Postin kulkemisen vaikeus

EDIT: Löysin uutisen ja siinä mainitaan suurimmaksi osaksi, että muka täältä muualle on eniten vaikeuksia postittaa ja vanha postilainen huomaa heti, että toi rullakkorivistä otettu kuva on saapuneet lähetykset.
Niinhän tossa kuvatekstissä sanotaan.

"Postin ulkomaanterminaalilla käsiteltiin Kiinasta tulleita kirjelähetyksiä helmikuussa 2019."
 
Kellään tietoa mitä tämä tarkoittaa?
Screenshot_2020-07-28-15-15-14-318_fi.itella.posti.android.jpg
 
Kysytään täällä, kun ei ainakaan vastaan ole tullut sopivaa kettua missä olisi yleisesti näistä paketti palveluista:

Miten nämä esim. Matkahuollon kotiinkuljetukset toimivat? Jos alaovi lukossa kerrostalossa niin eivät soita ym. ja vievät paketit (esim. television) matkahuoltoon mistä tuote on itse noudettava?
 
Tilattiin eilen iltapäivällä pihaan pressuautotalli, koronatilanteen vuoksi verkkokauppakin pahoitteli etukäteen ja lupaili n. 2 viikon toimitusaikaa. Tilaus tuli tänä aamuna pihaan. :kahvi: Postin ukkokin naureskeli kun kalsarisillani menin avaamaan ovea ja olin jo melkein heti sanomassa, että väärän talon pihassa ovat.
 
Näin niitä lähetyksiä niputetaan odottamaan käsittelyä sitten joskus.

c2d9d8b2b9ee4bb896ed8857aef91cae.jpg
Tuli eilen postia joka kesti 111 päivää matkalla.

Samalla pulpahti sen jälkeen Postin seurantaan 3kk päästä lennon jälkeen hävöksissä olevaa postia.

Lisänä edellä mainittu oma kadonnut paketti kuopion logistiikkakeskuksessa teki pari päivää sitten uuden tilapäivityksen samassa paikassa joten ainakin taas olemassa... tosin siellä kävi ja meni ohi kaks pakettia samaan aikaan ja eivät sitä vanhempaa pakettia samaan junaan kerenneet laittamaan.



Jos tosin olen ymmärtänyt Suomen kautta kiertää jonkun verran Venäjälle menevää liikennettä joita paikallisetkin närkästelleet kun jumii paketit Suomen puolella pitkään näin tiivistettynä..


Ois varmaan aika palkata lisää väkeä tuonne tai lopettaa se logistiikka bisnes mihin uppoo kaikki rahat, jonka yhdistivät sen voittoisaan toiminnan sekaan ettei näy iso ilkeä miinus huonoista valinnoista ja siirretään vastuuta muualle (nipistetään täysin vääristä paikoista). Noh näin vanhat johtajan parat tekee aina kuten Nokian tapauksessa olivat lopulta ihan sekasin ja ulkona vanhuuttaan. Noh valtio omistaa röttelön loppujen lopuksi. Vois tulla kilpailija hoitamaan nuo ulkomaan postit jos ei suju.

tuntuu ikävältä jos kuvan kaveri on ainut hoitelemassa koko läjää.
 
Tuli tuosta kalsarikommentista mieleen että luokiteltaskohan se itsensäpaljasteluksi, jos menis alasti ovelle noutaan pakettia ja ois vaikka joku naisjakaja :)?
 
Tuli tuosta kalsarikommentista mieleen että luokiteltaskohan se itsensäpaljasteluksi, jos menis alasti ovelle noutaan pakettia ja ois vaikka joku naisjakaja :)?

Mitäs väliä sillä jakajan sukupuolella nyt tämän asian pohtimisessa on?
 
Tuli eilen postia joka kesti 111 päivää matkalla.

Samalla pulpahti sen jälkeen Postin seurantaan 3kk päästä lennon jälkeen hävöksissä olevaa postia.

Lisänä edellä mainittu oma kadonnut paketti kuopion logistiikkakeskuksessa teki pari päivää sitten uuden tilapäivityksen samassa paikassa joten ainakin taas olemassa... tosin siellä kävi ja meni ohi kaks pakettia samaan aikaan ja eivät sitä vanhempaa pakettia samaan junaan kerenneet laittamaan.



Jos tosin olen ymmärtänyt Suomen kautta kiertää jonkun verran Venäjälle menevää liikennettä joita paikallisetkin närkästelleet kun jumii paketit Suomen puolella pitkään näin tiivistettynä..


Ois varmaan aika palkata lisää väkeä tuonne tai lopettaa se logistiikka bisnes mihin uppoo kaikki rahat, jonka yhdistivät sen voittoisaan toiminnan sekaan ettei näy iso ilkeä miinus huonoista valinnoista ja siirretään vastuuta muualle (nipistetään täysin vääristä paikoista). Noh näin vanhat johtajan parat tekee aina kuten Nokian tapauksessa olivat lopulta ihan sekasin ja ulkona vanhuuttaan. Noh valtio omistaa röttelön loppujen lopuksi. Vois tulla kilpailija hoitamaan nuo ulkomaan postit jos ei suju.

tuntuu ikävältä jos kuvan kaveri on ainut hoitelemassa koko läjää.
Se tulppa on kyllä täysin muualla, kuin täällä missä ne suurimman osan ajastaan jumittaa. Näkisit miltä ne Kiinan pakettikasat näyttää. Ei ne Suomeen saavuttua ole edes viikkoa normaalisti käsiteltävänä.
 
Se tulppa on kyllä täysin muualla, kuin täällä missä ne suurimman osan ajastaan jumittaa. Näkisit miltä ne Kiinan pakettikasat näyttää. Ei ne Suomeen saavuttua ole edes viikkoa normaalisti käsiteltävänä.
Olisikin näin helppoa sanoa. Mutta kuten sanoitkin et täällä ne suurimman osan ajastaan jumittaa.. kun sais tosissaan ne ees viikossa kuletettua Suomen sisällä ois ees välttävä nopeus.

Heti kun luopuivat siitä jatkuvasta aikataulusta romahti nopeudet. Enään kaksi päivää kulkee reaalisesti paketit loput jumittaa. Ja taas Kuopio paketti jumii ei kerennyt vieläkään mukaan. Menee taas ens viikkoon.
 
Tuli tuosta kalsarikommentista mieleen että luokiteltaskohan se itsensäpaljasteluksi, jos menis alasti ovelle noutaan pakettia ja ois vaikka joku naisjakaja :)?

Kai sitä periaatteessa kotonaan saa tehdä mitä huvittaa, varsinkin jos ei tiedä kuka oven takana on. Tietysti nykyaikana nyt pahastutaan vähän kaikesta niin joku somemyrskyhän se olisi edessä tuostakin.

Tietysti jos oikein asiakseen temmi ojossa lähtee postinkantajalle avaamaan ovea niin sitten pitänee muutenkin miettiä hieman elämänvalintojaan uusiksi. :kippis:
 
Olisikin näin helppoa sanoa. Mutta kuten sanoitkin et täällä ne suurimman osan ajastaan jumittaa.. kun sais tosissaan ne ees viikossa kuletettua Suomen sisällä ois ees välttävä nopeus.

Heti kun luopuivat siitä jatkuvasta aikataulusta romahti nopeudet. Enään kaksi päivää kulkee reaalisesti paketit loput jumittaa. Ja taas Kuopio paketti jumii ei kerennyt vieläkään mukaan. Menee taas ens viikkoon.
Lueppa se viesti tarkasti. Se tulppa on muualla, kuin täällä Suomessa missä se jumitus todellisuudessa tapahtuu. Kiina ja välimaat. Tavaraa ei lähde lentokoneilla sitä määrää mitä normaalisti aiemmin vaan osa tulee maa/merirahtina mikä hidastaa vielä entisestään ja se ei auta jos se paketti Kiinasta ulos pääsee, kun ne jää sitten seuraavaan etappiin odottamaan yhteyksiä Suomeen.
 
Lueppa se viesti tarkasti.
Sarkasmia kuhan heitin irroittamalla lauseen täsmälleen siitä kohtaa mistä voi saada eri käsityksen;) sama seuraavassa ois parempi henk. kohtaisesti että jättäis 'kuin täällä Suomessa" sanomatta kokonaan välissä..

Toisena sanoit näkisitpä.. no odotan näkemistä. Viime ajat menee niin että Helsinkiin/Vaasaan kun tulee. Kestää tasan viikko jos nopea. Tarkistin juuri nopeimman viimeisen ajan. 24pv Suomeen ja nyt tänään haettavissa. Pahinta on kun jos Kuopioon jumii perjantaina tai vastaava ja ei enään kerkeä samana päivänä Kuopiosta Varkauteen kuten ennen eli hidastunut. Noh vois itkee tärkeämmistäkin. Seuraava viestini koskee sit Kuopion logistiikka sankari pakettia jos liikahtaa sit uudestaan ens viikolla.
 
Jälleen hieman avauduttavaa tämän rakkaan Postimme hienoudesta ja toimivuudesta.. Viikon sisään on tullut lähetettyä 3 pakettia, ja odotan yhtä. Jokaisen kanssa näistä todella vittumaisia ongelmia.

1. Paketti: Lähetetty perjantaina aamupäivällä (jätin paikalliseen automaattin). Vieläkään ei mitään merkintää seurantatiedoissa ensimmäisen rekisteröinnin jälkeen.
2. Paketti: Asiakaspalautuksena lähetetty tuote, jätetty postin toimipisteelle kuljetettavaksi lauantaina. Tästäkään ei edelleenkään mitään merkintää rekisteröinnin lisäksi, kuvittelisi että nyt maanantain aikana tämä (sekä pakettii 1. ihan viimeistään myös) olisi liikkunut edes jonnekin.
3. Paketti: Tällä kertaa varasin lokeron lähiautomaatista ja sain sähköpostiini helposti-koodin sekä lokeron avauskoodin. Noh, marssin automaatille, lokero koodilla auki, ja eikös siellä ollut jonkun toisen paketti. Huoh... Sitten vaan lokero kiinni ja kaupan puolelle Postin toimipisteelle --> paketti sitä kautta liikkeelle. Näiden aikaisemmin postitettujen pakettien noudattaman kaavan mukaan olettaisin, ettei tästäkään tule seurantaan mitään merkintää päiväkausiin!

Sitten vielä se yksi paketti jota odotan, Verkkokauppa.comista tehty tilaus torstaina. Ylläripylläri, senkään seurantatiedoissa ei MITÄÄN merkintää ensimmäisen rekisteröinnin jälkeen. Tässä tosin "luvataan" toimitusajaksi tämä päivä, mutta löisin vaikka vasemman käteni vetoa ettei tule.

Mahtaakohan olla vaan seurannassa viivettä, ja paketit liikkuvatkin normaalisti, vai eikö posti vaan enää skannaile noita niin ahkerasti?
 
Täytyy kerrankin antaa ruusuja postin kulkemiselle. Tilasin käsikonsolin Japanista 28.7 normi postipakettina ja eilen satuin katsomaan Oma Postiin aamupäivällä niin oli jo noudettavissa, ja himassa odotti myös A4-versio asiasta. Mielestäni jo ihan kohtuullinen aika standardikuljetuksella Aasiasta. JapanPost on kylläkin melko ripeä yksikkö siellä päässä mikä varmaan vaikutti osaltaan.
 
Tohon postin käsittelymaksuun liittyen mulla on kuluttajariitalautakunnan käsittelyssä asia. Perkasin tuota postiliiton sopimusta ja sen sisällön perusteella voisi olla tulkittavissa, että tuon perittävän käsittelymaksun idea on kattaa paketin tullille esittämisestä aiheutuvia kustannuksia, ei kustannuksia siitä, että paketti istuu varastossa odottamassa vapautumista tullauksesta.

Nostin tuon kuluttajariita-asiassani esille, että postin pitäisi toimittaa selkeä dokumentti, että paketti on selkeästi nimenomaisesti esitelty tullille, sillä sain postin asiakaspalvelijan kanssa asiasta vääntäessäni tiedon, että nykysysteemi toimii jotenkin niin, että paketti menee odottamaan tullausta varastoon ja kun tulli vapauttaa paketin, posti jatkaa paketin kuljettamista. Tosiasiallisesti siis homma toimii niin, että tulli ei käytännössä käsittele valtaosaa paketeista mitenkään vaan lisäselvitystä verkossa tehtävän tullaustapahtuman osalta pyydetään sattumanvaraisesti, jolloin myöskään tullin ei oikeastaan tarvitse käydä pakettia tutkimassa, vaan riittää kunhan toimittamasi dokumentit vastaavat tuota tullille ilmoittamaasi arvoa.

Tosiasiassa siis postin mielestä tuo käsittelymaksu on perusteltu, kunhan paketti istuu välivarastossa, jonne tullin henkilökunnalla on pääsy, mutta näin se ei ole, vaan paketti pitää nimenomaan järjestää tullin nähtäville, ja siihen liittyy tuo lisäkulu, jota voidaan periä. Jos siis tulli ilmoittaisi, että haluavat tutkia pakettia seurantakoodilla XXXXXX... paremmin ja postipoika koukkaa paketin tullin pisteelle sieltä varastosta, niin sitten tuo maksu voitaisiin periä.

Täysin tuohon käsittelymaksuun liittymättä en kyllä ymmärrä, miksei posti vieläkään voi saada tuota omaa noutopistettä käyttöön ulkomaanpaketeille. Olen moneen otteeseen laittanut aspaan viestiä, että mahdollistakaa nyt tuo kiitos. Postille voisi vaikkapa omapostin sivuilla ilmoittaa lähetystunnuksen etukäteen jos sillä saataisiin paketti ohjautumaan minne halutaan. Tuo auttaisi postiakin, koska kaiken maailman paketeiden suhteen viivakoodin vilauttaminen koneelle (joka varmaan muutenkin tehdään, että seurantakoodi saadaan järjestelmään) ilmoittaisi edes näiden oma-aloitteisesti paketin ohjausta pyytävien toimesta sen, ettei postin työntekijän tarvitse kirjata järjestelmään mitään muuta ja paketin kulku suomessa olisi jo suoraan linkitetty tuohon viivakoodiin. Toki pitää siinä nyt kattoa, että pakettiin kirjattu vastaanottaja on sama kuin seurantakoodin kirjannut henkilö.
 
Tohon postin käsittelymaksuun liittyen mulla on kuluttajariitalautakunnan käsittelyssä asia. Perkasin tuota postiliiton sopimusta ja sen sisällön perusteella voisi olla tulkittavissa, että tuon perittävän käsittelymaksun idea on kattaa paketin tullille esittämisestä aiheutuvia kustannuksia, ei kustannuksia siitä, että paketti istuu varastossa odottamassa vapautumista tullauksesta.

Nostin tuon kuluttajariita-asiassani esille, että postin pitäisi toimittaa selkeä dokumentti, että paketti on selkeästi nimenomaisesti esitelty tullille, sillä sain postin asiakaspalvelijan kanssa asiasta vääntäessäni tiedon, että nykysysteemi toimii jotenkin niin, että paketti menee odottamaan tullausta varastoon ja kun tulli vapauttaa paketin, posti jatkaa paketin kuljettamista. Tosiasiallisesti siis homma toimii niin, että tulli ei käytännössä käsittele valtaosaa paketeista mitenkään vaan lisäselvitystä verkossa tehtävän tullaustapahtuman osalta pyydetään sattumanvaraisesti, jolloin myöskään tullin ei oikeastaan tarvitse käydä pakettia tutkimassa, vaan riittää kunhan toimittamasi dokumentit vastaavat tuota tullille ilmoittamaasi arvoa.

Tosiasiassa siis postin mielestä tuo käsittelymaksu on perusteltu, kunhan paketti istuu välivarastossa, jonne tullin henkilökunnalla on pääsy, mutta näin se ei ole, vaan paketti pitää nimenomaan järjestää tullin nähtäville, ja siihen liittyy tuo lisäkulu, jota voidaan periä. Jos siis tulli ilmoittaisi, että haluavat tutkia pakettia seurantakoodilla XXXXXX... paremmin ja postipoika koukkaa paketin tullin pisteelle sieltä varastosta, niin sitten tuo maksu voitaisiin periä.

Täysin tuohon käsittelymaksuun liittymättä en kyllä ymmärrä, miksei posti vieläkään voi saada tuota omaa noutopistettä käyttöön ulkomaanpaketeille. Olen moneen otteeseen laittanut aspaan viestiä, että mahdollistakaa nyt tuo kiitos. Postille voisi vaikkapa omapostin sivuilla ilmoittaa lähetystunnuksen etukäteen jos sillä saataisiin paketti ohjautumaan minne halutaan. Tuo auttaisi postiakin, koska kaiken maailman paketeiden suhteen viivakoodin vilauttaminen koneelle (joka varmaan muutenkin tehdään, että seurantakoodi saadaan järjestelmään) ilmoittaisi edes näiden oma-aloitteisesti paketin ohjausta pyytävien toimesta sen, ettei postin työntekijän tarvitse kirjata järjestelmään mitään muuta ja paketin kulku suomessa olisi jo suoraan linkitetty tuohon viivakoodiin. Toki pitää siinä nyt kattoa, että pakettiin kirjattu vastaanottaja on sama kuin seurantakoodin kirjannut henkilö.
Tuossa on kyllä pointtia. Toivottavasti tuo postin ryöstömaksui poistetaan. Itselle on nyt tilattu kiinasta akkuja (3kpl n.2kg paketteja) -saa nähdä jäävätkö kaikki tulliin. Epäilen kyllä että jäävät, kun ei nuo ihan kirjeenä enää kulje :D

Edit. Toivottavasti postimies ei visko noita, sillä 2kg lipo akku saattaa olla hieman vaarallinen väärin käsiteltynä...
 
Joo, katotaan mitä kuluttajariitalautakunta tossa sitten sanoo ja tekee.


Tuoltahan tuo löytyy, artikla 18 kohta 2:

"Tullitarkastuksen alaisista lähetyksistä voidaan periä maksu tullille esittämisestä, jonka ohjeellinen enimmäismäärä ilmoitetaan Toimitusohjesäännöissä. Maksu peritään vain niiden lähetysten tullille esittämisestä ja tullauksesta, joista on peritty tullimaksut tai muut vastaavat maksut. "

Tuon perusteella sanoisin, että varastohalli, jonne tullilla on mahdollisuus mennä ei täytä tuota, vaan tuota maksua voitaisiin korkeintaan periä, mikäli paketin tullauksessa on joku lisäselvitystä vaativa tilanne. Tämä on sitten arvaus, mutta veikkaisin että pakettien käsittelyssä lähinä seulotaan lähetyksiä huumekoirilla jne siitä yleisestä massasta, eikä todellisesti tulli tarkasta käytännössä pakettien arvoja tms lainkaan ja tuo pistokoe missä pyydetään dokumentteja paketin arvosta on sitten vaan pelotteena, ettei noissa asioissa kuseteta.
 
Täytyy kerrankin antaa ruusuja postin kulkemiselle. Tilasin käsikonsolin Japanista 28.7 normi postipakettina ja eilen satuin katsomaan Oma Postiin aamupäivällä niin oli jo noudettavissa, ja himassa odotti myös A4-versio asiasta. Mielestäni jo ihan kohtuullinen aika standardikuljetuksella Aasiasta. JapanPost on kylläkin melko ripeä yksikkö siellä päässä mikä varmaan vaikutti osaltaan.
Itse odotan 90km matkan päästä Suomen sisällä tulevaa kirjepostia, postitettu samana päivänä kun sinun Japanista tullut paketti. On tämä posti kyllä kusinen firma, ei enää tule yllätyksenä.

Sinuna en kiittelisi liikaa Postia :D
 
En tiedä onko mulla vaan postnordin kanssa huonoa tuuria, mutta ei vaan koskaan mene niiden kanssa hommat kunnolla.
Tänään oli arvioitu saapumispäivä, mutta torstain jälkeen paketti ei ole liikkunut mihinkään.
 
En tiedä onko mulla vaan postnordin kanssa huonoa tuuria, mutta ei vaan koskaan mene niiden kanssa hommat kunnolla.
Tänään oli arvioitu saapumispäivä, mutta torstain jälkeen paketti ei ole liikkunut mihinkään.

Itellä Postnord toimii yleensä hyvin, siis silloin kun tilaa Zalandolta ja paketti tulee sitä tiettyä logistista reittiä Malmöstä Turun kautta eteenpäin.

Pk-seudun puljusta oli tulossa kaksi pakettia ja Postnord ei hakenut niitä kahteen arkipäivään. Lopulta paketit haettiin samaan aikaan ja toinen paketti jäi matkalle useammaksi päiväksi kun toinen paketti oli tullut jo perille. Postnordin paketit tekevät näköjään aina koukkauksen Turun kautta, joten siitä tulee helposti toimitukseen lisää päivä tai pari. Verrattuna vaikka Matkahuoltoon, joka toi paketin pk-seudulta kahdessa päivässä perille.

Nyt yksi Zalandon palautuspaketti Postnordilla oli 12 päivää hukassa, ennen kuin saapui Turkuun. Tuntuu että siellä paketit katoavat jonnekin kesken matkan.

Tästä oppineena, ei ikinä Postnordia jos vaan voi valita kuriirin.
 
tJMftA1.png



Noh tämän mukaan otin yhteyttä mutta leviteltiin uudestaan käsiä ja voivoteltiin asialle kuten tilaa uusi tilalle. Posti ei halua apua asian selvittämiseen. Aika laiskaa välittämättömyyttä. Lain suojin saavat tehdä huonoa asiakaspalvelua ilman moitteita tai rangaistuksia ilmeisesti. Noh näin sit joskus ja täytyy kai hyväksyä huono kohtelu.
 
UPS paketti tsekeistä : tilaus 30.7 - perillä 31.7
Amazon.uk paketti DHL : tilaus 30.7 - perillä 3.8 vaikka viikonloppu (1.8-2.8 oli välissä)

Nopeaa on, kerrankin. Liekö koronaruuhkat toimituksissa jo helpottaneet. Tosin näihin ei päässyt Posti väliin hidastamaan paketin kuljetusta. Eikä edes viety UPS ja DHL paketteja 30 km päähän "lähimpään" noutopisteeseen kuten usein käy, vaan ihan oikeasti lähimpään pisteeseen tällä kertaa. Ehkä olen antanyt riittävästi palautetta em. kuriireille näistä noutopistemokailuista että alkaa onnistua.
 
4ba9a79698b959f265721973f0c5a25e.png

Ei tämä voi olla enää todellista.. Postista ostettu laatikko joka on tarkoitettu S kokoiseen lokeroon mahtuvaksi (lokeron maksimimitat 11 x 36 x 60 cm), ja sitten ei mahdukkaan postin lokeroon... Reippaasti kuitenkin noiden maksimimittojen sisällä (6.5 x 22 x 31 cm)
 
En tiedä onko mulla vaan postnordin kanssa huonoa tuuria, mutta ei vaan koskaan mene niiden kanssa hommat kunnolla.
Tänään oli arvioitu saapumispäivä, mutta torstain jälkeen paketti ei ole liikkunut mihinkään.
Tänään on näköjään saapunut Ruotsista Turkuun. Voi olla jotain hämminkiä tuossa Pohjanlahden ylityksessä tällä hetkellä kai.
 
4ba9a79698b959f265721973f0c5a25e.png

Ei tämä voi olla enää todellista.. Postista ostettu laatikko joka on tarkoitettu S kokoiseen lokeroon mahtuvaksi (lokeron maksimimitat 11 x 36 x 60 cm), ja sitten ei mahdukkaan postin lokeroon... Reippaasti kuitenkin noiden maksimimittojen sisällä (6.5 x 22 x 31 cm)
Veikkaus: Oikeasti automaatti oli täynnä mutta joku valitsi väärän virhekoodin (paketti liian suuri).
 
Saksan Amazonille on perjantaista lähtenyt paketti postilla. Amazon maksoi palautuksen kortilleni jo. Tänään chatissa utelin tilannetta kun tuntuu makaavan postilla Vantaalla.
Kuulemma odottaa ulkomaankyytiä, koska on ruuhkaa niin lähtevissä kuin tulevissa paketeisssa.
Ehkäpä ne jotain rullakkoa käyttää ja sitten viskaa parcelconnectiin, joka taitaa olla joku dhl ja muu viritys.
 
Saksan Amazonille on perjantaista lähtenyt paketti postilla. Amazon maksoi palautuksen kortilleni jo. Tänään chatissa utelin tilannetta kun tuntuu makaavan postilla Vantaalla.
Kuulemma odottaa ulkomaankyytiä, koska on ruuhkaa niin lähtevissä kuin tulevissa paketeisssa.
Ehkäpä ne jotain rullakkoa käyttää ja sitten viskaa parcelconnectiin, joka taitaa olla joku dhl ja muu viritys.
Parcel Connectilla Vantaan lajittelun ja Saksaan saapumisen välissä ei aina ole mitään muita seurantatapahtumia, joten itse veikkaan että on matkalla. Viime aikoina kestänyt välillä pari päivää normaalia pidempään tuo yhteysväli.

edit: Taino, se että yhteysvälillä kestää vähän pidempään tarkoittaa todennäköisesti just sitä että jossakin kohtaa on ylimääräistä odotusta.
 
4ba9a79698b959f265721973f0c5a25e.png

Ei tämä voi olla enää todellista.. Postista ostettu laatikko joka on tarkoitettu S kokoiseen lokeroon mahtuvaksi (lokeron maksimimitat 11 x 36 x 60 cm), ja sitten ei mahdukkaan postin lokeroon... Reippaasti kuitenkin noiden maksimimittojen sisällä (6.5 x 22 x 31 cm)

Huvittavinta tässä tilanteessa on että itselläni posti menee noin 5 minuuutin matkan päästä yli tunnin edestakaisen matkan päähän jos pakettiautomaatti on täynnä. Tuli pienenä yllätyksenä viikko sitten kun näin kävi.
 
Parcel Connectilla Vantaan lajittelun ja Saksaan saapumisen välissä ei aina ole mitään muita seurantatapahtumia, joten itse veikkaan että on matkalla. Viime aikoina kestänyt välillä pari päivää normaalia pidempään tuo yhteysväli.

edit: Taino, se että yhteysvälillä kestää vähän pidempään tarkoittaa todennäköisesti just sitä että jossakin kohtaa on ylimääräistä odotusta.

Kiitos tästä tiedosta. Seuranta näyttää että lajiteltu Vantaa 01530. Voisi olla hieman tarkempi tieto, että annettu pois postin huomasta.
 
En tiedä onko mulla vaan postnordin kanssa huonoa tuuria, mutta ei vaan koskaan mene niiden kanssa hommat kunnolla.
Tänään oli arvioitu saapumispäivä, mutta torstain jälkeen paketti ei ole liikkunut mihinkään.

En siis ole ainut. Aina jotain säätöä tuntuu olevan Postnordin kanssa. Kotiinkuljetukset unohtuu, paketit katoilee, paketit ei lähde useaan päivään liikkeelle lähettämisen jälkeen jne. Yhdenkin 90kg lavan kotiinkuljetuksen perään kun kyselin seuraavana päivänä (oli siis maksettu kotiinkuljetus), aspasta kysyttiin että voisinko noutaa. Totesin, että en todellakaan nouda kun olen maksanut kotiinkuljetuksen ja tuote on kuormalavalla ja painoa 90kg.
 
Tullimaksun yhteydessä postin käsittelymaksun suorittaminen ei näköjään toimi. Asetin arvoksi 2,90e ja hoidin tullauksen, mutta kirje jäi makaamaan päiviksi ulkomaanterminaaliin. Tarkistin summan ja eipä käsittelymaksu mennyt perille.

Piti itse kaivaa esiin käsittelymaksun sivu, jossa maksuksi kelpasi vain luottokortti. Käsittämätöntä kämmäystä.
 
Tullimaksun yhteydessä postin käsittelymaksun suorittaminen ei näköjään toimi. Asetin arvoksi 2,90e ja hoidin tullauksen, mutta kirje jäi makaamaan päiviksi ulkomaanterminaaliin. Tarkistin summan ja eipä käsittelymaksu mennyt perille.

Piti itse kaivaa esiin käsittelymaksun sivu, jossa maksuksi kelpasi vain luottokortti. Käsittämätöntä kämmäystä.
Eipä itsellekään ole selvinnyt miksi tuo maksun suuruus piti tullille kertoa. Joka tapauksessa maksu pitää tosiaan suorittaa postille erikseen, jos sille nyt on siis tapauksessa laskutusperuste. Muuten kannattaa tehdä reklamaatio, niin voi päästä ylimääräisestä maksusta
 
Näin niitä lähetyksiä niputetaan odottamaan käsittelyä sitten joskus.

c2d9d8b2b9ee4bb896ed8857aef91cae.jpg
Sitten ne löytyy täältä (vitsi).
1596719393255.png



On varmaan täälläkin tullut esille mutta en ihan koko ketjua jaksanut lukea, mutta mikähän vikana että Posti ei vie tuotetta tilattuun postiautomaattiin vaan kiikuttaa ne suoraan postiin. Koko ei voi olla syynä kun paketin koko on noin reilu 10x10cm. Asiasta käyn reklamoimassa. Onneksi matka ei ole suuri mistä hakea mutta olisi hyvin saanut samalla vaivalla kuin kaupassa olisi käynyt.
Posti jatkanu säilytysaikaa 21 pvä, en ole varma mikä aika on pakettiautomaatissa. Mutta säilytysajan jatkamisen seuraus on että automaatit täynnä.

Parcel Connectilla Vantaan lajittelun ja Saksaan saapumisen välissä ei aina ole mitään muita seurantatapahtumia, joten itse veikkaan että on matkalla. Viime aikoina kestänyt välillä pari päivää normaalia pidempään tuo yhteysväli.

edit: Taino, se että yhteysvälillä kestää vähän pidempään tarkoittaa todennäköisesti just sitä että jossakin kohtaa on ylimääräistä odotusta.
Vähintään viikko menee suomen ja saksan välillä eikä vastaanotosta tule kuittausta. Tuotteet menee saksassa laittelusta suoraan Amazonin varastoon.
 
Viimeksi muokattu:
On varmaan täälläkin tullut esille mutta en ihan koko ketjua jaksanut lukea, mutta mikähän vikana että Posti ei vie tuotetta tilattuun postiautomaattiin vaan kiikuttaa ne suoraan postiin. Koko ei voi olla syynä kun paketin koko on noin reilu 10x10cm. Asiasta käyn reklamoimassa. Onneksi matka ei ole suuri mistä hakea mutta olisi hyvin saanut samalla vaivalla kuin kaupassa olisi käynyt.

Yleisin syy on se että ko. automaatti on täynnä. Toinen vaihtoehto on että se on "täynnä", eli on varattu tyhjiä lokeroita lähteville paketeille. Paketin pieni koko ei auta, jos lokerot on jo kaikki käytössä tai varattuna lähteville paketeille. Olisi tietty hienoa saada se tekstari että me nyt laitettiin tää pieni paketti tän jonkun tuntemattoman kanssa samaan luukkuun, ethän sitten vaan vie sitä sen toisen kaverin pakettia.
 
Pakettiautomaatteja on liian vähän niiden suosioon nähden. 10:stä viimeisimmästä paketista vain yksi on päätynyt automaattiin. Joko minulla on ollut erittäin huono tuuri tai ne ovat tosiaan aina täynnä. Asiaan ei auta se että yleensä verkkokaupoissa pakettiautomaatti on joko ilmainen tai sitten yli puolet halvempi kuin muut vaihtoehdot. Olisi myös kiva että paketti menee automaattiin eikä postiin vaikka se olisi täynnä. Itse ennemmin kärsisin 1 päivän viivästymisen lähetyksessä kuin lähtisin hakemaan niitä postista joka on jossain hornan perseessä nykyään.
 
Jälleen käsittelymaksuun liittyen: Poliisi ei aloita esitutkintaa, sillä asiassa ei epäillä rikosta. Petoksesta voidaan rikoksena rangaista ainoastaan tahallisena, eikä asiaa käsitellyt poliisi nähnyt Postin toimivan tahallisesti väärin esittämieni dokumenttien perusteella. Tämän laintulkinnan mukaan vaikuttaisi olevan laillista lähettää vahingossa, ei siis tahallaan, tuhansia valelaskuja ja jos joku ne maksaa, kyseessä ei ollut tahallisesta toiminnasta rangaistava rikos. :D Samaahan voisi soveltaa moneen muuhunkin rikokseen, mutta en tässä jaksa spekuloida enempää. Tutkinnan päättämisestä ei voi hakea oikaisua.
 
Jälleen käsittelymaksuun liittyen: Poliisi ei aloita esitutkintaa, sillä asiassa ei epäillä rikosta. Petoksesta voidaan rikoksena rangaista ainoastaan tahallisena, eikä asiaa käsitellyt poliisi nähnyt Postin toimivan tahallisesti väärin esittämieni dokumenttien perusteella. Tämän laintulkinnan mukaan vaikuttaisi olevan laillista lähettää vahingossa, ei siis tahallaan, tuhansia valelaskuja ja jos joku ne maksaa, kyseessä ei ollut tahallisesta toiminnasta rangaistava rikos. :D Samaahan voisi soveltaa moneen muuhunkin rikokseen, mutta en tässä jaksa spekuloida enempää. Tutkinnan päättämisestä ei voi hakea oikaisua.
Liitty ilmeisesti tähän postaukseesi.

No poliisin tulkinnoista en nyt mitään ennakotapausta tekisi, saati tulkitsisi sitä niin että valelaskuja voisi lähettää "vahingossa", tai soveltaa muihin rikoksiin.

Tässä maassa on lähetetty vahingossa vääriälaskuja, eikä se mitenkään automaattisesti rikos ole.

Valelaskujakin on jotkut lähettäneet, ja automaattisesti "vahingossa" ei ole vapauta tuomiosta kortti.
 
Viimeksi muokattu:
Jälleen käsittelymaksuun liittyen: Poliisi ei aloita esitutkintaa, sillä asiassa ei epäillä rikosta. Petoksesta voidaan rikoksena rangaista ainoastaan tahallisena, eikä asiaa käsitellyt poliisi nähnyt Postin toimivan tahallisesti väärin esittämieni dokumenttien perusteella. Tämän laintulkinnan mukaan vaikuttaisi olevan laillista lähettää vahingossa, ei siis tahallaan, tuhansia valelaskuja ja jos joku ne maksaa, kyseessä ei ollut tahallisesta toiminnasta rangaistava rikos. :D Samaahan voisi soveltaa moneen muuhunkin rikokseen, mutta en tässä jaksa spekuloida enempää. Tutkinnan päättämisestä ei voi hakea oikaisua.
Olisivat voineet päättää saman kyllä myös syyllä vähäpätöinen rikos -ei mene syyttäjälle, päätetään tutkinta. En tiedä missä raja menee, mutta olisiko 50 tai 100 euroa? Tietysti jos sinulle tulee vaikka 50 noita kirjeitä, niin onko ne silti sen ja sama kun ovat eri rikoksia.

Enihau, itsellä on posti kanssa toiminut kivasti viimeiset vuodet
 
Liitty ilmeisesti tähän postaukseesi.

No poliisin tulkinnoista en nyt mitään ennakotapausta tekisi, saati tulkitsisi sitä niin että valelaskuja voisi lähettää "vahingossa", tai soveltaa muihin rikoksiin.

Tässä maassa on lähetetty vahingossa väärilaskuja, eikä se mitenkään automaattisesti rikos ole.

Valelaskujakin on jotkut lähettäneet, ja automaattisesti "vahingossa" ei ole vapauta tuomiosta kortti.

Ei liity varsinaisesti nimenomaan tuohon tapaukseen. Posti ei itseasiassa vielä ole tuota maksua edes palauttanut.
EDIT: Niin, siis ei tietenkään väärä lasku ole automaattisesti rikos. Tässä tapauksessa minä (sekä useat muut) ovat olleet Postiin yhteydessä ja huomauttaneet virheellisyydestä, joten toiminnan virheellisyys on Postin tiedossa. Vahinkokorttia ei siis voi käyttää, vaikka melko varmasti Postin selitykseen tapahtuneesta liittyisikin "valtava kiinanpakettikasa", "automaatio", "kustannustehokkuus" ym. Tästä huolimatta toimintaa jatketaan ja varmasti päivittäin useita ihmisiä joutuu toiminnan uhreiksi maksaessaan tuon mitättömän 2.90e summan, sen enempää kyseenalaistamatta oliko Postilla oikeus sitä periä vai ei.

Olisivat voineet päättää saman kyllä myös syyllä vähäpätöinen rikos -ei mene syyttäjälle, päätetään tutkinta. En tiedä missä raja menee, mutta olisiko 50 tai 100 euroa? Tietysti jos sinulle tulee vaikka 50 noita kirjeitä, niin onko ne silti sen ja sama kun ovat eri rikoksia.

Enihau, itsellä on posti kanssa toiminut kivasti viimeiset vuodet

Tein poliisille siis ilmoituksen järjestelmällisestä valelaskutuksesta ja perusteettomien maksujen perinnästä. Harva asiakas näitä reklamoi pienen summan takia, mutta kokonaisuudessaan saatu taloudellinen rikoshyöty lienee huomattavan suuri. Kyllähän esimerkiksi nettihuijaritapauksissa tarpeeksi usean jouduttua kusetetuksi poliisi ottaa huijarin käsittelyyn ja tuomiot annetaan. Poliisin resurssit ovat muutenkin niin tiukalla että itseäni ei edes häiritse käyttää niitä näinkin turhanpäiväisen asian ajamiseen. Oman oikeustajuni mukaan on sama asia saada rikoshyötyä 100000 x1€ kuin 1x 100000€, varsinkin kun on kyse suunnitelmallisesta ja järjestelmällisestä toiminnasta, jonka laittomuus on varmasti tekijällä tiedossa, mutta toimintaa jatketaan silti. Ei tässä tapauksessa voida vedota toiminnan mitättömyyteen (à 2.90€), vaan tilannetta tulee katsoa kokonaisuutena.
 
Ei liity varsinaisesti nimenomaan tuohon tapaukseen. Posti ei itseasiassa vielä ole tuota maksua edes palauttanut.
Ok, jos tuosta nyt postaamastasi tapauksesta olet aiemmin kertonut, niin olisko linkki mahdollista.

Siis nyt luin postauksen jostain poliisitutkinnasta ja jouduin avaamaan postaajan profiilin ja sielä kaivamaan vanhat viestit ja etsimään jotain mikä ehkä liittyy postaukseen saadakseni käsityksen mistä kirjoitetaan.

Siis jos koskettaa muitakin niin helpompi löytää alkuosa tarinasta -> voi päätellä onko vastaava tapaus vai ihan muuta.

Vähän villiä tekstiä, ymmärrän ja menee suuttumuksen piikkiin.
Mutta jos muutaman sijaan on kymmeniätuhansia oikeasti virheellisiä laskuja, niin kannustan toki viemään asiaa eteenpäin. Kun nyt ensin vähän rahoittunut. En tiedä miten päädyit poliisiin, ehkä joku muu kanava sopivampi.
 
En ole tapauksesta sen kummemmin kertonut. Tein Poliisille siis rikosilmoituksen epäillystä petoksesta ja muista lainrikkomisista (kuluttajansuojalaki), DHL:n vastaavaa maksua koskeva kuluttaja-asiamiehen päätös jne. Poliisi ilmoitti että asiaa ei tutkita koska ilmoitukseni tietojen perusteella ei ole osoitettavissa rikoksen tahallisuutta tuon petoksen osalta. Olisi ehkä pitänyt jättää tuo petosnimike kokonaan pois listasta niin olisi ollut poliisilla mielenkiintoa lukea papereita läpi tai olla vaikka yhteyksissä osapuoliin jos kaipaavat lisää tietoa asiasta. En kritisoi tässä siis poliisin toimintaa, totesin vain että eivät asiaa ota tutkittavaksi ainakaan ilmoituksessa kertomieni asioiden perusteella. En tiedä mikä on riittävä määrä todisteita toiminnan tahallisuudesta, joita poliisille sitten pitäisi toimittaa tämän tutkinnan toimittamiseksi (olin hyväuskoinen hölmö ja luulin että Poliisin tehtävä olisi tutkia asiaa)
 
En ole tapauksesta sen kummemmin kertonut. Tein Poliisille siis rikosilmoituksen epäillystä petoksesta ja muista lainrikkomisista (kuluttajansuojalaki), DHL:n vastaavaa maksua koskeva kuluttaja-asiamiehen päätös jne. Poliisi ilmoitti että asiaa ei tutkita koska ilmoitukseni tietojen perusteella ei ole osoitettavissa rikoksen tahallisuutta tuon petoksen osalta. Olisi ehkä pitänyt jättää tuo petosnimike kokonaan pois listasta niin olisi ollut poliisilla mielenkiintoa lukea papereita läpi tai olla vaikka yhteyksissä osapuoliin jos kaipaavat lisää tietoa asiasta. En kritisoi tässä siis poliisin toimintaa, totesin vain että eivät asiaa ota tutkittavaksi ainakaan ilmoituksessa kertomieni asioiden perusteella. En tiedä mikä on riittävä määrä todisteita toiminnan tahallisuudesta, joita poliisille sitten pitäisi toimittaa tämän tutkinnan toimittamiseksi (olin hyväuskoinen hölmö ja luulin että Poliisin tehtävä olisi tutkia asiaa)

Tiedät että kuluttaja-asiamies on päättänyt DHL:n mielestäsi samantyyppisestä maksusta jotain, mutta silti viet asiaa poliisille? Mikä vika siinä kuluttaja-asiamiehessä on?
 
Tiedät että kuluttaja-asiamies on päättänyt DHL:n mielestäsi samantyyppisestä maksusta jotain, mutta silti viet asiaa poliisille? Mikä vika siinä kuluttaja-asiamiehessä on?

Asiahan on myös kuluttaja-asiamiehellä käsittelyssä itseni sekä varmasti monen muunkin puolesta. Vika on mielestäni lopputulos: kuluttaja-asiamies on tämän suhteen valmis ehkä joskus 2021-2022. Silloin se heristää sormea ja Posti ilmoittaa olevansa todella pahoillaan kun tekivät vähän tyhmästi, mutta 2021 tämä toiminta on jo laillista ja Postin TJ ajelee uudella käsittelymaksuilla ostetulla golfkärryllään. Poliisi ja syyttäjä muodostavat huomattavasti tehokkaamman yksikön, joka oikein motivoituna saattaisi tutkinnan suorittaa hyvinkin nopeasti ja mahdollisesti tuomita ongelman aiheuttajat / vastuussa olevat henkilöt jopa ihan oikeaan rangaistukseen.

Kuluttaja-asiamies hoitaa yrityksen ja kuluttajan välisiä asioita, mutta rikostutkinta on kyllä Poliisin heiniä. Asiassa on mielestäni useampi puoli: kuluttajan ja yrityksen välinen kuluttajansuojalain rikkomus (myynti ilman sopimusta, kuuluu enemmän kuluttaja-asiamiehelle) sekä tuon saman maksun perintä lähetyksistä joihin sitä ei lähtökohtaisestikaan kuuluisi kohdistaa (törkeä petos kun huomioidaan toiminnan suuruusluokka -> Poliisille). En suostu uskomaan, että Posti oikeasti vahingossa perisi tätä maksua, toisin sanoen on olemassa taho, joka on vastuussa siitä, että on päätetty periä maksua myös lähetyksistä joihin sitä ei kuulu kohdistaa. (2021 tämä tilanne tulee muuttumaan noiden EU:n ulkopuolisten alle 22e lähetysten osalta ja silloin on turha asiasta valittaa)
 
En ole tapauksesta sen kummemmin kertonut.
OK, ja meidän sitten pitää arvailla että mistä nyt olet tehnyt rikosilmoituksen.

Alla oleva siis arvailua kerrotun perusteella.

Eli ilmeisesti posti on sinulta laskuttanut jostain kiinankirjeestä käsittelymaksun tulliselvittelystä. (mikä sen oikenimi nyt onkaan)
Nyt vähän epäselvää mikä siinä on mennyt pieleen, ilmeisesti mitään tulliselvitystä ei olekkaan tehty, tai sitten on tehty, mutta siitä ei ole seurannut tulli/alvi maksuja, no oli kumpi tahansa, niin posti on sitten palauttanut ko maksun sinulle ?

Sinulla sitten jokin tilasto kuinka paljon näitä on ollut, en tiedä onko siinä laskettu ne missä ei ole tehty mitään tullijuttuja, tai on tehty mutte ei ole tullut mitään vero/tulli maksuja. Ilmeisesti ei ole tiedossa kuinka moni noista on päässyt tulli/vero maksuitta virheellisen arvon ansiosta.

Sitten olet mennyt poliisin luokse ja syyttänyt posti petoksesta koska on laskuttanut sinullta 2,9e ja palauttanut sen sinulle. Ilmeisesti etä kuitenkaan antanut uskottavia documentteja , tilastoja mitkä osoittaisivat sen olevan järjestelmällistä ja petoksen kuvaukset täyttäväää, tai kuten sanoit törkeän petoksen...


Väitteesi järjestelmällisyydestä vähän ontuu, sillä tänäpäivänäkin noita kirjeitä tulee vastaaottajalle saakka ilman mitään käsittelymaksuja, tulliselvittely on sitten vastaanottajan kontolla kokonaan.

Tapauksista joista kirje on mennyt tulliselvitykseen, joissa vastaanottajan pitää se tehdä ja siitä ei ole seurannut tulli/vero maksuja on ollut ja se nyt ei ole mitenkään outoa, nuo kiinan pussukat on niin huonosti ja ennenkaikkea epäluotettavasti merkattu että vaikea sitä on pelkästä pussukasta selvittää. Mutta ilmeisesti noista on käsittelymaksun saanut pyydettyä takaisin? Mutta jos noita väität törkeiksi petoksiski tai mitenkään poliisi kiinnostavaksi, niin tarvis kyllä vähän jotain tukevampaa selustaa väitteelle.


Maalikkona ajatellen, tekijän kannalta homma tehty, riippumatta vero/tulli seuraamuksesta, joten ei käsittelymaksu ihan huuhaata ole, mutta näin kuluttaja en haluaisi maksaa maksua palvelusta jota en tarvi, joten olisi lasku vain niistä joista on pitänyt tehdä se selvitys (eli jos selvitys aiheeton niin ei laskua).


Käsittelymaksuhan on kahdesta syystä, ensinnä se että moni unohtaa tehdä ne tullaukset omatoimisesti ja pakostakin osa niissä vetää kotiinpäin. Toinen syys että touhusta syntyy kuluja postille. Ongelma nimeomaan nuo "kirjeet", paketit sitten eriasia. Joissain maissa noista pussukoista peritään isommalla kädellä.


Kuluttaja-asiemiehen toimistolle nuo taitaa kuulua, ainakin näin maalikkona ajatellen, tai sitten jollekkin muulle portaalle jolle posti toiminta kuuluu.
 
Viimeksi muokattu:
OK, ja meidän sitten pitää arvailla että mistä nyt olet tehnyt rikosilmoituksen.

Alla oleva siis arvailua kerrotun perusteella.

Eli ilmeisesti posti on sinulta laskuttanut jostain kiinankirjeestä käsittelymaksun tulliselvittelystä. (mikä sen oikenimi nyt onkaan)
Nyt vähän epäselvää mikä siinä on mennyt pieleen, ilmeisesti mitään tulliselvitystä ei olekkaan tehty, tai sitten on tehty, mutta siitä ei ole seurannut tulli/alvi maksuja, no oli kumpi tahansa, niin posti on sitten palauttanut ko maksun sinulle ?

Sinulla sitten jokin tilasto kuinka paljon näitä on ollut, en tiedä onko siinä laskettu ne missä ei ole tehty mitään tullijuttuja, tai on tehty mutte ei ole tullut mitään vero/tulli maksuja. Ilmeisesti ei ole tiedossa kuinka moni noista on päässyt tulli/vero maksuitta virheellisen arvon ansiosta.

Sitten olet mennyt poliisin luokse ja syyttänyt posti petoksesta koska on laskuttanut sinullta 2,9e ja palauttanut sen sinulle. Ilmeisesti etä kuitenkaan antanut uskottavia documentteja , tilastoja mitkä osoittaisivat sen olevan järjestelmällistä ja petoksen kuvaukset täyttäväää, tai kuten sanoit törkeän petoksen...


Väitteesi järjestelmällisyydestä vähän ontuu, sillä tänäpäivänäkin noita kirjeitä tulee vastaaottajalle saakka ilman mitään käsittelymaksuja, tulliselvittely on sitten vastaanottajan kontolla kokonaan.

Tapauksista joista kirje on mennyt tulliselvitykseen, joissa vastaanottajan pitää se tehdä ja siitä ei ole seurannut tulli/vero maksuja on ollut ja se nyt ei ole mitenkään outoa, nuo kiinan pussukat on niin huonosti ja ennenkaikkea epäluotettavasti merkattu että vaikea sitä on pelkästä pussukasta selvittää. Mutta ilmeisesti noista on käsittelymaksun saanut pyydettyä takaisin? Mutta jos noita väität törkeiksi petoksiski tai mitenkään poliisi kiinnostavaksi, niin tarvis kyllä vähän jotain tukevampaa selustaa väitteelle.


Maalikkona ajatellen, tekijän kannalta homma tehty, riippumatta vero/tulli seuraamuksesta, joten ei käsittelymaksu ihan huuhaata ole, mutta näin kuluttaja en haluaisi maksaa maksua palvelusta jota en tarvi, joten olisi lasku vain niistä joista on pitänyt tehdä se selvitys (eli jos selvitys aiheeton niin ei laskua).


Käsittelymaksuhan on kahdesta syystä, ensinnä se että moni unohtaa tehdä ne tullaukset omatoimisesti ja pakostakin osa niissä vetää kotiinpäin. Toinen syys että touhusta syntyy kuluja postille. Ongelma nimeomaan nuo "kirjeet", paketit sitten eriasia. Joissain maissa noista pussukoista peritään isommalla kädellä.


Kuluttaja-asiemiehen toimistolle nuo taitaa kuulua, ainakin näin maalikkona ajatellen, tai sitten jollekkin muulle portaalle jolle posti toiminta kuuluu.

Ei tarvitse arvailla, kirjoitin kyllä mistä tein ilmoituksen. Nimikkeenä petos tai törkeä petos, rikoksena järjestelmällinen 2.90€ maksujen perintä lähetyksistä, joista Postilla ei varmasti ole oikeutta sitä periä. Ei siis pelkästään minun roposeni, vaan yleisesti laiton toiminta. Halusin Poliisin tutkivan asiaa laillisuuden kannalta, sillä kyseessä on mielestäni rikos. Poliisi on kuitenkin Suomessa ensisijainen lainvalvontaa harrastava elin. Oikeusjärjestelmähän ei voi toimia niin, että jokaisen uhrin olisi tehtävä oma ilmoituksensa, vaan tällaisessa tapauksessa katsotaan kokonaisuutta ja yleinen syyttäjä ajaa sitten asiaa eteenpäin. Toissijaisina seikkoina vielä koko maksun kyseenalaisuus mm. kuluttajansuojalain näkökulmasta.

Pieleen meni minun osaltani kaksi pakettia joista tulli ei perinyt tullimaksua tai muita vastaavia, mutta Posti peri käsittelymaksun, joista toisesta reklamoin ja odotan yhä sen palautusta (ei vielä palautettu). Järjestelmällisyydestä kertoo tälläkin foorumilla useat kirjoitukset siitä, miten maksua peritään lähetyksistä joihin sitä ei alunperinkään kuulu kohdistaa. Postin toiminta ei ole läpinäkyvää eikä avointa, eikä kukaan tiedä millä perusteella lähetyksiä otetaan "tulliselvitykseen". Toiminta on kuitenkin järjestelmällistä siinä mielessä, että Postia ei kiinnosta ovatko lähetykset oikeasti sen Maailman postiliiton yleissopimuksen mukaisesti käsittelymaksuun oikeuttavia vaiko eivät. Sanon että ei kiinnosta sillä perusteella, että itseltäni on valikoitu nyt lähes 40% lähetyksistä esiteltäväksi tullille ja kaikista näistä käsittelymaksut on peritty, osa aiheellisesti ja osa ei (30%). Olkoonkin osaltani sattumaa, mutta harmittaa että Poliisi ei ilmeisesti esimerkiksi ottanut yhteyttä Postiin ja kysynyt että millä perusteella näitä 2.90€ peritään. Tähän Posti vastaa että yleissopimus artikla 20 kohta 2, mutta selvästikään kaikki lähetykset eivät kyseistä kohtaa täytä. Olisi teknisesti todella helppoa yhdistää käsittelymaksujen ja tulliselvitysten tietokannat ja selvittää kuinka laajamittainen rikos tässä on tapahtunut. Poliisi ei siis kiistänyt etteikö tätä olisi tapahtunut, vaan että näytön perusteella Posti ei tehnyt tätä tahallisesti. Näytössäni en merkkirajoituksen :))) takia voinut kertoa epäolennaisena pitämääni tietoa, että olen jo helmikuussa ollut Postiin yhteydessä ja esittänyt virheen heidän järjestelmässään. En kiinnittänyt huomiota teon tahallisuuden osoittamiseen, vaan itse tekoon. Poliisi ei kysynyt lisätietoja tästä. Puolessa vuodessa systeemi ei ole muuttunut mitenkään, joten toimintaa voi kyllä mielestäni pitää tahallisena. Kehtaatko rehellisesti sanoa että Posti ei tietäisi tekevänsä väärin kun se perii automaatisoidusti maksuja ilmeisesti satunnaisesti valikoiduista lähetyksistä?

Tuo loppu 60% omista lähetyksistäni menee mainitsemaasi kategoriaan, jossa mahdollisesti vaadittava tulliselvitys on täysin vastaanottajan harteilla. Tämä ei liity käsittelymaksuun eikä Postin toimintaan yrityksenä mitenkään, sillä ne mahdollisesti menetetyt rahat eivät mene Postille.

Oletko Postin edustaja vai mistä tiedät nämä kaksi syytä käsittelymaksulle? Käsittääkseni Postia ei niinkään pitäisi kiinnostaa nuo tulliasiat, sillä Tulli on Suomessa maahantuontia ja -vientiä valvova taho, eikä millään yrityksellä (kuten Posti) ole vastaavia virkamiesoikeuksia pyytää maksuja turhanpäiväisestä varaston oven avaamisesta.

EDIT: Ainiin, pidin itsekin rikosilmoitusta turhana keinona, mutta kysyin asiaa Poliisilta ennen ilmoituksen tekoa ja sieltä kehotettiin nimenomaan rikosilmoitusta tekemään.

EDIT2: Lasketaanpa sitten sitä teoreettista rikoshyötyä tästä toiminnasta johtuen:
Postille tulee vuositasolla vähintään 12-15 miljoonaa lähetystä Kiinasta, nimenomaan niitä pikkukirjeitä. Lähde 1, lähde 2, lähde 3.
"Kiinalaisista verkkokaupoista tulee Suomeen kuukausittain noin miljoona lähetystä eli vuositasolla puhutaan ainakin 12 miljoonasta lähetyksestä. "
"Tällaisia alle 22 euron kirjeenä lähetettyjä arvonlisäverottomia verkko-ostoksia saapui viime vuonna Kiinasta Suomeen ennätysmäärä, noin 15 miljoonaa. "
"Kiinasta lähetettiinkin Suomeen viime vuonna jo 15 miljoonaa kirjettä ja kirjattua kirjettä. "

Jos näistä 10% otetaan tullille esitettäväksi ja niistä peritään käsittelymaksua, puhutaan rahasummana noin 3.5M€.
Jos näistä 10% on perusteettomia, saadaan hyödyksi 350000€, eli ei oo kyseessä ihan pikkusumma.

Ja nämä ihan keksityillä 10% arvioilla, oman kokemuksen mukaan huomattavasti useampi lähetys esitetään tullille ja niistä esitetyistä yli 10% peritään maksua perusteettomasti.


EDIT3: Posti on poistanut verkkosivultaan vielä viime kuussa olleen ohjeistuksen, jonka mukaan alle 22e lähetyksistä pitäisi tuo maksu maksaa. :tup:
Toivottavasti eivät enää lähettele maksukirjeitä alle 22 € arvoisista lähetyksistä.

17.7.2020: Muutokset 31.1.2020 - Tuontitullaus - Asiakastuki - Posti
Jos lähetyksen arvo on enintään 22 euroa, eikä se sisällä alkoholia tai tupakkatuotteita, voit lähettää tullille vapautuspyynnön osoitteeseen lentoposti@tulli.fi. Liitä mukaan tilausvahvistus tai muu selvitys sen arvosta sekä saapumistunnus. Muistathan tällöinkin maksaa Postin käsittelymaksun.

9.8.2020: Muutokset 31.1.2020 - Tuontitullaus - Asiakastuki - Posti
Jos lähetyksen arvo on enintään 22 euroa, eikä se sisällä alkoholia tai tupakkatuotteita, voit lähettää tullille vapautuspyynnön osoitteeseen lentoposti@tulli.fi. Liitä mukaan tilausvahvistus tai muu selvitys sen arvosta sekä saapumistunnus.

Paperisessa saapumisilmoituksessa oli selvästi kaksivaiheinen ohjeistus, joka menee näin:
1. TULLAUS
A) Jos sisällön arvo on yli 22 €
B) Jos sisällön arvo on enintään 22 €

2. KÄSITTELYMAKSU
Maksa käsittelymaksu: posti.fi/kasittelymaksu

Seuraavaa paperiversiota odotellessa, mitenköhän ovat sen tuohon korjanneet?
 
Viimeksi muokattu:
"Lähetys on viivästynyt, se toimitetaan 1-2 työpäivän kuluessa."
Miksihän tuo on nykyään sääntö kuin poikkeus? Tuntuu nyt joka paketti viivästyvän. Tuokin oli jo perjantaina kuljetuksessa Liedosta ja sinne matkalle se sitten jäi.
 
Kauanko Postin ulkomaan terminaalissa on viime aikoina mennyt, ennen kuin paketti lähtee liikenteeseen?

Lähetys on saapunut kohdemaahan.
HKI VANTAA, ULKOMAANTERMINAALI
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom