• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Poliittiset lakot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sonof
  • Aloitettu Aloitettu
Jaa, sekö on heti denialismia jos kysyy? Minun mielestä on ihan järkevä kysyä kysymyksiä sen sijaan, että ottaa automaattisesti totuutena kaiken mitä joku random-anonyymi internetissä kirjoittaa.

Minusta kuulostaa vaan aika uskomattomalta, että ihan yleisesti työpaikoilla rikottaisiin lakia päivittäin, eikä siihen kukaan puutu. Jos siellä työnantaja tekee rikoksia, niin eiköhän niistä joku tekisi rikosilmoituksen ja asia selvitettäisiin.



No mitä poliisi, syyttäjä ja oikeus on kommentoineet noihin laittomiin toimintoihin?
kysyit henkilökohtadia kysymyksiä mitä ei nettiin kirjoiteta. Sen jälkeen totesit että eiköhän sitä tätä ja tuota.

Joo, nää on oikeasti uskomattomia juttuja kunnes itse joutuu kokemaan. Jos on kusipäisiä työntekijöitäkin, niin kusipäisiä työnantajia sitäkin enemmän. Tarkkana saa olla.

Poliisi, syyttäjä ja oikeus on se last resort, mihin ei ole kaikilla resursseja etenkään ilman liittoa. Työnantajan on turha lähteä tappelemaan noiden kanssa selvistä asioista. Esim. Työsuojelupiiri tms. on auttanu työsuojelurikkomuksissa. Et sinäkään lähe tostanoin vaan haastelemaan ihmisiä ja yrityksiä oikeuteen.
 
En ainakaan itse muista. Mikä se oli?
 
Ei kukaan estä sua sopimasta paremmin. Kaikki vain ei ole siinä asemassa ja tarvitaan sitä joukkovoimaa asioista sopimiseen.

Ja parilla kympillä et saa samaa. Se on pikkasen eri asia että luottamusmies käy juttelee, kuin sinä käyt yksin juttelee. Luottamusmiehellä on tarvittaessa se liitto takana, joka voi haastaa oikeuteen. Tavallisella pulliaisella ole tähän resusseja. Lisäksi viranomaiset on sen verran kuormittuneita, että sieltä tuskin on mitenkään kovin nopsaa tulossa apua, jos edes ollenkaan.
Sisältää oikeusturvavakuutuksen. Eli jos työnantaja jättää rahaa maksamatta niin ne voi hakea oikeusteitse. Ja jos työnantaja tekee rikoksen eikä sitä sovittele niin tietysti tehdään rikosilmoitus.
 
Olisipa vain joku keino päästä pois huonosta työpaikasta.... Eikun hetkinen, orjuushan on lopetettu joten voi lähteä milloin vaan.
Hallitus ymmärsi EK:n avustamana tämän mahdollisuuden ja rankaisee kaikkia jotka tämmöistä edes yrittää.

muoks: ja tekeillä on myös lisää keinoja tämän estämiseksi: Työpaikasta ei saa tulla paremman työn saamisen este
Missä tuollaista tapahtuu jatkuvasti ja siten, ettei siihen kukaan viranomainen puutu? Eli annetaan jatkua? Business as usual? Kyllä minä vahvasti veikkaan, että jos työnantaja tekee rikoksia, niin ne selvitetään viranomaisten toimesta.
Esim. kuljetusalalla normikäytäntö. Alihankintaketjuilla toteutetaan tuo että varsinaisen työn teettäjä ei ole vastuussa mistään ja kuljettajat tienaa alle TES:sin. Ammattiliitto vie noita oikeuteen jatkuvasti ja käsittelyajat on yli 2 vuotta. OIkeuden päätöksen jälkeen sitten kuljetusyritys maksaa korvauksia, jotka on niin pienet suhteessa alipalkkauksen hyötyihin, että toimintaa ei kannata muuttaa. Jos muuttaisi, niin menettäisi kaikki kilpailutetut kuljetussopparit joissa jokainen muu tarjoaja myös kilpailee sillä, kuinka paljon saa palkasta jättää maksamatta. Jatkossa sitten vielä enemmän kaikki, jotka vaatii saadaa palkkaa tekemästään työstä pääsee kokemaan "asiallisen syyn" irtisanomiseen ja jonotus oikeuskäsittelyihin ruuhkautuu entisestään. Siinä moni luovuttaa kun ehkä kolmen vuoden päästä pääsee oikeuteen asti ja sinä aikana ei välttämättä saa enää omalta alalta töitä.

Normijuttuja on vaikka että tuntipalkka on 8€, mitään lisiä ei makseta vaan sanotaan että ylityöt jne perustuu vapaaehtoisuuteen, jos työauto on kesken päivän korjaamolla niin siitä ajasta et saa palkkaa, vaan pelkästään niistä ajoista kun auto liikkuu jne jne... Velvollisuus käydä pesemässä työauto kun se likaantuu, mutta tältä ajalta et saa palkkaa... Ja nämä siis normia suomalaisille kuskeille. En edes tiedä mikä on tilanne kieltä osaamattomien kanssa / liittoon kuulumattomien kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Hallitus ymmärsi EK:n avustamana tämän mahdollisuuden ja rankaisee kaikkia jotka tämmöistä edes yrittää.

Esim. kuljetusalalla normikäytäntö. Alihankintaketjuilla toteutetaan tuo että varsinaisen työn teettäjä ei ole vastuussa mistään ja kuljettajat tienaa alle TES:sin. Ammattiliitto vie noita oikeuteen jatkuvasti ja käsittelyajat on yli 2 vuotta. OIkeuden päätöksen jälkeen sitten kuljetusyritys maksaa korvauksia, jotka on niin pienet suhteessa alipalkkauksen hyötyihin, että toimintaa ei kannata muuttaa. Jos muuttaisi, niin menettäisi kaikki kilpailutetut kuljetussopparit joissa jokainen muu tarjoaja myös kilpailee sillä, kuinka paljon saa palkasta jättää maksamatta.

Normijuttuja on vaikka että tuntipalkka on 8€, mitään lisiä ei makseta vaan sanotaan että ylityöt jne perustuu vapaaehtoisuuteen, jos työauto on kesken päivän korjaamolla niin siitä ajasta et saa palkkaa, vaan pelkästään niistä ajoista kun auto liikkuu jne jne... Velvollisuus käydä pesemässä työauto kun se likaantuu, mutta tältä ajalta et saa palkkaa... Ja nämä siis normia suomalaisille kuskeille. En edes tiedä mikä on tilanne kieltä osaamattomien kanssa / liittoon kuulumattomien kanssa.
EK ei säädä lakeja.

Jos laittaa nimensä tuollaiseen sopimukseen, niin oma vika. Edelleen, orjuus on laitonta ja jos ei ole tyytyväinen voi lähteä. Työnantajalle sitävastoin sopimuksen irtisanominen on lähestulkoon mahdotonta.
 
EK ei säädä lakeja.

Jos laittaa nimensä tuollaiseen sopimukseen, niin oma vika. Edelleen, orjuus on laitonta ja jos ei ole tyytyväinen voi lähteä. Työnantajalle sitävastoin sopimuksen irtisanominen on lähestulkoon mahdotonta.
Mites ne määräaikaiset sopparit, joita hallitus nyt helpottaa työnantajaliittojen toiveesta? Ne estävät töistä poistumisen ja hallitus tekee kaikkensa ettei töistä poistuva pärjää tuon päätöksen jälkeen. Käytännössä pakottaa ottamaan vastaan sen seuraavan määräaikaisen kun edeltävä loppuu.

Oma vika kun asuu Suomessa?
 
Viimeksi muokattu:
Mites ne määräaikaiset sopparit, joita hallitus nyt helpottaa työnantajaliittojen toiveesta? Ne estävät töistä poistumisen ja hallitus tekee kaikkensa ettei töistä poistuva pärjää tuon päätöksen jälkeen. Käytännössä pakottaa ottamaan vastaan sen seuraavan määräaikaisen kun edeltä loppuu.

Oma vika kun asuu Suomessa?
Linkkaatko tuohon lakiin?
 

No huhhuh, nuohan on selviä rikoksia. Onko tuossa sitten olleet nuoret työntekijät kyseessä eivätkä ole uskaltaneet viedä asioita eteenpäin? Toivottavasti tuosta tulee myös tuomioita, eikä pelkästään pyyhitä pois päivänjärjestyksestä sillä että luvataan tehdä jatkossa toisin. Ja toki korvaukset työntekijöille takautuvasti korkojen kera.
 
EK ei säädä lakeja.

Jos laittaa nimensä tuollaiseen sopimukseen, niin oma vika. Edelleen, orjuus on laitonta ja jos ei ole tyytyväinen voi lähteä. Työnantajalle sitävastoin sopimuksen irtisanominen on lähestulkoon mahdotonta.
aikaisemmin olin itsekkin tuota mieltä, mutta kaikissa elämäntilanteissa ja kaikille lähtö huonosta työpaikasta ei ole noin helppo, että lähtee vaan. Etenkin kun huonossa työpaikassa oloa kannustetaan kaikenlaisilla karensseilla jos jääkin tyhjän päälle eikä ole heti uutta paikkaa tiedossa. Kovasti sanotaan että työn vastaanottaminen pitäisi olla aina kannattavaa, mutta pitäisi myös huonosta työpaikasta lähteminen olla aina mahdollistettu.

Tuo työnantajankin vaikeus lopettaa sopimus alkaa olemaan aika ajastaan irrotettua nykyisenä vuokratyön ja määräaikaisuuksien aikakautena, kun ei tarvitse tehdä mitään päästäkseen työntekijästä eroon. Joissain tapauksissa toki voi olla.
 
Linkkaatko tuohon lakiin?
Sitä ollaan vasta tekemässä.


" Määräaikaisten työsuhteiden solmimista ollaan helpottamassa osana Petteri Orpon (kok) hallituksen työmarkkinauudistuksia. Kaavailussa on, että määräaikaisen työsuhteen saisi solmia alle vuoden mittaiseksi ajaksi ilman erityistä perustetta. "

" Määräaikaisen työsuhteen erityispiirre on, että se sitoo määräajaksi sekä työnantajan että työntekijän. Vuoden pestistä ei voi lähteä kesken kaiken, vaikka tarjolla olisi vakituinen työpaikka. Tämä tarkoittaa sitä, että määräaikaiset eivät voi hakea uusia töitä kuin vasta työsuhteensa loppumetreillä. "
 
aikaisemmin olin itsekkin tuota mieltä, mutta kaikissa elämäntilanteissa ja kaikille lähtö huonosta työpaikasta ei ole noin helppo, että lähtee vaan. Etenkin kun huonossa työpaikassa oloa kannustetaan kaikenlaisilla karensseilla jos jääkin tyhjän päälle eikä ole heti uutta paikkaa tiedossa. Kovasti sanotaan että työn vastaanottaminen pitäisi olla aina kannattavaa, mutta pitäisi myös huonosta työpaikasta lähteminen olla aina mahdollistettu.

Tuo työnantajankin vaikeus lopettaa sopimus alkaa olemaan aika ajastaan irrotettua nykyisenä vuokratyön ja määräaikaisuuksien aikakautena. Joissain tapauksissa toki voi olla.
Vuokratyö ei minultakaan saa juurikaan kannatusta, mutta ainakin meillä on moni vuokratyöntekijä otettu omille palkkalistoille vakituisiksi kun on ensin saatu näyttöjä ahkeruudesta. Siihenhän se on hyvä, että alentaa työnantajan kynnystä palkata kun irtisanominen on helppoa. Jos tuota kynnystä madalletaan niin uskon että vuokratyön käyttö vähenee.
 
Sitä ollaan vasta tekemässä.


" Määräaikaisten työsuhteiden solmimista ollaan helpottamassa osana Petteri Orpon (kok) hallituksen työmarkkinauudistuksia. Kaavailussa on, että määräaikaisen työsuhteen saisi solmia alle vuoden mittaiseksi ajaksi ilman erityistä perustetta. "

" Määräaikaisen työsuhteen erityispiirre on, että se sitoo määräajaksi sekä työnantajan että työntekijän. Vuoden pestistä ei voi lähteä kesken kaiken, vaikka tarjolla olisi vakituinen työpaikka. Tämä tarkoittaa sitä, että määräaikaiset eivät voi hakea uusia töitä kuin vasta työsuhteensa loppumetreillä. "
Niin, siis työntekijä sopii että 12kk tehdään töitä, niin sen pitäisi siitä pystyä luikertelemaan ilman sanktiota pois? Oletko samaa mieltä myös toiseen suuntaan, että työnantajalla pitäisi olla oikeus päättää määräaikainen ennenaikaisesti? Vähän kuin sopimuksen mittainen koeaika siis puolin ja toisin?
Jos totta puhutaan, niin tuskin monikaan työnantaja haluaa pitää kiinni motivaatiopuutteisesta työntekijästä. Oman kokemuksen perusteella määräaikaisuuksien päättämisestä voidaan aina neuvotella. Muuten käy niin että työnantaja joutuu maksamaan palkkaa ja työntekijä on saikulla tai tekevinään töitä loppuajan.
 
Vuokratyö ei minultakaan saa juurikaan kannatusta, mutta ainakin meillä on moni vuokratyöntekijä otettu omille palkkalistoille vakituisiksi kun on ensin saatu näyttöjä ahkeruudesta. Siihenhän se on hyvä, että alentaa työnantajan kynnystä palkata kun irtisanominen on helppoa. Jos tuota kynnystä madalletaan niin uskon että vuokratyön käyttö vähenee.
tuo vuokratyö on jo pitkään ollut määräaikaisten sopimusten kanssa se ratkaisu vaikeaan irtisanomiseen. Mulle on jäänyt epäselväksi, mitä vielä tulisi helpottaa? Samaa laulua tuon irtisanomisen hankaluudesta on laulettu ennen kun noita vuokrafirmoja edes oli.
 
tuo vuokratyö on jo pitkään ollut määräaikaisten sopimusten kanssa se ratkaisu vaikeaan irtisanomiseen. Mulle on jäänyt epäselväksi, mitä vielä tulisi helpottaa? Samaa laulua tuon irtisanomisen hankaluudesta on laulettu ennen kun noita vuokrafirmoja edes oli.
Jos irtisanominen olisi helpompaa, ei tarvitsisi käyttää vuokratyövoimaa. Vuokratyövoima on kalliimpaa kuin suoraan palkkaaminen. Mutta nyt monesti se pieni lisä kannattaa maksaa.
 
Niin, siis työntekijä sopii että 12kk tehdään töitä, niin sen pitäisi siitä pystyä luikertelemaan ilman sanktiota pois? Oletko samaa mieltä myös toiseen suuntaan, että työnantajalla pitäisi olla oikeus päättää määräaikainen ennenaikaisesti? Vähän kuin sopimuksen mittainen koeaika siis puolin ja toisin?
Jos totta puhutaan, niin tuskin monikaan työnantaja haluaa pitää kiinni motivaatiopuutteisesta työntekijästä. Oman kokemuksen perusteella määräaikaisuuksien päättämisestä voidaan aina neuvotella. Muuten käy niin että työnantaja joutuu maksamaan palkkaa ja työntekijä on saikulla tai tekevinään töitä loppuajan.
Työntekijä sopii niin koska työnantaja ei suostu sopimaan normaalia työsopimusta. Tämä on nykytilanne ja sitä halutaan hallituksessa lisää. Itsehän sanoit että aina voi lähteä pois töistä, johon tässä vastasin.

Ei mielestäni sopimuksesta pitäisi pystyä luikertelemaan irti. Jos määräaikainen on sovittu niin se on sovittu. Omalla kohdalla kerran sovin omasta halusta työnantajan kanssa määräaikaisen, kun oli suunnitelmissa mennä kesäksi parempipalkkaisiin hommiin toiselle puolelle Suomea, mutta kesken määräaikaisen tuli soitto ettei työt jatku huomenna. Firma fuusioitui isomman kanssa ja sielä päätettiin säästötoimenpiteenä vähentää töntekijöitä. Tuohon aikaan en ollut vielä ammattiliitossa niin piti itse hakea oikeutta(sain ihan ok korvaukset), mutta seuraavaksi liityin sitten liittoon ja kahden seuraavan työnantajan kanssa ei tarvinnut tehdä itse mitään, vaan palkanmaksuongelmien seurauksena liitto haki puuttuvat rahat korkojen kanssa.
 
Jos irtisanominen olisi helpompaa, ei tarvitsisi käyttää vuokratyövoimaa. Vuokratyövoima on kalliimpaa kuin suoraan palkkaaminen. Mutta nyt monesti se pieni lisä kannattaa maksaa.
itse olen sitä mieltä että irtisanomista voidaan helpottaa jos myös irtisanoutumista helpotetaan. Eli nämä 40 päivän karenssit irtisanoutumisesta pois. Tää puoli monasti unohdetaan, huonosta työntekijästä voi olla vaikeaa päästä eroon mutta myös huonosta tyyöpaikasta.
 
Hallitus ymmärsi EK:n avustamana tämän mahdollisuuden ja rankaisee kaikkia jotka tämmöistä edes yrittää.

muoks: ja tekeillä on myös lisää keinoja tämän estämiseksi: Työpaikasta ei saa tulla paremman työn saamisen este

Esim. kuljetusalalla normikäytäntö. Alihankintaketjuilla toteutetaan tuo että varsinaisen työn teettäjä ei ole vastuussa mistään ja kuljettajat tienaa alle TES:sin. Ammattiliitto vie noita oikeuteen jatkuvasti ja käsittelyajat on yli 2 vuotta. OIkeuden päätöksen jälkeen sitten kuljetusyritys maksaa korvauksia, jotka on niin pienet suhteessa alipalkkauksen hyötyihin, että toimintaa ei kannata muuttaa. Jos muuttaisi, niin menettäisi kaikki kilpailutetut kuljetussopparit joissa jokainen muu tarjoaja myös kilpailee sillä, kuinka paljon saa palkasta jättää maksamatta. Jatkossa sitten vielä enemmän kaikki, jotka vaatii saadaa palkkaa tekemästään työstä pääsee kokemaan "asiallisen syyn" irtisanomiseen ja jonotus oikeuskäsittelyihin ruuhkautuu entisestään. Siinä moni luovuttaa kun ehkä kolmen vuoden päästä pääsee oikeuteen asti ja sinä aikana ei välttämättä saa enää omalta alalta töitä.

Normijuttuja on vaikka että tuntipalkka on 8€, mitään lisiä ei makseta vaan sanotaan että ylityöt jne perustuu vapaaehtoisuuteen, jos työauto on kesken päivän korjaamolla niin siitä ajasta et saa palkkaa, vaan pelkästään niistä ajoista kun auto liikkuu jne jne... Velvollisuus käydä pesemässä työauto kun se likaantuu, mutta tältä ajalta et saa palkkaa... Ja nämä siis normia suomalaisille kuskeille. En edes tiedä mikä on tilanne kieltä osaamattomien kanssa / liittoon kuulumattomien kanssa.
Missä päin Suomea tällainen on normia? Onko mitään lähteitä heittää?
 
Missä päin Suomea tällainen on normia? Onko mitään lähteitä heittää?
Jokapuolella. Lähteeksi voisin laittaa omakohtaisia päätöksiä, mitä on tullut oikeudesta aikoinaan, mutta sitä en tee etenkin vaitiolovelvollisuuksien takia.

Jos olisit itse alalla niin tietäisit näistä käytännöistä varmasti itsekin. Osa kuljettajista kyllä saa palkkansa lain mukaan, koska on muutamia firmoja jotka hoitaa hommat asianmukaisesti ilman alihankkijoita.

Sitten kun isommista alan tapaamisissa ottaa nämä puheenaiheet esille niin käy nopeasti ilmi että sama meininki on lähes kaikkialla ja ne muutamat kunnolliset työnantajat on harvinaisuuksia, joita kehutaan työntekijäpuolella aika estoitta.
 
itse olen sitä mieltä että irtisanomista voidaan helpottaa jos myös irtisanoutumista helpotetaan. Eli nämä 40 päivän karenssit irtisanoutumisesta pois. Tää puoli monasti unohdetaan, huonosta työntekijästä voi olla vaikeaa päästä eroon mutta myös huonosta tyyöpaikasta.
Voisihan tuo olla hiukan lyhyempi, vaikka kolme viikkoa. Sillä vähän hillitään ansiosidonnaisilla kikkailuakin.
 
Jokapuolella. Lähteeksi voisin laittaa omakohtaisia päätöksiä, mitä on tullut oikeudesta aikoinaan, mutta sitä en tee etenkin vaitiolovelvollisuuksien takia.

Jos olisit itse alalla niin tietäisit näistä käytännöistä varmasti itsekin. Osa kuljettajista kyllä saa palkkansa lain mukaan, koska on muutamia firmoja jotka hoitaa hommat asianmukaisesti ilman alihankkijoita.

Sitten kun isommista alan tapaamisissa ottaa nämä puheenaiheet esille niin käy nopeasti ilmi että sama meininki on lähes kaikkialla ja ne muutamat kunnolliset työnantajat on harvinaisuuksia, joita kehutaan työntekijäpuolella aika estoitta.
Jos huonot firmat on tunnettuja, miksi sinne hakeudutaan töihin? Jaetaanko jossain rahtarifoorumilla tätä tietoa huonoista ja hyvistä?
 
itse olen sitä mieltä että irtisanomista voidaan helpottaa jos myös irtisanoutumista helpotetaan. Eli nämä 40 päivän karenssit irtisanoutumisesta pois. Tää puoli monasti unohdetaan, huonosta työntekijästä voi olla vaikeaa päästä eroon mutta myös huonosta tyyöpaikasta.
Mutta eihän karenssi irtisanoutumista vaikeuta. Se vaan tarkoittaa ettei saa ihan katkeamattomasti palkkaa jos päättää pitää lomaa.
 
Työntekijä sopii niin koska työnantaja ei suostu sopimaan normaalia työsopimusta. Tämä on nykytilanne ja sitä halutaan hallituksessa lisää. Itsehän sanoit että aina voi lähteä pois töistä, johon tässä vastasin.
Työntekijän ei ole pakko sopia määräaikaista sopimusta. Tämä vain pitää lainsäädännöllä tehdä niin, että mikäli työnhakija jättää ottamatta vastaan määräaikaisen sopimuksen, niin se ei saa olla peruste karenssille. Jos tuosta tulee karenssi, niin mennään orjamarkkinameininkiin.
 
Jos huonot firmat on tunnettuja, miksi sinne hakeudutaan töihin? Jaetaanko jossain rahtarifoorumilla tätä tietoa huonoista ja hyvistä?
Olisiko syynä se että tarvitaan niitä töitä? Kaikki tieto ei ole edes nykyään kätevästi tarjolla jossain foorumeilla, enkä tiedä onko tuollaisia rahtarifoorumeita olemassa, tämä on ainoa foorumi jolla itse olen kirjoitellut.
 
Olisiko syynä se että tarvitaan niitä töitä? Kaikki tieto ei ole edes nykyään kätevästi tarjolla jossain foorumeilla.
Eikö sellainen foorumi tai ketju kannattaisi perustaa? Tälläkin foorumilla aika monta kymmentä tuhatta käyttäjää, varmaan aika monta rattimiestä käyttäjinä.
 
Voisihan tuo olla hiukan lyhyempi, vaikka kolme viikkoa. Sillä vähän hillitään ansiosidonnaisilla kikkailuakin.
Tulisi edes jotain tuonsuuntaista, nykyisin narratiivi on kovin ykssuuntanen. Huonoja firmoja ei ole, on vaan huonoja työntekijöitä. Toimet on myös sen mukaisia.
 
Työntekijän ei ole pakko sopia määräaikaista sopimusta. Tämä vain pitää lainsäädännöllä tehdä niin, että mikäli työnhakija jättää ottamatta vastaan määräaikaisen sopimuksen, niin se ei saa olla peruste karenssille. Jos tuosta tulee karenssi, niin mennään orjamarkkinameininkiin.
Opettajat on monesti vuosikymmenestä toiseen ketjutetuilla määräaikaisilla. Olisi kyllä aika jees jos lainsäätäjä tekisi asialle jotain.

Orpon hallitus vaikuttaa haluavan ensin tehdä laivasta orjalaivan ja sen jälkeen kääntää se ympäri, niin että vaan köli jää näkyviin :hammer:
 
Viimeksi muokattu:
Eikö sellainen foorumi tai ketju kannattaisi perustaa? Tälläkin foorumilla aika monta kymmentä tuhatta käyttäjää, varmaan aika monta rattimiestä käyttäjinä.
Sellainen foorumi olisi luontaisempi paikka jollekkin Eurotruck simulator pelaajille. Ne jotka tekee noita aloja työkseen ei välttämättä niin viihdy näppäimistön ääressä.
 
Sellainen foorumi olisi luontaisempi paikka jollekkin Eurotruck simulator pelaajille. Ne jotka tekee noita aloja työkseen ei välttämättä niin viihdy näppäimistön ääressä.
Eikös eurotruck simulaattoria pelata nimenomaan näppäimistön edessä, mutta valtaosa tämän foorumin käyttäjistä luultavasti käyttää sitä puhelimella
 
valtaosa tämän foorumin käyttäjistä luultavasti käyttää sitä puhelimella
Varmaankin erityisesti tätä foorumia käytetään yliedustetusti muulla kuin mobiilipaskalla, vaikka enemmistö käyttää tätä myös mobiilipaskalla. Mutta sehän karkaa pahasti aiheesta, eikä simulaattoripelissä voi mennä lakkoon.
 
.
Elämänhallinnan ongelmia ei voi tai pidä ratkoa rampauttamalla kansantalous ja talouskasvu.
huonot firmat on haitallisia kansantaloudelle ja parasta olisi ettei niihin allokoituisi juurikaan pääomaa saati työntekijöitä. Ehkäpä sitten niitä elämänhallinnan ongelmiakaan ei kasaantuisi niille ketkä on noissa huonoisss firmoissa töissä.
 
Opettajat on monesti vuosikymmenestä toiseen ketjutetuilla määräaikaisilla. Olisi kyllä aika jees jos lainsäätäjä tekisi asialle jotain.

Orpon hallitus vaikuttaa haluavan ensin tehdä laivasta orjalaivan ja sen jälkeen kääntää se ympäri, niin että vaan köli jää näkyviin :hammer:


Opettajan työ on vähän ongelmallista, kun töitä on vain osan aikaa vuodesta. Tällöin itse näkisin että on perustelu määräaikaiselle työsopimukselle. Mutta nämä tällaisista syistä tehdyt määräaikaiset sopimukset pitäisi ehdottomasti sitoa vain työntantajaa, ei työntekijää.

Voisin kallistua sellaiseen, että määräaikaisia voisi olla kahdentyyppisiä: Sellaisia jotka sitovat vain työnantajaa, ja näitä voisi tehdä ilman kummoisia perusteita. Toiset sitten sellaisia, että sitovat myös työntekijää, mutta näihin pitäisi olla ehdottomasti erityiset perustelut.
 
.
huonot firmat on haitallisia kansantaloudelle ja parasta olisi ettei niihin allokoituisi juurikaan pääomaa saati työntekijöitä. Ehkäpä sitten niitä elämänhallinnan ongelmiakaan ei kasaantuisi niille ketkä on noissa huonoisss firmoissa töissä.
Eipä mikään firma siitä mitenkään parane, että työntekijä(t) päättää olla lakossa, koska joku AY jäärä haluaa vastustuaa hallitusta poliittisella lakolla.. Ehkä tässä nyt kuitenkin saadaan aikaan joku järkevä rajoitus noille tai kokonais kielto..
 
Opettajan työ on vähän ongelmallista, kun töitä on vain osan aikaa vuodesta. Tällöin itse näkisin että on perustelu määräaikaiselle työsopimukselle. Mutta nämä tällaisista syistä tehdyt määräaikaiset sopimukset pitäisi ehdottomasti sitoa vain työntantajaa, ei työntekijää.

Voisin kallistua sellaiseen, että määräaikaisia voisi olla kahdentyyppisiä: Sellaisia jotka sitovat vain työnantajaa, ja näitä voisi tehdä ilman kummoisia perusteita. Toiset sitten sellaisia, että sitovat myös työntekijää, mutta näihin pitäisi olla ehdottomasti erityiset perustelut.
Kaippa nykyäänkin on vapaus sopia määräaikainen, jossa kuitenkin annetaan työntekijälle oikeus keskeyttää sopimus. Mutta löytyykö työnantajaa joka tuohon suostuisi? Paikallinen sopiminen on käytännössä 1-suuntainen tie.

Opettajilla tuo määräaikaisten ketjutus johtuu ihan siitä ettei ole budjettia maksaa työstä kaikille opettajille. Sinänsä se että kesäloma on muita pidempi ei pitäisi olla syy katkaista työsuhde joka vuosi osalta opettajista.
 
Jokapuolella. Lähteeksi voisin laittaa omakohtaisia päätöksiä, mitä on tullut oikeudesta aikoinaan, mutta sitä en tee etenkin vaitiolovelvollisuuksien takia.

Jos olisit itse alalla niin tietäisit näistä käytännöistä varmasti itsekin. Osa kuljettajista kyllä saa palkkansa lain mukaan, koska on muutamia firmoja jotka hoitaa hommat asianmukaisesti ilman alihankkijoita.

Sitten kun isommista alan tapaamisissa ottaa nämä puheenaiheet esille niin käy nopeasti ilmi että sama meininki on lähes kaikkialla ja ne muutamat kunnolliset työnantajat on harvinaisuuksia, joita kehutaan työntekijäpuolella aika estoitta.
Eli ei ensimmäistäkään linkkiä ole antaa, vaikka väärinkäytöksiä on kaikkialla ja koko ajan. Asia selvä.

Jos tämä menee pelkästään omien kokemusten jakamiseksi, niin meidän kuljetusalan yrityksessä suurin huomenna maksuun menevä bruttopalkka oli noin 4500e(poikkeuksellista) kahdelta viikolta. Laskepa siitä paljonko on tunteja tehty 8e tuntipalkalla ilman ylitöitä.
 
Viimeksi muokattu:
Asiaton käytös - keskustelun sotkeminen, nollapostaus, keskity rakentavaan keskusteluun, samasta huomautettu aiemmin
Eli ei ensimmäistäkään linkkiä ole antaa, vaikka väärinkäytöksiä on kaikkialla ja koko ajan. Asia selvä.

Jos tämä menee pelkästään omien kokemusten jakamiseksi, niin meidän kuljetusalan yrityksessä suurin huomenna maksuun menevä bruttopalkka oli noin 4500e(poikkeuksellista) kahdelta viikolta. Laskepa siitä paljonko on tunteja tehty 8e tuntipalkalla ilman ylitöitä.
En laske mitään ellei ole kolmena kappaleena allekirjoitettuna ja notaarin hyväksymänä lausuntoja kyseisen palkansaajan tädin serkun ostamista perunoista vuonna 12.

Eli ei ensimmäistäkään linkkiä ole antaa, vaikka väärinkäytöksiä on kaikkialla ja koko ajan. Asia selvä.
Eli kirjoitin tämän osuuden takaisin sanoitettuna niin ettei siinä piilotella "en ota viestiäsi huomioon, koska" -sisältöä. Mikäli pointti meni nyt ohi.
 
Viimeksi muokattu:
mulle ei aukea mikä tämä denialismi taas asian ympärillä on. Ei se että huonoja firmoja on, tarkoita että kaikki olisi. Nyt aika paljon kielletään ihmisten omat kokemukset noista kuinka ei voi olla mahdollista.

tässä on joku ihan käsittämätön aivojumi, "luokkauskollisuus" tms. sillä ns. hyvillä firmoilla luulisi olevan vain eduksi se, että ne alta tessin ja muutenkin laittomasti kilpailuetua saavat poistuisi samalta markkinalta. Ja luulisi olevan hyvien firmojen intressien mukaista juuri tästä syystä, että ne liitot haastaa niitä huonoja oikeuteen. Hyvissähän ei sellaista tarvetta ole kun asiat ovat kunnossa.
 
Sellaista laatukeskustelua sieltä sitten :facepalm:
Voisit nyt varmaan itse tuoda sitä laatua ja kertoa minkä verran omaat tietoja kuljetusalasta ja mitä kautta tietoa olet kerryttänyt. Jos siis asiasta haluat keskustella niin kai jotain tietoa siis on jo? Se ei oikein ole keskustelua jos et tiedä asiasta ja suorilta hylkäät kaikki tiedot mitä esitetään jollain perusteella.

Edeltävässä viestissä(jonka olisi voinut muotoilla paremminkin) pilkkasin tuota tapaa hylätä tieto, kun oletin sen johtuvan jostain poliittisen suuntautumisen vahvistusharhasta. Mutta jos avaisit aihetta vähän lisää niin ehkä oletin väärin.
 
Sen vahan mita itse olen kuullut rekkamieshommista niin on se etta se kusettaminen on ihan systemaattista ja jokainen tilinauha taytyy kayda rivirivilta lavitse. Mutta tama perustuu 2 henkilon puhumisiin.
 
Eikö logistiikkapuoli ole AKT:n heiniä, eli kaikesta päätelleen ainakaan jykevä ammattiliitto ei vaikuta ratkaisevan kyykyttävien firmojen toimintaa? Vai onko vika kuitenkin siinä, että nykyliittoja ei tosiasiassa kiinnosta rivityöläisten työhyvinvointi tippaakaan? No, eihän tuota toki aivan noin suoraviivaisesti voi tarkastella mutta erikoista on meininki. Itsekin olen tosin sitä mieltä, että nimenomaan näiden kyykytysfirmojen takia ammattilittoille on vissi tarve vaikken sinänsä tämän hetkisestä liittojen tasosta erityisemmin perustakaan.
 
Eikö logistiikkapuoli ole AKT:n heiniä, eli kaikesta päätelleen ainakaan jykevä ammattiliitto ei vaikuta ratkaisevan kyykyttävien firmojen toimintaa? Vai onko vika kuitenkin siinä, että nykyliittoja ei tosiasiassa kiinnosta rivityöläisten työhyvinvointi tippaakaan? No, eihän tuota toki aivan noin suoraviivaisesti voi tarkastella mutta erikoista on meininki. Itsekin olen tosin sitä mieltä, että nimenomaan näiden kyykytysfirmojen takia ammattilittoille on vissi tarve vaikken sinänsä tämän hetkisestä liittojen tasosta erityisemmin perustakaan.

AKT ammattiliittona tuntuu olevan vaan täysin perseestä. Sitä ei tunnu juuri kiinnostavan työntekijöiden oikea etu mm. työolojen muodossa, sen sijaan ollaan vaan yleisesti ottaen änkyröimässä kaikesta mikä ei liity niiden työntekijöiden etuun, ja järjestämässä tukilakkoja ihan vaan aatteen vuoksi yms.

Mutta tyhmät työntekijät sen johtoportaan ovat sinne liittoonsa äänestäneet.
 
Jokapuolella. Lähteeksi voisin laittaa omakohtaisia päätöksiä, mitä on tullut oikeudesta aikoinaan, mutta sitä en tee etenkin vaitiolovelvollisuuksien takia.

Jos olisit itse alalla niin tietäisit näistä käytännöistä varmasti itsekin. Osa kuljettajista kyllä saa palkkansa lain mukaan, koska on muutamia firmoja jotka hoitaa hommat asianmukaisesti ilman alihankkijoita.

Sitten kun isommista alan tapaamisissa ottaa nämä puheenaiheet esille niin käy nopeasti ilmi että sama meininki on lähes kaikkialla ja ne muutamat kunnolliset työnantajat on harvinaisuuksia, joita kehutaan työntekijäpuolella aika estoitta.
Kannattaisko kuskien perustaa joku oma yritys joka tarjoaa palvelua paremmilla ehdoilla? Eli kilpailija nykyisille alihankintapuljuille.
Jos saisi tarpeeksi monta kuskia remmiin niin tuo nykyinen pulju katoaisi, kun ei ole kuskeja heille?

Toki ongelmaksi jää hankkia riittävän suuri määrä kuskeja tähän kimppaan.
 
Kannattaisko kuskien perustaa joku oma yritys joka tarjoaa palvelua paremmilla ehdoilla? Eli kilpailija nykyisille alihankintapuljuille.
Jos saisi tarpeeksi monta kuskia remmiin niin tuo nykyinen pulju katoaisi, kun ei ole kuskeja heille?
Kuljetussopparit kilpailutetaan hinnalla. Mitäs hintoja veikkaat että palkat lain mukaan maksava yritys voi tarjota verrattuna niihin kymmeneen, jotka säästävät 20% palkkakuluissa?

Toivottavasti joku tulevista vasemmistohallituksista lähtisi muokkaamaan lakeja niin ettei rikollinen yrittäjyys olisi niin kannattavaa.
 
Kuljetussopparit kilpailutetaan hinnalla. Mitäs hintoja veikkaat että palkat lain mukaan maksava yritys voi tarjota verrattuna niihin kymmeneen, jotka säästävät 20% palkkakuluissa?

Toivottavasti joku tulevista vasemmistohallituksista lähtisi muokkaamaan lakeja niin ettei rikollinen yrittäjyys olisi niin kannattavaa.
No idea onkin saada paremmin maksavalle firmalle kaikki kuskit, jolloin ei ole kilpailijoita tai sitten kilpailijoiden on nostettava omia palkkojaan, jotta siellä olisi ketään kuskia..
Eikös kuskit vaihtaisi puljua kun kuuluu että tuolta saa paremmin rahaa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 257
Viestejä
4 486 906
Jäsenet
74 127
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom