Postin kulkemisen vaikeus

Millonkas muuten ovat nuo postin käsittelymaksut nousseet? Onko tuo nyt niin kallis projekti saada OmaPostin tullaus takaisin kuntoon, vai pilven hinta noussut?
 
Kiitos . Vaikuttaa lupaavalta ja tarjoavat tax free mahdollisuutta GUERNSEY kautta tilattaessa.
Tuota mailboxde.com olen käyttänyt useasti ja myös pienien pehmustetuiden kirjekuorien lähetyskulut on kohtalaiset 7-8€.

Kokeilin kesällä forward2me Guernsey saaren varastoa lähettämällä Amazon.co.uk:sta yhden noin 13€ maksavan Switch pelin. Olin katsovinani että sen lähetyskulut suomeen olisi laskurin mukaan 12-13€. (Voi olla että sekoitin laskurissa Non-tax free vs tax free) Säästö oli aika mitätön kun peli maksoi suomessa noin 30€ mutta ajattelin että kokeilen palvelua. Kun se paketti sitten tuli sinne sen lähetyskulut suomeen oli jotain 38€ Ajattelin että käytän "Return to Sender" toimintoa ja palautan sen mielummin Amazonille, sekin maksoi 28€. Pari viikkoa meni ja jätin sen paketin vaan sinne lojumaan ja sit joku aspasta kyseli että mikä juttu ja sanoin että paketin saa tuhota, en halua maksaa 28€ palautuksesta. Siinä vaiheessa se palautus olikin ilmainen mutta halusivat palautustarran paketin päälle. Amazon automaattinen palautustoiminto antoi vaihtoehdoksi vain palauttaa QR koodilla heidän toimipisteeseen. Olin vielä Amazonin aspaan yhteydessä ja sanoivat että eivät voi toimittaa tarraa vaan se pitää tehdä QR koodilla. Ilmoitin f2me aspaan ja se oli sitten no-go. Sit meni pari päivää ja sieltä tuli viesti että voivat kyllä palauttaa jos he saavata jonkun osoitteen mihin palauttaa. Kaivoin sit jostain palautusosoitteen mutta siinä vaiheessa kun aspa reagoi siihen niin oli enää 2 päivää aikaa palauttaa ja sanoivat ettei kerkeä.

On pitänyt kokeilla vielä sitä toista non-taxfree varastoa kun tuolle palvelulle olisi tarve mutta en oo saanut aikaiseksi. Kerro ihmeessä omat kokemukset.
 
Tässä kun yli kk odotellut yhtä pakettia, onkohan mitään mahdollisuuksia koettaa setviä mihin paketti on mahdollisesti jämähtänyt/kadonnut?
Kyseessä on ebay:n kautta ostettu tuote, lähtömaana Ukraina. Muut tavarat tullu samalta myyjältä viikossa parissa.
Postin seuranta:
Screenshot_2023-10-24-22-13-07-02_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Reilu viikko sitten tuli jo txtviesti Postin viestikansioon jossa luki: Sinulle on saapunut tullattava lähetys. Tullaa viim. 2.11. mennessä. Mutta eipä tuota voi tullata kun ei paketti ole oikeasti edes vielä saapunut mihinkään.. tai ei ainakaan näy missään seurantajutuissa tuota ylläolevaa pidemmällä
Myyjä sanoi kyl laittavansa rahat takaisin jossei ala näkyä. Epäili että joko jossai jumissa tai kadonnut.
Perse...
 
Tässä kun yli kk odotellut yhtä pakettia, onkohan mitään mahdollisuuksia koettaa setviä mihin paketti on mahdollisesti jämähtänyt/kadonnut?
Kyseessä on ebay:n kautta ostettu tuote, lähtömaana Ukraina. Muut tavarat tullu samalta myyjältä viikossa parissa.
Postin seuranta:
Screenshot_2023-10-24-22-13-07-02_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Reilu viikko sitten tuli jo txtviesti Postin viestikansioon jossa luki: Sinulle on saapunut tullattava lähetys. Tullaa viim. 2.11. mennessä. Mutta eipä tuota voi tullata kun ei paketti ole oikeasti edes vielä saapunut mihinkään.. tai ei ainakaan näy missään seurantajutuissa tuota ylläolevaa pidemmällä
Myyjä sanoi kyl laittavansa rahat takaisin jossei ala näkyä. Epäili että joko jossai jumissa tai kadonnut.
Perse...

voihan sen tullata jos sulla vaan on paketin seurantakoodi. syötä tonne ja kokeile tunnistaako
 
PostNordilta tulee kysely paketin toimitusajasta, vastaamisen ja vahvistuksen jälkeen yrittävät toimittaa sen kuitenkin täysin vääränä päivänä. Onkohan nuo heidän järjestelmänsä ihan vaan asiakkaiden viihdytykseksi keksitty, itse eivät ainakaan käytä niitä. Eikä ollut edes eka kerta.

Nyt kyseinen paketti on jossain limbossa. Kuljettajat eivät näköjään vie niitä suoraan noutopisteeseen vaan se on palautunut jonnekin jakelukeskukseen ja nyt jakavat sen johonkin noutopisteeseen sitten joskus. Ihan vitun paskaa "palvelua", harmi kun kuljetusfirmaa ei voi romua tilatessa useinkaan valita.
 
Voi ei, päivittyi (vihdoin) tuo Postin appi puhelimessa uuteen ulkoasuun ja onhan tuo iso askel taaksepäin käytettävyydessä. Tieto on saatu piiloon monen klikkauksen taakse ja esim. saapuvien pakettien lista ei päivity enää ollenkaan vaan täytyy ensin palata etusivulle ja avata saapuvien lista uudestaan. Tuossa listassa on myös tosiaan tietoa saatu piiloon erittäin onnistuneesti. "Paketti on matkalla" ei paljon kerro, tarvitsee ei yhden vaan kaksi lisäklikkausta, että näkee missä paketti on oikeasti menossa. Eli etusivulta lähtien kolme klikkausta jos haluat nähdä yksittäisen paketin sijainnin.

Niin se etusivu, sitä kai tässä olisi tarkoitus käyttää, mutta kun se ei näytä kaikkia saapumassa olevia paketteja vaan vain osan niistä. Eli etusivu piilottaa tietoa ja koska et tiedä mitä tällä kertaa on piilossa, täytyy saapuvien pakettien lista ensin avata että näet varmasti kaikki saapuvat paketit.
 
Voi ei, päivittyi (vihdoin) tuo Postin appi puhelimessa uuteen ulkoasuun ja onhan tuo iso askel taaksepäin käytettävyydessä. Tieto on saatu piiloon monen klikkauksen taakse ja esim. saapuvien pakettien lista ei päivity enää ollenkaan vaan täytyy ensin palata etusivulle ja avata saapuvien lista uudestaan. Tuossa listassa on myös tosiaan tietoa saatu piiloon erittäin onnistuneesti. "Paketti on matkalla" ei paljon kerro, tarvitsee ei yhden vaan kaksi lisäklikkausta, että näkee missä paketti on oikeasti menossa. Eli etusivulta lähtien kolme klikkausta jos haluat nähdä yksittäisen paketin sijainnin.

Niin se etusivu, sitä kai tässä olisi tarkoitus käyttää, mutta kun se ei näytä kaikkia saapumassa olevia paketteja vaan vain osan niistä. Eli etusivu piilottaa tietoa ja koska et tiedä mitä tällä kertaa on piilossa, täytyy saapuvien pakettien lista ensin avata että näet varmasti kaikki saapuvat paketit.

Mä ainakin itseasiassa pidän tuosta uudesta etusivusta. Aiemmassa versiossa, kun paketti tuli noudettavaksi, täytyi erikseen avata se ko. lähetyksen tiedot ja katsoa mihin toimipisteeseen se tuli noudettavaksi. Sitten vielä jos se oli automaatti, tarvitsi erikseen klikata että näyttää automaatin lokerokoodin. Nyt molemmat on kätevästi heti etusivulla kun paketti on noudettavissa.

Tänään tuli myös kotiintoimituksella vastaanotettua paketti, ja ensimmäistä kertaa ikinä sovellus näytti kuljettajan reaaliaikaisen sijainnin ja järkevän arvion toimitusajasta. En toki ole varma olisiko tämä ollut myös vanhassa versiossa mahdollista, sillä siitä on hetki aikaa kun on kotiintoimituksella tullut Postin kuljetuksia vastaanotettua.
 
Mä ainakin itseasiassa pidän tuosta uudesta etusivusta. Aiemmassa versiossa, kun paketti tuli noudettavaksi, täytyi erikseen avata se ko. lähetyksen tiedot ja katsoa mihin toimipisteeseen se tuli noudettavaksi. Sitten vielä jos se oli automaatti, tarvitsi erikseen klikata että näyttää automaatin lokerokoodin. Nyt molemmat on kätevästi heti etusivulla kun paketti on noudettavissa.
Vielä kun se etusivu avautuisi, kun paketin saapumisilmoitusta tökkää puhelimessa. Eilen tuli yksi paketti, ja sovellus avasi näytölle paketin yksityiskohtaiset seurantatiedot, kun ilmoituksen avasi. Vasta kun siitä peruutteli takaisin etusivulle, niin sai näkyviin lokeron tiedot.
 
Mitähän lähetykselle on tapahtunut jonka lähetin?
Ihan perus m-paketti, jolle ei mitään lisäpalveluita tai ominaisuuksia ole ostettu.
1698706098511.png

Voisko olla ihan vain, että pakettiautomaatti mihin oli tarkoitus mennä on remontissa tms? Pelkään, että olisi mennyt hajalle paketti mut kai siittä olis erilainen merkintä.
 
Eiköhän ole vaan vahingossa eri varauma kuin olisi pitänyt olla, pakettiautomaatti täynnä yms. Kuskit noita kiireessä vetää niin ei se just niin ole mitä siihen skanneriin laittaa.
 
Jihuu kirjeposti tais tulla ensimmäistä kertaa pitkään aikaan kolmessa arkipäivässä.
En tiedä mutta veikkaisin että parannuksen syy on että pyysin lähettäjää lisäämään kadun numeron perään A 1.
Tähän asti koneluku on epäonnistunut ja osoite on selvitetty käsin, kulku on ollut viikko-kaks ;)

Nooh tarkkaillaan.......
 
Telialta on kyllä aina ilo tilata, järjestään noin vuorokaudessa kamojen toimitus.
Eilen tilaus sisään klo 10.09 ja tänään noudettavissa klo 17.08

Toki nykyään yhdistelmä Verkkis + Wolt on aika kova, noin tunnin parin sisällä saa tavaransa suoraan himaan. :thumbsup:
 
Posti on näköjään "optimoinut" kuljetuksia täällä päin. Ennen jos paketti oli Kuopiossa aamuyöstä, niin sen sai noutaa iltapäivästä kotikaupungin noutopisteestä. Nyt jo 3. peräkkäinen lähetys on mennyt seuraavalle päivälle ja paketti lojuu jossain yhden vuorokauden. Ei ehkä pitäisi seurata pakettien kulkua vaan odottaa se saapumisilmoitus, niin vähemmän ärsyttäisi, mutta aina palvelun huonontuminen harmittaa. :confused2:
 
Tuli Postilta ilmoitus, että pitäisi Briteistä tuleva IOSS-tilaus - josta siis verot maksettu jo tilatessa - tullata. Onkos tämä nyt jotain kalastelua, kun eikö tuon koko IOSS-järjestelmän idea ole siinä, että tiedot siirtyy postille/tullille suoraan..?
 
Tuli Postilta ilmoitus, että pitäisi Briteistä tuleva IOSS-tilaus - josta siis verot maksettu jo tilatessa - tullata. Onkos tämä nyt jotain kalastelua, kun eikö tuon koko IOSS-järjestelmän idea ole siinä, että tiedot siirtyy postille/tullille suoraan..?

Välillä ne ei siirry syystä tai toisesta. Joko saat myyjältä IOSS numeron tai maksat verot uudestaan ja myyjä maksaa ne sinulle. Tai jätät tullaamatta ja paketti palautuu myyjälle.
 
Tuli Postilta ilmoitus, että pitäisi Briteistä tuleva IOSS-tilaus - josta siis verot maksettu jo tilatessa - tullata. Onkos tämä nyt jotain kalastelua, kun eikö tuon koko IOSS-järjestelmän idea ole siinä, että tiedot siirtyy postille/tullille suoraan..?
Ettei vaan liittyisi tähän posti/tulli tietoturvauudistukseen? Postin apissa on ollut siitä ilmoitus jo jonkun aikaa. IOSS tiedot eivät aina siirry automaattisesti tullille. Itsekin jouduin kuukausi takaperin tullaamaan yhden tällaisen lähetyksen, mutta mitään en kyllä joutunut maksamaan.
 
Ettei vaan liittyisi tähän posti/tulli tietoturvauudistukseen? Postin apissa on ollut siitä ilmoitus jo jonkun aikaa. IOSS tiedot eivät aina siirry automaattisesti tullille. Itsekin jouduin kuukausi takaperin tullaamaan yhden tällaisen lähetyksen, mutta mitään en kyllä joutunut maksamaan.
Onko mahdollisesti Ebay-tilaus? Itse en Ebaysta hirveästi tilaile, ehkä kymmenkunta tilausta viimeisn parin vuoden sisään mutta yhdessäkään ei ole tuo IOSS mennyt sukkana läpi vaan aina on joutunut itse klikkailemaan sen läpi mutta mitään maksua tuosta ei ole mennyt kun olisi pitänyt olla kunnossa jo aiemmin.
 
Ei ole Ebay tilaus, kellonhuoltokamoja CousinsUK:lta. IOSS numero on tiedossa, niin kokeillaan sitten tullata ja katotaan mitä käy. :thumbsup:
 
Tais tulla toinen kerta elämäni aikana kun posti hukkasi paketin kokonaan. Onneksi ei sentää ollut kuin 10€ tuote.
 
yksi paketti tulossa EUn ulkopuolelta. Onko se nyt niin, että ei ole mitään hyötyä tullata tuota tullin palvelussa etukäteen, kun postin tarjoama tullaus on rikki? Jos nyt ymmärsin oikein, joutuu maksamaan vähän enemmän siitä että postin palvelu on rikki - eli kannattaa odottaa niin kauan että paketti on maassa, jos vaikka odotellessaan postin palvelu sattuisi korjautumaan ?

Ei liene nykyään mitään mahdollisuutta että paketti tulisi läpi ilman tullausta, jos se on jo järjestelmiin rekisteröitynyt tullausta vaativaksi?
 
yksi paketti tulossa EUn ulkopuolelta. Onko se nyt niin, että ei ole mitään hyötyä tullata tuota tullin palvelussa etukäteen, kun postin tarjoama tullaus on rikki? Jos nyt ymmärsin oikein, joutuu maksamaan vähän enemmän siitä että postin palvelu on rikki - eli kannattaa odottaa niin kauan että paketti on maassa, jos vaikka odotellessaan postin palvelu sattuisi korjautumaan ?

Ei liene nykyään mitään mahdollisuutta että paketti tulisi läpi ilman tullausta, jos se on jo järjestelmiin rekisteröitynyt tullausta vaativaksi?
Tuskin tulee ilman tullausta läpi, kävin tuota oman pakettini seurantaa katsomassa ja siellä sanotaan "Lähetyksen ALV on maksettu ostovaiheessa. Posti hoitaa tulli-ilmoituksen puolestasi." mutta niin vaan senkin joutu itse tullaamaan. Kuluja ei onneksi tullut.
Itse odottelisin josko Posti saa romunsa korjattua ja tullaisin vasta kun paketti on maassa.
 
Jos nyt ymmärsin oikein, joutuu maksamaan vähän enemmän siitä että postin palvelu on rikki - eli kannattaa odottaa niin kauan että paketti on maassa, jos vaikka odotellessaan postin palvelu sattuisi korjautumaan ?

Avaatko vähän miksi kulut lisääntyvät jos bitti ei liiku oikein Postin ja Tullin välillä tai mikä häiriö siellä ikinä onkin? Jos olet ostovaiheessa maksanut suomalaisen alvin, ei tuota Postin käsittelymaksua tule maksettavaksi vaikka teet tulli-ilmoituksen itse.

Harvoinhan tulli-ilmoitusta muutenkaan voi etukäteen tehdä vaan seurantatunnuksella se pitää Tullinkin järjestelmästä löytyä. Edit: statuksen tulee olla vähintään, että matkalla Suomeen
Lähetyksen ALV on maksettu ostovaiheessa. Posti hoitaa tulli-ilmoituksen puolestasi." mutta niin vaan senkin joutu itse tullaamaan. Kuluja ei onneksi tullut.

Jos sähköinen ennakkotieto ei sisältänyt tietoja niin tulli-ilmoituksen joutuu tekemään itse ( eihän kukaan niitä tietoja voi tietää ja arvata mitä lähetyksessä on ja mikä on arvo jne. Jokainen EU:n ulkopuolinen lähetys nyt pitää kuitenkin vetää byrokratian lävitse 2021 heinäkuun jälkeen.

Tullilla on selkeät ja hyvät sivut: Kaikki EU:n ulkopuolelta tulevat paketit täytyy tullata - Tulli
 
Viimeksi muokattu:
Avaatko vähän miksi kulut lisääntyvät jos bitti ei liiku oikein Postin ja Tullin välillä tai mikä häiriö siellä ikinä onkin? Jos olet ostovaiheessa maksanut suomalaisen alvin, ei tuota Postin käsittelymaksua tule maksettavaksi vaikka teet tulli-ilmoituksen itse.

Harvoinhan tulli-ilmoitusta muutenkaan voi etukäteen tehdä vaan seurantatunnuksella se pitää Tullinkin järjestelmästä löytyä.


Jos sähköinen ennakkotieto ei sisältänyt tietoja niin tulli-ilmoituksen joutuu tekemään itse ( eihän kukaan niitä tietoja voi tietää ja arvata mitä lähetyksessä on ja mikä on arvo jne. Jokainen EU:n ulkopuolinen lähetys nyt pitää kuitenkin vetää byrokratian lävitse 2021 heinäkuun jälkeen.

Tullilla on selkeät ja hyvät sivut: Kaikki EU:n ulkopuolelta tulevat paketit täytyy tullata - Tulli
Voi olla että ymmärsin väärin nuo ohjeet, uutta ymmärsin että tullaus postin palvelun kautta maksaa euron jos tullauksen tekee ennen kuin paketti on maassa. Tullin palvelun kautta pitää nähtävästi maksaa postille käsittelymaksua 3.10€ riippumatta siitä onko tullaus tehty ennen vai jälkeen maahan saapumisen.

Alveja ei ole maksettu/eritelty lainkaan tilauksella, eli pitänee maksaa normaali 24%
 
Posti ottaa palvelumaksun joka tapauksessa jos asiakkaalle jää maksettavaksi tulli- ja/tai arvonlisäveroa. Jos ei tule maksettavaa, ei tarvitse maksaa käsittelymaksuakaan.

Tullin kautta voi tehdä ennakkotullauksen toki, mutta hyödyt vähäiset koska maksua ei voi suorittaa jos tulee alvia/tullia ja ilman maksua lähetys ei liiku eteenpäin.
 
Posti ottaa palvelumaksun joka tapauksessa jos asiakkaalle jää maksettavaksi tulli- ja/tai arvonlisäveroa. Jos ei tule maksettavaa, ei tarvitse maksaa käsittelymaksuakaan.
Juu, mutta pointtina oli siis se että Postin palvelun kautta tulee halvemmaksi. Postin kautta tullatessa maksettavaksi tulee palvelumaksu 1,00€, kun taas Tullin palvelun tullatessa käsittelymaksu 3,10€.
 
yksi paketti tulossa EUn ulkopuolelta. Onko se nyt niin, että ei ole mitään hyötyä tullata tuota tullin palvelussa etukäteen, kun postin tarjoama tullaus on rikki? Jos nyt ymmärsin oikein, joutuu maksamaan vähän enemmän siitä että postin palvelu on rikki - eli kannattaa odottaa niin kauan että paketti on maassa, jos vaikka odotellessaan postin palvelu sattuisi korjautumaan ?
Kyllä. Tosin ei Postilla taida olla motivaatiota korjata tuota OmaPostin tullausta, kun voivat rahastaa nyt tuolla kalliimalla palvelumaksulla.
 
Muoks: ei paketeilla ole muutenkaan jakelupäiviä vähennetty, ma-pe ne edelleen jaetaan + la-jakelu lisätuotteena valikoiduilla alueilla lauantaisin. Nythän oli kyse halvimman bulkkituotteen vienneistä lauantaisin. Tuohan tarkoittaa pelkästään Pk-seudulla noin 50 kuskin ja auton kustanteesta + porukka mitä logistiikkakeskuksessa tarvitaan ko. ajalle.

Hyvää pohdintaa! Itsekin hieman kirosin taas lauantaina kun yksi tilaus oli "jumissa" terminaalissa, koska lauantai.

Ihan yksinkertaisella matematiikalla laskettuna kulut nousevat vähintään +20% ja itse tuotteesta saatu hinta pysyy samana. Tuo lauantaijakelu varmaankin otetaan käyttöön vain "pakon edestä" eli tuotannon ruuhkautuessa, jotta putkea saadaan mahdollisimman tyhjäksi taas uuden päivän pakettivirtaa varten ja muistaakseni se on ollut käytössä muutamana vuotena joulusesongin aikoihin eli marraskuun loppupuolelta jouluun. Tänä vuonna en usko, että tulee kun uutisia lukemalla verkkokaupan volyymit näyttävät laskevan.

Myöskään kuljetuksen tehokkuus ei ole samassa kuin arkipäivinä, suurin osa yrityksistä ei ole auki ja lähtevä posti asiakkailta puuttuu - myös maanantaille täytyy "jättää" jaettavaa, jotta päivästä saadaan tehot irti. Runkokuljetukset aiheuttavat myös merkittävän haasteen, perjantain rungot jouduttaisiin todennäköisesti ajamaan nykyistä aiemmin ja kaikki purkamaan pe-la yönä sekä su-illalla vielä ajaa uudestaan, että saadaan perjantain myöhemmin lajitellut paketit myös maanantaille jakoon ottaen huomioon myös PKS/Lietoon saapuvat Euroopan volyymit (esim. Baltia, Ruotsi ja Saksan kontit (DHL)).

Viime viikolta taas hieno esimerkkisuoritus, niin lähettäjältä kuin Postiltakin. Paketti Ylivieskasta (Kärkkäinen.com) Turkuun halvimpana bulkkipakettina ~24h päästä tilauksesta perillä (tilaus tehty 2.11. n. klo 11):

03.11.2023 11:40
Lähetys on noudettavissa Postin noutopisteestä.

03.11.2023 10:41
Lähetys on kuljetuksessa.
TURKU KEVYT KULJETUS

03.11.2023 09:39
Lähetys on lajiteltu
LIETO

03.11.2023 06:02
Lähetys on kuljetuksessa.
TAMPERE

02.11.2023 23:55
Lähetys on kuljetuksessa.
JYVÄSKYLÄ

02.11.2023 14:49
Lähetys on matkalla Postille
 
Ihan yksinkertaisella matematiikalla laskettuna kulut nousevat vähintään +20% ja itse tuotteesta saatu hinta pysyy samana. Tuo lauantaijakelu varmaankin otetaan käyttöön vain "pakon edestä" eli tuotannon ruuhkautuessa, jotta putkea saadaan mahdollisimman tyhjäksi taas uuden päivän pakettivirtaa varten ja muistaakseni se on ollut käytössä muutamana vuotena joulusesongin aikoihin eli marraskuun loppupuolelta jouluun. Tänä vuonna en usko, että tulee kun uutisia lukemalla verkkokaupan volyymit näyttävät laskevan.

Nousee enemmän kuin 20%. Pelkästään Postin TES:n mukaan la-lisä on 25% ja todennäköisesti iso osa on lisä- ja ylitöissä koska pääpaino on kuitenkin ma-pe tuotannossa. Lisäksi tosiaan nuo viennit bokseihin ja noutopisteisiin ottaa pelkästään pk-seudulla sen 50 kuskia.
Tuommoinen halvin 16- lähetys vähän lähettäjän volyymeista riippuen tuo fyrkkaa max 2-3 euroa/kpl ja siitä lähtee jyvitykset per yksikkö joka niitä käsittelee (syy miksi joka pitäjässä tulee lajittelu/rekisteröintimerkintä lähetyksen seurantaan), niin ihan hirveän monta sekuntia ei voi yksi lähetys saada rakkautta käsittelyssä per käsittelypaikka.

Minä kyllä uskon että tänäkin vuonna on la-su viennit lisättyjen arkivientien ja popup-pisteiden ohella Black Friday-joulu välillä.
Perusteluna lähinnä tilanpuute logistiikkakeskuksissa (käsitellyn ja käsittelemättömän tavaran määrä on vain niin kova jouluisin (pelkästään Vantaalla on käsitelty yli miljoona lähetystä per viikko menneinä vuosina)) eli sen tavaran pitää oikeasti liikkua sekä sisään, että etenkin ulos tai toiminta vain yksinkertaisesti pysähtyy.

Ihan yhtälailla esim joku Inex rasvaa prosessit millilleen oikein kun tavaraa tulee ja menee miljoonia ja taas miljoonia rivejä.
 
Tilasin tuotteen Jimms PC Storesta ja nimenomaan POSTIIN. Koska lähin pakettiautomaatti 500 metriä, jossa ei ole ikinä tilaa, niin se menee milloin mihinkin automaattiin. Miksi posti ei kunnioita asiakkaan toivetta saada tuote POSTIIN, koska sen voisi hakea esim. kauppareissun lomassa Prismasta samalla kertaa ilman että koukkaa kaukaiseenkin pakettiautomaattiin x. Kyllä on vaikeaksi mennyt postin kulku ja pakettien hakeminen.

Koko ajan saa juosta eri pakettiautomaatilla, kohta alan tilata suoraan myyjältä kivijalkaliikkeessä, niin saa hakea suoraan hyllyltä/varastosta!
 
Tilasin tuotteen Jimms PC Storesta ja nimenomaan POSTIIN. Koska lähin pakettiautomaatti 500 metriä, jossa ei ole ikinä tilaa, niin se menee milloin mihinkin automaattiin. Miksi posti ei kunnioita asiakkaan toivetta saada tuote POSTIIN, koska sen voisi hakea esim. kauppareissun lomassa Prismasta samalla kertaa ilman että koukkaa kaukaiseenkin pakettiautomaattiin x. Kyllä on vaikeaksi mennyt postin kulku ja pakettien hakeminen.

Koko ajan saa juosta eri pakettiautomaatilla, kohta alan tilata suoraan myyjältä kivijalkaliikkeessä, niin saa hakea suoraan hyllyltä/varastosta!
Tuntuu kyllä erikoiselta. Ettei sinulla ole tehtynä oma noutopiste -valintaa? Itsellä ainakin menee paketit aina sinne minne ne tilaan, jos on vain tilaa. Jos en ole valinnut tiettyä paikkaa, niin tuo oma noutopiste pätee -mikäli siellä on tilaa. Itsellä tosin kaikki 3kpl kunnan pakettimaatteja/posti ihan vierivieressä, niin sikäli on yhdentekevää mihin niistä menisi
 
En muista, että olisi ikinä viety boksiin jos on tilannut toimipisteeseen/suoraan omaan osoitteeseen, toisinpäin kyllä. Nuo boksit ovat ihan omalla postinumerollakin ja ne lajitellaan eri lokaatiossa kuin toimipaikat samalla postinumeron alulla, esim. 00100 toimari/posti 00104 lokero.
 
En muista, että olisi ikinä viety boksiin jos on tilannut toimipisteeseen/suoraan omaan osoitteeseen, toisinpäin kyllä.
Sitä itsekin ihmettelin.

Tosin mitään uudelleenohjausta ei ole käytössä. Eräs paketti piti tulla kotiinkuljetuksena, mutta se menikin postiin.
Täällä posti toimii toimii täysin mielivaltaisesti. Mutta ei mahda mitään kun ei ole mitään kunnon kilpailua.

Seuraavalla kerralla voisi kokeilla Budbeeta, jos vain ilmaisena näkyisi, kuten viimeksi.
 
Periaatteessa tuohon lienee varmaan ainoa selitys, että lajittelija heittänyt väärään rullakkoon tms.
 
En tiedä oliko ihan tästä kyse, mutta itsellä ainakin menee pieni osa paketeista jotka tulevat pelkällä lähiosoitteella muualle kuin määriteltyyn omaan noutopisteeseen. Ilmestyvät siis automaattisesti OmaPostiin eli tunnistuvat meikäläiselle tuleviksi paketeiksi ja tulee saapumisviestit tekstiviestinä&sähköpostilla, mutta silti ohittavat tuon valitun noutopisteen (ja kyse ei ole myöskään siitä että oma noutopiste olisi täynnä tms.) Ohjautuvat siis kenties muutaman metrin lähempänä olevaan automaattiin, mutta kun se automaatti on väärässä suunnassa eikä sinne pääse autollakaan järkevästi. Kävelymatkan päässä toki, mutta jos jotain isompaa/painavampaa tilattuna niin ei sitä ole kiva raahata tuolta.

Lisäksi muistelisin että ainakin kerran ellei pari on käynyt myös tuo, että nimenomaan postiin tilattu paketti onkin mennyt tuonne lähempänä olevaan automaattiin.
 
Amazon.de tilaus 26.10.2023
28.10 paketti lähti matkaan Saksasta
29.10 Liettuassa
30.10 Liedossa, enää alle 10km matka kotiovelle. Hyvältä näyttää!
10.11. Paketti Liedossa. " Paketti on saapunut Lietoon mutta ei ole saanut siellä lajittelua. Sitä on kysytty lajittelusta ja heillä ei valitettavasti ollut siitä tietoa :( Kannattaa ilmoittaa Amazonille, että et ole pakettia saanut. Tässä kohtaa on epätodennäköistä, että löydämme pakettia enää." t: Posti
 
^ Todennäköistä, että lähetys ei välttämättä ole koskaan saapunut Lietoon, se on lähtöpaikassa linkitetty lavaan/pahviin ja se yksikkö on saapunut Lietoon ja saanut purkuluennan Liedossa -> kaikki linkitetyt lähetykset näkyvät saapuneen Lietoon. Tippunut ehkä lastauksessa/hävinnyt matkalla muuten.
 
Nyt tökkii loppumatkalta yks Alista tulossa oleva paketti. Tänään oli Ylen alueuutislähetyksessä puolenpäivän maissa juttua, että Postilla ulkomaan lentorahdin käsittelyyn liittyvää tilapäistä probleemaa.
 
Ensimmäistä kertaa tuli vastaan tyhjä lokero kun oli näppäillyt koodin Smartmile lokerikkoon (Schenkerin lähetys). Saas nähdä milloin saa lähetyksen, jos koskaan. :) Piti olla kaksi lähetystä mutta vain ekan luukun takaa sai pussukan. Yhteys aspaan ja luvattiin katella jos jostain löytyy.

IMG_3609.jpeg
 
^ Todennäköistä, että lähetys ei välttämättä ole koskaan saapunut Lietoon, se on lähtöpaikassa linkitetty lavaan/pahviin ja se yksikkö on saapunut Lietoon ja saanut purkuluennan Liedossa -> kaikki linkitetyt lähetykset näkyvät saapuneen Lietoon. Tippunut ehkä lastauksessa/hävinnyt matkalla muuten.
Jaa että pakettikohtainen seuranta ei olekaan pakettikohtaista?

#reilukerho
 
Jaa että pakettikohtainen seuranta ei olekaan pakettikohtaista?

Kyllä seuranta on pakettikohtaista, mutta meinasitko, että joka kuorman kohdalla purkaja ampuisi -4t lähetystä per rekka niitä lähetyksiä jollain kapulalla?

Kyllä vain nuo kuljetusyksiköt purku- ja lastausvaiheissa kapuloidaan firmasta riippumatta, yksilökohtaiset merkinnät tulee lajittelusta kun lähetys kulkee lajittelukoneen lävitse ja kun se pakataan kuljetusyksikköön, yhtälailla tulee seurantaan merkintä, että lähetys on matkalla seuraavaan paikkaan kun lastaaja ampuu yksikön lastatessaan sen kärryyn. Jos lähetys on jossain kohti mennyt väärään yksikköön tai hukkuu, se näyttää seurannan mukaan edelleen lähtevän /saapuvan.

Eli käytännössä saapuminen logistiikkakeskukseen tulee kuorman jokaiselle lähetykselle sitä mukaa kun ne sieltä autosta puretaan ja/tai jopa eräkohtaisesti yhden purkuluennan jälkeen kaikki ko. kuljetuksen lähetykset tulevat ns. saapuneiksi. Eri yritysten välisten sopimusehtojen mukaisesti jokainen kuljetusyksikkö voidaan vielä ns. rekisteröidä jos ehdoissa on esim määritelmä, että erän lähetykset pitää saapua klo xx mennessä ja samoin niille voi olla ehto, että ne on lajiteltava klo yy mennessä jos tuontiaika onnistui.
 
Palauttelin pari viikkoa takaperin asiamiespostiin postipaketin, joka piti lähteä asiakaspalautuksena nettikauppaan. Seurannan mukaan paketille löytyy tälläkin ainoastaan kirjaus siitä, että lähetys on rekisteröity, ei muita tietoja.

Olin yhteydessä asiamiespostiin, jossa lähetystä ei enää ole. Jätin myös postille selvityspyynnön yli viikko siten ja sieltä luvattiin olla yhteydessä heti kun paketti löytyy, mutta vieläkään sieltä ei ole oltu yhteydessä. Otin myös yhteyttä yritykseen, johon paketin piti mennä ja sieltä meinattiin myös olla yhteydessä postiin. Tällä hetkellä näyttäisi siltä, että lähetys on oikeasti kadonnut / varastettu :thumbsdown: :(:mad:.

Posti on tunnettu siitä, että pakettien kuljettamisesta ei oteta mitään vastuuta ja asiakkaalle päin maksetut korvaukset on käytännössä mitättömi. Olenko minä tässä tilanteessa se, joka paketin katoamisen maksaa vai onko lähetys jo vastaanottavan yrityksen "omaisuutta" tässä kohtaa kun olen jättänyt sen postin kuljetettavaksi?
 
Posti on tunnettu siitä, että pakettien kuljettamisesta ei oteta mitään vastuuta ja asiakkaalle päin maksetut korvaukset on käytännössä mitättömi. Olenko minä tässä tilanteessa se, joka paketin katoamisen maksaa vai onko lähetys jo vastaanottavan yrityksen "omaisuutta" tässä kohtaa kun olen jättänyt sen postin kuljetettavaksi?
Jos nettikaupalla on sopimus Postin kanssa asiakaspalautusten hoitamisesta ja olet todistettavasti luovuttanut lähetyksen Postille, ei pitäisi olla sinun ongelmasi, mitä lähetykselle sen jälkeen tapahtuu ja sinun tulisi saada hyvitys palautuksesta paketin kohtalosta riippumatta.
 
Palauttelin pari viikkoa takaperin asiamiespostiin postipaketin, joka piti lähteä asiakaspalautuksena nettikauppaan. Seurannan mukaan paketille löytyy tälläkin ainoastaan kirjaus siitä, että lähetys on rekisteröity, ei muita tietoja.

Olin yhteydessä asiamiespostiin, jossa lähetystä ei enää ole. Jätin myös postille selvityspyynnön yli viikko siten ja sieltä luvattiin olla yhteydessä heti kun paketti löytyy, mutta vieläkään sieltä ei ole oltu yhteydessä. Otin myös yhteyttä yritykseen, johon paketin piti mennä ja sieltä meinattiin myös olla yhteydessä postiin. Tällä hetkellä näyttäisi siltä, että lähetys on oikeasti kadonnut / varastettu :thumbsdown: :(:mad:.

Posti on tunnettu siitä, että pakettien kuljettamisesta ei oteta mitään vastuuta ja asiakkaalle päin maksetut korvaukset on käytännössä mitättömi. Olenko minä tässä tilanteessa se, joka paketin katoamisen maksaa vai onko lähetys jo vastaanottavan yrityksen "omaisuutta" tässä kohtaa kun olen jättänyt sen postin kuljetettavaksi?
Pakettihan taitaa olla lähettäjän omaisuutta siihen saakka kunnes vastaanottaja sen ottaa vastaan. En sitten tiedä onko käytäntö eri, jos firmalla on asiakaspalautussoppari jonka kautta tuo on palautettu. Onko tuo rekisteröintimerkintä vain se että seurantakoodi on aktivoitu vai se että asiamiesposti on kirjannut sen vastaanotetuksi? Jos jälkimmäinen, niin kyllähän syyllinen ainakin on selvillä, ei ainakaan kauppa voi väittää että sinä sen olisit kadottanut.
 
Palauttelin pari viikkoa takaperin asiamiespostiin postipaketin, joka piti lähteä asiakaspalautuksena nettikauppaan. Seurannan mukaan paketille löytyy tälläkin ainoastaan kirjaus siitä, että lähetys on rekisteröity, ei muita tietoja.

Olin yhteydessä asiamiespostiin, jossa lähetystä ei enää ole. Jätin myös postille selvityspyynnön yli viikko siten ja sieltä luvattiin olla yhteydessä heti kun paketti löytyy, mutta vieläkään sieltä ei ole oltu yhteydessä. Otin myös yhteyttä yritykseen, johon paketin piti mennä ja sieltä meinattiin myös olla yhteydessä postiin. Tällä hetkellä näyttäisi siltä, että lähetys on oikeasti kadonnut / varastettu :thumbsdown: :(:mad:.

Posti on tunnettu siitä, että pakettien kuljettamisesta ei oteta mitään vastuuta ja asiakkaalle päin maksetut korvaukset on käytännössä mitättömi. Olenko minä tässä tilanteessa se, joka paketin katoamisen maksaa vai onko lähetys jo vastaanottavan yrityksen "omaisuutta" tässä kohtaa kun olen jättänyt sen postin kuljetettavaksi?
Ainoa tapa saada posti vastuuseen on käyttää vakuutettua lähetystä. Niitä ei epämääräiset käsittele.
 
Pakettihan taitaa olla lähettäjän omaisuutta siihen saakka kunnes vastaanottaja sen ottaa vastaan. En sitten tiedä onko käytäntö eri, jos firmalla on asiakaspalautussoppari jonka kautta tuo on palautettu. Onko tuo rekisteröintimerkintä vain se että seurantakoodi on aktivoitu vai se että asiamiesposti on kirjannut sen vastaanotetuksi? Jos jälkimmäinen, niin kyllähän syyllinen ainakin on selvillä, ei ainakaan kauppa voi väittää että sinä sen olisit kadottanut.

Seurantakoodi antaa lähetyksen tilaksi:

"Palautus kuljetuksessa
pvm + kellonaika
Lähetys on rekisteröity
Lähetys voidaan rekisteröidä useamman kerran toimituksen aikana. Rekisteröinnit eivät vaikuta lähetyksen kulkunopeuteen, vaan kertovat toimituksen etenemisestä."



Laitoin tuohon alle vielä kaksi postin sivuilta poimittua esimerkkiä korvauksista, jotka posti maksaa paketin kadotessa / vahingoittuessa. Eli jokaiseen lähetykseen kannattaisi jatkossa laittaa kiviä painoksi 25kg saakka, että lähetyksestä saa edes jotain korvausta. Voi luoja tuota logiikkaa :sfacepalm:...



Maksamme korvausta yleensä lähetyksen painon mukaan. Tämä perustuu lakiin ja ehtoihin, kuten tiekuljetussopimuslakiin. Korvauksen määrä on tavallisimmin 10–20 e/kg. Jos todellinen arvo on pienempi kuin painon mukaan laskettava korvaus, maksamme korvausta lähetyksen arvon mukaan. Lisäksi korvaamme lähettäjän maksaman kuljetusmaksun.

Esimerkki 1: Kahvakuula
Santtu on tilannut suomalaisesta verkkokaupasta 10 kg painavan kahvakuulan, joka maksaa 50 euroa. Postissa sattuu kirjausvirhe, jonka takia paketti katoaa lähetysten seurannasta. Etsinnöistä huolimatta sitä ei löydetä.
Verkkokauppa lähettää Santun pyynnöstä uuden kahvakuulan tilalle. Yritys toimii tässä kuluttajansuojalain mukaisesti, koska lain mukaan verkkokaupassa myyjällä on vastuu tuotteen kuljetuksesta.
Posti taas on vastuussa lähettäjälle eli verkkokaupalle. Painon perusteella kahvakuulasta maksettaisiin korvausta 10 x 20 = 200 euroa. Koska kahvakuulan todellinen arvo on kuitenkin sitä pienempi, Posti maksaa verkkokaupalle korvausta lähetyksen arvon mukaan eli 50 euroa (+ maksettu kuljetusmaksu).


Esimerkki 2: Älypuhelin
Emma on ostanut verkkokaupasta uuden älypuhelimen, joka maksaa 500 euroa ja painaa 200 grammaa. Puhelin rikkoutuu Postin kuljetuksessa.
Emma tekee Postille vahinkoilmoituksen ja ilmoittaa asiasta myös lähettäjälle. Kuluttajansuojalain mukaisesti verkkokauppa tarjoaa Emmalle mahdollisuutta peruuttaa kauppa tai saada uusi puhelin rikkoutuneen tilalle.
Posti korvaa tuotteen lähettäjälle tiekuljetussopimuslain mukaisesti painon perusteella. Korvaus lasketaan kokonaisten kilogrammojen mukaan. Lähettäjä eli verkkokauppa saa siis puhelimesta korvausta 1 x 20 = 20 euroa (+ maksettu kuljetusmaksu). Todellinen arvo ei tässä vaikuta korvauksen määrään.
 
Jos nettikaupalla on sopimus Postin kanssa asiakaspalautusten hoitamisesta ja olet todistettavasti luovuttanut lähetyksen Postille, ei pitäisi olla sinun ongelmasi, mitä lähetykselle sen jälkeen tapahtuu ja sinun tulisi saada hyvitys palautuksesta paketin kohtalosta riippumatta.

On sopimus ja toivotaan todellakin, että menee nettikaupan piikkiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 410
Viestejä
4 901 813
Jäsenet
78 972
Uusin jäsen
janoinenlohi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom