OK, ja meidän sitten pitää arvailla että mistä nyt olet tehnyt rikosilmoituksen.
Alla oleva siis arvailua kerrotun perusteella.
Eli ilmeisesti posti on sinulta laskuttanut jostain kiinankirjeestä käsittelymaksun tulliselvittelystä. (mikä sen oikenimi nyt onkaan)
Nyt vähän epäselvää mikä siinä on mennyt pieleen, ilmeisesti mitään tulliselvitystä ei olekkaan tehty, tai sitten on tehty, mutta siitä ei ole seurannut tulli/alvi maksuja, no oli kumpi tahansa, niin posti on sitten palauttanut ko maksun sinulle ?
Sinulla sitten jokin tilasto kuinka paljon näitä on ollut, en tiedä onko siinä laskettu ne missä ei ole tehty mitään tullijuttuja, tai on tehty mutte ei ole tullut mitään vero/tulli maksuja. Ilmeisesti ei ole tiedossa kuinka moni noista on päässyt tulli/vero maksuitta virheellisen arvon ansiosta.
Sitten olet mennyt poliisin luokse ja syyttänyt posti petoksesta koska on laskuttanut sinullta 2,9e ja palauttanut sen sinulle. Ilmeisesti etä kuitenkaan antanut uskottavia documentteja , tilastoja mitkä osoittaisivat sen olevan järjestelmällistä ja petoksen kuvaukset täyttäväää, tai kuten sanoit törkeän petoksen...
Väitteesi järjestelmällisyydestä vähän ontuu, sillä tänäpäivänäkin noita kirjeitä tulee vastaaottajalle saakka ilman mitään käsittelymaksuja, tulliselvittely on sitten vastaanottajan kontolla kokonaan.
Tapauksista joista kirje on mennyt tulliselvitykseen, joissa vastaanottajan pitää se tehdä ja siitä ei ole seurannut tulli/vero maksuja on ollut ja se nyt ei ole mitenkään outoa, nuo kiinan pussukat on niin huonosti ja ennenkaikkea epäluotettavasti merkattu että vaikea sitä on pelkästä pussukasta selvittää. Mutta ilmeisesti noista on käsittelymaksun saanut pyydettyä takaisin? Mutta jos noita väität törkeiksi petoksiski tai mitenkään poliisi kiinnostavaksi, niin tarvis kyllä vähän jotain tukevampaa selustaa väitteelle.
Maalikkona ajatellen, tekijän kannalta homma tehty, riippumatta vero/tulli seuraamuksesta, joten ei käsittelymaksu ihan huuhaata ole, mutta näin kuluttaja en haluaisi maksaa maksua palvelusta jota en tarvi, joten olisi lasku vain niistä joista on pitänyt tehdä se selvitys (eli jos selvitys aiheeton niin ei laskua).
Käsittelymaksuhan on kahdesta syystä, ensinnä se että moni unohtaa tehdä ne tullaukset omatoimisesti ja pakostakin osa niissä vetää kotiinpäin. Toinen syys että touhusta syntyy kuluja postille. Ongelma nimeomaan nuo "kirjeet", paketit sitten eriasia. Joissain maissa noista pussukoista peritään isommalla kädellä.
Kuluttaja-asiemiehen toimistolle nuo taitaa kuulua, ainakin näin maalikkona ajatellen, tai sitten jollekkin muulle portaalle jolle posti toiminta kuuluu.
Ei tarvitse arvailla, kirjoitin kyllä mistä tein ilmoituksen. Nimikkeenä petos tai törkeä petos, rikoksena järjestelmällinen 2.90€ maksujen perintä lähetyksistä, joista Postilla ei varmasti ole oikeutta sitä periä. Ei siis pelkästään minun roposeni, vaan yleisesti laiton toiminta. Halusin Poliisin tutkivan asiaa laillisuuden kannalta, sillä kyseessä on mielestäni rikos. Poliisi on kuitenkin Suomessa ensisijainen lainvalvontaa harrastava elin. Oikeusjärjestelmähän ei voi toimia niin, että jokaisen uhrin olisi tehtävä oma ilmoituksensa, vaan tällaisessa tapauksessa katsotaan kokonaisuutta ja yleinen syyttäjä ajaa sitten asiaa eteenpäin. Toissijaisina seikkoina vielä koko maksun kyseenalaisuus mm. kuluttajansuojalain näkökulmasta.
Pieleen meni minun osaltani kaksi pakettia joista tulli ei perinyt tullimaksua tai muita vastaavia, mutta Posti peri käsittelymaksun, joista toisesta reklamoin ja odotan yhä sen palautusta (ei vielä palautettu). Järjestelmällisyydestä kertoo tälläkin foorumilla useat kirjoitukset siitä, miten maksua peritään lähetyksistä joihin sitä ei alunperinkään kuulu kohdistaa. Postin toiminta ei ole läpinäkyvää eikä avointa, eikä kukaan tiedä millä perusteella lähetyksiä otetaan "tulliselvitykseen". Toiminta on kuitenkin järjestelmällistä siinä mielessä, että Postia ei kiinnosta ovatko lähetykset oikeasti sen Maailman postiliiton yleissopimuksen mukaisesti käsittelymaksuun oikeuttavia vaiko eivät. Sanon että ei kiinnosta sillä perusteella, että itseltäni on valikoitu nyt lähes 40% lähetyksistä esiteltäväksi tullille ja kaikista näistä käsittelymaksut on peritty, osa aiheellisesti ja osa ei (30%). Olkoonkin osaltani sattumaa, mutta harmittaa että Poliisi ei ilmeisesti esimerkiksi ottanut yhteyttä Postiin ja kysynyt että millä perusteella näitä 2.90€ peritään. Tähän Posti vastaa että yleissopimus artikla 20 kohta 2, mutta selvästikään kaikki lähetykset eivät kyseistä kohtaa täytä. Olisi teknisesti todella helppoa yhdistää käsittelymaksujen ja tulliselvitysten tietokannat ja
selvittää kuinka laajamittainen rikos tässä on tapahtunut. Poliisi ei siis kiistänyt etteikö tätä olisi tapahtunut, vaan että näytön perusteella Posti ei tehnyt tätä tahallisesti. Näytössäni en merkkirajoituksen
)) takia voinut kertoa epäolennaisena pitämääni tietoa, että olen jo helmikuussa ollut Postiin yhteydessä ja esittänyt virheen heidän järjestelmässään. En kiinnittänyt huomiota teon tahallisuuden osoittamiseen, vaan itse tekoon. Poliisi ei kysynyt lisätietoja tästä. Puolessa vuodessa systeemi ei ole muuttunut mitenkään, joten toimintaa voi kyllä mielestäni pitää tahallisena.
Kehtaatko rehellisesti sanoa että Posti ei tietäisi tekevänsä väärin kun se perii automaatisoidusti maksuja ilmeisesti satunnaisesti valikoiduista lähetyksistä?
Tuo loppu 60% omista lähetyksistäni menee mainitsemaasi kategoriaan, jossa mahdollisesti vaadittava tulliselvitys on täysin vastaanottajan harteilla. Tämä ei liity käsittelymaksuun eikä Postin toimintaan yrityksenä mitenkään, sillä ne mahdollisesti menetetyt rahat eivät mene Postille.
Oletko Postin edustaja vai mistä tiedät nämä kaksi syytä käsittelymaksulle? Käsittääkseni Postia ei niinkään pitäisi kiinnostaa nuo tulliasiat, sillä Tulli on Suomessa maahantuontia ja -vientiä valvova taho, eikä millään yrityksellä (kuten Posti) ole vastaavia virkamiesoikeuksia pyytää maksuja turhanpäiväisestä varaston oven avaamisesta.
EDIT: Ainiin, pidin itsekin rikosilmoitusta turhana keinona, mutta kysyin asiaa Poliisilta ennen ilmoituksen tekoa ja sieltä kehotettiin nimenomaan rikosilmoitusta tekemään.
EDIT2: Lasketaanpa sitten sitä teoreettista rikoshyötyä tästä toiminnasta johtuen:
Postille tulee vuositasolla vähintään 12-15 miljoonaa lähetystä Kiinasta, nimenomaan niitä pikkukirjeitä.
Lähde 1,
lähde 2,
lähde 3.
"Kiinalaisista verkkokaupoista tulee Suomeen kuukausittain noin miljoona lähetystä eli vuositasolla puhutaan ainakin 12 miljoonasta lähetyksestä. "
"Tällaisia alle 22 euron kirjeenä lähetettyjä arvonlisäverottomia verkko-ostoksia saapui viime vuonna Kiinasta Suomeen ennätysmäärä, noin 15 miljoonaa. "
"Kiinasta lähetettiinkin Suomeen viime vuonna jo 15 miljoonaa kirjettä ja kirjattua kirjettä. "
Jos näistä 10% otetaan tullille esitettäväksi ja niistä peritään käsittelymaksua, puhutaan rahasummana noin 3.5M€.
Jos näistä 10% on perusteettomia, saadaan hyödyksi 350000€, eli ei oo kyseessä ihan pikkusumma.
Ja nämä ihan keksityillä 10% arvioilla, oman kokemuksen mukaan huomattavasti useampi lähetys esitetään tullille ja niistä esitetyistä yli 10% peritään maksua perusteettomasti.
EDIT3: Posti on poistanut verkkosivultaan vielä viime kuussa olleen ohjeistuksen, jonka mukaan alle 22e lähetyksistä pitäisi tuo maksu maksaa.
Toivottavasti eivät enää lähettele maksukirjeitä alle 22 € arvoisista lähetyksistä.
17.7.2020:
Muutokset 31.1.2020 - Tuontitullaus - Asiakastuki - Posti
Jos lähetyksen arvo on enintään 22 euroa, eikä se sisällä alkoholia tai tupakkatuotteita, voit lähettää tullille vapautuspyynnön osoitteeseen
lentoposti@tulli.fi. Liitä mukaan tilausvahvistus tai muu selvitys sen arvosta sekä saapumistunnus. Muistathan tällöinkin maksaa Postin käsittelymaksun.
9.8.2020:
Muutokset 31.1.2020 - Tuontitullaus - Asiakastuki - Posti
Jos lähetyksen arvo on enintään 22 euroa, eikä se sisällä alkoholia tai tupakkatuotteita, voit lähettää tullille vapautuspyynnön osoitteeseen
lentoposti@tulli.fi. Liitä mukaan tilausvahvistus tai muu selvitys sen arvosta sekä saapumistunnus.
Paperisessa saapumisilmoituksessa oli selvästi kaksivaiheinen ohjeistus, joka menee näin:
1. TULLAUS
A) Jos sisällön arvo on yli 22 €
B) Jos sisällön arvo on enintään 22 €
2. KÄSITTELYMAKSU
Maksa käsittelymaksu: posti.fi/kasittelymaksu
Seuraavaa paperiversiota odotellessa, mitenköhän ovat sen tuohon korjanneet?