Postin kulkemisen vaikeus

Viestiä muokattu rajusti kun tajusin lukihäiriön iskeneen.

Monilla kuriireillahan tuo on arkipäivää että saatetaan ilmoittaa paketti luovutetuksi, vaikka olisi vain viety noutopisteeseen tms. Postin kohdalla ei ole tullut vastaan, ja jotenkin tuntuisi että todennäköisin skenaario on se että paketti on roudattu väärään osoitteeseen missä joku on sitten iloisesti ollut vastaanottamassa sen.
Tätä veikkaan myös ja toivotaan, että naapuri tajuaa virheen ja ystävällisesti toisi mulle. Tätä tosin en usko tapahtuvan. Mielelläni myös odotan mitä postista sitten kerrotaan vai saadaanko ylipäätään asiaan selvyyttä.

Ei kai auta, ku pistään uusiksi tilaukseen..
 
Nyt kävi sitten niin, että töissä ollessani tuli ilmotus luuriin "Lähetys on luovutettu vastaanottajalle". Ajattelin että avokki sen oli ottanu vastaan, kun kotona oli. Mutta suureksi yllätykseksi postipete ei ollut tuonu mitään. Kävin sitten lähimmässä postissa selvittelemässä asiaa ja siellä tehtiin selvityspyyntö paketin jakelusta alueen jakeluvastaavalle (vai mikä lie olikaan). Paketin sisältö ei nyt kovin arvokas ollu (cd-soittimen kaukkari), mutta en helkutti jaksais uudelleen tilata ja odotella 3vk sitä.

Viikosta kahteen viikkoon sanoivat menevän ennen kun sieltä mitään tietoja on luvassa..

Että näin tällä kertaa :think:
Postin tuntien ovat päätyneet tulokseen ettei voida toimittaa postiluukusta syystä tai toisesta, ja parin postipäivän päästä, eli parhaimmillaan vasta tiistaina, tulee lappu "Teille on saapunut suurikokoinen lähetys" postin omalla seurantakoodilla.
Joku toki voisi selittää miksi posti ei voi käyttää sitä alkuperäistä seurantakoodia, tai antaa sitä lappua heti toimituksen yhteydessä.
 
Eivät jaksa enää ees häiriöraportointia harrastaa ettei näyttäis pahalta.

Kuopion Logistikkkakeskus tällä hetkellä tukossa tai jotain. Jopa itse lähetetty paketti perjantaista asti jumissa siellä.

Päivitys; Sain varmistuksen työntekijältä että ihan täynnä paikka. Aika huonoa johtoa Postilla kun voi tapahtua tälläistä nykyaikana. Kaljottelee varmaan vaan isoilla palkoilla eikö tee töitä. Itse potkaisin johdon kokonaan pihalle laiskottelusta.

Itsellä on kyllä Kuopion Logistiikkakeskuksen läpi kulkenut useita paketteja viime viikon lopulla ja tällä viikolla. Kaikki kulkeneet kuten kuuluu ilman jumitteluja.
 
Postin tuntien ovat päätyneet tulokseen ettei voida toimittaa postiluukusta syystä tai toisesta, ja parin postipäivän päästä, eli parhaimmillaan vasta tiistaina, tulee lappu "Teille on saapunut suurikokoinen lähetys" postin omalla seurantakoodilla.
Joku toki voisi selittää miksi posti ei voi käyttää sitä alkuperäistä seurantakoodia, tai antaa sitä lappua heti toimituksen yhteydessä.
Ei tiistaina voi mitään lappua tulla, kun ei ne sillon jaa mitään! :smoke:
 
Itsellänikin tänään postilaatikkoon tulossa ollut paketti "luovutettiin vastaanottajalle", mutta ei ainakaan miun postilaatikkooni ole tullut. Postin chatissa pistivät kuljetusfirmalle viestiä ja sanoivat niiden soittavan huomenna, saas nähdä mitä sanovat. Vähän veikkaisin heidän toteavan että paketti on oikeaan laatikkoon pudotettu, olen ite hukannut sen...

E: Hups, kävinpä katsomassa jos joku naapuri olisi käynt kiikuttamssa väärään osoitteeseen tulleen paketin laatikkoon, niin siellähän se oli juuttuneena laatikon yläosaan niin ettei se vain näkynyt kun pikaisesti sinne vilkaisin. :facepalm: Joskus tyhmästä päästä kärsii koko ruumis...
 
Viimeksi muokattu:
Itsellänikin tänään postilaatikkoon tulossa ollut paketti "luovutettiin vastaanottajalle", mutta ei ainakaan miun postilaatikkooni ole tullut. Postin chatissa pistivät kuljetusfirmalle viestiä ja sanoivat niiden soittavan huomenna, saas nähdä mitä sanovat. Vähän veikkaisin heidän toteavan että paketti on oikeaan laatikkoon pudotettu, olen ite hukannut sen...

E: Hups, kävinpä katsomassa jos joku naapuri olisi käynt kiikuttamssa väärään osoitteeseen tulleen paketin laatikkoon, niin siellähän se oli juuttuneena laatikon yläosaan niin ettei se vain näkynyt kun pikaisesti sinne vilkaisin. :facepalm: Joskus tyhmästä päästä kärsii koko ruumis...
Nyt kuljetusfirma saa turhaan kurat niskaansa.
 
Kerran kävi sellainen tapaus, että posteljooni oli kuitannut paketin luovutetuksi heti kun saapui osoitteeseen. Rappuun oli kuitenkin tulossa useampi paketti ja minun lähetys unohtui autoon. Huomasin tapahtuneen seurannasta pari minuuttia "luovutuksen" jälkeen. Soitin postiin ja pian sainkin puhelun postiautosta.

Jos olisin havahtunut tilanteeseen vasta seuraavana päivänä olisi voinut olla isompi homma jäljittää pakettia.

Ei ole muuten mitenkään tavatonta, että lähetyksiä kuitataan luovutetuksi ennakkoon. Useamman kerran on käynyt niin, että seurantaan tulee luovutusilmoitus mutta postiauto kurvaa pihaan vasta vartin päästä.
 
Kerran kävi sellainen tapaus, että posteljooni oli kuitannut paketin luovutetuksi heti kun saapui osoitteeseen. Rappuun oli kuitenkin tulossa useampi paketti ja minun lähetys unohtui autoon. Huomasin tapahtuneen seurannasta pari minuuttia "luovutuksen" jälkeen. Soitin postiin ja pian sainkin puhelun postiautosta.

Jos olisin havahtunut tilanteeseen vasta seuraavana päivänä olisi voinut olla isompi homma jäljittää pakettia.

Ei ole muuten mitenkään tavatonta, että lähetyksiä kuitataan luovutetuksi ennakkoon. Useamman kerran on käynyt niin, että seurantaan tulee luovutusilmoitus mutta postiauto kurvaa pihaan vasta vartin päästä.
Näin jaetaan seurannalla olevat kirjeet. En ole varma miten käytännössä erottaisi tuleeko laatikkoon vai postiin.
Esim Amazonilla paketit on tälläisiä jos mahtuu laatikkoon ja kiinan seurannalla olevat paketit.
Itse olen ollu melko ärsyyntyny tuosta tavasta, se vaikeuttaa korvauksen saamista jos jaetaan väärin tai katoaa muuten.
Lähettäjällä todiste tuotteen luovutuksesta.

paketti tuli tänään noudettavaksi, saa nähdä onko pelkkä tyhjä pahvilaatikko jäljellä.

1595519341709.png

1595519407016.png
 
Viimeksi muokattu:
Vähän veikkaan, ettei Posti itsekään uskonut hallituksen hyväksyvän tuota anomaansa kiristysmaksua.

Sitten kun tuo menikin läpi, niin hät-hätään koodattu joku paska maksusysteemi vähimmällä mahdollisella vaivalla kasaan.

Missä tästä päätöksestä olisi enemmän faktaa että voivat vastaanottajalta tuota kirsitysmaksua periä?
 
Itsellä on kyllä Kuopion Logistiikkakeskuksen läpi kulkenut useita paketteja viime viikon lopulla ja tällä viikolla. Kaikki kulkeneet kuten kuuluu ilman jumitteluja.
Hyvä sulle. Mutta tosissaan eräs työntekijä lähde varmisti samana päivänä että se paikka oli ihan jumissa sinä hetkellä.

15pv jäi sinne ja vieläkin on Kuopiossa paketti. Sentään oma posti on tällä hetkellä mennyt läpi Kuopiosta.
 
Hyvä sulle. Mutta tosissaan eräs työntekijä lähde varmisti samana päivänä että se paikka oli ihan jumissa sinä hetkellä.

15pv jäi sinne ja vieläkin on Kuopiossa paketti. Sentään oma posti on tällä hetkellä mennyt läpi Kuopiosta.

Tai sitten sen paketin yli on vaan ajaettu rekalla ja kukaan ei ole jaksanut kerätä palasia.
 
Tästälähtien näköjään tilattava ovelle jos postia käyttää tai matkahuollo bussipakettina että saa paketin sinne minne haluaa. Nyt neljäs lähetys putkeen joka meni ihan eri toimipisteeseen kun olisi kuulunut. En tajua millä logiikalla posti noita paketteja ripottelee ympäri kaupunkia. Nytkin olisi ollut tuon halutun toimipisteen lähellä useampi rivistö pakettiautomaatteja, mutta päättivät sit kiikuttaa paketin ihan kaupungin toiselle laidalle. Vaikea ymmärtää tuota postin toimintaan, sekään selitys ei tässä tapauksessa toimi että halutun toimipaikan hyllyt olisi ollut täynnä, kävin kaupassa töiden jälkeen ja postin hyllyt ammotti tyhjyyttään.
 
Tästälähtien näköjään tilattava ovelle jos postia käyttää tai matkahuollo bussipakettina että saa paketin sinne minne haluaa. Nyt neljäs lähetys putkeen joka meni ihan eri toimipisteeseen kun olisi kuulunut. En tajua millä logiikalla posti noita paketteja ripottelee ympäri kaupunkia. Nytkin olisi ollut tuon halutun toimipisteen lähellä useampi rivistö pakettiautomaatteja, mutta päättivät sit kiikuttaa paketin ihan kaupungin toiselle laidalle. Vaikea ymmärtää tuota postin toimintaan, sekään selitys ei tässä tapauksessa toimi että halutun toimipaikan hyllyt olisi ollut täynnä, kävin kaupassa töiden jälkeen ja postin hyllyt ammotti tyhjyyttään.
Vai riippuisiko lähettäjästä? Muutenhan postilta tulee tieto noutopaikan muutoksesta ja syystä. Ainakin noin itselläni toimi kun oma pakettipisteeni poistui käytöstä (oikeasti muuttui vain pakettimaatista lähilokeroksi)
 
Vai riippuisiko lähettäjästä? Muutenhan postilta tulee tieto noutopaikan muutoksesta ja syystä. Ainakin noin itselläni toimi kun oma pakettipisteeni poistui käytöstä (oikeasti muuttui vain pakettimaatista lähilokeroksi)
Ei riipu lähettäjästä. Kolmesta eri paikasta tilaukset (josta ennen aina tullut tuohon lähipostiin) mennyt nyt paketit ihan randomisti ympäri kaupunkia. Sen ensimmäisen väärään paikkaan menneen paketin osalta kyselin postin aspasta, silloin sanoivat että että ruuhkien/täysien hyllyjen takia jakelevat paketteja sellasiin paikkoiihin johon niitä mahtuu. Mutta tuo nyt ei tosiaan voi olla syy kun hyllyt oli tosiaan lähipostissa ihan tyhjinä.
 
Postilähetys Kiinasta:

24.6. Helsinki-Vantaan lentokenttä
23.7. Saapumisilmoitus: noudettavissa klo. 17 jälkeen

23.7 Klo. 17.15 Paketti ei ole saapunut postiin, vaikka saapumisilmoituksessa niin väitetään.

24.7. Allekirjoittanut laatii kantelun liikenne- ja viestintävirastolle.
 
Postin käsittelymaksu ei siis mielestäni riko UPUn sääntöjä - UPU-konvention artikla 20.2 sallii "presentation-to-Customs"-maksun veloittamisen silloin, kun lähetyksestä on mennyt myös jotain tullimaksuja (ml. verot). Ohjearvo maksulle on 2,61 SDR = 3,14 € (PDF, sivut 120-121 ja 127). Jos Posti perisi sen myös tulli- ja verovapailta lähetyksiltä, se rikkoisi.

Se minkä mahdollista rikkomista on tässä ketjussa epäilty on lähinnä kuluttajasuojalain 3. luvun 1 § 1 momentti (sopimusehdon kohtuuttomuus), johon vedoten kuluttaja-asiamies vuonna 2017 totesi DHL Expressin ja UPS:n vastaavat itsetullauksen palvelumaksut laittomiksi (ratkaisut perusteluineen: DHL Express, UPS).
 
Mun mielestä lakitekninen ongelma on juuri tuossa. UPU-säännöt sallii periaatteessa maksun perinnän mutta kuluttajansuojalaki ei. Vaikka joku tulkitsisikin UPUn säännöt kuluttajansuojalain edelle, saattaa se muut toimijat eriarvoiseen asemaan, koska ne eivät toimi UPUn sääntöjen alaisena.
 
Mun mielestä lakitekninen ongelma on juuri tuossa. UPU-säännöt sallii periaatteessa maksun perinnän mutta kuluttajansuojalaki ei. Vaikka joku tulkitsisikin UPUn säännöt kuluttajansuojalain edelle, saattaa se muut toimijat eriarvoiseen asemaan, koska ne eivät toimi UPUn sääntöjen alaisena.

Jos puhutaan kohtuuttomuudesta, niin siinä saattaa hyvinkin olla eroa sen kanssa onko kyse 2,80e vai useamman kympin palvelumaksusta.
 
Lähetin kuluttaja-asiamiehelle oheisen selvityspyynnön:

Pyydän että otatte kantaa Postin käyttöönottamaan käsittelymaksuun EU:n ulkopuolelta tuleville lähetyksille.

Mielestäni maksun perinnälle ei ole perusteita, sillä vastaanottaja ei ole sitoutunut kyseisen maksun maksuun, ja sopimusta ei ole syntynyt. Silti Posti pitää lähetystä hallussaan niin kauan kunnes maksu on maksettu.

Posti Oy ei suostunut kertomaan, millä perusteella maksun perintä on oikeutettua.

Ainoa viittaus lainsäädännöstä, jonka löysin, on se, että Maailman Postiliiton Yleissopimus sallii maksun perimisen niistä lähetyksistä, joista on maksettu tulli- ja muut maksut.

Kuitenkin Posti Oy perii maksua lähes kaikista esimerkiksi USA:sta saapuvista lähetyksistä, vaikkei niistä joutuisi maksamaan tulli- tai muita maksuja ja maksunpalautusta joutuu hakemaan reklamaation kautta takaisin.

Muilta rahdinkuljettajilta on aiemmin kielletty vastaavan käsittelymaksun periminen silloin, kun asiakas itse tullaa lähetyksen, kuluttajansuojalain vastaisena, KKV/629/14.08.01.05/2016, joten mielestäni vääristää kilpailua jos vain Posti voisi periä kyseistä maksua.

Lisäksi on mielestäni kohtuuntonta, että tähän pakkoluonteiseen maksuun tarjotaan maksutavaksi VAIN pankki- ja luottokortteja, vaikka Postin muut palvelut voi maksaa esimerkiksi verkkomaksulla. Pyydän ottamaan kantaa myös tähän kohtuuttomaan maksutapavalikoimaan. Jos vastaanottajalla ei ole pankkikorttia, maksun suorittaminen on käytännössä mahdotonta ja paketti palautetaan.
 
Nyt kyllä ottaa vähän päähän. Keskiviikkona tilattu pikatoimituksella uusi hiiri koska vanha meni rikki, postilla torstai aamusta asti. Piti tulla tänään, mutta nyt lukee että maanantaina :/ Yksi arkipäivähän se on vaan, muttakun viikonlopuksi olisi tarvinnut niin vähän ketuttaa
 
Lisäksi on mielestäni kohtuuntonta, että tähän pakkoluonteiseen maksuun tarjotaan maksutavaksi VAIN pankki- ja luottokortteja, vaikka Postin muut palvelut voi maksaa esimerkiksi verkkomaksulla. Pyydän ottamaan kantaa myös tähän kohtuuttomaan maksutapavalikoimaan. Jos vastaanottajalla ei ole pankkikorttia, maksun suorittaminen on käytännössä mahdotonta ja paketti palautetaan.

Vaikka samaa mieltä olenkin että naurettavaa rajata verkkomaksut pois, tämä ei nyt ole ihan koko totuus. Tuon maksunhan voi myös käydä maksamassa Postin toimipisteessä vaikka käteisellä jos haluaa.
 
Vaikka samaa mieltä olenkin että naurettavaa rajata verkkomaksut pois, tämä ei nyt ole ihan koko totuus. Tuon maksunhan voi myös käydä maksamassa Postin toimipisteessä vaikka käteisellä jos haluaa.
Ei voi, ellei sitten halua maksaa 40 centin palvelumaksua myös. Eli käteisellä maksaessa tulee tuo palvelumaksu lisäksi siihen päälle.
 
Ei voi, ellei sitten halua maksaa 40 centin palvelumaksua myös. Eli käteisellä maksaessa tulee tuo palvelumaksu lisäksi siihen päälle.

Niin siis voi. Se että asiasta peritään hieman eri hintaa siitä riippuen missä kanavassa palvelua annetaan, ei muuta asiaa mihinkään.
 
Niin siis voi. Se että asiasta peritään hieman eri hintaa siitä riippuen missä kanavassa palvelua annetaan, ei muuta asiaa mihinkään.
No periaatteen takia ei voi. Se kun tuntuu tyhmältä että rahan käytöstä joutuu maksamaan extraa verrattuna muovin käyttöön.
Varmaan jos kassaneidille hymyilee, niin siitäkin joutuu 20 senttiä pulittaa extraa. Sen verran kyl itseltä löytyy aina taskuntakaa.
 
No periaatteen takia ei voi. Se kun tuntuu tyhmältä että rahan käytöstä joutuu maksamaan extraa verrattuna muovin käyttöön.
Varmaan jos kassaneidille hymyilee, niin siitäkin joutuu 20 senttiä pulittaa extraa. Sen verran kyl itseltä löytyy aina taskuntakaa.

No kun se alkuperäinen väite oli: "...maksun suorittaminen on käytännössä mahdotonta ja paketti palautetaan."

Jos se nyt sen 40 sentin takia muuttuu "käytännössä mahdottomaksi" ja paketti pitää siksi palauttaa, niin otan osaa. Tästä nyt on varmaan turha tämän enempää vääntää.
 
No kun se alkuperäinen väite oli: "...maksun suorittaminen on käytännössä mahdotonta ja paketti palautetaan."

Jos se nyt sen 40 sentin takia muuttuu "käytännössä mahdottomaksi" ja paketti pitää siksi palauttaa, niin otan osaa. Tästä nyt on varmaan turha tämän enempää vääntää.
En kai minä ole mennyt tuollaista väittämään? Saat kyllä läppäästä poskelle jos olen. Miehän ihan ilomielin maksan tuon ja minkä tahansa summan että saan rääsyni.
Perin sitten jälkikäteen rahat takaisin... Suosittelen sitä muillekin uhreille.
Edes ne palautusajat eivät tunnu pitävänsä paikkaa. Mun paketti olisi pitänyt jo viikko sit palauttaa, mutta eihän noihin ole luottaminen.
 
En kai minä ole mennyt tuollaista väittämään? Saat kyllä läppäästä poskelle jos olen. Miehän ihan ilomielin maksan tuon ja minkä tahansa summan että saan rääsyni.
Perin sitten jälkikäteen rahat takaisin... Suosittelen sitä muillekin uhreille.
Edes ne palautusajat eivät tunnu pitävänsä paikkaa. Mun paketti olisi pitänyt jo viikko sit palauttaa, mutta eihän noihin ole luottaminen.

No lainasit viestiäni jossa kommentoin nimenomaan tuota väitettä (asianmukaisen lainauksen kera). Ja edelleen, ei todellakaan ole koko totuus että tuon maksun maksamisesta tulee "käytännössä mahdotonta" jos asiakkaalla ei ole pankkikorttia.
 
No lainasit viestiäni jossa vastasin nimenomaan tuohon väitteeseen. Ja edelleen, ei todellakaan ole koko totuus että tuon maksun maksamisesta tulee "käytännössä mahdotonta" jos asiakkaalla ei ole pankkikorttia.
No, Postihan ei sitä millään tavalla ilmoita. Itseasiassa Posti ei ilmoita sitä laisinkaan vaan sivusto ohjaa jonnekin ihan muualle, jossa on Visa logot.
 
No, Postihan ei sitä millään tavalla ilmoita. Itseasiassa Posti ei ilmoita sitä laisinkaan vaan sivusto ohjaa jonnekin ihan muualle, jossa on Visa logot.

No tuo saattaa olla totta ja on tietenkin ongelma mikä pitäisi korjata jos niin on.

Ei nyt satu olemaan yhtään lähetystä mistä olisi käsittelymaksu maksamatta, niin en pääse tarkistamaan mitä tuo sivu kertoo sen jälkeen kun sen lähetystunnuksen tuonne syöttää.
 
No kun se alkuperäinen väite oli: "...maksun suorittaminen on käytännössä mahdotonta ja paketti palautetaan."

Jos se nyt sen 40 sentin takia muuttuu "käytännössä mahdottomaksi" ja paketti pitää siksi palauttaa, niin otan osaa. Tästä nyt on varmaan turha tämän enempää vääntää.
Missä menee sinun mielestäsi raja? 1€, 5€, 40€?

Ja monille tuo käteismaksu saattaa tarkoittaa kymmenien kilometrien ajoa autolla ja vaatia esim. vapaa päivän ottamista töistä, että edes kerkeää postin aukioloaikana sinne maksamaan joten hinta saattaa yllättäen nousta todella korkeaksi.
 
Missä menee sinun mielestäsi raja? 1€, 5€, 40€?

Ei mulla ole tuohon suoraa vastausta. Kuitenkin siitä että haluaa maksaa joillakin tietyillä maksutavoilla, on olemassa käytäntöä että voidaan veloittaa muutamien eurojen suuruisia laskutuspalkkioita, joten näkisin noiden toimivan ylärajana. Uskoisin että joku taho on tähän virallisen linjauksenkin antanut.
 
Ei nyt satu olemaan yhtään lähetystä mistä olisi käsittelymaksu maksamatta, niin en pääse tarkistamaan mitä tuo sivu kertoo sen jälkeen kun sen lähetystunnuksen tuonne syöttää.
Siinä sivulla on 3 logoa. Mustavalkoisia, jotka ovat ilmeisesti halvempia kuin värilliset. Visa, Mastercard ja Maestro lukee kun laittaa hiiren niiden päälle.
 
Siinä sivulla on 3 logoa. Mustavalkoisia, jotka ovat ilmeisesti halvempia kuin värilliset. Visa, Mastercard ja Maestro lukee kun laittaa hiiren niiden päälle.
Nyt kun on kortin kaikki tiedot jaettu netissä niin kannattaa kuolettaa tuo kortti heti eikä 5 minuutin päästä. Voi olla aika paljon jo ostoja tehtynä tuolla. Ellei sitten ollut vaan jotain random numeroita eikä oikean kortin tiedot.
 
Positiivista updaittia vaihteeksi. Jenkkeihin menevä paketti joka saapui ulkomaan terminaaliin 23.6 nytkähti lopultakin eilen liikkeelle.

Useita puheluita, vastaamaan selvityspyyntö ja lopulta ilmeisesti tempun teki kun laitoin sähköpostia täältä saatuun henkiloasiakaspalvelu@posti.com osoitteeseen. Eihän siihenkään vastattu, mutta paketti lähti liikkeelle vuorokauden sisään viestistä. Ehkä kyseessä on sattuma, mutta kiitos kuitenkin osoitetta jakaneille jäsenille. Posti itse ei tee hirveästi tuodakseen julki moisia sähköposti osoitteita.
 
Positiivista updaittia vaihteeksi. Jenkkeihin menevä paketti joka saapui ulkomaan terminaaliin 23.6 nytkähti lopultakin eilen liikkeelle.

Useita puheluita, vastaamaan selvityspyyntö ja lopulta ilmeisesti tempun teki kun laitoin sähköpostia täältä saatuun henkiloasiakaspalvelu@posti.com osoitteeseen. Eihän siihenkään vastattu, mutta paketti lähti liikkeelle vuorokauden sisään viestistä. Ehkä kyseessä on sattuma, mutta kiitos kuitenkin osoitetta jakaneille jäsenille. Posti itse ei tee hirveästi tuodakseen julki moisia sähköposti osoitteita.

Posti yrittää selvästi tehdä yhteyden saamisesta vaikeaa ja/tai maksullista.
 
Onkohan jotain sekoilua taas kun 24.7 (pe) lajiteltu lähetys kaupungissa 06:30 aamulla ja sen jälkeen ei päivityksiä...
 
Postin käsittelymaksu ei siis mielestäni riko UPUn sääntöjä - UPU-konvention artikla 20.2 sallii "presentation-to-Customs"-maksun veloittamisen silloin, kun lähetyksestä on mennyt myös jotain tullimaksuja (ml. verot). Ohjearvo maksulle on 2,61 SDR = 3,14 € (PDF, sivut 120-121 ja 127). Jos Posti perisi sen myös tulli- ja verovapailta lähetyksiltä, se rikkoisi.

Posti nimenomaan järjestelmällisesti perii maksua myös lähetyksistä, joihin ei kohdistu tullimaksuja. Näistä saa rahat takaisin reklamaatiolla, mutta lähetyksen vastaanottamisen ehtona on siis maksaa tuo parin euron pikavippi Postille. Puhumattakaan siitä kuinka moni maksaja todellisuudessa jaksaa reklamoida ja toimittaa tilinumeron sekä tullipäätöksen Postille maksun palauttamista varten. Tämä ei ole laillista, eikä millään tasolla hyväksyttävää toimintaa.

Tässä Postin vastaus reklamaatiooni käsittelymaksusta. Vastauksesta käy ilmi, että Postilla on jo olemassa valmis reklamaatiolomake näille maksuille:
Hei!

Kiitos yhteydenotostasi, joka koski Postin käsittelymaksua tulliselvitettävästä lähetyksestä.
Kertoisitko tilinumerosi IBAN-muodossa sekä liitäthän vastaukseesi kopion tullipäätöksestä maksun palauttamiseksi.
Vaihtoehtoisesti voit täyttää tilauksen peruutuslomakkeen osoitteessa www.posti.fi/peruutus -> Tulliselvitettävän lähetyksen käsittelymaksu. Liitä mukaan tullipäätös.
Postin oikeus periä käsittelymaksuu perustuu Maailman postiliiton yleissopimukseen Artikla 20 kohta 2.
 
Ei kyllä tullut yllätyksenä, kun tuntuu nykyisin kestävän Suomen päässä homma. Onko tuo sun kuva, vai onko jossain muualla tästä enemmänkin keskustelua?
Se oli tämän tai eilisen uutisesta, mutta harmi kun en ottanut uutislinkkiä talteen, vain kuvan.

EDIT: Löysin uutisen ja siinä mainitaan suurimmaksi osaksi, että muka täältä muualle on eniten vaikeuksia postittaa ja vanha postilainen huomaa heti, että toi rullakkorivistä otettu kuva on saapuneet lähetykset.

Posti | ”Yksi epäonnekkaimmista paketeista”, kuvaili Posti nelivuotiaan Leon lahjalähetystä – Ulkomaanpostin ruuhka on helpottanut, mutta monet yhteydet ovat yhä poikki
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 283
Viestejä
4 502 748
Jäsenet
74 377
Uusin jäsen
hcolyle

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom