Postin kulkemisen vaikeus

Ihan tilaa
Tuo että lähetykset eivät maan sisällä liiku viikonlopun aikana hidastaa toimitusaikoja aika paljon

Lähetykset liikkuvat sopimusten mukaan. Saksan postin kamoja käsitellään kyllä viikonloppuisin (lauantaisin) kun merikontti/merikontit saapuvat Suomeen (ensin purku Hangossa ja sieltä Vantaalle). Toki ne liikahtavat eteenpäin vasta maanantaina.

Jos on tarvetta viikonlopputoimituksille, pitää laittaa kättä taskuun ja ostaa kuriiritoimituksena, eli ongelma joka ei ole ongelma koska sen voi rahalla sivuuttaa.
 
pitää laittaa kättä taskuun ja ostaa kuriiritoimituksena, eli ongelma joka ei ole ongelma koska sen voi rahalla sivuuttaa.

Tässä on sama kuin monessa muussakin tuotteessa ja palvelussa nykyään. Tavaraa/palvelua huononnetaan ja vanhasta normaalista tehdään premiumia (ja silti se yleensä jää huonommaksi, kuin se vanha normaalilaatu). Uusi yleisö ja nuoremmat käyttäjät eivät hetken päästä enää tiedäkään mitenkä jonkin palvelun kuuluisi toimia, tai minkälainen on laadukas vaate tai elintarvike, kun ovat tottuneet heikompaan laatuun.

Aina kun joku arvostelee postia, tulee joku viisastelemaan, että käyttäkää jotakin postin kalliimpaa palvelua tai jotakin muuta firmaa. Se on ihan väärä vastaus, posti on kriittinen peruspalvelu ja siihen sen toimintaan pitäisi joku roti saada.
Sekä aikatauluihin, että hintoihin.
 
Niin joo, ongelmaa ei ole kun siitä pääsee eroon rahaa vastaan. Kuulostaa ihan mafiameiningiltä, mutta mikäs siinä.

Suomen posti on paras maailmassa ja jos on ongelmia, niin niistä pääsee rahalla eroon. Ei mitään nähtävää täällä. Hajaantukaa! :rofl2:
 
Aina kun joku arvostelee postia, tulee joku viisastelemaan, että käyttäkää jotakin postin kalliimpaa palvelua tai jotakin muuta firmaa. Se on ihan väärä vastaus, posti on kriittinen peruspalvelu ja siihen sen toimintaan pitäisi joku roti saada.
Sekä aikatauluihin, että hintoihin.

En minä ohjannut ketään Postin kalliimpien palveluiden käyttäjäksi vaan totesin, että valitsemalla omiin tarpeisiin perustuvan tuotteen, saa sitä lisäarvoa mitä haluaa ja mistä on valmis maksamaan.
Ei Postin peruspalveluihin voi lukea semmoista, että janipetterin pitää nyt saada se tilattu lihafikkari viikonlopun aikana sen seuraavan maanantain sijasta.
En satoja lähetyksiä vastaanottavana ole huomannut mitään huononnusta muuten Postin toiminnoissa viimeisten esim viiden vuoden aikana paitsi sen, että lauantaisin ei enää liiku halvimmat 16-tuotteet lokerikkoihin ja noutopisteisiin.

Ihmettelin aina ennen, että miksi ihmeessä ne edes liikkuu lauantaisin vaikka kyse on halvimmasta tuotteesta heillä (kalliimmat pikatuotteet eivät liikkuneet pl lauantaijakelun lisäpalvelu). Joten en ihan tuota ’rotia’ nyt ymmärrä, järjestään kaikki kamat tulee lähettämistä seuraavana arkipäivänä, paha sitä nopeuttaa järkevillä kustannuksilla.
Edelleen, miksi ihmeessä viikonloppuisin pitäisi edes postin kulkea? Se ei ole kuriirilähetyksen omainen tuote.
 
En minä ohjannut ketään Postin kalliimpien palveluiden käyttäjäksi vaan totesin, että valitsemalla omiin tarpeisiin perustuvan tuotteen, saa sitä lisäarvoa mitä haluaa ja mistä on valmis maksamaan.
Ei Postin peruspalveluihin voi lukea semmoista, että janipetterin pitää nyt saada se tilattu lihafikkari viikonlopun aikana sen seuraavan maanantain sijasta.
En satoja lähetyksiä vastaanottavana ole huomannut mitään huononnusta muuten Postin toiminnoissa viimeisten esim viiden vuoden aikana paitsi sen, että lauantaisin ei enää liiku halvimmat 16-tuotteet lokerikkoihin ja noutopisteisiin.

Ihmettelin aina ennen, että miksi ihmeessä ne edes liikkuu lauantaisin vaikka kyse on halvimmasta tuotteesta heillä (kalliimmat pikatuotteet eivät liikkuneet pl lauantaijakelun lisäpalvelu). Joten en ihan tuota ’rotia’ nyt ymmärrä, järjestään kaikki kamat tulee lähettämistä seuraavana arkipäivänä, paha sitä nopeuttaa järkevillä kustannuksilla.
Edelleen, miksi ihmeessä viikonloppuisin pitäisi edes postin kulkea? Se ei ole kuriirilähetyksen omainen tuote.
Voi kysyä vastaavasti, että miksi ei valtion omistama firma voisi palvella viikonloppuisin? Veronmaksajat on asiakkaana ja veroilla tota paskalafkaa pyöritetään.
 
En minä ohjannut ketään Postin kalliimpien palveluiden käyttäjäksi vaan totesin, että valitsemalla omiin tarpeisiin perustuvan tuotteen, saa sitä lisäarvoa mitä haluaa ja mistä on valmis maksamaan.
Ei Postin peruspalveluihin voi lukea semmoista, että janipetterin pitää nyt saada se tilattu lihafikkari viikonlopun aikana sen seuraavan maanantain sijasta.
En satoja lähetyksiä vastaanottavana ole huomannut mitään huononnusta muuten Postin toiminnoissa viimeisten esim viiden vuoden aikana paitsi sen, että lauantaisin ei enää liiku halvimmat 16-tuotteet lokerikkoihin ja noutopisteisiin.

Ihmettelin aina ennen, että miksi ihmeessä ne edes liikkuu lauantaisin vaikka kyse on halvimmasta tuotteesta heillä (kalliimmat pikatuotteet eivät liikkuneet pl lauantaijakelun lisäpalvelu). Joten en ihan tuota ’rotia’ nyt ymmärrä, järjestään kaikki kamat tulee lähettämistä seuraavana arkipäivänä, paha sitä nopeuttaa järkevillä kustannuksilla.
Edelleen, miksi ihmeessä viikonloppuisin pitäisi edes postin kulkea? Se ei ole kuriirilähetyksen omainen tuote.
-Jos vaikkapa ulkomailta tilaa tavaraa, ei voi vaikuttaa yleensä siihen, että tuleeko se Postin kautta vai jonkun muun, vielä vähemmän sen palvelun nimikkeeseen tai nopeuteen. Usein käy niin, että jopa toiselta puolelta maailmaa tulee paketti suomeen muutamissa päivissä, suomen sisällä sitä sitten veivataan edes takaisin viikkokaupalla, niin onhan se nyt täyttä paskaa. Nopeimmillaankin paketin kulku on erittäin hidasta suomeen päästyään. Tähän voidaan vielä yhdistää tullin ja postin keskinäinen logistiikkasekoilu, se vaan ei toimi kovin häävisti.
-Sama koskee lähettämistä, kevyesti menee toista viikkoa, ennen kuin on paketti ylittänyt suomen rajan, sen jälkeen pari päivää ja on tullit hoidettu vastaanottopäässä ja paketti asiakkaalla kädessä.
-Edes suomen sisällä ei postia jaeta kuin muutamina päivinä viikossa. Se, että jos (?) viikonloppuisin niitä ei edes ajeta terminaalien välillä ei ainakaan paranna tilannette, vaan tekee sen entistä uskomattomammaksi.
-5 vuotta on aivan liian lyhyt perspektiivi tässä asiassa kun postista puhutaan, pitäisi puhua vuosikymmenistä. Jostakin vuosituhannen taitteen korvilta se alamäki alkoi.
-Mitä hintoihin tulee, onhan se nyt paskaa kun hinnankorotuksia tulee useita vuosittain ja nyt on hinta moninkertainen siihen verrattuna mitä muista maista lähettäminen yleensä maksaa. Tämä on suora kilpailuetu ulkomaille, tiedän esimerkiksi useita (ulkolaisia)nettikauppiaita, jotka hakevat erikoisen myyntitavaran kyllä suomesta, mutta hoitavat jakelulogistiikan maailmalle kotimaastaan viro/latvia/liettua-osastolta ja tekevät sen murto-osalla hinnasta. Siinä on huono suomipojan kilpailla. Puhumattakaan sitten enemmän yleisestä nettikauppatavarasta, jonka voi hankkia ja lähettää mistäpäin tahansa eurooppaa/maailmaa.
-Posti pitäisi kriittisenä palveluna olla ehdottomasti voittoa tavoittelematonta, mahdollisesti vieläpä subventoitua. Pitäisi myös keskittyä ydintoimintaan (kirjeiden ja pakettin ja muun postin kuljetus) ja onohtaa täysin kaikki muu.
-Hinnan ja vauhdin lisäksi voidaan ottaa vielä palvelu. Ennen oli postikonttori, jossa virkailija tiesi mitä on tekemässä. Nyt on joitakin poikkeuksia lukuunottamatta kassalla joku marketin kassa tai kioskimyyjä joka osaa juuri ja juuri myydä postimerkin, kaikki muu menee enemmän/vähemmän yli ymmärryksen.
Olen esimerkiksi usein joutunut lähtemään paketinlähetysreissulta takaisin kotiin paketti kainalossa, kun vaan ei ole onnistunut, vaikka on siis ollut täysin valmiita ja maksettuja, viivakoodin lukua vailla siinä kassalla. Mutta kun sitä valmista viivakoodiakaan ei osata lukea. Usein on käynyt sama ulkomaan kirjeen kanssa, täysin valmis cn22 lappuineen ja ositteineen, mutta kassalla vaan ei osata kertoa oikeaa hintaa (kirjettä ei voi maksaa etukäteen). Ei saisi olla niin, että lähettääkseen paketin pitää ajella ympäri kaupunkia/naapurikaupunkia, että löytää sellaisen "postin" missä osataan lähettää kirje ulkomaille.
-Postin asiakaspalvelu on huonointa mahdollista, nytkin olen yli 2 viikkoa odottanut vastausta viestiin, odotus jatkuu edelleen.
 
Viimeksi muokattu:
En minä ohjannut ketään Postin kalliimpien palveluiden käyttäjäksi vaan totesin, että valitsemalla omiin tarpeisiin perustuvan tuotteen, saa sitä lisäarvoa mitä haluaa ja mistä on valmis maksamaan.
Ei Postin peruspalveluihin voi lukea semmoista, että janipetterin pitää nyt saada se tilattu lihafikkari viikonlopun aikana sen seuraavan maanantain sijasta.
En satoja lähetyksiä vastaanottavana ole huomannut mitään huononnusta muuten Postin toiminnoissa viimeisten esim viiden vuoden aikana paitsi sen, että lauantaisin ei enää liiku halvimmat 16-tuotteet lokerikkoihin ja noutopisteisiin.

Ihmettelin aina ennen, että miksi ihmeessä ne edes liikkuu lauantaisin vaikka kyse on halvimmasta tuotteesta heillä (kalliimmat pikatuotteet eivät liikkuneet pl lauantaijakelun lisäpalvelu). Joten en ihan tuota ’rotia’ nyt ymmärrä, järjestään kaikki kamat tulee lähettämistä seuraavana arkipäivänä, paha sitä nopeuttaa järkevillä kustannuksilla.
Edelleen, miksi ihmeessä viikonloppuisin pitäisi edes postin kulkea? Se ei ole kuriirilähetyksen omainen tuote.
Aika hiljaista on seuraavaksi arkipäiväksi saapumisen kanssa. Edellinen postin toimitus tuli suomeen neljässä päivässä liettuasta, siitä meni yli viikko että paketin sai.
 
Aika hiljaista on seuraavaksi arkipäiväksi saapumisen kanssa. Edellinen postin toimitus tuli suomeen neljässä päivässä liettuasta, siitä meni yli viikko että paketin sai.

Näissä pitäisi nyt ensin ymmärtää, että ulkomailta tulevat muiden kiskojen kamat liikkuvat tämän ulkopuolisen kioskin ja Postin välisen sopparin mukaisesti Suomessa. Jos tilaat Suomesta tuotteen joka tulee normaalilla 16-tuotteella, on se järjestään lähetystä seuraavana arkipäivänä noudettavissa, viimeistään toisena arkipäivänä.
Ja tälle on ihan looginen selitys, ottaen Postin volyymit huomioon, ei niillä ole mitään välivarastoja mihin latoa kaikki lähetykset odottamaan. Lähetykset on halvempaa vain käsitellä eteenpäin.
 
Jos on tarvetta viikonlopputoimituksille, pitää laittaa kättä taskuun ja ostaa kuriiritoimituksena, eli ongelma joka ei ole ongelma koska sen voi rahalla sivuuttaa.
Tässä tapauksessa kauppa ei tarjonnut muuta vaihtoehtoa kuin normaalin DHL postipaketin joten raha ei olisi ratkaissu mitään. Mutta kyse ei ollut viikonloppujakelusta vaan yleinen huomio siitä että kaikki hubien välinen pakettiliikenne näyttää suomessa pysähtyvän viikonlopuksi, oli kyseessä sitten kotimaasta tai ulkomailta lähetetty postipaketti. Mutta ilmeisesti sitä runkoliikennettä ei vaan kannata ajaa viikonloppuisin.

Toinen asia mistä voisi valittaa on että iltajakelua ei Turun alueella ole enää saatavilla kuin 2-3 päivänä viikossa, ja tuon kun yhdistää siihen että saman päivän iltajakelua ei aina voi valita niin siitä tulee heti +2 päivää toimitusaikaan lisää.
 
Näissä pitäisi nyt ensin ymmärtää, että ulkomailta tulevat muiden kiskojen kamat liikkuvat tämän ulkopuolisen kioskin ja Postin välisen sopparin mukaisesti Suomessa. Jos tilaat Suomesta tuotteen joka tulee normaalilla 16-tuotteella, on se järjestään lähetystä seuraavana arkipäivänä noudettavissa, viimeistään toisena arkipäivänä.
Ja tälle on ihan looginen selitys, ottaen Postin volyymit huomioon, ei niillä ole mitään välivarastoja mihin latoa kaikki lähetykset odottamaan. Lähetykset on halvempaa vain käsitellä eteenpäin.
On syy mikä tahansa niin tuo on surkea suoritus. Pakkohan sen on jossain varastossa olla jos paketti ei liiku viikkoon mihinkään.
 
huomio siitä että kaikki hubien välinen pakettiliikenne näyttää suomessa pysähtyvän viikonlopuksi, oli kyseessä sitten kotimaasta tai ulkomailta lähetetty postipaketti. Mutta ilmeisesti sitä runkoliikennettä ei vaan kannata ajaa viikonloppuisin.

Eikö riitä, että runkoja ajettaisiin normaalisti, jonkun pitäisi vastaanottopäässä myös lajitella lähetykset. Joitain runkoja kyllä ajetaan Postin toimesta, mutta suurin osa ajoittuu su-ma yön ja pe-la yön välille. Jos nyt jätetään kuriiritoiminta pois laskuista, niin aika harvassa paikassa viikonloppuisin tapahtuu yhtään mitään. MH ja PostNord lienevät ihan säpissä, ei ole muistaakseni vielä kertaakaan viikonloppuisin tavarat heillä liikkuneet pl. rekkakuski joka on ajanut viikonlopun aikana Ruotsista Suomeen.


Pakkohan sen on jossain varastossa olla jos paketti ei liiku viikkoon mihinkään.

Ei mitään erillisiä varastoja ole yhdelläkään logistiikkayhtiöllä joka ei tee tappiota. Viittaatko nyt siihen kirjelähetykseesi Ruotsista? Nuukuus aiheuttaa viiveitä. Jos on kiire -> valitse pakettituote, seuranta kaupanpäälle.
 
Eikö riitä, että runkoja ajettaisiin normaalisti, jonkun pitäisi vastaanottopäässä myös lajitella lähetykset. Joitain runkoja kyllä ajetaan Postin toimesta, mutta suurin osa ajoittuu su-ma yön ja pe-la yön välille. Jos nyt jätetään kuriiritoiminta pois laskuista, niin aika harvassa paikassa viikonloppuisin tapahtuu yhtään mitään. MH ja PostNord lienevät ihan säpissä, ei ole muistaakseni vielä kertaakaan viikonloppuisin tavarat heillä liikkuneet pl. rekkakuski joka on ajanut viikonlopun aikana Ruotsista Suomeen.




Ei mitään erillisiä varastoja ole yhdelläkään logistiikkayhtiöllä joka ei tee tappiota. Viittaatko nyt siihen kirjelähetykseesi Ruotsista? Nuukuus aiheuttaa viiveitä. Jos on kiire -> valitse pakettituote, seuranta kaupanpäälle.
Kuten aiemmin mainitsin edellinen paketti seikkaili yli viikon suomessa.
 
Aika hiljaista on seuraavaksi arkipäiväksi saapumisen kanssa. Edellinen postin toimitus tuli suomeen neljässä päivässä liettuasta, siitä meni yli viikko että paketin sai.

Jaa. Kyllä ainakin Tampereelle perusliikenne on omalla kohdalla toiminut lähes aina seuraavaksi päiväksi. Muistaakseni Verkkokaupan tilauksien nopeutta jopa ihmettelin. Ulkomaan kaman kanssa on vähän epärealistista odottaa, että tulisi aina seuraavaksi päiväksi.

Mainituista toimijoista PostNord on ainoa, joka ärsyttää. Paketit pitää Tampereella hakea jonkin epäilyttävän puljun takaovelta.

Ja mulle on muutenkin yksi paskanhailee meneekö paketin tulossa päivä, kaksi vai kolme. Kunpa saisivat vaan korjattua tuon pakettien ohjahtumisen eri paikkoihin, mihin ne on tilannut. Se osaa kyllä ärsyttää. Toki automaatit täyttyy, mutta silti. Varsinkin, jos tulee vielä useampi paketti samaan aikaan eri paikkoihin.

Ja tosiaan muuhun keskusteluun liittyen, Postihan maksaa valtiolle osinkoja ja on tainnut niin tehdä käytännössä aina luokassa 20-40 Meur/v, eli ei se ole mitään verorahoin rahoitettua toimintaa toisin kuin esimerkiksi muiden valtioiden rahoittama PostNord. Ja hyvä niin.
 
Mikseiköhän pakettia vietykään pakettiautomaattiin? Olisi hyvä edes saada päättää, mihin Postiin tuo viedään, jos pakettiautomaatti ei onnistu.

18.09.2023 06:49
Noutopaikka vaihtuu. Pakettiautomaatin sijaan viemme lähetyksen postiin.

15.09.2023 12:58
Lähetykselle on varattu paikka postista tai pakettiautomaatista.
 
Mikseiköhän pakettia vietykään pakettiautomaattiin? Olisi hyvä edes saada päättää, mihin Postiin tuo viedään, jos pakettiautomaatti ei onnistu.

18.09.2023 06:49
Noutopaikka vaihtuu. Pakettiautomaatin sijaan viemme lähetyksen postiin.

15.09.2023 12:58
Lähetykselle on varattu paikka postista tai pakettiautomaatista.

Kuten 15.9 kirjauksessa sanotaan, on paikka varattu postista tai pakettiautomaatista, joten automaatti on ollutkin täynnä. Kyllähän sitä välillä ihmettelee, että kenen paketit ne oikein sinne automaattiin menee ja mahtuu, kun omalla kohdalla menee lähikaupan SmartPostin sijaan aina sen saman lähikaupan postin hyllylle, aina.
 
Kuten 15.9 kirjauksessa sanotaan, on paikka varattu postista tai pakettiautomaatista, joten automaatti on ollutkin täynnä. Kyllähän sitä välillä ihmettelee, että kenen paketit ne oikein sinne automaattiin menee ja mahtuu, kun omalla kohdalla menee lähikaupan SmartPostin sijaan aina sen saman lähikaupan postin hyllylle, aina.
Näinhän siinä tosiaan mainitaan, mutta tarviiko Postista tosiaan varata paikka. :D

Omalla kohdalla lähetykset yleensä siirtyy keskustan pääpostiin, eikä lähempänä olevaan K-Marketin postiin. Molempiin suurin piirten sama matka, mutta K-Marketista ehkä hieman helpompi noutaa kuin Sokoksen toisesta kerroksesta... Ja miksei tuota pakettia nyt olisi vain voinut siirtää johonkin lähistön kolmeen pakettiautomaattiin niinkuin Posti joskus kuitenkin tekee...
 
Onko hajua miten Matkahuollon appsin saisi taas pelittämään? Heittää vain 401 virhettä.
 
Ulkomailta tuli mielestäni aika normiajassa, viikonloppu toki vähän hidasti, mutta väliäkös tuolla. Ilmaiset postit oli Ugreenillä.

IMG_2827.jpeg
 
Ihan sama mistä se kiertää, 9vrk on aivan liikaa kirjeelle suomen sisällä. Se on yli tuplasti se aika mitä posti itse lupaa (4vrk), mikä sekin on aika kauan.
Postihan lupaa kirjeen olevan "pääsääntöisesti 4 työpäivässä", mikä voi olla helposti täysi kalenteriviikko, jos laatikko tyhjätään kirjeen jättämistä seuraavana päivänä ja väliin mahtuu vielä viikonloppu.
 
Postihan lupaa kirjeen olevan "pääsääntöisesti 4 työpäivässä", mikä voi olla helposti täysi kalenteriviikko, jos laatikko tyhjätään kirjeen jättämistä seuraavana päivänä ja väliin mahtuu vielä viikonloppu.
Jep, jos viikossa on 2 tai 3 "työpäivää" kirjejakelussa, niin voi kestää siis parikin viikkoa ja silti perillä "4 työpäivässä". Ai että kun on hyvää palvelua. :D

Ai niin, kohta joku pölähtää taas paikalle sanomaan että kyllä se Suomen Posti on aivan ykköslaatuista palvelua ja missään muualla ei toimi näin hyvin kuin Suomessa.
 
Jep, jos viikossa on 2 tai 3 "työpäivää" kirjejakelussa, niin voi kestää siis parikin viikkoa ja silti perillä "4 työpäivässä". Ai että kun on hyvää palvelua. :D

Ai niin, kohta joku pölähtää taas paikalle sanomaan että kyllä se Suomen Posti on aivan ykköslaatuista palvelua ja missään muualla ei toimi näin hyvin kuin Suomessa.

Postinen mainoskasa ilmestyy aina ajoissa :thumbsup:
 
Tilasin verkkokaupasta elintarvikkeita. Omapostissa tilaukseni lähetys on jaettu kolmelle seurantakoodilla. Kaikissa painono joko 1.2 tai 1.3 kg. En keksi miksi pitäisi jakaa erilliselle paketille. Kaikki tuotteet ovat kuivatuotteita.
Pohdin sitä, että onko tollainen lähetystapa verkkokauppiaalle se edullisempi tapa lähettää tuotteet?
 
Tilasin verkkokaupasta elintarvikkeita. Omapostissa tilaukseni lähetys on jaettu kolmelle seurantakoodilla. Kaikissa painono joko 1.2 tai 1.3 kg. En keksi miksi pitäisi jakaa erilliselle paketille. Kaikki tuotteet ovat kuivatuotteita.
Pohdin sitä, että onko tollainen lähetystapa verkkokauppiaalle se edullisempi tapa lähettää tuotteet?
Veikkaisin, että tuossa on ennemminkin optimoitu tuotteiden keräilyä.
 
Posti siirtyy varhaiskeluun Helsingissä 1.10 alkaen
Tekee sen että aamun hesarin joutuisi hakemaan kadun varresta ei kiitos peruin just hesarin tilauksen.

Saa nähdä tarkoittaako tuo sitä että normaali jakelu tapahtuu joka aamu?
 
Jahas, Itella Liettua on näköjään hakenut paketintoimituksen hitaudesta oppia Suomen Postilta. Ennen ulkomaanpaketit mitkä koukkasivat Liettuan Itellan kautta tuntuivat jatkavan suunnilleen saman tien matkaa ja nyt yhtäkkiä on yksi paketti ollut jo useamman päivän seurannassa "Saapunut Itella Liettuan haltuun" -tilassa. No, ehkä se kohta pääsee Postin hellään huomaan asustelemaan viikoksi...
 
Posti siirtyy varhaiskeluun Helsingissä 1.10 alkaen
Tekee sen että aamun hesarin joutuisi hakemaan kadun varresta ei kiitos peruin just hesarin tilauksen.

Saa nähdä tarkoittaako tuo sitä että normaali jakelu tapahtuu joka aamu?
Postihan tietääkseni tosiaan haluaisi että myös kirjeposti jaettaisiin mahdollisimman paljon aamulehtien seassa koska nämä jakajat eri tessin alaisia kuin päiväpostin jakajat jos olen ymmärtänyt asian oikein. Saa maksaa vähemmän palkkaa noille yö/aamujakaille kuin päiväjakajille.
 
Postnord kyllä hyvä kun eivät itsekkään luota omaan nopeuteensa. Paketti Vantaan lajittelukeskuksessa perjantaina, josta muuttui toimitusarvioksi loogisesti tiistai, maanantain sijasta :D Asun tässä alueella ihan vieressä. Aika jänää että eivät saa lajittelua ja kuljetusta tehtyä kokonaisen päivän aikana että olisi maanantaina perillä tässä naapurissa.
 
Ajattelin kokeilla tuota naapuriin pystytettyä Matkahuollon ulkoautomaattia Verkkokaupan tilauksen kanssa. Paha virhe. Verkkokauppa.com lähetti tilauksen kaikki tuotteet tietysti eri varastoista ja jokainen niistä päätyi eri noutopaikkoihin, yksi toisella puolella kaupunkia olevaan terminaaliin joka on auki vain arkisin viiteen asti.

Tuota yhden tilauksen hajaantumista moniin noutopaikkoihin tapahtuu Postinkin kanssa ja siinä olisi operaattoreilla kehittämisen paikka, että pystyisivät yhdistämään samana päivänä samalle henkilölle tulevat lähetykset yhteen lokeroon/samaan noutopaikkaan.
 
Jokohan kohta pääsisi paketti eteenpäin Vantaalta. Vai pitäskö vielä kerran lajitella ja kuljettaa.
 

Liitteet

  • Screenshot_20231009_013937_Brave.jpg
    Screenshot_20231009_013937_Brave.jpg
    106,7 KB · Luettu: 192
Nyt taasen positiivinen kokemus postista. Tilasin perjantai iltana Amazon.DE näytön ja eilen puolelta päivin tuli että itella lithunia kuljettaa pakettia ja tänään 12 aikaan lajiteltu Vantaalla????!
 
Jokohan kohta pääsisi paketti eteenpäin Vantaalta. Vai pitäskö vielä kerran lajitella ja kuljettaa.
Täälläkin jumittaa paketti Vantaalla. Paketti tuli kyllä Englannista Suomeen kolmessa arkipäivässä, mutta nyt se on pyörinyt Vantaalla jo lähes viikon... :facepalm: Toivottavasti tulee edes joskus perille, nyt ei ole ollut mitään päivityksiä seurannassa pariin päivään.


Screenshot 2023-10-09 210258.png
 
Täälläkin jumittaa paketti Vantaalla. Paketti tuli kyllä Englannista Suomeen kolmessa arkipäivässä, mutta nyt se on pyörinyt Vantaalla jo lähes viikon... :facepalm: Toivottavasti tulee edes joskus perille, nyt ei ole ollut mitään päivityksiä seurannassa pariin päivään.


Screenshot 2023-10-09 210258.png
Sitten kun/jos tulee perille, niin tuo seuranta siivoutuu jälkikäteen sellaiseksi, että saa kuvan kaiken hoituneen postin osalta sujuvasti. Kai silläkin järjestelyllä on jonkun johtoportaan osalta positiivinen palkkalisä- tai bonusfunktio. Itsellä kävi vasta yksi röyhkeimmistä... neljä toimituspaikka siirtyy viestiä viiden arkipäivän ajalta oli poistunut, kun menin omapostiin ottamaan screenshottia paketin noudettuani. Lopullisesta seurannasta saa sen kuvan, että paketti on lajiteltu ja sitten joskus noudettu. Kaikki hyvin, loppu hyvin.
 
Huomautus - provosointi, tällaiset asenteelliset tägäykset ei ole asiallista keskustelua
Sitten kun/jos tulee perille, niin tuo seuranta siivoutuu jälkikäteen sellaiseksi, että saa kuvan kaiken hoituneen postin osalta sujuvasti. Kai silläkin järjestelyllä on jonkun johtoportaan osalta positiivinen palkkalisä- tai bonusfunktio. Itsellä kävi vasta yksi röyhkeimmistä... neljä toimituspaikka siirtyy viestiä viiden arkipäivän ajalta oli poistunut, kun menin omapostiin ottamaan screenshottia paketin noudettuani. Lopullisesta seurannasta saa sen kuvan, että paketti on lajiteltu ja sitten joskus noudettu. Kaikki hyvin, loppu hyvin.
Tuo kuulostaa kyllä aika erikoiselta. Mites Tracking Ninja ja muut?

Edit: @Mika__:lla varmaan tähänkin joku maailmanluokan Postia puolusteleva selitys?
 
joku maailmanluokan Postia puolusteleva selitys?

Voi että, miksi puolustelisin mitään yritystä? Tässä ketjussa lähinnä oikonut aiemmin osin äärimmäisen kiusallisenkin erikoisia uskomuksia ja arvauksia miten runsasvolyyminen logistiikka toimii ja jakanut omia kokemuksia noin 100-200 lähetystä vuodessa vastaanottavana henkilönä. Pistä ihmeessä ignore päälle niin ei harmita?

Ei hajuakaan miksi tuommoista siivousta tehtäisiin kuluttajanäkymään, etenkin kun ne alkuperäiset seurantatiedot pysyvät semmoisina kuin ne ovat toteutuneet koska heidän toimintaa seuraa ja auditoi Liikenne- ja Viestintäministeriö, kaikille tuotteille kun on asetettu rajat minkä sisällä niiden on pysyttävä.

Katselin muutaman oman viimeisimmän lähetyksen tiedot ja en nähnyt erikoisuuksia tai siivouksia.
Muuten nuo lähetykset näyttää kulkevan ihan normisti, viikon sisällä tullut useita lähetyksiä viereisestä automaatista noudettavaksi ja kaksi kotiin + neljä PN lähetystä heidän automaattiin + kaksi MH lähetystä joista toinen oli vähän hankala lopulta ja sitä oltiin viemässä milloin mihinkin. Budbeella oli torstaina lajiteltu lähetys väärään terminaaliin ja päälle perjantaina aateekoo-ongelmia ja piti ottaa chatissa pariin kertaan yhteyttä että saivat tuonnin suoritettua eilen maanantaina.
 
Tuo kuulostaa kyllä aika erikoiselta. Mites Tracking Ninja ja muut?
Näyttää samaa kuin omaposti. Eiköhän ne tiedot päivity postin muutosten mukaan noiden "3rd party tracking" palvelujen järjestelmään.

Alan epäillä omaa muistia/mielenterveyttä. Nyt kun tarkistin, niin "noutopaikka vaihtuu" päivitykset ovatkin taas siellä. "Lähetys on kuljetuksessa" viesteistä on jäljellä vain viimeisin. Eli ainakin niitä on siivottu jälkikäteen. Eihän tuolla tietysti ole merkitystä, mutta aiheuttaa harmitusta kun kuvittelee lähetyksen olevan kuljetuksessa johonkin jossa varmasti on tilaa. Ymmärrän kyllä että kun noutopaikka vaihtuu, niin siinä välissä se kuljetetaan ilman teleporttausta uuteen noutopisteeseen.

Voisin vaikka vannoa, että heti tilauksen/tilaukset noudettuani myös nuo "noutopaikka vaihtuu" päivitykset puuttuivat. Tilalla oli se pahoittelu että arvioivat toimitusajan väärin tai liian aikaiseksi ilmoitus.

Postin aspalta saa muuten joskus hämmentävän pirteitä viestejä. Tuli mieleeni tapaus kun kyselin matkalla kadonneen paketin perään. Asiakaspalvelija vastasi jotakuinkin "voi harmi sentään, toivottavasti paketti saapuu perille :)". Lähinnä hymiön käyttö tuntui vähän oudolta, kun itse omassa viestissäni yritin yksilöidä tapauksen mahdollisimman tarkasti ja asiallisesti. Ilman hymiöitä tai vihanaama-emojeita.
 
Näyttää samaa kuin omaposti. Eiköhän ne tiedot päivity postin muutosten mukaan noiden "3rd party tracking" palvelujen järjestelmään.

Alan epäillä omaa muistia/mielenterveyttä. Nyt kun tarkistin, niin "noutopaikka vaihtuu" päivitykset ovatkin taas siellä. "Lähetys on kuljetuksessa" viesteistä on jäljellä vain viimeisin. Eli ainakin niitä on siivottu jälkikäteen. Eihän tuolla tietysti ole merkitystä, mutta aiheuttaa harmitusta kun kuvittelee lähetyksen olevan kuljetuksessa johonkin jossa varmasti on tilaa. Ymmärrän kyllä että kun noutopaikka vaihtuu, niin siinä välissä se kuljetetaan ilman teleporttausta uuteen noutopisteeseen.

Voisin vaikka vannoa, että heti tilauksen/tilaukset noudettuani myös nuo "noutopaikka vaihtuu" päivitykset puuttuivat. Tilalla oli se pahoittelu että arvioivat toimitusajan väärin tai liian aikaiseksi ilmoitus.

Postin aspalta saa muuten joskus hämmentävän pirteitä viestejä. Tuli mieleeni tapaus kun kyselin matkalla kadonneen paketin perään. Asiakaspalvelija vastasi jotakuinkin "voi harmi sentään, toivottavasti paketti saapuu perille :)". Lähinnä hymiön käyttö tuntui vähän oudolta, kun itse omassa viestissäni yritin yksilöidä tapauksen mahdollisimman tarkasti ja asiallisesti. Ilman hymiöitä tai vihanaama-emojeita.
Itse en ole kyllä huomannut että noita paketinseurannan tietoja siivottaisiin oikein muiden merkintöjen kohdalta kuin "arvioitu toimitusaika" -merkinnältä joita näyttäisi olevan näkyvissä aina vain 1 kpl. Itselläni siis on (ainakin aiemmin, nyt viikkoon pariin en ole niin tarkkaan seurannut) joissakin paketeissa ollut noudon jälkeenkin kymmenkunta "lajiteltu" tai "kuljetuksessa" -merkintää.

Mutta näköjään osaa Posti välillä hommansakin, eilen tilailin joskus iltapäivällä vähän tavaraa ja hetki sitten tuli jo ilmoitus että voisi noutaa pakettiautomaatista. Tällä kerralla koko homma tilauksesta tuohon ilmoitukseen noin 24h luokkaa. Toki en vielä ole kerinnyt pakettia automaatista hakea, eli voihan tuo olla jotenkin tyrittykin mutta vielä on vahva luotto että tällä kerralla homma on välillä mennyt niin kuin pitääkin.

edit: Tällä kerralla näytti tosiaan homma toimivan mallikkaasti, paketti oli pakettiautomaatissa, luukku oli kiinni ja koodi toimi eikä pakettikaan ollut turmeltunut matkalla.
 
Viimeksi muokattu:
OmaPosti uudistui viimein. Vähän sekavahko mielestäni silmille mutta kyllähän tuolta asiat löytää. Kirjeet ja paketit nyt omina osioinaan.


Tuli itselle noin viikko sitten tarjolle. Hauskana kuriositeettina toimitusaika-arviot vähän lottoa edelleen. Tai en tiedä mikä arvio nyt on myöhässä kun ei sen nyt ennen huomista edes pitänyt tulla, saman tilauksen toinen lähetys saapuu tänään (eri varastoista tavarat tulossa ja toinen lähti päivää myöhemmin liikeelle kuin toinen.
IMG_3106.jpeg


IMG_3107.jpeg
 
Sen verran paljon täällä postia haukutaan, että itse paljon paketteja lähettävänä ja vastaanottavana täytyy postin toimintaa kehua varsinkin kun verrataan vaikkapa kilpailijaan matkahuoltoon. Tässä lähivuosina tullut ehkä 100-200 pakettia lähetettyä/vastaanotettua kun postille menneitä maksuja katselee ja ainoastaan viime vuonna yksi kirje oli matkalla jostain syystä 4 viikkoa ennen kuin saapui ja yksi paketti oli lajittelukeskuksessa, mutta viesin laittamalla löysivät heti. Matkahuollolla sen sijaan oli vähän aikaa sitten paketti yli kuukauden hukassa eivätkä osanneet sitä edes pyytämällä etsiä vaan sanoivat, että löytyy ajan kanssa. Matkahuollolla tuntuu myös viivästykset olevan enemmän sääntö kuin poikkeus ja mietin, että jatkossa kyllä aina kun jotain ostan pyydän lähettämään postilla kun ei jaksa sen euron säästön takia venailla montaa päivää.

Kun muutin kuopioon kuvittelin, että etelään verrattuna kestäisi aina pitkän aikaa saada tavarat postilla, mutta ne tulee tänne ihan yhtä nopeasti kuin eteläänkin samoista paikoista eli samassa ajassa kuin matkahuolto lajittelee paketin.

Noi pakettien hukkumiset on kyllä outoja mitä ketjussakin on. Itse lähettänyt varmasti 500 pakettia/kirjettä elämän aikana eikä yksikään ole hukkunut. Kerran oli 6kk matkalla ja palautui minulle kun vastaanottaja oli antanut tietonsa väärin. Tosin melkoinen mysteeri missä se tuon 6kk seikkaili.
 
Viimeksi muokattu:
Ekaa kertaa itselle tuli Saksasta postipaketti (C......DE) siten että käsiteltiin Suomen päässä Kotipakettina toimitusaikaikkunakyselyineen, aiemmin nuo ovat aina menneet noudettavaksi (kuten Postipaketti) tai toimitettu ilman ilmoitusta päivällä (kuten Express-paketti). En tosin noita ole viime vuosina niin paljoa vastaanottanut joten voi olla ollut jo pidempiaikainen käytäntö. Paketti oli varsin iso (25kg, 43x79x93cm) mikä saattoi myös vaikuttaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 593
Viestejä
4 501 530
Jäsenet
74 232
Uusin jäsen
asic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom