Postin kulkemisen vaikeus

Noihin kiina-seurantoihin en liiemmin luottaisi, itselläkin nyt ollut yksi paketti kiinan seurannan mukaan yli kuukauden "arrived at destination country" eikä ole mitään muuta kuulunut. Tosin, tuon pakaasin sisältö mahtuu vaikka tulitikkuaskiin joten ovat varmaan johonkin matkalla kadottaneet. Sinänsä ei haittaa, sisällön hinta posteineen on alle 2e mutta olisihan se kiva että joskus pääsisi perille kun vastaavat nippelit maksavat suomi-lisällä joku 30e/kpl.

Näkyi Chinan seurannassa että Arrived at destination country ja nyt Postin sivuillekkin päivittynyt että saapunut HKI-Vantaa ulkoterminaaliin. Eli kyllä se aika hyvin piti paikkaansa. (Muutaman tunnin erolla)

Tosiaan, paketin arvo on yli sen 22€+ joten voi olla että myyjä ei ole ihan sitä halvinta kirjekuori-lähetystä pistänyt. (Sillä uhalla että jos paketti häviää matkalla niin saavat uuden lähettää samaan hintaan)
 
Itsellä on kyllä kiinaseurannat toimineet ihan luotettavasti sikäli kun lähetyksessä mitään seurantaa on ollut.

Mielenkiintoisesti jopa yksi 7.1.2021 tekemäni "UW674....CN" koodilla mutta "no tracking" postitustavalla ilmestyi itsestään Omapostiin näkyviin 8.1., mutta tietenkin vain merkinnällä "ei ole saapunut vielä postille, odotathan". Sitten seuraava tapahtuma oli kun 20.1.2021 kolahti paperinen saapumisilmoitus 14 gramman painoisesta maksikirjeestä postilaatikkoon mutta tämä oli toki sitten MC710....FI koodilla (eli numero minkä posti itse arpoo maksikirjeisiin)
 
Mitäs sellaisessa tilanteessa kannattaa tehdä, jos tilasin tavaran briteistä elokuussa. Se toimitettiin marraskuussa, mutta tavara oli väärä, joten palautin sen. Lähetin sen takaisin, mutta brexit ja covid -tilanteen ja myyjän aikansaamattomuuden myötä tavara lähti vasta tammikuussa minulle.

Kyseessä on siis vaihtotuote, josta ei pitäisi maksaa tullia. Mutta en tehnyt tullille mitään lähtöselvitystä viimevuonna, kun ajattelin että ehtii se nyt ennen uutta vuotta laittaa kamat tulemaan.

Onko kokemusta vaihtotuotteiden tullaamisesta niin, ettei tullille tarvitse maksaa mitään? Onko tämä mahdottomuus, jos en tehnyt viime vuonna lähtöselvitystä tullille asiasta?

Toisaalta myyjä laittoi ehkä hieman alakanttiin tuotteen arvon. Olisko helpointa maksaa vaan tullit sen alennetun arvon mukaan (käytännössä nimellinen maksu)? Tässä vaan tulee ongelma jos ne rupeavat tarkemmin selvittämään tavaran oikeaa arvoa.

Millään ei kiinnostaisi mitään maksaa, kun tän asian kanssa oon jo ½v myyjän kanssa tapellut. Eikä sitä tiedä tuleeko nytkään oikeaa tavaraa.

Yksi vaihtoehto on pyytää myös myyjältä alkuperämaaselvitys siitä, että tavara on valmistettu britanniassa. Tällöin ei mene tulleja, mutta meneeköhän alv...
 
Mitäs sellaisessa tilanteessa kannattaa tehdä, jos tilasin tavaran briteistä elokuussa. Se toimitettiin marraskuussa, mutta tavara oli väärä, joten palautin sen. Lähetin sen takaisin, mutta brexit ja covid -tilanteen ja myyjän aikansaamattomuuden myötä tavara lähti vasta tammikuussa minulle.

Kyseessä on siis vaihtotuote, josta ei pitäisi maksaa tullia. Mutta en tehnyt tullille mitään lähtöselvitystä viimevuonna, kun ajattelin että ehtii se nyt ennen uutta vuotta laittaa kamat tulemaan.

Onko kokemusta vaihtotuotteiden tullaamisesta niin, ettei tullille tarvitse maksaa mitään? Onko tämä mahdottomuus, jos en tehnyt viime vuonna lähtöselvitystä tullille asiasta?

Toisaalta myyjä laittoi ehkä hieman alakanttiin tuotteen arvon. Olisko helpointa maksaa vaan tullit sen alennetun arvon mukaan (käytännössä nimellinen maksu)? Tässä vaan tulee ongelma jos ne rupeavat tarkemmin selvittämään tavaran oikeaa arvoa.

Millään ei kiinnostaisi mitään maksaa, kun tän asian kanssa oon jo ½v myyjän kanssa tapellut. Eikä sitä tiedä tuleeko nytkään oikeaa tavaraa.

Yksi vaihtoehto on pyytää myös myyjältä alkuperämaaselvitys siitä, että tavara on valmistettu britanniassa. Tällöin ei mene tulleja, mutta meneeköhän alv...

Juuri noita selvittelin, ja tullia taidetaan periä vasta yli 150€ arvosta alkaen, ja alvia sitten 22€ arvosta alkaen. Ja toi alkuperämaa vaikuttaa vain tuohon tulliin, eli alvit pitää joka tapauksessa maksaa.
 
Tuossa olis kauppiaalta kohtuullista hyvittää britti ALV sinulle ja maksaisit sitten suomen ALVin siitä brittien alvittomasta hinnasta. (Siis näinhän se menisi jos olisit tilannut tammikuussa)

Teknisesti tämä olisi myös kauppiaalle mahdollista. Eli tekisivät hyvityksen alkuperäisestä kaupasta viime vuoden puolelle (silloin kun se on palautunut) ja uuden kaupan tämän vuoden puolelle vientinä (jolloin ei mene britti-ALVia)
 
Jotenkin on sellanen kutina perseessä, että tuota takuukorjaus tai tavaran vaihto -korttia ei voi käyttää, jos selvitystä ei ole tehnyt ennen tavaran lähettämistä takaisin. Mutta miten sen olisi voinut tajuta tehdä, jos sellaista ei tarvinnut tehdä? (Ja oletin että 1kk aikana eli joulukuussa tavara olisi saatu lähtemään mulle päin..)

Kai sitä voisi tullilta kysellä.
 
Jotenkin on sellanen kutina perseessä, että tuota takuukorjaus tai tavaran vaihto -korttia ei voi käyttää, jos selvitystä ei ole tehnyt ennen tavaran lähettämistä takaisin. Mutta miten sen olisi voinut tajuta tehdä, jos sellaista ei tarvinnut tehdä? (Ja oletin että 1kk aikana eli joulukuussa tavara olisi saatu lähtemään mulle päin..)

Kai sitä voisi tullilta kysellä.
Tuskin toi niin hankalaakaan on. Ilmottaa tullille keissin tullatessa, viestinvaihdot yms myyjän kanssa on varmaan tallella kuitenkin. Ei ne tullissa varmaan brexitin takia tollasissa jutuissa ala ihmisiä kiusaamaan, kun varmaan tollasetkin keissit suomessa tyyliin yhden käden sormilla laskettavissa määrin.
 
Juu laitoin tullille sitten 0€ tulliselvityksen "Tavara palautuu maksuttomasta takuukorjauksesta tai -vaihdosta ja tullaat sen itse Tuontitullauspalvelussa" -syyllä. Siihen tekstikenttään ei mahtunut mitään runoja kirjoittelemaan, joten laitoin pakettienvaihdon seurantakoodit ja hyvin lyhyesti selitin mistä asia on kyse.

Tulli pyytää lisätietoja ja tarkempaa selvitystä (ja tarjoaa tapaa toimittaa se selvitys heille) jos heitä kiinnostaa.

Pyysin kyllä samalla postia huolintasähköpostin kautta vapauttamaan paketin postin käsittelymaksusta, sillä paketista ei kerätä tullia eikä veroa.

Katsotaan mikä on lopputulos.

Edit: paketti vapautettu tullista, eli läpi meni. Toivottavasti ehtis vielä tällä viikolla mulle, on tätä odotettu jo viime kesästä lähtien :D
 
Viimeksi muokattu:
Ei helvetin perse tää uus sovellus. Jos haluaa toimitustapaa valita, ei lataudu. Etusivulla järkyttävän näköinen keltainen palkki ylhäällä jossa on 1px valkoinen viiva ylhäällä. Kuka ja miksi on suunnitellut tämän? Huomaa että HTMLä kasattu sovellus käyttäytymisen perusteella, ja kun avaa omapostin välillä ilmoituksissa latautuu index.html :rolleyes:
postivittu.png
1611676680693.png
 
Ei helvetin perse tää uus sovellus. Jos haluaa toimitustapaa valita, ei lataudu. Etusivulla järkyttävän näköinen keltainen palkki ylhäällä jossa on 1px valkoinen viiva ylhäällä. Kuka ja miksi on suunnitellut tämän? Huomaa että HTMLä kasattu sovellus käyttäytymisen perusteella, ja kun avaa omapostin välillä ilmoituksissa latautuu index.html :rolleyes:
postivittu.png
1611676680693.png
Sama homma täällä. Joutui menemään tietokoneelle valitsemaan toimitusajan. Muutenkin ihan perseestä että posti ei osaa enää toimittaa pakettia kotiinkuljetuksella ilman tätä ''ylimääräistä'' välipäivää.
 
Ei helvetin perse tää uus sovellus. Jos haluaa toimitustapaa valita, ei lataudu. Etusivulla järkyttävän näköinen keltainen palkki ylhäällä jossa on 1px valkoinen viiva ylhäällä. Kuka ja miksi on suunnitellut tämän? Huomaa että HTMLä kasattu sovellus käyttäytymisen perusteella, ja kun avaa omapostin välillä ilmoituksissa latautuu index.html :rolleyes:
postivittu.png
1611676680693.png
Itse pääsin tuosta eteenpäin kun jotenkin suljin sovelluksen ja avasin uudelleen. Valitettavasti en muista yksityskohtia että millainen sulkeminen riitti.
 
Voi vitun vittu. Möin asuksen rtx 3080 tuffin pakattuna siihen ruskeaan pehmustettuun tehdaslaatikkoon. Myyntipakkaus on sen sisällä. Paketti ollu jo viikon kateissa. Viimesin kirjaus "mikkelissä kuljetuksessa" 20.1. Postin asiakaspalveluun chattailtu ja soiteltu eikä vaan ole vielä löytyny.
Kannattaa laittaa joku kääryle paketin ympärille, jotta ei tiedä mitä se sisältää. Villi veikkaus on että joku on sen pölliny. Sen verran kova kysyntä on noilla markkinoilla.
 
Voi vitun vittu. Möin asuksen rtx 3080 tuffin pakattuna siihen ruskeaan pehmustettuun tehdaslaatikkoon. Myyntipakkaus on sen sisällä. Paketti ollu jo viikon kateissa. Viimesin kirjaus "mikkelissä kuljetuksessa" 20.1. Postin asiakaspalveluun chattailtu ja soiteltu eikä vaan ole vielä löytyny.
Kannattaa laittaa joku kääryle paketin ympärille, jotta ei tiedä mitä se sisältää. Villi veikkaus on että joku on sen pölliny. Sen verran kova kysyntä on noilla markkinoilla.

Mullakin oli tossa vuoden vaihteessa lähettämäni paketti hukassa toista viikkoa. Pyhät ja muut vähän hidastivat. Chatissa viestiä ja ostajalle tietoa välittäen meni siinä viikon päivät ja chatissa vaan sanottiin, että on laitettu haku päälle. Soitin sitten vielä perään ja asiakaspalvelia sanoi ottavansa asian nyt omalle hoidolleen ja paketti löytyi samana päivänä. Kannattaa soittaa siis.
 
Mullakin oli tossa vuoden vaihteessa lähettämäni paketti hukassa toista viikkoa. Pyhät ja muut vähän hidastivat. Chatissa viestiä ja ostajalle tietoa välittäen meni siinä viikon päivät ja chatissa vaan sanottiin, että on laitettu haku päälle. Soitin sitten vielä perään ja asiakaspalvelia sanoi ottavansa asian nyt omalle hoidolleen ja paketti löytyi samana päivänä. Kannattaa soittaa siis.
Juu, tänään soitin neljän maissa ja sanoivat alkamaan jäljittämään pakettia. Chättäilty pari kertaa aiemmin. Toivottavasti huomenna alkais kuulumaan. 900€ paketti niin vähän jänskättää. Ja postihan ei tuota edes korvaa jos sitä ei löydykkään, kun ei ole vakuutettu.
 
Juu, tänään soitin neljän maissa ja sanoivat alkamaan jäljittämään pakettia. Chättäilty pari kertaa aiemmin. Toivottavasti huomenna alkais kuulumaan. 900€ paketti niin vähän jänskättää. Ja postihan ei tuota edes korvaa jos sitä ei löydykkään, kun ei ole vakuutettu.

Joo tais olla viimeks ku katoin 20e/kilo mitä korvaavat. Ei iha kata tuota.
 
Jaahas, pitkästä aikaa saapui paketti valittuun automaattiin, mutta se saapui 22:40 ja ko. automaatille ei ole pääsyä 22:00 jälkeen. Selvästi olisi tällä kertaa pitänyt valita se vain hieman kauempi noutopiste joka olisi ollut auki vielä 23:00 asti :). Noh ehkä tässä aamuseitsemään malttaa kuitenkin odottaa.

(ko. paketin lajittelukin näytti tapahtuneen myöhemmin kuin yleensä)
 
Voi vitun vittu. Möin asuksen rtx 3080 tuffin pakattuna siihen ruskeaan pehmustettuun tehdaslaatikkoon. Myyntipakkaus on sen sisällä. Paketti ollu jo viikon kateissa. Viimesin kirjaus "mikkelissä kuljetuksessa" 20.1. Postin asiakaspalveluun chattailtu ja soiteltu eikä vaan ole vielä löytyny.
Kannattaa laittaa joku kääryle paketin ympärille, jotta ei tiedä mitä se sisältää. Villi veikkaus on että joku on sen pölliny. Sen verran kova kysyntä on noilla markkinoilla.

Ei näyttikset pitäisi kovin helpolla pystyä varastamaan, kyllä ne siellä hieman lajittelussa vahtii työntekijöitä, näyttikset ei mahdu taskuun. Toki pitäisi olla itsestäänselvyys ettei liian kivan näköistä pakettia sellaisenaan lähetä. Tilaisuus tekee varkaan jne.
 
Mikäköhän on kun tänään tuli laatikkoon suurikokoisista kirjeistä kertovat noutolaput mitkä päivätty 22.1., 25.1. ja 27.1. Ja käyn joka päivä katsomassa postilaatikon.

Onko muille käynyt noin? Panttaako postinjakaja niitä ja käy vain kerran viikossa tuomassa laput?

Ei osattu asiamiespostissa sanoa asiasta mitään. Joka päivä (pl tiistai ja vkl) pitäisi postia tulla.
 
Mikäköhän on kun tänään tuli laatikkoon suurikokoisista kirjeistä kertovat noutolaput mitkä päivätty 22.1., 25.1. ja 27.1. Ja käyn joka päivä katsomassa postilaatikon.

Onko muille käynyt noin? Panttaako postinjakaja niitä ja käy vain kerran viikossa tuomassa laput?

Ei osattu asiamiespostissa sanoa asiasta mitään. Joka päivä (pl tiistai ja vkl) pitäisi postia tulla.
Se on jakaja vetäny omaa henk.koht. tiistaita perjantain ja maanantain?!
 
Mikäköhän on kun tänään tuli laatikkoon suurikokoisista kirjeistä kertovat noutolaput mitkä päivätty 22.1., 25.1. ja 27.1. Ja käyn joka päivä katsomassa postilaatikon.

Onko muille käynyt noin? Panttaako postinjakaja niitä ja käy vain kerran viikossa tuomassa laput?

Ei osattu asiamiespostissa sanoa asiasta mitään. Joka päivä (pl tiistai ja vkl) pitäisi postia tulla.

Minulle tuli viime vuonna noutoilmoitus postilaatikkoon paketista joka oli maannut jo viikon postissa. Postissa sanottiin että on vaikea saada jakajia, ja kyseessä on sentään yksi Suomen suurimmista kaupungeista.
 
Tuokin on vähän hassua että joistakin paketeista tulee OmaPostiin saapumisilmoitus ja kaikenmaailman tekstaria ja sähköpostia ja osasta paketteja tulee vielä noita paperisia ilmoituksia ja niitäkin on ainakin 3 ellei 4 erilaista, sellainen A6-kokoinen ryppyinen ja suttuinen pakettilappunen, A4-kokoinen tulostettu lappu ja postikortin näköinen pahvi johon on liimattu viivakoodi, saattaa olla vielä joku muukin ilmoituslappunen. Luulisi että nuokin kaikki eri variaatiot saisi jotenkin siihen samaan OmaPosti-systeemiin.
 
Joo ja sitten noita paperisia jaetaan ihanan myöhässä itselleni tuli paketista jota eivät jaksaneet jakaa sellainen muovi/paperitasku irtolapulla... Hienosti vielä päällä tarra jossa noutopaikka seuraavana päivänä, itse mukana olleen lappusen päiväys 7.1 kun hain paketin 15.1 ja tuo tuli vielä joskus maanantaina eli 18.1...
 
Minulle tuli viime vuonna noutoilmoitus postilaatikkoon paketista joka oli maannut jo viikon postissa. Postissa sanottiin että on vaikea saada jakajia, ja kyseessä on sentään yksi Suomen suurimmista kaupungeista.

Postin maine, palkkaus ja työolot... ei varmaan kovin moina houkuta. Lähinnä varmaan niitä joiden on pakko saada jotain työtä, ihan mitä tahansa. Peiliin pitää firman katsoa tässä tapauksessa.
 
Nyt se sitten kävi itsellekin, ulkomaan paketti meni automaattiin mutta koodia hakemiseen ei tullut. Saas nähdä miten innokkaasti kauppa on käyttämässä Postin "Change item information"-sivua.
 
Nyt se sitten kävi itsellekin, ulkomaan paketti meni automaattiin mutta koodia hakemiseen ei tullut. Saas nähdä miten innokkaasti kauppa on käyttämässä Postin "Change item information"-sivua.
Ilmestyikö tuo paketti OmaPostiin? Sieltä näkee myös lokerokoodin.
 
Ei ilmestynyt, sen puoleen pelästyinkin kun kaupalta tuli JJFI-seurantakoodi mutta mitään ei sovellukseen tullut automaattisesti.
No sit varmaan on puhelinnumero paketissa väärin. OmaPosti ei varmaan tota koodia näytä jos paketin lisää sinne manuaalisesti?
 
Hyvin menee. Toista viikkoa paketti jumissa Svandaan lajittelukeskuksessa.
Järkkymätön uskoni Postin ammattitaitoon ja palveluun senkuin kohenee.

posti.PNG
 
Ei ole todellista tää postin touhu. Monipakettilähetys oli tulossa itselle, toinen paketti meni lähipostiin & toinen automaattiin. Mutta eipä ole tullut tuohon automaattiin menneestä paketista lokerokoodia ( oli jo eilen perillä) ni eipä sitä saa sieltä mitenkään haettua. Aspasta (taas kerran) ei tehdä muuta kun "levitellään käsiä" ja voivotellaan. Ihan uskomatonta touhua, mikään lähetys ei mene nykyään ilman sähläyksiä.

Eiköhän tässäkin taas lopulta käy niin että tuo jumissa oleva paketti seisoo viikon lokerossa jonka jälkeen lähtee takaisin lähettäjälle.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole todellista tää postin touhu. Monipakettilähetys oli tulossa itselle, toinen paketti meni lähipostiin & toinen automaattiin. Mutta eipä ole tullut tuohon automaattiin menneestä paketista lokerokoodia ( oli jo eilen perillä) ni eipä sitä saa sieltä mitenkään haettua. Aspasta (taas kerran) ei tehdä muuta kun "levitellään käsiä" ja voivotellaan. Ihan uskomatonta touhua, mikään lähetys ei mene nykyään ilman sähläyksiä.

Eiköhän tässäkin taas lopulta käy niin että tuo jumissa oleva paketti seisoo viikon lokerossa ei jonka jälkeen lähtee takaisin lähettäjälle.
No, minkä sille enää voi kun nykyisillä Postin työntekijöillä ei ole kantaväestön kielitaito hallussa ja käytetään vuokrafirmoja halvemman työvoiman vuoksi.
 
Ainakaan Keravalla Postin omat kaverit eivät täytä pakettiautomaatteja, just viime kerralla kun kävelin yhden pakettiautomaatin ohi niin oli 8 rullakkoa paketteja automaatin vieressä ja kaksi ukkoa täytteli automaattia. Molemmilla luki selässä joku Amiko tms.

Tuo on kyllä jo huvittavaa miten nuo monipakettilähetykset tulee, ensin kun katsoo seurannasta niin paketit tulevat rintarinnan melkein perille asti ja joskus toinen paketti tulee kotiin ja toinen lähipostiin, välillä toinen menee automaattiin ja toinen lähipostiin tms. Kuitenkin on tilattu kotiintoimituksella eli on saanut jokusen kerran vinkua tuosta Postille. Sitten se toinenkin (tai molemmat, eri päivinä jos molemmat menneet jonnekin) paketti tulee monen päivän päästä kotiin.

Eikö tuota millään saisi toimimaan? Jos on monipakettilähetys niin kai se on jakajilla ja lajittelussa tiedossa niin voisi yrittää toimittaa niitä samaan aikaan ja samaan paikkaan. Ja ennenkaikkea jos mitään estettä eli ovikoodia ei ole niin ne kotitoimitukset kanssa edes yritettäisiin toimittaa kotiin eikä minnekään postipisteeseen. Nykyään sentään kotipaketit pääsääntöisesti tulee ensimmäisellä yrittämällä oikein mutta vähintäänkin eri päivinä.
 
Monipakettilähetyksien pitäisi aina kulkea vierekkäin ja samoissa rullakoissa, eikä niitä saisi koskaa erottaa toisistaan.

Muutenhan niitä on ihan mahdotonta luovuttaa vastaanottajalle jos on vain yksi osoitekortti.
 
Monipakettilähetyksien pitäisi aina kulkea vierekkäin ja samoissa rullakoissa, eikä niitä saisi koskaa erottaa toisistaan.

Muutenhan niitä on ihan mahdotonta luovuttaa vastaanottajalle jos on vain yksi osoitekortti.
Voisikohan tuossa olla joku sellainen juttu että jossakin tuon toimituksen tyyppi on virheellinen? Siis jos monipakettilähetyksessä on vain yksi osoitekortti eli ilmeisesti siis vain yksi seurantakoodi? Noissa sekoilupaketeissa on jokaisessa ollut kyllä oma seurantakoodi ja ainakin jossakin lukee "monipakettilähetys".
 
Minulle tuli monipakettilähetys tuossa pari kuukautta sitten ja molemmat meni omaan lokeroon ja molemmille tuli omat koodit. Vaikka olisivat mahtuneet yhdessä samaankin lokeroon, eli siis olivat samassa lokerikossa noudettavissa.

Pitää vaan muistaa olla erittäin tarkkana nykyään, että antaa varmasti oikean puhelinnumeron, ku ilman sitä ei joissain tapauksissa sitä koodia muuten saa. Ja vastaanottajana sinulla ei ole mitään mahdollisuutta sitä korjata jälkikäteen tai kysellä koodia erikseen.

Tulipahan ihan vaan näin ajatuksena sellainenkin, ku nykyään tilaillaan tavaroita ympäri maailmaa ja niissä on se sun numeros osoitelapussa selkeästi näkyvissä, niin voisiko joku käsittelijä tehdä noillakin vähän lisärahaa myymällä numerot joillekin spammereille?
 
Pitää vaan muistaa olla erittäin tarkkana nykyään, että antaa varmasti oikean puhelinnumeron, ku ilman sitä ei joissain tapauksissa sitä koodia muuten saa. Ja vastaanottajana sinulla ei ole mitään mahdollisuutta sitä korjata jälkikäteen tai kysellä koodia erikseen.
Mä olen monesti todennut että vaikka antaa ostohetkellä oikean numeron ja vielä tarkistaa sen tilauksen jälkeen niin silti lopputuloksena on paketin kyljessä tyhjä kenttä puhelinnumeron kohdalla tai muuten vaan puhelinnumero josta puuttuu numeroita alusta tai lopusta tai jotain vastaavaa. Jopa nimi- ja osoitetiedot joskus muuttuvat lähes tunnistamattomiksi mutta ihmeen hyvin kyllä noissa tapauksissa Posti on jotenkin arvaillut oikean osoitteen.
 
Monipakettilähetyksien pitäisi aina kulkea vierekkäin ja samoissa rullakoissa, eikä niitä saisi koskaa erottaa toisistaan.

Muutenhan niitä on ihan mahdotonta luovuttaa vastaanottajalle jos on vain yksi osoitekortti.

Monipakettilähetyksissä on jokaisella oma seurantatunnus, mutta ovat linkitetty toisiinsa.

Ongelma noissa on lajittelussa. Rullakot puretaan ja täytetään siinä järjestyksessä kun ne saa, ei siinä missä ne tulee linjasta läpi tai on lähetetty. Tarkemmin en osaa selittää, kun en työskentele lajittelussa.

Postilla iso ongelma on kun eivät halua pitää osaavaa porukkaa töissä. Moni pätevä lähtee muihin hommiin niin kuin itsekkin ja syynä on juuri nuo yllä olevat seikat eli palkkaus ja työolot/-ajat.
 
Mä olen monesti todennut että vaikka antaa ostohetkellä oikean numeron ja vielä tarkistaa sen tilauksen jälkeen niin silti lopputuloksena on paketin kyljessä tyhjä kenttä puhelinnumeron kohdalla tai muuten vaan puhelinnumero josta puuttuu numeroita alusta tai lopusta tai jotain vastaavaa. Jopa nimi- ja osoitetiedot joskus muuttuvat lähes tunnistamattomiksi mutta ihmeen hyvin kyllä noissa tapauksissa Posti on jotenkin arvaillut oikean osoitteen.
Tietääkseni Posti ei lue puhelinnumeroa paketista vaan lähettäjän pitää ilmoittaa sen sähköisesti ennakkoilmoituksen yhteydessä. Myös osoitetiedot ilmoitetaan silloin joten riittää että paketin viivakoodi on luettavissa.

Mitä tulee noihin monipakettilähetyksiin, niin usein Verkkokauppa.comista tilattaessa hyvin erilaisia tuotteita kuten esim. tietokonekomponentti, paistinpannu ja makeisia, niin ne lähetetään monipakettina jossa jokainen tavara saattaa lähteä varastolta eri päivinä ja kotiinkuljetusta käytettäessä ne jaellaan jokainen eri päivänä. Tosin jos valitsee ensimmäisen paketin toimituksen muutaman päivän päähän niin silloin osaavat automaattisesti yhdistää myöhemmin saapuvat paketit samaan jakeluun.
 
Onko nyt ollut jotain poikkeuksellista ruuhkaa esim. Saksasta tilatuissa paketeissa? Tilasin Thomannilta 17.1. ja paketti on ollut seurantatietojen mukaan jo 21.1. lähtien jossain Neumunsterissa: "Tilausta valmistellaan kohdemaahan lähetystä varten". Pakettia toimittaa DHL Saksan päässä ja Suomessa Posti.
 
Nyt voi välillä kehua postin ripeyttä. Tavara tilattu perjantaina 17:20. Lähti liikenteeseen Pirkanmaalta klo 18:55 ja paketti kädessä lauantaina klo 15:49, vaikka pakettiautomaatti olikin täynnä ja joutui hakemaan 2 km päästä versus pakettiautomaatti 200 metrin päässä.
 
Kyllä se myyjä joka noita automaatteja hoitaa saa sen lokeron sulle avattua.
Eipä saa. Nuo automaatit on kaupan eteisessä jossa ei muita postin palveluita (ihan eri paikka kun minne tuo toinen paketti meni). Eli muu taho käy ne täyttämässä/tyhjentämässä, kaupan henkilökunnalla ei niiden kanssa ole mitään tekemistä.
 
Okei en ole tuollaisista kuullutkaan, ainakin Rkioskin lootikosta sai myyjä mulle paketin klo. 17 maissa pelastettua kun koodi oli hukassa ja aamulla kävin asiaa selittämästä niin käski tulla tuon täytön jälkeen että otti paketin sieltä talteen. Eikai noista Rkioskin loodistakaan myyjä vastuussa ole mutta ovat siellä sitten paljon ystävällisempiä kuin sinun lähikaupan myyjät jos eivät tuollaisissa asioissa voi auttaa vaan vastuu sysätään täysin sen täyttäjä/tyhjääjä posteljoonin vastuulle.

R-Kioskeissa myyjät vastaa lokerikon täytöstä/tyhjennyksestä, joten palvelu onnistuu helposti. Muissa automaateissa pääsääntöisesti Postin/alihankkijan kuski.
 
Kyllä täällä ainakin posti sen automaatin r-kioskilla kävi täyttämässä, kun se vielä samana päivänä siirtyi läheiseen kauppaan jos automaatti oli täysi.

Täällä taas on samalla ärrällä lokerikko ja tavallinen asiamiesposti sekä naapuri kylän ärrä pelkällä automaatilla, joissa molemmissa hoitavat itse lokerikot.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom