Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Täällä aukee ihan normaalisti (Firefox)Täällä heittää pöytäkoneen Firefoxilla, Chromella sekä Edgellä.
Itsellä mennyt yleensä n. 2 päivää tuosta tapahtumasta noutopisteeseen.Kauan jengillä on mennyt että paketit on lähtenyt liikkumaan released for deliveryn jälkeen? Omani ei ole liikkunut viikkoon mutta taidetaan realistisesti puhua ennemmin kuukausista kun lähtee yhtään mihinkään.
Pistää vihaksi nämä kadonneet paketit, mitkä posti sysää lähettäjän vastuulle. Postilaissa on määritelty asiat niin, että postilla ei ole vastuita, haiskahtaa todella suojatyöltä. Omalla kohdalla muistuu Espoosta lähimarketin asiamiespostin toiminta. Tilasin ulkomailta ison custon-hiirimaton, josta sain saapumisilmoituksen kännykkään hyllypaikkatiedolla. Pääsin noutamaan pakettia alle tunnissa. Ylläripylläri tiskillä kerrotaan, ettei pakettia löydy mistään. Pienen selvittelyn jälkeen, totesin kauppiaan kanssa, että se on varastettu hyllystä, eli joko asiakas tai työntekijä. Kerroin etten poistu kaupasta, ennenkuin saan rahaa tai tilaamani tavaran. Tilanteen selvittely päätyi, siihen että mulle tulostettiin nippu papereita, jotka täyttämällä kuulemma posti korvaa tuotteen. Noh soittelin lapussa olevaan numeroon ja postin aspa kertoi, ettei he korvaa mitään, tai jos korvaavat niin kilohinnalla (tyyliin 3e/kg). Kerroin, että teen rikosilmoituksen kaupan toiminnasta, kun kerran tuotteet häviävät sieltä hyllystä, eikä tätä voi mitenkään laittaa lähettäjän vastuulle. Lopulta sain kirjeen kotia, missä kerrottiin, että poikkeuksellisesti korvataan koko tuotteen hinta ja postimaksut.
Summahan oli muutaman kympin, mutta rupes niin vituttamaan valehtelu ja vastuunpakoilu siinä tiskillä, että arvelin taistella. Tosiaan tuo venkoilu on ihan kirjattu lakiin, ja sillä katoaako paketti ns matkalla vaiko siitä asiamiespostin noutopisteeltä, niin lähettäjä korvaa. Varmasti ainakin pienet yksityisyrittäjät arvostaa.
Totta, olisin saanut varmasti uuden tuotteen tai rahat lähettäjältä. Mutta tällä kertaa arvelin ottaa korvauksen siltä vahingon aiheuttajalta ihan periaatteesta. Onhan se posti vuosien varrella hävittänyt yhden jos toisenkin paketin. Liian helpolla sieltä se vastuu siirtyy lähettäjälle/luottokunnalle, kun oma toiminta on mädättynyt. Ja käsitin, että posti nimenomaan korvasi aiheutuneen vahingon.Tuollaisessa tapauksessa kun et tavaraa ole saanut, pitäisi kyllä rahat saada aika helposti myyjältä/luottokorttiyhtiöltä/paypalilta takaisin, taloudellista tappiota ei pitäisi tulla. Vitutus tietenkin jää.
Hieman erikoista jos olet rahallisen korvauksen saanut postilta (vai kaupalta?), kun sen korvauksen saa normaalisti lähettäjä.
Samaa mieltä kyllä siitä, että on kyllä väärin lähettäjääkin kohtaan, että postilla on hyvin heikot vastuut lähetetystä tavarasta.
Käsittääkseni mikään kultabisnes tuo asiamiesposti ei kaupalle ole mikäli yhtään isompi alue ja paljon lähetyksiä, syö käytännössä 0,50-1 henkilön sitä hoitamaan.
Oli laskettu miten tahansa, niin se on ihan varma että varmasti kannattaa kauppiaalle hyvin. Ei sitä postipistettä kukaan mitenkään hyväntekeväisyytenä pyöritä jos siitä ei kassavirta ole positiivinen tai se jotenkin muuten tuskaa aiheuttaisi.
Juu, pakko noista asiamiesposteista on kohtalaista korvausta saada kun paikallisessa cittarissakin se postialue on about 40-50 m² ja parhaimmillaan siinä on jopa 4 työntekijää juoksemassa paketteja. Tuskin kauppias ihan ilmaiseksi tuollaista omissa tiloissa ja omalla henkilökunnalla antaa pyörittää.
Mitähän ihmettä tossa on tapahtunut? Tosin, samahan se on kun ensin tulee Postilta seurantaan tieto että "Lähetykselle on varattu lokero pakettiautomaatista" ja sitten kuitenkaan lähetys ei mahdu moiseen automaattiin kun se on täynnä...Ensimmäisen kerran käy näin, että hakua odottava paketti, onkin yhtäkkiä taas matkalla. Posti muistutellut hakua 12., 13. ja 15.8. kuten kuvasta näkyy, ja sitten "Arvioimamme toimituspäivä oli liian aikainen Lähetyksesi saapuu hieman myöhemmin kuin 12.8., joka oli alun perin arvioimamme toimituspäivä."
katso liitettä 926917
Onko teille käynyt vastaavaa? Itse odottelin toista pakettia, että jos se ei tule pakettilokeroon, vaan menee postiin, niin haen molemmat samalla kerralla. No, nyt ei tarvitse kiirehtiä, kun kerran "arvioivat toimituspäivän liian aikaiseksi" :-D
Ja kun yrittää soittaa postiin, niin varattua koko ajan. Posti palvelee.Mitähän ihmettä tossa on tapahtunut? Tosin, samahan se on kun ensin tulee Postilta seurantaan tieto että "Lähetykselle on varattu lokero pakettiautomaatista" ja sitten kuitenkaan lähetys ei mahdu moiseen automaattiin kun se on täynnä...
Ei tuo "Lähetys on rekisteröity - Tietojen tallennus" tarkoita tietääkseni sitä että lähetys olisi Suomessa.
Juu, joskus kävi vastaava eli jos noudettavissa-tapahtuman jälkeen tuleekin joku muu tapahtuma niin seuranta luulee että onkin vielä matkalla. Tuo ylälaidan matkalla/noudettavissa/myöhässä -statushan vain päätellään viimeisistä seurantatapahtumista.Ensimmäisen kerran käy näin, että hakua odottava paketti, onkin yhtäkkiä taas matkalla. Posti muistutellut hakua 12., 13. ja 15.8. kuten kuvasta näkyy, ja sitten "Arvioimamme toimituspäivä oli liian aikainen Lähetyksesi saapuu hieman myöhemmin kuin 12.8., joka oli alun perin arvioimamme toimituspäivä."
Onko teille käynyt vastaavaa? Itse odottelin toista pakettia, että jos se ei tule pakettilokeroon, vaan menee postiin, niin haen molemmat samalla kerralla. No, nyt ei tarvitse kiirehtiä, kun kerran "arvioivat toimituspäivän liian aikaiseksi" :-D
Ei toki, mutta muiden seurantojen mukaan se on kyllä jo Suomen kamaralla ollut aikaa sitten. Tullissa se on muhinut.Ei tuo "Lähetys on rekisteröity - Tietojen tallennus" tarkoita tietääkseni sitä että lähetys olisi Suomessa.
No jotain sekoilua kuitenkin, nyt kotiin oli tullut postin mukana jo 11.8.22 päivätty lappu, ilmoitus samasta lähetyksestä. Oli kaksi päivää vähemmän aikaa hakea (ei ongelma, kunhan huomasin).Ja kun yrittää soittaa postiin, niin varattua koko ajan. Posti palvelee.
Edit. Pääsin aspaan, oli oikein ystävällinen henkilö. Ei ollut hänkään moista ilmoitusta tavannut aikaisemmin. Hän kuitenkin tarkisti soittamalla ko. postiin ja varmisti, paketti on siellä odottamassa.
Kävin viimeinen hakemassa "ongelmalähetksen". Tätä ennen juuri kun olin postin ovella, tuli kännykkään OmaPosti sovellukseen ties kuinka mones viesti, että hae nyt se perhanan pakettisi 26.8.22 mennessä.No jotain sekoilua kuitenkin, nyt kotiin oli tullut postin mukana jo 11.8.22 päivätty lappu, ilmoitus samasta lähetyksestä. Oli kaksi päivää vähemmän aikaa hakea (ei ongelma, kunhan huomasin).
Meni näköjään 10 päivää siitä kun tullaus näkyi postille että paketti lähti liikkeelle. Onhan tämä vähän hassua että paketti tulee jenkeistä 2 päivässä ja sitten seisoo meidän päässä. Ehkä se tänään tulee kun eilen meni lajitteluun.
Ei liity lähettäjämaahan, mulla ainakin EU:n ulkopuolelta 100% Ebay paketeista on mennyt tullin kautta maasta riippumatta.Onkohan tuo sitten joku juttu joka liittyy murikoista tuleviin lähetyksiin.
Suora läpimeno vaatii että IOSS-tunnus (ja muut tiedot) on ilmoitettu digitaalisesti kuljetusyhtiölle ja että se välittyy Postille asti. Pääsääntöisesti kiinalaiset osaavat sen tehdä, amerikkalaiset ei. Riippuu myös kuljetusyhtiöstä (tai välikädestä jos kuljetus ostetaan sellaisen kautta), jos ei ole mitään kenttää IOSS-numerolle niin ei se lähettäjä voi oikein tehdä mitään.Muutenkin vähän kökköä että eBay:n ostoksen yhteydessä maksetaan verot mutta silti tuo pitää manuaalisesti tullata. Miksi jostain muualta kuten Aliexpressistä paketit tulevat suoraan kotiin ilman tullauksen tarvetta? Mysteeristä. Itseasiassa ebaysta tuli Kiinasta paketti ilman tarvetta tullata vielä erikseen. Onkohan tuo sitten joku juttu joka liittyy murikoista tuleviin lähetyksiin.
En löytänyt äkkiseltään vastausta googlella niin kysytään täältä.
Vieläkö nykyään voi noutaa paketin pelkällä lähetystunnuksella (+henkkarit), jos paketti on kuitenkin toisen nimellä. Kaverilla olisi paketti postissa, mutta on itse seuraavat 3vk työkeikalla.
Yleensä ei tarvitse edes valtakirjaa ellei paketin lisäpalveluissa ole jotain "vaaditaan valtakirja" -ehtoa. Ja sitten on jopa sellaisia paketteja joita ei saa edes valtakirjalla jos paketissa on joku määritys "Luovutetaan vain vastaanottajalle". Itse olen useamman vuoden ajan noutanut avopuolison paketteja ja on tullut nuo pakettien luovutuksen ihmeellisyydet varsin tutuksi. Yksi joku arpajaisvoitto oli "Vain vastaanottajalle" -tyylisellä määrityksellä ja vaikka emäntä oli vieressä niin en saanut pakettia ja emännällä oli juuri passi vanhentunut niin hänellä tuli vähän kiire hankkia uudet henkkarit. Normaalisti siis kysyvät oikean vastaanottajan nimeä ja sun henkkareita ja kirjaavat että olet noutanut paketin toisen puolesta.Varminta on jos kaverisi tekee sulle valtakirjan ja laittaa sen esim. sähköpostitse sulle:
Valtuuta nouto toiselle henkilölle - Asiakastuki - Posti
Arvopostilähetysten luovuttaminen muulle kuin vastaanottajalle edellyttää vastaanottajan antamaa valtakirjaa.www.posti.fi
No nyt on aikaa vajaa 7 minuuttia, joten alkaa hieman toimituslupaus jännittää...
Jos tuo noutopaikka on joku kauppa, niin Posti käynee vain heittämässä sinne rullakollisen paketteja, ja noutoilmoitus lähtee vasta, kun kaupassa joku ehtii hyllyttää ne.
Oli alunperin ulkoautomaatti, mutta vituroilleen meni sekin. Eli saas nähä minnepäin PK-seutua matkani käy, jahka jos se paketti edes löytää joskus perille, mitä alan epäillä.
EDIT: Nyt se taas on otettu kuljetukseen Vantaalla klo 14.24. Niin mitähän vittua nyt on taas tapahtunut tällä välin? Mulla on Postin chat jonossa tässä, voin päivittää foorumillekin mikäs se kusi toimituksen tällä kertaa
Tälleen nyt
EDIT2: No eipä sieltä muuta sanottu kuin että tulossa on ja pahoittelut taas kerran. Mutta kerroin, että jollei paketti maanantaina ole handussani, pistän ehkä juttua Kustinpolun ongelmista jollekin medialle. Jaksa tuollaista nyt viikkotolkulla kuitenkaan.
Miks posti antaa paketeille toimitusaika arvion, jos ei ne kuitenkaan ikinä pidä paikkansa?
Siinä kestää. Kyllä se sieltä tulee, kun malttaa odottaa.Ekaa kertaa posti yrittää maksattaa käsittelymaksun, tai siis järjestelmä yrittää. Jenkeistä tuleva ebay-paketti, jossa verot maksettu tilausvaiheessa. Postille tieto ei tullut etukäteen eli piti itse tullata. Ja tullin sivuilla kun antoi IOSS-tunnisteen ei tartte käsittelymaksua maksaa, luki siellä. Siltikään ei vapaudu toimitettavaksi vaan seurannassa lukee että maksa käsittelymaksu... Toki vielä mahdollista että se vapautuu, vastahan tässä on mennyt reilu vuorokausi tullauksesta. Eikä maksu nyt kamala ole, 3 euroakos se on. Mutta silti.
Tullilta toi tieto kai pitäisi tulla postille että ehkä siinä vain kestää...
Siinä kestää. Kyllä se sieltä tulee, kun malttaa odottaa.
Itsellä kävi kanssa vastikään yhden lähetyksen kanssa noin, posti vaan spämmäsi että muista nyt maksaa perhana se käsittelymaksu, ja vasta kun laitoin vapautuspyynnön niin alkoi tapahtua. Muutenkin ihan typerää että tuo "muista maksaa käsittelymaksu" ja "Lähetyksen käsittelymaksu maksettu Postille" teksti tulee vaikka olisi IOSS-lähetys josta ei kanneta tullia. Kyllä ihan varmasti se tieto olisi Postin/Tullin välillä siirrettävissä, ja täten tuon koko viestin voisi jättää näyttämättä. Mutta varmaan jokunen onneton tuonkin menee maksamaan sen enempää ajattelematta, eikä tajua rahojaan kinuta koskaan takaisin, niin Postin (päälliköiden) kukkaro taas paisuu ennestään.Ei se tullut, laitoin vapautuspyyntölomakkeen ja nyt vapautui.
Asiasta toiseen, yksi amazonin paketti jumittui postin lajittelumerkinnän jälkeen. Lajittelukone varmaan söi sen. Voiko postille laittaa viestiä että missä se viipyy vai voiko vain lähettäjä kysellä? Amazon voisi jo palauttaa rahat.
Toimii selaimella, ja jos et käytä OmaPostia niin ottavat yhteyttä muulla tavalla, yleensä SMS.^ Tuohon liittyen tuli mieleen, että jos mä vaikka ostan pesukoneen kotiinkuljetuksella niin tarvitaanko tuohonkin joku omaposti sovellus nykyään?
Ei mun 2012 vuoden symbian luuriin sellaista saa joten toimiiko tuo myös ihan pc:n selaimella vai osaako ne jopa soittaa jos tuota sovellusta ei ole koskaan käyttänytkään?
Muistan vielä ne ajat, kun kotiinkuljetuspaketeissa soittivat klo 11-13 aikoihin ja kysyivät millloin tuodaan, ja AINA onnistui samalle illalle.