Selvennetääs nyt teillekkin vähän tätä miten nämä automaatit ja niiden täyttö toimii, sekä vähän yleisesti tuosta pakettijaosta jota jo aikaisemmin olen tässä aiheessa avannut.
Käytettäisiin vaikka sitä lokeron tilaa tehokkaasti eikä niin että pikkupaketti yksinään lokerossa kun sinne mahtuisi toinenkin saman monipakettilähetyksen paketti.
Ainoa vain että se ei onnistu, ei kummankaan mallisessa automaatissa, eli keskikonsoli tai näissä missä on ovessa numeropainikket. Keskikonsolimalli ei anna lokeroida uutta pakettia ennenkuin avattu luukku on laitettu kiinni. Ovikoodillisiin taas vastaavasti pystyisi tunkemaan niin paljon kun sinne lokeroon mahtuu, mutta et voi linkittää kuin yhden paketi per luukku. Ja ennekuin edes ehdotat "no miksei niitä voi silti laittaa sinne samaan lokeroon jos mahtuu", syy on ihan siinä että se saapumistieto ei tule sulle kuin siitä yhdestä, luukkuun linkitetystä paketista, eikä myöskään mene lähettäjälle. Eli jos toimittaisiin näin että MPS lähetykset tungettaisiin samaan lokeroon sillä yhden paketin koodilla, epärehellinen vastaanottaja vois valittaa lähettäjälle ettei saanut kuin yhden paketin neljästä mitkä piti tulla samalla kertaa.
Edelleen, ne lähetykset eivät välttämättä ole samassa rullakossa sillä kuskilla, osa voi ola jäänyt vielä logistiikkakeskukseenkin jos ei mahtunut/kerinnyt mukaan, ne tulee sitten kun kerkiää esim seuraavana päivänä. Lisäksi se kuski tuskin kerkiää tsiigailemaan ne kaikki lähetykset läpi, että olisko samalle jampalle menossa muitakin lähetyksiä. Eli ideana on edelleen se, että sillä ihmisellä on mahd. vähän mahdollisuuksia tehdä mitään lähinnä väärin, tekee vain sen että lähetys per boksi ja jos täynnä, vie muualle tai noutopisteeseen, mitä vähemmän siinä työntekijät itse miettii ja luovii, sen parempi lopputulos. Vähän epäilen myös että järjestelmät antaa edes periksi hyllyttää sanaan boksiin useamman lähetyksen ( koska ne pitää jokainen postin pystyä todistamaan, että koodin omistava henkilö on ne noutanut)
Lähetykset eivät tule välttämättä edes samalla rungolla postikeskukseen, voivat tulla päivänkin viiveellä jos ovat sattuneet olemaan esim. lähettäjällä eri häkeissä. Joistain paikoista otetaan vain täydet häkit mukaan, myös lokeroidessa paketti A voi olla päällä, mutta paketti B onkin sielä pohjalla. Muistappa siinä sitten tosiaan et "joo otto wille kuusisen paketin laitoin tonne nii laitanpa tämän siihen lähelle". Sitten vielä noissa keskikonsolimalleissa kun et voi lokeroidessa edes valita luukkua minnekkä laitat, ainoastaan luukun koon jos lähetys ei sovi lokeroon. Kone arpoo sulle luukut minne antaa laittaa.
Ainoa tilanne milloin kuskin
pitäisi pitää huolta, että onko kaikki monipakettilähetyksen paketit kasassa on sovitut (21-paketti, eli kotiinkuljetus). Yleensä sovituissa ne pyritään kumminkin keräämään kaikki kasaan ennenkuin edes sitä sopivaa aikataulua lähdetään kyselemään, tai tämä on ainakin oma oletukseni, en siitä tiedä yhtään kuinka oikeasti tämä avisointi tapahtuu. Millä aikataululla jne, kauanko mahdollisia eksyneitä osia lähetyksestä odotetaan, onko se päivä, kaksi vai kolme.
Toinen mikä ihmetyttää on se että jos toimipaikassa on postin pakettilokero ja postin palvelutiski, niin jos määränpääksi oli valittu se lokero niin sitä "ei lokeroon mahtuvaa" pakettia ei vahingossakaan voi systeemi ohjata siihen postin palvelutiskin varastoon missä paketteja joka tapauksessa on.
Ainakin itse vien kaikki mitä en saa automaattiin mahtumaan niin suoraan tiskille, vaikka oikeasti ne pitäis vielä kertaalleen käyttää terminaalin kautta "jos vaikka huomenna mahtuis automaattiin" tavalla. Sitten kun on tosiaan näitä kahden eri mallin automaatteja missä on syystä X erikokoiset lokerot niin no, postin järjestelmän
pitäisi osata eritellä ne, aina se ei onnistu mutta ainakin omalla kohdalla on tuo onnistumiusprosentti lähemmäs 100% että ei koita tarjota liian isoja paketteja automaattiin, toki myös sekin vaikuttaa kuinka hyvin niitä isoja luukkuja on vapaana. Välillä ne automaatit on niin vammaisesti suunniteltu että isoja lokeroita onkin vain 5, kun automaatissa itsessään on 80 lokeroa.
Aika harvinainen keissi, pk seudulla ne lokerokuskit on ihan oma armeijansa ja ajavat vain lokerokamaa ja suorittavat lokeroinnin
Varmaan isommissa kaupungeissa ja alueila (pk seutu, turun seutu, tampereen seutu, ehkä oulu ja jyväskylä?) automaatteja täytää pääosin ihan omat kuskinsa, puhutaan KuPa nimellä. Pienemmillä alueilla sitten postinjakelussa on melkein yksi korvamerkitty kuljettaja joka ajelee ympäriinsä alueen automaatit täyttäen ne.
Omassa "vakipostissa" se sama r-kioskin täti sen paketin vie sieltä tulevan postin rullakosta pakettiautomaatin lokeroon, tai sitten takahuoneen hyllylle, mistä sitten antaa sen suoraan palvelutiskillä asiakkaalle. Eli työmäärä ja työntekijä on sama molemmissa tapauksissa. Luultavasti hintakin on saman suuntainen postille.
R-kioskin työntekijät täyttävät itse automaatin, posti vaan tuo rullakon sinne mistä täytetään, jos samassa tilassa toimii asiamiesposti niin sitten se on "helpompi" luonnollisesti lyödä hyllyyn tavarat mitä ei mahdu automaattiin. Muussatapauksessa ne melkein jäävät odottamaan joko sitä että automaatissa on tilaa tai seuraavaa päivää että voidaan lyödä kuskille kyytiin et "vieppäs noi ylivuotoon".
Ylivuoto on se ehkä kaikkein vaikein asia käsittää, miksi paketit paikasta Y viedään paikkaan A vaikka matkallisesti paikka B olisi lähempänä. Suurin syy tässä on postinumeroalueet ja miten niissä on hoidettu pakettien keskittäminen. Esimerkiksi Tampereella Sammonkadun R-kioski käsittää 33520 (kauppi), 33530 (kissanmaa), 33540 (kaleva) näin ulkomuistista. Eli vaikka asuisit lähellä tuota R-kioskia mutta "väärällä" postinumeroalueella, ja olisit tilannut sen pakettisi siihen lähimpään automaattiin mikä on, mutta jos se ei tosiaan ole joku noista kolmesta postinumeroalueesta, se menee oletuksena sitten alueen lähipostiin. Esim. 33500 postinumeroalueella ne viedään Vellamon K-Markettiin. Ehkä parempi esimerkki on tampereelta tuo että jos asuisit Väinölänkadulla, maantieteellisesti lähin postisi olisi tuo K-market Vellamonkatu, mutta koska postinumerosi on 33100, paketit menevät Tampereen keskustaan Sokokselle joka käsittää tuon alueen pakettinoutupalvelut. Tämä on siis puhe oletuksista, ei tilanteista missä on ohjattu paketit menemäänkin paikkaan Y paikan X sijaan.
Sama ylläoleva periaate pätee myös näihin 14-paketteihin mitä käydään kokeilemassa ovelle jos tilaaja olisi kotona. Oletuksena ne viedään alueen lähipostiin. Esimerkiksi Tampereella 33820 alueella se "lähi"posti on Koivistonkylän Prismalla, vaikka asuisit Hallilassa, Korkinmäessä tai Veisussa. Näillä kuskeilla jotka näitä paketteja ajavat ei ole mitään tietoa jos asiakas itse on asettanut eri postin omaksi noutopostikseen, data ei kerro sitä.
Ja alueet tosiaan mitä käytin esimerkkeinä on omastatiedosta. Nyt voin "tunnustaa" että vuosi sitten vielä firma mille työskentelen hoisi Tampereella aamujaossa tuota 33820 postinumeroaluetta, parhaillaan kuulemma koronan "parhaana" leviämisaikana olisi ollut yli 120 asiakaspaikkaa päivässä, ja tämä pelkkiä yksityisiä, jos vain olisi kaikki pystynyt ottamaan kyytiin mitä oli tarjolla. Työkaveri joka tuota ajoi ja tunsi alueen niin hyvin, että tiesi mikä osoite on missäkin ilman mapsin apua pystyi parhaanakin päivänä hoitamaan vain ~80 asiakaskäyntiä, alue kun on niin perkeleen laaja.