Postin kulkemisen vaikeus

On muuten huikea ero automaattien toiminnassa, matkiksen automaatissa on keskellä yksi näyttö ja mekaaninen näppäimistö, toimii joka kerta täydellisesti (kopkop). Postin kosketusnäytöllisen kanssa saa tapella ihan joka kerta ja se toinen postin malli missä on näppäimistö joka luukussa ei sekään oikein maistu, ei ole herkkua polvivikaisena kyykkiä siellä alaluukulla näppäilemässä.
Olen käyttänyt vain Postin automaatteja ja kosketusnäytöllinen on toiminut hyvin. Mutta tuo näppäinluukullinen systeemi on syvältä.
 
Omapostissa pystyi tällä kertaa valitsemaan jätetäänkö ovelle vai viedäänkö toimipisteeseen. Ja merkintä tekstiviestistä.
En ole niin tarkkaan viime aikoina katsonut noita, kun tottunut vaan heittämään sinne, että jätetään ovelle. En muista itse tuollaista nähneeni Amazonin paketeissa, mutta veikkaan että vaikka siellä lukisi, että tulee tekstiviesti, et kyllä tule mitään tekstiviestiä saamaan. Välillä tuntuu, että se ei ihan taivu kaikkiin skenaarioihin ja siellä voi lukea yhtä, vaikka itse tietää, että ihan varmasti se ei pidä paikkansa.
 
Postihan ei ilmeisesti enää lähettele tekstareita jos on OmaPosti käytössä, tulee vain sähköpostina ja OmaPostiin nuo kaikki.

Näyttää tällä hetkellä jäävän saapumishetkellä tekstiviesti pois, mutta heti seuraavana aamuna tulee tekstiviestiä että mikset jo noutanut, nouda nyt.
 
Ei tainnut matkikselle olla omaa topiccia, mutta itseasiassa postin syy tämäkin hyvin mahdollisesti:
Postista tuli tänään Matkiksen saapumisilmoitus, että automaatista pitäisi pakettia hakea viimeistään tänään, eli siis samana päivänä kun tuli kirje postilaatikkoon. Hieman saisi olla enemmän pelivaraa.

30.6. 19:17 matkahuollon kautta lähetetty paketti.
1.7. 10:24 Koodi seurantaan, paketti noudettu lähettäjältä
- Paketti matkaa Vantaalle
4.7. Vantaa, lajittelu
5.7. 7:20 Paketti kuljetuksessa lähimarkettiin,
5.7. 18:10 Paketti noudettavissa automaatista. Saapumisilmoitus: sähköposti, tekstiviesti.

Nopeammin tuo toimii, ja varsinkin noi sähköiset palvelut, paperista ilmoitusta ei ole tullut vuosiin. Tilasin Aliexpressin kautta normaali postina, seuraan pakettia verkossa, huomaan paketin tulelleen perille noudettavaksi, haen paketin. Postin saapumisilmoitus tulee kuukauden kuluttua, paketti olisi palannut jo 14. päivän jälkeen lähettäjälle Kiinaan. Siksipä käytän muita, kuin Postin palveluita, DHL, UPS, Matkahuolto.
 
Harvakseltaan olen paketteja Postin kautta saanut , eikä ole tarvinnut kysellä perään. No nyt on paketti myöhässä, ei tosin vielä kovin kauan. Myyjä vei paketin R-kioskille Postin asiointipisteeseen 20.6. ja vielä sitä pakettia odottelen. Lähetys rekisteröity kuljetukseen 24.6. ja sen jälkeen ei ole merkintöjä tullut. Paketin piti saapua 27.6., mutta sitten tuli ilmoitus, että saapuminen voi olla myöhässä. Odotellaan.
Eilen paketti saapui noutopisteeseen.
 
30.6. 19:17 matkahuollon kautta lähetetty paketti.
1.7. 10:24 Koodi seurantaan, paketti noudettu lähettäjältä
- Paketti matkaa Vantaalle
4.7. Vantaa, lajittelu
5.7. 7:20 Paketti kuljetuksessa lähimarkettiin,
5.7. 18:10 Paketti noudettavissa automaatista. Saapumisilmoitus: sähköposti, tekstiviesti.

Nopeammin tuo toimii, ja varsinkin noi sähköiset palvelut, paperista ilmoitusta ei ole tullut vuosiin. Tilasin Aliexpressin kautta normaali postina, seuraan pakettia verkossa, huomaan paketin tulelleen perille noudettavaksi, haen paketin. Postin saapumisilmoitus tulee kuukauden kuluttua, paketti olisi palannut jo 14. päivän jälkeen lähettäjälle Kiinaan. Siksipä käytän muita, kuin Postin palveluita, DHL, UPS, Matkahuolto.

Ja miten tämä liittyi tuohon minun viestiin? Tietysti paketti tulee nopeasti millä vaan konstilla kun on kuu ja tähdet oikeassa asennossa. Suurimmassa osassa tapauksista tavaraa tilatessa (ulkomailta) se vastaanottaja vaan ei voi valita sitä viimeisen etapin suorittajaa täällä suomessa. Eikä myös voi vaikuttaa siihen, onko se puhelinnumero printattu siihen paketin päälle ja osataanko siihen joku vahvistusviesti lähettää. Toki postia välttelen silloin kun se vain on mahdollista.
 
Omapostissa pystyi tällä kertaa valitsemaan jätetäänkö ovelle vai viedäänkö toimipisteeseen. Ja merkintä tekstiviestistä.
Missä tuollainen valinta on mahdollista tehdä? Mulle tulossa Amazon-paketti, mutta pystyn ainoastaan antamaan lähetykselle nimen, arkistoimaan sen tai poistamaan sen.

Muuten kyllä Amazon lähettelee noita hauskasti, kun keräilen yleensä juuri sen 40 € täyteen ennen tilausta että tulee ilman postikuluja. Sitten tuotteet kuitenkin saapuvat yleensä 2-3 eri paketissa ja eri päivinä kuriiri ajaa niitä pihaan. Eikö se olisi yksi ja sama, jos postikuluja ei maksettaisi pienemmistäkään tilauksista kun kuitenkin käytännössä tosi harvoin yhteen toimitukseen menevät?

Täytyy silti sanoa, että nykyinen palvelu on 5/5 verrattuna siihen vanhaan systeemiin, missä amazonin free shipping -paketit meni paikalliseen film towniin noudettavaksi.
 
Missä tuollainen valinta on mahdollista tehdä? Mulle tulossa Amazon-paketti, mutta pystyn ainoastaan antamaan lähetykselle nimen, arkistoimaan sen tai poistamaan sen.

Muuten kyllä Amazon lähettelee noita hauskasti, kun keräilen yleensä juuri sen 40 € täyteen ennen tilausta että tulee ilman postikuluja. Sitten tuotteet kuitenkin saapuvat yleensä 2-3 eri paketissa ja eri päivinä kuriiri ajaa niitä pihaan. Eikö se olisi yksi ja sama, jos postikuluja ei maksettaisi pienemmistäkään tilauksista kun kuitenkin käytännössä tosi harvoin yhteen toimitukseen menevät?

Täytyy silti sanoa, että nykyinen palvelu on 5/5 verrattuna siihen vanhaan systeemiin, missä amazonin free shipping -paketit meni paikalliseen film towniin noudettavaksi.

Näkyi OmaPosti.fi:ssä. Isompi tilaus josta osa eri isommat tavarat UPS, sitten yksi säilykepurkki yksinään postin kautta ja loput pienemmät säilykeet omassa paketissa... Ei tosiaan mitään järkeä. Mutta lisäilemällä Amazonissa näkyneet koodit seurantaan näytti tuota valintaa molempiin.
 
Missä tuollainen valinta on mahdollista tehdä? Mulle tulossa Amazon-paketti, mutta pystyn ainoastaan antamaan lähetykselle nimen, arkistoimaan sen tai poistamaan sen.

Riippuu myös lähetyksen koosta ja toimituksen vaiheesta. Kysely tulee OmaPostiin yleensä siinä vaiheessa, kun Postilla on lähetyksen mitat tiedossa ja lähetys on kooltaan isompi kuin Postin pikkupaketti.
 
Ruotsista tilaamani paketti oli vaihtunut maksikirjeeksi. Tänään postilaatikkoon tuli lappu että toimitus on noudettavissa 6.7 eli eilen. Menin tänään asiamiespostiin jonne maksikirje oli ilmoitettu saapuvaksi niin siellä kerrottiin että ei ole lähetystä siellä. Tule kyselemään sitä huomenna tai ensi viikolla.
Selvittivät että se on jossain "osoiteselvityksessä"? Mitä vittua nyt taas posti!
 
Ja miten tämä liittyi tuohon minun viestiin? Tietysti paketti tulee nopeasti millä vaan konstilla kun on kuu ja tähdet oikeassa asennossa. Suurimmassa osassa tapauksista tavaraa tilatessa (ulkomailta) se vastaanottaja vaan ei voi valita sitä viimeisen etapin suorittajaa täällä suomessa. Eikä myös voi vaikuttaa siihen, onko se puhelinnumero printattu siihen paketin päälle ja osataanko siihen joku vahvistusviesti lähettää. Toki postia välttelen silloin kun se vain on mahdollista.

Kyllä siihen voi vaikuttaa, ei se ole tuurista kiinni.
" Vastaanottajantiedot
C/o: Matkahuolto, Helsinki, Narikka 1 "
 
Viime aikoina postipaketit tulleet oikein nätisti, paitsi nyt taas yksi Ikean paketti olisi pitänyt tulla eilen, mutta eksynyt jonnekin matkalle. Vähän harmittaa lähinnä, kun olin tälle päivälle ajatellut kyydin, että sen saa helposti haettua, mutta ei sitten. Näköjään Omapostiin tullut uusi hieno ominaisuus, jossa se nyt ilmoittaa "Arvioimamme toimituspäivä oli liian aikainen."
 
Kirjeellä kesti 1.5kk saapua suomesta. Meni osoitteenselvitykseen ja lähetettiin osoitteeseen mikä oli kirjeessä? Upeaa toimintaa.
 
Englannista tilattu paketti oli yli kuukauden panttivankina tullissa, vaikka maksoin lunnaat heti. Sitten se vapautettiin ja päätyi viimeviikon perjantaina 15km päähän lähikaupunkiin, jossa se on ollut nyt viikon liikkumatta mihinkään. Ihan kuin touhu "toimisi" verovaroilla, eikun vittu niin...
 
Torstaina 21.7 Heathrowlta lähtenyt paketti kohti Suomea. Postin järjestelmä kertoo että he odottavat lähetystä. Royal Mailin seuranta sanoo perinteiset "Your item is now leaving the UK. More information will be available when it arrives in the destination country.". Yleensä nämä Royal Mailin Int. Tracked & Signed lähetykset on Heathrowlta lähdön jälkeen 1-3 päivässä Suomessa, joskus pari vuotta sit saattoi vierähtää 6 päivää. Tässä vaihtoehdot taitaa olla että paketti lentämässä johonkin muuhun maahan toiselle puolelle maapalloa, hävinnyt kokonaan tai makaa tällä hetkellä jossain lodjussa odotellamassa jotain.

Sikäli tämä siis harvinaista itelle että oon tilannut satoja ja satoja paketteja vuosien varrella pääosin Englannista ja tää on tasan toinen kerta kun lähetys on myöhässä tällä tavalla. Joko on ollut tuuria tai sit jotain muuta. Toinen vastaava tapaus meni niin että paketti viikon kahen jälkeen päätyi Malesiaan, josta sit 2 viikon kuluttua tuli Suomeen ja siitä noudettavaksi. Luultavasti tässäkin tapauksessa käy jotenkin näin. Kyselin Postilta asiasta ja he eivät pysty sanomaan juuta eikä jaata kuten arvelinkin. Royal Mail sanoi että se on luultavasti Suomen tullissa tällä hetkellä mut tiedän kokemuksesta et asiasta tulee kyllä seurantaan joka kerta päivitys kun se Suomeen saapuu. Sen kummemmin ei Royal Mailkaan kye mitään sanoa. Paketti on onneks vakuutettu 500 puntaan ja maksettu PayPallin g&s:nä.

Tässä ei siis taida olla muuta mahdollisuutta kuin odotella et jompi kumpi seuranta päivityttyy tai lähetys palautuu lähettäjälle? Lähettäjän päästä kaikki ok, näin osoite ja tullauslaput ennen postittamista.
 
Tuli myytyä yksityishenkilölle tuote X hintaan 260e. Työpaikalla käy päivittäin posti noutamassa/tuomassa paketteja ja ojensin tämän paketin hänelle maanantai aamuna. Vieläkään ei näy mitään skannausta tästä vaan on tilassa, että posti odottaa pakettia. Asiakaspalvelusta ihmeteltiin asiaa ja laittoivat selvityksen päälle.

Jos tämä nyt hukkuu (vaikka toivon että siellä nyt on vain ruuhkaa jossain eikä paketti sen takia ole päässyt mihinkään skannauspisteelle) niin miten te toimisitte? Palauttaisitteko ostajalle rahat ja ottaisitte omalle kontolle tämän tappion vai mikäköhän olisi "oikea" tapa toimia? Korvaako kotivakuutus tällaista? Mullahan ei ole mitään todisteita siitä, että paketti on ylipäätään lähtenyt niin hieman ikävä tilanne minun kannalta.
 
Onpa kusinen tilanne. Ite varmaan palauttaisi rahat ja yrittäisi Postin kanssa selvittää asian..

Jos se ostaja ei saa rahoja eikä tuotetta niin voi huonolla tuurilla tehdä petossyytteen, itse tekisin näillä tiedoilla. Siis tähän kommentoidessa mulla ei ole syytä epäillä että kusetat, mutta ostajan puolelta kuulostaa varmasti aika selittelyltä.

Luulisi että postilla on korvausvastuu, pystyt kuitenkin kertomaan aika tarkkaan ajan ja paikan missä lähetys on annettu heidän edustajalle ja tämä edustaja on varmasti yksilöitävissä työvuorolistasta tms.

E: en usko että kuuluu kotivakuutuksen piirin. Ehkä postilla on joku oma vakuutus kadotettujen lähetysten varalta?
 
Torstaina 21.7 Heathrowlta lähtenyt paketti kohti Suomea. Postin järjestelmä kertoo että he odottavat lähetystä. Royal Mailin seuranta sanoo perinteiset "Your item is now leaving the UK. More information will be available when it arrives in the destination country.". Yleensä nämä Royal Mailin Int. Tracked & Signed lähetykset on Heathrowlta lähdön jälkeen 1-3 päivässä Suomessa, joskus pari vuotta sit saattoi vierähtää 6 päivää. Tässä vaihtoehdot taitaa olla että paketti lentämässä johonkin muuhun maahan toiselle puolelle maapalloa, hävinnyt kokonaan tai makaa tällä hetkellä jossain lodjussa odotellamassa jotain.

Sikäli tämä siis harvinaista itelle että oon tilannut satoja ja satoja paketteja vuosien varrella pääosin Englannista ja tää on tasan toinen kerta kun lähetys on myöhässä tällä tavalla. Joko on ollut tuuria tai sit jotain muuta. Toinen vastaava tapaus meni niin että paketti viikon kahen jälkeen päätyi Malesiaan, josta sit 2 viikon kuluttua tuli Suomeen ja siitä noudettavaksi. Luultavasti tässäkin tapauksessa käy jotenkin näin. Kyselin Postilta asiasta ja he eivät pysty sanomaan juuta eikä jaata kuten arvelinkin. Royal Mail sanoi että se on luultavasti Suomen tullissa tällä hetkellä mut tiedän kokemuksesta et asiasta tulee kyllä seurantaan joka kerta päivitys kun se Suomeen saapuu. Sen kummemmin ei Royal Mailkaan kye mitään sanoa. Paketti on onneks vakuutettu 500 puntaan ja maksettu PayPallin g&s:nä.

Tässä ei siis taida olla muuta mahdollisuutta kuin odotella et jompi kumpi seuranta päivityttyy tai lähetys palautuu lähettäjälle? Lähettäjän päästä kaikki ok, näin osoite ja tullauslaput ennen postittamista.
Royal Mailin "Now leaving the UK" tarkoittaa yleensä että on siellä päässä tullissa. Mikä näin brexit-aikana saattaa kestää jonkin hetken, etenkin jos lähettäjän puolelta tarvitaan lisäselvityksiä (mistä sinä et vastaanottajana saa tarkempaa tietoa, vaan asiasta pitäisi kysellä lähettäjän kautta)
 
Onpa kusinen tilanne. Ite varmaan palauttaisi rahat ja yrittäisi Postin kanssa selvittää asian..

Jos se ostaja ei saa rahoja eikä tuotetta niin voi huonolla tuurilla tehdä petossyytteen, itse tekisin näillä tiedoilla. Siis tähän kommentoidessa mulla ei ole syytä epäillä että kusetat, mutta ostajan puolelta kuulostaa varmasti aika selittelyltä.

Luulisi että postilla on korvausvastuu, pystyt kuitenkin kertomaan aika tarkkaan ajan ja paikan missä lähetys on annettu heidän edustajalle ja tämä edustaja on varmasti yksilöitävissä työvuorolistasta tms.

E: en usko että kuuluu kotivakuutuksen piirin. Ehkä postilla on joku oma vakuutus kadotettujen lähetysten varalta?
Toki nyt on kulunut vasta noin 27h siitä ku paketin postin kuskille annoin niin on hyvinkin mahdollista, että se vielä ilmestyy. Mutta kuten postin asiakaspalvelussakin sanoivat niin kyllä olisi jo pitänyt ilmestyä. Aika paljon tullut viime aikoina paketteja lähetettyä ja vastaanotettua ja välillä tuota ensimmäistä skannausta on saanut odottaa jotain 12-20h.

Yritin asiakaspalvelijalle sanoa, että selvittää nyt varoiksi sen kuskin joka eilen ajoi ja varmistaa, että haki paketin. Sanoi vaan että ei he kuulemma tiedä kuka siellä ajelee. Olisin vaan halunnut nyt kuskin tuoreesta muistista tiedon, että nouti eilen paketin täältä mutta joo, ei kuulemma onnistu.
 
Toki nyt on kulunut vasta noin 27h siitä ku paketin postin kuskille annoin niin on hyvinkin mahdollista, että se vielä ilmestyy. Mutta kuten postin asiakaspalvelussakin sanoivat niin kyllä olisi jo pitänyt ilmestyä. Aika paljon tullut viime aikoina paketteja lähetettyä ja vastaanotettua ja välillä tuota ensimmäistä skannausta on saanut odottaa jotain 12-20h.

Yritin asiakaspalvelijalle sanoa, että selvittää nyt varoiksi sen kuskin joka eilen ajoi ja varmistaa, että haki paketin. Sanoi vaan että ei he kuulemma tiedä kuka siellä ajelee. Olisin vaan halunnut nyt kuskin tuoreesta muistista tiedon, että nouti eilen paketin täältä mutta joo, ei kuulemma onnistu.
Itse odottelisin ehkä tämän viikon tai ainakin pari päivää vielä ja jos ei rupea näkymään niin rahat takaisin. Kannattaa kuitenkin ehkä vihjaista vastaanottajalle tapauksesta että tietää missä mennään. Aikanaan joku Postin työntekijä sanoi että jos kolmeen päivään ei rupea merkintää tulemaan niin alkaa olla aika menetetty peli.

Posti tuosta tuskin mitään korvaa, ja jos korvaakin niin antaa pari postimerkkiä...
 
Royal Mailin "Now leaving the UK" tarkoittaa yleensä että on siellä päässä tullissa. Mikä näin brexit-aikana saattaa kestää jonkin hetken, etenkin jos lähettäjän puolelta tarvitaan lisäselvityksiä (mistä sinä et vastaanottajana saa tarkempaa tietoa, vaan asiasta pitäisi kysellä lähettäjän kautta)

Tämä homma itse asiassa selvis eilen joskaan pakettia en ole vielä saanut. Tällä kertaa Postin chätissä oli hemmetin hyvä tyyppi joka ei vaan tyytynyt sanomaan että ei oo vielä heillä. Paketti tosiaan tuli Suomeen jo 22.7 eli päivä Heathrowlta lähdön jälkeen. Sen näki myös Royal Mailin aspa. Postin chätti osas kertoa että elektroniset tiedot oli päin helvettiä joten paketti on tällä hetkellä selvityspinossa joka duunataan käsin järjestyksessä. Labelit oli just niinku piti mutta Royal Mailin postitoimiston tyyppi oli naputellut ne päin vittua koneelle (oli sekä nimi että postinumero väärin eikä puhelinnumeroa ollenkaan). Nyt ei auta kuin odotella et joku (ilmeisesti esimiestason tyypit) käy paketin käsin läpi nii et naputtelee osoitetiedot suoraan paketista koneelle. Sit se pääsee eteenpäin. Tullaus onnistui jo lauantaina kun testasin piruuttani Royal Mailin sanottua paketin olevan jo Suomessa.
 
Toki nyt on kulunut vasta noin 27h siitä ku paketin postin kuskille annoin niin on hyvinkin mahdollista, että se vielä ilmestyy. Mutta kuten postin asiakaspalvelussakin sanoivat niin kyllä olisi jo pitänyt ilmestyä. Aika paljon tullut viime aikoina paketteja lähetettyä ja vastaanotettua ja välillä tuota ensimmäistä skannausta on saanut odottaa jotain 12-20h.

Yritin asiakaspalvelijalle sanoa, että selvittää nyt varoiksi sen kuskin joka eilen ajoi ja varmistaa, että haki paketin. Sanoi vaan että ei he kuulemma tiedä kuka siellä ajelee. Olisin vaan halunnut nyt kuskin tuoreesta muistista tiedon, että nouti eilen paketin täältä mutta joo, ei kuulemma onnistu.
No juu ehkä se sieltä vielä ilmestyy.

Tuo nyt on ihan kusetusta etteivät tiedä. Tai no, ehkä se aspa ei tiedä, mutta takuulla on selvitettävissä tuo tieto. Jos ne kuskit ajelisi sattumanvaraisesti mihin kukin haluaa niin tuskin tuo järjestelmä toimisi edes nykyisellä tasolla.
 
. Labelit oli just niinku piti mutta Royal Mailin postitoimiston tyyppi oli naputellut ne päin vittua koneelle (oli sekä nimi että postinumero väärin eikä puhelinnumeroa ollenkaan).
Hah, ei yhtään yllätys jos tuolla Post Officeihin viitataan, tuntui yleensä olevan todellisia huonon ja nyrpeän asiakaspalvelun mekkoja. :D Mutta hyvä että tuli edes oikeaan maahan jo, kaipa se Posti sen sieltä ennen pitkää sählää eteenpäinkin :D
 
Tuli myytyä yksityishenkilölle tuote X hintaan 260e. Työpaikalla käy päivittäin posti noutamassa/tuomassa paketteja ja ojensin tämän paketin hänelle maanantai aamuna. Vieläkään ei näy mitään skannausta tästä vaan on tilassa, että posti odottaa pakettia. Asiakaspalvelusta ihmeteltiin asiaa ja laittoivat selvityksen päälle.

Jos tämä nyt hukkuu (vaikka toivon että siellä nyt on vain ruuhkaa jossain eikä paketti sen takia ole päässyt mihinkään skannauspisteelle) niin miten te toimisitte? Palauttaisitteko ostajalle rahat ja ottaisitte omalle kontolle tämän tappion vai mikäköhän olisi "oikea" tapa toimia? Korvaako kotivakuutus tällaista? Mullahan ei ole mitään todisteita siitä, että paketti on ylipäätään lähtenyt niin hieman ikävä tilanne minun kannalta.
Paikalliseen postiin, jonne se kuski sen paketin vie selvittämään asiuaa ASAP. Mitä pidempään piimätät asiaa, sitä todennäköisimmin se häviää lopullisesti.
Niiden on pakko selvittaää se kuski, koska muuten on syytä epäillä, että komas osapuoli on esinntynyt postin työntekijänä, joka on rikosasia.

Ja kun kuski löytyy, niin selvittäkööt kuskin kanssa, mitä paketille on käynyt, kun asia on tuoreessa muistissa.

Eikö firmassa ole kameravalvontaa. jos on, niin tallenteista vastaavalle pyyntö, että ottaa tallenteet talteen, ennenkuin kirjoittuu yli.
 
Loppu hyvin kaikki hyvin. Tuli tuossa kolmen aikaa päivitys että on Tampereella skannattu. Auttoko se että laittoivat selvityspyynnön, ei voi tietää mutta jatkossa otan kyllä kuittauksen ihan vaan omien hermojen säästämiseksi.
Onneksi ostajalla ei ollut asian suhteen mitään paniikkia vaan panikoin yksin. Totesi vaan että nou hätä, odotellaan rauhassa :D
 
Jummijammi. Eilen tilasin kengät ja tänään automaatissa. Nyt oli nopein postitus ikinä.

Edit : Ja tosiaan tuli ihan normipostilla eikä millään pikana.
Hämmästys oli kyllä melkoinen vaikka mainostivat että 1-2 päivää postitus niin olin viikkoon varautunut.
 
Noniin. Tilasin jalkapumpun XXL:stä. Postin kuljetettavaksi, tietenkin. Nyt paketti on kadonnut, eikä Postilla ole hajuakaan missä on.

Omassa seurannassani lukee, että 1.8. kuljetuksessa Tampereella. Postin omassa seurannassa on 2.8. tieto, että Vantaalla. Miksi helvetissä tuo ei näy kuluttajalle? Noh, ei tämä vielä mitään.

Soitin keskiviikkona, että missä paketti menee. Luvattu toimitus ei ollut tapahtunut. Sanottiin, että illaksi tulee perille ja vähän hymynamaa perään.

Soitin tänään aamulla ja myönsivät, että eivät tiedä missä paketti on.

Nyt siis MINUN pitäisi selvittää lähettäjän (XXL) kautta, millainen paketti on, miten se on pakattu ja mitä tuntomerkkejä. Siis Posti hukkaa paketin ja siirtää sitten vastuun muille. Aspasta kysyin vielä, että eikö vastuu hukkaamisesta ole Postilla tällaisissa tilanteissa, niin sanoivat että ei ole. Lähettäjän vika.

Oikeasti, mitä helvettiä?
 
Paketit ovat lähettäjän vastuulla.

Yhteys lähettäjään ja ilmoitus, että lähetys on kadonnut Postin käsittelyssä ja pyyntö uuden tuotteen lähettämisestä.
 
Paketit ovat lähettäjän vastuulla.

Yhteys lähettäjään ja ilmoitus, että lähetys on kadonnut Postin käsittelyssä ja pyyntö uuden tuotteen lähettämisestä.
Juu näin taitaa olla. Ei mene omaan käsitykseen se, että jos tuote katoaa kuljetusfirman käsittelyssä, niin se ei ole heidän vastuu.

Yhteyttä on otettu XXL:ään kyllä, mutta saa nähdä miten pitkään tässä nyt saa tuota pakettia odotella.
 
Paketit ovat lähettäjän vastuulla.

Yhteys lähettäjään ja ilmoitus, että lähetys on kadonnut Postin käsittelyssä ja pyyntö uuden tuotteen lähettämisestä.

just näin. Vastaanottaja ei ole asiakas vaan lähettäjä. Tommonen isompi lähetys kulkee muutenkin SOLn eläintarhan käsittelyn läpi, että voi löytyä mistä vaan :D
 
Taitaa olla postilla aika runsaasti kesähessuja, itselläkin juuri paketti kävi kaksi kertaa kuljetuksessa automaattiin kunnes kolmantena päivänä meni noutopisteeseen. s-kokoinen ettei ollut edes mahtumisesta kiinni.

Muutenkin lähes kaikki paketit mitä tässä kesän aikana ostellut seilannut sen kolme päivää vaikka tulisi samasta kaupungista. Aikaisemmin myös tuli automaattiin lauantaisin, nyt eivät liiku lajittelua enemmän.

Eiköhän viimeistään vuoden vaihteessa tule taas korotukset hinnastoihin palvelun toimivuuden tasaisesti laskiessa.
 
Pari pakettia ollut hieman myöhässä lajittelussa ja kuljetuksessa, mutta täällä kyllä tainnut olla nyt hyllytys se, mikä on useampaa myöhästyttänyt välillä päivällä parilla. Epäilen, että työntekijöitä on vähemmän kesälomien takia (ainakin näyttää siltä, kun käy), jolloin tietysti kestää kauemmin. Yksi paketti hyllytettiin klo 20.50 ja seuraavana aamuna tuli tietysti se muistutustekstari, että muistathan hakea.
 
Juu. Tässä on nyt sellaista aiempaakin iloa alla, kun Posti tuhosi kuljetuksessaan 1000e arvoisen huonekalun ja siitä jouduin vääntämään heidän kanssaan kättä. Täysin mennyt luottamus.
 
Tilasin kotiinkuljetulla paketin ja Postilta taisi tulla prosessin aika viitisen tekstaria.
Kolmanneksi viimeisin oli seurantalinkki jossa näkyi postin kuuriirin sijainti ja monta toimitusta ennen minua, Budbeen malliin.
Toiseksi viimeisin että viesti että nyt saapuu ja lopuksi vielä linkki toimituksen arvosteluun.

Mutta säätämistä oli se että kuskin auto näkyi seitsemän minuutin matkan päässä ja olin valinnut "Soita ovikelloa".
Onneksi olin väijymässä ovella kun kuski koputti ovea vaikka apin mukaan auto todellakkin jossain seitsemän minuutin päässä tulossa.
Budbeella tuo karttaseuranta hyvin kuten myös Woltilla.
 
Tilasin kotiinkuljetulla paketin ja Postilta taisi tulla prosessin aika viitisen tekstaria.
Kolmanneksi viimeisin oli seurantalinkki jossa näkyi postin kuuriirin sijainti ja monta toimitusta ennen minua, Budbeen malliin.
Toiseksi viimeisin että viesti että nyt saapuu ja lopuksi vielä linkki toimituksen arvosteluun.

Mutta säätämistä oli se että kuskin auto näkyi seitsemän minuutin matkan päässä ja olin valinnut "Soita ovikelloa".
Onneksi olin väijymässä ovella kun kuski koputti ovea vaikka apin mukaan auto todellakkin jossain seitsemän minuutin päässä tulossa.
Budbeella tuo karttaseuranta hyvin kuten myös Woltilla.

Tuo budbee myös tässä kesän aikana mennyt itsellä hieman penkin alle. Tuossa pari viikkoa sitten oli saksasta tulossa hieman virvokkeita ja näytti koko illan paketin saapuvan 19.20-20.20 välillä, no ei näkynyt tai kuulunut mitään kunnes vähän vaille 22 kilahti peruutettu toimitus.
Asiakaspalvelusta vastaukset tyyliin yhdellä sanalla ja vaati kymmenkunta kysymystä niin oli saatu vastaukseksi paketin tulevan seuraavana päivänä tai sitten ei :rofl:. Saapui seuraavana päivänä mutta kun talossa kaksi sisäänkäyntiä niin kuskille oli hieman vaikeuksia löytää etuovi jossa olisi ollut koodi, yritin kyllä puhelimessa kertoa, ei vaan ollut yhteistä kieltä niin jäi tuloksettomaksi.
 
Vastaanottojalla ei ole käytännössä mitään oikeuksia, muuta kuin kysellä missä lähetys liikkuu ja saman aspa näkee seurannasta kuin asiakas.

Monesti ulkomaiset verkkokaupat (eBay yms.) pyytää soittamaan Postiin jos lähetys ei ole tullut ja sitten alkaa refundin kanssa tappelu.

Turha sinne on soitella ja jonotella.
 
Vastaanottojalla ei ole käytännössä mitään oikeuksia, muuta kuin kysellä missä lähetys liikkuu ja saman aspa näkee seurannasta kuin asiakas.

Monesti ulkomaiset verkkokaupat (eBay yms.) pyytää soittamaan Postiin jos lähetys ei ole tullut ja sitten alkaa refundin kanssa tappelu.

Turha sinne on soitella ja jonotella.

Ebayn (ja useimpien muidenkin ulkomaisten) kanssa on sellainen ongelma, että seurantakoodi on "raamattu". Jos seurantakoodi näyttää että on "delivered" siinä ei auta mikään. Usein Postin käsittelyssä "delivered" leima tulee jo melko aikaisin prosessissa, vaikka tavaraa ei välttämättä näy vielä viikkoihin, jos koskaan.
 
Mitenkäs tällaisessa tilanteessa pitäisi toimia? Olen myynyt ostajalle n. 200 € arvoisen tuotteen ja toimitustavaksi on valittu postin automaatti. Maksu tuli tilille ajallaan, mutta ostaja ei koskaan noutanut pakettia ja paketti palautuu lähettäjälle eli minulle.

Ostaja ei vastaa viesteihin jne. Omistus lienee siirtynyt hänelle, eli ei varmaan kehtaa uusiksi laittaa myyntiin, mutta sitten kun kaveri herää, niin kai tuosta nyt jotain ekstravaivanpalkkaa voi olla vailla?
 
Itse pitäisin fyrkat ja laittaisin uudestaan myyntiin jos ei vastaa. Jos herää joskus ja haluaakin tuotteen, laskutat uudestaan vähintään tuplapostikulut koska sinulta tuo palautuva lähetys laskutetaan. Laittaisin vähintään kyllä 50 euron lisäkulut kun joutuu useamman kerran leikkimään postitusten kanssa.
 
Onko kellään kokemusta, että tulli/posti olisi osannut lukea paketin päältä itse siihen printatun IOSS-tunnisteen?

Nyt kaksi kertaa on pitänyt toimittaa (myyjän kanssa ensin kommunikoiden) tuo koodi, että paketti vapautuisi tullista. Kun paketin on saanut käsiin, on molemmissa ollut erittäin selkeästi luettavissa tuo koodi. Turhauttaa ja tekisi mieli hakea vaivanpalkkaa tuosta, mutten taida jaksaa.
 
Onko kellään kokemusta, että tulli/posti olisi osannut lukea paketin päältä itse siihen printatun IOSS-tunnisteen?

Nyt kaksi kertaa on pitänyt toimittaa (myyjän kanssa ensin kommunikoiden) tuo koodi, että paketti vapautuisi tullista. Kun paketin on saanut käsiin, on molemmissa ollut erittäin selkeästi luettavissa tuo koodi. Turhauttaa ja tekisi mieli hakea vaivanpalkkaa tuosta, mutten taida jaksaa.
Ei paketin päällä olevilla IOSS-koodeilla ole merkitystä eikä niitä siitä lueta, ainoastaan Postille lähetetyissä digitaalisissa ennakkotiedoissa olevalla koodilla on - tuo tunnistus tapahtuu automaattisesti paketissa olevan viivakoodin avulla.
 
Onko kellään kokemusta, että tulli/posti olisi osannut lukea paketin päältä itse siihen printatun IOSS-tunnisteen?

Nyt kaksi kertaa on pitänyt toimittaa (myyjän kanssa ensin kommunikoiden) tuo koodi, että paketti vapautuisi tullista. Kun paketin on saanut käsiin, on molemmissa ollut erittäin selkeästi luettavissa tuo koodi. Turhauttaa ja tekisi mieli hakea vaivanpalkkaa tuosta, mutten taida jaksaa.

Se on monessa maassa tapana, että se lukee jo siinä osoiterivillä, vat paid ja numerokoodi tms jotta paketit kulkee ripeästi, sen takia sen monet siihen kirjoittaa automaattisesti. Suomessahan ei ole tarkoitus, että ulkomaanpaketit kulkee sujuvasti, vaan on saatava mahdollisimman paljon lisätyötä vastaanottajalle, tulliin ja postiin. Pitäisin erittäin epätodennäköisenä, että kukaan olisi tuolla verukkeella säästynyt paketin tullaamiselta, tai että tuollaista systeemiä täällä harkittaisiin, olisi liian helppoa.
 
Olisi kyllä kiinnostavaa tietää, miten erimaiden postit käsittelee paketteja, eli luetaanko viivakoodia ainoastaan ja ihan sama onko siinä osoitelapussa kirjoitettu mitään. Sitten jos automaatio ei jostain syystä saa pakettia eteenpäin, saatetaan alkaa lukemaan noita lappusissa olevia kirjoituksia.

Pitäisi yrittää muistaa itse skannata huvikseen tuo viivakoodi jostain paketista, että mitä kaikkea siinä on laitettu. Todennäköisestiu se on vain joku koodi, joka yhdistetään sitten tietokannassa olevaan tietoon, joka saattaakin olla vähän eri kuin paketin päällä oleva.

Ei taida olla oikein mitään standardia ja varmuutta, että 100% identtinen tieto olisi sekä sähköisesti annetussa tiedossa kuin sitten siinä päällä olevassa lapussa. Esimerkiksi jos lähettäjänä viet paketin tiskille, niin siinähän ne naputtaa ne tiedot koneelle nopsaan ja aikas helposti saattaa mennä vaikka puhelinnumerossa yksi väärin jne... Sama juttu kun lähettäjä itse naputtelee vaikka ennakkoon lähetystiedot järjestelmään ja lappu printattu erikseen...
 
Olisi kyllä kiinnostavaa tietää, miten erimaiden postit käsittelee paketteja, eli luetaanko viivakoodia ainoastaan ja ihan sama onko siinä osoitelapussa kirjoitettu mitään. Sitten jos automaatio ei jostain syystä saa pakettia eteenpäin, saatetaan alkaa lukemaan noita lappusissa olevia kirjoituksia.

Pitäisi yrittää muistaa itse skannata huvikseen tuo viivakoodi jostain paketista, että mitä kaikkea siinä on laitettu. Todennäköisestiu se on vain joku koodi, joka yhdistetään sitten tietokannassa olevaan tietoon, joka saattaakin olla vähän eri kuin paketin päällä oleva.

Ei taida olla oikein mitään standardia ja varmuutta, että 100% identtinen tieto olisi sekä sähköisesti annetussa tiedossa kuin sitten siinä päällä olevassa lapussa. Esimerkiksi jos lähettäjänä viet paketin tiskille, niin siinähän ne naputtaa ne tiedot koneelle nopsaan ja aikas helposti saattaa mennä vaikka puhelinnumerossa yksi väärin jne... Sama juttu kun lähettäjä itse naputtelee vaikka ennakkoon lähetystiedot järjestelmään ja lappu printattu erikseen...
Itse just skannailin pari viivakoodia kokeeksi parista nurkissa vilä lojuvasta kiinapaketista ja ihan kuin arvelinkin, viivakoodissa on täysin sama asia kuin sen alle on kirjoitettu, eli esimerkiksi se seurantatunnus kuten ROxxxxxxxxxxEE tai jos paketissa on useampi viivakoodi niin edelleen viivakoodin alla lukee sama mitä viivakoodi sisältää. Ja kotimaisissa paketeissa taas viivakoodissa on se JJFI-koodi.
 
eli luetaanko viivakoodia ainoastaan ja ihan sama onko siinä osoitelapussa kirjoitettu mitään. Sitten jos automaatio ei jostain syystä saa pakettia eteenpäin, saatetaan alkaa lukemaan noita lappusissa olevia kirjoituksia.

tuskin niitä manuaalisesti on aikaa missään lukea kuin korkeintaan selvityspalveluissa. Eli jos viivakoodi on lukukelvoton, siihen joku tekee uuden viivakoodin jotta se menee automaatiolla eteenpäin. Sitten pitäisi vielä olla ne ihmisen naputtamat tiedot oikein mihin se id viittaa tietokannassa. Suurin riski noissa ihmisen tietojen syötössä ja manuaaliläsittelyssä on koko prosessissa.
 
On kyllä siinä mielessä merkillinen järjestelmä suomessa, että jos maksan ja printtaan kaikki postilaput cn22 lomakkeet jne kaikki valmiiksi pakettiin kiinni, niin merkillisen paljon joutuu silti "postin kassa" jotakin näppäilemään sinne koneelle. Luulisi että mikäli on yhtään viisaasti suunniteltu järjestelmä, riittäisi että ammutaan viivakoodi ja homma olisi sillä selvä. Tämä siis pakettia lähetettäessä.
 
Kauan jengillä on mennyt että paketit on lähtenyt liikkumaan released for deliveryn jälkeen? Omani ei ole liikkunut viikkoon mutta taidetaan realistisesti puhua ennemmin kuukausista kun lähtee yhtään mihinkään.
 
Ei liiku ei. On se kumma kun kiinasta saadaan paketti suomeen reilussa päivässä siitä kun lähtenyt ja sitten jumii Postille

Screenshot_20220812-083024_OmaPosti.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 533
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom