Postin kulkemisen vaikeus

En, olen vain keskiverrolla älykkyydellä siunattu henkilö jolle ei tuottanut mitään vaikeuksia ymmärtää että tuotteen hinta on painosta riippuvainen. Mutta ymmärrän että kaikista asioista ei saa tehtyä iodootti-varmoja.
Sinulla on kova tarve pönkittää egoa huutelemalla muita idiooteiksi, mutta samalla et itse tunnu ymmärtävän ettei kenelläkään ole ongelmaa tiedostaa, että tottakai paketin hinta määräytyy painon perusteella. Siitä huolimatta kun menee tuolle postin hintalaskuri-sivulle, niin se tarjoaa suoraan ensimmäiseksi vaihtoehdoksi tekemättä mitään valintoja tällaisen:

1626251206023.png


Tuossa sanotaan, että 2kg paketti kulkeutuisi tuolla hinnalla, mutta sepä ei oikeasti tarkoitakaan sitä. Jos olet mainitsemallasi keskiverrolla älykkyydellä siunattu henkilö, niin varmaan ymmärrät sinäkin, että mikä tuossa on vikana ja miten se voi aiheuttaa väärinkäsityksen?
 
Itselläni meni Chronopostin pakettitilaus ihan ok. Neljästä paketista Chronopost oli nopein toimittaja Saksasta ja ihan paikallisesta postista kävin hakemassa ilman mitään ongelmia.
 
Sinulla on kova tarve pönkittää egoa huutelemalla muita idiooteiksi, mutta samalla et itse tunnu ymmärtävän ettei kenelläkään ole ongelmaa tiedostaa, että tottakai paketin hinta määräytyy painon perusteella. Siitä huolimatta kun menee tuolle postin hintalaskuri-sivulle, niin se tarjoaa suoraan ensimmäiseksi vaihtoehdoksi tekemättä mitään valintoja tällaisen:

1626251206023.png


Tuossa sanotaan, että 2kg paketti kulkeutuisi tuolla hinnalla, mutta sepä ei oikeasti tarkoitakaan sitä. Jos olet mainitsemallasi keskiverrolla älykkyydellä siunattu henkilö, niin varmaan ymmärrät sinäkin, että mikä tuossa on vikana ja miten se voi aiheuttaa väärinkäsityksen?

Juu, tuossa on se selvä ongelma, että alle 50-grammaisen kirjeen hintaa ei pitäisi tarjota oletuksena vaan vasta siinä vaiheessa kun käyttäjä on tehnyt painovalinnan itse. Se "2 kg" kerjää siinä yhteydessä myös väärinkäsityksiä.

Asia on ilmiselvä kelle tahansa, joka on koskaan lähettänyt kirjeenä mitään enempää kuin postikortteja tai paperiarkkeja, mutta liian todennäköisesti sivu voi hämätä ensikertalaisia. Eli huonoa sivudesignia.

Sivun pitäisi ilman muuta myös vinkata XXS-paketista, jos käyttäjä ilmoittaa laskuriin yli 250 g painon ja kirjeen mitat, mutta eipä vinkkaa.
 
Juu, tuossa on se selvä ongelma, että alle 50-grammaisen kirjeen hintaa ei pitäisi tarjota oletuksena vaan vasta siinä vaiheessa kun käyttäjä on tehnyt painovalinnan itse. Se "2 kg" kerjää siinä yhteydessä myös väärinkäsityksiä.

Asia on ilmiselvä kelle tahansa, joka on koskaan lähettänyt kirjeenä mitään enempää kuin postikortteja tai paperiarkkeja, mutta liian todennäköisesti sivu voi hämätä ensikertalaisia. Eli huonoa sivudesignia.

Sivun pitäisi ilman muuta myös vinkata XXS-paketista, jos käyttäjä ilmoittaa laskuriin yli 250 g painon ja kirjeen mitat, mutta eipä vinkkaa.
Minä en ole edes mikään ensikertalainen, mutta en välttämättä lähetä edes kerran vuodessa postin kautta mitään (ainakaan kirjepostia), joten en osannut kyseenalaistaa tuota hintaa. Oletin siis, että ok, tuo tarjottu on se alin vaihtoehto ja minun paketti mahtuu sen raameihin ja että tällä hetkellä se maksaa sivun kertoman mukaan 1,85€.

Tuo sivu toimisi mainiosti negatiivisena esimerkkinä jollakin käyttöliittymäsuunnittelun kurssilla.
 
Täytyy kyllä myöntää että kyllä minäkin ensimmäisenä olettaisin että tuo paketti olisi mennyt tuolla kuvassa näkyvällä hinnalla kun siinä lukee nimenomaisesti se 2kg kyseisen tuotteen kohdalla. Tietty aina pitäisi tarkkaan katsoa että lähtötiedot on syötetty oikein mutta...
 
Itselläni meni Chronopostin pakettitilaus ihan ok. Neljästä paketista Chronopost oli nopein toimittaja Saksasta ja ihan paikallisesta postista kävin hakemassa ilman mitään ongelmia.
Itsekin tilasin aiemmin tänä vuonna Chromecastin samalla tavalla Chronopostin toimittamana. Se tuli ihan OK perille n. viikossa. Tämä vaikuttaa kuitenkin olevan enemmänkin poikkeus kuin sääntö; esim. trustpilotissa yli 80% kymmenistä tuhansista arvioista on 1-tähden arvioita usean vuoden ajalta.
Chronopostin kanssa saa trustpilotin kommenttien perusteella varautua pääsääntöisesti 4-8 viikon toimituksiin, jotka harvoin onnistuvat kotiin asti (kuskit näyttävät valehtelevan vielä tavallista enemmän käyneensä oven takana).
 
Sinulla on kova tarve pönkittää egoa huutelemalla muita idiooteiksi, mutta samalla et itse tunnu ymmärtävän ettei kenelläkään ole ongelmaa tiedostaa, että tottakai paketin hinta määräytyy painon perusteella. Siitä huolimatta kun menee tuolle postin hintalaskuri-sivulle, niin se tarjoaa suoraan ensimmäiseksi vaihtoehdoksi tekemättä mitään valintoja tällaisen:

1626251206023.png


Tuossa sanotaan, että 2kg paketti kulkeutuisi tuolla hinnalla, mutta sepä ei oikeasti tarkoitakaan sitä. Jos olet mainitsemallasi keskiverrolla älykkyydellä siunattu henkilö, niin varmaan ymmärrät sinäkin, että mikä tuossa on vikana ja miten se voi aiheuttaa väärinkäsityksen?
Tuo on hämäävä.

Kuvakaappaus on sivuilta jossa hintalaskuri, ja jos hintalaskuriin syöttää enintään 50g niin hinnaksi tulee tuo, nuolisekohdalla on kuvattu tavallisen kirjeen maksimi koot, kuvan huutomerkistä saa tarkemman erittelyn.

Vaikka syy olisi siitä että koodari on tulsotanut tuohon tuotteen tiedot, niin joka tapauksessa on käyttäjälle hämentävää.
Eli jos ei ole vielä annettu palautetaa, niin kannattaa antaa, tuo kuuluu siihen kategoriaan mitä kritisoidaan toisessa ketjussa, tuossakin sekaannuksen lisäksi piilotettu tuo infomerkin tieto, kyllä ne sivulle mahtuisi ongelmitta. (joka oli tuossa lieventänyt tuota sekaannus mahdollisuutta)

Se että tiskillä ei myydä jotain nettikaupan hinnoittelulla on ihan ärkipäivää, Ja se on ihan arkipäivää että itsepalvelutuotteet voivat olla edullisempia kuin palvelu tuotteet. (siis se kriittikki että tiskillä ei saanut itsepalvelui tuotetta itsepalvelu hintaan)
 
Lisätäänpä tänne kokemuksia Chronopostista. Suosittelen välttämään kuin ebolaa.

Tilasin Fnac:ilta soundbarin. Kuriirifirmaa ei saanut valita vaan he käyttävät Chronopostia. Lähetyskulut olivat hyvin kohtuulliset 15€ isolle paketille kotiinkuljetuksesta.
Tilaus lähti sunnuntaina 4.7, Fnac toimitti paketin Chronopostin haltuun 5.7. Siitä alkoikin sitten syöksykierre. Fnacin verkkosivut lupasivat toimitusta 8.7 mennessä ja Chronopostin omilta sivuiltakin selviää, että Suomeen toimitukseen pitäisi mennä max 5 päivää. Nyt 14.7 paketti on edelleen Pariisissa:

chronopostin sekoilut.PNG


Onnistuin maanantaina saamaan Facebook Messengerillä Chronopostin aspan kiinni ja Google translaten avulla kysymään tilannetta. Heidän mukaansa oli jotakin ongelmia lähetyksen koon kanssa, mutta yrittävät saada toimitettua. Sen jälkeen en ole tavoittanut heitä Messengerillä tai muulla keinoin. Vastauksessa kestää vähintään monta tuntia. Chronopostin Tracking-sivun sähköpostihäly ei toimi, joten sitä joutuu itse vahtaamaan.
Otin maanantaina yhteyttä myös Fnacin asiakaspalveluun, joka toimi kätevästi ja nopeasti heidän nettisivun chatissä. Sinnekin Google translatella viestiä; asiakaspalvelija oli ymmärtäväinen ja lupasi tehdä kiirehtimis/selvityspyynnön Chronopostille. Tämän seurauksena ehkä tuo maanantai-illan merkintä, koska siinä kommentissa viitataan lähettäjään koodilla. Pisteet siis Fnacille, mutta Chronopostin käyttäjäkokemus on täyttä kuraa.

Tilanne siis edelleen se, että pakettini kiertää kehää Pariisin Chronopostin toimistojen välillä. 10 päivää tilauksesta, ja paketti ei ole edes lähtenyt maasta. Hieman alkaa hirvittämään, kun paketti on kuitenkin aika arvokas. Onneksi maksoin luottokortilla, niin saan rahani tarvittaessa takaisin pankin kautta.
Käys kahtoo PostNordin seurannasta löytyykö paketti sieltä?
Itellä tuli vasta Chronopostin paketti Postnordin kuskaamana.
 
Itsekin tilasin aiemmin tänä vuonna Chromecastin samalla tavalla Chronopostin toimittamana. Se tuli ihan OK perille n. viikossa. Tämä vaikuttaa kuitenkin olevan enemmänkin poikkeus kuin sääntö; esim. trustpilotissa yli 80% kymmenistä tuhansista arvioista on 1-tähden arvioita usean vuoden ajalta.
Chronopostin kanssa saa trustpilotin kommenttien perusteella varautua pääsääntöisesti 4-8 viikon toimituksiin, jotka harvoin onnistuvat kotiin asti (kuskit näyttävät valehtelevan vielä tavallista enemmän käyneensä oven takana).
Chronopostin 84% yhden tähden arvioita on Trustpilotin skaalalla *hyvä* tulos.
Postilla on niitä 89%, UPS:llä 92%, DHL:llä 90%, USPS:llä 94%.

Aina pitää vertailla muihin, yhden firman tuloksesta ei voi päätellä juuri mitään.

Enkä siltikään ole varma voiko noista melko pienistä eroista päätellä jotain muuta kuin että millään firmalla ei aina mene kaikki putkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Käys kahtoo PostNordin seurannasta löytyykö paketti sieltä?
Itellä tuli vasta Chronopostin paketti Postnordin kuskaamana.

Kiitos vinkistä. Vielä ei ollut mitään PostNordilla. Ehkä sitten kun/jos paketti joskus pääsee pois Ranskanmaalta.

Chronopostin 84% yhden tähden arvioita on Trustpilotin skaalalla *hyvä* tulos.
Postilla on niitä 89%, UPS:llä 92%, DHL:llä 90%, USPS:llä 94%.

Aina pitää vertailla muihin, yhden firman tuloksesta ei voi päätellä juuri mitään.

Enkä siltikään ole varma voiko noista melko pienistä eroista päätellä jotain muuta kuin että millään firmalla ei aina mene kaikki putkeen.

Hyvä huomio. Voisin tässä tasapuolisuuden vuoksi kritisoida myös Itellaa / Postia. Express-paketti (telkkari) luvattu toimitusaika kotiin Latviasta max 2 arkipäivää. Noh, tuli parissa päivässä Vantaalle, mutta on seissyt siellä nyt jo 3 arkipäivää, vaikka Omapostin mukaan arvioitu toimitusaika oli toissapäivänä. Aspan mukaan lähetyksellä oli väärä lajittelutunnus tai mikälie, mistä saattaa johtua tuo viive. Kuluttajana saan nyt sitten nauttia tästä täysin rinnoin, mitään en voi tehdä, en edes hakea töllöä itse Vantaalta. Ja kukaan ei ole vastuussa mistään.
 
Kysytääs nyt täällä hieman neuvoja/vastaavia kokemuksia.. UPSilta paketti tulossa, tullut Suomeen yli viikko sitten, import scan tehty ja sitten kadonnut. UPSin seurannan mukaan On The Way ja Delayed. Löydetäänkö näitä paketteja enää viikon kateissaolon jälkeen? Kellään kokemuksia? Voiko olettaa että paketti on varastettu (työntekijän toimesta?) jo näin pitkän ajan jälkeen?
Asiakaspalvelun mukaan lähettäjän pitää tehdä tutkintapyyntö tms UPSille, että edes aloittavat etsimään pakettia. Lähettäjä kertoo mulle että on tehnyt sen. Mutta UPSin aspan mukaan eivät ole tehneet. Kyseessä suht. arvokas paketti, mikä lähetetty ulkomailta, mutta EU:n sisältä.
Saako tässä jo unohtaa koko paketin ja laittaa korvauspyynnön luottokortin vakuutukseen?
 
Kysytääs nyt täällä hieman neuvoja/vastaavia kokemuksia.. UPSilta paketti tulossa, tullut Suomeen yli viikko sitten, import scan tehty ja sitten kadonnut. UPSin seurannan mukaan On The Way ja Delayed. Löydetäänkö näitä paketteja enää viikon kateissaolon jälkeen? Kellään kokemuksia? Voiko olettaa että paketti on varastettu (työntekijän toimesta?) jo näin pitkän ajan jälkeen?
Asiakaspalvelun mukaan lähettäjän pitää tehdä tutkintapyyntö tms UPSille, että edes aloittavat etsimään pakettia. Lähettäjä kertoo mulle että on tehnyt sen. Mutta UPSin aspan mukaan eivät ole tehneet. Kyseessä suht. arvokas paketti, mikä lähetetty ulkomailta, mutta EU:n sisältä.
Saako tässä jo unohtaa koko paketin ja laittaa korvauspyynnön luottokortin vakuutukseen?
Korvauspyyntö myyjälle ensiksi.
 
En nyt ymmärrä, mailitse vai? En ole aiemmin tälläiseen tilanteeseen törmännyt.
Ihan yleisesti jos et saa ostamaasi tuotetta, otat ensiksi yhteyttä myyjään, et luottokortin myöntäjään. Vasta jos rahojen palautus myyjältä ei onnistu, sitten yhteys luottokortin myöntäjään.
 
Ihan yleisesti jos et saa ostamaasi tuotetta, otat ensiksi yhteyttä myyjään, et luottokortin myöntäjään. Vasta jos rahojen palautus myyjältä ei onnistu, sitten yhteys luottokortin myöntäjään.
Olen ollut myyjään yhteydessä. Naiviisti kuvittelin että UPS:lle reklamaatio myyjältä, niin alkavat etsimään ja paketti löytyy sitten ja asia selvä. Ei ilmeisesti UPS:n kanssa ihan menekään niin. Tuskin pakettia enää löytyykään. Rahoja en siis ole vielä pyytänyt takaisin.
 
Noh vihdoin sain ainakin Postilta vastauksen, kun tosiaan paketti ei vaan liiku mihinkään. Heidän ratkaisu oli sitten hyväksyä uudestaan tulli-ilmoitus ja käsittelymaksu. Jotenkin en usko, että toi nyt tosta maagisesti lähtee liikkeelle tuon takia.
 
Kysytääs nyt täällä hieman neuvoja/vastaavia kokemuksia.. UPSilta paketti tulossa, tullut Suomeen yli viikko sitten, import scan tehty ja sitten kadonnut. UPSin seurannan mukaan On The Way ja Delayed. Löydetäänkö näitä paketteja enää viikon kateissaolon jälkeen? Kellään kokemuksia? Voiko olettaa että paketti on varastettu (työntekijän toimesta?) jo näin pitkän ajan jälkeen?
Asiakaspalvelun mukaan lähettäjän pitää tehdä tutkintapyyntö tms UPSille, että edes aloittavat etsimään pakettia. Lähettäjä kertoo mulle että on tehnyt sen. Mutta UPSin aspan mukaan eivät ole tehneet. Kyseessä suht. arvokas paketti, mikä lähetetty ulkomailta, mutta EU:n sisältä.
Saako tässä jo unohtaa koko paketin ja laittaa korvauspyynnön luottokortin vakuutukseen?
Ja nyt tuli vastaus myyjältä, heidän mukaan UPS:ltä menee kuukausi että vastaavat viestiin. Maksoin vielä 65e ylimääräistä, koska paketilla oli kiire.

Kysyn uudestaan, onko kellään kokemuksia että löytääkö UPS ikinä kadottamiaan paketteja? Kyseessä on vielä iso paketti mikä ei nyt ihan työntekijän taskuun mahdu.
 
Ihan simppeli pikkupaketti, mahtuu postiluukusta, lähti seikkailemaan jonnekin. Meinasikin tulla liian nopeasti.
posti-on-iloinen-asia-WinSnap-2021-07-13-09-21.png

Samasta (sattumoisin) toissa viikolla tilattu paketti tuli parissa päivässä lähikaupan postiautomaattiin. Mutta näillä lienee on erilliset reittinsä tjsp.

Eihän tämä ole mitään siihen nähden mitä tässä ketjussa olen nähnyt, enkä kummemmin odota tätä, mutta satuinpa nyt katsomaan, että missä mennään.
Soitin postiin, eikä ollut mitään apua. Tyttönen lupasi laittaa sähköpostia, "jos joku huomaisi". Luultavimmin jossain Lotossa tms. voittaa todennäköisemmin kuin joku sattuisi lukemaan ja tekemään asian hyväksi jotain.

Sitä ihmettelen ehkä eniten, että eikö epäselvät tapaukset ohjaudu minnekään käsiteltäväksi? Onko tuo nyt jossain Oulun jakelupisteen tms. tjsp. etc. nurkassa keräämässä hämähäkkien seittejä loputtomiin, kun uusia tapahtumia ei kirjaudu?

Edit. No nyt tuo on postiluukkuni sijasta löytänyt sentään lähimpään postiin, josta minun pitäisi tuo postiluukusta solahtava kirje haettava. :facepalm: Taidanpa soittaa postiin, jahka numero löytyy, että mitäpä jos kuitenkin toisivat alkuperäisen sopimuksen mukaisesti sen kirjeen ihan postilaisen kätösin minun postiluukkuun.:mad:
 
Viimeksi muokattu:
Yli viikko sitten tullattu, maksettu orjaverot ja kaikki. Ei liiku mihinkään! Tässähän alkaa ORAVALLA KÄPY JÄÄTYMÄÄN!
 
Kyllä taas saa käsittelymaksulle vastinetta, käsittelevät näemmä oikein ajan kanssa näitä nyt. :facepalm:

photo_2021-07-13_10-48-54.jpg
Tähän päivityksenä vielä että lajiteltiin muutaman kerran lisää ja tänään klo 10 vihdoin lähti Helsingistä liikenteeseen ja äskettäin tuli viestiä että on noudettavissa. Pitkän kaavan mukaan mentiin taas.

Kuljetus itsessään tuntuu pelaavan hiton hyvin, mutta joku prosessissa mättää että nyssäkät pyörii rinkiä systeemissä, joko virtuaalisesti tai fyysisesti.
 
Tähän päivityksenä vielä että lajiteltiin muutaman kerran lisää ja tänään klo 10 vihdoin lähti Helsingistä liikenteeseen ja äskettäin tuli viestiä että on noudettavissa. Pitkän kaavan mukaan mentiin taas.

Kuljetus itsessään tuntuu pelaavan hiton hyvin, mutta joku prosessissa mättää että nyssäkät pyörii rinkiä systeemissä, joko virtuaalisesti tai fyysisesti.
Yli viikko sitten tullattu, maksettu orjaverot ja kaikki. Ei liiku mihinkään! Tässähän alkaa ORAVALLA KÄPY JÄÄTYMÄÄN!
Täällä lajittelu senkun jatkuu. Lätkäsivät seurantaan uudestaan noi tullaukset, en tiedä millä logiikalla se auttaa paketin löytymistä jostain varaston nurkista. Korvaava tuote jo tilattu 9.7. Mietityttää vaan, että miten lähden vaatimaan maksettuja ALV:eja takaisin, niitäkin varmaan saa odottaa kuukausia. Tässä on kyseessä jo kuitenkin aika suuri menetys ja ennen kaikkea vitutuskäyrä tapissa. Sekin vielä, että muita paketteja on tulossa ja ei viittis ihan jokaista alkaa tilaamaan uudestaan ja kierrättämään toisen EU-maan kautta, koska maksaa huomattavasti enemmän.

Ja tosiaan lajittelu ei ole mikään fyysinen tapahtuma, ilmeisesti riittää että hylly missä paketti sijaitsee skannataan ja siitä tulee merkintä "lajiteltu." Eli todellisuudessa kukaan ei sitä pakettia oikeasti käsittele.
asdasd.png
 
Chronopostin sekoilut jatkuu. Paketti ollut 10 arkipäivää heidän käsissään pyörimässä pitkin Pariisin lähiöitä.
Sain eilen pahoitteluviestin Chronpostilta reklamoituani asiasta myyjälle (Fnac). Viestissä sanotaan mm. seuraavaa syyksi viivästykseen:
Toutefois, votre envoi ne correspond pas aux conditions de poids et de dimensions telles que spécifiées dans nos conditions générales de vente. De ce fait, un délai supplémentaire est nécessaire pour assurer cette prestation.
Lähetyksesi ei kuitenkaan vastaa yleisissä myyntiehdoissamme määriteltyjä painon ja mittojen ehtoja. Tämän vuoksi tämän palvelun tarjoamiseen tarvitaan lisäaikaa.

Mitäpä tuohon nyt sanoisi... Kuluttajana en voinut missään vaiheessa vaikuttaa kokoo asiaan. Fnac tarjosi tämän toimitusvaihtoehdon, Chronopost otti paketin kuljetukseen, ja nyt ilmeisesti arpovat miten saisivat sen Suomeen ja pallottelevat pakettia toimipisteeltä toiselle. Tässä alla koko tähänastinen saaga..

chronopostin sekoilut osa 2.PNG


PS. Posti sentään toi 2 arkipäivässä luvatun express paketin jo 7 arkipäivän jälkeen, hyvä Suomi!
 
Viimeksi muokattu:
Paljon tulee tilattua työn puolesta ATK ym tavaraa. Esimerkiksi Atean eshop voi näyttää saldoja tuoteelle joka tosiasissa on Tsekissa, sieltä sitten odotellaan jotain mustepatruunaa tulevaksi.

Posti toimii yleensä hyvin. Kaksi kertaa on jumittanut, molemmat tilaukset verkkokauppa.com:sta. Nyt on on tilanne päällä
1626443119373.png

ikiliikkujan ovat keksineet, näyttänyt tuota koko viikon.
 
Nyt on kyllä jonkinlainen ennätyssuoritus sekä parilta verkkokaupalta että postilta. Tein eilen tilauksen kahteen eri verkkokauppaan noin kello 14:30 ja tänään 14 paikkeilla tuli puhelimeen viestit, että paketit on noudettavissa (nuo viestit siis tuli noin vartin aikaerolla). Ei ole kyllä omalla kohdallani käynyt vielä koskaan näin, että paketti saapuu perille vuorokauden sisällä tilauksesta.
 
Nyt on kyllä jonkinlainen ennätyssuoritus sekä parilta verkkokaupalta että postilta. Tein eilen tilauksen kahteen eri verkkokauppaan noin kello 14:30 ja tänään 14 paikkeilla tuli puhelimeen viestit, että paketit on noudettavissa (nuo viestit siis tuli noin vartin aikaerolla). Ei ole kyllä omalla kohdallani käynyt vielä koskaan näin, että paketti saapuu perille vuorokauden sisällä tilauksesta.

Puhelinoperaattorilta tilailin rompetta. Kaksi tuli vuorokauden sisään, kolmas meni viikonlopun yli kun olin vähän myöhässä tilauksen kanssa. Mikähän diili niillä on postin kanssa, kun noin nopsaan saapuu.

Muuten en kovin usein tilaile, ellei ihan pakko ole jos kivijalasta ei saa.
 
Puhelinoperaattorilta tilailin rompetta. Kaksi tuli vuorokauden sisään, kolmas meni viikonlopun yli kun olin vähän myöhässä tilauksen kanssa. Mikähän diili niillä on postin kanssa, kun noin nopsaan saapuu.

Muuten en kovin usein tilaile, ellei ihan pakko ole jos kivijalasta ei saa.
Muistelisin että ainakin jollakin operaattorilla on varasto jonkun postin toimipisteen yhteydessä ja ne postittaa sieltä "saman tien" kun tulee tilaus tms. Joku tuollainen yhteistyökuvio kuitenkin.
 
Ei ole kyllä omalla kohdallani käynyt vielä koskaan näin, että paketti saapuu perille vuorokauden sisällä tilauksesta.
Asut syvällä idässä, pohjoisessa ?

Jos siis oletus että olet aiemmin tilaullut paikoista mihin luovattaan lähetys samanpäivän aikaan jollain klo 14:00 paketilla.

Edit, tuo kai joku lokero/asiamiespiste toimitus, niissä voi mennä enemmän loppupäivään.
 
Itsekin oon tuota miettinyt, oisko mahdollista että niillä on stockia postin alueellisissa logistiikkavarastoissa, ja käskystä laittavat paketin tulemaan? Esimerkiksi jokin tällainen ratkaisu:

 
Muistelisin että ainakin jollakin operaattorilla on varasto jonkun postin toimipisteen yhteydessä ja ne postittaa sieltä "saman tien" kun tulee tilaus tms. Joku tuollainen yhteistyökuvio kuitenkin.

DNA. Seurannan mukaan vantaalta lähti, ja on tässä vähän välimatkaa, muttei niin paljoa etteikö ehtisi ihan normaali kuljetuksena. Kioskilta satuin kysymään kerran mihin aikaan tavaraa yleensä tulee, niin kolmelta.
 
Maksoin juuri tuon 2,9 euron käsittelymaksun postille. Kyseessä oli siis 50 euron arvoinen postipaketti USA:sta ilman IOSS-juttuja.
Täältä aiemmin luin, että valituksia kuluttajavirastoon oli jo tuosta tehty. Odottelen itsekin lisätietoa ennen valituksen kirjoittamista. Pidän tuota käsittelymaksua aivan kusetuksena.Tämä asiahan on jo kerran ratkaistu:


Kun kuluttaja ostaa tavaroita EU:n ulkopuolisesta verkkokaupasta, hän samalla hyväksyy lähetyskustannukset ja maksaa ne tilauksen yhteydessä. Jollei kuluttajalle ole muuta ilmoitettu, kuluttaja voi perustellusti lähteä siitä, että rahdinkuljettajan ja kuluttajan välinen kuljetussopimus sisältää kaikki välttämättömät lähetyskulut, lukuun ottamatta mahdollisia viranomaismaksuja, kuten tullia ja arvonlisäveroa.

Sinänsä on siis ok, että Posti veloittaa sen verran palveluistaan kuin haluaa/pystyy, mutta ei maksuja voi pyytää enää sopimuksen syntymisen jälkeen. Postin pitäisi periä nämä maksut niiltä yrityksiltä, joiden paketteja kuljettavat. Ne yritykset taas perisivät sitten maksut kuluttajilta tai nettikaupoilta. Jos tämän nurinkurisen logiikan nyt hyväksyy, niin mikä estää postia nostamasta hintaa joka vuosi?
 
Jaa että käpy jäätyy viikossa, mulla tulee kohta kaksi viikkoa siitä kun maksut on hyväksytty. Oli ehkä liikaa toivottu että paketti tulisi parissa viikossa briteistä ennen tullimuutosta. Harmillista kun tuotetta (musiikkia) ei saa (laillisesti) maailmassa mistään muualta ja täytyyhän tekijää tukea.

(Tilanne 17.7.2021)

Lähetys on lajiteltu. 12.7.2021 klo 22:32 VANTAA 01530
Lähetys on rekisteröity. 10.7.2021 klo 05:51 VANTAA 01530
Lähetys on lajiteltu. 06.7.2021 klo 08:34 VANTAA 01530
Lähetyksen käsittelymaksu maksettu Postille 05.7.2021 klo 22:48
Tulli-ilmoitus on hyväksytty 05.7.2021 klo 22:44
Lähetyksen vastaanottajaa on tavoiteltu kirjeitse 02.7.2021 klo 06:10 NTF Notification Tool
Lähetyksen vastaanottajan puhelinnumeroa ei ole saatu 02.7.2021 klo 06:10 NTF Notification Tool
Tee tullaus ja maksa Postin käsittelymaksu 20 päivän kuluessa saapumisesta. 02.7.2021 klo 06:10
Lähetys on lajiteltu. 01.7.2021 klo 18:06 VANTAA 01530
Lähetys on saapunut kohdemaahan. 01.7.2021 klo 18:05 VANTAA 01530

(Lähetetty briteistä 16.6.2021)
 
Camu.fi tilasin pe-aamuna pari paitaa. Ne oli perillä eilen la alle 24h kuluttua. Välillä postikin suorittaa.
 
Joskus kyllä yllättää, Tilasin saksasta torstaina ja oli perillä maanantaina. välissä oli Juhannus.
 
Maksoin juuri tuon 2,9 euron käsittelymaksun postille. Kyseessä oli siis 50 euron arvoinen postipaketti USA:sta ilman IOSS-juttuja.
Täältä aiemmin luin, että valituksia kuluttajavirastoon oli jo tuosta tehty. Odottelen itsekin lisätietoa ennen valituksen kirjoittamista. Pidän tuota käsittelymaksua aivan kusetuksena.Tämä asiahan on jo kerran ratkaistu:

Postin FAQissa on osattu odottaa kritiikkiä:

Miksi Posti perii käsittelymaksun tulliselvitettäville lähetyksille?
Käsittelymaksu kattaa tulliselvitettävien lähetysten manuaalisesta käsittelystä, ilmoitusmenettelystä ja varastoinnista aiheutuvat kustannukset. Maksu perustuu Maailman postiliiton sopimuksiin.

Miksi tästä maksusta ei ole kerrottu verkkokaupan sivuilla?
Verkkokauppojen ehdoissa on yleensä maininta, että vastaanottajalle voi tulla mahdollisia lisäkuluja tulli- ja veromaksujen lisäksi.

Niin, onhan se mahdollista että viranomaispostilla on sitten enemmän oikeuksia kuin DHL:llä. Onkohan tämä maksu esim. Ruotsissa? Mutta jos KKV:sta tulisikin kieltävä päätös, niin ehdottomasti kannattaisi vetää päätyyn asti markkinaoikeuteen, jos posti vielä tuota maksua keräisi (kun heillä ei ole velvollisuutta noudattaa KKV:n linjauksia).
 
On. PostNord perii alle 1600 SEK arvoisista lähetyksistä 75 SEK verollisen käsittelymaksun ja 1600 SEK tai enemmän arvoisista lähetyksistä 125 SEK verollisen käsittelymaksun. Suomen Posti on siis tuohon verrattuna halpa. Lähde: From another country
Ko. PostNordin maksuihin sisältyy myös tullaus (eli PostNord tekee tullauksen vastaanottajan puolesta), eli eivät ole verrannollisia Postin 2,90 € käsittelymaksuun vaan Postin 25,60 € tullaustoimeksiantomaksuun (Postin tullauspalveluhinnasto).

Ruotsissa ei ole vastaavaa itsetullausmekanismia olemassa, joten Postin 2,90 euron käsittelymaksua vastaavaa maksua ei ole.


edit:
Postin mainitsema Maailman postiliiton sopimuskohta on Artikla 20.2:
2 Tullitarkastuksen alaisista lähetyksistä voidaan periä tullille esittämisestä maksu, jonka ohjeellinen enimmäismäärä ilmoitetaan Toimitusohjesäännöissä. Maksu peritään vain niiden lähetysten tullille esittämisestä ja tullauksesta, joista on peritty tullimaksut tai muut vastaavat maksut.
Voi tosiaan varmaan olla montaa mieltä, voiko Posti periä maksun "tullille esittämisestä ja tullauksesta", jos vastaanottaja on itse tehnyt itsetullauksen.

Englanninkielinen PDF, kohta on sivulla 120:
Items submitted to customs control may be subjected to a presentation-to-Customs charge, the guideline amount of which is set in the Regulations. This charge shall only be collected for the submission to Customs and customs clearance of items which have attracted customs charges or any other similar charge.
 
Viimeksi muokattu:
Mahtaako postin lajittelussa olla ruuhkaa?
Viimeinen tullivapaa alle 22€ paketti saapui maahan 29.6, rekisteröity 8.7 ja sen jälkeen seurannassa on hiljaista.
 
Ko. PostNordin maksuihin sisältyy myös tullaus (eli PostNord tekee tullauksen vastaanottajan puolesta), eli eivät ole verrannollisia Postin 2,90 € käsittelymaksuun vaan Postin 25,60 € tullaustoimeksiantomaksuun (Postin tullauspalveluhinnasto).

Ruotsissa ei ole vastaavaa itsetullausmekanismia olemassa, joten Postin 2,90 euron käsittelymaksua vastaavaa maksua ei ole.

Eikös tuo ole kuitenkin Ruotsissa pienin palvelumaksu, jolla yksityishenkilö voi saada saapuvan (IOSS-järjestelmään kuulumattoman) lähetyksensä ylipäätänsä maahantuontikäsitellyksi, eli sikäli se kyllä olisi verrannollinen tuohon Postin maksuun (vaikka siihen sisältyykin ylimääräisiä palveluita, joista Postilla pitäisi maksaa erikseen)? Vai olenko käsittänyt väärin?
 
Tuo Postin 2,90€ maksu kuluttajille on muuten näköjään alviton hinta. Tullatessa tuohonkin lätkäistään 24% alvia päälle eli oikeasti maksaa 3,60€.

Eikö kuluttajille pitäisi aina ilmoittaa verollinen hinta - vai onko tässä joku erikoisuus kyseessä miksi em. ei päde?
 
Noh tulihan se lähetys sieltä vajaassa neljässä viikossa. Toivotaan nyt ettei samanlaista säätöä ole kaikkien tullattavien lähetysten kanssa. Vähän harmillista kun EMS-lähetykset ovat tulleet viimeaikoina alle viikossa Kiinasta perille, mutta turha tilailla yhtään mitään jos odotusajat täällä päässä näin sairaita.
 
Oliko niin, että ennen 1.7 tilatuista, ei tarvitse maksaa tuota 2.9 € käsittelymaksua?
 
Oliko niin, että ennen 1.7 tilatuista, ei tarvitse maksaa tuota 2.9 € käsittelymaksua?
EU:n ulkopuolelta verkkokauppaostoksia tekevien on hyvä valmistautua muutokseen jo hyvissä ajoin. Muutos koskee kaikkia 1.7.2021 alkaen Suomeen saapuvia tavaroita, vaikka ne olisi tilattu jo ennen heinäkuuta. Vain paketin saapumispäivällä on merkitystä. Tämä kannattaa ottaa huomioon ostoksia tehdessä jo alkukesästä, sillä verkkokauppojen toimitusajat voivat toisinaan olla pitkiä. Tilaajan vastuulla on selvittää, mitä rajoituksia ja velvollisuuksia tavaran tilaamiseen liittyy.
 
Toimiiko tämä digitaalinen tullaus noissa kiinapaketeissa? Näyttäisi siltä, että kyseinen prosessi alkaa Omaposti sovelluksesta ja mikäli lähetys ei siellä näy niin miten sen digitaalisen tullauksen saa tehtyä?

Mää olen omaposti-vastainen ja kun paketissa ei ollut puhelinnumeroakaan niin mulle tuli ihan perinteinen kirje. "eu:n ulkopuolelta saapunut lähetys odottaa tullausta" ja siinä lähetyskoodi.

Tein tulliselvityksen tullin webbisivuilla ja maksoin postille käsittelymaksun postin webbisivuilla. Nyt sitten voi ihastella tuolla seurantakoodilla että onko tullaukset ja postin riistomaksut hoidettu ja kuinka se paketti jumittaa vantaalla =)
 
Eikös tuo ole kuitenkin Ruotsissa pienin palvelumaksu, jolla yksityishenkilö voi saada saapuvan (IOSS-järjestelmään kuulumattoman) lähetyksensä ylipäätänsä maahantuontikäsitellyksi, eli sikäli se kyllä olisi verrannollinen tuohon Postin maksuun (vaikka siihen sisältyykin ylimääräisiä palveluita, joista Postilla pitäisi maksaa erikseen)? Vai olenko käsittänyt väärin?
Totta, voihan sen noinkin ajatella.
Toimiiko tämä digitaalinen tullaus noissa kiinapaketeissa? Näyttäisi siltä, että kyseinen prosessi alkaa Omaposti sovelluksesta ja mikäli lähetys ei siellä näy niin miten sen digitaalisen tullauksen saa tehtyä?
Jos lähetys ei näy OmaPostissa niin halvempaa digitaalista tullausta ei tietääkseni voi tehdä.
 
Tuo Postin 2,90€ maksu kuluttajille on muuten näköjään alviton hinta. Tullatessa tuohonkin lätkäistään 24% alvia päälle eli oikeasti maksaa 3,60€.

Eikö kuluttajille pitäisi aina ilmoittaa verollinen hinta - vai onko tässä joku erikoisuus kyseessä miksi em. ei päde?

Tällä sivulla ainoastaan ilmoitetaan alv 0 %.
  • Käsittelymaksu tulliselvitettäville lähetyksille
    - Verkossa 2,90 € (alv 0 %)
    - Käteisellä Posteissa 3,30 € (alv 0 %)
 
Viimeksi muokattu:
Ihmeiden aika ei ole ohi, 15 päivän odottelun jälkeen Chronopost sai mun paketin Ranskan rajojen ulkopuolelle. Nyt on hyvät mahdollisuudet saada paketti tällä viikolla vielä kotiin.
 
Backstory: paketti jätetty automaattiin noin. 16.15, automaatin tyhjennys kello 17:00. Kysytty Postin aspasta että mikä homma kun paketti ei ole liikkunut. Vastaus: "Koska on mennyt vasta vuorokausi, niin odota rauhassa" (Onko Postin slogani nykyään sama kuin VR:llä? "Venaile rauhassa")

Paketti vietiin nimenomaan sillä tarkoituksella ennen automaatin tyhjentämistä sinne, että lähtisi samana päivänä jakeluun :asif:

Ei tämä nyt maailmaa kaada, mutta vituttaa silti. Sekä vituttaa että vuorokauden myöhästyminen postin omien "kesä-sekoilujen" takia on luokkaa "Odota rauhassa, mennyt vasta hetki. Oma vika kun myöhään veit"



Capture1.JPG
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 336
Viestejä
4 865 619
Jäsenet
78 642
Uusin jäsen
indice

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom