Postin kulkemisen vaikeus

La 11.6. lähetetty asiakaspalautus on ollut nyt Postin kuljetuksessa viikon verran, hohhoj. Helsinki-Joensuu väli. Vastaanottajan mukaan Helposti-koodeilla lähetetyissä paketeissa on esiintynyt outoa viivettä. Eli kai tässä toivoa vielä on. Laiskana tietenkin hoidin palautuksen lähimmän pakettiautomaatin kautta, niin ei ole kuittiakaan palautuksesta, lupasivat nimittäin ensi viikolla käsitellä palautukseni kuitin perusteella, jos ei muutosta tapahdu.
 
Jaahas, Posti on uudistanut sivujaan. Vähemmän yllättäen homma mennyt aivan päin helvettiä. Yritin siis ostaa kuljetusta paketille, maksuvalinnassa valitsin maksun Nordean verkkopankilla, mutta sivu vei minut OP:n verkkopankkiin. Yritin palata takaisin ja koko paska meni solmuun, jolloin todella rasittavasti kaikki jo syötetyt tiedot katosivat. Ensimmäisellä kerralla luulin siis valinneeni OP:n verkkopankin vahingossa, mutta toisella kerralla katsoin tarkasti ja totesin ettei vika ole minussa, vaan Postissa. Kerrassaan upeaa suorittamista.
1655840065095.png
 
Jaahas, Posti on uudistanut sivujaan. Vähemmän yllättäen homma mennyt aivan päin helvettiä. Yritin siis ostaa kuljetusta paketille, maksuvalinnassa valitsin maksun Nordean verkkopankilla, mutta sivu vei minut OP:n verkkopankkiin. Yritin palata takaisin ja koko paska meni solmuun, jolloin todella rasittavasti kaikki jo syötetyt tiedot katosivat. Ensimmäisellä kerralla luulin siis valinneeni OP:n verkkopankin vahingossa, mutta toisella kerralla katsoin tarkasti ja totesin ettei vika ole minussa, vaan Postissa. Kerrassaan upeaa suorittamista.
1655840065095.png
Juu, tuo että joku menee pieleen niin kaikki tiedot tyhjentyy on ollut jo pitkään mutta jos ne nyt ovat vielä rikkoneet lisääkin niin...

Heh, tuosta kuvan rinkulasta kurkkivasta ukkelista tuli jotenkin ensimmäisenä mieleen apina, vasta toisella vilkaisulla tajusin ettei se taida apina ollakaan :D
 
Jaahas, Posti on uudistanut sivujaan.

Siellä on tehty uusia sopimuksia ja kaikkien(?) pankkien maksut kulkevat nyt OP:n maksupalvelun kautta. Maanantaina maksoin Dansken tililtä tuon virityksen kautta, todennäköisesti OP sai samalla jotain eteenpäin myytävää tietoa mutta minkäs teet. Lisäksi sivut olivat (ovat) ihan rikki. Ekalla kerralla odoteltiin pari minuuttia pyörivän spinnerin kanssa kun yritin päästä maksamaan ja tuli tuo sama paska geneerinen virhe. Toisella kerralla pääsin maksun hyväksymisen jälkeiseen vaiheeseen, sivusto mietti pari minuuttia ja taas sama hyödyllinen virheilmoitus. Tällä kertaa maksu lähti tililtä ja onneksi tuli myös sähköpostissa tiedot jolla sai lähetettyä paketin. Myös pakettiautomaatin hakua sai yrittää 3-4 kertaa kun homma heitti virhettä tasaisesti.

Jotenkin tuntuu että tässä kunnossa ei olisi muutoksia pitänyt puskea tuotantoon asti näinkin kriittisen palvelun kanssa.
 
Katsokaahan sitten tililtä ettei nuo maksuyritykset ole menneet tililtä. Viimeksi kun temppusi tuolla lailla, maksu kyllä lähti mutta paketille ei saanut koodia ja muistaakseni sama homma toistui. Postin aspa kyllä selvitti asian mallikelpoisesti mutta säätöä siinä kyllä riitti.
 
Jaahas, Posti on uudistanut sivujaan. Vähemmän yllättäen homma mennyt aivan päin helvettiä. Yritin siis ostaa kuljetusta paketille, maksuvalinnassa valitsin maksun Nordean verkkopankilla, mutta sivu vei minut OP:n verkkopankkiin. Yritin palata takaisin ja koko paska meni solmuun, jolloin todella rasittavasti kaikki jo syötetyt tiedot katosivat. Ensimmäisellä kerralla luulin siis valinneeni OP:n verkkopankin vahingossa, mutta toisella kerralla katsoin tarkasti ja totesin ettei vika ole minussa, vaan Postissa. Kerrassaan upeaa suorittamista.
1655840065095.png
Todenäköisesti nettiposti viturallaan ja rahat kyllä menneet tililtä.
Sama kävi itselle muutama viikko sitten.
Soitin aspaan niin kertoivat että heillä on huoltokatko jonka takia kävi noin.. :hmm:
Kysyin että eikös tälläisistä "huoltokatkoista" olisi hyvä laittaa jotain tietoa, vaikka tuonne sivuille jos ei ostot kerran onnistu.
Jopa laittaa tuo nettikauppa vaikkapa ihan tauolle asti, kunnes saavat "huoltokatkon" selvitettyä.
3 puhelua, 3 sähköpostia ja viikko odottelua niin sain vihdoin rahat takaisin.
 
Kukas se Postille it-palveluja tuottaakaan? Ettei olisi ollut laadun tae, eli Tieto :D
 
Todenäköisesti nettiposti viturallaan ja rahat kyllä menneet tililtä.
Sama kävi itselle muutama viikko sitten.
Soitin aspaan niin kertoivat että heillä on huoltokatko jonka takia kävi noin.. :hmm:
Kysyin että eikös tälläisistä "huoltokatkoista" olisi hyvä laittaa jotain tietoa, vaikka tuonne sivuille jos ei ostot kerran onnistu.
Jopa laittaa tuo nettikauppa vaikkapa ihan tauolle asti, kunnes saavat "huoltokatkon" selvitettyä.
3 puhelua, 3 sähköpostia ja viikko odottelua niin sain vihdoin rahat takaisin.

Muista laittaa myös vaatimus puhelinkuluista, itsellä meni lähes kolme viikkoa saada postilta rahat takaisin samassa tilanteessa.
 
La 11.6. lähetetty asiakaspalautus on ollut nyt Postin kuljetuksessa viikon verran, hohhoj. Helsinki-Joensuu väli. Vastaanottajan mukaan Helposti-koodeilla lähetetyissä paketeissa on esiintynyt outoa viivettä. Eli kai tässä toivoa vielä on. Laiskana tietenkin hoidin palautuksen lähimmän pakettiautomaatin kautta, niin ei ole kuittiakaan palautuksesta, lupasivat nimittäin ensi viikolla käsitellä palautukseni kuitin perusteella, jos ei muutosta tapahdu.
Homma edistyy. Aamulla paketti rekisteröityny ja lajiteltu Vantaalla. Missä lie viikon seilannu.
 
Homma edistyy. Aamulla paketti rekisteröityny ja lajiteltu Vantaalla. Missä lie viikon seilannu.

Jos pitää arvata, kerkesivät sen Vantaalla nyt vasta ylilaputtamaan oikealla osoitekortilla sen helposti paskakoodin sijaan. En ikinä itse lähetä sillä vaan tulostan oikean osoitekortin ja liimaan lähetyksen päälle + laitan vielä toisen lähetyksen sisälle jos päällimmäinen irtoaa/hajoaa. Nuo helposti paskeet liikkuu järjestään viimeisenä eikä ihme, sehän on halpistuote lähinnä ärrälähetystä/matkahuollon halpista vastaan. Oikeaa osoitekorttia puoltaa myös välitön seurannan aktivoituminen, sitä helpostikoodia ei seurata.
 
Todenäköisesti nettiposti viturallaan ja rahat kyllä menneet tililtä.
Siis miten tuossa vaiheessa voisi vielä rahaa liikkua mihinkään kun maksupalveluun ei ole syötetty yhtään mitään saatika valtuutettu mitään maksua :confused:
 
Siis miten tuossa vaiheessa voisi vielä rahaa liikkua mihinkään kun maksupalveluun ei ole syötetty yhtään mitään saatika valtuutettu mitään maksua :confused:

Juu, ei tuossa tapauksessa varmasti mitenkään, kun et ole syöttänyt lainkaan pankkisi tunnuslukutaulukon tietoja sivun bokseihin.
 
Siis miten tuossa vaiheessa voisi vielä rahaa liikkua mihinkään kun maksupalveluun ei ole syötetty yhtään mitään saatika valtuutettu mitään maksua :confused:
Itse pääsin syöttämään maksutiedot, ja kun yritin palata postin sivuille niin tuo virheilmoitus pamahti ruutuun.
 
Kävipä taas vanhanaikaiset, olen vanhempien luona ja tilasin heidän nimellään työkaluja tänne heidän asuinpaikkakunnalleen ja laitoin ajattelemattomuuttani oman puhelinnumeron lähetyksen tietoihin.
Nyt paketti on tietysti menossa oman kodin pakettiautomaattiin vaikka vastaanottajana ihan eri henkilö ja toimitusosoite toisessa päässä suomea mutta eihän niillä ole nykypäivänä mitään merkitystä.

Sama tilailla jatkossa lähetykset vaikkapa lemmikin nimellä ja laittaa osoitteeksi narnia tai pikkukakkosen posti, riittää että puhelinnumero menee oikein.

Postin chatin kautta sain paketin ohjattua sille tarkoitettuun osoitteeseen, mutta eipä tuo lähetys ole viikon aikana sieltä pakettiautomaatista mihinkään edennyt.

Screenshot_20220623-160830_OmaPosti.jpg

Tilasin samat työkalut toisesta firmasta sunnuntaina ja valitsin toimitustavaksi matkahuollon, tämä paketti saapui eilen ja ihan oikeaan osoitteeseen puhelinnumerosta huolimatta.
 
Screenshot_2022-06-24-12-26-07-43_99b5a0b19694f10c57987fe86c9b31fd.jpg
Tasan kolme viikkoa ollut paketti jumissa/hukassa lajittelun jälkeen. Saas nähdä hävisikö lopullisesti...
 
Ei tainnut matkikselle olla omaa topiccia, mutta itseasiassa postin syy tämäkin hyvin mahdollisesti:
Postista tuli tänään Matkiksen saapumisilmoitus, että automaatista pitäisi pakettia hakea viimeistään tänään, eli siis samana päivänä kun tuli kirje postilaatikkoon. Hieman saisi olla enemmän pelivaraa.
 
Viimeviikolla tuli saapumisilmoitus postista, että ulkomaan pikalähetys on noudettavissa postista 16.6. jälkeen. Tänään yritin noutaa, mutta ei kuulemma ole paketti vielä kun vasta helsingissä asti. Pitää näköjään alkaa jokainen saapumisilmoituskin tarkistamaan itse erikseen, aikaisemmin tämän kaltaiset tilanteet oli harvinaisia, nyt on jo käynyt liian monta kertaa sama juttu lähiaikoina.

Ei vieläkään ole liikkunut tämä paketti mihinkään. Postilla oli ennen (ei edes kovian kauan aikaa sitten) lomake tätä varten, "pakettini ei saapunut perille" tms, nyt se on poistettu. On sekin yksi tapa kaunistaa tilastoja, kun ei kadonneesta/ongelmallisesta paketista voi ilmoittaa kovin helposti.
 
Ei vieläkään ole liikkunut tämä paketti mihinkään. Postilla oli ennen (ei edes kovian kauan aikaa sitten) lomake tätä varten, "pakettini ei saapunut perille" tms, nyt se on poistettu. On sekin yksi tapa kaunistaa tilastoja, kun ei kadonneesta/ongelmallisesta paketista voi ilmoittaa kovin helposti.

Toisen kerran tämän asian tiimoilta soitin postiin, nyt oikeasti tapahtuikin jotakin. Postista ilmeisesti soitettiin paikalliseen r-kioski noutopisteeseen, josta se paketti sitten kuitenkin löytyi jostakin pienen kaivelemisen jälkeen kuten piti alun perinkin.
Ulkomaan pikapaketissa ei kuulemma pitäisikään seurantatieto enää päivittyä tuon viimeisen "lähetys rekisteröity, Helsinki" jälkeen, näin sanoi postin asiakaspalvelija. Hieman erikoiselta kyllä kuulostaa, mutta uskottava se on.
 
Postillahan alkoi nyt tämä, että jos on Omaposti niin ei enää lähetetä tekstiviestillä noutoilmoitusta. Tänään opin, mitä tuo oikeasti tarkoittaa. Pakettini tuli eilen, mutta koska se uudelleenohjautui autottomalle hyvin epäkäytännölliseen pakettiautomaattiin, saa se odottaa siellä sen aikaa, että minulle on käytännöllistä se hakea. Tänä aamuna klo 9 minulle paukahti tekstiviestimuistutus, että pakettisi on noudettavissa. Koin tämän melko huvittavaksi, koska en todellakaan eilisestä ollut unohtanut pakettia.

Silloin uutisessa sanottiin "Saapumisilmoitus lähetetään yhä myös sähköpostitse. Lisäksi kaikki vastaanottajat saavat muistutuksen, jos lähetystä ei ole noudettu kolmen päivän aikana. " Tietysti Posti säästää tällä tekstiviestin lähettämisen ihmisille, jotka hakevat paketin jo samana päivänä, mutta jos paketti on noudettavissa klo 16 tiistaina, onko muistutus oikeasti järkevintä lähettää klo 9 keskiviikkona? :hmm:
 
Postillahan alkoi nyt tämä, että jos on Omaposti niin ei enää lähetetä tekstiviestillä noutoilmoitusta. Tänään opin, mitä tuo oikeasti tarkoittaa. Pakettini tuli eilen, mutta koska se uudelleenohjautui autottomalle hyvin epäkäytännölliseen pakettiautomaattiin, saa se odottaa siellä sen aikaa, että minulle on käytännöllistä se hakea. Tänä aamuna klo 9 minulle paukahti tekstiviestimuistutus, että pakettisi on noudettavissa. Koin tämän melko huvittavaksi, koska en todellakaan eilisestä ollut unohtanut pakettia.

Silloin uutisessa sanottiin "Saapumisilmoitus lähetetään yhä myös sähköpostitse. Lisäksi kaikki vastaanottajat saavat muistutuksen, jos lähetystä ei ole noudettu kolmen päivän aikana. " Tietysti Posti säästää tällä tekstiviestin lähettämisen ihmisille, jotka hakevat paketin jo samana päivänä, mutta jos paketti on noudettavissa klo 16 tiistaina, onko muistutus oikeasti järkevintä lähettää klo 9 keskiviikkona? :hmm:
Paitsi että Posti ei esim viimeisimmästä emännän paketista lähettänyt sähköpostiakaan, tuli ilmoitus vain Omaposti-appiin.

Ja Postin sivut olivat jälleen kerran ainakin eilen rikki, vähän väliä tuli virhettä kun emäntä yritti jollekin palautukselle varata lokeroa tuosta meidän lähikaupan automaatista. Lopulta sitten chat-aspa (OmaPosti-apissa, nettisivujen chat oli rikki sekin) totesi että lähin automaatti on täynnä, siihen ei nyt saa palautukselle varattua lokeroa.

Tuntu että tuo Posti hajoilee koko ajan enemmän ja enemmän, koittaisivat saada tuota pakettia (pun intended) kasaan jotenkin edes jostakin nurkasta. Jos kaikk imuu on rikki niin jos edes se chat nettisivuilla toimisi... Appin puolellakin se kuulemma aluksi jotain kiukutteli mutta lähti sitten toimimaan.
 
Eilen oli joku huoltokatko josta näkyi ennakkoon ilmoitus apissa, katkon aikana ei appi sitten edes käynnistynyt ainakaan itsellä kun olin jo unohtanut sen.
 
Eilen oli joku huoltokatko josta näkyi ennakkoon ilmoitus apissa, katkon aikana ei appi sitten edes käynnistynyt ainakaan itsellä kun olin jo unohtanut sen.
Juu, ja emäntä kiroili Postin palvelujen kanssa jonkun verran ennen huoltokatkoa. Mietittiinkin että jos ne tuossa katkossa korjaisivat edes jonkun asian kuntoon.
 
Postin chatin kautta sain paketin ohjattua sille tarkoitettuun osoitteeseen, mutta eipä tuo lähetys ole viikon aikana sieltä pakettiautomaatista mihinkään edennyt.

No mitähän helvettiä nyt, pakettia ei ilmeisesti koskaan ohjattu lupauksista huolimatta yhtään mihinkään vaan säilytysaikaa pelkästään pidennettiin viikolla.
Palasin pari tuntia paketin palautumisajankohdan jälkeen lomareissultani ja ajattelin hakea tuon lähetyksen mutta pitäkööt tunkkinsa, tarve meni jo pari viikkoa sitten.

Screenshot_0630.jpg


Joskus mietin että koko posti yrityksenä on vain jokin temppeliritarien psy ops, meno on niin absurdia perseilyä että mietin onko koko lafkaa oikeasti edes olemassa?
 
Mikähän siinä on, että vaikka Posti antaa mahdollisuuden valita oman noutopisteensä, mutta sitten kun joku jotain lähettää niin se ei ikinä ohjaudu valittuun automaattiin vaan toiseen automaattiin, joka on kauempana? Ei varmasti voi olla täynnä joka ikinen kerta heti kättelyssä kun lähettäjä ojentaa paketin Postille. Paska lafka.
 
Bokseja on myös erikokoisia, jos on isompi lähetys ja ei yhtään isompaa boksia vapaana, paha sitä on väkivalloin tunkea sisälle? Sen takia niitä muistutetekstareita tulee, että uunot hakee lähetyksensä mahd. nopeasti. Omasta puolesta voisivat lyhentää ilmaista noutoaikaa vaikka kolmeen arkipäivään niin useampi saa lähetyksensä siitä halutusta automaatista. Noutopisteissä viikko lienee ihan ok. Sen verran harvinaisia nuo on itsellä olleet, että boksiin ei ole mahtunut, että yleensä ne on laitettu samassa rakennuksessa olleeseen noutopisteeseen ne harvat kerrat eikö niitä ole roudattu minnekään pitkälle.
 
Harvakseltaan olen paketteja Postin kautta saanut , eikä ole tarvinnut kysellä perään. No nyt on paketti myöhässä, ei tosin vielä kovin kauan. Myyjä vei paketin R-kioskille Postin asiointipisteeseen 20.6. ja vielä sitä pakettia odottelen. Lähetys rekisteröity kuljetukseen 24.6. ja sen jälkeen ei ole merkintöjä tullut. Paketin piti saapua 27.6., mutta sitten tuli ilmoitus, että saapuminen voi olla myöhässä. Odotellaan.
 
Bokseja on myös erikokoisia, jos on isompi lähetys ja ei yhtään isompaa boksia vapaana, paha sitä on väkivalloin tunkea sisälle? Sen takia niitä muistutetekstareita tulee, että uunot hakee lähetyksensä mahd. nopeasti. Omasta puolesta voisivat lyhentää ilmaista noutoaikaa vaikka kolmeen arkipäivään niin useampi saa lähetyksensä siitä halutusta automaatista.

Haluaisit huonontaa postin palvelua entisestään, jos postilla alunperinkin on tarpeeseen nähden liian vähän lokeroita tai eivät muuten pysy pakettimäärän tasolla? Kyllähän se automaattien määrä pitäisi suhteuttaa tavaramäärään.
Tuo logiikka on ihan sama, kun tienpidossa suomessa: Kun tiet menevät huonompaan kuntoon, niin lasketaan nopeusrajoituksia ja seuraavana vuonna lasketaan vähän lisää. Oikea lääke olisi korjata se tie.
 
Ei, vaan haluaisin parantaa sitä palvelua ihmisille jotka hoitavat asiansa. Toki lokerikkoja voi lisätä mutta käytännössä niille on varmaan monin paikoin jo tullut ns. maksimit täyteen. toki vilkkaimmilla alueilla jo kauan sitten ehdottamani dynaaminen noutopiste olisi hyvä lisä palveluun missä voisi tehokkaasti rakentaa ns. takahuoneen josta aina se halittu lähetys tulee noutoluukulle automatiikan avulla, näin automaatin täyttyminen olisi harvinaisempaa. Toki tämä olisi myös staattisia bokseja kalliimpi ratkaisu. Amazon käyttää tämmöisiä Jenkeissä.

Kyseessä on myös halvin lähetysmuoto joten kuluja ei kannattane kauheasti lisätä ettei kuluja jouduta repimään muualta? Älä jatkossa rakentele olkihimmeleitä.
 
Ei, vaan haluaisin parantaa sitä palvelua ihmisille jotka hoitavat asiansa. Toki lokerikkoja voi lisätä mutta käytännössä niille on varmaan monin paikoin jo tullut ns. maksimit täyteen. toki vilkkaimmilla alueilla jo kauan sitten ehdottamani dynaaminen noutopiste olisi hyvä lisä palveluun missä voisi tehokkaasti rakentaa ns. takahuoneen josta aina se halittu lähetys tulee noutoluukulle automatiikan avulla, näin automaatin täyttyminen olisi harvinaisempaa. Toki tämä olisi myös staattisia bokseja kalliimpi ratkaisu. Amazon käyttää tämmöisiä Jenkeissä.

Kyseessä on myös halvin lähetysmuoto joten kuluja ei kannattane kauheasti lisätä ettei kuluja jouduta repimään muualta? Älä jatkossa rakentele olkihimmeleitä.
Tuollainen iso kaappi jossa oli vain yksi luukku ja kun noutokoodin näpytteli niin kuului hetken aikaa kaikenlaista surinaa ja kolinaa ja paketti putkahti luukkuun oli hetken aikaa tuossa omassa lähikaupassani mutta aika nopeasti se vaihtui perinteisiin lokeroihin. Tuossa automaatissa oli siis Postin, Matkahuollon, PostNordin, DB Schenkerin ja ties minkä firmojen noutopiste samassa. Ideana oli mielestäni loistava, kaikkien puljujen paketit tulivat yhteen automaattiin ja yhdelle luukulle mutta olihan tuo vähän hidas kun kävi jostain uumenistaan kaivelemassa paketin ja kuljetti sen liukuhihnoilla lokeron kohdalle. Missään muualla en ole tuollaista nähnyt eikä se tuossakaan ihan hirveän kauaa ollut, olikohan vuottakaan.
 
Joo, luin tuosta kokeilusta jostain ja hyvä idea. Voi tosin olla kivinen tie Postilla saada maksajia järjestelmälle muista logistiikkayrityksistä kun volyymeissa on niin suuret erot.
 
Joo, luin tuosta kokeilusta jostain ja hyvä idea. Voi tosin olla kivinen tie Postilla saada maksajia järjestelmälle muista logistiikkayrityksistä kun volyymeissa on niin suuret erot.
Juu, joku SmartMile tuo taisi olla jos en väärin muista. Olisi kyllä ollut loistava keksintö.
 
Meilläpäin on aika hyvä tasajako, puolet kaupoista ja kioskeista on postin automaateilla. Loput puolet sitten sillä yhdistelmäautomaatilla missä on matkahuolto ja jotain muita samassa. Jos tulee neljä paketin noutolappua/ilmoitusta, on ihan varma että saa kiertää neljällä ilmansuunnalla pitkin pitäjää neljässä eri kaupassa ne hakemassa.

On muuten huikea ero automaattien toiminnassa, matkiksen automaatissa on keskellä yksi näyttö ja mekaaninen näppäimistö, toimii joka kerta täydellisesti (kopkop). Postin kosketusnäytöllisen kanssa saa tapella ihan joka kerta ja se toinen postin malli missä on näppäimistö joka luukussa ei sekään oikein maistu, ei ole herkkua polvivikaisena kyykkiä siellä alaluukulla näppäilemässä.

Olisipa joka kylässä postikonttori, josta voisi hakea pakettinsa. Tai sitten vaikka joku vähän isompi pakettiautomaattiterminaali tms, jossa olisi luukkuja taatusti riittävästi, että on paketti juuri siellä minne se on tilattukin. Nyt on selvästikin optimoitu automaattien määrä liian kireälle minimin mukaan joka paikassa. Juuri missään se ei tilasta olisi kyllä kiinni, jos ei jotain pienempiä r-kioskeja tms vastaavia lasketa, yleensä ne automaatit on kuitenkin isojen markettien loputtomilla käytävillä tai vastaavissa paikoissa.
 
Täällä epäilen, että ongelma on juuri se, että tilasta on kiinni. Postiin/ärrälle on ahdettu tasan niin monta automaattia kuin vain mahtuu eikä viereiseen markettiinkaan helpolla kyllä enempää mahdu, jos eivät pysty jotain erikseen neuvottelemaan. Määrä ei kuitenkaan ole riittävä, kun toistuvasti paketteja ohjautuu kauempana oleviin automaatteihin. Aikaisemmin paketit menivät yleensä Postiin haettavaksi, jos ei noihin automaatteihin mahtunut, mutta nyt toistuvasti näyttäisi, että Posti priorisoi paketin toimituksen ensisijaisesti kauempana olevaan automaattiin kuin lähempänä olevaan Postiin. Vaihtoehto B on myös, että Postissakaan ei ole säilytystilaa, koska en usko senkään olevan suunniteltu nykyisille pakettimäärille.
 
Ainakin täälläpäin ihmisillä on tapana hakea pakettinsa vasta viimetingassa ainakin asiamiespostista, juttelin kerran asiasta työntekijän kanssa kun oli hiljaisempaa. Sen takia paikallinen asiamiesposti on kattoon asti täynnä paketteja jo muutenkin ja sitten kun tulee joku joulu, blackfriday tai muu vastaava niin pakettimäärä vielä räjähtää. Eli ihmisten vaan pitäisi saada haettua noita ripeämmin niin ehkä nuo postipalvelut toimisivat edes vähän paremmin. Tosin, noita asiamiespostejakin on tehty sellaisiin persläpiin että hyvä jos pienimpiin parikymmentä pakettia mahtuu.

Varmaan ihan sama hakemisen hitaus on pakettiautomaateissakin ongelmana kun ne tuntuvat olevan aina täynnä. Noita lokeroitakin on tuossa pienessä lähikaupassakin jo toista sataa. Toki noiden eri kokoisten lokeroiden suhdetta varmaan voisi vähän säätää, varmaankin suuri osa paketeista on pieniä ja keskikokoisia, niitä XXL-paketteja varmaan on suhteessa vähemmän. Itse olen sellaisia 5x10x15cm paketteja monesti XXL-lokerosta käynyt hakemassa kun ilmeisesti pienemmät lokerot ovat olleet täynnä. Ekalla kerralla kyllä vähän jänskätti että mitähän mä olen oikein tilannut kun paketin piti mahtua pienimpään lokeroon ja sitten se onkin suurimmassa :D
 
Jos/kun pakettimäärä koko ajan kasvaa, on silloin postin kasvatettava omaa kapasiteettian, niin että tehtävästään suoriutuu säällisesti. Ei se ole mikään ratkaisu, että asiakkaita kurjistetaan ja lyhennettäsiin säilytysaikaa. Niitä luukkuja vaan pitää rakentaa lisää johonkin. Ei se ole suurelle osalle ihmisistä mahdollista aina välittömästi singahtaa automaatille pakettia hakemaan. Se on helppo huudella jos automaatti on esimerkiksi oman kerrostalon aulassa tms "matkan varrella". Aika monella sinne automaattiin voi olla matkaa kymmeniä kilometrejä, etenkin jos se ei mennyt sinne lähinpään automaattiin. Lisäksi pitäisi töissäkin käydä välillä ja työpaikka voi taas olla ihan toisessa suunnassa. Usein on myös jo se ensimmäinen viikko kulunut, ennen kuin saapumisilmoitus tulee omaan postilaatikkoon, jos se kiinalainen ei sitä puhelinnumeroa osannut taaskaan laittaa oikein siihen paketin päälle.
 
Aika hyvinhän sitä kapasiteettia on kun kiireaikoina esim Vantaan logistiikkakeskus käsittelee yli miljoona lähetystä viikossa. naurattaa kun ihmiset puhuu välillä välivarastoinnista tms että mihin nuo mahtuisi varastoimaan :D

Se mitä noutopisteisiin ja lokerikkoihin mahtuu ei nyt sekään ihan pieni määrä ole. Lyhennys kolmeen päivään olisi ihan paikallaan noihin Black Friday, joulu yms aikoihin koska niiden mukaan sitä muun ajan kapaa kannata rakentaa. Ei se ylikapasiteetti ketään palvele lopulta koska jossain vaiheessa siitä hankkiudutaan eroon koska liiketalouden määreet, tuskin me asiakkaat halutaan maksaa lisää käsittelymaksua yms. Etenkin kun homma ei edes syö veroeuroja vaan päinvastoin tuottaa niitä valtion kassaan, näin ei ole joka maassa.
aika kivasti taas kerran liikkui lähetys tänään.

07966E43-750F-44A7-AE51-6F802B381816.jpeg
 
Harvoin pääsee postia kehumaan, mutta laitetaan yksi kehu tähän. Suomessa viety postiin 20.6. Koreassa perillä vastaanottajalla 27.6.
 
Aika hyvinhän sitä kapasiteettia on kun kiireaikoina esim Vantaan logistiikkakeskus käsittelee yli miljoona lähetystä viikossa. naurattaa kun ihmiset puhuu välillä välivarastoinnista tms että mihin nuo mahtuisi varastoimaan :D

Se mitä noutopisteisiin ja lokerikkoihin mahtuu ei nyt sekään ihan pieni määrä ole. Lyhennys kolmeen päivään olisi ihan paikallaan noihin Black Friday, joulu yms aikoihin koska niiden mukaan sitä muun ajan kapaa kannata rakentaa. Ei se ylikapasiteetti ketään palvele lopulta koska jossain vaiheessa siitä hankkiudutaan eroon koska liiketalouden määreet, tuskin me asiakkaat halutaan maksaa lisää käsittelymaksua yms. Etenkin kun homma ei edes syö veroeuroja vaan päinvastoin tuottaa niitä valtion kassaan, näin ei ole joka maassa.
aika kivasti taas kerran liikkui lähetys tänään.

07966E43-750F-44A7-AE51-6F802B381816.jpeg
Mikäs tuo "Lähetykselle on varattu paikka..." -rivi tuossa on? Joku premium-palvelu? En muista nähneeni tuollaista vaan yleensä tulee vaan "Uudelleenohjattu jonnekin kauas kun lokerot täynnä" -viesti.
 
Mikäs tuo "Lähetykselle on varattu paikka..." -rivi tuossa on? Joku premium-palvelu? En muista nähneeni tuollaista vaan yleensä tulee vaan "Uudelleenohjattu jonnekin kauas kun lokerot täynnä" -viesti.

katselin samaa itsekin, että looginen lisäys. Tuskin ne mulle premiumia tarjoaa vaikka paljon tuleekin toimituksia. :D

mutta jos pitää arvata, järjestelmä tekee tuossa kohtaa nimensä mukaisesti varauksen haluttuun automaattiin. En tiedä onko lokerokuskeilta otettu vastaavasti pois oikeus latoa näitä mihin hyvänsä lokeroon? Jos näin niin hyvä uudistus.
 
Puhelinpalveluun saisi kanssa posti palkata lisää väkeä, koskaan ei ole alle vartin jonotuksella päässyt läpi. Parhaillaan jonotan just, 22min menossa.
 
Eipä ollut automaatin varauksesta hyötyä. Paketti vaan meni takasin lähetyspaikkaan.
psoti.png
 
Postnordilta mielenkiintoista toimintaa. Lähetyksenseurannan mukaan paketti on luovutettu - tosin aivan väärässä kaupungissa ja täysin tuntemattomalle henkilölle. Aspassa ei puhelimeen vastata ja muut palautekanavat on erilaisia someja, joista ei mikään ole itsellä käytössä. Vaikea keksiä mitään muuta kuin, että siellä on lähetyksenseurannat aivan totaalisen sekaisin tai että joku työntekijä vienyt paketin itselleen.
 
Tuli ostettua tavaraa netistä 30.6. Postnordin kuljetuksella. Lähtöpaikka Göteborg. Seurannassa lukee että 1.7 paketti on matkalla ja that´s it. Muuta tietoa ei löydy. Toimitusaika oli 1-3pv.

Niin, seurannassa lukee että toimitusaika ei tiedossa.
 
Tuli ostettua tavaraa netistä 30.6. Postnordin kuljetuksella. Lähtöpaikka Göteborg. Seurannassa lukee että 1.7 paketti on matkalla ja that´s it. Muuta tietoa ei löydy. Toimitusaika oli 1-3pv.

Kahteen arkipäivään Postnord+Matkahuolto nopeimmillaan pystynee, mutta yksi päivä ei kuulosta uskottavalta, kun kuljetus on kuitenkin kumipyörillä + laivalla. Kannattaa koittaa koodia myös Matkahuollon seurantaan.
 
Tiedä mitäs posti säätänyt Amazon pakettien kanssa. Oma postissa sai valinnan jättää ovelle, mutta mitään luvattuja tekstiviestejä ei ole näkynyt...
 
Viimeksi muokattu:
Tiedä mitäs posti säätänyt Amazon pakettien kanssa. Oma postissa sai valinnan jättää ovelle, mutta mitään luvattuja tekstiviestejä ei ole näkynyt...
Mitä tekstiviestejä niistä pitäisi tulla? Ainakin itsellä se valinta tulee yleensä 4-5 vrk ennen kuin paketti on toimituksessa ja usein ennenkuin edes rekisteröitynyt Latviassa tms. Yleensä kuski soittanut kelloa kuitenkin sitten, kun paketti tulossa. Kun paketti annettu tai jätetty, OmaPostiin tullut aina ilmoitus, että paketti jätetty ovelle vaikka sen olisi saanutkin suoraan kouraan. Mitään tekstiviestejä en muista saaneeni paitsi kerran, kun kuski "eksyi" matkalla ja paketit joutui ensin noutopisteeseen (sain ne kuitenkin sitten kotiin pyytämällä).
 
Mitä tekstiviestejä niistä pitäisi tulla? Ainakin itsellä se valinta tulee yleensä 4-5 vrk ennen kuin paketti on toimituksessa ja usein ennenkuin edes rekisteröitynyt Latviassa tms. Yleensä kuski soittanut kelloa kuitenkin sitten, kun paketti tulossa. Kun paketti annettu tai jätetty, OmaPostiin tullut aina ilmoitus, että paketti jätetty ovelle vaikka sen olisi saanutkin suoraan kouraan. Mitään tekstiviestejä en muista saaneeni paitsi kerran, kun kuski "eksyi" matkalla ja paketit joutui ensin noutopisteeseen (sain ne kuitenkin sitten kotiin pyytämällä).

Omapostissa pystyi tällä kertaa valitsemaan jätetäänkö ovelle vai viedäänkö toimipisteeseen. Ja merkintä tekstiviestistä.
 
Omapostissa pystyi tällä kertaa valitsemaan jätetäänkö ovelle vai viedäänkö toimipisteeseen. Ja merkintä tekstiviestistä.
Postihan ei ilmeisesti enää lähettele tekstareita jos on OmaPosti käytössä, tulee vain sähköpostina ja OmaPostiin nuo kaikki.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 530
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom