Maanantaina oli kyllä halvempaa, kuin tänään tiistaina."halvin päivä tankata on nyt tiistai... Polttoaineketjut haluttomia puhumaan hintailmiöstä" Autoilija, halvin päivä tankata on nyt tiistai ja säästöä voi tulla yli 3 euroa per tankillinen – HS: Polttoaineketjut haluttomia puhumaan hintailmiöstä
Ei tuohon oikein varmistettua selitystä löydy mutta trendi tuntuu selvältä
Joka oli täysin odotettavissa, kun oli noista Opecin lausunnoistakin lukenut. Itse tankkasin sunnuntaina, silloin hinnat on jo yleensä tosi lähellä alimpia hintoja.Maanantaina oli kyllä halvempaa, kuin tänään tiistaina.
Ilmiötä näin vuosia seuranneena joskus satunnaisesti tiistaisin on hinnan nostopäivä, mutta useimmiten hintoja nostetaan aina keskiviikkoisin. Käytännössä tulee tankkailtua aina tiistai-iltaisin tuon keskiviikon hinnannosto-"ilmiön" vuoksi.Maanantaina oli kyllä halvempaa, kuin tänään tiistaina.
Kyllä se vaan esimerkiksi Hämeenlinnassa nousee ihan joka asemalla paitsi seoilla jotka ei oikein muutenkaan reagoi hintakehitykseen.Ainakin Lahden seudulla ainoa asema joka harrastaa tota joidenkin viikonpäivien kohdalla hintojen nostoa on NESTE. Muut ketjut pitää hintansa kyllä ihan samana joka päivä. Saa todistaa vääräksi mutta en ole kyllä tankille -appissa havainnut mitään maanantai-tiistai tjsp säätöjä muilla asemilla. Sehän näkyisi tuossa applikaatiossa heti suosittujen asemien kohdalla.
Kannattaa ainakin se huomioida, että sekoitevelvoite on nyt vielä vuoden minimitavoitetasolla, mutta sen jälkeen olisi tämän hetken suunnitelman mukaan tarkoitus kiriä alennukset kiinni. Eli velvoite pomppaa 7,5%-> ~20%. Tuo tulee vaikuttamaan erityisesti dieselin hintaan, koska siihen sitä biokomponenttia sekoitellaan.Millaset näkymät on dieselin hinnalla että kannattaako ostaa diesel autoa, vastaavaa kun ei oikein bensana saisi? Ei vissiin veron korotusta tule vuoden vaihteessa mutta tulevina vuosina esim 2030 viimeistään alkaisi verotus kiristymään?
Itse ostin Vanhan Taksi mersun kun joku auto tarivittiin ja sähköautot kärsivöt vielä saatavuudesta ja lastentaudeista. Dieseliin päädyin koska näin että niiden halpuus siihen nähden mitä saa verrattuna bensa-autoon ajoi sen edelle että täytyy maksaa diesel veroa. Uutta dieseliä en kyllä ostaisi. Olen sellaista Esson baari kansaa joka pitää Dieseliä ainoana oikeana moottorina. Tämä ajattelu on silti vanhanaikaista koska nykyiset suoraruiskutus bensavehkeet eivät kärsi niistä asioista enää joidenka takia niitä hyljeksin.Millaset näkymät on dieselin hinnalla että kannattaako ostaa diesel autoa, vastaavaa kun ei oikein bensana saisi? Ei vissiin veron korotusta tule vuoden vaihteessa mutta tulevina vuosina esim 2030 viimeistään alkaisi verotus kiristymään?
Oletko tosissasi?Ainakin Lahden seudulla ainoa asema joka harrastaa tota joidenkin viikonpäivien kohdalla hintojen nostoa on NESTE. Muut ketjut pitää hintansa kyllä ihan samana joka päivä. Saa todistaa vääräksi mutta en ole kyllä tankille -appissa havainnut mitään maanantai-tiistai tjsp säätöjä muilla asemilla. Sehän näkyisi tuossa applikaatiossa heti suosittujen asemien kohdalla.
Noi kuvat oli muistaakseni shell, teboil, abc ja st1. Asuin monta vuotta paikassa josta näki yhden huoltamon hinnat ja tuli huomattua tuo keskiviikon efekti.Kyllä, kävin kaikki asemat läpi aikaisemmin ja viime viikko oli lähes kaikilla asemilla aivan suoraa viivaa hinnan suhteen (pl nesteet ja jotkut abc:t).
Syön hattuni jos ensiviikko ei ole jälleen taas liki suoraa viivaa.
Missä video?Kyllä, kävin kaikki asemat läpi aikaisemmin ja viime viikko oli lähes kaikilla asemilla aivan suoraa viivaa hinnan suhteen (pl nesteet ja jotkut abc:t).
Syön hattuni jos ensiviikko ei ole jälleen taas liki suoraa viivaa.
Biopolttoaineiden katteet ovat valtavat, eli toisin sanoen kilpailua ei (vielä) ole tarpeeksi. Ehkä tulevaisuudessa kilpailuakin löytyy, vaikka autoilu siirtyy toki hiljalleen sähköön (ja ehkä vetyyn) ainakin Euroopassa, joten onko markkinoilla intoa investoida?![]()
Polttoaineiden hintapommi uhkaa 2024 alkaen – Autoala ehdottaa sähköautoille jopa 5 000 euron hankintatukea
Autoala arvioi pumppuhintojen nousevan jopa 25–55 sentillä mikäli jakeluvelvoite kasvaa 28 prosenttiin vuonna 2024.www.tekniikkatalous.fi
Fossiilisiin polttoaineisiin sekoitettava uusiutuva biopolttoaine leikkaa tehokkaasti liikenteen kasvihuonepäästöjä, mutta hinta uhkaa karata kipurajoille.
”Tämä on seuraavan vaalikauden suurimpia poliittisia ongelmia. Jakeluvelvoite on huomenlahja, joka lävähtää seuraava hallituksen silmille 14 kuukauden kuluttua”, Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio sanoo.
Itse tankannut vuosi sitten viimeksi alle 1.8Tänään Pääkaupunkiseudulla 95 alle 1.8e/l useammassa paikassa. En edes muista milloin viimeksi...
Varmaan näin. Lisäksi mitä syrjemmässä asema isoista väestökeskittymistä on niin logistiikka on kalliimpaa ja myyntivolyymi pienempää. Sitten on ihan ketjujen omia sekoiluja. En tiedä onko esim. nesteellä kauppias päättää hinnat -toimintamalli, koska siellä voi asemienkin välillä vaihdella yhdessä kaupungissa jopa 10 % hinnat.Mikä tekee tuon alueellisen vaihtelun? Revitään katteet sieltä missä kilpailu on vähäisempää? Esim Lappeenrannassa on yli 20 senttiä kalliimpaa kuin pk-seudulla
Isoja eroja helsingissä. Ruskeasuon Tebiksellä bongasin 1,77eur, kalleimmillaan 1,93eur.Tänään Pääkaupunkiseudulla 95 alle 1.8e/l useammassa paikassa. En edes muista milloin viimeksi...
Siitä saa pari senttiä vielä pois kantiskortillaIsoja eroja helsingissä. Ruskeasuon Tebiksellä bongasin 1,77eur, kalleimmillaan 1,93eur.
Sinänsä kun miettii, että tuon litran eteen on jokuOlipas "mukava" käydä pitkästä aikaa tankilla kun oli 98 alle 2€. 1.91 tais olla.
No ei nyt ihan liikoja kannata ajatella. Ollaan kun ei oltaiskaan.Sinänsä kun miettii, että tuon litran eteen on joku
1) kaivanut kuolleita dinoja ja kasviksia esiin kilometrien syvyydestä
2) säilönyt ja kuljettanut jalostamolle
3) jalostanut polttomoottoriin sopivaan muotoon
4) kuljettanut jalosteen kymmeniin miljooniin jakelupisteisiin ympäri maailman
5) järjestänyt teknologian, jolla kuluttaja voi siirtää tuotteen tankkiinsa.
, niin tulee väkisinkin ajateltua, kuinka erinomaisen hyvin tuotantoketju on järjestetty mahdollistaakseen tämän hintaan, joka ei muodosta suurinta kuluerää taviksen arjessa.
Voisi se halvempaakin mieluusti olla, mutta ihmettelen miten ei ole kalliimpaa.
Joskun vajoan samaan harhaan.No ei nyt ihan liikoja kannata ajatella. Ollaan kun ei oltaiskaan.![]()
Ja sitten kun miettii miten öljy-yhtiöllä pyyhkii niin pää selkenee ja kädet painuvat nyrkissä syvemmälle taskuihinSinänsä kun miettii, että tuon litran eteen on joku
1) kaivanut kuolleita dinoja ja kasviksia esiin kilometrien syvyydestä
2) säilönyt ja kuljettanut jalostamolle
3) jalostanut polttomoottoriin sopivaan muotoon
4) kuljettanut jalosteen kymmeniin miljooniin jakelupisteisiin ympäri maailman
5) järjestänyt teknologian, jolla kuluttaja voi siirtää tuotteen tankkiinsa.
, niin tulee väkisinkin ajateltua, kuinka erinomaisen hyvin tuotantoketju on järjestetty mahdollistaakseen tämän hintaan, joka ei muodosta suurinta kuluerää taviksen arjessa.
Voisi se halvempaakin mieluusti olla, mutta ihmettelen miten ei ole kalliimpaa.
No siis vastavoimat huomioiden todellakin menee hyvin. Mutta kerrotko lisää siitä mitä tarkoitit viestilläsi tuoda ilmi?Ja sitten kun miettii miten öljy-yhtiöllä pyyhkii niin pää selkenee ja kädet painuvat nyrkissä syvemmälle taskuihin
Eiköhän tuossa meinattu sitä, että harmittaa tankata tuplasti kalliimpaa polttoainetta kuin esim. vuosi sitten? Nyrkit taskuun jne.?No siis vastavoimat huomioiden todellakin menee hyvin. Mutta kerrotko lisää siitä mitä tarkoitit viestilläsi tuoda ilmi?
Olen tismalleen samaa mieltä kuin sinä. Halpa energia kaikkine hävikkeineenkin tarkoittaa useimmiten suurempaa tuottavuutta kollektiivisella tasolla.Eiköhän tuossa meinattu sitä, että harmittaa tankata tuplasti kalliimpaa polttoainetta kuin esim. vuosi sitten? Nyrkit taskuun jne.?
Olet sitä mieltä että polttoaineen hinta ei näyttele merkittävää roolia "taviksen" arjessa? Polttoaineen hinta vaikuttaa aivan kaikkeen.
En oleta tai yleistä, mutta välillä ihmetyttää kun ihmiset eivät ymmärrä, että mahdollisimman edullinen energia ja kaikissa olosuhteissa toimiva logistiikka on kehittyneen valtion perusedellytys. Tällä hetkellä se tavara liikkuu lähinnä öljyjalosteilla (laivat/lentokoneet/kuorma-autot).
Energiayhtiöt tekevät tällä hetkellä todella kovaa tulosta, kaikki se on pois kuluttajien ostovoimasta. Onko sinulla jotain faktoja väitteellesi että energian tai polttoaineen hinta ei vaikuttaisi "taviksen" arkeen?
Kyllähän tuo omaankin ajoon on vaikuttanut siten, ettei tosiaan tule huviajeluille juuri lähdettyä. Toki polttoainekulut on itsellä aika pienet. Tankillinen disukkaa riittää joku 2-3 viikkoa, mutta onhan ero entiseen silti jo kolminumeroinen / kk. Paljon ajaville tämä on kyllä ihan yhtä perseestä oleva tilanne kuin sähkön hinnan nousu niille, joilla ei ole vanhaa sopparia.nykyhinnoilla ei tule niin paljon ajeltua kun vaikka 2 vuotta sitten...sillon saatto huvikseenkin lähtee ajelemaan ilman sen kummempaa tarvetta mutta nyt oon tota vältelly...korona ajan alussa oli molemmat autot aina täyteen tankattuja kun bensakin oli alle 1.2 euron niin oli halpaa ajoa
Ekat dieselitkin tankkasin alle kakkosen juuri (2,029 € - s-bonus) ja oli jo talvilaatuakin, joka yleensä vähän kalliimpaa. Jossain taisi olla ilman alennuksiakin jo joku 1,97 €. Harmillisesti sen hinta kyllä pysytellyt korkealla.Tänään varmaan saa jostain päin 1,6xx euron hinnalla ysivitosta ainakin jonkun alennuskortin kanssa. Alkaa raakaöljyn hintataso näkyä hiljalleen myös pumpulla, mutta enpä kyllä usko, että tämä olisi uusi normaali, eli eiköhän pitkällä tähtäimellä olla siellä kahden euron yläpuolella.
Jeps ja polttoaineen hintaan tulee vaikuttamaan merkittävästi jakeluvelvoite, johon on tehty tänä ja ensi vuonna väliaikaisia helpotuksia. Vuonna 2024 on siis melkoisesti painetta ylöspäin.Ekat dieselitkin tankkasin alle kakkosen juuri (2,029 € - s-bonus) ja oli jo talvilaatuakin, joka yleensä vähän kalliimpaa. Jossain taisi olla ilman alennuksiakin jo joku 1,97 €. Harmillisesti sen hinta kyllä pysytellyt korkealla.
Ja joo ei ne hinnat enää ikinä taida mihinkään 1,30 tasolle mennä, kun on jo totuttu maksamaan tupliakin. Tuskin huoltoasemaketjut alkaa omia katteitaan syömään. En tosin tiedä kuinka hyvin kilpailtua tuo bisnes on, kun suomessakin kuitenkin muutamia huolttisketjuja on. Vaikka kartellia ei olisikaan niin polttoaine lienee sellainen hyödyke mitä on vähän niinkuin pakko ostaa ja tuskin sitä edeltävinä vuosina enää paljon ihan huvikseen on osteltu.