Tohon postin käsittelymaksuun liittyen mulla on kuluttajariitalautakunnan käsittelyssä asia. Perkasin tuota postiliiton sopimusta ja sen sisällön perusteella voisi olla tulkittavissa, että tuon perittävän käsittelymaksun idea on kattaa paketin tullille esittämisestä aiheutuvia kustannuksia, ei kustannuksia siitä, että paketti istuu varastossa odottamassa vapautumista tullauksesta.
Nostin tuon kuluttajariita-asiassani esille, että postin pitäisi toimittaa selkeä dokumentti, että paketti on selkeästi nimenomaisesti esitelty tullille, sillä sain postin asiakaspalvelijan kanssa asiasta vääntäessäni tiedon, että nykysysteemi toimii jotenkin niin, että paketti menee odottamaan tullausta varastoon ja kun tulli vapauttaa paketin, posti jatkaa paketin kuljettamista. Tosiasiallisesti siis homma toimii niin, että tulli ei käytännössä käsittele valtaosaa paketeista mitenkään vaan lisäselvitystä verkossa tehtävän tullaustapahtuman osalta pyydetään sattumanvaraisesti, jolloin myöskään tullin ei oikeastaan tarvitse käydä pakettia tutkimassa, vaan riittää kunhan toimittamasi dokumentit vastaavat tuota tullille ilmoittamaasi arvoa.
Tosiasiassa siis postin mielestä tuo käsittelymaksu on perusteltu, kunhan paketti istuu välivarastossa, jonne tullin henkilökunnalla on pääsy, mutta näin se ei ole, vaan paketti pitää nimenomaan järjestää tullin nähtäville, ja siihen liittyy tuo lisäkulu, jota voidaan periä. Jos siis tulli ilmoittaisi, että haluavat tutkia pakettia seurantakoodilla XXXXXX... paremmin ja postipoika koukkaa paketin tullin pisteelle sieltä varastosta, niin sitten tuo maksu voitaisiin periä.
Täysin tuohon käsittelymaksuun liittymättä en kyllä ymmärrä, miksei posti vieläkään voi saada tuota omaa noutopistettä käyttöön ulkomaanpaketeille. Olen moneen otteeseen laittanut aspaan viestiä, että mahdollistakaa nyt tuo kiitos. Postille voisi vaikkapa omapostin sivuilla ilmoittaa lähetystunnuksen etukäteen jos sillä saataisiin paketti ohjautumaan minne halutaan. Tuo auttaisi postiakin, koska kaiken maailman paketeiden suhteen viivakoodin vilauttaminen koneelle (joka varmaan muutenkin tehdään, että seurantakoodi saadaan järjestelmään) ilmoittaisi edes näiden oma-aloitteisesti paketin ohjausta pyytävien toimesta sen, ettei postin työntekijän tarvitse kirjata järjestelmään mitään muuta ja paketin kulku suomessa olisi jo suoraan linkitetty tuohon viivakoodiin. Toki pitää siinä nyt kattoa, että pakettiin kirjattu vastaanottaja on sama kuin seurantakoodin kirjannut henkilö.