Mielenkiintoinen ketju, toivottavasti posti tajuaa joskus muuttaa toimintaansa lainmukaiseksi ja asiakasta kunnioittavammaksi.
Itse olen reklamoinut postin käsittelymaksut lahjalähetyksistä tällä reklamaatiolla onnistuneesti (yksilöintitiedot poistettu). Sen voi lähettää osoitteeseen
henkiloasiakaspalvelu@posti.com ja käsittelyaika on ollut kuukauden luokkaa. Laatimaani reklamaatiota saa vapaasti käyttää omiin reklamointitarkoituksiinsa.
Postin vastauksessa jankattiin lopulta sitä että kyseessä on viranomaisen hyväksymä maksu mutta kun kysyin että mikä viranomainen sen on hyväksynyt ja voisinko saada jotain viitteitä ko. päätökseen, hiljeni asiakaspalvelukanava totaalisesti.
Reklamaatio käsittelymaksusta
Reklamoin suoritetun käsittelymaksun lähetykselle xxx (tilausnumero xxx) joka on maksettu xx.x.xxx.
Kyseessä on xx (valuutta) arvoinen lahjalähetys (maa)sta, josta ei peritty tulli- tai muita viranomaismaksuja, vaikka Posti Oyj oli ohjannut sen tullitarkastettavaksi siitä huolimatta, että pakettiin oli selvästi merkitty lähetyksen arvoksi xx (valuutta), joka jää alle lahjan tulliselvitysrajan (45 EUR).
Posti Oyj on ilmoittanut minulle xx.x.xxxx päivätyssä saapumisilmoituksessa, että lähetys täytyy tullata ja siitä on myös maksettava 2,90 euron suuruinen käsittelymaksu, joka on suoritettava pankki- tai luottokortilla ennen xx.x.xxxx tai lähetys palautetaan vastaanottajalle.
Reklamaation perusteet:
Minun ja Postin välille ei ole syntynyt sopimussuhdetta, joka oikeuttaisi maksun perinnän.
Lähetys, josta maksu on peritty, on yleispalveluvelvoitteen alainen (alle 10kg) lähetys (maa)sta, jonka toimituksesta minulle on sopinut lähettäjä (yksityishenkilö) (maa)ssa paikallisen postilaitoksen (postilaitos) kanssa. Myöskään lähettäjälle ei ole esitetty tietoa käsittelymaksusta lähetystä lähettäessä.
Kyseessä on lahjalähetys, joten en ole itse tilannut sille mitään toimituspalvelua enkä näin ollen ole osallinen mihinkään sen kuljetukseen liittyvään sopimussuhteeseen.
Kuluttajansuojalain 2 luvun 10 § mukaan markkinoinnissa ei saa tarjota kulutushyödykkeitä toimittamalla niitä kuluttajille ilman nimenomaista tilausta. Tässä tapauksessa minulle on kuitenkin esitetty 2,90 euron suuruinen lasku, jonka maksamatta jättämisen seurauksena on paketin palautus.
Yleispalveluvelvoitteen alaisiin lähetyksiin voidaan soveltaa Maailman Postiliiton Yleissopimusta (69/2011).
Sen artikla 20.2 määrittelee seuraavasti: Tullitarkastuksen alaisista lähetyksistä voidaan periä tullille esittämisestä maksu, jonka ohjeellinen enimmäismäärä ilmoitetaan Toimitusohjesäännöissä.
Maksu peritään vain niiden lähetysten tullille esittämisestä ja tullauksesta, joista on peritty tullimaksut tai muut vastaavat maksut.
Artiklan 20.3 mukaan nimetyt operaattorit, joilla on valtuutus tullauksen suorittamiseen asiakkaiden puolesta joko asiakkaan tai osoitemaan nimetyn operaattorin nimissä, ovat oikeutettuja perimään asiakkailta todellisiin kustannuksiin perustuvan tulliselvitysmaksun. Tällaista valtuutusta en ole antanut, eikä Posti myöskään ole suorittanut tullausta puolestani.
Lähetys on ollut arvoltaan xx (valuutta), joka on lähtökohtaisestikin alle tulliselvitysrajan. Lähetyksestä ei ole peritty tulli- tai muita vastaavia maksuja, joten maksua ei voida senkään mukaan periä minulta. Lähetyksen arvo oli merkittynä lähetykseen selkeästi.
Postin internet-sivujen (
Käsittelymaksu tulliselvitettäville lähetyksille - Posti) mukaan maksu peritään lähetyksistä, jotka tarvitsevat tullausta. Kyseinen lähetys ei tarvinnut tullausta. Silti Posti on ohjannut lähetyksen tulliselvitettäväksi ja Postilta saamani saapumisilmoituksen mukaan maksu on maksettava kaikista tulliselvitykseen ohjatuista lähetyksistä.
Vaikkeivät maksun perusteet täyty, Posti Oyj on yksipuolisesti ilmoittanut minulle, että lähetyksen käsittelymaksu on maksettava tai lähetys palautetaan lähettäjälle. Olen maksanut maksun pakon edessä, sillä Posti Oyj on ottanut lähetyksen maksun suoritukseen asti oikeudettomasti pantiksi.
Posti myös ilmoittaa yksipuolisesti, että maksuja ei palauteta, mutta mikään taho ei voi yksipuolisesti ilmoittaa etteikö aiheetonta maksua tule palauttaa. Olisi kohtuutonta vedota siihen, että olisin hyväksynyt aiheettoman maksun suorittamalla sen, sillä minulle saapuvaa lähetystä pidettiin asiattomasti maksun panttina.
Posti Oyj on liikeyritys, joka ei voi määrätä viranomaismaksuihin verrattavia maksuja ilman sopimussuhdetta.
Pidän myös ainoana maksutapana tarjottua maksukorttia kohtuuttomana, koska kyseessä on maksu jota en voi halutessani jättää maksamatta, jos haluan saada lähetyksen.
Vaadin, että minulta lähetyksen palautuksella uhkailemalla aiheettomasti peritty maksu, 2,90 euroa palautetaan minulle välittömästi.
Terveisin
xxx xxxx
xxxxxxx
xxxxxxxxxx