Joko on tapaus hesburger unohtunut?
En ainakaan itse muista. Mikä se oli?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Joko on tapaus hesburger unohtunut?
kysyit henkilökohtadia kysymyksiä mitä ei nettiin kirjoiteta. Sen jälkeen totesit että eiköhän sitä tätä ja tuota.Jaa, sekö on heti denialismia jos kysyy? Minun mielestä on ihan järkevä kysyä kysymyksiä sen sijaan, että ottaa automaattisesti totuutena kaiken mitä joku random-anonyymi internetissä kirjoittaa.
Minusta kuulostaa vaan aika uskomattomalta, että ihan yleisesti työpaikoilla rikottaisiin lakia päivittäin, eikä siihen kukaan puutu. Jos siellä työnantaja tekee rikoksia, niin eiköhän niistä joku tekisi rikosilmoituksen ja asia selvitettäisiin.
No mitä poliisi, syyttäjä ja oikeus on kommentoineet noihin laittomiin toimintoihin?
En ainakaan itse muista. Mikä se oli?
Sisältää oikeusturvavakuutuksen. Eli jos työnantaja jättää rahaa maksamatta niin ne voi hakea oikeusteitse. Ja jos työnantaja tekee rikoksen eikä sitä sovittele niin tietysti tehdään rikosilmoitus.Ei kukaan estä sua sopimasta paremmin. Kaikki vain ei ole siinä asemassa ja tarvitaan sitä joukkovoimaa asioista sopimiseen.
Ja parilla kympillä et saa samaa. Se on pikkasen eri asia että luottamusmies käy juttelee, kuin sinä käyt yksin juttelee. Luottamusmiehellä on tarvittaessa se liitto takana, joka voi haastaa oikeuteen. Tavallisella pulliaisella ole tähän resusseja. Lisäksi viranomaiset on sen verran kuormittuneita, että sieltä tuskin on mitenkään kovin nopsaa tulossa apua, jos edes ollenkaan.
Hallitus ymmärsi EK:n avustamana tämän mahdollisuuden ja rankaisee kaikkia jotka tämmöistä edes yrittää.Olisipa vain joku keino päästä pois huonosta työpaikasta.... Eikun hetkinen, orjuushan on lopetettu joten voi lähteä milloin vaan.
Esim. kuljetusalalla normikäytäntö. Alihankintaketjuilla toteutetaan tuo että varsinaisen työn teettäjä ei ole vastuussa mistään ja kuljettajat tienaa alle TES:sin. Ammattiliitto vie noita oikeuteen jatkuvasti ja käsittelyajat on yli 2 vuotta. OIkeuden päätöksen jälkeen sitten kuljetusyritys maksaa korvauksia, jotka on niin pienet suhteessa alipalkkauksen hyötyihin, että toimintaa ei kannata muuttaa. Jos muuttaisi, niin menettäisi kaikki kilpailutetut kuljetussopparit joissa jokainen muu tarjoaja myös kilpailee sillä, kuinka paljon saa palkasta jättää maksamatta. Jatkossa sitten vielä enemmän kaikki, jotka vaatii saadaa palkkaa tekemästään työstä pääsee kokemaan "asiallisen syyn" irtisanomiseen ja jonotus oikeuskäsittelyihin ruuhkautuu entisestään. Siinä moni luovuttaa kun ehkä kolmen vuoden päästä pääsee oikeuteen asti ja sinä aikana ei välttämättä saa enää omalta alalta töitä.Missä tuollaista tapahtuu jatkuvasti ja siten, ettei siihen kukaan viranomainen puutu? Eli annetaan jatkua? Business as usual? Kyllä minä vahvasti veikkaan, että jos työnantaja tekee rikoksia, niin ne selvitetään viranomaisten toimesta.
EK ei säädä lakeja.Hallitus ymmärsi EK:n avustamana tämän mahdollisuuden ja rankaisee kaikkia jotka tämmöistä edes yrittää.
Esim. kuljetusalalla normikäytäntö. Alihankintaketjuilla toteutetaan tuo että varsinaisen työn teettäjä ei ole vastuussa mistään ja kuljettajat tienaa alle TES:sin. Ammattiliitto vie noita oikeuteen jatkuvasti ja käsittelyajat on yli 2 vuotta. OIkeuden päätöksen jälkeen sitten kuljetusyritys maksaa korvauksia, jotka on niin pienet suhteessa alipalkkauksen hyötyihin, että toimintaa ei kannata muuttaa. Jos muuttaisi, niin menettäisi kaikki kilpailutetut kuljetussopparit joissa jokainen muu tarjoaja myös kilpailee sillä, kuinka paljon saa palkasta jättää maksamatta.
Normijuttuja on vaikka että tuntipalkka on 8€, mitään lisiä ei makseta vaan sanotaan että ylityöt jne perustuu vapaaehtoisuuteen, jos työauto on kesken päivän korjaamolla niin siitä ajasta et saa palkkaa, vaan pelkästään niistä ajoista kun auto liikkuu jne jne... Velvollisuus käydä pesemässä työauto kun se likaantuu, mutta tältä ajalta et saa palkkaa... Ja nämä siis normia suomalaisille kuskeille. En edes tiedä mikä on tilanne kieltä osaamattomien kanssa / liittoon kuulumattomien kanssa.
Mites ne määräaikaiset sopparit, joita hallitus nyt helpottaa työnantajaliittojen toiveesta? Ne estävät töistä poistumisen ja hallitus tekee kaikkensa ettei töistä poistuva pärjää tuon päätöksen jälkeen. Käytännössä pakottaa ottamaan vastaan sen seuraavan määräaikaisen kun edeltävä loppuu.EK ei säädä lakeja.
Jos laittaa nimensä tuollaiseen sopimukseen, niin oma vika. Edelleen, orjuus on laitonta ja jos ei ole tyytyväinen voi lähteä. Työnantajalle sitävastoin sopimuksen irtisanominen on lähestulkoon mahdotonta.
Linkkaatko tuohon lakiin?Mites ne määräaikaiset sopparit, joita hallitus nyt helpottaa työnantajaliittojen toiveesta? Ne estävät töistä poistumisen ja hallitus tekee kaikkensa ettei töistä poistuva pärjää tuon päätöksen jälkeen. Käytännössä pakottaa ottamaan vastaan sen seuraavan määräaikaisen kun edeltä loppuu.
Oma vika kun asuu Suomessa?
Hesburgerin työntekijät avautuivat karuista työoloista – nyt vastaa yrityksen johto: ”Matkan varrella on tapahtunut virheitä”
PAMin sopimusasiantuntija huomauttaa, ettei työntekijöiden hyvinvointiin satsaaminen ole rakettitiedettä.www.is.fiViranomaisen huomiot Hesburgerin työoloista: koko vuoro yksin 35 asteessa, epäasiallista kohtelua, polttavat paistoöljyt syliin...
Hesburgerin työsuojelukertomuksista löytyi kaksi rasvakeitinonnettomuutta, jotka olisi todennäköisesti voitu estää parantamalla työturvallisuutta.www.iltalehti.fiHesburgerin työntekijät kertoivat karuista työoloista, eikä perustaja Heikki Salmela ollut uskoa väitteitä – mieli muuttui, ja nyt alkaa selvitystyö
Heikki Salmela ei ollut aluksi uskoa esiin tulleita väitteitä työntekijöiden huonoista työoloista. Hän on kuitenkin joutunut muuttamaan käsitystään kohun edetessä. Tilanne otetaan hänen mukaansa vakavasti ja selvitystyö on jo käynnissä.yle.fiKohu johti toimenpiteisiin: Hesburger lupaa parantaa työolojaan
Elokuussa kohun keskelle päätynyt Hesburger on selvittänyt työolosuhteiden ongelmiin johtaneita syitä.www.iltalehti.fi
aikaisemmin olin itsekkin tuota mieltä, mutta kaikissa elämäntilanteissa ja kaikille lähtö huonosta työpaikasta ei ole noin helppo, että lähtee vaan. Etenkin kun huonossa työpaikassa oloa kannustetaan kaikenlaisilla karensseilla jos jääkin tyhjän päälle eikä ole heti uutta paikkaa tiedossa. Kovasti sanotaan että työn vastaanottaminen pitäisi olla aina kannattavaa, mutta pitäisi myös huonosta työpaikasta lähteminen olla aina mahdollistettu.EK ei säädä lakeja.
Jos laittaa nimensä tuollaiseen sopimukseen, niin oma vika. Edelleen, orjuus on laitonta ja jos ei ole tyytyväinen voi lähteä. Työnantajalle sitävastoin sopimuksen irtisanominen on lähestulkoon mahdotonta.
Sitä ollaan vasta tekemässä.Linkkaatko tuohon lakiin?
Vuokratyö ei minultakaan saa juurikaan kannatusta, mutta ainakin meillä on moni vuokratyöntekijä otettu omille palkkalistoille vakituisiksi kun on ensin saatu näyttöjä ahkeruudesta. Siihenhän se on hyvä, että alentaa työnantajan kynnystä palkata kun irtisanominen on helppoa. Jos tuota kynnystä madalletaan niin uskon että vuokratyön käyttö vähenee.aikaisemmin olin itsekkin tuota mieltä, mutta kaikissa elämäntilanteissa ja kaikille lähtö huonosta työpaikasta ei ole noin helppo, että lähtee vaan. Etenkin kun huonossa työpaikassa oloa kannustetaan kaikenlaisilla karensseilla jos jääkin tyhjän päälle eikä ole heti uutta paikkaa tiedossa. Kovasti sanotaan että työn vastaanottaminen pitäisi olla aina kannattavaa, mutta pitäisi myös huonosta työpaikasta lähteminen olla aina mahdollistettu.
Tuo työnantajankin vaikeus lopettaa sopimus alkaa olemaan aika ajastaan irrotettua nykyisenä vuokratyön ja määräaikaisuuksien aikakautena. Joissain tapauksissa toki voi olla.
Niin, siis työntekijä sopii että 12kk tehdään töitä, niin sen pitäisi siitä pystyä luikertelemaan ilman sanktiota pois? Oletko samaa mieltä myös toiseen suuntaan, että työnantajalla pitäisi olla oikeus päättää määräaikainen ennenaikaisesti? Vähän kuin sopimuksen mittainen koeaika siis puolin ja toisin?Sitä ollaan vasta tekemässä.
Työpaikasta ei saa tulla paremman työn saamisen este
Määräaikaisista työsuhteista ei saa tulla työmarkkinoita jäykistävää järjestelmää, kirjoittaa Talouselämän toimituspäällikkö Anni Erkko.www.talouselama.fi
" Määräaikaisten työsuhteiden solmimista ollaan helpottamassa osana Petteri Orpon (kok) hallituksen työmarkkinauudistuksia. Kaavailussa on, että määräaikaisen työsuhteen saisi solmia alle vuoden mittaiseksi ajaksi ilman erityistä perustetta. "
" Määräaikaisen työsuhteen erityispiirre on, että se sitoo määräajaksi sekä työnantajan että työntekijän. Vuoden pestistä ei voi lähteä kesken kaiken, vaikka tarjolla olisi vakituinen työpaikka. Tämä tarkoittaa sitä, että määräaikaiset eivät voi hakea uusia töitä kuin vasta työsuhteensa loppumetreillä. "
tuo vuokratyö on jo pitkään ollut määräaikaisten sopimusten kanssa se ratkaisu vaikeaan irtisanomiseen. Mulle on jäänyt epäselväksi, mitä vielä tulisi helpottaa? Samaa laulua tuon irtisanomisen hankaluudesta on laulettu ennen kun noita vuokrafirmoja edes oli.Vuokratyö ei minultakaan saa juurikaan kannatusta, mutta ainakin meillä on moni vuokratyöntekijä otettu omille palkkalistoille vakituisiksi kun on ensin saatu näyttöjä ahkeruudesta. Siihenhän se on hyvä, että alentaa työnantajan kynnystä palkata kun irtisanominen on helppoa. Jos tuota kynnystä madalletaan niin uskon että vuokratyön käyttö vähenee.
Jos irtisanominen olisi helpompaa, ei tarvitsisi käyttää vuokratyövoimaa. Vuokratyövoima on kalliimpaa kuin suoraan palkkaaminen. Mutta nyt monesti se pieni lisä kannattaa maksaa.tuo vuokratyö on jo pitkään ollut määräaikaisten sopimusten kanssa se ratkaisu vaikeaan irtisanomiseen. Mulle on jäänyt epäselväksi, mitä vielä tulisi helpottaa? Samaa laulua tuon irtisanomisen hankaluudesta on laulettu ennen kun noita vuokrafirmoja edes oli.
Työntekijä sopii niin koska työnantaja ei suostu sopimaan normaalia työsopimusta. Tämä on nykytilanne ja sitä halutaan hallituksessa lisää. Itsehän sanoit että aina voi lähteä pois töistä, johon tässä vastasin.Niin, siis työntekijä sopii että 12kk tehdään töitä, niin sen pitäisi siitä pystyä luikertelemaan ilman sanktiota pois? Oletko samaa mieltä myös toiseen suuntaan, että työnantajalla pitäisi olla oikeus päättää määräaikainen ennenaikaisesti? Vähän kuin sopimuksen mittainen koeaika siis puolin ja toisin?
Jos totta puhutaan, niin tuskin monikaan työnantaja haluaa pitää kiinni motivaatiopuutteisesta työntekijästä. Oman kokemuksen perusteella määräaikaisuuksien päättämisestä voidaan aina neuvotella. Muuten käy niin että työnantaja joutuu maksamaan palkkaa ja työntekijä on saikulla tai tekevinään töitä loppuajan.
itse olen sitä mieltä että irtisanomista voidaan helpottaa jos myös irtisanoutumista helpotetaan. Eli nämä 40 päivän karenssit irtisanoutumisesta pois. Tää puoli monasti unohdetaan, huonosta työntekijästä voi olla vaikeaa päästä eroon mutta myös huonosta tyyöpaikasta.Jos irtisanominen olisi helpompaa, ei tarvitsisi käyttää vuokratyövoimaa. Vuokratyövoima on kalliimpaa kuin suoraan palkkaaminen. Mutta nyt monesti se pieni lisä kannattaa maksaa.
Missä päin Suomea tällainen on normia? Onko mitään lähteitä heittää?Hallitus ymmärsi EK:n avustamana tämän mahdollisuuden ja rankaisee kaikkia jotka tämmöistä edes yrittää.
muoks: ja tekeillä on myös lisää keinoja tämän estämiseksi: Työpaikasta ei saa tulla paremman työn saamisen este
Esim. kuljetusalalla normikäytäntö. Alihankintaketjuilla toteutetaan tuo että varsinaisen työn teettäjä ei ole vastuussa mistään ja kuljettajat tienaa alle TES:sin. Ammattiliitto vie noita oikeuteen jatkuvasti ja käsittelyajat on yli 2 vuotta. OIkeuden päätöksen jälkeen sitten kuljetusyritys maksaa korvauksia, jotka on niin pienet suhteessa alipalkkauksen hyötyihin, että toimintaa ei kannata muuttaa. Jos muuttaisi, niin menettäisi kaikki kilpailutetut kuljetussopparit joissa jokainen muu tarjoaja myös kilpailee sillä, kuinka paljon saa palkasta jättää maksamatta. Jatkossa sitten vielä enemmän kaikki, jotka vaatii saadaa palkkaa tekemästään työstä pääsee kokemaan "asiallisen syyn" irtisanomiseen ja jonotus oikeuskäsittelyihin ruuhkautuu entisestään. Siinä moni luovuttaa kun ehkä kolmen vuoden päästä pääsee oikeuteen asti ja sinä aikana ei välttämättä saa enää omalta alalta töitä.
Normijuttuja on vaikka että tuntipalkka on 8€, mitään lisiä ei makseta vaan sanotaan että ylityöt jne perustuu vapaaehtoisuuteen, jos työauto on kesken päivän korjaamolla niin siitä ajasta et saa palkkaa, vaan pelkästään niistä ajoista kun auto liikkuu jne jne... Velvollisuus käydä pesemässä työauto kun se likaantuu, mutta tältä ajalta et saa palkkaa... Ja nämä siis normia suomalaisille kuskeille. En edes tiedä mikä on tilanne kieltä osaamattomien kanssa / liittoon kuulumattomien kanssa.
Jokapuolella. Lähteeksi voisin laittaa omakohtaisia päätöksiä, mitä on tullut oikeudesta aikoinaan, mutta sitä en tee etenkin vaitiolovelvollisuuksien takia.Missä päin Suomea tällainen on normia? Onko mitään lähteitä heittää?
Voisihan tuo olla hiukan lyhyempi, vaikka kolme viikkoa. Sillä vähän hillitään ansiosidonnaisilla kikkailuakin.itse olen sitä mieltä että irtisanomista voidaan helpottaa jos myös irtisanoutumista helpotetaan. Eli nämä 40 päivän karenssit irtisanoutumisesta pois. Tää puoli monasti unohdetaan, huonosta työntekijästä voi olla vaikeaa päästä eroon mutta myös huonosta tyyöpaikasta.
Jos huonot firmat on tunnettuja, miksi sinne hakeudutaan töihin? Jaetaanko jossain rahtarifoorumilla tätä tietoa huonoista ja hyvistä?Jokapuolella. Lähteeksi voisin laittaa omakohtaisia päätöksiä, mitä on tullut oikeudesta aikoinaan, mutta sitä en tee etenkin vaitiolovelvollisuuksien takia.
Jos olisit itse alalla niin tietäisit näistä käytännöistä varmasti itsekin. Osa kuljettajista kyllä saa palkkansa lain mukaan, koska on muutamia firmoja jotka hoitaa hommat asianmukaisesti ilman alihankkijoita.
Sitten kun isommista alan tapaamisissa ottaa nämä puheenaiheet esille niin käy nopeasti ilmi että sama meininki on lähes kaikkialla ja ne muutamat kunnolliset työnantajat on harvinaisuuksia, joita kehutaan työntekijäpuolella aika estoitta.
Mutta eihän karenssi irtisanoutumista vaikeuta. Se vaan tarkoittaa ettei saa ihan katkeamattomasti palkkaa jos päättää pitää lomaa.itse olen sitä mieltä että irtisanomista voidaan helpottaa jos myös irtisanoutumista helpotetaan. Eli nämä 40 päivän karenssit irtisanoutumisesta pois. Tää puoli monasti unohdetaan, huonosta työntekijästä voi olla vaikeaa päästä eroon mutta myös huonosta tyyöpaikasta.
Työntekijän ei ole pakko sopia määräaikaista sopimusta. Tämä vain pitää lainsäädännöllä tehdä niin, että mikäli työnhakija jättää ottamatta vastaan määräaikaisen sopimuksen, niin se ei saa olla peruste karenssille. Jos tuosta tulee karenssi, niin mennään orjamarkkinameininkiin.Työntekijä sopii niin koska työnantaja ei suostu sopimaan normaalia työsopimusta. Tämä on nykytilanne ja sitä halutaan hallituksessa lisää. Itsehän sanoit että aina voi lähteä pois töistä, johon tässä vastasin.
Olisiko syynä se että tarvitaan niitä töitä? Kaikki tieto ei ole edes nykyään kätevästi tarjolla jossain foorumeilla, enkä tiedä onko tuollaisia rahtarifoorumeita olemassa, tämä on ainoa foorumi jolla itse olen kirjoitellut.Jos huonot firmat on tunnettuja, miksi sinne hakeudutaan töihin? Jaetaanko jossain rahtarifoorumilla tätä tietoa huonoista ja hyvistä?
Eikö sellainen foorumi tai ketju kannattaisi perustaa? Tälläkin foorumilla aika monta kymmentä tuhatta käyttäjää, varmaan aika monta rattimiestä käyttäjinä.Olisiko syynä se että tarvitaan niitä töitä? Kaikki tieto ei ole edes nykyään kätevästi tarjolla jossain foorumeilla.
Tulisi edes jotain tuonsuuntaista, nykyisin narratiivi on kovin ykssuuntanen. Huonoja firmoja ei ole, on vaan huonoja työntekijöitä. Toimet on myös sen mukaisia.Voisihan tuo olla hiukan lyhyempi, vaikka kolme viikkoa. Sillä vähän hillitään ansiosidonnaisilla kikkailuakin.
Opettajat on monesti vuosikymmenestä toiseen ketjutetuilla määräaikaisilla. Olisi kyllä aika jees jos lainsäätäjä tekisi asialle jotain.Työntekijän ei ole pakko sopia määräaikaista sopimusta. Tämä vain pitää lainsäädännöllä tehdä niin, että mikäli työnhakija jättää ottamatta vastaan määräaikaisen sopimuksen, niin se ei saa olla peruste karenssille. Jos tuosta tulee karenssi, niin mennään orjamarkkinameininkiin.
kyllä se vaikeuttaa jos kuukauden tulot pitää olla takataskussa jotta voi irtisanoutua. Tai uusi työpaikka.Mutta eihän karenssi irtisanoutumista vaikeuta. Se vaan tarkoittaa ettei saa ihan katkeamattomasti palkkaa jos päättää pitää lomaa.
Sellainen foorumi olisi luontaisempi paikka jollekkin Eurotruck simulator pelaajille. Ne jotka tekee noita aloja työkseen ei välttämättä niin viihdy näppäimistön ääressä.Eikö sellainen foorumi tai ketju kannattaisi perustaa? Tälläkin foorumilla aika monta kymmentä tuhatta käyttäjää, varmaan aika monta rattimiestä käyttäjinä.
Elämänhallinnan ongelmia ei voi tai pidä ratkoa rampauttamalla kansantalous ja talouskasvu.kyllä se vaikeuttaa jos kuukauden tulot pitää olla takataskussa jotta voi irtisanoutua. Tai uusi työpaikka.
Eikös eurotruck simulaattoria pelata nimenomaan näppäimistön edessä, mutta valtaosa tämän foorumin käyttäjistä luultavasti käyttää sitä puhelimellaSellainen foorumi olisi luontaisempi paikka jollekkin Eurotruck simulator pelaajille. Ne jotka tekee noita aloja työkseen ei välttämättä niin viihdy näppäimistön ääressä.
Varmaankin erityisesti tätä foorumia käytetään yliedustetusti muulla kuin mobiilipaskalla, vaikka enemmistö käyttää tätä myös mobiilipaskalla. Mutta sehän karkaa pahasti aiheesta, eikä simulaattoripelissä voi mennä lakkoon.valtaosa tämän foorumin käyttäjistä luultavasti käyttää sitä puhelimella
huonot firmat on haitallisia kansantaloudelle ja parasta olisi ettei niihin allokoituisi juurikaan pääomaa saati työntekijöitä. Ehkäpä sitten niitä elämänhallinnan ongelmiakaan ei kasaantuisi niille ketkä on noissa huonoisss firmoissa töissä.Elämänhallinnan ongelmia ei voi tai pidä ratkoa rampauttamalla kansantalous ja talouskasvu.
Opettajat on monesti vuosikymmenestä toiseen ketjutetuilla määräaikaisilla. Olisi kyllä aika jees jos lainsäätäjä tekisi asialle jotain.
Orpon hallitus vaikuttaa haluavan ensin tehdä laivasta orjalaivan ja sen jälkeen kääntää se ympäri, niin että vaan köli jää näkyviin
Eipä mikään firma siitä mitenkään parane, että työntekijä(t) päättää olla lakossa, koska joku AY jäärä haluaa vastustuaa hallitusta poliittisella lakolla.. Ehkä tässä nyt kuitenkin saadaan aikaan joku järkevä rajoitus noille tai kokonais kielto...
huonot firmat on haitallisia kansantaloudelle ja parasta olisi ettei niihin allokoituisi juurikaan pääomaa saati työntekijöitä. Ehkäpä sitten niitä elämänhallinnan ongelmiakaan ei kasaantuisi niille ketkä on noissa huonoisss firmoissa töissä.
Tuohonhan sitä pitää päästä... Nykyinen systeemi ei selkeästikään toimi.Jos vain AY- jäärä vastustaa niin sillon varmaan se on yksin lakossa.
Onko mielestäsi joku muu kuin ay-jäärien joukko osallistunut tähän poliittiseen lakkoiluun? Itse en ole huomannut.Jos vain AY- jäärä vastustaa niin sillon varmaan se on yksin lakossa.
Kaippa nykyäänkin on vapaus sopia määräaikainen, jossa kuitenkin annetaan työntekijälle oikeus keskeyttää sopimus. Mutta löytyykö työnantajaa joka tuohon suostuisi? Paikallinen sopiminen on käytännössä 1-suuntainen tie.Opettajan työ on vähän ongelmallista, kun töitä on vain osan aikaa vuodesta. Tällöin itse näkisin että on perustelu määräaikaiselle työsopimukselle. Mutta nämä tällaisista syistä tehdyt määräaikaiset sopimukset pitäisi ehdottomasti sitoa vain työntantajaa, ei työntekijää.
Voisin kallistua sellaiseen, että määräaikaisia voisi olla kahdentyyppisiä: Sellaisia jotka sitovat vain työnantajaa, ja näitä voisi tehdä ilman kummoisia perusteita. Toiset sitten sellaisia, että sitovat myös työntekijää, mutta näihin pitäisi olla ehdottomasti erityiset perustelut.
Eli ei ensimmäistäkään linkkiä ole antaa, vaikka väärinkäytöksiä on kaikkialla ja koko ajan. Asia selvä.Jokapuolella. Lähteeksi voisin laittaa omakohtaisia päätöksiä, mitä on tullut oikeudesta aikoinaan, mutta sitä en tee etenkin vaitiolovelvollisuuksien takia.
Jos olisit itse alalla niin tietäisit näistä käytännöistä varmasti itsekin. Osa kuljettajista kyllä saa palkkansa lain mukaan, koska on muutamia firmoja jotka hoitaa hommat asianmukaisesti ilman alihankkijoita.
Sitten kun isommista alan tapaamisissa ottaa nämä puheenaiheet esille niin käy nopeasti ilmi että sama meininki on lähes kaikkialla ja ne muutamat kunnolliset työnantajat on harvinaisuuksia, joita kehutaan työntekijäpuolella aika estoitta.
En laske mitään ellei ole kolmena kappaleena allekirjoitettuna ja notaarin hyväksymänä lausuntoja kyseisen palkansaajan tädin serkun ostamista perunoista vuonna 12.Eli ei ensimmäistäkään linkkiä ole antaa, vaikka väärinkäytöksiä on kaikkialla ja koko ajan. Asia selvä.
Jos tämä menee pelkästään omien kokemusten jakamiseksi, niin meidän kuljetusalan yrityksessä suurin huomenna maksuun menevä bruttopalkka oli noin 4500e(poikkeuksellista) kahdelta viikolta. Laskepa siitä paljonko on tunteja tehty 8e tuntipalkalla ilman ylitöitä.
Eli kirjoitin tämän osuuden takaisin sanoitettuna niin ettei siinä piilotella "en ota viestiäsi huomioon, koska" -sisältöä. Mikäli pointti meni nyt ohi.Eli ei ensimmäistäkään linkkiä ole antaa, vaikka väärinkäytöksiä on kaikkialla ja koko ajan. Asia selvä.
Sellaista laatukeskustelua sieltä sittenEn laske mitään ellei ole kolmena kappaleena allekirjoitettuna ja notaarin hyväksymänä lausuntoja kyseisen palkansaajan tädin serkun ostamista perunoista vuonna 12.
Voisit nyt varmaan itse tuoda sitä laatua ja kertoa minkä verran omaat tietoja kuljetusalasta ja mitä kautta tietoa olet kerryttänyt. Jos siis asiasta haluat keskustella niin kai jotain tietoa siis on jo? Se ei oikein ole keskustelua jos et tiedä asiasta ja suorilta hylkäät kaikki tiedot mitä esitetään jollain perusteella.Sellaista laatukeskustelua sieltä sitten
Eikö logistiikkapuoli ole AKT:n heiniä, eli kaikesta päätelleen ainakaan jykevä ammattiliitto ei vaikuta ratkaisevan kyykyttävien firmojen toimintaa? Vai onko vika kuitenkin siinä, että nykyliittoja ei tosiasiassa kiinnosta rivityöläisten työhyvinvointi tippaakaan? No, eihän tuota toki aivan noin suoraviivaisesti voi tarkastella mutta erikoista on meininki. Itsekin olen tosin sitä mieltä, että nimenomaan näiden kyykytysfirmojen takia ammattilittoille on vissi tarve vaikken sinänsä tämän hetkisestä liittojen tasosta erityisemmin perustakaan.
Kannattaisko kuskien perustaa joku oma yritys joka tarjoaa palvelua paremmilla ehdoilla? Eli kilpailija nykyisille alihankintapuljuille.Jokapuolella. Lähteeksi voisin laittaa omakohtaisia päätöksiä, mitä on tullut oikeudesta aikoinaan, mutta sitä en tee etenkin vaitiolovelvollisuuksien takia.
Jos olisit itse alalla niin tietäisit näistä käytännöistä varmasti itsekin. Osa kuljettajista kyllä saa palkkansa lain mukaan, koska on muutamia firmoja jotka hoitaa hommat asianmukaisesti ilman alihankkijoita.
Sitten kun isommista alan tapaamisissa ottaa nämä puheenaiheet esille niin käy nopeasti ilmi että sama meininki on lähes kaikkialla ja ne muutamat kunnolliset työnantajat on harvinaisuuksia, joita kehutaan työntekijäpuolella aika estoitta.
Kuljetussopparit kilpailutetaan hinnalla. Mitäs hintoja veikkaat että palkat lain mukaan maksava yritys voi tarjota verrattuna niihin kymmeneen, jotka säästävät 20% palkkakuluissa?Kannattaisko kuskien perustaa joku oma yritys joka tarjoaa palvelua paremmilla ehdoilla? Eli kilpailija nykyisille alihankintapuljuille.
Jos saisi tarpeeksi monta kuskia remmiin niin tuo nykyinen pulju katoaisi, kun ei ole kuskeja heille?
No idea onkin saada paremmin maksavalle firmalle kaikki kuskit, jolloin ei ole kilpailijoita tai sitten kilpailijoiden on nostettava omia palkkojaan, jotta siellä olisi ketään kuskia..Kuljetussopparit kilpailutetaan hinnalla. Mitäs hintoja veikkaat että palkat lain mukaan maksava yritys voi tarjota verrattuna niihin kymmeneen, jotka säästävät 20% palkkakuluissa?
Toivottavasti joku tulevista vasemmistohallituksista lähtisi muokkaamaan lakeja niin ettei rikollinen yrittäjyys olisi niin kannattavaa.