Postin kulkemisen vaikeus

Voiko joku varmistaa, että eihän silloin tarvitse maksaa tuota 2,90e "käsittelymaksua", jos lähetys on eu:n ulkopuolelta tuleva, mutta verot maksettu ostovaiheessa ja IOSS-numerokin kelpasi tullausvaiheessa. Jostain syystä kuitenkin ohjautui tulliin, tein tullauksen, sain 0e veropäätöksen, ja seurannassa näkyy lähetyksen tilana "lähetys on tullattu".

Sieltä ei ole kuitenkaan liikkunut useampaan päivään minnekään, ja aspaan oli tänään niin pitkä jono, etten jaksanut. Pakko varmaan kohta.
Kyllä se sieltä lähtee tulemaan, kun odotat. Viimeksi meni pari päivää ja seurantaan tuli ilmoituksia käsittelymaksusta, mutta ei niitä pidä maksaa jos tullia tulee 0€ mistä postin sivuillakin lukee.
 
Juu tosiaan nuo ilmoitukset käsittelymaksusta hämäsi, ja luin toki ohjeet, mutta tuo kohta "jos lähetyksestä ei tarvitse maksaa veroa/tullia niin ei tarvitse myöskään käsittelymaksua" on vähän tulkinnanvarainen, että onhan siitä vero täytynyt maksaa, mutta ostovaiheessa jo maksettu. Oikeita nollaverolähetyksiäkin kun kait vielä on takuukorjaukset ym.

Mutta kiitoksia tiedosta, odotellaan.
 
Onko tämä joku uusi vaihe, ei ole ennen postin seuranassa tollasta tullut vastaan.
 

Liitteet

  • IMG_20220921_130649.jpg
    IMG_20220921_130649.jpg
    82,6 KB · Luettu: 141
En tiedä oliko nyt postin hitautta vai virkamiehen yltiöoptimismiä, mutta tuli 19.09 kirje postissa jossa oli ilmoitettu viimeiseksi yhteydenotto hetkeksi 19.09 klo16.15 mennessä kirjeessä olevaan asiaan liittyen. Kotona olin töistä vasta 16.30 jolloin kirjeen sain käsiini joten aika mahdoton oli toteuttaa. Viikkoa aikasemmin oli kirjattu kirje lähetetyksi :). Onhan tuo suhteellisen kusista että viikko kestää Oulun sisällä kuskata kirje perille, mutta melkeen laittaisin virkamiehen piikkiin. Pitäisi olla tiedossa hitaus
 
En tiedä oliko nyt postin hitautta vai virkamiehen yltiöoptimismiä, mutta tuli 19.09 kirje postissa jossa oli ilmoitettu viimeiseksi yhteydenotto hetkeksi 19.09 klo16.15 mennessä kirjeessä olevaan asiaan liittyen. Kotona olin töistä vasta 16.30 jolloin kirjeen sain käsiini joten aika mahdoton oli toteuttaa. Viikkoa aikasemmin oli kirjattu kirje lähetetyksi :). Onhan tuo suhteellisen kusista että viikko kestää Oulun sisällä kuskata kirje perille, mutta melkeen laittaisin virkamiehen piikkiin. Pitäisi olla tiedossa hitaus

Täällähä ei kanssakaan jaeta ku 2 päivänä postia viikossa
 
Kysytäänpä vaikka täällä:

Miten toimin, kun tuli kirje jossa on minun osoite mutta joku ihan vieras nimi? Kirjoitanko vain kuoreen että "jaeltu väärään osoitteeseen" tms. ja vien kirjelaatikkoon?

Hämmentävä juttu kyllä. Kuoresta käy ilmi että tuo on tullut jostain Singaporesta lentopostilla. Osoite on rappua ja asunnon numeroa myöten tarkalleen oikea, mutta nimi jolle tuo on osoitettu on ihan outo ja vieläpä vieraskielinen. Katsoin jo, niin koko tässä kerrostalossakaan ei taida asua tuon nimistä.

edit: Olen vieläpä asunut tässä jo yli kolme vuotta ja ensimmäinen kerta kun tulee tällä tavalla väärä kirje, joten luulisi ettei ole enää tässä vaiheessa mitään edellisen asukkaan postejakaan. Edellinen asukas taisi muutenkin olla ihan supisuomalainen.
 
Kysytäänpä vaikka täällä:

Miten toimin, kun tuli kirje jossa on minun osoite mutta joku ihan vieras nimi? Kirjoitanko vain kuoreen että "jaeltu väärään osoitteeseen" tms. ja vien kirjelaatikkoon?

Hämmentävä juttu kyllä. Kuoresta käy ilmi että tuo on tullut jostain Singaporesta lentopostilla. Osoite on rappua ja asunnon numeroa myöten tarkalleen oikea, mutta nimi jolle tuo on osoitettu on ihan outo ja vieläpä vieraskielinen. Katsoin jo, niin koko tässä kerrostalossakaan ei taida asua tuon nimistä.

edit: Olen vieläpä asunut tässä jo yli kolme vuotta ja ensimmäinen kerta kun tulee tällä tavalla väärä kirje, joten luulisi ettei ole enää tässä vaiheessa mitään edellisen asukkaan postejakaan. Edellinen asukas taisi muutenkin olla ihan supisuomalainen.

Juuri noin olen tehnyt, sinne keltaiseen vaan ihmeteltäväksi.

Tulihan mullekin kirje viime perjantaina, joka ei ole jakopäivä. Missä lie seikkaillut, sen verran turha etten ole edes avannut jotta näkisi milloin edes on lähetetty. Ei uutta rintamalla, joku naapuri sen on varmaan tuonnut.
 
Juuri noin olen tehnyt, sinne keltaiseen vaan ihmeteltäväksi.

Tulihan mullekin kirje viime perjantaina, joka ei ole jakopäivä. Missä lie seikkaillut, sen verran turha etten ole edes avannut jotta näkisi milloin edes on lähetetty. Ei uutta rintamalla, joku naapuri sen on varmaan tuonnut.
Joo, vien sitten tuon vain laatikkoon tuollaisen saatetekstin kera. On tuossa takapuolella joku singaporelainen osoite johon tuon voi palauttaa, joten ehkäpä ne osaa postissa lähettää tuon sinne takaisin.
 
Viimeksi muokattu:
Jaa jaa.. aina ennen ollut paketti tiistaina perillä verkkiksestä, kun olen viikonloppuna tilannut yritykselleni tavaraa "Postin toimitus ark. ennen kello 9" palvelulla. Nyt ei näy vielä edes seurannassa, vaikka verkkis kyllä aikaisin eilen jo oli hoitanut paketin kasaan. On sen verran tyyris toimitustapa, että taidan luopua sen käytöstä tulevaisuudessa.
 
Verkkiksen kannattaisi toimittaa lähetys kuljetettavaksi. Se näkyy välittömästi seurannassa kun se on Postin lähetysvirrassa.
Tuo verkkiksen meininki välillä ihmetyttää. Itse en ihan hirveästi sieltä tilaa mutta yleensä paketit lähtevät ripeästi eteenpäin, noin 1/10 kerroista paketti kuitenkin tuntuu jäävän jonnekin verkkiksen varaston perukoille viikoksi makailemaan vaikka se olisi valmiina lähtöön.
 
Arvaan, että ero tulee siitä lähteekö kama heidän palveluvarastosta jota hoitaa Posti -> kama suoraan postin lähetysvirtaan paketoinnin ja osoitekortin liimaantumisen jälkeen vs joku muu varasto missä on randomtekijöitä mukana yhtälössä ihmisten, tekniikan ja kuljetusten muodossa.
 
Verkkiksen kannattaisi toimittaa lähetys kuljetettavaksi. Se näkyy välittömästi seurannassa kun se on Postin lähetysvirrassa.

On mulla käynyt taannoin niinkin, että on paketti ollut kädessä ennen kuin seurannassa näkyy mitään. Sitä en toki muista mistä tuo paketti tuli. Nyt näkyy että on aamulla kymmeneltä lajiteltu ja myöhemmin alkanut liikkumaan eteenpäin. Näkyypä myös että "Lähetyksen toimitus voi viivästyä päivällä. Lähetyksen käsittely on viivästynyt.". Eli ei välttämättä tule edes huomenna. :thumbsdown: Mulla on ollut aiemmin postin kanssa todella hyvä tuuri kun aina ollut nopeaa ja luotettavaa toimintaa, mutta viimeisen parin vuoden aikana on näkynyt jos jonkinmoista ongelmaa. Taitaa olla aika sponssata muita toimijoita milloin vain mahdollista, ja kun postia joutuu käyttämään, niin surutta valita se halvin vaihtoehto.
 
Tietääkö kukaan voiko postin digitaalisella tullauksella tullata paketin, josta on maksanut IOSSin kautta alvit, mutta myyjä ei anna IOSS numeroa jolloin pitää maksaa alvit uudestaan ja karhuta takaisin myyjältä?
 
Kysytäänpä vaikka täällä:

Miten toimin, kun tuli kirje jossa on minun osoite mutta joku ihan vieras nimi? Kirjoitanko vain kuoreen että "jaeltu väärään osoitteeseen" tms. ja vien kirjelaatikkoon?

Hämmentävä juttu kyllä. Kuoresta käy ilmi että tuo on tullut jostain Singaporesta lentopostilla. Osoite on rappua ja asunnon numeroa myöten tarkalleen oikea, mutta nimi jolle tuo on osoitettu on ihan outo ja vieläpä vieraskielinen. Katsoin jo, niin koko tässä kerrostalossakaan ei taida asua tuon nimistä.

edit: Olen vieläpä asunut tässä jo yli kolme vuotta ja ensimmäinen kerta kun tulee tällä tavalla väärä kirje, joten luulisi ettei ole enää tässä vaiheessa mitään edellisen asukkaan postejakaan. Edellinen asukas taisi muutenkin olla ihan supisuomalainen.
"Jaettu väärään osoitteeseen" on siinä mielessä huono sanavalinta, että jakaja ei tiedä mihin osoitteeseen kyseinen kirje on aiemmin jaettu, että onko se jaettu oikeasti väärään osoitteeseen eli johonkin muuhun kuin kirjeessä olevaan vai tarkoittaako tekstin kirjoittaja tässä todellisuudessa sitä, että kyseisessä osoitteessa ei asu kirjeessä mainittua vastaanottajaa. Eli tässä tapauksessa kannattaisi kirjoittaa vaikka "ei asu tässä osoitteessa", näin se menisi huomattavasti varmemmin osoiteselvitykseen lajittelukeskuksessa.

Tässä sinun tapauksessa on riskinä, että kirje päätyy uudestaan sinulle, jos reitin jakaja ei tarkista jakelukeskuksessa että kuka kyseisessä osoitteessa todellisuudessa asuu vaan päättelee vain teksistä, että kirje on jaettu väärään osoitteeseen ja toimittaa kirjeen kirjeessä olevaan osoitteeseen (taas). En tarkoita että näin kävisi, mutta todennäköisyys on suurempi.
 
"Jaettu väärään osoitteeseen" on siinä mielessä huono sanavalinta, että jakaja ei tiedä mihin osoitteeseen kyseinen kirje on aiemmin jaettu, että onko se jaettu oikeasti väärään osoitteeseen eli johonkin muuhun kuin kirjeessä olevaan vai tarkoittaako tekstin kirjoittaja tässä todellisuudessa sitä, että kyseisessä osoitteessa ei asu kirjeessä mainittua vastaanottajaa. Eli tässä tapauksessa kannattaisi kirjoittaa vaikka "ei asu tässä osoitteessa", näin se menisi huomattavasti varmemmin osoiteselvitykseen lajittelukeskuksessa.

Tässä sinun tapauksessa on riskinä, että kirje päätyy uudestaan sinulle, jos reitin jakaja ei tarkista jakelukeskuksessa että kuka kyseisessä osoitteessa todellisuudessa asuu vaan päättelee vain teksistä, että kirje on jaettu väärään osoitteeseen ja toimittaa kirjeen kirjeessä olevaan osoitteeseen (taas). En tarkoita että näin kävisi, mutta todennäköisyys on suurempi.
Meidän osoitteessa ennen asunut henkilö ei ole saanut aikaiseksi muuttaa tietojaan joka paikassa. Meille tulee säännöllisesti hänen postejaan, milloin mistäkin vakuutusyhtiöstä ja pankista. Aikani jaksoin niitä palautella juuri tuohon malliin postille, mutta sitten rupesivat jakamaan samoja kirjeitä uusiksi :D Sittemmin siirryin vain nakkelemaan kirjeet avaamattomana roskiin.
 
Kannattaa vetää osoitetiedot yli mustekynällä sekä kirjoittaa lähetykseen "ei asu täällä" ja teipata lähetys ulko-oveen postiluukun kohdalle, niin lähtee seuraavalla kerralla jakajan mukaan.

Tuntuu vähän karsealta ajatukselta heitellä roskiin toisten posteja.

Sitten kun posti palauttaa "väärin" jaettuja lähetyksiä, niin vastaanottajakin saa siitä tiedon ja ei enää lähettele niitä lisää.
 
22.9. saapui paketti vantaalle postilla Saksasta. Edelleen "item in sorting". Kauankohan meinaavat sorttailla. Siellä oli ser-jäte prossu ja muistit siis kyydissä.
 
"Jaettu väärään osoitteeseen" on siinä mielessä huono sanavalinta, että jakaja ei tiedä mihin osoitteeseen kyseinen kirje on aiemmin jaettu, että onko se jaettu oikeasti väärään osoitteeseen eli johonkin muuhun kuin kirjeessä olevaan vai tarkoittaako tekstin kirjoittaja tässä todellisuudessa sitä, että kyseisessä osoitteessa ei asu kirjeessä mainittua vastaanottajaa. Eli tässä tapauksessa kannattaisi kirjoittaa vaikka "ei asu tässä osoitteessa", näin se menisi huomattavasti varmemmin osoiteselvitykseen lajittelukeskuksessa.

Tässä sinun tapauksessa on riskinä, että kirje päätyy uudestaan sinulle, jos reitin jakaja ei tarkista jakelukeskuksessa että kuka kyseisessä osoitteessa todellisuudessa asuu vaan päättelee vain teksistä, että kirje on jaettu väärään osoitteeseen ja toimittaa kirjeen kirjeessä olevaan osoitteeseen (taas). En tarkoita että näin kävisi, mutta todennäköisyys on suurempi.
Kirjoitin siihen lopulta suunnilleen että "henkilö jolle kirje on osoitettu ei asu kyseisessä osoitteessa". Ehkäpä asia käy tuosta ilmi
 
Kannattaa vetää osoitetiedot yli mustekynällä sekä kirjoittaa lähetykseen "ei asu täällä" ja teipata lähetys ulko-oveen postiluukun kohdalle, niin lähtee seuraavalla kerralla jakajan mukaan.

Tuntuu vähän karsealta ajatukselta heitellä roskiin toisten posteja.

Sitten kun posti palauttaa "väärin" jaettuja lähetyksiä, niin vastaanottajakin saa siitä tiedon ja ei enää lähettele niitä lisää.

Jep, itse saattaisin olla niin ystävällinen, että Fonectan tai muun tietolähteen kautta selvittäisin ex-asukkaan uuden osoitteen, ja korjaisin uudet osoitetiedot kuoreen kiinni ja sitten postilaatikkoon matkaan. Kun kerran selvittää tuon osoitetiedon, niin voi sitten samalla ”korjausosoitteella” vaan mekanistisesti ohjata väärää postia pois ja tuleepahan hyvä syy illlalla ulkoilla postilaatikolle.

Olen joskus jopa kerran lähettänyt postilla kunnallisen pysäköintivalvontamaksun kirjekuoressa osoitteeseen, joka on ilmoitettu auton rekisterinumeron omistajan osoitteeksi. Kuori oli alunperin Arinan, jossa luki näin ”Äänestä Arinan vaaleissa ja voit voittaa vuoden ruuat!”, jonka alle kirjoitin kuulakärkikynällä ”Tai muun pikavoiton!”

Olipa sakko sitten tuule tiputtama tai omistajan roskaamista, niin tärkeintä oli saada muovinen lappu pois luonnosta ja varmistettua, ettei maksaminen jää ainakaan tiedostamattomuudesta kiinni.
 
Tietääkö kukaan voiko postin digitaalisella tullauksella tullata paketin, josta on maksanut IOSSin kautta alvit, mutta myyjä ei anna IOSS numeroa jolloin pitää maksaa alvit uudestaan ja karhuta takaisin myyjältä?
Mistä kaupasta on kyse? Esimerkiksi Ebay ja Aliexpress käyttävät heidän omaa IOSS-numeroa, joten sitä ei tarvitse erikseen myyjiltä kysellä.
 
Mistä kaupasta on kyse? Esimerkiksi Ebay ja Aliexpress käyttävät heidän omaa IOSS-numeroa, joten sitä ei tarvitse erikseen myyjiltä kysellä.
LTT Store eli tilasin päheän fanivesipullon itselleni. Heillä sivuilla erikseen sanotaan, että johonkin EU ohjeeseen xyz vedoten eivät suostu antamaan IOSS numeroa assiakkaille, mutta hyvittävät ALVit kuittia tai muuta vastaava selvitystä vastaan, jos IOSS tiedot tippuvat pois matkalla. Tätä on kuulemma heidän kuljetusfirman kanssa moneen kertaan selvitetty, että ne ei pitäisi tippua, mutta niin vain itsellenikin tuli tullaustieto. Päätin kuitenkin, että jos kerran posti tuollaista mahdollisuutta tullata tarjoaa niin minähän tullaan, kun se maksaa postin kautta 0,9€ ja jos tullaa tullissa joutuu maksamaan käsittelymaksun 2,9€. Toivottavasti paketti tulee ongelmitta perille.
 
LTT Store eli tilasin päheän fanivesipullon itselleni. Heillä sivuilla erikseen sanotaan, että johonkin EU ohjeeseen xyz vedoten eivät suostu antamaan IOSS numeroa assiakkaille, mutta hyvittävät ALVit kuittia tai muuta vastaava selvitystä vastaan, jos IOSS tiedot tippuvat pois matkalla. Tätä on kuulemma heidän kuljetusfirman kanssa moneen kertaan selvitetty, että ne ei pitäisi tippua, mutta niin vain itsellenikin tuli tullaustieto. Päätin kuitenkin, että jos kerran posti tuollaista mahdollisuutta tullata tarjoaa niin minähän tullaan, kun se maksaa postin kautta 0,9€ ja jos tullaa tullissa joutuu maksamaan käsittelymaksun 2,9€. Toivottavasti paketti tulee ongelmitta perille.
Sama kauppa ja sama ongelma oli aiemmin, tein postin digitaalisen tullauksen. Tämän jälkeen paketti tuli nopeasti perille, tosin LTTStorelta meni useampi viikko ennen kuin palautti ALVit.
 
Kysytäänpä vaikka täällä:

Miten toimin, kun tuli kirje jossa on minun osoite mutta joku ihan vieras nimi? Kirjoitanko vain kuoreen että "jaeltu väärään osoitteeseen" tms. ja vien kirjelaatikkoon?

"Oikeaoppisesti" tuo kuuluu palauttaa sille yhtiölle, joka kirjeen jakamisesta on vastannut. Tuo taas selviää kirjeen päällä olevasta lyhenteestä.
Helpoiten noi koodit löytää Postin sivulta "Näin tunnistat oikean jakeluyhtiön". Lista yhtiöistä löytyy myös Trafin Postitoimintarekisteristä.

Kerran tuon vaivan nähnyt. Sähköpostia jakeluyhtiöön, josta toimittivat valmiiksimaksetun kirjeen tuon toimittamiseksi. Itselläni motiivina oli uteliaisuuden lisäksi saada seuraavat lähetykset suoraan oikeaan osoitteeseen.
 
Soittelin Postille, kun Saksasta tuleva paketti (prossu & muistit) on jumittanu viikon verran Vantaalla lajittelussa. Alle minuutissa vastasivat, puhelu maksaa ilmeisesti vain mpm:n ja sanoivat, että ei ole tosiaan normaalia enää. Kyllä sen paketin pitäis mulla jo olla. Niin, noh. Lupasivat yrittää selvitellä missä se luuraa, ja palata asiaan eli olla yhteydessä minuun. Saa nähdä löytyykö sitä enää. Vanhan servuraudan varastamisesta ei ainakaan ole mitään iloa todennäköisesti kenellekään.
 
Ottaen huomioon rapsut postilähetyksen varkaudesta, minusta loogisempaa, että lähetys on muuten kadonnut/ osoitekortti vaurioitunut/irronnut tms ja se odottelee jossain selvityspalveluissa toimenpiteitä. Saksan kamathan tulee Suomeen merikontteihin lempattuna ja joku onneton ne heittelee uloskin niistä lajittelukoneelle.
 
Ottaen huomioon rapsut postilähetyksen varkaudesta, minusta loogisempaa, että lähetys on muuten kadonnut/ osoitekortti vaurioitunut/irronnut tms ja se odottelee jossain selvityspalveluissa toimenpiteitä. Saksan kamathan tulee Suomeen merikontteihin lempattuna ja joku onneton ne heittelee uloskin niistä lajittelukoneelle.

Mjoo. Kyselin kyllä, että haluaako ne tietoja lähettäjästä, paketin sisällöstä tms. mutta "ei kulemma vielä tässä vaiheessa tarvita". Noh, varrotaan...
 
Tuo on kyllä super kätevää että pakettiautomaattiin tilattu monipakettilähetys voidaa. "räjäyttää" ympäri kaupunkia jotta saa kiertää sieltä täältä paketin noutamassa.
 
Tuo on kyllä super kätevää että pakettiautomaattiin tilattu monipakettilähetys voidaa. "räjäyttää" ympäri kaupunkia jotta saa kiertää sieltä täältä paketin noutamassa.
Juu, tai vastaavasti kotiin tilattuna paketit saattavat tulla eri päivinä tai esim toinen tulee kotiin ja toinen asiamiespostiin tai pakettiautomaattiin. Ainakin joskus minulla oli käsitys että nuo monipakettilähetykset pitäisivät kulkea "käsi kädessä" perille saakka.

Eri noutopaikkoihin menneistä en ole jaksanut valittaa mutta kotiinkuljetuksella tilatuista olen kyllä jaksanut valittaa kun sille on ollut syynsä miksi ne olen suoraan kotiin olen halunnut, yleensä paino tai suuri koko.
 
Tuo on kyllä super kätevää että pakettiautomaattiin tilattu monipakettilähetys voidaa. "räjäyttää" ympäri kaupunkia jotta saa kiertää sieltä täältä paketin noutamassa.


Voihan se ärsyttää, mutta miten ratkoa? Kuski taikoo lisää lokerikkoja? Edellinen taho on esim. logistiikkakeskus, siellä järjestelmä varoittaa valoin ja äänin että perkules, Virtaselle on kolme lähetystä Hattulan Prisman lokerikkoihin ja joku juoksee paikalle korjaamaan hommaa niin, että menis jonnekin muualle? Ja samaan aikaan pitäs lajitella joku 70-100t lähetystä siinä taustalla.

Eli realismi tuo toteaman, että ei niitä voi/kerkiä kukaan erikseen käsittelemään vaan automatiikka viskoo ne jollain yhtälöillä eri lokeroihin?
 
Voihan se ärsyttää, mutta miten ratkoa? Kuski taikoo lisää lokerikkoja? Edellinen taho on esim. logistiikkakeskus, siellä järjestelmä varoittaa valoin ja äänin että perkules, Virtaselle on kolme lähetystä Hattulan Prisman lokerikkoihin ja joku juoksee paikalle korjaamaan hommaa niin, että menis jonnekin muualle? Ja samaan aikaan pitäs lajitella joku 70-100t lähetystä siinä taustalla.

Eli realismi tuo toteaman, että ei niitä voi/kerkiä kukaan erikseen käsittelemään vaan automatiikka viskoo ne jollain yhtälöillä eri lokeroihin?
Käytettäisiin vaikka sitä lokeron tilaa tehokkaasti eikä niin että pikkupaketti yksinään lokerossa kun sinne mahtuisi toinenkin saman monipakettilähetyksen paketti.
 
Käytettäisiin vaikka sitä lokeron tilaa tehokkaasti eikä niin että pikkupaketti yksinään lokerossa kun sinne mahtuisi toinenkin saman monipakettilähetyksen paketti.

Edelleen, ne lähetykset eivät välttämättä ole samassa rullakossa sillä kuskilla, osa voi ola jäänyt vielä logistiikkakeskukseenkin jos ei mahtunut/kerinnyt mukaan, ne tulee sitten kun kerkiää esim seuraavana päivänä. Lisäksi se kuski tuskin kerkiää tsiigailemaan ne kaikki lähetykset läpi, että olisko samalle jampalle menossa muitakin lähetyksiä. Eli ideana on edelleen se, että sillä ihmisellä on mahd. vähän mahdollisuuksia tehdä mitään lähinnä väärin, tekee vain sen että lähetys per boksi ja jos täynnä, vie muualle tai noutopisteeseen, mitä vähemmän siinä työntekijät itse miettii ja luovii, sen parempi lopputulos. Vähän epäilen myös että järjestelmät antaa edes periksi hyllyttää sanaan boksiin useamman lähetyksen ( koska ne pitää jokainen postin pystyä todistamaan, että koodin omistava henkilö on ne noutanut)
 
Edelleen, ne lähetykset eivät välttämättä ole samassa rullakossa sillä kuskilla, osa voi ola jäänyt vielä logistiikkakeskukseenkin jos ei mahtunut/kerinnyt mukaan, ne tulee sitten kun kerkiää esim seuraavana päivänä. Lisäksi se kuski tuskin kerkiää tsiigailemaan ne kaikki lähetykset läpi, että olisko samalle jampalle menossa muitakin lähetyksiä. Eli ideana on edelleen se, että sillä ihmisellä on mahd. vähän mahdollisuuksia tehdä mitään lähinnä väärin, tekee vain sen että lähetys per boksi ja jos täynnä, vie muualle tai noutopisteeseen, mitä vähemmän siinä työntekijät itse miettii ja luovii, sen parempi lopputulos. Vähän epäilen myös että järjestelmät antaa edes periksi hyllyttää sanaan boksiin useamman lähetyksen ( koska ne pitää jokainen postin pystyä todistamaan, että koodin omistava henkilö on ne noutanut)
Toinen mikä ihmetyttää on se että jos toimipaikassa on postin pakettilokero ja postin palvelutiski, niin jos määränpääksi oli valittu se lokero niin sitä "ei lokeroon mahtuvaa" pakettia ei vahingossakaan voi systeemi ohjata siihen postin palvelutiskin varastoon missä paketteja joka tapauksessa on.
 
Tuohon yksinkertaisin syy on varmaan raha, lokerolähetys on hinnoiteltu todennäköisesti niin tiukaksi että siitä ei haluta enää antaa jyviä asiamiespostille? Jostain vitosesta ei jää käytännössä varmaan mitään muutenkaan postille vaan se on vain olemassa että syö matkahuollon vitosen lähetykseltä asiakkaita.
 
Tuohon yksinkertaisin syy on varmaan raha, lokerolähetys on hinnoiteltu todennäköisesti niin tiukaksi että siitä ei haluta enää antaa jyviä asiamiespostille? Jostain vitosesta ei jää käytännössä varmaan mitään muutenkaan postille vaan se on vain olemassa että syö matkahuollon vitosen lähetykseltä asiakkaita.
Tuo ei voi olla syynä, ainakin itselläni tuollainen tapaus saattaa mennä siihen samassa rakennuksessa olevaan asiamiespostiin, toiseen asiamiespostiin liki 10km päässä tai sitten johonkin muuhun pakettiautomaattiin, täysin randomilla. Luulisi että helpoin ja selkein olisi kipata se paketti siihen lähimpään "ylivuoto"pisteeseen eikä lähteä kärräämään sitä satunnaisesti jonnekin muualle.

Ja toki ymmärrän että noiden pakettien käsittely pitää olla sellaista että inhimillisiä virheitä sattuisi mahdollisimman vähän mutta kyllä tässä viimeisen parin-kolmen vuoden aikana on ollut kyllä sellaista sekoilua muutamien lähetysten kanssa että ei oikein tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Toki noiden sekoilujen osuus on omienkin pakettimäärien joukossa varmaan alle prosentin luokkaa ja koko maan pakettimäärissä vielä pienempi osuus mutta silti. Esimerkiksi viimeisen vuoden aikana on kaksi kertaa ollut lokerossa jonkun muun paketti ja 1 tai 2 kertaa on asiamiespostissa yritetty antaa jonkun muun pakettia kouraan. Tuon takia tulee nykyään aina tarkistettua että paketissa on oikea nimi ja/tai paketti on edes suunnilleen odotetun kokoinen ja muotoinen.
 
Tuohon yksinkertaisin syy on varmaan raha, lokerolähetys on hinnoiteltu todennäköisesti niin tiukaksi että siitä ei haluta enää antaa jyviä asiamiespostille? Jostain vitosesta ei jää käytännössä varmaan mitään muutenkaan postille vaan se on vain olemassa että syö matkahuollon vitosen lähetykseltä asiakkaita.

Omassa "vakipostissa" se sama r-kioskin täti sen paketin vie sieltä tulevan postin rullakosta pakettiautomaatin lokeroon, tai sitten takahuoneen hyllylle, mistä sitten antaa sen suoraan palvelutiskillä asiakkaalle. Eli työmäärä ja työntekijä on sama molemmissa tapauksissa. Luultavasti hintakin on saman suuntainen postille.

btw: Taas eilen posti nosti hintoja. Ihmettelin kun taas vaihteeksi oli tiskillä eri hinta kuin mitä olin juuri tarkistanut.
 
Aika harvinainen keissi, pk seudulla ne lokerokuskit on ihan oma armeijansa ja ajavat vain lokerokamaa ja suorittavat lokeroinnin

Edit: kun ärrästä on kyse niin en ihmettele vaikka ärrön mummo ei vain osaa, sen verran niissä vituttaa aina asiointi, se asia mitä haluat hoitaa yleensä kestää mutta muistetaan kysyä että mites, laitetaanko tästä jotain suklaata diabeteksen tuova määrä kympillä? :)
 
Viimeksi muokattu:
On se uskomatonta kun maksaa vielä extraa siitä että paketti tulee X päivänä ja on vielä erikseen sovittu postin kanssa että se toimitetaan nouto pisteeseen eikä lokeroon, niin silti lukee seurannassa että lähetys voi viivästyä päivällä kun lokero on täynnä. :D Toki mahdollista vielä että saa noutaa jostain, mutta alkaa kyllä postin pelleily riittää, smart lokeroon en uskalla enään edes tilata, kun ei ole viimisen vuoden aikana ikinä ollut noudettavissa sieltä sinä päivänä kun pitäisi saapua.
 
Tänään perjantaina ilmestyi taas kirje laatikkoon, ei mitään tärkeää kuitenkaan. Eilen myöhään illalla katsoin ettei siellä silloin ollut mitään.
Nyt vähän jännittää kun odotan tärkeää postia viikon, kahden sisään. Jälkikäteen ajatellen olisin kai voinut pyytää lähettäjää ohjaamaan kirjeen heidän toimipisteeseen mistä olisin voinut noutaa. Saas nähdä taas miten käy.
 
Selvennetääs nyt teillekkin vähän tätä miten nämä automaatit ja niiden täyttö toimii, sekä vähän yleisesti tuosta pakettijaosta jota jo aikaisemmin olen tässä aiheessa avannut.

Käytettäisiin vaikka sitä lokeron tilaa tehokkaasti eikä niin että pikkupaketti yksinään lokerossa kun sinne mahtuisi toinenkin saman monipakettilähetyksen paketti.

Ainoa vain että se ei onnistu, ei kummankaan mallisessa automaatissa, eli keskikonsoli tai näissä missä on ovessa numeropainikket. Keskikonsolimalli ei anna lokeroida uutta pakettia ennenkuin avattu luukku on laitettu kiinni. Ovikoodillisiin taas vastaavasti pystyisi tunkemaan niin paljon kun sinne lokeroon mahtuu, mutta et voi linkittää kuin yhden paketi per luukku. Ja ennekuin edes ehdotat "no miksei niitä voi silti laittaa sinne samaan lokeroon jos mahtuu", syy on ihan siinä että se saapumistieto ei tule sulle kuin siitä yhdestä, luukkuun linkitetystä paketista, eikä myöskään mene lähettäjälle. Eli jos toimittaisiin näin että MPS lähetykset tungettaisiin samaan lokeroon sillä yhden paketin koodilla, epärehellinen vastaanottaja vois valittaa lähettäjälle ettei saanut kuin yhden paketin neljästä mitkä piti tulla samalla kertaa.

Edelleen, ne lähetykset eivät välttämättä ole samassa rullakossa sillä kuskilla, osa voi ola jäänyt vielä logistiikkakeskukseenkin jos ei mahtunut/kerinnyt mukaan, ne tulee sitten kun kerkiää esim seuraavana päivänä. Lisäksi se kuski tuskin kerkiää tsiigailemaan ne kaikki lähetykset läpi, että olisko samalle jampalle menossa muitakin lähetyksiä. Eli ideana on edelleen se, että sillä ihmisellä on mahd. vähän mahdollisuuksia tehdä mitään lähinnä väärin, tekee vain sen että lähetys per boksi ja jos täynnä, vie muualle tai noutopisteeseen, mitä vähemmän siinä työntekijät itse miettii ja luovii, sen parempi lopputulos. Vähän epäilen myös että järjestelmät antaa edes periksi hyllyttää sanaan boksiin useamman lähetyksen ( koska ne pitää jokainen postin pystyä todistamaan, että koodin omistava henkilö on ne noutanut)
Lähetykset eivät tule välttämättä edes samalla rungolla postikeskukseen, voivat tulla päivänkin viiveellä jos ovat sattuneet olemaan esim. lähettäjällä eri häkeissä. Joistain paikoista otetaan vain täydet häkit mukaan, myös lokeroidessa paketti A voi olla päällä, mutta paketti B onkin sielä pohjalla. Muistappa siinä sitten tosiaan et "joo otto wille kuusisen paketin laitoin tonne nii laitanpa tämän siihen lähelle". Sitten vielä noissa keskikonsolimalleissa kun et voi lokeroidessa edes valita luukkua minnekkä laitat, ainoastaan luukun koon jos lähetys ei sovi lokeroon. Kone arpoo sulle luukut minne antaa laittaa.

Ainoa tilanne milloin kuskin pitäisi pitää huolta, että onko kaikki monipakettilähetyksen paketit kasassa on sovitut (21-paketti, eli kotiinkuljetus). Yleensä sovituissa ne pyritään kumminkin keräämään kaikki kasaan ennenkuin edes sitä sopivaa aikataulua lähdetään kyselemään, tai tämä on ainakin oma oletukseni, en siitä tiedä yhtään kuinka oikeasti tämä avisointi tapahtuu. Millä aikataululla jne, kauanko mahdollisia eksyneitä osia lähetyksestä odotetaan, onko se päivä, kaksi vai kolme.

Toinen mikä ihmetyttää on se että jos toimipaikassa on postin pakettilokero ja postin palvelutiski, niin jos määränpääksi oli valittu se lokero niin sitä "ei lokeroon mahtuvaa" pakettia ei vahingossakaan voi systeemi ohjata siihen postin palvelutiskin varastoon missä paketteja joka tapauksessa on.

Ainakin itse vien kaikki mitä en saa automaattiin mahtumaan niin suoraan tiskille, vaikka oikeasti ne pitäis vielä kertaalleen käyttää terminaalin kautta "jos vaikka huomenna mahtuis automaattiin" tavalla. Sitten kun on tosiaan näitä kahden eri mallin automaatteja missä on syystä X erikokoiset lokerot niin no, postin järjestelmän pitäisi osata eritellä ne, aina se ei onnistu mutta ainakin omalla kohdalla on tuo onnistumiusprosentti lähemmäs 100% että ei koita tarjota liian isoja paketteja automaattiin, toki myös sekin vaikuttaa kuinka hyvin niitä isoja luukkuja on vapaana. Välillä ne automaatit on niin vammaisesti suunniteltu että isoja lokeroita onkin vain 5, kun automaatissa itsessään on 80 lokeroa.

Aika harvinainen keissi, pk seudulla ne lokerokuskit on ihan oma armeijansa ja ajavat vain lokerokamaa ja suorittavat lokeroinnin

Varmaan isommissa kaupungeissa ja alueila (pk seutu, turun seutu, tampereen seutu, ehkä oulu ja jyväskylä?) automaatteja täytää pääosin ihan omat kuskinsa, puhutaan KuPa nimellä. Pienemmillä alueilla sitten postinjakelussa on melkein yksi korvamerkitty kuljettaja joka ajelee ympäriinsä alueen automaatit täyttäen ne.

Omassa "vakipostissa" se sama r-kioskin täti sen paketin vie sieltä tulevan postin rullakosta pakettiautomaatin lokeroon, tai sitten takahuoneen hyllylle, mistä sitten antaa sen suoraan palvelutiskillä asiakkaalle. Eli työmäärä ja työntekijä on sama molemmissa tapauksissa. Luultavasti hintakin on saman suuntainen postille.

R-kioskin työntekijät täyttävät itse automaatin, posti vaan tuo rullakon sinne mistä täytetään, jos samassa tilassa toimii asiamiesposti niin sitten se on "helpompi" luonnollisesti lyödä hyllyyn tavarat mitä ei mahdu automaattiin. Muussatapauksessa ne melkein jäävät odottamaan joko sitä että automaatissa on tilaa tai seuraavaa päivää että voidaan lyödä kuskille kyytiin et "vieppäs noi ylivuotoon".

Ylivuoto on se ehkä kaikkein vaikein asia käsittää, miksi paketit paikasta Y viedään paikkaan A vaikka matkallisesti paikka B olisi lähempänä. Suurin syy tässä on postinumeroalueet ja miten niissä on hoidettu pakettien keskittäminen. Esimerkiksi Tampereella Sammonkadun R-kioski käsittää 33520 (kauppi), 33530 (kissanmaa), 33540 (kaleva) näin ulkomuistista. Eli vaikka asuisit lähellä tuota R-kioskia mutta "väärällä" postinumeroalueella, ja olisit tilannut sen pakettisi siihen lähimpään automaattiin mikä on, mutta jos se ei tosiaan ole joku noista kolmesta postinumeroalueesta, se menee oletuksena sitten alueen lähipostiin. Esim. 33500 postinumeroalueella ne viedään Vellamon K-Markettiin. Ehkä parempi esimerkki on tampereelta tuo että jos asuisit Väinölänkadulla, maantieteellisesti lähin postisi olisi tuo K-market Vellamonkatu, mutta koska postinumerosi on 33100, paketit menevät Tampereen keskustaan Sokokselle joka käsittää tuon alueen pakettinoutupalvelut. Tämä on siis puhe oletuksista, ei tilanteista missä on ohjattu paketit menemäänkin paikkaan Y paikan X sijaan.

Sama ylläoleva periaate pätee myös näihin 14-paketteihin mitä käydään kokeilemassa ovelle jos tilaaja olisi kotona. Oletuksena ne viedään alueen lähipostiin. Esimerkiksi Tampereella 33820 alueella se "lähi"posti on Koivistonkylän Prismalla, vaikka asuisit Hallilassa, Korkinmäessä tai Veisussa. Näillä kuskeilla jotka näitä paketteja ajavat ei ole mitään tietoa jos asiakas itse on asettanut eri postin omaksi noutopostikseen, data ei kerro sitä.


Ja alueet tosiaan mitä käytin esimerkkeinä on omastatiedosta. Nyt voin "tunnustaa" että vuosi sitten vielä firma mille työskentelen hoisi Tampereella aamujaossa tuota 33820 postinumeroaluetta, parhaillaan kuulemma koronan "parhaana" leviämisaikana olisi ollut yli 120 asiakaspaikkaa päivässä, ja tämä pelkkiä yksityisiä, jos vain olisi kaikki pystynyt ottamaan kyytiin mitä oli tarjolla. Työkaveri joka tuota ajoi ja tunsi alueen niin hyvin, että tiesi mikä osoite on missäkin ilman mapsin apua pystyi parhaanakin päivänä hoitamaan vain ~80 asiakaskäyntiä, alue kun on niin perkeleen laaja.
 
Onko teillä aiemmin hukkunut Postin syövereihin kamaa? Onko ne koskaan sitä löytäneet selvityspyynnön jälkeen, kauanko siinä on mennyt? Kuumottelee vähän, että mitä mun prossulle ja muisteille tapahtuu. Ne hukkui Vantaalla jonnekin, ja Posti tekee nyt (puheidensa mukaan) "salapoliisityötä" löytääkseen kamat vielä jostain.
 
Onko teillä aiemmin hukkunut Postin syövereihin kamaa? Onko ne koskaan sitä löytäneet selvityspyynnön jälkeen, kauanko siinä on mennyt? Kuumottelee vähän, että mitä mun prossulle ja muisteille tapahtuu. Ne hukkui Vantaalla jonnekin, ja Posti tekee nyt (puheidensa mukaan) "salapoliisityötä" löytääkseen kamat vielä jostain.

On, kerran. Arkipäivän aamuna näkyi paketin seurannassa, että se on jakelussa (eli normaalisti ilmestyy lähipostiin kello 18 tienoilla). Saapumisviestiä ei koskaan tullut. Parin päivän kuluttua kyselin paketin perään. Aspan kiinnostus selvittää asiaa oli nolla. Pari päivää lisää ja tein selvityspyynnön. Kului pari viikkoa. Kyselin paketin perään. Pari päivää vielä siitä tuli sähköposti että kadonnut on. Ei pahoittelua, ei selitystä. Parin sivun verran kyllä oli tekstiseinää siitä kuinka posti ei ole siitä mitenkään vastuussa ja vaikka sattuisi ihme ja olisikin vastuussa, niin minun asiani se ei ole, koska lähettäjä on kuljetuksen maksanut.

Noin vuoden kuluttua tästä ilmeni, että postilta oli varastettu kymmeniä laatikoita kertarysäyksellä.

Normaalimpaa on se, että paketti "vain katoaa" pariksi päiväksi tai viikoksi, kunnes se taas ilmestyy järjestelmään ja lopulta saapuu perille. Näitä on tapahtunut useammin.
 
Posti löysi mun SERrin nurkistaan, viikko siinä meni sen jälkeen kun soitin postiin. Saa nähdä missä kunnossa tavara tulee...
 
Taas jaksaa ihmetyttää. Tuli kirje, oikein postimerkillä varustettuna. Osoite ihan oikein, vastaanottaja väärä. Joku taas toimittanut talon numeron perusteella, kun laatikossa ei ole nimeä. Näin siis perjantaina kun jakoa ei ole. Ensin jaettu väärin johonkin joskus, sitten joku muu jakoi väärin edelleen, onhan tässä jo muutama välikäsi ennenkun löytää perille. Oikean vastaanottajan laatikossa taas lukee nimi, ja täällä kaikki tuntee toisensa ketkä samalla kadulla suunnilleen asuu.

Eihän siinä, toimitan oikeaan laatikkoon iltatupakilla tai viimeistään huomenna kun muutenkin lähden liikkeelle. Muutaman talon päähän joten ei ole iso vaiva mutta...
Niin joo, sitä postimerkkiä ei ole edes leimattu kun huomasin katsoa.
 
Taas jaksaa ihmetyttää. Tuli kirje, oikein postimerkillä varustettuna. Osoite ihan oikein, vastaanottaja väärä. Joku taas toimittanut talon numeron perusteella, kun laatikossa ei ole nimeä. Näin siis perjantaina kun jakoa ei ole. Ensin jaettu väärin johonkin joskus, sitten joku muu jakoi väärin edelleen, onhan tässä jo muutama välikäsi ennenkun löytää perille. Oikean vastaanottajan laatikossa taas lukee nimi, ja täällä kaikki tuntee toisensa ketkä samalla kadulla suunnilleen asuu.

Eihän siinä, toimitan oikeaan laatikkoon iltatupakilla tai viimeistään huomenna kun muutenkin lähden liikkeelle. Muutaman talon päähän joten ei ole iso vaiva mutta...
Niin joo, sitä postimerkkiä ei ole edes leimattu kun huomasin katsoa.
No tuohan on "oikein jaettu" jos osoite on oikein. Meillä oli joku 10v sitten oikein ongelma taloyhtiössä (ja ilmeisesti muutenkin lähialueella) että postipate jakoi postia ihan randomilla, vähintään kerran viikossa oli joku kirje jaettu ihan väärään osoitteeseen ja naapuritkin valittelivat samaa. Noista tehtiin aika monta valitusta Postin suuntaan ja muutaman kuukauden päästä ilmeisesti jakaja vaihtui ja alkoi postitkin löytämään oikeisiin osoitteisiin. Sitä se halpatyövoima teettää välillä, voisi varmaan työhaastattelussa tarkistaa että osaa edes lukea...
 
No tuohan on "oikein jaettu" jos osoite on oikein. Meillä oli joku 10v sitten oikein ongelma taloyhtiössä (ja ilmeisesti muutenkin lähialueella) että postipate jakoi postia ihan randomilla, vähintään kerran viikossa oli joku kirje jaettu ihan väärään osoitteeseen ja naapuritkin valittelivat samaa. Noista tehtiin aika monta valitusta Postin suuntaan ja muutaman kuukauden päästä ilmeisesti jakaja vaihtui ja alkoi postitkin löytämään oikeisiin osoitteisiin. Sitä se halpatyövoima teettää välillä, voisi varmaan työhaastattelussa tarkistaa että osaa edes lukea...

Torstaina tosiaan olin kotona siihen aikaan kun postiauto käy, tässä niin vähän liikennettä että kuulen kaikki mitä menee ohi, eikä nastojen rapinaa kuulunut. Illemmalla vilkaisin laatikoon kuitenkin, eikä mitään. Edellisistä oppineena vilkaisin taas tänään laatikkoon niin olihan siellä kirje.

Postillehan en aio valittaa mistään koska ei sieltä mitään järkevää vastausta tule kuitenkaan. Rikosilmoitus ollut pitkään mielessä kun omat postit katoilee ja muiden ilmestyy mulle. Enkä edes tiedä mitä mun posteja on joko hukattu tai jaettu ties mihin, henkilötietoineen. No osan tiedän mitä ei ole näkynyt mutta kuulunut jälkikäteen kyllä, lähettäjän päästä. Ja hyvinkin henkilökohtaisia asioita on sitten jossain.
 
Torstaina tosiaan olin kotona siihen aikaan kun postiauto käy, tässä niin vähän liikennettä että kuulen kaikki mitä menee ohi, eikä nastojen rapinaa kuulunut. Illemmalla vilkaisin laatikoon kuitenkin, eikä mitään. Edellisistä oppineena vilkaisin taas tänään laatikkoon niin olihan siellä kirje.

Postillehan en aio valittaa mistään koska ei sieltä mitään järkevää vastausta tule kuitenkaan. Rikosilmoitus ollut pitkään mielessä kun omat postit katoilee ja muiden ilmestyy mulle. Enkä edes tiedä mitä mun posteja on joko hukattu tai jaettu ties mihin, henkilötietoineen. No osan tiedän mitä ei ole näkynyt mutta kuulunut jälkikäteen kyllä, lähettäjän päästä. Ja hyvinkin henkilökohtaisia asioita on sitten jossain.
Jos jakelija on Posti niin kannattaa sinne nyt ainakin ilmoittaa niin ehkä kun riittävästi valituksia tulee niin rupeavat tekemään asialle jotain. Ja muista jakelijoistahan oli joku nettisivukin olemassa, en nyt yhtäkkiä muista mikä se oli mutta sieltä kautta saa valituksen oikeaan osoitteeseen. Ja toisaalta jos jotain sellaista pistia katoaa matkalle missä on jotain henkilökohtaista niin en pidä kyllä rikosilmoitustakaan kohtuuttomana, onhan tuiossa sekin puoli että poliisilla on sitten valmiina tieto että henkilötietoja on mahdollisesti vuotanut niin osaavat suhtautua jos jotain esim henkilöllisyyden väärennöksiä tulee ilmi.
 
Jos jakelija on Posti niin kannattaa sinne nyt ainakin ilmoittaa niin ehkä kun riittävästi valituksia tulee niin rupeavat tekemään asialle jotain. Ja muista jakelijoistahan oli joku nettisivukin olemassa, en nyt yhtäkkiä muista mikä se oli mutta sieltä kautta saa valituksen oikeaan osoitteeseen. Ja toisaalta jos jotain sellaista pistia katoaa matkalle missä on jotain henkilökohtaista niin en pidä kyllä rikosilmoitustakaan kohtuuttomana, onhan tuiossa sekin puoli että poliisilla on sitten valmiina tieto että henkilötietoja on mahdollisesti vuotanut niin osaavat suhtautua jos jotain esim henkilöllisyyden väärennöksiä tulee ilmi.

Tämähän se, posti hoitaa jakelun kun muitakaan toimijoita ei ole alueella. Vähän jos kehtaisi säätää kameraa niin näkisin kuka laatikolla käy, mutta menisi vähän luvattoman puolelle. On mulla jotain dataa milloin on mennyt täysin pieleen siinä mielessä että mun postit on vaan hävinneet. Vaikka lähes kaikki on e-postina mutta lähettäjät ei vaan osaa. Tästäkin selvinnyt puhumalla, silti omat henkilötiedot on jossain jollain. Vielä ei kukaan ole käyttänyt väärin, sitä odotellessa.

Esim huhtikuun päivystyskäynti lääkärillä, siitä ei ole tullut mitään laskua. Tai varmaan on, mutta en tiedä kenelle. Huomautusta odotellessa.
 
Esim huhtikuun päivystyskäynti lääkärillä, siitä ei ole tullut mitään laskua. Tai varmaan on, mutta en tiedä kenelle. Huomautusta odotellessa.
Ainakin täälläpäin tuntuu nuo terveyskeskus / sairaalalaskut tulevan ihan järkyttävällä viiveellä, pari vuotta sitten kävin päivystyksessä joskus keväällä ja lasku tuli joskus loka-marraskuussa eli joku reilu puoli vuotta oli lähetysviive. Lapussa oli kyllä käynnin päivämäärä oikein ja laskun päiväys oli muutamaa päivää sen saapumista ennen eli ei se missään Postin uumenissakaan ollut pyörinyt puolta vuotta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 770
Viestejä
4 565 301
Jäsenet
75 017
Uusin jäsen
repXileS

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom