Postin kulkemisen vaikeus

Saksan Amazonille on perjantaista lähtenyt paketti postilla. Amazon maksoi palautuksen kortilleni jo. Tänään chatissa utelin tilannetta kun tuntuu makaavan postilla Vantaalla.
Kuulemma odottaa ulkomaankyytiä, koska on ruuhkaa niin lähtevissä kuin tulevissa paketeisssa.
Ehkäpä ne jotain rullakkoa käyttää ja sitten viskaa parcelconnectiin, joka taitaa olla joku dhl ja muu viritys.
 
Saksan Amazonille on perjantaista lähtenyt paketti postilla. Amazon maksoi palautuksen kortilleni jo. Tänään chatissa utelin tilannetta kun tuntuu makaavan postilla Vantaalla.
Kuulemma odottaa ulkomaankyytiä, koska on ruuhkaa niin lähtevissä kuin tulevissa paketeisssa.
Ehkäpä ne jotain rullakkoa käyttää ja sitten viskaa parcelconnectiin, joka taitaa olla joku dhl ja muu viritys.
Parcel Connectilla Vantaan lajittelun ja Saksaan saapumisen välissä ei aina ole mitään muita seurantatapahtumia, joten itse veikkaan että on matkalla. Viime aikoina kestänyt välillä pari päivää normaalia pidempään tuo yhteysväli.

edit: Taino, se että yhteysvälillä kestää vähän pidempään tarkoittaa todennäköisesti just sitä että jossakin kohtaa on ylimääräistä odotusta.
 
katso liitettä 425364
Ei tämä voi olla enää todellista.. Postista ostettu laatikko joka on tarkoitettu S kokoiseen lokeroon mahtuvaksi (lokeron maksimimitat 11 x 36 x 60 cm), ja sitten ei mahdukkaan postin lokeroon... Reippaasti kuitenkin noiden maksimimittojen sisällä (6.5 x 22 x 31 cm)

Huvittavinta tässä tilanteessa on että itselläni posti menee noin 5 minuuutin matkan päästä yli tunnin edestakaisen matkan päähän jos pakettiautomaatti on täynnä. Tuli pienenä yllätyksenä viikko sitten kun näin kävi.
 
Parcel Connectilla Vantaan lajittelun ja Saksaan saapumisen välissä ei aina ole mitään muita seurantatapahtumia, joten itse veikkaan että on matkalla. Viime aikoina kestänyt välillä pari päivää normaalia pidempään tuo yhteysväli.

edit: Taino, se että yhteysvälillä kestää vähän pidempään tarkoittaa todennäköisesti just sitä että jossakin kohtaa on ylimääräistä odotusta.

Kiitos tästä tiedosta. Seuranta näyttää että lajiteltu Vantaa 01530. Voisi olla hieman tarkempi tieto, että annettu pois postin huomasta.
 
En tiedä onko mulla vaan postnordin kanssa huonoa tuuria, mutta ei vaan koskaan mene niiden kanssa hommat kunnolla.
Tänään oli arvioitu saapumispäivä, mutta torstain jälkeen paketti ei ole liikkunut mihinkään.

En siis ole ainut. Aina jotain säätöä tuntuu olevan Postnordin kanssa. Kotiinkuljetukset unohtuu, paketit katoilee, paketit ei lähde useaan päivään liikkeelle lähettämisen jälkeen jne. Yhdenkin 90kg lavan kotiinkuljetuksen perään kun kyselin seuraavana päivänä (oli siis maksettu kotiinkuljetus), aspasta kysyttiin että voisinko noutaa. Totesin, että en todellakaan nouda kun olen maksanut kotiinkuljetuksen ja tuote on kuormalavalla ja painoa 90kg.
 
Tullimaksun yhteydessä postin käsittelymaksun suorittaminen ei näköjään toimi. Asetin arvoksi 2,90e ja hoidin tullauksen, mutta kirje jäi makaamaan päiviksi ulkomaanterminaaliin. Tarkistin summan ja eipä käsittelymaksu mennyt perille.

Piti itse kaivaa esiin käsittelymaksun sivu, jossa maksuksi kelpasi vain luottokortti. Käsittämätöntä kämmäystä.
 
Tullimaksun yhteydessä postin käsittelymaksun suorittaminen ei näköjään toimi. Asetin arvoksi 2,90e ja hoidin tullauksen, mutta kirje jäi makaamaan päiviksi ulkomaanterminaaliin. Tarkistin summan ja eipä käsittelymaksu mennyt perille.

Piti itse kaivaa esiin käsittelymaksun sivu, jossa maksuksi kelpasi vain luottokortti. Käsittämätöntä kämmäystä.
Eipä itsellekään ole selvinnyt miksi tuo maksun suuruus piti tullille kertoa. Joka tapauksessa maksu pitää tosiaan suorittaa postille erikseen, jos sille nyt on siis tapauksessa laskutusperuste. Muuten kannattaa tehdä reklamaatio, niin voi päästä ylimääräisestä maksusta
 
Näin niitä lähetyksiä niputetaan odottamaan käsittelyä sitten joskus.

c2d9d8b2b9ee4bb896ed8857aef91cae.jpg
Sitten ne löytyy täältä (vitsi).
1596719393255.png



On varmaan täälläkin tullut esille mutta en ihan koko ketjua jaksanut lukea, mutta mikähän vikana että Posti ei vie tuotetta tilattuun postiautomaattiin vaan kiikuttaa ne suoraan postiin. Koko ei voi olla syynä kun paketin koko on noin reilu 10x10cm. Asiasta käyn reklamoimassa. Onneksi matka ei ole suuri mistä hakea mutta olisi hyvin saanut samalla vaivalla kuin kaupassa olisi käynyt.
Posti jatkanu säilytysaikaa 21 pvä, en ole varma mikä aika on pakettiautomaatissa. Mutta säilytysajan jatkamisen seuraus on että automaatit täynnä.

Parcel Connectilla Vantaan lajittelun ja Saksaan saapumisen välissä ei aina ole mitään muita seurantatapahtumia, joten itse veikkaan että on matkalla. Viime aikoina kestänyt välillä pari päivää normaalia pidempään tuo yhteysväli.

edit: Taino, se että yhteysvälillä kestää vähän pidempään tarkoittaa todennäköisesti just sitä että jossakin kohtaa on ylimääräistä odotusta.
Vähintään viikko menee suomen ja saksan välillä eikä vastaanotosta tule kuittausta. Tuotteet menee saksassa laittelusta suoraan Amazonin varastoon.
 
Viimeksi muokattu:
On varmaan täälläkin tullut esille mutta en ihan koko ketjua jaksanut lukea, mutta mikähän vikana että Posti ei vie tuotetta tilattuun postiautomaattiin vaan kiikuttaa ne suoraan postiin. Koko ei voi olla syynä kun paketin koko on noin reilu 10x10cm. Asiasta käyn reklamoimassa. Onneksi matka ei ole suuri mistä hakea mutta olisi hyvin saanut samalla vaivalla kuin kaupassa olisi käynyt.

Yleisin syy on se että ko. automaatti on täynnä. Toinen vaihtoehto on että se on "täynnä", eli on varattu tyhjiä lokeroita lähteville paketeille. Paketin pieni koko ei auta, jos lokerot on jo kaikki käytössä tai varattuna lähteville paketeille. Olisi tietty hienoa saada se tekstari että me nyt laitettiin tää pieni paketti tän jonkun tuntemattoman kanssa samaan luukkuun, ethän sitten vaan vie sitä sen toisen kaverin pakettia.
 
Pakettiautomaatteja on liian vähän niiden suosioon nähden. 10:stä viimeisimmästä paketista vain yksi on päätynyt automaattiin. Joko minulla on ollut erittäin huono tuuri tai ne ovat tosiaan aina täynnä. Asiaan ei auta se että yleensä verkkokaupoissa pakettiautomaatti on joko ilmainen tai sitten yli puolet halvempi kuin muut vaihtoehdot. Olisi myös kiva että paketti menee automaattiin eikä postiin vaikka se olisi täynnä. Itse ennemmin kärsisin 1 päivän viivästymisen lähetyksessä kuin lähtisin hakemaan niitä postista joka on jossain hornan perseessä nykyään.
 
Jälleen käsittelymaksuun liittyen: Poliisi ei aloita esitutkintaa, sillä asiassa ei epäillä rikosta. Petoksesta voidaan rikoksena rangaista ainoastaan tahallisena, eikä asiaa käsitellyt poliisi nähnyt Postin toimivan tahallisesti väärin esittämieni dokumenttien perusteella. Tämän laintulkinnan mukaan vaikuttaisi olevan laillista lähettää vahingossa, ei siis tahallaan, tuhansia valelaskuja ja jos joku ne maksaa, kyseessä ei ollut tahallisesta toiminnasta rangaistava rikos. :D Samaahan voisi soveltaa moneen muuhunkin rikokseen, mutta en tässä jaksa spekuloida enempää. Tutkinnan päättämisestä ei voi hakea oikaisua.
 
Jälleen käsittelymaksuun liittyen: Poliisi ei aloita esitutkintaa, sillä asiassa ei epäillä rikosta. Petoksesta voidaan rikoksena rangaista ainoastaan tahallisena, eikä asiaa käsitellyt poliisi nähnyt Postin toimivan tahallisesti väärin esittämieni dokumenttien perusteella. Tämän laintulkinnan mukaan vaikuttaisi olevan laillista lähettää vahingossa, ei siis tahallaan, tuhansia valelaskuja ja jos joku ne maksaa, kyseessä ei ollut tahallisesta toiminnasta rangaistava rikos. :D Samaahan voisi soveltaa moneen muuhunkin rikokseen, mutta en tässä jaksa spekuloida enempää. Tutkinnan päättämisestä ei voi hakea oikaisua.
Liitty ilmeisesti tähän postaukseesi.

No poliisin tulkinnoista en nyt mitään ennakotapausta tekisi, saati tulkitsisi sitä niin että valelaskuja voisi lähettää "vahingossa", tai soveltaa muihin rikoksiin.

Tässä maassa on lähetetty vahingossa vääriälaskuja, eikä se mitenkään automaattisesti rikos ole.

Valelaskujakin on jotkut lähettäneet, ja automaattisesti "vahingossa" ei ole vapauta tuomiosta kortti.
 
Viimeksi muokattu:
Jälleen käsittelymaksuun liittyen: Poliisi ei aloita esitutkintaa, sillä asiassa ei epäillä rikosta. Petoksesta voidaan rikoksena rangaista ainoastaan tahallisena, eikä asiaa käsitellyt poliisi nähnyt Postin toimivan tahallisesti väärin esittämieni dokumenttien perusteella. Tämän laintulkinnan mukaan vaikuttaisi olevan laillista lähettää vahingossa, ei siis tahallaan, tuhansia valelaskuja ja jos joku ne maksaa, kyseessä ei ollut tahallisesta toiminnasta rangaistava rikos. :D Samaahan voisi soveltaa moneen muuhunkin rikokseen, mutta en tässä jaksa spekuloida enempää. Tutkinnan päättämisestä ei voi hakea oikaisua.
Olisivat voineet päättää saman kyllä myös syyllä vähäpätöinen rikos -ei mene syyttäjälle, päätetään tutkinta. En tiedä missä raja menee, mutta olisiko 50 tai 100 euroa? Tietysti jos sinulle tulee vaikka 50 noita kirjeitä, niin onko ne silti sen ja sama kun ovat eri rikoksia.

Enihau, itsellä on posti kanssa toiminut kivasti viimeiset vuodet
 
Liitty ilmeisesti tähän postaukseesi.

No poliisin tulkinnoista en nyt mitään ennakotapausta tekisi, saati tulkitsisi sitä niin että valelaskuja voisi lähettää "vahingossa", tai soveltaa muihin rikoksiin.

Tässä maassa on lähetetty vahingossa väärilaskuja, eikä se mitenkään automaattisesti rikos ole.

Valelaskujakin on jotkut lähettäneet, ja automaattisesti "vahingossa" ei ole vapauta tuomiosta kortti.

Ei liity varsinaisesti nimenomaan tuohon tapaukseen. Posti ei itseasiassa vielä ole tuota maksua edes palauttanut.
EDIT: Niin, siis ei tietenkään väärä lasku ole automaattisesti rikos. Tässä tapauksessa minä (sekä useat muut) ovat olleet Postiin yhteydessä ja huomauttaneet virheellisyydestä, joten toiminnan virheellisyys on Postin tiedossa. Vahinkokorttia ei siis voi käyttää, vaikka melko varmasti Postin selitykseen tapahtuneesta liittyisikin "valtava kiinanpakettikasa", "automaatio", "kustannustehokkuus" ym. Tästä huolimatta toimintaa jatketaan ja varmasti päivittäin useita ihmisiä joutuu toiminnan uhreiksi maksaessaan tuon mitättömän 2.90e summan, sen enempää kyseenalaistamatta oliko Postilla oikeus sitä periä vai ei.

Olisivat voineet päättää saman kyllä myös syyllä vähäpätöinen rikos -ei mene syyttäjälle, päätetään tutkinta. En tiedä missä raja menee, mutta olisiko 50 tai 100 euroa? Tietysti jos sinulle tulee vaikka 50 noita kirjeitä, niin onko ne silti sen ja sama kun ovat eri rikoksia.

Enihau, itsellä on posti kanssa toiminut kivasti viimeiset vuodet

Tein poliisille siis ilmoituksen järjestelmällisestä valelaskutuksesta ja perusteettomien maksujen perinnästä. Harva asiakas näitä reklamoi pienen summan takia, mutta kokonaisuudessaan saatu taloudellinen rikoshyöty lienee huomattavan suuri. Kyllähän esimerkiksi nettihuijaritapauksissa tarpeeksi usean jouduttua kusetetuksi poliisi ottaa huijarin käsittelyyn ja tuomiot annetaan. Poliisin resurssit ovat muutenkin niin tiukalla että itseäni ei edes häiritse käyttää niitä näinkin turhanpäiväisen asian ajamiseen. Oman oikeustajuni mukaan on sama asia saada rikoshyötyä 100000 x1€ kuin 1x 100000€, varsinkin kun on kyse suunnitelmallisesta ja järjestelmällisestä toiminnasta, jonka laittomuus on varmasti tekijällä tiedossa, mutta toimintaa jatketaan silti. Ei tässä tapauksessa voida vedota toiminnan mitättömyyteen (à 2.90€), vaan tilannetta tulee katsoa kokonaisuutena.
 
Ei liity varsinaisesti nimenomaan tuohon tapaukseen. Posti ei itseasiassa vielä ole tuota maksua edes palauttanut.
Ok, jos tuosta nyt postaamastasi tapauksesta olet aiemmin kertonut, niin olisko linkki mahdollista.

Siis nyt luin postauksen jostain poliisitutkinnasta ja jouduin avaamaan postaajan profiilin ja sielä kaivamaan vanhat viestit ja etsimään jotain mikä ehkä liittyy postaukseen saadakseni käsityksen mistä kirjoitetaan.

Siis jos koskettaa muitakin niin helpompi löytää alkuosa tarinasta -> voi päätellä onko vastaava tapaus vai ihan muuta.

Vähän villiä tekstiä, ymmärrän ja menee suuttumuksen piikkiin.
Mutta jos muutaman sijaan on kymmeniätuhansia oikeasti virheellisiä laskuja, niin kannustan toki viemään asiaa eteenpäin. Kun nyt ensin vähän rahoittunut. En tiedä miten päädyit poliisiin, ehkä joku muu kanava sopivampi.
 
En ole tapauksesta sen kummemmin kertonut. Tein Poliisille siis rikosilmoituksen epäillystä petoksesta ja muista lainrikkomisista (kuluttajansuojalaki), DHL:n vastaavaa maksua koskeva kuluttaja-asiamiehen päätös jne. Poliisi ilmoitti että asiaa ei tutkita koska ilmoitukseni tietojen perusteella ei ole osoitettavissa rikoksen tahallisuutta tuon petoksen osalta. Olisi ehkä pitänyt jättää tuo petosnimike kokonaan pois listasta niin olisi ollut poliisilla mielenkiintoa lukea papereita läpi tai olla vaikka yhteyksissä osapuoliin jos kaipaavat lisää tietoa asiasta. En kritisoi tässä siis poliisin toimintaa, totesin vain että eivät asiaa ota tutkittavaksi ainakaan ilmoituksessa kertomieni asioiden perusteella. En tiedä mikä on riittävä määrä todisteita toiminnan tahallisuudesta, joita poliisille sitten pitäisi toimittaa tämän tutkinnan toimittamiseksi (olin hyväuskoinen hölmö ja luulin että Poliisin tehtävä olisi tutkia asiaa)
 
En ole tapauksesta sen kummemmin kertonut. Tein Poliisille siis rikosilmoituksen epäillystä petoksesta ja muista lainrikkomisista (kuluttajansuojalaki), DHL:n vastaavaa maksua koskeva kuluttaja-asiamiehen päätös jne. Poliisi ilmoitti että asiaa ei tutkita koska ilmoitukseni tietojen perusteella ei ole osoitettavissa rikoksen tahallisuutta tuon petoksen osalta. Olisi ehkä pitänyt jättää tuo petosnimike kokonaan pois listasta niin olisi ollut poliisilla mielenkiintoa lukea papereita läpi tai olla vaikka yhteyksissä osapuoliin jos kaipaavat lisää tietoa asiasta. En kritisoi tässä siis poliisin toimintaa, totesin vain että eivät asiaa ota tutkittavaksi ainakaan ilmoituksessa kertomieni asioiden perusteella. En tiedä mikä on riittävä määrä todisteita toiminnan tahallisuudesta, joita poliisille sitten pitäisi toimittaa tämän tutkinnan toimittamiseksi (olin hyväuskoinen hölmö ja luulin että Poliisin tehtävä olisi tutkia asiaa)

Tiedät että kuluttaja-asiamies on päättänyt DHL:n mielestäsi samantyyppisestä maksusta jotain, mutta silti viet asiaa poliisille? Mikä vika siinä kuluttaja-asiamiehessä on?
 
Tiedät että kuluttaja-asiamies on päättänyt DHL:n mielestäsi samantyyppisestä maksusta jotain, mutta silti viet asiaa poliisille? Mikä vika siinä kuluttaja-asiamiehessä on?

Asiahan on myös kuluttaja-asiamiehellä käsittelyssä itseni sekä varmasti monen muunkin puolesta. Vika on mielestäni lopputulos: kuluttaja-asiamies on tämän suhteen valmis ehkä joskus 2021-2022. Silloin se heristää sormea ja Posti ilmoittaa olevansa todella pahoillaan kun tekivät vähän tyhmästi, mutta 2021 tämä toiminta on jo laillista ja Postin TJ ajelee uudella käsittelymaksuilla ostetulla golfkärryllään. Poliisi ja syyttäjä muodostavat huomattavasti tehokkaamman yksikön, joka oikein motivoituna saattaisi tutkinnan suorittaa hyvinkin nopeasti ja mahdollisesti tuomita ongelman aiheuttajat / vastuussa olevat henkilöt jopa ihan oikeaan rangaistukseen.

Kuluttaja-asiamies hoitaa yrityksen ja kuluttajan välisiä asioita, mutta rikostutkinta on kyllä Poliisin heiniä. Asiassa on mielestäni useampi puoli: kuluttajan ja yrityksen välinen kuluttajansuojalain rikkomus (myynti ilman sopimusta, kuuluu enemmän kuluttaja-asiamiehelle) sekä tuon saman maksun perintä lähetyksistä joihin sitä ei lähtökohtaisestikaan kuuluisi kohdistaa (törkeä petos kun huomioidaan toiminnan suuruusluokka -> Poliisille). En suostu uskomaan, että Posti oikeasti vahingossa perisi tätä maksua, toisin sanoen on olemassa taho, joka on vastuussa siitä, että on päätetty periä maksua myös lähetyksistä joihin sitä ei kuulu kohdistaa. (2021 tämä tilanne tulee muuttumaan noiden EU:n ulkopuolisten alle 22e lähetysten osalta ja silloin on turha asiasta valittaa)
 
En ole tapauksesta sen kummemmin kertonut.
OK, ja meidän sitten pitää arvailla että mistä nyt olet tehnyt rikosilmoituksen.

Alla oleva siis arvailua kerrotun perusteella.

Eli ilmeisesti posti on sinulta laskuttanut jostain kiinankirjeestä käsittelymaksun tulliselvittelystä. (mikä sen oikenimi nyt onkaan)
Nyt vähän epäselvää mikä siinä on mennyt pieleen, ilmeisesti mitään tulliselvitystä ei olekkaan tehty, tai sitten on tehty, mutta siitä ei ole seurannut tulli/alvi maksuja, no oli kumpi tahansa, niin posti on sitten palauttanut ko maksun sinulle ?

Sinulla sitten jokin tilasto kuinka paljon näitä on ollut, en tiedä onko siinä laskettu ne missä ei ole tehty mitään tullijuttuja, tai on tehty mutte ei ole tullut mitään vero/tulli maksuja. Ilmeisesti ei ole tiedossa kuinka moni noista on päässyt tulli/vero maksuitta virheellisen arvon ansiosta.

Sitten olet mennyt poliisin luokse ja syyttänyt posti petoksesta koska on laskuttanut sinullta 2,9e ja palauttanut sen sinulle. Ilmeisesti etä kuitenkaan antanut uskottavia documentteja , tilastoja mitkä osoittaisivat sen olevan järjestelmällistä ja petoksen kuvaukset täyttäväää, tai kuten sanoit törkeän petoksen...


Väitteesi järjestelmällisyydestä vähän ontuu, sillä tänäpäivänäkin noita kirjeitä tulee vastaaottajalle saakka ilman mitään käsittelymaksuja, tulliselvittely on sitten vastaanottajan kontolla kokonaan.

Tapauksista joista kirje on mennyt tulliselvitykseen, joissa vastaanottajan pitää se tehdä ja siitä ei ole seurannut tulli/vero maksuja on ollut ja se nyt ei ole mitenkään outoa, nuo kiinan pussukat on niin huonosti ja ennenkaikkea epäluotettavasti merkattu että vaikea sitä on pelkästä pussukasta selvittää. Mutta ilmeisesti noista on käsittelymaksun saanut pyydettyä takaisin? Mutta jos noita väität törkeiksi petoksiski tai mitenkään poliisi kiinnostavaksi, niin tarvis kyllä vähän jotain tukevampaa selustaa väitteelle.


Maalikkona ajatellen, tekijän kannalta homma tehty, riippumatta vero/tulli seuraamuksesta, joten ei käsittelymaksu ihan huuhaata ole, mutta näin kuluttaja en haluaisi maksaa maksua palvelusta jota en tarvi, joten olisi lasku vain niistä joista on pitänyt tehdä se selvitys (eli jos selvitys aiheeton niin ei laskua).


Käsittelymaksuhan on kahdesta syystä, ensinnä se että moni unohtaa tehdä ne tullaukset omatoimisesti ja pakostakin osa niissä vetää kotiinpäin. Toinen syys että touhusta syntyy kuluja postille. Ongelma nimeomaan nuo "kirjeet", paketit sitten eriasia. Joissain maissa noista pussukoista peritään isommalla kädellä.


Kuluttaja-asiemiehen toimistolle nuo taitaa kuulua, ainakin näin maalikkona ajatellen, tai sitten jollekkin muulle portaalle jolle posti toiminta kuuluu.
 
Viimeksi muokattu:
OK, ja meidän sitten pitää arvailla että mistä nyt olet tehnyt rikosilmoituksen.

Alla oleva siis arvailua kerrotun perusteella.

Eli ilmeisesti posti on sinulta laskuttanut jostain kiinankirjeestä käsittelymaksun tulliselvittelystä. (mikä sen oikenimi nyt onkaan)
Nyt vähän epäselvää mikä siinä on mennyt pieleen, ilmeisesti mitään tulliselvitystä ei olekkaan tehty, tai sitten on tehty, mutta siitä ei ole seurannut tulli/alvi maksuja, no oli kumpi tahansa, niin posti on sitten palauttanut ko maksun sinulle ?

Sinulla sitten jokin tilasto kuinka paljon näitä on ollut, en tiedä onko siinä laskettu ne missä ei ole tehty mitään tullijuttuja, tai on tehty mutte ei ole tullut mitään vero/tulli maksuja. Ilmeisesti ei ole tiedossa kuinka moni noista on päässyt tulli/vero maksuitta virheellisen arvon ansiosta.

Sitten olet mennyt poliisin luokse ja syyttänyt posti petoksesta koska on laskuttanut sinullta 2,9e ja palauttanut sen sinulle. Ilmeisesti etä kuitenkaan antanut uskottavia documentteja , tilastoja mitkä osoittaisivat sen olevan järjestelmällistä ja petoksen kuvaukset täyttäväää, tai kuten sanoit törkeän petoksen...


Väitteesi järjestelmällisyydestä vähän ontuu, sillä tänäpäivänäkin noita kirjeitä tulee vastaaottajalle saakka ilman mitään käsittelymaksuja, tulliselvittely on sitten vastaanottajan kontolla kokonaan.

Tapauksista joista kirje on mennyt tulliselvitykseen, joissa vastaanottajan pitää se tehdä ja siitä ei ole seurannut tulli/vero maksuja on ollut ja se nyt ei ole mitenkään outoa, nuo kiinan pussukat on niin huonosti ja ennenkaikkea epäluotettavasti merkattu että vaikea sitä on pelkästä pussukasta selvittää. Mutta ilmeisesti noista on käsittelymaksun saanut pyydettyä takaisin? Mutta jos noita väität törkeiksi petoksiski tai mitenkään poliisi kiinnostavaksi, niin tarvis kyllä vähän jotain tukevampaa selustaa väitteelle.


Maalikkona ajatellen, tekijän kannalta homma tehty, riippumatta vero/tulli seuraamuksesta, joten ei käsittelymaksu ihan huuhaata ole, mutta näin kuluttaja en haluaisi maksaa maksua palvelusta jota en tarvi, joten olisi lasku vain niistä joista on pitänyt tehdä se selvitys (eli jos selvitys aiheeton niin ei laskua).


Käsittelymaksuhan on kahdesta syystä, ensinnä se että moni unohtaa tehdä ne tullaukset omatoimisesti ja pakostakin osa niissä vetää kotiinpäin. Toinen syys että touhusta syntyy kuluja postille. Ongelma nimeomaan nuo "kirjeet", paketit sitten eriasia. Joissain maissa noista pussukoista peritään isommalla kädellä.


Kuluttaja-asiemiehen toimistolle nuo taitaa kuulua, ainakin näin maalikkona ajatellen, tai sitten jollekkin muulle portaalle jolle posti toiminta kuuluu.

Ei tarvitse arvailla, kirjoitin kyllä mistä tein ilmoituksen. Nimikkeenä petos tai törkeä petos, rikoksena järjestelmällinen 2.90€ maksujen perintä lähetyksistä, joista Postilla ei varmasti ole oikeutta sitä periä. Ei siis pelkästään minun roposeni, vaan yleisesti laiton toiminta. Halusin Poliisin tutkivan asiaa laillisuuden kannalta, sillä kyseessä on mielestäni rikos. Poliisi on kuitenkin Suomessa ensisijainen lainvalvontaa harrastava elin. Oikeusjärjestelmähän ei voi toimia niin, että jokaisen uhrin olisi tehtävä oma ilmoituksensa, vaan tällaisessa tapauksessa katsotaan kokonaisuutta ja yleinen syyttäjä ajaa sitten asiaa eteenpäin. Toissijaisina seikkoina vielä koko maksun kyseenalaisuus mm. kuluttajansuojalain näkökulmasta.

Pieleen meni minun osaltani kaksi pakettia joista tulli ei perinyt tullimaksua tai muita vastaavia, mutta Posti peri käsittelymaksun, joista toisesta reklamoin ja odotan yhä sen palautusta (ei vielä palautettu). Järjestelmällisyydestä kertoo tälläkin foorumilla useat kirjoitukset siitä, miten maksua peritään lähetyksistä joihin sitä ei alunperinkään kuulu kohdistaa. Postin toiminta ei ole läpinäkyvää eikä avointa, eikä kukaan tiedä millä perusteella lähetyksiä otetaan "tulliselvitykseen". Toiminta on kuitenkin järjestelmällistä siinä mielessä, että Postia ei kiinnosta ovatko lähetykset oikeasti sen Maailman postiliiton yleissopimuksen mukaisesti käsittelymaksuun oikeuttavia vaiko eivät. Sanon että ei kiinnosta sillä perusteella, että itseltäni on valikoitu nyt lähes 40% lähetyksistä esiteltäväksi tullille ja kaikista näistä käsittelymaksut on peritty, osa aiheellisesti ja osa ei (30%). Olkoonkin osaltani sattumaa, mutta harmittaa että Poliisi ei ilmeisesti esimerkiksi ottanut yhteyttä Postiin ja kysynyt että millä perusteella näitä 2.90€ peritään. Tähän Posti vastaa että yleissopimus artikla 20 kohta 2, mutta selvästikään kaikki lähetykset eivät kyseistä kohtaa täytä. Olisi teknisesti todella helppoa yhdistää käsittelymaksujen ja tulliselvitysten tietokannat ja selvittää kuinka laajamittainen rikos tässä on tapahtunut. Poliisi ei siis kiistänyt etteikö tätä olisi tapahtunut, vaan että näytön perusteella Posti ei tehnyt tätä tahallisesti. Näytössäni en merkkirajoituksen :))) takia voinut kertoa epäolennaisena pitämääni tietoa, että olen jo helmikuussa ollut Postiin yhteydessä ja esittänyt virheen heidän järjestelmässään. En kiinnittänyt huomiota teon tahallisuuden osoittamiseen, vaan itse tekoon. Poliisi ei kysynyt lisätietoja tästä. Puolessa vuodessa systeemi ei ole muuttunut mitenkään, joten toimintaa voi kyllä mielestäni pitää tahallisena. Kehtaatko rehellisesti sanoa että Posti ei tietäisi tekevänsä väärin kun se perii automaatisoidusti maksuja ilmeisesti satunnaisesti valikoiduista lähetyksistä?

Tuo loppu 60% omista lähetyksistäni menee mainitsemaasi kategoriaan, jossa mahdollisesti vaadittava tulliselvitys on täysin vastaanottajan harteilla. Tämä ei liity käsittelymaksuun eikä Postin toimintaan yrityksenä mitenkään, sillä ne mahdollisesti menetetyt rahat eivät mene Postille.

Oletko Postin edustaja vai mistä tiedät nämä kaksi syytä käsittelymaksulle? Käsittääkseni Postia ei niinkään pitäisi kiinnostaa nuo tulliasiat, sillä Tulli on Suomessa maahantuontia ja -vientiä valvova taho, eikä millään yrityksellä (kuten Posti) ole vastaavia virkamiesoikeuksia pyytää maksuja turhanpäiväisestä varaston oven avaamisesta.

EDIT: Ainiin, pidin itsekin rikosilmoitusta turhana keinona, mutta kysyin asiaa Poliisilta ennen ilmoituksen tekoa ja sieltä kehotettiin nimenomaan rikosilmoitusta tekemään.

EDIT2: Lasketaanpa sitten sitä teoreettista rikoshyötyä tästä toiminnasta johtuen:
Postille tulee vuositasolla vähintään 12-15 miljoonaa lähetystä Kiinasta, nimenomaan niitä pikkukirjeitä. Lähde 1, lähde 2, lähde 3.
"Kiinalaisista verkkokaupoista tulee Suomeen kuukausittain noin miljoona lähetystä eli vuositasolla puhutaan ainakin 12 miljoonasta lähetyksestä. "
"Tällaisia alle 22 euron kirjeenä lähetettyjä arvonlisäverottomia verkko-ostoksia saapui viime vuonna Kiinasta Suomeen ennätysmäärä, noin 15 miljoonaa. "
"Kiinasta lähetettiinkin Suomeen viime vuonna jo 15 miljoonaa kirjettä ja kirjattua kirjettä. "

Jos näistä 10% otetaan tullille esitettäväksi ja niistä peritään käsittelymaksua, puhutaan rahasummana noin 3.5M€.
Jos näistä 10% on perusteettomia, saadaan hyödyksi 350000€, eli ei oo kyseessä ihan pikkusumma.

Ja nämä ihan keksityillä 10% arvioilla, oman kokemuksen mukaan huomattavasti useampi lähetys esitetään tullille ja niistä esitetyistä yli 10% peritään maksua perusteettomasti.


EDIT3: Posti on poistanut verkkosivultaan vielä viime kuussa olleen ohjeistuksen, jonka mukaan alle 22e lähetyksistä pitäisi tuo maksu maksaa. :tup:
Toivottavasti eivät enää lähettele maksukirjeitä alle 22 € arvoisista lähetyksistä.

17.7.2020: Muutokset 31.1.2020 - Tuontitullaus - Asiakastuki - Posti
Jos lähetyksen arvo on enintään 22 euroa, eikä se sisällä alkoholia tai tupakkatuotteita, voit lähettää tullille vapautuspyynnön osoitteeseen lentoposti@tulli.fi. Liitä mukaan tilausvahvistus tai muu selvitys sen arvosta sekä saapumistunnus. Muistathan tällöinkin maksaa Postin käsittelymaksun.

9.8.2020: Muutokset 31.1.2020 - Tuontitullaus - Asiakastuki - Posti
Jos lähetyksen arvo on enintään 22 euroa, eikä se sisällä alkoholia tai tupakkatuotteita, voit lähettää tullille vapautuspyynnön osoitteeseen lentoposti@tulli.fi. Liitä mukaan tilausvahvistus tai muu selvitys sen arvosta sekä saapumistunnus.

Paperisessa saapumisilmoituksessa oli selvästi kaksivaiheinen ohjeistus, joka menee näin:
1. TULLAUS
A) Jos sisällön arvo on yli 22 €
B) Jos sisällön arvo on enintään 22 €

2. KÄSITTELYMAKSU
Maksa käsittelymaksu: posti.fi/kasittelymaksu

Seuraavaa paperiversiota odotellessa, mitenköhän ovat sen tuohon korjanneet?
 
Viimeksi muokattu:
"Lähetys on viivästynyt, se toimitetaan 1-2 työpäivän kuluessa."
Miksihän tuo on nykyään sääntö kuin poikkeus? Tuntuu nyt joka paketti viivästyvän. Tuokin oli jo perjantaina kuljetuksessa Liedosta ja sinne matkalle se sitten jäi.
 
Kauanko Postin ulkomaan terminaalissa on viime aikoina mennyt, ennen kuin paketti lähtee liikenteeseen?

Lähetys on saapunut kohdemaahan.
HKI VANTAA, ULKOMAANTERMINAALI
 
Tasan kaksi viikkoa sitten lähti paketti tullista alvien ja kiristysmaksujen jälkeen, mutta eipä vieläkään ole ehtinyt Kuopioon saakka. :cautious:
 
"Lähetys on viivästynyt, se toimitetaan 1-2 työpäivän kuluessa."
Miksihän tuo on nykyään sääntö kuin poikkeus? Tuntuu nyt joka paketti viivästyvän. Tuokin oli jo perjantaina kuljetuksessa Liedosta ja sinne matkalle se sitten jäi.
Näemmä koko kuljetus on ajanut jonnekin mettään, kun ei ole vieläkään edennyt lajitteluun saakka.
 
Mitähän tarkoittaa, kun paketti on tilattu kotiinkuljetuksella postinumeroon ja seurannassa lukee nyt, että paketti on luovutettu eri postinumerossa? :think:

"Kohdepostinumero" -kohdassa lukee oikea postinumero mutta sitten viimeisessä tapahtumassa:
"Lähetys on luovutettu vastaanottajalle." lukee eri postinumero.
 
Mitähän tarkoittaa, kun paketti on tilattu kotiinkuljetuksella postinumeroon ja seurannassa lukee nyt, että paketti on luovutettu eri postinumerossa? :think:

"Kohdepostinumero" -kohdassa lukee oikea postinumero mutta sitten viimeisessä tapahtumassa:
"Lähetys on luovutettu vastaanottajalle." lukee eri postinumero.
Postin setä/täti on ottanut sen kuljetukseen.
 
Postin setä/täti on ottanut sen kuljetukseen.
No niin olikin. Paketti saapui äsken. OmaPostin nettisivulla luki "Noudettu" mikä viittaakin juuri tuohon että noudettu kuljetettavaksi. OmaPostin sovelluksessa luki vaan että on luovutettu, niin tuli pieni säikähdys.
 
Mitähän tarkoittaa, kun paketti on tilattu kotiinkuljetuksella postinumeroon ja seurannassa lukee nyt, että paketti on luovutettu eri postinumerossa? :think:

"Kohdepostinumero" -kohdassa lukee oikea postinumero mutta sitten viimeisessä tapahtumassa:
"Lähetys on luovutettu vastaanottajalle." lukee eri postinumero.
Ei mitään. Esim. minulle Tampereella kaikissa Postin kotiinkuljetuksissa lukee kohdassa "Lähetys on luovutettu vastaanottajalle" postinumero 33960 (PIRKKALA) koska ilmeisesti sieltä käsin tehdään nuo kotiinkuljetukset osoitteeseeni.
 
Kiinasta tulossa paketti, nopeasti meni Suomeen asti, mutta nyt postin seurannassa perjantaille että lähetys lajiteltu Vantaalla, ja sen jälkeen ei sitten mitään ole tapahtunut 4 päivään.
 
Onko kukaan tilannut kirjeitä Ruotsista. Onko toimitukset olleet millaiset näin korona aikaan?
 
Mulle tuli kiinasta keväällä juuri ennen koronan puhkeamista suomessa tilattu paketti viime viikolla eli kevyesti maaliskuussa tilattu paketti tuli elokuussa. Olin saanut tuosta jo rahatkin takaisin aikaa sitten. Jännä sinänsä, että myöhemmin kiinasta tilatut paketit tulivat paljon nopeammin.
 
Mulle tuli kiinasta keväällä juuri ennen koronan puhkeamista suomessa tilattu paketti viime viikolla eli kevyesti maaliskuussa tilattu paketti tuli elokuussa. Olin saanut tuosta jo rahatkin takaisin aikaa sitten. Jännä sinänsä, että myöhemmin kiinasta tilatut paketit tulivat paljon nopeammin.

Tuntuu olevan tapauskohtaista miten hyvin Kiinan paketit kulkee, nimittäin oma tilaus toukokuulta ei ole seurannan mukaan liikkunut Kiinasta eteenpäin, eikä kyllä ole pahemmin missään muuallakaan näkynyt.
 
Eilen 10.8.2020 tuli 27.1.2020 kiinasta lähetetty kirje.
Oli ulkoisesti kunnossa, eli ei ollu maannu missään laatikon alla.
 
Eilen 10.8.2020 tuli 27.1.2020 kiinasta lähetetty kirje.
Oli ulkoisesti kunnossa, eli ei ollu maannu missään laatikon alla.

Tilasin kanssa joskus tammi-helmikuussa ruuveja, jarrulevyjen kiinnikkeitä, vaijeritarvikkeita, lamppuja jne pikkusälää polkupyöriin hyvissä ajoin ennen kauden alkua, noin 30 paketista 12 kappaletta on edelleen saapumatta. Näistä tosin saatu jo hyvityskin kuukausia sitten.
 
"Lähetys on viivästynyt, se toimitetaan 1-2 työpäivän kuluessa."
Miksihän tuo on nykyään sääntö kuin poikkeus? Tuntuu nyt joka paketti viivästyvän. Tuokin oli jo perjantaina kuljetuksessa Liedosta ja sinne matkalle se sitten jäi.


Taas "Lähetys viivästyy 1-2 työpäivällä" itsellänikin myös. Tuntuu että joka toinen paketti myöhästyy.
 
Jaa, kai tämäkin on sitten postin kulkemisen vaikeus. Tulikin nippu maksumuistutuksia ja olin että wtf, eipä paljoa ole laskuja näkynyt. Sieltähän ne laskut kuitenkin omapostista löytyi sähköisenä - ainut vaan että ei näköjään ole enää tullut sähköposti-ilmoituksia saapuneista laskuista omapostista sitten toukokuun (älkää kysykö miksi nämä ei tulleet e-laskuna, siihenkin on syynsä ja siitä saisi uuden ketjun e-laskun lähettämisen vaikeus).

Postin sivuilta ei myöskään äkkipikaa löydy mitään keinoa ottaa yhteyttä omapostiin liittyen, kaikki aspan numerot liittyy jotenkin paperipostin toimittamiseen (tsättikään ei toimi, että voisi kysyä). Pitäkääpä sitten tunkkinne, pitää vain kääntää pois päältä tuo sähköinen vastaanottaminen sitten, siinäpähän kusti polkee kirjeet laatikkoon asti...
 
Kauanko Postin ulkomaan terminaalissa on viime aikoina mennyt, ennen kuin paketti lähtee liikenteeseen?

Lähetys on saapunut kohdemaahan.
HKI VANTAA, ULKOMAANTERMINAALI
Tuo neljän työpäivän arvio piti hyvin paikkansa, tänään lähti kirje eteenpäin.

Toki jäi sitten seuraavaan vaiheeseen jumiin:
Vastaanottajan osoitetiedot ovat puutteelliset. Lähetys voi viivästyä työpäivällä.
HELSINKI

Lieneekö vika osoitteesta puuttuvista ääkkösistä (AliExpress ei tue niitä, ei ole koskaan ennemmin haitannut) vai lähettäjän töppäyksestä. Noh, odotellaan ja katsotaan saapuuko perille. Kaikki Postin asiakaspalvelun kanavatkin ohjaavat riistohintaiseen puhelinpalveluun, ei sinne viitsi lähteä soittelemaan :smoke:
 
Nyt on tulossa ensimmäinen paketti Kiinasta joka ilmesty automaattisesti OmaPosti sovellukseen. Ovat kiinalaiset osaneet laittaa puh.numeron Postin ymmärtävässä muodossa lähetykseen! :)
 
Emännälle tuli just eilen (tiistaina?) kiinapaketti joka oli tilattu joskus vuodenvaihteessa ja siitä oli jo rahatkin saatu takaisin aikoja sitten. Eli kovin on pitkät toimitusajat. Ei sentään vielä tullut ennätystä, pisin kiinapaketin toimitusaika on ollut karvan päälle 9kk.
 
Nyt on tulossa ensimmäinen paketti Kiinasta joka ilmesty automaattisesti OmaPosti sovellukseen. Ovat kiinalaiset osaneet laittaa puh.numeron Postin ymmärtävässä muodossa lähetykseen! :)
Sama, ja Kiinasta tuli kyllä parissa päivässä, mutta kohta viikon maannut Vantaalla 01010, eikä mitään tapahdu. Surkeaa toimintaa postilla kyllä.
 
Posti vaan ei saa pakettia toimitettua tai liikkeelle, ei sitten millään. Monet kerrat yritetty ja väännetty kättä. Eivätkä suostu maksamaan siltikään panttimaksua takaisin.
Sen sijaan lähettäjä maksoi yli 80 euroa takaisin viivästymisestä johtuen, vaikka en edes pyytänyt! Siinä olisi Postilla opittavaa asiakaspalvelusta!
 
Sama, ja Kiinasta tuli kyllä parissa päivässä, mutta kohta viikon maannut Vantaalla 01010, eikä mitään tapahdu. Surkeaa toimintaa postilla kyllä.

Höpöhöpö, Kiinasta se ei tule parissa päivässä eikä tuolla Vantaalla ole tilaa säilyttää mitään tavaraa viikkoa. Ainoa mahdollisuus on, että siinä on niin huono osoitekortti, että viivakoodi on lukukelvoton/osoitetiedot puuttuu. Olen tällä viikolla hakenut jo neljä kiinapakua lähikaupasta ja yksi saapui sinne juuri. Alin standard shipping ja Vantaan lajittelusta seuraavana päivänä noudettavissa.
 
Höpöhöpö, Kiinasta se ei tule parissa päivässä eikä tuolla Vantaalla ole tilaa säilyttää mitään tavaraa viikkoa. Ainoa mahdollisuus on, että siinä on niin huono osoitekortti, että viivakoodi on lukukelvoton/osoitetiedot puuttuu. Olen tällä viikolla hakenut jo neljä kiinapakua lähikaupasta ja yksi saapui sinne juuri. Alin standard shipping ja Vantaan lajittelusta seuraavana päivänä noudettavissa.
Osoitekortti toki voi olla huono. Kiinasta lähtenyt 1.8, postille tullut 5.8, mennyt ulkomaanterminaalista vantaan lajitteluun 7.8 ja sen jälkeen ei mitään. Puhelinumero nyt on ainakin näkyvissä kun posti on automaattisesti saanut tuon minulle omapostiin laitettua.
 
Se tulee OmaPostiin Alin standardien osalta jo kauan ennen kuin lähetys on lähelläkään Suomea, joten numero on oikein sähköisessä ennakkotiedossa ainakin.

Osa noista kiinapaskeista tulee aivan mustalla osoitekortilla, se lämpöpaperi on siis reagoinut liian herkästi tai sitten niitä uunitetaan matkalla. :) Sain viime viikolla yhden tämmöisen.
 
Höpöhöpö, Kiinasta se ei tule parissa päivässä eikä tuolla Vantaalla ole tilaa säilyttää mitään tavaraa viikkoa. Ainoa mahdollisuus on, että siinä on niin huono osoitekortti, että viivakoodi on lukukelvoton/osoitetiedot puuttuu. Olen tällä viikolla hakenut jo neljä kiinapakua lähikaupasta ja yksi saapui sinne juuri. Alin standard shipping ja Vantaan lajittelusta seuraavana päivänä noudettavissa.

Jossain ne niitä sen pari viikkoa kyllä säilöö. 22.7 oli paketti lentokentällä ja vasta 10.8 jaettiin
postilaatikkoon kiinankirje. Lisäksi yhden saksan amazonin paketin viimeinen merkintä itellalla suomessa 6.8 ja sen jälkeen edes posti ei sitä löydä.
 
Nyt pitää tehdä ero seurattavalla pakettilähetyksellä ja seuraamattomalla kirjelähetyksellä. Pakettituotteelliset lähetykset omaavat siis seurannan ja ne käsitellään pääosin Vantaalla.

Kirjelähetykset käsitellään pääosin Helsingissä. Kumpaakin yhdistää saapuminen Helsinki-Vantaalle, mutta kirjepaskat valuvat hitaammin ulospäin sieltä. Saan itsekin niitä ns. nipuissa, eli vaikkapa seitsemän lähetystä kerralla. Onko ne maanneet oikeasti Suomessa vai makuutettu jossain muualla, ei hajuakaan. Noi seuraamattomat paskat kannattaa muutenkin jättää valitsematta tilatessa jos ei nyt aivan euron parin romusta ole kyse.
 
Osoitekortti toki voi olla huono. Kiinasta lähtenyt 1.8, postille tullut 5.8, mennyt ulkomaanterminaalista vantaan lajitteluun 7.8 ja sen jälkeen ei mitään. Puhelinumero nyt on ainakin näkyvissä kun posti on automaattisesti saanut tuon minulle omapostiin laitettua.
Kannatti varmaan valittaa täällä. Eli äsken hain pakettiautomaatista. Osoitetiedot paketin päällä ihan selvät ja ok, eli huvikseen halusivat sitten kai postilla vaan hillota pakettia viime perjantaista tähän iltaan Vantaalla.
 
No kuten todettua, ei niitä säilötä Vantaalle. Sehän on voinut kulkea ilman seurantaa syystä x mistä ikinä haitkin lähetyksen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 118
Viestejä
4 911 846
Jäsenet
79 130
Uusin jäsen
raparperi_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom