Postin kulkemisen vaikeus

yksi paketti tulossa EUn ulkopuolelta. Onko se nyt niin, että ei ole mitään hyötyä tullata tuota tullin palvelussa etukäteen, kun postin tarjoama tullaus on rikki? Jos nyt ymmärsin oikein, joutuu maksamaan vähän enemmän siitä että postin palvelu on rikki - eli kannattaa odottaa niin kauan että paketti on maassa, jos vaikka odotellessaan postin palvelu sattuisi korjautumaan ?

Ei liene nykyään mitään mahdollisuutta että paketti tulisi läpi ilman tullausta, jos se on jo järjestelmiin rekisteröitynyt tullausta vaativaksi?
Tuskin tulee ilman tullausta läpi, kävin tuota oman pakettini seurantaa katsomassa ja siellä sanotaan "Lähetyksen ALV on maksettu ostovaiheessa. Posti hoitaa tulli-ilmoituksen puolestasi." mutta niin vaan senkin joutu itse tullaamaan. Kuluja ei onneksi tullut.
Itse odottelisin josko Posti saa romunsa korjattua ja tullaisin vasta kun paketti on maassa.
 
Jos nyt ymmärsin oikein, joutuu maksamaan vähän enemmän siitä että postin palvelu on rikki - eli kannattaa odottaa niin kauan että paketti on maassa, jos vaikka odotellessaan postin palvelu sattuisi korjautumaan ?

Avaatko vähän miksi kulut lisääntyvät jos bitti ei liiku oikein Postin ja Tullin välillä tai mikä häiriö siellä ikinä onkin? Jos olet ostovaiheessa maksanut suomalaisen alvin, ei tuota Postin käsittelymaksua tule maksettavaksi vaikka teet tulli-ilmoituksen itse.

Harvoinhan tulli-ilmoitusta muutenkaan voi etukäteen tehdä vaan seurantatunnuksella se pitää Tullinkin järjestelmästä löytyä. Edit: statuksen tulee olla vähintään, että matkalla Suomeen
Lähetyksen ALV on maksettu ostovaiheessa. Posti hoitaa tulli-ilmoituksen puolestasi." mutta niin vaan senkin joutu itse tullaamaan. Kuluja ei onneksi tullut.

Jos sähköinen ennakkotieto ei sisältänyt tietoja niin tulli-ilmoituksen joutuu tekemään itse ( eihän kukaan niitä tietoja voi tietää ja arvata mitä lähetyksessä on ja mikä on arvo jne. Jokainen EU:n ulkopuolinen lähetys nyt pitää kuitenkin vetää byrokratian lävitse 2021 heinäkuun jälkeen.

Tullilla on selkeät ja hyvät sivut: Kaikki EU:n ulkopuolelta tulevat paketit täytyy tullata - Tulli
 
Viimeksi muokattu:
Avaatko vähän miksi kulut lisääntyvät jos bitti ei liiku oikein Postin ja Tullin välillä tai mikä häiriö siellä ikinä onkin? Jos olet ostovaiheessa maksanut suomalaisen alvin, ei tuota Postin käsittelymaksua tule maksettavaksi vaikka teet tulli-ilmoituksen itse.

Harvoinhan tulli-ilmoitusta muutenkaan voi etukäteen tehdä vaan seurantatunnuksella se pitää Tullinkin järjestelmästä löytyä.


Jos sähköinen ennakkotieto ei sisältänyt tietoja niin tulli-ilmoituksen joutuu tekemään itse ( eihän kukaan niitä tietoja voi tietää ja arvata mitä lähetyksessä on ja mikä on arvo jne. Jokainen EU:n ulkopuolinen lähetys nyt pitää kuitenkin vetää byrokratian lävitse 2021 heinäkuun jälkeen.

Tullilla on selkeät ja hyvät sivut: Kaikki EU:n ulkopuolelta tulevat paketit täytyy tullata - Tulli
Voi olla että ymmärsin väärin nuo ohjeet, uutta ymmärsin että tullaus postin palvelun kautta maksaa euron jos tullauksen tekee ennen kuin paketti on maassa. Tullin palvelun kautta pitää nähtävästi maksaa postille käsittelymaksua 3.10€ riippumatta siitä onko tullaus tehty ennen vai jälkeen maahan saapumisen.

Alveja ei ole maksettu/eritelty lainkaan tilauksella, eli pitänee maksaa normaali 24%
 
Posti ottaa palvelumaksun joka tapauksessa jos asiakkaalle jää maksettavaksi tulli- ja/tai arvonlisäveroa. Jos ei tule maksettavaa, ei tarvitse maksaa käsittelymaksuakaan.

Tullin kautta voi tehdä ennakkotullauksen toki, mutta hyödyt vähäiset koska maksua ei voi suorittaa jos tulee alvia/tullia ja ilman maksua lähetys ei liiku eteenpäin.
 
Posti ottaa palvelumaksun joka tapauksessa jos asiakkaalle jää maksettavaksi tulli- ja/tai arvonlisäveroa. Jos ei tule maksettavaa, ei tarvitse maksaa käsittelymaksuakaan.
Juu, mutta pointtina oli siis se että Postin palvelun kautta tulee halvemmaksi. Postin kautta tullatessa maksettavaksi tulee palvelumaksu 1,00€, kun taas Tullin palvelun tullatessa käsittelymaksu 3,10€.
 
yksi paketti tulossa EUn ulkopuolelta. Onko se nyt niin, että ei ole mitään hyötyä tullata tuota tullin palvelussa etukäteen, kun postin tarjoama tullaus on rikki? Jos nyt ymmärsin oikein, joutuu maksamaan vähän enemmän siitä että postin palvelu on rikki - eli kannattaa odottaa niin kauan että paketti on maassa, jos vaikka odotellessaan postin palvelu sattuisi korjautumaan ?
Kyllä. Tosin ei Postilla taida olla motivaatiota korjata tuota OmaPostin tullausta, kun voivat rahastaa nyt tuolla kalliimalla palvelumaksulla.
 
Muoks: ei paketeilla ole muutenkaan jakelupäiviä vähennetty, ma-pe ne edelleen jaetaan + la-jakelu lisätuotteena valikoiduilla alueilla lauantaisin. Nythän oli kyse halvimman bulkkituotteen vienneistä lauantaisin. Tuohan tarkoittaa pelkästään Pk-seudulla noin 50 kuskin ja auton kustanteesta + porukka mitä logistiikkakeskuksessa tarvitaan ko. ajalle.

Hyvää pohdintaa! Itsekin hieman kirosin taas lauantaina kun yksi tilaus oli "jumissa" terminaalissa, koska lauantai.

Ihan yksinkertaisella matematiikalla laskettuna kulut nousevat vähintään +20% ja itse tuotteesta saatu hinta pysyy samana. Tuo lauantaijakelu varmaankin otetaan käyttöön vain "pakon edestä" eli tuotannon ruuhkautuessa, jotta putkea saadaan mahdollisimman tyhjäksi taas uuden päivän pakettivirtaa varten ja muistaakseni se on ollut käytössä muutamana vuotena joulusesongin aikoihin eli marraskuun loppupuolelta jouluun. Tänä vuonna en usko, että tulee kun uutisia lukemalla verkkokaupan volyymit näyttävät laskevan.

Myöskään kuljetuksen tehokkuus ei ole samassa kuin arkipäivinä, suurin osa yrityksistä ei ole auki ja lähtevä posti asiakkailta puuttuu - myös maanantaille täytyy "jättää" jaettavaa, jotta päivästä saadaan tehot irti. Runkokuljetukset aiheuttavat myös merkittävän haasteen, perjantain rungot jouduttaisiin todennäköisesti ajamaan nykyistä aiemmin ja kaikki purkamaan pe-la yönä sekä su-illalla vielä ajaa uudestaan, että saadaan perjantain myöhemmin lajitellut paketit myös maanantaille jakoon ottaen huomioon myös PKS/Lietoon saapuvat Euroopan volyymit (esim. Baltia, Ruotsi ja Saksan kontit (DHL)).

Viime viikolta taas hieno esimerkkisuoritus, niin lähettäjältä kuin Postiltakin. Paketti Ylivieskasta (Kärkkäinen.com) Turkuun halvimpana bulkkipakettina ~24h päästä tilauksesta perillä (tilaus tehty 2.11. n. klo 11):

03.11.2023 11:40
Lähetys on noudettavissa Postin noutopisteestä.

03.11.2023 10:41
Lähetys on kuljetuksessa.
TURKU KEVYT KULJETUS

03.11.2023 09:39
Lähetys on lajiteltu
LIETO

03.11.2023 06:02
Lähetys on kuljetuksessa.
TAMPERE

02.11.2023 23:55
Lähetys on kuljetuksessa.
JYVÄSKYLÄ

02.11.2023 14:49
Lähetys on matkalla Postille
 
Ihan yksinkertaisella matematiikalla laskettuna kulut nousevat vähintään +20% ja itse tuotteesta saatu hinta pysyy samana. Tuo lauantaijakelu varmaankin otetaan käyttöön vain "pakon edestä" eli tuotannon ruuhkautuessa, jotta putkea saadaan mahdollisimman tyhjäksi taas uuden päivän pakettivirtaa varten ja muistaakseni se on ollut käytössä muutamana vuotena joulusesongin aikoihin eli marraskuun loppupuolelta jouluun. Tänä vuonna en usko, että tulee kun uutisia lukemalla verkkokaupan volyymit näyttävät laskevan.

Nousee enemmän kuin 20%. Pelkästään Postin TES:n mukaan la-lisä on 25% ja todennäköisesti iso osa on lisä- ja ylitöissä koska pääpaino on kuitenkin ma-pe tuotannossa. Lisäksi tosiaan nuo viennit bokseihin ja noutopisteisiin ottaa pelkästään pk-seudulla sen 50 kuskia.
Tuommoinen halvin 16- lähetys vähän lähettäjän volyymeista riippuen tuo fyrkkaa max 2-3 euroa/kpl ja siitä lähtee jyvitykset per yksikkö joka niitä käsittelee (syy miksi joka pitäjässä tulee lajittelu/rekisteröintimerkintä lähetyksen seurantaan), niin ihan hirveän monta sekuntia ei voi yksi lähetys saada rakkautta käsittelyssä per käsittelypaikka.

Minä kyllä uskon että tänäkin vuonna on la-su viennit lisättyjen arkivientien ja popup-pisteiden ohella Black Friday-joulu välillä.
Perusteluna lähinnä tilanpuute logistiikkakeskuksissa (käsitellyn ja käsittelemättömän tavaran määrä on vain niin kova jouluisin (pelkästään Vantaalla on käsitelty yli miljoona lähetystä per viikko menneinä vuosina)) eli sen tavaran pitää oikeasti liikkua sekä sisään, että etenkin ulos tai toiminta vain yksinkertaisesti pysähtyy.

Ihan yhtälailla esim joku Inex rasvaa prosessit millilleen oikein kun tavaraa tulee ja menee miljoonia ja taas miljoonia rivejä.
 
Tilasin tuotteen Jimms PC Storesta ja nimenomaan POSTIIN. Koska lähin pakettiautomaatti 500 metriä, jossa ei ole ikinä tilaa, niin se menee milloin mihinkin automaattiin. Miksi posti ei kunnioita asiakkaan toivetta saada tuote POSTIIN, koska sen voisi hakea esim. kauppareissun lomassa Prismasta samalla kertaa ilman että koukkaa kaukaiseenkin pakettiautomaattiin x. Kyllä on vaikeaksi mennyt postin kulku ja pakettien hakeminen.

Koko ajan saa juosta eri pakettiautomaatilla, kohta alan tilata suoraan myyjältä kivijalkaliikkeessä, niin saa hakea suoraan hyllyltä/varastosta!
 
Tilasin tuotteen Jimms PC Storesta ja nimenomaan POSTIIN. Koska lähin pakettiautomaatti 500 metriä, jossa ei ole ikinä tilaa, niin se menee milloin mihinkin automaattiin. Miksi posti ei kunnioita asiakkaan toivetta saada tuote POSTIIN, koska sen voisi hakea esim. kauppareissun lomassa Prismasta samalla kertaa ilman että koukkaa kaukaiseenkin pakettiautomaattiin x. Kyllä on vaikeaksi mennyt postin kulku ja pakettien hakeminen.

Koko ajan saa juosta eri pakettiautomaatilla, kohta alan tilata suoraan myyjältä kivijalkaliikkeessä, niin saa hakea suoraan hyllyltä/varastosta!
Tuntuu kyllä erikoiselta. Ettei sinulla ole tehtynä oma noutopiste -valintaa? Itsellä ainakin menee paketit aina sinne minne ne tilaan, jos on vain tilaa. Jos en ole valinnut tiettyä paikkaa, niin tuo oma noutopiste pätee -mikäli siellä on tilaa. Itsellä tosin kaikki 3kpl kunnan pakettimaatteja/posti ihan vierivieressä, niin sikäli on yhdentekevää mihin niistä menisi
 
En muista, että olisi ikinä viety boksiin jos on tilannut toimipisteeseen/suoraan omaan osoitteeseen, toisinpäin kyllä. Nuo boksit ovat ihan omalla postinumerollakin ja ne lajitellaan eri lokaatiossa kuin toimipaikat samalla postinumeron alulla, esim. 00100 toimari/posti 00104 lokero.
 
En muista, että olisi ikinä viety boksiin jos on tilannut toimipisteeseen/suoraan omaan osoitteeseen, toisinpäin kyllä.
Sitä itsekin ihmettelin.

Tosin mitään uudelleenohjausta ei ole käytössä. Eräs paketti piti tulla kotiinkuljetuksena, mutta se menikin postiin.
Täällä posti toimii toimii täysin mielivaltaisesti. Mutta ei mahda mitään kun ei ole mitään kunnon kilpailua.

Seuraavalla kerralla voisi kokeilla Budbeeta, jos vain ilmaisena näkyisi, kuten viimeksi.
 
Periaatteessa tuohon lienee varmaan ainoa selitys, että lajittelija heittänyt väärään rullakkoon tms.
 
En tiedä oliko ihan tästä kyse, mutta itsellä ainakin menee pieni osa paketeista jotka tulevat pelkällä lähiosoitteella muualle kuin määriteltyyn omaan noutopisteeseen. Ilmestyvät siis automaattisesti OmaPostiin eli tunnistuvat meikäläiselle tuleviksi paketeiksi ja tulee saapumisviestit tekstiviestinä&sähköpostilla, mutta silti ohittavat tuon valitun noutopisteen (ja kyse ei ole myöskään siitä että oma noutopiste olisi täynnä tms.) Ohjautuvat siis kenties muutaman metrin lähempänä olevaan automaattiin, mutta kun se automaatti on väärässä suunnassa eikä sinne pääse autollakaan järkevästi. Kävelymatkan päässä toki, mutta jos jotain isompaa/painavampaa tilattuna niin ei sitä ole kiva raahata tuolta.

Lisäksi muistelisin että ainakin kerran ellei pari on käynyt myös tuo, että nimenomaan postiin tilattu paketti onkin mennyt tuonne lähempänä olevaan automaattiin.
 
Amazon.de tilaus 26.10.2023
28.10 paketti lähti matkaan Saksasta
29.10 Liettuassa
30.10 Liedossa, enää alle 10km matka kotiovelle. Hyvältä näyttää!
10.11. Paketti Liedossa. " Paketti on saapunut Lietoon mutta ei ole saanut siellä lajittelua. Sitä on kysytty lajittelusta ja heillä ei valitettavasti ollut siitä tietoa :( Kannattaa ilmoittaa Amazonille, että et ole pakettia saanut. Tässä kohtaa on epätodennäköistä, että löydämme pakettia enää." t: Posti
 
^ Todennäköistä, että lähetys ei välttämättä ole koskaan saapunut Lietoon, se on lähtöpaikassa linkitetty lavaan/pahviin ja se yksikkö on saapunut Lietoon ja saanut purkuluennan Liedossa -> kaikki linkitetyt lähetykset näkyvät saapuneen Lietoon. Tippunut ehkä lastauksessa/hävinnyt matkalla muuten.
 
Nyt tökkii loppumatkalta yks Alista tulossa oleva paketti. Tänään oli Ylen alueuutislähetyksessä puolenpäivän maissa juttua, että Postilla ulkomaan lentorahdin käsittelyyn liittyvää tilapäistä probleemaa.
 
Ensimmäistä kertaa tuli vastaan tyhjä lokero kun oli näppäillyt koodin Smartmile lokerikkoon (Schenkerin lähetys). Saas nähdä milloin saa lähetyksen, jos koskaan. :) Piti olla kaksi lähetystä mutta vain ekan luukun takaa sai pussukan. Yhteys aspaan ja luvattiin katella jos jostain löytyy.

IMG_3609.jpeg
 
^ Todennäköistä, että lähetys ei välttämättä ole koskaan saapunut Lietoon, se on lähtöpaikassa linkitetty lavaan/pahviin ja se yksikkö on saapunut Lietoon ja saanut purkuluennan Liedossa -> kaikki linkitetyt lähetykset näkyvät saapuneen Lietoon. Tippunut ehkä lastauksessa/hävinnyt matkalla muuten.
Jaa että pakettikohtainen seuranta ei olekaan pakettikohtaista?

#reilukerho
 
Jaa että pakettikohtainen seuranta ei olekaan pakettikohtaista?

Kyllä seuranta on pakettikohtaista, mutta meinasitko, että joka kuorman kohdalla purkaja ampuisi -4t lähetystä per rekka niitä lähetyksiä jollain kapulalla?

Kyllä vain nuo kuljetusyksiköt purku- ja lastausvaiheissa kapuloidaan firmasta riippumatta, yksilökohtaiset merkinnät tulee lajittelusta kun lähetys kulkee lajittelukoneen lävitse ja kun se pakataan kuljetusyksikköön, yhtälailla tulee seurantaan merkintä, että lähetys on matkalla seuraavaan paikkaan kun lastaaja ampuu yksikön lastatessaan sen kärryyn. Jos lähetys on jossain kohti mennyt väärään yksikköön tai hukkuu, se näyttää seurannan mukaan edelleen lähtevän /saapuvan.

Eli käytännössä saapuminen logistiikkakeskukseen tulee kuorman jokaiselle lähetykselle sitä mukaa kun ne sieltä autosta puretaan ja/tai jopa eräkohtaisesti yhden purkuluennan jälkeen kaikki ko. kuljetuksen lähetykset tulevat ns. saapuneiksi. Eri yritysten välisten sopimusehtojen mukaisesti jokainen kuljetusyksikkö voidaan vielä ns. rekisteröidä jos ehdoissa on esim määritelmä, että erän lähetykset pitää saapua klo xx mennessä ja samoin niille voi olla ehto, että ne on lajiteltava klo yy mennessä jos tuontiaika onnistui.
 
Palauttelin pari viikkoa takaperin asiamiespostiin postipaketin, joka piti lähteä asiakaspalautuksena nettikauppaan. Seurannan mukaan paketille löytyy tälläkin ainoastaan kirjaus siitä, että lähetys on rekisteröity, ei muita tietoja.

Olin yhteydessä asiamiespostiin, jossa lähetystä ei enää ole. Jätin myös postille selvityspyynnön yli viikko siten ja sieltä luvattiin olla yhteydessä heti kun paketti löytyy, mutta vieläkään sieltä ei ole oltu yhteydessä. Otin myös yhteyttä yritykseen, johon paketin piti mennä ja sieltä meinattiin myös olla yhteydessä postiin. Tällä hetkellä näyttäisi siltä, että lähetys on oikeasti kadonnut / varastettu :thumbsdown: :(:mad:.

Posti on tunnettu siitä, että pakettien kuljettamisesta ei oteta mitään vastuuta ja asiakkaalle päin maksetut korvaukset on käytännössä mitättömi. Olenko minä tässä tilanteessa se, joka paketin katoamisen maksaa vai onko lähetys jo vastaanottavan yrityksen "omaisuutta" tässä kohtaa kun olen jättänyt sen postin kuljetettavaksi?
 
Posti on tunnettu siitä, että pakettien kuljettamisesta ei oteta mitään vastuuta ja asiakkaalle päin maksetut korvaukset on käytännössä mitättömi. Olenko minä tässä tilanteessa se, joka paketin katoamisen maksaa vai onko lähetys jo vastaanottavan yrityksen "omaisuutta" tässä kohtaa kun olen jättänyt sen postin kuljetettavaksi?
Jos nettikaupalla on sopimus Postin kanssa asiakaspalautusten hoitamisesta ja olet todistettavasti luovuttanut lähetyksen Postille, ei pitäisi olla sinun ongelmasi, mitä lähetykselle sen jälkeen tapahtuu ja sinun tulisi saada hyvitys palautuksesta paketin kohtalosta riippumatta.
 
Palauttelin pari viikkoa takaperin asiamiespostiin postipaketin, joka piti lähteä asiakaspalautuksena nettikauppaan. Seurannan mukaan paketille löytyy tälläkin ainoastaan kirjaus siitä, että lähetys on rekisteröity, ei muita tietoja.

Olin yhteydessä asiamiespostiin, jossa lähetystä ei enää ole. Jätin myös postille selvityspyynnön yli viikko siten ja sieltä luvattiin olla yhteydessä heti kun paketti löytyy, mutta vieläkään sieltä ei ole oltu yhteydessä. Otin myös yhteyttä yritykseen, johon paketin piti mennä ja sieltä meinattiin myös olla yhteydessä postiin. Tällä hetkellä näyttäisi siltä, että lähetys on oikeasti kadonnut / varastettu :thumbsdown: :(:mad:.

Posti on tunnettu siitä, että pakettien kuljettamisesta ei oteta mitään vastuuta ja asiakkaalle päin maksetut korvaukset on käytännössä mitättömi. Olenko minä tässä tilanteessa se, joka paketin katoamisen maksaa vai onko lähetys jo vastaanottavan yrityksen "omaisuutta" tässä kohtaa kun olen jättänyt sen postin kuljetettavaksi?
Pakettihan taitaa olla lähettäjän omaisuutta siihen saakka kunnes vastaanottaja sen ottaa vastaan. En sitten tiedä onko käytäntö eri, jos firmalla on asiakaspalautussoppari jonka kautta tuo on palautettu. Onko tuo rekisteröintimerkintä vain se että seurantakoodi on aktivoitu vai se että asiamiesposti on kirjannut sen vastaanotetuksi? Jos jälkimmäinen, niin kyllähän syyllinen ainakin on selvillä, ei ainakaan kauppa voi väittää että sinä sen olisit kadottanut.
 
Palauttelin pari viikkoa takaperin asiamiespostiin postipaketin, joka piti lähteä asiakaspalautuksena nettikauppaan. Seurannan mukaan paketille löytyy tälläkin ainoastaan kirjaus siitä, että lähetys on rekisteröity, ei muita tietoja.

Olin yhteydessä asiamiespostiin, jossa lähetystä ei enää ole. Jätin myös postille selvityspyynnön yli viikko siten ja sieltä luvattiin olla yhteydessä heti kun paketti löytyy, mutta vieläkään sieltä ei ole oltu yhteydessä. Otin myös yhteyttä yritykseen, johon paketin piti mennä ja sieltä meinattiin myös olla yhteydessä postiin. Tällä hetkellä näyttäisi siltä, että lähetys on oikeasti kadonnut / varastettu :thumbsdown: :(:mad:.

Posti on tunnettu siitä, että pakettien kuljettamisesta ei oteta mitään vastuuta ja asiakkaalle päin maksetut korvaukset on käytännössä mitättömi. Olenko minä tässä tilanteessa se, joka paketin katoamisen maksaa vai onko lähetys jo vastaanottavan yrityksen "omaisuutta" tässä kohtaa kun olen jättänyt sen postin kuljetettavaksi?
Ainoa tapa saada posti vastuuseen on käyttää vakuutettua lähetystä. Niitä ei epämääräiset käsittele.
 
Pakettihan taitaa olla lähettäjän omaisuutta siihen saakka kunnes vastaanottaja sen ottaa vastaan. En sitten tiedä onko käytäntö eri, jos firmalla on asiakaspalautussoppari jonka kautta tuo on palautettu. Onko tuo rekisteröintimerkintä vain se että seurantakoodi on aktivoitu vai se että asiamiesposti on kirjannut sen vastaanotetuksi? Jos jälkimmäinen, niin kyllähän syyllinen ainakin on selvillä, ei ainakaan kauppa voi väittää että sinä sen olisit kadottanut.

Seurantakoodi antaa lähetyksen tilaksi:

"Palautus kuljetuksessa
pvm + kellonaika
Lähetys on rekisteröity
Lähetys voidaan rekisteröidä useamman kerran toimituksen aikana. Rekisteröinnit eivät vaikuta lähetyksen kulkunopeuteen, vaan kertovat toimituksen etenemisestä."



Laitoin tuohon alle vielä kaksi postin sivuilta poimittua esimerkkiä korvauksista, jotka posti maksaa paketin kadotessa / vahingoittuessa. Eli jokaiseen lähetykseen kannattaisi jatkossa laittaa kiviä painoksi 25kg saakka, että lähetyksestä saa edes jotain korvausta. Voi luoja tuota logiikkaa :sfacepalm:...



Maksamme korvausta yleensä lähetyksen painon mukaan. Tämä perustuu lakiin ja ehtoihin, kuten tiekuljetussopimuslakiin. Korvauksen määrä on tavallisimmin 10–20 e/kg. Jos todellinen arvo on pienempi kuin painon mukaan laskettava korvaus, maksamme korvausta lähetyksen arvon mukaan. Lisäksi korvaamme lähettäjän maksaman kuljetusmaksun.

Esimerkki 1: Kahvakuula
Santtu on tilannut suomalaisesta verkkokaupasta 10 kg painavan kahvakuulan, joka maksaa 50 euroa. Postissa sattuu kirjausvirhe, jonka takia paketti katoaa lähetysten seurannasta. Etsinnöistä huolimatta sitä ei löydetä.
Verkkokauppa lähettää Santun pyynnöstä uuden kahvakuulan tilalle. Yritys toimii tässä kuluttajansuojalain mukaisesti, koska lain mukaan verkkokaupassa myyjällä on vastuu tuotteen kuljetuksesta.
Posti taas on vastuussa lähettäjälle eli verkkokaupalle. Painon perusteella kahvakuulasta maksettaisiin korvausta 10 x 20 = 200 euroa. Koska kahvakuulan todellinen arvo on kuitenkin sitä pienempi, Posti maksaa verkkokaupalle korvausta lähetyksen arvon mukaan eli 50 euroa (+ maksettu kuljetusmaksu).


Esimerkki 2: Älypuhelin
Emma on ostanut verkkokaupasta uuden älypuhelimen, joka maksaa 500 euroa ja painaa 200 grammaa. Puhelin rikkoutuu Postin kuljetuksessa.
Emma tekee Postille vahinkoilmoituksen ja ilmoittaa asiasta myös lähettäjälle. Kuluttajansuojalain mukaisesti verkkokauppa tarjoaa Emmalle mahdollisuutta peruuttaa kauppa tai saada uusi puhelin rikkoutuneen tilalle.
Posti korvaa tuotteen lähettäjälle tiekuljetussopimuslain mukaisesti painon perusteella. Korvaus lasketaan kokonaisten kilogrammojen mukaan. Lähettäjä eli verkkokauppa saa siis puhelimesta korvausta 1 x 20 = 20 euroa (+ maksettu kuljetusmaksu). Todellinen arvo ei tässä vaikuta korvauksen määrään.
 
Jos nettikaupalla on sopimus Postin kanssa asiakaspalautusten hoitamisesta ja olet todistettavasti luovuttanut lähetyksen Postille, ei pitäisi olla sinun ongelmasi, mitä lähetykselle sen jälkeen tapahtuu ja sinun tulisi saada hyvitys palautuksesta paketin kohtalosta riippumatta.

On sopimus ja toivotaan todellakin, että menee nettikaupan piikkiin.
 
Pikku summat menee. Kun vähän kalliimmasta tuotteesta kyse alkaa venkoilu.
Venkoilla voi ja aikaa voi kulua, mutta jos on sopimus asiakaspalautuksista niin kyllä se asiakas sen voittaa jos on kuitit palautukseen viemisessä. Toki jos joku pikkupulju ulkomailta voi olla hankalampaa.
 
Niin jos kuluttaja toimii kauppiaan antamien ohjeiden mukaan ja käyttää palautukseen kauppiaan ohjeistamaa kuljetusfirmaa, jonka kauppias maksaa, niin kyllä siinä vaaranvastuu siirtyy kauppiaalle jo paketin kuljetusyritykselle luovuttaessa.

Jos kauppias haluaisi venkoilla niin parempi strategia olisi että paketti saapui, mutta se oli tyhjä / sisälsi kiven tms.-> asiakas koittaa kusettaa. Siinä sitten olisi sana sanaa vastaan.
 
Ensimmäisen kerran posti onnistui oman paketin sotkemaan...

Eli Vantaalta Turkuun tulossa ollut paketti eksyi Seinäjoelle...
 
Olen odottanut tavaraa kirjepostissa yli 7 viikkoa. Yritys on tuttu ja luotettava ja sijaitsee viereisessä postinumerossa.

Postilla ei vastuuta ole tästä lähetyksestä, kun seurannan puuttuessa he eivät tiedä, missä se on.

Jee.
 
Budbeeltä kotiin kuljetus ja extramaksu että tulisi torstaina paketti. Tuli maanantai iltana. Syyttivät lähettäjää. Jännästi seurannan mukaan seisoi heidän varastossa... Vittu mitä apinointia. En käyt heidän palvelujaa enää ikinä.
 
Kotiinkuljetus UPS:lla ja joku aamu tulee tekstari, että vastaa klo 15 mennesä haluatko toimituksen kotiisi (kuten se on tilattu) tai muuten viedään noudettavaksi noutopisteeseen.

En jaksa nyt periaatteen vuoksi alkaa vänkämään upsin kanssa, mutta muutaman tunnin vastausaika ei kyllä ole riittävä vaikka dilemman ymmärränkin, eli jengi töissä ja käyvät turhaan ovella. Etenkin kun toi tekstari tuli siis päiväkausia ennen toimitusta.
 
Kotiinkuljetus UPS:lla ja joku aamu tulee tekstari, että vastaa klo 15 mennesä haluatko toimituksen kotiisi (kuten se on tilattu) tai muuten viedään noudettavaksi noutopisteeseen.

En jaksa nyt periaatteen vuoksi alkaa vänkämään upsin kanssa, mutta muutaman tunnin vastausaika ei kyllä ole riittävä vaikka dilemman ymmärränkin, eli jengi töissä ja käyvät turhaan ovella. Etenkin kun toi tekstari tuli siis päiväkausia ennen toimitusta.

Ei sillä vastausajalla ole mitään väliä. Vaikka tuohon viestiin vastaa välittömästi että jumalauta, olen kotiinkuljetuksen tilannut niin kai minä saatana sen haluan, niin noutopisteeseen se menee joka tapauksessa. Eivät ne ovella vaivaudu käymään, edes vaikka toimitusaika olisi toimistotyöaikojen ulkopuolella.
 
Ei sillä vastausajalla ole mitään väliä. Vaikka tuohon viestiin vastaa välittömästi että jumalauta, olen kotiinkuljetuksen tilannut niin kai minä saatana sen haluan, niin noutopisteeseen se menee joka tapauksessa. Eivät ne ovella vaivaudu käymään, edes vaikka toimitusaika olisi toimistotyöaikojen ulkopuolella.

Täällä maalla on se etu et kotiinkuljetettavat paketit tulee yleensä paikallisen yrittäjän kyydissä ja ne tuo kyllä kotiin ja soitteleevat vielä ennalta että ollaan tulossa. Jos siis pääsee UPS:n tekstariansasta läpi ja alihankkina saa paketin kyytiin. Kaupungissa sit eri meininki.

Että sikäli tolla tekstariansalla on merkitystäkin itselle...

edit: enoten vituttaa ehkä se, että seurannassa lukee, että asiakas itse vaihtanut toimitustapaa. En oo...
 
Ei sillä vastausajalla ole mitään väliä. Vaikka tuohon viestiin vastaa välittömästi että jumalauta, olen kotiinkuljetuksen tilannut niin kai minä saatana sen haluan, niin noutopisteeseen se menee joka tapauksessa. Eivät ne ovella vaivaudu käymään, edes vaikka toimitusaika olisi toimistotyöaikojen ulkopuolella.
Itse taas haluaisin mieluummin sinne noutopisteeseen mutta vaikka jätän vastaamatta ko. viestiin niin lähes aina tuovat silti ovelle, juuri pari tuntia sitten kävi taas niin.
 
Mitäköhän on tapahtunut, jos kirjeposti on merkattu toimitetuksi, mutta mitään ei laatikossa ollut kuitenkaan? Aspasta lupasivat selvittää ja olla yhteydessä, mutta vielä ei ainakaan ole mitään kuulunut.. Nyt olisi tärkeä paketti, joka ei saisi millään kadota. Voiko olla, että kuski on merkannut sen kuljetetuksi, mutta huomannut jälkikäteen, että paketti ei mahdukkaan laatikon luukusta?
 
Voihan se olla työntänyt sen vaikka naapurin laatikkoon. Itselle kerran naapuri toi vuoden ajalta melkoisen pinon minun posteja. "En ole käynyt katsomassa postilaatikkoani vuoteen, tällaiset sun postit on tullut sinne". No, vain 1/3 oli Suomen Postin ja muut oli muiden jakeluyhtiöiden. Voisi siis sanoa että ihan sama mitä käyttää niin yhtäkään firmaa ei tunnu kiinnostavan hoitaa hommaa kunnolla.
 
Mitäköhän on tapahtunut, jos kirjeposti on merkattu toimitetuksi, mutta mitään ei laatikossa ollut kuitenkaan? Aspasta lupasivat selvittää ja olla yhteydessä, mutta vielä ei ainakaan ole mitään kuulunut.. Nyt olisi tärkeä paketti, joka ei saisi millään kadota. Voiko olla, että kuski on merkannut sen kuljetetuksi, mutta huomannut jälkikäteen, että paketti ei mahdukkaan laatikon luukusta?
Itselle on joskus tullut noita "Toimitettu" -rekisteröintejä ja sitten seuraavana päivänä on postiluukusta tipahtanut saapumisilmoitus asiamiespostista ja kirje/paketti on ollut siellä.
 
Itse taas haluaisin mieluummin sinne noutopisteeseen mutta vaikka jätän vastaamatta ko. viestiin niin lähes aina tuovat silti ovelle, juuri pari tuntia sitten kävi taas niin.
Kamalaa. Saatat joutua odottamattasi kohtaamaan vieraan ihmisen.
 
Vai olisiko toiveen syynä että ei ole kotona silloin kun lähetti kävisi tai muuten vaan noutopisteen kautta saa nopeammin?
 
Itselle on joskus tullut noita "Toimitettu" -rekisteröintejä ja sitten seuraavana päivänä on postiluukusta tipahtanut saapumisilmoitus asiamiespostista ja kirje/paketti on ollut siellä.
Eli toivoa vielä on. Täytyypä seurailla, josko tämmöinen lappu sinne ilmestyisi! Naapurin luukkuihin en kehdannut ruveta kurkkimaan kuitenkaan :smile:
 
1700180047087.png


tarkottaako se että se on liedossa vaikka näkyy ruotsissa vittuku ois pitäny ottaa pikana tää mut sanottii 3-4 päivää menee. voi saatana vkltulee välii
 
Mitäköhän tämä turvatietoilmoitus pitää sisällään? Tässä hongkongista yksityiseltä ostettua pakettia odottelen...postin palvelu alhaalla. " Tullauksessa on EU:n laajuisia häiriöitä uusien turvatietovaatimusten takia. Tullaus onnistuu Tullin palvelussa." Googletin aihetta niin sama ollut vuonna 2021 ja tästä ei ilmeisesti opittu mitään. Yritetäänkö tällä suojella sisämarkkinoita/venäjä pakotteita vai mikä kuvio?
 
Legendaarinen UPS kunnostautuu taas Amazon pakettien kanssa, tyyliin "vastaa viestiin 2 jos haluat sen joskus ilmoittamatta kotiovelle jossa tuskin kuski viitsii edes soittaa ovikelloa ennen kuin totetaa että ei ketään kuitenkaan ole kotona. Jos et vastaa mitään toimitamme paketin 15 kilometrin päähän random M-markettiin (jonka luulemme olevan edelleen K-market) vaikka lähempänä on noin 100 eri kauppaa ja pakettiautomaattia". Ei postillakaan aika mene ihan nappiin mutta UPS tuntuu ihan tahallaan tekevän elämästä aina vaikeaa.
 
Eli toivoa vielä on. Täytyypä seurailla, josko tämmöinen lappu sinne ilmestyisi! Naapurin luukkuihin en kehdannut ruveta kurkkimaan kuitenkaan :smile:
Tähän saatiin onneks onnellinen päätös. Aspasta vastattiin, että ei mahtunut —> menee lähipostiin noudettavaksi, ja viesti tulee kun siellä. —> No ei tullut mitään viestiä, mutta eilen perjantaina paketti ilmestynyt postilaatikkoon. Veikkaisin, että mennyt alunperinkin naapurin laatikkoon josta mukava naapuri heittänyt meikäläiselle, koska paketti mahtui helposti luukusta, ja eilen ei ollut edes kirjepostin jakoa täälläpäin. Ihmetyttää vaan aspan heitot, mutta ehkä niille ei enää tässä vaiheessa niin merkitystä.
 
Hyvin menee taas Postilla.. Seuratty lähetys Briteistä, seurannan mukaan noudettavissa toimipisteeltä ja kun menin sitä hakemaan niin myyjä pyöri jonkun aikaa takahuoneessa ja tuli ilmoittamaan ettei täällä sellaista ole.. ~140€ + tullaukset kiinni tuossa paketissa ja kun painoa on ~0.7kg, niin turha vissiin odottaa mitään korvauksiakaan. Toivottavasti löytyy vielä jostain nurkasta. :rolleyes:
Ystävällinen myyjä kyllä otti kaikki tiedot ylös ja lupasi selvittää asiaa, mutta jostain syystä en pidätä hengitystäni. :hmm:

Edit. Tein piruuttani vahinkoilmoituksen vaurioituneesta paketista (kadonneelle tietysti ei ole lomaketta olemassakaan ja kuvaksi vaurioista perinteisesti tyhjä käsi) ja sieltä sitten tuli linkki palautteen antoon, jota klikkaamalla selvisi syy Postin "4.6/5" arvosanalle;

Postisurvey.jpg


:sclap:
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 598
Viestejä
4 501 757
Jäsenet
74 234
Uusin jäsen
Theun

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom