Postin kulkemisen vaikeus

Kauan noi kiinanpaskat lojuu ulkomaanterminaalissa tullauksen ja postin käsittelymaksun maksamisen jälkeen? Rekisteröitynyt uudestaan ulkomaanterminaaliin (?), mutta ei muuta päivitystä. Toki tässä viikonloppu ollu välissä.
 
Mikähän tämän viestin pointti oli? Posti on ollut kuluttajille aina Posti, eikä tuon OmaPostin ulkoasukaan ole muuttunut käsittääkseni muuten kuin hieman värien osalta. Vai tarkoitatko, että nimen/ulkoasun tulisi muuttua nykyistä useammin?

Viikonloppuna ainakin itsellä ulkoasu päivittyi huomattavasti - ja ainakin itsestä pelkästään huonompaan suuntaan.
Todennäköisesti vain tottumiskysymys
 
Kävinpä sitten kävelylenkin yhteydessä hakemassa emännän pakettia tuosta lähikaupan pakettiautomaatista... Tai siis yritin hakea mutta lokerossa olikin jonkun aivan muun paketti. No, soittoa pakaasiautomaatin kyljessä olevaan numeroon ja sieltä vaan pahoiteltiin tapahtunutta ja käskettiin roudata väärä paketti postin konttorille. Vajaan tunnin selvittelyn jälkeen emännän pakettikin löytyi 5km päästä asiamiespostista.

Eikö noita lokeroita enää saa uudestaan auki että saisi väärän paketin tungettua takaisin? Ainakaan postin aspa ei osannut sanoa muuta kuin vie väärä paketti jononkin postin toimipaikkaan jossa on henkilökuntaa.
 
Kun olen aiemmin ollut kiitollinen siitä, että posti on kyennyt tuomaan amazonin paketit kotiin saakka "Posti Express-paketti", niin toki sitten tänään ding dong, ei mennytkään niin.
Jos postin kuviteltu deadline on 16:00, niin siellä on 15:38 että: "..Syynä voi olla esimerkiksi lukittu alaovi. " No, ehkei tällä ninjalla sitten ollut sopivia tiirikoita?
Siihen on syy, että haluan nämä toimitettavaksi kotiosoitteeseen. Normiaikana haen miellelläni lähikaupasta.
 
Kauan noi kiinanpaskat lojuu ulkomaanterminaalissa tullauksen ja postin käsittelymaksun maksamisen jälkeen? Rekisteröitynyt uudestaan ulkomaanterminaaliin (?), mutta ei muuta päivitystä. Toki tässä viikonloppu ollu välissä.
Kyllä ne sieltä lähtee. Itsellä tuli paketti lauanainta ulkomaanterminaaliin ja tullasin ja maksoin käsitellymaksuin lauantaina illalla. Tänään aamulla tuli uusi rekisteröinti ulkomaanterminaaliin ja hetki sitten oli siirtynyt lajitteluun vantaalle ja toimitus huomenna.
 
Kävinpä sitten kävelylenkin yhteydessä hakemassa emännän pakettia tuosta lähikaupan pakettiautomaatista... Tai siis yritin hakea mutta lokerossa olikin jonkun aivan muun paketti. No, soittoa pakaasiautomaatin kyljessä olevaan numeroon ja sieltä vaan pahoiteltiin tapahtunutta ja käskettiin roudata väärä paketti postin konttorille. Vajaan tunnin selvittelyn jälkeen emännän pakettikin löytyi 5km päästä asiamiespostista.

Eikö noita lokeroita enää saa uudestaan auki että saisi väärän paketin tungettua takaisin? Ainakaan postin aspa ei osannut sanoa muuta kuin vie väärä paketti jononkin postin toimipaikkaan jossa on henkilökuntaa.

En minä olisi viitsinyt hoitaa postin tehtäviä niiden puolesta, ainakaan ilman korvausta.
 
Kävinpä sitten kävelylenkin yhteydessä hakemassa emännän pakettia tuosta lähikaupan pakettiautomaatista... Tai siis yritin hakea mutta lokerossa olikin jonkun aivan muun paketti. No, soittoa pakaasiautomaatin kyljessä olevaan numeroon ja sieltä vaan pahoiteltiin tapahtunutta ja käskettiin roudata väärä paketti postin konttorille. Vajaan tunnin selvittelyn jälkeen emännän pakettikin löytyi 5km päästä asiamiespostista.

Eikö noita lokeroita enää saa uudestaan auki että saisi väärän paketin tungettua takaisin? Ainakaan postin aspa ei osannut sanoa muuta kuin vie väärä paketti jononkin postin toimipaikkaan jossa on henkilökuntaa.

Avaa lokeron --> tarkistaa vastaanottajan nimen --> jos väärä, niin paketti takaisin lokeroon ja luukku kiinni? Antaa postin itse kuljetella pakettinsa.
 
Avaa lokeron --> tarkistaa vastaanottajan nimen --> jos väärä, niin paketti takaisin lokeroon ja luukku kiinni? Antaa postin itse kuljetella pakettinsa.
Juu, mutta kun tuli paiskattua se luukku kiinni ennen kuin yhtäkkiä tuli fiilis että paketti ei täsmää siihen mitä siellä piti olla. Tottakai jos luukku olisi edelleen ollut auki niin olisin tunkenut sen sinne takaisin. Tähän mennessä kun tuo on ensimmäinen tapaus että on väärän henkilön paketti lokerossa omalla kohdallani niin ei sitä siinä heti tajunnut.

Ja olisiko se väärä paketti pitänyt jättää siihen pakettiautomaatin viereen kun kuitenkin postilla oli tieto että olin luukun avannut ja ilmoittanut että heillä oli jakeluvirhe automaatissa? Joka tapauksessa se paketti kulkeutui postin henkilökunnalle samalla kun haki sen oikean paketin joka oli mennyt asiamiespostiin.
 
Kysymys koskee tällä hetkellä Tullipostissa olevaa lähetystä. Paketin pitäisi tulla mulle. Ilmoitus tullattavasta lähetyksestä tuli mulle.
Katsokaa kuvaa ja kertokaa, onko tuossa jotain mikä estäisi paketin kulun minun kotiosoitteeseen.
Lähinnä tuo puhelinnumeron puuttuminen on se asia.

Kuvakaappaus-2021-01-19-09-26-22.png
 
Kysymys koskee tällä hetkellä Tullipostissa olevaa lähetystä. Paketin pitäisi tulla mulle. Ilmoitus tullattavasta lähetyksestä tuli mulle.
Katsokaa kuvaa ja kertokaa, onko tuossa jotain mikä estäisi paketin kulun minun kotiosoitteeseen.
Lähinnä tuo puhelinnumeron puuttuminen on se asia.

Jos olet eilen iltapäivällä tullannut sen, se voi tänään jatkaa matkaa lajittelukeskukseen. Viimeksi kun tullasin paketin pari viikkoa sitten, ilmoitus tuli aamulla ja tullasin sen heti, ja paketti oli postissa seuraavana iltana. Tullipostissa voi olla ruuhkaa, joten vähän aikaista ruveta hätiköimään. En tiedä mihin puhelinnumeroa tarvitsisivat, itse en ainakaan saanut yhtään tekstaria em. lähetykseen liittyen.
 
Kävinpä sitten kävelylenkin yhteydessä hakemassa emännän pakettia tuosta lähikaupan pakettiautomaatista... Tai siis yritin hakea mutta lokerossa olikin jonkun aivan muun paketti. No, soittoa pakaasiautomaatin kyljessä olevaan numeroon ja sieltä vaan pahoiteltiin tapahtunutta ja käskettiin roudata väärä paketti postin konttorille. Vajaan tunnin selvittelyn jälkeen emännän pakettikin löytyi 5km päästä asiamiespostista.

Eikö noita lokeroita enää saa uudestaan auki että saisi väärän paketin tungettua takaisin? Ainakaan postin aspa ei osannut sanoa muuta kuin vie väärä paketti jononkin postin toimipaikkaan jossa on henkilökuntaa.
No varmaan kätevintä olis ollut, että viet väärän paketin himaan ja käsket postin tuomaan sun paketin teille sopivaan aikaan ja viemään väärän pois. Heidän virheensähän tuo oli.
 
No varmaan kätevintä olis ollut, että viet väärän paketin himaan ja käsket postin tuomaan sun paketin teille sopivaan aikaan ja viemään väärän pois. Heidän virheensähän tuo oli.
Todennäköisyys tämän toteutumiselle vaan taitaisi olla aika lailla nolla.
 
Todennäköisyys tämän toteutumiselle vaan taitaisi olla aika lailla nolla.
Todennäköisyys sen toteutumiselle mun arvion mukaan olisi kylläkin aika lähellä 100%, koska sun hallussa on jonkun toisen lähetys ja toisaalta posti on pistänyt sut taas haaskaamaan aikaa jonnekin. Silloinhan palvelussa on virhe, joka pitää hyvittää. Itse kerran odottelin pakettia, jonka toimituksessa oli jotain ongelmia ja niitä selviteltiin (tästä varmaan 7 vuotta tms) ja lopulta postista soittivat, että on kyseisenä päivänä päätynyt lähipostiin, eli voit sieltä noutaa 5 jälkeen. Noh, ajoin postiin sitten noutamaan pakettia ja sitä ei sitten kuitenkaan sielä ollut, niin laitoin vaan kylmän viileästi reklamaation, ilmoitin että mulle ilmoitettiin paketin olevan noudettavissa ja että mulla meni 1 tunti aikaa hukkaan huomioiden jonottelun postissa + bensoja ja ilmoitin reklamaatioon vaan, että haluan 30€ tunnin odotuksesta ja 5€ (tjsp) bensoista -> korvasivat kyllä ton mukisematta.
 
Hieman huvittavaa, kun USAan, Britteihin ja moniin Euroopan maihin on postilähetyksillä viikkojen viiveitä kumpaankin suuntaan, mutta joulukuussa ja tammikuussa lähetetyt pari Priority-pakettia Thaimaaseen ovat menneet perille 4 arkipäivässä vaikka Postin normaaliajan arviokin on vain 7-9 arkipäivää :)

Mutta tavallaan loogista, sinnepäin on varmaan vähemmän lähetysruuhkaa.
 
Hieman huvittavaa, kun USAan, Britteihin ja moniin Euroopan maihin on postilähetyksillä viikkojen viiveitä kumpaankin suuntaan, mutta joulukuussa ja tammikuussa lähetetyt pari Priority-pakettia Thaimaaseen ovat menneet perille 4 arkipäivässä vaikka Postin normaaliajan arviokin on vain 7-9 arkipäivää :)

Mutta tavallaan loogista, sinnepäin on varmaan vähemmän lähetysruuhkaa.

Eiköhän sinne suuntaan sitä vapaata kapasiteettia ole paljon enemmän kuin tänne. Sieltä tuskin juuri kukaan tilaa mitään täältä. Täältä sitten tilataan kaikenlaista sieltä suunnalta.
 
Eiköhän sinne suuntaan sitä vapaata kapasiteettia ole paljon enemmän kuin tänne. Sieltä tuskin juuri kukaan tilaa mitään täältä. Täältä sitten tilataan kaikenlaista sieltä suunnalta.
Ei se kulkusuunta kyllä selitä, kun sitten menisi esim. USAan, Britteihin, Eurooppaan postilähetykset nopeasti Suomesta perille, mutta kuten yllä sanoin, niissä on pääsääntöisesti viikkojen viive myös Suomesta poispäin.
 
Ei se kulkusuunta kyllä selitä, kun sitten menisi USAan, Britteihin ja Eurooppaan postilähetykset nopeasti Suomesta perille, mutta kuten sanoin, niissä on pääsääntöisesti viikkojen viive myös Suomesta poispäin.

No kyllähän Suomesta menee tavaraa Eurooppaan ja jenkkeihin sekä tulee tänne joten lienee aikalailla kysyntää niille kuljetuksille. Halvat postilähetykset laitetaan kyytiin sitten kun kalliimmalta rahdilta jää tilaa. Thaimaahan tuskin menee täältä juuri mitään postilla, joten lentokoneissa on paljon tyhjää kun lennetään sinnepäin. Voi toki olla muitakin syitä, mutta luultavasti tuo Thaimaan nopea kulkeminen johtuu siitä, että kapasiteetti on paljon käyttämättömänä.
 
No kyllähän Suomesta menee tavaraa Eurooppaan ja jenkkeihin sekä tulee tänne joten lienee aikalailla kysyntää niille kuljetuksille. Halvat postilähetykset laitetaan kyytiin sitten kun kalliimmalta rahdilta jää tilaa. Thaimaahan tuskin menee täältä juuri mitään postilla, joten lentokoneissa on paljon tyhjää kun lennetään sinnepäin. Voi toki olla muitakin syitä, mutta luultavasti tuo Thaimaan nopea kulkeminen johtuu siitä, että kapasiteetti on paljon käyttämättömänä.
Juu, tätä minäkin veikkasin viestissäni.

edit: Eli ymmärsin vissiin aiemman viestisi väärin, pahoittelut.
 
Viimeksi muokattu:
Jännä kyllä että kiinasta tulee ilmaisilla posteilla paketti viikossa suomeen ja täällä se on nyt tullauksen jälkeen viikon lojunut vantaan terminaalissa, onko siellä yksi ihminen töissä vai mikä taas kestää? :D.
 
Jännä kyllä että kiinasta tulee ilmaisilla posteilla paketti viikossa suomeen ja täällä se on nyt tullauksen jälkeen viikon lojunut vantaan terminaalissa, onko siellä yksi ihminen töissä vai mikä taas kestää? :D.

Osa näistä tullatuista paketeista kulkee normipostin mukana, eli niissä ei ole Suomessa enää seurantaa. Ilmestyvät postilaatikkoon/-luukkuun sitten joskus.

Posti: "Tälläinen U alkuinen tunnus kulkee Suomessa normaalin ei-seurattavan kirjeen tavoin, joiden kuljetusaika on 4 arkipäivää. "
 
Posti loista taas. Kolme eri pakettia tullut jotka kaikki "tilattu" samaan automaattiin. Kaikki paketit menny eri pisteisiin eikä yksikään sinne minne tilattu, tai kolmeen muuhunkan automaattiin jotka ois kävelymatkan päässä :facepalm:
 
Lisäksi sovelluksessa ei enää näy koko seurantahistoria suoraan, vaan vaatii yhden lisäpainalluksen jokaisella pakettisivulla.

Tuntuu olevan trendi sovelluksissa/nettisivuissa tehdä kaikesta huonompaa viime vuosina, riippumatta mikä palvelu. Tekeekö noita kaikkia joku täysin pihalla oleva UI/UX kesähessu?
 
Onkohan tuo OmaPostin sovelluksen uusiminen joku harvoille ja valituille tehtävä "eläinkoe"? Itselleni ja parille tutulle ei ole tullut päivitystä mutta esimerkiksi emännälle tuo uusi versio tuli.

Se on kyllä totta että pääsääntöisesti kaikista sovelluksista tehdään nykyään "tyhmennettyjä", hyvänä esimerkkinä tuo OmaPosti. Itselläni tosiaan on vielä se vähän vanhempi versio joka on muutamaa juttua lukuunottamatta ihan ok, tuo uusin versio vaikuttaa emännän puhelimesta kurkattuna aika karsealta.
 
Lisäksi sovelluksessa ei enää näy koko seurantahistoria suoraan, vaan vaatii yhden lisäpainalluksen jokaisella pakettisivulla.

Tuntuu olevan trendi sovelluksissa/nettisivuissa tehdä kaikesta huonompaa viime vuosina, riippumatta mikä palvelu. Tekeekö noita kaikkia joku täysin pihalla oleva UI/UX kesähessu?

Tästä hyvä esimerkki ketjun aihettakin liippaavan UPS:n uudet nettisivut. Vanhaan hyvään aikaan etusivulla oli tekstikenttä johon voit copypasteta seurantanumeron ja painaa yhtä näppäintä ja saat tulokset. Uusilla sivuilla etusivulla ei ole tuota kenttää vaan joudut painamaan ensin Seuranta-yläpalkkia, josta aukeaa valikko mistä painat Seuraa ja seurantahistoria jolloin vanhankaltainen kenttä tulee ja pääset hakemaan pakettiasi. Eli saman tiedon saamiseen menee entisen 1 klikkauksen sijaan 3 klikkausta.

Tietysti tämän saa ohitettua laittamalla esim. suosikkeihin suoran linkin seurantasivuille, muttta voisi kuvitella että 95% sivuston käyttäjistä menee tuonne nimenomaan seuraamaan pakettinsa liikkeitä niin en ymmärrä miksi tämä on tehty?
 
Prisman kautta tilasin FFP2 maskeja sunnuntaina n. klo 22, maanantaina aamulla oltiin jo laitettu postiin ja keskiviikkona tuli perille, vaikka kävi niin että valitsemani postin automaatti olikin täynnä, niin muutama sata metriä kauemmas olevaan, ei paha.
 
Tästä hyvä esimerkki ketjun aihettakin liippaavan UPS:n uudet nettisivut.
Tää on kyllä jännä että jostain sivuilta löytyy herkemmin tietoa esim. yrityksen taloustiedoista ja muista yrityskuvioista, mitkä kiinnostaa lähinnä yrityksiä jotka haluaisivat esim. fuusioitua tai muuten tehdä yritysten välistä kauppaa, ja sitten ne riviasiakasta palvelevat perustoiminnot mitkä on lähinnä sitä miksi kyseinen nettisivu edes on olemassa, on piilotettu johonkin monen klikkauksen taakse ja usein jonkun hover-on pudotusvalikon taakse.

Tuo Postin uusi sovellus on mielestäni aika huono vanhaan verrattuna, ajaa asiansa ja varmasti ajan kanssa siihen ulkoasuun tottuu, mutta miks piti muuttaa vanhaa joka kuitenkin paremmin hoiti sen asian mitä ainakin itse 99,999% ajasta k.o. sovelluksessa teen eli tarkastan missä pakettini menee, missä se on seikkaillut ja milloin sen pääsee noutamaan. Jos joku sovellus suunnitellaan alunperin riittävän toimivaksi, niin on melkein sääntö eikä poikkeus että uudistuksessa sen käyttöliittymä huononee, koska on pakko tehdä väkisin hieman erilainen ettei olisi liian samanlainen eli vanhanaikainen. Vaikka vanha olisi alunperin suunniteltu nimenomaan parhaaksi mahdolliseksi käytettävyyden näkökulmasta. Hohhoh...
 
Jos joku sovellus suunnitellaan alunperin riittävän toimivaksi, niin on melkein sääntö eikä poikkeus että uudistuksessa sen käyttöliittymä huononee, koska on pakko tehdä väkisin hieman erilainen ettei olisi liian samanlainen eli vanhanaikainen. Vaikka vanha olisi alunperin suunniteltu nimenomaan parhaaksi mahdolliseksi käytettävyyden näkökulmasta.
Nyt kyllä osuit niin asian ytimeen ettei paremmin asiaa voi sanoa. nimenomaan monet "täydelliset" sovellukset muuttuvat päivityksen yhteydessä käänteiseksi midaksen kosketukseksi. Niin monta kertaa on Omapstin ja monen muun palvelun kanssa tullut todettua että ennen päivitystä palvelu on lähestulkoon täydellinen ja sitten päivityksen jälkeen jäljelle on jäänyt vain kasa kakkaa kun on pitänyt lähteä kikkailemaan.
 
Onkohan Postilla nyt joku ennätysmäärä taas paketteja kun lähetys on 5 päivää ollut tilassa "lähetys ei ole vielä saapunut postille, odotahan". Vai onko tuo lähetys oikeasti hukkunut johonkin, myyjä ainakin laittanut lähetyksen eteenpäin
 
Onkohan Postilla nyt joku ennätysmäärä taas paketteja kun lähetys on 5 päivää ollut tilassa "lähetys ei ole vielä saapunut postille, odotahan". Vai onko tuo lähetys oikeasti hukkunut johonkin, myyjä ainakin laittanut lähetyksen eteenpäin
Mulla melkein sama, mutta ulkomailta tulossa josta normaalisti 3-5 päivässä perillä.
Myyjältä kyselin niin paljon nyt kuulemma noita ongelmia postilla ja lähetykset viivästyneet rajusti.
 
Keravan postissa ainakin on paketteja joka paikka täynnä ja kaikki alueen pakettiautomaatitkin on koko ajan täynnä kun ihmiset eivät nouda pakettejaan heti. Tuusulassakin tuntui olevan hyllyt aika täynnä paketteja mutta sinne sentään on paketteja vielä mahtunut kun omia paketteja on sinne paljon kääntynyt.

Toisaalta alan pikkuhiljaa ymmärtää tuon että noita paketteja ei heti haeta kun niitä ripotellaan ties minne eikä niitä voi hakea normaalien päivittäisten menojen ohella kätevästi haluamastaan paikasta. Itsekin kuljen Tuusulan postin vierestä kerran viikossa joten sinne eksyneiitä paketteja en erikseen lähde sieltä asti hakemaan, Keravan puolella tulee muutenkin useammin liikuttua niin niitä paketteja tulee noudettua yleensä saapumispäivänä tai sitä seuraavana.

Ilmeisesti pakettien määrä on lisääntynyt melkoisesti viimeisen vuoden aikana kun noita pakettiautomaatteja ja noutopisteitä on ainakin täällä päin lisätty ja silti kaikki paikat ovat koko ajan täynnä.
 
En yhtään ihmettelisi, sillä tämän vuoden joulukuu tuntui raskaammalta kuin viime vuoden vaikka viime vuonna piti purkaa lakon aikaiset tukokset.
 
Mulla melkein sama, mutta ulkomailta tulossa josta normaalisti 3-5 päivässä perillä.
Myyjältä kyselin niin paljon nyt kuulemma noita ongelmia postilla ja lähetykset viivästyneet rajusti.
Juu, ulkomailta myös tulossa. Samasta liikkeestä tilannut ennenkin ja ollut perillä alle viikossa. Myyjä sanoi samaa, että Postilla ruuhkaa ja niiden seuranta ei välttämättä päivity oikein. Täytyy varmaan ens viikko vielä odotella ja alkaa sitten postilta kyselemään. Onhan tuo toiminta välillä aivan luokattoman huonoa


Edit. Ja heti lähti liikkumaan, tai rekisteröity postilla. Jospa se sieltä..
 
Viimeksi muokattu:
Viikonloppuna ainakin itsellä ulkoasu päivittyi huomattavasti - ja ainakin itsestä pelkästään huonompaan suuntaan.
Todennäköisesti vain tottumiskysymys
Kappas, näin onkin. Itsellä vasta aivan äskettäin muuttui tuo.
 
Pakettiautomaatin koodi ei toiminut eikä tietenkään ole sunnuntaina aspa auki. Toimipisteessä eivät kuulemma mitenkään auki niitä ovia mikä tuntuu vähän erikoiselta.
 
Pakettiautomaatin koodi ei toiminut eikä tietenkään ole sunnuntaina aspa auki. Toimipisteessä eivät kuulemma mitenkään auki niitä ovia mikä tuntuu vähän erikoiselta.

Eihän enää ole olemassa oikeita posteja, kaikki taitaa olla jo asiamiesposteja (Vai onko niitä vielä jossain?). Asiamiespostissa eivät ole postin omia työntekijöitä ja heille kuuluu vain pakettien antaminen ja vastaanottaminen ym. Aspa vastaa sitten kaikkiin ongelmatilanteisiin.
 
Suosittelen käynnistämään älypuhelimen kerran viikossa, vaikka hölmöltä kuulostaakin, niin tuo pieni operaatio auttaa kummasti monessa asiassa...
Se on vain helpompi huutaa foorumilla paskaa sovellusta, toinen mikä on ihan suositeltavaa, ainakin jos tulee isoja versio päivityksiä käyttöjärjestelmään on palauttaa tehdasasetukset.

Näitä android puhelimia on nyt yli 10v ollut käytössä ja vieläkään ihmiset ei meinaa sitä sisäistää.
 
Mulle on tulossa vähän arvokkaampaa tavaraa Shenzenistä (Arvokkaampaa mitä perus 1-10€ kiina-krääsä).
Postin seurannassa lukee "Lähetys on matkalla kohdemaahan HKI Vantaa Aiport", mutta "China Post"-seurannassa lukee "Arrived at destination" samaan aikaan.
Kumpi tässä nyt pitää paikkaansa? Hong kong shipped by Air lukee 9.00 ja 12h myöhemmin tuo HKI Vantaa lukenut.
Sekä kauanko porukalla on tulleissa yleensä näiden kiina-pakettien kanssa kestänyt?
(Paketit joissa on kunnon seurantatunukset, ne muutaman euron kiinakrääsät joissa oo seurantatunnusta on asia erikseen)

E: Eipä mitään, nyt oli päivittynyt myös Postin seurntaan että on kohdemaassa.
 
Viimeksi muokattu:
Onkos kokemuksia Briteistä tulevista paketeista nyt viime aikoina..? Royal Mail sanoo että 3-5 työpäivää olisi tollaisen tracked international -paketin toimitusaika, ja paketti on viikko sitten maanantai-iltana laitettu matkaan. Suomen posti on tuon myös rekisteröinyt nimellä pikakirje, mutta viimeisin päivitys on viime viikon keskiviikolta, että paketti on lähtenyt lähtömaasta... Onhan tää vähän hätäilyä, mutta luulisi että se kohta alkais olemaan edes jossain päin Helsinki-Vantaata, vai tuleeko toi sit kuitenkin maata pitkin eikä lentorahtina..?
 
Onkos kokemuksia Briteistä tulevista paketeista nyt viime aikoina..? Royal Mail sanoo että 3-5 työpäivää olisi tollaisen tracked international -paketin toimitusaika, ja paketti on viikko sitten maanantai-iltana laitettu matkaan. Suomen posti on tuon myös rekisteröinyt nimellä pikakirje, mutta viimeisin päivitys on viime viikon keskiviikolta, että paketti on lähtenyt lähtömaasta... Onhan tää vähän hätäilyä, mutta luulisi että se kohta alkais olemaan edes jossain päin Helsinki-Vantaata, vai tuleeko toi sit kuitenkin maata pitkin eikä lentorahtina..?
International Prioritylla kesti 11 arkipäivää kun viime viikolla tuli, tuo Tracked tullee suunnilleen samaa vauhtia. 3-5 arkipäivää kuulostaa ei-korona-ajan toimitusajalta.

Nyt korona-aikana ei voi tietää tuleeko lentämällä vai ei.
 
Noihin kiina-seurantoihin en liiemmin luottaisi, itselläkin nyt ollut yksi paketti kiinan seurannan mukaan yli kuukauden "arrived at destination country" eikä ole mitään muuta kuulunut. Tosin, tuon pakaasin sisältö mahtuu vaikka tulitikkuaskiin joten ovat varmaan johonkin matkalla kadottaneet. Sinänsä ei haittaa, sisällön hinta posteineen on alle 2e mutta olisihan se kiva että joskus pääsisi perille kun vastaavat nippelit maksavat suomi-lisällä joku 30e/kpl.
 
Noihin kiina-seurantoihin en liiemmin luottaisi, itselläkin nyt ollut yksi paketti kiinan seurannan mukaan yli kuukauden "arrived at destination country" eikä ole mitään muuta kuulunut. Tosin, tuon pakaasin sisältö mahtuu vaikka tulitikkuaskiin joten ovat varmaan johonkin matkalla kadottaneet. Sinänsä ei haittaa, sisällön hinta posteineen on alle 2e mutta olisihan se kiva että joskus pääsisi perille kun vastaavat nippelit maksavat suomi-lisällä joku 30e/kpl.

Näkyi Chinan seurannassa että Arrived at destination country ja nyt Postin sivuillekkin päivittynyt että saapunut HKI-Vantaa ulkoterminaaliin. Eli kyllä se aika hyvin piti paikkaansa. (Muutaman tunnin erolla)

Tosiaan, paketin arvo on yli sen 22€+ joten voi olla että myyjä ei ole ihan sitä halvinta kirjekuori-lähetystä pistänyt. (Sillä uhalla että jos paketti häviää matkalla niin saavat uuden lähettää samaan hintaan)
 
Itsellä on kyllä kiinaseurannat toimineet ihan luotettavasti sikäli kun lähetyksessä mitään seurantaa on ollut.

Mielenkiintoisesti jopa yksi 7.1.2021 tekemäni "UW674....CN" koodilla mutta "no tracking" postitustavalla ilmestyi itsestään Omapostiin näkyviin 8.1., mutta tietenkin vain merkinnällä "ei ole saapunut vielä postille, odotathan". Sitten seuraava tapahtuma oli kun 20.1.2021 kolahti paperinen saapumisilmoitus 14 gramman painoisesta maksikirjeestä postilaatikkoon mutta tämä oli toki sitten MC710....FI koodilla (eli numero minkä posti itse arpoo maksikirjeisiin)
 
Mitäs sellaisessa tilanteessa kannattaa tehdä, jos tilasin tavaran briteistä elokuussa. Se toimitettiin marraskuussa, mutta tavara oli väärä, joten palautin sen. Lähetin sen takaisin, mutta brexit ja covid -tilanteen ja myyjän aikansaamattomuuden myötä tavara lähti vasta tammikuussa minulle.

Kyseessä on siis vaihtotuote, josta ei pitäisi maksaa tullia. Mutta en tehnyt tullille mitään lähtöselvitystä viimevuonna, kun ajattelin että ehtii se nyt ennen uutta vuotta laittaa kamat tulemaan.

Onko kokemusta vaihtotuotteiden tullaamisesta niin, ettei tullille tarvitse maksaa mitään? Onko tämä mahdottomuus, jos en tehnyt viime vuonna lähtöselvitystä tullille asiasta?

Toisaalta myyjä laittoi ehkä hieman alakanttiin tuotteen arvon. Olisko helpointa maksaa vaan tullit sen alennetun arvon mukaan (käytännössä nimellinen maksu)? Tässä vaan tulee ongelma jos ne rupeavat tarkemmin selvittämään tavaran oikeaa arvoa.

Millään ei kiinnostaisi mitään maksaa, kun tän asian kanssa oon jo ½v myyjän kanssa tapellut. Eikä sitä tiedä tuleeko nytkään oikeaa tavaraa.

Yksi vaihtoehto on pyytää myös myyjältä alkuperämaaselvitys siitä, että tavara on valmistettu britanniassa. Tällöin ei mene tulleja, mutta meneeköhän alv...
 
Mitäs sellaisessa tilanteessa kannattaa tehdä, jos tilasin tavaran briteistä elokuussa. Se toimitettiin marraskuussa, mutta tavara oli väärä, joten palautin sen. Lähetin sen takaisin, mutta brexit ja covid -tilanteen ja myyjän aikansaamattomuuden myötä tavara lähti vasta tammikuussa minulle.

Kyseessä on siis vaihtotuote, josta ei pitäisi maksaa tullia. Mutta en tehnyt tullille mitään lähtöselvitystä viimevuonna, kun ajattelin että ehtii se nyt ennen uutta vuotta laittaa kamat tulemaan.

Onko kokemusta vaihtotuotteiden tullaamisesta niin, ettei tullille tarvitse maksaa mitään? Onko tämä mahdottomuus, jos en tehnyt viime vuonna lähtöselvitystä tullille asiasta?

Toisaalta myyjä laittoi ehkä hieman alakanttiin tuotteen arvon. Olisko helpointa maksaa vaan tullit sen alennetun arvon mukaan (käytännössä nimellinen maksu)? Tässä vaan tulee ongelma jos ne rupeavat tarkemmin selvittämään tavaran oikeaa arvoa.

Millään ei kiinnostaisi mitään maksaa, kun tän asian kanssa oon jo ½v myyjän kanssa tapellut. Eikä sitä tiedä tuleeko nytkään oikeaa tavaraa.

Yksi vaihtoehto on pyytää myös myyjältä alkuperämaaselvitys siitä, että tavara on valmistettu britanniassa. Tällöin ei mene tulleja, mutta meneeköhän alv...

Juuri noita selvittelin, ja tullia taidetaan periä vasta yli 150€ arvosta alkaen, ja alvia sitten 22€ arvosta alkaen. Ja toi alkuperämaa vaikuttaa vain tuohon tulliin, eli alvit pitää joka tapauksessa maksaa.
 
Tuossa olis kauppiaalta kohtuullista hyvittää britti ALV sinulle ja maksaisit sitten suomen ALVin siitä brittien alvittomasta hinnasta. (Siis näinhän se menisi jos olisit tilannut tammikuussa)

Teknisesti tämä olisi myös kauppiaalle mahdollista. Eli tekisivät hyvityksen alkuperäisestä kaupasta viime vuoden puolelle (silloin kun se on palautunut) ja uuden kaupan tämän vuoden puolelle vientinä (jolloin ei mene britti-ALVia)
 
Jotenkin on sellanen kutina perseessä, että tuota takuukorjaus tai tavaran vaihto -korttia ei voi käyttää, jos selvitystä ei ole tehnyt ennen tavaran lähettämistä takaisin. Mutta miten sen olisi voinut tajuta tehdä, jos sellaista ei tarvinnut tehdä? (Ja oletin että 1kk aikana eli joulukuussa tavara olisi saatu lähtemään mulle päin..)

Kai sitä voisi tullilta kysellä.
 
Jotenkin on sellanen kutina perseessä, että tuota takuukorjaus tai tavaran vaihto -korttia ei voi käyttää, jos selvitystä ei ole tehnyt ennen tavaran lähettämistä takaisin. Mutta miten sen olisi voinut tajuta tehdä, jos sellaista ei tarvinnut tehdä? (Ja oletin että 1kk aikana eli joulukuussa tavara olisi saatu lähtemään mulle päin..)

Kai sitä voisi tullilta kysellä.
Tuskin toi niin hankalaakaan on. Ilmottaa tullille keissin tullatessa, viestinvaihdot yms myyjän kanssa on varmaan tallella kuitenkin. Ei ne tullissa varmaan brexitin takia tollasissa jutuissa ala ihmisiä kiusaamaan, kun varmaan tollasetkin keissit suomessa tyyliin yhden käden sormilla laskettavissa määrin.
 
Juu laitoin tullille sitten 0€ tulliselvityksen "Tavara palautuu maksuttomasta takuukorjauksesta tai -vaihdosta ja tullaat sen itse Tuontitullauspalvelussa" -syyllä. Siihen tekstikenttään ei mahtunut mitään runoja kirjoittelemaan, joten laitoin pakettienvaihdon seurantakoodit ja hyvin lyhyesti selitin mistä asia on kyse.

Tulli pyytää lisätietoja ja tarkempaa selvitystä (ja tarjoaa tapaa toimittaa se selvitys heille) jos heitä kiinnostaa.

Pyysin kyllä samalla postia huolintasähköpostin kautta vapauttamaan paketin postin käsittelymaksusta, sillä paketista ei kerätä tullia eikä veroa.

Katsotaan mikä on lopputulos.

Edit: paketti vapautettu tullista, eli läpi meni. Toivottavasti ehtis vielä tällä viikolla mulle, on tätä odotettu jo viime kesästä lähtien :D
 
Viimeksi muokattu:
Ei helvetin perse tää uus sovellus. Jos haluaa toimitustapaa valita, ei lataudu. Etusivulla järkyttävän näköinen keltainen palkki ylhäällä jossa on 1px valkoinen viiva ylhäällä. Kuka ja miksi on suunnitellut tämän? Huomaa että HTMLä kasattu sovellus käyttäytymisen perusteella, ja kun avaa omapostin välillä ilmoituksissa latautuu index.html :rolleyes:
postivittu.png
1611676680693.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 326
Viestejä
4 579 696
Jäsenet
75 406
Uusin jäsen
rabah1991

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom