Postin kulkemisen vaikeus

Vein noin 3cm paksun ja 260g painavan kirjekuoren kokoisen paketin postiin. Oletin että se menee perinteisesti kirjeenä/maksikirjeenä. Täti testaili sitä sellaisen postilaatikkosapluunan kanssa muutaman kerran ja totesi että kyllä se siitä läpi menee, mutta on vähän nihkeä. Mumisi itsekseen jotain lisää ja veloitti 7,40€. En saanut minkäänlaista seurantakoodia.

Ihmettelin paluumatkalla hintaa ja katselin kotona Postin sivuilta, että 25 x 35,3 x 3 cm, 2 kg -kokoinen kirje menisi yhdellä 1,85€ ikimerkillä (nyt ostattivat niitä neljä). Ja jos nyt lasketaan vaikka että se 3cm ylittyi, niin sen olisi pitänyt silti mennä S-kokoisena pakettinakin halvemmalla (kts. kuva alla) ja siitä olisi saanut seurantakoodinkin. Vittu mitä palvelua taas.

1626199039487.png
 
Päivittäisin tietoni nykyaikaan, eli onko niin, että Postin kotiinkuljetus ei edelleenkään soita hakemaan alaovelta, jos alaovi on 24/7 lukossa ja summeria tai muuta tapaa informoida asukasta ei ole. Tällaisiakin kolhooseja nimittäin on.

Mitä siinä oikein pitäisi tehdä, jos lähettäjänä on ulkomainen kuljetusfirma, joka siirtyy pakotettuna Postin kyytiin Suomen päässä. Istua siellä alaovella klo 8-16 väli? Vai hakea suosiolla kallis EMS-"pika"paketti joskus myöhemmin pääpostista tämän logistisen mahdottomuuden takia, kun Posti ei raaskinut maksaa alihankkijalle minuutista ylimääräistä työaikaa ja 10 sekunnista puhelinaikaa. Jos taloyhtiön boomerit ei uskalla sitä alaoven avainta antaa alihankkijalle siinä missä kirjepostin jakajalle, mikä tämän ongelman toinen syyllinen on.
 
Vein noin 3cm paksun ja 260g painavan kirjekuoren kokoisen paketin postiin. Oletin että se menee perinteisesti kirjeenä/maksikirjeenä. Täti testaili sitä sellaisen postilaatikkosapluunan kanssa muutaman kerran ja totesi että kyllä se siitä läpi menee, mutta on vähän nihkeä. Mumisi itsekseen jotain lisää ja veloitti 7,40€. En saanut minkäänlaista seurantakoodia.

Ihmettelin paluumatkalla hintaa ja katselin kotona Postin sivuilta, että 25 x 35,3 x 3 cm, 2 kg -kokoinen kirje menisi yhdellä 1,85€ ikimerkillä (nyt ostattivat niitä neljä). Ja jos nyt lasketaan vaikka että se 3cm ylittyi, niin sen olisi pitänyt silti mennä S-kokoisena pakettinakin halvemmalla (kts. kuva alla) ja siitä olisi saanut seurantakoodinkin. Vittu mitä palvelua taas.

1626199039487.png

Kun 250 g ylittyy, niin 7,40 € eli 4 merkkiä on oikea hinta kirjeestä. Mutta postilainen olisi voinut myös tajuta ehdottaa, että XXS-paketti 4,90 eurolla olisi järkevin vaihtoehto.
 
Vein noin 3cm paksun ja 260g painavan kirjekuoren kokoisen paketin postiin. Oletin että se menee perinteisesti kirjeenä/maksikirjeenä. Täti testaili sitä sellaisen postilaatikkosapluunan kanssa muutaman kerran ja totesi että kyllä se siitä läpi menee, mutta on vähän nihkeä. Mumisi itsekseen jotain lisää ja veloitti 7,40€. En saanut minkäänlaista seurantakoodia.

Ihmettelin paluumatkalla hintaa ja katselin kotona Postin sivuilta, että 25 x 35,3 x 3 cm, 2 kg -kokoinen kirje menisi yhdellä 1,85€ ikimerkillä (nyt ostattivat niitä neljä). Ja jos nyt lasketaan vaikka että se 3cm ylittyi, niin sen olisi pitänyt silti mennä S-kokoisena pakettinakin halvemmalla (kts. kuva alla) ja siitä olisi saanut seurantakoodinkin. Vittu mitä palvelua taas.

1626199039487.png
Postin sivujen mukaan 250g-500g kirje 7,4€

Mutta postilainen olisi voinut myös tajuta ehdottaa, että XXS-paketti 4,90 eurolla olisi järkevin vaihtoehto.
Myydäänkö tuota postissa ?
Tai jos käy niissä "asiamiesposteissa", niin myydäänkö siellä.
 
Päivittäisin tietoni nykyaikaan, eli onko niin, että Postin kotiinkuljetus ei edelleenkään soita hakemaan alaovelta, jos alaovi on 24/7 lukossa ja summeria tai muuta tapaa informoida asukasta ei ole. Tällaisiakin kolhooseja nimittäin on.
Vähän ilkemielisti sanotaan että jos kerrostalo, niin summerit ja ovi puhelimet ei auta, auto ei käy edes pihassa.
"este".

Ison Jenkki verkokaupan paketit tuovat.
 
Kun 250 g ylittyy, niin 7,40 € eli 4 merkkiä on oikea hinta kirjeestä.
En ymmärrä. Tuolla sivulla sanotaan että 2kg saakka tarvitaan vain yksi ikimerkki, jos muut kokoehdot täyttyvät. Onko jossakin muualla jotain lisäehtoja?

Ei ihme ettei Postin palveluita haluta käyttää, kun joka kerta se on tällaista raastimen runkkausta.
 
XXS-paketin saa netistä kätevästi ostettua, niin en enää lähetä kirjeitä, ellei ole erityisen pihi ostaja ja pieni tavara. Tietenkin jos on paksumpi kuin 3cm, niin pitää ostaa se kalliimpi paketti, joka menee pakettiautomaattiin ja maksaa 5.90€.

En tiedä, mutta hyvä asiakaspalvelija olisi kertonut siitä mahdollisuudesta joka tapauksessa.

Kyllä tuollaisessa tilanteessa vahvasti tulee mieleen, että "tulin tänne asti, tää on tässä nyt, prkle, maksan sen riistosumman". Sitten seuraavaa kertaa varten ottaa itse selvää.
 
En tiedä, mutta hyvä asiakaspalvelija olisi kertonut siitä mahdollisuudesta joka tapauksessa.
Tunteeko ne tuotteet joita ei heillä myynnissä. Siis ajatus että ärrällä neuvottaisiin hakemaan naapurikaupasta halvempaa.

Mutta joo, käytännön kuultu kokemus, asiamiespostissa olisi neuvottu tilaan tuollainen tuote, josta seuraus oli että asiakkaan purnaus, ei enään voi edes paketti viedä, vaan pitää palata kotiin ja netistä tilata ja printtailla, liimailla ja viedä paketti laariin.

En ymmärrä. Tuolla sivulla sanotaan että 2kg saakka tarvitaan vain yksi ikimerkki, jos muut kokoehdot täyttyvät. Onko jossakin muualla jotain lisäehtoja?
Ei.
50g, yki
max 250g, kaksi,
max 1000g neljä
 
Viimeksi muokattu:
En ymmärrä. Tuolla sivulla sanotaan että 2kg saakka tarvitaan vain yksi ikimerkki, jos muut kokoehdot täyttyvät. Onko jossakin muualla jotain lisäehtoja?

Esim just tuo laskurisivu minkä linkkasin, lainauksessasi. Tuskin Postin sivuilla muuta väitetään; tulkitset varmaan jotain väärin.

1 ikimerkin kirjeen maksimipaino on 50 grammaa.
 
Esim just tuo laskurisivu minkä linkkasin, lainauksessasi. Tuskin Postin sivuilla muuta väitetään; tulkitset varmaan jotain väärin.

1 ikimerkin kirjeen maksimipaino on 50 grammaa.
Pulatunnus on örveltänyt ja sekoillut tunnuksensa ignoreen, niin en nähnyt sitä.

Oli miten oli, tällä sivulla sanotaan että kahteen kiloon saakka se olisi 1,85€ (kts.kuva):

1626201036566.png


Aika erikoista, että Postilla on eri sivuilla eri hintoja. Ei pitäisi olla asiakkaan vastuulla selvitellä tuota sekamelskaa ja tosiaan vähintään sen virkailijan pitäisi ymmärtää tarjota kalleimman ja huonoimman vaihtoehdon sijasta parempaa ja edullisempaa, jos ja kun sellaisia on tarjolla. AIka kusetettu fiilis tuosta jäi, vaikka rahallinen tappio ei iso olekaan. Mutta tällaisia nämä kokemukset Postin kanssa ovat tupanneet olemaan jo pitkän aikaa. Paketit katoilevat, eikä kukaan ota vastuuta mistään.

Eikö se 3cm mennyt rikki?
Kuten sanoin, se virkailija testaili sitä sillä sapluunalla ja sanoi että menee läpi, mutta on hieman nihkeä. Päättelin että se oli sen puolesta ok ja koska se nyt lähti selvästi kirjeenä tuolla kallimmalla hinnalla, niin näin varmasti olikin.
 
Pulatunnus on örveltänyt ja sekoillut tunnuksensa ignoreen, niin en nähnyt sitä.

Oli miten oli, tällä sivulla sanotaan että kahteen kiloon saakka se olisi 1,85€ (kts.kuva):

1626201036566.png

Ymmärrän että tuo on mahdollista käsittää niin, mutta ei se tarkoita sitä.

Tuossa on nyt ylhäällä valittuna painoksi (vaikket olisi siihen koskenutkaan) "max 50 g". Jos painon vaihtaa siitä isommaksi, alhaalla tarjottavat sopivat tuotteet ja hinnat muuttuvat sen mukaisesti.

Alhaalla lukeva "2 kg" on ilman muuta potentiaalisesti harhaanjohtava, mutta sen tarkoitus on vain määritellä kirjeiden maksimikoko ylipäätään.
 
Ymmärrän että tuo on mahdollista käsittää niin, mutta ei se tarkoita sitä.

Tuossa on nyt ylhäällä valittuna painoksi (vaikket olisi siihen koskenutkaan) "max 50 g". Jos painon vaihtaa siitä isommaksi, alhaalla tarjottavat sopivat tuotteet ja hinnat muuttuvat sen mukaisesti.

Alhaalla lukeva "2 kg" on ilman muuta potentiaalisesti harhaanjohtava, mutta sen tarkoitus on vain määritellä kirjeen maksimikoko ylipäätään.
En edes ajatellut että sillä sivun yläosan valinnalla olisi mitään väliä, kun alhaalla sanotaan päivänselvästi että 2kg saakka hinta olisi tuo. Selvästikään näin ei silti ole ja nyt sen tiedän, mutta onhan tuo nyt ihan perseestä tuollaisenaan.

Pitää varmaan laittaa palautetta että korjaavat sivun, jotta insinöörikin tajuaa mitä siellä sanotaan, mutta en pidätä hengitystä että muuttavat yhtään mitään. Samalla voi mainita tästä virkailijasta, joka etsi ihan vaan vittuillessaan sen kaikkein kalleimman vaihtoehdon.
 
Onhan tuo nyt aivan päivänselvää että annettu hinta/merkkimäärä on valitulle painorajalle ja 2kg on yleinen kirjelähetyksen maksimipaino. Yli 2kg lähetykset ovat sitten aina postipaketteja, kirjeenä ne eivät kulje vaikka liimaisi paketin täyteen merkkejä.
 
Ei pitäisi olla asiakkaan vastuulla selvitellä tuota sekamelskaa ja tosiaan vähintään sen virkailijan pitäisi ymmärtää tarjota kalleimman ja huonoimman vaihtoehdon sijasta parempaa ja edullisempaa, jos ja kun sellaisia on tarjolla.
XXS-pakettia ei tosiaan saa toimipisteistä ostettua, joten siksi sitä ei varmaan ehdotettu.
Varmaan riippuu kassahenkilöstä kuinka hyvin on tiedossa nuo muualta ostettavien pakettien hinnat ja/tai ehdottaako sellaisia sen sijaan että myy sitä mitä ko. toimipisteestä on saatavilla.
 
Onhan tuo nyt aivan päivänselvää että annettu hinta/merkkimäärä on valitulle painorajalle ja 2kg on yleinen kirjelähetyksen maksimipaino. Yli 2kg lähetykset ovat sitten aina postipaketteja, kirjeenä ne eivät kulje vaikka liimaisi paketin täyteen merkkejä.
Oletko postissa töissä, vai mistä tämä "päivänselvä" näkemys tulee? Jos menee kauppaan ja hintalappu seinässä sanoo että "2kg pussi tomaatteja 2€", niin en minä ainakaan osaa siitä vetää johtopäätöstä, että oikeasti se 2kg tomaattipussi maksaakin 8€ ja että lapussa oleva hinta tarkoittaa vain yhden tomaatin hintaa. Vastaavasta tilanteestahan tuossa oli kyse.

Postin sivuilla oli ja on edelleen kuvakaappauksienkin myötä osoitettuna virheellistä/harhaanjohtavaa tietoa, eikä tämä ole edes ensimmäinen kerta, kun siellä on tällaisia sekoiluita niiden katoavien pakettien lisäksi. Mistään yli 2kg lähetyksestä tässä ei ollut kyse, eli sellaisia ei kannata sotkea mukaan keskusteluun alkuunkaan.

Nämä postin kikkailut ja kaiken maailman "ikimerkki"-termistöt saattavat olla selvää pässinlihaa ko. puulaakin työntekijöille ja päivittäin siellä asioiville asiakkaille, mutta jotain on vialla, jos ensinnäkään satunnainen asiakas ei saa sivuilta selkeästi tarvitsemaansa tietoa ja toisekseen jos asiakapalvelija ei halua tai ei ymmärrä tarjota asiakkaalle edes pyydettäessä tietoa eri vaihtoehdoista, vaan myy puoliväkisin kalleimman ja huonoimman vaihtoehdon.

XXS-pakettia ei tosiaan saa toimipisteistä ostettua, joten siksi sitä ei varmaan ehdotettu.
Varmaan riippuu kassahenkilöstä kuinka hyvin on tiedossa nuo muualta ostettavien pakettien hinnat ja/tai ehdottaako sellaisia sen sijaan että myy sitä mitä ko. toimipisteestä on saatavilla.
"Ei saa ostettua toimipisteestä"? En tiedä yhtään mistä puhut. Jos ei saa ostettua toimipisteestä, niin mistä sitten? Jostakin läheiseltä kujalta, vai?

Ja siis toki tuossa olisi kelvannut se S-kokoinen pakettikin, mutta varmaan sitäkään "ei saa toimipisteestä". :D

Kyseisen Postitoimipisteen sivuilla sanotaan että "Kaikkien postilähetysten noutaminen ja lähettäminen. Myynnissä postimerkkejä, postitus- ja pakkaustarvikkeita." Pitäisikö tuostakin osata ymmärtää, että tekstistä huolimatta myynnissä on todellisuudessa vain 25% valikoimassa ilmoitetuista tuotteista?

Se parin euron menetys ei ole tässä kynnyskysymys, kun sen verran putoaa lahkeesta aivastaessakin. Minua tässä jäi vituttamaan eniten asiakaspalvelijan perseily ja toisekseen se etten saanut sitä seurantakoodia annettavaksi vastaanottajalle, vaikka maksoin enemmän kuin pakettilähetyksestä olisi pitänyt maksaa. Sen verran usein tuntuu Posti hukkaavan paketteja ja syyttää niistä yleensä lähettäjää tai vastaanottajaa pesten omia käsiään, ettei liiemmin tekisi mieli lähettää mitään ilman seurantakoodia.

Aina joskus sitä vaan heittäytyy naiiviksi ja päätyy käyttämään Postin palveluita, mutta pitää yrittää muistaa taas jatkossa paremmin. Ei ole turhaan tämä ketju olemassa.
 
Viimeksi muokattu:
"Ei saa ostettua toimipisteestä"? En tiedä yhtään mistä puhut. Jos ei saa ostettua toimipisteestä, niin mistä sitten? Jostakin läheiseltä kujalta, vai?

Ja siis toki tuossa olisi kelvannut se S-kokoinen pakettikin, mutta varmaan sitäkään "ei saa toimipisteestä". :D
Netissä ja toimipisteissä on erilaiset palvelut myynnissä. Sekä XXS-paketit että S-paketit ovat netistä ostettavia palveluita.

Toimipisteissä halvin pakettituote on 9,90€ maksava 2kg postipaketti (jota taas ei saa netistä).

Itse suosin Postin PDF-hinnastoja, joissa on paketit selvästi eritelty toimipisteistä ostettaviin ja netistä ostettaviin, ja näkee kerralla kaikki palvelut ettei tarvitse selailla monia sivuja tai käytellä laskureita:
Kirjeet: https://www.posti.fi/mzj3zpe8qb7p/2...sti-kirjepalvelut-kateishinnasto-20210511.pdf
Paketit: https://www.posti.fi/mzj3zpe8qb7p/5...i-pakettipalvelut-kateishinnasto-20210503.pdf
 
Netissä ja toimipisteissä on erilaiset palvelut myynnissä. Sekä XXS-paketit että S-paketit ovat netistä ostettavia palveluita.

Toimipisteissä halvin pakettituote on 9,90€ maksava 2kg postipaketti (jota taas ei saa netistä).

Itse suosin Postin PDF-hinnastoja, joissa on paketit selvästi eritelty toimipisteistä ostettaviin ja netistä ostettaviin, ja näkee kerralla kaikki palvelut ettei tarvitse selailla monia sivuja tai käytellä laskureita:
Kirjeet: https://www.posti.fi/mzj3zpe8qb7p/2...sti-kirjepalvelut-kateishinnasto-20210511.pdf
Paketit: https://www.posti.fi/mzj3zpe8qb7p/5...i-pakettipalvelut-kateishinnasto-20210503.pdf
Asiasta tietoisena, tuo on kyllä ihan viimeisen päälle paska systeemi.

Kaikista asioista otan aina maksimit selville ennen ostopäätöstä tai muita toimenpiteitä.

Posti tekee tästä kyllä todella vaikeaa.

Ihmettelin vuosi sitten, että miten netissä lähetetty paketti on halvempi kuin k-marketista.
Itsellä ei tulostinta niin tuo kotona tulostus on vähän hankalaa.
Noh, kirjotin paperille tarvittavat tiedot ja teippasin pakettiin ni johan oli pari euroa halvempi.
 
"Ei saa ostettua toimipisteestä"? En tiedä yhtään mistä puhut. Jos ei saa ostettua toimipisteestä, niin mistä sitten? Jostakin läheiseltä kujalta, vai?

Posti on vuosien ajan tietoisesti heikentänyt kirjeiden lähettämisen ja Postin tiskiltä minkään palvelun ostamisen houkuttelevuutta kallistamalla hinnastoa kovalla kädellä. Itsepalvelupakettien hinnat sen sijaan on pysyneet kurissa.

Tarkoituksena on kannustaa ostamaan tarvitsemasi palvelu netistä ja viemään kama sitten tilanteen mukaan mieluiten joko pakettiautomaattiin tai kirjelaatikkoon. (Toki itsepalveluna ostetun pakettilähetyksen voi viedä myös Postin tiskille)
 
Netissä ja toimipisteissä on erilaiset palvelut myynnissä. Sekä XXS-paketit että S-paketit ovat netistä ostettavia palveluita.

Toimipisteissä halvin pakettituote on 9,90€ maksava 2kg postipaketti (jota taas ei saa netistä).
Osuin siis oikeaan. Jos Posti sanoo sivuillaan jonkin tietyn toimipisteen kuvauksessa että "Meillä onnistuu kaikkien postilähetysten noutaminen ja lähettäminen", niin se tarkoittaa todellisuudessa jotain ihan muuta ja valikoiman oikea sisältö selviää vain hevosmiesten tietotoimiston kautta. Ok, tämä selvä.

Toivottavasti menee nurin koko Posti, kun ei tämä toiminta oikeasti ole enää edes tältä samalta vuosituhannelta. Onneksi on muitakin toimijoita ja hätätilanteessa näiden muutaman kympin arvoisten pakettien kohdalla voi kamat heittää mieluummin vaikka roskiin, kuin alkaa säätämään Postin kanssa.

Mitään erillisiä pdf-hinnastoja en todellakaan ole googlailemassa, eli kyllä näiden tietojen pitää löytyä selkeästi sieltä Postin omilta sivuilta ja vähintään niiden asiakaspalveloijoiden pitää osata niistä asiakkaalle kysyttäessä kertoa.

Edit.
Tarkennetaan sen verran, että Smart-Postin noutopisteet ovat toimineet pääosin kätevästi, joskin niissäkin on ikävän usein käynyt niin että noutopisteeseen tulossa ollut paketti on mennyt konttorilta noudettavaksi. Tämä konttorien toiminta ja pakettien lähettäminen tuntuu olevan se pahin kipupiste hukkuvien toimitusten lisäksi.
 
Viimeksi muokattu:
Osuin siis oikeaan. Jos Posti sanoo sivuillaan jonkin tietyn toimipisteen kuvauksessa että "Meillä onnistuu kaikkien postilähetysten noutaminen ja lähettäminen", niin se tarkoittaa todellisuudessa jotain ihan muuta ja valikoiman oikea sisältö selviää vain hevosmiesten tietotoimiston kautta. Ok, tämä selvä.
Tuo on tosiaan hämäävää, mutta noissa toimipistekuvauksissa "lähettämiseksi" lasketaan myös se, että paketti on maksettu etukäteen netissä ja lähetetään ko. toimipisteestä.
Eli voit lähettää kaikentyyppisiä paketteja, mutta et ostaa.

Tuo on mainittu erikseen, koska on olemassa myös esim. sellaisia toimipisteitä, joista voi lähettää vain valmiiksi maksettuja (eli netistä ostettuja) kotimaan paketteja, mutta ei muita.

Mitään erillisiä pdf-hinnastoja en todellakaan ole googlailemassa, eli kyllä näiden tietojen pitää löytyä selkeästi sieltä Postin omilta sivuilta ja vähintään niiden asiakaspalveloijoiden pitää osata niistä asiakkaalle kysyttäessä kertoa.
PDF-hinnastot löytyvät ihan Postin sivuilta kohdasta Etusivu => Asiakastuki => Hinnat ja laskurit.
 
Itse lähettelen erittäin harvoin yhtään mitään lähetyksiä joten nykyään olen todennut itselleni ainoaksi järkeväksi tavaksi ottaa paketti mukaan duunipaikalle, kirjoittaa vastaanottajan tiedot erilliselle paperille ja kiikuttaa paketti sekä paperi varastomiehelle joka hoitelee muutenkin firman pakettien lähetykset ja vastaanotot. Hän osaa laittaa laakista ilman kikkailuja paketin menemään haluttuun paikkaan halutulla tavalla ja kun välillä vaikka tarjoaa lounaan niin palvelu pysyy hyvänä.

Edellisen kerran olen tainnut itse lähettää paketin silloin kun se vielä onnistui pakettiautomaatilla suoraan ilman etukäteismaksuja, helposti-koodeja sun muita ihmeellisyyksiä.
 
Postilla toimii kaikki täysin ongelmitta, paitsi;
Hinnoittelun selkeys
Asiakaspalvelu
Lähetys
Lajittelu
Kotiintoimitus
Smart Postin toimitus valittuun automaattiin
Nouto valitusta toimipisteestä

Onneksi sentään osaavat polkea palkkoja, korottaa hintoja ja maksaa johtajille kunnolliset bonukset!

:rofl:

:facepalm:
 
Oletko postissa töissä, vai mistä tämä "päivänselvä" näkemys tulee?
En, olen vain keskiverrolla älykkyydellä siunattu henkilö jolle ei tuottanut mitään vaikeuksia ymmärtää että tuotteen hinta on painosta riippuvainen. Mutta ymmärrän että kaikista asioista ei saa tehtyä iodootti-varmoja.
 
Viimeksi muokattu:
Lisätäänpä tänne kokemuksia Chronopostista. Suosittelen välttämään kuin ebolaa.

Tilasin Fnac:ilta soundbarin. Kuriirifirmaa ei saanut valita vaan he käyttävät Chronopostia. Lähetyskulut olivat hyvin kohtuulliset 15€ isolle paketille kotiinkuljetuksesta.
Tilaus lähti sunnuntaina 4.7, Fnac toimitti paketin Chronopostin haltuun 5.7. Siitä alkoikin sitten syöksykierre. Fnacin verkkosivut lupasivat toimitusta 8.7 mennessä ja Chronopostin omilta sivuiltakin selviää, että Suomeen toimitukseen pitäisi mennä max 5 päivää. Nyt 14.7 paketti on edelleen Pariisissa:

chronopostin sekoilut.PNG


Onnistuin maanantaina saamaan Facebook Messengerillä Chronopostin aspan kiinni ja Google translaten avulla kysymään tilannetta. Heidän mukaansa oli jotakin ongelmia lähetyksen koon kanssa, mutta yrittävät saada toimitettua. Sen jälkeen en ole tavoittanut heitä Messengerillä tai muulla keinoin. Vastauksessa kestää vähintään monta tuntia. Chronopostin Tracking-sivun sähköpostihäly ei toimi, joten sitä joutuu itse vahtaamaan.
Otin maanantaina yhteyttä myös Fnacin asiakaspalveluun, joka toimi kätevästi ja nopeasti heidän nettisivun chatissä. Sinnekin Google translatella viestiä; asiakaspalvelija oli ymmärtäväinen ja lupasi tehdä kiirehtimis/selvityspyynnön Chronopostille. Tämän seurauksena ehkä tuo maanantai-illan merkintä, koska siinä kommentissa viitataan lähettäjään koodilla. Pisteet siis Fnacille, mutta Chronopostin käyttäjäkokemus on täyttä kuraa.

Tilanne siis edelleen se, että pakettini kiertää kehää Pariisin Chronopostin toimistojen välillä. 10 päivää tilauksesta, ja paketti ei ole edes lähtenyt maasta. Hieman alkaa hirvittämään, kun paketti on kuitenkin aika arvokas. Onneksi maksoin luottokortilla, niin saan rahani tarvittaessa takaisin pankin kautta.
 
En, olen vain keskiverrolla älykkyydellä siunattu henkilö jolle ei tuottanut mitään vaikeuksia ymmärtää että tuotteen hinta on painosta riippuvainen. Mutta ymmärrän että kaikista asioista ei saa tehtyä iodootti-varmoja.
Sinulla on kova tarve pönkittää egoa huutelemalla muita idiooteiksi, mutta samalla et itse tunnu ymmärtävän ettei kenelläkään ole ongelmaa tiedostaa, että tottakai paketin hinta määräytyy painon perusteella. Siitä huolimatta kun menee tuolle postin hintalaskuri-sivulle, niin se tarjoaa suoraan ensimmäiseksi vaihtoehdoksi tekemättä mitään valintoja tällaisen:

1626251206023.png


Tuossa sanotaan, että 2kg paketti kulkeutuisi tuolla hinnalla, mutta sepä ei oikeasti tarkoitakaan sitä. Jos olet mainitsemallasi keskiverrolla älykkyydellä siunattu henkilö, niin varmaan ymmärrät sinäkin, että mikä tuossa on vikana ja miten se voi aiheuttaa väärinkäsityksen?
 
Itselläni meni Chronopostin pakettitilaus ihan ok. Neljästä paketista Chronopost oli nopein toimittaja Saksasta ja ihan paikallisesta postista kävin hakemassa ilman mitään ongelmia.
 
Sinulla on kova tarve pönkittää egoa huutelemalla muita idiooteiksi, mutta samalla et itse tunnu ymmärtävän ettei kenelläkään ole ongelmaa tiedostaa, että tottakai paketin hinta määräytyy painon perusteella. Siitä huolimatta kun menee tuolle postin hintalaskuri-sivulle, niin se tarjoaa suoraan ensimmäiseksi vaihtoehdoksi tekemättä mitään valintoja tällaisen:

1626251206023.png


Tuossa sanotaan, että 2kg paketti kulkeutuisi tuolla hinnalla, mutta sepä ei oikeasti tarkoitakaan sitä. Jos olet mainitsemallasi keskiverrolla älykkyydellä siunattu henkilö, niin varmaan ymmärrät sinäkin, että mikä tuossa on vikana ja miten se voi aiheuttaa väärinkäsityksen?

Juu, tuossa on se selvä ongelma, että alle 50-grammaisen kirjeen hintaa ei pitäisi tarjota oletuksena vaan vasta siinä vaiheessa kun käyttäjä on tehnyt painovalinnan itse. Se "2 kg" kerjää siinä yhteydessä myös väärinkäsityksiä.

Asia on ilmiselvä kelle tahansa, joka on koskaan lähettänyt kirjeenä mitään enempää kuin postikortteja tai paperiarkkeja, mutta liian todennäköisesti sivu voi hämätä ensikertalaisia. Eli huonoa sivudesignia.

Sivun pitäisi ilman muuta myös vinkata XXS-paketista, jos käyttäjä ilmoittaa laskuriin yli 250 g painon ja kirjeen mitat, mutta eipä vinkkaa.
 
Juu, tuossa on se selvä ongelma, että alle 50-grammaisen kirjeen hintaa ei pitäisi tarjota oletuksena vaan vasta siinä vaiheessa kun käyttäjä on tehnyt painovalinnan itse. Se "2 kg" kerjää siinä yhteydessä myös väärinkäsityksiä.

Asia on ilmiselvä kelle tahansa, joka on koskaan lähettänyt kirjeenä mitään enempää kuin postikortteja tai paperiarkkeja, mutta liian todennäköisesti sivu voi hämätä ensikertalaisia. Eli huonoa sivudesignia.

Sivun pitäisi ilman muuta myös vinkata XXS-paketista, jos käyttäjä ilmoittaa laskuriin yli 250 g painon ja kirjeen mitat, mutta eipä vinkkaa.
Minä en ole edes mikään ensikertalainen, mutta en välttämättä lähetä edes kerran vuodessa postin kautta mitään (ainakaan kirjepostia), joten en osannut kyseenalaistaa tuota hintaa. Oletin siis, että ok, tuo tarjottu on se alin vaihtoehto ja minun paketti mahtuu sen raameihin ja että tällä hetkellä se maksaa sivun kertoman mukaan 1,85€.

Tuo sivu toimisi mainiosti negatiivisena esimerkkinä jollakin käyttöliittymäsuunnittelun kurssilla.
 
Täytyy kyllä myöntää että kyllä minäkin ensimmäisenä olettaisin että tuo paketti olisi mennyt tuolla kuvassa näkyvällä hinnalla kun siinä lukee nimenomaisesti se 2kg kyseisen tuotteen kohdalla. Tietty aina pitäisi tarkkaan katsoa että lähtötiedot on syötetty oikein mutta...
 
Itselläni meni Chronopostin pakettitilaus ihan ok. Neljästä paketista Chronopost oli nopein toimittaja Saksasta ja ihan paikallisesta postista kävin hakemassa ilman mitään ongelmia.
Itsekin tilasin aiemmin tänä vuonna Chromecastin samalla tavalla Chronopostin toimittamana. Se tuli ihan OK perille n. viikossa. Tämä vaikuttaa kuitenkin olevan enemmänkin poikkeus kuin sääntö; esim. trustpilotissa yli 80% kymmenistä tuhansista arvioista on 1-tähden arvioita usean vuoden ajalta.
Chronopostin kanssa saa trustpilotin kommenttien perusteella varautua pääsääntöisesti 4-8 viikon toimituksiin, jotka harvoin onnistuvat kotiin asti (kuskit näyttävät valehtelevan vielä tavallista enemmän käyneensä oven takana).
 
Sinulla on kova tarve pönkittää egoa huutelemalla muita idiooteiksi, mutta samalla et itse tunnu ymmärtävän ettei kenelläkään ole ongelmaa tiedostaa, että tottakai paketin hinta määräytyy painon perusteella. Siitä huolimatta kun menee tuolle postin hintalaskuri-sivulle, niin se tarjoaa suoraan ensimmäiseksi vaihtoehdoksi tekemättä mitään valintoja tällaisen:

1626251206023.png


Tuossa sanotaan, että 2kg paketti kulkeutuisi tuolla hinnalla, mutta sepä ei oikeasti tarkoitakaan sitä. Jos olet mainitsemallasi keskiverrolla älykkyydellä siunattu henkilö, niin varmaan ymmärrät sinäkin, että mikä tuossa on vikana ja miten se voi aiheuttaa väärinkäsityksen?
Tuo on hämäävä.

Kuvakaappaus on sivuilta jossa hintalaskuri, ja jos hintalaskuriin syöttää enintään 50g niin hinnaksi tulee tuo, nuolisekohdalla on kuvattu tavallisen kirjeen maksimi koot, kuvan huutomerkistä saa tarkemman erittelyn.

Vaikka syy olisi siitä että koodari on tulsotanut tuohon tuotteen tiedot, niin joka tapauksessa on käyttäjälle hämentävää.
Eli jos ei ole vielä annettu palautetaa, niin kannattaa antaa, tuo kuuluu siihen kategoriaan mitä kritisoidaan toisessa ketjussa, tuossakin sekaannuksen lisäksi piilotettu tuo infomerkin tieto, kyllä ne sivulle mahtuisi ongelmitta. (joka oli tuossa lieventänyt tuota sekaannus mahdollisuutta)

Se että tiskillä ei myydä jotain nettikaupan hinnoittelulla on ihan ärkipäivää, Ja se on ihan arkipäivää että itsepalvelutuotteet voivat olla edullisempia kuin palvelu tuotteet. (siis se kriittikki että tiskillä ei saanut itsepalvelui tuotetta itsepalvelu hintaan)
 
Lisätäänpä tänne kokemuksia Chronopostista. Suosittelen välttämään kuin ebolaa.

Tilasin Fnac:ilta soundbarin. Kuriirifirmaa ei saanut valita vaan he käyttävät Chronopostia. Lähetyskulut olivat hyvin kohtuulliset 15€ isolle paketille kotiinkuljetuksesta.
Tilaus lähti sunnuntaina 4.7, Fnac toimitti paketin Chronopostin haltuun 5.7. Siitä alkoikin sitten syöksykierre. Fnacin verkkosivut lupasivat toimitusta 8.7 mennessä ja Chronopostin omilta sivuiltakin selviää, että Suomeen toimitukseen pitäisi mennä max 5 päivää. Nyt 14.7 paketti on edelleen Pariisissa:

chronopostin sekoilut.PNG


Onnistuin maanantaina saamaan Facebook Messengerillä Chronopostin aspan kiinni ja Google translaten avulla kysymään tilannetta. Heidän mukaansa oli jotakin ongelmia lähetyksen koon kanssa, mutta yrittävät saada toimitettua. Sen jälkeen en ole tavoittanut heitä Messengerillä tai muulla keinoin. Vastauksessa kestää vähintään monta tuntia. Chronopostin Tracking-sivun sähköpostihäly ei toimi, joten sitä joutuu itse vahtaamaan.
Otin maanantaina yhteyttä myös Fnacin asiakaspalveluun, joka toimi kätevästi ja nopeasti heidän nettisivun chatissä. Sinnekin Google translatella viestiä; asiakaspalvelija oli ymmärtäväinen ja lupasi tehdä kiirehtimis/selvityspyynnön Chronopostille. Tämän seurauksena ehkä tuo maanantai-illan merkintä, koska siinä kommentissa viitataan lähettäjään koodilla. Pisteet siis Fnacille, mutta Chronopostin käyttäjäkokemus on täyttä kuraa.

Tilanne siis edelleen se, että pakettini kiertää kehää Pariisin Chronopostin toimistojen välillä. 10 päivää tilauksesta, ja paketti ei ole edes lähtenyt maasta. Hieman alkaa hirvittämään, kun paketti on kuitenkin aika arvokas. Onneksi maksoin luottokortilla, niin saan rahani tarvittaessa takaisin pankin kautta.
Käys kahtoo PostNordin seurannasta löytyykö paketti sieltä?
Itellä tuli vasta Chronopostin paketti Postnordin kuskaamana.
 
Itsekin tilasin aiemmin tänä vuonna Chromecastin samalla tavalla Chronopostin toimittamana. Se tuli ihan OK perille n. viikossa. Tämä vaikuttaa kuitenkin olevan enemmänkin poikkeus kuin sääntö; esim. trustpilotissa yli 80% kymmenistä tuhansista arvioista on 1-tähden arvioita usean vuoden ajalta.
Chronopostin kanssa saa trustpilotin kommenttien perusteella varautua pääsääntöisesti 4-8 viikon toimituksiin, jotka harvoin onnistuvat kotiin asti (kuskit näyttävät valehtelevan vielä tavallista enemmän käyneensä oven takana).
Chronopostin 84% yhden tähden arvioita on Trustpilotin skaalalla *hyvä* tulos.
Postilla on niitä 89%, UPS:llä 92%, DHL:llä 90%, USPS:llä 94%.

Aina pitää vertailla muihin, yhden firman tuloksesta ei voi päätellä juuri mitään.

Enkä siltikään ole varma voiko noista melko pienistä eroista päätellä jotain muuta kuin että millään firmalla ei aina mene kaikki putkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Käys kahtoo PostNordin seurannasta löytyykö paketti sieltä?
Itellä tuli vasta Chronopostin paketti Postnordin kuskaamana.

Kiitos vinkistä. Vielä ei ollut mitään PostNordilla. Ehkä sitten kun/jos paketti joskus pääsee pois Ranskanmaalta.

Chronopostin 84% yhden tähden arvioita on Trustpilotin skaalalla *hyvä* tulos.
Postilla on niitä 89%, UPS:llä 92%, DHL:llä 90%, USPS:llä 94%.

Aina pitää vertailla muihin, yhden firman tuloksesta ei voi päätellä juuri mitään.

Enkä siltikään ole varma voiko noista melko pienistä eroista päätellä jotain muuta kuin että millään firmalla ei aina mene kaikki putkeen.

Hyvä huomio. Voisin tässä tasapuolisuuden vuoksi kritisoida myös Itellaa / Postia. Express-paketti (telkkari) luvattu toimitusaika kotiin Latviasta max 2 arkipäivää. Noh, tuli parissa päivässä Vantaalle, mutta on seissyt siellä nyt jo 3 arkipäivää, vaikka Omapostin mukaan arvioitu toimitusaika oli toissapäivänä. Aspan mukaan lähetyksellä oli väärä lajittelutunnus tai mikälie, mistä saattaa johtua tuo viive. Kuluttajana saan nyt sitten nauttia tästä täysin rinnoin, mitään en voi tehdä, en edes hakea töllöä itse Vantaalta. Ja kukaan ei ole vastuussa mistään.
 
Kysytääs nyt täällä hieman neuvoja/vastaavia kokemuksia.. UPSilta paketti tulossa, tullut Suomeen yli viikko sitten, import scan tehty ja sitten kadonnut. UPSin seurannan mukaan On The Way ja Delayed. Löydetäänkö näitä paketteja enää viikon kateissaolon jälkeen? Kellään kokemuksia? Voiko olettaa että paketti on varastettu (työntekijän toimesta?) jo näin pitkän ajan jälkeen?
Asiakaspalvelun mukaan lähettäjän pitää tehdä tutkintapyyntö tms UPSille, että edes aloittavat etsimään pakettia. Lähettäjä kertoo mulle että on tehnyt sen. Mutta UPSin aspan mukaan eivät ole tehneet. Kyseessä suht. arvokas paketti, mikä lähetetty ulkomailta, mutta EU:n sisältä.
Saako tässä jo unohtaa koko paketin ja laittaa korvauspyynnön luottokortin vakuutukseen?
 
Kysytääs nyt täällä hieman neuvoja/vastaavia kokemuksia.. UPSilta paketti tulossa, tullut Suomeen yli viikko sitten, import scan tehty ja sitten kadonnut. UPSin seurannan mukaan On The Way ja Delayed. Löydetäänkö näitä paketteja enää viikon kateissaolon jälkeen? Kellään kokemuksia? Voiko olettaa että paketti on varastettu (työntekijän toimesta?) jo näin pitkän ajan jälkeen?
Asiakaspalvelun mukaan lähettäjän pitää tehdä tutkintapyyntö tms UPSille, että edes aloittavat etsimään pakettia. Lähettäjä kertoo mulle että on tehnyt sen. Mutta UPSin aspan mukaan eivät ole tehneet. Kyseessä suht. arvokas paketti, mikä lähetetty ulkomailta, mutta EU:n sisältä.
Saako tässä jo unohtaa koko paketin ja laittaa korvauspyynnön luottokortin vakuutukseen?
Korvauspyyntö myyjälle ensiksi.
 
En nyt ymmärrä, mailitse vai? En ole aiemmin tälläiseen tilanteeseen törmännyt.
Ihan yleisesti jos et saa ostamaasi tuotetta, otat ensiksi yhteyttä myyjään, et luottokortin myöntäjään. Vasta jos rahojen palautus myyjältä ei onnistu, sitten yhteys luottokortin myöntäjään.
 
Ihan yleisesti jos et saa ostamaasi tuotetta, otat ensiksi yhteyttä myyjään, et luottokortin myöntäjään. Vasta jos rahojen palautus myyjältä ei onnistu, sitten yhteys luottokortin myöntäjään.
Olen ollut myyjään yhteydessä. Naiviisti kuvittelin että UPS:lle reklamaatio myyjältä, niin alkavat etsimään ja paketti löytyy sitten ja asia selvä. Ei ilmeisesti UPS:n kanssa ihan menekään niin. Tuskin pakettia enää löytyykään. Rahoja en siis ole vielä pyytänyt takaisin.
 
Noh vihdoin sain ainakin Postilta vastauksen, kun tosiaan paketti ei vaan liiku mihinkään. Heidän ratkaisu oli sitten hyväksyä uudestaan tulli-ilmoitus ja käsittelymaksu. Jotenkin en usko, että toi nyt tosta maagisesti lähtee liikkeelle tuon takia.
 
Kysytääs nyt täällä hieman neuvoja/vastaavia kokemuksia.. UPSilta paketti tulossa, tullut Suomeen yli viikko sitten, import scan tehty ja sitten kadonnut. UPSin seurannan mukaan On The Way ja Delayed. Löydetäänkö näitä paketteja enää viikon kateissaolon jälkeen? Kellään kokemuksia? Voiko olettaa että paketti on varastettu (työntekijän toimesta?) jo näin pitkän ajan jälkeen?
Asiakaspalvelun mukaan lähettäjän pitää tehdä tutkintapyyntö tms UPSille, että edes aloittavat etsimään pakettia. Lähettäjä kertoo mulle että on tehnyt sen. Mutta UPSin aspan mukaan eivät ole tehneet. Kyseessä suht. arvokas paketti, mikä lähetetty ulkomailta, mutta EU:n sisältä.
Saako tässä jo unohtaa koko paketin ja laittaa korvauspyynnön luottokortin vakuutukseen?
Ja nyt tuli vastaus myyjältä, heidän mukaan UPS:ltä menee kuukausi että vastaavat viestiin. Maksoin vielä 65e ylimääräistä, koska paketilla oli kiire.

Kysyn uudestaan, onko kellään kokemuksia että löytääkö UPS ikinä kadottamiaan paketteja? Kyseessä on vielä iso paketti mikä ei nyt ihan työntekijän taskuun mahdu.
 
Ihan simppeli pikkupaketti, mahtuu postiluukusta, lähti seikkailemaan jonnekin. Meinasikin tulla liian nopeasti.
posti-on-iloinen-asia-WinSnap-2021-07-13-09-21.png

Samasta (sattumoisin) toissa viikolla tilattu paketti tuli parissa päivässä lähikaupan postiautomaattiin. Mutta näillä lienee on erilliset reittinsä tjsp.

Eihän tämä ole mitään siihen nähden mitä tässä ketjussa olen nähnyt, enkä kummemmin odota tätä, mutta satuinpa nyt katsomaan, että missä mennään.
Soitin postiin, eikä ollut mitään apua. Tyttönen lupasi laittaa sähköpostia, "jos joku huomaisi". Luultavimmin jossain Lotossa tms. voittaa todennäköisemmin kuin joku sattuisi lukemaan ja tekemään asian hyväksi jotain.

Sitä ihmettelen ehkä eniten, että eikö epäselvät tapaukset ohjaudu minnekään käsiteltäväksi? Onko tuo nyt jossain Oulun jakelupisteen tms. tjsp. etc. nurkassa keräämässä hämähäkkien seittejä loputtomiin, kun uusia tapahtumia ei kirjaudu?

Edit. No nyt tuo on postiluukkuni sijasta löytänyt sentään lähimpään postiin, josta minun pitäisi tuo postiluukusta solahtava kirje haettava. :facepalm: Taidanpa soittaa postiin, jahka numero löytyy, että mitäpä jos kuitenkin toisivat alkuperäisen sopimuksen mukaisesti sen kirjeen ihan postilaisen kätösin minun postiluukkuun.:mad:
 
Viimeksi muokattu:
Yli viikko sitten tullattu, maksettu orjaverot ja kaikki. Ei liiku mihinkään! Tässähän alkaa ORAVALLA KÄPY JÄÄTYMÄÄN!
 
Kyllä taas saa käsittelymaksulle vastinetta, käsittelevät näemmä oikein ajan kanssa näitä nyt. :facepalm:

photo_2021-07-13_10-48-54.jpg
Tähän päivityksenä vielä että lajiteltiin muutaman kerran lisää ja tänään klo 10 vihdoin lähti Helsingistä liikenteeseen ja äskettäin tuli viestiä että on noudettavissa. Pitkän kaavan mukaan mentiin taas.

Kuljetus itsessään tuntuu pelaavan hiton hyvin, mutta joku prosessissa mättää että nyssäkät pyörii rinkiä systeemissä, joko virtuaalisesti tai fyysisesti.
 
Tähän päivityksenä vielä että lajiteltiin muutaman kerran lisää ja tänään klo 10 vihdoin lähti Helsingistä liikenteeseen ja äskettäin tuli viestiä että on noudettavissa. Pitkän kaavan mukaan mentiin taas.

Kuljetus itsessään tuntuu pelaavan hiton hyvin, mutta joku prosessissa mättää että nyssäkät pyörii rinkiä systeemissä, joko virtuaalisesti tai fyysisesti.
Yli viikko sitten tullattu, maksettu orjaverot ja kaikki. Ei liiku mihinkään! Tässähän alkaa ORAVALLA KÄPY JÄÄTYMÄÄN!
Täällä lajittelu senkun jatkuu. Lätkäsivät seurantaan uudestaan noi tullaukset, en tiedä millä logiikalla se auttaa paketin löytymistä jostain varaston nurkista. Korvaava tuote jo tilattu 9.7. Mietityttää vaan, että miten lähden vaatimaan maksettuja ALV:eja takaisin, niitäkin varmaan saa odottaa kuukausia. Tässä on kyseessä jo kuitenkin aika suuri menetys ja ennen kaikkea vitutuskäyrä tapissa. Sekin vielä, että muita paketteja on tulossa ja ei viittis ihan jokaista alkaa tilaamaan uudestaan ja kierrättämään toisen EU-maan kautta, koska maksaa huomattavasti enemmän.

Ja tosiaan lajittelu ei ole mikään fyysinen tapahtuma, ilmeisesti riittää että hylly missä paketti sijaitsee skannataan ja siitä tulee merkintä "lajiteltu." Eli todellisuudessa kukaan ei sitä pakettia oikeasti käsittele.
asdasd.png
 
Chronopostin sekoilut jatkuu. Paketti ollut 10 arkipäivää heidän käsissään pyörimässä pitkin Pariisin lähiöitä.
Sain eilen pahoitteluviestin Chronpostilta reklamoituani asiasta myyjälle (Fnac). Viestissä sanotaan mm. seuraavaa syyksi viivästykseen:
Toutefois, votre envoi ne correspond pas aux conditions de poids et de dimensions telles que spécifiées dans nos conditions générales de vente. De ce fait, un délai supplémentaire est nécessaire pour assurer cette prestation.
Lähetyksesi ei kuitenkaan vastaa yleisissä myyntiehdoissamme määriteltyjä painon ja mittojen ehtoja. Tämän vuoksi tämän palvelun tarjoamiseen tarvitaan lisäaikaa.

Mitäpä tuohon nyt sanoisi... Kuluttajana en voinut missään vaiheessa vaikuttaa kokoo asiaan. Fnac tarjosi tämän toimitusvaihtoehdon, Chronopost otti paketin kuljetukseen, ja nyt ilmeisesti arpovat miten saisivat sen Suomeen ja pallottelevat pakettia toimipisteeltä toiselle. Tässä alla koko tähänastinen saaga..

chronopostin sekoilut osa 2.PNG


PS. Posti sentään toi 2 arkipäivässä luvatun express paketin jo 7 arkipäivän jälkeen, hyvä Suomi!
 
Viimeksi muokattu:
Paljon tulee tilattua työn puolesta ATK ym tavaraa. Esimerkiksi Atean eshop voi näyttää saldoja tuoteelle joka tosiasissa on Tsekissa, sieltä sitten odotellaan jotain mustepatruunaa tulevaksi.

Posti toimii yleensä hyvin. Kaksi kertaa on jumittanut, molemmat tilaukset verkkokauppa.com:sta. Nyt on on tilanne päällä
1626443119373.png

ikiliikkujan ovat keksineet, näyttänyt tuota koko viikon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 328
Viestejä
4 491 816
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom