Postin kulkemisen vaikeus

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 779
Eilen tuli pikkupaketti. Näköjään oli kiinni siitä, että minä päivinä jakelu omalla alueella on. Muuten ottaisin toki oikean paketin, mutta kyseessä oli puhelimen suojakalvot, jotka tulivat ilman toimituskuluja.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
62
Ymmärtääkö ketään miten DDP lähetykset ja suomen tulli toimii?

Tilaan säännöllisesti EU:n ulkopuolelta tavaraa. Melkein aina tulee DDP lähetyksenä (tai ainakin tilausvahvistuksen mukaan) eli olen maksanut tullit etukäteen tuotteen myyjälle.
Arvioisin kuitenkin että 1/10 lähetyksestä jää tulliin kiinni ja joudun tekemään manuaalisen tullauksen. En ole nähnyt mitään logiikkaa kun samalta lähettäjältä voi jäädä kiinni tulliin tai sitten ei jää. Välillä on kyseessä iso toimija kuten Amazon tai eBay tai sitten viimesimpänä 2 eri pikkupuljua.

Tulli antaa kuitenkin 3 vaihtoehtoa
- Jos IOSS numeron on heillä tiedossa, riittää että täytän muut tiedot lähetyksestä. (Tätä ei ole osunut omalle kohdalle)
- Jos IOSS numero ei ole tullin tiedossa mutta ALV maksettu, joudun antamaan IOSS numeron tullauksen yhteydessä mutta paketti vapautuu ilman maksuja toimitettavaksi. (Tätä olen käyttänyt useasti)
- Jos IOSS numero ei ole tiedossa enkä saa sitä selville myyjältä, joudun tullaamaan tuotteen uudestaan ja maksamaan ALVt toistamiseen ja pyytämään myyjältä hyvitystä. (Tämä tapahtui ensimmäisen kerran viimeviikolla)

Tuo hyvityksen hakeminen tuli tosiaan eteen ensimmäisen kerran viimeviikolla yhden pienemmän myyjän kanssa. Sain kuitenkin samalta lähettäjältä toisen paketin samalla viikolla ja 2 pakettia muutamaa viikkoa aiemmin ja tuota yhtä pakettia lukuunottamatta muut menivät sukkana läpi. Kun yritin kysyä lähetykselle IOSS numeroa, myyjä sanoi että se on lähetty DDP:nä mutta eivät voi antaa sitä minulle, vaan joudun hakemaan heiltä hyvitystä kun olen maksanut tullille.

Jossei tuota samaa tapahtuisi isojenkin toimijoiden kanssa niin epäilisin että ALV:tä ei ole maksettu lähetyksen yhteydessä. Onko paketti otettu jonkun pistokokeen vuoksi sivuun vai mitä?

Ärsyttää koska haluaisin tilata tuolta "pieneltä" toimijalta jatkossakin tavaraa mutta jos ne jää usein tulliin ja joudun hakemaan hyvitystä niin epäilen että jossainvaiheessa eivät hyvitä enää ja minusta tulee maksumies. Oletan että he eivät saa mistään rahojaan takaisin vaan häviävät tuon ALV:n verran kuitenkin jos kerran maksoivat jo lähettäessä. (Vai onko tämä väärä olettamus?)
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 564
Kun tilaatte sieltä alista tai muusta kiinankaupasta krääsää, kannattaa laittaa lähetyksen tunnus tänne.

Näytttää muistaakseni jopa matkahuollon lähetykset.

 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 402
Maanantaina ruotsista lähetetty paketti ei tullut perjantaina. Hidasta on postilla...
Onko se postilähetys Ruotsin postilta vaiko esim Bringin lähetys joka kulkee Postin virrassa? Joka tapauksessa eihän tuo paha ole, on ehkä kerinnyt vasta tiistaina lauttaan ja keskiviikkona saapunut Lietoon tai Vantaalle. Lajiteltu to-pe aikana ja jaetaan maanantaina. Nämähän Posti käsittelee sopimuksen mukaan, esim liian myöhään saapunut tavara ei ole välttämättä ole sen saman päivän tavoiteajossa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 080
Onko se postilähetys Ruotsin postilta vaiko esim Bringin lähetys joka kulkee Postin virrassa? Joka tapauksessa eihän tuo paha ole, on ehkä kerinnyt vasta tiistaina lauttaan ja keskiviikkona saapunut Lietoon tai Vantaalle. Lajiteltu to-pe aikana ja jaetaan maanantaina. Nämähän Posti käsittelee sopimuksen mukaan, esim liian myöhään saapunut tavara ei ole välttämättä ole sen saman päivän tavoiteajossa.
En tiedä kumpi. Edellinen tilaus tuli budbeellä ja torstaina iltapäivällä tilattu paketti tuli perjantai illalla noudettavaksi.
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
1 105
Ymmärtääkö ketään miten DDP lähetykset ja suomen tulli toimii?

Tilaan säännöllisesti EU:n ulkopuolelta tavaraa. Melkein aina tulee DDP lähetyksenä (tai ainakin tilausvahvistuksen mukaan) eli olen maksanut tullit etukäteen tuotteen myyjälle.
Arvioisin kuitenkin että 1/10 lähetyksestä jää tulliin kiinni ja joudun tekemään manuaalisen tullauksen. En ole nähnyt mitään logiikkaa kun samalta lähettäjältä voi jäädä kiinni tulliin tai sitten ei jää. Välillä on kyseessä iso toimija kuten Amazon tai eBay tai sitten viimesimpänä 2 eri pikkupuljua.

Tulli antaa kuitenkin 3 vaihtoehtoa
- Jos IOSS numeron on heillä tiedossa, riittää että täytän muut tiedot lähetyksestä. (Tätä ei ole osunut omalle kohdalle)
- Jos IOSS numero ei ole tullin tiedossa mutta ALV maksettu, joudun antamaan IOSS numeron tullauksen yhteydessä mutta paketti vapautuu ilman maksuja toimitettavaksi. (Tätä olen käyttänyt useasti)
- Jos IOSS numero ei ole tiedossa enkä saa sitä selville myyjältä, joudun tullaamaan tuotteen uudestaan ja maksamaan ALVt toistamiseen ja pyytämään myyjältä hyvitystä. (Tämä tapahtui ensimmäisen kerran viimeviikolla)

Tuo hyvityksen hakeminen tuli tosiaan eteen ensimmäisen kerran viimeviikolla yhden pienemmän myyjän kanssa. Sain kuitenkin samalta lähettäjältä toisen paketin samalla viikolla ja 2 pakettia muutamaa viikkoa aiemmin ja tuota yhtä pakettia lukuunottamatta muut menivät sukkana läpi. Kun yritin kysyä lähetykselle IOSS numeroa, myyjä sanoi että se on lähetty DDP:nä mutta eivät voi antaa sitä minulle, vaan joudun hakemaan heiltä hyvitystä kun olen maksanut tullille.

Jossei tuota samaa tapahtuisi isojenkin toimijoiden kanssa niin epäilisin että ALV:tä ei ole maksettu lähetyksen yhteydessä. Onko paketti otettu jonkun pistokokeen vuoksi sivuun vai mitä?

Ärsyttää koska haluaisin tilata tuolta "pieneltä" toimijalta jatkossakin tavaraa mutta jos ne jää usein tulliin ja joudun hakemaan hyvitystä niin epäilen että jossainvaiheessa eivät hyvitä enää ja minusta tulee maksumies. Oletan että he eivät saa mistään rahojaan takaisin vaan häviävät tuon ALV:n verran kuitenkin jos kerran maksoivat jo lähettäessä. (Vai onko tämä väärä olettamus?)
En ole ihan varma ymmärsinkö kysymystäsi. Tulli kysyy IOSS-numeroa jos se puuttuu lähetyksen tullaustiedoista, eli kyseessä ei ole pistokoe.

Yleensä tietojen puuttuminen johtuu joko siitä että lähettäjä ei niitä lähetykseen lisännyt, tai sitten jossakin välissä toimitusketjussa (voi olla esim. useita eri kuljetusfirmoja) tapahtuu tietokatkos.
Varsinkin nimenomaan isojen toimijoiden (esim. Amazon, Aliexpress) kanssa eri lähetyksillä voi olla hyvin erilainen kuljetusketju ja toimivuus voi vaihdella.


Kaikki DDP-lähetykset eivät välttämättä aina ole IOSS-lähetyksiä. Käytännössä alle 150 euron arvoiset (veroton) DDP-lähetykset ovat kuitenkin yleensä IOSS-lähetyksiä koska se on yleensä helpoin ja halvin tapa toteuttaa DDP-lähetys käytännössä.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
62
En ole ihan varma ymmärsinkö kysymystäsi. Tulli kysyy IOSS-numeroa jos se puuttuu lähetyksen tullaustiedoista, eli kyseessä ei ole pistokoe.

Yleensä tietojen puuttuminen johtuu joko siitä että lähettäjä ei niitä lähetykseen lisännyt, tai sitten jossakin välissä toimitusketjussa (voi olla esim. useita eri kuljetusfirmoja) tapahtuu tietokatkos.
Varsinkin nimenomaan isojen toimijoiden (esim. Amazon, Aliexpress) kanssa eri lähetyksillä voi olla hyvin erilainen kuljetusketju ja toimivuus voi vaihdella.


Kaikki DDP-lähetykset eivät välttämättä aina ole IOSS-lähetyksiä. Käytännössä alle 150 euron arvoiset (veroton) DDP-lähetykset ovat kuitenkin yleensä IOSS-lähetyksiä koska se on yleensä helpoin ja halvin tapa toteuttaa DDP-lähetys käytännössä.
Oli hiukan huono kysymys enkä tiedä minkälaista vastausta odotin. Ehkä vain ihmetelin että onko kellään vastaavia kokemuksia tai tietää miksi tuo DDP lähetys toimii niin epäluotettavasti ja onko vain kyseessä huonoa tuuria omalla kohdalla. En tiennyt tuota että kaikki DDP lähetykset eivät ole IOSS lähetyksiä. Luulin että kaikki on joko DDP+IOSS tai DDU.

Olettaisin että jos tilaan Amazonin lähettämänä tai eBayn global shipping ohjelman puitteissa niin ketään Matti Meikäläinen ei ole kirjoittamassa käsin lähetystietoja mihinkään järjestelmään. Luulisi että tiedot siltä osin olisi aina pääsääntöisesti kunnossa lähetyspäässä, tai ainakin samat lähes jokaisessa lähetyksessä.

Ehkä tuo mainitsemasi ongelma on nimenomaan tietojen puute ja johtuu siitä että paketti siirtyy usein yhdeltä kuljetusyritykseltä toiselle. Jos näin on, olisi kiva ymmärtää mikä siinä ei toimi. Luulisi näin digiaikana ettei tuo ole mikään manuaalinen toimenpide. Onko joku henkilö kenties laiska eikä jaksa siirtää tietoja kun tietää että minä teen sen tai muuten en saa lähetystä. Vai puuttuuko kenties jotain muita tietoja kuin tullaustiedot ja joudun sen vuoksi syöttämään kaikki tiedot uudestaan.

Yleisesti ottaen tuo ei vaikuta hirveän luotettavalta kun tulli kysyy minulta asiasta ja ottaen huomioon kuin usein tuo on osunut omalle kohdalle. Ymmärrän toki etteivät he voi olla myyjäänkään yhteydessä. Itse tiedän vain että olen maksanut Alvn myyjälle. Ehkä ensimmäisellä kerralla kysyn että onko DDP+IOSS lähetys. Seuraavilla kerroilla täytän vain saman IOSS numeron vaikka en tiedä oliko se edes DDP+IOSS lähetys tällä kertaa.

Olen tietoinen tuosta 150€ rajasta ja yleensä yritän ostaa alle rajan jotta ei itse tarvitsisi huolehtia tullauksesta. Myönnettäköön kuitenkin että tuo tullausprosessi suomessa on hyvin yksinkertainen eikä siinä mene kuin muutama minuutti jos kaikki numerot ovat tiedossa. Jos pystyisi oston yhteydessä valitsemaan, hoitaisin tullauksen itse sen sijaan että maksaisin kahteen kertaan ja pyytäisin lähettäjältä hyvitystä.
 
Liittynyt
04.03.2017
Viestejä
277
Saksasta samasta verkkokaupasta 4. ja 7.9. tehdyt tilaukset toimitettiin postipaketteina ovelle 12.9. Ensimmäinen oli saapunut suomeen jo perjantaina 8.9. mutta jäi odottamaan lajitteluun viikonlopuksi samalla kun jälkimmäinen lähetys kuroi eron kiinni ja saapui suomeen maanantaina 11.9. Tuo että lähetykset eivät maan sisällä liiku viikonlopun aikana hidastaa toimitusaikoja aika paljon.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 402
Ihan tilaa
Tuo että lähetykset eivät maan sisällä liiku viikonlopun aikana hidastaa toimitusaikoja aika paljon
Lähetykset liikkuvat sopimusten mukaan. Saksan postin kamoja käsitellään kyllä viikonloppuisin (lauantaisin) kun merikontti/merikontit saapuvat Suomeen (ensin purku Hangossa ja sieltä Vantaalle). Toki ne liikahtavat eteenpäin vasta maanantaina.

Jos on tarvetta viikonlopputoimituksille, pitää laittaa kättä taskuun ja ostaa kuriiritoimituksena, eli ongelma joka ei ole ongelma koska sen voi rahalla sivuuttaa.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 033
pitää laittaa kättä taskuun ja ostaa kuriiritoimituksena, eli ongelma joka ei ole ongelma koska sen voi rahalla sivuuttaa.
Tässä on sama kuin monessa muussakin tuotteessa ja palvelussa nykyään. Tavaraa/palvelua huononnetaan ja vanhasta normaalista tehdään premiumia (ja silti se yleensä jää huonommaksi, kuin se vanha normaalilaatu). Uusi yleisö ja nuoremmat käyttäjät eivät hetken päästä enää tiedäkään mitenkä jonkin palvelun kuuluisi toimia, tai minkälainen on laadukas vaate tai elintarvike, kun ovat tottuneet heikompaan laatuun.

Aina kun joku arvostelee postia, tulee joku viisastelemaan, että käyttäkää jotakin postin kalliimpaa palvelua tai jotakin muuta firmaa. Se on ihan väärä vastaus, posti on kriittinen peruspalvelu ja siihen sen toimintaan pitäisi joku roti saada.
Sekä aikatauluihin, että hintoihin.
 
Liittynyt
09.06.2023
Viestejä
603
Niin joo, ongelmaa ei ole kun siitä pääsee eroon rahaa vastaan. Kuulostaa ihan mafiameiningiltä, mutta mikäs siinä.

Suomen posti on paras maailmassa ja jos on ongelmia, niin niistä pääsee rahalla eroon. Ei mitään nähtävää täällä. Hajaantukaa! :rofl2:
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 402
Aina kun joku arvostelee postia, tulee joku viisastelemaan, että käyttäkää jotakin postin kalliimpaa palvelua tai jotakin muuta firmaa. Se on ihan väärä vastaus, posti on kriittinen peruspalvelu ja siihen sen toimintaan pitäisi joku roti saada.
Sekä aikatauluihin, että hintoihin.
En minä ohjannut ketään Postin kalliimpien palveluiden käyttäjäksi vaan totesin, että valitsemalla omiin tarpeisiin perustuvan tuotteen, saa sitä lisäarvoa mitä haluaa ja mistä on valmis maksamaan.
Ei Postin peruspalveluihin voi lukea semmoista, että janipetterin pitää nyt saada se tilattu lihafikkari viikonlopun aikana sen seuraavan maanantain sijasta.
En satoja lähetyksiä vastaanottavana ole huomannut mitään huononnusta muuten Postin toiminnoissa viimeisten esim viiden vuoden aikana paitsi sen, että lauantaisin ei enää liiku halvimmat 16-tuotteet lokerikkoihin ja noutopisteisiin.

Ihmettelin aina ennen, että miksi ihmeessä ne edes liikkuu lauantaisin vaikka kyse on halvimmasta tuotteesta heillä (kalliimmat pikatuotteet eivät liikkuneet pl lauantaijakelun lisäpalvelu). Joten en ihan tuota ’rotia’ nyt ymmärrä, järjestään kaikki kamat tulee lähettämistä seuraavana arkipäivänä, paha sitä nopeuttaa järkevillä kustannuksilla.
Edelleen, miksi ihmeessä viikonloppuisin pitäisi edes postin kulkea? Se ei ole kuriirilähetyksen omainen tuote.
 
Liittynyt
09.06.2023
Viestejä
603
En minä ohjannut ketään Postin kalliimpien palveluiden käyttäjäksi vaan totesin, että valitsemalla omiin tarpeisiin perustuvan tuotteen, saa sitä lisäarvoa mitä haluaa ja mistä on valmis maksamaan.
Ei Postin peruspalveluihin voi lukea semmoista, että janipetterin pitää nyt saada se tilattu lihafikkari viikonlopun aikana sen seuraavan maanantain sijasta.
En satoja lähetyksiä vastaanottavana ole huomannut mitään huononnusta muuten Postin toiminnoissa viimeisten esim viiden vuoden aikana paitsi sen, että lauantaisin ei enää liiku halvimmat 16-tuotteet lokerikkoihin ja noutopisteisiin.

Ihmettelin aina ennen, että miksi ihmeessä ne edes liikkuu lauantaisin vaikka kyse on halvimmasta tuotteesta heillä (kalliimmat pikatuotteet eivät liikkuneet pl lauantaijakelun lisäpalvelu). Joten en ihan tuota ’rotia’ nyt ymmärrä, järjestään kaikki kamat tulee lähettämistä seuraavana arkipäivänä, paha sitä nopeuttaa järkevillä kustannuksilla.
Edelleen, miksi ihmeessä viikonloppuisin pitäisi edes postin kulkea? Se ei ole kuriirilähetyksen omainen tuote.
Voi kysyä vastaavasti, että miksi ei valtion omistama firma voisi palvella viikonloppuisin? Veronmaksajat on asiakkaana ja veroilla tota paskalafkaa pyöritetään.
 
Liittynyt
19.03.2020
Viestejä
105
Voi kysyä vastaavasti, että miksi ei valtion omistama firma voisi palvella viikonloppuisin? Veronmaksajat on asiakkaana ja veroilla tota paskalafkaa pyöritetään.
Maksaa osinkoja valtiolle vuosittain.

 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 033
En minä ohjannut ketään Postin kalliimpien palveluiden käyttäjäksi vaan totesin, että valitsemalla omiin tarpeisiin perustuvan tuotteen, saa sitä lisäarvoa mitä haluaa ja mistä on valmis maksamaan.
Ei Postin peruspalveluihin voi lukea semmoista, että janipetterin pitää nyt saada se tilattu lihafikkari viikonlopun aikana sen seuraavan maanantain sijasta.
En satoja lähetyksiä vastaanottavana ole huomannut mitään huononnusta muuten Postin toiminnoissa viimeisten esim viiden vuoden aikana paitsi sen, että lauantaisin ei enää liiku halvimmat 16-tuotteet lokerikkoihin ja noutopisteisiin.

Ihmettelin aina ennen, että miksi ihmeessä ne edes liikkuu lauantaisin vaikka kyse on halvimmasta tuotteesta heillä (kalliimmat pikatuotteet eivät liikkuneet pl lauantaijakelun lisäpalvelu). Joten en ihan tuota ’rotia’ nyt ymmärrä, järjestään kaikki kamat tulee lähettämistä seuraavana arkipäivänä, paha sitä nopeuttaa järkevillä kustannuksilla.
Edelleen, miksi ihmeessä viikonloppuisin pitäisi edes postin kulkea? Se ei ole kuriirilähetyksen omainen tuote.
-Jos vaikkapa ulkomailta tilaa tavaraa, ei voi vaikuttaa yleensä siihen, että tuleeko se Postin kautta vai jonkun muun, vielä vähemmän sen palvelun nimikkeeseen tai nopeuteen. Usein käy niin, että jopa toiselta puolelta maailmaa tulee paketti suomeen muutamissa päivissä, suomen sisällä sitä sitten veivataan edes takaisin viikkokaupalla, niin onhan se nyt täyttä paskaa. Nopeimmillaankin paketin kulku on erittäin hidasta suomeen päästyään. Tähän voidaan vielä yhdistää tullin ja postin keskinäinen logistiikkasekoilu, se vaan ei toimi kovin häävisti.
-Sama koskee lähettämistä, kevyesti menee toista viikkoa, ennen kuin on paketti ylittänyt suomen rajan, sen jälkeen pari päivää ja on tullit hoidettu vastaanottopäässä ja paketti asiakkaalla kädessä.
-Edes suomen sisällä ei postia jaeta kuin muutamina päivinä viikossa. Se, että jos (?) viikonloppuisin niitä ei edes ajeta terminaalien välillä ei ainakaan paranna tilannette, vaan tekee sen entistä uskomattomammaksi.
-5 vuotta on aivan liian lyhyt perspektiivi tässä asiassa kun postista puhutaan, pitäisi puhua vuosikymmenistä. Jostakin vuosituhannen taitteen korvilta se alamäki alkoi.
-Mitä hintoihin tulee, onhan se nyt paskaa kun hinnankorotuksia tulee useita vuosittain ja nyt on hinta moninkertainen siihen verrattuna mitä muista maista lähettäminen yleensä maksaa. Tämä on suora kilpailuetu ulkomaille, tiedän esimerkiksi useita (ulkolaisia)nettikauppiaita, jotka hakevat erikoisen myyntitavaran kyllä suomesta, mutta hoitavat jakelulogistiikan maailmalle kotimaastaan viro/latvia/liettua-osastolta ja tekevät sen murto-osalla hinnasta. Siinä on huono suomipojan kilpailla. Puhumattakaan sitten enemmän yleisestä nettikauppatavarasta, jonka voi hankkia ja lähettää mistäpäin tahansa eurooppaa/maailmaa.
-Posti pitäisi kriittisenä palveluna olla ehdottomasti voittoa tavoittelematonta, mahdollisesti vieläpä subventoitua. Pitäisi myös keskittyä ydintoimintaan (kirjeiden ja pakettin ja muun postin kuljetus) ja onohtaa täysin kaikki muu.
-Hinnan ja vauhdin lisäksi voidaan ottaa vielä palvelu. Ennen oli postikonttori, jossa virkailija tiesi mitä on tekemässä. Nyt on joitakin poikkeuksia lukuunottamatta kassalla joku marketin kassa tai kioskimyyjä joka osaa juuri ja juuri myydä postimerkin, kaikki muu menee enemmän/vähemmän yli ymmärryksen.
Olen esimerkiksi usein joutunut lähtemään paketinlähetysreissulta takaisin kotiin paketti kainalossa, kun vaan ei ole onnistunut, vaikka on siis ollut täysin valmiita ja maksettuja, viivakoodin lukua vailla siinä kassalla. Mutta kun sitä valmista viivakoodiakaan ei osata lukea. Usein on käynyt sama ulkomaan kirjeen kanssa, täysin valmis cn22 lappuineen ja ositteineen, mutta kassalla vaan ei osata kertoa oikeaa hintaa (kirjettä ei voi maksaa etukäteen). Ei saisi olla niin, että lähettääkseen paketin pitää ajella ympäri kaupunkia/naapurikaupunkia, että löytää sellaisen "postin" missä osataan lähettää kirje ulkomaille.
-Postin asiakaspalvelu on huonointa mahdollista, nytkin olen yli 2 viikkoa odottanut vastausta viestiin, odotus jatkuu edelleen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 080
En minä ohjannut ketään Postin kalliimpien palveluiden käyttäjäksi vaan totesin, että valitsemalla omiin tarpeisiin perustuvan tuotteen, saa sitä lisäarvoa mitä haluaa ja mistä on valmis maksamaan.
Ei Postin peruspalveluihin voi lukea semmoista, että janipetterin pitää nyt saada se tilattu lihafikkari viikonlopun aikana sen seuraavan maanantain sijasta.
En satoja lähetyksiä vastaanottavana ole huomannut mitään huononnusta muuten Postin toiminnoissa viimeisten esim viiden vuoden aikana paitsi sen, että lauantaisin ei enää liiku halvimmat 16-tuotteet lokerikkoihin ja noutopisteisiin.

Ihmettelin aina ennen, että miksi ihmeessä ne edes liikkuu lauantaisin vaikka kyse on halvimmasta tuotteesta heillä (kalliimmat pikatuotteet eivät liikkuneet pl lauantaijakelun lisäpalvelu). Joten en ihan tuota ’rotia’ nyt ymmärrä, järjestään kaikki kamat tulee lähettämistä seuraavana arkipäivänä, paha sitä nopeuttaa järkevillä kustannuksilla.
Edelleen, miksi ihmeessä viikonloppuisin pitäisi edes postin kulkea? Se ei ole kuriirilähetyksen omainen tuote.
Aika hiljaista on seuraavaksi arkipäiväksi saapumisen kanssa. Edellinen postin toimitus tuli suomeen neljässä päivässä liettuasta, siitä meni yli viikko että paketin sai.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 402
Aika hiljaista on seuraavaksi arkipäiväksi saapumisen kanssa. Edellinen postin toimitus tuli suomeen neljässä päivässä liettuasta, siitä meni yli viikko että paketin sai.
Näissä pitäisi nyt ensin ymmärtää, että ulkomailta tulevat muiden kiskojen kamat liikkuvat tämän ulkopuolisen kioskin ja Postin välisen sopparin mukaisesti Suomessa. Jos tilaat Suomesta tuotteen joka tulee normaalilla 16-tuotteella, on se järjestään lähetystä seuraavana arkipäivänä noudettavissa, viimeistään toisena arkipäivänä.
Ja tälle on ihan looginen selitys, ottaen Postin volyymit huomioon, ei niillä ole mitään välivarastoja mihin latoa kaikki lähetykset odottamaan. Lähetykset on halvempaa vain käsitellä eteenpäin.
 
Liittynyt
04.03.2017
Viestejä
277
Jos on tarvetta viikonlopputoimituksille, pitää laittaa kättä taskuun ja ostaa kuriiritoimituksena, eli ongelma joka ei ole ongelma koska sen voi rahalla sivuuttaa.
Tässä tapauksessa kauppa ei tarjonnut muuta vaihtoehtoa kuin normaalin DHL postipaketin joten raha ei olisi ratkaissu mitään. Mutta kyse ei ollut viikonloppujakelusta vaan yleinen huomio siitä että kaikki hubien välinen pakettiliikenne näyttää suomessa pysähtyvän viikonlopuksi, oli kyseessä sitten kotimaasta tai ulkomailta lähetetty postipaketti. Mutta ilmeisesti sitä runkoliikennettä ei vaan kannata ajaa viikonloppuisin.

Toinen asia mistä voisi valittaa on että iltajakelua ei Turun alueella ole enää saatavilla kuin 2-3 päivänä viikossa, ja tuon kun yhdistää siihen että saman päivän iltajakelua ei aina voi valita niin siitä tulee heti +2 päivää toimitusaikaan lisää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 080
Näissä pitäisi nyt ensin ymmärtää, että ulkomailta tulevat muiden kiskojen kamat liikkuvat tämän ulkopuolisen kioskin ja Postin välisen sopparin mukaisesti Suomessa. Jos tilaat Suomesta tuotteen joka tulee normaalilla 16-tuotteella, on se järjestään lähetystä seuraavana arkipäivänä noudettavissa, viimeistään toisena arkipäivänä.
Ja tälle on ihan looginen selitys, ottaen Postin volyymit huomioon, ei niillä ole mitään välivarastoja mihin latoa kaikki lähetykset odottamaan. Lähetykset on halvempaa vain käsitellä eteenpäin.
On syy mikä tahansa niin tuo on surkea suoritus. Pakkohan sen on jossain varastossa olla jos paketti ei liiku viikkoon mihinkään.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 402
huomio siitä että kaikki hubien välinen pakettiliikenne näyttää suomessa pysähtyvän viikonlopuksi, oli kyseessä sitten kotimaasta tai ulkomailta lähetetty postipaketti. Mutta ilmeisesti sitä runkoliikennettä ei vaan kannata ajaa viikonloppuisin.
Eikö riitä, että runkoja ajettaisiin normaalisti, jonkun pitäisi vastaanottopäässä myös lajitella lähetykset. Joitain runkoja kyllä ajetaan Postin toimesta, mutta suurin osa ajoittuu su-ma yön ja pe-la yön välille. Jos nyt jätetään kuriiritoiminta pois laskuista, niin aika harvassa paikassa viikonloppuisin tapahtuu yhtään mitään. MH ja PostNord lienevät ihan säpissä, ei ole muistaakseni vielä kertaakaan viikonloppuisin tavarat heillä liikkuneet pl. rekkakuski joka on ajanut viikonlopun aikana Ruotsista Suomeen.


Pakkohan sen on jossain varastossa olla jos paketti ei liiku viikkoon mihinkään.
Ei mitään erillisiä varastoja ole yhdelläkään logistiikkayhtiöllä joka ei tee tappiota. Viittaatko nyt siihen kirjelähetykseesi Ruotsista? Nuukuus aiheuttaa viiveitä. Jos on kiire -> valitse pakettituote, seuranta kaupanpäälle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 080
Eikö riitä, että runkoja ajettaisiin normaalisti, jonkun pitäisi vastaanottopäässä myös lajitella lähetykset. Joitain runkoja kyllä ajetaan Postin toimesta, mutta suurin osa ajoittuu su-ma yön ja pe-la yön välille. Jos nyt jätetään kuriiritoiminta pois laskuista, niin aika harvassa paikassa viikonloppuisin tapahtuu yhtään mitään. MH ja PostNord lienevät ihan säpissä, ei ole muistaakseni vielä kertaakaan viikonloppuisin tavarat heillä liikkuneet pl. rekkakuski joka on ajanut viikonlopun aikana Ruotsista Suomeen.




Ei mitään erillisiä varastoja ole yhdelläkään logistiikkayhtiöllä joka ei tee tappiota. Viittaatko nyt siihen kirjelähetykseesi Ruotsista? Nuukuus aiheuttaa viiveitä. Jos on kiire -> valitse pakettituote, seuranta kaupanpäälle.
Kuten aiemmin mainitsin edellinen paketti seikkaili yli viikon suomessa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
219
Aika hiljaista on seuraavaksi arkipäiväksi saapumisen kanssa. Edellinen postin toimitus tuli suomeen neljässä päivässä liettuasta, siitä meni yli viikko että paketin sai.
Jaa. Kyllä ainakin Tampereelle perusliikenne on omalla kohdalla toiminut lähes aina seuraavaksi päiväksi. Muistaakseni Verkkokaupan tilauksien nopeutta jopa ihmettelin. Ulkomaan kaman kanssa on vähän epärealistista odottaa, että tulisi aina seuraavaksi päiväksi.

Mainituista toimijoista PostNord on ainoa, joka ärsyttää. Paketit pitää Tampereella hakea jonkin epäilyttävän puljun takaovelta.

Ja mulle on muutenkin yksi paskanhailee meneekö paketin tulossa päivä, kaksi vai kolme. Kunpa saisivat vaan korjattua tuon pakettien ohjahtumisen eri paikkoihin, mihin ne on tilannut. Se osaa kyllä ärsyttää. Toki automaatit täyttyy, mutta silti. Varsinkin, jos tulee vielä useampi paketti samaan aikaan eri paikkoihin.

Ja tosiaan muuhun keskusteluun liittyen, Postihan maksaa valtiolle osinkoja ja on tainnut niin tehdä käytännössä aina luokassa 20-40 Meur/v, eli ei se ole mitään verorahoin rahoitettua toimintaa toisin kuin esimerkiksi muiden valtioiden rahoittama PostNord. Ja hyvä niin.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 255
Mikseiköhän pakettia vietykään pakettiautomaattiin? Olisi hyvä edes saada päättää, mihin Postiin tuo viedään, jos pakettiautomaatti ei onnistu.

18.09.2023 06:49
Noutopaikka vaihtuu. Pakettiautomaatin sijaan viemme lähetyksen postiin.

15.09.2023 12:58
Lähetykselle on varattu paikka postista tai pakettiautomaatista.
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
769
Mikseiköhän pakettia vietykään pakettiautomaattiin? Olisi hyvä edes saada päättää, mihin Postiin tuo viedään, jos pakettiautomaatti ei onnistu.

18.09.2023 06:49
Noutopaikka vaihtuu. Pakettiautomaatin sijaan viemme lähetyksen postiin.

15.09.2023 12:58
Lähetykselle on varattu paikka postista tai pakettiautomaatista.
Kuten 15.9 kirjauksessa sanotaan, on paikka varattu postista tai pakettiautomaatista, joten automaatti on ollutkin täynnä. Kyllähän sitä välillä ihmettelee, että kenen paketit ne oikein sinne automaattiin menee ja mahtuu, kun omalla kohdalla menee lähikaupan SmartPostin sijaan aina sen saman lähikaupan postin hyllylle, aina.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 255
Kuten 15.9 kirjauksessa sanotaan, on paikka varattu postista tai pakettiautomaatista, joten automaatti on ollutkin täynnä. Kyllähän sitä välillä ihmettelee, että kenen paketit ne oikein sinne automaattiin menee ja mahtuu, kun omalla kohdalla menee lähikaupan SmartPostin sijaan aina sen saman lähikaupan postin hyllylle, aina.
Näinhän siinä tosiaan mainitaan, mutta tarviiko Postista tosiaan varata paikka. :D

Omalla kohdalla lähetykset yleensä siirtyy keskustan pääpostiin, eikä lähempänä olevaan K-Marketin postiin. Molempiin suurin piirten sama matka, mutta K-Marketista ehkä hieman helpompi noutaa kuin Sokoksen toisesta kerroksesta... Ja miksei tuota pakettia nyt olisi vain voinut siirtää johonkin lähistön kolmeen pakettiautomaattiin niinkuin Posti joskus kuitenkin tekee...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 254
Onko hajua miten Matkahuollon appsin saisi taas pelittämään? Heittää vain 401 virhettä.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 402
Ulkomailta tuli mielestäni aika normiajassa, viikonloppu toki vähän hidasti, mutta väliäkös tuolla. Ilmaiset postit oli Ugreenillä.

IMG_2827.jpeg
 

Mco

Liittynyt
09.11.2021
Viestejä
207
Ihan sama mistä se kiertää, 9vrk on aivan liikaa kirjeelle suomen sisällä. Se on yli tuplasti se aika mitä posti itse lupaa (4vrk), mikä sekin on aika kauan.
Postihan lupaa kirjeen olevan "pääsääntöisesti 4 työpäivässä", mikä voi olla helposti täysi kalenteriviikko, jos laatikko tyhjätään kirjeen jättämistä seuraavana päivänä ja väliin mahtuu vielä viikonloppu.
 
Liittynyt
09.06.2023
Viestejä
603
Postihan lupaa kirjeen olevan "pääsääntöisesti 4 työpäivässä", mikä voi olla helposti täysi kalenteriviikko, jos laatikko tyhjätään kirjeen jättämistä seuraavana päivänä ja väliin mahtuu vielä viikonloppu.
Jep, jos viikossa on 2 tai 3 "työpäivää" kirjejakelussa, niin voi kestää siis parikin viikkoa ja silti perillä "4 työpäivässä". Ai että kun on hyvää palvelua. :D

Ai niin, kohta joku pölähtää taas paikalle sanomaan että kyllä se Suomen Posti on aivan ykköslaatuista palvelua ja missään muualla ei toimi näin hyvin kuin Suomessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 477
Jep, jos viikossa on 2 tai 3 "työpäivää" kirjejakelussa, niin voi kestää siis parikin viikkoa ja silti perillä "4 työpäivässä". Ai että kun on hyvää palvelua. :D

Ai niin, kohta joku pölähtää taas paikalle sanomaan että kyllä se Suomen Posti on aivan ykköslaatuista palvelua ja missään muualla ei toimi näin hyvin kuin Suomessa.
Postinen mainoskasa ilmestyy aina ajoissa :thumbsup:
 
Liittynyt
05.02.2018
Viestejä
216
Tilasin verkkokaupasta elintarvikkeita. Omapostissa tilaukseni lähetys on jaettu kolmelle seurantakoodilla. Kaikissa painono joko 1.2 tai 1.3 kg. En keksi miksi pitäisi jakaa erilliselle paketille. Kaikki tuotteet ovat kuivatuotteita.
Pohdin sitä, että onko tollainen lähetystapa verkkokauppiaalle se edullisempi tapa lähettää tuotteet?
 

Mco

Liittynyt
09.11.2021
Viestejä
207
Tilasin verkkokaupasta elintarvikkeita. Omapostissa tilaukseni lähetys on jaettu kolmelle seurantakoodilla. Kaikissa painono joko 1.2 tai 1.3 kg. En keksi miksi pitäisi jakaa erilliselle paketille. Kaikki tuotteet ovat kuivatuotteita.
Pohdin sitä, että onko tollainen lähetystapa verkkokauppiaalle se edullisempi tapa lähettää tuotteet?
Veikkaisin, että tuossa on ennemminkin optimoitu tuotteiden keräilyä.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 411
Posti siirtyy varhaiskeluun Helsingissä 1.10 alkaen
Tekee sen että aamun hesarin joutuisi hakemaan kadun varresta ei kiitos peruin just hesarin tilauksen.

Saa nähdä tarkoittaako tuo sitä että normaali jakelu tapahtuu joka aamu?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 932
Jahas, Itella Liettua on näköjään hakenut paketintoimituksen hitaudesta oppia Suomen Postilta. Ennen ulkomaanpaketit mitkä koukkasivat Liettuan Itellan kautta tuntuivat jatkavan suunnilleen saman tien matkaa ja nyt yhtäkkiä on yksi paketti ollut jo useamman päivän seurannassa "Saapunut Itella Liettuan haltuun" -tilassa. No, ehkä se kohta pääsee Postin hellään huomaan asustelemaan viikoksi...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
225 245
Viestejä
3 983 690
Jäsenet
68 052
Uusin jäsen
JL24

Hinta.fi

Ylös Bottom