minusta etenkin kirjepuolen palveluista pitäisi tinkiä edelleen jos se ei kerran ole kunnolla kannattavaa. Mieluummin arvostan kohtuullisia lähetyskuluja pakettien osalta kuin alkaisin niissä maksaa jyvitystä rahti-, kirje- ja lehtipuolelle. Nämä pitäisikin eriyttää niin, että hoitakoot velvoitteet minimiä hipoen ja erillisestä budjetista. Kuluttajana tästä on myös vaikea pysyä kärryillä mikä osa-alue on hyvää bisnestä ja mikä ei koska Posti ei erittele tulojaan julkisuuteen.

Ainakin omat PostNL:t tulee äärimmäisen laiskasti aina Suomeen ja lähetysmaan ja Suomen välillä ei ole mitään seurantaa. Suomessa ne toimiikin sitten kuluttajan kantilta hyvin, ainakin pk-seutulaisen ei kannata nopeampia tuotteita ostaa, 16 lähetykset tulee välillä kaikista nopeiten omiin käsiin, joskus se kotitoimitus kusee, mutta niin se kusee PostNordilla, DHL:llä, UPS:lla ja pienemmillä kiskoilla. Juuri kamppailin DHL:n kanssa kun kuulemma ensin auto oli rikki ja sovittu toimituskkkuna oli mahdoton siirtää seuraavalle päivälle, tänään jo onnistui kun ’vakikuski’ oli tullut vapailta töihin. PostNord ja UPS ovat paskimmat kotiinkuljettajat, tai siis kotikuljetusta yrittävät, ikinä ei vain ole vastaanottaja kotona tai muuten ei osoitetta löydy.

Matkahuollon kotiintoimituksia en ole ikinä kokeillut, ainoastaan yleensä autokemikaaleja tulee Matkahuollon kautta noutopaikkaan, muuten välttelen sitä, aivan kuten Schenkeriäkin.
Se on ihan kiva että omalla kohdallasi viiveet juuri koskaan ei ole päivää pidempää, mutta sitten samaan aikaan toteat ettei pari viikkoa makuutusta ulkomaanterminaalissa ole aika eikä mikään. Vaikka en logistiikasta ihan pienimpiä yksityiskohtia tunnekaan, mielestäni ei ole kovinkaan epätoivoisen typerää toivoa että Postin prosessiin ei kuuluisi esim. seuraavanlaisia vaiheita (kun nyt valitettiin siitä että toivottaisiin toimitettavan ohi prosessin):
-Makuutetaan lähetystä paikassa X useita viikkoja ilman että sille tapahtuu mitään.
-Vaihdetaan seurannallinen paketti ilman seurantaa olevaksi, ilman mitään merkintöjä sinne seurantaan.

Tässä omassakaan tapauksessa ei alunperin olisi ollut edes mitään ihmeteltävää, jos se lähetys olisi tullut normaalina seurannattomana lähetyksenä perille asti. Korkeintaan ehkä arvailisin että siellä se valuu Kazakstanissa jonkun rekan perässä tällä hetkellä Suomea kohti. Mutta siinä kohtaa kun Posti ilmoittaa että hei tänne se on meille tullut, eikä mitään sen jälkeen pariin viikkoon, niin se on ainakin omalla kohdallani poikkeavaa toimintaa jopa parjatulta Postilta. Ja kun sitten tuota lähti selvittämään niin paljastui vielä tuo epäkohta että seuranta voidaan milloin vain katkaista ilman mitään ilmoituksia siitä.

Yleisesti ottaen Posti on omalla kohdallani toiminut hyvin. Poikkeamien määrä on kuitenkin omalla kohdalla tässä viime vuosina kasvanut aika merkittävästi. Pahimpana se että entisen asuinalueeni jakelussa oli pahimmillaan sellaisia häiriöitä että posti tuli lähes järjestelmällisesti vasta kuukauden-kahden päästä lähettämisestä perille. Onneksi kaikki laskut ja muu virallinen on nykyään sähköisenä, olisi muuten saattanut vituttaa aika huolella.
 
Viimeksi muokattu:
Se on ihan kiva että omalla kohdallasi viiveet juuri koskaan ei ole päivää pidempää, mutta sitten samaan aikaan toteat ettei pari viikkoa makuutusta ulkomaanterminaalissa ole aika eikä mikään.

Niin, minä tässä puhuin eri tuotteista lähetyslajien osalta. Miten joku kehitysmaasta tuleva lähetys josta en todennäköisesti ole sen kummemmin maksanut postikuluja haittaisi minua kunhan se saapuu säällisessä käsittelyajassa sitten kun se lopulta tulee? Mitä seurantaan tulee, niin tällekin on varmaan looginen selitys jossain sopimuksissa/ehdoissa, halvimmissa lähetyslajeissa sitä ei yleensä ole kuin maahantulon osalta. Oma veikkaus on myös lähetyksen koko, että voidaanko se koneellisesti käsitellä, onko viivakoodit lukukelpoisia jne. että onko seurantaa järkevää tai edes mahdollista saavuttaa. Omalla kohdalla aivan pienimmistä se yleensä uupuu, seuraava kokoluokka käsitellään Helsingissä, eli vielä ns. kirjepuolella, niihin tulee järjestään lajittelu/rekisteröinti ja sitten ns. pakettilähetykset jotka käsitellään Vantaalla, näissä on täysi seuranta maahantulosta käsittelyyn ja sieltä toimitukseen noutopisteeseen.

Yleensähän näiden makuutettavien osalta puhutaan halvimmasta bulkista mitä planeetalta löytyy ja sillä ainakin minusta pitää olla alhainen prioriteetti, resurssit kun ovat rajalliset, on minusta taas kerran ihan ok pistää paukut siihen ’normaaliin’ pakettiprosessiin koska sen taloudellisesti kannattava toiminta mahdollistaa myös näiden alemman prioriteetin kannattamattomien palveluiden tarjoamisen ilman, että Postia pitäisi tukea verovaroista.

Minun intresseissä on saada Suomesta ja lähimaista tulevat ’oikeat’ paketit säällisessä ajassa ja ilman viiveitä, koska yleensä niissä on ainakin itsellä kalliimpia asioita sisällä ja joita haluaisi käyttää mahdollisimman nopeasti. Minun oletukseni kiinakaman saapumiselle on 1-3kk tilaushetkestä, jos tilaan Suomesta jotain vaikkapa tänään klo 12, mielelläni haluan sen huomenna noutaa smartista tai viimeistään ylihuomenna noutopisteestä.
 
Lähetys on saapunut kohdemaahan.

17.8.2020 klo 12:34
HKI VANTAA, ULKOMAANTERMINAALI
Eilen oli laatikossa

2vk kiinasta suomeen ja 4vk viimeiset 300km
 
Viimeksi muokattu:
Onko kukaan onnistunut lähettelemään lähiaikoina mitään jenkkien suuntaan? Itellä kaks viikkoa terminaalissa istunut lähetys, kaiketi lentoa venaamassa, mutta kyrpii kun Posti ei tiedota tilanteesta mitään eikä aspassakaan kukaan mitään tiedä mistään.
 
Onko kukaan onnistunut lähettelemään lähiaikoina mitään jenkkien suuntaan? Itellä kaks viikkoa terminaalissa istunut lähetys, kaiketi lentoa venaamassa, mutta kyrpii kun Posti ei tiedota tilanteesta mitään eikä aspassakaan kukaan mitään tiedä mistään.
Edelliset viime kuussa eri päivinä lähetetyt Priority-paketit (CE-alku) odottivat 13 ja 16 kalenterivuorokautta terminaalissa jatkoyhteyttä. Samaa luokkaa olleet jonot nyt muutaman kuukauden, mutta aika harvakseltaan tulee lähetettyä.
 
Mulla käynyt samaa, paketit jää viikoiksi jumiin. Lieneekö sattumaa vai ei, mutta kaikki jumittavat paketit ovat olleet China post registered air mail toimitustavalla. Aliexpress standardilla ei ole jäänyt vielä yksikään jumiin.

En ole siis ainoa. Mulla on ollut tässä melko hiljattain kaksi pakettia jotka viettivät tullien maksun jälkeen n. kuukauden jossakin postin varaston nurkassa, eilen niistä lähti lopulta toinenkin liikkeelle. Kumpikin oli tosin lähetetty Aliexpress Standardilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
288 765
Viestejä
4 948 216
Jäsenet
79 541
Uusin jäsen
zer0-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom