Postin kulkemisen vaikeus

Joo-o eilen tuli viestiä että toimitetaan 14.1 klo 19.00 mennessä.
19.00 jälkeen toimitetaan 1-2 arkipäivän sisään, tänään kuljetuksessa muttei siltikään mitään. Hassuahan tässä on se että olisi toinen smartpost tuossa 100 metrin päässä. (Mikäli se alkuperäinen täynnä)

Pari pakettia tulossa ja molemmilla sama kohtalo :tup:

E: Ja vielä tähän, että joulun aikaan kun Amazonin paketit saa nykyään toimitettuna pakettiautomaattiin. Niin ainakin _kaikki_ omat pakettini ohjautuivat toiseen automaattiin.


smartpost.JPG

Tähän update: Ei muuta päivitystä seurannassa kuin tuo kuljetuksessa 15.1 (kummassakin lähetyksessä)

Tänään tyytyväisenä posteljooni paketteja täytteli automaattiin kun teppailin ohi siitä, mutta omista paketeista mitään infoa edes tuntia sen jälkeen. Soittoa Postin aspaan ja rivien välistä luettavissa että on tänään täytetty automaattia myöhemmillä lähetyksillä mitä omani. Asia selvityksessä, kuulemma uus yritys huomenna.

Postin lajittelussa ovat varmaan päättäneet että tuo Amazon-runkkari tilaa vähän väliä Saksasta paketteja samaan automaattiin, että pistetäänpä jäähylle :rolleyes:

---------------------------------------------------------------------------------

Tähän vielä pitkähkö update, laitoin seuraavanalaisen palautteen postille. (Sensuroitu vähän joitakin kohtia):

"
-14.1.2020 oli luvattu toimitus kello 19.00 mennessä seurannan mukaan.
-19.00 jälkeen tuli että 1-2 päivää myöhästyy lähetys.
-15.1.2020 paketit kuljetuksessa, molemmat paketit.
-16.1.2020 ei toimitusta tähänkään mennessä. Soitin asiakaspalveluun, luvattiin että pistää selvitystä eteenpäin. Toimitukset luvattiin 17.1.2020.
-17.1.2020 ei toimitusta (Näin, kun postinjaka täytti kyseistä laatikkoa) Kello 16:50-17:00. Viestiä ei tullut.

-Soitin postin asiakaspalveluun 17:10, odotin linjoilla tunnin. V**** tunnin. Olin puhelun alkaessa jonossa 12.

-Kello 18:00-18:10 olin jonossa 1.
-Kello 18:15, luuri lyödään korvaan.


Haistakaa oikeasti siellä Postin puhelinpalvelussa vaikka... Ja pitäytykää saatana luvatussa.

Ps. Rivien välistä luettavissa oli asiakaspalvelun kanssa juteltaessa, että paketteja on jaettu kyllä myöhäsempiä mitä omani."

Tähän oli muutakin tekstiä lisätty, yleistä palautetta Postin hyvästä palvelusta, luvatuista toimitusajasta ja hyvästä sekä mielyttävästä hissimusiikista jota sain tunnin kuunnella.

Saisi omasta puolestani mennä konkurssiin koko paskalaitos. (Valitettavasti monopoli asemansa takia ei taida onnistua)
 
Viimeksi muokattu:
Moi. Tein ensimmäistä kertaa ostoksen ulkomailta, Wishiltä. Osaako joku sanoa pitäisikö tuolla SP-numerolla löytyä Postin lähetyksen seurannasta jotain vai onko tuo seurantakoodi johonkin muuhun? Tässä viimeisimmät seurantatiedot mitä Wishin ja 17track.netin avulla löytyy. Wishiltä arvio, että saapuu viimeistään 4.2.2020

2020-01-15 18:54
Last mile=> Posti, number SPnumerosarjaFI, CHN

2020-01-15 16:54
Departed from Airport to destination country
 
Elä sie vielä hättäile. Tuskin on vielä edes lähtömaan koneeseen lastattu, ennakko varaus jollekkin lennolle vasta tehty. Toki voit kokeilla tuota Singapore postin omaa seurantaa (SPnumerosarjaFI) jos sieltä löytyisi tuoreinta tietoa
Track Items | Singapore Post
 
Elä sie vielä hättäile. Tuskin on vielä edes lähtömaan koneeseen lastattu, ennakko varaus jollekkin lennolle vasta tehty. Toki voit kokeilla tuota Singapore postin omaa seurantaa (SPnumerosarjaFI) jos sieltä löytyisi tuoreinta tietoa
Track Items | Singapore Post
S10-seurantakoodeissa (XXnnnnnnnnnXX) kaksi viimeistä kirjainta ovat maakoodi ja kaksi ensimmäistä kertovat paketin tyypin (esim R-alkuinen kirjattu, E-alkuinen EMS, jne.)

Eli kyseessä on kyllä ihan Postin koodi ja pitäisi näkyä seurannassakin ainakin jossakin vaiheessa.

SP-koodi on tyypillinen Postin seuratuissa kiinapaketeissa.
 
Pari lähetystä itselläkin vaiheessa. Uusimmat seurantatiedot turkin päästä (İSTANBUL(AVR) - BAŞAKŞEHİR) 20.11. Kaipa nuokin suomeen aikanaan löytää ellei Erdogan ole mokomia päättänyt kansallistaa.

2019-11-22 16:15

İSTANBUL(AVR) - BAŞAKŞEHİR, Item Forwarded to Destination Country

2019-11-20 13:35
Destination Country, Item arrived to Istanbul

2019-11-20 09:25
Origin, Item departed from origin

2019-11-18 18:27
Origin, Item is at agent warehouse

2019-11-18 04:31
Origin, Item Is Ready for Ship

2019-11-16 21:28
Last mile=> Destination country post, number UH********TR

2019-11-16 19:28
Departed from Yanwen Facility

2019-11-15 12:41
Process completed in Yanwen Facility

2019-11-14 15:37
Picked up
Tänään tein sitten refundin. 15.1 oli estimated time. Myyjä oli nopea vastaamaan, en kerennyt edes kahvia juomaan kun oli jo valmis palauttamaan rahat
 
Kiitokset vastauksista @ThinG ja @Anssi_H
Ei löytynyt Singaporen seurannasta eikä Postin seurannasta. Jos en saa päivitystä missä paketti menee, niin otan yhteyttä Postiin viikon päästä. Ja onhan tuohon Wishin arvioituun takarajaankin vielä pitkä matka. Kaverilleni vain kävi kerran niin, että ulkomaan paketti seisoi Postissa niin kauan, että paketti lähetettiin takaisin lähettäjälle kun Posti kusi saapumisilmoituksen.
 
Kiitokset vastauksista @ThinG ja @Anssi_H
Ei löytynyt Singaporen seurannasta eikä Postin seurannasta. Jos en saa päivitystä missä paketti menee, niin otan yhteyttä Postiin viikon päästä. Ja onhan tuohon Wishin arvioituun takarajaankin vielä pitkä matka. Kaverilleni vain kävi kerran niin, että ulkomaan paketti seisoi Postissa niin kauan, että paketti lähetettiin takaisin lähettäjälle kun Posti kusi saapumisilmoituksen.
Lähettäjään sun pitää yhteydessä olla. Ei posti tuolle mitään voi tehdä, kun ei ne sitä Kiinasta Suomeen toimita vaan siinä on välikäsiä.
 
eikä vielä edes seuraavaan 2viikkoon, kerta arvioitu saapuu 4.2 mennessä. Turhaa hätäily viel
 
Kiitos kaikille vastauksista, turhaan hätäilin ja innostuin kun sain tuollaisen seurantakoodin. Odottavan aika on pitkä :)
 
Kiitos kaikille vastauksista, turhaan hätäilin ja innostuin kun sain tuollaisen seurantakoodin. Odottavan aika on pitkä :)
Kiinahärpäkkeissä voi menna reilusti toistakin kuukautta, joten ei kannata todellakin hätäillä. Mutta voithan ottaa myyjään yhteyttä jos ei tule 4.2 mennessä (eihän se muuten ollut 4/2 joka voi myös olla 2. huhtikuuta?).

Postiin on turha ottaa yhteyttä jos heidän seurannassa ei näy mitään mikä viittaisi siihen että paketti on Suomessa ("rekisteröity" voi olla myös vasta sähköinen ennakkotieto tjsp).
 
Mitähän tässäkin tilanteessa pitäisi tehdä:
Kävin viemässä taloyhtiölokeroon helposti -koodilla paketin kaverilleni. Merkkasin yhteystiedot ja tarvittavat hommat postin ohjeiden mukaisesti ja tarkastin vielä ainakin 5x, että tuo homma on kunnossa. Perjantai -aamuna paketti lokeroon ja luukku kiinni.
Nyt seurannassa lukee, että sähköinen ennakkoilmoitus on vastaanotettu, mutta paketti ei ole perjantai -aamun jälkeen minnekään tuon mukaan liikkunut. @Mika__ löytyykö sulta nappuloita katsoa, onko tuolla automaatilla edes käyty vai onko tuossa joku katkos tullut jossain kohtaa? Aspa näyttäisi olevan kiinni, joten huomenna koitan jotain kautta tuota sieltä tiedustella.
 
Kiinahärpäkkeissä voi menna reilusti toistakin kuukautta, joten ei kannata todellakin hätäillä. Mutta voithan ottaa myyjään yhteyttä jos ei tule 4.2 mennessä (eihän se muuten ollut 4/2 joka voi myös olla 2. huhtikuuta?).

Postiin on turha ottaa yhteyttä jos heidän seurannassa ei näy mitään mikä viittaisi siihen että paketti on Suomessa ("rekisteröity" voi olla myös vasta sähköinen ennakkotieto tjsp).
Tuo on muuten hyvä pointti, joissakin kaupoissa (Date format by country - Wikipedia) päiväys merkitään nurinpäin meihin verrattuna, saattaa tulla yllätyksenä joillekin :)

Kiinassa näyttäisi olevan juurikin vv/kk/pv muodossa, eli tuo 4/2 tarkoittaa juurikin 2. päivä huhtikuuta...
 
2019-11-22 16:15

İSTANBUL(AVR) - BAŞAKŞEHİR, Item Forwarded to Destination Country


Tänään tein sitten refundin. 15.1 oli estimated time. Myyjä oli nopea vastaamaan, en kerennyt edes kahvia juomaan kun oli jo valmis palauttamaan rahat


Joo siis sama homma itellä. Ilmeisesti osa siinä singles day:nä ostetusta tavarasta aliexpressistä ainakin ohjautunut lennolla jonnekin istanbuliin jemitsiin oottamaan suomeenpääsyä. Nyt 1 paketti kirjattu saapuneeksi mutta muista loppuu seuranta tiedot kun uudelleen koodattu suomeen saapuneeksi. Villi veikkaus että posti sen verran kusessa pakettien kanssa että yrittävät hikiseen saada edes nykyiset kulkemaan saatika sitten tusina muuta kollia jotka rantautuneet myöhemmin.
 
Joo siis sama homma itellä. Ilmeisesti osa siinä singles day:nä ostetusta tavarasta aliexpressistä ainakin ohjautunut lennolla jonnekin istanbuliin jemitsiin oottamaan suomeenpääsyä. Nyt 1 paketti kirjattu saapuneeksi mutta muista loppuu seuranta tiedot kun uudelleen koodattu suomeen saapuneeksi. Villi veikkaus että posti sen verran kusessa pakettien kanssa että yrittävät hikiseen saada edes nykyiset kulkemaan saatika sitten tusina muuta kollia jotka rantautuneet myöhemmin.
Turkki on ihan normaali välimaa tietyn lähetystavan kiinasta tulevissa paketeissa.
 
Voi postin kulkemisen vaikeus.

Yksi paketti tullut nyt 6.1. - 19.1. meren yli jenkeistä, josko piakkoin saapuisi ihan kotiin asti.

Toinen paketti Italiasta lähtenyt heidän seurannan mukaan 14.1., ei näy eikä kuulu seurannoissa mitään. Tosin paketti voinee mahtua Suomessa ihan postilaatikosta.

Yksi postipaketti lähti Englannista 7.1. eilen saapui jo kotiin.
 
Posti käyttäny varmaan puristinta särkyvää merkittyyn pakettiin...
Mitat oli ensin 20x80x20 ja nyt näkyy olevan 20x24x20. Ei tohon oikeen 59cm pitkä putki mahdu :rofl:
 
Mitähän tässäkin tilanteessa pitäisi tehdä:
Kävin viemässä taloyhtiölokeroon helposti -koodilla paketin kaverilleni. Merkkasin yhteystiedot ja tarvittavat hommat postin ohjeiden mukaisesti ja tarkastin vielä ainakin 5x, että tuo homma on kunnossa. Perjantai -aamuna paketti lokeroon ja luukku kiinni.
Nyt seurannassa lukee, että sähköinen ennakkoilmoitus on vastaanotettu, mutta paketti ei ole perjantai -aamun jälkeen minnekään tuon mukaan liikkunut. @Mika__ löytyykö sulta nappuloita katsoa, onko tuolla automaatilla edes käyty vai onko tuossa joku katkos tullut jossain kohtaa? Aspa näyttäisi olevan kiinni, joten huomenna koitan jotain kautta tuota sieltä tiedustella.

En minä omaa mitään nappuloita mihinkään Postin automaattijärjestelmiin. :D

Kai haet tietoja siitä helposti -paketista JJFI-alkuisella koodilla etkä sillä helposti -tarran viivakoodilla tai kirjainyhdistelmällä? Minusta tuo helposti -konsepti on vähän hölmö kun se lähetys ei sillä alkuperäisellä helposti -koodilla liiku kuin johonkin läheisimpään logistiikkakeskukseen, siellä siihen tarroitetaan oikea osoitekortti viivakoodeineen.
 
En minä omaa mitään nappuloita mihinkään Postin automaattijärjestelmiin. :D

Kai haet tietoja siitä helposti -paketista JJFI-alkuisella koodilla etkä sillä helposti -tarran viivakoodilla tai kirjainyhdistelmällä? Minusta tuo helposti -konsepti on vähän hölmö kun se lähetys ei sillä alkuperäisellä helposti -koodilla liiku kuin johonkin läheisimpään logistiikkakeskukseen, siellä siihen tarroitetaan oikea osoitekortti viivakoodeineen.
Seurantatunnuksella (FI -alkuinen), joka tuli postin sähköpostin mukana. Ei kai se auta, kun rueta pommittamaan asiakaspalvelua.
 
Tilasin ebaysta tavaraa, aasiasta lähetykset, ja nyt tuli muutama paketti minkä olin tilannut viikko-kaksi sitten.

Mutta useampi tavara minkä tilasin 10.12. ei ole tullut vieläkään.

Onko muilla mennyt joulukuun alussa tilattuja paketteja hukkaan ? silloinhan oli postilakko ja päälle vielä jouluruuhka niin ei mikään ihme jos ei tulisi ollenkaan...
 
Tilasin ebaysta tavaraa, aasiasta lähetykset, ja nyt tuli muutama paketti minkä olin tilannut viikko-kaksi sitten.

Mutta useampi tavara minkä tilasin 10.12. ei ole tullut vieläkään.

Onko muilla mennyt joulukuun alussa tilattuja paketteja hukkaan ? silloinhan oli postilakko ja päälle vielä jouluruuhka niin ei mikään ihme jos ei tulisi ollenkaan...

Mulla marraskuussa tilattu paketti, joka on seurannan mukaan Suomessa. Posti ei omien sanojensa mukaan tiedä missä tuo paketti on (vai onko olemassakaan). Ei ihan putkeen ole mennyt viime aikaiset lähetykset :D
 
Onkohan noita kiinapaskoja lakon aikana säilötty johonkin matkalle? Mulla jäi muutama lähetys tulematta ja yksikään ei ikinä käynyt edes lähellä Suomea, disputeihin tuli samantien päätös, että hyvittävät. Luulen, että joku jossain Turkissa kantaa näitä tonneittain himaan/myyntiin. :eek::D
 
Tilasin ebaysta tavaraa, aasiasta lähetykset, ja nyt tuli muutama paketti minkä olin tilannut viikko-kaksi sitten.

Mutta useampi tavara minkä tilasin 10.12. ei ole tullut vieläkään.

Onko muilla mennyt joulukuun alussa tilattuja paketteja hukkaan ? silloinhan oli postilakko ja päälle vielä jouluruuhka niin ei mikään ihme jos ei tulisi ollenkaan...

Itsellä ei vielä 16.11. lähetetty Turkin kautta tuleva ole tullut. Pari viikkoa vielä ebayn dispute-deadlineen (30d viimeisestä toimitusarviopäivästä) joten oottelen vielä kun ei kiirettä, vaikka aika todennäköistä lienee ettei tule.
 
Luulin että jos OmaPostissa arkistoi seuratun lähetyksen, se oikeasti jäisi arkistoon. Nyt kuitenkin näkyy vanhin paketti olevan 7.11.2019. Tarkoitus oli katsoa paljonka viime vuonna tuli seurattavia lähetyksiä.

Silti sovelluksen etusivulle ilmestyy toisinaan yli 3kk vanhoja jo kertaalleen arkistoituja. Toki ne näkyy olevan luovutettu, mutta täällä se voi ulkomaan lähetysten kohdalla tarkoittaa luovutettu postinjakajalle, joten välillä niitä jää suotta odottamaan kun ei huomaa päiväystä.
 
^ tuohon liittyy varmasti id-tunnusten vanheneminen, esim. joskus netissä pyöri kuva ulkomailta tulevasta lähetyksestä jolla oli yli 10 lajittelua tasaisin aika-ajoin. Syynä oli lähinnä se, että se sama id oli vanhentunut ja se varattiin aina seuraavalle lähetykselle. Itsellä näkyy olevan vanhin 4.11.2019 tällä hetkellä arkistossa pakettien osalta, kirjeitä ja muita näkyy olevan vuodelle 2011 asti kun otin NetPostin käyttöön.
 
JJFI-tunniste säilyy 2,5kk ajan toimituksesta näkyvillä, eli juurikin nuo marraskuun alkupäivät ovat nyt niitä joista vanhimmat ovat näkyvillä.
 
Ajattelin sen tallentavan nuo jo haetut seurantatiedot erilleen käyttäjäkohtaiseen tauluun ja poista-nappi poistaisi ne sieltä. Mutta ilmeisesti vain koodit tallennetaan käyttäjälle ja seurantatiedot haetaan järjestelmän tauluista.

Hämäävää väittää sitä arkistoinniksi, jos edes käyttäjän laitteelle ei jätetä tuota pidemmäksi aikaa.
 
Ei kyllä viitsi nykyään mitään fyysisiä lehtiä tilata: viikoittain ilmestyvä lehti, viimeinen perille tullut numero päivätty 26.12. Eli ainakin kolme numeroa on kadoksissa jossain. Joskus noita tulee sitten useampi kerralle, vaikka yleensä vain katoavat johonkin.
 
Tänään piti saapua postin mukana paketti kotiin mutta paketti ilmeisesti kadonnut postiauton kyydissä.

  • Lähetystä kuljetetaan vastaanottajalle.
    22.01.2020 klo 10:51

  • Lähetys on lajiteltu.
    20.01.2020 klo 16:00
    HKI VANTAA, ULKOMAANTERMINAALI

  • Lähetys on saapunut kohdemaahan.
    17.01.2020 klo 09:50
    HKI VANTAA, ULKOMAANTERMINAALI

  • Lähetys ei ole vielä saapunut Postille, odotathan
    17.01.2020 klo 04:01
 
Tilasin nettikaupasta osia ja ne on lähetetty samaan aikaa 2 eri paketissa. Toinen näyttää ihan ok:lta ja toisen seuranta numerossa vaan on että ei ole vielä saapunut postille. Mihinkähän lue tuokin ladonnut.
 
Tänään piti saapua postin mukana paketti kotiin mutta paketti ilmeisesti kadonnut postiauton kyydissä.

  • Lähetystä kuljetetaan vastaanottajalle.
    22.01.2020 klo 10:51

  • Lähetys on lajiteltu.
    20.01.2020 klo 16:00
    HKI VANTAA, ULKOMAANTERMINAALI

  • Lähetys on saapunut kohdemaahan.
    17.01.2020 klo 09:50
    HKI VANTAA, ULKOMAANTERMINAALI

  • Lähetys ei ole vielä saapunut Postille, odotathan
    17.01.2020 klo 04:01

Matkahuolto teki hieman vastaavaa vähän aikaa sitten. Paketti tuli lopulta seuraavana päivänä. Lähetys oli 7:22 kuljetuksessa noutopisteeseen, mutta tuli perille vasta seuraavana päivänä iltapäivästä.

Olisin sinuna kauhuissani vasta huomenna, ellei sitten ole tietoja muualtakin kuin seurannasta.
 
Tämä postaus meni Matkahuollolle reklamaationa:

Vastasin Matkahuollolta saamaani tekstiviestiin koskien lähetyksen toimitusajankohtaa. Ajankohdaksi valikoitui ti 10.12.2019 klo 9-12. Lähetystä ei toimitettu ko. ajankohtana.

Olin puhelimitse yhteydessä ylihinnoiteltuun puhelinpalveluun keskiviikkona 11.12.2019 selvittääkseni, missä lähetys on. Asiakaspalvelusta ei kuitenkaan ollut saatavilla mitään, mitä lähetysseurannasta en olisi jo saanut selville. Puhelimessa ollut asiakaspalvelija kuitenkin lupasi selvittää asiaa ja olla yhteydessä. Yhteydenottoa ei koskaan tullut.

Asiaa ilmeisesti alettiin selvittää vasta myyjänkin otettua yhteyttä jo toistamiseen Matkahuoltoon. Myyjäyritys oli antanut paketin toimitettavaksi 3.12. Myyjään olimme yhteydessä alkuviikosta 51, jonka jälkeen kului vielä yli kaksi viikkoa (pe 3.1.2020) ennen kuin Matkahuollosta oltiin yhteydessä minuun.

7.1. saamamme tiedon mukaan lähetyksemme kolmesta kollista yksi oli luovutettu väärälle asiakkaalle.

8.1.2020 saapui kolmesta kollista kaksi. Neljä tuotetta puuttuu edelleen eli tämä jo kaikille kiusalliseksi käynyt saaga jatkuu.

Lähetys on toimitettu perille (ei kokonaan, mutta ei takerruta pikkuasioihin:p)
Kiitos, että valitsit Matkahuollon! (No oli pakko koska olen aktiivisesti vältellyt Matkahuoltoa, lähinnä lähipiirin kokemuksiin perustuen, mutta nyt ei ollut muita kuljetusvaihtoehtoja:()

8A960593-5FE3-4E5E-826C-24CD15964E14.jpeg

Matkahuolto myönsi jakaneensa pakettejani väärälle ihmiselle:facepalm:
Myyjä lähetti uudet romut, kaikki löysi (hitaasti) perille tälläkertaa. Matka Tampereelta pääkaupunkiseudulle kestää näköjään heillä kuusi päivää:facepalm:
Matkahuollolle kolme lampaanpersettä asiakaspalvelusta, tavoitettavuudesta, hitaudesta, vastausajoista ja luotettavuudesta.
 
Matkahuolto myönsi jakaneensa pakettejani väärälle ihmiselle:facepalm:
Myyjä lähetti uudet romut, kaikki löysi (hitaasti) perille tälläkertaa. Matka Tampereelta pääkaupunkiseudulle kestää näköjään heillä kuusi päivää:facepalm:
Matkahuollolle kolme lampaanpersettä asiakaspalvelusta, tavoitettavuudesta, hitaudesta, vastausajoista ja luotettavuudesta.

Katsoppas, jollakin muullakin on vastaavia kokemuksia matkahuollosta kuin itsellä. Pyrin välttämään, jos mahdollista.
 
Oliko tämä jo täällä?

Muutokset 31.1.2020 - Tuontitullaus - Asiakastuki - Posti

Posti ottaa käyttöön uuden käsittelymaksun 31.1.2020 alkaen. Maksu koskee EU-alueen ulkopuolelta tai EU:n valmiste- ja arvonlisäveroalueen erityisalueilta saapuvia yli 22 euron arvoisia tavaralähetyksiä, jotka tarvitsevat tullausta.

Kun lähetyksen arvo on 22 € tai enemmän, on käsittelymaksun suuruus 2,90 € yksittäiseltä lähetykseltä.

Eli kun vastaanottaa vaikkapa 23 euron lähetyksen ja tullaa sen itse, niin siihen lätkäistään nyt sitten tuollainen 13% yleiserikoislisäpalvelumaksu, koska voidaan. Nämähän ei edes ole niitä euron kiinan paketteja, joista Posti on valittanut.
 
Oliko tämä jo täällä?

Muutokset 31.1.2020 - Tuontitullaus - Asiakastuki - Posti



Eli kun vastaanottaa vaikkapa 23 euron lähetyksen ja tullaa sen itse, niin siihen lätkäistään nyt sitten tuollainen 13% yleiserikoislisäpalvelumaksu, koska voidaan. Nämähän ei edes ole niitä euron kiinan paketteja, joista Posti on valittanut.
Lisäksi tuo 2,90€ lisätään tuotteen arvoon ja postikuluihin ja se tarkoittaa että maksat enemmän veroja, koska verot lasketaan tuotteen hinta+toimituskulut.

Maksu tulee ilmoittaa tullille tulliselvityksessä, koska se on osa kuljetusprosessia.
 
Lisäksi tuo 2,90€ lisätään tuotteen arvoon ja postikuluihin ja se tarkoittaa että maksat enemmän veroja, koska verot lasketaan tuotteen hinta+toimituskulut.

Maksu tulee ilmoittaa tullille tulliselvityksessä, koska se on osa kuljetusprosessia.

Tuokin vielä. Kiitos.

En kyllä ymmärrä miten tämä nyt taas eroaa tästä:

Tullauksen palvelumaksu

Eikö postin pitäisi veloittaa tuo lähettäjältä eikä vastaanottajalta?
 
Toi DHL:n keissi oli/on ihan niiden oma lisärahastuskeissi. Ei liity Postiin mitenkään

DHL minulla pannassa tuon lisämaksun takia

Siis periaatteeltaanhan tuo on sama. Ei DHL tietenkään ole mitenkään sama yritys.

Pointtihan on se, että posti on suostunut kuljettamaan paketin jo ja asiakas on maksanut jo kuljetuksesta. Ei siinä voi enää jälkikäteen ruveta kyselemään lisämaksuja vastaanottajalta. Varsinkin kun usein asiakas on useimmiten tässä tapauksessa lähettänyt yritys eikä vastaanottaja. DHL:n tapauksessa maksu oli toki röyhkeästi isompi.

DHL sitoutui siihen, että yhtiö ei 1.9.2017 lukien veloita kuluttajilta itsetullausta koskevaa luovutuspalvelumaksua tilanteessa, jossa

a) kuluttaja ja DHL eivät ole sopineet luovutuspalvelusta ja sitä koskevasta palvelumaksusta keskenään siten, että luovutuspalvelu on tullut osaksi kuljetus- tai muuta sopimusta, tai

b) verkkokaupan myyjä ei ole ennen kuluttajan tekemää tilaussopimusta ilmoittanut hänelle lähetyskulujen lisäksi veloitettavasta DHL:n luovutuspalvelua koskevasta palvelumaksusta.

Laitoin kuluttajaneuvontaan viestiä, että meneeköhän tässä nyt homma oikein tuon edeltävän ratkaisunkin kannalta. Suosittelen samaa muillekin:

Asiointilomake kuluttaja-asioissa (Kilpailu- ja kuluttajavirasto)
 
Siis periaatteeltaanhan tuo on sama. Ei DHL tietenkään ole mitenkään sama yritys.

Pointtihan on se, että posti on suostunut kuljettamaan paketin jo ja asiakas on maksanut jo kuljetuksesta. Ei siinä voi enää jälkikäteen ruveta kyselemään lisämaksuja vastaanottajalta. Varsinkin kun usein asiakas on useimmiten tässä tapauksessa lähettänyt yritys eikä vastaanottaja. DHL:n tapauksessa maksu oli toki röyhkeästi isompi.



Laitoin kuluttajaneuvontaan viestiä, että meneeköhän tässä nyt homma oikein tuon edeltävän ratkaisunkin kannalta. Suosittelen samaa muillekin:

Asiointilomake kuluttaja-asioissa (Kilpailu- ja kuluttajavirasto)

Eihän tuo nyt ihan sama ole, kun DHL:n hommassa se kuljetus ostetaan DHLtä. Posti taas "pakotetaan" kuljettamaan se täällä päässä. Mutta ainahan sitä kannattaa yrittää.
 
Eihän tuo nyt ihan sama ole, kun DHL:n hommassa se kuljetus ostetaan DHLtä. Posti taas "pakotetaan" kuljettamaan se täällä päässä. Mutta ainahan sitä kannattaa yrittää.

Ei tietenkään ole ihan sama. Toisaalta, kukas postia pakottaa? Postihan ne sopimukset on itse tehnyt ja päättänyt millä hinnalla suostuu paketteja kuljettamaan. Periaatteellisesti noissa on mielestäni paljon samaa.

Kuluttajan kannaltahan asian pitää olla niin, että ostaessa näkyy oikeat kustannukset eikä niin että täällä päässä ruvetaan perimään lisämaksuja oman mielen mukaan (viranomaisten maksut sitten eri asia).
 
Viimeksi muokattu:
Itse laitoin ainakin kuluttajaneuvontaan tuosta viestin lomakkeen kautta, ja suosittelen kaikkia. Ongelma tuossa on se, että esimerkiksi ostaessani tuotteen amerikkalaiselta ebay myyjältä olen sopimussuhteessa myyjään. Maksan tuolloin myyjälle tuotteesta ja toimituksesta, enkä voi edes ebayn tai oikeastaan monen muunkaan myyntisivuston tapauksessa tietää paketin toimitustapaa. En ole postin asiakas, mikäli paketti postin kautta menee, vaan asiakkaana on lähetyksen tilaaja. Enhän minä voi postilta esimerkiksi särkyneestä tuotteestakaan vastaanottajan roolissa hakea korvauksia, vaan korvauksia voi hakea vain palvelun ostava osapuoli.

Tuollainen lisämaksuhan voitaisiin muuten sorvata mille tahansa saapuvalle lähetykselle sillä perusteella, että lähetyksen kuljettamisessa on postilla työtä. Mikäli lähetyksen tullaus hoituu asiakkaan puolesta ilman postin puuttumista asiaan, niin mitäs lisätyötä tuosta edes tulee? Paketti viedään tullipostiin odottelemaan? Miksei posti sitten vain kuskaa niitä tullattavia paketteja suoraan normaalisti lajittelukeskukseen ja vapauta ne sieltä eteenpäin, kun tullivelvollisuudet on hoidettu.
 
Ei tietenkään ole ihan sama. Toisaalta, kukas postia pakottaa? Postihan ne sopimukset on itse tehnyt ja päättänyt millä hinnalla suostuu paketteja kuljettamaan. Periaatteellisesti noissa on mielestäni paljon samaa.

Kuluttajan kannaltahan asian pitää olla niin, että ostaessa näkyy oikeat kustannukset eikä niin että täällä päässä ruvetaan perimään lisämaksuja oman mielen mukaan (viranomaisten maksut sitten eri asia).

Sen on tehnyt kaikki maailman postilaitokset, sen jälkeen on tullu näitä kermankuorijoita.


Maailman postiliiton tekemät linjaukset vaikuttavat myös suomalaisten verkko-ostoksiin: pienet tavaralähetykset Kiinasta kallistuvat vuoden alussa

Tuo postin lisämaksu ei ole postimaksu vaan postin tullauksen käsittelymaksu, postihan hoitaa tullin rahaliikenteen.
 
Sen on tehnyt kaikki maailman postilaitokset, sen jälkeen on tullu näitä kermankuorijoita.


Maailman postiliiton tekemät linjaukset vaikuttavat myös suomalaisten verkko-ostoksiin: pienet tavaralähetykset Kiinasta kallistuvat vuoden alussa

Tuo postin lisämaksu ei ole postimaksu vaan postin tullauksen käsittelymaksu, postihan hoitaa tullin rahaliikenteen.
No ei kyllä tasan hoida posti tullin rahaliikennettä ainakaan silloin, jos mä menen tullin tuonti-ilmoituspalveluun verkkopankkitunnuksilla ja suoritan tullauksen ja maksun verkkopankkitunnuksilla.
 

Ja tuo onkin ihan oikea suunta, että postimaksu vastaa paremmin ksutannuksia. Länsimailta järjetöntä subventoida kiinalaisten yrityksien postituksia.

Tuo postin lisämaksu ei ole postimaksu vaan postin tullauksen käsittelymaksu, postihan hoitaa tullin rahaliikenteen.

Mahdolllisesti tuota KKV:n ratkaisua pystytään jotenkin tuossa näin nimeämällä kiertämään. Samaahan tosin olisi voinut DHL sanoa. Rahaahan ei posti käsittele tuossa.
 
Itse laitoin ainakin kuluttajaneuvontaan tuosta viestin lomakkeen kautta, ja suosittelen kaikkia. Ongelma tuossa on se, että esimerkiksi ostaessani tuotteen amerikkalaiselta ebay myyjältä olen sopimussuhteessa myyjään. Maksan tuolloin myyjälle tuotteesta ja toimituksesta, enkä voi edes ebayn tai oikeastaan monen muunkaan myyntisivuston tapauksessa tietää paketin toimitustapaa. En ole postin asiakas, mikäli paketti postin kautta menee, vaan asiakkaanPostihan a on lähetyksen tilaaja. Enhän minä voi postilta esimerkiksi särkyneestä tuotteestakaan vastaanottajan roolissa hakea korvauksia, vaan korvauksia voi hakea vain palvelun ostava osapuoli.

Tuollainen lisämaksuhan voitaisiin muuten sorvata mille tahansa saapuvalle lähetykselle sillä perusteella, että lähetyksen kuljettamisessa on postilla työtä. Mikäli lähetyksen tullaus hoituu asiakkaan puolesta ilman postin puuttumista asiaan, niin mitäs lisätyötä tuosta edes tulee? Paketti viedään tullipostiin odottelemaan? Miksei posti sitten vain kuskaa niitä tullattavia paketteja suoraan normaalisti lajittelukeskukseen ja vapauta ne sieltä eteenpäin, kun tullivelvollisuudet on hoidettu.

Käsitääkseni kaiken kuluttaja posti tullauksen hoitaa posti, vaikka tullin nimissä toimiikin. Voin toki olla väärässä.

Uusi pääjohtaja vaatii Tulliin vähintään 120:ta uutta työntekijää – "Tulli saa vuodesta toiseen pienemmät resurssinlisäykset verrattuna Poliisiin ja Rajavartiolaitokseen"

"Tullin läpivalaisulaitteet sijaitsevat Postin tiloissa. Jos käytettävissä ei olisi lisäresurssia henkilöstön palkkaamiseen, käsittely ruuhkautuu ja Postin pakettivarastot täyttyvät."


edellisessä laittamassani linkissä posti saa päättää lisämaksun paketeille vapaasti.
"
Suomalaisten kuluttajien Kiinasta tilaamien pienten tavaralähetysten hinnat nousevat hieman vuodenvaihteessa.
Muutos on seurausta Maailman postiliiton UPU:n keskiviikkona tekemistä päätöksistä. Postiliiton jäsenmaat saavat tulevaisuudessa päättää itse siitä, mitä ne veloittavat isojen kirjeiden ja pienten pakettien tuomisesta maahansa.
"

Ongelmasi korvauksista ratkeaa sillä että lähettäjä vastaa tuotteesta, ei vastaanottaja. Jos et saa ehjää tuotetta ei posti merkkaa siinä mitään. Lähettäjä vastaa siitä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo postin lisämaksu ei ole postimaksu vaan postin tullauksen käsittelymaksu, postihan hoitaa tullin rahaliikenteen.
Eikä hoida, jos tullauksen suorittaa itse Tullille. Posti hoitaa kyllä varastoinnin ja paketin kuljettamisen.

Huomaa että Postilla on kaksi uutta vaihtoehtoista maksua. Yksi on tämä uusi 2.90e käsittelymaksu joka veloitetaan kun asiakas itsetullaa Tullille, toinen on 0.90e käsittelymaksu jos asiakas maksaa tullauksen Postille OmaPostin kautta (ja jälkimmäisessä Posti toki hoitaa rahaliikenteen).
 
Toisaalta, kukas postia pakottaa? Postihan ne sopimukset on itse tehnyt ja päättänyt millä hinnalla suostuu paketteja kuljettamaan.

Kansainväliset sopimukset pakottaa. Ei se Suomen Posti nyt ihan itsenäisesti käsittääkseni niitä voi päättää, ettei ota vastaan ulkomaisia paketteja tai että rupeisi vaatimaan niistä ylimääräistä maksua ulkomaisilta toimijoilta.
 
Jokatapauksessa kannattaa tehdä kantelu tonne kkv:lle tuosta asiasta kaikkien, keitä vituttaa maksella ylimääräisiä, niin hommaan otetaan selko. Mun mielestä ton pitäis olla jotenkin postin suhteen perusteltavissa, tai miksi se koskisi muuten vain tullattavia ulkomaisia paketteja? Kai postin pitäisi velottaa sama käsittelymaksu kaikista paketeista, jotka tulevat tullialueiden ulkopuolelta, kun jokuhan sen tarkastelun tekee, että paketista katsotaan, paljonko arvoksi on merkattu jne. Jos toi on vieläpä omapostin kautta halvempaa, niin silloin toi ei todellakaan ole perusteltua veloittaa enemmän, kun itse tekee tullauksen ja kaiken työn.
 
Kansainväliset sopimukset pakottaa. Ei se Suomen Posti nyt ihan itsenäisesti käsittääkseni niitä voi päättää, ettei ota vastaan ulkomaisia paketteja tai että rupeisi vaatimaan niistä ylimääräistä maksua ulkomaisilta toimijoilta.

Ei varmastikaan voi päättää yksipuolisesti, mutta siihen ne on silti suostuneet ja sitoutuneet. Sellaisia sopimukset on.

Nyt tilanne on, että Posti sanoo asiakkaalleen "Kyllä, toimitamme tähän hintaan tavaran vastaanottajalle". Sitten kuitenkin rupeavat pyytämään lisämaksuja vastaanottajalta, joka ei edes ole postin asiakas varsinaisesti. Mun mielestä tuo on erikoista toimintaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 272
Viestejä
4 488 673
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom