Postin kulkemisen vaikeus

Ristiriitaista tietoa kyllä tuolla tiedotteella. Kuvittelisin tuon tiedotteen perusteella sen menevän näin:
- Tavaran hinta on alle 22€ ja tulli se ei jää tulliin, eli tulee suoraan postilaatikkoon, käsittelymaksua ei (tietenkään) tule
- Jos paketti menee tulliin, vaikka tavaran hinta olisikin alle 22€, käsittelymaksu pitää silti maksaa.

Ennen kuin tulee selkeämmät ohjeet, saa varmaan vielä molemmissa tilanteissa ilman maksuja, ainakin pienen väännön jälkeen, kunhan vetoaa tuohon epäselvään tiedotteeseen.

Minne muuten on hävinnyt se vaihtoehto että posti suorittaa tullauksen jolloin hinnan piti olla 0,90€? Tätähän ainakin viime vuonna vielä mainostettiin.
Ja miten tämä eroaa esim. DHL:n perimästä maksusta itsetullauksesta, jonka kuluttajavirasto ilmeisesti kielsi(?)

Tuo "epäselvyys" kertonee lähinnä postin toiminnan tahallisesta käärmeilystä. Esitetään asia tahallisesti epämääräisesti ja väärin että ihmiset saataisiin lankeamaan kusetukseen ja hyväksymään lampaina lainvastaiset mafialisät. Siinä vaiheessa kun general popula "ok meemittää" maksut ja maksun osuus saatu ns "vakiinnutettua" alkaa maksujen korotus.
 
On kyllä melkosta, että pitäs sähköpostilla pistää nuo menemään eikä ole tehty tuonne OmaPostiin jostain sivustoa, jonka kautta tuon voisi hoitaa. Voipi olla tuo laatikko tukossa ku kaikki sinne lähettelee liitteitä sun muita. OmaPostin kautta olis tunnistautuminenkin tehty valmiiksi, niin luulis olevan tuon käsittely helpompaa. Ei Posti ole ajatellut yhtään tätä asiaa ja menee kyllä niin perseelleen että...

Ja lisäksi Postin hinnastot on edelleen tämän näköiset: Tullaus- ja huolintapalvelujen hinnat - Posti (Tuonne pääsee posti.fi/hinnat kautta, mistä Posti kehottaa katsomaan hinnaston siinä saapumisilmoituksessa tullattavasta lähetyksestä.)

Eli mitään 0,9e tulliselvitystä ei sieltä löydy, vaan se on sen 25e ja risat. Alkaa vaikuttaa siltä että tuo puheet tuosta 0,9e tullauksesta oli ihan sitä itseään.
 
Ei, vaan tämä: Tullissa käytettiin vuosia vääriä valuuttojen muuntokursseja – asiakkaille joudutaan palauttamaan miljoonia (6.11.2019).

Ja Tullin vastaava tiedote: Tulli palauttaa valuuttavirheen takia liikaa maksettuja maahantuontiveroja (päivitetty 8.11.) - Artikkeli - Tulli

tl;dr Tulli käytti vääriä kursseja useamman vuoden, automaattisesti palautetaan liikamaksu tullauksista joissa tullaaja maksoi yli 10e liikaa, pienemmistä tullauksista vain pyydettäessä.
Onkos muut saaneet näitä palautuksia?

Itselle tuli juuri tänään vähän reilun euron verran yhteensä palautuksia tilille :)
 
12.2 tilattu Kiinasta paketti saapui tänään postista noudettavaksi. Seuranta ei toiminu ollenkaan, mutta silti tuli reilussa viikossa. :)
Edit: niin ja 29.1 tilattu paketti on edelleen jossain Kiinan lentokentällä odottamassa lähtöä...
 
Joo noi piti pistää itse, mutta riitti kun tyyliin täytti sen perus korvauskaavakkeen ja sen liitteeksi excel listan noista tullausnumeroista. En olis alkanut näkemään vaivaa, jos olis enemmän joutunut säätämään.
 
Onkos muut saaneet näitä palautuksia?

Itselle tuli juuri tänään vähän reilun euron verran yhteensä palautuksia tilille :)

Taitaa lähiaikoina mennä kaikki paketit tulliin jolla maksut suoritetaan takaisin tullille. :confused2:
 
Viimeksi muokattu:
^ ei välttämättä hävinnyt, voinut jäädä ulkomaanterminaalin luenta tekemättä ja on jo Saksassa/matkalla. Sen kummempia merkintöjä ei tule kaikissa tuotteissa enää ulkomailta, pl. EMS-lähetykset joista näkee kohdemaan siirtymiset kuittaajan nimeä myöden.
 
Parcel Connectiin kuuluu seuranta loppuun asti kaikkiin maihin johon sen saa tilattua.

Saksan tapauksessa Parcel Connect -pakettia pystyy seuraamaan myös DHL:n seurannasta loppumatkan samalla seurantanumerolla.
 
^ ei välttämättä hävinnyt, voinut jäädä ulkomaanterminaalin luenta tekemättä ja on jo Saksassa/matkalla. Sen kummempia merkintöjä ei tule kaikissa tuotteissa enää ulkomailta, pl. EMS-lähetykset joista näkee kohdemaan siirtymiset kuittaajan nimeä myöden.
Nyt ilmestyi.
Viikon kesti matka kuitenki pelkästää matkalla puoli suomea. Hidasta on.
Odotin että olisi joku merkintä, että matkalla ulkomaille tms.

1582381239775.png
 
Kiinanpaketit tuntuu tulevan nyt nopeasti, joku 2-3 viikkoa niin perillä. Tosin tässä edelleen huvittaa se että Kiina-Helsinki väli vei viimisimmässä 9 vuorokautta, tullin vatkaus heti maksettuna (kyttäsin postin seurannasta) 2 päivää ja sitten posti tuo pakettia viimeiset 200km 7 päivää. Tästä voikin laskea että posti kulkee noin 1,2km/h.
 
Nyt vaihteeksi voi taas antaa positiivisen palautteen postin kotiinkuljetuksesta. Seurannan mukaan klo 7.48 paketti lähti keskukselta kuljetukseen ja 27min tuon jälkeen posteljooni oli oven takana. Mukava toki olisi, kun antaisivat, vaikka 2h aikaikkunan, kun tuovat paketin tuon 8h sijaan, mutta homma meni tällä kertaa postin osalta mainiosti.
 
Onko jollakin tietoa miten postiennakko toimii automaattien kanssa, vai toimiiko mitenkään? Huutonetissä ostin tavaraa ja myyjä laitto postiennakolla tulemaan lähimpään automaattiin. Tuota hetken ihmettelin ja huvikseni kävin itsekkin kokeilemassa että tosiaan antaa valita automaatin lähetys kohteeksi postiennakollakin.
Eli,
a) ohjautuuko kuitenkin automaattisesti lähimpään asiamiespostiin?
b) pitää maksaa jotenkin verkossa ennenkuin voi noutaa automaatista?
c) en maksa mitään ja profit?!?
 
Onko jollakin tietoa miten postiennakko toimii automaattien kanssa, vai toimiiko mitenkään? Huutonetissä ostin tavaraa ja myyjä laitto postiennakolla tulemaan lähimpään automaattiin. Tuota hetken ihmettelin ja huvikseni kävin itsekkin kokeilemassa että tosiaan antaa valita automaatin lähetys kohteeksi postiennakollakin.
Eli,
a) ohjautuuko kuitenkin automaattisesti lähimpään asiamiespostiin?
b) pitää maksaa jotenkin verkossa ennenkuin voi noutaa automaatista?
c) en maksa mitään ja profit?!?
Taitaa tulla tuossa tilanteessa lähimpään postiin. Automaateissa ei enää korttimaksulaitteita ole, joten ei maksu onnistu.
 
Näyttää vieläkin toi postin tullisekoilu jatkuvan, Japanista tilattu EMS paketti maannut perjantai aamusta lähtien ulkomaanterminaalissa, tuskinpa liikkuu mihinkään tällä viikolla :facepalm:
 
Näyttää vieläkin toi postin tullisekoilu jatkuvan, Japanista tilattu EMS paketti maannut perjantai aamusta lähtien ulkomaanterminaalissa, tuskinpa liikkuu mihinkään tällä viikolla :facepalm:
Onko jo tullattu? maksettu ravistelumaksu? Itsellä Hong Kong paketti oli perjantaina tullipostissa , samana päivänä tullasin ja maksoin käsittely maksun ja irtosi tullista melkein tunnissa, sitten rekisteröity Helsingissä lajitteluun ja oli seuraavana maanantaina noudettavissa lähipostistissa ilman uusia päivityksiä seurantaan.
 
Onko jo tullattu? maksettu ravistelumaksu? Itsellä Hong Kong paketti oli perjantaina tullipostissa , samana päivänä tullasin ja maksoin käsittely maksun ja irtosi tullista melkein tunnissa, sitten rekisteröity Helsingissä lajitteluun ja oli seuraavana maanantaina noudettavissa lähipostistissa ilman uusia päivityksiä seurantaan.
Jep, perjantaina aamulla heti tullattu ja kiristysmaksu hoidettu
 
Postikeskuksessa ihmeteltiin pakettien katoamista - valvontakamerasta paljastui härski rikosketju.

Lajittelijana toiminut nainen jäi kiinni työvuorolistojen ja videonauhojen avulla.

Liedon Postikeskuksessa käsitellään satoja lähetyksiä viikoittain. Kenties tekijät luottivat siihen, että yksittäisiä kadonneita lähetyksiä ei osattaisi kaivata. Toisin kävi, ja tekijät jäivät nalkkiin muun muassa videotallenteiden ansiosta.

Postikeskuksessa lajittelijana toiminut nainen anasti syytteen mukaan ensimmäisen lähetyksen joulukuussa 2017. Paketti sisälsi uuden, yli 1 000 euron arvoisen matkapuhelimen. Nainen toimitti puhelimen toiselle vastaajalle, joka myi sen tori.fissä.

Seuraavien kuukausien aikana naisen haltuun päätyi Postikeskuksesta useita täysin uusia matkapuhelimia, joiden arvo vaihteli muutamasta sadasta eurosta yli tuhanteen euroon. Nainen toimitti puhelimet eteenpäin rikoskumppanilleen, joka myi tai yritti myydä ne eteenpäin.

Pian lähetysten katoaminen huomattiin Postikeskuksessa ja havaittiin, että yksi tietty lajittelija oli aina työvuorossa katoamisajankohtana. Tapausta selvitettiin valvontakameratallenteiden, työvuorolistojen ja toimitusten aikaleimojen perusteella.

Todistajana Varsinais-Suomen käräjäoikeuden käsittelyssä olleen esimiehen mukaan jokainen lähetys saa yksilöllisen viivakoodin, jonka perusteella sen kulkua on mahdollista seurata. Kullekin lähetykselle muodostuu aikaleimoja, mikä auttaa selvittämään sen hetken, kun lähetyksen kulku on katkennut. Lajittelija myös skannaa jokaiseen lähetykseen sähköisen linkitysmerkinnän.

Yhdellä valvontakameratallenteella näkyi, että lajittelija otti rullakosta paketin, jonka jälkeen hän käveli todistajan mukaan ”käsittämättömään suuntaan” paketin kanssa. Henkilö meni taukotiloihin, vaikka hänellä ei sillä hetkellä ollut taukoa. Myöhemmin henkilö käveli takaisin työpisteelleen ilman pakettia.

Muilla myöhemmin kuvatuilla valvontakameratallenteilla näkyi, että lajittelija oli oppinut varovaisemmaksi. Tallenteella näkyi, kuinka lajittelija riisui fleecepuseronsa, viikkasi sen ja asetti luiskalla olleiden pakettien päälle. Sen jälkeen hän pakkasi jotain fleecen sisään ja vei lopuksi nyytin pois taukotiloihin.

Tori.fistä löytyvistä myynti-ilmoituksista selvisi, että toinen vastaaja oli myynyt siellä samanlaisia puhelimia, joita oli kadonnut Postikeskuksesta. Osa puhelimista löytyi vastaajien asuntoihin tehdyissä kotietsinnöissä. Puhelimet myyneen henkilön asunnosta takavarikoitiin myös kahdeksan kannabiskasvia ja marihuanaa.

Käräjäoikeuden mukaan varkaudet ja rahanpesut muodostivat tiiviin tekokokonaisuuden, jossa kummankin vastaajan menettely mahdollisti rikosten toteuttamisen ja jatkamisen. Useiden samankaltaisten rikosten toteuttaminen lyhyellä ajanjaksolla osoitti vastaajissa erityistä syyllisyyttä.

Lajittelijana toiminut nainen tuomittiin 10 varkaudesta kuuden kuukauden ehdolliseen vankeustuomioon. Puhelimia myynyt mies tuomittiin kahdeksasta rahanpesusta ja huumausainerikoksesta neljän kuukauden ehdolliseen vankeuteen.

