Polttoaineen hinta

Ainakin Lahden seudulla ainoa asema joka harrastaa tota joidenkin viikonpäivien kohdalla hintojen nostoa on NESTE. Muut ketjut pitää hintansa kyllä ihan samana joka päivä. Saa todistaa vääräksi mutta en ole kyllä tankille -appissa havainnut mitään maanantai-tiistai tjsp säätöjä muilla asemilla. Sehän näkyisi tuossa applikaatiossa heti suosittujen asemien kohdalla.
Oletko tosissasi?


20221016_071126.jpg
 
Kyllä, kävin kaikki asemat läpi aikaisemmin ja viime viikko oli lähes kaikilla asemilla aivan suoraa viivaa hinnan suhteen (pl nesteet ja jotkut abc:t).

Syön hattuni jos ensiviikko ei ole jälleen taas liki suoraa viivaa.
 
Kyllä, kävin kaikki asemat läpi aikaisemmin ja viime viikko oli lähes kaikilla asemilla aivan suoraa viivaa hinnan suhteen (pl nesteet ja jotkut abc:t).

Syön hattuni jos ensiviikko ei ole jälleen taas liki suoraa viivaa.

Noi kuvat oli muistaakseni shell, teboil, abc ja st1. Asuin monta vuotta paikassa josta näki yhden huoltamon hinnat ja tuli huomattua tuo keskiviikon efekti.

Otat sitten videon lounaastasi.
 

Fossiilisiin polttoaineisiin sekoitettava uusiutuva biopolttoaine leikkaa tehokkaasti liikenteen kasvihuonepäästöjä, mutta hinta uhkaa karata kipurajoille.

”Tämä on seuraavan vaalikauden suurimpia poliittisia ongelmia. Jakeluvelvoite on huomenlahja, joka lävähtää seuraava hallituksen silmille 14 kuukauden kuluttua”, Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio sanoo.
 

Fossiilisiin polttoaineisiin sekoitettava uusiutuva biopolttoaine leikkaa tehokkaasti liikenteen kasvihuonepäästöjä, mutta hinta uhkaa karata kipurajoille.

”Tämä on seuraavan vaalikauden suurimpia poliittisia ongelmia. Jakeluvelvoite on huomenlahja, joka lävähtää seuraava hallituksen silmille 14 kuukauden kuluttua”, Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio sanoo.
Biopolttoaineiden katteet ovat valtavat, eli toisin sanoen kilpailua ei (vielä) ole tarpeeksi. Ehkä tulevaisuudessa kilpailuakin löytyy, vaikka autoilu siirtyy toki hiljalleen sähköön (ja ehkä vetyyn) ainakin Euroopassa, joten onko markkinoilla intoa investoida?
 
Tänään Pääkaupunkiseudulla 95 alle 1.8e/l useammassa paikassa. En edes muista milloin viimeksi...
 
Mikä tekee tuon alueellisen vaihtelun? Revitään katteet sieltä missä kilpailu on vähäisempää? Esim Lappeenrannassa on yli 20 senttiä kalliimpaa kuin pk-seudulla
 
Mikä tekee tuon alueellisen vaihtelun? Revitään katteet sieltä missä kilpailu on vähäisempää? Esim Lappeenrannassa on yli 20 senttiä kalliimpaa kuin pk-seudulla
Varmaan näin. Lisäksi mitä syrjemmässä asema isoista väestökeskittymistä on niin logistiikka on kalliimpaa ja myyntivolyymi pienempää. Sitten on ihan ketjujen omia sekoiluja. En tiedä onko esim. nesteellä kauppias päättää hinnat -toimintamalli, koska siellä voi asemienkin välillä vaihdella yhdessä kaupungissa jopa 10 % hinnat.
 
Olipas "mukava" käydä pitkästä aikaa tankilla kun oli 98 alle 2€. 1.91 tais olla.
Sinänsä kun miettii, että tuon litran eteen on joku
1) kaivanut kuolleita dinoja ja kasviksia esiin kilometrien syvyydestä
2) säilönyt ja kuljettanut jalostamolle
3) jalostanut polttomoottoriin sopivaan muotoon
4) kuljettanut jalosteen kymmeniin miljooniin jakelupisteisiin ympäri maailman
5) järjestänyt teknologian, jolla kuluttaja voi siirtää tuotteen tankkiinsa.

, niin tulee väkisinkin ajateltua, kuinka erinomaisen hyvin tuotantoketju on järjestetty mahdollistaakseen tämän hintaan, joka ei muodosta suurinta kuluerää taviksen arjessa.

Voisi se halvempaakin mieluusti olla, mutta ihmettelen miten ei ole kalliimpaa.
 
Sinänsä kun miettii, että tuon litran eteen on joku
1) kaivanut kuolleita dinoja ja kasviksia esiin kilometrien syvyydestä
2) säilönyt ja kuljettanut jalostamolle
3) jalostanut polttomoottoriin sopivaan muotoon
4) kuljettanut jalosteen kymmeniin miljooniin jakelupisteisiin ympäri maailman
5) järjestänyt teknologian, jolla kuluttaja voi siirtää tuotteen tankkiinsa.

, niin tulee väkisinkin ajateltua, kuinka erinomaisen hyvin tuotantoketju on järjestetty mahdollistaakseen tämän hintaan, joka ei muodosta suurinta kuluerää taviksen arjessa.

Voisi se halvempaakin mieluusti olla, mutta ihmettelen miten ei ole kalliimpaa.
No ei nyt ihan liikoja kannata ajatella. Ollaan kun ei oltaiskaan. :bored:
 
Sinänsä kun miettii, että tuon litran eteen on joku
1) kaivanut kuolleita dinoja ja kasviksia esiin kilometrien syvyydestä
2) säilönyt ja kuljettanut jalostamolle
3) jalostanut polttomoottoriin sopivaan muotoon
4) kuljettanut jalosteen kymmeniin miljooniin jakelupisteisiin ympäri maailman
5) järjestänyt teknologian, jolla kuluttaja voi siirtää tuotteen tankkiinsa.

, niin tulee väkisinkin ajateltua, kuinka erinomaisen hyvin tuotantoketju on järjestetty mahdollistaakseen tämän hintaan, joka ei muodosta suurinta kuluerää taviksen arjessa.

Voisi se halvempaakin mieluusti olla, mutta ihmettelen miten ei ole kalliimpaa.
Ja sitten kun miettii miten öljy-yhtiöllä pyyhkii niin pää selkenee ja kädet painuvat nyrkissä syvemmälle taskuihin
 
No siis vastavoimat huomioiden todellakin menee hyvin. Mutta kerrotko lisää siitä mitä tarkoitit viestilläsi tuoda ilmi?
Eiköhän tuossa meinattu sitä, että harmittaa tankata tuplasti kalliimpaa polttoainetta kuin esim. vuosi sitten? Nyrkit taskuun jne.?
Olet sitä mieltä että polttoaineen hinta ei näyttele merkittävää roolia "taviksen" arjessa? Polttoaineen hinta vaikuttaa aivan kaikkeen.
En oleta tai yleistä, mutta välillä ihmetyttää kun ihmiset eivät ymmärrä, että mahdollisimman edullinen energia ja kaikissa olosuhteissa toimiva logistiikka on kehittyneen valtion perusedellytys. Tällä hetkellä se tavara liikkuu lähinnä öljyjalosteilla (laivat/lentokoneet/kuorma-autot).
Energiayhtiöt tekevät tällä hetkellä todella kovaa tulosta, kaikki se on pois kuluttajien ostovoimasta. Onko sinulla jotain faktoja väitteellesi että energian tai polttoaineen hinta ei vaikuttaisi "taviksen" arkeen?
 
Eiköhän tuossa meinattu sitä, että harmittaa tankata tuplasti kalliimpaa polttoainetta kuin esim. vuosi sitten? Nyrkit taskuun jne.?
Olet sitä mieltä että polttoaineen hinta ei näyttele merkittävää roolia "taviksen" arjessa? Polttoaineen hinta vaikuttaa aivan kaikkeen.
En oleta tai yleistä, mutta välillä ihmetyttää kun ihmiset eivät ymmärrä, että mahdollisimman edullinen energia ja kaikissa olosuhteissa toimiva logistiikka on kehittyneen valtion perusedellytys. Tällä hetkellä se tavara liikkuu lähinnä öljyjalosteilla (laivat/lentokoneet/kuorma-autot).
Energiayhtiöt tekevät tällä hetkellä todella kovaa tulosta, kaikki se on pois kuluttajien ostovoimasta. Onko sinulla jotain faktoja väitteellesi että energian tai polttoaineen hinta ei vaikuttaisi "taviksen" arkeen?
Olen tismalleen samaa mieltä kuin sinä. Halpa energia kaikkine hävikkeineenkin tarkoittaa useimmiten suurempaa tuottavuutta kollektiivisella tasolla.

Minusta tämä keinotekoinen markkinoiden vääristäminen pitäisi lopettaa, ellei jokainen siitä kärsivä saa ääntään kuuluviin. Erityisesti maataloussektorin jaksamisesta olen huolissani.
 
nykyhinnoilla ei tule niin paljon ajeltua kun vaikka 2 vuotta sitten...sillon saatto huvikseenkin lähtee ajelemaan ilman sen kummempaa tarvetta mutta nyt oon tota vältelly...korona ajan alussa oli molemmat autot aina täyteen tankattuja kun bensakin oli alle 1.2 euron niin oli halpaa ajoa
 
Pikaisella vilkauksella polttoaine.net- sivulta huomiona se, että bensiinin hinta on pääkaupunkiseudulla keskimäärin edullisinta Espoossa ja kalleinta Helsingissä. Parhaimmillaan eroa on jopa 20snt.
 
nykyhinnoilla ei tule niin paljon ajeltua kun vaikka 2 vuotta sitten...sillon saatto huvikseenkin lähtee ajelemaan ilman sen kummempaa tarvetta mutta nyt oon tota vältelly...korona ajan alussa oli molemmat autot aina täyteen tankattuja kun bensakin oli alle 1.2 euron niin oli halpaa ajoa
Kyllähän tuo omaankin ajoon on vaikuttanut siten, ettei tosiaan tule huviajeluille juuri lähdettyä. Toki polttoainekulut on itsellä aika pienet. Tankillinen disukkaa riittää joku 2-3 viikkoa, mutta onhan ero entiseen silti jo kolminumeroinen / kk. Paljon ajaville tämä on kyllä ihan yhtä perseestä oleva tilanne kuin sähkön hinnan nousu niille, joilla ei ole vanhaa sopparia.

Sähkösopparin kaltainen Jackpot liikkumisen suhteen olisi Gasumin 70 € kk-soppari kaasusta, mutta eivät taida enää tuota myydä :D
 
Tänään varmaan saa jostain päin 1,6xx euron hinnalla ysivitosta ainakin jonkun alennuskortin kanssa. Alkaa raakaöljyn hintataso näkyä hiljalleen myös pumpulla, mutta enpä kyllä usko, että tämä olisi uusi normaali, eli eiköhän pitkällä tähtäimellä olla siellä kahden euron yläpuolella.
 
Tänään varmaan saa jostain päin 1,6xx euron hinnalla ysivitosta ainakin jonkun alennuskortin kanssa. Alkaa raakaöljyn hintataso näkyä hiljalleen myös pumpulla, mutta enpä kyllä usko, että tämä olisi uusi normaali, eli eiköhän pitkällä tähtäimellä olla siellä kahden euron yläpuolella.
Ekat dieselitkin tankkasin alle kakkosen juuri (2,029 € - s-bonus) ja oli jo talvilaatuakin, joka yleensä vähän kalliimpaa. Jossain taisi olla ilman alennuksiakin jo joku 1,97 €. Harmillisesti sen hinta kyllä pysytellyt korkealla.

Ja joo ei ne hinnat enää ikinä taida mihinkään 1,30 tasolle mennä, kun on jo totuttu maksamaan tupliakin. Tuskin huoltoasemaketjut alkaa omia katteitaan syömään. En tosin tiedä kuinka hyvin kilpailtua tuo bisnes on, kun suomessakin kuitenkin muutamia huolttisketjuja on. Vaikka kartellia ei olisikaan niin polttoaine lienee sellainen hyödyke mitä on vähän niinkuin pakko ostaa ja tuskin sitä edeltävinä vuosina enää paljon ihan huvikseen on osteltu.
 
Ekat dieselitkin tankkasin alle kakkosen juuri (2,029 € - s-bonus) ja oli jo talvilaatuakin, joka yleensä vähän kalliimpaa. Jossain taisi olla ilman alennuksiakin jo joku 1,97 €. Harmillisesti sen hinta kyllä pysytellyt korkealla.

Ja joo ei ne hinnat enää ikinä taida mihinkään 1,30 tasolle mennä, kun on jo totuttu maksamaan tupliakin. Tuskin huoltoasemaketjut alkaa omia katteitaan syömään. En tosin tiedä kuinka hyvin kilpailtua tuo bisnes on, kun suomessakin kuitenkin muutamia huolttisketjuja on. Vaikka kartellia ei olisikaan niin polttoaine lienee sellainen hyödyke mitä on vähän niinkuin pakko ostaa ja tuskin sitä edeltävinä vuosina enää paljon ihan huvikseen on osteltu.
Jeps ja polttoaineen hintaan tulee vaikuttamaan merkittävästi jakeluvelvoite, johon on tehty tänä ja ensi vuonna väliaikaisia helpotuksia. Vuonna 2024 on siis melkoisesti painetta ylöspäin.

Mutta joo, itse tankkasin just jollain 1.72 e/l hinnalla ja kesällä tankkasin ylimmillään n. 2.6 e/l, joten pitää kai olla tyytyväinen nykyhetkeen.
 
Täällä päästiin jo nauttimaan dieselin osalta alle 2€ hintoja ( 1,96€/l) ja tänä aamuna oltiinkin jo takaisin tutussa turvallisessa 2,07€/l
 

Jälleen kerran povaillaan etenkin Dieselin hinnalle nousua. Tämän vuoden jälkeen pitäisi myös palata jakeluvelvoitteessa vanhoille prosenttilukemille - tai oikeastaan niiden yli. KOK + PS hallituksella tuosta varmaan tingitään, mutta ei sekään ihan ongelmaton ratkaisu olisi.
 
Yksi asia mitä en ymmärrä, mediaa ei kiinnosta eikä kukaan ole osannut selittää: mikä etanolissa (RE85) maksaa?

Nostetaanko sen hintaa vain sen takia että pysyy linjassa bensan ja dieselin hinnan kanssa?
 
Yksi asia mitä en ymmärrä, mediaa ei kiinnosta eikä kukaan ole osannut selittää: mikä etanolissa (RE85) maksaa?

Nostetaanko sen hintaa vain sen takia että pysyy linjassa bensan ja dieselin hinnan kanssa?

Nostetaan. Valitettavasti markkinat toimivat näin eli hinta muodostuu kysynnän ja tarjonnan perusteella. Suomessa ei taida olla muuta kuin St1:n tuottamaa RE85-polttoainetta? Kun kilpailua ei ole syntynyt, voidaan pyytää just sen verran kuin etanoliautoilijat ovat valmiita maksamaan eli kulutuseron verran + pieni säästö.

12 vuotta ajelin etanoli-Saabilla ja polttoaine tuli 5-20 % halvemmaksi kuin bensiinillä ajaminen. Varsinkin viime vuosina oltu lähempänä viittä kuin kahtakymmentä prosenttia. Joskus harvoin on hintasuhde ollut bensiinille suosiollisempi tai +/- 0. Sen huomasin, että hinta ei poukkoillut samalla lailla päivästä toiseen kuin bensiinillä ja dieselillä. Ei ollut juuri tankkauksen viikonpäivällä merkitystä, toisin kuin nyt dieselillä ajaessa.
 
Ajelin viime kesään asti etanoli-femmalla mutta kohonneet polttoainehinnat ja etätöiden loppuminen pakottivat hankkimaan kakkosauton eli "käyttiksen". Muistan vielä ajan kun hinnat pyöri alle euron litralta...

Saabi lepää nyt lämpimässä tallissa motskarin kanssa talven ja ajelen Lexus IS 300h käyttiksellä joka syö tasan 6l/100km. Etanolin pitäisi maksaa euron litra että Saabilla pääsisi samaan rahanmenoon.
 
Mikä mahtaa olla polttoöljyn hinta kehitys, täytys ostaa 2000l talveksi, tällä hetkellä se olis 1.3e litralta.
 
Mikä mahtaa olla polttoöljyn hinta kehitys, täytys ostaa 2000l talveksi, tällä hetkellä se olis 1.3e litralta.
Halpaa nyt? Täytyisi kai piakkoin tilata 1000l tännekin. Olisi siis pelkästään käyttöveden lämmitystä varten, eli riittäisi melko kauan.
 
Halpaa nyt? Täytyisi kai piakkoin tilata 1000l tännekin. Olisi siis pelkästään käyttöveden lämmitystä varten, eli riittäisi melko kauan.
Niin, sitä tässä mietitään. Ei tosta varmaan kauheesti alaspäin tule, mutta ylöspäin voi mennä todella nopeasti. Varman päälle jos pelaa niin tilata sen varmaan kannattaisi.
 
Mikä tämä keskiviikon hintaveivaus oikein on?
Luin tästä jo pitkän aikaa sitten ja about puoli vuotta kiinnittänyt huomiota, niin kyllä ne keskiviikkona nousee reilusti.
Yleensä ollut halvempi kun töihin menee, sitten iltapäivällä kun ajaa asemam ohi, niin hinta noussut 10-20senttiä. Nyt aamulla oli eiliseen pudonnut 10 senttiä ja päivällä nousi vajaa 20 senttiä. Tämä Nesteen kylmäasemalla, abc seuraa viiveellä ja heilunta ei niin suurta.

Mitä tällä haetaan? Markkinoihin ei liity millään lailla tämä veivaus.
 
Mikä tämä keskiviikon hintaveivaus oikein on?

Mitä tällä haetaan? Markkinoihin ei liity millään lailla tämä veivaus.

Liittyy jotenkin polttoaineen markkinaan Suomen sisällä. Ikään kuin olisi hiljainen sopimus eri jakelijoiden kesken tästä veivauksesta?

Tietäjät tankkaa alkuviikosta ma-ti oikealla markkinahinnalla ja tietämättömiä tai muuten vaan alkuviikon ulkopuolella tankkauksen tarpeessa olijoita rankaistaan.

Juhannusviikolla havaitsin ainakin pk-seudulla, että hinnat pomppasivat jo tiistaina. Ehkä tarkoitus oli saada satimeen ne tiistaihin asti odottaneet? Itse jätin tankkaamatta vaikka tarkoitus oli. Ei ollut ajoa niin paljon ettenkö vajaalla tankilla olisi tähän viikkoon asti selvinnyt.
 
Liittyy jotenkin polttoaineen markkinaan Suomen sisällä. Ikään kuin olisi hiljainen sopimus eri jakelijoiden kesken tästä veivauksesta?

Tietäjät tankkaa alkuviikosta ma-ti oikealla markkinahinnalla ja tietämättömiä tai muuten vaan alkuviikon ulkopuolella tankkauksen tarpeessa olijoita rankaistaan.

Juhannusviikolla havaitsin ainakin pk-seudulla, että hinnat pomppasivat jo tiistaina. Ehkä tarkoitus oli saada satimeen ne tiistaihin asti odottaneet? Itse jätin tankkaamatta vaikka tarkoitus oli. Ei ollut ajoa niin paljon ettenkö vajaalla tankilla olisi tähän viikkoon asti selvinnyt.
Niin nousi viime viikolla myös tiistaina täällä keskisuomessa. Sanoin vielä eukolle että taas keskiviikkona hinnat nousi kun aseman ohi ajettiin ja huomauttikin, että nyt vasta tiistai. Näin lomalla meinaa päivätkin mennä sekaisin.

Tuosta olisi voinut jo aikaa sitten alkaa exelöimään vaikka yhden kaupungin sisällä tapahtuvaa heiluntaa ja saada helposti luettavaa käppyrää hinnoista. Ei ole enää kilpailua bensan hinnoilla, melkeinpä enemmän kartellia kun hinnat elää eri ketjujen välillä samaan suuntaan ilman erityistä syytä ja vaihtelu on suurta.
Omassa kaupungissa kaikki suuret ketjut ja kahden ison valtatien risteyskohta. Aikoinaan oli Suomen halvimpia hintoja, nykyään keskitason yläpäässä.

Itelle lähinnä periaatteellinen v*tutus tähän polttoaineen hintapolitiikkaan, joka vaan hurjistui koronan aiheuttaman droppauksen jälkeen. Ei tule konkurssi omilla ajoilla vaikka olisi kalliimpaakin.
 
Viimeksi muokattu:
Niin nousi viime viikolla myös tiistaina täällä keskisuomessa. Sanoin vielä eukolle että taas keskiviikkona hinnat nousi kun aseman ohi ajettiin ja huomauttikin, että nyt vasta tiistai. Näin lomalla meinaa päivätkin mennä sekaisin.

Tuosta olisi voinut jo aikaa sitten alkaa exelöimään vaikka yhden kaupungin sisällä tapahtuvaa heiluntaa ja saada helposti luettavaa käppyrää hinnoista. Ei ole enää kilpailua bensan hinnoilla, melkeinpä enemmän kartellia kun hinnat elää eri ketjujen välillä samaan suuntaan ilman erityistä syytä ja vaihtelu on suurta.

Tankille-sovelluksesta näkee hyvin hintojen heilumisen, siellä on hintahistoria viimeisen 7pv ajalta jossa näkyy tuo vuoristorata mitä hinnat yleensä noudattaa.

Edellisviikolla oli omituinen juttu, Kangasalan puolella kaikilla asemilla oli 95E hinnat 1,8x€, Tampereen puolella (poislukien juuri Kangasalan rajalla oleva TB Vehmainen) yksikään ei mennyt alle 1,9€. Sama asema oli melkeinpä viikon ajan samalla hinnalla, kunnes tänään hinnat nousivat 2,0x€ tasolle ja tasapäistyivät Tampereen asemien kanssa.

Saattaa toki juhannuksella olla vaikutusta tähän jollain tapaa, mene ja tiedä. Tuntuu että tuossa joskus korona-aikana halvin tankkauspäivä siirtyi tiistailta maanantaihin, ja hinnat alkoivat nousta jo tiistain aikana, mutta nyt ollaan jo ainakin vuoden ajan oltu samassa vanhassa mallissa jossa hinnat nousee keskiviikon aikana. Outo ja pöljä juttu mutta onpahan essonbaariin puheenaihetta taivastella bensan hinnan nousua aina joka viikon loppupuolella.
 
Nousee keskiviikkoisin hinnat etelä-lapissa myös. Muutama vuosi sitten keskiviikon hinnannousu oli maltillisempi, muutamia senttejä. Nyt vuoden aikana tullut että pahimmillaan noussut 25c keskiviikkona. Joskus sattunut tiistaisinkin nosto, mutta yleensä keskiviikkona aamupäivällä.
 
Viime aikoina mutukäsitykseni mukaan on ollut tapana tehdä viikkokorotus yleensäkin nimenomaan tiistaina. Yleensä illalla, mutta voi olla iltapäivällä tai myöhäisillastakin.

Edullisinta voi olla myös sunnuntai-iltana ja yleensä maanantaista ei paljon laske tiistaille, joka voi olla edullisin. Yksinkertaistaen veikkaisin että keskimäärin varminta on tankata aina maanantai-iltaisin jos ei jaksa hintoja seurata.

Joskus myös korkean hinnan jakso on aika lyhyt ja matalaan hintatasoon lasketaan takaisin jo arkipäivinä. Ilmeisesti on tärkeää nostaa hinnat juuri keskiviikoksi, jolloin on kaiketi paljon kuivia tankkeja tai hinnasta välittämättömiä tankkaajia liikkeellä. Ehkä jollain kaavalla arkisin pitkää matkaa ajavilla kilahtaa köyhyysvalo tauluun usein juuri keskiviikkona. Kaiketi viikonloppuna on sopiva väli tankata jolloin alkuviikosta ei tuote kelpaa ja keskiviikkona on pakko tai alkaa kantama-ahdistus.
 
Viimeksi muokattu:
Luulisi, että ihmiset alkavat tajuamaan nämä nostot. Kuitenkin 20snt+ nousu joka keskiviikoksi viimeiset 6kk+ käy lompakon päälle. Joskus nousee jo tiistaina, mutta keskiviikko -> LA/SU on ainakin kallista. Tämä on vielä kaikilla merkeillä ja asemilla, joten jotain kartellia puskee.

Itse käyn 1.7x hinnalla tankkaamassa heti, mutta 1.83 pitää vielä riskillä odottaa. Kesällä sen verran vähän ajoa, että voi extra viikon odottaa, jos pääseekin nousemaan takaisin 2.0+.
 
Nostetaan. Valitettavasti markkinat toimivat näin eli hinta muodostuu kysynnän ja tarjonnan perusteella. Suomessa ei taida olla muuta kuin St1:n tuottamaa RE85-polttoainetta? Kun kilpailua ei ole syntynyt, voidaan pyytää just sen verran kuin etanoliautoilijat ovat valmiita maksamaan eli kulutuseron verran + pieni säästö.

12 vuotta ajelin etanoli-Saabilla ja polttoaine tuli 5-20 % halvemmaksi kuin bensiinillä ajaminen. Varsinkin viime vuosina oltu lähempänä viittä kuin kahtakymmentä prosenttia. Joskus harvoin on hintasuhde ollut bensiinille suosiollisempi tai +/- 0. Sen huomasin, että hinta ei poukkoillut samalla lailla päivästä toiseen kuin bensiinillä ja dieselillä. Ei ollut juuri tankkauksen viikonpäivällä merkitystä, toisin kuin nyt dieselillä ajaessa.
Oliko niin että E85 lasketaan jakeluvelvoitteen täyttämiseen , samoin muilla vaatimuksen täyttävillä.

Jakelia yrittää täyttää velvoitteen kustannustehokkaasti, joten sille voi olla jopa kannattavempaa myydä joitain aineita alle kustannusten, jotta täyttää velvoitteet.

Jos ei ole velvoitteista painetta, niin sitten hakee ihan normaalisti parasta hintaa, minkä kilpailu mahdollistaa.

Ei fosiilisten polttoaineiden kohdalla on kysyntää, ja niitä tehokkaasta tuottavat jalostamot ovat tehneet hyvää tulosta, mutta niillä kustannuspaienita, raaka-aineesta alkaa oleen kilpailua, mikä uhkaa tuloksen tekoa, mutta toistaalta kasvava kysyntä auttaa siitään hintoihin.

Kilaplevat synteettiset vaihtoehdot ovat vielä akutekoijöissä ja niiden kustannukset vielä kovemmat.
Luulisi, että ihmiset alkavat tajuamaan nämä nostot. Kuitenkin 20snt+ nousu joka keskiviikoksi viimeiset 6kk+ käy lompakon päälle. Joskus nousee jo tiistaina, mutta keskiviikko -> LA/SU on ainakin kallista. Tämä on vielä kaikilla merkeillä ja asemilla, joten jotain kartellia puskee.
...
Pumppuhinnoilla tankkaavat hintatietoiset ovat vuosikausia aistineet päiväerot, ja jo markka-aijalta taronoita hintatietoisista asiakkaista.
Ketjuilla tänäpäivänä tehokkaat hinnoittelu työkalut, joten uskon että hyvin tarkkaan laskettaan optimia. Lisäksi tiettävästi ketjuilla myös panostetaan kilpailijoiden seuraamiseen , (ei pelkästään oma pumpun virtausta)

Silmämääräisesti näyttäisi olavan asemakohtaistakin säätöä, tavoitellaan eri pisteilla eri kohderyhmiä.
 
Joo kyllä munkin ajoilla ja suht janosilla vehkeillä katotaan helvetin tarkkaan mitä tankataan ja missä. Varmaan 500e säästää vuodessa kun tankkaa halpana aikana.

Viinankin hinnat heittelee tässä hämeenlinnassa 20snt kokoajan, hyvä olla 50-60l kannuissa varalla jos pitää lähteä johonkin ja on leili kuivana.
 
Onneksi täällä idässä on halpa käydä naapurissa tankilla. Päivän kurssilla 53senttiä litra 100 oktaaninen. Tuntuu kuluttavankin vähemmän tuota kuin etanolilla jatkettua suomalaista. Ja jottei tämä mene haukkumiseksi niin itse en kannata kyseisen maan toimintaa millään muotoa, mutta köyhänä veronmaksajana otan hyödyn irti kun se on mahdollista.
 
Onneksi täällä idässä on halpa käydä naapurissa tankilla. Päivän kurssilla 53senttiä litra 100 oktaaninen. Tuntuu kuluttavankin vähemmän tuota kuin etanolilla jatkettua suomalaista. Ja jottei tämä mene haukkumiseksi niin itse en kannata kyseisen maan toimintaa millään muotoa, mutta köyhänä veronmaksajana otan hyödyn irti kun se on mahdollista.

Selitykset on kuin persereikiä, jokaisella on ja se haisee.
 
Nythän saa minkä tahansa bensavehkeen muuttaa etanolille. 60snt/L näytti viimeksi olevan halvempaa.
 
Nythän saa minkä tahansa bensavehkeen muuttaa etanolille. 60snt/L näytti viimeksi olevan halvempaa.
Niinhän sen saa, tosin kovin moni ei ehkä halua alkaa räpeltää jälleenmyyntiarvoa laskevia(takuun epääviä) tuunauksia muihin kuin vanhoihin harrastevehkeisiin, joihin on ennenkin voinut. Eikä polttoaine kilometriä kohti tule halvemmaksi vaikka litrahinta onkin edullisempi. Lopputuloksena haju muuttuu, huoltokriteeri tiukentuu ja toimintasäde lyhenee.

Lähinnä se korkeaseosetanoli muunnoksena on soveltuva vaihtoehto tavoiteltaessa virivehkeiden suorityskykyä ja kestävyyttä. Ei mihinkään käyttöautoiluun. Tietenkin olisi ihan hirveän kiva että uusi bensiinikäyttöinen auto oletuksena kävisi ja olisi valmistajan suosittelema kaikille seossuhteille, mutta emme elä sellaisessa maailmassa.
 
Niinhän sen saa, tosin kovin moni ei ehkä halua alkaa räpeltää jälleenmyyntiarvoa laskevia(takuun epääviä) tuunauksia muihin kuin vanhoihin harrastevehkeisiin, joihin on ennenkin voinut. Eikä polttoaine kilometriä kohti tule halvemmaksi vaikka litrahinta onkin edullisempi. Lopputuloksena haju muuttuu, huoltokriteeri tiukentuu ja toimintasäde lyhenee.
Mielikuva että se helppo ikäraja oli jossain 2000 luvulla, nopea haku osuma väitti 2009.
Eli kun näitä vuosikulunut, niin tuo koskee jo aika vanhoja autoja (<10v), jossa jotkin takuut ja jälleenmyynti arvo riski ei se juttu, vaan se onko kustannussäästöjä. Jos syntyy käsitystä missä toimii ja missä ei, niin vaihtoarvoriskia senkään vertaa.
Tuossa ikäryhmässä kaikenmailman lastetuttua, joten rekisteröity ei pitäisi olla este.
 
Indeksien mukaan raakaöljyn tynnyrihinnat ovat kohonneet yli 80 dollariin ensimmäistä kertaa moniin kuukausiin. Saudi-Arabian vapaaehtoiset leikkaukset öljytuotantoon alkavat näkymään bensiinin hinnassa myös Suomessa asti.
Kansainvälisen energiajärjestön IEA:n öljymarkkinoista vastaava johtaja Toril Bosoni odottaa öljyn hinnan nousevan entisestään.
– Koska kysyntä kasvaa kausittain, on olemassa riski, että hinnat jatkavat nousuaan kolmannelle neljännekselle asti, Bosoni ennustaa Bloombergille.

1689611008220.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 561
Viestejä
4 557 386
Jäsenet
74 999
Uusin jäsen
Petrus Saramäki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom