Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Myös Posti käyttää paikoin alihankkijoita tai sitten kyseessä voi olla myös joku muu jakeluyhtiö.Jakaako posti nykyään siviiliautoilla ilman tunnuksia? Naapuri ihmetteli kun on pidemmän aikaa näkynyt joku Yarista pienempi erimerkkinen harmaa auto laatikolla. Naapurin kameraan auto on tallentunut ja näkyyhän se etätyöhuoneestakin jos sattuu vilkaisemaan oikealla hetkellä, rekkarista ei valitettavasti havaintoa ainakaan vielä.
Meilläpäin (Helsinki) ainakin PK jakelu toimii ilman tunnuksia (tais olla yaris auto)Jakaako posti nykyään siviiliautoilla ilman tunnuksia?
Myös Posti käyttää paikoin alihankkijoita tai sitten kyseessä voi olla myös joku muu jakeluyhtiö.
Meilläpäin (Helsinki) ainakin PK jakelu toimii ilman tunnuksia (tais olla yaris auto)
Postista en tiedä tämän hetken tilanteesta muuta kuin että kirjeet menee vääriin laatkoihin.
Joku aika sitten SOL hoiti postin (keltaiset liivit päällä) nyt en tiedä.
Mä olen viikon odotellut lähetystä (19€) saas nähdä....
Sama vika. Paketti lajiteltu Vantaalla perjantai-iltana ja sen jälkeen ei skannauksia, kunnes nyt pelkkä "kuljetuksessa, posti logistiikkakeskus". Ei paikkakuntaa. Mullekin tulevat paketit koukkaa normaalisti nimenomaan Oulun kautta, joten oiskohan samaa vikaa.Onko muilla Oulun päässä, tai yleisesti nyt ongelmia postin seurantojen kanssa?
Posti hoitaa taas..
![]()
Hieman hymyilyttää tuon "Lue lisää" alta aukeavan viestin "Lähetykset lajitellaan tavallisimmin 1–2 kertaa. Pidemmillä reiteillä lähetykset lajitellaan useammin." Tokihan Vantaalta Vantaalle voi jonkun mielestä olla kovinkin pitkä reitti.![]()
Luin täältä että Postin paketit helposti koodilla menee aina manuaaliseen selvitykseen jos koodi on käsin kirjoitettu suoraan paketille.
Ok, eipä sitten ole tuosta kiinni.Ei mene. Helposti koodillisiin tulostetaan osoitekortti jonkun työntekijän toimesta, oli se paketissa tai siinä helposti tarrassa. Säästää lähes aina yhden työpäivän jos jaksaa itse tulostaa sen osoitekortin jo himassa.
Ihan on Ranskasta tulossa, joka vielä viimeisimpien tietojeni mukaan on EUssa ollut jonkin aikaa..Ulkomailta tulevissa tuo näkyy typerästi, Tuossahan on aina muutama kierros luvassa lajittelukoneella jos lähtömaassa ei ole tietoja jaksettu naputella oikein arvon yms suhteen (jos EU:n ulkopuolinen lähetys). Ensimmäiset pari kierrosta niin lähetys menee jonkun sähköisen tiedon puuttuvien paikkaan, sitten joku tsiigaa arvon ja lisää tiedot järjestelmään, haarautuminen tulliin/ei tulliin ja varmaan vaatii vielä kierroksen että lajittelukone laskee sen postinumeron mukaiseen paikkaan kun tulliselvitys on tehty, maksettu käsittelymaksu (jos yätarpeen).
En ole kyllä huomannut tuossa mitään eroa. Voisi sanoa että puolet paketeista lähtee tulostetulla lapulla ja puolet käskinkirjoitettulla. Mutulla sanoisin että menee yhtä nopea. Todella harvinasta että tulee kummassakaan tapauksessa mitään extra päiviä. Minusta ne tulostaa nuo laput jo siinä vaiheessa kun noutavat automaatista ja lyövät pakettiin kiinni.Ei mene. Helposti koodillisiin tulostetaan osoitekortti jonkun työntekijän toimesta, oli se paketissa tai siinä helposti tarrassa. Säästää lähes aina yhden työpäivän jos jaksaa itse tulostaa sen osoitekortin jo himassa.
En ole kyllä huomannut tuossa mitään eroa. Voisi sanoa että puolet paketeista lähtee tulostetulla lapulla ja puolet käskinkirjoitettulla. Mutulla sanoisin että menee yhtä nopea. Todella harvinasta että tulee kummassakaan tapauksessa mitään extra päiviä. Minusta ne tulostaa nuo laput jo siinä vaiheessa kun noutavat automaatista ja lyövät pakettiin kiinni.
Olen kyllä luukulle mennessä nähnyt miten kuski samalla kun ottaa paketin maatista tulostaa lapun jonka lyö pakettiin kiinni. Enpä sen kummemin jääny katteleen tekeekö näin joka paketilla ja mitä tulosti, mutta oletin olevan juuri tästä kyse. Ja tosiaan sekin että paketteja lähetän keskimäärin muutaman viikossa ja ikinä ei ole mitään viivettä tullut käsinkirjotetuissa paketeissa suhteessa tulostetulla niin en oikein usko tuota että " tehdään logistiikkakeskuksessa kun tuotanto antaa myöden". Samoin myös pakeiteissa jotka tulee itselle, suurin osa käsin kirjoitettu osoitekortti ja todella harvinaista että ei ole seuraavan päivänä noudettavissa lähetyksestäMeinasitko että sillä kuskilla on aikaa siinä lokerikolla alkaa näpyttelemään helpostikoodeja johinkin matkapäätteeseen ja repussa oleva lämpötulostin puskee osoitekortin ulos?ne tehdään logistiikkakeskuksessa kun tuotanto antaa myöden. esim. joulun aikaan voi seistä useita päiviä tai vaikka viikon.
![]()

Automaatissa paketti. Koodi ei avannut tavalliseen tapaan luukkua, vaan lukitushässäkkä päästi nopean sarjan piippauksia ja siinä se noudon kohokohta sitten oli. Tämän jälkeen koodilla sai vain lyhyen piippauksen. Paketti on nyt merkitty noudetuksi. Sitten melkein tunniksi jonottelemaan aspaan. Ei ole aiemmin käynyt automaattien kanssa mitään.
Tuosta EU vs. ei-EU paketeista vielä. Kiinapaketin (ALV maksettu ostaessa) seuranta näyttää tältä tuohon Ranskasta tulevaan verrattuna. Ilmeisesti reitti Helsingistä Vantaalle on lyhyempi kuin Vantaa-Vantaa.Posti hoitaa taas..
![]()
Hieman hymyilyttää tuon "Lue lisää" alta aukeavan viestin "Lähetykset lajitellaan tavallisimmin 1–2 kertaa. Pidemmillä reiteillä lähetykset lajitellaan useammin." Tokihan Vantaalta Vantaalle voi jonkun mielestä olla kovinkin pitkä reitti.![]()
Kysy tullista.Posti ilmoitti että paketti odottaa tullausta kun automaatisesti ei mene läpi. En tiedä kuin seurantanumeron, joten en siis tiedä mitä ja mistä on minulle jotakin tulossa. Aika mahdoton tullata tuollaista
Olisiko vinkkiä mistä saisi vaikka lähettäjän nimen tai jonkun vaikka kurkkaamaan pakettiin? Paikallinen asiamiesposti ei osannut auttaa
Itsellä nyt kotimaan paketti kahdeksan päivää ilman päivitystä.


Kuulemma Postilla iso kuorma, jota puretaan ihan ylitöillä ja siksi paketit liikkuvat hitaasti.
Näin siis itse postin täti sanoi. Nauhoitin puhelun kaiken varalta myös...Ei mikään yksittäinen kuorma heilauta käsittelyä mihinkään suuntaan. Joka päivä siellä menee pelkästään Vantaalla reilusti yli 100t lähetystä eteenpäin. Jotta tulee jotain osviittaa määrästä ja sen viemästä tilasta, niin yksi DHL:n merikontillinen sisältää noin 2t lähetystä kasattuna lattiasta kattoon. Yhden rekan kärryssä noin puolet tuosta lavoille pinottuna.
Näin siis itse postin täti sanoi. Nauhoitin puhelun kaiken varalta myös...
Jos olet kuluttajana lähettämässä, niin et saa lähettää vaarallisia aineita postissa yhtään mihinkään.Koska tässä ketjussa Postin kulusta on keskustelua niin mitenkäs lähettäminen Ahvenanmaalle toimii? Pitäisi lähettää kirje jossa on tavaraa, sen perusteella mitä katsoin niin ilmeisesti pitäisi tulliluettelo laittaa kun Ahvenanmaa ei kuulu EU:n veroalueeseen tai jotain vastaavaa? Onkos Ahvenanmaalle olemassa VAK -rajoituksia kuten Postilla on ulkomaille vai kulkeeko kaikki ihan normaalisti kuten muuallekin Suomeen? Sen verran turhanpäiväinen ja arvoton tavara että harmittaisi jos se vielä palaisi takaisin... Ulkomaille olen kyllä lähettänyt tavaraa aiemmin mutta en Ahvenanmaalle
niin ps. Postin chat -palvelu oli tänään koko ajan varattu, kaikki mahdolliset aihechatit ja en viitsinyt soittaa.
Jos olet kuluttajana lähettämässä, niin et saa lähettää vaarallisia aineita postissa yhtään mihinkään.
Voihan Posti.
Sen sijaan, että olisivat vain toimittaneet paketin ns. heti kun mahdollista, niin päättivät pysäyttää sen ja kysyä että "koskas sopis toimittaa?". No heti sopis. Mutta ei, kun en huomannut viestiä eilen, niin nyt ensimmäinen mahdollinen päivä on maanantaina. Ihan helvetin hieno palveluinnovaatio, kun ennen tätä "käyttäjälähtöistä muutosta" paketti olisi toimitettu eilen. Tai tänään, kun molempina olisin ollut kotona.
Miksi tämä on näin vaikeaa? #V Mitä Postia.
Juuri näin. Itselle kyllä riittäisi, että toimituspäivä olisi tiedossa ajoissa. Tai että voisin valita kategorisesti, että älkää edes koittako tuoda perille vaan suoraan automaattiin. Tässä siis oli kyseessä DHL -paketti, jonka kotimaan osuuden hoitaa Posti.Järkevintä olisi, jos OmaPostissa voisi valita itselle sopivat pakettien toimituspäivät ja ajat sopivalla laajuudella jo etukäteen siinä vaiheessa kun paketti on vasta saapumassa Postille tai lajittelussa. Tällä vältettäisiin myös turhia kuljetusreissuja ja joku tekoäly voisi optimoida mitkä paketit otetaan kuljetukseen.
Tai ehkäpä tuo toimisi paremmin toisinpäin, eli "näinä aikoina en ainakaan voi olla vastaanottamassa pakettia". Tosin oli sitten kummin päin tahansa niin jotkut vinkuisivat että "ei me tollasia osata käyttää" tms. eli joku backup-systeemi tuohon pitäisi kehittää.Järkevintä olisi, jos OmaPostissa voisi valita itselle sopivat pakettien toimituspäivät ja ajat sopivalla laajuudella jo etukäteen siinä vaiheessa kun paketti on vasta saapumassa Postille tai lajittelussa. Tällä vältettäisiin myös turhia kuljetusreissuja ja joku tekoäly voisi optimoida mitkä paketit otetaan kuljetukseen.
Tai ehkäpä tuo toimisi paremmin toisinpäin, eli "näinä aikoina en ainakaan voi olla vastaanottamassa pakettia". Tosin oli sitten kummin päin tahansa niin jotkut vinkuisivat että "ei me tollasia osata käyttää" tms. eli joku backup-systeemi tuohon pitäisi kehittää.
Tuohon varmaan voisi samaan myös ympätä sellaisen featuren että jos ei x päivään kotiintoimitus onnistuisi niin automaattisesti työnnettäisiin sinne noutopisteeseen.Aika kauaksi mennään realismista taas. Mikä on se maaginen paikka missä näitä kamoja säilytetään kunnes vastaanottajalle sopii viimein ottaa kamat vastaan? Lisäksi volyymit huomioiden, ei tuossa mikään järjestelmä pysy perässä jos vastaanottaja leikkii vaikeaa. Mikä tahansa logistiikkayritys haluaa kamat mahdollisimman nopeasti pois itseltään. Mitä jos vaan ei tilaa mitään himaan kun on ajankohta että ei ole kotona ja tilaa kamat noutopisteelle? Kotimaisissa kotiinkuljetuksissa on myös vaihtoehto että jos et ole himassa, viedään se noutopisteeseen.
Aika monella ongelma aiheesta jossa sinänsä ei ole ongelmaa. Useita satoja lähetyksiä vastaanottavana (parhaimpina vuosina reilusti yli 200 lähetystä per vuosi) ja ei toimitus ole noussut ongelmaksi. Ainoa mitä toivonut että Amazonin ja muiden ulkkarien lähetykset saisivat toimitusaikakyselyn
Paitsi Posti, näemmä.Mikä tahansa logistiikkayritys haluaa kamat mahdollisimman nopeasti pois itseltään.
Nykyäänhän tuo on älytön, viesti tulee aamulla aikaisin ja vaikka kuinka nopeasti siihen reagoisi niin samalle päivälle ei toimitusta saa (ennen sai) , nopeamminhan nuo paketit liikkuisivat jos saisi samalle päivälle ensimmäisen mahdollisen toimitus-slotin sovittua. Itselle esim olisi saman illan toimitus sopinut ihan hyvin mutta kun sellaista vaihtoehtoa ei vaan ole vaan väkisin menee seuraavaan päivään.
Paitsi Posti, näemmä.
https://bbs.io-tech.fi/threads/postin-kulkemisen-vaikeus.925/post-12597772Kuinka? Kts. Ylempää kohta kannattavuudesta, ihan millä hinnalla hyvänsä tuo ei toimi kenelläkään.
Juu, ymmärrän kyllä että slotteja on rajallisesti mutta tosiaan aikanaan toimitusvaihtoehdot olivat "Tänään illalla, huomenna aamulla, huomenna illalla, asap noutopisteeseen", nykyään vaihtoehdot ovat "huomenna aamulla,huomenna illalla, joskus jonnekin ja huomenna noutopisteeseen" eli selkeä huononnus palvelussa. Itsekin mielellään otan kaikki pienemmät paketit suosiolla automaattiin/noutopisteeseen ja vain isot/painavat kotiin, ihan vaan sen takia että se oikeasti on helpoin tapa. Ennen vaan paketit kulkivat monessa tapauksessa päivän nopeammin.Toimitussloteja on tietysti aina rajallisesti per päivä, harmittaahan se että ei saa samana päivänä, mutta siinä on se toimitus mukana yhtälössä, ilman kotiintuontia se normaali ns. 16-paketti lokeroon/noutopisteeseen on aina nopeampi, jos ei ole isoa romua tulossa niin otan aina lokeron/noutopisteen. Eli vaikka miten itselle kävisi se myöhäinen ilta niin jonkun pitäisi olla duunissa silloin ja niin, että tuotavat kamat muodostavat muiden lähetyksien kanssa jonkun järkevän reitin kuskille. Yhteen lähetykseen ei saisi kauheasti palaa aikaa tai pelkästään se kuskin liksa jyvitetyltä ajalta on enemmän kuin tulot lähetyksestä ja siinä on niitä osuuksia ottamassa vähintään yksi logistiikkakeskus myös (mahdollisesti useampikin). Homman pitää kuitenkin olla kannattavaa.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.