Nostetaan. Valitettavasti markkinat toimivat näin eli hinta muodostuu kysynnän ja tarjonnan perusteella. Suomessa ei taida olla muuta kuin St1:n tuottamaa RE85-polttoainetta? Kun kilpailua ei ole syntynyt, voidaan pyytää just sen verran kuin etanoliautoilijat ovat valmiita maksamaan eli kulutuseron verran + pieni säästö.
12 vuotta ajelin etanoli-Saabilla ja polttoaine tuli 5-20 % halvemmaksi kuin bensiinillä ajaminen. Varsinkin viime vuosina oltu lähempänä viittä kuin kahtakymmentä prosenttia. Joskus harvoin on hintasuhde ollut bensiinille suosiollisempi tai +/- 0. Sen huomasin, että hinta ei poukkoillut samalla lailla päivästä toiseen kuin bensiinillä ja dieselillä. Ei ollut juuri tankkauksen viikonpäivällä merkitystä, toisin kuin nyt dieselillä ajaessa.
Oliko niin että E85 lasketaan jakeluvelvoitteen täyttämiseen , samoin muilla vaatimuksen täyttävillä.
Jakelia yrittää täyttää velvoitteen kustannustehokkaasti, joten sille voi olla jopa kannattavempaa myydä joitain aineita alle kustannusten, jotta täyttää velvoitteet.
Jos ei ole velvoitteista painetta, niin sitten hakee ihan normaalisti parasta hintaa, minkä kilpailu mahdollistaa.
Ei fosiilisten polttoaineiden kohdalla on kysyntää, ja niitä tehokkaasta tuottavat jalostamot ovat tehneet hyvää tulosta, mutta niillä kustannuspaienita, raaka-aineesta alkaa oleen kilpailua, mikä uhkaa tuloksen tekoa, mutta toistaalta kasvava kysyntä auttaa siitään hintoihin.
Kilaplevat synteettiset vaihtoehdot ovat vielä akutekoijöissä ja niiden kustannukset vielä kovemmat.
Luulisi, että ihmiset alkavat tajuamaan nämä nostot. Kuitenkin 20snt+ nousu joka keskiviikoksi viimeiset 6kk+ käy lompakon päälle. Joskus nousee jo tiistaina, mutta keskiviikko -> LA/SU on ainakin kallista. Tämä on vielä kaikilla merkeillä ja asemilla, joten jotain kartellia puskee.
...
Pumppuhinnoilla tankkaavat hintatietoiset ovat vuosikausia aistineet päiväerot, ja jo markka-aijalta taronoita hintatietoisista asiakkaista.
Ketjuilla tänäpäivänä tehokkaat hinnoittelu työkalut, joten uskon että hyvin tarkkaan laskettaan optimia. Lisäksi tiettävästi ketjuilla myös panostetaan kilpailijoiden seuraamiseen , (ei pelkästään oma pumpun virtausta)
Silmämääräisesti näyttäisi olavan asemakohtaistakin säätöä, tavoitellaan eri pisteilla eri kohderyhmiä.