Postin kulkemisen vaikeus

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 711
Miks posti antaa paketeille toimitusaika arvion, jos ei ne kuitenkaan ikinä pidä paikkansa?
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 722
Miks posti antaa paketeille toimitusaika arvion, jos ei ne kuitenkaan ikinä pidä paikkansa?
Jaa-a, itsellä +90% tulee kuten arvioivat (ja kuten itse arvioin satojen lähetysten kokemukseen verraten). Esim. pk seudulla asuva saa järjestään lähetyksensä seuraavana arkipäivänä kun lähetys on lajiteltu Vantaan logistiikkakeskuksessa. Osin pätee myös lajitteluun Liedossa tai esim Tampereella, tietysti vuorokauden ajasta riippuvaista miten osuu seuraava runkokuljetus ja viimeinen lajittelu sitten Vantaalla kuljetusvuoroihin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
209
Ekaa kertaa posti yrittää maksattaa käsittelymaksun, tai siis järjestelmä yrittää. Jenkeistä tuleva ebay-paketti, jossa verot maksettu tilausvaiheessa. Postille tieto ei tullut etukäteen eli piti itse tullata. Ja tullin sivuilla kun antoi IOSS-tunnisteen ei tartte käsittelymaksua maksaa, luki siellä. Siltikään ei vapaudu toimitettavaksi vaan seurannassa lukee että maksa käsittelymaksu... Toki vielä mahdollista että se vapautuu, vastahan tässä on mennyt reilu vuorokausi tullauksesta. Eikä maksu nyt kamala ole, 3 euroakos se on. Mutta silti.

Tullilta toi tieto kai pitäisi tulla postille että ehkä siinä vain kestää...
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 238
Ekaa kertaa posti yrittää maksattaa käsittelymaksun, tai siis järjestelmä yrittää. Jenkeistä tuleva ebay-paketti, jossa verot maksettu tilausvaiheessa. Postille tieto ei tullut etukäteen eli piti itse tullata. Ja tullin sivuilla kun antoi IOSS-tunnisteen ei tartte käsittelymaksua maksaa, luki siellä. Siltikään ei vapaudu toimitettavaksi vaan seurannassa lukee että maksa käsittelymaksu... Toki vielä mahdollista että se vapautuu, vastahan tässä on mennyt reilu vuorokausi tullauksesta. Eikä maksu nyt kamala ole, 3 euroakos se on. Mutta silti.

Tullilta toi tieto kai pitäisi tulla postille että ehkä siinä vain kestää...
Siinä kestää. Kyllä se sieltä tulee, kun malttaa odottaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
209
Ei se tullut, laitoin vapautuspyyntölomakkeen ja nyt vapautui.

Asiasta toiseen, yksi amazonin paketti jumittui postin lajittelumerkinnän jälkeen. Lajittelukone varmaan söi sen. Voiko postille laittaa viestiä että missä se viipyy vai voiko vain lähettäjä kysellä? Amazon voisi jo palauttaa rahat.
 
Liittynyt
11.05.2020
Viestejä
300
Siinä kestää. Kyllä se sieltä tulee, kun malttaa odottaa.
Ei se tullut, laitoin vapautuspyyntölomakkeen ja nyt vapautui.

Asiasta toiseen, yksi amazonin paketti jumittui postin lajittelumerkinnän jälkeen. Lajittelukone varmaan söi sen. Voiko postille laittaa viestiä että missä se viipyy vai voiko vain lähettäjä kysellä? Amazon voisi jo palauttaa rahat.
Itsellä kävi kanssa vastikään yhden lähetyksen kanssa noin, posti vaan spämmäsi että muista nyt maksaa perhana se käsittelymaksu, ja vasta kun laitoin vapautuspyynnön niin alkoi tapahtua. Muutenkin ihan typerää että tuo "muista maksaa käsittelymaksu" ja "Lähetyksen käsittelymaksu maksettu Postille" teksti tulee vaikka olisi IOSS-lähetys josta ei kanneta tullia. Kyllä ihan varmasti se tieto olisi Postin/Tullin välillä siirrettävissä, ja täten tuon koko viestin voisi jättää näyttämättä. Mutta varmaan jokunen onneton tuonkin menee maksamaan sen enempää ajattelematta, eikä tajua rahojaan kinuta koskaan takaisin, niin Postin (päälliköiden) kukkaro taas paisuu ennestään.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
346
Viddu että viduddaa posti.

Kotiinkuljetuspaketti, klo 07:00 tulee maanantaina notifikatio että valitse kotiinkuljetusaika OmaPostissa. Menen valitsemaan sitä klo 07:10. Ensimmäinen vapaa aika tiistaina. Torstaina ei ollut aikoja ollenkaan.

Muistan vielä ne ajat, kun kotiinkuljetuspaketeissa soittivat klo 11-13 aikoihin ja kysyivät millloin tuodaan, ja AINA onnistui samalle illalle.

Nyt kun on automatisoitu ja OmaPostit ja muut kikkareet, palvelu hidastunut eikä saa samalle päivälle enää valittua slotteja.

Paska POSTI!
 
Liittynyt
24.03.2019
Viestejä
698
^ Tuohon liittyen tuli mieleen, että jos mä vaikka ostan pesukoneen kotiinkuljetuksella niin tarvitaanko tuohonkin joku omaposti sovellus nykyään?
Ei mun 2012 vuoden symbian luuriin sellaista saa joten toimiiko tuo myös ihan pc:n selaimella vai osaako ne jopa soittaa jos tuota sovellusta ei ole koskaan käyttänytkään?
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
1 127
^ Tuohon liittyen tuli mieleen, että jos mä vaikka ostan pesukoneen kotiinkuljetuksella niin tarvitaanko tuohonkin joku omaposti sovellus nykyään?
Ei mun 2012 vuoden symbian luuriin sellaista saa joten toimiiko tuo myös ihan pc:n selaimella vai osaako ne jopa soittaa jos tuota sovellusta ei ole koskaan käyttänytkään?
Toimii selaimella, ja jos et käytä OmaPostia niin ottavat yhteyttä muulla tavalla, yleensä SMS.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 722
Muistan vielä ne ajat, kun kotiinkuljetuspaketeissa soittivat klo 11-13 aikoihin ja kysyivät millloin tuodaan, ja AINA onnistui samalle illalle.
Mitäs lottoat miten paljon niitä kotikuljetuksia on nykyään vs ajoilta miekka ja kilpi? Toki väkeäkin on varmaan enemmän mutta eihän ole kannattavaa pitää ylitarjontaa resurssien osalta. Mikä sulla muutenkin hätänä? Sait ma ilmoituksen, tiistaille löytyi toimitusaika mutta ei kelvannut. :) päivässä on aina tietty määrä sloteja tarjolla ja ne kun loppuu, niin menee seuraavalle päivälle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 711
Tuli kolmelta eri Euroopplaiselta eBay myyjältä tehtyä tilaus 6.9. samaan aikaan. Espanjasta, Ranskasta ja Alankomaista. Kauimpaa Espanjasta tuli tilaus ensimmäisenä. :D
 
Liittynyt
02.04.2020
Viestejä
254
Mää en ymmärrä logiikkaa, miksi Pikakirjeenä myytävässä tuotteessa, on ainoa sähköisen saapumisilmoituksen mahdollisuus tekstiviestinä. Ei sähköpostia edes tässä yhdessä tuotteessa, jonka vastaanottajista ylivoimaisella enemmistöllä en usko olevan käytössään julkista txt-numeroa.

Tai sitten jos se ei onnistu, niin paperinen saapumisilmoitus tullee normijakelussa, eli tässä tapauksessa (pikakirjeen postitus tiistaina ennen tyhjennystä, pikakirje perillä toisella puolen Suomea samana iltana, jakeluyritys seuraavana päivänä [tähän asti kaikki meni hyvin], epäonnistunut jakeluyritys, etanakirjeeksi muuttuneen "pikakirjeen" palautuminen postikonttoriin, vastaanottajalla ei ole käytössään dedikoitua t3Xt-phonea, kuten ei varmaan millään yhden hengen nyrkkipajaa suuremmalla yrityksellä, virastolla, tai yhteisöllä muuta kuin lankapuhelin ja sähköposti).

Nyt vastaanottaja saa tiedon koko "pikakirjeestä" ehkä jo perjantaina, koska normijakelua ei kait enää ole torstaisin (korjatkaa?), missä paperinen saapumisilmoitus tulisi. Laitoin toki itse sähköpostia perään, missä kerroin saapumisesta, mutta ja mutta.

Ymmärrän, että tekstiviesti-only saapumisilmoitus palvelee yksityisille suunnattua viestintää ihan hyvin. Ja että sinänsä tämän puljun oma vika, kun ei ilmeisesti respa ollut paikalla ottamassa perilletoimitusta vastaan. Mutta silti, tekstiviestikelpoisen numeron vaatiminen ja käyttäminen ainoana sähköisenä saapumisilmoituksen toimituksena selvästi ei-kuluttajille suunnattuun palveluun. On lievästi sanottuna outoa.

e: varsinkin kun tuo sähköpostinen saapumisilmoitus oli ainakin aiemmin käytössä, kuluttajapuolellakin. Joku aika sitten luopuivat siitä, luopuivat ilmeisesti koko tekniikasta, ja sitten meni lapsi pesuveden mukana tältä osin.
 
Viimeksi muokattu:

Eräilves

Turrien turri
Tukijäsen
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
2 077
Jostain syystä jo 6 päivää ollut paketti "kadoksissa" rovaniemellä.. yleensä sieltä seuraavana päivänä jo on perillä täällä lapin perukoilla (samaan aikaan 2 muuta pakettia kyllä tuli, tämä jäi sinne?). Siellä sattumoisin kotiteatterivahvistin olisi, niin saapa nähä mihin kadonnut. Lupasivat selvittää asiaa, kun olin yhteydessä postiin.

Ärsyttää, koska sille olisi tarvetta täällä.. samaan aikaan amazonilta tilaama paketti myös kadonnut, sattumaa kait.

Jos tätä pakettia ei löydy, niin miten tästä etiäpäit? Myyjään (verkkokauppa) yhteydessä ja postiin?
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 722
Jos tätä pakettia ei löydy, niin miten tästä etiäpäit? Myyjään (verkkokauppa) yhteydessä ja postiin?
Yhteys myyjään riittää, myyjä setvii asian Postin kanssa koska on se heidän asiakas. Todennäköisesti lähettävät uuden lähetyksen jos ei löydy säällisessä ajassa.
 

Eräilves

Turrien turri
Tukijäsen
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
2 077
Jostain syystä jo 6 päivää ollut paketti "kadoksissa" rovaniemellä.. yleensä sieltä seuraavana päivänä jo on perillä täällä lapin perukoilla (samaan aikaan 2 muuta pakettia kyllä tuli, tämä jäi sinne?). Siellä sattumoisin kotiteatterivahvistin olisi, niin saapa nähä mihin kadonnut. Lupasivat selvittää asiaa, kun olin yhteydessä postiin.

Ärsyttää, koska sille olisi tarvetta täällä.. samaan aikaan amazonilta tilaama paketti myös kadonnut, sattumaa kait.

Jos tätä pakettia ei löydy, niin miten tästä etiäpäit? Myyjään (verkkokauppa) yhteydessä ja postiin?

Nyt soitin jälleen postiin, ja sieltä sanoivat että ottavat yhteyttä tuonne päätepisteeseen.. Siellähän se on ollut jo 8 päivää, eivät olleet kirjanneet sitä jostain syystä..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 690
Mulle tuli lauantaina kirjepostia... Perjantaina varmistin että loota oli tyhjä.
Kuka lie sitten toimittanut.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 519
Mulle tuli lauantaina kirjepostia... Perjantaina varmistin että loota oli tyhjä.
Kuka lie sitten toimittanut.
Tuosta tulikin mieleen, että jos saa omaan lootaansa väärän henkilön postia ja jos haluaa toimia kuten kunnon kansalaisen kuuluu, eli palauttaa postin
sen oikealle lähettäjälle, niin se on tänä päivänä melkoista myyrän työtä. Ennen riitti kun kirjeen palautti postille. Mutta nykyään postin jakelijoita on monia samalla alueella. Oikeaoppisesti kirje pitäisi osata palauttaa sille jakelijalle, joka sen on laatikkoon kantanut. Tämän selvittäminen ei ole ihan helppo juttu.

Tietysti moni varmaan palauttaa väärin jaellut kirjeet edelleen postille selvittämättä alkuperäistä jakelijaa. Sieltä ne etenee, jos etenee sitten oikealle omistajalle...
 
Liittynyt
04.03.2017
Viestejä
284
Itse liimaan kuoreen post-it lapulla viestin "jaettu väärään osoitteeseen" ja jätän sen roikkumaan postiluukusta oven ulkopuolelle. Aina ne ovat siitä muutamassa päivässä kadonneet.

Viime viikolla sain Vaasan AMK:lle osoitetun kirjeen Turkuun, ainoa yhtäläisyys osoitteissa oli kadun nimi ja osa numeroa. Ja kirje oli vieläpä Postin itsensä lähettämä saapumisilmoitus...
 
Liittynyt
24.03.2019
Viestejä
698
No jopas muuttuu täällä porissa ainakin jakelu oudoksi.

"Posti siirtyy alueellasi päiväpostin vuoropäiväjakeluun 3.10.2022.
Jaamme päiväpostin eli esimerkiksi kirjeet, aikakausilehdet ja mainokset joka toinen arkipäivä.
- Maanantaina, keskiviikkona ja perjantaina yhdellä viikolla
- Tiistaina ja torstaina sitä seuraavalla viikolla"

Ei tuo sinänsä pahemmin mitään muuta kun nykyäänkin tuntuu postia tulevan lähinnä maanantaina ja keskiviikkona.
 
Liittynyt
02.04.2020
Viestejä
254
Voiko joku varmistaa, että eihän silloin tarvitse maksaa tuota 2,90e "käsittelymaksua", jos lähetys on eu:n ulkopuolelta tuleva, mutta verot maksettu ostovaiheessa ja IOSS-numerokin kelpasi tullausvaiheessa. Jostain syystä kuitenkin ohjautui tulliin, tein tullauksen, sain 0e veropäätöksen, ja seurannassa näkyy lähetyksen tilana "lähetys on tullattu".

Sieltä ei ole kuitenkaan liikkunut useampaan päivään minnekään, ja aspaan oli tänään niin pitkä jono, etten jaksanut. Pakko varmaan kohta.

Ekaa kertaa tuota ioss-käsittelyä teen ja ei tää nyt oikein vakuuta, kun kuitenkin joutui tullauksen tekemään raskaimman mukaan, ja yleensä ne alvin maksua vaativat lähetyksetkin on vapautettu nopeammin. Jos tämän pitäisi siis olla nopeampi ja kevyempi menettely.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 238
Voiko joku varmistaa, että eihän silloin tarvitse maksaa tuota 2,90e "käsittelymaksua", jos lähetys on eu:n ulkopuolelta tuleva, mutta verot maksettu ostovaiheessa ja IOSS-numerokin kelpasi tullausvaiheessa. Jostain syystä kuitenkin ohjautui tulliin, tein tullauksen, sain 0e veropäätöksen, ja seurannassa näkyy lähetyksen tilana "lähetys on tullattu".

Sieltä ei ole kuitenkaan liikkunut useampaan päivään minnekään, ja aspaan oli tänään niin pitkä jono, etten jaksanut. Pakko varmaan kohta.
Kyllä se sieltä lähtee tulemaan, kun odotat. Viimeksi meni pari päivää ja seurantaan tuli ilmoituksia käsittelymaksusta, mutta ei niitä pidä maksaa jos tullia tulee 0€ mistä postin sivuillakin lukee.
 
Liittynyt
02.04.2020
Viestejä
254
Juu tosiaan nuo ilmoitukset käsittelymaksusta hämäsi, ja luin toki ohjeet, mutta tuo kohta "jos lähetyksestä ei tarvitse maksaa veroa/tullia niin ei tarvitse myöskään käsittelymaksua" on vähän tulkinnanvarainen, että onhan siitä vero täytynyt maksaa, mutta ostovaiheessa jo maksettu. Oikeita nollaverolähetyksiäkin kun kait vielä on takuukorjaukset ym.

Mutta kiitoksia tiedosta, odotellaan.
 

Ihime

Tukijäsen
Team SER
Liittynyt
20.05.2018
Viestejä
3 282
En tiedä oliko nyt postin hitautta vai virkamiehen yltiöoptimismiä, mutta tuli 19.09 kirje postissa jossa oli ilmoitettu viimeiseksi yhteydenotto hetkeksi 19.09 klo16.15 mennessä kirjeessä olevaan asiaan liittyen. Kotona olin töistä vasta 16.30 jolloin kirjeen sain käsiini joten aika mahdoton oli toteuttaa. Viikkoa aikasemmin oli kirjattu kirje lähetetyksi :). Onhan tuo suhteellisen kusista että viikko kestää Oulun sisällä kuskata kirje perille, mutta melkeen laittaisin virkamiehen piikkiin. Pitäisi olla tiedossa hitaus
 
Liittynyt
29.07.2018
Viestejä
477
En tiedä oliko nyt postin hitautta vai virkamiehen yltiöoptimismiä, mutta tuli 19.09 kirje postissa jossa oli ilmoitettu viimeiseksi yhteydenotto hetkeksi 19.09 klo16.15 mennessä kirjeessä olevaan asiaan liittyen. Kotona olin töistä vasta 16.30 jolloin kirjeen sain käsiini joten aika mahdoton oli toteuttaa. Viikkoa aikasemmin oli kirjattu kirje lähetetyksi :). Onhan tuo suhteellisen kusista että viikko kestää Oulun sisällä kuskata kirje perille, mutta melkeen laittaisin virkamiehen piikkiin. Pitäisi olla tiedossa hitaus
Täällähä ei kanssakaan jaeta ku 2 päivänä postia viikossa
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Kysytäänpä vaikka täällä:

Miten toimin, kun tuli kirje jossa on minun osoite mutta joku ihan vieras nimi? Kirjoitanko vain kuoreen että "jaeltu väärään osoitteeseen" tms. ja vien kirjelaatikkoon?

Hämmentävä juttu kyllä. Kuoresta käy ilmi että tuo on tullut jostain Singaporesta lentopostilla. Osoite on rappua ja asunnon numeroa myöten tarkalleen oikea, mutta nimi jolle tuo on osoitettu on ihan outo ja vieläpä vieraskielinen. Katsoin jo, niin koko tässä kerrostalossakaan ei taida asua tuon nimistä.

edit: Olen vieläpä asunut tässä jo yli kolme vuotta ja ensimmäinen kerta kun tulee tällä tavalla väärä kirje, joten luulisi ettei ole enää tässä vaiheessa mitään edellisen asukkaan postejakaan. Edellinen asukas taisi muutenkin olla ihan supisuomalainen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 690
Kysytäänpä vaikka täällä:

Miten toimin, kun tuli kirje jossa on minun osoite mutta joku ihan vieras nimi? Kirjoitanko vain kuoreen että "jaeltu väärään osoitteeseen" tms. ja vien kirjelaatikkoon?

Hämmentävä juttu kyllä. Kuoresta käy ilmi että tuo on tullut jostain Singaporesta lentopostilla. Osoite on rappua ja asunnon numeroa myöten tarkalleen oikea, mutta nimi jolle tuo on osoitettu on ihan outo ja vieläpä vieraskielinen. Katsoin jo, niin koko tässä kerrostalossakaan ei taida asua tuon nimistä.

edit: Olen vieläpä asunut tässä jo yli kolme vuotta ja ensimmäinen kerta kun tulee tällä tavalla väärä kirje, joten luulisi ettei ole enää tässä vaiheessa mitään edellisen asukkaan postejakaan. Edellinen asukas taisi muutenkin olla ihan supisuomalainen.
Juuri noin olen tehnyt, sinne keltaiseen vaan ihmeteltäväksi.

Tulihan mullekin kirje viime perjantaina, joka ei ole jakopäivä. Missä lie seikkaillut, sen verran turha etten ole edes avannut jotta näkisi milloin edes on lähetetty. Ei uutta rintamalla, joku naapuri sen on varmaan tuonnut.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Juuri noin olen tehnyt, sinne keltaiseen vaan ihmeteltäväksi.

Tulihan mullekin kirje viime perjantaina, joka ei ole jakopäivä. Missä lie seikkaillut, sen verran turha etten ole edes avannut jotta näkisi milloin edes on lähetetty. Ei uutta rintamalla, joku naapuri sen on varmaan tuonnut.
Joo, vien sitten tuon vain laatikkoon tuollaisen saatetekstin kera. On tuossa takapuolella joku singaporelainen osoite johon tuon voi palauttaa, joten ehkäpä ne osaa postissa lähettää tuon sinne takaisin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
701
Jaa jaa.. aina ennen ollut paketti tiistaina perillä verkkiksestä, kun olen viikonloppuna tilannut yritykselleni tavaraa "Postin toimitus ark. ennen kello 9" palvelulla. Nyt ei näy vielä edes seurannassa, vaikka verkkis kyllä aikaisin eilen jo oli hoitanut paketin kasaan. On sen verran tyyris toimitustapa, että taidan luopua sen käytöstä tulevaisuudessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 389
Verkkiksen kannattaisi toimittaa lähetys kuljetettavaksi. Se näkyy välittömästi seurannassa kun se on Postin lähetysvirrassa.
Tuo verkkiksen meininki välillä ihmetyttää. Itse en ihan hirveästi sieltä tilaa mutta yleensä paketit lähtevät ripeästi eteenpäin, noin 1/10 kerroista paketti kuitenkin tuntuu jäävän jonnekin verkkiksen varaston perukoille viikoksi makailemaan vaikka se olisi valmiina lähtöön.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 722
Arvaan, että ero tulee siitä lähteekö kama heidän palveluvarastosta jota hoitaa Posti -> kama suoraan postin lähetysvirtaan paketoinnin ja osoitekortin liimaantumisen jälkeen vs joku muu varasto missä on randomtekijöitä mukana yhtälössä ihmisten, tekniikan ja kuljetusten muodossa.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
701
Verkkiksen kannattaisi toimittaa lähetys kuljetettavaksi. Se näkyy välittömästi seurannassa kun se on Postin lähetysvirrassa.
On mulla käynyt taannoin niinkin, että on paketti ollut kädessä ennen kuin seurannassa näkyy mitään. Sitä en toki muista mistä tuo paketti tuli. Nyt näkyy että on aamulla kymmeneltä lajiteltu ja myöhemmin alkanut liikkumaan eteenpäin. Näkyypä myös että "Lähetyksen toimitus voi viivästyä päivällä. Lähetyksen käsittely on viivästynyt.". Eli ei välttämättä tule edes huomenna. :thumbsdown: Mulla on ollut aiemmin postin kanssa todella hyvä tuuri kun aina ollut nopeaa ja luotettavaa toimintaa, mutta viimeisen parin vuoden aikana on näkynyt jos jonkinmoista ongelmaa. Taitaa olla aika sponssata muita toimijoita milloin vain mahdollista, ja kun postia joutuu käyttämään, niin surutta valita se halvin vaihtoehto.
 

Verity

Mitä häh?
Tukijäsen
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
341
Tietääkö kukaan voiko postin digitaalisella tullauksella tullata paketin, josta on maksanut IOSSin kautta alvit, mutta myyjä ei anna IOSS numeroa jolloin pitää maksaa alvit uudestaan ja karhuta takaisin myyjältä?
 

totallynotrobot

Tukijäsen
Liittynyt
09.02.2019
Viestejä
668
Kysytäänpä vaikka täällä:

Miten toimin, kun tuli kirje jossa on minun osoite mutta joku ihan vieras nimi? Kirjoitanko vain kuoreen että "jaeltu väärään osoitteeseen" tms. ja vien kirjelaatikkoon?

Hämmentävä juttu kyllä. Kuoresta käy ilmi että tuo on tullut jostain Singaporesta lentopostilla. Osoite on rappua ja asunnon numeroa myöten tarkalleen oikea, mutta nimi jolle tuo on osoitettu on ihan outo ja vieläpä vieraskielinen. Katsoin jo, niin koko tässä kerrostalossakaan ei taida asua tuon nimistä.

edit: Olen vieläpä asunut tässä jo yli kolme vuotta ja ensimmäinen kerta kun tulee tällä tavalla väärä kirje, joten luulisi ettei ole enää tässä vaiheessa mitään edellisen asukkaan postejakaan. Edellinen asukas taisi muutenkin olla ihan supisuomalainen.
"Jaettu väärään osoitteeseen" on siinä mielessä huono sanavalinta, että jakaja ei tiedä mihin osoitteeseen kyseinen kirje on aiemmin jaettu, että onko se jaettu oikeasti väärään osoitteeseen eli johonkin muuhun kuin kirjeessä olevaan vai tarkoittaako tekstin kirjoittaja tässä todellisuudessa sitä, että kyseisessä osoitteessa ei asu kirjeessä mainittua vastaanottajaa. Eli tässä tapauksessa kannattaisi kirjoittaa vaikka "ei asu tässä osoitteessa", näin se menisi huomattavasti varmemmin osoiteselvitykseen lajittelukeskuksessa.

Tässä sinun tapauksessa on riskinä, että kirje päätyy uudestaan sinulle, jos reitin jakaja ei tarkista jakelukeskuksessa että kuka kyseisessä osoitteessa todellisuudessa asuu vaan päättelee vain teksistä, että kirje on jaettu väärään osoitteeseen ja toimittaa kirjeen kirjeessä olevaan osoitteeseen (taas). En tarkoita että näin kävisi, mutta todennäköisyys on suurempi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
169
"Jaettu väärään osoitteeseen" on siinä mielessä huono sanavalinta, että jakaja ei tiedä mihin osoitteeseen kyseinen kirje on aiemmin jaettu, että onko se jaettu oikeasti väärään osoitteeseen eli johonkin muuhun kuin kirjeessä olevaan vai tarkoittaako tekstin kirjoittaja tässä todellisuudessa sitä, että kyseisessä osoitteessa ei asu kirjeessä mainittua vastaanottajaa. Eli tässä tapauksessa kannattaisi kirjoittaa vaikka "ei asu tässä osoitteessa", näin se menisi huomattavasti varmemmin osoiteselvitykseen lajittelukeskuksessa.

Tässä sinun tapauksessa on riskinä, että kirje päätyy uudestaan sinulle, jos reitin jakaja ei tarkista jakelukeskuksessa että kuka kyseisessä osoitteessa todellisuudessa asuu vaan päättelee vain teksistä, että kirje on jaettu väärään osoitteeseen ja toimittaa kirjeen kirjeessä olevaan osoitteeseen (taas). En tarkoita että näin kävisi, mutta todennäköisyys on suurempi.
Meidän osoitteessa ennen asunut henkilö ei ole saanut aikaiseksi muuttaa tietojaan joka paikassa. Meille tulee säännöllisesti hänen postejaan, milloin mistäkin vakuutusyhtiöstä ja pankista. Aikani jaksoin niitä palautella juuri tuohon malliin postille, mutta sitten rupesivat jakamaan samoja kirjeitä uusiksi :D Sittemmin siirryin vain nakkelemaan kirjeet avaamattomana roskiin.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Kannattaa vetää osoitetiedot yli mustekynällä sekä kirjoittaa lähetykseen "ei asu täällä" ja teipata lähetys ulko-oveen postiluukun kohdalle, niin lähtee seuraavalla kerralla jakajan mukaan.

Tuntuu vähän karsealta ajatukselta heitellä roskiin toisten posteja.

Sitten kun posti palauttaa "väärin" jaettuja lähetyksiä, niin vastaanottajakin saa siitä tiedon ja ei enää lähettele niitä lisää.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
22.9. saapui paketti vantaalle postilla Saksasta. Edelleen "item in sorting". Kauankohan meinaavat sorttailla. Siellä oli ser-jäte prossu ja muistit siis kyydissä.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
"Jaettu väärään osoitteeseen" on siinä mielessä huono sanavalinta, että jakaja ei tiedä mihin osoitteeseen kyseinen kirje on aiemmin jaettu, että onko se jaettu oikeasti väärään osoitteeseen eli johonkin muuhun kuin kirjeessä olevaan vai tarkoittaako tekstin kirjoittaja tässä todellisuudessa sitä, että kyseisessä osoitteessa ei asu kirjeessä mainittua vastaanottajaa. Eli tässä tapauksessa kannattaisi kirjoittaa vaikka "ei asu tässä osoitteessa", näin se menisi huomattavasti varmemmin osoiteselvitykseen lajittelukeskuksessa.

Tässä sinun tapauksessa on riskinä, että kirje päätyy uudestaan sinulle, jos reitin jakaja ei tarkista jakelukeskuksessa että kuka kyseisessä osoitteessa todellisuudessa asuu vaan päättelee vain teksistä, että kirje on jaettu väärään osoitteeseen ja toimittaa kirjeen kirjeessä olevaan osoitteeseen (taas). En tarkoita että näin kävisi, mutta todennäköisyys on suurempi.
Kirjoitin siihen lopulta suunnilleen että "henkilö jolle kirje on osoitettu ei asu kyseisessä osoitteessa". Ehkäpä asia käy tuosta ilmi
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
999
Kannattaa vetää osoitetiedot yli mustekynällä sekä kirjoittaa lähetykseen "ei asu täällä" ja teipata lähetys ulko-oveen postiluukun kohdalle, niin lähtee seuraavalla kerralla jakajan mukaan.

Tuntuu vähän karsealta ajatukselta heitellä roskiin toisten posteja.

Sitten kun posti palauttaa "väärin" jaettuja lähetyksiä, niin vastaanottajakin saa siitä tiedon ja ei enää lähettele niitä lisää.
Jep, itse saattaisin olla niin ystävällinen, että Fonectan tai muun tietolähteen kautta selvittäisin ex-asukkaan uuden osoitteen, ja korjaisin uudet osoitetiedot kuoreen kiinni ja sitten postilaatikkoon matkaan. Kun kerran selvittää tuon osoitetiedon, niin voi sitten samalla ”korjausosoitteella” vaan mekanistisesti ohjata väärää postia pois ja tuleepahan hyvä syy illlalla ulkoilla postilaatikolle.

Olen joskus jopa kerran lähettänyt postilla kunnallisen pysäköintivalvontamaksun kirjekuoressa osoitteeseen, joka on ilmoitettu auton rekisterinumeron omistajan osoitteeksi. Kuori oli alunperin Arinan, jossa luki näin ”Äänestä Arinan vaaleissa ja voit voittaa vuoden ruuat!”, jonka alle kirjoitin kuulakärkikynällä ”Tai muun pikavoiton!”

Olipa sakko sitten tuule tiputtama tai omistajan roskaamista, niin tärkeintä oli saada muovinen lappu pois luonnosta ja varmistettua, ettei maksaminen jää ainakaan tiedostamattomuudesta kiinni.
 

Err

Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
703
Tietääkö kukaan voiko postin digitaalisella tullauksella tullata paketin, josta on maksanut IOSSin kautta alvit, mutta myyjä ei anna IOSS numeroa jolloin pitää maksaa alvit uudestaan ja karhuta takaisin myyjältä?
Mistä kaupasta on kyse? Esimerkiksi Ebay ja Aliexpress käyttävät heidän omaa IOSS-numeroa, joten sitä ei tarvitse erikseen myyjiltä kysellä.
 

Verity

Mitä häh?
Tukijäsen
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
341
Mistä kaupasta on kyse? Esimerkiksi Ebay ja Aliexpress käyttävät heidän omaa IOSS-numeroa, joten sitä ei tarvitse erikseen myyjiltä kysellä.
LTT Store eli tilasin päheän fanivesipullon itselleni. Heillä sivuilla erikseen sanotaan, että johonkin EU ohjeeseen xyz vedoten eivät suostu antamaan IOSS numeroa assiakkaille, mutta hyvittävät ALVit kuittia tai muuta vastaava selvitystä vastaan, jos IOSS tiedot tippuvat pois matkalla. Tätä on kuulemma heidän kuljetusfirman kanssa moneen kertaan selvitetty, että ne ei pitäisi tippua, mutta niin vain itsellenikin tuli tullaustieto. Päätin kuitenkin, että jos kerran posti tuollaista mahdollisuutta tullata tarjoaa niin minähän tullaan, kun se maksaa postin kautta 0,9€ ja jos tullaa tullissa joutuu maksamaan käsittelymaksun 2,9€. Toivottavasti paketti tulee ongelmitta perille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
295
LTT Store eli tilasin päheän fanivesipullon itselleni. Heillä sivuilla erikseen sanotaan, että johonkin EU ohjeeseen xyz vedoten eivät suostu antamaan IOSS numeroa assiakkaille, mutta hyvittävät ALVit kuittia tai muuta vastaava selvitystä vastaan, jos IOSS tiedot tippuvat pois matkalla. Tätä on kuulemma heidän kuljetusfirman kanssa moneen kertaan selvitetty, että ne ei pitäisi tippua, mutta niin vain itsellenikin tuli tullaustieto. Päätin kuitenkin, että jos kerran posti tuollaista mahdollisuutta tullata tarjoaa niin minähän tullaan, kun se maksaa postin kautta 0,9€ ja jos tullaa tullissa joutuu maksamaan käsittelymaksun 2,9€. Toivottavasti paketti tulee ongelmitta perille.
Sama kauppa ja sama ongelma oli aiemmin, tein postin digitaalisen tullauksen. Tämän jälkeen paketti tuli nopeasti perille, tosin LTTStorelta meni useampi viikko ennen kuin palautti ALVit.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
456
Kysytäänpä vaikka täällä:

Miten toimin, kun tuli kirje jossa on minun osoite mutta joku ihan vieras nimi? Kirjoitanko vain kuoreen että "jaeltu väärään osoitteeseen" tms. ja vien kirjelaatikkoon?
"Oikeaoppisesti" tuo kuuluu palauttaa sille yhtiölle, joka kirjeen jakamisesta on vastannut. Tuo taas selviää kirjeen päällä olevasta lyhenteestä.
Helpoiten noi koodit löytää Postin sivulta "Näin tunnistat oikean jakeluyhtiön". Lista yhtiöistä löytyy myös Trafin Postitoimintarekisteristä.

Kerran tuon vaivan nähnyt. Sähköpostia jakeluyhtiöön, josta toimittivat valmiiksimaksetun kirjeen tuon toimittamiseksi. Itselläni motiivina oli uteliaisuuden lisäksi saada seuraavat lähetykset suoraan oikeaan osoitteeseen.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Soittelin Postille, kun Saksasta tuleva paketti (prossu & muistit) on jumittanu viikon verran Vantaalla lajittelussa. Alle minuutissa vastasivat, puhelu maksaa ilmeisesti vain mpm:n ja sanoivat, että ei ole tosiaan normaalia enää. Kyllä sen paketin pitäis mulla jo olla. Niin, noh. Lupasivat yrittää selvitellä missä se luuraa, ja palata asiaan eli olla yhteydessä minuun. Saa nähdä löytyykö sitä enää. Vanhan servuraudan varastamisesta ei ainakaan ole mitään iloa todennäköisesti kenellekään.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 722
Ottaen huomioon rapsut postilähetyksen varkaudesta, minusta loogisempaa, että lähetys on muuten kadonnut/ osoitekortti vaurioitunut/irronnut tms ja se odottelee jossain selvityspalveluissa toimenpiteitä. Saksan kamathan tulee Suomeen merikontteihin lempattuna ja joku onneton ne heittelee uloskin niistä lajittelukoneelle.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Ottaen huomioon rapsut postilähetyksen varkaudesta, minusta loogisempaa, että lähetys on muuten kadonnut/ osoitekortti vaurioitunut/irronnut tms ja se odottelee jossain selvityspalveluissa toimenpiteitä. Saksan kamathan tulee Suomeen merikontteihin lempattuna ja joku onneton ne heittelee uloskin niistä lajittelukoneelle.
Mjoo. Kyselin kyllä, että haluaako ne tietoja lähettäjästä, paketin sisällöstä tms. mutta "ei kulemma vielä tässä vaiheessa tarvita". Noh, varrotaan...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 897
Tuo on kyllä super kätevää että pakettiautomaattiin tilattu monipakettilähetys voidaa. "räjäyttää" ympäri kaupunkia jotta saa kiertää sieltä täältä paketin noutamassa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 401
Viestejä
4 194 290
Jäsenet
70 727
Uusin jäsen
pvarjone

Hinta.fi

Ylös Bottom