Postaa kokkauskuvia

Liittynyt
01.06.2021
Viestejä
215
Joo, parmesan toimis varmasti tosi kivasti sunnuntailounaalla. Vähemmän sivistyneesti sitten voisi kokeilla vaikka aluksi tuota Monterey Jackia tai Goudaa perjantai-illan syöpötyksiin. :)
 
Liittynyt
01.06.2021
Viestejä
215
Nyt oli muuten mausteet kohillaan. Laitan lihaa kotona ruoaksi muutaman kerran vuodessa ja tässä kerta nro 2 vuonna 2022. Mulla oli pakasteessa esipaistettua kanaa, jonka olin alun perin tarkoittanut currykäyttöön, mutta nyt kun oli mämminsyönnin jäljiltä kermaa purkin pohjalla, ajattelin, että kaksi kärpästä yhdellä iskulla: pistetään nuo yhteen kattilassa.

Kanassa oli esipaiston aikana lisättyjä intialaistyylisiä mausteita, muistaakseni korianterijauhetta, juustokuminaa, kurkumaa, lievää chilijauhetta, garam masalaa jne. Ja totta kai inkiväärin juurta ja valkosipulia. Kattilaan meni sipulia kuullotukseen, valkosipulin kynsi ja jämät (kolmas kärpänen!) kotitekoisesta tomaattitahnasta, jota pistän esim. lämpimien juustoleipien sisään ja sekoitan pastaan. Kaveriksi vielä mustapippuria myllystä, paprikajauhetta, soijakastiketta ja yrttisuolaa. Ja sitten se, joka kruunasi kaiken: hetken mielijohteesta heitin loppuvaiheessa kanelia sekaan. Ai että sopi hienosti!

Alla petinä yhdistelmä tummaa riisiä, bulgurvehnää ja belugalinssejä, jotka on maustettu suolalla ja ras el hanout -maustesekoituksella. Makoisin lounas pitkään aikaan. Tästä on hyvä aloitella viikonloppua pikku hiljaa. :)

IMG_0084.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 841
Voin olla yksin ajatusteni kanssa mutta eikö noi kastikeet sun muut muuta ranskalaiset löysiks lötköiks kuin olis mikrossa lämmitetty? Omasta mielestä ranskalaiset on parhaimpia kuumina ja rapeina ja niitä sitten dippaa juustoon tai sooseihin..
 
Liittynyt
10.08.2018
Viestejä
112
Voin olla yksin ajatusteni kanssa mutta eikö noi kastikeet sun muut muuta ranskalaiset löysiks lötköiks kuin olis mikrossa lämmitetty? Omasta mielestä ranskalaiset on parhaimpia kuumina ja rapeina ja niitä sitten dippaa juustoon tai sooseihin..
Tää on vissiin se pointti siinä.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
688
Piti ihan googlata mitä tuollainen Falukorv on, kun ei ole tuttu tuote. Hesarin Ilkka Malmberg ei oikein tykännyt. :rolleyes:

Olis hauska testata mitä oma suu tykkää. Ei oo vielä kyllä jäänyt mikään makkara syömättä. Edes se mustamakkara, josta en kyllä oikein pidä.
Ei tämä minusta niin haiskahda, tieten joltaki tuoksuu verrattuna vaikka HK Siniseen. Pikkusen enempi lihaakin. Ihan lenkkimakkaralta tämä tuntuu.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
168
9D53C016-568F-4850-9767-D71982E9FBBE.jpeg

Naudan eturintaa eli brisketiä. Paino kuvaushetkellä noin 5,2kg. Trimmasjn tuosta tuon kalvon pois ja vähän ohuempia reunoja.
2DEF4D49-DB21-448F-BD1D-B689F48F7012.jpeg


Pakko oli illalla rubin hieromisen jälkeen vetää kahtia, että sai sen jääkaappiin mahtumaan. Pe-iltana tosiaan hierottu rub pintaan. 12tuntia jääkaapissa rub pinnassa ja aamuseiskalta ulos. Puolikympiltä grilliin.

Liha ostettu pakastettuna. Otettu sulamaan torstai-iltana sillä mielellä, että lauantaiaamusta alkaa grillaus.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
168
3137F68A-1D2C-41E1-AD29-148B4E516A16.jpeg

Tuonne sujauttelin väleihin muutamia sytytyspaloja ja keskelle vesiastia ja yhden pikkupalan omenapuuta tuohon eteen koloon.

Nyt vaan odotellaan. Tää on eka kerta näin pitkälle operaatiolle. Saapa nähä. Lihasta maksoin 15€, koko palasta, ettei korkeelta putoo jos ei onnistukaan.
 
  • Tykkää
Reactions: ebu
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 536
Näyttää oikein maukkaalle. Italiaiset tosin polttaisi roviolla tuollaisesta kerettiläisyydestä. Kanan laittaminen pastaan on kuulemma vähintään yhtä oksettavaa kuin anananaksen laittaminen pizzaan. :rolleyes:
Joo eihän tuo nyt ihan "perinteinen" pastaruoka ole. Itse tulee monesti tehtyä tuota oikeastaan kahdesta syystä. 1. Kana on hyvää ja 2. Ei sitä tomaattisosetta aina jaksa syödä tai jauheliha tomaattikastiketta :lol:
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 762
Joo eihän tuo nyt ihan "perinteinen" pastaruoka ole. Itse tulee monesti tehtyä tuota oikeastaan kahdesta syystä. 1. Kana on hyvää ja 2. Ei sitä tomaattisosetta aina jaksa syödä tai jauheliha tomaattikastiketta :lol:
Jenkeissähän kana Alfredo on hyvinkin suosittu ruoka. Ja on muuten hyvää, mutta rasvaista. Kannattaa testata. Italialaiset on vaan kummaa sakkia.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 536
Jenkeissähän kana Alfredo on hyvinkin suosittu ruoka. Ja on muuten hyvää, mutta rasvaista. Kannattaa testata. Italialaiset on vaan kummaa sakkia.
Näyttää ihan hyvältä. Pasta ruuista paras omaan makuun on palermon pasta. Sitä pitäisi joskus tehdä. koulu ajoilta asti muistuu kyllä maku vieläkin vaikka ei ole tullut syötyä kyseistä pastaa moneen vuoteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 841
Näyttää oikein maukkaalle. Italiaiset tosin polttaisi roviolla tuollaisesta kerettiläisyydestä. Kanan laittaminen pastaan on kuulemma vähintään yhtä oksettavaa kuin anananaksen laittaminen pizzaan. :rolleyes:
Ai, emmä oo tommosta kuullukkaan.
Aurajuustokanapasta :drool:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 076

Naudan eturintaa eli brisketiä. Paino kuvaushetkellä noin 5,2kg. Trimmasjn tuosta tuon kalvon pois ja vähän ohuempia reunoja.

Pakko oli illalla rubin hieromisen jälkeen vetää kahtia, että sai sen jääkaappiin mahtumaan. Pe-iltana tosiaan hierottu rub pintaan. 12tuntia jääkaapissa rub pinnassa ja aamuseiskalta ulos. Puolikympiltä grilliin.

Liha ostettu pakastettuna. Otettu sulamaan torstai-iltana sillä mielellä, että lauantaiaamusta alkaa grillaus.
Pakko kysyä, mistä ostit lihan? Voisi olla tarvetta ostella lihoja itsekin grillikaudelle ja tietämäni lihakaupat on vähissä.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
168
Pakko kysyä, mistä ostit lihan? Voisi olla tarvetta ostella lihoja itsekin grillikaudelle ja tietämäni lihakaupat on vähissä.

Ostan lihani suoraan Atrialta, meillä on Nurhenkilöstömyymälä, sinne saa tilata mitä luettelosta löytyy. Välillä on hyviä täkyjä, pieniä eriä hinnoiteltu aika edullisiksi.

Mutta kokeile atrian lihakauppaa, sielläkin on välillä hyviä alennuksia ja kuljetus tapahtuu kylmäkuljetuksena kotiovelle, pienin asuinpaikkakunnallisin rajoituksin.

Oulussa on Torin Lihamestari. Aivan huippu valikoima.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 076
Jatketaan lihakaupoista tuolla:

..mutta katson toki nuo läpi.. Juhannus on vain 2kk päässä ja silloin perinteisesti grillataan ;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 841
Maanantai niin ei jaksanu kummempia joten puolivalmiita sämpylöitä airfryeriin ja pakkasesta foliovuoka pulled porkia. Ja ääntä kohden.

pp.jpg


Pulled pork on kyllä mainio ruoka. Voi tehdä kerralla ison kasan ja pakastaa alumiinirasioissa "kerta-annoksia". Nopea käyttää ja on hyvää.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 762
Mulla 6 rasiallista pulled porkia tällä hetkellä pakkasessa. Kahden hengen annos jokaisessa. On todellakin hyvä ruoka-aine. Jos jättää maustamisen vielä vähälle ja maustaa vasta käytettäessa voi käyttää eri tyylisiin ruokiin. Eli burgerien lisäksi sopii hyvin esim. quesadilloihin ja enchiladoihin. Tai vaikka salaattiin.
 
  • Tykkää
Reactions: Six
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 841
Mulla 6 rasiallista pulled porkia tällä hetkellä pakkasessa. Kahden hengen annos jokaisessa. On todellakin hyvä ruoka-aine. Jos jättää maustamisen vielä vähälle ja maustaa vasta käytettäessa voi käyttää eri tyylisiin ruokiin. Eli burgerien lisäksi sopii hyvin esim. quesadilloihin ja enchiladoihin. Tai vaikka salaattiin.
Mä tökkään aina maustettuna koska se on osa helppoutta käyttää. Varsinkin jos tekee BBQ kastikkeen itse niin tekee kerralla ja survoo sen nyhdön joukkoon ennen pakastusta.
Pulled porkin suurin homma on nimenomaan saada siihen oikee maku ja mausteet niin mielummin teen kerralla.
 
  • Tykkää
Reactions: Six

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 762
Mä tökkään aina maustettuna koska se on osa helppoutta käyttää. Varsinkin jos tekee BBQ kastikkeen itse niin tekee kerralla ja survoo sen nyhdön joukkoon ennen pakastusta.
Pulled porkin suurin homma on nimenomaan saada siihen oikee maku ja mausteet niin mielummin teen kerralla.
Eikös sen kastikkeen voi pistää purkissa jääkaappiin? Itse käytän lähinnä noita poppamiehen kastikkeita, niin samalla kun pannulla lämmittää possun, sinne voi heittää soossinkin sekaan. Smoky Apple varsinkin on herkkua pulled pork hampparissa. Coleslaw vaan kaveriksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 841
Eikös sen kastikkeen voi pistää purkissa jääkaappiin? Itse käytän lähinnä noita poppamiehen kastikkeita, niin samalla kun pannulla lämmittää possun, sinne voi heittää soossinkin sekaan. Smoky Apple varsinkin on herkkua pulled pork hampparissa. Coleslaw vaan kaveriksi.
Voi toki ja osittain niin teenkin. Mä vaan teen aina itte "perussoosin" mikä on osa tuota mun pp makumaailmaa joka laitetaan kun possu on valmis ennen pakastusta. Sitten sulatettuna siihen vielä erillinen bbq soosi päälle niinkuin kuvassa näkyy. On jotenkin paremman makuista kun se BBQ kastike laitetaan siihen possuun tuoreeltaan.

Mutta kukin toki tavallaan.
 

Six

Liittynyt
17.04.2020
Viestejä
438
Maanantai niin ei jaksanu kummempia joten puolivalmiita sämpylöitä airfryeriin ja pakkasesta foliovuoka pulled porkia. Ja ääntä kohden.



Pulled pork on kyllä mainio ruoka. Voi tehdä kerralla ison kasan ja pakastaa alumiinirasioissa "kerta-annoksia". Nopea käyttää ja on hyvää.
Juurikin näin. Siksi teen itse myös vähintään 5 kg kerralla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 841
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 841
Oijjestas. Perunasalaatti on kyllä hyvää. Huomenna kauppaan niin pitää yrittää muistaa ostaa.
Kiitos muistutuksesta.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
688
1651302095521.png 1651302124984.png

Eilen vietin syntymäpäivää ja päätin tehdä menneiden vuosien kotiherkkua, käristysrullan (ruukas olla rullia, mutta ei jaksa syödä kuin yhden nykyään XD).

Ruotsista ostin tunnbrödiä leiväksi (makeahko rieskan tyylinen). Pottusalaatin tein itse. Keittelin puikuiloita, jäähdytin ja kuorin. Pilkoin kurkkua kuutioksi ja jonkinlaiset mummonkurkut niistä. Sipulia pilkoin ja sekoitin kuivat aineet keskenään. Kermaviiliä, sinappia, suola ja pippuri ja loraus valkoviinietikkaa. En ole oikein pottusalaatin ystävä ollut, mutta nyt maistu hyvältä :D

Porolastuja otin pakkasesta ja käristelin vähän liikaakin, kun aika tummaa ja kuivaa lihaa tuli, mutta oli hyvää. Rasvat hiljoskellen pannulla ruotsalaisesta tönkkösuolatusta läskistä (torrsaltat ryggfläsk). Tosi kiva suolaisuus tuli siitä ja maku :)

Ja vähän puolukkahilloa päälle, niin avot. Kyllä oli hyvvää, taisi olla käristyksestä huolimatta paras käristysrulla jota olen syönyt :)

Tästä tuli idea aikanaan, kun kävimmä lapsena Ruotsin puolen kaupalla jossain joulutapahtumassa. Ulkona oli kota ja siellä tarjottiin käristystä rullattuna tunnbrödiin. Siinä hämärässä luulimma että perunasalaatti oli riisipuuroa, mutta onneksi joku uskalsi kokeilla. Ainakin meille perheen lapsosille käristysrullasta tuli semmonen vakiotapa syödä käristystä :) Itse ruukasin syödä pelkkää käristystä välissä, mutta päätinpä tehdä perunasalaatin itse omaan makuun, voittaakseni pelon XD
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
688
1651406076062.png

Hirviburgeri 1.0

Riistaisella linjalla mennään näin pyhinä. Pakkasessa oli neljäkipaletta hirvestä tehtyä burgerpihviä, joten korkkasin ensimmäisen.

Sämpylä oli Lidlin paistopisteeltä briossi. Suolakurkut tein itse, ohkaisia mummonkurkku tyylisiä. Juustona pikku kuutioiksi pilkottua mustaa Koskenlaskijaa. Soosi oli kermaviiliä, johon sekoitettu kaupan puolukkahilloa ja hitusen suolaa.

Olin valmistellut soosit ja kurkut etukäteen ja juuston pilkoin ennen pihvin paistoa. Pihvi käväsi kuumalla hiiliteräksellä pari minuutti per puoli. Toisella puolikkaalla viskasin juuston päälle, tilkka vettä ja kansi päälle. Sitten kun aika oli kulunut, pihvi pois pannulta ja levittelin vähän sulaa juustoa tasaisemmin. Suolat ja pippurit laitoin paistaessa. Sämpylä pannulla paahtaa hetken ja kasasin burgerin.

Lopputulos? En kyllä tykkää tästä Lidlin briossista, kuin pullaa söis. Aika makeaa oli tuo puolukkahillo tähän tarkoitukseen. Pihvi oli hyvä, suolaa ronskimmin vois laittaa.

Mitä parantaa? Oikeita puolukoita hillon sijaan? Eri juusto, aurajuusto on aika namia hampparissa? Jotaki rouskuvaa? Salaatti, hapankaali? Sipsiä? Sämpylä eriä varmasti.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 005
Viestejä
4 191 761
Jäsenet
70 840
Uusin jäsen
SuomiP4ju

Hinta.fi

Ylös Bottom