Tuomio ei ole lainvoimainen, ja siihen voi hakea muutosta hovioikeuden kautta.

Paketteja viety ja myyty. Päähäntaputtelut eli ehdollista. Noh, posti sentään selvitti nämä varkaudet. Korreloi katoamiset työvuoroihin. :thumbsup:
 
Nuo oli varmaan operaattorien tai vastaavien myymiä puhelimia mitkä on helppo sillä perusteella poimia pakettien joukosta ja lähettäjätiedoista jo voi päätellä mitä paketista tulee löytymään.

Muistaakseni ainakin Telialla on varasto tuossa postin logistiikkakeskuksen yhteydessä.
 
Yksi tilaus olisi pitännyt 24. päivä, mutta ei näkynyt. Eipä myöskään tänään tullut (seurannassa lukee, edelleen 24.2.) Syynä oli "aavituksen puutteellinen osoite" Postin mukaan. Tuostakin voisi näkyä merkintä, että toimitus viivästyy.
 
Todennäköisesti ei, Telian kamat lähtevät aina järjestään Toijalasta, toki Postin palveluvarasto sekin.

Nyt kun sanoit niin voi olla että oma muisti tekee tepposet. Tuollahan tapahtui se lakon aikainen aitaepisodi mikä sai aika hyvin medianäkyvyyttä.


Katselin tuossa omaa tilaushistoriaa joulukuulta ulkomailla sijaitsevien kauppojen osalta ja tilattuja lähetyksiä jäi pysyvästi kateisiin viitisen kappaletta yhteensä noin 30 tilauksesta joista puolet tuli euroopasta. Euroopan tilausten hävikki tasan nolla. Viimeiset refundit tuli tänään, mutta ärsyttää se silti tilailla tavaraa useampaan kertaan.
 
Ei ainakaan kaverilla tullut uutta maksua kun ottivat lähetyksen tulliselvitettäviin, siellä oli alle kympin kiinaromu sisällä eikä tullut mitään maksamista tietenkään Tullille, eikä myöskään Postille.

Ohje on kyllä äärimmäisen epäselvä, toivottavasti parantavat sitä.
Itsellä on kohdalla vielä sellainen selittämätön tapaus kun Amerikasta tuleva reilun 100€ tuotteen maksuton takuuvaihto. Tulli uskoi takuuvaihdoksi ja päästi 0€, mutta nyt pitäisi tietää vaatiiko Posti silti omansa. Periaatteessa ei saisi, koska pysäytys oli aiheeton. Sattuu vaan justiinsa olemaan huoltokatko seurannoissa, joten ei saa tietoa lähtikö paketti etenemään.

Toinen Postin moka samalle päivälle: DNA turskapäiviltä tilattu puhelin lähti viimeisestä lajittelupisteestä väärään suuntaan ja "Lähetetään vastaanottajan uuteen osoitteeseen" vaikka osoite on varmasti oikea alunperinkin.
 
Itsellä ei ole nyt postin lähetysseuranta toiminut koko päivänä, luulisi että jos joku isompi ongelma ni olisi jotain mainintaa sivulla?
 
Toimii edgellä, itselläkin heitti erroria firefoxilla. Muita selaimia en kokeillut.

E: Hetkinen, ylhäällä onkin tuollainen ilmoitus:

1582749256210.png
 
Mitenhän nuissa yleensä jos kieltäytyy ottamasta pakettia vastaan kun yritetään toimittaa kotia? Tiistaina yritti lähetti tuoda minulle/meille pakettia jossa oli kyllä minun osoite, mutta jonkun täysin eri henkilön nimi ja dna:lta en ollut mitään tilannut niin en suostunut ottamaan vastaan. Eilen sitten oli tuotu uudestaan ja anoppi oli ottanut paketin vastaan kun oli lasta hoitamasa. Pakettiin oli liimattu uutena elementtinä lappu jossa oli minun, puolison ja lapsen nimi(osoitteeseen rekisteröidyt henkilöt) ja minun nimi niistä ympyröity... edelleenkin ihan täysin eri nimi mitä paketissa.
Luulisi että jos kerran paketin kieltäytyy ottamasta vastaan niin se palautetaan lähettäjälle eikä yritetä seuraavana päivänä toimittaa takaisin. ..
 
Mitenhän nuissa yleensä jos kieltäytyy ottamasta pakettia vastaan kun yritetään toimittaa kotia? Tiistaina yritti lähetti tuoda minulle/meille pakettia jossa oli kyllä minun osoite, mutta jonkun täysin eri henkilön nimi ja dna:lta en ollut mitään tilannut niin en suostunut ottamaan vastaan. Eilen sitten oli tuotu uudestaan ja anoppi oli ottanut paketin vastaan kun oli lasta hoitamasa. Pakettiin oli liimattu uutena elementtinä lappu jossa oli minun, puolison ja lapsen nimi(osoitteeseen rekisteröidyt henkilöt) ja minun nimi niistä ympyröity... edelleenkin ihan täysin eri nimi mitä paketissa.
Luulisi että jos kerran paketin kieltäytyy ottamasta vastaan niin se palautetaan lähettäjälle eikä yritetä seuraavana päivänä toimittaa takaisin. ..
Mitä siellä paketissa on? Käsittääkseni, jos sulle toimitetaan joku paketti niin saat sen pitää.
Se on sitten DNA:n/paketin tilaajan ongelma selvittää kuka maksaa/lähettää uudestaan.
 
Mitä siellä paketissa on? Käsittääkseni, jos sulle toimitetaan joku paketti niin saat sen pitää.
Se on sitten DNA:n/paketin tilaajan ongelma selvittää kuka maksaa/lähettää uudestaan.
Ei mitään hajua mitä paketissa on, en ole pakettia alkanut aukasemaan.
 
Ei mitään hajua mitä paketissa on, en ole pakettia alkanut aukasemaan.
Jos paketissa on sinun nimi, voit avata sen turvallisin mielin, koska silloin et syyllisty kirjesalaisuuden rikkomiseen ja pitäähän sitä saada tietää mitä se sisältää ja olla tarvittaessa yhteydessä lähettäjään ja sopia lähetyksen palauttamisesta jos se ei kuulu sinulle.
 
Jos paketissa on sinun nimi, voit avata sen turvallisin mielin, koska silloin et syyllisty kirjesalaisuuden rikkomiseen ja pitäähän sitä saada tietää mitä se sisältää ja olla tarvittaessa yhteydessä lähettäjään ja sopia lähetyksen palauttamisesta jos se ei kuulu sinulle.
Paketissa on minun osoitetiedot, mutta jonkun muun henkilön nimi.
Edit. Itseasiassa näyttää olevan minun osoite ja minun toiminimen nimi, mutta tuon henkilön nimeä en ole ennen missään nähnyt.
 
Paketissa on minun osoitetiedot, mutta jonkun muun henkilön nimi.
Edit. Itseasiassa näyttää olevan minun osoite ja minun toiminimen nimi, mutta tuon henkilön nimä joka paketissa on en ole ikinä kuullutkaan.
Jos et halua vastaanottaa sitä, vedä kaikki nimi- ja osoitetiedot sekä viivakoodit mustalla tussilla yli niin ettei niistä saa enää selvää ja palauta lähetys postiin.
 
Pakko kyllä sanoa että posti tehny kyllä todella vaikeaksi päästä ASPAN kanssa tekemisiin. Puhelimella ei mitään toivoa päästä läpi ja chat ikkuna tulee tosi harvoin esille ja jos tuleekin niin pääsee joko puhumaan pelkästään botin kanssa tai sitten jonoa on se +10... Harvoin tuoltakaa saanu myöskää sen enempää infoa/apua mitä itse näkee seurantakoodilla. En juuri keksi miten tuosta sais vielä paskemman tehtyä
 
Pakko kyllä sanoa että posti tehny kyllä todella vaikeaksi päästä ASPAN kanssa tekemisiin. Puhelimella ei mitään toivoa päästä läpi ja chat ikkuna tulee tosi harvoin esille ja jos tuleekin niin pääsee joko puhumaan pelkästään botin kanssa tai sitten jonoa on se +10... Harvoin tuoltakaa saanu myöskää sen enempää infoa/apua mitä itse näkee seurantakoodilla. En juuri keksi miten tuosta sais vielä paskemman tehtyä

Ei niitä nykyisin saa kiinni muuten kuin facebookin yksityisviestillä, niihin vastailevat muutaman päivän viiveellä. Ja haiskahtais vähän siltä että joku on yrittänyt tilata puhelimen sinun nimiisi eli itse ainakin avaisin paketin ja lukisin mitä siinä mukana tulevassa tilausvahvistuksessa/lähetyslistassa lukee.
 
Jos paketissa on sinun nimi, voit avata sen turvallisin mielin, koska silloin et syyllisty kirjesalaisuuden rikkomiseen ja pitäähän sitä saada tietää mitä se sisältää ja olla tarvittaessa yhteydessä lähettäjään ja sopia lähetyksen palauttamisesta jos se ei kuulu sinulle.
Kirjesalaisuus ei käsitä paketteja.
 
Toimii edgellä, itselläkin heitti erroria firefoxilla. Muita selaimia en kokeillut.

E: Hetkinen, ylhäällä onkin tuollainen ilmoitus:

1582749256210.png
Ilmoitus lähti yöllä pois, mutta vieläkään ei toimi oikein. Eilen eksyi yksi paketti väärään kaupunkiin ja seurannassa ei sen jälkeen mitään, mutta siitä tuli tänään saapumisilmoitus ja noudinkin jo paketin. Paketissa oli alkuperäiset osoitetarrat, eli ei ollut vaihtanut koodia uudelleenohjauksessa. Tulliin jääneeseen pakettiinkaan ei ole tullut uutta merkintää vaikka tulliselvitys meni läpi jo eilen aamupäivällä.

Miten tuonne OmaPostiin muuten kirjaudutaan selaimella niin, että se pysyy kirjautuneena? Yhdellä koneella minulla on ollut kirjautuneena jo ties kuinka kauan, mutta toisella joutuu kirjautumaan aina uudestaan. Kirjautumissivulla ei ainakaan ole rastiruutua.
 
Jaahas, tänään lähetin kaksi pakettia. Kuljetuksen ostin heidän verkkokaupastaan. Vein paketit postiin. Kotona ajattelin sitten laittaa seurantakoodit pakettien vastaanottajille. Kummankaan paketin koodi ei löydy postin seurannasta.. Sähköpostista löytyy sähköinen kuitti paketin jättämisestä ja sen lisäksi se paperinen kuitti.. Saa varmaan huomenna taas soitella, jos sieltä nyt joku sattuisi vastaamaan..
 
Jaahas, tänään lähetin kaksi pakettia. Kuljetuksen ostin heidän verkkokaupastaan. Vein paketit postiin. Kotona ajattelin sitten laittaa seurantakoodit pakettien vastaanottajille. Kummankaan paketin koodi ei löydy postin seurannasta.. Sähköpostista löytyy sähköinen kuitti paketin jättämisestä ja sen lisäksi se paperinen kuitti.. Saa varmaan huomenna taas soitella, jos sieltä nyt joku sattuisi vastaamaan..
Monesti tuo seuranta ei lähtötilanteesta osaa sanoa paljoakaan. Viimeistään logistiikkakeskuksella pitäisi tulla näkyviin ellei paketti ole kadonnut kokonaan jonnekin.
 
Niin, paha siellä on olla seurantatietoja kun lähetys vasta logistiikkakeskuksissa saa ns. normaalin osoitekortin itselleen viimeistään missä on se lähetys-id, jonka perusteella se seurantakin elää sitten.
 
Monesti tuo seuranta ei lähtötilanteesta osaa sanoa paljoakaan. Viimeistään logistiikkakeskuksella pitäisi tulla näkyviin ellei paketti ole kadonnut kokonaan jonnekin.
Niin, paha siellä on olla seurantatietoja kun lähetys vasta logistiikkakeskuksissa saa ns. normaalin osoitekortin itselleen viimeistään missä on se lähetys-id, jonka perusteella se seurantakin elää sitten.

Kyllä se seurantakoodi on tähän asti löytynyt järjestelmästä heti kun paketille on kuljetus ostettu.. Nyt ilmoittaa ettei koko seurantakoodia ole olemassa. Kun jättää paketin siihen tiskille, niin siihen liimataan kyllä heti viivakoodit ym. ja paketti saa merkinnän, että on vastaanotettu. Kuten nytkin tehtiin. Eli ei tämä nyt ihan normaalia ole. Paketteja kuitenkin tullut aika paljon läheteltyä.
 
Jep, itse ostetun kuljetuksen seurantakoodi toimii saman tien, ja sinne tulee leimaus heti ostohetkellä, muutama tunti sen jälkeen jokin tekninen kirjaus sekä sitten kun paketti viedään automaattiin/postitoimipaikkaan.

Nyt on itellä sellainen tilanne että vein verkossa maksetun Helposti-koodilla olevan paketin tällaiseen uudentyyppiseen valkoiseen pakettiautomaattiin jo eilen aamusta, eikä paketti ole sen jälkeen liikahtanut minnekään. Eikös noita tyhjennetä joka päivä?
 
Jep, itse ostetun kuljetuksen seurantakoodi toimii saman tien, ja sinne tulee leimaus heti ostohetkellä, muutama tunti sen jälkeen jokin tekninen kirjaus sekä sitten kun paketti viedään automaattiin/postitoimipaikkaan.

Nyt on itellä sellainen tilanne että vein verkossa maksetun Helposti-koodilla olevan paketin tällaiseen uudentyyppiseen valkoiseen pakettiautomaattiin jo eilen aamusta, eikä paketti ole sen jälkeen liikahtanut minnekään. Eikös noita tyhjennetä joka päivä?
Itse käytän tosi paljon tollasta automaattia kun löytyy työpaikan alakerrasta. Nyt jostain syystä joskus vuoden vaihteen jälkeen ei tule enään mitään merkintää kun paketin vie automaattiin vaan ensimäinen merkintä yleensä tulee vasta jakelukeskuksesta illasta. Aikaisemmin tuli myös merkintä että paketti jätetty automaattiin.

Myöskään toissapäiväsen "huoltokatkon" jälkeen nuo seurannat ei toimi oikein kunnolla. Eilen tuli kahdesta paketista nouto ilmoitus tekstarilla, mutta seuranta näytti että ovat vielä jakelukeskuksessa. Myöskään kun paketit hain ei päivittiny tila moneen tuntiin noudetuksi.
 
Itse käytän tosi paljon tollasta automaattia kun löytyy työpaikan alakerrasta. Nyt jostain syystä joskus vuoden vaihteen jälkeen ei tule enään mitään merkintää kun paketin vie automaattiin vaan ensimäinen merkintä yleensä tulee vasta jakelukeskuksesta illasta. Aikaisemmin tuli myös merkintä että paketti jätetty automaattiin.

Myöskään toissapäiväsen "huoltokatkon" jälkeen nuo seurannat ei toimi oikein kunnolla. Eilen tuli kahdesta paketista nouto ilmoitus tekstarilla, mutta seuranta näytti että ovat vielä jakelukeskuksessa. Myöskään kun paketit hain ei päivittiny tila moneen tuntiin noudetuksi.

Itse asiassa, nyt kun sanoit niin joskus taisin tänne kommentoidakin sitä että tuo leimaus paketin automaattiin jättämisestä ei päivittynyt minulle tammi-helmikuun vaihteessa ollenkaan, mutta nyt kun kävin näitä paria omaa lähetystä katsomassa OmaPostista, siellä olikin tullut takautuvasti tuo leimaus näkyviin.

Aiemmin siis puhelimeni OmaPosti vain huudahti notifikaation muodossa, mutta leimausta ei ollut näkyvillä, ei edes takautuvasti silloin kun paketti oli jo saapunut. Nämä paketit olin jättänyt molemmat kahteen erilaiseen vanhanmalliseen siniseen kosketusnäytöllä varustettuun automaattiin.

Nähtävästi tuolla on jokin iso bugi seurannassa ja leimauksissa. Saa nähdä miten tuo oma, Lidlin uuteen valkoiseen automaattiin jätetty paketti nyt sitten jatkossa näkyy. Onneksi siinä ei ollut mitään arvokasta.
 
Nyt on tullu postin sivuillekkin seuraava ilmoitus: "Keskiviikon IT-häiriöt heijastuvat pieneen osaan paketteja, jotta toimitettiin automaatteihin häiriön aikana. Näissä ähetyksen vastaanottaja ei tällä hetkellä saa tarvittavia tietoja paketin noutamiseen eivätkä seurantatiedot ole ajan tasalla." Johan tässä kerkesikin päivitellä oma postia ja ihmetellä kun ei mitään tapahdu.
 
Puuh. Hitto jos nyt jää paketti saamatta ennen viikonloppua. Eilen jo kiroilin kun joka kerta toimituksen vaihtaminen kotiin -> läheisen kaupan (100m päässä kotoa) SmartPostiin lisää sen yhden päivän toimitukseen (tietty ymmärrän että tuo voi olla logistisesti monimutkaisempi setti kuin vain viedä paketti eri paikkaan vaikka lähellä onkin), mutta olis ainakin tälle päivälle kerinnyt. Nyt jos sitten siellä on jotain IT-ongelmia ja ei saa tänäänkään noudettua sitä pakettia. :beye:
 
Puuh. Hitto jos nyt jää paketti saamatta ennen viikonloppua. Eilen jo kiroilin kun joka kerta toimituksen vaihtaminen kotiin -> läheisen kaupan (100m päässä kotoa) SmartPostiin lisää sen yhden päivän toimitukseen (tietty ymmärrän että tuo voi olla logistisesti monimutkaisempi setti kuin vain viedä paketti eri paikkaan vaikka lähellä onkin), mutta olis ainakin tälle päivälle kerinnyt. Nyt jos sitten siellä on jotain IT-ongelmia ja ei saa tänäänkään noudettua sitä pakettia. :beye:

Lähetys menee aivan eri yksikköön lajittelukeskuksessa ja sen kuljettaa aivan eri taho perille jos vaihtoehdot on tuoda se kotiin/asiamiespostiin/smarttiin.

Pk-seudulla asuvan kannattaa suosia jo tilausvaiheessa smarttia/asiamiespostia lähes aina, se on nopein + ei tarvitse olla paikalla himassa tiettyyn aikaan. Extrabonuksena kamat viedään vielä lauantaisinkin asiamiesposteihin ja smartteihin -> mahdollistaa tilaamisen jopa vielä aikaisin lauantaiaamuna esim. Verkkokauppacomilta ja tulee iltapäivällä smarttiboksiin.

Ainoana poikkeuksena helvetillisen isot romut joita ei jaksa itse kantaa laisinkaan eikä varsinkaan hakea mistään.
 
Lähetys menee aivan eri yksikköön lajittelukeskuksessa ja sen kuljettaa aivan eri taho perille jos vaihtoehdot on tuoda se kotiin/asiamiespostiin/smarttiin.

Pk-seudulla asuvan kannattaa suosia jo tilausvaiheessa smarttia/asiamiespostia lähes aina, se on nopein + ei tarvitse olla paikalla himassa tiettyyn aikaan. Extrabonuksena kamat viedään vielä lauantaisinkin asiamiesposteihin ja smartteihin -> mahdollistaa tilaamisen jopa vielä aikaisin lauantaiaamuna esim. Verkkokauppacomilta ja tulee iltapäivällä smarttiboksiin.

Ainoana poikkeuksena helvetillisen isot romut joita ei jaksa itse kantaa laisinkaan eikä varsinkaan hakea mistään.
Joo, jotain tuollaista arvelinkin. Tosin voisihan Posti tuota jotenkin optimoida, kun paketti ei seurannan mukaan edes ollut Liettuassa vielä kuljetuksessa kun tekstarina tuli viesti että paketti olisi tulossa ja linkki, josta vaihdoin saman tien toimituksen SmartPostiin. Joten luulisi, että paketin voisi ohjata jo suoraan oikeaan laariin, eikä vasta viime metreillä. Mutta joo, systeemit on nämä ja on vaan elettävä tän kanssa.

Itse ottaisin mielellään kyllä kaikki paketit Postiin tai SmartPostiin, josta voin ne noutaa silloin kun itselle sopii, pois lukien tietenkin sellaiset joita ei voi helposti kuljettaa itse kotiin. Mutta usein siihen ei voi vaikuttaa, nytkin Amazon päätti laittaa kyseisen lähetyksen kotiin toimitettavana vaikka en sellaista mitenkään pyytänyt. Sinäänsä kyllä positiivista, että nykyään Postillakin voi helposti vaihtaa tuon toimituksen vaikka siitä viivettä tuleekin.
 
Jos teet uudelleenohjauksen ennen kuin lähetys tulee Suomeen/lähetetään Suomesta, niin aikalailla oikein nuo itselle on tullut ilman viivettä. Vuosi pari sitten kun Posti laputti noita uudella osoitekortilla uudelleenohjauksen takia, tuli joskus arkipäivän viivästys alkuperäiseen nähden.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
288 911
Viestejä
4 952 901
Jäsenet
79 554
Uusin jäsen
BigBen3

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom