Postin kulkemisen vaikeus

Onko kukaan muuten saanut perille yhtään noista Jenkeistä laivalla lähetetyistä paketeista? Muutama oma paketti lähti 30.5. Miamista. Pyysin viimeviikolla myyjää selvittelemään missä mennään, kun katosi USPS:n ja Postin seurannoista koko lähetystunnus. Myyjä vastasi USPS:n kertoneen paketin saapuneen 30.6. Rotterdamiin ja odottaa siellä(?!) tullausta. Eli mitähän tuolle nyt sitten pitäisi tehdä? Ei kai tuota voi vielä tullata, jos se ei ole saapunut edes maahan?
 
Mulla meni yksi paketti tulliselvitettäväksi vaikkei arvon perusteella tarvinut tulleja tai alveja maksaa. Tulliselvitin paketin normaalisti eikä tulleja tai alveja tosiaan tullut. En maksanut käsittelymaksua postille vaan soitin reklamaationumeroon niin vapauttivat paketin manuaalisesti. Todella perseestä kyllä, että tollanenkin pitää hoitaa soittamalla, mutta ainakaan tota maksua ei tarvinnut maksaa ja tossa yllä esitetylle reklamaatiolle pitäisi olla perusteet.
 
Onko kukaan muuten saanut perille yhtään noista Jenkeistä laivalla lähetetyistä paketeista? Muutama oma paketti lähti 30.5. Miamista. Pyysin viimeviikolla myyjää selvittelemään missä mennään, kun katosi USPS:n ja Postin seurannoista koko lähetystunnus.

Mulla on 7.4.2020 tilatuista paketeista 2 tullut tässä parin viime viikon aikana maahan, muutama on vielä jossain matkalla. Toimittaja hyvitti ne oma-aloitteisesti kesäkuun puolella.
 
Jahas, nytköhän kosahti oman tulliselvitettävän paketin liikkuminen. Seuranta ei näytä käsittelymaksua tulliselvitettäville lähetyksille vastaanotetuksi mutta tullimaksun maksaminen seurannassa näkyy kyllä. Lauantai-aamuna molemmat hoidettu. Käsittelymaksun maksusivulla kuitenkin seurantanumeroa haettaessa sanoo että maksu on suoritettu.

Miten väki on näitä saanut etenemään?
 
Edelleenkin niitä tulee ihmisille ketkä eivät ole tilanneet yhtään mitään eli miten selität sen?
Huijausviestejä varmasti tehtailee useampi taho, jolloin viestejä voidaan lähettää eri periaatteilla. Tai voihan sama huijari lähettää viestejä sekä kohdennetusti että satunnaisesti.
Ei vaan toimi tuo väitteesi mitenkään. Ei ole mikään salaisuus, että niitä lähetetään automatisoidusti tietokoneella ja se viesti nyt on vain sattunut samana päivänä tulemaan, kuin paketti. Sitäpaitsi eivät kaikki lähetykset edes sisällä numerotietoa kenelle on samana päivänä tullut.
En väitä etteikö kyseessä olisi voinut olla sattuma, en vain usko siihen tapauksessani. Jos oikeita paketteja saapuisi useammin tai huijausviestejä tulisi jatkuvasti, olisi helpompi uskoa tähän yhteensattumaan. Ja ilmeisesti vastaavaa on tapahtunut muillekin tämän foorumin käyttäjille, mikä tukisi vahvasti olettamustani. En siis väitä mitään ja voin olla hyvinkin väärässä olettamukseni suhteen.
 
Jahas, nytköhän kosahti oman tulliselvitettävän paketin liikkuminen. Seuranta ei näytä käsittelymaksua tulliselvitettäville lähetyksille vastaanotetuksi mutta tullimaksun maksaminen seurannassa näkyy kyllä. Lauantai-aamuna molemmat hoidettu. Käsittelymaksun maksusivulla kuitenkin seurantanumeroa haettaessa sanoo että maksu on suoritettu.

Miten väki on näitä saanut etenemään?
Noniin itse itselleni vastaten että kannattaa valittaa internet-foorumeilla. Nyt näkyy "Lähetyksen käsittelymaksu maksettu Postille".
Jatkakaa.
 
Jahas, nytköhän kosahti oman tulliselvitettävän paketin liikkuminen. Seuranta ei näytä käsittelymaksua tulliselvitettäville lähetyksille vastaanotetuksi mutta tullimaksun maksaminen seurannassa näkyy kyllä. Lauantai-aamuna molemmat hoidettu. Käsittelymaksun maksusivulla kuitenkin seurantanumeroa haettaessa sanoo että maksu on suoritettu.

Miten väki on näitä saanut etenemään?
Itsellä oli ihan sama homma. Perjantaina maksoin ennen tullausta postin kiristysmaksun ja näkyy nyt vasta seurannassa, tullimaksu näkyi välittömästi perjantaina.

Pakettihan ei ole tietenkään liikkunut vielä mihinkään, muutoin maailmankirjat olisivat sekaisin.
 
Eivät jaksa enää ees häiriöraportointia harrastaa ettei näyttäis pahalta.

Kuopion Logistikkkakeskus tällä hetkellä tukossa tai jotain. Jopa itse lähetetty paketti perjantaista asti jumissa siellä.

Päivitys; Sain varmistuksen työntekijältä että ihan täynnä paikka. Aika huonoa johtoa Postilla kun voi tapahtua tälläistä nykyaikana. Kaljottelee varmaan vaan isoilla palkoilla eikö tee töitä. Itse potkaisin johdon kokonaan pihalle laiskottelusta.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla meni yksi paketti tulliselvitettäväksi vaikkei arvon perusteella tarvinut tulleja tai alveja maksaa. Tulliselvitin paketin normaalisti eikä tulleja tai alveja tosiaan tullut. En maksanut käsittelymaksua postille vaan soitin reklamaationumeroon niin vapauttivat paketin manuaalisesti. Todella perseestä kyllä, että tollanenkin pitää hoitaa soittamalla, mutta ainakaan tota maksua ei tarvinnut maksaa ja tossa yllä esitetylle reklamaatiolle pitäisi olla perusteet.
Itse laitoin sähköpostia postille vartti sitten, en ole maksanut ja tuli tällainen vastaus:
"Laitoin huolintaan viestiä, että vapauttaisivat pakettisi ilman käsittelymaksun maksamista."
 
Vähän hitaalta tuntuu tällä hetkellä postin toiminta.
6.7 paketti saapunut HELSINKI POK, Ulkomaanterminaali.
16.7 kyselin että missä mahtaa viipyä ja laittoi jonkun selvityspyynnön menemään. 21.7 kysyin että joko on paketista havaintoa, niin oli selvityspyynnönkin osalta asia kesken.

Toinen paketti (joka ei kulje postin välityksellä), joka tulee briteistä on edelleen briteissä ja 9.7 jälkeen ei ole seurantaan päivittynyt mitään.

Toinen briteistä matkaava paketti sentään vielä näyttää elonmerkkejä. Tosin liikkuu vielä brittien sisällä. Saapa nähdä mikä näistä kolmesta on ensimmäisenä perillä.

Yksi kiinanpaketti jonka tilasin 8.3 ilmestyi postilaatikkoon 20.7. En osannut enää edes odottaa.
 
Vähän hitaalta tuntuu tällä hetkellä postin toiminta.
6.7 paketti saapunut HELSINKI POK, Ulkomaanterminaali.
16.7 kyselin että missä mahtaa viipyä ja laittoi jonkun selvityspyynnön menemään. 21.7 kysyin että joko on paketista havaintoa, niin oli selvityspyynnönkin osalta asia kesken.

Toinen paketti (joka ei kulje postin välityksellä), joka tulee briteistä on edelleen briteissä ja 9.7 jälkeen ei ole seurantaan päivittynyt mitään.

Toinen briteistä matkaava paketti sentään vielä näyttää elonmerkkejä. Tosin liikkuu vielä brittien sisällä. Saapa nähdä mikä näistä kolmesta on ensimmäisenä perillä.

Yksi kiinanpaketti jonka tilasin 8.3 ilmestyi postilaatikkoon 20.7. En osannut enää edes odottaa.

24.6. Paketti saapunut Helsinki-Vantaalle (Kiinasta)

Odotellaan...
 
Postin käsittelymaksua ei saanut maksettua pankkitunnuksilla ALV maksun yhteydessä vaikka se erikseen vielä vaadittiin ilmoittamaan. Nyt on näemmä niin, että ellei ole laittaa Visaa vinkumaan, niin käsittelymaksua ei edes voi maksaa.
Miten ihmeessä noin voidaan toimia Valtion firmasssa?
 
Postin käsittelymaksua ei saanut maksettua pankkitunnuksilla ALV maksun yhteydessä vaikka se erikseen vielä vaadittiin ilmoittamaan. Nyt on näemmä niin, että ellei ole laittaa Visaa vinkumaan, niin käsittelymaksua ei edes voi maksaa.
Miten ihmeessä noin voidaan toimia Valtion firmasssa?
Vähän veikkaan, ettei Posti itsekään uskonut hallituksen hyväksyvän tuota anomaansa kiristysmaksua.

Sitten kun tuo menikin läpi, niin hät-hätään koodattu joku paska maksusysteemi vähimmällä mahdollisella vaivalla kasaan.

Miksi tuota ei vieläkään ole muutettu tukemaan eri maksutapoja, mene ja tiedä.
 
Postin käsittelymaksua ei saanut maksettua pankkitunnuksilla ALV maksun yhteydessä vaikka se erikseen vielä vaadittiin ilmoittamaan. Nyt on näemmä niin, että ellei ole laittaa Visaa vinkumaan, niin käsittelymaksua ei edes voi maksaa.
Miten ihmeessä noin voidaan toimia Valtion firmasssa?

Vähän veikkaan, ettei Posti itsekään uskonut hallituksen hyväksyvän tuota anomaansa kiristysmaksua.

Sitten kun tuo menikin läpi, niin hät-hätään koodattu joku paska maksusysteemi vähimmällä mahdollisella vaivalla kasaan.

Miksi tuota ei vieläkään ole muutettu tukemaan eri maksutapoja, mene ja tiedä.

Itselläni viivästyi lähetyksen vastaanottaminen viikolla tämän maksujärjestelmän bugisuuden takia, systeemi vain ilmoitti maksun epäonnistuneen vaikka kortti toimi muuten ok.
Maksupalvelun Postille toimittaa Nets. En tiedä miksi esimerkiksi SmartPost-paketin voi silti maksaa verkkopankkinappien kautta:

Capture.PNG


Poistaisivat suoraan tuoltakin kaikki muut maksuvaihtoehdot niin saisivat taas liiketoimintaa yksinkertaistettua ja turhia kuluja karsittua. :tup:
 
Maksupalvelun Postille toimittaa Nets. En tiedä miksi esimerkiksi SmartPost-paketin voi silti maksaa verkkopankkinappien kautta:
Se ongelma harvemmin on siinä itse maksupalvelussa, vaan ongelmia on yleensäkin siinä itse firman tekemässä toteutuksessa jonka päälle tuo on ympätty.

Enpä muista minkäläaista verkkomaksusoppari Postilla on, mutta lähtökohtaisesti tarjotaan vain se mahdollisuus sen Netsin rajapinnan yms infran käyttöön ja loppu jää sitten verkkokauppiaan/verkkokauppa-alustan toteutettavaksi.

Tietysti riippuu missä vaiheessa se virheilmoitus sitten on tullut että kenen ongema se oikeasti on.
 
Se ongelma harvemmin on siinä itse maksupalvelussa, vaan ongelmia on yleensäkin siinä itse firman tekemässä toteutuksessa jonka päälle tuo on ympätty.

Enpä muista minkäläaista verkkomaksusoppari Postilla on, mutta lähtökohtaisesti tarjotaan vain se mahdollisuus sen Netsin rajapinnan yms infran käyttöön ja loppu jää sitten verkkokauppiaan/verkkokauppa-alustan toteutettavaksi.

Tietysti riippuu missä vaiheessa se virheilmoitus sitten on tullut että kenen ongema se oikeasti on.

Näinhän se on, mutta väkisinkin vaikuttaa siltä että Postilla on joko
a) osaamatonta porukkaa töissä, sillä olisivat koodin puolesta voineet kyllä kierrättää tuon jo olemassaolevan pohjan varsin helposti (paitsi jos taustarajapinta eroaa, josta herää kysymys, että miksi ylipäätään käytetty eri systeemiä backendissä jne.)
b) päätetty, että tehdään käsittelymaksun hoitamisesta tarkoituksella vaikeaa (en näe motiivia tälle)
c) tehdään vaan yleisesti kaikki heikolla toteutuksella, kilpailu kun puuttuu valtion takaaman monopoliaseman ansiosta

Virheilmoitus tuli nimenomaan Postin sivuilla maksun jälkeen, mutta eiköhän se tieto tullut kuitenkin Netsin API:n kautta. Luulen että joku väliaikainen häiriö pankkiyhteyksissä (ainakin Nordealla noita on usein) tai Netsin päässä, tuskin Postilla itsellään.
 
b) päätetty, että tehdään käsittelymaksun hoitamisesta tarkoituksella vaikeaa (en näe motiivia tälle)
c) tehdään vaan yleisesti kaikki heikolla toteutuksella, kilpailu kun puuttuu valtion takaaman monopoliaseman ansiosta

Itse sanoisin, että B ja C yhdessä.

Postin toiminnasta yleisesti kiinapakettien kohdalla on ollut havaittavissa selvä välinpitämättömyys ja haluttomuus hoitaa niitä. Motiivi on siis opettaa kansalle, että älkää tilatko sieltä ja jos tilaattekin niin me tehdään siitä mahdollisimman hankala kokemus, jotta opitte olemaan tilaamatta jatkossa.

C on oletusarvo kaikessa valtiollisessa (ja valtio-omisteisessa) toiminnassa. Ikävä kyllä. Toisaalta posti ei ole ollut kiinnostunut asiakastyytyväisyydestä ennenkään, joten tämä on linjassa aiemman kanssa.
 
Nyt kävi sitten niin, että töissä ollessani tuli ilmotus luuriin "Lähetys on luovutettu vastaanottajalle". Ajattelin että avokki sen oli ottanu vastaan, kun kotona oli. Mutta suureksi yllätykseksi postipete ei ollut tuonu mitään. Kävin sitten lähimmässä postissa selvittelemässä asiaa ja siellä tehtiin selvityspyyntö paketin jakelusta alueen jakeluvastaavalle (vai mikä lie olikaan). Paketin sisältö ei nyt kovin arvokas ollu (cd-soittimen kaukkari), mutta en helkutti jaksais uudelleen tilata ja odotella 3vk sitä.

Viikosta kahteen viikkoon sanoivat menevän ennen kun sieltä mitään tietoja on luvassa..

Että näin tällä kertaa :think:
 
Nyt kävi sitten niin, että töissä ollessani tuli ilmotus luuriin "Lähetys on luovutettu vastaanottajalle". Ajattelin että avokki sen oli ottanu vastaan, kun kotona oli. Mutta suureksi yllätykseksi postipete ei ollut tuonu mitään. Kävin sitten lähimmässä postissa selvittelemässä asiaa ja siellä tehtiin selvityspyyntö paketin jakelusta alueen jakeluvastaavalle (vai mikä lie olikaan). Paketin sisältö ei nyt kovin arvokas ollu (cd-soittimen kaukkari), mutta en helkutti jaksais uudelleen tilata ja odotella 3vk sitä.

Viikosta kahteen viikkoon sanoivat menevän ennen kun sieltä mitään tietoja on luvassa..

Että näin tällä kertaa :think:
Ihan arvailua, mutta olisiko postilaatikossa?
 
Viestiä muokattu rajusti kun tajusin lukihäiriön iskeneen.

Monilla kuriireillahan tuo on arkipäivää että saatetaan ilmoittaa paketti luovutetuksi, vaikka olisi vain viety noutopisteeseen tms. Postin kohdalla ei ole tullut vastaan, ja jotenkin tuntuisi että todennäköisin skenaario on se että paketti on roudattu väärään osoitteeseen missä joku on sitten iloisesti ollut vastaanottamassa sen.
 
Kyllä tuo käsittääkseni ihan yleistä on että siellä on lukutaidottomia töissä. Itselle tulee n. 5-10% postista naapurin kautta vaikka sukunimessä ei ole mitään samaa ja osoite on kirjeissä oikein.

Ja itselle pari kertaa tullut toisen seinänaapurin postit, meillä sentään molemmilla sukunimi loppuu -nen, ymmärtäähän sen että sekoittuu. Onneksi on rehellisiä naapureita, mutta harmittaisihan se jos naapuri avaa jonkun puhallettavan lohikäärmedildon ennenkuin tajuaa katsoa vastaanottajan tiedot kuoresta.

Töissä tulee aina silloin tällöin kuitattua jonkun muun firman paketteja epähuomiossa, joskus henkilökohtaisiakin toimituksia kun pate tuo vaan ison läjän paketteja eikä niitä kaikkia tule plärättyä läpi. Osoite on toki kaikilla firmoilla sama. Vakikuskit tosin harvemmin sählää noita.
 
Viestiä muokattu rajusti kun tajusin lukihäiriön iskeneen.

Monilla kuriireillahan tuo on arkipäivää että saatetaan ilmoittaa paketti luovutetuksi, vaikka olisi vain viety noutopisteeseen tms. Postin kohdalla ei ole tullut vastaan, ja jotenkin tuntuisi että todennäköisin skenaario on se että paketti on roudattu väärään osoitteeseen missä joku on sitten iloisesti ollut vastaanottamassa sen.
Tätä veikkaan myös ja toivotaan, että naapuri tajuaa virheen ja ystävällisesti toisi mulle. Tätä tosin en usko tapahtuvan. Mielelläni myös odotan mitä postista sitten kerrotaan vai saadaanko ylipäätään asiaan selvyyttä.

Ei kai auta, ku pistään uusiksi tilaukseen..
 
Nyt kävi sitten niin, että töissä ollessani tuli ilmotus luuriin "Lähetys on luovutettu vastaanottajalle". Ajattelin että avokki sen oli ottanu vastaan, kun kotona oli. Mutta suureksi yllätykseksi postipete ei ollut tuonu mitään. Kävin sitten lähimmässä postissa selvittelemässä asiaa ja siellä tehtiin selvityspyyntö paketin jakelusta alueen jakeluvastaavalle (vai mikä lie olikaan). Paketin sisältö ei nyt kovin arvokas ollu (cd-soittimen kaukkari), mutta en helkutti jaksais uudelleen tilata ja odotella 3vk sitä.

Viikosta kahteen viikkoon sanoivat menevän ennen kun sieltä mitään tietoja on luvassa..

Että näin tällä kertaa :think:
Postin tuntien ovat päätyneet tulokseen ettei voida toimittaa postiluukusta syystä tai toisesta, ja parin postipäivän päästä, eli parhaimmillaan vasta tiistaina, tulee lappu "Teille on saapunut suurikokoinen lähetys" postin omalla seurantakoodilla.
Joku toki voisi selittää miksi posti ei voi käyttää sitä alkuperäistä seurantakoodia, tai antaa sitä lappua heti toimituksen yhteydessä.
 
Eivät jaksa enää ees häiriöraportointia harrastaa ettei näyttäis pahalta.

Kuopion Logistikkkakeskus tällä hetkellä tukossa tai jotain. Jopa itse lähetetty paketti perjantaista asti jumissa siellä.

Päivitys; Sain varmistuksen työntekijältä että ihan täynnä paikka. Aika huonoa johtoa Postilla kun voi tapahtua tälläistä nykyaikana. Kaljottelee varmaan vaan isoilla palkoilla eikö tee töitä. Itse potkaisin johdon kokonaan pihalle laiskottelusta.

Itsellä on kyllä Kuopion Logistiikkakeskuksen läpi kulkenut useita paketteja viime viikon lopulla ja tällä viikolla. Kaikki kulkeneet kuten kuuluu ilman jumitteluja.
 
Postin tuntien ovat päätyneet tulokseen ettei voida toimittaa postiluukusta syystä tai toisesta, ja parin postipäivän päästä, eli parhaimmillaan vasta tiistaina, tulee lappu "Teille on saapunut suurikokoinen lähetys" postin omalla seurantakoodilla.
Joku toki voisi selittää miksi posti ei voi käyttää sitä alkuperäistä seurantakoodia, tai antaa sitä lappua heti toimituksen yhteydessä.
Ei tiistaina voi mitään lappua tulla, kun ei ne sillon jaa mitään! :smoke:
 
Itsellänikin tänään postilaatikkoon tulossa ollut paketti "luovutettiin vastaanottajalle", mutta ei ainakaan miun postilaatikkooni ole tullut. Postin chatissa pistivät kuljetusfirmalle viestiä ja sanoivat niiden soittavan huomenna, saas nähdä mitä sanovat. Vähän veikkaisin heidän toteavan että paketti on oikeaan laatikkoon pudotettu, olen ite hukannut sen...

E: Hups, kävinpä katsomassa jos joku naapuri olisi käynt kiikuttamssa väärään osoitteeseen tulleen paketin laatikkoon, niin siellähän se oli juuttuneena laatikon yläosaan niin ettei se vain näkynyt kun pikaisesti sinne vilkaisin. :facepalm: Joskus tyhmästä päästä kärsii koko ruumis...
 
Viimeksi muokattu:
Itsellänikin tänään postilaatikkoon tulossa ollut paketti "luovutettiin vastaanottajalle", mutta ei ainakaan miun postilaatikkooni ole tullut. Postin chatissa pistivät kuljetusfirmalle viestiä ja sanoivat niiden soittavan huomenna, saas nähdä mitä sanovat. Vähän veikkaisin heidän toteavan että paketti on oikeaan laatikkoon pudotettu, olen ite hukannut sen...

E: Hups, kävinpä katsomassa jos joku naapuri olisi käynt kiikuttamssa väärään osoitteeseen tulleen paketin laatikkoon, niin siellähän se oli juuttuneena laatikon yläosaan niin ettei se vain näkynyt kun pikaisesti sinne vilkaisin. :facepalm: Joskus tyhmästä päästä kärsii koko ruumis...
Nyt kuljetusfirma saa turhaan kurat niskaansa.
 
Kerran kävi sellainen tapaus, että posteljooni oli kuitannut paketin luovutetuksi heti kun saapui osoitteeseen. Rappuun oli kuitenkin tulossa useampi paketti ja minun lähetys unohtui autoon. Huomasin tapahtuneen seurannasta pari minuuttia "luovutuksen" jälkeen. Soitin postiin ja pian sainkin puhelun postiautosta.

Jos olisin havahtunut tilanteeseen vasta seuraavana päivänä olisi voinut olla isompi homma jäljittää pakettia.

Ei ole muuten mitenkään tavatonta, että lähetyksiä kuitataan luovutetuksi ennakkoon. Useamman kerran on käynyt niin, että seurantaan tulee luovutusilmoitus mutta postiauto kurvaa pihaan vasta vartin päästä.
 
Kerran kävi sellainen tapaus, että posteljooni oli kuitannut paketin luovutetuksi heti kun saapui osoitteeseen. Rappuun oli kuitenkin tulossa useampi paketti ja minun lähetys unohtui autoon. Huomasin tapahtuneen seurannasta pari minuuttia "luovutuksen" jälkeen. Soitin postiin ja pian sainkin puhelun postiautosta.

Jos olisin havahtunut tilanteeseen vasta seuraavana päivänä olisi voinut olla isompi homma jäljittää pakettia.

Ei ole muuten mitenkään tavatonta, että lähetyksiä kuitataan luovutetuksi ennakkoon. Useamman kerran on käynyt niin, että seurantaan tulee luovutusilmoitus mutta postiauto kurvaa pihaan vasta vartin päästä.
Näin jaetaan seurannalla olevat kirjeet. En ole varma miten käytännössä erottaisi tuleeko laatikkoon vai postiin.
Esim Amazonilla paketit on tälläisiä jos mahtuu laatikkoon ja kiinan seurannalla olevat paketit.
Itse olen ollu melko ärsyyntyny tuosta tavasta, se vaikeuttaa korvauksen saamista jos jaetaan väärin tai katoaa muuten.
Lähettäjällä todiste tuotteen luovutuksesta.

paketti tuli tänään noudettavaksi, saa nähdä onko pelkkä tyhjä pahvilaatikko jäljellä.

1595519341709.png

1595519407016.png
 
Viimeksi muokattu:
Vähän veikkaan, ettei Posti itsekään uskonut hallituksen hyväksyvän tuota anomaansa kiristysmaksua.

Sitten kun tuo menikin läpi, niin hät-hätään koodattu joku paska maksusysteemi vähimmällä mahdollisella vaivalla kasaan.

Missä tästä päätöksestä olisi enemmän faktaa että voivat vastaanottajalta tuota kirsitysmaksua periä?
 
Itsellä on kyllä Kuopion Logistiikkakeskuksen läpi kulkenut useita paketteja viime viikon lopulla ja tällä viikolla. Kaikki kulkeneet kuten kuuluu ilman jumitteluja.
Hyvä sulle. Mutta tosissaan eräs työntekijä lähde varmisti samana päivänä että se paikka oli ihan jumissa sinä hetkellä.

15pv jäi sinne ja vieläkin on Kuopiossa paketti. Sentään oma posti on tällä hetkellä mennyt läpi Kuopiosta.
 
Hyvä sulle. Mutta tosissaan eräs työntekijä lähde varmisti samana päivänä että se paikka oli ihan jumissa sinä hetkellä.

15pv jäi sinne ja vieläkin on Kuopiossa paketti. Sentään oma posti on tällä hetkellä mennyt läpi Kuopiosta.

Tai sitten sen paketin yli on vaan ajaettu rekalla ja kukaan ei ole jaksanut kerätä palasia.
 
Tästälähtien näköjään tilattava ovelle jos postia käyttää tai matkahuollo bussipakettina että saa paketin sinne minne haluaa. Nyt neljäs lähetys putkeen joka meni ihan eri toimipisteeseen kun olisi kuulunut. En tajua millä logiikalla posti noita paketteja ripottelee ympäri kaupunkia. Nytkin olisi ollut tuon halutun toimipisteen lähellä useampi rivistö pakettiautomaatteja, mutta päättivät sit kiikuttaa paketin ihan kaupungin toiselle laidalle. Vaikea ymmärtää tuota postin toimintaan, sekään selitys ei tässä tapauksessa toimi että halutun toimipaikan hyllyt olisi ollut täynnä, kävin kaupassa töiden jälkeen ja postin hyllyt ammotti tyhjyyttään.
 
Tästälähtien näköjään tilattava ovelle jos postia käyttää tai matkahuollo bussipakettina että saa paketin sinne minne haluaa. Nyt neljäs lähetys putkeen joka meni ihan eri toimipisteeseen kun olisi kuulunut. En tajua millä logiikalla posti noita paketteja ripottelee ympäri kaupunkia. Nytkin olisi ollut tuon halutun toimipisteen lähellä useampi rivistö pakettiautomaatteja, mutta päättivät sit kiikuttaa paketin ihan kaupungin toiselle laidalle. Vaikea ymmärtää tuota postin toimintaan, sekään selitys ei tässä tapauksessa toimi että halutun toimipaikan hyllyt olisi ollut täynnä, kävin kaupassa töiden jälkeen ja postin hyllyt ammotti tyhjyyttään.
Vai riippuisiko lähettäjästä? Muutenhan postilta tulee tieto noutopaikan muutoksesta ja syystä. Ainakin noin itselläni toimi kun oma pakettipisteeni poistui käytöstä (oikeasti muuttui vain pakettimaatista lähilokeroksi)
 
Vai riippuisiko lähettäjästä? Muutenhan postilta tulee tieto noutopaikan muutoksesta ja syystä. Ainakin noin itselläni toimi kun oma pakettipisteeni poistui käytöstä (oikeasti muuttui vain pakettimaatista lähilokeroksi)
Ei riipu lähettäjästä. Kolmesta eri paikasta tilaukset (josta ennen aina tullut tuohon lähipostiin) mennyt nyt paketit ihan randomisti ympäri kaupunkia. Sen ensimmäisen väärään paikkaan menneen paketin osalta kyselin postin aspasta, silloin sanoivat että että ruuhkien/täysien hyllyjen takia jakelevat paketteja sellasiin paikkoiihin johon niitä mahtuu. Mutta tuo nyt ei tosiaan voi olla syy kun hyllyt oli tosiaan lähipostissa ihan tyhjinä.
 
Postilähetys Kiinasta:

24.6. Helsinki-Vantaan lentokenttä
23.7. Saapumisilmoitus: noudettavissa klo. 17 jälkeen

23.7 Klo. 17.15 Paketti ei ole saapunut postiin, vaikka saapumisilmoituksessa niin väitetään.

24.7. Allekirjoittanut laatii kantelun liikenne- ja viestintävirastolle.
 
Ei liity. Päätemaksut ovat ne kuljetusmaksut jotka Posti perii lähettäjämaan postilta.
 
Postin käsittelymaksu ei siis mielestäni riko UPUn sääntöjä - UPU-konvention artikla 20.2 sallii "presentation-to-Customs"-maksun veloittamisen silloin, kun lähetyksestä on mennyt myös jotain tullimaksuja (ml. verot). Ohjearvo maksulle on 2,61 SDR = 3,14 € (PDF, sivut 120-121 ja 127). Jos Posti perisi sen myös tulli- ja verovapailta lähetyksiltä, se rikkoisi.

Se minkä mahdollista rikkomista on tässä ketjussa epäilty on lähinnä kuluttajasuojalain 3. luvun 1 § 1 momentti (sopimusehdon kohtuuttomuus), johon vedoten kuluttaja-asiamies vuonna 2017 totesi DHL Expressin ja UPS:n vastaavat itsetullauksen palvelumaksut laittomiksi (ratkaisut perusteluineen: DHL Express, UPS).
 
Mun mielestä lakitekninen ongelma on juuri tuossa. UPU-säännöt sallii periaatteessa maksun perinnän mutta kuluttajansuojalaki ei. Vaikka joku tulkitsisikin UPUn säännöt kuluttajansuojalain edelle, saattaa se muut toimijat eriarvoiseen asemaan, koska ne eivät toimi UPUn sääntöjen alaisena.
 
Mun mielestä lakitekninen ongelma on juuri tuossa. UPU-säännöt sallii periaatteessa maksun perinnän mutta kuluttajansuojalaki ei. Vaikka joku tulkitsisikin UPUn säännöt kuluttajansuojalain edelle, saattaa se muut toimijat eriarvoiseen asemaan, koska ne eivät toimi UPUn sääntöjen alaisena.

Jos puhutaan kohtuuttomuudesta, niin siinä saattaa hyvinkin olla eroa sen kanssa onko kyse 2,80e vai useamman kympin palvelumaksusta.
 
Lähetin kuluttaja-asiamiehelle oheisen selvityspyynnön:

Pyydän että otatte kantaa Postin käyttöönottamaan käsittelymaksuun EU:n ulkopuolelta tuleville lähetyksille.

Mielestäni maksun perinnälle ei ole perusteita, sillä vastaanottaja ei ole sitoutunut kyseisen maksun maksuun, ja sopimusta ei ole syntynyt. Silti Posti pitää lähetystä hallussaan niin kauan kunnes maksu on maksettu.

Posti Oy ei suostunut kertomaan, millä perusteella maksun perintä on oikeutettua.

Ainoa viittaus lainsäädännöstä, jonka löysin, on se, että Maailman Postiliiton Yleissopimus sallii maksun perimisen niistä lähetyksistä, joista on maksettu tulli- ja muut maksut.

Kuitenkin Posti Oy perii maksua lähes kaikista esimerkiksi USA:sta saapuvista lähetyksistä, vaikkei niistä joutuisi maksamaan tulli- tai muita maksuja ja maksunpalautusta joutuu hakemaan reklamaation kautta takaisin.

Muilta rahdinkuljettajilta on aiemmin kielletty vastaavan käsittelymaksun periminen silloin, kun asiakas itse tullaa lähetyksen, kuluttajansuojalain vastaisena, KKV/629/14.08.01.05/2016, joten mielestäni vääristää kilpailua jos vain Posti voisi periä kyseistä maksua.

Lisäksi on mielestäni kohtuuntonta, että tähän pakkoluonteiseen maksuun tarjotaan maksutavaksi VAIN pankki- ja luottokortteja, vaikka Postin muut palvelut voi maksaa esimerkiksi verkkomaksulla. Pyydän ottamaan kantaa myös tähän kohtuuttomaan maksutapavalikoimaan. Jos vastaanottajalla ei ole pankkikorttia, maksun suorittaminen on käytännössä mahdotonta ja paketti palautetaan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
285 932
Viestejä
4 908 535
Jäsenet
79 088
Uusin jäsen
gothic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom