Pistää vihaksi nämä kadonneet paketit, mitkä posti sysää lähettäjän vastuulle. Postilaissa on määritelty asiat niin, että postilla ei ole vastuita, haiskahtaa todella suojatyöltä. Omalla kohdalla muistuu Espoosta lähimarketin asiamiespostin toiminta. Tilasin ulkomailta ison custon-hiirimaton, josta sain saapumisilmoituksen kännykkään hyllypaikkatiedolla. Pääsin noutamaan pakettia alle tunnissa. Ylläripylläri tiskillä kerrotaan, ettei pakettia löydy mistään. Pienen selvittelyn jälkeen, totesin kauppiaan kanssa, että se on varastettu hyllystä, eli joko asiakas tai työntekijä. Kerroin etten poistu kaupasta, ennenkuin saan rahaa tai tilaamani tavaran. Tilanteen selvittely päätyi, siihen että mulle tulostettiin nippu papereita, jotka täyttämällä kuulemma posti korvaa tuotteen. Noh soittelin lapussa olevaan numeroon ja postin aspa kertoi, ettei he korvaa mitään, tai jos korvaavat niin kilohinnalla (tyyliin 3e/kg). Kerroin, että teen rikosilmoituksen kaupan toiminnasta, kun kerran tuotteet häviävät sieltä hyllystä, eikä tätä voi mitenkään laittaa lähettäjän vastuulle. Lopulta sain kirjeen kotia, missä kerrottiin, että poikkeuksellisesti korvataan koko tuotteen hinta ja postimaksut.
Summahan oli muutaman kympin, mutta rupes niin vituttamaan valehtelu ja vastuunpakoilu siinä tiskillä, että arvelin taistella. Tosiaan tuo venkoilu on ihan kirjattu lakiin, ja sillä katoaako paketti ns matkalla vaiko siitä asiamiespostin noutopisteeltä, niin lähettäjä korvaa. Varmasti ainakin pienet yksityisyrittäjät arvostaa.