Postin kulkemisen vaikeus

Ihmettelen, kun mistään ei löytynyt pikaisella googletuksella tietoa, että Matkahuolto on ilmeisesti lopettanut Bussiennakon kokonaan?! Todella kummallista. Monihan ei tiedä, mutta Posti lopetti tarkistusoikeuspalvelun postiennakkolähetyksissään joku 2-4v sitten ja siitä asti Matkahuollon Bussiennakon tarkistusoikeusmahdollisuus on ollut ainoa fiksu keino ostaa kalliimpaa tavaraa postitettuna, huomattavasti pienemmällä riskillä polttaa näppinsä. Nyt siis Matkahuolto ei ole pelkästään poistanut tarkistusoikeuttaa vaan kaikessa hiljaisuudessa koko "postiennakko"-palvelunsa.
 
Ihmettelen, kun mistään ei löytynyt pikaisella googletuksella tietoa, että Matkahuolto on ilmeisesti lopettanut Bussiennakon kokonaan?! Todella kummallista. Monihan ei tiedä, mutta Posti lopetti tarkistusoikeuspalvelun postiennakkolähetyksissään joku 2-4v sitten ja siitä asti Matkahuollon Bussiennakon tarkistusoikeusmahdollisuus on ollut ainoa fiksu keino ostaa kalliimpaa tavaraa postitettuna, huomattavasti pienemmällä riskillä polttaa näppinsä. Nyt siis Matkahuolto ei ole pelkästään poistanut tarkistusoikeuttaa vaan kaikessa hiljaisuudessa koko "postiennakko"-palvelunsa.

Kyllä sivuilla ainakin vielä bussiennakko mainitaan. Kannattaa huomioida että se on vain toimipisteeltä saatavissa oleva lisäpalvelu, netistä sitä ei voi ostaa.

 
Kyllä sivuilla ainakin vielä bussiennakko mainitaan. Kannattaa huomioida että se on vain toimipisteeltä saatavissa oleva lisäpalvelu, netistä sitä ei voi ostaa.


Taisit hakea tuon sivun Googlen kautta. Matkahuollon sivuilta tuonne ei enää pääse, vaan:

Ei mainita enää Bussiennakkoa. Ja olen aika varma, että tuon Bussiennakko oli ennen myös netistä valittava vaihtoehto, heti seuraavalla lisäpalvelut-sivulla, kun paketin koko on valittu.
 
Taisit hakea tuon sivun Googlen kautta. Matkahuollon sivuilta tuonne ei enää pääse, vaan:

Ei mainita enää Bussiennakkoa.
Kyllä pääsee, tuolla linkkaamallasi sivulla on linkki kohdassa "Voit maksaa ja lähettää paketin myös Matkahuolloissa ja Matkahuollon asiamiespisteissä. Katso palvelut ja hinnat.". Ja bussiennakko löytyy sieltä.
 
Kyllä pääsee, tuolla linkkaamallasi sivulla on linkki kohdassa "Voit maksaa ja lähettää paketin myös Matkahuolloissa ja Matkahuollon asiamiespisteissä. Katso palvelut ja hinnat.". Ja bussiennakko löytyy sieltä.

Niinpä onkin. Jäi sanomatta, että mulla on toisenkäden tieto, että toimipisteessä on sanottu, ettei koko Bussiennakkoa enää ole. Ostin nimittäin pari päivää sitten kalliin näytönohjaimen ja myyjä oli käynyt Matkahuollossa, tarkoituksena lähettää tuo paketti Bussiennakolla ja tarkistusoikeudella ja sanoi, että näin oli vastattu. Olisikohan sitten vain paketin tarkistusoikeus vastaanottajalta poistunut ja tässä tullut sekaannus?
 
Niinpä onkin. Jäi sanomatta, että mulla on toisenkäden tieto, että toimipisteessä on sanottu, ettei koko Bussiennakkoa enää ole. Ostin nimittäin pari päivää sitten kalliin näytönohjaimen ja myyjä oli käynyt Matkahuollossa, tarkoituksena lähettää tuo paketti Bussiennakolla ja tarkistusoikeudella ja sanoi, että näin oli vastattu. Olisikohan sitten vain paketin tarkistusoikeus vastaanottajalta poistunut ja tässä tullut sekaannus?
En tiedä, mutta löysin yhden random-foorumipostauksen viime vuodelta jossa kirjoittaja sanoo, että tarkistusoikeutta ei enää Matkahuollolta saa.
 
Laittelin tonne Matkahuoltoon kyssää tästä Bussiennakosta ja tarkistusoikeudesta. Aika nopeita ja avoimia vastauksia sai. Tarkistusoikeudesta kuulemma luovuttu, koska Bussiennakolla yleensäkin aika vähän kysyntää ja tarkitusta hankalaa valvoa. Tällainen päätös tehty ylemmällä tasolla. Mutta Bussiennakko on olemassa, ainakin siis vielä toistaiseksi.
 
Päivitystä omaan keissiin: 25min jonotuksella läpi aspaan, lopputulos: Tullauksissa ollut ongelmaa 3-6.7. välisenä aikana jonka takia paketti ei ole koskaan rekisteröitynyt käsittelymaksut hoitavaan järjestelmään, lähtee kuulemma ilman maksua liikkeelle kunhan ehtivät huolinnassa hoitamaan.

Eipä vaan ole missään tuostakaan ollut mainintaa postin sivuilla että palvelu on ollut rikki...
 
Itse pidän tästä Postin optimistisesta asenteesta kyetä vielä toimittamaan pakettini toissapäivänä...
 

Liitteet

  • posti.png
    posti.png
    67,6 KB · Luettu: 356
Pientä päivitystä; USA:sta 30.3. USPS:lla lähtenyt paketti, jonka viimeinen päivitys oli kolme kuukautta 2.4. CHICAGO IL INTERNATIONAL DISTRIBUTION CENTER, heräsi henkiin ja on nyt seurannan mukaan 3.7. saapunut Suomeen, tosin postilta ei ole tullut vielä mitään tietoa.
 
Pientä päivitystä; USA:sta 30.3. USPS:lla lähtenyt paketti, jonka viimeinen päivitys oli kolme kuukautta 2.4. CHICAGO IL INTERNATIONAL DISTRIBUTION CENTER, heräsi henkiin ja on nyt seurannan mukaan 3.7. saapunut Suomeen, tosin postilta ei ole tullut vielä mitään tietoa.
Samalla päivämäärällä Chicagoon jumiin jäänyt pakettini saapui 2 viikkoa sitten noudettavaksi paikallisesta postista. Hieman hymyilytti saapumisilmoituksessa ollut teksti "pikakirje". Ei mennyt ihan putkeen USPS:n osalta.
 
DHL/Postin kuljetuksessa oleva USA:sta tuleva paketti koukkasi tullipostin kautta. Tullissa lisäsivät Postin 2,90 euron tullauksen käsittelymaksun tullattavaan summaan eli maksoin tullia myös Postin käsittelymaksusta. Menikö oikein?
 
DHL/Postin kuljetuksessa oleva USA:sta tuleva paketti koukkasi tullipostin kautta. Tullissa lisäsivät Postin 2,90 euron tullauksen käsittelymaksun tullattavaan summaan eli maksoin tullia myös Postin käsittelymaksusta. Menikö oikein?
Valitettavasti menee noin.
 
Joo ei voi kyllä kehua postin toimintaa. Isälle tilasin puoli vuotta sitten Kiinasta puhelimen kuoria. Aikalailla puolivuotta sitten oli suomessa. Tänään oli postilaatikossa. 3kk odotellut kelloa ja tulli ja postin käsittely maksut maksettu silti useamman päivän vieläkin makaa terminaalissa kyllähän tuota vielä paljon tavaraa odotellaan, useampi kk menny ja Suomen päässä vasta se hidastelu
 
Itselle tulee viikottain useita paketteja Postin välityksellä ja ihan murto-osa ollu myöhässä eikä kertaakaan oo hukkunu vuosien aikana. Tilaan toki euroopasta suurimman osan mut lähetän sit paketteja ympäri maailmaa. Mitään ongelmia tai valittamisia ei oo ollu edes korona-aikana Postin toimista. Taitaa noi probleemat liittyä kiinapaskaan, josta en osaa ees olla kauheen pahoillani ja nään positiivisena et niiden hintoja nostettu. Mut enivei, voihan olla et käyny vaan kauheen hyvä tuuri satojen ja satojen pakettien kans itellä. Tälleen pienenä positiivisena Postin kehumisena vaikka johto siellä pyrkiikin perseileen.
 
Pari pakettia tuli tässä Postin operoimina, perille asti kyllä mutta vähän hassua sekoilua.

Ensimmäinen piti tulla 100m päässä olevaan Smartpostiin, mutta oli ilmeisesti täynnä ja menikin yli 1.5km päässä olevaan K-Marketiin (paljon lähempänäkin olisi ollut 5-6 muuta asiamiespostia tai Smartpostia...).

Toiseen tuli tänään aamulla päivitys että tulee vasta huomenna, mutta pari tuntia siitä tuli noutoilmoitus? Se taas meni tuohon Smartpostiin mihin pitikin.

Eipä siinä, hyvä että löysivät perille ja suht nopeastikin!
 
Tämä nyt ei Postin vika ole mutta ei löytynyt parempaakaan ketjua mihin laittaa.
Eli Postin nimissä menossa kusetus. Tilasin Haloselta paketin ja seurannan mukaan on tänään lähtenyt lajittelukeskuksesta, eli onko huijarit saaneet lähetystiedot jostain, vai onko vain sattumaa että viesti tuli samana päivänä. Joka tapauksessa omaan silmään aika hyvin tehty kusetus ja varmaan moni tuohon lankeaa. Postin sivuilla kyllä varoitellaan että jonkinlainen kusetuskampanja käynnissä.
 

Liitteet

  • Screenshot_20200710-123321_Viestit.jpg
    Screenshot_20200710-123321_Viestit.jpg
    46,1 KB · Luettu: 181
  • Screenshot_20200710-121636_Firefox_Beta.jpg
    Screenshot_20200710-121636_Firefox_Beta.jpg
    119,6 KB · Luettu: 180
  • Screenshot_20200710-122225_Firefox_Beta.jpg
    Screenshot_20200710-122225_Firefox_Beta.jpg
    125,7 KB · Luettu: 166
Tämä nyt ei Postin vika ole mutta ei löytynyt parempaakaan ketjua mihin laittaa.
Eli Postin nimissä menossa kusetus. Tilasin Haloselta paketin ja seurannan mukaan on tänään lähtenyt lajittelukeskuksesta, eli onko huijarit saaneet lähetystiedot jostain, vai onko vain sattumaa että viesti tuli samana päivänä. Joka tapauksessa omaan silmään aika hyvin tehty kusetus ja varmaan moni tuohon lankeaa. Postin sivuilla kyllä varoitellaan että jonkinlainen kusetuskampanja käynnissä.
Sattumaa se on ja kyllä niitä tulee semmoisille myös ketkä eivät ole tilanneet mitään.
 
Tämä nyt ei Postin vika ole mutta ei löytynyt parempaakaan ketjua mihin laittaa.
Eli Postin nimissä menossa kusetus. Tilasin Haloselta paketin ja seurannan mukaan on tänään lähtenyt lajittelukeskuksesta, eli onko huijarit saaneet lähetystiedot jostain, vai onko vain sattumaa että viesti tuli samana päivänä. Joka tapauksessa omaan silmään aika hyvin tehty kusetus ja varmaan moni tuohon lankeaa. Postin sivuilla kyllä varoitellaan että jonkinlainen kusetuskampanja käynnissä.

Itselle tuli samantyylinen huijaustekstari, samanlaisessa tilanteessa keväällä. En tosin klikannut linkkiä auki, niin en tiedä mitä sieltä olisi paljastunut.

Laitoin huijausviestistä kaupalle viestiä, niin olivat vahvasti sitä mieltä että heidän päästään ei ole minkäänlaista tietovuotoa. Ei näistä voi varmuudella tietää, mutta todennäköisesti kyse on vain sattumasta.
 
Tämä nyt ei Postin vika ole mutta ei löytynyt parempaakaan ketjua mihin laittaa.
Eli Postin nimissä menossa kusetus. Tilasin Haloselta paketin ja seurannan mukaan on tänään lähtenyt lajittelukeskuksesta, eli onko huijarit saaneet lähetystiedot jostain, vai onko vain sattumaa että viesti tuli samana päivänä. Joka tapauksessa omaan silmään aika hyvin tehty kusetus ja varmaan moni tuohon lankeaa. Postin sivuilla kyllä varoitellaan että jonkinlainen kusetuskampanja käynnissä.

Nämä huijaukset nyt näkee heti kun vaivautuu edes katsomaan sen linkin. Lisäksi posti ei kyllä millään teksterilla sulta pyytele ylipainon takia lisää rahaa. Eikä postilla ole tuollaisia lähetystunnuksia käytössä kotimaan paketeissa.

Näitä huijausviestejä tulee jatkuvasti sähköpostiin ja välillä txt. Ihan omaa tyhmyyttään, jos näihin lankeaa. Jos ei ole varma, niin menee itse kirjoittamalla www.posti.fi sivulle ja laittaa sinne seurantaan sen viestissä olleen koodin. Ellei siellä löydy ko. koodilla mitään on aivan selvä huijaus.
 
Kannattaa kanssa tiedostaa, että monet ulkomaalaiset tracking sivustot tallettaa sen seurantakoodin ja monesti noita löytyy vuosienkin takaa googlesta, kunhan hakee. Eli älkää laittako niitä seurantakoodeja ihan minne vain.
 
Eli onko se nyt niin virallisesti, että kesäaikana Posti ei jaa kirjepostia tiistaisin ja perjantaisin eli postia jaetaan ainoastaan ma,ke ja to?
 
Tämän suhteen meillä on kyllä saamaton hallitus. Kyllä posti pitäisi jakaa joka päivä ja ruuhkat purkaa. Postin kun ei tarvitse tehdä voittoa, koska se on laissa määrätty toimittamaan postia.
 
Tämän suhteen meillä on kyllä saamaton hallitus. Kyllä posti pitäisi jakaa joka päivä ja ruuhkat purkaa. Postin kun ei tarvitse tehdä voittoa, koska se on laissa määrätty toimittamaan postia.
Mitkä ruuhkat? Jos puhut kiinanyssyköistä tai ylipäätään paketeista niin niihinhän ei postilaki ota mitään kantaa. Pakettitoiminta on ihan vapaata yritystoimintaa.
 
Minusta tuntuu että Amazonin tulo ruotsiin alkaa olla lähellä. Tämä siksi kun postin kulku saksan amazonille on aivan lähiaikoina ollu todella outoa normaaliin verrattuna. Epäilen että posti kuljettaa Amazon paketit suuremmassa erässä jolloin normaali seuranta ei toimi.
Edelliseen palautukseen tuli saksassa vain lajittelukuittaus eikä mitään luovutuskuittausta.
Nyt ei ole tullu mitään kuittusta edes ulkomaille menosta.
Toki voi olla korona juttua että esim käsittelyvaiheita vähennetty.
1594437717539.png



Eli onko se nyt niin virallisesti, että kesäaikana Posti ei jaa kirjepostia tiistaisin ja perjantaisin eli postia jaetaan ainoastaan ma,ke ja to?

En tiedä kesästä, mutta itselle pe ei ole tullu mitään pitkiin aikoihin.

"perjantain postilähetykset jaettaisiin pääsääntöisesti jo torstaina"
Hauska kun postinki voi jakaa etukäteen. MItä jos maanantaina jaettaisiin ma- su posti. Kaikki olisi tyytyväisiä kun posti olisi nopea,
Jotenki huonon kuvan postista saa kun se paljastaa hidastavansa jakelua tarkoituksella,
 
Viimeksi muokattu:
Tämä nyt ei Postin vika ole mutta ei löytynyt parempaakaan ketjua mihin laittaa.
Eli Postin nimissä menossa kusetus. Tilasin Haloselta paketin ja seurannan mukaan on tänään lähtenyt lajittelukeskuksesta, eli onko huijarit saaneet lähetystiedot jostain, vai onko vain sattumaa että viesti tuli samana päivänä. Joka tapauksessa omaan silmään aika hyvin tehty kusetus ja varmaan moni tuohon lankeaa. Postin sivuilla kyllä varoitellaan että jonkinlainen kusetuskampanja käynnissä.

Itse olen kyllä sitä mieltä että jostain vuotaa jotain lähetystietoja, sen verran sopivasti itsellekkin nyt noita samoja viestejä tullut, esim tilasin viimeviikon lauantaina tavaraa ja keskiviikko aamuna tuli mailiin tuollainen viesti kun paketti tuli noudettavaksi automaatista samana iltapäivänä.
Sama tapahtunut nyt jokusen kerran lähiaikoina, muuten noita viestejä ei ole tullut eikä kaikista paketeista. Tietysti voihan se olla sattumaakin mutta senverran hyvin osunut nuo et pistää silmään.
 
Päivitystä siihen kun kerroin parista kirjeestä jotka eivät tulleet perille. Kaverini teki niistä katoamisilmoituksen ja ne löytyivät. Tällä kertaa ne lähtee minulle pakettina pakettiautomaattiin. Saa nähdä minnepäin Suomea ne päätyy kun Lahdesta lähtee ja Vantaalle pitäisi tulla. Ne kirjeet kuulemma löytyi Lahden lajittelukeskuksesta ja olivat olleet siellä tämän noin puoli vuotta. Hyvä toimintaa posti...........................
 
Alkaa näköjään Amerikastakin paketit valumaan tälle puolelle lammikkoa. Tänään tuli 25.3 lähetetty paketti Secondspiniltä.
 
Itse pidän tästä Postin optimistisesta asenteesta kyetä vielä toimittamaan pakettini toissapäivänä...
Tämä rekisteröityi perjantaina Tampereelle, eli meni 5 arkipäivää ilmeisesti kävellä Vantaalta. Sen jälkeen ei ole taas tapahtunut yhtään mitään. Arvioitu saapumisaika on edelleen 7.7. :cautious:
 
Päivitystä omaan keissiin: 25min jonotuksella läpi aspaan, lopputulos: Tullauksissa ollut ongelmaa 3-6.7. välisenä aikana jonka takia paketti ei ole koskaan rekisteröitynyt käsittelymaksut hoitavaan järjestelmään, lähtee kuulemma ilman maksua liikkeelle kunhan ehtivät huolinnassa hoitamaan.

Eipä vaan ole missään tuostakaan ollut mainintaa postin sivuilla että palvelu on ollut rikki...
Onkohan noissa tullauksissa vieläkin jotain vikaa, torstaina kirjattu postin järjestelmään paketti Japanista eikä vieläkään ole rekisteröity tai siirtynyt tullivaiheeseen. :hmm:
 
Onko nyt niin, että jos pakettiautomaattiin tilattu paketti uudelleenreititetään lähimpään postitoimistoon, niin sitten tekstiviestikoodi ei enää riitäkään, vaan tarvitsee kaivaa henkkarit? Kiusallista kun Kumitehtaankadun ruskea paketti viel :rage:
 
Onko nyt niin, että jos pakettiautomaattiin tilattu paketti uudelleenreititetään lähimpään postitoimistoon, niin sitten tekstiviestikoodi ei enää riitäkään, vaan tarvitsee kaivaa henkkarit? Kiusallista kun Kumitehtaankadun ruskea paketti viel :rage:
Tottakai henkkarit tarvitaan jos postin pisteestä noudat.
 
Päivitystä omaan keissiin: 25min jonotuksella läpi aspaan, lopputulos: Tullauksissa ollut ongelmaa 3-6.7. välisenä aikana jonka takia paketti ei ole koskaan rekisteröitynyt käsittelymaksut hoitavaan järjestelmään, lähtee kuulemma ilman maksua liikkeelle kunhan ehtivät huolinnassa hoitamaan.

Onko edistystä paketin liikkumisessa? Itselläni on sama tilanne yhden paketin kanssa, joka vieläkin jumittaa tuolla terminaalissa.
 
Onko edistystä paketin liikkumisessa? Itselläni on sama tilanne yhden paketin kanssa, joka vieläkin jumittaa tuolla terminaalissa.

Oma puketti saapui eilen perille vaikka seurannassa ainoa merkintä oli se kun se kirjattiin ulos ulkomaan terminaalista :D
 
Itävallasta pakettia myös odotellaan. 12.6 "Item handed over at the airport" ja siihen se sitten jääkin.
Paketti tuli nyt postin selvityspisteeltä, sisällä muovipussiin pakattuna tuotteen laatikko ja manuaali täysin litimärkänä ja rutattuna sekä tavara itse omassa muovipussissaan. Kela tuntus olevan ihan kunnossa mutta mitä vittua siellä on tapahtunut
5CE07387-020B-4737-90DC-C5AAFC18F021.jpeg
 
Paketti tuli nyt postin selvityspisteeltä, sisällä muovipussiin pakattuna tuotteen laatikko ja manuaali täysin litimärkänä ja rutattuna sekä tavara itse omassa muovipussissaan. Kela tuntus olevan ihan kunnossa mutta mitä vittua siellä on tapahtunut
5CE07387-020B-4737-90DC-C5AAFC18F021.jpeg
Pakkaus jossain vaiheessa matkaa kastunut ja sitten on lopullisesti levinnyt siellä postin lajittelussa. Ei postilla tuon kastumisen kanssa välttämättä mitään tekemistä ole.
 
Mikähän tässä on nyt ongelmana, kun paketti ei liiku mihinkään? Paketti jäi tulliin, joten seurannassa lukee, että tullimaksut ja postin käsittelymaksu pitää maksaa. Kuitenkin samalla sanotaan, ettei maksua tarvitse suorittaa jos tavaran arvo alittaa 22€. Tein tullauksen netissä, lähetys vapautettiin (arvo oli alle 22€). Mutta paketti ei silti liiku mihinkään. Lisäksi postin käsittelymaksu-sivulla väittää, että käsittelymaksu maksamatta. Seurannassa ei lue mitään muuta kuin että "Tullimaksu maksettu" ja sen jälkeen ei mitään.

Eli mitä vittua? Miksi "käsittelymaksu" pitää maksaa jos arvo ei ylitä 22€? Etenkin kun seurannassa sanotaan samalla ettei sitä tarvitse maksaa .. Olin tulliin yhteydessä mutta eivät voi asialle mitään, asia heidän puolesta ok mutta pyytävät olemaan postiin yhteydessä.

Tästä päästäänkin taas siihen, että miksi postilla ei ole ilmaista asiakaspalvelua? 1,84€ per vastattu puhelu? Mitä helvettia nyt oikeasti. Jonotus on toki maksullista myös. Viimeksi kun jouduin soittamaan postiin niin eivät voineet edes auttaa asiassa, joten maksoin silloinkin turhaan tuon. Pahimmassa tapauksessa jos soitan nyt tuonne niin pääsen ensin maksamaan 1,84 ja sitten vielä 2,90 käsittelymaksun. Ja ei, ei ole isoista rahoista kyse, mutta vituttaa tällainen toiminta.
 
Mikähän tässä on nyt ongelmana, kun paketti ei liiku mihinkään? Paketti jäi tulliin, joten seurannassa lukee, että tullimaksut ja postin käsittelymaksu pitää maksaa. Kuitenkin samalla sanotaan, ettei maksua tarvitse suorittaa jos tavaran arvo alittaa 22€. Tein tullauksen netissä, lähetys vapautettiin (arvo oli alle 22€). Mutta paketti ei silti liiku mihinkään. Lisäksi postin käsittelymaksu-sivulla väittää, että käsittelymaksu maksamatta. Seurannassa ei lue mitään muuta kuin että "Tullimaksu maksettu" ja sen jälkeen ei mitään.

Eli mitä vittua? Miksi "käsittelymaksu" pitää maksaa jos arvo ei ylitä 22€? Etenkin kun seurannassa sanotaan samalla ettei sitä tarvitse maksaa .. Olin tulliin yhteydessä mutta eivät voi asialle mitään, asia heidän puolesta ok mutta pyytävät olemaan postiin yhteydessä.

Tästä päästäänkin taas siihen, että miksi postilla ei ole ilmaista asiakaspalvelua? 1,84€ per vastattu puhelu? Mitä helvettia nyt oikeasti. Jonotus on toki maksullista myös. Viimeksi kun jouduin soittamaan postiin niin eivät voineet edes auttaa asiassa, joten maksoin silloinkin turhaan tuon. Pahimmassa tapauksessa jos soitan nyt tuonne niin pääsen ensin maksamaan 1,84 ja sitten vielä 2,90 käsittelymaksun. Ja ei, ei ole isoista rahoista kyse, mutta vituttaa tällainen toiminta.
Pitäs olla ohjeissa sähköpostiosote, johon ilmoittamalla alle 22€ paketti vapautuu ilman kiristysmaksuja. Jos ei näy, niin voin yrittää kaivella noista omista sähköposteistani.

Edit; Saapuvien lähetysten tuontitullaus - Asiakastuki - Posti
"Jos lähetyksen arvo on enintään 22 euroa, eikä se sisällä alkoholia tai tupakkatuotteita, voit lähettää tullille vapautuspyynnön osoitteeseen lentoposti@tulli.fi. Liitä mukaan tilausvahvistus tai muu selvitys sen arvosta sekä saapumistunnus."
 
Mikähän tässä on nyt ongelmana, kun paketti ei liiku mihinkään? Paketti jäi tulliin, joten seurannassa lukee, että tullimaksut ja postin käsittelymaksu pitää maksaa. Kuitenkin samalla sanotaan, ettei maksua tarvitse suorittaa jos tavaran arvo alittaa 22€. Tein tullauksen netissä, lähetys vapautettiin (arvo oli alle 22€). Mutta paketti ei silti liiku mihinkään. Lisäksi postin käsittelymaksu-sivulla väittää, että käsittelymaksu maksamatta. Seurannassa ei lue mitään muuta kuin että "Tullimaksu maksettu" ja sen jälkeen ei mitään.

Eli mitä vittua? Miksi "käsittelymaksu" pitää maksaa jos arvo ei ylitä 22€? Etenkin kun seurannassa sanotaan samalla ettei sitä tarvitse maksaa .. Olin tulliin yhteydessä mutta eivät voi asialle mitään, asia heidän puolesta ok mutta pyytävät olemaan postiin yhteydessä.

Tästä päästäänkin taas siihen, että miksi postilla ei ole ilmaista asiakaspalvelua? 1,84€ per vastattu puhelu? Mitä helvettia nyt oikeasti. Jonotus on toki maksullista myös. Viimeksi kun jouduin soittamaan postiin niin eivät voineet edes auttaa asiassa, joten maksoin silloinkin turhaan tuon. Pahimmassa tapauksessa jos soitan nyt tuonne niin pääsen ensin maksamaan 1,84 ja sitten vielä 2,90 käsittelymaksun. Ja ei, ei ole isoista rahoista kyse, mutta vituttaa tällainen toiminta.

Samasta syystä olin yhteydessä kuluttajaneuvontaan, josta todettiin tilanteen ongelmallisuus. Nyt sitten kuluttajariitalautakunnassa asia vireillä.
Yksinkertaisesti tiivistettynä pari pointtia tuosta:
- Vastaanottaja ei ole ennenkään ollut Postin asiakas, siis sopimusta ei tehdä vastaanottajan kanssa. Esim. hukkunutta lähetystä täytyy aina lähettäjän tiedustella.
- Käsittelymaksua peritään järjestelmällisesti lähetyksistä, joihin se ei kuulu. Näitä ovat mm. EU:n sisäiset lähetykset ja alle 22e lähetykset, jotka Tulli nappaa käsittelyyn (usein ilmeisesti lähetyksen fyysisen koon perusteella?)
- Käsittelymaksun maksamiseen tarjotaan epämääräistä korttimaksupalvelua. Ei siis verkkopankkia, laskua, mitään käteismaksua tai vastaavaa, vaan ainoastaan tuo (kolmannen osapuolen?) korttimaksupalvelu.
- KKV:n mukaan kuluttajalla on oikeus saada asiakaspalvelua perushintaisesta puhelinnumerosta, jos asia koskee esim. laskutuksen epäselvyyttä, virhettä palvelussa jne.

Enpä näe että tässä olisi Postilla mitään saumoja jos asiaa lähtisi joku viemään oikeuteen. Jokuhan voisi huvikseen näpytellä vaikka rikosilmoituksen tuosta aiheettomien maksujen perinnästä, sillä kyseessä ei voi puolen vuoden jälkeen olla enää inhimillinen virhe. Selvästi Posti yrityksenä laiminlyö velvollisuuttaan vähintään korjata järjestelmä sellaiseksi, että näitä aiheettomia käsittelymaksuja perittäisiin mahdollisimman vähän. Perusteettomista maksuista saatu rikoshyöty lienee vähintään kymmeniä tuhansia euroja.
 
Vaimolla pari viikkoa ollut kirje matkalla Helsingin sisällä, lähettäjä maksoi ”seuraavan päivän” paketista. Mä tilasin Complystä kuulokkeiden nappeja, lähtivät jenkeistä toukokuun alussa. Lisäksi tilasin huhtikuun lopulla t-paitoja lapsille.

Poika kans on odotellut kännykän koteloita kiinasta 3kk, ei mitään tietoa.

Jotenkin tuntuu että kaikki on aika sekaisin, vaikka postin omien sivujen mukaan ongelmia ei vissiin saapuvan osalta ole.
 
Vaimolla pari viikkoa ollut kirje matkalla Helsingin sisällä, lähettäjä maksoi ”seuraavan päivän” paketista. Mä tilasin Complystä kuulokkeiden nappeja, lähtivät jenkeistä toukokuun alussa. Lisäksi tilasin huhtikuun lopulla t-paitoja lapsille.

Poika kans on odotellut kännykän koteloita kiinasta 3kk, ei mitään tietoa.

Jotenkin tuntuu että kaikki on aika sekaisin, vaikka postin omien sivujen mukaan ongelmia ei vissiin saapuvan osalta ole.
Niin noilla ulkomaan ei saapuneilla ei ole postin kanssa mitään tekemistä. Jenkeistä esimerkiksi tulee kirjeitä laivarahdilla missä menee jo useampi kuukausi, että saapuvat satamaan ja sieltä vielä oma aikansa, että saapuvat Suomeen. Tällä hetkellä ei lentoja kulje tarpeeksi. Kiinasta taas osa lähetyksistä tulee junalla/autokyydillä mikä taas vie useita kuukausia. Jos on kiire niin en suosittele tilaamista, kuin paikoista missä voi saada kuriiritoimituksen ne kulkevat, kun firmoilla on omat lentokoneet millä ne kulkevat.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
288 784
Viestejä
4 948 798
Jäsenet
79 543
Uusin jäsen
mkilpe22

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom