Mulla on nyt kuluttajariitalautakunnassa ollut viime kesältä asti vireillä riita-asia noista tuontitullattavien lähetysten käsittelymaksuista. Haen ennakkotapausta siitä, että tuo käsittelymaksu ei ole perusteltu ja olen konsultoinut tuttua lakimiestäkin vastineteksteissäni. Toivotaan, että ratkaisu asiaan tulisi pian. Olen tutustunut siihen kansainväliseen lainsäädäntöön, millä posti tuon maksun perimisen oikeuttaa, ja olen lakimiestuttunu kanssa tullut sellaiseen tulkintaan, ettei postin välivarastointi edes sillä mahdollisuudella, että tullilla on varastoon vapaa pääsy, täytä tuon lainsäädännön kriteeriä paketin tullille esittämisestä, vaan paketti tulisi yksilöllisesti esittää tullille ja tuon lainsäädännön oikeuttama maksu tästä perustuu aiheutuneeseen lisätyöhön. Tulkintamme mukaan paketin välivarastointi tullausta odottaessa on osa luonnollista toimintaa paketin toimitusketjussa, sillä pakettia ei voida vapauttaa tullista ennen tulli/alv maksujen maksamista. Normaalissa paketin tuontitullauksessa koko tullausprosessin hoitaa asiakas itse tullin suuntaan, eli ilmoittaa saapumispäivän, lähetystunnuksen, paketin sisällön, painon, arvon yms. Erittäin harvoissa tapauksissa (itselläni 1 paketti ikinä ja olen tullannut kymmeniä ellen jopa yli sata lähetystä) on tulli pyytänyt lisätietoja pakettia koskien ja sekin koski kauppalaskua/dokumenttia tavaran arvosta pistokoeluontoisesti. Tullilla ei käytännön tasollakaan ole resursseja tutkia jokaista pakettia yksilöllisesti, vaan arvoon yms kohdistuva valvonta on täysin sattumanvaraista ja pistokoeluontoista ja näin ollen posti ei kaikkia lähetyksiään voi tullille esittää.
Suosittelen muitakin postin käsittelymaksuja maksaneita riitauttamaan asian kuluttajariitalautakunnassa, jotta asiaan saadaan painetta. Tuossa on täysin realistiset mahdollisuudet saada keissi läpi ja näinollen ennakkotapaus aikaiseksi, joka lopettaa tuon käsittelymaksun perimisen. Nykyäänhän kaikki eu:n tullialueen ulkopuolelta tulevat lähetykset arvosta riippumatta ovat alvillisia, eli voisin kuvitella, että myös vähempiarvoisista paketeista maksellaan jatkossa tuo riistomaksu.