Itse aina ihmettelen, että miksi just autoilua pitäisi verottaa vähemmän.
Vähemmän kuin mitä? Pyöräily? Lentomatkustaminen? Syöminen? Asuminen?
Autoiluun kohdistuvan verottamisen vähentäminen perustuu siihen että sitä verotetaan paljon enemmän kuin useimpia muita elämiseen oleellisesti liittyviä asioita. Suuri osa autoiluun kohdistetuista LISÄveroista on lisäksi sellaisia joiden alun perin väitettiin olevan vain "väliaikaisia", mutta kummasti jäivät pysyviksi.
Lisäksi, on epäloogista perustella autoilun superraskasta verottamista samanaikaisesti näillä kahdella argumentilla:
1. "Se on haitallista joten siksi sitä tulee verottaa erityisen raskaasti."
2. "Autoilun verottamisesta tulee hirmuisesti verotuloja, joten valtion budjettiin tulisi aivan kauhea LOVI jos sitä vähennettäisiin!".
Nuo kaksi argumenttia ovat toistensa kanssa ristiriidassa. Ensimmäisen argumentin tarkoituksena lienee nimenomaan vähentää autoilua minimiin raskaalla verotuksella, eli toivetila olisi lopulta se ettei kukaan autoilisi, ja verotulot jäisivät siltä osin nollaan. Sama ajatus kuin esim. tupakan korkealla verotuksella.
Toinen argumentti puolestaan esittää että on nimenomaan tärkeää että autoilusta saataisiin mahdollisimman suuri verokertymä, koska muuten valtion budjettiin tulee ihan kauhea lovi ja ilmeisesti kaikki sairaalat, koulut ja päiväkodit jouduttaisiin sulkemaan ilman kyseisiä verotuloja.
Eli miten se nyt on? Halutaanko autoilijoilta kerättävä verokertymä pitää korkeana valtion budjetin paikkaamiseksi, vai halutaanko sillä saada ihmimset lopettamaan autoilu (jolloin kyseinen verokertymä olisi pyöreä nolla)? Kun te autoilun vastustajat olette ensin päässeet yhteisymmärrykseen kumpi se argumenttinne autoilun superhypermegakorkealle verotukselle on, jatketaan sen jälkeen keskustelua.
Se on about haitallisin asia mitä ihmiset ylipäätään tekee.
Ei ole. Lisääntyminen, ja sen mukanaan tuoma tarve kaataa metsiä pelloiksi. laidunmaiksi, asuinalueiksi ja ihan vaan polttopuiksi (mitä esim. Afrikassa on aina tehty erittäin paljon, ja on aikojen saatossa muuttanut monet metsäisetkin alueet ei-metsäisiksi), on tutkijoiden mukaan ja tilastojen valossa ainakin kaksi miljoonaa kertaa haitallisempaa maapallolle, kuin se että ihmiset haluavat pystyä liikkumaan kaueammas kuin mitä jalat tai polkupyörä vie.
Esim. Afrikan väkiluku on n. kymmenkertaistumassa alle sadassa vuodessa (vertailuvuodet 1955 ja 2050), joten liekö ihme jos siellä uhkaa niin ravinto kuin juomavesi loppua kesken, ja metsiä kaadetaan surutta laidunmaiksi ja pelloiksi? Kymmenen kertaa isompi popula vaatii vähintään kymmenen kertaa enemmän vettä, ravintoa, energiaa jne., ja yhä suurempi osa afrikkalaisista myös haluaa länsimaista elintasoa, joko kotimaassaan tai muuttamalla kylmään Eurooppaan, mikä myös nostaa heidän hiilidioksipäästöjään huimasti.
Jos kaikki maailman maat olisivat yhtä harvaan asuttuja kuin Suomi, ei maapallolla olisi hädän päivääkään.
Syrjäseudulla pitkistä matkoista valittaville mulla on vain yksi toteamus: Miksi asutte niin kaukana kaikesta?
Itselleni ei tulisi mieleenkään muuttaa kilsojen päähän palveluista ja duuneista ja sitten ulista, että ompas kallista tämä kulkeminen...
Minä asun pääkaupunkiseudulla Kehä III sisäpuolella, mutta käyn töissä 60 km päässä pääkaupunkiseudun ulkopuolella.
Jos muuttaisin työpaikkani lähelle jotta pääsisin sinne pyörällä, vaimoni työmatka kasvaisi n. 75 km mittaiseksi, ja sitten hänen pitäisi mennä sinne autolla.
KELA ja TE-toimisto eivät hyväksy työpaikasta kieltäytymisen perusteluksi sitä ettei se sijaitse kodin välittömässä läheisyydessä, karenssia pukkaa.