Postin kulkemisen vaikeus

Itsella briteistä tullut paketti jumissa tullissa. Tullasin sen postin palvelun kautta 10.10., mutta ilmesesti "omapostin tullauksessa on tällä hetkellä häiriö. tullaus onnistuu tullin palvelussa. pahoittelemme häiriöitä." takia paketti ei liiku mihinkään.

Chatissa eivät osanneet sanoa milloin saavat järjestelmänsä kuntoon.

Toivottavasti ei lähde paketti takasin. 10 päivää aikaa...
 
Jaetaanko smartposteja lauantaisin HKI alueella? Ku ei tuu selvää netistä kattomalla, että ois joku sesonki juttu
 
Itsella briteistä tullut paketti jumissa tullissa. Tullasin sen postin palvelun kautta 10.10., mutta ilmesesti "omapostin tullauksessa on tällä hetkellä häiriö. tullaus onnistuu tullin palvelussa. pahoittelemme häiriöitä." takia paketti ei liiku mihinkään.

Chatissa eivät osanneet sanoa milloin saavat järjestelmänsä kuntoon.

Toivottavasti ei lähde paketti takasin. 10 päivää aikaa...
Kannattaa tullata tullin sivujen kautta, Postin apissa on ollut tuo vikailmoitus ettei tullaus heillä toimi jo yli viikon ajan. Ei kannata uskoa tuota "we will fix the problem in a couple of hours", itse odotin kolme päivää kunnes tullasin tullin sivujen kautta kun eivät kuitenkaan saa tuota toimimaan.
 
Jaetaanko smartposteja lauantaisin HKI alueella? Ku ei tuu selvää netistä kattomalla, että ois joku sesonki juttu

Ei kait niitä ole jaettu enää lauantaisin jotakuinkin pariin vuoteen, kuten ei myöskään 16-lähetyksiä noutopisteisiin, pl. tosiaan mainitsemasi sesonkiajat. Ihmettelin kyllä aikoinaan miten kannattavaa tuo voi olla koska kyseessä on halvin bulkkituote, olkoonkin, että oli kiva saada joskus myös lauantaisin lähetyksiä ja jopa hämmentävän nopeasti, usein tuli tilattua perjantaina myöhään klo 21-23 aikaan ja sait noutaa lähetyksen lauantaina puolilta päivin.
 
Ei kait niitä ole jaettu enää lauantaisin jotakuinkin pariin vuoteen, kuten ei myöskään 16-lähetyksiä noutopisteisiin, pl. tosiaan mainitsemasi sesonkiajat. Ihmettelin kyllä aikoinaan miten kannattavaa tuo voi olla koska kyseessä on halvin bulkkituote, olkoonkin, että oli kiva saada joskus myös lauantaisin lähetyksiä ja jopa hämmentävän nopeasti, usein tuli tilattua perjantaina myöhään klo 21-23 aikaan ja sait noutaa lähetyksen lauantaina puolilta päivin.
Tuntuu vain että jakelupäivät vähenee jatkuvasti, naurettavaa sunnuntain ymmärrän, nykyään moni kauppa 24/7 ja kilpailijat kuten matkahuolto toimittaa lauantaisin, mutta valtion tukema posti ei tähän pysty
 
mutta valtion tukema posti ei tähän pysty

Ei valtio tue Postia mitenkään, päinvastoin, Posti tulouttaa fyrkkaa valtiolle tuhlattavaksi joka vuosi, olikohan jotain 30M 2022 tms. eli ihan liiketaloudellisten määreiden kautta siellä toimitaan.

MH:n on todennäköisesti pakko yrittää jotain jotta saisi lähetyksiä, heidän volyymit ovat kuitenkin murto-osa Postista, joten se mahdollistaa liikkumavaraa prosessissa, eikä hekään läheskään kaikkialle lauantaisin toimita.

Muoks: ei paketeilla ole muutenkaan jakelupäiviä vähennetty, ma-pe ne edelleen jaetaan + la-jakelu lisätuotteena valikoiduilla alueilla lauantaisin. Nythän oli kyse halvimman bulkkituotteen vienneistä lauantaisin. Tuohan tarkoittaa pelkästään Pk-seudulla noin 50 kuskin ja auton kustanteesta + porukka mitä logistiikkakeskuksessa tarvitaan ko. ajalle.
 
Viimeksi muokattu:
Ei valtio tue Postia mitenkään, päinvastoin, Posti tulouttaa fyrkkaa valtiolle tuhlattavaksi joka vuosi, olikohan jotain 30M 2022 tms. eli ihan liiketaloudellisten määreiden kautta siellä toimitaan.

MH:n on todennäköisesti pakko yrittää jotain jotta saisi lähetyksiä, heidän volyymit ovat kuitenkin murto-osa Postista, joten se mahdollistaa liikkumavaraa prosessissa, eikä hekään läheskään kaikkialle lauantaisin toimita.

Muoks: ei paketeilla ole muutenkaan jakelupäiviä vähennetty, ma-pe ne edelleen jaetaan + la-jakelu lisätuotteena valikoiduilla alueilla lauantaisin. Nythän oli kyse halvimman bulkkituotteen vienneistä lauantaisin. Tuohan tarkoittaa pelkästään Pk-seudulla noin 50 kuskin ja auton kustanteesta + porukka mitä logistiikkakeskuksessa tarvitaan ko. ajalle.

Paljos ne muuten veloittaa siitä lauantai-jakelun lisätuotteesta? Lauantai saisi minuata olla vakio jakelupäivissä, niin ehtii ne to ja pe paketit varmasti lauantaiksi perille.
 
Paljos ne muuten veloittaa siitä lauantai-jakelun lisätuotteesta? Lauantai saisi minuata olla vakio jakelupäivissä, niin ehtii ne to ja pe paketit varmasti lauantaiksi perille.

En muista, on niin kauan kun semmoisen olen tarvinnut, mutta sen sai vain 9- ja 14 -tuotteisiin, joissa hinta on jo muutenkin päälle kympin.
 
Itsella briteistä tullut paketti jumissa tullissa. Tullasin sen postin palvelun kautta 10.10., mutta ilmesesti "omapostin tullauksessa on tällä hetkellä häiriö. tullaus onnistuu tullin palvelussa. pahoittelemme häiriöitä." takia paketti ei liiku mihinkään.

Chatissa eivät osanneet sanoa milloin saavat järjestelmänsä kuntoon.

Toivottavasti ei lähde paketti takasin. 10 päivää aikaa...
Itse yritin tullata mutta ei onnistunut kuin vasta 12.10. Tein sen tullissa, en postin kautta. sen jälkeen vaputui heti. seuraavalla viikolla tuli kotiin.
 
Pitääkö vissiin odottaa se parisen viikkoa että paketin status ei ole muuttunut ja sitten vasta tehdä katoamisilmoitus, saan vastaanottajalta myös tarvittaessa kuvan tosta saapumisilmotuksesta ja hän on jo käynyt postissa kyselemässä paketin perään parikin kertaa ja mulla on paketista kuvakin jonka otin postitoimipisteessä kun siihen oli liimattu tarpeelliset läpyskät ja paketti oli postin vaa'alla

Paketti lopulta kuiteskin löyty jostain toisesta Pariisin postista ja oli menny eri konttoriin mitä saapumisilmotuslappu näytti niin kaikki hyvin
 
Moro. Mitenköhän saisin tuotteen tilattua verkkokaupasta, joka on jostain syystä listannut Suomen pois tilausjärjestelmästään? Muut euroopan maat on listattu suht kattavasti. Lähetysmaa UK. Kiitos vinkeistä
 
Käytät jotain pakettien uudelleenlähetyspalvelua? Saat sieltä virtuaaliosoitteen mitä käyttää tilauksissa, sitten lähetyksesi saapuu virtuaaliboksiin, siihen lätkäistään uusi osoitelappu ja sen matka jatkuu kohti sinua. Toki uudelleenlähetys ja käsittely maksavat.
 
Käytät jotain pakettien uudelleenlähetyspalvelua? Saat sieltä virtuaaliosoitteen mitä käyttää tilauksissa, sitten lähetyksesi saapuu virtuaaliboksiin, siihen lätkäistään uusi osoitelappu ja sen matka jatkuu kohti sinua. Toki uudelleenlähetys ja käsittely maksavat.

Joo googlella löytykin jotain tietoa asiasta, mutta onko jollain kokemusta asiasta siinä määrin et pystyy vinkkaamaan hyvän / kohtuu edullisen.
 
Mailboxde.com - käyttänyt monen vuoden ajan ja hyvin toimii

Jep noin +10v käyttänyt mailboxde palvelua. Todella huomaamaton ja läpinäkyvä asiakkaan suuntaan.

Itse olen järjestään valinnut ihan perus-Deutsche postin Weltpaketin, lähetys on yleensä ollut jotain 15-30e riippuen painosta ja vakuutusmäärän summasta. Tsekkipostin kautta säästää joitakin euroja ja tullut yhtälailla perille. UPS:a en ole ikinä käyttänyt heidän kauttaan enkä GLS. GLS on vähän edukkaampi isommalle/painavammalle romulle yleensä ihan muualtakin käytettäessä.
 
Mailboxde ei halua asioida EU ulkopuolisten maiden kanssa, johon UK brexit säädön jälkeen lukeutuu. Mikä voisi olla seuraava vaihtoehto?
 
Millonkas muuten ovat nuo postin käsittelymaksut nousseet? Onko tuo nyt niin kallis projekti saada OmaPostin tullaus takaisin kuntoon, vai pilven hinta noussut?
 
Kiitos . Vaikuttaa lupaavalta ja tarjoavat tax free mahdollisuutta GUERNSEY kautta tilattaessa.
Tuota mailboxde.com olen käyttänyt useasti ja myös pienien pehmustetuiden kirjekuorien lähetyskulut on kohtalaiset 7-8€.

Kokeilin kesällä forward2me Guernsey saaren varastoa lähettämällä Amazon.co.uk:sta yhden noin 13€ maksavan Switch pelin. Olin katsovinani että sen lähetyskulut suomeen olisi laskurin mukaan 12-13€. (Voi olla että sekoitin laskurissa Non-tax free vs tax free) Säästö oli aika mitätön kun peli maksoi suomessa noin 30€ mutta ajattelin että kokeilen palvelua. Kun se paketti sitten tuli sinne sen lähetyskulut suomeen oli jotain 38€ Ajattelin että käytän "Return to Sender" toimintoa ja palautan sen mielummin Amazonille, sekin maksoi 28€. Pari viikkoa meni ja jätin sen paketin vaan sinne lojumaan ja sit joku aspasta kyseli että mikä juttu ja sanoin että paketin saa tuhota, en halua maksaa 28€ palautuksesta. Siinä vaiheessa se palautus olikin ilmainen mutta halusivat palautustarran paketin päälle. Amazon automaattinen palautustoiminto antoi vaihtoehdoksi vain palauttaa QR koodilla heidän toimipisteeseen. Olin vielä Amazonin aspaan yhteydessä ja sanoivat että eivät voi toimittaa tarraa vaan se pitää tehdä QR koodilla. Ilmoitin f2me aspaan ja se oli sitten no-go. Sit meni pari päivää ja sieltä tuli viesti että voivat kyllä palauttaa jos he saavata jonkun osoitteen mihin palauttaa. Kaivoin sit jostain palautusosoitteen mutta siinä vaiheessa kun aspa reagoi siihen niin oli enää 2 päivää aikaa palauttaa ja sanoivat ettei kerkeä.

On pitänyt kokeilla vielä sitä toista non-taxfree varastoa kun tuolle palvelulle olisi tarve mutta en oo saanut aikaiseksi. Kerro ihmeessä omat kokemukset.
 
Tässä kun yli kk odotellut yhtä pakettia, onkohan mitään mahdollisuuksia koettaa setviä mihin paketti on mahdollisesti jämähtänyt/kadonnut?
Kyseessä on ebay:n kautta ostettu tuote, lähtömaana Ukraina. Muut tavarat tullu samalta myyjältä viikossa parissa.
Postin seuranta:
Screenshot_2023-10-24-22-13-07-02_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Reilu viikko sitten tuli jo txtviesti Postin viestikansioon jossa luki: Sinulle on saapunut tullattava lähetys. Tullaa viim. 2.11. mennessä. Mutta eipä tuota voi tullata kun ei paketti ole oikeasti edes vielä saapunut mihinkään.. tai ei ainakaan näy missään seurantajutuissa tuota ylläolevaa pidemmällä
Myyjä sanoi kyl laittavansa rahat takaisin jossei ala näkyä. Epäili että joko jossai jumissa tai kadonnut.
Perse...
 
Tässä kun yli kk odotellut yhtä pakettia, onkohan mitään mahdollisuuksia koettaa setviä mihin paketti on mahdollisesti jämähtänyt/kadonnut?
Kyseessä on ebay:n kautta ostettu tuote, lähtömaana Ukraina. Muut tavarat tullu samalta myyjältä viikossa parissa.
Postin seuranta:
Screenshot_2023-10-24-22-13-07-02_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Reilu viikko sitten tuli jo txtviesti Postin viestikansioon jossa luki: Sinulle on saapunut tullattava lähetys. Tullaa viim. 2.11. mennessä. Mutta eipä tuota voi tullata kun ei paketti ole oikeasti edes vielä saapunut mihinkään.. tai ei ainakaan näy missään seurantajutuissa tuota ylläolevaa pidemmällä
Myyjä sanoi kyl laittavansa rahat takaisin jossei ala näkyä. Epäili että joko jossai jumissa tai kadonnut.
Perse...

voihan sen tullata jos sulla vaan on paketin seurantakoodi. syötä tonne ja kokeile tunnistaako
 
PostNordilta tulee kysely paketin toimitusajasta, vastaamisen ja vahvistuksen jälkeen yrittävät toimittaa sen kuitenkin täysin vääränä päivänä. Onkohan nuo heidän järjestelmänsä ihan vaan asiakkaiden viihdytykseksi keksitty, itse eivät ainakaan käytä niitä. Eikä ollut edes eka kerta.

Nyt kyseinen paketti on jossain limbossa. Kuljettajat eivät näköjään vie niitä suoraan noutopisteeseen vaan se on palautunut jonnekin jakelukeskukseen ja nyt jakavat sen johonkin noutopisteeseen sitten joskus. Ihan vitun paskaa "palvelua", harmi kun kuljetusfirmaa ei voi romua tilatessa useinkaan valita.
 
Voi ei, päivittyi (vihdoin) tuo Postin appi puhelimessa uuteen ulkoasuun ja onhan tuo iso askel taaksepäin käytettävyydessä. Tieto on saatu piiloon monen klikkauksen taakse ja esim. saapuvien pakettien lista ei päivity enää ollenkaan vaan täytyy ensin palata etusivulle ja avata saapuvien lista uudestaan. Tuossa listassa on myös tosiaan tietoa saatu piiloon erittäin onnistuneesti. "Paketti on matkalla" ei paljon kerro, tarvitsee ei yhden vaan kaksi lisäklikkausta, että näkee missä paketti on oikeasti menossa. Eli etusivulta lähtien kolme klikkausta jos haluat nähdä yksittäisen paketin sijainnin.

Niin se etusivu, sitä kai tässä olisi tarkoitus käyttää, mutta kun se ei näytä kaikkia saapumassa olevia paketteja vaan vain osan niistä. Eli etusivu piilottaa tietoa ja koska et tiedä mitä tällä kertaa on piilossa, täytyy saapuvien pakettien lista ensin avata että näet varmasti kaikki saapuvat paketit.
 
Voi ei, päivittyi (vihdoin) tuo Postin appi puhelimessa uuteen ulkoasuun ja onhan tuo iso askel taaksepäin käytettävyydessä. Tieto on saatu piiloon monen klikkauksen taakse ja esim. saapuvien pakettien lista ei päivity enää ollenkaan vaan täytyy ensin palata etusivulle ja avata saapuvien lista uudestaan. Tuossa listassa on myös tosiaan tietoa saatu piiloon erittäin onnistuneesti. "Paketti on matkalla" ei paljon kerro, tarvitsee ei yhden vaan kaksi lisäklikkausta, että näkee missä paketti on oikeasti menossa. Eli etusivulta lähtien kolme klikkausta jos haluat nähdä yksittäisen paketin sijainnin.

Niin se etusivu, sitä kai tässä olisi tarkoitus käyttää, mutta kun se ei näytä kaikkia saapumassa olevia paketteja vaan vain osan niistä. Eli etusivu piilottaa tietoa ja koska et tiedä mitä tällä kertaa on piilossa, täytyy saapuvien pakettien lista ensin avata että näet varmasti kaikki saapuvat paketit.

Mä ainakin itseasiassa pidän tuosta uudesta etusivusta. Aiemmassa versiossa, kun paketti tuli noudettavaksi, täytyi erikseen avata se ko. lähetyksen tiedot ja katsoa mihin toimipisteeseen se tuli noudettavaksi. Sitten vielä jos se oli automaatti, tarvitsi erikseen klikata että näyttää automaatin lokerokoodin. Nyt molemmat on kätevästi heti etusivulla kun paketti on noudettavissa.

Tänään tuli myös kotiintoimituksella vastaanotettua paketti, ja ensimmäistä kertaa ikinä sovellus näytti kuljettajan reaaliaikaisen sijainnin ja järkevän arvion toimitusajasta. En toki ole varma olisiko tämä ollut myös vanhassa versiossa mahdollista, sillä siitä on hetki aikaa kun on kotiintoimituksella tullut Postin kuljetuksia vastaanotettua.
 
Mä ainakin itseasiassa pidän tuosta uudesta etusivusta. Aiemmassa versiossa, kun paketti tuli noudettavaksi, täytyi erikseen avata se ko. lähetyksen tiedot ja katsoa mihin toimipisteeseen se tuli noudettavaksi. Sitten vielä jos se oli automaatti, tarvitsi erikseen klikata että näyttää automaatin lokerokoodin. Nyt molemmat on kätevästi heti etusivulla kun paketti on noudettavissa.
Vielä kun se etusivu avautuisi, kun paketin saapumisilmoitusta tökkää puhelimessa. Eilen tuli yksi paketti, ja sovellus avasi näytölle paketin yksityiskohtaiset seurantatiedot, kun ilmoituksen avasi. Vasta kun siitä peruutteli takaisin etusivulle, niin sai näkyviin lokeron tiedot.
 
Mitähän lähetykselle on tapahtunut jonka lähetin?
Ihan perus m-paketti, jolle ei mitään lisäpalveluita tai ominaisuuksia ole ostettu.
1698706098511.png

Voisko olla ihan vain, että pakettiautomaatti mihin oli tarkoitus mennä on remontissa tms? Pelkään, että olisi mennyt hajalle paketti mut kai siittä olis erilainen merkintä.
 
Eiköhän ole vaan vahingossa eri varauma kuin olisi pitänyt olla, pakettiautomaatti täynnä yms. Kuskit noita kiireessä vetää niin ei se just niin ole mitä siihen skanneriin laittaa.
 
Jihuu kirjeposti tais tulla ensimmäistä kertaa pitkään aikaan kolmessa arkipäivässä.
En tiedä mutta veikkaisin että parannuksen syy on että pyysin lähettäjää lisäämään kadun numeron perään A 1.
Tähän asti koneluku on epäonnistunut ja osoite on selvitetty käsin, kulku on ollut viikko-kaks ;)

Nooh tarkkaillaan.......
 
Telialta on kyllä aina ilo tilata, järjestään noin vuorokaudessa kamojen toimitus.
Eilen tilaus sisään klo 10.09 ja tänään noudettavissa klo 17.08

Toki nykyään yhdistelmä Verkkis + Wolt on aika kova, noin tunnin parin sisällä saa tavaransa suoraan himaan. :thumbsup:
 
Posti on näköjään "optimoinut" kuljetuksia täällä päin. Ennen jos paketti oli Kuopiossa aamuyöstä, niin sen sai noutaa iltapäivästä kotikaupungin noutopisteestä. Nyt jo 3. peräkkäinen lähetys on mennyt seuraavalle päivälle ja paketti lojuu jossain yhden vuorokauden. Ei ehkä pitäisi seurata pakettien kulkua vaan odottaa se saapumisilmoitus, niin vähemmän ärsyttäisi, mutta aina palvelun huonontuminen harmittaa. :confused2:
 
Tuli Postilta ilmoitus, että pitäisi Briteistä tuleva IOSS-tilaus - josta siis verot maksettu jo tilatessa - tullata. Onkos tämä nyt jotain kalastelua, kun eikö tuon koko IOSS-järjestelmän idea ole siinä, että tiedot siirtyy postille/tullille suoraan..?
 
Tuli Postilta ilmoitus, että pitäisi Briteistä tuleva IOSS-tilaus - josta siis verot maksettu jo tilatessa - tullata. Onkos tämä nyt jotain kalastelua, kun eikö tuon koko IOSS-järjestelmän idea ole siinä, että tiedot siirtyy postille/tullille suoraan..?

Välillä ne ei siirry syystä tai toisesta. Joko saat myyjältä IOSS numeron tai maksat verot uudestaan ja myyjä maksaa ne sinulle. Tai jätät tullaamatta ja paketti palautuu myyjälle.
 
Tuli Postilta ilmoitus, että pitäisi Briteistä tuleva IOSS-tilaus - josta siis verot maksettu jo tilatessa - tullata. Onkos tämä nyt jotain kalastelua, kun eikö tuon koko IOSS-järjestelmän idea ole siinä, että tiedot siirtyy postille/tullille suoraan..?
Ettei vaan liittyisi tähän posti/tulli tietoturvauudistukseen? Postin apissa on ollut siitä ilmoitus jo jonkun aikaa. IOSS tiedot eivät aina siirry automaattisesti tullille. Itsekin jouduin kuukausi takaperin tullaamaan yhden tällaisen lähetyksen, mutta mitään en kyllä joutunut maksamaan.
 
Ettei vaan liittyisi tähän posti/tulli tietoturvauudistukseen? Postin apissa on ollut siitä ilmoitus jo jonkun aikaa. IOSS tiedot eivät aina siirry automaattisesti tullille. Itsekin jouduin kuukausi takaperin tullaamaan yhden tällaisen lähetyksen, mutta mitään en kyllä joutunut maksamaan.
Onko mahdollisesti Ebay-tilaus? Itse en Ebaysta hirveästi tilaile, ehkä kymmenkunta tilausta viimeisn parin vuoden sisään mutta yhdessäkään ei ole tuo IOSS mennyt sukkana läpi vaan aina on joutunut itse klikkailemaan sen läpi mutta mitään maksua tuosta ei ole mennyt kun olisi pitänyt olla kunnossa jo aiemmin.
 
Ei ole Ebay tilaus, kellonhuoltokamoja CousinsUK:lta. IOSS numero on tiedossa, niin kokeillaan sitten tullata ja katotaan mitä käy. :thumbsup:
 
Tais tulla toinen kerta elämäni aikana kun posti hukkasi paketin kokonaan. Onneksi ei sentää ollut kuin 10€ tuote.
 
yksi paketti tulossa EUn ulkopuolelta. Onko se nyt niin, että ei ole mitään hyötyä tullata tuota tullin palvelussa etukäteen, kun postin tarjoama tullaus on rikki? Jos nyt ymmärsin oikein, joutuu maksamaan vähän enemmän siitä että postin palvelu on rikki - eli kannattaa odottaa niin kauan että paketti on maassa, jos vaikka odotellessaan postin palvelu sattuisi korjautumaan ?

Ei liene nykyään mitään mahdollisuutta että paketti tulisi läpi ilman tullausta, jos se on jo järjestelmiin rekisteröitynyt tullausta vaativaksi?
 
yksi paketti tulossa EUn ulkopuolelta. Onko se nyt niin, että ei ole mitään hyötyä tullata tuota tullin palvelussa etukäteen, kun postin tarjoama tullaus on rikki? Jos nyt ymmärsin oikein, joutuu maksamaan vähän enemmän siitä että postin palvelu on rikki - eli kannattaa odottaa niin kauan että paketti on maassa, jos vaikka odotellessaan postin palvelu sattuisi korjautumaan ?

Ei liene nykyään mitään mahdollisuutta että paketti tulisi läpi ilman tullausta, jos se on jo järjestelmiin rekisteröitynyt tullausta vaativaksi?
Tuskin tulee ilman tullausta läpi, kävin tuota oman pakettini seurantaa katsomassa ja siellä sanotaan "Lähetyksen ALV on maksettu ostovaiheessa. Posti hoitaa tulli-ilmoituksen puolestasi." mutta niin vaan senkin joutu itse tullaamaan. Kuluja ei onneksi tullut.
Itse odottelisin josko Posti saa romunsa korjattua ja tullaisin vasta kun paketti on maassa.
 
Jos nyt ymmärsin oikein, joutuu maksamaan vähän enemmän siitä että postin palvelu on rikki - eli kannattaa odottaa niin kauan että paketti on maassa, jos vaikka odotellessaan postin palvelu sattuisi korjautumaan ?

Avaatko vähän miksi kulut lisääntyvät jos bitti ei liiku oikein Postin ja Tullin välillä tai mikä häiriö siellä ikinä onkin? Jos olet ostovaiheessa maksanut suomalaisen alvin, ei tuota Postin käsittelymaksua tule maksettavaksi vaikka teet tulli-ilmoituksen itse.

Harvoinhan tulli-ilmoitusta muutenkaan voi etukäteen tehdä vaan seurantatunnuksella se pitää Tullinkin järjestelmästä löytyä. Edit: statuksen tulee olla vähintään, että matkalla Suomeen
Lähetyksen ALV on maksettu ostovaiheessa. Posti hoitaa tulli-ilmoituksen puolestasi." mutta niin vaan senkin joutu itse tullaamaan. Kuluja ei onneksi tullut.

Jos sähköinen ennakkotieto ei sisältänyt tietoja niin tulli-ilmoituksen joutuu tekemään itse ( eihän kukaan niitä tietoja voi tietää ja arvata mitä lähetyksessä on ja mikä on arvo jne. Jokainen EU:n ulkopuolinen lähetys nyt pitää kuitenkin vetää byrokratian lävitse 2021 heinäkuun jälkeen.

Tullilla on selkeät ja hyvät sivut: Kaikki EU:n ulkopuolelta tulevat paketit täytyy tullata - Tulli
 
Viimeksi muokattu:
Avaatko vähän miksi kulut lisääntyvät jos bitti ei liiku oikein Postin ja Tullin välillä tai mikä häiriö siellä ikinä onkin? Jos olet ostovaiheessa maksanut suomalaisen alvin, ei tuota Postin käsittelymaksua tule maksettavaksi vaikka teet tulli-ilmoituksen itse.

Harvoinhan tulli-ilmoitusta muutenkaan voi etukäteen tehdä vaan seurantatunnuksella se pitää Tullinkin järjestelmästä löytyä.


Jos sähköinen ennakkotieto ei sisältänyt tietoja niin tulli-ilmoituksen joutuu tekemään itse ( eihän kukaan niitä tietoja voi tietää ja arvata mitä lähetyksessä on ja mikä on arvo jne. Jokainen EU:n ulkopuolinen lähetys nyt pitää kuitenkin vetää byrokratian lävitse 2021 heinäkuun jälkeen.

Tullilla on selkeät ja hyvät sivut: Kaikki EU:n ulkopuolelta tulevat paketit täytyy tullata - Tulli
Voi olla että ymmärsin väärin nuo ohjeet, uutta ymmärsin että tullaus postin palvelun kautta maksaa euron jos tullauksen tekee ennen kuin paketti on maassa. Tullin palvelun kautta pitää nähtävästi maksaa postille käsittelymaksua 3.10€ riippumatta siitä onko tullaus tehty ennen vai jälkeen maahan saapumisen.

Alveja ei ole maksettu/eritelty lainkaan tilauksella, eli pitänee maksaa normaali 24%
 
Posti ottaa palvelumaksun joka tapauksessa jos asiakkaalle jää maksettavaksi tulli- ja/tai arvonlisäveroa. Jos ei tule maksettavaa, ei tarvitse maksaa käsittelymaksuakaan.

Tullin kautta voi tehdä ennakkotullauksen toki, mutta hyödyt vähäiset koska maksua ei voi suorittaa jos tulee alvia/tullia ja ilman maksua lähetys ei liiku eteenpäin.
 
Posti ottaa palvelumaksun joka tapauksessa jos asiakkaalle jää maksettavaksi tulli- ja/tai arvonlisäveroa. Jos ei tule maksettavaa, ei tarvitse maksaa käsittelymaksuakaan.
Juu, mutta pointtina oli siis se että Postin palvelun kautta tulee halvemmaksi. Postin kautta tullatessa maksettavaksi tulee palvelumaksu 1,00€, kun taas Tullin palvelun tullatessa käsittelymaksu 3,10€.
 
yksi paketti tulossa EUn ulkopuolelta. Onko se nyt niin, että ei ole mitään hyötyä tullata tuota tullin palvelussa etukäteen, kun postin tarjoama tullaus on rikki? Jos nyt ymmärsin oikein, joutuu maksamaan vähän enemmän siitä että postin palvelu on rikki - eli kannattaa odottaa niin kauan että paketti on maassa, jos vaikka odotellessaan postin palvelu sattuisi korjautumaan ?
Kyllä. Tosin ei Postilla taida olla motivaatiota korjata tuota OmaPostin tullausta, kun voivat rahastaa nyt tuolla kalliimalla palvelumaksulla.
 
Muoks: ei paketeilla ole muutenkaan jakelupäiviä vähennetty, ma-pe ne edelleen jaetaan + la-jakelu lisätuotteena valikoiduilla alueilla lauantaisin. Nythän oli kyse halvimman bulkkituotteen vienneistä lauantaisin. Tuohan tarkoittaa pelkästään Pk-seudulla noin 50 kuskin ja auton kustanteesta + porukka mitä logistiikkakeskuksessa tarvitaan ko. ajalle.

Hyvää pohdintaa! Itsekin hieman kirosin taas lauantaina kun yksi tilaus oli "jumissa" terminaalissa, koska lauantai.

Ihan yksinkertaisella matematiikalla laskettuna kulut nousevat vähintään +20% ja itse tuotteesta saatu hinta pysyy samana. Tuo lauantaijakelu varmaankin otetaan käyttöön vain "pakon edestä" eli tuotannon ruuhkautuessa, jotta putkea saadaan mahdollisimman tyhjäksi taas uuden päivän pakettivirtaa varten ja muistaakseni se on ollut käytössä muutamana vuotena joulusesongin aikoihin eli marraskuun loppupuolelta jouluun. Tänä vuonna en usko, että tulee kun uutisia lukemalla verkkokaupan volyymit näyttävät laskevan.

Myöskään kuljetuksen tehokkuus ei ole samassa kuin arkipäivinä, suurin osa yrityksistä ei ole auki ja lähtevä posti asiakkailta puuttuu - myös maanantaille täytyy "jättää" jaettavaa, jotta päivästä saadaan tehot irti. Runkokuljetukset aiheuttavat myös merkittävän haasteen, perjantain rungot jouduttaisiin todennäköisesti ajamaan nykyistä aiemmin ja kaikki purkamaan pe-la yönä sekä su-illalla vielä ajaa uudestaan, että saadaan perjantain myöhemmin lajitellut paketit myös maanantaille jakoon ottaen huomioon myös PKS/Lietoon saapuvat Euroopan volyymit (esim. Baltia, Ruotsi ja Saksan kontit (DHL)).

Viime viikolta taas hieno esimerkkisuoritus, niin lähettäjältä kuin Postiltakin. Paketti Ylivieskasta (Kärkkäinen.com) Turkuun halvimpana bulkkipakettina ~24h päästä tilauksesta perillä (tilaus tehty 2.11. n. klo 11):

03.11.2023 11:40
Lähetys on noudettavissa Postin noutopisteestä.

03.11.2023 10:41
Lähetys on kuljetuksessa.
TURKU KEVYT KULJETUS

03.11.2023 09:39
Lähetys on lajiteltu
LIETO

03.11.2023 06:02
Lähetys on kuljetuksessa.
TAMPERE

02.11.2023 23:55
Lähetys on kuljetuksessa.
JYVÄSKYLÄ

02.11.2023 14:49
Lähetys on matkalla Postille
 
Ihan yksinkertaisella matematiikalla laskettuna kulut nousevat vähintään +20% ja itse tuotteesta saatu hinta pysyy samana. Tuo lauantaijakelu varmaankin otetaan käyttöön vain "pakon edestä" eli tuotannon ruuhkautuessa, jotta putkea saadaan mahdollisimman tyhjäksi taas uuden päivän pakettivirtaa varten ja muistaakseni se on ollut käytössä muutamana vuotena joulusesongin aikoihin eli marraskuun loppupuolelta jouluun. Tänä vuonna en usko, että tulee kun uutisia lukemalla verkkokaupan volyymit näyttävät laskevan.

Nousee enemmän kuin 20%. Pelkästään Postin TES:n mukaan la-lisä on 25% ja todennäköisesti iso osa on lisä- ja ylitöissä koska pääpaino on kuitenkin ma-pe tuotannossa. Lisäksi tosiaan nuo viennit bokseihin ja noutopisteisiin ottaa pelkästään pk-seudulla sen 50 kuskia.
Tuommoinen halvin 16- lähetys vähän lähettäjän volyymeista riippuen tuo fyrkkaa max 2-3 euroa/kpl ja siitä lähtee jyvitykset per yksikkö joka niitä käsittelee (syy miksi joka pitäjässä tulee lajittelu/rekisteröintimerkintä lähetyksen seurantaan), niin ihan hirveän monta sekuntia ei voi yksi lähetys saada rakkautta käsittelyssä per käsittelypaikka.

Minä kyllä uskon että tänäkin vuonna on la-su viennit lisättyjen arkivientien ja popup-pisteiden ohella Black Friday-joulu välillä.
Perusteluna lähinnä tilanpuute logistiikkakeskuksissa (käsitellyn ja käsittelemättömän tavaran määrä on vain niin kova jouluisin (pelkästään Vantaalla on käsitelty yli miljoona lähetystä per viikko menneinä vuosina)) eli sen tavaran pitää oikeasti liikkua sekä sisään, että etenkin ulos tai toiminta vain yksinkertaisesti pysähtyy.

Ihan yhtälailla esim joku Inex rasvaa prosessit millilleen oikein kun tavaraa tulee ja menee miljoonia ja taas miljoonia rivejä.
 
Tilasin tuotteen Jimms PC Storesta ja nimenomaan POSTIIN. Koska lähin pakettiautomaatti 500 metriä, jossa ei ole ikinä tilaa, niin se menee milloin mihinkin automaattiin. Miksi posti ei kunnioita asiakkaan toivetta saada tuote POSTIIN, koska sen voisi hakea esim. kauppareissun lomassa Prismasta samalla kertaa ilman että koukkaa kaukaiseenkin pakettiautomaattiin x. Kyllä on vaikeaksi mennyt postin kulku ja pakettien hakeminen.

Koko ajan saa juosta eri pakettiautomaatilla, kohta alan tilata suoraan myyjältä kivijalkaliikkeessä, niin saa hakea suoraan hyllyltä/varastosta!
 
Tilasin tuotteen Jimms PC Storesta ja nimenomaan POSTIIN. Koska lähin pakettiautomaatti 500 metriä, jossa ei ole ikinä tilaa, niin se menee milloin mihinkin automaattiin. Miksi posti ei kunnioita asiakkaan toivetta saada tuote POSTIIN, koska sen voisi hakea esim. kauppareissun lomassa Prismasta samalla kertaa ilman että koukkaa kaukaiseenkin pakettiautomaattiin x. Kyllä on vaikeaksi mennyt postin kulku ja pakettien hakeminen.

Koko ajan saa juosta eri pakettiautomaatilla, kohta alan tilata suoraan myyjältä kivijalkaliikkeessä, niin saa hakea suoraan hyllyltä/varastosta!
Tuntuu kyllä erikoiselta. Ettei sinulla ole tehtynä oma noutopiste -valintaa? Itsellä ainakin menee paketit aina sinne minne ne tilaan, jos on vain tilaa. Jos en ole valinnut tiettyä paikkaa, niin tuo oma noutopiste pätee -mikäli siellä on tilaa. Itsellä tosin kaikki 3kpl kunnan pakettimaatteja/posti ihan vierivieressä, niin sikäli on yhdentekevää mihin niistä menisi
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 380
Viestejä
4 549 180
Jäsenet
74 978
Uusin jäsen
Omi77

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom