Postin kulkemisen vaikeus

Mikäs tämä juttu on, että SmartPostiin tuli paketti mutta lokerokoodia ei ole missään vaan tekstiviesti sanoo: "Hlökortti mukaan" ja ilmeisesti joku hyllykoodi, ihan kuin hakisin paketin normipostista? SmartPost sijaitsee K-Marketissa, pitääkö mennä kassalta nyt pyytämään tuota pakettia?
Kelle tulee vielä yllätyksenä, että noutomaattien ylivuoto viedään postin noutopisteeseen? Kyllä se siellä viestissä lukee, mistä se paketti on noudettavissa.
 
Kelle tulee vielä yllätyksenä, että noutomaattien ylivuoto viedään postin noutopisteeseen? Kyllä se siellä viestissä lukee, mistä se paketti on noudettavissa.
Viestissä lukee noutopaikkana "Posti SmartPost, K-Market".
 
Siis onko tuo se tekstari vai sähköposti? Tekstarissa on tarkat tiedot, sähköpostissa tai Postin appsissa jotain puolivillaista, muistaakseni.
Tekstiviesti. Noutopaikkana SmartPost muttei mitään lokerokoodia ja viestin lopussa ihan kuin joku hyllykoodi:

"Lähetys noudettavissa 12.06.2020 asti Posti Smartpost, K-Market ... Hlökortti mukaan Axxxx"

Voiko olla mahdollista että lähetys on mennyt lähimpään postin noutopisteeseen mutta tuo toimituspaikka on väärin tossa ilmoituksessa? Paketin piti tulla tonne SmartPostiin mutta jos on tilan puutteen takia viety lähipostiin?
 
Viimeksi muokattu:
Tekstiviesti. Noutopaikkana SmartPost muttei mitään lokerokoodia ja viestin lopussa ihan kuin joku hyllykoodi:
Mä just eilen hain. Piti mennä automaattiin, mutta meni markettiin. Viestin lopussa oli hyllykoodi, mutta se oli henkilökuntaa varten. Mulla kyllä luki ihan tarkasti, mikä marketti oli ylivuotopiste.
 
Mä just eilen hain. Piti mennä automaattiin, mutta meni markettiin. Viestin lopussa oli hyllykoodi, mutta se oli henkilökuntaa varten. Mulla kyllä luki ihan tarkasti, mikä marketti oli ylivuotopiste.
Okei no käyn kysymässä ko. marketista. Viestissä siis lukee tarkka marketti mutten tänne sitä viitsinyt laittaa.
 
Joissain paikoissa automaatin vieressä on erillinen väliaikainen fyysinen noutopiste tällä hetkellä.
 
Mikäs tämä juttu on, että SmartPostiin tuli paketti mutta lokerokoodia ei ole missään vaan tekstiviesti sanoo: "Hlökortti mukaan" ja ilmeisesti joku hyllykoodi, ihan kuin hakisin paketin normipostista? SmartPost sijaitsee K-Marketissa, pitääkö mennä kassalta nyt pyytämään tuota pakettia?

Itselleni tapahtui kerran noin. Tuskin on automaatissa.
 
Kassalta sai paketin. Ei ole minulla ennen käynyt noin että SmartPostiin tilattu paketti menee kaupan kassalle. Aina mennyt Postin omaan pisteeseen silloin jos ei automaattiin mahdu. Mutta tietää nyt jatkossa tämänkin.
 
Kassalta sai paketin. Ei ole minulla ennen käynyt noin että SmartPostiin tilattu paketti menee kaupan kassalle. Aina mennyt Postin omaan pisteeseen silloin jos ei automaattiin mahdu. Mutta tietää nyt jatkossa tämänkin.
Jos samassa tilassa on postin piste ja smartpost niin eihän siinä ole mitään järkeä, että kuski sitä jonnekin muualle vielä lähtisi kuskaamaan jos sen voi sinne samaan paikkaan jättää automaatin ollessa täysi.
 
Mullakin hävinny smsl su8 dacci. kuukauden ollu jossain. viiminen merkintä et lähteny määränpäätä kohti, mutta ei koskaa ilmestyny suomeen merkintää
Joku /jotkut keksineet tuolla, että noita paketteja voi kääntää mielinmäärin, eikä kukaan tule kyselemään perään. Postillekaan kinan paketit ei ole muuta, kuin erittäin paska diili, joten postiakaan ei kiinnosta..

Voisi olla hyvä, jos kaikki kuitenkin ihan erikseen kiukuttelisivat noista postin aspaan, jos on kerran saapunut suomeen. Täällä kitinät eivät juuri mitään vaikuta.
 
Hidasta on. Josko se sieltä ensi viikolla tulisi noudettavaksi.

posti.PNG
 
Hyvin on posti nyt keväällä vetänyt, tämän talouden kirjeistä viimeisen 2-3 kuukauden aikana hukannut ainakin yhden veroilmoituksen ja kaksi kirjettä Trafilta. Kuka tietää mitä muuta.
 
Hyvin on posti nyt keväällä vetänyt, tämän talouden kirjeistä viimeisen 2-3 kuukauden aikana hukannut ainakin yhden veroilmoituksen ja kaksi kirjettä Trafilta. Kuka tietää mitä muuta.
Nuo kuitenkin saa sähköisenä jos haluaa. Itse otan kaiken mitä mahdollista sähköisesti, koska en yhtään luota postiin. Käytännössä kaiken kirjepostin onneksi saakin sähköisesti.

Paketti hommat vaan tosin alkavat kusta nyt oikein huolella kun lähin posti lopettaa ja uusi on kaukana ja automaatit aina täynnä. Lisäksi posti ei varmaan edes yritä laittaa kun yhteen automaattiin ja sitten jo viedään postiin haettavaksi.

Typerä tilanne kun suurin osa kaupoista on lähempänä kotia kun posti, eli kaikki vaatteet/elektroniikka ym. kannattaa hakea kaupasta suoraan eikä tilata kun posti on kauppoja kauempana.
 
Hyvin on posti nyt keväällä vetänyt, tämän talouden kirjeistä viimeisen 2-3 kuukauden aikana hukannut ainakin yhden veroilmoituksen ja kaksi kirjettä Trafilta. Kuka tietää mitä muuta.
Eipä taida Posti Oy jakaa läheskään kaikkia Traficomin kirjeitä, niitä jakelee myös muut postiyritykset kuin Posti Oy.
 
Jos samassa tilassa on postin piste ja smartpost niin eihän siinä ole mitään järkeä, että kuski sitä jonnekin muualle vielä lähtisi kuskaamaan jos sen voi sinne samaan paikkaan jättää automaatin ollessa täysi.

Kyllä ne vain lähtevät kuskailemaan, itsellä käynyt nyt tässä parin kk sisään useammankin kerran näin. Ja vielä kruunuksi kun noin kilometrin päässä olisi toinen asiamiesposti niin tämä ei kelpaa vaan paketti kiikutettu neljän kilometrin päässä olevaan pisteeseen, ja kun kartasta katselin niin lähempänä olisi myös väliaikainenkin noutopiste käytössä :)
Ja plussana korona aikana ei voinut hakea pakettia vaikka kauppa on auki kun postin palveluilla ollut supistettu aukioloaika :lol:
 
Sama homma. Verkkokaupasta oli tulossa monipakettilähetys kotiinkuljetuksella, molemmat paketit saapuivat Lietoon keskiviikon aikana mutta toisesta tuli jostain syystä noutoilmoitus tekstiviestillä (ja merkintä seurantaan). Postin appsin kautta valitsin molemmille paketeille toimituksen täksi päiväksi mutta vain toinen lähti kuljetukseen ja saapui perille (se josta ei tullut noutoilmoitusta).

Joku kesähessu varmaan lajitellut väärään hyllyyn tai jotain.
Vähän kuten arvelinkin, postin kuljetuksesta soitettiin ja kerrottiin että oli tapahtunut hyllytysvirhe ja paketti ei ollut lähtenyt jakeluun suunnitellusti. Yrittävät uudelleen tänään...
 
Itselläkin nyt 3.6 aamusta asti seissyt paketti Vantaalla tullit ja postin maksut hoidettuna. Toivottavasti etenisi. Euroopasta tulevat paketit tuntuu toimivan eli ongelma voi olla tulli ja postin välissä
 
Mulla oli saapuvan paketin arvo niin vähäinen, ettei tulleja tai alveja kerätty, mutta paketti jäi limboon käsittelymaksun takia. Soitin aspaan, että pitääkö käsittelymaksu maksaa, vaikka lähetys ei olekaan tullattava, niin työntekijä ei tiennyt ja sanoi että soittelee huomenna uudestaan.

Kunnon kusetusta koko käsittelymaksu, toi on otettu nyt käyttöön ihan tasan siitä syystä, että sellasen periminen kalliimmista lähetyksistä menee kansalaisille läpi ja sitten kun ensi vuoden alussa eu säädösten takia kaikki tullialueen ulkopuolelta tulevat lähetykset menevät tullattaviksi niin todetaan, että käsittelymaksu on ihan vakiojuttu, eli miettikää haluatteko tilata kiinasta krääsää.
 
20.5. ostettu ruohonleikkuri Lidlin verkkokaupasta. Sivuilla luvattiin 1-3 arkipäivän toimitus. Pari kertaa olen soitellut aspaliin ja kysellyt, että mikä meininki. Kuulemma Postille ulkoistettu tilauksen käsittely ja keräily. "Ei oo Postin pojat ehtineet vielä ottaa tilausta käsittelyyn." Tarjosi vaihtoehdoiksi poikien hoputusta tai tilauksen perumista. Kysyin, että hoitaako Posti myös nurmikon leikkuun kun on toimitus hieman viivästynyt. Ei hoida. Noh, mennään lainaleikkurilla sitten kunnes saapuu. Hopihopi, Posti.
 
Mulla oli saapuvan paketin arvo niin vähäinen, ettei tulleja tai alveja kerätty, mutta paketti jäi limboon käsittelymaksun takia. Soitin aspaan, että pitääkö käsittelymaksu maksaa, vaikka lähetys ei olekaan tullattava, niin työntekijä ei tiennyt ja sanoi että soittelee huomenna uudestaan.

Kunnon kusetusta koko käsittelymaksu, toi on otettu nyt käyttöön ihan tasan siitä syystä, että sellasen periminen kalliimmista lähetyksistä menee kansalaisille läpi ja sitten kun ensi vuoden alussa eu säädösten takia kaikki tullialueen ulkopuolelta tulevat lähetykset menevät tullattaviksi niin todetaan, että käsittelymaksu on ihan vakiojuttu, eli miettikää haluatteko tilata kiinasta krääsää.
näköjään ohjeet on aika ristiriitaisia.
edit:

Itse en ole maksanu käsittelymaksua, vain laittanu sähköpostin.
Ei sitä oikeasti tarvitse maksaa alle 22€ tuotteista, riittää vapautus pyyntö sähköpostin laitto.

alkuun oli
1591628238850.png


nykyisin
1591628321007.png
 
Viimeksi muokattu:
Paikallinen postitoimipiste ei onnistunut kirjaamaan pakettia saapuneeksi kuljetuksesta. Käymällä asia ei selvinnyt ja ainoa keino saada apua on maksullinen palvelunumero (josta soittivat samaan paikkaan että etsivät sen lähtyksen eikä vaan katso koneelta ja pyörittele päätä). Hienoa toimintaa siis, ensin posti tekee virheitä ja sitten virheiden korjaaminen maksaa vastaanottajalle.
 
Siis jos tullaa itse, niin siltikkö posti ryöstää tuon käsittelymaksun?
Tuleeko se tullin loppusummaan vai pitääkö se maksaa hankalasti johonkin eri tilille, erikseen, jossain muussa palvelussa?
 
Siis jos tullaa itse, niin siltikkö posti ryöstää tuon käsittelymaksun?
Tuleeko se tullin loppusummaan vai pitääkö se maksaa hankalasti johonkin eri tilille, erikseen, jossain muussa palvelussa?
Joo, erikseen maksettava muualla.

Ihmettelen kovasti mikä laillinen peruste postilla on tuolle maksulle. Posti saa muiden kanssa tekemien sopimusten takia haltuunsa ihmisten omaisuutta ja estää ihmisiä saamasta niitä ilman että heille maksetaan lisää.
 
Joo, erikseen maksettava muualla.

Ihmettelen kovasti mikä laillinen peruste postilla on tuolle maksulle. Posti saa muiden kanssa tekemien sopimusten takia haltuunsa ihmisten omaisuutta ja estää ihmisiä saamasta niitä ilman että heille maksetaan lisää.
Mikäs paikka se "muualla" on? Tuleeko siitä erikseen tieto, missä se pitää maksaa?

Tosin siinä vaiheessahan maksaja on postin asiakas ja jos paketti viipyilee, niin maksajalla on täysi oikeus luukuttaa postia loputtomasti sen takia, kunnes palauttavat sen käsittelymaksun ja korvaavat lähetyksen..
 
Mikäs paikka se "muualla" on? Tuleeko siitä erikseen tieto, missä se pitää maksaa?

Tosin siinä vaiheessahan maksaja on postin asiakas ja jos paketti viipyilee, niin maksajalla on täysi oikeus luukuttaa postia loputtomasti sen takia, kunnes palauttavat sen käsittelymaksun ja korvaavat lähetyksen..
Se oli kerrottu kyllä siinä tullauksen yhteydessä, kunhan luki huolellisesti. Joku joka on tehnyt sen lähiaikoina varmaan muistaa paremmin.

Ainoa tapa kuluttajalle saada yhteys postin asiakaspalveluun on maksullinen puhelinnumero...
 
Mikäs paikka se "muualla" on? Tuleeko siitä erikseen tieto, missä se pitää maksaa?

Tosin siinä vaiheessahan maksaja on postin asiakas ja jos paketti viipyilee, niin maksajalla on täysi oikeus luukuttaa postia loputtomasti sen takia, kunnes palauttavat sen käsittelymaksun ja korvaavat lähetyksen..

"Muualla" = posti.fi/kasittelymaksu

Ja se kyllä selvästi kerrotaan siinä tullattavan lähetyksen saapumisilmoituksessa.
 
Joo, ja tosta käsittelymaksusta maksetaan myös tulleja... Toi perustuu kansainväliseen postilainsäädäntöön, jonka perusteella vastaanottajamaan postilla on oikeus periä tulliselvityksestä aiheutuneet kulut. Tosiasiassa maksu otettiin käyttöön nyt, koska ensi vuoden alusta kaikki tullialueen ulkopuoliset paketit siirtyvät tullivelvollisuuden piiriin ja posti voi täten rahastaa kiinapaketeilla. Laitoin tästä reklamaatiota ja se ei tuottanut tulosta, joten siirsin asian kuluttajariitalautakuntaan sekä tein kantelun traficomiin. Aion jatkossa valittaa asiasta myös muihin elimiin mikäli asia ei ratkea siten, että käsittelymaksu on perusteetin. Posti on valtion verovaroin toimiva laitos ja verovaroja tullaustoiminnalla kerätään joten voi voi postille.

Ongelmahan on se, että pakettia vastaanottaessa vastaanottaja ei missään sopimussuhteessa postiin ole vaan kuljetus on jo kertaalleen maksettu ja kuljetuspalvelun tilaa tuotteen lähettäjä, joka on taholtaan sopimusosapuoli. Jos paketti hajoaa tms niin ei vastaanottaja voi postille reklamoida. Miksi pitäisi siis osalliatua makselemalla kaikenlaista.
 
Ei kai nyt sentään?
Mitä meinasit voittaa näsäviisastelulla? Otin tossa ylhäällä esiin ihan validin pointin. Posti on ottanut vastaanottajalta perityn maksun käyttöön ennakoivasti uutta tullivelvollisuussääntöä ajatellen, jotta pikkupaketeilla saadaan rahastettua vaikka toiminta jo nyt pyörii lakisääteisesti niillä verovaroilla, jota tulliselvitettävistä paketeistakin kerätään. Pitäiskö postilaitos sitten yksityistää ja lakata verovarojen työntäminen sinne, jos kerran vastaanottaja joutuu nytkin maksamaan paketin tullauksesta.
 
Mitä meinasit voittaa näsäviisastelulla? Otin tossa ylhäällä esiin ihan validin pointin. Posti on ottanut vastaanottajalta perityn maksun käyttöön ennakoivasti uutta tullivelvollisuussääntöä ajatellen, jotta pikkupaketeilla saadaan rahastettua vaikka toiminta jo nyt pyörii lakisääteisesti niillä verovaroilla, jota tulliselvitettävistä paketeistakin kerätään. Pitäiskö postilaitos sitten yksityistää ja lakata verovarojen työntäminen sinne, jos kerran vastaanottaja joutuu nytkin maksamaan paketin tullauksesta.
Posti ei toimi verovaroilla vaan omilla tuotoillaan - se ei saa valtiolta mitään avustuksia, päinvastoin sillä on yleispalveluvelvoite jota muilla postiyrityksillä ei ole.
 
Hyvin on posti nyt keväällä vetänyt, tämän talouden kirjeistä viimeisen 2-3 kuukauden aikana hukannut ainakin yhden veroilmoituksen ja kaksi kirjettä Trafilta. Kuka tietää mitä muuta.

Yhtään fyysistä kirjettä ei ole tullut tähän talouteen varmaan 5v tai niin kauan kuin oma posti appi on ollut käytössä...

Ei ole mitään mitä siis hävittää...
 
Onko paketista kuulunut mitään? Mulla edelleen 16.3. Chicago viimeinen merkintä. Jokohan se kohta pitäisi laitella viestiä aiheesta?

E: Tuon 20.4. lähteneen laivalähetyksen jälkeen sieltä on lähtenyt laivoja 27.4., 15.5. ja 20.5. ja jokaisessa on paketteja Chicagosta Suomeen. Rotterdamiin nämä laivat saapu(i)vat arviolta 15.5., 9.6. ja 15.6., jonka jälkeen siinä voi mennä pahimmassa tapauksessa vielä se pari viikkoa, ennen kuin paketti on Suomessa. Eli ei tässä kai muu auta kuin jatkaa odottelua. Etenkin tuossa 15.5. lähteneessä laivassa näyttäisi olevan yli kolminkertainen määrä paketteja muihin verrattuna.

Lähteet:

Edelleen sama 2.4. viimeisin. Varmaan voi vielä mahista olla että olisi toisessa jälkimmäisistä laivoista mukana, eikä ole vielä päivittynyt.
 
Posti ei toimi verovaroilla vaan omilla tuotoillaan - se ei saa valtiolta mitään avustuksia, päinvastoin sillä on yleispalveluvelvoite jota muilla postiyrityksillä ei ole.
No mutta posti on valtionyhtiö eli mahdollinen tappiollinen liiketoiminta menee kuitenkin valtion pussista eli verovaroista. Ensin perutaan noi palkanalennukset ja sitten aletaan laskuttamaan vastaanottajilta lisämaksuja paketeista. Mä sanon, että palkanalennukset takasin pöydälle ja tehostetaan toimintaa ja kulurakennetta ennen kuin tollasia tuodaan.
 
1591600224091.png


Siellä se vaan makaa. Huomenna tulee kaksi viikkoa täyteen.
Itsellä myös ollut 2.6 lähtien paketti tuolla samassa paikassa. Kuinka iso pitää tuon 'ulkomaanterminaalin' olla, että sinne mahtuu monen viikon paketit.. Yksityisellä puolella tälläinen firma olisi mennyt nurin jo kauan aikaa sitten, harva lafka sössii oman ydinosa-alueensa yhtä lahjakkaasti.. Olisin jo tuon viimeisen 200km kävellyt tässä ajassa vaikka takaperin yhdellä jalalla tuonne hakemaan pakettini..
 
Itsellä myös ollut 2.6 lähtien paketti tuolla samassa paikassa. Kuinka iso pitää tuon 'ulkomaanterminaalin' olla, että sinne mahtuu monen viikon paketit.. Yksityisellä puolella tälläinen firma olisi mennyt nurin jo kauan aikaa sitten, harva lafka sössii oman ydinosa-alueensa yhtä lahjakkaasti.. Olisin jo tuon viimeisen 200km kävellyt tässä ajassa vaikka takaperin yhdellä jalalla tuonne hakemaan pakettini..
Sama homma 1.6. saapuneen ja tullatun paketin kanssa. Toinen samana päivänä tullatuista tuli eilen kotiin, joskin Postin seurannan mielestä toimitettiin jonnekin kaukaiseen pikkukylään...
 
Minulla on Postin Kotipaketti tullut jo Liedon kautta Vantaalle eilen illalla ja seurannassa lukee "Otamme yhteyttä vastaanottajaan toimitusajan sopimiseksi." Milloinkahan ne meinasi ottaa sitä yhteyttä ja miten? Ei ainakaan viestiä ole tullut.
 
Minulla on Postin Kotipaketti tullut jo Liedon kautta Vantaalle eilen illalla ja seurannassa lukee "Otamme yhteyttä vastaanottajaan toimitusajan sopimiseksi." Milloinkahan ne meinasi ottaa sitä yhteyttä ja miten? Ei ainakaan viestiä ole tullut.
Ainakin mulla on tullut sinne omapostisovellukseen valinnat miten toimitetaan ja koska.
 
En väittänytkään sitä

Aha juu, et väitäkkään mitään tuollaista vaikka aikaisemmista kirjoituksista aika vahvasti sellaisen kuvan saakin.

Oikeasti siis Posti ei saa valtiolta tulolta. Ennemminkin valtio saa pienen siivun Postin voitoista. Tietysti sitten valtio voi tulla apuun jos Posti alkaa kunnolla tekee tappiota (kuten Finnairin tapauksessa), mutta näin ei ole vielä käynyt.

Ainakin mulla on tullut sinne omapostisovellukseen valinnat miten toimitetaan ja koska.

Omapostissa ei ole mitään valintaa. Siellä vaan lukee että arviotu toimitus on tänään. Yhdessä aikaisemmassa lähetyksessä näin on voinut tehdä.
edit: No nyt se kysely tuli.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi palauttaa Postilla yksi asiakaspalautuspaketti. Löytyy valmiina palautuskortti. Postin sivuilla neuvotaan seuraavaa:

"Ensisijaiset vaihtoehdot verkkokauppaostoksen palauttamiseksi on palautus joko lähettäjän antamalla palautusosoitekortilla tai Helposti-koodilla. Voit palauttaa lähetyksesi Postin automaattiin tai postiin. "

Onko sinulla palautusosoitekortti?
Kiinnitä osoitekortti paketin päälle ja jätä paketti Postin automaatin paketit ja palautukset -luukkuun tai palvelupisteeseen.


En tiedä olenko tyhmä, mutta en ainakaan itse löytänyt mitään palautusluukkua automaatista? Valikosta saa lähetettyä/palautettua paketin ainoastaan Helposti-koodilla.
 
Itse ole teipannut kiinni ja käyttänyt sitä Helposti-koodia. Ovat aina löytäneet perille.

Paketit ja palautukset -luukku taitaa löytyä vain taloyhtiöiden automaateista?
 
saaks tosta sen helpostikoodin seurantakoodilla "Käytä saamaasi palautusosoitekorttia, joka tuli lähetyksen mukana tai hae Helposti-koodi osoitteesta posti.fi/palautapaketti ja toimi ohjeiden mukaan "
 
En tiedä olenko tyhmä, mutta en ainakaan itse löytänyt mitään palautusluukkua automaatista? Valikosta saa lähetettyä/palautettua paketin ainoastaan Helposti-koodilla.

Korjatkaa jos meni väärin. Pakettiautomaatteja on ainakin kahdenlaisia. Toisessa on se näyttöpaneeli keskellä ja ei geneeristä palautusluukkua, eli palautus vain helposti-koodilla. Ja toisessa on jokaisen luukun ovessa tunnuslukulaite, niin tässä pitäisi olla geneerinen palautusluukku paketeille, eli palautus onnistuu pelkällä palautusosoitekortilla.

Kummastakin automaatista voi varata etukäteen palautusta varten lokeron, johon voi palauttaa sekä helposti-koodillisen paketin että palautusosoitekortilla varustetun. Näin olen itse toiminut, niin ei tarvitse arpoa automaatin luona. Kun luukun varaa, sähköpostiin tulee maili että pitäisi tehdä palautus 12h sisällä. En tiedä onko tuo suositus vai rajattu aikamääre.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
288 860
Viestejä
4 951 055
Jäsenet
79 548
Uusin jäsen
SmuliPLS

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom