Postin kulkemisen vaikeus

Alkaa oleen aika surkuhupaisaa tämä postin toiminta gigantin paketin kanssa, kävi jo hyllypaikassa oikein noutoilmoitusten kera mutta posti totesikin että hitto meni liian nopeasti, haetaan se takaisin terminaaliin. 2 kertaa ottanut jo yhteyttä, kerran chatissä, kerran puhelimessa. Molemmilla kerroilla luvattu palata asiaan heti kun saavat tietoja.
Tosin jos eivät siellä asiakaspalvelussa edes kysele todellisuudessa sen paketin perään niin eivät toisaalta lupaustaan edes riko. Täytyy varmaan kolmannella kerralla pyytää vaikka lupaamaan että kyselevät paketin perään ja neljännellä sitten että josko lupaisivat palata vaikka ennen jouluaattoa tiedolla että viitsiikö paketti jatkaa takaisin hyllypaikkaansa.

Pitkiä on päivän viivästykset :(
1701671055553.png
 
Taas yksi postiaseman vartija itkee, kun on liikaa töitä. Ihan kuin se olisi asiakkaiden vika, että ei ole sopivia varastotiloja työn tekemiseen.
Se soppari on postin kanssa tehty joillakin kriteereillä, ihan turha asiakkaiden suuntaan suunnata valitustaan kun ei kykene tekemään omia hommiaan.
Oikein työntekijöiden pukukaappeihin on pitänyt varastoida paketteja, monikohan niistäkin unohtuu sinne.

"
Kauppaan on nimittäin saapunut kuluneen viikon aikana tuhansittain postipaketteja, ja niille ei meinaa löytyä enää säilytystilaa.

Tästä syystä kauppa julkaisi Facebookissa hätähuudon, jossa se pyysi asiakkaitaan poimimaan pakettinsa pikimmiten.
kauppaan saapuneita paketteja on jouduttu laittamaan jopa työntekijöiden pukukoppeihin. Paketteja säilytetään suojatuissa tiloissa, eikä asiakkailla ole niihin pääsyä.

– Meillä on pukuhuone ja pullovarasto täynnä ja kaikki muut postitilat ihan täynnä. Jopa työntekijöiden tiloissa käytävillä on paketteja. Kaikki mahdollinen tila on käytössä, Sten sanoo."
Onko mikään ihme että pakettien noutamisessa kestää kun postin palvelut ovat niin paskaa. Pakettiautomaattiin tilatut paketit ripotellaan ympäri kaupunkia. Kotiin toimitettavista paketeista ei voi ilmoittaa edes arvioitua saapumispäivää, vaikka jostain kumman syystä esimerkiksi amazon.de:n arviot postin toimitusajoista pitävät paikkansa lähes aina.
 
Täälläkin paikallisessa r-kioskissa on täysiä saapuneita postin rullakoita tiskiltä ulko-ovelle asti, eli noin 5kpl koko ajan pitkäaikaissäilytyksessä. Eli samassa kohtaa missä se kassajonokin koko ajan seisoo. Ei ihme jos paketteja häviää, tuosta olisi äärimmäisen helppo pienempää pakettia laittaa povariin ja kukaan ei tietäisi mitään.
 
Tullausongelmista:

Toinen paketti jumittaa edelleen, toinen meni läpi. Tullaus onnistui sen jälkeen, kun Postilta tuli mailia otsikolla "Lähetyksesi on Suomessa – tee tullaus viimeistään 21.12.2023". Eli odottaisin ton tyyppistä viestiä ennen kuin edes yrittää.
 
Maksoin 8,90e ylimääräistä Postin kotiinkuljetuksesta ja näköjään sillä hinnalla ei saa valita edes toimituspäivää. Toimitus arkena klo 8-16. En tiedä miten tästä voisi enää huonontaa palvelua.
 
Maksoin 8,90e ylimääräistä Postin kotiinkuljetuksesta ja näköjään sillä hinnalla ei saa valita edes toimituspäivää. Toimitus arkena klo 8-16. En tiedä miten tästä voisi enää huonontaa palvelua.

No voisihan se esim. vaikka maksaa kympin enemmän. Kyllä posti tuohon vielä jotain keksii.
 
Maksoin 8,90e ylimääräistä Postin kotiinkuljetuksesta ja näköjään sillä hinnalla ei saa valita edes toimituspäivää. Toimitus arkena klo 8-16. En tiedä miten tästä voisi enää huonontaa palvelua.

Ei kaikki yritykset (lue:verkkokaupat) tarjoa kotiinkuljetus -vaihtoehtona palvelua johon kuuluu toimitusaikakysely. Isoin toimija on esim Amazon joka ei ole ostanut lähetyksiinsä toimitusaikakyselyn sisältävää tuotetta, vaan tulevat ns. 14 Express -tuotteen mukaisesti kotiin/haluttuun osoitteeseen ilman kyselyä. Ko. tuotehan on tarkoitettu b2b tuotteeksi missä vastaanottopäässä on aina joku paikalla, esim. respa.

Eli yhteys myyjään ja pyydä valitsemaan paremmin sopiva tuote seuraavalla kerralla.
 
Tämä ei varmaan ole postin vika, mutta minkä takia monissa verkkokaupoissa ei voi valita yksityistä pakettiautomaattia toimituskohteeksi? Ainoastaan julkiset automaatit ovat valittavissa.
 
Tämä ei varmaan ole postin vika, mutta minkä takia monissa verkkokaupoissa ei voi valita yksityistä pakettiautomaattia toimituskohteeksi? Ainoastaan julkiset automaatit ovat valittavissa.
Pakettiautomaattihakurajapinta ei taida ainakaan defaulttina palauttaa noita yksityisiä laisinkaan.
 
Onko OmaPostin tullaustoiminto toiminut jossain kohtaa? Nyt tulee ilmoitus huollosta, joka lienee kestänyt jo jonkun aikaa...
 
Uusimman postiapin päivityksellä katsosi valtaosa paketeista. On tulossa 6 pakettia joista 1 suomesta. Nyt apissa näkyy enää tuo Suomessa ja yksi ulkomailla ennakkokirjattu lähetys.

Samoin on huonontunut se, ettei itse saa lisättyä lähetystä omaan seurantaan, ainakaan ellei pakettia ole vielä rekisteröity -ennen tuo onnistui etukäteenkin
 
Uusimman postiapin päivityksellä katsosi valtaosa paketeista. On tulossa 6 pakettia joista 1 suomesta. Nyt apissa näkyy enää tuo Suomessa ja yksi ulkomailla ennakkokirjattu lähetys.

Samoin on huonontunut se, ettei itse saa lisättyä lähetystä omaan seurantaan, ainakaan ellei pakettia ole vielä rekisteröity -ennen tuo onnistui etukäteenkin
Löytyykö ne vielä sieltä "Näytä kaikki paketit" nappulan takaa? Ulkomaan paketit näyttää menevän sinne jos niistä ei ole seurantatietoja vähään aikaan.
 
Nyt "onnistuin" tekemään tullauksen paketille OmaPostin kautta, eli kaikki tiedot ja kuva kuitista meni ja tämän jälkeen maksu. Rahat lähti tililtä, jonka jälkeen omaposti loggasi ulos ja mitään vahvistusta tullaukselle tai tietojen eteenpäin menemisestä ei tullut. Ei myöskään kuittia maksusta. Rahat oikeasti jo lähti tililtä, eikä ole vain varaus.
Nyt kun kirjautuu uudestaan niin tullausta voi jatkaa kohdasta jossa pitäisi maksaa... hienosti toimii.
 
Postin aspa sanoo että digitullaus ei ole vielä käytössä ja mitään tullaustapahtumaa ei näy. Rahat kelpasi kuitenkin... ei varmaan kannata vielä käyttää tuota omapostin palvelua jos se sattuisikin toimimaan.
 
Viimeksi muokattu:
Postin jakelu alueellasi kertoo että ma-ke-pe, kuten aina tähänkin mennessä. Silti voi tulla ihan milloin tahansa. Tähän päälle vielä joku epämääräinen kuriiripalvelu joka duunaa postia vanhalla romulla, enkä edes tiedä mitä kun ei joka päivä tule laatikolla käytyä...
 
Itse odottanut yhtä kirjettä reippaasti yli kuukauden, mitäköhän ihmettä sillekin on käynyt. Onkohan se jossain lajittelukeskuksessa unohtunut jonkin laatikon pohjalle tai tippunut lattialle jonnekin piiloon vai onkohan joku pöllinyt sen sisällön. Tosi ikävä tapaus. Onko kellään muulla ollut vastaavaa tapausta tässä nyt näin loppuvuodesta?

Postittaja lähetti sen vielä ilman seurantaa, vaikka veloitti sen verran, että olisi voinut lähettää XXS-pakettinakin. Ei v*tuta.
 
Joutunee kyselemään perään, kun nyt pari päivää pyörinyt kaupunkini terminaaleissa ja "Arvioitu toimitus" on saman pari päivää ylittynyt. Mitähän Turussa tapahtui? :woot:

1702450379234.png
 
Mitähän matkahuollon fraasi "Suurista pakettimääristä johtuen palvelupiste voi ruuhkautua, minkä seurauksena saattaa kestää tavallista pidempään ennen kuin paketti on noudettavissa." tarkoittaa selkokielellä?

Paketti on lähtenyt jakelukeskuksesta noutopisteeseen, mutta kadonnut sittemmin tutkasta kokonaan.
 
Tai sitten se vain odottaa jossain heidän ’ylivuotopaikassa’, että noutopaikoissa on taas tilaa. Tuskin noita nyt kauheasti lilluu ilman tarkempaa kuljetusyrityksen tietoa.
 
Itsellä rahtina tuleva postin lähetys maannut terminaalissa odottamassa toimitusta yli viikon. Viime viikon maanantaina liedossa lajiteltu, torstaina tuli tekstiviesti sopia toimitus kun ensin olin postille soitellut ja kysellyt tuon perään ja nopeimmillaan jakelun sai sovittua vasta huomiselle ja oletettavasti tuo lähetys ei huomenna edes tule, joten ties koska tuon lähetyksen saan..
 
Itselläkin on nyt tänään tullut useampaankin Aliexpress-pakettiin tänään seurantaan merkintä "Import customs clearance complete" joka taitaa tarkoittaa että saapumistullaus olisi hoidettu. Noita paketteja oli kertynyt jo useampikin johonkin odottelemaan ja tänään sitten isompi kasa ilmeisesti on päässyt eteenpäin kun aika monen paketin status oli vaihtunut.
Itsellä ollut paketti tuossa tilassa nyt 10 päivää, eikä näy Postin seurannassa, eli tuskinpa paketti on edes vielä Suomessa vaan jossain euroopan välivarastossa jossa tullattu sisääntulevana.
 
Mitähän matkahuollon fraasi "Suurista pakettimääristä johtuen palvelupiste voi ruuhkautua, minkä seurauksena saattaa kestää tavallista pidempään ennen kuin paketti on noudettavissa." tarkoittaa selkokielellä?

Kaipa tuolla on ihan hyvä kaaos päällä pakettirintamalla myös Matkahuollon puolella. Pe-la yönä saapunut paketti paikalliseen terminaaliin, ei ole koommin liikahtanut sieltä. Jokusen päivän myöhemmin eli tiistaina yöllä saapui toinen vastaava paketti kyseiseen terminaaliin ja oli heti tiistaina aamusta noudettavissa automaatista. Molemmat paketit on tilattu vielä samaan automaattiin.

Noh nämä on näitä, first in, last out aina välillä. Vai onko se last in, first out. No kuitenkin.
 
Itsellä ollut paketti tuossa tilassa nyt 10 päivää, eikä näy Postin seurannassa, eli tuskinpa paketti on edes vielä Suomessa vaan jossain euroopan välivarastossa jossa tullattu sisääntulevana.

Itsellä neljä tämmöistä matkalla jossain. Ensimmäinen ilmaantui jo 13.11. Omapostiin, muut joulukuun puolella. Liekö tuo koko EU-aluetta vaivannut tullausongelma näitäkin seisottanut jossain tai tiedä nyt kauan nuo vielä matkaa. Cainiao (Netherlands) lukee omissa ns. lähettäjänä. Alin seurannassa on viimeisin nytkähdys eilen 12.12. Awaiting for transit to final delivery office.
 
Itsellä neljä tämmöistä matkalla jossain. Ensimmäinen ilmaantui jo 13.11. Omapostiin, muut joulukuun puolella. Liekö tuo koko EU-aluetta vaivannut tullausongelma näitäkin seisottanut jossain tai tiedä nyt kauan nuo vielä matkaa. Cainiao (Netherlands) lukee omissa ns. lähettäjänä. Alin seurannassa on viimeisin nytkähdys eilen 12.12. Awaiting for transit to final delivery office.
Täytyykin katsoa mitä alin seuranta näyttää. Postilla näkyy vaan tuo Cainio ja tuo "matkalla postille".

Toisella seurantasovelluksella joka pollailee läpi "kaikki" kuljetukset näkyy tosiaan 4.12 viimeinen merkintänä tuo "import customs clearance complete"
 
Kova on luotto asiakkaisiin postilla. Kävin viemässä automaattiin asiakaspalautuksen. Lokerossa oli myös jonkun toisen paketti. Piti varmuuden vuoksi ottaa video paketista/lokerosta/palautuksesta.
 
Kova on luotto asiakkaisiin postilla. Kävin viemässä automaattiin asiakaspalautuksen. Lokerossa oli myös jonkun toisen paketti. Piti varmuuden vuoksi ottaa video paketista/lokerosta/palautuksesta.

On kyllä veren kerjäämistä nenästään, jos vie paketin tuollaiseen luukkuun jossa on toinen paketti ennestään. Ylipäätänsä jos yhtään on sellainen tunne, että voisi haluta lähetyksestään kuitin (kuten asiakaspalautus), se kannattaa viedä ihmistiskille johonkin.
 
Kova on luotto asiakkaisiin postilla. Kävin viemässä automaattiin asiakaspalautuksen. Lokerossa oli myös jonkun toisen paketti. Piti varmuuden vuoksi ottaa video paketista/lokerosta/palautuksesta.

Todennäköisesti käynyt näin:
Joku noutanut lähetyksen, ja jättänyt lukuun auki. Toinen henkilö tuo oman lähetyksen jonka haluaa lähettää, näkee avonaisen lukuun, ja laittaa sinne oman lähetyksen, ja sulkee lukuun.. Automaatin silmissä näyttää siltä että lähetys noudettiin ja luukku laitettiin kiinni -> lokero on tyhjä/vapaa, minkä takia se avautui sinulle.
 
Mitähän matkahuollon fraasi "Suurista pakettimääristä johtuen palvelupiste voi ruuhkautua, minkä seurauksena saattaa kestää tavallista pidempään ennen kuin paketti on noudettavissa." tarkoittaa selkokielellä?

Paketti on lähtenyt jakelukeskuksesta noutopisteeseen, mutta kadonnut sittemmin tutkasta kokonaan.

Lähetys on todennäköisesti noutopisteellä, mutta hyllyt ovat kirjaimellisesti täynnä, eikä noutopiste voi hyllyttää sitä, ennen kuin sieltä vapautuu tilaa. Sinun lähetyksen kanssa voi olla muita yksittäisiä lähetyksiä odottamassa tilaa, tai jopa useita rullakoita. Ehkä huomenna noudettavissa, ehkä 4 päivän kuluttua.
 
Kävin täs automaatilta paketin hakemas, paketti ei millonkaan kuittaantunut haetuksi vaan tuli viestiä että hai eräpaivään mennessä. Kävin vielä mielenkiinnosta uudestaan samalla hakukoodilla luukun aukaisemassa mut ei toisellakaan yrittämällä kuittaantunut.
 
GLS kellekkään tuttu firma? Viikko sit tullu paketti suomeen ja mistään ei kuulu mitään.Seurantanumero sanoo The parcel has been delivered at the ParcelShop (see ParcelShop information). 08/12/2023. Mihin nää hautoo nämä paketit?Postiinko?
 
GLS kellekkään tuttu firma? Viikko sit tullu paketti suomeen ja mistään ei kuulu mitään.Seurantanumero sanoo The parcel has been delivered at the ParcelShop (see ParcelShop information). 08/12/2023. Mihin nää hautoo nämä paketit?Postiinko?
Oma kuriirifirmansa. Tulee monesti lähetykset EU:sta meidän työpaikalle GLS:n kautta. Droppaavat miten sattuu, seurannasta ei ole ikinä ollut iloa. Joskus tulee säpöön viesti, että paketti tulossa pian, mutta saapuukin vasta kolme päivää myöhemmin.
 
GLS kellekkään tuttu firma? Viikko sit tullu paketti suomeen ja mistään ei kuulu mitään.Seurantanumero sanoo The parcel has been delivered at the ParcelShop (see ParcelShop information). 08/12/2023. Mihin nää hautoo nämä paketit?Postiinko?
Itsellä ParcelShopit ovat olleet aina Postin toimipisteitä.

GLS:n seurannasta pitäisi tässä tapauksessa olla linkki Postin seurantaan. Jos ei löydy niin voit kokeilla GLS:n seurantanumeroa Postin seurantaan. Jos GLS:n seurantanumerossa on 12 numeroa, kokeile myös ilman viimeistä numeroa.
 
  • Tykkää
Reactions: Jha
Pistin GLS.lle viestiä niin sieltä sain toimivan seurantanumeron ja meriselitykset.Paketti on viety matkahuollolle.Tiedä onko tää keissi nyt amazonin vika,mutta hankalaa ollut pakettien toimitusten kanssa lähiaikoina sieltä.Onko amazon.de halvempiin kuuriireihin?
 
Pistin GLS.lle viestiä niin sieltä sain toimivan seurantanumeron ja meriselitykset.Paketti on viety matkahuollolle.Tiedä onko tää keissi nyt amazonin vika,mutta hankalaa ollut pakettien toimitusten kanssa lähiaikoina sieltä.Onko amazon.de halvempiin kuuriireihin?
GLS vaikuttaa olevan hyvin suosittu etenkin saksalaisten firmojen keskuudessa... Voi olla siitä?
 
Lähetin viikko sitten perjantaina (8.12.) kaverin tyttärelle lähetyksen Filippiineille, postin heppu oli sitä mieltä, että ei kyllä kerkiä enää jouluksi edes EMS-lähetyksenä, totesin vain, että onhan se nyt ihme jos ei kerkiä ja ostin lähetyksen kaikesta huolimatta OmaPostista, 49 euroa Turkka Kuusistolle.

Kamat laatikkoon ja osoitekortti teipillä paketin päälle + tulliselvitys muovikuoreen sisällöstä.

Perjantaina vielä lajittelu Vantaalla ja sunnuntaina viety kentälle. Eilen torstaina perillä filsuilla ja läpi tullista. Tänään perjantaina viety vastaanottajalle. :thumbsup:
 
Mitä tähän pitäisi sanoa...300€ maksoin tästäkin palvelusta. Postikortteja ei osaa 1,7 miljarin firma lähettää.
 

Liitteet

  • Screenshot_20231215_234725_Postcard.jpg
    Screenshot_20231215_234725_Postcard.jpg
    95,3 KB · Luettu: 266
Viimeksi muokattu:
Joutunee kyselemään perään, kun nyt pari päivää pyörinyt kaupunkini terminaaleissa ja "Arvioitu toimitus" on saman pari päivää ylittynyt. Mitähän Turussa tapahtui? :woot:
Tuntui jo alunperin vähän pahalta, kun valitsin lähimmän pakettiautomaatin joka ei omien kokemusten mukaan koskaan ole ollut vapaana, vaan aina täynnä. Niin nytkin, josta seurannassa mainittu "ohjattu noutopisteeseen".

1. Soitin asiakaspalveluun, joka totesi, että jaahas taitaa olla paketti hukkunut. Aloittivat sisäisen selvittelyn puhelun perusteella.
2. Kyllästyin odottelemaan ja soitin kaksi päivään tuosta uudestaan. Ensin aspa yritti itsevarmasti todeta, että jooh ohjattu noutopisteeseen, eli pitäisi olla noudettavissa. Tarkensin, että tämä kyllä edelleen on matkalla. Hiukan värikkäällä kielenkäytöllä sanoi, että ei auta kun odottaa.
3. Kyllästyin odottelemaan, kun mitään ei kuulunut taas pariin päivään, niin eilen iltapäivällä soitin uudemman kerran. Nyt aspasta todettiin sisäisen selvittelyn päätyneen siihen, että paketti oikeasti olisi noutopisteessä (pieni ruokakauppa), mutta eivät ole vielä kerenneet hyllyttää. Minulle päin eivät vaivautuneet ilmoittamaan.

--> Voiko siis Jouluruuhka olla niin paha, että asiamiesposti ei saa viiteen työpäivään hyllytetttyä lähetystä, että se olisi noudettavissa?

Lähden aamukahvin jälkeen kauppaan kyselemään, että onko asia oikeasti näin :zoom:
 
Melkonen kaaos tuntuu olevan. Tässä vuosien varrella satoja paketteja lähettänyt/vastaanottanut ja näistä ainoastaan yksi kadonnut kokonaan. Nyt tässä 1kk sisään posti onnistunut kadottamaan jo kaksi pakettia. Ei mitään kovin kalliita ja posti korvannut ne, mutta kyllähän tuo aikaa ja vaivaa on vaatinut selitellä ja kysellä
 
Juu, melkoinen pakettikaaos tuntuu olevan ainakin omassa lähikaupassa. Normaalisti siellä on yksi työntekijä palvelutiskillä joka hoitaa sekä palvelutiskin muut hommat että pakettien antamisen, nyt siellä oli kolme henkilöä noita paketteja ojentelemassa ja jonoa oli varmaan liki kymmenen asiakkaan verran. Työntekijä kiitteli kovasti että minä aina noudan paketit mahdollisimman pian ettei heillä tila lopu. Siinä kävellessäni kaupasta ulos, näin vielä sinne heidän takatilaankin ja kyllä siellä muutama rullakollinen paketteja näkyi odottelevan.

Samassa kaupassa on myös sekä Postin automaatti, Budbee-automaatti että Smartmile-automaatti ja silläkin alueella näytti olevan melkoisesti porukkaa pakettejaan noutamassa ja lähettämässä.

Todennäköisesti tuo kaaos vaan pahenee ensi viikolla kun alkaa joulu olla ovella.
 
Tällä kertaa postnord. Onko normaalia että paketti saapunut jakeluterminaaliin tähän kaupunkiin 11.12 ja 11.12 ohjattu noutopisteeseen ja sen jälkeen pelkkää hiljaisuutta? Ei ole tullut viestiä eikä postnordin sovelluksessa näy kuin tuo viimeinen että ohjattu noutopisteeseen. suomalaisesta verkkokaupasta tilattu paketti.

Onko täyttä joka paikassa että eivät saa pakettia toimitettua kauppaan vai paketti vahingossa vastaanottamatta kaupassa johon paketti piti toimittaa haettavaksi?

Ei ole tullut joulun alla pahemmin tilailtua mitään postnordilla.

Pitää huomenna ottaa sovelluksessa yhteyttä postnordin suuntaan, ei oikein muistaakseni 1€/min jonotus puhelimessa innosta.
 
Todennäköisesti sama kuin joka logistiikkafirmalla, ei ole tilaa eikä aikaa ns. hyllyttää lähetystä jolloin siitä ei tule ilmoitusta vastaanottajalle. Noutopisteet olleet täynnä nyt kuukauden päivät kun ihmiset eivät hae ajoissa lähetyksiään.
 
Todennäköisesti sama kuin joka logistiikkafirmalla, ei ole tilaa eikä aikaa ns. hyllyttää lähetystä jolloin siitä ei tule ilmoitusta vastaanottajalle. Noutopisteet olleet täynnä nyt kuukauden päivät kun ihmiset eivät hae ajoissa lähetyksiään.
No, onneksi nykyään taitaa olla vähän kaikilla toimijoilla paketin säilytysaika noutoilmoituksesta 7vrk, ainakin Postilla ja DHL:llä on. Ennenhän tuo taisi olla 2vk vai jopa enemmänkin ja tosiaan jotkut m*lkut kun tilaavat monesta paikasta paketteja, ottavat ensimmäisenä saapuneen ja jättävät loput noutamatta niin tuossahan tuota pakettitukosta pääsee syntymään.

Tosin, en sitten tiedä miten joku asiamiesposti pystyy valvomaan tuota 7vrk täyttymistä, pakettiliikennettä on niin paljon että tuskin ihan hirveästi keritään seurailla ja keräillä yli-ikäisiä paketteja paluukuormaan.
 
Automaatti tuon seuraamisen hoitaa ja ilmoittaa että nää paketit paluu rullakkoon.
Juu, automaattien osaltahan tuo on selvä mutta entäs ne kaikki tuhannet paketit siellä asiamiespostin puolella? Ainakaan tuossa lähikaupassa työntekijöille tuskin hirveästi aikaa jää yli kaikesta pakettien antamisesta ja itse kaupan pyörittämisestä johonkin pakettikasojen palautuksen ihmettelemiseen. Tai kai noistakin saa jonkun listan tulostettua jostain järjestelmästä mutta sen verran hektiseltä tuo meno lähikaupassa näyttää että tuollainen taitaa olla aikalalla matalalla prioriteetilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 479
Viestejä
4 558 169
Jäsenet
74 972
Uusin jäsen
Nagi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom