Postin kulkemisen vaikeus

Piti palauttaa tuote myyjälle, ja sain Postin sopimusnumeron, jonka syötin tänne Postin palveluun. Se kysyi minun yhteystiedot sun muut, ja lopuksi sanoi, että nyt paketin voi viedä postiin, ja antoi ohjeeksi, että nimi yläkulmaan ja sopimusnumero alakulmaan. Ihmettelin heti, että miksi edes syötin yhteystietoni, jos niillä ei tehdä mitään? No vein ohjeiden mukaan paketin Postiin ja se meni jo perillekin, mutta nyt huomasin OmaPostista, että sinne oli ilmestynyt lomakkeen täyttöhetkellä lähetys: "Palautusta odotetaan, Helposti-koodi luotu". En kuitenkaan koskaan saanut mitään Helposti-koodia, eikä siitä palautusta luodessa mainittu mitään. Paketti on kuitenkin jo perillä, joten kaikki on sinällään ok, mutta ihmetyttää kovin, että onko näin sekava toiminta/ohjeistus ihan normaalia Postille?

Sama kävi täällä, helposti koodia ei tullut näkyviin, omapostiin tai sähköpostiin, omapostiin tuli tuo haamulähetys.
Joutui lähettää perinteisisti. Olisi varmaan ollut kätevä jos toimisi...
 
Soittelin sinne tulliin ja ei kovin hyvältä vaikuttanut. Niitä aikaisemmin tulleita ei siis tarvinnut tullata kun silloin ei vielä tullia tarvinnut tuossa välillä maksaa. Lisäksi tässä hommaa vaikeuttaa se tässä on käytetty jotain postitusfirmaa välissä joka on merkattu lähettäjäksi ja käytännössä he ovat tainneet vain pakata ja postittaa tuotteet joten voi olla ettei heillä ole mitään kästystä edes tuotteiden arvosta. Kyseessä vaikutti olevan joku pikkulafka jonka nettisivujakaan ei meinaa löytyä.

Ei kait tässä ole muuta vaihtoehtoa kun arpoa joku summa ja toivoa että asiasta ei kysellä perään?
Arvoin pienen summan ja siitä tietenkin joutui maksamaan ALV:n + erikseen vielä postin käsittelymaksun. Paketti tuli postissa jokun päivän päästä. Paketin lähettänyt firma oli toki merkinnyt jonkilaiseen tulliselvityskortti tarraan hinnan mutta tätä ei tietenkään vastaanottajalle kerrota. Sainpahan siis paketin mutta toivotaan ettei tuosta kukaan koskaan perään kysele sen ihmeemmin.
 
Nyt tuli erikoinen postin kanssa. Ostin normaalisti kuljetuksen netistä kahdelle paketille ja vein ne postiin (ensimmäisen ostin tuntia aikaisemmin). No tiskillä toisen helposti koodi toimi ja toisen ei. Myyjä tiskillä tuumasi, että kyllä se siitä alkaa toimimaan joten jätä vaan paketti niin hän sen skannaa myöhemmin. No kuljetuksen ostamisesta on nyt jo yli 3h jälkimmäisen paketin osalta eikä vieläkään seurantakoodi toimi (eli postin seuranta ei sitä tunnista) eikä lähetystä näy omaposti-sovelluksessa. Kuitti on kuitenkin tuon paketin ostosta normaalisti sähköpostissa ja siinä sähköpostissa linkki seurantaan. Muilla vastaavia kokemuksia?
 
Edelleenkään sen homman ei pitäisi olla niin että siltä vastaanottajalta yritetään ottaa sitä lisämaksua, vaan otetaan yhteyttä siihen lähettäjään aka palvelun tilaajaan, joka tekee sitten päätöksen maksaako lisää vai ei. Sen vastaanottajan ei pitäisi tarvita miettiä tälläisiä lisämaksuja jotka eivät ole hänestä riippuvaisia. Lähettäjähän sen mokan on tehnyt. Postin ehtoja siis kritisoin. Saa riittää tähän viestiin. Vittuakaan kiinnosta kuluttaa aikaa saman tekstin kirjotukseen eri muodossa kun sen pointin varmasti tajusi jo siitä ensimmäisestäkin.
Juu, nämä postin hommat on kyllä hauskoja. Vastaanottajan pitäisi maksaa lisää jos lähettäjä mokannut. Koska syyt.

Sitten taas jos lähetys häviää ja vastaanottaja kyselee Postilta asiasta, niin sieltä sanotaan että painu sinä vittuun siitä kun et ole meidän asiakas vaan lähettäjä on se asiakas. Koittakaa nyt päättää että kuka se asiakas oikein on.
 
Juu, nämä postin hommat on kyllä hauskoja. Vastaanottajan pitäisi maksaa lisää jos lähettäjä mokannut. Koska syyt.

Sitten taas jos lähetys häviää ja vastaanottaja kyselee Postilta asiasta, niin sieltä sanotaan että painu sinä vittuun siitä kun et ole meidän asiakas vaan lähettäjä on se asiakas. Koittakaa nyt päättää että kuka se asiakas oikein on.
Eikös tässä Postin kannalta ole ihan validi pointti. Sitä rahaahan ei lähettäjältä välttämättä saa kinuttua, koska lähettäjäksi voi kirjoittaa mitä vain tai jättää kokonaan pois. Ainoa varma keino saada puuttuva osuus maksusta on pantata pakettia ja pyytää vastaanottajalta jonka tiedot on todennäköisesti kuitenkin oikein tai jolla on intressi olla postiin yhteydessä jos lähetyksen haluaa. Toki paketti sitten palautuu lähettäjälle joka voi sen lunastaa jos vastaanottaja ei halua lunastaa.

Toisaalta taas lähettäjä on nimenomaan se asiakas kun hän on se joka on palvelun tilannut ja maksanut ja omasta mielestä se että joku muu kuin asiakas reklamoi palvelusta on aika absurdia.
 
Posti tuntuu taas toimivan. Tuote tilattu lauantaina, laitettu maanantaina aamusta postiin. Paketti on matkannut lahti -> vantaa -> kuopio -> joensuu ja arvioitu toimitus oli tiistaina laitettu perjantaille, eilen näytti että tulisi keskiviikkona (eli eilen perille) ja nyt näyttää vaan että viivästynyt. Mihinhän se menee seuraavaksi? Tampereelle tai kouvolaan? kyllä tänne aikaisemmin on keskiviikoksi paketit tulleet jos on viikonloppuna tilannut mutta nyt viimeaikoina on alkanut tökkiä tuo postin touhu täällä jotenkin oudosti.
 
Miksi se lähtisi mihinkään enää Joensuusta jos se siellä jo on ja se sinne jaetaan? Luulisi viivästyksen johtuvan jostain paikallisen jakelun hidasteesta?
 
Laitoin kirjeen menemään kreikkaan heinäkuun 6. pv ja se meni nyt jo tänään 18.8. perille, alle 2kk!
 
Laitoin kirjeen menemään kreikkaan heinäkuun 6. pv ja se meni nyt jo tänään 18.8. perille, alle 2kk!

Aikamoista, näissä olisi jännä nähdä, missä on jumittanut ja menikö ilman kastumisia perille. Osoite oli toki päivänselvä kirjeessäsi?

Joskus pienen päivän viiveen voi tuoda kirjeille se, että ovat kastuneet postisäkissä, jolloin kirjeitä sitten kuivatellaan rullakon ritiläköllä tai tuulettimilla.
 
Aikamoista, näissä olisi jännä nähdä, missä on jumittanut ja menikö ilman kastumisia perille. Osoite oli toki päivänselvä kirjeessäsi?

Joskus pienen päivän viiveen voi tuoda kirjeille se, että ovat kastuneet postisäkissä, jolloin kirjeitä sitten kuivatellaan rullakon ritiläköllä tai tuulettimilla.

Osoite oli niin selvä kun se vaan voi olla, printattu tarra jossa osoite oli ihan oikea, oikean puhelinnumeron kera ja alueella jossa osoite oli vieläpä kuten normaali simppeli suomalainen taajamaosoite, kadunnimi ja numero, postinumero ja kaupunki, eli ei edes mitään kerros/rappu/lokero/a-b-c-sekoiluja tms haastavaa.
Ihan ehtana meni perille, ei ollut kastunut, vaikka olisi kyllä senkin kestänyt, paksuhkoa muovia oleva umpioitu lähetyskotelo. Tarinahan ei kerro, että kummassa päässä sitä haudottiin, mutta epäily on vahva.
 
Onko kenelläkään kokemusta millaisesta vauriosta voisi olla kyse? Sisällä on Big Box peli, jonka myyjä on kyllä pakannut hyvän kokoiseen laatikkoon. Tämän ansiosta ehkä on vielä toivoa saada peli ehjänä perille, saa nähdä sitten kun haen paketin.

Edit: Niin ja myöhästyi se paketti ainakin päivällä kun ei ollut tänään noudettavissa.

Screenshot_20230905_171326_Chrome.jpg
 
Onko kenelläkään kokemusta millaisesta vauriosta voisi olla kyse?

Ihan mikä vaan vaurio joka pitää paikata ennen kuin lähetys voi taas jatkaa matkaa lajittelukoneessa. Parempi ne on paikata ettei sisältö ole jossain messuhallissa levällään.
 
Jahas jahas, taas mennään!
Verkkokauppatilaus USA:sta, ja onnellinen yllätys: saapuu Suomeen suunnilleen viikossa siitä kun lähettivät.
Lähetys tosin oli jaettu kahteen erilliseen pakettiin, joten tullauksen kanssa sai taas vähän ihmetellä.
Mutta molemmat sain tullattua, ja perjantaina 25.8. aikaisin aamulla molemmille paketeille tuli merkintä "Lähetys on vapautettu toimitettavaksi."

No sen jälkeen sitten postin rattaat raksuttivat useamman päivän, kunnes tiistaina 29.8. tapahtui lajittelua, ja vihdoin 30.8. keskiviikkona (viime viikon keskiviikko tätä kirjoittaessa) molemmat paketit olivat tilassa "Lähetys on kuljetuksessa HELSINKI".
Ja koska määränpääkin on Helsinki, niin valmistauduin noutamaan paketteja torstaina.

Mutta mutta, nyt on viikko vierähtänyt eikä uusia merkintöjä ole näkynyt...
Yksi paketti ehkä voisi unohtua nurkkaan, tai joku outo epäonni iskeä, mutta kaksi kookasta pakettia?

Omapostin mukaan koot kumminkin 32 x 36.5 x 47.5cm ja 31.5 x 36 x 47cm.
Ei liene ainakaan lattianrakoon pudonneet?
Nyt voisi taas joku postipoikien apologisti tulla selittämään mulle, kuinka posti on iso laitos ja lattianraotkin on isoja! :rofl:

Toki olin jo asiakaspalveluun yhteydessä, jännittävää!
Veikkauksia löytääkö postin huippuosaajat kahta pahvilaatikkoa ilman erityistuntomerkkejä? :rolleyes:

1693989768293.png
 
Kannattaa näköjään pyytää lähettäjää käyttämään huomiota herättäviä laatikoita kun lähettävät Suomeen. Niin ehkä löytää postikin paketit nurkistaan. ;)
 
Kannattaa näköjään pyytää lähettäjää käyttämään huomiota herättäviä laatikoita kun lähettävät Suomeen. Niin ehkä löytää postikin paketit nurkistaan. ;)
Joo, voisko tässä olla suomalaiselle metsäteollisuudelle uusi hittituote: uniikit pahvilaatikot! :p
Mulle sitten jollain vintage meemikuvilla varustettuja. :geek:
 
Vedonlyöntiaika on päättynyt, molemmat paketit ilmestyivät noudettaviksi lähikaupassa.
Jäänee ikuiseksi mysteeriksi, missä olivat piileskelleet...
Unohtunut piipata saapuneeksi lähikaupan noutopisteeseen veikkaisin, itselläkin on jonkun paketin kanssa käynyt vastaava juttu ja kun on kysellyt Postilta asiasta niin tyyliin tunnin päästä on ollutkin yllättäen noudettavissa.
 
Unohtunut piipata saapuneeksi lähikaupan noutopisteeseen veikkaisin, itselläkin on jonkun paketin kanssa käynyt vastaava juttu ja kun on kysellyt Postilta asiasta niin tyyliin tunnin päästä on ollutkin yllättäen noudettavissa.
Mahdollisesti. Nykyään kun postivirkailijan hommat on pääosin ulkoistettu satunnaisille kaupan työntekijöille, niin jotain tuommoista varmaan tapahtuu useammin kuin ennen. Henkilökunnan vaihtuvuuskin lienee K-marketeissa kohtalaisen suurta?
Itsekin epäilin heti aluksi, ettei jotain rullakkoa ole ehditty hyllyttämään, mutta kun tilanne ei korjautunut itsestään, niin oli sitten varmaan hyllytetty mutta jäänyt "piippaukset" väliin.
No, toivottavasti K-kauppias tarkisti samalla, ettei ollut muita uhreja...
 
Onko postilaatikkoon toimitettavat Postin pikkupaketit jotenkin merkittävästi hitaampia kuin tavalliset? 1-3 arkipäivää luvataan kuitenkin toimitusajaksi. Perjantaina paketti oli Postin hallussa Liedossa ja seuranta näyttää edelleen Helsinkiä, vaikka pitäisi tulla Jyväskylään.
 
Onko postilaatikkoon toimitettavat Postin pikkupaketit jotenkin merkittävästi hitaampia kuin tavalliset? 1-3 arkipäivää luvataan kuitenkin toimitusajaksi. Perjantaina paketti oli Postin hallussa Liedossa ja seuranta näyttää edelleen Helsinkiä, vaikka pitäisi tulla Jyväskylään.

Tuntuisi olevan, itse jopa välttelen noita nykyään.
 
Onko postilaatikkoon toimitettavat Postin pikkupaketit jotenkin merkittävästi hitaampia kuin tavalliset? 1-3 arkipäivää luvataan kuitenkin toimitusajaksi. Perjantaina paketti oli Postin hallussa Liedossa ja seuranta näyttää edelleen Helsinkiä, vaikka pitäisi tulla Jyväskylään.
Nämä jaetaan vissiin kirjepostin seassa ja eikö nykyään kirjepostia jaeta enää 3 päivää viikossa. Eli voi kestää.
 
Onko postilaatikkoon toimitettavat Postin pikkupaketit jotenkin merkittävästi hitaampia kuin tavalliset? 1-3 arkipäivää luvataan kuitenkin toimitusajaksi. Perjantaina paketti oli Postin hallussa Liedossa ja seuranta näyttää edelleen Helsinkiä, vaikka pitäisi tulla Jyväskylään.
Viikon kesti maksikirjeeksi luettu pikkukirje Helsingistä Espooseen
 
Onko postilaatikkoon toimitettavat Postin pikkupaketit jotenkin merkittävästi hitaampia kuin tavalliset? 1-3 arkipäivää luvataan kuitenkin toimitusajaksi. Perjantaina paketti oli Postin hallussa Liedossa ja seuranta näyttää edelleen Helsinkiä, vaikka pitäisi tulla Jyväskylään.

Itse käyttäisin ennemmin SmartPostin S-pakettia kuin XS- tai Pikkupakettia. Postipaketti kulkee nopeammin kuin pikkupaketit, jotka kulkee harvennetun kirjeenjaon seassa. Ja mieti hintaeroa, taitaa olla vain euron tuon XS:n ja S:n välillä.
 
Eilen tuli pikkupaketti. Näköjään oli kiinni siitä, että minä päivinä jakelu omalla alueella on. Muuten ottaisin toki oikean paketin, mutta kyseessä oli puhelimen suojakalvot, jotka tulivat ilman toimituskuluja.
 
Ymmärtääkö ketään miten DDP lähetykset ja suomen tulli toimii?

Tilaan säännöllisesti EU:n ulkopuolelta tavaraa. Melkein aina tulee DDP lähetyksenä (tai ainakin tilausvahvistuksen mukaan) eli olen maksanut tullit etukäteen tuotteen myyjälle.
Arvioisin kuitenkin että 1/10 lähetyksestä jää tulliin kiinni ja joudun tekemään manuaalisen tullauksen. En ole nähnyt mitään logiikkaa kun samalta lähettäjältä voi jäädä kiinni tulliin tai sitten ei jää. Välillä on kyseessä iso toimija kuten Amazon tai eBay tai sitten viimesimpänä 2 eri pikkupuljua.

Tulli antaa kuitenkin 3 vaihtoehtoa
- Jos IOSS numeron on heillä tiedossa, riittää että täytän muut tiedot lähetyksestä. (Tätä ei ole osunut omalle kohdalle)
- Jos IOSS numero ei ole tullin tiedossa mutta ALV maksettu, joudun antamaan IOSS numeron tullauksen yhteydessä mutta paketti vapautuu ilman maksuja toimitettavaksi. (Tätä olen käyttänyt useasti)
- Jos IOSS numero ei ole tiedossa enkä saa sitä selville myyjältä, joudun tullaamaan tuotteen uudestaan ja maksamaan ALVt toistamiseen ja pyytämään myyjältä hyvitystä. (Tämä tapahtui ensimmäisen kerran viimeviikolla)

Tuo hyvityksen hakeminen tuli tosiaan eteen ensimmäisen kerran viimeviikolla yhden pienemmän myyjän kanssa. Sain kuitenkin samalta lähettäjältä toisen paketin samalla viikolla ja 2 pakettia muutamaa viikkoa aiemmin ja tuota yhtä pakettia lukuunottamatta muut menivät sukkana läpi. Kun yritin kysyä lähetykselle IOSS numeroa, myyjä sanoi että se on lähetty DDP:nä mutta eivät voi antaa sitä minulle, vaan joudun hakemaan heiltä hyvitystä kun olen maksanut tullille.

Jossei tuota samaa tapahtuisi isojenkin toimijoiden kanssa niin epäilisin että ALV:tä ei ole maksettu lähetyksen yhteydessä. Onko paketti otettu jonkun pistokokeen vuoksi sivuun vai mitä?

Ärsyttää koska haluaisin tilata tuolta "pieneltä" toimijalta jatkossakin tavaraa mutta jos ne jää usein tulliin ja joudun hakemaan hyvitystä niin epäilen että jossainvaiheessa eivät hyvitä enää ja minusta tulee maksumies. Oletan että he eivät saa mistään rahojaan takaisin vaan häviävät tuon ALV:n verran kuitenkin jos kerran maksoivat jo lähettäessä. (Vai onko tämä väärä olettamus?)
 
Kun tilaatte sieltä alista tai muusta kiinankaupasta krääsää, kannattaa laittaa lähetyksen tunnus tänne.

Näytttää muistaakseni jopa matkahuollon lähetykset.

 
Maanantaina ruotsista lähetetty paketti ei tullut perjantaina. Hidasta on postilla...

Onko se postilähetys Ruotsin postilta vaiko esim Bringin lähetys joka kulkee Postin virrassa? Joka tapauksessa eihän tuo paha ole, on ehkä kerinnyt vasta tiistaina lauttaan ja keskiviikkona saapunut Lietoon tai Vantaalle. Lajiteltu to-pe aikana ja jaetaan maanantaina. Nämähän Posti käsittelee sopimuksen mukaan, esim liian myöhään saapunut tavara ei ole välttämättä ole sen saman päivän tavoiteajossa.
 
Onko se postilähetys Ruotsin postilta vaiko esim Bringin lähetys joka kulkee Postin virrassa? Joka tapauksessa eihän tuo paha ole, on ehkä kerinnyt vasta tiistaina lauttaan ja keskiviikkona saapunut Lietoon tai Vantaalle. Lajiteltu to-pe aikana ja jaetaan maanantaina. Nämähän Posti käsittelee sopimuksen mukaan, esim liian myöhään saapunut tavara ei ole välttämättä ole sen saman päivän tavoiteajossa.
En tiedä kumpi. Edellinen tilaus tuli budbeellä ja torstaina iltapäivällä tilattu paketti tuli perjantai illalla noudettavaksi.
 
Ymmärtääkö ketään miten DDP lähetykset ja suomen tulli toimii?

Tilaan säännöllisesti EU:n ulkopuolelta tavaraa. Melkein aina tulee DDP lähetyksenä (tai ainakin tilausvahvistuksen mukaan) eli olen maksanut tullit etukäteen tuotteen myyjälle.
Arvioisin kuitenkin että 1/10 lähetyksestä jää tulliin kiinni ja joudun tekemään manuaalisen tullauksen. En ole nähnyt mitään logiikkaa kun samalta lähettäjältä voi jäädä kiinni tulliin tai sitten ei jää. Välillä on kyseessä iso toimija kuten Amazon tai eBay tai sitten viimesimpänä 2 eri pikkupuljua.

Tulli antaa kuitenkin 3 vaihtoehtoa
- Jos IOSS numeron on heillä tiedossa, riittää että täytän muut tiedot lähetyksestä. (Tätä ei ole osunut omalle kohdalle)
- Jos IOSS numero ei ole tullin tiedossa mutta ALV maksettu, joudun antamaan IOSS numeron tullauksen yhteydessä mutta paketti vapautuu ilman maksuja toimitettavaksi. (Tätä olen käyttänyt useasti)
- Jos IOSS numero ei ole tiedossa enkä saa sitä selville myyjältä, joudun tullaamaan tuotteen uudestaan ja maksamaan ALVt toistamiseen ja pyytämään myyjältä hyvitystä. (Tämä tapahtui ensimmäisen kerran viimeviikolla)

Tuo hyvityksen hakeminen tuli tosiaan eteen ensimmäisen kerran viimeviikolla yhden pienemmän myyjän kanssa. Sain kuitenkin samalta lähettäjältä toisen paketin samalla viikolla ja 2 pakettia muutamaa viikkoa aiemmin ja tuota yhtä pakettia lukuunottamatta muut menivät sukkana läpi. Kun yritin kysyä lähetykselle IOSS numeroa, myyjä sanoi että se on lähetty DDP:nä mutta eivät voi antaa sitä minulle, vaan joudun hakemaan heiltä hyvitystä kun olen maksanut tullille.

Jossei tuota samaa tapahtuisi isojenkin toimijoiden kanssa niin epäilisin että ALV:tä ei ole maksettu lähetyksen yhteydessä. Onko paketti otettu jonkun pistokokeen vuoksi sivuun vai mitä?

Ärsyttää koska haluaisin tilata tuolta "pieneltä" toimijalta jatkossakin tavaraa mutta jos ne jää usein tulliin ja joudun hakemaan hyvitystä niin epäilen että jossainvaiheessa eivät hyvitä enää ja minusta tulee maksumies. Oletan että he eivät saa mistään rahojaan takaisin vaan häviävät tuon ALV:n verran kuitenkin jos kerran maksoivat jo lähettäessä. (Vai onko tämä väärä olettamus?)
En ole ihan varma ymmärsinkö kysymystäsi. Tulli kysyy IOSS-numeroa jos se puuttuu lähetyksen tullaustiedoista, eli kyseessä ei ole pistokoe.

Yleensä tietojen puuttuminen johtuu joko siitä että lähettäjä ei niitä lähetykseen lisännyt, tai sitten jossakin välissä toimitusketjussa (voi olla esim. useita eri kuljetusfirmoja) tapahtuu tietokatkos.
Varsinkin nimenomaan isojen toimijoiden (esim. Amazon, Aliexpress) kanssa eri lähetyksillä voi olla hyvin erilainen kuljetusketju ja toimivuus voi vaihdella.


Kaikki DDP-lähetykset eivät välttämättä aina ole IOSS-lähetyksiä. Käytännössä alle 150 euron arvoiset (veroton) DDP-lähetykset ovat kuitenkin yleensä IOSS-lähetyksiä koska se on yleensä helpoin ja halvin tapa toteuttaa DDP-lähetys käytännössä.
 
En ole ihan varma ymmärsinkö kysymystäsi. Tulli kysyy IOSS-numeroa jos se puuttuu lähetyksen tullaustiedoista, eli kyseessä ei ole pistokoe.

Yleensä tietojen puuttuminen johtuu joko siitä että lähettäjä ei niitä lähetykseen lisännyt, tai sitten jossakin välissä toimitusketjussa (voi olla esim. useita eri kuljetusfirmoja) tapahtuu tietokatkos.
Varsinkin nimenomaan isojen toimijoiden (esim. Amazon, Aliexpress) kanssa eri lähetyksillä voi olla hyvin erilainen kuljetusketju ja toimivuus voi vaihdella.


Kaikki DDP-lähetykset eivät välttämättä aina ole IOSS-lähetyksiä. Käytännössä alle 150 euron arvoiset (veroton) DDP-lähetykset ovat kuitenkin yleensä IOSS-lähetyksiä koska se on yleensä helpoin ja halvin tapa toteuttaa DDP-lähetys käytännössä.
Oli hiukan huono kysymys enkä tiedä minkälaista vastausta odotin. Ehkä vain ihmetelin että onko kellään vastaavia kokemuksia tai tietää miksi tuo DDP lähetys toimii niin epäluotettavasti ja onko vain kyseessä huonoa tuuria omalla kohdalla. En tiennyt tuota että kaikki DDP lähetykset eivät ole IOSS lähetyksiä. Luulin että kaikki on joko DDP+IOSS tai DDU.

Olettaisin että jos tilaan Amazonin lähettämänä tai eBayn global shipping ohjelman puitteissa niin ketään Matti Meikäläinen ei ole kirjoittamassa käsin lähetystietoja mihinkään järjestelmään. Luulisi että tiedot siltä osin olisi aina pääsääntöisesti kunnossa lähetyspäässä, tai ainakin samat lähes jokaisessa lähetyksessä.

Ehkä tuo mainitsemasi ongelma on nimenomaan tietojen puute ja johtuu siitä että paketti siirtyy usein yhdeltä kuljetusyritykseltä toiselle. Jos näin on, olisi kiva ymmärtää mikä siinä ei toimi. Luulisi näin digiaikana ettei tuo ole mikään manuaalinen toimenpide. Onko joku henkilö kenties laiska eikä jaksa siirtää tietoja kun tietää että minä teen sen tai muuten en saa lähetystä. Vai puuttuuko kenties jotain muita tietoja kuin tullaustiedot ja joudun sen vuoksi syöttämään kaikki tiedot uudestaan.

Yleisesti ottaen tuo ei vaikuta hirveän luotettavalta kun tulli kysyy minulta asiasta ja ottaen huomioon kuin usein tuo on osunut omalle kohdalle. Ymmärrän toki etteivät he voi olla myyjäänkään yhteydessä. Itse tiedän vain että olen maksanut Alvn myyjälle. Ehkä ensimmäisellä kerralla kysyn että onko DDP+IOSS lähetys. Seuraavilla kerroilla täytän vain saman IOSS numeron vaikka en tiedä oliko se edes DDP+IOSS lähetys tällä kertaa.

Olen tietoinen tuosta 150€ rajasta ja yleensä yritän ostaa alle rajan jotta ei itse tarvitsisi huolehtia tullauksesta. Myönnettäköön kuitenkin että tuo tullausprosessi suomessa on hyvin yksinkertainen eikä siinä mene kuin muutama minuutti jos kaikki numerot ovat tiedossa. Jos pystyisi oston yhteydessä valitsemaan, hoitaisin tullauksen itse sen sijaan että maksaisin kahteen kertaan ja pyytäisin lähettäjältä hyvitystä.
 
Saksasta samasta verkkokaupasta 4. ja 7.9. tehdyt tilaukset toimitettiin postipaketteina ovelle 12.9. Ensimmäinen oli saapunut suomeen jo perjantaina 8.9. mutta jäi odottamaan lajitteluun viikonlopuksi samalla kun jälkimmäinen lähetys kuroi eron kiinni ja saapui suomeen maanantaina 11.9. Tuo että lähetykset eivät maan sisällä liiku viikonlopun aikana hidastaa toimitusaikoja aika paljon.
 
Ihan tilaa
Tuo että lähetykset eivät maan sisällä liiku viikonlopun aikana hidastaa toimitusaikoja aika paljon

Lähetykset liikkuvat sopimusten mukaan. Saksan postin kamoja käsitellään kyllä viikonloppuisin (lauantaisin) kun merikontti/merikontit saapuvat Suomeen (ensin purku Hangossa ja sieltä Vantaalle). Toki ne liikahtavat eteenpäin vasta maanantaina.

Jos on tarvetta viikonlopputoimituksille, pitää laittaa kättä taskuun ja ostaa kuriiritoimituksena, eli ongelma joka ei ole ongelma koska sen voi rahalla sivuuttaa.
 
pitää laittaa kättä taskuun ja ostaa kuriiritoimituksena, eli ongelma joka ei ole ongelma koska sen voi rahalla sivuuttaa.

Tässä on sama kuin monessa muussakin tuotteessa ja palvelussa nykyään. Tavaraa/palvelua huononnetaan ja vanhasta normaalista tehdään premiumia (ja silti se yleensä jää huonommaksi, kuin se vanha normaalilaatu). Uusi yleisö ja nuoremmat käyttäjät eivät hetken päästä enää tiedäkään mitenkä jonkin palvelun kuuluisi toimia, tai minkälainen on laadukas vaate tai elintarvike, kun ovat tottuneet heikompaan laatuun.

Aina kun joku arvostelee postia, tulee joku viisastelemaan, että käyttäkää jotakin postin kalliimpaa palvelua tai jotakin muuta firmaa. Se on ihan väärä vastaus, posti on kriittinen peruspalvelu ja siihen sen toimintaan pitäisi joku roti saada.
Sekä aikatauluihin, että hintoihin.
 
Niin joo, ongelmaa ei ole kun siitä pääsee eroon rahaa vastaan. Kuulostaa ihan mafiameiningiltä, mutta mikäs siinä.

Suomen posti on paras maailmassa ja jos on ongelmia, niin niistä pääsee rahalla eroon. Ei mitään nähtävää täällä. Hajaantukaa! :rofl2:
 
Aina kun joku arvostelee postia, tulee joku viisastelemaan, että käyttäkää jotakin postin kalliimpaa palvelua tai jotakin muuta firmaa. Se on ihan väärä vastaus, posti on kriittinen peruspalvelu ja siihen sen toimintaan pitäisi joku roti saada.
Sekä aikatauluihin, että hintoihin.

En minä ohjannut ketään Postin kalliimpien palveluiden käyttäjäksi vaan totesin, että valitsemalla omiin tarpeisiin perustuvan tuotteen, saa sitä lisäarvoa mitä haluaa ja mistä on valmis maksamaan.
Ei Postin peruspalveluihin voi lukea semmoista, että janipetterin pitää nyt saada se tilattu lihafikkari viikonlopun aikana sen seuraavan maanantain sijasta.
En satoja lähetyksiä vastaanottavana ole huomannut mitään huononnusta muuten Postin toiminnoissa viimeisten esim viiden vuoden aikana paitsi sen, että lauantaisin ei enää liiku halvimmat 16-tuotteet lokerikkoihin ja noutopisteisiin.

Ihmettelin aina ennen, että miksi ihmeessä ne edes liikkuu lauantaisin vaikka kyse on halvimmasta tuotteesta heillä (kalliimmat pikatuotteet eivät liikkuneet pl lauantaijakelun lisäpalvelu). Joten en ihan tuota ’rotia’ nyt ymmärrä, järjestään kaikki kamat tulee lähettämistä seuraavana arkipäivänä, paha sitä nopeuttaa järkevillä kustannuksilla.
Edelleen, miksi ihmeessä viikonloppuisin pitäisi edes postin kulkea? Se ei ole kuriirilähetyksen omainen tuote.
 
En minä ohjannut ketään Postin kalliimpien palveluiden käyttäjäksi vaan totesin, että valitsemalla omiin tarpeisiin perustuvan tuotteen, saa sitä lisäarvoa mitä haluaa ja mistä on valmis maksamaan.
Ei Postin peruspalveluihin voi lukea semmoista, että janipetterin pitää nyt saada se tilattu lihafikkari viikonlopun aikana sen seuraavan maanantain sijasta.
En satoja lähetyksiä vastaanottavana ole huomannut mitään huononnusta muuten Postin toiminnoissa viimeisten esim viiden vuoden aikana paitsi sen, että lauantaisin ei enää liiku halvimmat 16-tuotteet lokerikkoihin ja noutopisteisiin.

Ihmettelin aina ennen, että miksi ihmeessä ne edes liikkuu lauantaisin vaikka kyse on halvimmasta tuotteesta heillä (kalliimmat pikatuotteet eivät liikkuneet pl lauantaijakelun lisäpalvelu). Joten en ihan tuota ’rotia’ nyt ymmärrä, järjestään kaikki kamat tulee lähettämistä seuraavana arkipäivänä, paha sitä nopeuttaa järkevillä kustannuksilla.
Edelleen, miksi ihmeessä viikonloppuisin pitäisi edes postin kulkea? Se ei ole kuriirilähetyksen omainen tuote.
Voi kysyä vastaavasti, että miksi ei valtion omistama firma voisi palvella viikonloppuisin? Veronmaksajat on asiakkaana ja veroilla tota paskalafkaa pyöritetään.
 
En minä ohjannut ketään Postin kalliimpien palveluiden käyttäjäksi vaan totesin, että valitsemalla omiin tarpeisiin perustuvan tuotteen, saa sitä lisäarvoa mitä haluaa ja mistä on valmis maksamaan.
Ei Postin peruspalveluihin voi lukea semmoista, että janipetterin pitää nyt saada se tilattu lihafikkari viikonlopun aikana sen seuraavan maanantain sijasta.
En satoja lähetyksiä vastaanottavana ole huomannut mitään huononnusta muuten Postin toiminnoissa viimeisten esim viiden vuoden aikana paitsi sen, että lauantaisin ei enää liiku halvimmat 16-tuotteet lokerikkoihin ja noutopisteisiin.

Ihmettelin aina ennen, että miksi ihmeessä ne edes liikkuu lauantaisin vaikka kyse on halvimmasta tuotteesta heillä (kalliimmat pikatuotteet eivät liikkuneet pl lauantaijakelun lisäpalvelu). Joten en ihan tuota ’rotia’ nyt ymmärrä, järjestään kaikki kamat tulee lähettämistä seuraavana arkipäivänä, paha sitä nopeuttaa järkevillä kustannuksilla.
Edelleen, miksi ihmeessä viikonloppuisin pitäisi edes postin kulkea? Se ei ole kuriirilähetyksen omainen tuote.
-Jos vaikkapa ulkomailta tilaa tavaraa, ei voi vaikuttaa yleensä siihen, että tuleeko se Postin kautta vai jonkun muun, vielä vähemmän sen palvelun nimikkeeseen tai nopeuteen. Usein käy niin, että jopa toiselta puolelta maailmaa tulee paketti suomeen muutamissa päivissä, suomen sisällä sitä sitten veivataan edes takaisin viikkokaupalla, niin onhan se nyt täyttä paskaa. Nopeimmillaankin paketin kulku on erittäin hidasta suomeen päästyään. Tähän voidaan vielä yhdistää tullin ja postin keskinäinen logistiikkasekoilu, se vaan ei toimi kovin häävisti.
-Sama koskee lähettämistä, kevyesti menee toista viikkoa, ennen kuin on paketti ylittänyt suomen rajan, sen jälkeen pari päivää ja on tullit hoidettu vastaanottopäässä ja paketti asiakkaalla kädessä.
-Edes suomen sisällä ei postia jaeta kuin muutamina päivinä viikossa. Se, että jos (?) viikonloppuisin niitä ei edes ajeta terminaalien välillä ei ainakaan paranna tilannette, vaan tekee sen entistä uskomattomammaksi.
-5 vuotta on aivan liian lyhyt perspektiivi tässä asiassa kun postista puhutaan, pitäisi puhua vuosikymmenistä. Jostakin vuosituhannen taitteen korvilta se alamäki alkoi.
-Mitä hintoihin tulee, onhan se nyt paskaa kun hinnankorotuksia tulee useita vuosittain ja nyt on hinta moninkertainen siihen verrattuna mitä muista maista lähettäminen yleensä maksaa. Tämä on suora kilpailuetu ulkomaille, tiedän esimerkiksi useita (ulkolaisia)nettikauppiaita, jotka hakevat erikoisen myyntitavaran kyllä suomesta, mutta hoitavat jakelulogistiikan maailmalle kotimaastaan viro/latvia/liettua-osastolta ja tekevät sen murto-osalla hinnasta. Siinä on huono suomipojan kilpailla. Puhumattakaan sitten enemmän yleisestä nettikauppatavarasta, jonka voi hankkia ja lähettää mistäpäin tahansa eurooppaa/maailmaa.
-Posti pitäisi kriittisenä palveluna olla ehdottomasti voittoa tavoittelematonta, mahdollisesti vieläpä subventoitua. Pitäisi myös keskittyä ydintoimintaan (kirjeiden ja pakettin ja muun postin kuljetus) ja onohtaa täysin kaikki muu.
-Hinnan ja vauhdin lisäksi voidaan ottaa vielä palvelu. Ennen oli postikonttori, jossa virkailija tiesi mitä on tekemässä. Nyt on joitakin poikkeuksia lukuunottamatta kassalla joku marketin kassa tai kioskimyyjä joka osaa juuri ja juuri myydä postimerkin, kaikki muu menee enemmän/vähemmän yli ymmärryksen.
Olen esimerkiksi usein joutunut lähtemään paketinlähetysreissulta takaisin kotiin paketti kainalossa, kun vaan ei ole onnistunut, vaikka on siis ollut täysin valmiita ja maksettuja, viivakoodin lukua vailla siinä kassalla. Mutta kun sitä valmista viivakoodiakaan ei osata lukea. Usein on käynyt sama ulkomaan kirjeen kanssa, täysin valmis cn22 lappuineen ja ositteineen, mutta kassalla vaan ei osata kertoa oikeaa hintaa (kirjettä ei voi maksaa etukäteen). Ei saisi olla niin, että lähettääkseen paketin pitää ajella ympäri kaupunkia/naapurikaupunkia, että löytää sellaisen "postin" missä osataan lähettää kirje ulkomaille.
-Postin asiakaspalvelu on huonointa mahdollista, nytkin olen yli 2 viikkoa odottanut vastausta viestiin, odotus jatkuu edelleen.
 
Viimeksi muokattu:
En minä ohjannut ketään Postin kalliimpien palveluiden käyttäjäksi vaan totesin, että valitsemalla omiin tarpeisiin perustuvan tuotteen, saa sitä lisäarvoa mitä haluaa ja mistä on valmis maksamaan.
Ei Postin peruspalveluihin voi lukea semmoista, että janipetterin pitää nyt saada se tilattu lihafikkari viikonlopun aikana sen seuraavan maanantain sijasta.
En satoja lähetyksiä vastaanottavana ole huomannut mitään huononnusta muuten Postin toiminnoissa viimeisten esim viiden vuoden aikana paitsi sen, että lauantaisin ei enää liiku halvimmat 16-tuotteet lokerikkoihin ja noutopisteisiin.

Ihmettelin aina ennen, että miksi ihmeessä ne edes liikkuu lauantaisin vaikka kyse on halvimmasta tuotteesta heillä (kalliimmat pikatuotteet eivät liikkuneet pl lauantaijakelun lisäpalvelu). Joten en ihan tuota ’rotia’ nyt ymmärrä, järjestään kaikki kamat tulee lähettämistä seuraavana arkipäivänä, paha sitä nopeuttaa järkevillä kustannuksilla.
Edelleen, miksi ihmeessä viikonloppuisin pitäisi edes postin kulkea? Se ei ole kuriirilähetyksen omainen tuote.
Aika hiljaista on seuraavaksi arkipäiväksi saapumisen kanssa. Edellinen postin toimitus tuli suomeen neljässä päivässä liettuasta, siitä meni yli viikko että paketin sai.
 
Aika hiljaista on seuraavaksi arkipäiväksi saapumisen kanssa. Edellinen postin toimitus tuli suomeen neljässä päivässä liettuasta, siitä meni yli viikko että paketin sai.

Näissä pitäisi nyt ensin ymmärtää, että ulkomailta tulevat muiden kiskojen kamat liikkuvat tämän ulkopuolisen kioskin ja Postin välisen sopparin mukaisesti Suomessa. Jos tilaat Suomesta tuotteen joka tulee normaalilla 16-tuotteella, on se järjestään lähetystä seuraavana arkipäivänä noudettavissa, viimeistään toisena arkipäivänä.
Ja tälle on ihan looginen selitys, ottaen Postin volyymit huomioon, ei niillä ole mitään välivarastoja mihin latoa kaikki lähetykset odottamaan. Lähetykset on halvempaa vain käsitellä eteenpäin.
 
Jos on tarvetta viikonlopputoimituksille, pitää laittaa kättä taskuun ja ostaa kuriiritoimituksena, eli ongelma joka ei ole ongelma koska sen voi rahalla sivuuttaa.
Tässä tapauksessa kauppa ei tarjonnut muuta vaihtoehtoa kuin normaalin DHL postipaketin joten raha ei olisi ratkaissu mitään. Mutta kyse ei ollut viikonloppujakelusta vaan yleinen huomio siitä että kaikki hubien välinen pakettiliikenne näyttää suomessa pysähtyvän viikonlopuksi, oli kyseessä sitten kotimaasta tai ulkomailta lähetetty postipaketti. Mutta ilmeisesti sitä runkoliikennettä ei vaan kannata ajaa viikonloppuisin.

Toinen asia mistä voisi valittaa on että iltajakelua ei Turun alueella ole enää saatavilla kuin 2-3 päivänä viikossa, ja tuon kun yhdistää siihen että saman päivän iltajakelua ei aina voi valita niin siitä tulee heti +2 päivää toimitusaikaan lisää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 422
Viestejä
4 550 768
Jäsenet
74 984
Uusin jäsen
Tere

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom