Postin kulkemisen vaikeus

Mää en ymmärrä logiikkaa, miksi Pikakirjeenä myytävässä tuotteessa, on ainoa sähköisen saapumisilmoituksen mahdollisuus tekstiviestinä. Ei sähköpostia edes tässä yhdessä tuotteessa, jonka vastaanottajista ylivoimaisella enemmistöllä en usko olevan käytössään julkista txt-numeroa.

Tai sitten jos se ei onnistu, niin paperinen saapumisilmoitus tullee normijakelussa, eli tässä tapauksessa (pikakirjeen postitus tiistaina ennen tyhjennystä, pikakirje perillä toisella puolen Suomea samana iltana, jakeluyritys seuraavana päivänä [tähän asti kaikki meni hyvin], epäonnistunut jakeluyritys, etanakirjeeksi muuttuneen "pikakirjeen" palautuminen postikonttoriin, vastaanottajalla ei ole käytössään dedikoitua t3Xt-phonea, kuten ei varmaan millään yhden hengen nyrkkipajaa suuremmalla yrityksellä, virastolla, tai yhteisöllä muuta kuin lankapuhelin ja sähköposti).

Nyt vastaanottaja saa tiedon koko "pikakirjeestä" ehkä jo perjantaina, koska normijakelua ei kait enää ole torstaisin (korjatkaa?), missä paperinen saapumisilmoitus tulisi. Laitoin toki itse sähköpostia perään, missä kerroin saapumisesta, mutta ja mutta.

Ymmärrän, että tekstiviesti-only saapumisilmoitus palvelee yksityisille suunnattua viestintää ihan hyvin. Ja että sinänsä tämän puljun oma vika, kun ei ilmeisesti respa ollut paikalla ottamassa perilletoimitusta vastaan. Mutta silti, tekstiviestikelpoisen numeron vaatiminen ja käyttäminen ainoana sähköisenä saapumisilmoituksen toimituksena selvästi ei-kuluttajille suunnattuun palveluun. On lievästi sanottuna outoa.

e: varsinkin kun tuo sähköpostinen saapumisilmoitus oli ainakin aiemmin käytössä, kuluttajapuolellakin. Joku aika sitten luopuivat siitä, luopuivat ilmeisesti koko tekniikasta, ja sitten meni lapsi pesuveden mukana tältä osin.
 
Viimeksi muokattu:
Jostain syystä jo 6 päivää ollut paketti "kadoksissa" rovaniemellä.. yleensä sieltä seuraavana päivänä jo on perillä täällä lapin perukoilla (samaan aikaan 2 muuta pakettia kyllä tuli, tämä jäi sinne?). Siellä sattumoisin kotiteatterivahvistin olisi, niin saapa nähä mihin kadonnut. Lupasivat selvittää asiaa, kun olin yhteydessä postiin.

Ärsyttää, koska sille olisi tarvetta täällä.. samaan aikaan amazonilta tilaama paketti myös kadonnut, sattumaa kait.

Jos tätä pakettia ei löydy, niin miten tästä etiäpäit? Myyjään (verkkokauppa) yhteydessä ja postiin?
 
Jos tätä pakettia ei löydy, niin miten tästä etiäpäit? Myyjään (verkkokauppa) yhteydessä ja postiin?

Yhteys myyjään riittää, myyjä setvii asian Postin kanssa koska on se heidän asiakas. Todennäköisesti lähettävät uuden lähetyksen jos ei löydy säällisessä ajassa.
 
Jostain syystä jo 6 päivää ollut paketti "kadoksissa" rovaniemellä.. yleensä sieltä seuraavana päivänä jo on perillä täällä lapin perukoilla (samaan aikaan 2 muuta pakettia kyllä tuli, tämä jäi sinne?). Siellä sattumoisin kotiteatterivahvistin olisi, niin saapa nähä mihin kadonnut. Lupasivat selvittää asiaa, kun olin yhteydessä postiin.

Ärsyttää, koska sille olisi tarvetta täällä.. samaan aikaan amazonilta tilaama paketti myös kadonnut, sattumaa kait.

Jos tätä pakettia ei löydy, niin miten tästä etiäpäit? Myyjään (verkkokauppa) yhteydessä ja postiin?


Nyt soitin jälleen postiin, ja sieltä sanoivat että ottavat yhteyttä tuonne päätepisteeseen.. Siellähän se on ollut jo 8 päivää, eivät olleet kirjanneet sitä jostain syystä..
 
Mulle tuli lauantaina kirjepostia... Perjantaina varmistin että loota oli tyhjä.
Kuka lie sitten toimittanut.
 
Mulle tuli lauantaina kirjepostia... Perjantaina varmistin että loota oli tyhjä.
Kuka lie sitten toimittanut.
Tuosta tulikin mieleen, että jos saa omaan lootaansa väärän henkilön postia ja jos haluaa toimia kuten kunnon kansalaisen kuuluu, eli palauttaa postin
sen oikealle lähettäjälle, niin se on tänä päivänä melkoista myyrän työtä. Ennen riitti kun kirjeen palautti postille. Mutta nykyään postin jakelijoita on monia samalla alueella. Oikeaoppisesti kirje pitäisi osata palauttaa sille jakelijalle, joka sen on laatikkoon kantanut. Tämän selvittäminen ei ole ihan helppo juttu.

Tietysti moni varmaan palauttaa väärin jaellut kirjeet edelleen postille selvittämättä alkuperäistä jakelijaa. Sieltä ne etenee, jos etenee sitten oikealle omistajalle...
 
Itse liimaan kuoreen post-it lapulla viestin "jaettu väärään osoitteeseen" ja jätän sen roikkumaan postiluukusta oven ulkopuolelle. Aina ne ovat siitä muutamassa päivässä kadonneet.

Viime viikolla sain Vaasan AMK:lle osoitetun kirjeen Turkuun, ainoa yhtäläisyys osoitteissa oli kadun nimi ja osa numeroa. Ja kirje oli vieläpä Postin itsensä lähettämä saapumisilmoitus...
 
No jopas muuttuu täällä porissa ainakin jakelu oudoksi.

"Posti siirtyy alueellasi päiväpostin vuoropäiväjakeluun 3.10.2022.
Jaamme päiväpostin eli esimerkiksi kirjeet, aikakausilehdet ja mainokset joka toinen arkipäivä.
- Maanantaina, keskiviikkona ja perjantaina yhdellä viikolla
- Tiistaina ja torstaina sitä seuraavalla viikolla"

Ei tuo sinänsä pahemmin mitään muuta kun nykyäänkin tuntuu postia tulevan lähinnä maanantaina ja keskiviikkona.
 
Voiko joku varmistaa, että eihän silloin tarvitse maksaa tuota 2,90e "käsittelymaksua", jos lähetys on eu:n ulkopuolelta tuleva, mutta verot maksettu ostovaiheessa ja IOSS-numerokin kelpasi tullausvaiheessa. Jostain syystä kuitenkin ohjautui tulliin, tein tullauksen, sain 0e veropäätöksen, ja seurannassa näkyy lähetyksen tilana "lähetys on tullattu".

Sieltä ei ole kuitenkaan liikkunut useampaan päivään minnekään, ja aspaan oli tänään niin pitkä jono, etten jaksanut. Pakko varmaan kohta.

Ekaa kertaa tuota ioss-käsittelyä teen ja ei tää nyt oikein vakuuta, kun kuitenkin joutui tullauksen tekemään raskaimman mukaan, ja yleensä ne alvin maksua vaativat lähetyksetkin on vapautettu nopeammin. Jos tämän pitäisi siis olla nopeampi ja kevyempi menettely.
 
Voiko joku varmistaa, että eihän silloin tarvitse maksaa tuota 2,90e "käsittelymaksua", jos lähetys on eu:n ulkopuolelta tuleva, mutta verot maksettu ostovaiheessa ja IOSS-numerokin kelpasi tullausvaiheessa. Jostain syystä kuitenkin ohjautui tulliin, tein tullauksen, sain 0e veropäätöksen, ja seurannassa näkyy lähetyksen tilana "lähetys on tullattu".

Sieltä ei ole kuitenkaan liikkunut useampaan päivään minnekään, ja aspaan oli tänään niin pitkä jono, etten jaksanut. Pakko varmaan kohta.
Kyllä se sieltä lähtee tulemaan, kun odotat. Viimeksi meni pari päivää ja seurantaan tuli ilmoituksia käsittelymaksusta, mutta ei niitä pidä maksaa jos tullia tulee 0€ mistä postin sivuillakin lukee.
 
Juu tosiaan nuo ilmoitukset käsittelymaksusta hämäsi, ja luin toki ohjeet, mutta tuo kohta "jos lähetyksestä ei tarvitse maksaa veroa/tullia niin ei tarvitse myöskään käsittelymaksua" on vähän tulkinnanvarainen, että onhan siitä vero täytynyt maksaa, mutta ostovaiheessa jo maksettu. Oikeita nollaverolähetyksiäkin kun kait vielä on takuukorjaukset ym.

Mutta kiitoksia tiedosta, odotellaan.
 
Onko tämä joku uusi vaihe, ei ole ennen postin seuranassa tollasta tullut vastaan.
 

Liitteet

  • IMG_20220921_130649.jpg
    IMG_20220921_130649.jpg
    82,6 KB · Luettu: 141
En tiedä oliko nyt postin hitautta vai virkamiehen yltiöoptimismiä, mutta tuli 19.09 kirje postissa jossa oli ilmoitettu viimeiseksi yhteydenotto hetkeksi 19.09 klo16.15 mennessä kirjeessä olevaan asiaan liittyen. Kotona olin töistä vasta 16.30 jolloin kirjeen sain käsiini joten aika mahdoton oli toteuttaa. Viikkoa aikasemmin oli kirjattu kirje lähetetyksi :). Onhan tuo suhteellisen kusista että viikko kestää Oulun sisällä kuskata kirje perille, mutta melkeen laittaisin virkamiehen piikkiin. Pitäisi olla tiedossa hitaus
 
En tiedä oliko nyt postin hitautta vai virkamiehen yltiöoptimismiä, mutta tuli 19.09 kirje postissa jossa oli ilmoitettu viimeiseksi yhteydenotto hetkeksi 19.09 klo16.15 mennessä kirjeessä olevaan asiaan liittyen. Kotona olin töistä vasta 16.30 jolloin kirjeen sain käsiini joten aika mahdoton oli toteuttaa. Viikkoa aikasemmin oli kirjattu kirje lähetetyksi :). Onhan tuo suhteellisen kusista että viikko kestää Oulun sisällä kuskata kirje perille, mutta melkeen laittaisin virkamiehen piikkiin. Pitäisi olla tiedossa hitaus

Täällähä ei kanssakaan jaeta ku 2 päivänä postia viikossa
 
Kysytäänpä vaikka täällä:

Miten toimin, kun tuli kirje jossa on minun osoite mutta joku ihan vieras nimi? Kirjoitanko vain kuoreen että "jaeltu väärään osoitteeseen" tms. ja vien kirjelaatikkoon?

Hämmentävä juttu kyllä. Kuoresta käy ilmi että tuo on tullut jostain Singaporesta lentopostilla. Osoite on rappua ja asunnon numeroa myöten tarkalleen oikea, mutta nimi jolle tuo on osoitettu on ihan outo ja vieläpä vieraskielinen. Katsoin jo, niin koko tässä kerrostalossakaan ei taida asua tuon nimistä.

edit: Olen vieläpä asunut tässä jo yli kolme vuotta ja ensimmäinen kerta kun tulee tällä tavalla väärä kirje, joten luulisi ettei ole enää tässä vaiheessa mitään edellisen asukkaan postejakaan. Edellinen asukas taisi muutenkin olla ihan supisuomalainen.
 
Kysytäänpä vaikka täällä:

Miten toimin, kun tuli kirje jossa on minun osoite mutta joku ihan vieras nimi? Kirjoitanko vain kuoreen että "jaeltu väärään osoitteeseen" tms. ja vien kirjelaatikkoon?

Hämmentävä juttu kyllä. Kuoresta käy ilmi että tuo on tullut jostain Singaporesta lentopostilla. Osoite on rappua ja asunnon numeroa myöten tarkalleen oikea, mutta nimi jolle tuo on osoitettu on ihan outo ja vieläpä vieraskielinen. Katsoin jo, niin koko tässä kerrostalossakaan ei taida asua tuon nimistä.

edit: Olen vieläpä asunut tässä jo yli kolme vuotta ja ensimmäinen kerta kun tulee tällä tavalla väärä kirje, joten luulisi ettei ole enää tässä vaiheessa mitään edellisen asukkaan postejakaan. Edellinen asukas taisi muutenkin olla ihan supisuomalainen.

Juuri noin olen tehnyt, sinne keltaiseen vaan ihmeteltäväksi.

Tulihan mullekin kirje viime perjantaina, joka ei ole jakopäivä. Missä lie seikkaillut, sen verran turha etten ole edes avannut jotta näkisi milloin edes on lähetetty. Ei uutta rintamalla, joku naapuri sen on varmaan tuonnut.
 
Juuri noin olen tehnyt, sinne keltaiseen vaan ihmeteltäväksi.

Tulihan mullekin kirje viime perjantaina, joka ei ole jakopäivä. Missä lie seikkaillut, sen verran turha etten ole edes avannut jotta näkisi milloin edes on lähetetty. Ei uutta rintamalla, joku naapuri sen on varmaan tuonnut.
Joo, vien sitten tuon vain laatikkoon tuollaisen saatetekstin kera. On tuossa takapuolella joku singaporelainen osoite johon tuon voi palauttaa, joten ehkäpä ne osaa postissa lähettää tuon sinne takaisin.
 
Viimeksi muokattu:
Jaa jaa.. aina ennen ollut paketti tiistaina perillä verkkiksestä, kun olen viikonloppuna tilannut yritykselleni tavaraa "Postin toimitus ark. ennen kello 9" palvelulla. Nyt ei näy vielä edes seurannassa, vaikka verkkis kyllä aikaisin eilen jo oli hoitanut paketin kasaan. On sen verran tyyris toimitustapa, että taidan luopua sen käytöstä tulevaisuudessa.
 
Verkkiksen kannattaisi toimittaa lähetys kuljetettavaksi. Se näkyy välittömästi seurannassa kun se on Postin lähetysvirrassa.
Tuo verkkiksen meininki välillä ihmetyttää. Itse en ihan hirveästi sieltä tilaa mutta yleensä paketit lähtevät ripeästi eteenpäin, noin 1/10 kerroista paketti kuitenkin tuntuu jäävän jonnekin verkkiksen varaston perukoille viikoksi makailemaan vaikka se olisi valmiina lähtöön.
 
Arvaan, että ero tulee siitä lähteekö kama heidän palveluvarastosta jota hoitaa Posti -> kama suoraan postin lähetysvirtaan paketoinnin ja osoitekortin liimaantumisen jälkeen vs joku muu varasto missä on randomtekijöitä mukana yhtälössä ihmisten, tekniikan ja kuljetusten muodossa.
 
Verkkiksen kannattaisi toimittaa lähetys kuljetettavaksi. Se näkyy välittömästi seurannassa kun se on Postin lähetysvirrassa.

On mulla käynyt taannoin niinkin, että on paketti ollut kädessä ennen kuin seurannassa näkyy mitään. Sitä en toki muista mistä tuo paketti tuli. Nyt näkyy että on aamulla kymmeneltä lajiteltu ja myöhemmin alkanut liikkumaan eteenpäin. Näkyypä myös että "Lähetyksen toimitus voi viivästyä päivällä. Lähetyksen käsittely on viivästynyt.". Eli ei välttämättä tule edes huomenna. :thumbsdown: Mulla on ollut aiemmin postin kanssa todella hyvä tuuri kun aina ollut nopeaa ja luotettavaa toimintaa, mutta viimeisen parin vuoden aikana on näkynyt jos jonkinmoista ongelmaa. Taitaa olla aika sponssata muita toimijoita milloin vain mahdollista, ja kun postia joutuu käyttämään, niin surutta valita se halvin vaihtoehto.
 
Tietääkö kukaan voiko postin digitaalisella tullauksella tullata paketin, josta on maksanut IOSSin kautta alvit, mutta myyjä ei anna IOSS numeroa jolloin pitää maksaa alvit uudestaan ja karhuta takaisin myyjältä?
 
Kysytäänpä vaikka täällä:

Miten toimin, kun tuli kirje jossa on minun osoite mutta joku ihan vieras nimi? Kirjoitanko vain kuoreen että "jaeltu väärään osoitteeseen" tms. ja vien kirjelaatikkoon?

Hämmentävä juttu kyllä. Kuoresta käy ilmi että tuo on tullut jostain Singaporesta lentopostilla. Osoite on rappua ja asunnon numeroa myöten tarkalleen oikea, mutta nimi jolle tuo on osoitettu on ihan outo ja vieläpä vieraskielinen. Katsoin jo, niin koko tässä kerrostalossakaan ei taida asua tuon nimistä.

edit: Olen vieläpä asunut tässä jo yli kolme vuotta ja ensimmäinen kerta kun tulee tällä tavalla väärä kirje, joten luulisi ettei ole enää tässä vaiheessa mitään edellisen asukkaan postejakaan. Edellinen asukas taisi muutenkin olla ihan supisuomalainen.
"Jaettu väärään osoitteeseen" on siinä mielessä huono sanavalinta, että jakaja ei tiedä mihin osoitteeseen kyseinen kirje on aiemmin jaettu, että onko se jaettu oikeasti väärään osoitteeseen eli johonkin muuhun kuin kirjeessä olevaan vai tarkoittaako tekstin kirjoittaja tässä todellisuudessa sitä, että kyseisessä osoitteessa ei asu kirjeessä mainittua vastaanottajaa. Eli tässä tapauksessa kannattaisi kirjoittaa vaikka "ei asu tässä osoitteessa", näin se menisi huomattavasti varmemmin osoiteselvitykseen lajittelukeskuksessa.

Tässä sinun tapauksessa on riskinä, että kirje päätyy uudestaan sinulle, jos reitin jakaja ei tarkista jakelukeskuksessa että kuka kyseisessä osoitteessa todellisuudessa asuu vaan päättelee vain teksistä, että kirje on jaettu väärään osoitteeseen ja toimittaa kirjeen kirjeessä olevaan osoitteeseen (taas). En tarkoita että näin kävisi, mutta todennäköisyys on suurempi.
 
"Jaettu väärään osoitteeseen" on siinä mielessä huono sanavalinta, että jakaja ei tiedä mihin osoitteeseen kyseinen kirje on aiemmin jaettu, että onko se jaettu oikeasti väärään osoitteeseen eli johonkin muuhun kuin kirjeessä olevaan vai tarkoittaako tekstin kirjoittaja tässä todellisuudessa sitä, että kyseisessä osoitteessa ei asu kirjeessä mainittua vastaanottajaa. Eli tässä tapauksessa kannattaisi kirjoittaa vaikka "ei asu tässä osoitteessa", näin se menisi huomattavasti varmemmin osoiteselvitykseen lajittelukeskuksessa.

Tässä sinun tapauksessa on riskinä, että kirje päätyy uudestaan sinulle, jos reitin jakaja ei tarkista jakelukeskuksessa että kuka kyseisessä osoitteessa todellisuudessa asuu vaan päättelee vain teksistä, että kirje on jaettu väärään osoitteeseen ja toimittaa kirjeen kirjeessä olevaan osoitteeseen (taas). En tarkoita että näin kävisi, mutta todennäköisyys on suurempi.
Meidän osoitteessa ennen asunut henkilö ei ole saanut aikaiseksi muuttaa tietojaan joka paikassa. Meille tulee säännöllisesti hänen postejaan, milloin mistäkin vakuutusyhtiöstä ja pankista. Aikani jaksoin niitä palautella juuri tuohon malliin postille, mutta sitten rupesivat jakamaan samoja kirjeitä uusiksi :D Sittemmin siirryin vain nakkelemaan kirjeet avaamattomana roskiin.
 
Kannattaa vetää osoitetiedot yli mustekynällä sekä kirjoittaa lähetykseen "ei asu täällä" ja teipata lähetys ulko-oveen postiluukun kohdalle, niin lähtee seuraavalla kerralla jakajan mukaan.

Tuntuu vähän karsealta ajatukselta heitellä roskiin toisten posteja.

Sitten kun posti palauttaa "väärin" jaettuja lähetyksiä, niin vastaanottajakin saa siitä tiedon ja ei enää lähettele niitä lisää.
 
22.9. saapui paketti vantaalle postilla Saksasta. Edelleen "item in sorting". Kauankohan meinaavat sorttailla. Siellä oli ser-jäte prossu ja muistit siis kyydissä.
 
"Jaettu väärään osoitteeseen" on siinä mielessä huono sanavalinta, että jakaja ei tiedä mihin osoitteeseen kyseinen kirje on aiemmin jaettu, että onko se jaettu oikeasti väärään osoitteeseen eli johonkin muuhun kuin kirjeessä olevaan vai tarkoittaako tekstin kirjoittaja tässä todellisuudessa sitä, että kyseisessä osoitteessa ei asu kirjeessä mainittua vastaanottajaa. Eli tässä tapauksessa kannattaisi kirjoittaa vaikka "ei asu tässä osoitteessa", näin se menisi huomattavasti varmemmin osoiteselvitykseen lajittelukeskuksessa.

Tässä sinun tapauksessa on riskinä, että kirje päätyy uudestaan sinulle, jos reitin jakaja ei tarkista jakelukeskuksessa että kuka kyseisessä osoitteessa todellisuudessa asuu vaan päättelee vain teksistä, että kirje on jaettu väärään osoitteeseen ja toimittaa kirjeen kirjeessä olevaan osoitteeseen (taas). En tarkoita että näin kävisi, mutta todennäköisyys on suurempi.
Kirjoitin siihen lopulta suunnilleen että "henkilö jolle kirje on osoitettu ei asu kyseisessä osoitteessa". Ehkäpä asia käy tuosta ilmi
 
Kannattaa vetää osoitetiedot yli mustekynällä sekä kirjoittaa lähetykseen "ei asu täällä" ja teipata lähetys ulko-oveen postiluukun kohdalle, niin lähtee seuraavalla kerralla jakajan mukaan.

Tuntuu vähän karsealta ajatukselta heitellä roskiin toisten posteja.

Sitten kun posti palauttaa "väärin" jaettuja lähetyksiä, niin vastaanottajakin saa siitä tiedon ja ei enää lähettele niitä lisää.

Jep, itse saattaisin olla niin ystävällinen, että Fonectan tai muun tietolähteen kautta selvittäisin ex-asukkaan uuden osoitteen, ja korjaisin uudet osoitetiedot kuoreen kiinni ja sitten postilaatikkoon matkaan. Kun kerran selvittää tuon osoitetiedon, niin voi sitten samalla ”korjausosoitteella” vaan mekanistisesti ohjata väärää postia pois ja tuleepahan hyvä syy illlalla ulkoilla postilaatikolle.

Olen joskus jopa kerran lähettänyt postilla kunnallisen pysäköintivalvontamaksun kirjekuoressa osoitteeseen, joka on ilmoitettu auton rekisterinumeron omistajan osoitteeksi. Kuori oli alunperin Arinan, jossa luki näin ”Äänestä Arinan vaaleissa ja voit voittaa vuoden ruuat!”, jonka alle kirjoitin kuulakärkikynällä ”Tai muun pikavoiton!”

Olipa sakko sitten tuule tiputtama tai omistajan roskaamista, niin tärkeintä oli saada muovinen lappu pois luonnosta ja varmistettua, ettei maksaminen jää ainakaan tiedostamattomuudesta kiinni.
 
Tietääkö kukaan voiko postin digitaalisella tullauksella tullata paketin, josta on maksanut IOSSin kautta alvit, mutta myyjä ei anna IOSS numeroa jolloin pitää maksaa alvit uudestaan ja karhuta takaisin myyjältä?
Mistä kaupasta on kyse? Esimerkiksi Ebay ja Aliexpress käyttävät heidän omaa IOSS-numeroa, joten sitä ei tarvitse erikseen myyjiltä kysellä.
 
Mistä kaupasta on kyse? Esimerkiksi Ebay ja Aliexpress käyttävät heidän omaa IOSS-numeroa, joten sitä ei tarvitse erikseen myyjiltä kysellä.
LTT Store eli tilasin päheän fanivesipullon itselleni. Heillä sivuilla erikseen sanotaan, että johonkin EU ohjeeseen xyz vedoten eivät suostu antamaan IOSS numeroa assiakkaille, mutta hyvittävät ALVit kuittia tai muuta vastaava selvitystä vastaan, jos IOSS tiedot tippuvat pois matkalla. Tätä on kuulemma heidän kuljetusfirman kanssa moneen kertaan selvitetty, että ne ei pitäisi tippua, mutta niin vain itsellenikin tuli tullaustieto. Päätin kuitenkin, että jos kerran posti tuollaista mahdollisuutta tullata tarjoaa niin minähän tullaan, kun se maksaa postin kautta 0,9€ ja jos tullaa tullissa joutuu maksamaan käsittelymaksun 2,9€. Toivottavasti paketti tulee ongelmitta perille.
 
LTT Store eli tilasin päheän fanivesipullon itselleni. Heillä sivuilla erikseen sanotaan, että johonkin EU ohjeeseen xyz vedoten eivät suostu antamaan IOSS numeroa assiakkaille, mutta hyvittävät ALVit kuittia tai muuta vastaava selvitystä vastaan, jos IOSS tiedot tippuvat pois matkalla. Tätä on kuulemma heidän kuljetusfirman kanssa moneen kertaan selvitetty, että ne ei pitäisi tippua, mutta niin vain itsellenikin tuli tullaustieto. Päätin kuitenkin, että jos kerran posti tuollaista mahdollisuutta tullata tarjoaa niin minähän tullaan, kun se maksaa postin kautta 0,9€ ja jos tullaa tullissa joutuu maksamaan käsittelymaksun 2,9€. Toivottavasti paketti tulee ongelmitta perille.
Sama kauppa ja sama ongelma oli aiemmin, tein postin digitaalisen tullauksen. Tämän jälkeen paketti tuli nopeasti perille, tosin LTTStorelta meni useampi viikko ennen kuin palautti ALVit.
 
Kysytäänpä vaikka täällä:

Miten toimin, kun tuli kirje jossa on minun osoite mutta joku ihan vieras nimi? Kirjoitanko vain kuoreen että "jaeltu väärään osoitteeseen" tms. ja vien kirjelaatikkoon?

"Oikeaoppisesti" tuo kuuluu palauttaa sille yhtiölle, joka kirjeen jakamisesta on vastannut. Tuo taas selviää kirjeen päällä olevasta lyhenteestä.
Helpoiten noi koodit löytää Postin sivulta "Näin tunnistat oikean jakeluyhtiön". Lista yhtiöistä löytyy myös Trafin Postitoimintarekisteristä.

Kerran tuon vaivan nähnyt. Sähköpostia jakeluyhtiöön, josta toimittivat valmiiksimaksetun kirjeen tuon toimittamiseksi. Itselläni motiivina oli uteliaisuuden lisäksi saada seuraavat lähetykset suoraan oikeaan osoitteeseen.
 
Soittelin Postille, kun Saksasta tuleva paketti (prossu & muistit) on jumittanu viikon verran Vantaalla lajittelussa. Alle minuutissa vastasivat, puhelu maksaa ilmeisesti vain mpm:n ja sanoivat, että ei ole tosiaan normaalia enää. Kyllä sen paketin pitäis mulla jo olla. Niin, noh. Lupasivat yrittää selvitellä missä se luuraa, ja palata asiaan eli olla yhteydessä minuun. Saa nähdä löytyykö sitä enää. Vanhan servuraudan varastamisesta ei ainakaan ole mitään iloa todennäköisesti kenellekään.
 
Ottaen huomioon rapsut postilähetyksen varkaudesta, minusta loogisempaa, että lähetys on muuten kadonnut/ osoitekortti vaurioitunut/irronnut tms ja se odottelee jossain selvityspalveluissa toimenpiteitä. Saksan kamathan tulee Suomeen merikontteihin lempattuna ja joku onneton ne heittelee uloskin niistä lajittelukoneelle.
 
Ottaen huomioon rapsut postilähetyksen varkaudesta, minusta loogisempaa, että lähetys on muuten kadonnut/ osoitekortti vaurioitunut/irronnut tms ja se odottelee jossain selvityspalveluissa toimenpiteitä. Saksan kamathan tulee Suomeen merikontteihin lempattuna ja joku onneton ne heittelee uloskin niistä lajittelukoneelle.

Mjoo. Kyselin kyllä, että haluaako ne tietoja lähettäjästä, paketin sisällöstä tms. mutta "ei kulemma vielä tässä vaiheessa tarvita". Noh, varrotaan...
 
Tuo on kyllä super kätevää että pakettiautomaattiin tilattu monipakettilähetys voidaa. "räjäyttää" ympäri kaupunkia jotta saa kiertää sieltä täältä paketin noutamassa.
 
Tuo on kyllä super kätevää että pakettiautomaattiin tilattu monipakettilähetys voidaa. "räjäyttää" ympäri kaupunkia jotta saa kiertää sieltä täältä paketin noutamassa.
Juu, tai vastaavasti kotiin tilattuna paketit saattavat tulla eri päivinä tai esim toinen tulee kotiin ja toinen asiamiespostiin tai pakettiautomaattiin. Ainakin joskus minulla oli käsitys että nuo monipakettilähetykset pitäisivät kulkea "käsi kädessä" perille saakka.

Eri noutopaikkoihin menneistä en ole jaksanut valittaa mutta kotiinkuljetuksella tilatuista olen kyllä jaksanut valittaa kun sille on ollut syynsä miksi ne olen suoraan kotiin olen halunnut, yleensä paino tai suuri koko.
 
Tuo on kyllä super kätevää että pakettiautomaattiin tilattu monipakettilähetys voidaa. "räjäyttää" ympäri kaupunkia jotta saa kiertää sieltä täältä paketin noutamassa.


Voihan se ärsyttää, mutta miten ratkoa? Kuski taikoo lisää lokerikkoja? Edellinen taho on esim. logistiikkakeskus, siellä järjestelmä varoittaa valoin ja äänin että perkules, Virtaselle on kolme lähetystä Hattulan Prisman lokerikkoihin ja joku juoksee paikalle korjaamaan hommaa niin, että menis jonnekin muualle? Ja samaan aikaan pitäs lajitella joku 70-100t lähetystä siinä taustalla.

Eli realismi tuo toteaman, että ei niitä voi/kerkiä kukaan erikseen käsittelemään vaan automatiikka viskoo ne jollain yhtälöillä eri lokeroihin?
 
Voihan se ärsyttää, mutta miten ratkoa? Kuski taikoo lisää lokerikkoja? Edellinen taho on esim. logistiikkakeskus, siellä järjestelmä varoittaa valoin ja äänin että perkules, Virtaselle on kolme lähetystä Hattulan Prisman lokerikkoihin ja joku juoksee paikalle korjaamaan hommaa niin, että menis jonnekin muualle? Ja samaan aikaan pitäs lajitella joku 70-100t lähetystä siinä taustalla.

Eli realismi tuo toteaman, että ei niitä voi/kerkiä kukaan erikseen käsittelemään vaan automatiikka viskoo ne jollain yhtälöillä eri lokeroihin?
Käytettäisiin vaikka sitä lokeron tilaa tehokkaasti eikä niin että pikkupaketti yksinään lokerossa kun sinne mahtuisi toinenkin saman monipakettilähetyksen paketti.
 
Käytettäisiin vaikka sitä lokeron tilaa tehokkaasti eikä niin että pikkupaketti yksinään lokerossa kun sinne mahtuisi toinenkin saman monipakettilähetyksen paketti.

Edelleen, ne lähetykset eivät välttämättä ole samassa rullakossa sillä kuskilla, osa voi ola jäänyt vielä logistiikkakeskukseenkin jos ei mahtunut/kerinnyt mukaan, ne tulee sitten kun kerkiää esim seuraavana päivänä. Lisäksi se kuski tuskin kerkiää tsiigailemaan ne kaikki lähetykset läpi, että olisko samalle jampalle menossa muitakin lähetyksiä. Eli ideana on edelleen se, että sillä ihmisellä on mahd. vähän mahdollisuuksia tehdä mitään lähinnä väärin, tekee vain sen että lähetys per boksi ja jos täynnä, vie muualle tai noutopisteeseen, mitä vähemmän siinä työntekijät itse miettii ja luovii, sen parempi lopputulos. Vähän epäilen myös että järjestelmät antaa edes periksi hyllyttää sanaan boksiin useamman lähetyksen ( koska ne pitää jokainen postin pystyä todistamaan, että koodin omistava henkilö on ne noutanut)
 
Edelleen, ne lähetykset eivät välttämättä ole samassa rullakossa sillä kuskilla, osa voi ola jäänyt vielä logistiikkakeskukseenkin jos ei mahtunut/kerinnyt mukaan, ne tulee sitten kun kerkiää esim seuraavana päivänä. Lisäksi se kuski tuskin kerkiää tsiigailemaan ne kaikki lähetykset läpi, että olisko samalle jampalle menossa muitakin lähetyksiä. Eli ideana on edelleen se, että sillä ihmisellä on mahd. vähän mahdollisuuksia tehdä mitään lähinnä väärin, tekee vain sen että lähetys per boksi ja jos täynnä, vie muualle tai noutopisteeseen, mitä vähemmän siinä työntekijät itse miettii ja luovii, sen parempi lopputulos. Vähän epäilen myös että järjestelmät antaa edes periksi hyllyttää sanaan boksiin useamman lähetyksen ( koska ne pitää jokainen postin pystyä todistamaan, että koodin omistava henkilö on ne noutanut)
Toinen mikä ihmetyttää on se että jos toimipaikassa on postin pakettilokero ja postin palvelutiski, niin jos määränpääksi oli valittu se lokero niin sitä "ei lokeroon mahtuvaa" pakettia ei vahingossakaan voi systeemi ohjata siihen postin palvelutiskin varastoon missä paketteja joka tapauksessa on.
 
Tuohon yksinkertaisin syy on varmaan raha, lokerolähetys on hinnoiteltu todennäköisesti niin tiukaksi että siitä ei haluta enää antaa jyviä asiamiespostille? Jostain vitosesta ei jää käytännössä varmaan mitään muutenkaan postille vaan se on vain olemassa että syö matkahuollon vitosen lähetykseltä asiakkaita.
 
Tuohon yksinkertaisin syy on varmaan raha, lokerolähetys on hinnoiteltu todennäköisesti niin tiukaksi että siitä ei haluta enää antaa jyviä asiamiespostille? Jostain vitosesta ei jää käytännössä varmaan mitään muutenkaan postille vaan se on vain olemassa että syö matkahuollon vitosen lähetykseltä asiakkaita.
Tuo ei voi olla syynä, ainakin itselläni tuollainen tapaus saattaa mennä siihen samassa rakennuksessa olevaan asiamiespostiin, toiseen asiamiespostiin liki 10km päässä tai sitten johonkin muuhun pakettiautomaattiin, täysin randomilla. Luulisi että helpoin ja selkein olisi kipata se paketti siihen lähimpään "ylivuoto"pisteeseen eikä lähteä kärräämään sitä satunnaisesti jonnekin muualle.

Ja toki ymmärrän että noiden pakettien käsittely pitää olla sellaista että inhimillisiä virheitä sattuisi mahdollisimman vähän mutta kyllä tässä viimeisen parin-kolmen vuoden aikana on ollut kyllä sellaista sekoilua muutamien lähetysten kanssa että ei oikein tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Toki noiden sekoilujen osuus on omienkin pakettimäärien joukossa varmaan alle prosentin luokkaa ja koko maan pakettimäärissä vielä pienempi osuus mutta silti. Esimerkiksi viimeisen vuoden aikana on kaksi kertaa ollut lokerossa jonkun muun paketti ja 1 tai 2 kertaa on asiamiespostissa yritetty antaa jonkun muun pakettia kouraan. Tuon takia tulee nykyään aina tarkistettua että paketissa on oikea nimi ja/tai paketti on edes suunnilleen odotetun kokoinen ja muotoinen.
 
Tuohon yksinkertaisin syy on varmaan raha, lokerolähetys on hinnoiteltu todennäköisesti niin tiukaksi että siitä ei haluta enää antaa jyviä asiamiespostille? Jostain vitosesta ei jää käytännössä varmaan mitään muutenkaan postille vaan se on vain olemassa että syö matkahuollon vitosen lähetykseltä asiakkaita.

Omassa "vakipostissa" se sama r-kioskin täti sen paketin vie sieltä tulevan postin rullakosta pakettiautomaatin lokeroon, tai sitten takahuoneen hyllylle, mistä sitten antaa sen suoraan palvelutiskillä asiakkaalle. Eli työmäärä ja työntekijä on sama molemmissa tapauksissa. Luultavasti hintakin on saman suuntainen postille.

btw: Taas eilen posti nosti hintoja. Ihmettelin kun taas vaihteeksi oli tiskillä eri hinta kuin mitä olin juuri tarkistanut.
 
Aika harvinainen keissi, pk seudulla ne lokerokuskit on ihan oma armeijansa ja ajavat vain lokerokamaa ja suorittavat lokeroinnin

Edit: kun ärrästä on kyse niin en ihmettele vaikka ärrön mummo ei vain osaa, sen verran niissä vituttaa aina asiointi, se asia mitä haluat hoitaa yleensä kestää mutta muistetaan kysyä että mites, laitetaanko tästä jotain suklaata diabeteksen tuova määrä kympillä? :)
 
Viimeksi muokattu:
On se uskomatonta kun maksaa vielä extraa siitä että paketti tulee X päivänä ja on vielä erikseen sovittu postin kanssa että se toimitetaan nouto pisteeseen eikä lokeroon, niin silti lukee seurannassa että lähetys voi viivästyä päivällä kun lokero on täynnä. :D Toki mahdollista vielä että saa noutaa jostain, mutta alkaa kyllä postin pelleily riittää, smart lokeroon en uskalla enään edes tilata, kun ei ole viimisen vuoden aikana ikinä ollut noudettavissa sieltä sinä päivänä kun pitäisi saapua.
 
Tänään perjantaina ilmestyi taas kirje laatikkoon, ei mitään tärkeää kuitenkaan. Eilen myöhään illalla katsoin ettei siellä silloin ollut mitään.
Nyt vähän jännittää kun odotan tärkeää postia viikon, kahden sisään. Jälkikäteen ajatellen olisin kai voinut pyytää lähettäjää ohjaamaan kirjeen heidän toimipisteeseen mistä olisin voinut noutaa. Saas nähdä taas miten käy.
 
Selvennetääs nyt teillekkin vähän tätä miten nämä automaatit ja niiden täyttö toimii, sekä vähän yleisesti tuosta pakettijaosta jota jo aikaisemmin olen tässä aiheessa avannut.

Käytettäisiin vaikka sitä lokeron tilaa tehokkaasti eikä niin että pikkupaketti yksinään lokerossa kun sinne mahtuisi toinenkin saman monipakettilähetyksen paketti.

Ainoa vain että se ei onnistu, ei kummankaan mallisessa automaatissa, eli keskikonsoli tai näissä missä on ovessa numeropainikket. Keskikonsolimalli ei anna lokeroida uutta pakettia ennenkuin avattu luukku on laitettu kiinni. Ovikoodillisiin taas vastaavasti pystyisi tunkemaan niin paljon kun sinne lokeroon mahtuu, mutta et voi linkittää kuin yhden paketi per luukku. Ja ennekuin edes ehdotat "no miksei niitä voi silti laittaa sinne samaan lokeroon jos mahtuu", syy on ihan siinä että se saapumistieto ei tule sulle kuin siitä yhdestä, luukkuun linkitetystä paketista, eikä myöskään mene lähettäjälle. Eli jos toimittaisiin näin että MPS lähetykset tungettaisiin samaan lokeroon sillä yhden paketin koodilla, epärehellinen vastaanottaja vois valittaa lähettäjälle ettei saanut kuin yhden paketin neljästä mitkä piti tulla samalla kertaa.

Edelleen, ne lähetykset eivät välttämättä ole samassa rullakossa sillä kuskilla, osa voi ola jäänyt vielä logistiikkakeskukseenkin jos ei mahtunut/kerinnyt mukaan, ne tulee sitten kun kerkiää esim seuraavana päivänä. Lisäksi se kuski tuskin kerkiää tsiigailemaan ne kaikki lähetykset läpi, että olisko samalle jampalle menossa muitakin lähetyksiä. Eli ideana on edelleen se, että sillä ihmisellä on mahd. vähän mahdollisuuksia tehdä mitään lähinnä väärin, tekee vain sen että lähetys per boksi ja jos täynnä, vie muualle tai noutopisteeseen, mitä vähemmän siinä työntekijät itse miettii ja luovii, sen parempi lopputulos. Vähän epäilen myös että järjestelmät antaa edes periksi hyllyttää sanaan boksiin useamman lähetyksen ( koska ne pitää jokainen postin pystyä todistamaan, että koodin omistava henkilö on ne noutanut)
Lähetykset eivät tule välttämättä edes samalla rungolla postikeskukseen, voivat tulla päivänkin viiveellä jos ovat sattuneet olemaan esim. lähettäjällä eri häkeissä. Joistain paikoista otetaan vain täydet häkit mukaan, myös lokeroidessa paketti A voi olla päällä, mutta paketti B onkin sielä pohjalla. Muistappa siinä sitten tosiaan et "joo otto wille kuusisen paketin laitoin tonne nii laitanpa tämän siihen lähelle". Sitten vielä noissa keskikonsolimalleissa kun et voi lokeroidessa edes valita luukkua minnekkä laitat, ainoastaan luukun koon jos lähetys ei sovi lokeroon. Kone arpoo sulle luukut minne antaa laittaa.

Ainoa tilanne milloin kuskin pitäisi pitää huolta, että onko kaikki monipakettilähetyksen paketit kasassa on sovitut (21-paketti, eli kotiinkuljetus). Yleensä sovituissa ne pyritään kumminkin keräämään kaikki kasaan ennenkuin edes sitä sopivaa aikataulua lähdetään kyselemään, tai tämä on ainakin oma oletukseni, en siitä tiedä yhtään kuinka oikeasti tämä avisointi tapahtuu. Millä aikataululla jne, kauanko mahdollisia eksyneitä osia lähetyksestä odotetaan, onko se päivä, kaksi vai kolme.

Toinen mikä ihmetyttää on se että jos toimipaikassa on postin pakettilokero ja postin palvelutiski, niin jos määränpääksi oli valittu se lokero niin sitä "ei lokeroon mahtuvaa" pakettia ei vahingossakaan voi systeemi ohjata siihen postin palvelutiskin varastoon missä paketteja joka tapauksessa on.

Ainakin itse vien kaikki mitä en saa automaattiin mahtumaan niin suoraan tiskille, vaikka oikeasti ne pitäis vielä kertaalleen käyttää terminaalin kautta "jos vaikka huomenna mahtuis automaattiin" tavalla. Sitten kun on tosiaan näitä kahden eri mallin automaatteja missä on syystä X erikokoiset lokerot niin no, postin järjestelmän pitäisi osata eritellä ne, aina se ei onnistu mutta ainakin omalla kohdalla on tuo onnistumiusprosentti lähemmäs 100% että ei koita tarjota liian isoja paketteja automaattiin, toki myös sekin vaikuttaa kuinka hyvin niitä isoja luukkuja on vapaana. Välillä ne automaatit on niin vammaisesti suunniteltu että isoja lokeroita onkin vain 5, kun automaatissa itsessään on 80 lokeroa.

Aika harvinainen keissi, pk seudulla ne lokerokuskit on ihan oma armeijansa ja ajavat vain lokerokamaa ja suorittavat lokeroinnin

Varmaan isommissa kaupungeissa ja alueila (pk seutu, turun seutu, tampereen seutu, ehkä oulu ja jyväskylä?) automaatteja täytää pääosin ihan omat kuskinsa, puhutaan KuPa nimellä. Pienemmillä alueilla sitten postinjakelussa on melkein yksi korvamerkitty kuljettaja joka ajelee ympäriinsä alueen automaatit täyttäen ne.

Omassa "vakipostissa" se sama r-kioskin täti sen paketin vie sieltä tulevan postin rullakosta pakettiautomaatin lokeroon, tai sitten takahuoneen hyllylle, mistä sitten antaa sen suoraan palvelutiskillä asiakkaalle. Eli työmäärä ja työntekijä on sama molemmissa tapauksissa. Luultavasti hintakin on saman suuntainen postille.

R-kioskin työntekijät täyttävät itse automaatin, posti vaan tuo rullakon sinne mistä täytetään, jos samassa tilassa toimii asiamiesposti niin sitten se on "helpompi" luonnollisesti lyödä hyllyyn tavarat mitä ei mahdu automaattiin. Muussatapauksessa ne melkein jäävät odottamaan joko sitä että automaatissa on tilaa tai seuraavaa päivää että voidaan lyödä kuskille kyytiin et "vieppäs noi ylivuotoon".

Ylivuoto on se ehkä kaikkein vaikein asia käsittää, miksi paketit paikasta Y viedään paikkaan A vaikka matkallisesti paikka B olisi lähempänä. Suurin syy tässä on postinumeroalueet ja miten niissä on hoidettu pakettien keskittäminen. Esimerkiksi Tampereella Sammonkadun R-kioski käsittää 33520 (kauppi), 33530 (kissanmaa), 33540 (kaleva) näin ulkomuistista. Eli vaikka asuisit lähellä tuota R-kioskia mutta "väärällä" postinumeroalueella, ja olisit tilannut sen pakettisi siihen lähimpään automaattiin mikä on, mutta jos se ei tosiaan ole joku noista kolmesta postinumeroalueesta, se menee oletuksena sitten alueen lähipostiin. Esim. 33500 postinumeroalueella ne viedään Vellamon K-Markettiin. Ehkä parempi esimerkki on tampereelta tuo että jos asuisit Väinölänkadulla, maantieteellisesti lähin postisi olisi tuo K-market Vellamonkatu, mutta koska postinumerosi on 33100, paketit menevät Tampereen keskustaan Sokokselle joka käsittää tuon alueen pakettinoutupalvelut. Tämä on siis puhe oletuksista, ei tilanteista missä on ohjattu paketit menemäänkin paikkaan Y paikan X sijaan.

Sama ylläoleva periaate pätee myös näihin 14-paketteihin mitä käydään kokeilemassa ovelle jos tilaaja olisi kotona. Oletuksena ne viedään alueen lähipostiin. Esimerkiksi Tampereella 33820 alueella se "lähi"posti on Koivistonkylän Prismalla, vaikka asuisit Hallilassa, Korkinmäessä tai Veisussa. Näillä kuskeilla jotka näitä paketteja ajavat ei ole mitään tietoa jos asiakas itse on asettanut eri postin omaksi noutopostikseen, data ei kerro sitä.


Ja alueet tosiaan mitä käytin esimerkkeinä on omastatiedosta. Nyt voin "tunnustaa" että vuosi sitten vielä firma mille työskentelen hoisi Tampereella aamujaossa tuota 33820 postinumeroaluetta, parhaillaan kuulemma koronan "parhaana" leviämisaikana olisi ollut yli 120 asiakaspaikkaa päivässä, ja tämä pelkkiä yksityisiä, jos vain olisi kaikki pystynyt ottamaan kyytiin mitä oli tarjolla. Työkaveri joka tuota ajoi ja tunsi alueen niin hyvin, että tiesi mikä osoite on missäkin ilman mapsin apua pystyi parhaanakin päivänä hoitamaan vain ~80 asiakaskäyntiä, alue kun on niin perkeleen laaja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 585
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom