Lähtötietoina mainittakoon, että ei minullakaan hetkeen ole henkilökohtaisesti ihan hirveästi pahaa sanottavaa Postista ole ollut, tuntuukin olevan perinteinen firma, että niin kauan kuin menee hyvin, menee hyvin, mutta entä poikkeamat? (en nyt laske sitä kun pakettini toimitettiin naapurikuntaan, olisi ne kai sen sieltä hakeneet mutta oli mukavasti pari astetta pakkasta eikä se Hattula nyt niin kaukana ole Hämeenlinnasta , hain sen sitten polkupyörällä eikä siinä tullut itselleni lisäkuluja kuin alle kymmenen euroa kun oli pakko syödä paikallisessa kebab-pizzeriassa)
Oletteko miettineet miten käy jos lukitsee ihan itse pakettinsa automaattiin? Tulipa tämäkin testattua.
Olin tilannut Bikesteriltä muutamia fillarinrenkaita ja lähdin niitä sitten hakemaan vähän viime tingassa kun ensin olin vahingossa käynyt väärässä S-Marketissa lähetystä etsimässä (tiedätte tämän perus automaattiarvonnan). Automaatin luukku oli sitä suurinta sorttia, avasin sen koodilla, totesin että tämähän on nyt vähän isompi laatikko ja laskin reppuni maahan, minkä jälkeen sainkin todistaa, että "jaa, se menikin kiinni". Koska maailmassa ei replay-toimintoa, en ole ihan varma mitä tapahtui, mutta vähän epäilen, että olin avannut sen liian rehvakkaalla liikkeellä, käyttänyt sinällään painavan ja hyvin rasvatun oven rajoittajassaan ja se tuli samaa vauhtia takaisin. Koska automaatin pitäisi olla speksattu myös tällaisille torspoille, jotka ihan tahallaan olemme hakeutuneet ammattiin, jossa vaadittava motoriikan taso on näppäimistön ja hiiren käyttö, ensimmäisenä parannusehdotuksena Postille olisi, että luukun pitäisi olla sen verran jähmeä ja lukon sen verran jäykkä, että lukituksen pitäisi vaatia ihan tietoista toimintaa, eikä mennä noin vain kiinni.
Avauskoodin ei tietenkään toiminut uudelleen, mikä on seuraava hämmennyksen aihe. Minkälaisiin väärinkäyttömahdollisuuksiin muka avautuisi väylä, mikäli koodi toimisi vielä vartin? Viisi minuuttia? Minuutin? Armoa ei anneta, ja koska oli pääsiäismaanantai, ei aspaankaan voinut soittaa.
Jos Posti olisi joku Varusteleka tai edes puolisäädyllinen yritys, nyt varmaan tulisi joku tarina miten sankarillinen asiakaspalvelija selvitti asiakkaan tötöilyt ellei peräti oman organisaation tuottamuksellisuuden parhain päin ja kaikki ovat tyytyväisiä. No, sen sijaan:
Tiistaiaamuna chatissa asiakaspalvelijan sai kiinni, selvitin asian, ystävällisesti lupasi laittaa uudelleenhyllytys-pyynnön vetämään. Paketti saisi uuden seurantanumeron ja tulisi minulle jotain kautta,
Kohtaaminen oli ollut sinällään miellyttävähenkinen, mutta koska torstaina en ollut kuullut asiasta mtiään, otin uudelleenyhteyttä. Seuraava chattidroidi (joka luultavasti kuitenkin jopa oli suomea puhuva ihminen eikä ChatGPT 3.5 tai käännösohjelmaa elämänhalunsa menettäen tuijottava bulgaariparka) pahoitteli, ettei uudelleenhyllytystä ollut jostain syystä tehty ja lupasi pistää asian uudelleen vireille.
No, tällä viikolla asiasta ei ole kuulunut mitään. En myöskään en ole päässyt chattiin sisään kaikkien tiimien ollessa varattuja koko palveluajan. Soittelemaan en jaksanut lähteä kun asia periaatteessa on kai lähettäjän vastuulla, joten kyselin Bikesterilta, että ei se nyt sattumalta ole takaisin tullut. Ei kuulemma ollut, lupasivat selvittää asiaa, ehkä massapostittajalla on joku oikea linja postiin.
Ja samaan aikaan Omapostissa paketin tila on edelleen "toimitettu", olenhan avannut ja sulkenut oven, eikä sinne ole ilmestynyt mitään kirjausta luokkaa "asiakas on ilmoittanut homman menneen ihan käteen". Onko nyt niin, että tietokanta ei anna tällaiseen suljettuun lähetykseen enää lisätä mitään, koska – mikäli lähdemme nyt siitä, että automaatin täyttäjä ja tyhjentäjä on rehellinen ihminen – luulisi sieltä tulevan hyvin bongaus "lähetys on edelleen havaittu Postin huomassa" kun luukkua yritetään käyttää johonkin muuhun.
Taidan jatkossa siirtyä asiamiespostin käyttöön. K-Kaupan henkilökunta tuskin pimittää pakettia jos noutohetkellä kompastun ja pudotan sen tiskin taakse.