Postin kulkemisen vaikeus

Lähetin viikko sitten perjantaina (8.12.) kaverin tyttärelle lähetyksen Filippiineille, postin heppu oli sitä mieltä, että ei kyllä kerkiä enää jouluksi edes EMS-lähetyksenä, totesin vain, että onhan se nyt ihme jos ei kerkiä ja ostin lähetyksen kaikesta huolimatta OmaPostista, 49 euroa Turkka Kuusistolle.

Kamat laatikkoon ja osoitekortti teipillä paketin päälle + tulliselvitys muovikuoreen sisällöstä.

Perjantaina vielä lajittelu Vantaalla ja sunnuntaina viety kentälle. Eilen torstaina perillä filsuilla ja läpi tullista. Tänään perjantaina viety vastaanottajalle. :thumbsup:
 
Mitä tähän pitäisi sanoa...300€ maksoin tästäkin palvelusta. Postikortteja ei osaa 1,7 miljarin firma lähettää.
 

Liitteet

  • Screenshot_20231215_234725_Postcard.jpg
    Screenshot_20231215_234725_Postcard.jpg
    95,3 KB · Luettu: 265
Viimeksi muokattu:
Joutunee kyselemään perään, kun nyt pari päivää pyörinyt kaupunkini terminaaleissa ja "Arvioitu toimitus" on saman pari päivää ylittynyt. Mitähän Turussa tapahtui? :woot:
Tuntui jo alunperin vähän pahalta, kun valitsin lähimmän pakettiautomaatin joka ei omien kokemusten mukaan koskaan ole ollut vapaana, vaan aina täynnä. Niin nytkin, josta seurannassa mainittu "ohjattu noutopisteeseen".

1. Soitin asiakaspalveluun, joka totesi, että jaahas taitaa olla paketti hukkunut. Aloittivat sisäisen selvittelyn puhelun perusteella.
2. Kyllästyin odottelemaan ja soitin kaksi päivään tuosta uudestaan. Ensin aspa yritti itsevarmasti todeta, että jooh ohjattu noutopisteeseen, eli pitäisi olla noudettavissa. Tarkensin, että tämä kyllä edelleen on matkalla. Hiukan värikkäällä kielenkäytöllä sanoi, että ei auta kun odottaa.
3. Kyllästyin odottelemaan, kun mitään ei kuulunut taas pariin päivään, niin eilen iltapäivällä soitin uudemman kerran. Nyt aspasta todettiin sisäisen selvittelyn päätyneen siihen, että paketti oikeasti olisi noutopisteessä (pieni ruokakauppa), mutta eivät ole vielä kerenneet hyllyttää. Minulle päin eivät vaivautuneet ilmoittamaan.

--> Voiko siis Jouluruuhka olla niin paha, että asiamiesposti ei saa viiteen työpäivään hyllytetttyä lähetystä, että se olisi noudettavissa?

Lähden aamukahvin jälkeen kauppaan kyselemään, että onko asia oikeasti näin :zoom:
 
Melkonen kaaos tuntuu olevan. Tässä vuosien varrella satoja paketteja lähettänyt/vastaanottanut ja näistä ainoastaan yksi kadonnut kokonaan. Nyt tässä 1kk sisään posti onnistunut kadottamaan jo kaksi pakettia. Ei mitään kovin kalliita ja posti korvannut ne, mutta kyllähän tuo aikaa ja vaivaa on vaatinut selitellä ja kysellä
 
Juu, melkoinen pakettikaaos tuntuu olevan ainakin omassa lähikaupassa. Normaalisti siellä on yksi työntekijä palvelutiskillä joka hoitaa sekä palvelutiskin muut hommat että pakettien antamisen, nyt siellä oli kolme henkilöä noita paketteja ojentelemassa ja jonoa oli varmaan liki kymmenen asiakkaan verran. Työntekijä kiitteli kovasti että minä aina noudan paketit mahdollisimman pian ettei heillä tila lopu. Siinä kävellessäni kaupasta ulos, näin vielä sinne heidän takatilaankin ja kyllä siellä muutama rullakollinen paketteja näkyi odottelevan.

Samassa kaupassa on myös sekä Postin automaatti, Budbee-automaatti että Smartmile-automaatti ja silläkin alueella näytti olevan melkoisesti porukkaa pakettejaan noutamassa ja lähettämässä.

Todennäköisesti tuo kaaos vaan pahenee ensi viikolla kun alkaa joulu olla ovella.
 
Tällä kertaa postnord. Onko normaalia että paketti saapunut jakeluterminaaliin tähän kaupunkiin 11.12 ja 11.12 ohjattu noutopisteeseen ja sen jälkeen pelkkää hiljaisuutta? Ei ole tullut viestiä eikä postnordin sovelluksessa näy kuin tuo viimeinen että ohjattu noutopisteeseen. suomalaisesta verkkokaupasta tilattu paketti.

Onko täyttä joka paikassa että eivät saa pakettia toimitettua kauppaan vai paketti vahingossa vastaanottamatta kaupassa johon paketti piti toimittaa haettavaksi?

Ei ole tullut joulun alla pahemmin tilailtua mitään postnordilla.

Pitää huomenna ottaa sovelluksessa yhteyttä postnordin suuntaan, ei oikein muistaakseni 1€/min jonotus puhelimessa innosta.
 
Todennäköisesti sama kuin joka logistiikkafirmalla, ei ole tilaa eikä aikaa ns. hyllyttää lähetystä jolloin siitä ei tule ilmoitusta vastaanottajalle. Noutopisteet olleet täynnä nyt kuukauden päivät kun ihmiset eivät hae ajoissa lähetyksiään.
 
Todennäköisesti sama kuin joka logistiikkafirmalla, ei ole tilaa eikä aikaa ns. hyllyttää lähetystä jolloin siitä ei tule ilmoitusta vastaanottajalle. Noutopisteet olleet täynnä nyt kuukauden päivät kun ihmiset eivät hae ajoissa lähetyksiään.
No, onneksi nykyään taitaa olla vähän kaikilla toimijoilla paketin säilytysaika noutoilmoituksesta 7vrk, ainakin Postilla ja DHL:llä on. Ennenhän tuo taisi olla 2vk vai jopa enemmänkin ja tosiaan jotkut m*lkut kun tilaavat monesta paikasta paketteja, ottavat ensimmäisenä saapuneen ja jättävät loput noutamatta niin tuossahan tuota pakettitukosta pääsee syntymään.

Tosin, en sitten tiedä miten joku asiamiesposti pystyy valvomaan tuota 7vrk täyttymistä, pakettiliikennettä on niin paljon että tuskin ihan hirveästi keritään seurailla ja keräillä yli-ikäisiä paketteja paluukuormaan.
 
Automaatti tuon seuraamisen hoitaa ja ilmoittaa että nää paketit paluu rullakkoon.
Juu, automaattien osaltahan tuo on selvä mutta entäs ne kaikki tuhannet paketit siellä asiamiespostin puolella? Ainakaan tuossa lähikaupassa työntekijöille tuskin hirveästi aikaa jää yli kaikesta pakettien antamisesta ja itse kaupan pyörittämisestä johonkin pakettikasojen palautuksen ihmettelemiseen. Tai kai noistakin saa jonkun listan tulostettua jostain järjestelmästä mutta sen verran hektiseltä tuo meno lähikaupassa näyttää että tuollainen taitaa olla aikalalla matalalla prioriteetilla.
 
Ei suoraan Postin vika, mutta tuossa kun aiemmilla sivuilla puhuttiin tullausongelmasta:

Itselleni on tulossa EU:n ulkopuolelta tullattava lähetys. Lähetys on matkalla Suomeen, ja ajattelin tehdä tullauksen etukäteen Tullin sivuilla, kun OmaPosti näin kehotti tekemään. En kuitenkaan tässä ole onnistunut, saan joka kerta vaan virheilmoituksen viimeisessä vaiheessa: "Kuljetuksen MRN on virheellinen". Torstaista lähtien joka päivä tulee tuo sama virhe. Hetken lueskeltuani sain selville, että tuota tullausongelmaa on ollut monella loka-marraskuussa, nimenomaan Postin lähetyksillä.

Voikohan olettaa että tuo virhe korjaa itsensä lähetyksen saavuttua Suomeen, vai täytyyköhän alkaa soittamaan Tullille/Postille tulevalla viikolla? Olin siinä käsityksessä että nuo tullin häiriöt oli jo marraskuun lopussa korjattu. Ajattelin odotella paketin saapumista Suomeen ja sitten ottaa yhteyttä jos ei ala toimimaan.
 
Pitää huomenna ottaa sovelluksessa yhteyttä postnordin suuntaan, ei oikein muistaakseni 1€/min jonotus puhelimessa innosta.
Jonotus sentäs vain paikallisverkkomaksu ja kolme puhelua soittaneena tällä viikolla ilman jonotusta joka kerta suoraan päässyt keskustelemaan.
 
Tällä kertaa postnord. Onko normaalia että paketti saapunut jakeluterminaaliin tähän kaupunkiin 11.12 ja 11.12 ohjattu noutopisteeseen ja sen jälkeen pelkkää hiljaisuutta?
Mulla Postnordin paketti tuli jakeluterminaaliin 29.11., sieltä ohjattiin noutopisteeseen 4.12. ja noutoilmoitus tuli 13.12. :facepalm:
 
Lähetys on matkalla Suomeen, ja ajattelin tehdä tullauksen etukäteen Tullin sivuilla, kun OmaPosti näin kehotti tekemään.
Tullin kautta voi tullata vain Suomessa jo olevia lähetyksiä.

Postin ilmoitus todennäköisesti viittasi OmaPostin omaan tullauspalveluun, jolla voi tullaustoimeksiannon tehdä etukäteenkin (jolloin Posti tekee varsinaisen tullauksen paketin saavuttua maahan).
 
Kaikki puhuvat täyttä roskaa täällä.
Postin tulos on heikenyt ison kenkisten mukaan lähetysten vähentymisen takia jolloin niiden täytyy jokaisen kahen/neljän kuukauden sisällä nostaa 0.20 eur jokaista paketti palvelun hinnastoa.
#sarcasm
 
Mun briteistä tuleva paketti tuli Suomeen ja tullaus onnistui Tullin sivujen kautta. Nyt vielä jos saisi Postilta rahat takaisin, mutta onneksi ei ollut iso summa jos rahoja ei saa takaisin.
 
Kaikki puhuvat täyttä roskaa täällä.
Postin tulos on heikenyt ison kenkisten mukaan lähetysten vähentymisen takia jolloin niiden täytyy jokaisen kahen/neljän kuukauden sisällä nostaa 0.20 eur jokaista paketti palvelun hinnastoa.
#sarcasm

Ainakin kirjeiden osalta Posti osaa hinnoittelun, sillä kortti economyssä (20g) Eurooppaan maksaa saman kuin kortti Suomeen. Pientä eroa toki syntyy 50g kohdalla, jossa pärjää vielä samaisella 2,30€:lla Suomen kirjeissä, kun Eurooppaan kirje maksaa 3,40€.

Posti käyttää myös paljon SOL-vuokratyövoimaa, joiden TES-palkka eroaa lähes 30% jo perustuntipalkan osalta PAU:n tessiin nähden (10,16€ vrt 12,96€, +27,5%). Ero kasvaa ilta- ja lauantaivuoroissa, joissa PAU:n tessissä saa +20% iltalisän ja +25% lauantailisän, mitä sollilaiset eivät saa. Lisäksi yölisä on pienempi ja alkaa sollilaisilla vasta 24.00, kun PAU:n tessissä yölisä (+30%) lähtee liikkeelle jo klo 21.00.

PAU:n tessissä saa lauantain illasta (18 ->) sekä muita pyhiä edeltävien päivien arki-illoista sunnuntailisää, mitä sollilaiset eivät saa.
 
Ainakin kirjeiden osalta Posti osaa hinnoittelun, sillä kortti economyssä (20g) Eurooppaan maksaa saman kuin kortti Suomeen. Pientä eroa toki syntyy 50g kohdalla, jossa pärjää vielä samaisella 2,30€:lla Suomen kirjeissä, kun Eurooppaan kirje maksaa 3,40€.

Posti käyttää myös paljon SOL-vuokratyövoimaa, joiden TES-palkka eroaa lähes 30% jo perustuntipalkan osalta PAU:n tessiin nähden (10,16€ vrt 12,96€, +27,5%). Ero kasvaa ilta- ja lauantaivuoroissa, joissa PAU:n tessissä saa +20% iltalisän ja +25% lauantailisän, mitä sollilaiset eivät saa. Lisäksi yölisä on pienempi ja alkaa sollilaisilla vasta 24.00, kun PAU:n tessissä yölisä (+30%) lähtee liikkeelle jo klo 21.00.

PAU:n tessissä saa lauantain illasta (18 ->) sekä muita pyhiä edeltävien päivien arki-illoista sunnuntailisää, mitä sollilaiset eivät saa.
Osakeyhtiössä työntekijät ja asiakkaat on viimeisimmät asiat mistä välitetään ja mitkä ei edes aiheuta liikehintää mihin se tuotto ohjataan eli palkkoihin ja hintalappuun.
Olkoon kolmas maailmansota mutta osakkeiden omistajille täytyy fyrkkaa saada aina enemmän ja v*tut niistä muista. Hinnat ylös ikuisesti ja ei koskaan alas vaikka hyvin menisi.

Paras oli kun vuoden aikana nostivat paketin hintoja niin tuli seuraavassa mainos Postissa Postilta "alennus" kuponki koodi et sai sen uuden Paketin vanhalla hinnalla ja kehtas mainostaa sitä jotenkin etuna prkl.

1.60eur 50g 2019
1.30eur 50g 2016/2017
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole tullin ja postin kanssa asioiminen helppoa... Lähetys oli seurannan mukaan vapautettu jo viikko sitten, kun tullaus oli tehty. Käsittelymaksua en ollut maksanut (eikä olisi pitänytkään, koska ei tullut tullauksesta maksettavaa). Utelin, missä lähetys viipyy ja postin aspa silti väitti, että käsittelymaksu pitää pikimmiten maksaa. En jaksanut väittää vastaan, koska oli tärkeä lähetys saada kotiin ja ei ole kiinni 3,50 eurosta. Eli hoidin sen pois alta ja seurannassa onkin nyt kahdesti merkintä, että lähetys on vapautettu kuljetettavaksi.

Vielä ei kuitenkaan viikkoon ole mitään tapahtunut ja siksi otin taas postin aspaan yhteyttä, josta sanottiin, että tulli olikin pyytänyt lähetyksen takaisin. Tulliin otin yhteyttä ja he olivat sitä mieltä, että lähetys on postilla, eikä sitä ole pyydetty takaisin. Kun tämän ilmoitin postille, oli posti vakuuttunut silti, että lähetys on taas tullissa. No, viimeisin tieto nyt tullilta oli se, että tullauksen puolelle lähetystä ei ole pyydetty takaisin, mutta varastonpitäjä voisi tutkia, missä lähetys mahdollisesti on. En löytänyt mitään yhteystietoja "varastonpitäjälle", joten laitoin vastauksena kysymyksen, miten sellaiseen henkilöön oikein otetaan yhteyttä.

Radiohiljaisuus on iskenyt sen jälkeen, vaikka varmasti on joulukiireitä tässä välin ollut. Vituttaa silti, kun tähänkin rumbaan on mennyt nyt yli 4 viikkoa yhteensä.
 
Viimeksi muokattu:
Lykkäsin itsenäisyyspäivänä aselupa kirjeen postiin. Ei ole kuulemma vieläkään saapunut. ( lähetetty helsingistä kuopioon )

Onko mahdollisesti hukkunut matkalla vai vieläkö kannattaa odotella? En pahemmin kirjeitä lähettele, mutta joskus nää meni muutamassa arkipäivässä perille.
 
Paketti seilannut yli viikon Siilinjärvi -Kuopio väliä, vaikka Helsinkiin pitäisi mennä. Kaksi kertaa as.palvelija luvannut korjata asian, tuloksetta. IMG_20231219_085937.jpgIMG_20231219_090005.jpg
 
Paketti seilannut yli viikon Siilinjärvi -Kuopio väliä, vaikka Helsinkiin pitäisi mennä. Kaksi kertaa as.palvelija luvannut korjata asian, tuloksetta. IMG_20231219_085937.jpgIMG_20231219_090005.jpg
Ilmeisesti asiakaspalautus? Kai alkuperäiset viivakoodit on peitetty etteivät niitä välillä vahingossa lue? Itsellekin kävi yhden kerran tuolla tavalla kun olin mielestäni kaikki mahdolliset vanhat viivakoodit peitellyt mutta yksi oli jäänyt jonnekin paketin pohjaan tms ja aina joku paikka päätti lukea sen koodin ja paketti pomppi edestakaisin muutaman paikan väliä monta kertaa.
 
Eli toivoa on saada mahdollisesti jouluksi paketti perille kerta 11.12 ohjattu noutopisteeseen.
Postnordin vastaus oli "selvitämme asiaa". Laitoin uutta kyselyä tänään.

Paketti on tullut kaupunkiin ja siitä ohjattu kauppaan noudettavaksi 11.12. ja sitä ei ole sen jälkeen kirjattu minnekkään. Eihän se todennäköisesti voi olla muualla kuin kaupassa hyllyttämättä tai laitettu hyllyyn ja unohdettu vastaanottaa.
 
Ilmeisesti asiakaspalautus? Kai alkuperäiset viivakoodit on peitetty etteivät niitä välillä vahingossa lue? Itsellekin kävi yhden kerran tuolla tavalla kun olin mielestäni kaikki mahdolliset vanhat viivakoodit peitellyt mutta yksi oli jäänyt jonnekin paketin pohjaan tms ja aina joku paikka päätti lukea sen koodin ja paketti pomppi edestakaisin muutaman paikan väliä monta kertaa.
Kyllä. Vaimolla kävi kerran noin, mutta silloin paketti tuli takaisin automaattiin ja sai sitten laitettua takaisin menemään ilman unohtunutta tarraa.
Nyt käänsin pahvipussin toisinpäin, joten mitään muuta lappua/tarraa ei ole. Paikallinen automaatti näyttää sovelluksessa olevan paketin päätepiste, mutta sinne se ei ole kuitenkaan tullut vaan ennen sitä kääntyy takaisin.
 
On tämä postin kanssa asioiminen aina yhtä kivaa ja sujuvaa. Tullasin paketin OmaPostin kautta. Maksoin siellä tullimaksut ja palvelumaksun. OmaPosti kaatui siinä kohtaa, kun se palasi maksuvahvistuksesta. Rahat meni mutta tieto tullauksesta ei kirjautunut järjestelmään. Otin yhteyttä chatissa ulkomaan pakettien aspaan, jossa vain laitettiin chatti kiinni vastaamatta mitään. Kotimaan pakettien aspassa leviteltiin käsiä ja luvattiin soittaa takaisin. Eipä ole sitäkään kuulunut.

Uudelleen OmaPosti ei anna pakettia tullata vaan se kaatuu virheeseen.
 
Edelleen täytyy sanoa että itsellä kyllä täällä Vantaalla on 99.9% mennyt postit ihan ok. Myös paketit, on sitten suomesta ostettu tai tullut esim amazonin/tai saksasta jotain joka suomessa sitten postin kautta.
 
Mun briteistä tuleva paketti tuli Suomeen ja tullaus onnistui Tullin sivujen kautta. Nyt vielä jos saisi Postilta rahat takaisin, mutta onneksi ei ollut iso summa jos rahoja ei saa takaisin.
Mitäs kautta laitoit pyyntöä tuosta palautuksesta? Itse olen nyt samassa veneessä. Rahat posti vei mutta ei tehnyt tullausta loppuun.
 
On tämä postin kanssa asioiminen aina yhtä kivaa ja sujuvaa. Tullasin paketin OmaPostin kautta. Maksoin siellä tullimaksut ja palvelumaksun. OmaPosti kaatui siinä kohtaa, kun se palasi maksuvahvistuksesta. Rahat meni mutta tieto tullauksesta ei kirjautunut järjestelmään. Otin yhteyttä chatissa ulkomaan pakettien aspaan, jossa vain laitettiin chatti kiinni vastaamatta mitään. Kotimaan pakettien aspassa leviteltiin käsiä ja luvattiin soittaa takaisin. Eipä ole sitäkään kuulunut.

Uudelleen OmaPosti ei anna pakettia tullata vaan se kaatuu virheeseen.

Siellä on jotain virhettä muutenkin noissa paketeissa, näin minulle kerrottiin Tullin puhelimesta kun otin yhteyttä sinne.
Tilasin Briteistä yhden pikku paketin ja paketti saapui 8.12. tulliin, josta sain itse tiedon vasta 15.12.
Heti perjantaina yritin tullata, mutta se menee aina tuohon viimeiseen vaiheeseen asti hyvin (tuotteista ei tarvitse maksaa alvia kun veloitettiin jo lähtömaassa) ja Yhteystiedot-välilehdellä kun täytän sähköpostiosoitteen ja painan lähetä se menee aina jumiin.
Tänään jätin OmaPostin chatin kautta oman numeroni niille ja lupasivat ottaa yhteyttä kun voin uudelleen yrittää tullausta. Ei oo kyl ikinä ollut vastaavaa ongelmaa näissä.
 
Mitäs kautta laitoit pyyntöä tuosta palautuksesta? Itse olen nyt samassa veneessä. Rahat posti vei mutta ei tehnyt tullausta loppuun.
Olin chatin kautta yhteydessä ja ainoat vaihtoehdot on tosiaan chatti tai soitto. Tänään yritettiin soittaa takaisin mutta en ihan ehtinyt vastata. Samasta numerosta ei tietenkään vastata kun siihen yrittää soittaa ja hetken päästä tuli maili jossa pyydettiin tilinumeroa. Mailiin ei tietysti myöskään voi vastata eikä mitään muuta keinoa ole toimittaa tilinumeroa kun yrittää päästä joko puhelimella tai chatista läpi. Aargh.
 
DNA:n tarjouspaketin jonkun ajatuskatkon takia tilasin myymälään, ja hauskasti sen paketin seuranta päivittyi oma posti-sovellukseen ja tuote oli express bussinessday pussissa kun sen sieltä myymälästä hain. Voisi kuvitella että on halvempaa DNA:lle toimittaa tuote pakettiautomaattiin kuin sinne myymälään, mutta asiakkaalle 4 euroa kalliimpaa pakettiautomaatin kanssa. Ja sehän on melkoista venäläistä rulettia tilata jotain noudettavaksi puhelinoperaattorin myymälään. Ehkä siellä ei ole jonoa ja sen pakettinsa saa heti, tai ehkä 5 perheen ja kolmen eläkeläisen kaikki liittymät ja laitteet päivitetään sitä ennen ja pakettinsa saa joskus 2+ tunnin päästä.
 
Täytyykin katsoa mitä alin seuranta näyttää. Postilla näkyy vaan tuo Cainio ja tuo "matkalla postille".

Toisella seurantasovelluksella joka pollailee läpi "kaikki" kuljetukset näkyy tosiaan 4.12 viimeinen merkintänä tuo "import customs clearance complete"

Onko sulla tullut muutoksia tai jopa perille?
Joitain paketteja samalla statuksella 5 ja 6 Joulukuuta lähtien.
 
Jahas, viime viikolla tullasin paketin postin kautta, siitä saakka ollut jumissa 'tullaus käynnissä' tilassa, ja nyt lähettivät saapumisilmoituksen että paketti pitää tullata. Hyvin toimii järjestelmät.
 
Tänään saapui toinen 23.11 Aliexpressistä tilatuista paketeista. Onneksi edes toinen ehti varmasti ennen joulua, kun meinaan itselle vähän joululahjoja, eikä mitään muutaman euron krääsiä. Toinen eilen saapunut liettuaan..

EDIT: liettuassa edellinen oli sunnuntaista tiistaihin
 
Nyt alkoi täälläkin liikahtamaan AliExpressistä tilattuja paketteja :thumbsup:

Näytti makaavan jonkin aikaa Liettuassa, ennen kuin pääsivät Suomen Postin käsittelyyn.
 
Kyllä. Vaimolla kävi kerran noin, mutta silloin paketti tuli takaisin automaattiin ja sai sitten laitettua takaisin menemään ilman unohtunutta tarraa.
Nyt käänsin pahvipussin toisinpäin, joten mitään muuta lappua/tarraa ei ole. Paikallinen automaatti näyttää sovelluksessa olevan paketin päätepiste, mutta sinne se ei ole kuitenkaan tullut vaan ennen sitä kääntyy takaisin.

Tainnut lähetys tilanteessa kassaneiti kirjata kohdeponoksi oman postinumeron jolloin lajittelu kone sen aina kääntää takaisin.. Sitten kun tulee takaisin hyllytettäväksi nii huomaavat osoitteen ja pistävät uudestaan lähteviin. Ikiliikkuja on syntynyt. Ei pitäisi olla aspan vaikea korjata tuota.
 
Itselleni on tulossa paketti EU:n ulkopuolelta. Sain OmaPostiin kirjeen, jossa kehotetaan tekemään etukäteen OmaPostin kautta tullausilmoitus ja maksamaan tullit, jolloin Postin palvelumaksu on 1e. Palvelumaksu nousee 3,10e jos tullauksen tekee siinä vaiheessa kun paketti on Suomessa. OmaPosti on näyttänyt nyt viikon ajan "Huolto käynnissä, yritä myöhemmin uudelleen" kun klikkaan "Aloita tullaus".
Suoraan tullin kautta onnistuu ilmoituksen teko, mutta meneekö tässä nyt sitten kaikki sekaisin jos teen sitä kautta etukäteen ilmoituksen? Esim. missä vaiheessa Postin käsittelymaksu tulee maksettavaksi jne.
 
Itselleni on tulossa paketti EU:n ulkopuolelta. Sain OmaPostiin kirjeen, jossa kehotetaan tekemään etukäteen OmaPostin kautta tullausilmoitus ja maksamaan tullit, jolloin Postin palvelumaksu on 1e. Palvelumaksu nousee 3,10e jos tullauksen tekee siinä vaiheessa kun paketti on Suomessa. OmaPosti on näyttänyt nyt viikon ajan "Huolto käynnissä, yritä myöhemmin uudelleen" kun klikkaan "Aloita tullaus".
Suoraan tullin kautta onnistuu ilmoituksen teko, mutta meneekö tässä nyt sitten kaikki sekaisin jos teen sitä kautta etukäteen ilmoituksen? Esim. missä vaiheessa Postin käsittelymaksu tulee maksettavaksi jne.

Sama homma minulla, Jenkeistä tulossa paketti. OmaPosti huollossa ja Tullin kautta antaa 7. vaiheessa virheen väärästä MRN-numerosta. Tullin sivuilla voi ilmoittaa Postin käsittelymaksun, 3,10€, omaan kohtaan.

Ketjussa ollut tästä keskustelua ja tullaus ilmeisesti onnistuu Tullin kautta, kun paketti maassa?
 
Viimeksi muokattu:
Oho... Pitkästä aikaa tuli kiinapaketti Postin kuljettamana ihan postiluukusta. Seurannan mukaan tuo olisi vasta lähtenyt Belgiasta eteenpäin mutta kolahtikin äskettäin postiluukusta.
 
Viikko sitten heitti itselläniki tuota samaa MRN-numeron virhettä eikä yhtenäkään päivänä mennyt tullaus läpi.
Nyt kun kokeilin niin meni tuosta aiemmasta virheestä ohi ja tullaus onnistui.
 
Itselleni on tulossa paketti EU:n ulkopuolelta. Sain OmaPostiin kirjeen, jossa kehotetaan tekemään etukäteen OmaPostin kautta tullausilmoitus ja maksamaan tullit, jolloin Postin palvelumaksu on 1e. Palvelumaksu nousee 3,10e jos tullauksen tekee siinä vaiheessa kun paketti on Suomessa. OmaPosti on näyttänyt nyt viikon ajan "Huolto käynnissä, yritä myöhemmin uudelleen" kun klikkaan "Aloita tullaus".
Suoraan tullin kautta onnistuu ilmoituksen teko, mutta meneekö tässä nyt sitten kaikki sekaisin jos teen sitä kautta etukäteen ilmoituksen? Esim. missä vaiheessa Postin käsittelymaksu tulee maksettavaksi jne.
Ei kannata tehdä tullausta etukäteen Postin palvelussa, ei mitään takeita että menee läpi vaikka sattuisi onnistumaan. Kannattaa odottaa että paketti on Suomessa ja sitten tekee tullauksen Tullin sivuilla. Postille pitää sitten erikseen käydä maksamassa käsittelymaksu kun tullaus on hoidettu.
 
Samassa MRN-suossa ollaan näköjään kuin pari muutakin tässä ketjussa. Ei kai auta kuin odottaa.

Mitenkäs muuten noiden alvien kanssa menee briteistä tilattaessa jos tilausvahvistuksessa näkyy erikseen ALV:n osuus, mutta lähettäjän sivuilta ei löydy mitään tullin pyytämää IOSS-koodia ( (Import One-Stop-Shop). Jätetäänkö jo britteihin maksetut verot huomiotta? Ylipäätään on kyllä tuo tullipuoli tehty aikamoiseksi jargon-viidakoksi näin ~kerta viiteen vuoteen palveluita tarvitsevalle.
 
Samassa MRN-suossa ollaan näköjään kuin pari muutakin tässä ketjussa. Ei kai auta kuin odottaa.

Mitenkäs muuten noiden alvien kanssa menee briteistä tilattaessa jos tilausvahvistuksessa näkyy erikseen ALV:n osuus, mutta lähettäjän sivuilta ei löydy mitään tullin pyytämää IOSS-koodia ( (Import One-Stop-Shop). Jätetäänkö jo britteihin maksetut verot huomiotta? Ylipäätään on kyllä tuo tullipuoli tehty aikamoiseksi jargon-viidakoksi näin ~kerta viiteen vuoteen palveluita tarvitsevalle.
Kannattaa myyjältä kysellä IOSS-numeroa ja jos eivät suostu sitä antamaan, vaatia maksetut ALV:it takaisin.
 
Mitähän nyt mahtaa olla meneillään paketin kanssa? Briteistä tuleva autonosa kyseessä, Pitney Bowes -niminen firma väittää luovuttaneensa lähetyksen Postille, mutta Posti taas väittää, ettei ole saanut lähetystä käsiinsä. Toki yksi skenaario, joka kai olisi mahdollinen on se, että lähetys jätetty terminaaliin tms. ja kukaan ei ole vielä skannannut sitä saapuneeksi?
Handed over to last Mile Carrier
Dec 21 2023 01:30 pm
· {UNKNOWN PLACE}, State, 0000, Country
20.12.2023 09:34
Lähetys on matkalla Postille
Olemme saaneet lähettäjältä ainoastaan tiedon tulevasta lähetyksestä. Lähetys ei ole vielä saapunut Postin kuljetettavaksi, joten odota vielä. Ota yhteyttä lähettäjään, jos lähetyksen seurantanäkymä ei päivity.
Nyt kun kaivelin niin tähän liittyy vielä ilmeisesti joku kolmaskin firma nimeltään Bring, joka on Postin kanssa samoihin aikoihin saanut tiedon saapuvasta lähetyksestä?
We have received notification about the shipment, currently located at the sender or on its way to Bring's terminal. The tracking is updated when the shipment has arrived at terminal in the destination country.
20 December 09:21
 
Nyt kun kaivelin niin tähän liittyy vielä ilmeisesti joku kolmaskin firma nimeltään Bring, joka on Postin kanssa samoihin aikoihin saanut tiedon saapuvasta lähetyksestä?

Bring on Suomen Postin yhteistyökumppani ainakin Ruotsissa, joten yksi mahdollinen selitys voisi olla, että paketti olisi tulossa Bringin kuljettamana maanteitse Ruotsin läpi.
 
Mitähän nyt mahtaa olla meneillään paketin kanssa? Briteistä tuleva autonosa kyseessä, Pitney Bowes -niminen firma väittää luovuttaneensa lähetyksen Postille, mutta Posti taas väittää, ettei ole saanut lähetystä käsiinsä. Toki yksi skenaario, joka kai olisi mahdollinen on se, että lähetys jätetty terminaaliin tms. ja kukaan ei ole vielä skannannut sitä saapuneeksi?


Nyt kun kaivelin niin tähän liittyy vielä ilmeisesti joku kolmaskin firma nimeltään Bring, joka on Postin kanssa samoihin aikoihin saanut tiedon saapuvasta lähetyksestä?
Veikkaan että tuossa välissä on Parcel4You tai joku muu firma vielä.

Pitney Bowesin seurannassa saattaa olla linkki seuraavaan seurantaan, mutta ei aina. Voit myös kokeilla löytääkö Universal Parcel Tracking - Global Package Tracking lisää tietoja.
 
Kiitos tuosta linkistä. On muuten melkoinen sekametelisoppa tämä. Tuolla seurantanumerolla löysin toisen seurantanumeron ja nämä firmat:
Found in:
- Posten Norge - Norway Post
Tracked with couriers:
- Matkahuolto
- Posten Norge - Norway Post
- PostNord Sweden
- DB Schenker Package
Sillä toisella seurantanumerolla löytyi nämä firmat:
Found in:
- Posten Norge - Norway Post
Tracked with couriers:
- Spring Global Mail
- Omni Parcel
- PostNord Sweden
- Posten Norge - Norway Post
- Colis Prive
Toki molemmat noista koodeista antaa sen saman aikaleiman, missä lukee, että odotetaan lähetystä ja alkuperäisellä koodilla viimeinen aikaleima on se, jossa lähetys on luovutettu "last mile carrierin" haltuun. Tai itseasiassa ensimmäinen koodi oli se, jolla firma lähetti tuotteen Royal Maililla logistiikkahubiin, hubista tuli UPAA-alkuinen koodi ja Omapostista löytyi yksi ja nyt tuolta neljäs. Ilmeisesti on jotain muitakin koodeja vielä, koska paketin sijaintia ei näytä mikään tällä hetkellä, koska yksi firma on luovuttanut tuotteen jollekin, mutta näistä tunnetuista kukaan ei ole vastaanottanut mitään. Posti ja Bring näköjään puuttuu näistä seurannoista ainakin vielä kokonaan. Ei voi olla halvinta, että yhden paketin kuljetukseen osallistuu > 10 eri yritystä ja sillä on vähintään viisi seurantanumeroa.

VMP.

E: Kuusi eri seurantakoodia jo löytynyt, joilla ei löydy kuitenkaan tietoa tämänhetkisestä sijainnista. Melkein täytyy koittaa johonkin aspaan ottaa yhteyksiä tai vaihtoehtoisesti luottaa siihen, että arjen koittaessa joku skannaa paketin jossain.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 600
Viestejä
4 501 817
Jäsenet
74 234
Uusin jäsen
Theun

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom