Postin kulkemisen vaikeus

Tämä nyt ei Postin vika ole mutta ei löytynyt parempaakaan ketjua mihin laittaa.
Eli Postin nimissä menossa kusetus. Tilasin Haloselta paketin ja seurannan mukaan on tänään lähtenyt lajittelukeskuksesta, eli onko huijarit saaneet lähetystiedot jostain, vai onko vain sattumaa että viesti tuli samana päivänä. Joka tapauksessa omaan silmään aika hyvin tehty kusetus ja varmaan moni tuohon lankeaa. Postin sivuilla kyllä varoitellaan että jonkinlainen kusetuskampanja käynnissä.

Nämä huijaukset nyt näkee heti kun vaivautuu edes katsomaan sen linkin. Lisäksi posti ei kyllä millään teksterilla sulta pyytele ylipainon takia lisää rahaa. Eikä postilla ole tuollaisia lähetystunnuksia käytössä kotimaan paketeissa.

Näitä huijausviestejä tulee jatkuvasti sähköpostiin ja välillä txt. Ihan omaa tyhmyyttään, jos näihin lankeaa. Jos ei ole varma, niin menee itse kirjoittamalla www.posti.fi sivulle ja laittaa sinne seurantaan sen viestissä olleen koodin. Ellei siellä löydy ko. koodilla mitään on aivan selvä huijaus.
 
Kannattaa kanssa tiedostaa, että monet ulkomaalaiset tracking sivustot tallettaa sen seurantakoodin ja monesti noita löytyy vuosienkin takaa googlesta, kunhan hakee. Eli älkää laittako niitä seurantakoodeja ihan minne vain.
 
Eli onko se nyt niin virallisesti, että kesäaikana Posti ei jaa kirjepostia tiistaisin ja perjantaisin eli postia jaetaan ainoastaan ma,ke ja to?
 
Tämän suhteen meillä on kyllä saamaton hallitus. Kyllä posti pitäisi jakaa joka päivä ja ruuhkat purkaa. Postin kun ei tarvitse tehdä voittoa, koska se on laissa määrätty toimittamaan postia.
 
Tämän suhteen meillä on kyllä saamaton hallitus. Kyllä posti pitäisi jakaa joka päivä ja ruuhkat purkaa. Postin kun ei tarvitse tehdä voittoa, koska se on laissa määrätty toimittamaan postia.
Mitkä ruuhkat? Jos puhut kiinanyssyköistä tai ylipäätään paketeista niin niihinhän ei postilaki ota mitään kantaa. Pakettitoiminta on ihan vapaata yritystoimintaa.
 
Minusta tuntuu että Amazonin tulo ruotsiin alkaa olla lähellä. Tämä siksi kun postin kulku saksan amazonille on aivan lähiaikoina ollu todella outoa normaaliin verrattuna. Epäilen että posti kuljettaa Amazon paketit suuremmassa erässä jolloin normaali seuranta ei toimi.
Edelliseen palautukseen tuli saksassa vain lajittelukuittaus eikä mitään luovutuskuittausta.
Nyt ei ole tullu mitään kuittusta edes ulkomaille menosta.
Toki voi olla korona juttua että esim käsittelyvaiheita vähennetty.
1594437717539.png



Eli onko se nyt niin virallisesti, että kesäaikana Posti ei jaa kirjepostia tiistaisin ja perjantaisin eli postia jaetaan ainoastaan ma,ke ja to?

En tiedä kesästä, mutta itselle pe ei ole tullu mitään pitkiin aikoihin.

"perjantain postilähetykset jaettaisiin pääsääntöisesti jo torstaina"
Hauska kun postinki voi jakaa etukäteen. MItä jos maanantaina jaettaisiin ma- su posti. Kaikki olisi tyytyväisiä kun posti olisi nopea,
Jotenki huonon kuvan postista saa kun se paljastaa hidastavansa jakelua tarkoituksella,
 
Viimeksi muokattu:
Tämä nyt ei Postin vika ole mutta ei löytynyt parempaakaan ketjua mihin laittaa.
Eli Postin nimissä menossa kusetus. Tilasin Haloselta paketin ja seurannan mukaan on tänään lähtenyt lajittelukeskuksesta, eli onko huijarit saaneet lähetystiedot jostain, vai onko vain sattumaa että viesti tuli samana päivänä. Joka tapauksessa omaan silmään aika hyvin tehty kusetus ja varmaan moni tuohon lankeaa. Postin sivuilla kyllä varoitellaan että jonkinlainen kusetuskampanja käynnissä.

Itse olen kyllä sitä mieltä että jostain vuotaa jotain lähetystietoja, sen verran sopivasti itsellekkin nyt noita samoja viestejä tullut, esim tilasin viimeviikon lauantaina tavaraa ja keskiviikko aamuna tuli mailiin tuollainen viesti kun paketti tuli noudettavaksi automaatista samana iltapäivänä.
Sama tapahtunut nyt jokusen kerran lähiaikoina, muuten noita viestejä ei ole tullut eikä kaikista paketeista. Tietysti voihan se olla sattumaakin mutta senverran hyvin osunut nuo et pistää silmään.
 
Päivitystä siihen kun kerroin parista kirjeestä jotka eivät tulleet perille. Kaverini teki niistä katoamisilmoituksen ja ne löytyivät. Tällä kertaa ne lähtee minulle pakettina pakettiautomaattiin. Saa nähdä minnepäin Suomea ne päätyy kun Lahdesta lähtee ja Vantaalle pitäisi tulla. Ne kirjeet kuulemma löytyi Lahden lajittelukeskuksesta ja olivat olleet siellä tämän noin puoli vuotta. Hyvä toimintaa posti...........................
 
Alkaa näköjään Amerikastakin paketit valumaan tälle puolelle lammikkoa. Tänään tuli 25.3 lähetetty paketti Secondspiniltä.
 
Itse pidän tästä Postin optimistisesta asenteesta kyetä vielä toimittamaan pakettini toissapäivänä...
Tämä rekisteröityi perjantaina Tampereelle, eli meni 5 arkipäivää ilmeisesti kävellä Vantaalta. Sen jälkeen ei ole taas tapahtunut yhtään mitään. Arvioitu saapumisaika on edelleen 7.7. :cautious:
 
Päivitystä omaan keissiin: 25min jonotuksella läpi aspaan, lopputulos: Tullauksissa ollut ongelmaa 3-6.7. välisenä aikana jonka takia paketti ei ole koskaan rekisteröitynyt käsittelymaksut hoitavaan järjestelmään, lähtee kuulemma ilman maksua liikkeelle kunhan ehtivät huolinnassa hoitamaan.

Eipä vaan ole missään tuostakaan ollut mainintaa postin sivuilla että palvelu on ollut rikki...
Onkohan noissa tullauksissa vieläkin jotain vikaa, torstaina kirjattu postin järjestelmään paketti Japanista eikä vieläkään ole rekisteröity tai siirtynyt tullivaiheeseen. :hmm:
 
Onko nyt niin, että jos pakettiautomaattiin tilattu paketti uudelleenreititetään lähimpään postitoimistoon, niin sitten tekstiviestikoodi ei enää riitäkään, vaan tarvitsee kaivaa henkkarit? Kiusallista kun Kumitehtaankadun ruskea paketti viel :rage:
 
Onko nyt niin, että jos pakettiautomaattiin tilattu paketti uudelleenreititetään lähimpään postitoimistoon, niin sitten tekstiviestikoodi ei enää riitäkään, vaan tarvitsee kaivaa henkkarit? Kiusallista kun Kumitehtaankadun ruskea paketti viel :rage:
Tottakai henkkarit tarvitaan jos postin pisteestä noudat.
 
Päivitystä omaan keissiin: 25min jonotuksella läpi aspaan, lopputulos: Tullauksissa ollut ongelmaa 3-6.7. välisenä aikana jonka takia paketti ei ole koskaan rekisteröitynyt käsittelymaksut hoitavaan järjestelmään, lähtee kuulemma ilman maksua liikkeelle kunhan ehtivät huolinnassa hoitamaan.

Onko edistystä paketin liikkumisessa? Itselläni on sama tilanne yhden paketin kanssa, joka vieläkin jumittaa tuolla terminaalissa.
 
Onko edistystä paketin liikkumisessa? Itselläni on sama tilanne yhden paketin kanssa, joka vieläkin jumittaa tuolla terminaalissa.

Oma puketti saapui eilen perille vaikka seurannassa ainoa merkintä oli se kun se kirjattiin ulos ulkomaan terminaalista :D
 
Itävallasta pakettia myös odotellaan. 12.6 "Item handed over at the airport" ja siihen se sitten jääkin.
Paketti tuli nyt postin selvityspisteeltä, sisällä muovipussiin pakattuna tuotteen laatikko ja manuaali täysin litimärkänä ja rutattuna sekä tavara itse omassa muovipussissaan. Kela tuntus olevan ihan kunnossa mutta mitä vittua siellä on tapahtunut
5CE07387-020B-4737-90DC-C5AAFC18F021.jpeg
 
Paketti tuli nyt postin selvityspisteeltä, sisällä muovipussiin pakattuna tuotteen laatikko ja manuaali täysin litimärkänä ja rutattuna sekä tavara itse omassa muovipussissaan. Kela tuntus olevan ihan kunnossa mutta mitä vittua siellä on tapahtunut
5CE07387-020B-4737-90DC-C5AAFC18F021.jpeg
Pakkaus jossain vaiheessa matkaa kastunut ja sitten on lopullisesti levinnyt siellä postin lajittelussa. Ei postilla tuon kastumisen kanssa välttämättä mitään tekemistä ole.
 
Mikähän tässä on nyt ongelmana, kun paketti ei liiku mihinkään? Paketti jäi tulliin, joten seurannassa lukee, että tullimaksut ja postin käsittelymaksu pitää maksaa. Kuitenkin samalla sanotaan, ettei maksua tarvitse suorittaa jos tavaran arvo alittaa 22€. Tein tullauksen netissä, lähetys vapautettiin (arvo oli alle 22€). Mutta paketti ei silti liiku mihinkään. Lisäksi postin käsittelymaksu-sivulla väittää, että käsittelymaksu maksamatta. Seurannassa ei lue mitään muuta kuin että "Tullimaksu maksettu" ja sen jälkeen ei mitään.

Eli mitä vittua? Miksi "käsittelymaksu" pitää maksaa jos arvo ei ylitä 22€? Etenkin kun seurannassa sanotaan samalla ettei sitä tarvitse maksaa .. Olin tulliin yhteydessä mutta eivät voi asialle mitään, asia heidän puolesta ok mutta pyytävät olemaan postiin yhteydessä.

Tästä päästäänkin taas siihen, että miksi postilla ei ole ilmaista asiakaspalvelua? 1,84€ per vastattu puhelu? Mitä helvettia nyt oikeasti. Jonotus on toki maksullista myös. Viimeksi kun jouduin soittamaan postiin niin eivät voineet edes auttaa asiassa, joten maksoin silloinkin turhaan tuon. Pahimmassa tapauksessa jos soitan nyt tuonne niin pääsen ensin maksamaan 1,84 ja sitten vielä 2,90 käsittelymaksun. Ja ei, ei ole isoista rahoista kyse, mutta vituttaa tällainen toiminta.
 
Mikähän tässä on nyt ongelmana, kun paketti ei liiku mihinkään? Paketti jäi tulliin, joten seurannassa lukee, että tullimaksut ja postin käsittelymaksu pitää maksaa. Kuitenkin samalla sanotaan, ettei maksua tarvitse suorittaa jos tavaran arvo alittaa 22€. Tein tullauksen netissä, lähetys vapautettiin (arvo oli alle 22€). Mutta paketti ei silti liiku mihinkään. Lisäksi postin käsittelymaksu-sivulla väittää, että käsittelymaksu maksamatta. Seurannassa ei lue mitään muuta kuin että "Tullimaksu maksettu" ja sen jälkeen ei mitään.

Eli mitä vittua? Miksi "käsittelymaksu" pitää maksaa jos arvo ei ylitä 22€? Etenkin kun seurannassa sanotaan samalla ettei sitä tarvitse maksaa .. Olin tulliin yhteydessä mutta eivät voi asialle mitään, asia heidän puolesta ok mutta pyytävät olemaan postiin yhteydessä.

Tästä päästäänkin taas siihen, että miksi postilla ei ole ilmaista asiakaspalvelua? 1,84€ per vastattu puhelu? Mitä helvettia nyt oikeasti. Jonotus on toki maksullista myös. Viimeksi kun jouduin soittamaan postiin niin eivät voineet edes auttaa asiassa, joten maksoin silloinkin turhaan tuon. Pahimmassa tapauksessa jos soitan nyt tuonne niin pääsen ensin maksamaan 1,84 ja sitten vielä 2,90 käsittelymaksun. Ja ei, ei ole isoista rahoista kyse, mutta vituttaa tällainen toiminta.
Pitäs olla ohjeissa sähköpostiosote, johon ilmoittamalla alle 22€ paketti vapautuu ilman kiristysmaksuja. Jos ei näy, niin voin yrittää kaivella noista omista sähköposteistani.

Edit; Saapuvien lähetysten tuontitullaus - Asiakastuki - Posti
"Jos lähetyksen arvo on enintään 22 euroa, eikä se sisällä alkoholia tai tupakkatuotteita, voit lähettää tullille vapautuspyynnön osoitteeseen lentoposti@tulli.fi. Liitä mukaan tilausvahvistus tai muu selvitys sen arvosta sekä saapumistunnus."
 
Mikähän tässä on nyt ongelmana, kun paketti ei liiku mihinkään? Paketti jäi tulliin, joten seurannassa lukee, että tullimaksut ja postin käsittelymaksu pitää maksaa. Kuitenkin samalla sanotaan, ettei maksua tarvitse suorittaa jos tavaran arvo alittaa 22€. Tein tullauksen netissä, lähetys vapautettiin (arvo oli alle 22€). Mutta paketti ei silti liiku mihinkään. Lisäksi postin käsittelymaksu-sivulla väittää, että käsittelymaksu maksamatta. Seurannassa ei lue mitään muuta kuin että "Tullimaksu maksettu" ja sen jälkeen ei mitään.

Eli mitä vittua? Miksi "käsittelymaksu" pitää maksaa jos arvo ei ylitä 22€? Etenkin kun seurannassa sanotaan samalla ettei sitä tarvitse maksaa .. Olin tulliin yhteydessä mutta eivät voi asialle mitään, asia heidän puolesta ok mutta pyytävät olemaan postiin yhteydessä.

Tästä päästäänkin taas siihen, että miksi postilla ei ole ilmaista asiakaspalvelua? 1,84€ per vastattu puhelu? Mitä helvettia nyt oikeasti. Jonotus on toki maksullista myös. Viimeksi kun jouduin soittamaan postiin niin eivät voineet edes auttaa asiassa, joten maksoin silloinkin turhaan tuon. Pahimmassa tapauksessa jos soitan nyt tuonne niin pääsen ensin maksamaan 1,84 ja sitten vielä 2,90 käsittelymaksun. Ja ei, ei ole isoista rahoista kyse, mutta vituttaa tällainen toiminta.

Samasta syystä olin yhteydessä kuluttajaneuvontaan, josta todettiin tilanteen ongelmallisuus. Nyt sitten kuluttajariitalautakunnassa asia vireillä.
Yksinkertaisesti tiivistettynä pari pointtia tuosta:
- Vastaanottaja ei ole ennenkään ollut Postin asiakas, siis sopimusta ei tehdä vastaanottajan kanssa. Esim. hukkunutta lähetystä täytyy aina lähettäjän tiedustella.
- Käsittelymaksua peritään järjestelmällisesti lähetyksistä, joihin se ei kuulu. Näitä ovat mm. EU:n sisäiset lähetykset ja alle 22e lähetykset, jotka Tulli nappaa käsittelyyn (usein ilmeisesti lähetyksen fyysisen koon perusteella?)
- Käsittelymaksun maksamiseen tarjotaan epämääräistä korttimaksupalvelua. Ei siis verkkopankkia, laskua, mitään käteismaksua tai vastaavaa, vaan ainoastaan tuo (kolmannen osapuolen?) korttimaksupalvelu.
- KKV:n mukaan kuluttajalla on oikeus saada asiakaspalvelua perushintaisesta puhelinnumerosta, jos asia koskee esim. laskutuksen epäselvyyttä, virhettä palvelussa jne.

Enpä näe että tässä olisi Postilla mitään saumoja jos asiaa lähtisi joku viemään oikeuteen. Jokuhan voisi huvikseen näpytellä vaikka rikosilmoituksen tuosta aiheettomien maksujen perinnästä, sillä kyseessä ei voi puolen vuoden jälkeen olla enää inhimillinen virhe. Selvästi Posti yrityksenä laiminlyö velvollisuuttaan vähintään korjata järjestelmä sellaiseksi, että näitä aiheettomia käsittelymaksuja perittäisiin mahdollisimman vähän. Perusteettomista maksuista saatu rikoshyöty lienee vähintään kymmeniä tuhansia euroja.
 
Vaimolla pari viikkoa ollut kirje matkalla Helsingin sisällä, lähettäjä maksoi ”seuraavan päivän” paketista. Mä tilasin Complystä kuulokkeiden nappeja, lähtivät jenkeistä toukokuun alussa. Lisäksi tilasin huhtikuun lopulla t-paitoja lapsille.

Poika kans on odotellut kännykän koteloita kiinasta 3kk, ei mitään tietoa.

Jotenkin tuntuu että kaikki on aika sekaisin, vaikka postin omien sivujen mukaan ongelmia ei vissiin saapuvan osalta ole.
 
Vaimolla pari viikkoa ollut kirje matkalla Helsingin sisällä, lähettäjä maksoi ”seuraavan päivän” paketista. Mä tilasin Complystä kuulokkeiden nappeja, lähtivät jenkeistä toukokuun alussa. Lisäksi tilasin huhtikuun lopulla t-paitoja lapsille.

Poika kans on odotellut kännykän koteloita kiinasta 3kk, ei mitään tietoa.

Jotenkin tuntuu että kaikki on aika sekaisin, vaikka postin omien sivujen mukaan ongelmia ei vissiin saapuvan osalta ole.
Niin noilla ulkomaan ei saapuneilla ei ole postin kanssa mitään tekemistä. Jenkeistä esimerkiksi tulee kirjeitä laivarahdilla missä menee jo useampi kuukausi, että saapuvat satamaan ja sieltä vielä oma aikansa, että saapuvat Suomeen. Tällä hetkellä ei lentoja kulje tarpeeksi. Kiinasta taas osa lähetyksistä tulee junalla/autokyydillä mikä taas vie useita kuukausia. Jos on kiire niin en suosittele tilaamista, kuin paikoista missä voi saada kuriiritoimituksen ne kulkevat, kun firmoilla on omat lentokoneet millä ne kulkevat.
 
Onko kukaan lähettänyt jenkkeihin paketteja viime aikoina? Kiinnostaisi tietää millainen viive on nykyisin ennen kuin paketti jatkaa matkaa meren yli. Mulla on ollut jenkkeihin menevä paketti ulkomaanterminaalissa 23.6 alkaen. Euroopan sisäiset lähetykset ovat kulkeneet nyt suht normaalisti.

Postin asiakaspalveluun ei pääse puhelimella läpi. Soittopyynnön sain jätettyä kun aikani jonotin, mutta takaisin ei soitettu. Omapostin chatissa ei koskaan ole agenttia paikalla. Lähetyksen selvityspyyntö on tehty mutta ei siihenkään ole vastausta kuulunut.
 
Niin noilla ulkomaan ei saapuneilla ei ole postin kanssa mitään tekemistä. Jenkeistä esimerkiksi tulee kirjeitä laivarahdilla missä menee jo useampi kuukausi, että saapuvat satamaan ja sieltä vielä oma aikansa, että saapuvat Suomeen. Tällä hetkellä ei lentoja kulje tarpeeksi. Kiinasta taas osa lähetyksistä tulee junalla/autokyydillä mikä taas vie useita kuukausia. Jos on kiire niin en suosittele tilaamista, kuin paikoista missä voi saada kuriiritoimituksen ne kulkevat, kun firmoilla on omat lentokoneet millä ne kulkevat.

Onko toi faktaa että laivalla kestää useampi kuukausi Yhdysvalloista? Itse kanssa pari kuukautta odotellut sieltä pakettia ja oletin että tosiaan koronan takia tulee laivalla. Mitä noita olen yrittänyt googletella niin useassa paikassa mainittu 2-3 viikkoa, mutta saattaa ajella hiljempaakin polttoainetta säästääkseen. Minusta ainakin tuntuu aika käsittämättömältä jos yli kuukauden menee nykypäivänä kun Kolumbuksellakaan ei mennyt kun 10 viikkoa.
 
Aika vaikeaa tuntuu kyllä Postilla olevan saada paketteja liikenteeseen. 20.6.-1.7. välisellä aikaa maahan saapunut useampi paketti joiden status jämähtänyt "lähetys on saapunut kohdemaahan" tilaan. Ei tullattavaa, ei käsittelymaksuja, ei tilannepäivityksiä. Onhan tuo vähän kummallista, että paketit tulee Kiinasta Suomeen alle viikossa, mutta Suomessa kolme viikkoa ei riitä 20 kilometrin matkaan. Ja joskus harvoin paketit tulee yllätävänkin nopeasti. Esim. iMacin virtalähde aliexpressistä tilattuna tuli n. viikossa postiin noudettavaksi.
 
Pitäs olla ohjeissa sähköpostiosote, johon ilmoittamalla alle 22€ paketti vapautuu ilman kiristysmaksuja. Jos ei näy, niin voin yrittää kaivella noista omista sähköposteistani.

Edit; Saapuvien lähetysten tuontitullaus - Asiakastuki - Posti
"Jos lähetyksen arvo on enintään 22 euroa, eikä se sisällä alkoholia tai tupakkatuotteita, voit lähettää tullille vapautuspyynnön osoitteeseen lentoposti@tulli.fi. Liitä mukaan tilausvahvistus tai muu selvitys sen arvosta sekä saapumistunnus."

Tuonne nimenomaan laitoin viestiä, mutta tuohan on tullin s-posti. Tullin puolesta asia on jo ok ja paketti vapautettu. Mutta POSTI ei sitä suostu toimittamaan koska käsittelymaksu ..
 
Onko kukaan lähettänyt jenkkeihin paketteja viime aikoina? Kiinnostaisi tietää millainen viive on nykyisin ennen kuin paketti jatkaa matkaa meren yli. Mulla on ollut jenkkeihin menevä paketti ulkomaanterminaalissa 23.6 alkaen.
Ihan viimeaikaisia ei ole mutta 2 Priority-pakettia (CEnnnnnnnnnFI) saapui ulkomaanterminaaliin 19.5. ja 22.5., ja lähtivät eteenpäin 29.5. (tuo "Lähetys matkalla kohdemaahan" tuli tosin sijainnilla "Skannaus ulkomailla IPS" joten en ole ihan 100% varma oliko se vielä terminaalissa vai jo jossakin välietapissa - muistaakseni ennenkin koronaa kuitenkin tuli samalla sijainnilla välillä tuo tapahtuma).
Paketit menivät perille 6.6. ja 8.6. eli ihan säällisessä ajassa (3 vk).
Yksi paketti on matkalla, mutta odottanut nyt pari päivää vasta ulkomaanterminaalissa.

Priority-kirjeissä on ollut enemmän viivettä - huhtikuun lopulla ja toukokuun alussa lähetetyillä kesti 10 viikkoa perille ja toukokuun puolessa välissä lähetetyllä 8 viikkoa. Seuraavat ovat kesäkuun puolesta välistä jotka ovat vielä matkalla.
 
Onko toi faktaa että laivalla kestää useampi kuukausi Yhdysvalloista? Itse kanssa pari kuukautta odotellut sieltä pakettia ja oletin että tosiaan koronan takia tulee laivalla. Mitä noita olen yrittänyt googletella niin useassa paikassa mainittu 2-3 viikkoa, mutta saattaa ajella hiljempaakin polttoainetta säästääkseen. Minusta ainakin tuntuu aika käsittämättömältä jos yli kuukauden menee nykypäivänä kun Kolumbuksellakaan ei mennyt kun 10 viikkoa.
Itse laivalla ei kestä niin kauan (USPS:n viimeinen laivatiedote arvioi 3½ viikkoa + toimitukseen 1½-2½ viikkoa laivan saapumisen jälkeen), mutta USAsta laivatuilla paketeilla kuitenkin kestää. Tässä threadissa on viimeisen kuukauden ajalta monta postausta että vihdoin on saapunut ~3-4kk sitten lähetetty paketti USAsta.
Hankala sanoa missä kohtaa tulee viive. Veikkaan laivan odotusta tjsp., kun ei välttämättä ihan first-in-first-out -periaatteella mene näin poikkeustilanteessa.
 
Aika vaikeaa tuntuu kyllä Postilla olevan saada paketteja liikenteeseen. 20.6.-1.7. välisellä aikaa maahan saapunut useampi paketti joiden status jämähtänyt "lähetys on saapunut kohdemaahan" tilaan. Ei tullattavaa, ei käsittelymaksuja, ei tilannepäivityksiä. Onhan tuo vähän kummallista, että paketit tulee Kiinasta Suomeen alle viikossa, mutta Suomessa kolme viikkoa ei riitä 20 kilometrin matkaan. Ja joskus harvoin paketit tulee yllätävänkin nopeasti. Esim. iMacin virtalähde aliexpressistä tilattuna tuli n. viikossa postiin noudettavaksi.
Onko tuo ilmoitus postin vai jonkun ulkomaalaisen träkkeri sivuston ilmoitus, että lähetys olisi saapunut kohdemaahan? Koska jos on joku "kiinalainen" seuranta niin ei se välttämättä tarkoita oikeasti että se olisi Suomessa vaan jossain hubissa turkissa tai jossain muualla.
 
Onko tuo ilmoitus postin vai jonkun ulkomaalaisen träkkeri sivuston ilmoitus, että lähetys olisi saapunut kohdemaahan? Koska jos on joku "kiinalainen" seuranta niin ei se välttämättä tarkoita oikeasti että se olisi Suomessa vaan jossain hubissa turkissa tai jossain muualla.
Ihan Postin lähetystenseurannasta noita seurailen. Vaan eipä tässä jupinat paljon auta. Tulee kun tulee. Odottavan aika on joka tapauksessa pitkä. Viikko pari sitten postilaatikko oli pullollaan viimeisen 4kk sisään tilattuja tavaroita, joten kai nuokin jossain välissä yhdessä ryppäässä tulevat. :rolleyes:
 
Ihan Postin lähetystenseurannasta noita seurailen. Vaan eipä tässä jupinat paljon auta. Tulee kun tulee. Odottavan aika on joka tapauksessa pitkä. Viikko pari sitten postilaatikko oli pullollaan viimeisen 4kk sisään tilattuja tavaroita, joten kai nuokin jossain välissä yhdessä ryppäässä tulevat. :rolleyes:
Juu jotenkin tuntuu että varsinkin noita kiina paketteja ajellaan postissa läpi kunhan joskus muilta töiltä kerkeää. Kun mullekin ne tulevat usein samaan aikaan vaikka tilaukset on tilattu useamman päivän/viikon välein.
 
Juu jotenkin tuntuu että varsinkin noita kiina paketteja ajellaan postissa läpi kunhan joskus muilta töiltä kerkeää. Kun mullekin ne tulevat usein samaan aikaan vaikka tilaukset on tilattu useamman päivän/viikon välein.
Juuri näin, koska Postilla ei ole mitään ennalta määrättyä ostettua jakoaikaa kiinannyssäköille ja jakavat niitä silloin kun mahtuu kyytiin tai silloin kun huvittaa ottaa mukaan reitille.
 
Tuonne nimenomaan laitoin viestiä, mutta tuohan on tullin s-posti. Tullin puolesta asia on jo ok ja paketti vapautettu. Mutta POSTI ei sitä suostu toimittamaan koska käsittelymaksu ..
Sitten en osaa sanoa.. Itse laitoin tuonne viestiä kuitin kera ja paketti lähti seuraavana päivänä liikkeelle ilman muita tullauksia..
 
Mielenkiintoinen ketju, toivottavasti posti tajuaa joskus muuttaa toimintaansa lainmukaiseksi ja asiakasta kunnioittavammaksi.

Itse olen reklamoinut postin käsittelymaksut lahjalähetyksistä tällä reklamaatiolla onnistuneesti (yksilöintitiedot poistettu). Sen voi lähettää osoitteeseen henkiloasiakaspalvelu@posti.com ja käsittelyaika on ollut kuukauden luokkaa. Laatimaani reklamaatiota saa vapaasti käyttää omiin reklamointitarkoituksiinsa.
Postin vastauksessa jankattiin lopulta sitä että kyseessä on viranomaisen hyväksymä maksu mutta kun kysyin että mikä viranomainen sen on hyväksynyt ja voisinko saada jotain viitteitä ko. päätökseen, hiljeni asiakaspalvelukanava totaalisesti.



Reklamaatio käsittelymaksusta

Reklamoin suoritetun käsittelymaksun lähetykselle xxx (tilausnumero xxx) joka on maksettu xx.x.xxx.

Kyseessä on xx (valuutta) arvoinen lahjalähetys (maa)sta, josta ei peritty tulli- tai muita viranomaismaksuja, vaikka Posti Oyj oli ohjannut sen tullitarkastettavaksi siitä huolimatta, että pakettiin oli selvästi merkitty lähetyksen arvoksi xx (valuutta), joka jää alle lahjan tulliselvitysrajan (45 EUR).

Posti Oyj on ilmoittanut minulle xx.x.xxxx päivätyssä saapumisilmoituksessa, että lähetys täytyy tullata ja siitä on myös maksettava 2,90 euron suuruinen käsittelymaksu, joka on suoritettava pankki- tai luottokortilla ennen xx.x.xxxx tai lähetys palautetaan vastaanottajalle.

Reklamaation perusteet:

Minun ja Postin välille ei ole syntynyt sopimussuhdetta, joka oikeuttaisi maksun perinnän.

Lähetys, josta maksu on peritty, on yleispalveluvelvoitteen alainen (alle 10kg) lähetys (maa)sta, jonka toimituksesta minulle on sopinut lähettäjä (yksityishenkilö) (maa)ssa paikallisen postilaitoksen (postilaitos) kanssa. Myöskään lähettäjälle ei ole esitetty tietoa käsittelymaksusta lähetystä lähettäessä.

Kyseessä on lahjalähetys, joten en ole itse tilannut sille mitään toimituspalvelua enkä näin ollen ole osallinen mihinkään sen kuljetukseen liittyvään sopimussuhteeseen.

Kuluttajansuojalain 2 luvun 10 § mukaan markkinoinnissa ei saa tarjota kulutushyödykkeitä toimittamalla niitä kuluttajille ilman nimenomaista tilausta. Tässä tapauksessa minulle on kuitenkin esitetty 2,90 euron suuruinen lasku, jonka maksamatta jättämisen seurauksena on paketin palautus.

Yleispalveluvelvoitteen alaisiin lähetyksiin voidaan soveltaa Maailman Postiliiton Yleissopimusta (69/2011).

Sen artikla 20.2 määrittelee seuraavasti: Tullitarkastuksen alaisista lähetyksistä voidaan periä tullille esittämisestä maksu, jonka ohjeellinen enimmäismäärä ilmoitetaan Toimitusohjesäännöissä. Maksu peritään vain niiden lähetysten tullille esittämisestä ja tullauksesta, joista on peritty tullimaksut tai muut vastaavat maksut.

Artiklan 20.3 mukaan nimetyt operaattorit, joilla on valtuutus tullauksen suorittamiseen asiakkaiden puolesta joko asiakkaan tai osoitemaan nimetyn operaattorin nimissä, ovat oikeutettuja perimään asiakkailta todellisiin kustannuksiin perustuvan tulliselvitysmaksun. Tällaista valtuutusta en ole antanut, eikä Posti myöskään ole suorittanut tullausta puolestani.

Lähetys on ollut arvoltaan xx (valuutta), joka on lähtökohtaisestikin alle tulliselvitysrajan. Lähetyksestä ei ole peritty tulli- tai muita vastaavia maksuja, joten maksua ei voida senkään mukaan periä minulta. Lähetyksen arvo oli merkittynä lähetykseen selkeästi.

Postin internet-sivujen (Käsittelymaksu tulliselvitettäville lähetyksille - Posti) mukaan maksu peritään lähetyksistä, jotka tarvitsevat tullausta. Kyseinen lähetys ei tarvinnut tullausta. Silti Posti on ohjannut lähetyksen tulliselvitettäväksi ja Postilta saamani saapumisilmoituksen mukaan maksu on maksettava kaikista tulliselvitykseen ohjatuista lähetyksistä.

Vaikkeivät maksun perusteet täyty, Posti Oyj on yksipuolisesti ilmoittanut minulle, että lähetyksen käsittelymaksu on maksettava tai lähetys palautetaan lähettäjälle. Olen maksanut maksun pakon edessä, sillä Posti Oyj on ottanut lähetyksen maksun suoritukseen asti oikeudettomasti pantiksi.

Posti myös ilmoittaa yksipuolisesti, että maksuja ei palauteta, mutta mikään taho ei voi yksipuolisesti ilmoittaa etteikö aiheetonta maksua tule palauttaa. Olisi kohtuutonta vedota siihen, että olisin hyväksynyt aiheettoman maksun suorittamalla sen, sillä minulle saapuvaa lähetystä pidettiin asiattomasti maksun panttina.

Posti Oyj on liikeyritys, joka ei voi määrätä viranomaismaksuihin verrattavia maksuja ilman sopimussuhdetta.

Pidän myös ainoana maksutapana tarjottua maksukorttia kohtuuttomana, koska kyseessä on maksu jota en voi halutessani jättää maksamatta, jos haluan saada lähetyksen.

Vaadin, että minulta lähetyksen palautuksella uhkailemalla aiheettomasti peritty maksu, 2,90 euroa palautetaan minulle välittömästi.


Terveisin
xxx xxxx
xxxxxxx
xxxxxxxxxx
 
Onnea ja menestystä reklamaatiollesi @ripa ! Oikein, että laitat asiallisesti kampoihin Postin kieroiluja vastaan ihan vain periaatteesta :tup:
 
Itse menen kaikessa laki edellä. Minua ottaa kyseisessä asiassa eniten päähän se, että Posti yksityisenä yrityksenä toimii kuin viranomainen sekä se, että Postin oma viestintä asiasta on epäselvää (Postin oma sivu kertoo että maksu peritään niistä lähetyksistä, jotka tarvitsevat tullausta, mutta paketti ei liiku muissakaan tapauksissa ilman maksun maksamista).

Minulle myös valehdeltiin Postin asiakaspalvelusta että Posti ei voi vaikuttaa siihen, mitkä lähetykset ohjautuvat tullauskäsittelyyn, vaikka tiedän kyllä itsekin että Postin henkilökunta ensisijaisesti poimii paketit. Kun käsittelymaksu tuli, kaikki alle tullausrajan olevat lahjalähetykseni ovat jostain ihmeen syystä joutuneet tullattavaksi, toisin kuin ennen.
 
Vuotaako Itella logistics lithuania tms. taho yhteystietoja rikollisille, vai mistä nuo saavat numeroita? Vai lähettääkö ne vaan randomilla noita huijausviestejä numeroihin? Jotenkin vaan jäi vaivaamaan kun muutama tunti liettuaan saapumisen jälkeen tuli huijaustxt itselle... 1. lajiaan.
 
Pitäs olla ohjeissa sähköpostiosote, johon ilmoittamalla alle 22€ paketti vapautuu ilman kiristysmaksuja. Jos ei näy, niin voin yrittää kaivella noista omista sähköposteistani.

Edit; Saapuvien lähetysten tuontitullaus - Asiakastuki - Posti
"Jos lähetyksen arvo on enintään 22 euroa, eikä se sisällä alkoholia tai tupakkatuotteita, voit lähettää tullille vapautuspyynnön osoitteeseen lentoposti@tulli.fi. Liitä mukaan tilausvahvistus tai muu selvitys sen arvosta sekä saapumistunnus."

Postin sivuilla on tästä myös toinen muoto, joka nimenomaan pakottaa tuon käsittelymaksun maksamiseen:
Jos lähetyksen arvo on enintään 22 euroa, eikä se sisällä alkoholia tai tupakkatuotteita, voit lähettää tullille vapautuspyynnön osoitteeseen lentoposti@tulli.fi. Liitä mukaan tilausvahvistus tai muu selvitys sen arvosta sekä saapumistunnus. Muistathan tällöinkin maksaa Postin käsittelymaksun.
HUOM!
Uusi käsittelymaksu ei koske EU:n sisältä tulevia tavaralähetyksiä eikä EU:n ulkopuolelta tulevia lähetyksiä, joissa yhden lähetyksen arvo on pääsääntöisesti alle 22 €.


@ripa hienoa kuulla että reklamaatiot ovat onnistuneet! Tuo sähköpostiosoite (henkiloasiakaspalvelu@posti.com) on Postin sivuilta näköjään löydettävissä vain asiakasrekisteriä koskevista yhteystiedoista. Joku tätä ketjua seuraava Postin edustaja voisi nyt ottaa asiakseen sähköpostiosoitteen poistamisen käytöstä, ennen kuin ihmiset alkavat enempää reklamoimaan näitä maksuja... Lähtökohtaisestihan Postin toiminta on rikollista ja verrattavissa feikkilaskutuksiin, joissa yritys laskuttaa useita muita olemattomasta palvelusta siinä toivossa, että joku tämän laskun epähuomiossaan maksaa. Mielenkiintoista myös kuulla jostakin viranomaisen hyväksynnästä tälle maksulle. Kuluttajaneuvonta kertoi että Postin kanssa on tästä asiasta jo syksyllä 2019 keskusteltu ja maksun on todettu olevan ongelmallinen, luvallisuudesta tai maksun hyväksynnästä Kuluttajaneuvonnan (Kuluttajaviranomaisen?) taholta en saanut tietoa. Luulen, että Posti on omin päineen golfosakkeiden himossa mennyt tämän toteuttamaan sen kummempia kyselemättä, toivoen että ihmisiä ei moinen pikkusumma kiinnosta.
 
Minä sain tuon sähköpostiosoitteen tietooni niin että kysyin chatissa mihin voin lähettää niin pitkän reklamaation ettei chatin merkit riitä.
 
Postihan poisti ihmiset palvelemasta chatissa, nykyään sieltä vastailee ehkä typerimpiin chatbotteihin lukeutuva tekele.
En voi siirtää sinua ihmiskollegalleni, sillä vain minä palvelen asiakkaitamme täällä chatissa. Kokeilisitko kysyä minulta neuvoa.

Tuota kautta sähköpostia ei enää saa udeltua, vaan vähintään pitäisi soittaa sinne 1.84e maksavaan palvelunumeroon.
 
Postihan poisti ihmiset palvelemasta chatissa, nykyään sieltä vastailee ehkä typerimpiin chatbotteihin lukeutuva tekele.


Tuota kautta sähköpostia ei enää saa udeltua, vaan vähintään pitäisi soittaa sinne 1.84e maksavaan palvelunumeroon.

OmaPosti-sovelluksen kautta voi saada yhteyden myös oikeaan asiakaspalvelijaan.
 
Taitaa postin strategiana olla periä tuo maksu kaikista paketeista koska suurin osa ihmisistä ei ymmärrä että maksulla ei ole perusteita eikä jaksa alkaa asiasta tappelemaan. Varsinkin kun postiin on niin hankala saada yhteyttä niin reklamaatiot jätetään tekemättä.
 
Taitaa postin strategiana olla periä tuo maksu kaikista paketeista koska suurin osa ihmisistä ei ymmärrä että maksulla ei ole perusteita eikä jaksa alkaa asiasta tappelemaan. Varsinkin kun postiin on niin hankala saada yhteyttä niin reklamaatiot jätetään tekemättä.

Kun oli ylimääräistä aikaa niin tein juuri rikosilmoituksen tästä toimintatavasta. Maksua pyydetään alle 22e lähetyksistä, ikään kuin vuosi olisi jo 2021. Joskus jopa EU:n sisäisistä lähetyksistä. Kyseessä on ihan järjestelmällinen kusetus joka täyttää helposti törkeän petoksen tunnusmerkistön. Tähänhän liittyy Postin vastuullisena ja luottamuksellisena toimijana nähty asema, sen hyväksikäyttö, järjestelmällisyys ja toistuva "hups"-tyylinen valelaskujen lähettely.
 
Toiminnasta pitäisi myös laittaa kuluttajaviranomaiselle tutkintapyyntö. Posti (ilmeisesti, en saanut heiltä tietoa mihin perustuen) kansainvälisten postisopimusten tulkinnanvaraisten pykälien varjolla laskuttaa tuota maksua, vaikka sama maksu on viranomaisen toimesta kielletty rahtiyhtiöiltä uhkasakon uhalla. Vääristää kilpailua, joka on lain vastaista, vaikka postisopimuksen sallisikin sen (muut yhtiöt joutuvat esittämään paketit tullille ilman eri korvausta).

Ruotsissa sama asia on hoidettu kansainvälisten postisopimusten osalta laillisemmin. Siellä PostNord perii "käsittelymaksun" nimenomaan ALVin keräämisestä - ja valtio on valtuuttanut PostNordin keräämään ALVit postipaketeista. Suomessa Posti on yksipuolisesti alkanut perimään maksuja.
 
Toiminnasta pitäisi myös laittaa kuluttajaviranomaiselle tutkintapyyntö. Posti (ilmeisesti, en saanut heiltä tietoa mihin perustuen) kansainvälisten postisopimusten tulkinnanvaraisten pykälien varjolla laskuttaa tuota maksua, vaikka sama maksu on viranomaisen toimesta kielletty rahtiyhtiöiltä uhkasakon uhalla. Vääristää kilpailua, joka on lain vastaista, vaikka postisopimuksen sallisikin sen (muut yhtiöt joutuvat esittämään paketit tullille ilman eri korvausta).

Ruotsissa sama asia on hoidettu kansainvälisten postisopimusten osalta laillisemmin. Siellä PostNord perii "käsittelymaksun" nimenomaan ALVin keräämisestä - ja valtio on valtuuttanut PostNordin keräämään ALVit postipaketeista. Suomessa Posti on yksipuolisesti alkanut perimään maksuja.

Asia on myös vireillä kuluttajariitalautakunnassa, mutta yleensä käsittelyssä menee vähintään puolisen vuotta.
 
Kuluttajariitalautakunta ratkoo vain yksittäisiä tapauksia ja antaa suosituksia. Asiasta voisi yleisemmällä tasolla pyytää kuluttaja-asiamiestä (viranomainen) ottamaan kantaa asiaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 279
Viestejä
4 503 457
Jäsenet
74 378
Uusin jäsen
Juhkelix

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom