Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kiinahärpäkkeissä voi menna reilusti toistakin kuukautta, joten ei kannata todellakin hätäillä. Mutta voithan ottaa myyjään yhteyttä jos ei tule 4.2 mennessä (eihän se muuten ollut 4/2 joka voi myös olla 2. huhtikuuta?).Kiitos kaikille vastauksista, turhaan hätäilin ja innostuin kun sain tuollaisen seurantakoodin. Odottavan aika on pitkä
Tuo on muuten hyvä pointti, joissakin kaupoissa (Date format by country - Wikipedia) päiväys merkitään nurinpäin meihin verrattuna, saattaa tulla yllätyksenä joillekinKiinahärpäkkeissä voi menna reilusti toistakin kuukautta, joten ei kannata todellakin hätäillä. Mutta voithan ottaa myyjään yhteyttä jos ei tule 4.2 mennessä (eihän se muuten ollut 4/2 joka voi myös olla 2. huhtikuuta?).
Postiin on turha ottaa yhteyttä jos heidän seurannassa ei näy mitään mikä viittaisi siihen että paketti on Suomessa ("rekisteröity" voi olla myös vasta sähköinen ennakkotieto tjsp).
2019-11-22 16:15
İSTANBUL(AVR) - BAŞAKŞEHİR, Item Forwarded to Destination Country
Tänään tein sitten refundin. 15.1 oli estimated time. Myyjä oli nopea vastaamaan, en kerennyt edes kahvia juomaan kun oli jo valmis palauttamaan rahat
Turkki on ihan normaali välimaa tietyn lähetystavan kiinasta tulevissa paketeissa.Joo siis sama homma itellä. Ilmeisesti osa siinä singles day:nä ostetusta tavarasta aliexpressistä ainakin ohjautunut lennolla jonnekin istanbuliin jemitsiin oottamaan suomeenpääsyä. Nyt 1 paketti kirjattu saapuneeksi mutta muista loppuu seuranta tiedot kun uudelleen koodattu suomeen saapuneeksi. Villi veikkaus että posti sen verran kusessa pakettien kanssa että yrittävät hikiseen saada edes nykyiset kulkemaan saatika sitten tusina muuta kollia jotka rantautuneet myöhemmin.
Mitähän tässäkin tilanteessa pitäisi tehdä:
Kävin viemässä taloyhtiölokeroon helposti -koodilla paketin kaverilleni. Merkkasin yhteystiedot ja tarvittavat hommat postin ohjeiden mukaisesti ja tarkastin vielä ainakin 5x, että tuo homma on kunnossa. Perjantai -aamuna paketti lokeroon ja luukku kiinni.
Nyt seurannassa lukee, että sähköinen ennakkoilmoitus on vastaanotettu, mutta paketti ei ole perjantai -aamun jälkeen minnekään tuon mukaan liikkunut. @Mika__ löytyykö sulta nappuloita katsoa, onko tuolla automaatilla edes käyty vai onko tuossa joku katkos tullut jossain kohtaa? Aspa näyttäisi olevan kiinni, joten huomenna koitan jotain kautta tuota sieltä tiedustella.
Seurantatunnuksella (FI -alkuinen), joka tuli postin sähköpostin mukana. Ei kai se auta, kun rueta pommittamaan asiakaspalvelua.En minä omaa mitään nappuloita mihinkään Postin automaattijärjestelmiin.
Kai haet tietoja siitä helposti -paketista JJFI-alkuisella koodilla etkä sillä helposti -tarran viivakoodilla tai kirjainyhdistelmällä? Minusta tuo helposti -konsepti on vähän hölmö kun se lähetys ei sillä alkuperäisellä helposti -koodilla liiku kuin johonkin läheisimpään logistiikkakeskukseen, siellä siihen tarroitetaan oikea osoitekortti viivakoodeineen.
Tilasin ebaysta tavaraa, aasiasta lähetykset, ja nyt tuli muutama paketti minkä olin tilannut viikko-kaksi sitten.
Mutta useampi tavara minkä tilasin 10.12. ei ole tullut vieläkään.
Onko muilla mennyt joulukuun alussa tilattuja paketteja hukkaan ? silloinhan oli postilakko ja päälle vielä jouluruuhka niin ei mikään ihme jos ei tulisi ollenkaan...
Tilasin ebaysta tavaraa, aasiasta lähetykset, ja nyt tuli muutama paketti minkä olin tilannut viikko-kaksi sitten.
Mutta useampi tavara minkä tilasin 10.12. ei ole tullut vieläkään.
Onko muilla mennyt joulukuun alussa tilattuja paketteja hukkaan ? silloinhan oli postilakko ja päälle vielä jouluruuhka niin ei mikään ihme jos ei tulisi ollenkaan...
Tänään piti saapua postin mukana paketti kotiin mutta paketti ilmeisesti kadonnut postiauton kyydissä.
- Lähetystä kuljetetaan vastaanottajalle.
22.01.2020 klo 10:51
- Lähetys on lajiteltu.
20.01.2020 klo 16:00
HKI VANTAA, ULKOMAANTERMINAALI
- Lähetys on saapunut kohdemaahan.
17.01.2020 klo 09:50
HKI VANTAA, ULKOMAANTERMINAALI
- Lähetys ei ole vielä saapunut Postille, odotathan
17.01.2020 klo 04:01
Tämä postaus meni Matkahuollolle reklamaationa:
Vastasin Matkahuollolta saamaani tekstiviestiin koskien lähetyksen toimitusajankohtaa. Ajankohdaksi valikoitui ti 10.12.2019 klo 9-12. Lähetystä ei toimitettu ko. ajankohtana.
Olin puhelimitse yhteydessä ylihinnoiteltuun puhelinpalveluun keskiviikkona 11.12.2019 selvittääkseni, missä lähetys on. Asiakaspalvelusta ei kuitenkaan ollut saatavilla mitään, mitä lähetysseurannasta en olisi jo saanut selville. Puhelimessa ollut asiakaspalvelija kuitenkin lupasi selvittää asiaa ja olla yhteydessä. Yhteydenottoa ei koskaan tullut.
Asiaa ilmeisesti alettiin selvittää vasta myyjänkin otettua yhteyttä jo toistamiseen Matkahuoltoon. Myyjäyritys oli antanut paketin toimitettavaksi 3.12. Myyjään olimme yhteydessä alkuviikosta 51, jonka jälkeen kului vielä yli kaksi viikkoa (pe 3.1.2020) ennen kuin Matkahuollosta oltiin yhteydessä minuun.
7.1. saamamme tiedon mukaan lähetyksemme kolmesta kollista yksi oli luovutettu väärälle asiakkaalle.
8.1.2020 saapui kolmesta kollista kaksi. Neljä tuotetta puuttuu edelleen eli tämä jo kaikille kiusalliseksi käynyt saaga jatkuu.
Lähetys on toimitettu perille (ei kokonaan, mutta ei takerruta pikkuasioihin)
Kiitos, että valitsit Matkahuollon! (No oli pakko koska olen aktiivisesti vältellyt Matkahuoltoa, lähinnä lähipiirin kokemuksiin perustuen, mutta nyt ei ollut muita kuljetusvaihtoehtoja)
Matkahuolto myönsi jakaneensa pakettejani väärälle ihmiselle
Myyjä lähetti uudet romut, kaikki löysi (hitaasti) perille tälläkertaa. Matka Tampereelta pääkaupunkiseudulle kestää näköjään heillä kuusi päivää
Matkahuollolle kolme lampaanpersettä asiakaspalvelusta, tavoitettavuudesta, hitaudesta, vastausajoista ja luotettavuudesta.
Posti ottaa käyttöön uuden käsittelymaksun 31.1.2020 alkaen. Maksu koskee EU-alueen ulkopuolelta tai EU:n valmiste- ja arvonlisäveroalueen erityisalueilta saapuvia yli 22 euron arvoisia tavaralähetyksiä, jotka tarvitsevat tullausta.
Kun lähetyksen arvo on 22 € tai enemmän, on käsittelymaksun suuruus 2,90 € yksittäiseltä lähetykseltä.
Lisäksi tuo 2,90€ lisätään tuotteen arvoon ja postikuluihin ja se tarkoittaa että maksat enemmän veroja, koska verot lasketaan tuotteen hinta+toimituskulut.Oliko tämä jo täällä?
Muutokset 31.1.2020 - Tuontitullaus - Asiakastuki - Posti
Eli kun vastaanottaa vaikkapa 23 euron lähetyksen ja tullaa sen itse, niin siihen lätkäistään nyt sitten tuollainen 13% yleiserikoislisäpalvelumaksu, koska voidaan. Nämähän ei edes ole niitä euron kiinan paketteja, joista Posti on valittanut.
Lisäksi tuo 2,90€ lisätään tuotteen arvoon ja postikuluihin ja se tarkoittaa että maksat enemmän veroja, koska verot lasketaan tuotteen hinta+toimituskulut.
Maksu tulee ilmoittaa tullille tulliselvityksessä, koska se on osa kuljetusprosessia.
Tuokin vielä. Kiitos.
En kyllä ymmärrä miten tämä nyt taas eroaa tästä:
Tullauksen palvelumaksu
Eikö postin pitäisi veloittaa tuo lähettäjältä eikä vastaanottajalta?
Toi DHL:n keissi oli/on ihan niiden oma lisärahastuskeissi. Ei liity Postiin mitenkään
DHL minulla pannassa tuon lisämaksun takia
DHL sitoutui siihen, että yhtiö ei 1.9.2017 lukien veloita kuluttajilta itsetullausta koskevaa luovutuspalvelumaksua tilanteessa, jossa
a) kuluttaja ja DHL eivät ole sopineet luovutuspalvelusta ja sitä koskevasta palvelumaksusta keskenään siten, että luovutuspalvelu on tullut osaksi kuljetus- tai muuta sopimusta, tai
b) verkkokaupan myyjä ei ole ennen kuluttajan tekemää tilaussopimusta ilmoittanut hänelle lähetyskulujen lisäksi veloitettavasta DHL:n luovutuspalvelua koskevasta palvelumaksusta.
Siis periaatteeltaanhan tuo on sama. Ei DHL tietenkään ole mitenkään sama yritys.
Pointtihan on se, että posti on suostunut kuljettamaan paketin jo ja asiakas on maksanut jo kuljetuksesta. Ei siinä voi enää jälkikäteen ruveta kyselemään lisämaksuja vastaanottajalta. Varsinkin kun usein asiakas on useimmiten tässä tapauksessa lähettänyt yritys eikä vastaanottaja. DHL:n tapauksessa maksu oli toki röyhkeästi isompi.
Laitoin kuluttajaneuvontaan viestiä, että meneeköhän tässä nyt homma oikein tuon edeltävän ratkaisunkin kannalta. Suosittelen samaa muillekin:
Asiointilomake kuluttaja-asioissa (Kilpailu- ja kuluttajavirasto)
Eihän tuo nyt ihan sama ole, kun DHL:n hommassa se kuljetus ostetaan DHLtä. Posti taas "pakotetaan" kuljettamaan se täällä päässä. Mutta ainahan sitä kannattaa yrittää.
Ei tietenkään ole ihan sama. Toisaalta, kukas postia pakottaa? Postihan ne sopimukset on itse tehnyt ja päättänyt millä hinnalla suostuu paketteja kuljettamaan. Periaatteellisesti noissa on mielestäni paljon samaa.
Kuluttajan kannaltahan asian pitää olla niin, että ostaessa näkyy oikeat kustannukset eikä niin että täällä päässä ruvetaan perimään lisämaksuja oman mielen mukaan (viranomaisten maksut sitten eri asia).
No ei kyllä tasan hoida posti tullin rahaliikennettä ainakaan silloin, jos mä menen tullin tuonti-ilmoituspalveluun verkkopankkitunnuksilla ja suoritan tullauksen ja maksun verkkopankkitunnuksilla.Sen on tehnyt kaikki maailman postilaitokset, sen jälkeen on tullu näitä kermankuorijoita.
Maailman postiliiton tekemät linjaukset vaikuttavat myös suomalaisten verkko-ostoksiin: pienet tavaralähetykset Kiinasta kallistuvat vuoden alussa
Tuo postin lisämaksu ei ole postimaksu vaan postin tullauksen käsittelymaksu, postihan hoitaa tullin rahaliikenteen.
Sen on tehnyt kaikki maailman postilaitokset, sen jälkeen on tullu näitä kermankuorijoita.
Maailman postiliiton tekemät linjaukset vaikuttavat myös suomalaisten verkko-ostoksiin: pienet tavaralähetykset Kiinasta kallistuvat vuoden alussa
Tuo postin lisämaksu ei ole postimaksu vaan postin tullauksen käsittelymaksu, postihan hoitaa tullin rahaliikenteen.
Itse laitoin ainakin kuluttajaneuvontaan tuosta viestin lomakkeen kautta, ja suosittelen kaikkia. Ongelma tuossa on se, että esimerkiksi ostaessani tuotteen amerikkalaiselta ebay myyjältä olen sopimussuhteessa myyjään. Maksan tuolloin myyjälle tuotteesta ja toimituksesta, enkä voi edes ebayn tai oikeastaan monen muunkaan myyntisivuston tapauksessa tietää paketin toimitustapaa. En ole postin asiakas, mikäli paketti postin kautta menee, vaan asiakkaanPostihan a on lähetyksen tilaaja. Enhän minä voi postilta esimerkiksi särkyneestä tuotteestakaan vastaanottajan roolissa hakea korvauksia, vaan korvauksia voi hakea vain palvelun ostava osapuoli.
Tuollainen lisämaksuhan voitaisiin muuten sorvata mille tahansa saapuvalle lähetykselle sillä perusteella, että lähetyksen kuljettamisessa on postilla työtä. Mikäli lähetyksen tullaus hoituu asiakkaan puolesta ilman postin puuttumista asiaan, niin mitäs lisätyötä tuosta edes tulee? Paketti viedään tullipostiin odottelemaan? Miksei posti sitten vain kuskaa niitä tullattavia paketteja suoraan normaalisti lajittelukeskukseen ja vapauta ne sieltä eteenpäin, kun tullivelvollisuudet on hoidettu.
Eikä hoida, jos tullauksen suorittaa itse Tullille. Posti hoitaa kyllä varastoinnin ja paketin kuljettamisen.Tuo postin lisämaksu ei ole postimaksu vaan postin tullauksen käsittelymaksu, postihan hoitaa tullin rahaliikenteen.
Toisaalta, kukas postia pakottaa? Postihan ne sopimukset on itse tehnyt ja päättänyt millä hinnalla suostuu paketteja kuljettamaan.
Kansainväliset sopimukset pakottaa. Ei se Suomen Posti nyt ihan itsenäisesti käsittääkseni niitä voi päättää, ettei ota vastaan ulkomaisia paketteja tai että rupeisi vaatimaan niistä ylimääräistä maksua ulkomaisilta toimijoilta.
Tähän caseen tuli kuin tulikin onnellinen loppu. Eilen 4h yrittämisen jälkeen sain vihdoin jonkun chatista kiinni. Tuolta muutamat kysymykset liittyen tuohon caseen ja paketti paikannettiinkin lähes saman tein. Tänään paketti oli iltapäivällä perillä. Tuon chatin kun saisivat toimimaan aamusta iltaan ja siten, että sieltä vastattaisiin suht responsiivisesti ja muutenkin mallikkaasti niin tuohon hommaan voisi olla jo jokseenkin tyytyväinen.Mitähän tässäkin tilanteessa pitäisi tehdä:
Kävin viemässä taloyhtiölokeroon helposti -koodilla paketin kaverilleni. Merkkasin yhteystiedot ja tarvittavat hommat postin ohjeiden mukaisesti ja tarkastin vielä ainakin 5x, että tuo homma on kunnossa. Perjantai -aamuna paketti lokeroon ja luukku kiinni.
Nyt seurannassa lukee, että sähköinen ennakkoilmoitus on vastaanotettu, mutta paketti ei ole perjantai -aamun jälkeen minnekään tuon mukaan liikkunut. @Mika__ löytyykö sulta nappuloita katsoa, onko tuolla automaatilla edes käyty vai onko tuossa joku katkos tullut jossain kohtaa? Aspa näyttäisi olevan kiinni, joten huomenna koitan jotain kautta tuota sieltä tiedustella.
Tänään posti yllätti tuomalla sähkölaskun, jossa oli 5€ viivästyskorkoa maksamattoman laskun vuoksi. Oudoksi meni viimeistään siinä vaiheessa, kun alkuperäinen lasku (eräpäivä 27.12.) oli myös tänään tulleen postin mukana. Siis mitä v•ttua!? Huomenna sähkölaitoksen aspaan soittelemaan prkl!
Miksi noita laskuja ei halua suoraan e-laskuna omaan verkkopankkiin? Ei jää randomkantojen armoille.