Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Joo pakkohan tota on melkeen pitää jo lasten takia, mut kaippa se elämä pyöris sähköfillarillaki/skootterilla, vähä hitaammin vaa, ois ainaki tekosyy olla lähtemättä sukuloimaa ku ei o autoaPaska asia sekin, että pakko autoa pitää. Toinen meni jo myyntiin alkuvuodesta ja nyt sumplitaan vuorotöiden sekä lapsen hoidon kanssa yhdellä autolla. Molemmilla töihin n. 11km, joka kesällä taittuu pyörällä, mutta esim. yövuoron jälkee marraskuussa vähän nihkeämpää. Julkisia menee emännän työpaikalle kesällä 1 linja suuntaansa. Tee siinä sitten epäsäännöllistä työaikaa..
Iso osa ei maksa itse polttoaineesta mitään, muuten kuin välillisesti. Nimittäin työsuhdeautoilijat. Niitä(kin) on liikenteessä paljon.Liikenteen määrästä ja ajonopeuksista päätellen ei ole polttoaineen hinta ongelma suurimmalle osalle autoilijoista. Ymmärrän kyllä, että osalla on todella tiukkaa. Onneksi meillä voi tosiaan heittäytyä yhteiskunnan elätettäväksi niin välttyy näiltä taloudellisilta ongelmilta.
Liikenteen määrästä ja ajonopeuksista päätellen ei ole polttoaineen hinta ongelma suurimmalle osalle autoilijoista. Ymmärrän kyllä, että osalla on todella tiukkaa. Onneksi meillä voi tosiaan heittäytyä yhteiskunnan elätettäväksi niin välttyy näiltä taloudellisilta ongelmilta.
Tää on on vähän sama ku sanois, että "vielä niitä lihavia näkyy katukuvassa aivan liian paljon ja nopeudet liian matalia". Lisää hintaa ruokaan vaan. Polttoaine kun on lähes elinehto ainakin täällä syrjäisemmässä.
Kaikilla ei ole sama tilanne ja itse pitäisin tärkeänä, että EU:ssa olisi suht samanhintainen polttoaine, koska olemme samaa talousaluetta. Monet Euroopan maat ovat tehneet verotuksellisia, väliaikaisia muutoksia alentaakseen polttoaineiden hintoja, joten ehkä meidänkin tulisi toimia näin.
Hmmm. Bensiinin valmistevero on suomessa 75,96c litralta ja EU:n minimitaso olisi noin 37c litralta. Tuosta voisi heti nappaista 35c pois ja muutenkin verotusta voisi rukata.
Kyllä meillä täällä on korkeimmat hinnat, koska olemme EU:n mallioppilas.
Maaseudun asukkeihin ottaminen keskusteluun on myös hieman epärehellistä. Ongelmat on toki ihan oikeita, mutta heitä on valtakunnan tasolla aika vähän. Liikenteen kokonaismäärästä varsin huomattava osa on sellaista, jonka tekisi ihan hyvin (sähkö)pöyrällä, kävellen tmv.
Näkökulma: Puhe auton välttämättömyydestä Suomen kokoisessa maassa on potaskaa
Autoilua perustellaan välttämättömäksi haja-asutussa Suomessa, mutta lähes puolet ajomatkoista on oikeasti alle viiden kilometrin mittaisia, kirjoittaa Iltalehden toimittaja Elli Harju.www.iltalehti.fi
"lähes puolet ajomatkoista on oikeasti alle viiden kilometrin mittaisia"
Kohtuullisempaa on, että polttoaine on suhteellisella tasolla about samanhintaista. Esim. Espanjan 1.5€/l on sikäläisellä palkkatasolla nopeasti mutuiltuna sama kuin täällä 2.3€/l.
No täähän nyt on ihan helppoa, ulkomaanavusta tietenki, hittoako sitä lainarahaa sinne ulkomaille tunkee ku sitä tarttetaa kotimaassaki .. samaku meistä jokanen ottaas velkaa jokavuos ja lahjottas siintä velkarahasta aina tietyn prosentin pois, mistä puolet häviäs johkuu korruption takia.Millä paikataan 1-1.5 miljardin vaje budjetissa, kun nappaat 35 senttiä valmisteverosta? Tuollakin veroalella pumppuhinta on edelleen 2,10 € ja valitus jatkuu.
No täähän nyt on ihan helppoa, ulkomaanavusta tietenki, hittoako sitä lainarahaa sinne ulkomaille tunkee ku sitä tarttetaa kotimaassaki .. samaku meistä jokanen ottaas velkaa jokavuos ja lahjottas siintä velkarahasta aina tietyn prosentin pois, mistä puolet häviäs johkuu korruption takia.
Kaikilla ei ole varaa asua kasvukeskuksissa. Puolestani voisi lätkäistä asuinkunnan perusteella vaikka pk-seudulle lisää veroa ja maaseudulta laskea. Täällä kun ei pärjää ilman autoa, toisin kuin noissa isommissa kasvukeskuksissa. Itse olisin ihan tyytyväinen johonkin 2,2e tasoon toistaiseksi, jos hinta ei siitä enää hilautuisi ylöspäin, toki eiväthän ne markkinat sillä tavalla toimi. Siitä ei pääse mihinkään, että valtion toimet ovat olemattomia asian oikaisemiseksi vrt moni muu maa.
Mistä nämä faktat?Ps. Saksa teki toimenpiteitä ja sai pumppuhinnat laskettua kriisiä edetävälle ajalle... Näköjään Ruotsissakin tehdään toimenpiteitä hintojen aletamiseksi, vaikka eivät maksa dieselveroakaan..
Näkökulma: Puhe auton välttämättömyydestä Suomen kokoisessa maassa on potaskaa
Autoilua perustellaan välttämättömäksi haja-asutussa Suomessa, mutta lähes puolet ajomatkoista on oikeasti alle viiden kilometrin mittaisia, kirjoittaa Iltalehden toimittaja Elli Harju.www.iltalehti.fi
Lähtökohtaisesti siis kysymys on inhimillisestä mukavuudenhalusta (joo, kyllä myönnän, että itsellänikin on). Mukavuudenhalusta toki pitääkin maksaa.Terveisin,
Nuori lapseton kalliolainen
--
Tuo on oikeasti aivan vitun susipaska argumentti, että koska suurin osa ajosta on lyhyehköä nurkka-ajoa, autoilu on ihan turhaa, sillä nimenomaan noilla lyhyehköillä matkoilla korostuu oman auton ja julkisten erot eniten. Julkiset (jos niitä ylipäätään kulkee), kun usein tuppaavat suorimman reitin asemesta kiertelemään ja kaartelemaan sinne tänne, kulkevat milloin nyt sattuvat kulkemaan. Hyvin harvat matkat on sellaisia, että pääset julkisilla helposti ovelta ovelle, vaan yleensä tulee vähintään satoja metrejä kävelyä molemmissa päissä, jos ei enemmänkin. Silloin johonkin viiden kilsan matkaankin saa helposti tuhrittua moninkertaisen ajan siihen verrattuna, että menisi omalla autolla. Mitä enemmän näitä lyhyitä matkoja päivässä tulee, sitä isommaksi ero korostuu. Tosin kaippa tässä on ajatus sellaisesta, että ihmisten ajalla ei ole mitään arvoa, varsinkin jos ovat vielä köyhiä.
Toki noita ihan lyhyitä matkoja voi ja kannattaa ajaa esim. pyörällä jos vaan on mahdollista, mutta aika usein se ei kuitenkaan ole, kun on vaikka pari muksua tai viikon ruokaostokset pykälässä.
Toki noita ihan lyhyitä matkoja voi ja kannattaa ajaa esim. pyörällä jos vaan on mahdollista, mutta aika usein se ei kuitenkaan ole, kun on vaikka pari muksua tai viikon ruokaostokset pykälässä.
EU sääntelee missä hyödykkeissä tai palveluissa voi olla kansallisesti poikkeava alv-kanta (alv-direktiivi). Polttoaineet eivät kuulu näihin.
Jos haluaa ajaa matalampaa alv-kantaa polttoaineille, sitä pitää sitten ajaa EU:ssa.
Saksan liittopäivät eli parlamentti päätti tarttua ongelmaan laskemalla polttoaineiden veroja.
Lehden mukaan määräaikainen energiaveron lasku ja siitä johtuva arvonlisäveron pieneneminen tarkoittavat sitä, että
bensan hinta laskee 35,20 senttiä litralta.
Dieselin hinta laskee samoista syistä 16,7 senttiä litralta.
– Tämä laskee polttoaineiden hinnat kriisiä edeltäneelle tasolle.
Lähtökohtaisesti siis kysymys on inhimillisestä mukavuudenhalusta (joo, kyllä myönnän, että itsellänikin on). Mukavuudenhalusta toki pitääkin maksaa.
Oikeastaan kysymys meille mukavuudenhaluisille on toisinpäin. Paljonko sen polttoaineen pitäisi maksaa enemmän, että siirtymisineen julkisiin, fillariin ja laatikkofillariin? Vielä joku vuosi sitten tutkimuskyselyiden perusteella 2,50€ / litra pidettiin kipurajana, mutta nyt käytäntö osoittaa, että ei se ole. Olisiko vitonen? Vai onko niin, että lopulta sitä rajaa ei edes ole - kulutus polttoaineeseen on vain pois kulutuksesta johonkin muuhun.
Tässäpä se pihvi onkin. Tuohon ~50% kaikista matkoista sisältyy yhtä jos toista kulkemista: aina veneen kärräämisestä ja reissua kuntosalille polkemaan kuntopyörää. Toinen näistä voisi olla ihan hyvin kuljettavissa polkupyörällä. Siksi tuo ei ole susipaska argumentti. Ja jos se pyöräily olisi hieman kivempi ja turvallisempi vaihtoehto, niin lapsillekin voi ostaa oman. Välttyy siltä kuskaamiseltakin samalla.
Julkiset ovat oma juttunsa. Itse käytän tosi harvoin alle 5km matkoihin, vaikka asunkin aika kattavan verkon alueella. Mielummin pyörällä tai sähköpotkulaudalla. Pääsee ihan aidosti oven eteen.
Saksa laskee bensaveroa
Verotuksen kevennyksen jälkeen polttoaineiden hinnat laskevat Saksassa kriisiä edeltäneelle tasolle.www.is.fiTällä välin suomessa mietitään, että pitäisikö pakollisen uusiutuvan määrää laskea pari pykälää ja vaikuttaako se lopulta käytännössä mitään hintaan.Saksan liittopäivät eli parlamentti päätti tarttua ongelmaan laskemalla polttoaineiden veroja.
Lehden mukaan määräaikainen energiaveron lasku ja siitä johtuva arvonlisäveron pieneneminen tarkoittavat sitä, että
bensan hinta laskee 35,20 senttiä litralta.
Dieselin hinta laskee samoista syistä 16,7 senttiä litralta.
– Tämä laskee polttoaineiden hinnat kriisiä edeltäneelle tasolle.
Hauskasti liitit tuossa vastaukseni kysymykseen ”kertokaas minulle että miksi meillä ei olisi varaa laskea polttoaineista maksettavaa alvia, joka on 24% ?” Saksan pieleen (tai siis öljy-yhtiöille eikä kuluttajille kuten oli tarkoitus) menneeseen polttoaineveron laskuun.Saksa laskee bensaveroa
Verotuksen kevennyksen jälkeen polttoaineiden hinnat laskevat Saksassa kriisiä edeltäneelle tasolle.www.is.fi
Tällä välin suomessa mietitään, että pitäisikö pakollisen uusiutuvan määrää laskea pari pykälää ja vaikuttaako se lopulta käytännössä mitään hintaan.
Hauskasti liitit tuossa vastaukseni kysymykseen ”kertokaas minulle että miksi meillä ei olisi varaa laskea polttoaineista maksettavaa alvia, joka on 24% ?” Saksan pieleen (tai siis öljy-yhtiöille eikä kuluttajille kuten oli tarkoitus) menneeseen polttoaineveron laskuun.
Kysymys on siis kokonaan eri asiasta. Vaikka alvia ei voisi, niin polttoaineverokantaa voisi toki säätää (vaikka on silläkin EU-minimi, mutta siihen on paljon matkaa).
Ongelma vaan on, että markkinoiltaan hyvin keskittyneessä maassa Neste, NEOT ja Teboil saattaisi jättää sen viemättä hintoihin ja kääriä lisäkatteen tuottoina osakkeenomistajilleen.
Keinoja tämän estämiseen Suomessa ei ole (toisin kuin esim. Espanjassa, jossa voidaan säätää kattohintoja vaikkei olisikaan ns. poikkeusaikoja todettu).
1995€ näyttäisi ilman sähköavustusta, mikä matkan ollessa kilometri suuntaansa on varmaan ihan jees. Ja onhan niitä vielä edullisempiakin brandeja markkinoilla.On vaan aivan syntisen hintaisia nuo koppipyörät, esim. noista linkkaamistasi halvin maksaa 3500€. Joku vetokärrysysteemi varmaan tulee hommattua, kun ne on sentään vähän kohtuullisemman hintaisia.
Yleisellä hengitysverolla saataisiin helposti kerättyä kansalaisilta 10 miljardia alta aikayksikön, ja pissaamisverolla vielä parikyt miljardia siihen päälle.Millä paikataan 1-1.5 miljardin vaje budjetissa, kun nappaat 35 senttiä valmisteverosta?
En jaksanut lukea kyseistä 5000-sivuista pdf:ää läpi, joten miten tuo on siinä laskettu?"lähes puolet ajomatkoista on oikeasti alle viiden kilometrin mittaisia"
En jaksanut lukea kyseistä 5000-sivuista pdf:ää läpi, joten miten tuo on siinä laskettu?
Esim. jos ajan yhden muksun 2km päähän päivähoitoon ja toisen muksun kouluun siitä 2,9km päähän, ja sen jälkeen ajan töihin 60 km päähän, lasketaanko silloin että 2/3 ajoistani on alle 3 km pituisia, ja ne minun pitäisi ennemmin tehdä kävellen, julkisilla tai sähkökengurupallolla?
Eli aamuohjelmani olisi että kävelen kahden lapsen kanssa 2km päiväkotiin, sieltä vaikka julkisilla 2,9km koululle, sitten juoksen 4km takaisin kotiini, ja lähden ajamaan 60km töihin? Jos teen nuo kaikki matkat autolla, teen süntia ja minulle pitäisi lätkäistä kymmenkertainen raippavero turhasta ajelusta?
Nykyisin työmatkani on tosiaan tuo 60 km vaikka asun pääkaupunkiseudulla. Vuosia sitten kävin töissä (ajaen, ei linnuntietä) 7,8 km päässä, ja tein työmatkani aina autolla.
Miksi en sitten tehnyt sitä pyöräillen tai julkisilla?
1. Julkiset: Ekanakin julkisilla kyseinen matka ei ollut 8 km vaan paljon paljon enemmän, koska julkiset eivät kätevästi kulkeneet poikittain kyseiseen suuntaan. Sen sijaan minun olisi pitänyt kiertää julkisilla paljon kauempaa ja tehdä kaksi vaihtoa, ja matkaan julkisilla olisi mennyt lähemmäs tunti (omalla autolla 10-14 minuuttia pikkuteitä pitkin).
Lisäksi siihen aikaan ei vielä ollut HSL-vyöhykeuudistusta, ja kyseinen työpaikka sattui just olemaan hieman Espoon puolella, kun taas itse asuin just kunnanrajan toisella puolella, Vantaalla. Eli tehdäkseni tuon suht lyhyen matkan julkisilla, olisin joutunut ostamaan paljon kalliimman seutulipun jolla voi matkustaa neljän kunnan alueella. Nykyisin tämä ei enää olisi ollut ongelma vaan olisin selvinnyt AB-vyöhykelipulla (vyöhykeuudistus oli hyvä asia vaikka monet A-vyöhykkellä asuvat ja liikkuvat sitä vastustivatkin, kun he joutuvat ostamaan myös B-vyöhykkeen kattavan lipun vaikka eivät koskaan käy Kalliota pohjoisempana).
2. Pyöräillen: kokeilin tätä pari kertaa yhtenä kesänä kun autoni oli huollossa, ja pieleen meni. Läppärireppu selässäni hikoilin kuin pistetty sika vaikka pyrin pyöräilemään suht rauhallisesti, töihin päästyäni olin hikinen ja olisi pitänyt käydä suihkussa ja vaihtamassa vaatteet ennen työpisteelle menoa.
Seuraavassa työpaikassani Helsingin keskustassa muistan erään neidin työpaikalla maininneen että hän pyöräili aina työpaikalle Malminkartanosta asti. Ihailtavaa, mutta kun kysyin häneltä asiasta kuukautta myöhemmin, hän oli lopettanut kyseisen pyöräilyn koska kyseisessä työpaikassa ei ollut suihkutiloja, eikä häntäkään hotsittanut enää tulla hikisenä töihin. Päätyi samaan lopputulokseen kuin minä aikaisemmassa työpaikassani.
Siihen aikaan ei vielä ollut sähköpotkulautoja, ehkä sellaisella voisi nykyisin viitsiä niin ei tarttisi hikoilla. Tosin ei talvella tai rankkasateessa.
Jännä nähdä laskeeko joku vero joskus oikeasti Suomessa (niin että sillä on vaikutusta).Bensiinin ja dieselin hinnat laskettiin Euroopan halvimmiksi – tuhannet ryntäsivät jonottamaan ja tankkaamaan
Unkarin hallitus on ilmoitti muutama päivä sitten, että jatkossa vain unkarilaisilla rekisteritunnuksilla varustetut autot saavat tankata alennuksella.www.is.fi
Mitenhän tuo halpuutus onnistui Eu-maa Unkarissa ?
Unkariin tulee edelleen Venäjältä öljyputki, eikä Unkari ole EU-pakotteista mukana (ts. pakotteet koskee vain laivattavaa öljyä). Joten se halpa polttoaine onnistuu sillä, että tukee suoraan Putinin sotaa Ukrainassa toisin kuin muu EU.Bensiinin ja dieselin hinnat laskettiin Euroopan halvimmiksi – tuhannet ryntäsivät jonottamaan ja tankkaamaan
Unkarin hallitus on ilmoitti muutama päivä sitten, että jatkossa vain unkarilaisilla rekisteritunnuksilla varustetut autot saavat tankata alennuksella.www.is.fi
Mitenhän tuo halpuutus onnistui Eu-maa Unkarissa ?
Unkariin tulee edelleen Venäjältä öljyputki, eikä Unkari ole EU-pakotteista mukana (ts. pakotteet koskee vain laivattavaa öljyä). Joten se halpa polttoaine onnistuu sillä, että tukee suoraan Putinin sotaa Ukrainassa toisin kuin muu EU.
Unkariin tulee edelleen Venäjältä öljyputki, eikä Unkari ole EU-pakotteista mukana (ts. pakotteet koskee vain laivattavaa öljyä). Joten se halpa polttoaine onnistuu sillä, että tukee suoraan Putinin sotaa Ukrainassa toisin kuin muu EU.
Ainakin kuvassa näkyvä putkiristeilee pitkin Europpaa, kumma että Unkari on ainut maa joka saa läträtä venäjän halvalla öljyllä
Olisi sillä muutkin saaneet läträtä, jos olisivat asiassa yhtä moraalittomia kuin Unkari.Ainakin kuvassa näkyvä putkiristeilee pitkin Europpaa, kumma että Unkari on ainut maa joka saa läträtä venäjän halvalla öljyllä
Nykyään poliisimajoissa on sitten nuo REVIKA rekisterinumeronlukulaitteet, jotka lukee lennosta autot, joista on vero maksamatta -käyttökielto tai katsastamattomuuskäyttökielto jne.Täytynee lopettaa ajoneuvoveron maksu että saa auton tankattua. Samoin katsastukset, täytyy tehdä itse vuositarkastukset, kun ei erääntyneillä veroilla saa enää konttorilla leimaa. Ei niin justiinsa vaikka luottotiedot menee, näin työttömänä nyt muutenkin..
Niistä on kovasti peloteltu ainakin 2007 lähtien ja näytöt ovat mitä ovat. Sen jälkeen ajoin pari kertaa vuoden leimaamattomalla, vahingossa tietenkin, seuraamuksitta. Laite lukee osan kilvistä vituiksi ja oikein lukiessaankin kuulemma vinkuu koko ajan, joten on usein houkuttelevampaa liputtaa sivuun ylinopeutta ajava, muuten itse tunnistettu kohde tai epävarmasti ajava. Mutta liittyykö tämä polttoaineen hintaan?Nykyään poliisimajoissa on sitten nuo REVIKA rekisterinumeronlukulaitteet, jotka lukee lennosta autot, joista on vero maksamatta -käyttökielto tai katsastamattomuuskäyttökielto jne.
Lukevatko poliisin automaattilaitteet myös pysäköityjen autojen rekisterikilvet? Tällainen on rajusti yleistynyt Revika
Rekisterikilvenlukukamera on nykyään käytössä jo lähes kaikissa liikenne- ja valvontasektorin poliisiajoneuvoissa.www.is.fiTekniikan Maailma
tekniikanmaailma.fi
Ei vissiin toimi kovin hyvin kun useamman kerran maija purjehtinut vastaan just sillon kun siirtelee leimaamatonta autoa himasta hallille tms.Nykyään poliisimajoissa on sitten nuo REVIKA rekisterinumeronlukulaitteet, jotka lukee lennosta autot, joista on vero maksamatta -käyttökielto tai katsastamattomuuskäyttökielto jne.
Lukevatko poliisin automaattilaitteet myös pysäköityjen autojen rekisterikilvet? Tällainen on rajusti yleistynyt Revika
Rekisterikilvenlukukamera on nykyään käytössä jo lähes kaikissa liikenne- ja valvontasektorin poliisiajoneuvoissa.www.is.fiTekniikan Maailma
tekniikanmaailma.fi
Toimii se lähes täydellisesti. Ei vaan ole virkavallalla aikaa pysäyttää kaikkia.Ei vissiin toimi kovin hyvin kun useamman kerran maija purjehtinut vastaan just sillon kun siirtelee leimaamatonta autoa himasta hallille tms.
Pitäisi varmaan myös määritellä mukavuusajot. Lapsettomalle autolla ajo työpaikalle saattaa olla mukavuusajoa, mutta toisaalta sama matka perheelliselle saattaa olla välttämättömyys. Samoiten onko lapsien kuskaaminen harrastuksiin mukavuusajoa vai ei, ja tuohon saattaa liittyä myös ajo työpaikalle, jotta ehtii harrastuksiin. Tietysti varmaan voitaisiin ajatella ryhmäharrastusten tai muiden liikuntatiloja vaativien vaihtaminen vaikkapa juoksu- tai pyöräilyharrastukseen olisi vaihtoehto muille eli muut paitsi kotona tai kodin lähistöllä olevat on mukavuusharrastuksia. Oliko tällä yö-ramblingillä joku tarkoitus, ehkä ei.Lähtökohtaisesti siis kysymys on inhimillisestä mukavuudenhalusta (joo, kyllä myönnän, että itsellänikin on). Mukavuudenhalusta toki pitääkin maksaa.
Oikeastaan kysymys meille mukavuudenhaluisille on toisinpäin. Paljonko sen polttoaineen pitäisi maksaa enemmän, että siirtymisineen julkisiin, fillariin ja laatikkofillariin? Vielä joku vuosi sitten tutkimuskyselyiden perusteella 2,50€ / litra pidettiin kipurajana, mutta nyt käytäntö osoittaa, että ei se ole. Olisiko vitonen? Vai onko niin, että lopulta sitä rajaa ei edes ole - kulutus polttoaineeseen on vain pois kulutuksesta johonkin muuhun.
Itellä just toisin päin, sama se mulle vaikka lainan korot olis 100%, ei vaikuta mitenkää.. ei toi Bensanhintakaa sinänsä vaikuta, se menee mitä tankataa ja tankataa mitä on pakko, mut jos 3e/l on ni myyn auton ja ostan sähköskootterin/fillarit taloon.. turhia kuluja jos alkaa menee polttoaineisii 300-500e/kk.. eikä nää nousut nyt o ollu mitää pientä, 2v sitte oli bensa 1.3e/l.. eilen oli 2.6e/lEnnemmin vaikuttaa asuntolainan korot kuin polttoaineen hinta ajokäyttäytymiseen. Melkein sanoisin, että 4% lainankoroissa alkaisi jo luopumaan kakkosautosta ja siitä nousun mukaan ravintolakäynneistä sekä subscription-palveluista ja lopulta lasten harrastuksista ja sitten ylimääräisistä "ei kriittisistä" vakuutuksista riippuen meneekö korot sinne 10% luokkaan. Äskeinen jo offtopiciin, mutta harvalla polttoainekulut on sen verta isoja, että on pakko karsia ajoja näin pienillä nousuilla, mitä tähän mennessä on tullut. Ne, joilla on suurempia kuluja ajaa autoa työssä saaden km-korvauksia tai on riittävän hyväosaisia ettei tarvi miettiä polttoainekuluja. Poikkeuksena sitten haja-asutusaluilla asuvat matalapalkkaiset henkilöt.
Poikkeuksena sitten haja-asutusaluilla asuvat matalapalkkaiset henkilöt.
Missä vaiheessa voidaan todeta että nyt vihdoinkin se toivottava tavoitetaso on saavutettu, ja lyhyistä matkoista tehdään melkein kaikki jollain muulla kun autolla, paitsi silloin kun auton käyttö on joko "ehdottoman välttämätöntä" tai vähintäänkin loogista, kuten antamassani esimerkissä?Jokaiseen tämän mittaluokan kysymykseen liittyy loputon määrä syitä, miksi se auto oikeastaan on välttämätön. Aika usein se tällaisessa länsimaisessa yhteiskunnassa onkin. Mutta jos mietit hetken tuota pottia ihan yleisellä tasolla, niin jos siitä 50% edes 10-20% saataisiin tehtyä ilman autoa, olisi vaikutus koko liikennesuoritteeseen jo varsin merkittävä.
Sähköisillä apuvälineillä saa ison osan niistä epämukavuuksista pois. Nykyään monilla on omia ja vuokrattavia löytyy eri muodoissa.
Lähinnä kyllä mietin, saako EU:ssa edes tehdä tuollaista "oman maan kansalaisille eri hinta kuin muiden EU-maiden kansalaisille"?Bensiinin ja dieselin hinnat laskettiin Euroopan halvimmiksi – tuhannet ryntäsivät jonottamaan ja tankkaamaan
Unkarin hallitus on ilmoitti muutama päivä sitten, että jatkossa vain unkarilaisilla rekisteritunnuksilla varustetut autot saavat tankata alennuksella.www.is.fi
Mitenhän tuo halpuutus onnistui Eu-maa Unkarissa ?
Tietenkin todellisuudessa on muitakin mahdollisia ratkaisuvaihtoehtoja, mistä kertoo esim. sähköautojen ja lataushybrien kiihtynyt kysyntä, varsinkin Euroopassa (jostain olin lukevinani että sähköautojen kysyntä on noussut paljon nopeammin Euroopassa ja Kiinassa, kuin esim. Yhdysvalloissa; polttoaineet taitavat yleisesti olla Euroopassa paljon kalliimpaa kuin Yhdysvalloissa, kun taas sähkö on monesti Euroopassa halvempaa).Oikeastaan kysymys meille mukavuudenhaluisille on toisinpäin. Paljonko sen polttoaineen pitäisi maksaa enemmän, että siirtymisineen julkisiin, fillariin ja laatikkofillariin? Vielä joku vuosi sitten tutkimuskyselyiden perusteella 2,50€ / litra pidettiin kipurajana, mutta nyt käytäntö osoittaa, että ei se ole. Olisiko vitonen? Vai onko niin, että lopulta sitä rajaa ei edes ole - kulutus polttoaineeseen on vain pois kulutuksesta johonkin muuhun.
Ei vissiin toimi kovin hyvin kun useamman kerran maija purjehtinut vastaan just sillon kun siirtelee leimaamatonta autoa himasta hallille tms.
Halvempaa maksaa sakot kun ostella joka kerraksi siirtokilvet. Leimaaminen toistaseks senverran edullista että kai sen voi tehdä. Meneekö trafilta ajoneuvovero perintään jossei maksa vai meneekö auto vaan ajokieltoon?
Ei näköjään juu. Liikennekäytöstä poistetut tosin on varmaan pysäytetty kun vähän eri luokan paperi tiedossa.Toimii se lähes täydellisesti. Ei vaan ole virkavallalla aikaa pysäyttää kaikkia.
Tämä ei paljon lohduta, päinvastoin, mutta: koulumatkatuki on itse asiassa säädetty niin, että tuen saajalle tulisi jäädä maksimissaan 43 euron omavastuu itse katettavaksi. Laskelmasi perusteella nykytilanteesi on hyvin lähellä sitä, eli tuki on sellainen, miten se on tarkoitettukin (Koulumatkatukilaki 5§).Oon huomannut, että tässä kaikessa keskustelussa polttoaineiden jne. hinnan noususta on jäänyt kaikki koululaiset pois. Mulla on 25km matkaa koululle, eli päivässä tulee 50km kouluajoa ja kuukaudessa noin 1000km. Vuosi sitten kuukaudessa meni n. 100-110€ näihin matkoihin, nykyään menee n. 160-170€. Koulumatkojen kustannukset nousseet siis noin 55%. Koulumatkatukia saan/sain Kelalta 96,32€/kk. Sillä pärjäili mukavasti ennen. Nykyään tolla summalla ajaa n. 2,5-3vk kouluun. Perjaatteessa pitäisi siis jäädä joka kuukausi viikko kotiin, jotta olisi varaa käydä koulussa.
Itse olen sen verran onnekas, että vanhemmat maksaa auton verot ja vakuutukset. Polttoaineet jää itselle maksettavaksi.
Onhan se hankala repiä 60-70€/kk jostain. Joku voisi ehdottaa, että kävisin töissä koulun ohella, mutta kokemuksella voin todeta että koulussa menee huomattavasti huonommin silloin. Mielummin keskityn kouluun ja teen koko kesän töitä.
Jokuhan voisi myös ehdottaa, että mene julkisilla.
Menisin, jos niitä olisi. En ole edes kauhean kaukana "sivistyksestä", eli PK-seudusta.
Eli kovasti toivon, että hallitus viimeinkin tekisi jotain oikeasti järkeviä päätöksiä kuten muissakin maissa tehdään, mutta epäilen sitä vahvasti. Kaikki on paskaa paitsi kusi.